Ik heb het vaak begeleid bij klanten. Als alles goed is gedaan is het helemaal niet spannend. Heb wel eens meegemaakt dat een controleur na een uur zei, hier heb ik niets te zoeken, ik ben weer weg. Omdat alles tip en top in orde was.quote:Op donderdag 10 januari 2019 18:01 schreef Burdie het volgende:
Vraagje, heeft iemand hier wel eens een boekenonderzoek gehad? Hoe spannend is zoiets?
Wij hebben het nooit meegemaakt. We zijn er ook niet bang voor maar ik denk toch dat ik in de stress zou schieten vanwege potentieel 'gedoe'. Wil je ons op de hoogte houden? Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat.quote:Op donderdag 10 januari 2019 18:22 schreef Burdie het volgende:
Ja, de twee bedrijven van mijn man. Nota bene over het jaar waarop onze hypotheekaanvraag is gebaseerd, dus die jaarstukken zijn al extra gecontroleerd door de boekhouder en de bank. En toch klinkt zo'n aankondigingsbrief imponerend en een tikje spannend.
Ik heb er in mijn boekhoudcarriere ( ) van 10 jaar maar zo'n 4 meegemaakt. De grootste was bij een klant die altijd belastingaangiftes te laat betaald. Uiteindelijk gaat er dan een lampje bij ze branden en moeten ze wel een boekenonderzoek doen. Heb alles zo netjes mogelijk aangeleverd en gewoon alles gevraagd wat die man wilde. Een hele grote map met alle bonnetjes keek hij niet eens door. Uiteindelijk kwamen er wel wat dingen uit (tja een louis vuitton tas...) maar niet heel schokkende dingen. Er werd wel zo'n 30% boete bijgeteld omdat er kwaadwillig dingen waren gedaan. Was ik het niet echt mee eens dus met een bezwaarbrief werd het 15%quote:Op donderdag 10 januari 2019 18:01 schreef Burdie het volgende:
Vraagje, heeft iemand hier wel eens een boekenonderzoek gehad? Hoe spannend is zoiets?
Pfff ik kwam toen bij een klant voor boekenonderzoek en het was 17 graden binnen. Ik zeg wil je die gast boos hebben? Ram die verwarming aan... gelukkig was het nog op tijd warm voor de inspecteur er wasquote:Op donderdag 10 januari 2019 20:58 schreef bloodymary1 het volgende:
Komt vast goed dan Burdie. Meestal zijn het gewoon steekproefcontroles. Gewoon aardig zijn, lekker bakkie koffie geven. Worstenbroodje tussen de middag (of is dat alleen iets Brabants?) en dan is het meestal niet zo spannend. En gewoon overal eerlijk op antwoorden.
Wij wonen in Brabant alleen de boekhouder niet, ben benieuwd waar de beste man wil afspreken. Zal erop letten dat het een warme plek is .quote:Op donderdag 10 januari 2019 20:58 schreef bloodymary1 het volgende:
Komt vast goed dan Burdie. Meestal zijn het gewoon steekproefcontroles. Gewoon aardig zijn, lekker bakkie koffie geven. Worstenbroodje tussen de middag (of is dat alleen iets Brabants?) en dan is het meestal niet zo spannend. En gewoon overal eerlijk op antwoorden.
Helemaal opheffen. De andere optie is nihilaangiftes BTW in blijven dienen. Maar dan kan de belastingdienst op een gegeven moment ook mededelen dat het gestaakt moet worden. Als je er toch niets mee doet kun je beter uitschrijven en opheffen. Mocht je er wel ooit weer iets mee doen, dan is het zo weer ingeschreven toch.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:54 schreef Lafoy het volgende:
Wellicht dat jullie me hier een goed antwoord op kunnen geven; ik sta bij de KVK ingeschreven als eenmanszaak en heb in 2017 en begin 2018 wat klusjes gedaan (allemaal naast fulltime werk), maar heb ondertussen al 3 BTW aangiftes gedaan met een omzet van 0 euro ( ), dus wil eigenlijk mijn inschrijving op pauze zetten, of in ieder geval er minder naar om hoeven kijken. Is daar een optie voor of kan ik beter de onderneming helemaal opheffen? Ik denk dat ik er de komende tijd geen gebruik van ga maken, maar dat kan zomaar volgend jaar of het jaar daarna veranderen.
Kost je dan toch weer ¤ 50 en een ritje naar de Kamer van Koophandel.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:55 schreef bloodymary1 het volgende:
Mocht je er wel ooit weer iets mee doen, dan is het zo weer ingeschreven toch.
Ik heb hetzelfde inderdaad. Ik ben nu in loondienst maar heb sinds mei een eenmanszaak die niet zo goed loopt als ik zou willenquote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:54 schreef Lafoy het volgende:
Wellicht dat jullie me hier een goed antwoord op kunnen geven; ik sta bij de KVK ingeschreven als eenmanszaak en heb in 2017 en begin 2018 wat klusjes gedaan (allemaal naast fulltime werk), maar heb ondertussen al 3 BTW aangiftes gedaan met een omzet van 0 euro ( ), dus wil eigenlijk mijn inschrijving op pauze zetten, of in ieder geval er minder naar om hoeven kijken. Is daar een optie voor of kan ik beter de onderneming helemaal opheffen? Ik denk dat ik er de komende tijd geen gebruik van ga maken, maar dat kan zomaar volgend jaar of het jaar daarna veranderen.
Ik ben nog nooit bij de KvK geweest.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 01:29 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Kost je dan toch weer ¤ 50 en een ritje naar de Kamer van Koophandel.
Volgens mij is de regel toch echt dat je bij de KvK persoonlijk langs moet komen voor het inschrijven van een onderneming. Volgens mij zijn er wel situaties mogelijk waar je een gemachtigde iets kan laten oprichten, maar of dat bij een eenmanszaak lukt... geen idee.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 10:19 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik ben nog nooit bij de KvK geweest.
Nee hoor, is gratis voor een eenmanszaak. Al jaren. En als je wanneer je weer wil starten te beroerd bent om even langs de KvK te gaan, dan moet je je maar eens achter je oren krabben of je echt wel ondernemer wil zijn.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 01:29 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Kost je dan toch weer ¤ 50 en een ritje naar de Kamer van Koophandel.
Nee hoor, een inschrijving van een onderneming (in welke vorm dan ook, uitgezonderd kerkgenootschappen) (artikel 49 Handelsregisterwet 2007) kost ¤ 50. Ik heb hier een factuur van een relatie van mij liggen. Eenmanszaak, ingeschreven op 8 maart 2018. Inschrijfvergoeding ¤ 50.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 10:51 schreef bloodymary1 het volgende:
Nee hoor, is gratis voor een eenmanszaak. Al jaren.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens (zie pi).quote:Op zaterdag 12 januari 2019 10:51 schreef bloodymary1 het volgende:
En als je wanneer je weer wil starten te beroerd bent om even langs de KvK te gaan, dan moet je je maar eens achter je oren krabben of je echt wel ondernemer wil zijn.
Wie mag de inschrijving doorgeven?.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 10:38 schreef YoshiBignose het volgende:
Volgens mij is de regel toch echt dat je bij de KvK persoonlijk langs moet komen voor het inschrijven van een onderneming. Volgens mij zijn er wel situaties mogelijk waar je een gemachtigde iets kan laten oprichten, maar of dat bij een eenmanszaak lukt... geen idee.
Ik sta ingeschreven maar ben nooit op kantoor geweest.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 10:38 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Volgens mij is de regel toch echt dat je bij de KvK persoonlijk langs moet komen voor het inschrijven van een onderneming. Volgens mij zijn er wel situaties mogelijk waar je een gemachtigde iets kan laten oprichten, maar of dat bij een eenmanszaak lukt... geen idee.
Ja je hebt natuurlijk gelijk over dat inschrijfgeld. Was even in de war met de jaarlijkse contributie. Die is afgeschaft voor eenmanszaken.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 11:08 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Nee hoor, een inschrijving van een onderneming (in welke vorm dan ook, uitgezonderd kerkgenootschappen) (artikel 49 Handelsregisterwet 2007) kost ¤ 50. Ik heb hier een factuur van een relatie van mij liggen. Eenmanszaak, ingeschreven op 8 maart 2018. Inschrijfvergoeding ¤ 50.
[..]
Daar ben ik het ook helemaal mee eens (zie pi).
Da's behoorlijk gek. Ik werd 3 jaar geleden toch echt geacht naar Almere te komen om mij in te schrijven.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 10:19 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik ben nog nooit bij de KvK geweest.
Leg dan eens uit hoe, want volgens die link van MyTiredFeet mag dat niet. Ik heb ook wel verhalen gehoord van mensen die in het buitenland zaten en toch een onderneming wilde oprichten en dat ze dan kopie legitimatie e.d. van de persoon konden laten zien maar ik weet niet wat daar werkelijk van waar is.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 12:26 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik sta ingeschreven maar ben nooit op kantoor geweest.
Ja dat kan, moet bij de belastingdienst aangevraagd worden.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:54 schreef Lafoy het volgende:
Wellicht dat jullie me hier een goed antwoord op kunnen geven; ik sta bij de KVK ingeschreven als eenmanszaak en heb in 2017 en begin 2018 wat klusjes gedaan (allemaal naast fulltime werk), maar heb ondertussen al 3 BTW aangiftes gedaan met een omzet van 0 euro ( ), dus wil eigenlijk mijn inschrijving op pauze zetten, of in ieder geval er minder naar om hoeven kijken. Is daar een optie voor of kan ik beter de onderneming helemaal opheffen? Ik denk dat ik er de komende tijd geen gebruik van ga maken, maar dat kan zomaar volgend jaar of het jaar daarna veranderen.
Een website aanpassen is in een minuut gedaan. Wie heeft er nou nog briefpapier? Je hebt sowieso een jaar de tijd om je oude spul op te maken. En waarom zou je je btw-nummer op je visitekaartje zettenquote:Op donderdag 17 januari 2019 13:05 schreef Coelho het volgende:
Ik krijg net de periodieke mail van KvK en lees daar tot mijn verbazing dat alle eenmanszaken dit jaar een nieuw BTW nummer gaan krijgen dat niet meer gebaseerd is op BSN. Lekker dan! Nu kunnen 1.3 miljoen ZZPers hun website/briefpapier/visitekaartjes enz. gaan aanpassen. Het mag wat kosten...
Misschien sta ik iets te ver van die fraude discussie en de (in mijn ogen doorgeslagen) privacy discussie af. Ik vind het vooral weer gedoe.quote:Op donderdag 17 januari 2019 13:07 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Een website aanpassen is in een minuut gedaan. Wie heeft er nou nog briefpapier? Je hebt sowieso een jaar de tijd om je oude spul op te maken. En waarom zou je je btw-nummer op je visitekaartje zetten
Ik vind het juist geweldig nieuws. Het neemt een enorm stuk fraudegevoeligheid weg.
Nou ja, dan kan je 2019 mooi gebruiken om op een modernere manier te gaan communiceren met je klantenquote:Op donderdag 17 januari 2019 13:13 schreef Coelho het volgende:
[..]
Misschien sta ik iets te ver van die fraude discussie en de (in mijn ogen doorgeslagen) privacy discussie af. Ik vind het vooral weer gedoe.
En briefpapier, dat gebruik ik om mijn facturen op te printen
Shit, ik had een heel verhaal voor je getypt maar het is weg. Welkom terug. Je gaat in elk geval niet over een nacht ijs wat je ondernemerschap betreftquote:Op maandag 14 januari 2019 16:39 schreef El_Liberaliste het volgende:
Hallo allen!
Als oprichter van deze topicreeks kan ik melden dat ik het ondernemerschap toch weer overweeg
Heb jaren geleden met vrienden een VOF'tje voor de leuk gehad maar wil nu als ZZP'er fulltime & serieus aan de slag. Branche: tendermanagement (commercieel tekstschrijven in b2b-offertes, mogelijk ook communicatie/taaltraining, 'bids' schrijven en tegenlezen). Ik werk al in deze branche en ken de vraag naar mensen. Ben me aan het inlezen op het ZZP'erschap. Online zijn allerlei checklists, maar die spreken elkaar nog wel eens tegen. Waar ik in ieder geval rekening mee hou:
- Inschrijving KvK en relevante branche-organisaties
- Software voor administratie, facturatie en belastingaangifte (is dit in één tool mogelijk, tips?)
- Rekening: hoe doe je het met zakelijke inkomsten als ZZP'er vs jezelf een salaris verschaffen? Mag je je inkomsten zo als salaris rekenen, en is dit verstandig? Hoe betaal je loonbelasting, moet je dat periodiek in een tool doen of gewoon bij de jaarlijkse aangifte? Nu doet de werkgever het allemaal..
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering: ik heb helaas ervaring met burn-out, voor zover ik in de voorwaarden kan nagaan bieden verzekeraars hier ook dekking voor. Ervaringen?
- Hoe ervaren jullie de administratielast?
- Voor mensen die niet gedetacheerd zijn; hoe moeilijk is het om continu opdrachtgevers te vinden en namens welke branche spreek je?
- Doen jullie iets m.b.t. pensioensparen?
- Met welke belastingen heb je naast btw en loonbelastingen te maken? Ik wil graag een business case voor mezelf kunnen maken dat van bijv. 100 euro uurtarief iig. 45 euro netto overblijft (ik roep maar wat)
- Auto: kun je als ZZP'er een eigen auto fiscaal zakelijk rijden en is dit mogelijk voordeliger dan een privé auto te gebruiken?
Ik weet wat mijn kwaliteiten zijn en hoeveel die waard zijn, dus uurloon per activiteit kom ik wel uit.
Zijn er cruciale items die ik in deze opsomming mis, en waar zou ik allemaal rekening mee moeten houden?
Wat de gek ervoor geeftquote:Op donderdag 17 januari 2019 13:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft een van jullie wel eens een bedrijf verkocht? Wij overwegen dit maar hebben geen idee hoe dit aan te pakken. Ik weet ook niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik weet niet eens hoe we een verkoopprijs vast kunnen stellen.
Ik heb nog wel briefpapier, dat ik laatst al aangepast heb omdat ik verhuisd ben..... maar gelukkig een BVquote:Op donderdag 17 januari 2019 13:07 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Een website aanpassen is in een minuut gedaan. Wie heeft er nou nog briefpapier? Je hebt sowieso een jaar de tijd om je oude spul op te maken. En waarom zou je je btw-nummer op je visitekaartje zetten
Ik vind het juist geweldig nieuws. Het neemt een enorm stuk fraudegevoeligheid weg.
Wel geprobeerd, niet gelukt.quote:Op donderdag 17 januari 2019 13:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft een van jullie wel eens een bedrijf verkocht? Wij overwegen dit maar hebben geen idee hoe dit aan te pakken. Ik weet ook niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik weet niet eens hoe we een verkoopprijs vast kunnen stellen.
Oh, dat is matig. Heb je enig idee waarom het mislukt is? Hoe heb je geprobeerd te verkopen? Wat heb je met het bedrijf gedaan?quote:
Bedankt voor je bericht maar ik heb toevallig gisteren wat research gedaan en ik heb denk ik een andere beslissing genomen. Als ik er op terugkom, weet ik je te vinden.quote:Op donderdag 17 januari 2019 19:20 schreef Stefanovic83 het volgende:
Voor de bedrijfsverkopers: ik heb wat mensen in mijn netwerk die zich daar professioneel mee bezig houden. Stuur maar pb bij interesse
Ik heb juist vanwege de fraudegevoeligheid mijn btw-nummer niet op mijn website en visitekaartje staan. Waarom zou je dat doen?quote:Op donderdag 17 januari 2019 13:05 schreef Coelho het volgende:
Ik krijg net de periodieke mail van KvK en lees daar tot mijn verbazing dat alle eenmanszaken dit jaar een nieuw BTW nummer gaan krijgen dat niet meer gebaseerd is op BSN. Lekker dan! Nu kunnen 1.3 miljoen ZZPers hun website/briefpapier/visitekaartjes enz. gaan aanpassen. Het mag wat kosten...
Huh, wacht ff, dat is toch verplicht?quote:
Niet meerquote:Op donderdag 24 januari 2019 21:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Huh, wacht ff, dat is toch verplicht?
Bedankt voor je uitgebreide reactie en sorry voor mijn wat verlate reactie daar weer opquote:Op donderdag 17 januari 2019 13:43 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Shit, ik had een heel verhaal voor je getypt maar het is weg. Welkom terug. Je gaat in elk geval niet over een nacht ijs wat je ondernemerschap betreft
Brancheorganisaties: kijk goed of een lidmaatschap toegevoegde waarde heeft. In de meeste branches is zo'n organisatie helemaal niet boeiend. Wij zijn er nog nooit naar gevraagd. We zijn wel jaren gestalkt door een Wij van WC Eend organisatie die toch echt overtuigd waren dat we niet zonder hen konden overleven. Bouwgarant, BOVAG, Webwinkel Waarborg, daar letten klanten op. De rest is een heel stuk minder relevant.
Er zijn zeker tools om je facturatie en belastingzaken tegelijk te doen. Bedank of het je waard is om dat zelf te gaan doen. Wij hebben jarenlang veel tijd besteed aan het zelf doen en het daarna te laten controleren door de boekhouder. Inmiddels doet de boekhouder alles. We hebben een app van hem waarmee we onze papieren inkoopfacturen kunnen fotograferen. De rest van de inkoopfacturen upload ik naar zijn website. Hij heeft toegang tot ons facturatieprogramma en kan een export maken van onze zakelijke bankrekening. Appeltje eitje. Hij kost minder per uur dan wij en doet het nog sneller en beter ook. Boekhouders
Je krijgt geen salaris maar doet een privé-opname. Loonbelasting betaal je niet want je bent niet in dienst. Je betaalt wel extra premie voor ziektekosten en volksverzekeringen. In die laatste zit geen WW-premie bijvoorbeeld want je hebt daar geen recht op.
Als je een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluit, zal er waarschijnlijk gevraagd worden naar je medische historie. Met een burn out zal dat wellicht uitgesloten worden van je polis.
Onze AOV is niet meer up to date. We hebben nog een ouderwetse met provisie voor het assurantiekantoor. Als we nu een nieuwe afsluiten willen ze daar eenmalig 750 euro voor en daarna jaarlijks 250 Hell no, een vergelijkingssite is meer dan prima voor ons.
Administratielast is nihil. Alles gebeurt digitaal in fatsoenlijke software en de boekhouder doet 90% van het werk. Het heeft wel een tijd geduurd voor we gewend waren en een fijne standaard hadden voor hoe we de zaken aanpakken.
Nieuwe klanten komen regelmatig binnen, eigenlijk altijd via via. We zitten in systeembeheer en telefonie. We hebben het eigenlijk te druk voor onze huidige klanten dus we overwegen om een deel van ons bestand te verkopen en dan een nieuwe markt aan te boren. Dat zou in theorie minder werk voor meer geld moeten betekenen maar we moeten nog kijken hoe we dat in het vat gieten.
Qua pensioen doen we aan banksparen maar dat is niet genoeg en het rendeert ook nauwelijks. We moeten nog eens kijken hoe we dit aan kunnen vullen. Ik hoop daar dit jaar nog aan toe te komen.
Onze auto is van de zaak. Het is een eenmanszaak dus de auto staat wel op naam van mijn vriend. We betalen bijtelling en dat is niet mals. Maar in ons geval wel voordeliger dan de auto privé rijden. Ik heb geen idee waarom, dat is niet mijn afdeling
Altijd een boekhouder zoeken. Zo duur zijn ze niet (ik maar ¤45 per uur) en zelfs 2 uurtjes aan advies kan al veel verschil betekenen.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 22:12 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide reactie en sorry voor mijn wat verlate reactie daar weer op
-Zoals ik lees kan een boekhouder dus erg nuttig zijn, hebben jullie het in de opstartfase wel zonder boekhouder gedaan en lukte dit?
-Geen loonbelasting betalen; ik doel op inkomsten belasting (misschien niet juist verwoord), neem aan dat je daar toch wel mee te maken krijgt? Met de bekende schijven e.d. Ik neem aan dat er een aanzienlijk verschil tussen bruto en netto inkomsten zit, of is dit alleen de btw?
-AOV uitsluiting op burn-out vind ik wel een dingetje, aangezien ik een zekere mate van veiligheid wel fijn vind, maar ook niet wil dat dit mijn toekomstplannen te veel in de weg staat. Al vraag ik me af of dit soort gegevens centraal liggen vastgelegd (ivm privacy), volgens mij is dat een kwestie van vertrouwen tussen verzekeraar en verzekerde en niet te controleren. Maar ben benieuwd of iemand hierover praktijkverhalen heeft..
Ik ben overigens van plan om mijn uren zo veel mogelijk in een beperkt aantal terugkerende opdrachtgevers te steken, maar of die wens ook uitkomt is natuurlijk een tweede!
Als het je meer oplevert dat het je kost, ja doen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:21 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Altijd een boekhouder zoeken. Zo duur zijn ze niet (ik maar ¤45 per uur) en zelfs 2 uurtjes aan advies kan al veel verschil betekenen.
Ja je betaalt gewoon inkomstenbelasting. Je winst volgens je winst- en verliesrekening gaat naar box 1, minus wat aftrekposten kom je bij de bekende schijven
Ja maar eenmalig advies is ook prima, maar dan moet je toch met een boekhouder praten. Als je het daarna zelf kan oke, maar ik zou niet een onderneming beginnen en vanaf niets alles zelf gaan uitvogelen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 11:31 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Als het je meer oplevert dat het je kost, ja doen.
Veel advies is eenmalig, daarna niet meer nodig. Aangifte kan tegenwoordig met ieder pakket.
Een boekhouder moet meerwaarde bieden, sommige doen dat, sommige zijn enkel ‘dozenschuivers’.
En daarom heb ik een mannetje. Gewoon bureau, geen beunhaas. Ik heb er geen verstand van, ken ook die regeltjes niet, het kost mij veel tijd en frustratie en dan doe ik het waarschijnlijk niet eens goed, met al het gezeik van dien.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:56 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja maar eenmalig advies is ook prima, maar dan moet je toch met een boekhouder praten. Als je het daarna zelf kan oke, maar ik zou niet een onderneming beginnen en vanaf niets alles zelf gaan uitvogelen.
En omdat je aangifte kan doen in je boekhoudsoftware wil nog niet zeggen dat het allemaal klopt. Heb ook klanten die bijv. met Tellow alles zelf doen. Nou, als ik dat niet ieder kwartaal controleer dan zitten er echt heel wat fouten in.
Ik zeg het echt niet omdat ik meer klanten wil hoor. Als je een tafeltje in je huis wil en je timmert het zelf in elkaar prima, in het ergste geval heb je een lelijker tafeltje dat beetje wankel is maar het heeft je geld bespaard tov een timmerman. Maar bij administraties kan het zijn dat je geld laat liggen, teveel betaald, of zoveel fouten maakt in je administratie dat je hele financiële positie niet klopt en je bedrijf misschien wel veel minder (of meer) winst maakt dan jij denkt. Dat kan invloed hebben op je hele onderneming en je hele prive leven.
Ik zou mijn God niet weten wat ik fout zou kunnen doen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:56 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja maar eenmalig advies is ook prima, maar dan moet je toch met een boekhouder praten. Als je het daarna zelf kan oke, maar ik zou niet een onderneming beginnen en vanaf niets alles zelf gaan uitvogelen.
En omdat je aangifte kan doen in je boekhoudsoftware wil nog niet zeggen dat het allemaal klopt. Heb ook klanten die bijv. met Tellow alles zelf doen. Nou, als ik dat niet ieder kwartaal controleer dan zitten er echt heel wat fouten in.
Ik zeg het echt niet omdat ik meer klanten wil hoor. Als je een tafeltje in je huis wil en je timmert het zelf in elkaar prima, in het ergste geval heb je een lelijker tafeltje dat beetje wankel is maar het heeft je geld bespaard tov een timmerman. Maar bij administraties kan het zijn dat je geld laat liggen, teveel betaald, of zoveel fouten maakt in je administratie dat je hele financiële positie niet klopt en je bedrijf misschien wel veel minder (of meer) winst maakt dan jij denkt. Dat kan invloed hebben op je hele onderneming en je hele prive leven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |