abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184450380
Ongeveer een half jaar geleden kreeg ik een brief van Dynniq. Zij werken samen met Liander op het gebied van plaatsen van de slimme meter. Ik kon de afspraak in de brief verplaatsen via internet en ik heb tot nu toe om de paar weken de afspraak vooruit verschoven, omdat ik niet zeker ben over het laten plaatsen van de meter.

Ik lees nog steeds horrorverhalen op internet (Radar o.a.) over de slimme meter en twijfel enorm. De enige reden waarom ik hem wél zou willen laten plaatsen is, dat ons elektriciteitsverbruik net zo hoog is als voor een gezin in een 2 onder 1 kapwoning en we wonen met z'n tweetjes in een rijtjeshuis ;(. Wellicht zit er toch een afwijking in de huidige meter en zou het met de slimme meter makkelijker te volgen zijn, waar het verbruik vandaan komt. (Tuurlijk hebben we spaar-ledlampen en zitten opladers in stekkerdozen die uit te schakelen zijn.)

Op het gebied van gasverbruik scoren we veel lager dan een gezin in een rijtjeshuis, maar we zijn natuurlijk met z'n tweetjes en stoken niet constant elke kamer warm.

Ik moet nu gaan beslissen wat ik ga doen. Ga ik Dynniq bellen en zeggen dat ik de meter niet wil, of zal ik hem toch laten plaatsen?
Zijn de slimme meters die nu worden geplaatst af van de kinderziektes?

Wie heeft er al een slimme meter en kan me zijn/haar ervaring ermee laten weten? :)
pi_184450580
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 09:47 schreef Cattom het volgende:
Zijn de slimme meters die nu worden geplaatst af van de kinderziektes?
Nee

Overigens zou je natuurlijk ook een eigen meter kunnen plaatsen na de huidige meter. Indien de standen daarvan wijd uiteenlopen weet je dat je meter aan vervanging toe is.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184450776
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 09:47 schreef Cattom het volgende:

Ik lees nog steeds horrorverhalen op internet (Radar o.a.) over de slimme meter en twijfel enorm. De enige reden waarom ik hem wél zou willen laten plaatsen is, dat ons elektriciteitsverbruik net zo hoog is als voor een gezin in een 2 onder 1 kapwoning en we wonen met z'n tweetjes in een rijtjeshuis ;(. Wellicht zit er toch een afwijking in de huidige meter en zou het met de slimme meter makkelijker te volgen zijn, waar het verbruik vandaan komt. (Tuurlijk hebben we spaar-ledlampen en zitten opladers in stekkerdozen die uit te schakelen zijn.)

Wie heeft er al een slimme meter en kan me zijn/haar ervaring ermee laten weten? :)
Wij hebben wel een slimme (= digitale) meter gekregen (zonder dat ie op afstand is uit te lezen) en ons elektriciteitsverbruik is 3025% gedaald van 3504 naar 2637 kWh, maar dat kan ook komen omdat we een andere vaatwasser hebben gekocht en de was vaker buiten hebben gedroogd. M.a.w. je moet de oorzaak van je huidige hoge verbruik opsporen, die oorzaak hoeft niet perse in je huidige meter te liggen. Mocht het wel aan je huidige meter liggen, kan je ijking daarvan aanvragen, maar waarschijnlijk plaatsen ze dan alsnog een "slimme"..

De reden om de oude Ferraris meter te houden is, als je PV panelen hebt, het salderen in de toekomst mogelijk wordt afgeschaft. Bij een oude Ferraris meter blijft de terugleververgoeding gelijk aan de afnameprijs, tenminste zolang je teruglevering <= afname.

Ben overigens wel benieuwd naar jullie electriciteitsverbruik. Meestal zeggen die standaardgetallen me niet zoveel; zou het veel uitmaken of je als echtpaar nou in een rijtjeshuis of in een 2-onder1 kap woning woont? Je zou zeggen dat in die laatste er meer licht binnenvalt en je dus minder elektrisch gebruikt??

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 17-01-2019 12:04:41 (- correct % -) ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184450964
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 10:03 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Nee

Overigens zou je natuurlijk ook een eigen meter kunnen plaatsen na de huidige meter. Indien de standen daarvan wijd uiteenlopen weet je dat je meter aan vervanging toe is.
Ok, dat is misschien niet zo'n gek idee.
  donderdag 17 januari 2019 @ 11:27:43 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184451788
Vraag Liander om een digitale meter ipv een slimme.. Je privacy is daarmee gegaranderd naar je kan hem zelf wel uitlezen. (of een slimme waarin je het uitlezen laat uitzetten, heb he toch de P1 poort).

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 17-01-2019 11:49:06 ]
Tot nooit .......
  donderdag 17 januari 2019 @ 11:32:30 #6
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184451856
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 10:03 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Nee

Overigens zou je natuurlijk ook een eigen meter kunnen plaatsen na de huidige meter. Indien de standen daarvan wijd uiteenlopen weet je dat je meter aan vervanging toe is.
Waarschijnlijk heeft TS de brief gekregen omdat de berouwbaarheid van zijn oude meter niet is gegarandeerd. TS geeft aan dat hij dat zelf ook al vermoed dat zijn oude meter te veel aangeeft.

Ik zie niet in wat er dan mis is met het direct vervangen in dat geval. Eventueel voor een zonder uitleesmogelijkheid op afstand.

[ Bericht 0% gewijzigd door Speekselklier op 17-01-2019 12:07:13 ]
Tot nooit .......
pi_184452329
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 11:32 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Waarschijnlijk heeft TS de brief gekregen omdat de berouwbaarheid van zijn oude meter niet is gegarandeerd. TS geeft aan dat hij dat zelf ook al vermoed dat zijn oude meter te veel aangeeft.

Ik zie niet in wat er dan mis is met het direct vervangen in dat geval. Eventueel voor een zonder uitleesmogelijkheid op afstand.
Liander is de hele wijk aan het voorzien van een slimme meter, dus het ligt niet alleen aan mijn eigen meter
  donderdag 17 januari 2019 @ 12:26:27 #8
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184452551
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 12:09 schreef Cattom het volgende:

[..]

Liander is de hele wijk aan het voorzien van een slimme meter, dus het ligt niet alleen aan mijn eigen meter
Dat snap ik, maar waarschijnlijk is jouw type meter afgekeurd.
En die kan best in de hele wijk hangen.

En zo niet, een slimme met uitgeschakelde communicatie kan je later gratis weer aktiveren. Als je nu een slimme weigert mogen ze later kosten in rekening brengen. (hebben ze nog niet gedaan volgens mij)

Je slimme meter is dan net zo dom als je oude, maar wel nauwkeurig geijkt.
Tot nooit .......
pi_184458215
zijn er producten beschikbaar waar op internet geen horror verhalen van staan? Ik ken er geen en je dus daar door laten leiden is zinloos.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 17 januari 2019 @ 18:59:45 #10
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184459568
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 18:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
zijn er producten beschikbaar waar op internet geen horror verhalen van staan? Ik ken er geen en je dus daar door laten leiden is zinloos.
Ik ken geen horrorverhalen over de slimme meters geinstalleerd na 2014. Er zijn wel mensen die problemen hebben met het automatisch uitlezen. Masr om dat nou horror te noemen...
Tot nooit .......
pi_184459734
meter controleren is vrij eenvoudig.
pi_184459859
Al die horrorverhalen zijn echt onzin. Zo'n ouderwetse meter vertoont veel en veel meer kuren maar dat valt minder op omdat het niet gelogd wordt.

Dus niet geloven in al die complottheorieën en gewoon laten installeren. Scheelt je ook weer 72 euro als je Liander zelf opdracht moet geven. Nooit meer gezeik met meterstanden en je kan je dagelijks verbruik volgen, dus als de vrieskist doorslaat heb je dat gelijk door.
pi_184461500
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 18:59 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik ken geen horrorverhalen over de slimme meters geinstalleerd na 2014. Er zijn wel mensen die problemen hebben met het automatisch uitlezen. Masr om dat nou horror te noemen...
lekke gasmeters, foutieve metingen van elektrameters....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184461521
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 19:13 schreef Confetti het volgende:
Al die horrorverhalen zijn echt onzin. Zo'n ouderwetse meter vertoont veel en veel meer kuren maar dat valt minder op omdat het niet gelogd wordt.

Dus niet geloven in al die complottheorieën en gewoon laten installeren. Scheelt je ook weer 72 euro als je Liander zelf opdracht moet geven. Nooit meer gezeik met meterstanden en je kan je dagelijks verbruik volgen, dus als de vrieskist doorslaat heb je dat gelijk door.
zo had ik door dat mijn inductiekookplaat 2kw continu 24/7 vroeg omdat die stuk was.... gelukkig had ik dit door na 5 dagen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 17 januari 2019 @ 21:02:15 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184462065
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 20:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

lekke gasmeters, foutieve metingen van elektrameters....
Voor zover er foutieve metingen daadwerkelijk bevestigd zijn ging dat om meters die voor 2014 waren geplaatst. Veel foute metingen bleken geen horror verhalen maar indianen verhalen.

Gasmeters was wel een dingetje. Maar bestaan er slimme gasmeters? Volgens mij bestaan er alleen digitale gasmeters, al dan niet uitgelezen door een slimme stroommeter. Zelf heb ik wel een slimme elektrameter maar een analoge gasmeter.
Tot nooit .......
pi_184462336
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 21:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Voor zover er foutieve metingen daadwerkelijk bevestigd zijn ging dat om meters die voor 2014 waren geplaatst. Veel foute metingen bleken geen horror verhalen maar indianen verhalen.

Gasmeters was wel een dingetje. Maar bestaan er slimme gasmeters? Volgens mij bestaan er alleen digitale gasmeters, al dan niet uitgelezen door een slimme stroommeter. Zelf heb ik wel een slimme elektrameter maar een analoge gasmeter.
ze worden beiden tegelijkertijd vervangen. Het is zo dat de gasmeter communiceert met de stroommeter en dat de stroommeter wordt afgelezen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 17 januari 2019 @ 22:00:46 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184463339
ah ok. ik, heb alleen een slimme stroommeter. Gas is nog een oudje.
Tot nooit .......
  donderdag 17 januari 2019 @ 22:02:21 #18
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_184463378
quote:
0s.gif Op ...donderdag 17 januari 2019 10:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Wij hebben wel een slimme (= digitale) meter gekregen (zonder dat ie op afstand is uit te lezen) en ons elektriciteitsverbruik is 3025% gedaald van 3504 naar 2637 kWh, maar dat kan ook komen omdat we een andere vaatwasser hebben gekocht en de was vaker buiten hebben gedroogd. M.a.w. je moet de oorzaak van je huidige hoge verbruik opsporen, die oorzaak hoeft niet perse in je huidige meter te liggen. Mocht het wel aan je huidige meter liggen, kan je ijking daarvan aanvragen, maar waarschijnlijk plaatsen ze dan alsnog een "slimme"..

De reden om de oude Ferraris meter te houden is, als je PV panelen hebt, het salderen in de toekomst mogelijk wordt afgeschaft. Bij een oude Ferraris meter blijft de terugleververgoeding gelijk aan de afnameprijs, tenminste zolang je teruglevering <= afname.

Ben overigens wel benieuwd naar jullie electriciteitsverbruik. Meestal zeggen die standaardgetallen me niet zoveel; zou het veel uitmaken of je als echtpaar nou in een rijtjeshuis of in een 2-onder1 kap woning woont? Je zou zeggen dat in die laatste er meer licht binnenvalt en je dus minder elektrisch gebruikt??
Tja, dit argument wordt vaak gebruikt, maar ik geloof er niet zo in. Het is duidelijk dat het salderen oude stijl gaat verdwijnen. Daar komt dan een soort vaste terugleververgoeding/subsidie voor terug. Dan is het natuurlijk heel eenvoudig te regelen dat een slimme meter verplicht is om in aanmerking te komen voor die terugleversubsidie nieuwe stijl.

Het salderen oude stijl was eigenlijk uit nood geboren: producenten van stroom moesten BTW in rekening brengen over opgewekte stroom en betalen over ingekochte stroom. Maar dat was met die oude ferrarismeters niet na te gaan. Dus is de uiterst pragmatische regel van het jaarlijkse salderen bedacht. Onbedoeld (maar niet onvoorzien) was dat echter een enorme stimuleringsregeling die op termijn gewoon niet houdbaar is (financieel dan vooral). En in de tussentijd zijn er ook slimme meters geïntroduceerd die wel kunnen bijhouden wat is geleverd en wat is ingekocht. En wanneer dan een nieuwe regeling wordt geïntroduceerd dan kan dat (juridisch gezien) prima worden geregeld: je komt pas in aanmerking voor subsidie als je én aantoonbaar zelf opwekt én over een meter van type [insert goedgekeurde types]. Dan is het echt zo gedaan met die ferrarismeters.

[ Bericht 18% gewijzigd door Goverman op 17-01-2019 22:07:53 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_184463428
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 21:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Voor zover er foutieve metingen daadwerkelijk bevestigd zijn ging dat om meters die voor 2014 waren geplaatst. Veel foute metingen bleken geen horror verhalen maar indianen verhalen.

Gasmeters was wel een dingetje. Maar bestaan er slimme gasmeters? Volgens mij bestaan er alleen digitale gasmeters, al dan niet uitgelezen door een slimme stroommeter. Zelf heb ik wel een slimme elektrameter maar een analoge gasmeter.
ik ken de kritieken vooral met slimme meters en saldering
en er was iets dat vooral kleine apparatuur als opladers soms veel te hoog verbruik registreerden.
pi_184466616
Bij mij wilde Enexis een paar jaar terug ook een slimme meter plaatsen. Ik heb geweigerd vanwege de simpele reden dat mijn oude meter nog niet was afgekeurd en prima deed, en doet, wat zo’n ding moet doen: meten, niets meer en niets minder.

Aan alle andere fratsen heb ik geen behoefte, ik hoef niet elk uur van de dag precies te weten wat het verbruik is, heb geen zonnnepanelen (dakhelling op het noorden) en eenmaal per jaar kost het 30 seconden om de meterstand door te geven.

Als Enexis later het toch nodig vindt om zo’n slim ding te plaatsen omdat de huidige dan is afgekeurd, prima. Maar daar ga ik dan dus niet voor betalen.
pi_184466626
Nee niet doen. Het werkt in je nadeel.
Zeg dit als elektromonteur trouwens.

Lekker laten zitten het geeft geen voordelen behalve wellicht weer een smart iets.
Maar dat is totaal niet de reden dat ze willen dat je dat neemt? Het is vooral voor hun.

[ Bericht 75% gewijzigd door kree op 18-01-2019 01:31:28 ]
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 18 januari 2019 @ 01:04:45 #22
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_184466641
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 01:00 schreef Storpojke het volgende:
Bij mij wilde Enexis een paar jaar terug ook een slimme meter plaatsen. Ik heb geweigerd vanwege de simpele reden dat mijn oude meter nog niet was afgekeurd en prima deed, en doet, wat zo’n ding moet doen: meten, niets meer en niets minder.

Aan alle andere fratsen heb ik geen behoefte, ik hoef niet elk uur van de dag precies te weten wat het verbruik is, heb geen zonnnepanelen (dakhelling op het noorden) en eenmaal per jaar kost het 30 seconden om de meterstand door te geven.

Als Enexis later het toch nodig vindt om zo’n slim ding te plaatsen omdat de huidige dan is afgekeurd, prima. Maar daar ga ik dan dus niet voor betalen.
Dat is het truukje, gratis laten plaatsen dus heb jij een goed gevoel en terwijl checken ze alles wat je doet *gratis*. Trap er niet in, laat ze de schijt krijgen met hun slimme meters.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 01:18:16 #23
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184466753
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 01:04 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Dat is het truukje, gratis laten plaatsen dus heb jij een goed gevoel en terwijl checken ze alles wat je doet *gratis*. Trap er niet in, laat ze de schijt krijgen met hun slimme meters.
Als je daar bang voor bent: communicatie uit laten schakelen en klaar. Is ook *gratis*.
Tot nooit .......
  vrijdag 18 januari 2019 @ 01:23:46 #24
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_184466798
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 01:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als je daar bang voor bent: communicatie uit laten schakelen en klaar. Is ook *gratis*.
Ik ben niet bang, niemand gaat mij controleren. Nooit.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 01:31:02 #25
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184466843
Slimme meters *O*
Oeverloze discussies *O*

#firstworldproblems

Ik zou het doen, kan je zoveel meer inzicht van krijgen in je energieverbruik.

En ja, soms werkt er eentje niet goed, maar reguliere digitale en analoge meters kunnen óók afwijken...
So we just called him Fred
  vrijdag 18 januari 2019 @ 01:33:03 #26
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_184466852
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 01:31 schreef FredvZ het volgende:
Slimme meters *O*
Oeverloze discussies *O*

#firstworldproblems

Ik zou het doen, kan je zoveel meer inzicht van krijgen in je energieverbruik.

En ja, soms werkt er eentje niet goed, maar reguliere digitale en analoge meters kunnen óók afwijken...
En zij O-)
pi_184467581
Gewoon laten plaatsen. Zie echt niet in waarom je het niet zou doen.

Privacy verhaal is ook zo'n bs. Mensen flikkeren van alles op internet qua gegevens of gebruiken slechte wachtwoorden maar zijn wel bang om hun energieverbruik te delen met anderen?

Bij die nieuwe teruglevering regels wordt een slimme meter sowieso verplicht en wellicht mag je er dan voor gaan betalen als je nu hebt geweigerd.
Eerst denken, dan typen
pi_184467833
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 07:33 schreef Piger het volgende:
Gewoon laten plaatsen. Zie echt niet in waarom je het niet zou doen.

Privacy verhaal is ook zo'n bs. Mensen flikkeren van alles op internet qua gegevens of gebruiken slechte wachtwoorden maar zijn wel bang om hun energieverbruik te delen met anderen?

Bij die nieuwe teruglevering regels wordt een slimme meter sowieso verplicht en wellicht mag je er dan voor gaan betalen als je nu hebt geweigerd.
dat terugleveren is juist de reden ervoor. Oude meters draaien gewoon terug als je terug gaat leveren. Slimme meters niet dus of tewel ze gaan je naaien. Maar ik weet niet wat de nieuwe verplichting is wel dus dat ze een nieuwe slimme "naai-manier" hebben gevonden :)

Ik zou het lekker zo laten totdat ze het toch wel gaan verplichten. ;)
Ze lachen zich rot natuurlijk de energie leveranciers. Want hoe mooi voor hun is het om realtime precies alles te kunnen zien wie wat en wanneer gebruikt.

Goed ik hoef me er niet druk over te maken want huur toch particulier incl. Maarja waarom zou je het doen als het niet hoeft?
Do what you love, love what you do!
pi_184468112
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 10:03 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Nee

Overigens zou je natuurlijk ook een eigen meter kunnen plaatsen na de huidige meter. Indien de standen daarvan wijd uiteenlopen weet je dat een van je meters aan vervanging toe is.
pi_184468221
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 07:33 schreef Piger het volgende:
Bij die nieuwe teruglevering regels wordt een slimme meter sowieso verplicht en wellicht mag je er dan voor gaan betalen als je nu hebt geweigerd.
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 22:02 schreef Goverman het volgende:

Tja, dit argument wordt vaak gebruikt, maar ik geloof er niet zo in. Het is duidelijk dat het salderen oude stijl gaat verdwijnen. Daar komt dan een soort vaste terugleververgoeding/subsidie voor terug. Dan is het natuurlijk heel eenvoudig te regelen dat een slimme meter verplicht is om in aanmerking te komen voor die terugleversubsidie nieuwe stijl.

Het salderen oude stijl was eigenlijk uit nood geboren: producenten van stroom moesten BTW in rekening brengen over opgewekte stroom en betalen over ingekochte stroom. Maar dat was met die oude ferrarismeters niet na te gaan. Dus is de uiterst pragmatische regel van het jaarlijkse salderen bedacht. Onbedoeld (maar niet onvoorzien) was dat echter een enorme stimuleringsregeling die op termijn gewoon niet houdbaar is (financieel dan vooral). En in de tussentijd zijn er ook slimme meters geïntroduceerd die wel kunnen bijhouden wat is geleverd en wat is ingekocht. En wanneer dan een nieuwe regeling wordt geïntroduceerd dan kan dat (juridisch gezien) prima worden geregeld: je komt pas in aanmerking voor subsidie als je én aantoonbaar zelf opwekt én over een meter van type [insert goedgekeurde types]. Dan is het echt zo gedaan met die ferrarismeters.

In de tweede kamer is wettelijk vastgelegd, dat iedere consument de slimme meter kan en mag weigeren uit privacy. Lijkt me dat als je dat wettelijke "weigerrecht" hebt, er geen financiële nadelen aan kunnen worden verbonden.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 08:59:06 #31
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_184468392
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 08:45 schreef blomke het volgende:

[..]


[..]

In de tweede kamer is wettelijk vastgelegd, dat iedere consument de slimme meter kan en mag weigeren uit privacy. Lijkt me dat als je dat wettelijke "weigerrecht" hebt, er geen financiële nadelen aan kunnen worden verbonden.
Dat klopt, je mag weigeren. Maar dat betekent niet dat er geen eisen aan teruglevering gesteld mogen worden. Je bent immers niet verplicht zonnepanelen te installeren of terugleversubsidie aan te vragen. Ofwel, je wordt niet benadeeld. Maar je komt ook niet in aanmerking voor een subsidie.

Ik ben benieuwd hoeveel principiële weigeraars er nog zijn wanneer als voorwaarde voor subsidie een slimme meter wordt geëist.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_184468646
Nu ben ik helemaal confuus :Y :N
pi_184468762
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 08:07 schreef kree het volgende:

[..]

dat terugleveren is juist de reden ervoor. Oude meters draaien gewoon terug als je terug gaat leveren. Slimme meters niet dus of tewel ze gaan je naaien. Maar ik weet niet wat de nieuwe verplichting is wel dus dat ze een nieuwe slimme "naai-manier" hebben gevonden :)

Ik zou het lekker zo laten totdat ze het toch wel gaan verplichten. ;)
Ze lachen zich rot natuurlijk de energie leveranciers. Want hoe mooi voor hun is het om realtime precies alles te kunnen zien wie wat en wanneer gebruikt.

Goed ik hoef me er niet druk over te maken want huur toch particulier incl. Maarja waarom zou je het doen als het niet hoeft?
Omdat t straks wel moet.

En ja netbeheerders zullen het zeker fijn vinden als ze productie kunnen afstemmen op verbruik. Daar profiteren we allemaal van. Helemaal gezien we straks allemaal elektrisch gaan rijden en via warmtepomp e.d. gaan verwarmen. Dan ben je blij dat ze capaciteit goed kunnen inschatten en je niet met stroomstoringen zit vanwege capaciteitsproblemen.
Eerst denken, dan typen
pi_184468782
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 08:45 schreef blomke het volgende:

[..]


[..]

In de tweede kamer is wettelijk vastgelegd, dat iedere consument de slimme meter kan en mag weigeren uit privacy. Lijkt me dat als je dat wettelijke "weigerrecht" hebt, er geen financiële nadelen aan kunnen worden verbonden.
Wetten kunnen veranderen. En 'lijkt' impliceert logica. Je zou beter moeten weten in de politiek. Die twee zaken kunnen prima gescheiden worden .
Eerst denken, dan typen
pi_184468784
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:26 schreef Piger het volgende:

[..]

Omdat t straks wel moet.

En ja netbeheerders zullen het zeker fijn vinden als ze productie kunnen afstemmen op verbruik. Daar profiteren we allemaal van. Helemaal gezien we straks allemaal elektrisch gaan rijden en via warmtepomp e.d. gaan verwarmen. Dan ben je blij dat ze capaciteit goed kunnen inschatten en je niet met stroomstoringen zit vanwege capaciteitsproblemen.
Nou dan kan het later altijd nog?
Tenzij TS er nu echt een nut voor heeft zou ik het lekker even laten zitten.

Gezien ik gewerkt heb met E-oplaadpunten dus snap je idee wel. Maar dit gaat er voorlopig nog sowieso niet komen niet in een jaar en niet in 5 jaar. Het hele elektriciteitsnetwerk is er totaal nog niet klaar voor namelijk.

Het kan wel, maar op een heel andere manier. Dus als ik TS was zou ik niet haasten.

[ Bericht 8% gewijzigd door kree op 18-01-2019 09:32:53 ]
Do what you love, love what you do!
pi_184468968
Ik ben nog ff aan het googelen en kwam op de site van de Consumentenbond ook eea tegen
https://community.consume(...)an-het-verbruik-1897
pi_184469051
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:41 schreef Cattom het volgende:
Ik ben nog ff aan het googelen en kwam op de site van de Consumentenbond ook eea tegen
https://community.consume(...)an-het-verbruik-1897
Laat ik een andere vraag stellen.
Waarom zou jij een digitale meter willen? Is er nut voor of een reden?
Het is niet dat ze later geld ervoor gaan vragen want ze willen dit maar al te graag namelijk?
Do what you love, love what you do!
pi_184469077
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:48 schreef kree het volgende:

[..]

Laat ik een andere vraag stellen.
Waarom zou jij een digitale meter willen? Is er nut voor of een reden?
Het is niet dat ze later geld ervoor gaan vragen want ze willen dit maar al te graag namelijk?
Omdat ik het idee heb dat ik nu wel heel veel betaal voor elektriciteit, maar dan zou ik moeten meten of de huidige meter nog goed werkt.
pi_184469272
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:50 schreef Cattom het volgende:

[..]

Omdat ik het idee heb dat ik nu wel heel veel betaal voor elektriciteit, maar dan zou ik moeten meten of de huidige meter nog goed werkt.
mwah nee die oude meters werken prima. En een digitale gaat dat niet anders maken.
Geloof me even op mijn woord dat die oude dingen wel ok zijn.

Ok met digitaal krijg je er meer inzicht in met "Toon" of hoe ze het ook allemaal noemen. Tja dat kan een voordeel zijn want het is makkelijker, alternatief gewoon kijken op de stand op oude meter en opschrijven.

Ik zou het niet doen zolang het niet nodig is iig ;)
Of nog een alternatief er zelf een Kwh meter tussen zetten, maargoed dat is even een technisch verhaal.
Het kan trouwens wel. Maar dat zou je door een installateur moeten doen begrijp ik al uit je verhaal want dat is niet echt een handig plan om zelf te doen als ik het zo hoor

Zoiets dus

https://www.groene-energi(...)onisch-din-rail.html

[ Bericht 9% gewijzigd door kree op 18-01-2019 10:11:49 ]
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 18 januari 2019 @ 10:19:46 #40
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184469465
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 08:45 schreef blomke het volgende:

[..]


[..]

In de tweede kamer is wettelijk vastgelegd, dat iedere consument de slimme meter kan en mag weigeren uit privacy. Lijkt me dat als je dat wettelijke "weigerrecht" hebt, er geen financiële nadelen aan kunnen worden verbonden.
Een slimme mag je weigeren. Maar 'slim' staat voor de communicatie. Een meter met een teruglooptelwerk, slim of dom, zal gewoon verplicht worden met zonnepanelen.

Een meter met teruglooptel werk is wat betreft het nmi nu al niet geschikt voor terugleveren.
Tot nooit .......
pi_184469527
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:19 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Een slimme mag je weigeren. Maar 'slim' staat voor de communicatie. Een meter met een teruglooptelwerk, slim of dom, zal gewoon verplicht worden met zonnepanelen.

Een meter met teruglooptel werk is wat betreft het nmi nu al niet geschikt voor terugleveren.
OK ik ken de regelgeving niet dat moet ik van te voren zeggen.
Maar waarom zou een oude meter dat niet kunnen? (even over terugleveren nl)

Want voor zover ik weet doen die meters dat prima?

Is niet echt TS haar vraag, maar nu ben ik benieuwd ;)
Do what you love, love what you do!
pi_184469635
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 18 januari 2019 @ 10:44:54 #43
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184469887
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:23 schreef kree het volgende:

[..]

OK ik ken de regelgeving niet dat moet ik van te voren zeggen.
Maar waarom zou een oude meter dat niet kunnen? (even over terugleveren nl)

Want voor zover ik weet doen die meters dat prima?

Is niet echt TS haar vraag, maar nu ben ik benieuwd ;)
omdat hij teruggeleverde energie niet apart kan meten.
hij trekt de teruggeleverde energie van de verbruikte energie af.

binnen de huidige wet (electriciteitswet art 31c) is dat geen probleem omdat het electricteitsbedrijf dat zelf ook doet. (terugleverprijs =verbruiksprijs). In de nabije toekomst veranderd dit (terugleverprijs < verbruiksprijs) en dan moet dit dus apart gemeten worden. Alleen een meter met 4 telwerken (digitalen en slimme) kunnen dit.

De electricteitswet zal in 2021 worden aangepast, zodanig dat terugleveren alleen mag als dit als zodanig wordt geregistreerd. Dan zijn in een klap alle analoge meters illegaal.

In belgie hebben ze een soortgelijk kunstje al geflikt. Daar wordt de teruggeleverde energie nu geschat en betaal je een zonnrpaneelbelasting als je teruglevering niet kan meten.

Om de teruglevering te meten hoef je niet aan de slimme meter maar moet je wel 4 telwerken hebben op je domme meter.
Tot nooit .......
pi_184469958
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:44 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

omdat hij teruggeleverde energie niet apart kan meten.
hij trekt de teruggeleverde energie van de verbruikte energie af.

binnen de huidige wet (electriciteitswet art 31c) is dat geen probleem omdat het electricteitsbedrijf dat zelf ook doet. (terugleverprijs =verbruiksprijs). In de nabije toekomst veranderd dit (terugleverprijs < verbruiksprijs) en dan moet dit dus apart gemeten worden. Alleen een meter met 4 telwerken (digitalen en slimme) kunnen dit.

De electricteitswet zal in 2021 worden aangepast, zodanig dat terugleveren alleen mag als dit als zodanig wordt geregistreerd. Dan zijn in een klap alle analoge meters illegaal.

In belgie hebben ze een soortgelijk kunstje al geflikt. Daar wordt de teruggeleverde energie nu geschat en betaal je een zonnrpaneelbelasting als je teruglevering niet kan meten.
Dus simpel gezegd je bent beter uit met een oude meter nu en gewoon die stand analoog doorgeven op het moment?
(mits terugleveren dus)
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 18 januari 2019 @ 10:50:04 #45
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184470004
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:48 schreef kree het volgende:

[..]

Dus simpel gezegd je bent beter uit met een oude meter nu en gewoon die stand analoog doorgeven op het moment?
nu maakt het niks uit. ik geef 4 standen door en het electricteitsbedrijf trekt ze van elkaar af. Precies wat een analoge meter doet door terug te draaien. Vanaf ca 2021 zou het uit kunnen maken echter dan een meter zonder teruglevertelwerk illegaal als je terugleverd.
Tot nooit .......
pi_184470011
maargoed ga beetje offtopic nu denk :P
Do what you love, love what you do!
pi_184470040
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:50 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

nu maakt het niks uit. ik geef 4 standen door en het electricteitsbedrijf trekt ze van elkaar af. Precies wat een analoge meter doet door terug te draaien.
Nog wel ja, totdat ze dat gaan veranderen en precies zien wat je terug gaat leveren en daar weer een winst op gaan maken :P

Met analoog is dat dus niet te zien, digitaal wel. En ik voorspel. Ze gaan je naaien :)
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 18 januari 2019 @ 10:54:34 #48
27929 piere
doe mij maar bier
pi_184470085
Ik houd mijn oude meter lekker met de zonnepanelen die ik heb 8-)
fok you ja!
  vrijdag 18 januari 2019 @ 10:55:14 #49
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184470100
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:51 schreef kree het volgende:

[..]

Nog wel ja, totdat ze dat gaan veranderen en precies zien wat je terug gaat leveren en daar weer een winst op gaan maken :P

Met analoog is dat dus niet te zien, digitaal wel. En ik voorspel. Ze gaan je naaien :)
klopt, naaien doen ze je.
Maar dan heb je de keuze om illegaal een analoge meter te gebruiken in de hoop dat ze niet weten dat je zonnepanelen hebt.

Of een digitale meter aan te vragen.
Tot nooit .......
pi_184470169
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:55 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

klopt, naaien doen ze je.
Maar dan heb je de keuze om illegaal een analoge meter te gebruiken in de hoop dat ze niet weten dat je zonnepanelen hebt.

Of een digitale meter aan te vragen.
Ze gaan het toch wel verplichten. Maar tot nu toe is dat nog niet zo.
En ok ik snap mensen laten zich verleiden door de extraatjes die ze nu krijgen. Maar een noodzaak is er niet.

Sowieso is die hele meter niet eens je eigendom. Dus mwah zolang ze nog verder niks hebben zou ik me niet haasten. Tenzij je denkt dat je er voordeel mee gaat hebben :)
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 18 januari 2019 @ 11:38:17 #51
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184470928
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:58 schreef kree het volgende:

[..]

Ze gaan het toch wel verplichten. Maar tot nu toe is dat nog niet zo.
En ok ik snap mensen laten zich verleiden door de extraatjes die ze nu krijgen. Maar een noodzaak is er niet.
Dat klopt. Maar omdat TS twijfelt aan zijn huidige meter is er voor wel enige noodzaak.

hier nog
de regeling voor Belgische 'slimme meter weigeraars'. https://www.vlaanderen.be(...)-kleine-installaties
Tot nooit .......
pi_184471067
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 11:38 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar omdat TS twijfelt aan zijn huidige meter is er voor wel enige noodzaak.

hier nog
de regeling voor Belgische 'slimme meter weigeraars'. https://www.vlaanderen.be(...)-kleine-installaties
Yep maar het zit er vooral in of je aan het terugleveren bent of niet,
Bedoel als je alleen verbruikt dan is er opzich geen nadeel aan een digitale meter?

Maargoed ik garandeer iedereen nu (want met zonnepanelen, noem het op) Dat ze die techniek gaan gebruiken om je te misbruiken.

Noem maar gewoon willekeurig nr omdat ik het niet weet.

Maar bv 1kwh kost 40 cent alles wat je terugleverd krijg per kwh 25 cent voor, dat is wat ze willen en ik voorspel zo zal het ook gaan :)

Nu kunnen ze dat niet met analoge meter. Maar digitaal wel. Dat is mijn punt eigenlijk wel om het niet te doen dus.
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 18 januari 2019 @ 12:08:18 #53
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184471541
quote:
12s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 11:44 schreef kree het volgende:

Maar bv 1kwh kost 40 cent alles wat je terugleverd krijg per kwh 25 cent voor, dat is wat ze willen en ik voorspel zo zal het ook gaan :)
Ja duh, dat wordt hier al vanaf het begin geroepen als rede om geen slimme meter te nemen.
quote:
Nu kunnen ze dat niet met analoge meter. Maar digitaal wel. Dat is mijn punt eigenlijk wel om het niet te doen dus.
Vanaf 2021 moet je teruglevering apart kunnen meten. Analoog icm zonnepanelen zal dan illegaal zijn. (of gedoogd icm dd belgische regeling).
Tot nooit .......
pi_184471765
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 12:08 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ja duh, dat wordt hier al vanaf het begin geroepen als rede om geen slimme meter te nemen.

[..]

Vanaf 2021 moet je teruglevering apart kunnen meten. Analoog icm zonnepanelen zal dan illegaal zijn. (of gedoogd icm dd belgische regeling).
Nouja ik zeg het maar even, omdat ik denk dat 9 van de 10 dit dus niet snappen.

Maargoed het zal echt verplicht worden wel, want zie rutte nu al weer lachen hahahaha daar halen we ook nog even wat op binnen. En afgezien nog van de energie leveranciers.

IK zou die meter pas vervangen als het echt zou moeten. zeker als je teruglevert
Do what you love, love what you do!
pi_184481452
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:27 schreef Piger het volgende:
Wetten kunnen veranderen. En 'lijkt' impliceert logica. Je zou beter moeten weten in de politiek. Die twee zaken kunnen prima gescheiden worden .
Wetten kunnen veranderen, maar waarom zou de politiek deze wet veranderen? Levert de staat geen voordeel op, alleen schadeclaims van mensen die in eerste instantie de Ferraris meter hebben gehouden.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184481468
quote:
12s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 11:44 schreef kree het volgende:

Yep maar het zit er vooral in of je aan het terugleveren bent of niet,
Bedoel als je alleen verbruikt dan is er opzich geen nadeel aan een digitale meter?

Nog niet, maar als het salderen voorbij is, krijg je minder voor je teruggeleverde kWh's.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 22:02:35 #57
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184482301
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 21:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Wetten kunnen veranderen, maar waarom zou de politiek deze wet veranderen? Levert de staat geen voordeel op, alleen schadeclaims van mensen die in eerste instantie de Ferraris meter hebben gehouden.
Er is geen wet de beschrijft dat je je ferrarismeter mag houden. De enige wet die er is dat je dd communicatie-moduld van je slimme meter mag weigeren.
Tot nooit .......
pi_184482706
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 22:02 schreef Speekselklier het volgende:
Er is geen wet de beschrijft dat je je ferrarismeter mag houden.
Er is wel een wet die zegt dat je de slimme meter mag weigeren. De Ferraris kan alleen dwangmatig worden vervangen als ie aantoonbaar afwijking vertoond, i.e. tot een afgekeurde reeks behoort. Gewoon weigeren de netbeheerder binnen te laten.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 22:25:24 #59
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184482848
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 22:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Er is wel een wet die zegt dat je de slimme meter mag weigeren. De Ferraris kan alleen dwangmatig worden vervangen als ie aantoonbaar afwijking vertoond, i.e. tot een afgekeurde reeks behoort. Gewoon weigeren de netbeheerder binnen te laten.
Ja de slimme meter mag je weigeren, maar niet een meter met een teruglever telwerk. Elke Ferraris-meter behoort tot ern afgekeurde reeks als het gaat om het meten van teruglevering. Hij wijkt niet alleen af, hij kan niet eens meten wat er wordt teruggeleverd.
Tot nooit .......
pi_184482912
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 22:25 schreef Speekselklier het volgende:

Ja de slimme meter mag je weigeren, maar niet een meter met een teruglever telwerk. Elke Ferraris-meter behoort tot ern afgekeurde reeks als het gaat om het meten van teruglevering. Hij wijkt niet alleen af, hij kan niet eens meten wat er wordt teruggeleverd.
Ik geef het op…. ;( ;( ;(
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 23:15:24 #61
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184483722
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 22:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik geef het op…. ;( ;( ;(
als je het verschil tussen 'terugdraaien' en 'apart meten' je boven de pet gaat is dat verstandig inderdaad.
Tot nooit .......
  maandag 21 januari 2019 @ 13:57:33 #62
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184531419
Hoe kun je trouwens aan zo'n ding zien of die communicatie optie uitgeschakeld staat?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184534141
quote:
5s.gif Op maandag 21 januari 2019 13:57 schreef Sounddragon het volgende:
Hoe kun je trouwens aan zo'n ding zien of die communicatie optie uitgeschakeld staat?
In de statusmelding, volgens mij staat er dan beheer + meterstanden. Dan communiceert die.
  maandag 21 januari 2019 @ 16:10:13 #64
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184534180
Hmm, voor een ongeoefend oog niet heel snel te zien dus.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184539960
Oh weer een slimme meter rel, heerlijk :D
Gewoon doen TS, ik heb het voor gas en elektra en heb er een youless aan gekoppeld via de P1 poort.
Kan live meekijken met het stroomverbruik, dan kun je heel bewust omgaan en energie besparen.
En ik hoef nooit meer meterstanden door te geven, ik vind het echt ideaal.

Mensen die bang zijn voor hun privé begrijp ik echt niet _O-
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_184540000
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 01:00 schreef Storpojke het volgende:
Bij mij wilde Enexis een paar jaar terug ook een slimme meter plaatsen. Ik heb geweigerd vanwege de simpele reden dat mijn oude meter nog niet was afgekeurd en prima deed, en doet, wat zo’n ding moet doen: meten, niets meer en niets minder.

Aan alle andere fratsen heb ik geen behoefte, ik hoef niet elk uur van de dag precies te weten wat het verbruik is, heb geen zonnnepanelen (dakhelling op het noorden) en eenmaal per jaar kost het 30 seconden om de meterstand door te geven.

Als Enexis later het toch nodig vindt om zo’n slim ding te plaatsen omdat de huidige dan is afgekeurd, prima. Maar daar ga ik dan dus niet voor betalen.
Zou het je geld kosten als je het niet geweigerd had dan?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_184541980
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 21:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Nog niet, maar als het salderen voorbij is, krijg je minder voor je teruggeleverde kWh's.
Nouja exact mijn punt. Daarom is een digitale meter niet slim.
Ze zullen het wel verplichten uiteindelijk, maar daarom niet doen nog.
Do what you love, love what you do!
pi_184542132
quote:
2s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:34 schreef junkiexp het volgende:
Oh weer een slimme meter rel, heerlijk :D
Gewoon doen TS, ik heb het voor gas en elektra en heb er een youless aan gekoppeld via de P1 poort.
Kan live meekijken met het stroomverbruik, dan kun je heel bewust omgaan en energie besparen.
En ik hoef nooit meer meterstanden door te geven, ik vind het echt ideaal.

Mensen die bang zijn voor hun privé begrijp ik echt niet _O-
Het is leuk om alles gelijk te weten. Maar dan mis je het punt waarom ze dit doen.
Namelijk er daarna dik aan te gaan verdienen. Je betaald x en voor wat je bv terug gaat leveren krijg je -x dat is hun doel.

En ok of je dat moet doen of niet, ik laat het aan iedereen zelf, maar zo zal het gaan.
Do what you love, love what you do!
pi_184542211
quote:
Op vrijdag 18 januari 2019 01:31 schreef FredvZ het volgende:
Slimme meters *O*
Oeverloze discussies *O*

#firstworldproblems

Ik zou het doen, kan je zoveel meer inzicht van krijgen in je energieverbruik.

En ja, soms werkt er eentje niet goed, maar reguliere digitale en analoge meters kunnen óók afwijken...
:Y

Die van mij week 556,67% af.
  maandag 21 januari 2019 @ 22:15:46 #70
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184542244
quote:
10s.gif Op maandag 21 januari 2019 22:11 schreef kree het volgende:

[..]

Het is leuk om alles gelijk te weten. Maar dan mis je het punt waarom ze dit doen.
Namelijk er daarna dik aan te gaan verdienen. Je betaald x en voor wat je bv terug gaat leveren krijg je -x dat is hun doel.
Jep, iedereen die energie produceert zal uiteindelijk allemaal aan dezelfde regels en bijbehorende de vergoeding moeten voldoen.
So we just called him Fred
pi_184542951
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 22:15 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Jep, iedereen die energie produceert zal uiteindelijk allemaal aan dezelfde regels en bijbehorende de vergoeding moeten voldoen.
Nou dat zou het idee moeten zijn, voor elke Kwh verbruik hetzelfde terug aan wat je aan het terugleveren bent.

Maar hier ben ik een beetje bang voor zeg maar. Nu kunnen ze het niet checken met oude meters.
Met de nieuwe wel.
Dus oftewel mensen, je gaat genaaid worden. :D
Do what you love, love what you do!
  maandag 21 januari 2019 @ 22:53:08 #72
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_184543069
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:48 schreef kree het volgende:

[..]

Laat ik een andere vraag stellen.
Waarom zou jij een digitale meter willen? Is er nut voor of een reden?
Het is niet dat ze later geld ervoor gaan vragen want ze willen dit maar al te graag namelijk?
Enige reden om er voor te kiezen is om dag- en nachtstroom ook in de toekomst te kunnen behouden. Voor mij best essentieel (boiler).
  maandag 21 januari 2019 @ 23:20:49 #73
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184543629
quote:
14s.gif Op maandag 21 januari 2019 22:46 schreef kree het volgende:
Maar hier ben ik een beetje bang voor zeg maar. Nu kunnen ze het niet checken met oude meters.
Met de nieuwe wel.
Dus oftewel mensen, je gaat genaaid worden. :D
Als er niet kan worden gemeten moet er dus geschat worden.
Als je denkt dat je dan beter af bent .....
Zorg dat je een flinke pot vaseline in huis hebt. Droog schijnt pijnlijk te zijn.
Tot nooit .......
pi_184545335
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 23:20 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als er niet kan worden gemeten moet er dus geschat worden.
Als je denkt dat je dan beter af bent .....
Zorg dat je een flinke pot vaseline in huis hebt. Droog schijnt pijnlijk te zijn.
Nee je snapt mijn hele punt niet. De oude meters draaien gewoon terug als je aan het terugleveren bent met bv zonnepanelen.
Punt is dus, dan is je meterstand gewoon lager oftewel. Je krijgt terug wat je gebruikt hebt voor niks.

Wat ze nu gaan doen is er daar een verschil in gaan maken. dus 1kwh kopen gaat duurder zijn als 1 kwh terug leveren.

Dat is het doel van digitale meters en echt niks anders, waarom denk je dat ze je gratis toon geven of allerlei dingen. Omdat ze zo vrijgevig zijn? Nou denk het niet. En ik ben niet helemaal retarded hierover want doe elektro. Maar ok geloof het verhaaltje maar als je wil het maakt mij niet uit. Maar weet wel, niks is voor niks. :)

even goede vrienden verder trouwens want iedereen moet dit zelf weten, leg even de achtergrond uit ;)
Do what you love, love what you do!
  dinsdag 22 januari 2019 @ 07:52:59 #75
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184546579
ik snap jouw punt prima. Ons verschil tussen onze grdachte is niet heel groot.

Alleen jij gaat er vanuit dat je onder de nieuwe regeling uitkomt omdat je een analoge meter hebt.

En ik denk dat ze jouw teruglevering anders gaan berekenen omdat je geen digitale meter hebt.

En die alternatieve berekening zal niet in jouw voordeel zijn. Kijk eens naar mijn belgische voorbeeld een paar berichten terug.

Jij wekt 2000kwh op en ik ook, dat weten ze. Kwestie van jouw panelen tellen. Ik kan echter aantonen dat ik de helft direct gebruik en maar 1000kwh teruglever. Jij kan dat niet aantonen en denkt dat dat in jouw verdeel is.
Tot nooit .......
  dinsdag 22 januari 2019 @ 08:07:20 #76
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_184546737
De Radar-website ook :') Dat is een verzamelplaats voor azijnpissers met een ondergemiddelde hersencapaciteit.
Ik heb al een boek.
pi_184546815
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 07:52 schreef Speekselklier het volgende:
ik snap jouw punt prima. Ons verschil tussen onze grdachte is niet heel groot.

Alleen jij gaat er vanuit dat je onder de nieuwe regeling uitkomt omdat je een analoge meter hebt.

En ik denk dat ze jouw teruglevering anders gaan berekenen omdat je geen digitale meter hebt.

En die alternatieve berekening zal niet in jouw voordeel zijn. Kijk eens naar mijn belgische voorbeeld een paar berichten terug.

Jij wekt 2000kwh op en ik ook, dat weten ze. Kwestie van jouw panelen tellen. Ik kan echter aantonen dat ik de helft direct gebruik en maar 1000kwh teruglever. Jij kan dat niet aantonen en denkt dat dat in jouw verdeel is.
nee nouja ik heb er sowieso geen last van nog want huur particulier incl.
Dus wat dat aan gaat voor mij geen probleem.

Ik zeg het omdat ik wel in de elektro werk en ook auto oplaadpunten. En ook daarin zijn de eerste stappen al gezet zodat ze precies kunnen terugrekenen met wat erin en eruit gaat.

Het maakt me echt niks uit, wil je een digitale meter. nou ga je gang, bedenk wel de voor en nadelen dan ;)
Do what you love, love what you do!
pi_184546827
laat ik het anders zeggen, wat is het voordeel om een digitale meter te nemen?
Do what you love, love what you do!
pi_184546870
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:17 schreef kree het volgende:
laat ik het anders zeggen, wat is het voordeel om een digitale meter te nemen?
Ik weet niet of ik mag antwoorden, maar je kan met applicatiesoftware een overzicht maken van je verbruik. Actueel en in het verleden. Het schijnt zo te zijn dat mensen die hun energieverbruik monitoren, ook bewuster er mee omgaan en daardoor minder energie gaan verbruiken.

Nadeel is…iets met salderen waar je straks minder voordeel aan hebt. Maar Speekselklier heeft ook wel een punt als het oppervlak zonnepanelen bekend is en wordt verdisconteerd.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184546919
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik mag antwoorden, maar je kan met applicatiesoftware een overzicht maken van je verbruik. Actueel en in het verleden. Het schijnt zo te zijn dat mensen die hun energieverbruik monitoren, ook bewuster er mee omgaan en daardoor minder energie gaan verbruiken.

Nadeel is…iets met salderen waar je straks minder voordeel aan hebt. Maar Speekselklier heeft ook wel een punt als het oppervlak zonnepanelen bekend is en wordt verdisconteerd.
tuurlijk mag je antwoorden :)

Het is een open discussie natuurlijk en nou ik weet het niet hoor. Kijk wat duidelijk is, is dat ze uiteindelijk ons gaan naaien met inkoop/teruglevering en daar is de digitale meter een voorbeeld van en ook waarom ze dit dus onwijs graag willen. En ja je energie monitoren? is leuk voor een week ofzo als gadget? Uiteindelijk zijn die dingen trucjes om meer aan je te verdienen. Dus goed het is nu nog niet verplicht (gaat het vast wel worden) en waarom? Nou niet voor jou als gebruiker maar omdat de energiebedrijven er aan alle kanten voordeel bij hebben ;)
Do what you love, love what you do!
pi_184546920
Ik ben weer erg blij met mijn slimme meter :Y

Realiseerde mij vanmorgen dat mijn jaarrekening halverwege het jaar is en tot voor kort werd er dan maar een beetje gegokt hoeveel gas en electra ik in het vorige jaar en huidige jaar gebruikt heb. Aangezien de belastingen elk jaar wisselen (lees stijgen) is het belangrijk dat het verbruik in het juiste jaar geregistreerd wordt, dan betaal je in ieder geval nooit meer dan nodig.

Conclusie, weer een dikke plus voor nieuwe techniek!
pi_184546925
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:22 schreef blomke het volgende:
Nadeel is…iets met salderen waar je straks minder voordeel aan hebt.
Ik ben wel eens benieuwd naar een bron voor deze stelling. Ik hoor dit heel vaak, maar tot op heden mis ik een bron.
pi_184546985
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:27 schreef GereDathan het volgende:
Ik ben weer erg blij met mijn slimme meter :Y

Realiseerde mij vanmorgen dat mijn jaarrekening halverwege het jaar is en tot voor kort werd er dan maar een beetje gegokt hoeveel gas en electra ik in het vorige jaar en huidige jaar gebruikt heb. Aangezien de belastingen elk jaar wisselen (lees stijgen) is het belangrijk dat het verbruik in het juiste jaar geregistreerd wordt, dan betaal je in ieder geval nooit meer dan nodig.

Conclusie, weer een dikke plus voor nieuwe techniek!
ik heb er ook niks tegen die nieuwe techniek, laat dat duidelijk zijn.
Maar besef wel dat ze die dingen niet voor niks doen.

Bedoel ik moest niet voor niks 10000 oplaadpunten voor E autos aanpassen namelijk ;)

Zolang je niet aan het terugleveren bent is het geen probleem.
Do what you love, love what you do!
pi_184546990
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:28 schreef GereDathan het volgende:
Ik ben wel eens benieuwd naar een bron voor deze stelling. Ik hoor dit heel vaak, maar tot op heden mis ik een bron.
Geen bron, maar een winstmodel voor de energiebedrijven.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184547012
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Geen bron, maar een winstmodel voor de energiebedrijven.
dat ja en dat gaan ze doen ook
Do what you love, love what you do!
pi_184547153
quote:
12s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 11:44 schreef kree het volgende:
Maar bv 1kwh kost 40 cent alles wat je terugleverd krijg per kwh 25 cent voor, dat is wat ze willen en ik voorspel zo zal het ook gaan
Dat verschil is er al en dat komt omdat een energiebedrijf alleen de kale leveringsprijs mag vergoeden voor teruglevering. Je krijgt ongeveer 7 cent per teruggeleverde kWh. Je betaalt 23 cent voor elke kWh die je afneemt. Maar je betaalt exclusief belastingen ook diezelfde 7 cent.
Ik ben gewoon een kloon
pi_184547206
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:51 schreef Ammoniet het volgende:

[..]

Dat verschil is er al en dat komt omdat een energiebedrijf alleen de kale leveringsprijs mag vergoeden voor teruglevering. Je krijgt ongeveer 7 cent per teruggeleverde kWh. Je betaalt 23 cent voor elke kWh die je afneemt. Maar je betaalt exclusief belastingen ook diezelfde 7 cent.
Nee dan snap je mijn punt niet. Stel je hebt een oude Kwh meter en zonnepanelen bv. Dan geef j dus die meterstand door net als normaal zonder terugleveren.

Punt is dus met oude meter telt hij gewoon terug, dus of tewel je komt gewoon op een lagere meterstand die ze dan opnemen. eigenlijk heel eerlijk,

Wat ze met die digitale meters kunnen doen is precies bijhouden wat erin en uit gaat en dat is mijn probleem want daar gaan ze een model op maken om op te verdienen.
Do what you love, love what you do!
pi_184547212
Oh ja, en dit is ook iets wat niet iedereen zich realiseert:

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Wat je in de gaten moet houden met zonnepanelen is dat wat er op je omvormer staat, dus het aantal kWh's dat je opwekt, niet gelijk is aan het aantal kWh's dat op het telwerk van je stroommeter terecht komt. Het verschil tussen die twee is wat je op dat moment zelf gebruikt in huis.

Ik vermoed dat daar veel misverstanden door ontstaan over de slimme meter, die je teruglevering apart registreert op een eigen telwerk. Juist bij een conventionele, terugtellende meter heb je geen overzicht van wat je nu precies teruglevert aan het net.
Ik ben gewoon een kloon
pi_184547228
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:56 schreef Ammoniet het volgende:
Oh ja, en dit is ook iets wat niet iedereen zich realiseert:

[..]

waar maar dat heeft niks te maken met het punt wat ik wil maken ;)
Do what you love, love what you do!
pi_184547236
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:55 schreef kree het volgende:

[..]

Nee dan snap je mijn punt niet. Stel je hebt een oude Kwh meter en zonnepanelen bv. Dan geef j dus die meterstand door net als normaal zonder terugleveren.

Punt is dus met oude meter telt hij gewoon terug, dus of tewel je komt gewoon op een lagere meterstand die ze dan opnemen. eigenlijk heel eerlijk,

Wat ze met die digitale meters kunnen doen is precies bijhouden wat erin en uit gaat en dat is mijn probleem want daar gaan ze een model op maken om op te verdienen.
Wat is dan het verschil volgens jou?

Even heel simpel: je gebruikt 10 kWh en je levert er 5 terug.

Analoge meter: geeft aan stand = 5 kWh
Digitale meter: geeft aan verbruik = 10 kWh en teruglevering = 5 kWh, per saldo 5 kWh.

Waar zit volgens jou dan die enorme winst voor het energiebedrijf?
Ik ben gewoon een kloon
pi_184547262
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:58 schreef Ammoniet het volgende:

Waar zit volgens jou dan die enorme winst voor het energiebedrijf?
Op het moment dat die digitale 10 kWh meer kost dan de teruggeleverde 5 kWh.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184547269
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:58 schreef Ammoniet het volgende:

[..]

Wat is dan het verschil volgens jou?

Even heel simpel: je gebruikt 10 kWh en je levert er 5 terug.

Analoge meter: geeft aan stand = 5 kWh
Digitale meter: geeft aan verbruik = 10 kWh en teruglevering = 5 kWh, per saldo 5 kWh.

Waar zit volgens jou dan die enorme winst voor het energiebedrijf?
dat is het hele probleem, met een oude analoge meter klopt dit idd.

Wat denk je wat er gaat gebeuren als we digitale meters hebben waar je energieleverancier het allemaal kan zien wat heen en terug gaat?

Nou ik weet het wel. En ik zuig dit niet uit mijn duim want zoals ik zei ik heb zat E oplaadpunten aangepast juist zodat ze dit kunnen bijhouden.

Dus oftewel jou verbruikte 5Kwh betaal je voor, wat je terug gaat leveren is zeg maar de helft waard en daar gaan ze op verdienen :)
Do what you love, love what you do!
pi_184547287
quote:
14s.gif Op maandag 21 januari 2019 16:10 schreef Sounddragon het volgende:
Hmm, voor een ongeoefend oog niet heel snel te zien dus.
Je moet 4x op een knopje drukken ofzo. Dan moet je wel een hele grote mongool zijn wil je dat niet kunnen toch?

Of heb je liever dat er een rode of groene vlag uit de meter komt van 5 bij 5 meter?
pi_184547297
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:36 schreef kree het volgende:

[..]

ik heb er ook niks tegen die nieuwe techniek, laat dat duidelijk zijn.
Maar besef wel dat ze die dingen niet voor niks doen.

Bedoel ik moest niet voor niks 10000 oplaadpunten voor E autos aanpassen namelijk ;)

Zolang je niet aan het terugleveren bent is het geen probleem.
Ik lever mij helemaal gek, dak ligt vol zonnepanelen. Al jaren.
pi_184547300
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:01 schreef kree het volgende:

dat is het hele probleem, met een oude analoge meter klopt dit idd.

Wat denk je wat er gaat gebeuren als we digitale meters hebben waar je energieleverancier het allemaal kan zien wat heen en terug gaat?

Nou ik weet het wel. En ik zuig dit niet uit mijn duim want zoals ik zei ik heb zat E oplaadpunten aangepast juist zodat ze dit kunnen bijhouden.

Dus oftewel jou verbruikte 5Kwh betaal je voor, wat je terug gaat leveren is zeg maar de helft waard en daar gaan ze op verdienen :)
Je energieleverancier ziet alleen maar je standen. En dan geldt dus dit:

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:51 schreef Ammoniet het volgende:

Dat verschil is er al en dat komt omdat een energiebedrijf alleen de kale leveringsprijs mag vergoeden voor teruglevering. Je krijgt ongeveer 7 cent per teruggeleverde kWh. Je betaalt 23 cent voor elke kWh die je afneemt. Maar je betaalt exclusief belastingen ook diezelfde 7 cent.
Ik ben gewoon een kloon
pi_184547304
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Geen bron, maar een winstmodel voor de energiebedrijven.
Stop dan eens met je ongefundeerde uitspraken. Dat is je al eerder verteld volgens mij.
pi_184547315
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:03 schreef GereDathan het volgende:

Of heb je liever dat er een rode of groene vlag uit de meter komt van 5 bij 5 meter?
_O_ _O- _O_ ik moest wel lachen hoor, toen ik dit las…dat is al dit hele topic het geval…men praat finaal langs elkaar heen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184547319
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:03 schreef Ammoniet het volgende:

[..]

Je energieleverancier ziet alleen maar je standen. En dan geldt dus dit:

[..]

hmmm nee?
Ze zien wel meer als dat nl
Do what you love, love what you do!
pi_184547327
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:05 schreef kree het volgende:

[..]

hmmm nee?
Ze zien wel meer als dat nl
Zoals?
Ik ben gewoon een kloon
pi_184547336
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:05 schreef Ammoniet het volgende:

[..]

Zoals?
precies wat er in en uit gaat aan energie
Do what you love, love what you do!
pi_184547348
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:04 schreef GereDathan het volgende:
Stop dan eens met je ongefundeerde uitspraken.
Waarom? Het is niet gefundeerd, maar wel aannemelijk. Want anders zouden die energiebedrijven niet zo die "slimme meter" doordrammen. Puur omdat het op termijn om de periode gaat waarin de kWh's worden geleverd. En niet meer om de netto levering.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 09:07:05 #102
104785 Ammoniet
Fok!Fossiel
pi_184547351
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:05 schreef kree het volgende:

precies wat er in en uit gaat aan energie
En hoe zien ze dat dan? Behalve door jouw eindstand van je beginstand af te trekken als ze je jaarnota maken?
Ik ben gewoon een kloon
  dinsdag 22 januari 2019 @ 09:08:32 #103
104785 Ammoniet
Fok!Fossiel
pi_184547381
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:06 schreef blomke het volgende:

Waarom? Het is niet gefundeerd, maar wel aannemelijk. Want anders zouden die energiebedrijven niet zo die "slimme meter" doordrammen. Puur omdat het op termijn om de periode gaat waarin de kWh's worden geleverd. En niet meer om de netto levering.
Dat doen de energiebedrijven niet maar de netbeheerders. Die zijn eigenaar van je meters. En die zijn dat weer verplicht door de overheid.
Ik ben gewoon een kloon
pi_184547396
echt ik zou willen dat ik nu een screenshot kon posten, maar is inmiddels ex werkgever dus zal ik maar niet doen.

Maar het gaat op de wat nauwkeurig wat er geregistreerd is. En per cent wat er afgerekend gaat worden.

Nouja ik ga niet op werkgever namen in of de techniek die ze gebruiken zo openbaar.
Maar een digitale meter doet meer als alleen je toon :') aansturen en jou info geven.
Do what you love, love what you do!
pi_184547401
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:55 schreef kree het volgende:
Wat ze met digitale meters kunnen doen is precies bijhouden wat erin en uit gaat en dat is mijn probleem want daar gaan ze een model op maken om op te verdienen.
Geneuzel. Dat heb je 100% zelf in de hand.

Je kan ook een accu plaatsen en teruglevering blokkeren in je meterkast. Dan lever je niets terug en houd je alles zelf.

Op het moment dat terugleveren meer kost dan het oplevert (of dat nu salderen is of overschot terugleveren) zal de markt voor opslag van energie een sprint gaan inzetten.

Dus prima wat energiebedrijven en de overheid gaan bedenken, er zijn al oplossingen voor op de markt en die zullen enkel goedkoper en beter worden.
pi_184547412
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:06 schreef blomke het volgende:

[..]

Waarom? Het is niet gefundeerd, maar wel aannemelijk. Want anders zouden die energiebedrijven niet zo die "slimme meter" doordrammen. Puur omdat het op termijn om de periode gaat waarin de kWh's worden geleverd. En niet meer om de netto levering.
Ik vind het ook aannemelijk dat jij aids krijgt en op de maan uitgestrooid zal worden. Zullen we daar ook even fijn over speculeren?
pi_184547418
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:08 schreef Ammoniet het volgende:

[..]

Dat doen de energiebedrijven niet maar de netbeheerders. Die zijn eigenaar van je meters. En die zijn dat weer verplicht door de overheid.
Niet zoveel moeilijke woorden in 1 post, dat begrijpt niet iedereen.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 09:11:41 #108
104785 Ammoniet
Fok!Fossiel
pi_184547432
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:10 schreef GereDathan het volgende:

Niet zoveel moeilijke woorden in 1 post, dat begrijpt niet iedereen.
Sorry :@
Ik ben gewoon een kloon
pi_184547433
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:05 schreef kree het volgende:

[..]

precies wat er in en uit gaat aan energie
Wat in de jaarrekening van elkaar afgehaald wordt, ofwel gesaldeerd.

En vooralsnog wordt salderen niet afgeschaft en maakt het dus geen drol uit welke meter je hebt.
pi_184547444
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:07 schreef Ammoniet het volgende:
En hoe zien ze dat dan? Behalve door jouw eindstand van je beginstand af te trekken als ze je jaarnota maken?
Dan kunnen ze verschil maken tussen verbruik en teruglevering
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184547478
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:09 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Geneuzel. Dat heb je 100% zelf in de hand.

Je kan ook een accu plaatsen en teruglevering blokkeren in je meterkast. Dan lever je niets terug en houd je alles zelf.

Op het moment dat terugleveren meer kost dan het oplevert (of dat nu salderen is of overschot terugleveren) zal de markt voor opslag van energie een sprint gaan inzetten.

Dus prima wat energiebedrijven en de overheid gaan bedenken, er zijn al oplossingen voor op de markt en die zullen enkel goedkoper en beter worden.
zo gaat het dus niet werken, want sowieso het hele energie net heeft al een probleem. Zeker met E autos en oplaadpunten.

Er is no way dat dat lukt namelijk, dus ok hoe lossen we dat op. Simpel terug leveren lokaal en wat denkt de netbeheerder of wat daar onder valt energie leveraciers. We gaan het lokaal distribueren zodat het overall net niet overbelast gaat worden,

Ok dan stap twee simpel om daar even aan te gaan verdienen, dus je gaat meer betalen voor wat je inkoopt als wat je verkoopt.
Do what you love, love what you do!
pi_184547484
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:11 schreef GereDathan het volgende:

Wat in de jaarrekening van elkaar afgehaald wordt, ofwel gesaldeerd.

En vooralsnog wordt salderen niet afgeschaft en maakt het dus geen drol uit welke meter je hebt.
Al na 2020 (en we zitten al in 2019 voor jouw perceptie) wordt het salderen aangepast. Aangezien nu salderen ¤300 miljoen kost, zal het uiteindelijk minder gaan worden voor de consumenten:
https://www.zelfenergiepr(...)ren-gebeurt-er-2020/
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184547543
ik zeg het trouwens niet zomaar want dit is echt niet uit mijn duim gezogen. En ok feiten en bladiebla heb ik niet maar wel dat ik dit soort dingen dus moest aanpassen en dat is met liander tennet allego in samenwerking.(en meer natuurlijk, maar ga ik niet openbaar op in)
Do what you love, love what you do!
pi_184547643
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Al na 2020 (en we zitten al in 2019 voor jouw perceptie) wordt het salderen aangepast. Aangezien nu salderen ¤300 miljoen kost, zal het uiteindelijk minder gaan worden voor de consumenten:
https://www.zelfenergiepr(...)ren-gebeurt-er-2020/
Weer mis.

Er is enkel aangekondigd dat er in 2020 naar gekeken zal worden. Hoe en wat, dat weet niemand nog. Zolang er Ferraris meters zijn zal het sowieso niet zo'n vaart lopen.

Persoonlijk verwacht ik dat er een soort van belasting komt zoals in België, maar dat is niet gebaseerd op enige bron of feit.
pi_184547659
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:19 schreef kree het volgende:
ik zeg het trouwens niet zomaar want dit is echt niet uit mijn duim gezogen. En ok feiten en bladiebla heb ik niet maar wel dat ik dit soort dingen dus moest aanpassen en dat is met liander tennet allego in samenwerking.(en meer natuurlijk, maar ga ik niet openbaar op in)
:')

Ofwel, je lult wat in de ruimte en wij moeten dat maar als waar aannemen _O-
pi_184547701
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:25 schreef GereDathan het volgende:

[..]

:')

Ofwel, je lult wat in de ruimte en wij moeten dat maar als waar aannemen _O-
Je denkt maar wat je wil... ::')

Ik zeg wat ik weet en wat ik persoonlijk zelfs aangepast heb.
En ik weet dat dat niet voor niks was. Neem aan dat je redelijke ervaring hebt in de elektrotechniek en werk?
Do what you love, love what you do!
pi_184547727
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:28 schreef kree het volgende:

[..]

Je denkt maar wat je wil... ::')

Ik zeg wat ik weet en wat ik persoonlijk zelfs aangepast heb.
En ik weet dat dat niet voor niks was. Neem aan dat je redelijke ervaring hebt in de elektrotechniek en werk?
Nee dat doe ik niet.
Maar ik weet wel wat er in Nederland gebeurd, en ik zie niet achter elke deur een denkbeeldig spook. Ik baseer mij op feiten.
pi_184547793
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:29 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Nee dat doe ik niet.
Maar ik weet wel wat er in Nederland gebeurd, en ik zie niet achter elke deur een denkbeeldig spook. Ik baseer mij op feiten.
Nou daarom, ik was degene die het geregeld heeft of aangepast met oplaadpunten dus bv. En techniek gaat iets sneller als regelgeving dat komt daarna pas.

Dus zeg niet dat ik het niet snap ik ben degene die de hele shizzle aansloot landelijk en als je dan niks van elektro weet dan moet je ook geen smart ass opmerkingen gaan maken want je weet er geen reet van dus.

hahahaha nou niet om je aan te vallen maar dan moet je niet zeuren ook tegen mij :P
Do what you love, love what you do!
pi_184547998
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:33 schreef kree het volgende:

[..]

Nou daarom, ik was degene die het geregeld heeft of aangepast met oplaadpunten dus bv. En techniek gaat iets sneller als regelgeving dat komt daarna pas.

Dus zeg niet dat ik het niet snap ik ben degene die de hele shizzle aansloot landelijk en als je dan niks van elektro weet dan moet je ook geen smart ass opmerkingen gaan maken want je weet er geen reet van dus.

hahahaha nou niet om je aan te vallen maar dan moet je niet zeuren ook tegen mij :P
Ik begrijp wel dat je de draadjes aansluit. Wat een taalgebruik.
pi_184548089
Ik ga er niet meer op in, sluit het lekker zelf aan maar.

Ik voorspel dit en later zullen jullie terug denken aan dit topic.
Doei doei en succes met het zelf aansluiten.
Do what you love, love what you do!
  dinsdag 22 januari 2019 @ 11:54:13 #121
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184550001
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:03 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Je moet 4x op een knopje drukken ofzo. Dan moet je wel een hele grote mongool zijn wil je dat niet kunnen toch?

Of heb je liever dat er een rode of groene vlag uit de meter komt van 5 bij 5 meter?
Als ik een huis aan het bezichtigen ben ga ik toch niet op de knoppies van hun digimeter zitten kloten, goochem.. Niet 'mongool' gaan roepen als je de context niet weet eh, dan stel je gewoon een aanvullende vraag voordat je je slawafel opentrekt
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184550150
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 09:47 schreef Cattom het volgende:
Zijn de slimme meters die nu worden geplaatst af van de kinderziektes?

Wie heeft er al een slimme meter en kan me zijn/haar ervaring ermee laten weten? :)
Als je geen zonnepanelen plannen hebt dan is er geen argument om het niet te laten doen, behalve dat ik het afgewezen heb omdat mijn teller het prima doet en ze niet in mijn meterkast wil hebben rommelen.

Verder zeg ik gewoon doen. Prima spul.
Laat die handjes wapperen!
pi_184550583
quote:
11s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 11:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als ik een huis aan het bezichtigen ben ga ik toch niet op de knoppies van hun digimeter zitten kloten, goochem.. Niet 'mongool' gaan roepen als je de context niet weet eh, dan stel je gewoon een aanvullende vraag voordat je je slawafel opentrekt [ afbeelding ]
Als nieuwe bewoner heb je gewoon weer de keuze of je wel of niet het slimme deel wil gebruiken, daar hoef je niets voor te bekijken. Een slimme meter is instelbaar op wel of niet slim.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 12:40:41 #124
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184550753
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:31 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Als nieuwe bewoner heb je gewoon weer de keuze of je wel of niet het slimme deel wil gebruiken, daar hoef je niets voor te bekijken. Een slimme meter is instelbaar op wel of niet slim.
Dat was idd de achterliggende gedachte van mijn remark, je kunt die communicatieshit dus gewoon weer uit laten zetten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:04 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Als je geen zonnepanelen plannen hebt dan is er geen argument om het niet te laten doen, behalve dat ik het afgewezen heb omdat mijn teller het prima doet en ze niet in mijn meterkast wil hebben rommelen.

Verder zeg ik gewoon doen. Prima spul.
Als ik dus een pandje koop nu waar een digimeter in zit maar nog geen collectoren op het dak
(wil ik er wel op hebben) is dat eigenlijk niet heel gunstig voor de toekomst met die veranderingen die eraan komen voor het terugleveren?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184551322
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:40 schreef Sounddragon het volgende:
Als ik dus een pandje koop nu waar een digimeter in zit maar nog geen collectoren op het dak
(wil ik er wel op hebben) is dat eigenlijk niet heel gunstig voor de toekomst met die veranderingen die eraan komen voor het terugleveren?
Welke veranderingen komen eraan?
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:15:10 #126
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184551415
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:09 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Welke veranderingen komen eraan?
Zoals hierboven al beschreven; onze overheid gaat echt niet tot in lengte van dagen 1 op 1 die teruggeleverde energie handhaven, er komt echt een dag dat inkoop van je vonkjes duurder wordt dan de verkoop vanuit de partikulier. We wonen wel in NL he; je krijgt hier geen cadeautjes, je wordt ergens ingelokt om je later te kunnen uitwringen, kijk anders even terug over hoe de eco-karretjes icm lage bijtelling-promotietour is verlopen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184551426
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:40 schreef Sounddragon het volgende:

[..]
Als ik dus een pandje koop nu waar een digimeter in zit maar nog geen collectoren op het dak
(wil ik er wel op hebben) is dat eigenlijk niet heel gunstig voor de toekomst met die veranderingen die eraan komen voor het terugleveren?
Ja, dat is in essentie wel waar. Je kunt het zo zien:

Oude meter die terugdraait en ¤0,21 per eenheid:
1000 verbruik = ¤210
500 opbrengst (opbrengst-verbruik tijdens opbrengst) = ¤105 terugkrijgen

Reden: 1 januari 2019 meterstand 10.000
1 januari 2020 meterstand 10.500 want teruggedraaid.

Nieuwe meter, waarmee verbruik ¤0,21 is en teruglevering *straks* ¤0,07 (bijvoorbeeld):
1000 verbruik = ¤210
500 opbrengst (opbrengst-verbruik tijdens opbrengst) = ¤35 terugkrijgen

Reden: 1 januari 2019 meterstand 10.000
1 januari 2020 meterstand 11.000 want telt op.

Netto oud: ¤105 verbruikskosten incl. transport etc.
Netto nieuw: ¤175 verbruikskosten incl. transport etc.

Terugdraaien betekent dus jaarlijks meterstanden opgeven waarin je opwekking netjes afgetrokken wordt van je verbruik en je dus ook geen transportkosten, belastingen en moeilijke dingen betaalt. Bij een andersoortige meter geef je verbruik + opwekking apart op en wordt apart afgerekend.
Laat die handjes wapperen!
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:23:08 #128
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184551573
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:16 schreef Gieliovd het volgende:
500 opbrengst (opbrengst-verbruik tijdens opbrengst) = ¤35 terugkrijgen

Psies, dus het is lekkerder om voorlopig terug te leveren via een oude meter totdat ze daar de stekker uit trekken en iedereen die teruglevert te verplichten om een nieuwe te nemen, want dat gaat uiteraard ook gewoon gebeuren.

Helaas heeft het pand waar we zijn wezen kijken en nieuwe meter ;( Zal wel komen omdat er ook krachtstroom is aangelegd in de garage..

Maar.. even terugkomend op je berekening; die 7ct voor terugleveren tegen 21 ct inkoop is wel een te groot verschil natuurlijk, dan zou ik een powerwall aanleggen om zelf mijn energie te kunnen terugpakken in de avond/nacht en deels overgaan op elektrische verwarming om de balans er een beetje in te houden.. Als het gaat om een marginaal verschil (paar cent per Kw) is dat niet echt rendabel denk ik..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184551765
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:15 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Zoals hierboven al beschreven; onze overheid gaat echt niet tot in lengte van dagen 1 op 1 die teruggeleverde energie handhaven, er komt echt een dag dat inkoop van je vonkjes duurder wordt dan de verkoop vanuit de partikulier. We wonen wel in NL he; je krijgt hier geen cadeautjes, je wordt ergens ingelokt om je later te kunnen uitwringen, kijk anders even terug over hoe de eco-karretjes icm lage bijtelling-promotietour is verlopen.
Heb je toevallig een bron voor je wijsheid? Behalve wat natte vingerwerk, alu-hoedjes theorieën en het betere glazenbollen beheer?

Ik ben het overigens wel met je eens dat de verwachting is dat er iets veranderd. Maar tot op heden is dat niet zo en is er ook geen concrete aanpassing. Speculeren daarover heeft dus 0,0 zin, want je weet het niet. En niets zo onbetrouwbaar als de overheid.

Vooralsnog zorgen de Ferraris-meters en CO2 doelstellingen die we niet halen ervoor dat er weinig wijzigt. De overheid zal ongetwijfeld willen voorkomen dat de vergroening stokt.
pi_184551823
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:23 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Psies, dus het is lekkerder om voorlopig terug te leveren via een oude meter totdat ze daar de stekker uit trekken en iedereen die teruglevert te verplichten om een nieuwe te nemen, want dat gaat uiteraard ook gewoon gebeuren.
Ik verwacht ook dat dat de volgende stap zal zijn na 2020.

Ik maak mij wel een beetje zorgen over je kennis van de materie.
quote:
Maar.. even terugkomend op je berekening; die 7ct voor terugleveren tegen 21 ct inkoop is wel een te groot verschil natuurlijk,
Er is geen verschil. Jij betaalt ook maar 7ct voor het leveren. De rest is belasting. Dat kan je niet afwentelen op de energiemaatschappij. Met 7 cent krijg je ruim terug, ze kunnen het elders (grijs) goedkoper inkopen.

quote:
dan zou ik een powerwall aanleggen om zelf mijn energie te kunnen terugpakken in de avond/nacht en deels overgaan op elektrische verwarming om de balans er een beetje in te houden.. Als het gaat om een marginaal verschil (paar cent per Kw) is dat niet echt rendabel denk ik..
In de winter wek je niet genoeg op om je powerwall te vullen. In de zomer wel. Maar wat ga je in de zomer precies verwarmen in de nacht?
pi_184551979
Mijn zwembad, de wasmachine, vaatwasser, koelkast, de airco, het buffervat voor de warmwatervoorziening.... ;)
Laat die handjes wapperen!
pi_184552190
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:47 schreef Gieliovd het volgende:
Mijn zwembad, de wasmachine, vaatwasser, koelkast, de airco,
Dat zal zoden aan de dijk zetten ja. Niet te hopen dat het een dag niet zonnig is dan, zit je de volgende dag met de gebakken peren.

Ter info, je koelkast en airco kan je beter niet electrisch verwarmen. Wordt het niet beter van.

quote:
het buffervat voor de warmwatervoorziening.... ;)
Kan je beter direct doen, scheelt je de aanschaf van een powerwall van een paar ruggen.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 14:18:58 #133
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184552602
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:34 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Heb je toevallig een bron voor je wijsheid? Behalve wat natte vingerwerk, alu-hoedjes theorieën en het betere glazenbollen beheer?

Ik ben het overigens wel met je eens dat de verwachting is dat er iets veranderd. Maar tot op heden is dat niet zo en is er ook geen concrete aanpassing. Speculeren daarover heeft dus 0,0 zin, want je weet het niet. En niets zo onbetrouwbaar als de overheid.

Vooralsnog zorgen de Ferraris-meters en CO2 doelstellingen die we niet halen ervoor dat er weinig wijzigt. De overheid zal ongetwijfeld willen voorkomen dat de vergroening stokt.
Een bron voor welke wijsheid? Of bedoel je het feit dat honderdduizenden mensen in de afgelopen 10 jaar in eco-auto's zijn gaan rijden om de lage bijtelling die een jaar later naar benden werd bijgesteld zodat men óf gewoon weer het volle pond ging betalen , of weer een nieuw, zogenaamd nóg zuiniger en schoner) eco hok moesten gaan rijden om in die bijtelling te blijven?

Overigens strekt het tot aanbeveling dat je je denigrerende ondertoon een beetje matigt als je wilt dat ik op je blijf reageren, want ik heb niet met je op school gezeten, en ik ram je zonder enige vorm van scrupule voor je harses met mijn vermeende glazen bol O+ :*

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:37 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ik verwacht ook dat dat de volgende stap zal zijn na 2020.

Ik maak mij wel een beetje zorgen over je kennis van de materie.

[..]

Er is geen verschil. Jij betaalt ook maar 7ct voor het leveren. De rest is belasting. Dat kan je niet afwentelen op de energiemaatschappij. Met 7 cent krijg je ruim terug, ze kunnen het elders (grijs) goedkoper inkopen.

[..]

In de winter wek je niet genoeg op om je powerwall te vullen. In de zomer wel. Maar wat ga je in de zomer precies verwarmen in de nacht?
Mijn kennis van de materie is idd niet zo heel geweldig, omdat ik me er nooit in verdiept heb, daarom ben ik me nu ook aan het inlezen en reageer ik mee in dit soort topics en ventileer ik mijn mening, zodat ik kennis opdoe :* Ik ben geen milieu-gekkie, ik rijd in één van de dikste diesels op de weg, en dat doe ik doorgaans bepaald niet economisch, maar ik ben me wel bewust van het feit dat dat niet altijd zo zal- en kan blijven. Ik wil best milieu-bewust gaan rijden, zodra daar een fatsoenlijk alternatief voor is, en nee, ik vind een Prius geen goed alternatief. Een Tesla S wel, maar die kan ik niet betalen; as simple as that.

In de nacht verwarm ik de garage, eventueel de warmwaterboiler, het huis uiteraard in de winter, en in de zomer de AC en zoals Gielio al aangeeft; staan er nog wel wat meer devices te draaien.. Idealiter heb je een powerwall waarmee je tot een uurtje of 10 - 11 in de ochtend toe kunt, want dan beginnen de panelen de boel weer op te laden. Het is ook niet dat het allemaal 100% moet; maar elke watt die je uit je eigen voorraad kunt trekken hoef je dus niet in te kopen met een prijsverschil.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 22 januari 2019 @ 14:20:39 #134
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184552633
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:58 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dat zal zoden aan de dijk zetten ja. Niet te hopen dat het een dag niet zonnig is dan, zit je de volgende dag met de gebakken peren.

Ter info, je koelkast en airco kan je beter niet electrisch verwarmen. Wordt het niet beter van.

[..]

Kan je beter direct doen, scheelt je de aanschaf van een powerwall van een paar ruggen.
Met warm water doet je airco het niet 's nachts. :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184553109
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 14:18 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Een bron voor welke wijsheid?
Deze wijsheid:

quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:40 schreef Sounddragon het volgende:
Als ik dus een pandje koop nu waar een digimeter in zit maar nog geen collectoren op het dak
(wil ik er wel op hebben) is dat eigenlijk niet heel gunstig voor de toekomst met die veranderingen die eraan komen voor het terugleveren?
quote:
In de nacht verwarm ik de garage, eventueel de warmwaterboiler, het huis uiteraard in de winter, en in de zomer de AC en zoals Gielio al aangeeft; staan er nog wel wat meer devices te draaien.. Idealiter heb je een powerwall waarmee je tot een uurtje of 10 - 11 in de ochtend toe kunt, want dan beginnen de panelen de boel weer op te laden. Het is ook niet dat het allemaal 100% moet; maar elke watt die je uit je eigen voorraad kunt trekken hoef je dus niet in te kopen met een prijsverschil.
Waarom zou je in de zomer je garage willen verwarmen?
Waarom zou je in de zomer je warmwaterboiler in de nacht willen verwarmen?

Als je nu iets beter leest, in de winter heb je niet voldoende opbrengst om je powerwall te vullen. Op veel dagen mag je blij zijn met 0,3 tot 1 kW. Je koelkast en andere devices die je noemt hebben dat al opgebruikt, en komt niets bij in je powerwall. Dus er is niets te gebruiken, je powerwall is na een dag of misschien met wat geluk 2 leeg.

Een powerwall heeft alleen zin in het voorjaar en de zomer, dan heb je de meeste dagen meer opbrengst dan verbruik. Maar daar komt de aap uit de mouw, dan heb je in de nacht amper stroom nodig. Een powerwall is niet geschikt om grote hoeveelheden energie voor langere tijd op te slaan, dus raakt kant noch wal en is dus geen oplossing zoals jij hier beweert:

quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:23 schreef Sounddragon het volgende:
Maar.. even terugkomend op je berekening; die 7ct voor terugleveren tegen 21 ct inkoop is wel een te groot verschil natuurlijk, dan zou ik een powerwall aanleggen om zelf mijn energie te kunnen terugpakken in de avond/nacht en deels overgaan op elektrische verwarming om de balans er een beetje in te houden.. Als het gaat om een marginaal verschil (paar cent per Kw) is dat niet echt rendabel denk ik..
pi_184553128
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 14:20 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Met warm water doet je airco het niet 's nachts. :)
Waarmee je direct de onzinnigheid van in de nacht electrisch opwarmen (wat jij noemde) in combinatie met een airco (wat Gileodv noemde) in de zomer bevestigd.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 14:57:43 #137
104785 Ammoniet
Fok!Fossiel
pi_184553360
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:16 schreef Gieliovd het volgende:
Oude meter die terugdraait en ¤0,21 per eenheid:
1000 verbruik = ¤210
500 opbrengst (opbrengst-verbruik tijdens opbrengst) = ¤105 terugkrijgen

Reden: 1 januari 2019 meterstand 10.000
1 januari 2020 meterstand 10.500 want teruggedraaid.

Nieuwe meter, waarmee verbruik ¤0,21 is en teruglevering *straks* ¤0,07 (bijvoorbeeld):
1000 verbruik = ¤210
500 opbrengst (opbrengst-verbruik tijdens opbrengst) = ¤35 terugkrijgen
Je krijgt alleen geld terug voor wat je meer teruglevert dan je verbruikt. Er wordt eerst gesaldeerd, d.w.z. je krijgt 1000-500 = 500 kWh in rekening: ¤ 105,-. Precies hetzelfde als je bij je analoge meter betaalt.
Ik ben gewoon een kloon
  dinsdag 22 januari 2019 @ 15:00:59 #138
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184553437
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 14:46 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Deze wijsheid:

[..]

[..]

Waarom zou je in de zomer je garage willen verwarmen?
Waarom zou je in de zomer je warmwaterboiler in de nacht willen verwarmen?

Als je nu iets beter leest, in de winter heb je niet voldoende opbrengst om je powerwall te vullen. Op veel dagen mag je blij zijn met 0,3 tot 1 kW. Je koelkast en andere devices die je noemt hebben dat al opgebruikt, en komt niets bij in je powerwall. Dus er is niets te gebruiken, je powerwall is na een dag of misschien met wat geluk 2 leeg.

Een powerwall heeft alleen zin in het voorjaar en de zomer, dan heb je de meeste dagen meer opbrengst dan verbruik. Maar daar komt de aap uit de mouw, dan heb je in de nacht amper stroom nodig. Een powerwall is niet geschikt om grote hoeveelheden energie voor langere tijd op te slaan, dus raakt kant noch wal en is dus geen oplossing zoals jij hier beweert:

[..]

In de winter verwarmen, in de zomer dus koelen.

Maar op zich heb je wel een punt dat (mits je voldoende warmwater capaciteit hebt) het verwarmen over te laten aan de zon during daytime, verder denk ik gewoon even hardop vanuit mijn matige kennis van deze materie; maar ik wil tzt gewoon zo efficiënt mogelijk gebruIk heb ook nog geen idee vwb available options, maar ik ben gek genoeg om een bult gel accu's ergens in een muur te bouwen, desnoods in fases naar gelang de energie-vraag, en daarbij 50% aan overcapaciteit op het dak te leggen indien nodig.
Ik ga alles iig aanleggen op een zodanige manier dat ik kan uitbreiden indien nodig, en zoveel mogelijk in-house kan hergebruiken.

Maar goed, we zijn wel een beetje van de strekking van het topic aan het afdwalen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184553765
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 15:00 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

In de winter verwarmen, in de zomer dus koelen.

Maar op zich heb je wel een punt dat (mits je voldoende warmwater capaciteit hebt) het verwarmen over te laten aan de zon during daytime, verder denk ik gewoon even hardop vanuit mijn matige kennis van deze materie; maar ik wil tzt gewoon zo efficiënt mogelijk gebruIk heb ook nog geen idee vwb available options, maar ik ben gek genoeg om een bult gel accu's ergens in een muur te bouwen, desnoods in fases naar gelang de energie-vraag, en daarbij 50% aan overcapaciteit op het dak te leggen indien nodig.
Ik ga alles iig aanleggen op een zodanige manier dat ik kan uitbreiden indien nodig, en zoveel mogelijk in-house kan hergebruiken.

Maar goed, we zijn wel een beetje van de strekking van het topic aan het afdwalen.
Een laatste reactie dan.

Je hebt totaal niets aan die overcapaciteit of bergen gel-accu's. Even gesteld dat je het kwijt kan, dat ga je van zijn lang zijn leven niet terugverdienen. Het is een leuk idee om alles in-house te houden, maar alleen je accu's zijn al onbetaalbaar. Als je uitgaat van 3500 euro voor een powerwall om 10kW op te slaan, hoe denk jij dat ooit terug te verdienen? Je zal toch minstens 500 kW moeten gaan opslaan in de zomer zodat je in de winter niet te kort zal komen, dat kost je 50 accu's = 125.000 euro.

Er vanuit gaande dat stroom zeg 23 cent per kW kost heb je voor 125.000 euro ongeveer 543.478 kW uit het net. Stel dat je gemiddeld 30 kW per dag gaat gebruiken, dan heb je 10.950 kW per jaar nodig.

Dat betekent dat je die mooie accu's over 543.478 / 10.950 = 49 jaar al terugverdiend hebt.

En dan moeten ze 0 onderhoud vragen.

Hoe realistisch is je plan met die wetenschap?
  dinsdag 22 januari 2019 @ 15:24:03 #140
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184553891
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 15:18 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Een laatste reactie dan.

Je hebt totaal niets aan die overcapaciteit of bergen gel-accu's. Even gesteld dat je het kwijt kan, dat ga je van zijn lang zijn leven niet terugverdienen. Het is een leuk idee om alles in-house te houden, maar alleen je accu's zijn al onbetaalbaar. Als je uitgaat van 3500 euro voor een powerwall om 10kW op te slaan, hoe denk jij dat ooit terug te verdienen? Je zal toch minstens 500 kW moeten gaan opslaan in de zomer zodat je in de winter niet te kort zal komen, dat kost je 50 accu's = 125.000 euro.

Er vanuit gaande dat stroom zeg 23 cent per kW kost heb je voor 125.000 euro ongeveer 543.478 kW uit het net. Stel dat je gemiddeld 30 kW per dag gaat gebruiken, dan heb je 10.950 kW per jaar nodig.

Dat betekent dat je die mooie accu's over 543.478 / 10.950 = 49 jaar al terugverdiend hebt.

En dan moeten ze 0 onderhoud vragen.

Hoe realistisch is je plan met die wetenschap?
Niet alles hoeft 'off the shelf'.. Sommige mensen hebben resources, sowieso voor accu's..

Maar goed, we gaan het tzt wel allemaal zien, het is toekomstmuziek, en ik heb weer wat dingen geleerd vandaag, o.a uit jouw visie, weer iets om over na te denken ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 24 januari 2019 @ 14:31:34 #141
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184592830
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:16 schreef Gieliovd het volgende:
Ja, dat is in essentie wel waar. Je kunt het zo zien:

Oude meter die terugdraait en ¤0,21 per eenheid:
1000 verbruik = ¤210
500 opbrengst (opbrengst-verbruik tijdens opbrengst) = ¤105 terugkrijgen

Reden: 1 januari 2019 meterstand 10.000
1 januari 2020 meterstand 10.500 want teruggedraaid.

Nieuwe meter, waarmee verbruik ¤0,21 is en teruglevering *straks* ¤0,07 (bijvoorbeeld):
1000 verbruik = ¤210
500 opbrengst (opbrengst-verbruik tijdens opbrengst) = ¤35 terugkrijgen

Reden: 1 januari 2019 meterstand 10.000
1 januari 2020 meterstand 11.000 want telt op.

Je zou helemaal gelijk hebben, als je continu alles wat je opwekt terug levert, en alles wat je gebruikt direct van het stroomnet betrekt.

Echter zal je in de praktijk zien dat je veel minder van het stroomnet betrekt op het moment dat je zelf aan het opwekken bent. En als je dan meer verbruikt dan je opwekt, lever je op dat moment niets terug.

Je levert alleen terug op de momenten dat je meer opwekt dan je verbruikt. Dus zorgen dat je de grote verbruikers juist aan hebt staan als je veel opwekt.
So we just called him Fred
pi_184593431
quote:
7s.gif Op donderdag 24 januari 2019 14:31 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Je zou helemaal gelijk hebben, als je continu alles wat je opwekt terug levert, en alles wat je gebruikt direct van het stroomnet betrekt.

Echter zal je in de praktijk zien dat je veel minder van het stroomnet betrekt op het moment dat je zelf aan het opwekken bent. En als je dan meer verbruikt dan je opwekt, lever je op dat moment niets terug.

Je levert alleen terug op de momenten dat je meer opwekt dan je verbruikt. Dus zorgen dat je de grote verbruikers juist aan hebt staan als je veel opwekt.
Nou dat is een beetje mijn probleem met dit. Want idd en daar heb je helemaal gelijk in zolang je op gaat leveren wat je gebruikt. Dan is er geen probleem. Alleen dat weet jij net zo goed als ik of je moet accu;s neer gaan zetten. Het gaat via het stroomnet dus geregeld worden.

En ze staan daar al in hun handen te klappen natuurlijk, want joh dan maken we de opbrengsten voor terugleveren voor de particulier iets goedkoper enzo..?

En ik zuig dit niet uit mijn duim ik zie het gebeuren, sterker nog heb er aan meegewerkt. En met een analoge meter kunnen ze dat niet, digigaal wel
Do what you love, love what you do!
pi_184593486
Digitale meters is totaal verdien model voor de leverancier niks meer en niks minder!
Do what you love, love what you do!
pi_184593569
En trouwens dit is nog maar het begin. Ik heb echt talloze E auto oplaadpalen aangepast zodat ze niet alleen verbruik konden meten. Maar ook terugleveren. Nu is dat nog niet het geval, maar het is erop voorbereid iig.

Waarom vraag je je dan af.
Nou simpel genoeg het hele netwerk kan het niet aan als we allemaal elektrische auto's gaan gebruiken.

Dus wat is de oplossing, simpel lokaal laden en ontladen naar anderen als je de auto niet gebruikt.
NOu verdien model 2 zo is het gewoon en dat is de reden dat ze het digitaal willen.

En ook die oplaadpunten staan continu via gsm in verbinding en registreren alles.

Wil er trouwens wel meer over vertellen mocht het iemand boeien, maar moet een beetje oppassen met wat ik kan zeggen want ga eigenlijk nu al te ver nog met contract.
Werk er niet eens meer. maar is nog een soort geheimhoudings dingetje in.

Dus alles vragen mag,.Maar de hele specifieke moeten via DM :)
Do what you love, love what you do!
  donderdag 24 januari 2019 @ 16:08:43 #145
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184594532
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 15:12 schreef kree het volgende:
En trouwens dit is nog maar het begin. Ik heb echt talloze E auto oplaadpalen aangepast zodat ze niet alleen verbruik konden meten. Maar ook terugleveren. Nu is dat nog niet het geval, maar het is erop voorbereid iig.

Waarom vraag je je dan af.
Nou simpel genoeg het hele netwerk kan het niet aan als we allemaal elektrische auto's gaan gebruiken.

Dus wat is de oplossing, simpel lokaal laden en ontladen naar anderen als je de auto niet gebruikt.
NOu verdien model 2 zo is het gewoon en dat is de reden dat ze het digitaal willen.

En ook die oplaadpunten staan continu via gsm in verbinding en registreren alles.

Wil er trouwens wel meer over vertellen mocht het iemand boeien, maar moet een beetje oppassen met wat ik kan zeggen want ga eigenlijk nu al te ver nog met contract.
Werk er niet eens meer. maar is nog een soort geheimhoudings dingetje in.

Dus alles vragen mag,.Maar de hele specifieke moeten via DM :)
Eigenlijk moet je dus gewoon een elektrisch wagenpark aanschaffen, achterin de tuin zetten en die als buffer gebruiken :7
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184595064
quote:
14s.gif Op donderdag 24 januari 2019 16:08 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Eigenlijk moet je dus gewoon een elektrisch wagenpark aanschaffen, achterin de tuin zetten en die als buffer gebruiken :7
Twee, 1 voor de opslag en 1 om met te rijden.
pi_184595107
quote:
14s.gif Op donderdag 24 januari 2019 16:08 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Eigenlijk moet je dus gewoon een elektrisch wagenpark aanschaffen, achterin de tuin zetten en die als buffer gebruiken :7
ja, technisch heb je min of meer gelijk wel.
Het netwerk kan dit niet aan, en zeker als we van gas af moeten, zie je het al voor je? Hoeveel extra gaat dat kosten aan belasting op het netwerk als we dat tegelijk doen?

No way echt.

Laat staan nog even je auto opladen :')

Totaal niet haalbaar dit idee voorlopig :)
Do what you love, love what you do!
  donderdag 24 januari 2019 @ 19:00:05 #148
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184597884
quote:
3s.gif Op donderdag 24 januari 2019 16:36 schreef sig000 het volgende:

[..]

Twee, 1 voor de opslag en 1 om met te rijden.
mijn idee voor een 'powerwall' zou een elektrische heftruck ofzo zijn.. Of alleen zo'n batterypack als ik eraan zou kunnen komen. Heftruckje heb ik zelden nodig natuurlijk, maar kan handig zijn, en is tevens een dikke vette batterij op wielen. Zeker weten dat je daar een dag lang een huishouden op kunt laten draaien.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184598024
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 19:00 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

mijn idee voor een 'powerwall' zou een elektrische heftruck ofzo zijn.. Of alleen zo'n batterypack als ik eraan zou kunnen komen. Heftruckje heb ik zelden nodig natuurlijk, maar kan handig zijn, en is tevens een dikke vette batterij op wielen. Zeker weten dat je daar een dag lang een huishouden op kunt laten draaien.
Snel verwisselbare batterij packs lijkt me wel handig inderdaad, universeel te gebruiken in de heftruck, auto, motor, scooter etc.
  donderdag 24 januari 2019 @ 19:13:58 #150
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184598326
quote:
3s.gif Op donderdag 24 januari 2019 19:04 schreef sig000 het volgende:

[..]

Snel verwisselbare batterij packs lijkt me wel handig inderdaad, universeel te gebruiken in de heftruck, auto, motor, scooter etc.
hehe, qua maat gaat hem niet worden met een heftruck pack, misschien in een Caddy, maar dan is hij wel meteen verlaagd _O-

Maar iets modulairs met fikse packs van een paar volt en veel Ah's die je kunt stacken.. Could be viable :Y
Eentje in je fiets, 2 in de scooter, 4 in de motor en 10 in de auto of meer naargelang de gewenste aktieradius. Alles compatible en eenmaal thuis trek je ze eruit en frot je ze in de chargewall à la 19 inch rek ofzo.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184598386
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 19:13 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

hehe, qua maat gaat hem niet worden met een heftruck pack, misschien in een Caddy, maar dan is hij wel meteen verlaagd _O-

Maar iets modulairs met fikse packs van een paar volt en veel Ah's die je kunt stacken.. Could be viable :Y
Eentje in je fiets, 2 in de scooter, 4 in de motor en 10 in de auto of meer naargelang de gewenste aktieradius. Alles compatible en eenmaal thuis trek je ze eruit en frot je ze in de chargewall à la 19 inch rek ofzo.
Dat laatste bedoel ik dan ook en dan met voorraad in schuur aan de zonnepanelen en of windmolen. Een watermolen kan evt. ook nog.
  donderdag 24 januari 2019 @ 19:27:00 #152
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184598695
quote:
14s.gif Op donderdag 24 januari 2019 19:15 schreef sig000 het volgende:

[..]

Dat laatste bedoel ik dan ook en dan met voorraad in schuur aan de zonnepanelen en of windmolen. Een watermolen kan evt. ook nog.
jeh, dat zou een vet goed systeem zijn.. Altijd uitbreidbaar met meer packs voor meer storage, kun je af en toe gewoon een weekie de hoofdschakelaar uitgooien om de boel een beetje te trainen :7
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184598875
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 19:27 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

jeh, dat zou een vet goed systeem zijn.. Altijd uitbreidbaar met meer packs voor meer storage, kun je af en toe gewoon een weekie de hoofdschakelaar uitgooien om de boel een beetje te trainen :7
Yep en ontopic zie bij mij geen enkel nut voor die slimme meter, het vastrecht en belasting is hier 3/4 van de rekening.
pi_184621139
Dat idee van die uitwisselbare accu's is goed, maar euhm wat op je E fiets zit gaat wel keer 50 in je auto :P

En nog ben je afhankelijk van het elektriciteits netwerk. Want je kunt niet altijd zelf die energie opwekken zonder zon of wind.

En dan kun je nog een discussie voeren, sla het dan zelf op in accu's thuis bv?
Maar hoe milieuvriendelijk zijn we dan? die dingen maken kost wss al meer uitstoot als bv een gas centrale.
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 25 januari 2019 @ 22:03:46 #155
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184622246
quote:
12s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 21:23 schreef kree het volgende:
Dat idee van die uitwisselbare accu's is goed, maar euhm wat op je E fiets zit gaat wel keer 50 in je auto :P

En nog ben je afhankelijk van het elektriciteits netwerk. Want je kunt niet altijd zelf die energie opwekken zonder zon of wind.

En dan kun je nog een discussie voeren, sla het dan zelf op in accu's thuis bv?
Maar hoe milieuvriendelijk zijn we dan? die dingen maken kost wss al meer uitstoot als bv een gas centrale.
ik neem aan dat je snapt dat als je zeg maar 15 units nodig hebt om al je vervoer te poweren, je dus 30 van die dingen hebt. Er zit dus altijd een volle charge in je powerwall, maar je kunt ook 30 van die dingen nemen als backup, dan verdubbelt ook de laad/cyclustijd, en als je dus al je vervoer thuis hebt staan en alles hangt aan de wall, heb je dus potentieel voor een week aan prik in de schuur op voorraad. Je trekt niet al je vervoer elke dag leeg, en dus heeft het allemaal tijd zat om vol te sudderen.
En als je prik dus alleen maar transporteert vanaf de panelen naar je wall omdat je toch altijd capactiteit hebt om te laden, heb je dus helemaal niks te maken met de capaciteit buiten je eigen voordeur, behalve dat de terugleverkabel dik genoeg moet zijn als alles vol zit in de schuur :7

Voor de helemáál gestoorden kun je nog een zwembad in je tuin gooien en daar de prik in de vorm van warmte in stoppen. Kun je met de warmtepomp weer de toko mee verwarmen, of skinnydippen in de wintermaanden als het zonnetje lekker schijnt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 25 januari 2019 @ 22:04:40 #156
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184622268
quote:
2s.gif Op donderdag 24 januari 2019 19:33 schreef sig000 het volgende:

[..]

Yep en ontopic zie bij mij geen enkel nut voor die slimme meter, het vastrecht en belasting is hier 3/4 van de rekening.
wat is de relatie tussen de slimme meter, vastrecht en belasting? Vastrecht en belasting veranderd niet.
Tot nooit .......
pi_184622510
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 22:03 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ik neem aan dat je snapt dat als je zeg maar 15 units nodig hebt om al je vervoer te poweren, je dus 30 van die dingen hebt. Er zit dus altijd een volle charge in je powerwall, maar je kunt ook 30 van die dingen nemen als backup, dan verdubbelt ook de laad/cyclustijd, en als je dus al je vervoer thuis hebt staan en alles hangt aan de wall, heb je dus potentieel voor een week aan prik in de schuur op voorraad. Je trekt niet al je vervoer elke dag leeg, en dus heeft het allemaal tijd zat om vol te sudderen.
En als je prik dus alleen maar transporteert vanaf de panelen naar je wall omdat je toch altijd capactiteit hebt om te laden, heb je dus helemaal niks te maken met de capaciteit buiten je eigen voordeur, behalve dat de terugleverkabel dik genoeg moet zijn als alles vol zit in de schuur :7

Voor de helemáál gestoorden kun je nog een zwembad in je tuin gooien en daar de prik in de vorm van warmte in stoppen. Kun je met de warmtepomp weer de toko mee verwarmen, of skinnydippen in de wintermaanden als het zonnetje lekker schijnt.
ja snap je wel en het idee is niet eens slecht. Helaas zie ik het voorlopig niet gebeuren.
Het zou een goed idee zijn als dus eigen huis een soort van eigen energieopslag heeft van bv zonnepanelen of noem het op.En daar opslaan ook.

Maar dat is nog verre van de werkelijkheid voor de meesten :)
Do what you love, love what you do!
pi_184622574
maar daarna bij dat idee, iedereen moet accus dan gaan hebben en wat kost dat wel weer niet?
Of uitstoot zo je wil?
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 25 januari 2019 @ 22:29:59 #159
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184622928
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 22:15 schreef kree het volgende:
maar daarna bij dat idee, iedereen moet accus dan gaan hebben en wat kost dat wel weer niet?
Of uitstoot zo je wil?
Iedereen moet ook zonnepanelen gaan hebben, dat kost ook wat.. daarentegen kun je als de technieken een beetje perfectioneren de eneco (or whichever) als fijne bron van inkomsten gaan rekenen, terwijl je daar zelf geen afnemer bent..die mogen dan backup zijn.

Zwembad kun je ook scrappen en vervangen voor een standaard waterbassin onder elke woning met een meter dik isolatie eromheen, dan kun je best heeeel veel energie op gaan slaan met zijn allen, en water hadden we binnen nu en een jaartje of 30 tóch in overvloed als ik het goed begreep van de kerstman, die vertelde afgelopen kerst dat zijn tuin aan het smelten was :Y) .

Enige wat ik nog effe moet verzinnen is hoe je van dat warme water op een economische manier weer stroom maakt.. moeten we dan toch terug naar de stoommachine? :D
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184623379
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 22:29 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Iedereen moet ook zonnepanelen gaan hebben, dat kost ook wat.. daarentegen kun je als de technieken een beetje perfectioneren de eneco (or whichever) als fijne bron van inkomsten gaan rekenen, terwijl je daar zelf geen afnemer bent..die mogen dan backup zijn.

Zwembad kun je ook scrappen en vervangen voor een standaard waterbassin onder elke woning met een meter dik isolatie eromheen, dan kun je best heeeel veel energie op gaan slaan met zijn allen, en water hadden we binnen nu en een jaartje of 30 tóch in overvloed als ik het goed begreep van de kerstman, die vertelde afgelopen kerst dat zijn tuin aan het smelten was :Y) .

Enige wat ik nog effe moet verzinnen is hoe je van dat warme water op een economische manier weer stroom maakt.. moeten we dan toch terug naar de stoommachine? :D
Het kan allemaal, best goede ideetjes, maar dan ben je er nog lang niet?
En dan laat ik nog even de kosten nog maar weg wat iedere consument ervoor zou moeten betalen?
Ik kan het niet hoor?
En dan is het subsidie natuurlijk, tja die betalen we dan ook weer uiteindelijk?

Ok laten we het heel positief opstellen, de reden waarom het nu niet gaat lukken is gewoon omdat het hele E netwerk het niet aan kan als we dit gaan doen.

Dus jou idee van meer lokaal is niet zo gek en dat willen ze ook. Maar ze willen er ook aan verdienen ;)

We zijn er bij lange na nog niet en vergeet dat co2 akkoord maar want gaan we niet redden in die tijd :')
Do what you love, love what you do!
pi_184623580
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 22:04 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

wat is de relatie tussen de slimme meter, vastrecht en belasting? Vastrecht en belasting veranderd niet.
Mijn verbruik is zo laag dat het slim bijhouden geen enkel voordeel biedt voor mij dus blijft die mooie oude meter gewoon hangen.
  vrijdag 25 januari 2019 @ 23:16:34 #162
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184624129
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 22:44 schreef kree het volgende:

[..]

Het kan allemaal, best goede ideetjes, maar dan ben je er nog lang niet?
En dan laat ik nog even de kosten nog maar weg wat iedere consument ervoor zou moeten betalen?
Ik kan het niet hoor?
En dan is het subsidie natuurlijk, tja die betalen we dan ook weer uiteindelijk?

Ok laten we het heel positief opstellen, de reden waarom het nu niet gaat lukken is gewoon omdat het hele E netwerk het niet aan kan als we dit gaan doen.

Dus jou idee van meer lokaal is niet zo gek en dat willen ze ook. Maar ze willen er ook aan verdienen ;)

We zijn er bij lange na nog niet en vergeet dat co2 akkoord maar want gaan we niet redden in die tijd :')
Hehehe, nou, als ik op mijn eigen grond, via mijn eigen netwerk mijn eigengekweekte stroom verbruik, wordt het toch beroerd lastig om veel meer aan me te verdienen als vastrecht. Straks moet je nog BTW gaan betalen over de tomaten uit je eigen tuin, gekkie :*
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184625202
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 23:16 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Hehehe, nou, als ik op mijn eigen grond, via mijn eigen netwerk mijn eigengekweekte stroom verbruik, wordt het toch beroerd lastig om veel meer aan me te verdienen als vastrecht. Straks moet je nog BTW gaan betalen over de tomaten uit je eigen tuin, gekkie :*
Ik zou voorstellen je kent die stroomhuisjes enzo natuurlijk.

Maak daar dan een soort van locale opslag in met accus. Het is nog verre van ideaal maar dan belast je het netwerk niet landelijk met bv E auto's opladen? Of terugleveren van auto;s als je ze niet gebruikt. Lokaal dus, Want landelijk alles electrisch gaat niet werken nu :)

Echt ben in staat om nu mijn oude contacten te vragen. Maargoed wellicht niet slim.

Maar dit moeten ze zelf ook wel snappen denk ik.

[ Bericht 3% gewijzigd door kree op 26-01-2019 01:26:53 ]
Do what you love, love what you do!
  zaterdag 26 januari 2019 @ 12:04:40 #164
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184630128
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 22:51 schreef sig000 het volgende:

[..]

Mijn verbruik is zo laag dat het slim bijhouden geen enkel voordeel biedt voor mij dus blijft die mooie oude meter gewoon hangen.
Ah zo bedoelt....
voor je vastrecht inderdaad. Maar die betaal je nauwelijks met stroom. Je je krijgt ook weer een bedrag terug.

Belasting betaal je naar gebruik. Daalt dus als je minder stroom afneemt.
Tot nooit .......
  zaterdag 26 januari 2019 @ 12:07:37 #165
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184630165
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 00:06 schreef kree het volgende:

Maak daar dan een soort van locale opslag in met accus. Het is nog verre van ideaal maar dan belast je het netwerk niet landelijk met bv E auto's opladen? Of terugleveren van auto;s als je ze niet gebruikt. Lokaal dus, Want landelijk alles electrisch gaat niet werken nu :)

wordt al mee geexprimenteerd. Je kan al thuisaccus met subsidie kopen. De netbeheerdergebruikt dan een deel van de capaciteit om het netwerk tstabiel te houde.
Tot nooit .......
  zaterdag 26 januari 2019 @ 12:18:03 #166
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184630299
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 12:07 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

wordt al mee geexprimenteerd. Je kan al thuisaccus met subsidie kopen. De netbeheerdergebruikt dan een deel van de capaciteit om het netwerk tstabiel te houde.
Ah, kan je dan de netbeheerder laten betalen voor het vastrecht van het gebruik van míjn netwerk vanaf hún meter naar míjn powerwall?
Ik vind het op zich een prima oplossing, maar als ik de netwerkbeheerder 'toegang' ga verschaffen tot mijn hardware, gaan we wel het vastrecht even tegen elkaar afstrepen, want mijn spullen slijten wel extra door hun gebruik. Als de ene hand op die manier de andere kan wassen ben ik wel te porren voor een deal, anders kunnen ze mooi opzouten en zorgt SD alleen voor de stroom van SD :W
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 26 januari 2019 @ 12:37:31 #167
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184630580
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 12:18 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ah, kan je dan de netbeheerder laten betalen voor het vastrecht van het gebruik van míjn netwerk vanaf hún meter naar míjn powerwall?
Ik vind het op zich een prima oplossing, maar als ik de netwerkbeheerder 'toegang' ga verschaffen tot mijn hardware, gaan we wel het vastrecht even tegen elkaar afstrepen, want mijn spullen slijten wel extra door hun gebruik. Als de ene hand op die manier de andere kan wassen ben ik wel te porren voor een deal, anders kunnen ze mooi opzouten en zorgt SD alleen voor de stroom van SD :W
Ik heb er eens naar gekeken. Ik kreeg dan 500 per jaar subsidie op een tesla accu. 5 jaar lang. Zou hadden de de helft in eigen beheer.

Aangezien binnen de saldering een accu 0.0% rendabel is was elke zelf te betalen euro er een te veel. Zo'n aanbieding zou in toekomst wel interessant kunnen worden.

Ze vullen hun helft dan snachts met goedkope stroom.
Maar eigenlijk zou je voor stroomoverschot ook geen belasting moeten betalen. Dat is eigenlijk gewoon afval dat je aanneemt.

Belasting op stroom zou, net als stroomprijs, variabel moeten zijn.
Tot nooit .......
pi_184630822
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 00:06 schreef kree het volgende:

Maak daar dan een soort van locale opslag in met accus. Het is nog verre van ideaal maar dan belast je het netwerk niet landelijk met bv E auto's opladen? Of terugleveren van auto;s als je ze niet gebruikt. Lokaal dus, Want landelijk alles electrisch gaat niet werken nu :)

Er zijn ook lokale initiatieven om een grid lokaal op te zetten, zodat het transport binnend e wijk (bijvoorbeeld) beperkt blijft. Ik zal eens zoeken….
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 26 januari 2019 @ 12:56:08 #169
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184630881
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 12:37 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik heb er eens naar gekeken. Ik kreeg dan 500 per jaar subsidie op een tesla accu. 5 jaar lang. Zou hadden de de helft in eigen beheer.

Aangezien binnen de saldering een accu 0.0% rendabel is was elke zelf te betalen euro er een te veel. Zo'n aanbieding zou in toekomst wel interessant kunnen worden.

Ze vullen hun helft dan snachts met goedkope stroom.
Maar eigenlijk zou je voor stroomoverschot ook geen belasting moeten betalen. Dat is eigenlijk gewoon afval dat je aanneemt.

Belasting op stroom zou, net als stroomprijs, variabel moeten zijn.
Zou moeten.. maar daar krijg je een paar belangen bij elkaar, en jij als consument bent dan gewoon een insectje wat geplet gaat worden. Je bent aan de deal met de big money power company, en onze graairegering in de vorm van de belastingdienst. Ik weet niet hoe je dat ziet, maar aan het eind van die onderhandelingen is er maar één partij bij wie zijn haar in de war komt te zitten, en dat zijn gegarandeerd niet de maatpakken :D
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184642535
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 12:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Er zijn ook lokale initiatieven om een grid lokaal op te zetten, zodat het transport binnend e wijk (bijvoorbeeld) beperkt blijft. Ik zal eens zoeken….
De perfecte oplossing is er in ieder geval nog niet.
Wat ook een idee is, maak een soort kunstmatig stuwmeer. Dan pomp je er water in als er bv een overschot is (neem groningen ofzo, waar ze nu korten met nieuwe zonnepanelen omdat het netwerk het niet aan kan) En als er een tekort is laat je het terugspoelen door generatoren.

Het is misschien niet de meest efficiënte methode maar wel een totaal milieuvriendelijke met 0 uitstoot.
Do what you love, love what you do!
pi_184644075
Of neem bv windmolenparken, hier bij mij voor de kust te zien.

Wat als het nu om 4:00 in de nacht heel hard gaat waaien? Dan is er dus een overschot aan energie.
Het hele probleem is, is dat er een methode moet zijn om die op te slaan en later dan terug te leveren als het verbruik weer hoger is. Dat is de kern van dit hele verhaal + dat het ook niet landelijk kan.

Echt tennet lacht zich rot want die verkoopt het gewoon naar het buitenland.
Accus zijn niet echt de oplossing omdat (afgezien nog van dat de hele CO2 om die te maken al weer meer uit gaat stoten wereldwijd)
Er moet wat anders komen hiervoor gewoon want we bereiken geen reet gewoon zo :P

En om dit verhaal aan het topic te linken, energie maatschappijen weten dit. En die willen maar al te graag alles per persoon digitaal,. En dat is echt niet voor de klant. :') gratis kadootjes geven enzo. Nou weet er genoeg over dat dit puur en alleen is voor hun om meer te verdienen :')

Laat staan de overheid want die pakt er ook nog wat van mee straks. Leugenaars
Niks met het probleem te maken van co2
Do what you love, love what you do!
pi_184648030
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 22:05 schreef kree het volgende:
De perfecte oplossing is er in ieder geval nog niet.
Wat ook een idee is, maak een soort kunstmatig stuwmeer. Dan pomp je er water in als er bv een overschot is (neem groningen ofzo, waar ze nu korten met nieuwe zonnepanelen omdat het netwerk het niet aan kan) En als er een tekort is laat je het terugspoelen door generatoren.

Het is misschien niet de meest efficiënte methode maar wel een totaal milieuvriendelijke met 0 uitstoot.
Plan Lievens. IJsselmeer volpompen en via turbines bij de sluizen, leeg laten lopen. Weinig rendement, i.v.m. gering hoogteverschil.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184648075
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2019 09:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Plan Lievens. IJsselmeer volpompen en via turbines bij de sluizen, leeg laten lopen. Weinig rendement, i.v.m. gering hoogteverschil.
Nou ik had al eens het idee om het kanaal af te dammen :P dan ben je er wel met hoog en laag water. Of de zeewering in zeeland.
Maar die zijn niet echt haalbaar denk.

Maar het is wel leuk en eigenlijk heeft het geen reet met het onderwerp van het topic te maken. Mss moeten we een afsplitsing maken want dit is altijd goed om gewoon ideetjes te hebben iig of het nou gelijk haalbaar is of niet ;)
Do what you love, love what you do!
pi_184648919
nou wil geen mod zijn, maar splits dit onderwerp even

Duurzame energie en uitstoot hier
GC / Post hier je ideeen hoe we wel het Co2 akkoord kunnen halen?
Do what you love, love what you do!
  zondag 27 januari 2019 @ 12:40:35 #175
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184650894
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 22:05 schreef kree het volgende:

[..]

De perfecte oplossing is er in ieder geval nog niet.
Wat ook een idee is, maak een soort kunstmatig stuwmeer. Dan pomp je er water in als er bv een overschot is (neem groningen ofzo, waar ze nu korten met nieuwe zonnepanelen omdat het netwerk het niet aan kan) En als er een tekort is laat je het terugspoelen door generatoren.

Het is misschien niet de meest efficiënte methode maar wel een totaal milieuvriendelijke met 0 uitstoot.
Voor een stuwmeer heb je wel hoogte nodig, in ons platte panenkpoek landje valt dat niet mee :P

Of ze moeten de windpower van die turbines om 04.00 transporteren naar Limburg en een giga waterbekken maken op een zo hoog mogelijk punt nabij de Maas.

Overigens kun je in de nacht gewoon de stroom van windmolens kwijt in de havens en industrie, openbare verlichting, en iedereen die zijn auto aan het laden is. Het is niet zo dat de hele maatschappij stroomloos is in de nacht natuurlijk..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 27 januari 2019 @ 12:43:54 #176
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184650923
quote:
14s.gif Op zondag 27 januari 2019 10:38 schreef kree het volgende:
nou wil geen mod zijn, maar splits dit onderwerp even

Duurzame energie en uitstoot hier
GC / Post hier je ideeen hoe we wel het Co2 akkoord kunnen halen?
In een TR gegooid, dat moeten de mods alhier even bij de FA's neerleggen, een mod kan geen topics splitsen ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184650957
quote:
14s.gif Op zondag 27 januari 2019 12:43 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

In een TR gegooid, dat moeten de mods alhier even bij de FA's neerleggen, een mod kan geen topics splitsen ;)
ok :)
Ik weet niet hoe dit gaat, maar we zitten een beetje met twee onderwerpen eigenlijk op 1 TT

Dat is niet handig. Maar wmb mag deze gewoon zo blijven over de meter opzig dus en gaan we in het andere topic verder over duurzame energie en hoe dat moet gebeuren.

Maar kijk maar even :)
Do what you love, love what you do!
pi_184668105
quote:
2s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:34 schreef junkiexp het volgende:
Oh weer een slimme meter rel, heerlijk :D

Mensen die bang zijn voor hun privé begrijp ik echt niet _O-
Zet even je pincode neer.
Als je toch bezig bent, zet ook je creditcard nummer met de 3 tekens op de achterkant neer.
Heb je ooit een SOA gehad? Welke?
Waar werk je?
Hoe heet je?
Wat is je geboorte datum?

Of is dat privé?

Electrische meters kunnen uitgelezen worden en aan totale afname kan men zien welke zenders je kijkt en wat je favoriete tv shows zijn.
https://www.cnet.com/news(...)l-favorite-tv-shows/

Maar nog beter, er is uit te lezen wanneer je wel en niet thuis bent.
  maandag 28 januari 2019 @ 10:14:41 #179
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184668961
Mooi verhaal. Hier in een zin de verschillen met de nederlandse versie:

"The smart meters record high-resolution energy consumption of appliances every two seconds and transmit it to the server at the utility company over the Internet. "

onze data gaat niet via internet, man-in-the-middle hack niet mogelijk.
onthoud, in een lab-omgeving kan alles!


wij zenden de data niet per 2 seconden uit.
je kan kiezen uit niets versturen,
1x per jaar meteropname
1x per dag
elke 10 seconden, maar dat is alleen via de p1 poort (in huis).


Los daarvan gaan ze er vanuit dat er alleen een tv aan stond.
geen koelkasten, pc, verwarmingspomp, zonnepaneel, keuken boiler en netwerkapparatuur.
Het is dus in een laboratorium uitgetest.

Wil je niet laten uitlekken welke zenders je kijkt?
neem dan ook geen smart-tv.

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 28-01-2019 11:04:59 ]
Tot nooit .......
pi_184669220
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2019 08:54 schreef Aneurism het volgende:
Maar nog beter, er is uit te lezen wanneer je wel en niet thuis bent.
Daarom moet je ook altijd zorgen voor meer veiligheid, een voorbeeld hoe je dit kunt doen:
pi_184841710
ehm, maar nou weet ik nog niet wat ik nou het beste kan doen..... :@ :@
pi_184842051
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 20:03 schreef Cattom het volgende:
ehm, maar nou weet ik nog niet wat ik nou het beste kan doen..... :@ :@
Zie je voordeel dan doen, heeft het geen enkel voordeel denk je dan gewoon de oude houden.
  dinsdag 5 februari 2019 @ 21:22:34 #183
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184843584
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2019 10:14 schreef Speekselklier het volgende:
Mooi verhaal. Hier in een zin de verschillen met de nederlandse versie:

"The smart meters record high-resolution energy consumption of appliances every two seconds and transmit it to the server at the utility company over the Internet. "

onze data gaat niet via internet, man-in-the-middle hack niet mogelijk.
onthoud, in een lab-omgeving kan alles!


wij zenden de data niet per 2 seconden uit.
je kan kiezen uit niets versturen,
1x per jaar meteropname
1x per dag
elke 10 seconden, maar dat is alleen via de p1 poort (in huis).


Los daarvan gaan ze er vanuit dat er alleen een tv aan stond.
geen koelkasten, pc, verwarmingspomp, zonnepaneel, keuken boiler en netwerkapparatuur.
Het is dus in een laboratorium uitgetest.

Wil je niet laten uitlekken welke zenders je kijkt?
neem dan ook geen smart-tv.
Das best één lange zin eh?

Maar je gaat even voorbij aan de naaierij die je gaat ondervinden als je stroom teruglevert van panelen, en dan nog, ze kunnen lullen wat ze willen, maar al die monitoring opties zouden er helemaal niet op zitten als ze er geen brood in zouden zien.
Het bedrijfsleven is een grote leugenachtige schurkenbende, dat is pas tientallen keren gebleken.. Als ze een duppie aan je kunnen verdienen, blijven ze net zo lang peuren tot het 12 cent is..

Als je dat tuig niet kunt zien, kun je ze niet vertrouwen, en ik zie ze niet zitten in die meter.. Mooie praatjes verkopen, dat kunnen ze prima, maar het mes voor in je rug ligt gewoon klaar, je hoeft alleen maar even de andere kant op te kijken.

Overigens kan in een lab alles... Maar buiten in de grote boze wereld kan er nog veel meer; databases hacken is daily business; hoeveel personal data gaat er ongewild en ongewenst de keien op op jaarbasis?

Mooi verhaal, maar de consument is niet helemaal achterlijk meer tegenwoordig..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator dinsdag 5 februari 2019 @ 21:45:23 #184
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184844337
Zelf heb ik hem wel laten plaatsen, de slimme functies staan verder uit. Tenminste volgens Liander ;)
pi_184844784
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 21:45 schreef Vonkenboer het volgende:
Zelf heb ik hem wel laten plaatsen, de slimme functies staan verder uit. Tenminste volgens Liander ;)
Wat is het nut dan?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2019 22:01:28 ]
pi_184844919
Als de reden van je twijfel je privacy is, overweeg een traditionele (digitale) meter.
Als de reden van je twijfel kinderziektes is, deze zijn uit de populatie na 2014 wel zo'n beetje weg.
Als de reden van je twijfel een investering in eigen opwek is, kan het voordeliger zijn om je meter te laten hangen. Let wel op, niet alle oude meter met telwielen zijn Ferrarismeters (draaien terug wanneer de opwek meer is dan je verbruik).

Zelf heb ik voor gebruiksgemak gewoon een slimme meter.
And the druids turn to stone...
pi_184844993
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 22:01 schreef sig000 het volgende:

[..]

Wat is het nut dan?
Dat er in de toekomst geen onverwachte kosten kunnen komen wanneer deze alsnog moet worden geplaatst.
And the druids turn to stone...
pi_184845033
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 22:08 schreef Panthera1984 het volgende:

[..]

Dat er in de toekomst geen onverwachte kosten kunnen komen wanneer deze alsnog moet worden geplaatst.
Bangmakerij is dat, die meter is van Liander niet van mij.
  dinsdag 5 februari 2019 @ 22:18:33 #189
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184845204
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 21:45 schreef Vonkenboer het volgende:
Zelf heb ik hem wel laten plaatsen, de slimme functies staan verder uit. Tenminste volgens Liander ;)
Sja, je zult ze nog op hun mooie blauwe ogen moeten vertrouwen ook _O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator dinsdag 5 februari 2019 @ 22:47:04 #190
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184845761
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 22:01 schreef sig000 het volgende:

[..]

Wat is het nut dan?
Via de P1 poort lees ik zelf mijn verbruiksgegevens van het gas en elektra uit, ik heb daar zelf een Youless voor. http://youless.nl/home.html :)

quote:
10s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 22:18 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Sja, je zult ze nog op hun mooie blauwe ogen moeten vertrouwen ook _O-
Tja, ik lig er zelf niet wakker van ;)
  dinsdag 5 februari 2019 @ 23:46:03 #191
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184846946
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 22:47 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Via de P1 poort lees ik zelf mijn verbruiksgegevens van het gas en elektra uit, ik heb daar zelf een Youless voor. http://youless.nl/home.html :)

[..]

Tja, ik lig er zelf niet wakker van ;)
relativerend is dat ding in je broekzak een veel grotere spion, maar alles bij elkaar wordt het big brother gehalte wel steeds groter. Rekeningrijden straks nog erbij.. Privacy gaat hard richting 0.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 6 februari 2019 @ 00:14:14 #192
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184847316
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 23:46 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

relativerend is dat ding in je broekzak een veel grotere spion, maar alles bij elkaar wordt het big brother gehalte wel steeds groter. Rekeningrijden straks nog erbij.. Privacy gaat hard richting 0.
De mogelijkheid om de communicatie van de meteruit te zetten is er nog altijd he.
Tot nooit .......
pi_184847338
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 22:47 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Via de P1 poort lees ik zelf mijn verbruiksgegevens van het gas en elektra uit, ik heb daar zelf een Youless voor. http://youless.nl/home.html :)

Dat ding (geinig apparaatje trouwens) kun je dus blijkbaar ook gewoon op een oude analoge meter gebruiken :) en zonder koppeling met je energie leverancier
Do what you love, love what you do!
  woensdag 6 februari 2019 @ 00:52:57 #194
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184847649
quote:
10s.gif Op woensdag 6 februari 2019 00:16 schreef kree het volgende:

[..]

Dat ding (geinig apparaatje trouwens) kun je dus blijkbaar ook gewoon op een oude analoge meter gebruiken :) en zonder koppeling met je energie leverancier
klopt, die telt het aantal keren dat het streepje van de draaischijf langskomt. Om verschillende redenen totaal onbetrouwbaar.

Heb je zonnepanelen? hij ziet niet het verschil tussen opwek (schijf draait linksom) en verbruik (schijf draait rechtsom).

[ Bericht 0% gewijzigd door Speekselklier op 06-02-2019 01:12:04 ]
Tot nooit .......
  Moderator woensdag 6 februari 2019 @ 06:29:59 #195
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184848851
quote:
10s.gif Op woensdag 6 februari 2019 00:16 schreef kree het volgende:

[..]

Dat ding (geinig apparaatje trouwens) kun je dus blijkbaar ook gewoon op een oude analoge meter gebruiken :) en zonder koppeling met je energie leverancier
Op mijn oude draaischijf meter was de sensor niet goed te plaatsen, en daar door de metingen niet allemaal altijd accuraat. Er zat een randje op de meter waardoor de sensor niet goed vast zat en af en toe los ging zitten.

Verder heb ik geen ambitie om hier zonnepanelen te gaan nemen. De oriëntatie van het dak werkt niet mee en kan er toch niet mijn hele verbruik mee opwekken door dat er beperkt plaats is.

Ben blij met het inzicht wat ik op deze manier verkrijg.
  woensdag 6 februari 2019 @ 10:17:59 #196
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184850911
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 06:29 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Op mijn oude draaischijf meter was de sensor niet goed te plaatsen, en daar door de metingen niet allemaal altijd accuraat. Er zat een randje op de meter waardoor de sensor niet goed vast zat en af en toe los ging zitten.

Verder heb ik geen ambitie om hier zonnepanelen te gaan nemen. De oriëntatie van het dak werkt niet mee en kan er toch niet mijn hele verbruik mee opwekken door dat er beperkt plaats is.

Ben blij met het inzicht wat ik op deze manier verkrijg.
Das net de pest met het pandje waar we nu mee bezig zijn.. Perfect leeg dak op het zuiden en het klus walhalla heeft een noord-zuid dak met een 25 graden dak met nok in de lengte van 17 bij 14 meter.. Kan de hele bende volplempen met panelen van voor tot achter plus het dakvlak van het huis.. Maja, nieuwe meter, dus salderen ipv achteruit draaien..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 6 februari 2019 @ 10:50:37 #197
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184851431
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 21:22 schreef Sounddragon het volgende:
Maar je gaat even voorbij aan de naaierij die je gaat ondervinden als je stroom teruglevert van panelen

[...]
Het bedrijfsleven is een grote leugenachtige schurkenbende, dat is pas tientallen keren gebleken.. Als ze een duppie aan je kunnen verdienen, blijven ze net zo lang peuren tot het 12 cent is..

[...]

Mooi verhaal, maar de consument is niet helemaal achterlijk meer tegenwoordig..
Diezelfde consument doet anders ook zijn best om een slaatje te slaan uit het leveren van energie.
Sterker nog die vind dat het over de rug moet van andere consumenten. Door het salderen krijg je ook het deel van je energietarief dat bestaat uit de kosten voor transport.

En dat is raar, want je maakt dan gebruik van het energienet (om geld te verdienen aan de stroom die levert) en dan mag de rest van Nederland daar voor betalen?
So we just called him Fred
  woensdag 6 februari 2019 @ 11:00:24 #198
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184851591
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:17 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Das net de pest met het pandje waar we nu mee bezig zijn.. Perfect leeg dak op het zuiden en het klus walhalla heeft een noord-zuid dak met een 25 graden dak met nok in de lengte van 17 bij 14 meter.. Kan de hele bende volplempen met panelen van voor tot achter plus het dakvlak van het huis.. Maja, nieuwe meter, dus salderen ipv achteruit draaien..
je kan nog steeds panelen nemen hoor. Salderen wordt omgevormd in een leveringssubsidie die in stapjes daalt. Tegen die tijd heb je panelen er al uit en daarna profiteer je van een iets lagere winst.

Van een auto weet je dat ie na 5 jaar de helft waard is enntoch weerhoud het mensen er niet van om steeds een nieuwe te kopen. Bij panelen is de gedachte dat ze later wat zouden kunnen tegenvallen al een rede omnze niet te demen.

De bedoeling is om ze ook na de salderingsregeling rendabel te houden.
Tot nooit .......
  woensdag 6 februari 2019 @ 12:54:57 #199
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184853469
quote:
7s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:50 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Diezelfde consument doet anders ook zijn best om een slaatje te slaan uit het leveren van energie.
Sterker nog die vind dat het over de rug moet van andere consumenten. Door het salderen krijg je ook het deel van je energietarief dat bestaat uit de kosten voor transport.

En dat is raar, want je maakt dan gebruik van het energienet (om geld te verdienen aan de stroom die levert) en dan mag de rest van Nederland daar voor betalen?
Die consument wil zijn dure investering terugverdienen, die consumenten allen tezamen, gaan er zorg voor dragen dat onze energieleveranciers niet met heel erg gezwinde spoed hun complete netwerk moeten gaan verviervoudigen.. en wat mag ik in rekening brengen voor het gebruik en de slijtage aan mijn panelen, omvormer, bekabeling en dak?

1 op 1 terugleveren is interessant, maar als ik 1300Kwh moet gaan terugleveren om 1000Kwh verbruik op nul te zetten, krijg ik toch een beetje een schraal gevoel van achteren.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 6 februari 2019 @ 12:56:09 #200
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184853487
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:00 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

je kan nog steeds panelen nemen hoor. Salderen wordt omgevormd in een leveringssubsidie die in stapjes daalt. Tegen die tijd heb je panelen er al uit en daarna profiteer je van een iets lagere winst.

Van een auto weet je dat ie na 5 jaar de helft waard is enntoch weerhoud het mensen er niet van om steeds een nieuwe te kopen. Bij panelen is de gedachte dat ze later wat zouden kunnen tegenvallen al een rede omnze niet te demen.

De bedoeling is om ze ook na de salderingsregeling rendabel te houden.
voor wie?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 6 februari 2019 @ 13:04:09 #201
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184853639
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 12:54 schreef Sounddragon het volgende:

1 op 1 terugleveren is interessant, maar als ik 1300Kwh moet gaan terugleveren om 1000Kwh verbruik op nul te zetten, krijg ik toch een beetje een schraal gevoel van achteren.
Dan praat je over 1 extra paneeltje.
En dat weerhoud je je er van om 1000kwh gratis stroom te krijgen.

top, zo'n man van principes.

(ik ben blij met zulke mensen hoor, die zorgen er voor dat de stroom van mijn panelen noodzakelijk blijft)
Tot nooit .......
  woensdag 6 februari 2019 @ 13:05:34 #202
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184853657
quote:
5s.gif Op woensdag 6 februari 2019 12:56 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

voor wie?
het laatste wat de overheid wil is dat iedereen zijn panelen van het dak rukt.
Rendabel voor iedereen, incl de burger dus.
Tot nooit .......
  woensdag 6 februari 2019 @ 13:06:58 #203
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184853677
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 12:54 schreef Sounddragon het volgende:
Die consument wil zijn dure investering terugverdienen
Dat is toch wat bedrijven ook willen? Hun investering terugverdienen?
En die moeten ook hun eigen slijtage betalen en onderhoud doen?
Waarom zouden consumenten dan aan andere regels onderhevig moeten zijn dan die bedrijven?
So we just called him Fred
  woensdag 6 februari 2019 @ 13:08:13 #204
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184853699
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 13:05 schreef Speekselklier het volgende:
het laatste wat de overheid wil is dat iedereen zijn panelen czn het dak rukt.
Is dat zo?

Nu steeds meer mensen zonnepanelen hebben komen er steeds meer nadelen boven drijven.
So we just called him Fred
  woensdag 6 februari 2019 @ 13:14:03 #205
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184853807
quote:
7s.gif Op woensdag 6 februari 2019 13:08 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Is dat zo?

Nu steeds meer mensen zonnepanelen hebben komen er steeds meer nadelen boven drijven.
Het zijn vooral andere omstandigheden waar het net op moet worden aangepast. Dat gebeurt in stapjes loopt over het algemeen met de uitrol van zonnelen op. Af en toe moeten panelen even op de rem en dat komt dan groot in het nieuws.

De volgende stap, huisbatterij en inteligent verbruik door zware apparaten, en je kan al je opgewekte stroom weer zelf gebruiken.
Tot nooit .......
  woensdag 6 februari 2019 @ 13:16:30 #206
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184853868
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 13:14 schreef Speekselklier het volgende:
De volgende stap, huisbatterij en inteligent verbruik door zware apparaten, en je kan al je opgewekte stroom weer zelf gebruiken.
Dát is pas slecht nieuws voor thuisopwekkers die dachten slapend rijk te worden.
So we just called him Fred
  woensdag 6 februari 2019 @ 13:20:18 #207
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184853954
quote:
7s.gif Op woensdag 6 februari 2019 13:16 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Dát is pas slecht nieuws voor thuisopwekkers die dachten slapend rijk te worden.
Want een boiler die wacht met opwarmen totdat het zonnetje schijnt? Of wat eerder, omdat de zon nog schijnt?

Een warmtepomp die je huis overdag een graadje warmer zet zodat hij in de avond minder hoeft te doen?

Zelfs zonder zonnepanelen zouden we dat moeten aanmoedigen.
er bestaat nu al een varriabele stroomprijs, per uur, bij sommige energiebedrijven. Die verschillen per uur zijn echt enorm.
ik zie dagen met 4ct in de ochtend tot 11ct in de middag.
Tot nooit .......
  woensdag 6 februari 2019 @ 13:26:56 #208
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184854103
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 13:20 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Want een boiler die wacht met opwarmen totdat het zonnetje schijnt? Of wat eerder, omdat de zon nog schijnt?

Een warmtepomp die je huis overdag een graadje warmer zet zodat hij in de avond minder hoeft te doen?

Zelfs zonder zonnepanelen zouden we dat moeten aanmoedigen.
er bestaat nu al een varriabele stroomprijs, per uur, bij sommige energiebedrijven. Die verschillen per uur zijn echt enorm.
ik zie dagen met 4ct in de ochtend tot 11ct in de middag.
Je mist mijn punt ;)

Veel van de "tegenstanders" willen geen slimme meter omdat hun business case dan niet meer uit komt omdat ze minder geld krijgen voor hun opgewekte elektriciteit. Als je straks geacht wordt een accu thuis te hebben dan valt er nog minder te verdienen natuurlijk.
So we just called him Fred
  woensdag 6 februari 2019 @ 13:29:42 #209
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184854156
quote:
7s.gif Op woensdag 6 februari 2019 13:26 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Je mist mijn punt ;)

Veel van de "tegenstanders" willen geen slimme meter omdat hun business case dan niet meer uit komt omdat ze minder geld krijgen voor hun opgewekte elektriciteit. Als je straks geacht wordt een accu thuis te hebben dan valt er nog minder te verdienen natuurlijk.
ah ok.

solved....
met een accu kan je ook opslaan als het tarief laag is en terugleveren als de prijs hoog is!
Tot nooit .......
pi_184854187
Je kunt je ook weer gaan afvragen hoe "groen" je straks nog bezig bent als we allemaal een dik accupakket in de kelder hebben staan natuurlijk.

Bedoel ik snap de persoonlijke afweging dan wel, want goedkoper maar dan hoop ik wel dat die mensen dan niet komen aanzetten met van kijk mij eens groen bezig zijn :P
Do what you love, love what you do!
  woensdag 6 februari 2019 @ 13:35:40 #211
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184854265
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 13:31 schreef kree het volgende:
Je kunt je ook weer gaan afvragen hoe "groen" je straks nog bezig bent als we allemaal een dik accupakket in de kelder hebben staan natuurlijk.

Bedoel ik snap de persoonlijke afweging dan wel, want goedkoper maar dan hoop ik wel dat die mensen dan niet komen aanzetten met van kijk mij eens groen bezig zijn :P
dit soort accu's gaan jaren mee en zijn voor zover ik weet perffect recyclebaar. het zal niet 100% schoon zijn maar als er dan ook nog 20 jaar lang overtollige energie in opslaat...

je zou zelfs kunnen opbouwen van afgedankte accu's uit elektrische auto's.
Tot nooit .......
pi_184854347
Hoe ga je die accu opladen dan? In de winter leveren mijn panelen niet eens genoeg op om mijn verbruik af te dekken, laat staan dat er iets overblijft om de accu op te laden.
In Nederland zou zo'n accu alleen interessant zijn als je deze in de zomer kunt opladen en in de winter leeg kunt trekken...
  woensdag 6 februari 2019 @ 13:43:44 #213
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184854386
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 13:41 schreef Clubman het volgende:
Hoe ga je die accu opladen dan? In de winter leveren mijn panelen niet eens genoeg op om mijn verbruik af te dekken, laat staan dat er iets overblijft om de accu op te laden.
In Nederland zou zo'n accu alleen interessant zijn als je deze in de zomer kunt opladen en in de winter leeg kunt trekken...
uit het net, er zijn uren per dag met stroom-overschotten.
Tot nooit .......
  woensdag 6 februari 2019 @ 14:08:13 #214
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184854915
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 13:04 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dan praat je over 1 extra paneeltje.
En dat weerhoud je je er van om 1000kwh gratis stroom te krijgen.

top, zo'n man van principes.

(ik ben blij met zulke mensen hoor, die zorgen er voor dat de stroom van mijn panelen noodzakelijk blijft)
Op die toon ga ik niet communiceren.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 6 februari 2019 @ 14:24:09 #215
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184855297
quote:
7s.gif Op woensdag 6 februari 2019 13:06 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Dat is toch wat bedrijven ook willen? Hun investering terugverdienen?
En die moeten ook hun eigen slijtage betalen en onderhoud doen?
Waarom zouden consumenten dan aan andere regels onderhevig moeten zijn dan die bedrijven?
dat zijn bedrijven, ik ben een partikulier.

Ik zit er helemaal niet op te wachten om terug te leveren; een dik accupack in de kelder of wmb de fundering van de woning zou ik prima vinden..

Ik vind het gewoon gelul om regenwater wat ik vandaag opvang, aan het waterleidingbedrijf te verkopen voor bedrag X omdat die een tekort hebben, om het morgen voor 1,5X weer terug te kopen omdat ik dorst heb.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 6 februari 2019 @ 15:12:01 #216
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184856277
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 14:24 schreef Sounddragon het volgende:
Ik vind het gewoon gelul om regenwater wat ik vandaag opvang, aan het waterleidingbedrijf te verkopen voor bedrag X omdat die een tekort hebben, om het morgen voor 1,5X weer terug te kopen omdat ik dorst heb.
Er worden nou eenmaal kosten gemaakt om energie op te slaan, of je dat nou doet door een accu of door terugleveren aan het net. Als je als consument meerdere petten op gaat zetten krijg je dat.

Als je een brood bakt en dat levert aan AH, dan betaal je morgen ook een hogere prijs als je datzelfde brood wil kopen van de AH.
Als jij je brood voor dezelfde prijs bij de AH wil kopen als waarvoor je het geleverd hebt, dan zal AH inkomsten mislopen om de kosten voor de distributie en verkoop van dat brood te dekken. AH leidt dan verlies en zal die kosten verrekenen aan de andere consumenten. Die uiteindelijk meer moeten gaan betalen voor hun brood.

Kortom, om terug te komen op deze opmerking van jou:

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 21:22 schreef Sounddragon het volgende:
Het bedrijfsleven is een grote leugenachtige schurkenbende, dat is pas tientallen keren gebleken.. Als ze een duppie aan je kunnen verdienen, blijven ze net zo lang peuren tot het 12 cent is..
Consumenten die een slimme meter weigeren door het wegvallen van salderen zijn misschien nog wel grotere schurken. Die naaien niet alleen hun energieleverancier, maar ook nog eens alle andere consumenten die meer moeten gaan betalen voor het financiële gewin van de slimme meterweigeraar.
So we just called him Fred
  woensdag 6 februari 2019 @ 17:55:40 #217
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184859850
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 14:24 schreef Sounddragon het volgende:
Ik vind het gewoon gelul om regenwater wat ik vandaag opvang, aan het waterleidingbedrijf te verkopen voor bedrag X omdat die een tekort hebben, om het morgen voor 1,5X weer terug te kopen omdat ik dorst heb.
Je hoeft het niet te verkopen. Je mag het ook zelf gebruiken of opslaan. Bedenk je dat ze het nu voor 10ct van jouw kopen terwijl ze het voor 8ct zelf kunnen maken.

Niets weerhoud je er ook van om het voor 15ct aan je buurman te verkopen. Moet je er alleen wel zelf de infrastructuur voor aanleggen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 06-02-2019 18:09:00 ]
Tot nooit .......
  woensdag 6 februari 2019 @ 18:24:57 #218
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184860370
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 17:55 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Je hoeft het niet te verkopen. Je mag het ook zelf gebruiken of opslaan. Bedenk je dat ze het nu voor 10ct van jouw kopen terwijl ze het voor 8ct zelf kunnen maken.

Niets weerhoud je er ook van om het voor 15ct aan je buurman te verkopen. Moet je er alleen wel zelf de infrastructuur voor aanleggen.
goed plan, ik smijt wel een haspel over de schutting ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 6 februari 2019 @ 18:43:11 #219
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184860703
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 18:24 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

goed plan, ik smijt wel een haspel over de schutting ^O^
vergeet er geen kwh metertje tussen te hangen....
Tot nooit .......
  woensdag 6 februari 2019 @ 18:55:35 #220
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184861046
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 18:43 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

vergeet er geen kwh metertje tussen te hangen....
Ja, en effe in de peiling houden of hij niet stiekem via mij teruglevert }:|
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184861649
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 13:20 schreef Speekselklier het volgende:
er bestaat nu al een varriabele stroomprijs, per uur, bij sommige energiebedrijven. Die verschillen per uur zijn echt enorm.
ik zie dagen met 4ct in de ochtend tot 11ct in de middag.
Bij welke leverancier voor particulieren is dat dan?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 6 februari 2019 @ 19:32:05 #222
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184861789
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 19:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Bij welke leverancier voor particulieren is dat dan?
easy energy
(en er was er nog een)

ik ben geen lid van de club. Het staat wel op mijn verlanglijstje.

ik heb de prijzen een in een database gezet en gerelateerd aan mijn verbruik per uur (dankzij de slimme meter). Ik was iets goedkoper uit dan mijn huidige leverancier.

Maar als ik mijn verbruik verschoof naar een uur vroeger of later (lukt natuurlijk nooit 100%) kon ik zo 25% besparen op de kale stroomprijs excl belastingen en net beheerskosten.

Zeker legionella programma's van boilers kan je gewoon aanpassen.
Mijn warmtepomp verbruikt tussen 17 en 19u het meeste stroom. Dat zijn dure tijden. Ik kan mijn warmtepomp prima verschuiven naar 15-17u.

Prijzen varieren van 4 tot 12ct op een dag. Helaas komt daar nog belasting bij zodat de procentuele winst minder groot is.

[ Bericht 18% gewijzigd door Speekselklier op 06-02-2019 19:50:56 ]
Tot nooit .......
  Knikkerking woensdag 6 februari 2019 @ 20:02:33 #223
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_184862552
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 13:20 schreef Speekselklier het volgende:

er bestaat nu al een varriabele stroomprijs, per uur, bij sommige energiebedrijven. Die verschillen per uur zijn echt enorm.
ik zie dagen met 4ct in de ochtend tot 11ct in de middag.
Ruim 5 jaar zelfs al ;)

quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 19:32 schreef Speekselklier het volgende:

easy energy
(en er was er nog een)
NieuweStroom :) Hoewel er vooral aan het MKB wordt geleverd, zijn ook particuleren van harte welkom!

quote:
ik ben geen lid van de club.
Ik wel. We hebben de allereerste stappen in mijn voormalige appartementje gezet :Y)

(we hebben eind vorig jaar trouwens Easy Energy overgenomen)

quote:
Prijzen varieren van 4 tot 12ct op een dag. Helaas komt daar nog belasting bij zodat de procentuele winst minder groot is.
Klopt! Dat is echt het jammere eraan. Maargoed, dat is iets wat volledig los van ons (en uiteraard iedere andere leverancier) staat. (en waar dus maar heel weinig c.q. niets aan te doen valt).
  woensdag 6 februari 2019 @ 21:22:50 #224
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184864385
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 20:02 schreef Atmoz het volgende:
Klopt! Dat is echt het jammere eraan. Maargoed, dat is iets wat volledig los van ons (en uiteraard iedere andere leverancier) staat. (en waar dus maar heel weinig c.q. niets aan te doen valt).
Oh Atmoz inderdaad, ik wist dat er een oude bekende zou opduiken en nu weet ik weer wie.

Het lijkt me goed dat de belastingen stijgen en dalen met de energieprijs.
De belasting op overschot energie is nu net zo hoog als tijdens tekorten.
Het moedigt mensen niet aan om zuinig te zijn bij tekorten.

Ik begrijp zelfs dat de energie prijs als eens negatief is geweest, dan was het eigenlijk gewoon afval.

[ Bericht 0% gewijzigd door Speekselklier op 06-02-2019 23:00:50 ]
Tot nooit .......
pi_184911587
De terug leververgoeding is fors lager dan wat je betaald voor je gebruik
(terugleveren betekend dat je totaal meer opwekt dan gebruikt op jaarbasis.)
Op dit moment is er totaal geen verschil met welke meter je dat doet

Met de opkomst van de pv panelen is het niet meer dan logische dat de regeling wordt aangepast.
het vervelende van die dingen is dat ze pieken op momenten dat er weinig vraag is

ps.
als je bij terugleveren een 1:1 tarief kreeg was een mooie diesel in je schuur met waarvan je het koelwater voor de verwarming gebruikt een goudmijn
pi_184911938
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 21:22 schreef Speekselklier het volgende:
Ik begrijp zelfs dat de energie prijs als eens negatief is geweest, dan was het eigenlijk gewoon afval.
Klopt, Duitse windmolenparken wekken op de Oostzee soms meer dan de vraag op. Daardoor is de prijs niet meer bepaald door het product maar door het tijdstip.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 14:37:45 #227
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184916041
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 10:20 schreef boertje125 het volgende:


Met de opkomst van de pv panelen is het niet meer dan logische dat de regeling wordt aangepast.
het vervelende van die dingen is dat ze pieken op momenten dat er weinig vraag is

Binnen je eigen huishouden is dat correct. Regionaal en landelijk valt dat mee. Verreweg de meeste energie wordt overdag gebruikt. Kijk eens bij de epex, de energiebeurs. Daar ziet je de volumes per uur.
Tot nooit .......
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')