abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 10 januari 2019 @ 18:00:20 #1
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184323205


Welkom in het ondernemerstopic van FOK!
Ben je eigenaar van een (eenmans)bedrijf of van plan een eigen bedrijfje op te starten? Dan bevind je je in het juiste topic.

Handige links:
Kamer van Koophandel
Handboek Ondernemen 2018
De verschillende rechtsvormen van een onderneming
Lancelots, forum voor ZZP’ers
Voorbeeld jaarrekening
Uitleg urencriterium
Wanneer ondernemer voor de belastingdienst
Wat houd je netto over van je omzet?
Ondernemersforum van de kamer van koophandel

Ondernemertests. Ben ik geschikt als ondernemer?
E-Scan (betaald)
Kamer van koophandel ondernemerstest
Eigenbaasworden.nl

Ondernemers op Fok:
Crutch (videoproductiebedrijf, o.a. bedrijfsvideo's)
Terrorizer (wijnhandel)
SecurityException (technologische ontwikkeling websites)
Hi_flyer (logopediepraktijk)
vincm (ict-freelancer)
Burdie (communicatie advies en webshops)
PeterPastoor (webshop Amerikaanse producten)
jefjef (werving- en selectiebureau)
JoshuaL (webhosting en ontwikkeling software)
Psy-freak (crisismanagement)
jochem8 (allround-ict'er)
Blue_note (online modehandel)
MariaEtcetera (freelance tekstschrijver/vertaler)
ex (allround-ict'er)
Jwvdiermen (icter, webapplicaties)
Skv (marketingbureau en spellenwebshop)
Drommolsch85 (videoproducties, ict, mobiele websites)
Mvr.poes (webwinkel woonaccesoires)
Vivi (journalist/tekstschrijver, mobiele espressobar)
Snoepje5 (Webwinkel)
TigerXtrm (webhosting)
Intelligence (IT)
Anno2012 (...)
Impossiebruuu(websites, -winkels, -applicaties)
Glasshouse (glasprojecten, in oprichting)
Stoeltafel (parkeerplaats)
YoshiBignose (administratie, websites)
RBWO (webshop games, consoles, accessoires)
Teeno (webshop motorolie, auto-onderhoud)
Flipsen (reisorganisatie Argentinië)
Audreyoot (schoenenwinkel)
_dirkjan_ (internetdiensten en affiliate marketing)
teamlead (interim management en consultancy in customer care)
_Flash_ (ontwikkelen van websoftware)
marcel9z9 (veiligheidskundige, stralingsdeskundige en lead auditor)
CherryLips (vertaler)
Crientj (Webdeveloper, webshop telecomaccessoires)
Jamievs (incassobureau)
Alexxxxx (bedrijfswagenjournalist plus)
Drakin (massagepraktijk, webshop)
nelisb (Productiebedrijf en groothandel in barbecue producten)
Lucky_Strike (systeembeheer, voiptelefonie)
goed_volk (bedrijf dat spellen maakt)

Wil je in dit lijstje, of juist eruit, meld het dan even.
KuikenGuppy
  donderdag 10 januari 2019 @ 18:01:13 #2
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184323218
Vraagje, heeft iemand hier wel eens een boekenonderzoek gehad? Hoe spannend is zoiets?
KuikenGuppy
pi_184323273
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 18:01 schreef Burdie het volgende:
Vraagje, heeft iemand hier wel eens een boekenonderzoek gehad? Hoe spannend is zoiets?
Ik heb het vaak begeleid bij klanten. Als alles goed is gedaan is het helemaal niet spannend. Heb wel eens meegemaakt dat een controleur na een uur zei, hier heb ik niets te zoeken, ik ben weer weg. Omdat alles tip en top in orde was.
Maar ook wel eens meegemaakt bij een klant met een niet alledaags beroep en daardoor niet alledaagse kosten dat de controleur maar bleef zeuren, uiteindelijk veel corrigeerde, maar wat ik uiteindelijk in bezwaar wel bijna geheel terug heb weten te draaien. Dat was ellendig want die zaak heeft twee jaar en veel werk gekost, terwijl er dus achteraf bijna niets gecorrigeerd was. Het ligt er dus ook heel erg aan welke controleur je krijgt.
Waarom vraag je dat, heb je een aankondiging gehad?
  donderdag 10 januari 2019 @ 18:22:27 #4
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184323553
Ja, de twee bedrijven van mijn man. Nota bene over het jaar waarop onze hypotheekaanvraag is gebaseerd, dus die jaarstukken zijn al extra gecontroleerd door de boekhouder en de bank. En toch klinkt zo'n aankondigingsbrief imponerend en een tikje spannend.
KuikenGuppy
pi_184323701
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 18:22 schreef Burdie het volgende:
Ja, de twee bedrijven van mijn man. Nota bene over het jaar waarop onze hypotheekaanvraag is gebaseerd, dus die jaarstukken zijn al extra gecontroleerd door de boekhouder en de bank. En toch klinkt zo'n aankondigingsbrief imponerend en een tikje spannend.
Wij hebben het nooit meegemaakt. We zijn er ook niet bang voor maar ik denk toch dat ik in de stress zou schieten vanwege potentieel 'gedoe'. Wil je ons op de hoogte houden? Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat.
Spoilers!
pi_184324520
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 18:01 schreef Burdie het volgende:
Vraagje, heeft iemand hier wel eens een boekenonderzoek gehad? Hoe spannend is zoiets?
Ik heb er in mijn boekhoudcarriere ( :') ) van 10 jaar maar zo'n 4 meegemaakt. De grootste was bij een klant die altijd belastingaangiftes te laat betaald. Uiteindelijk gaat er dan een lampje bij ze branden en moeten ze wel een boekenonderzoek doen. Heb alles zo netjes mogelijk aangeleverd en gewoon alles gevraagd wat die man wilde. Een hele grote map met alle bonnetjes keek hij niet eens door. Uiteindelijk kwamen er wel wat dingen uit (tja een louis vuitton tas...) maar niet heel schokkende dingen. Er werd wel zo'n 30% boete bijgeteld omdat er kwaadwillig dingen waren gedaan. Was ik het niet echt mee eens dus met een bezwaarbrief werd het 15% :')

Een andere klant had letterlijk 1 maand in dat jaar z'n onderneming gestart en kreeg al een boekenonderzoek. Hij zei tegen mij komt dat omdat ik donker ben? :') Wie weet.... maar dat waren dus 5 bonnetjes. Die inspecteur zei ook dit slaat nergens op maar laten we gewoon doen alsof dit heel belangrijk is. Dus bij een lunchbonnetje ging hij helemaal vragen met wie was dit, wat heb je besproken, wat zijn de contactgegevens van deze persoon, was het een klant etc. :D Uiteindelijk niet eens een rapport ontvangen....

Anyway er is niks engs aan tenzij je echt weet dat je hebt lopen kloten. Als je alles netjes hebt gedaan dan gewoon zorgen dat je het zo goed mogelijk voorbereid en dat hij overal bij kan komen. En als je een boekhouder hebt, natuurlijk zorgen dat hij er bij is. Anders willen die inspecteurs nog weleens de wijsneus gaan uithangen.
Facts don't care about your feelings
pi_184326460
Komt vast goed dan Burdie. Meestal zijn het gewoon steekproefcontroles. Gewoon aardig zijn, lekker bakkie koffie geven. Worstenbroodje tussen de middag (of is dat alleen iets Brabants?) en dan is het meestal niet zo spannend. En gewoon overal eerlijk op antwoorden.
pi_184333323
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 20:58 schreef bloodymary1 het volgende:
Komt vast goed dan Burdie. Meestal zijn het gewoon steekproefcontroles. Gewoon aardig zijn, lekker bakkie koffie geven. Worstenbroodje tussen de middag (of is dat alleen iets Brabants?) en dan is het meestal niet zo spannend. En gewoon overal eerlijk op antwoorden.
Pfff ik kwam toen bij een klant voor boekenonderzoek en het was 17 graden binnen. Ik zeg wil je die gast boos hebben? Ram die verwarming aan... gelukkig was het nog op tijd warm voor de inspecteur er was :P
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 11 januari 2019 @ 10:46:34 #9
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184334453
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 20:58 schreef bloodymary1 het volgende:
Komt vast goed dan Burdie. Meestal zijn het gewoon steekproefcontroles. Gewoon aardig zijn, lekker bakkie koffie geven. Worstenbroodje tussen de middag (of is dat alleen iets Brabants?) en dan is het meestal niet zo spannend. En gewoon overal eerlijk op antwoorden.
Wij wonen in Brabant ;) alleen de boekhouder niet, ben benieuwd waar de beste man wil afspreken. Zal erop letten dat het een warme plek is :P.
Bedankt voor de tips allemaal!
KuikenGuppy
pi_184334555
Wellicht dat jullie me hier een goed antwoord op kunnen geven; ik sta bij de KVK ingeschreven als eenmanszaak en heb in 2017 en begin 2018 wat klusjes gedaan (allemaal naast fulltime werk), maar heb ondertussen al 3 BTW aangiftes gedaan met een omzet van 0 euro ( :') ), dus wil eigenlijk mijn inschrijving op pauze zetten, of in ieder geval er minder naar om hoeven kijken. Is daar een optie voor of kan ik beter de onderneming helemaal opheffen? Ik denk dat ik er de komende tijd geen gebruik van ga maken, maar dat kan zomaar volgend jaar of het jaar daarna veranderen.
pi_184334574
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:54 schreef Lafoy het volgende:
Wellicht dat jullie me hier een goed antwoord op kunnen geven; ik sta bij de KVK ingeschreven als eenmanszaak en heb in 2017 en begin 2018 wat klusjes gedaan (allemaal naast fulltime werk), maar heb ondertussen al 3 BTW aangiftes gedaan met een omzet van 0 euro ( :') ), dus wil eigenlijk mijn inschrijving op pauze zetten, of in ieder geval er minder naar om hoeven kijken. Is daar een optie voor of kan ik beter de onderneming helemaal opheffen? Ik denk dat ik er de komende tijd geen gebruik van ga maken, maar dat kan zomaar volgend jaar of het jaar daarna veranderen.
Helemaal opheffen. De andere optie is nihilaangiftes BTW in blijven dienen. Maar dan kan de belastingdienst op een gegeven moment ook mededelen dat het gestaakt moet worden. Als je er toch niets mee doet kun je beter uitschrijven en opheffen. Mocht je er wel ooit weer iets mee doen, dan is het zo weer ingeschreven toch.
pi_184352563
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:55 schreef bloodymary1 het volgende:
Mocht je er wel ooit weer iets mee doen, dan is het zo weer ingeschreven toch.
Kost je dan toch weer ¤ 50 en een ritje naar de Kamer van Koophandel.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_184355168
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:54 schreef Lafoy het volgende:
Wellicht dat jullie me hier een goed antwoord op kunnen geven; ik sta bij de KVK ingeschreven als eenmanszaak en heb in 2017 en begin 2018 wat klusjes gedaan (allemaal naast fulltime werk), maar heb ondertussen al 3 BTW aangiftes gedaan met een omzet van 0 euro ( :') ), dus wil eigenlijk mijn inschrijving op pauze zetten, of in ieder geval er minder naar om hoeven kijken. Is daar een optie voor of kan ik beter de onderneming helemaal opheffen? Ik denk dat ik er de komende tijd geen gebruik van ga maken, maar dat kan zomaar volgend jaar of het jaar daarna veranderen.
Ik heb hetzelfde inderdaad. Ik ben nu in loondienst maar heb sinds mei een eenmanszaak die niet zo goed loopt als ik zou willen :') ;(
Maar uitschrijven vind ik ook zonde, ik wil toch nog steeds een eigen bedrijf.
pi_184355420
quote:
12s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 01:29 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Kost je dan toch weer ¤ 50 en een ritje naar de Kamer van Koophandel.
Ik ben nog nooit bij de KvK geweest.
Tap tap tap
pi_184355718
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 10:19 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik ben nog nooit bij de KvK geweest.
Volgens mij is de regel toch echt dat je bij de KvK persoonlijk langs moet komen voor het inschrijven van een onderneming. Volgens mij zijn er wel situaties mogelijk waar je een gemachtigde iets kan laten oprichten, maar of dat bij een eenmanszaak lukt... geen idee.
Facts don't care about your feelings
pi_184355937
quote:
12s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 01:29 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Kost je dan toch weer ¤ 50 en een ritje naar de Kamer van Koophandel.
Nee hoor, is gratis voor een eenmanszaak. Al jaren. En als je wanneer je weer wil starten te beroerd bent om even langs de KvK te gaan, dan moet je je maar eens achter je oren krabben of je echt wel ondernemer wil zijn.
pi_184356180
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 10:51 schreef bloodymary1 het volgende:
Nee hoor, is gratis voor een eenmanszaak. Al jaren.
Nee hoor, een inschrijving van een onderneming (in welke vorm dan ook, uitgezonderd kerkgenootschappen) (artikel 49 Handelsregisterwet 2007) kost ¤ 50. Ik heb hier een factuur van een relatie van mij liggen. Eenmanszaak, ingeschreven op 8 maart 2018. Inschrijfvergoeding ¤ 50.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 10:51 schreef bloodymary1 het volgende:
En als je wanneer je weer wil starten te beroerd bent om even langs de KvK te gaan, dan moet je je maar eens achter je oren krabben of je echt wel ondernemer wil zijn.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens (zie pi).
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_184356218
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 10:38 schreef YoshiBignose het volgende:
Volgens mij is de regel toch echt dat je bij de KvK persoonlijk langs moet komen voor het inschrijven van een onderneming. Volgens mij zijn er wel situaties mogelijk waar je een gemachtigde iets kan laten oprichten, maar of dat bij een eenmanszaak lukt... geen idee.
Wie mag de inschrijving doorgeven?.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_184357459
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 10:38 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Volgens mij is de regel toch echt dat je bij de KvK persoonlijk langs moet komen voor het inschrijven van een onderneming. Volgens mij zijn er wel situaties mogelijk waar je een gemachtigde iets kan laten oprichten, maar of dat bij een eenmanszaak lukt... geen idee.
Ik sta ingeschreven maar ben nooit op kantoor geweest.
Tap tap tap
pi_184360651
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 11:08 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Nee hoor, een inschrijving van een onderneming (in welke vorm dan ook, uitgezonderd kerkgenootschappen) (artikel 49 Handelsregisterwet 2007) kost ¤ 50. Ik heb hier een factuur van een relatie van mij liggen. Eenmanszaak, ingeschreven op 8 maart 2018. Inschrijfvergoeding ¤ 50.

[..]

Daar ben ik het ook helemaal mee eens (zie pi).
Ja je hebt natuurlijk gelijk over dat inschrijfgeld. Was even in de war met de jaarlijkse contributie. Die is afgeschaft voor eenmanszaken.
  zaterdag 12 januari 2019 @ 19:06:32 #21
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_184363962
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 10:19 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik ben nog nooit bij de KvK geweest.
Da's behoorlijk gek. Ik werd 3 jaar geleden toch echt geacht naar Almere te komen om mij in te schrijven.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_184364426
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 12:26 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik sta ingeschreven maar ben nooit op kantoor geweest.
Leg dan eens uit hoe, want volgens die link van MyTiredFeet mag dat niet. Ik heb ook wel verhalen gehoord van mensen die in het buitenland zaten en toch een onderneming wilde oprichten en dat ze dan kopie legitimatie e.d. van de persoon konden laten zien maar ik weet niet wat daar werkelijk van waar is.
Facts don't care about your feelings
pi_184364490
Een notaris kan een zaak inschrijven via een applicatie en digitale handtekening.
pi_184364676
Misschien ben ik gewoon een oud wijf en hoefde dat tien jaar geleden nog niet.
Tap tap tap
pi_184367233
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:54 schreef Lafoy het volgende:
Wellicht dat jullie me hier een goed antwoord op kunnen geven; ik sta bij de KVK ingeschreven als eenmanszaak en heb in 2017 en begin 2018 wat klusjes gedaan (allemaal naast fulltime werk), maar heb ondertussen al 3 BTW aangiftes gedaan met een omzet van 0 euro ( :') ), dus wil eigenlijk mijn inschrijving op pauze zetten, of in ieder geval er minder naar om hoeven kijken. Is daar een optie voor of kan ik beter de onderneming helemaal opheffen? Ik denk dat ik er de komende tijd geen gebruik van ga maken, maar dat kan zomaar volgend jaar of het jaar daarna veranderen.
Ja dat kan, moet bij de belastingdienst aangevraagd worden.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_184399502
Hallo allen!

Als oprichter van deze topicreeks kan ik melden dat ik het ondernemerschap toch weer overweeg :D

Heb jaren geleden met vrienden een VOF'tje voor de leuk gehad maar wil nu als ZZP'er fulltime & serieus aan de slag. Branche: tendermanagement (commercieel tekstschrijven in b2b-offertes, mogelijk ook communicatie/taaltraining, 'bids' schrijven en tegenlezen). Ik werk al in deze branche en ken de vraag naar mensen. Ben me aan het inlezen op het ZZP'erschap. Online zijn allerlei checklists, maar die spreken elkaar nog wel eens tegen. Waar ik in ieder geval rekening mee hou:

- Inschrijving KvK en relevante branche-organisaties
- Software voor administratie, facturatie en belastingaangifte (is dit in één tool mogelijk, tips?)
- Rekening: hoe doe je het met zakelijke inkomsten als ZZP'er vs jezelf een salaris verschaffen? Mag je je inkomsten zo als salaris rekenen, en is dit verstandig? Hoe betaal je loonbelasting, moet je dat periodiek in een tool doen of gewoon bij de jaarlijkse aangifte? Nu doet de werkgever het allemaal..
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering: ik heb helaas ervaring met burn-out, voor zover ik in de voorwaarden kan nagaan bieden verzekeraars hier ook dekking voor. Ervaringen?
- Hoe ervaren jullie de administratielast?
- Voor mensen die niet gedetacheerd zijn; hoe moeilijk is het om continu opdrachtgevers te vinden en namens welke branche spreek je?
- Doen jullie iets m.b.t. pensioensparen?
- Met welke belastingen heb je naast btw en loonbelastingen te maken? Ik wil graag een business case voor mezelf kunnen maken dat van bijv. 100 euro uurtarief iig. 45 euro netto overblijft (ik roep maar wat)
- Auto: kun je als ZZP'er een eigen auto fiscaal zakelijk rijden en is dit mogelijk voordeliger dan een privé auto te gebruiken?

Ik weet wat mijn kwaliteiten zijn en hoeveel die waard zijn, dus uurloon per activiteit kom ik wel uit.

Zijn er cruciale items die ik in deze opsomming mis, en waar zou ik allemaal rekening mee moeten houden?
pi_184453008
Men gaat eindelijk iets doen aan het btw-nummer voor eenmanszaken. Het zal tijd worden.
https://www.kvk.nl/advies(...)m_term=zzp_wetgeving

Ik heb het nummer gelijk van onze site gehaald.
Spoilers!
pi_184453018
Ik krijg net de periodieke mail van KvK en lees daar tot mijn verbazing dat alle eenmanszaken dit jaar een nieuw BTW nummer gaan krijgen dat niet meer gebaseerd is op BSN. Lekker dan! Nu kunnen 1.3 miljoen ZZPers hun website/briefpapier/visitekaartjes enz. gaan aanpassen. Het mag wat kosten...
pi_184453043
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 13:05 schreef Coelho het volgende:
Ik krijg net de periodieke mail van KvK en lees daar tot mijn verbazing dat alle eenmanszaken dit jaar een nieuw BTW nummer gaan krijgen dat niet meer gebaseerd is op BSN. Lekker dan! Nu kunnen 1.3 miljoen ZZPers hun website/briefpapier/visitekaartjes enz. gaan aanpassen. Het mag wat kosten...
Een website aanpassen is in een minuut gedaan. Wie heeft er nou nog briefpapier? Je hebt sowieso een jaar de tijd om je oude spul op te maken. En waarom zou je je btw-nummer op je visitekaartje zetten :?

Ik vind het juist geweldig nieuws. Het neemt een enorm stuk fraudegevoeligheid weg.
Spoilers!
pi_184453138
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 13:07 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Een website aanpassen is in een minuut gedaan. Wie heeft er nou nog briefpapier? Je hebt sowieso een jaar de tijd om je oude spul op te maken. En waarom zou je je btw-nummer op je visitekaartje zetten :?

Ik vind het juist geweldig nieuws. Het neemt een enorm stuk fraudegevoeligheid weg.
Misschien sta ik iets te ver van die fraude discussie en de (in mijn ogen doorgeslagen) privacy discussie af. Ik vind het vooral weer gedoe.

En briefpapier, dat gebruik ik om mijn facturen op te printen :)
pi_184453210
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 13:13 schreef Coelho het volgende:

[..]

Misschien sta ik iets te ver van die fraude discussie en de (in mijn ogen doorgeslagen) privacy discussie af. Ik vind het vooral weer gedoe.

En briefpapier, dat gebruik ik om mijn facturen op te printen :)
Nou ja, dan kan je 2019 mooi gebruiken om op een modernere manier te gaan communiceren met je klanten ;)

Het is wat betreft identiteitsfraude gewoon zeer onverstandig om overal en nergens je BSN rond te strooien. Dat lijkt me nou niet direct iets dat doorgeslagen is.
Spoilers!
pi_184453569
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 16:39 schreef El_Liberaliste het volgende:
Hallo allen!

Als oprichter van deze topicreeks kan ik melden dat ik het ondernemerschap toch weer overweeg :D

Heb jaren geleden met vrienden een VOF'tje voor de leuk gehad maar wil nu als ZZP'er fulltime & serieus aan de slag. Branche: tendermanagement (commercieel tekstschrijven in b2b-offertes, mogelijk ook communicatie/taaltraining, 'bids' schrijven en tegenlezen). Ik werk al in deze branche en ken de vraag naar mensen. Ben me aan het inlezen op het ZZP'erschap. Online zijn allerlei checklists, maar die spreken elkaar nog wel eens tegen. Waar ik in ieder geval rekening mee hou:

- Inschrijving KvK en relevante branche-organisaties
- Software voor administratie, facturatie en belastingaangifte (is dit in één tool mogelijk, tips?)
- Rekening: hoe doe je het met zakelijke inkomsten als ZZP'er vs jezelf een salaris verschaffen? Mag je je inkomsten zo als salaris rekenen, en is dit verstandig? Hoe betaal je loonbelasting, moet je dat periodiek in een tool doen of gewoon bij de jaarlijkse aangifte? Nu doet de werkgever het allemaal..
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering: ik heb helaas ervaring met burn-out, voor zover ik in de voorwaarden kan nagaan bieden verzekeraars hier ook dekking voor. Ervaringen?
- Hoe ervaren jullie de administratielast?
- Voor mensen die niet gedetacheerd zijn; hoe moeilijk is het om continu opdrachtgevers te vinden en namens welke branche spreek je?
- Doen jullie iets m.b.t. pensioensparen?
- Met welke belastingen heb je naast btw en loonbelastingen te maken? Ik wil graag een business case voor mezelf kunnen maken dat van bijv. 100 euro uurtarief iig. 45 euro netto overblijft (ik roep maar wat)
- Auto: kun je als ZZP'er een eigen auto fiscaal zakelijk rijden en is dit mogelijk voordeliger dan een privé auto te gebruiken?

Ik weet wat mijn kwaliteiten zijn en hoeveel die waard zijn, dus uurloon per activiteit kom ik wel uit.

Zijn er cruciale items die ik in deze opsomming mis, en waar zou ik allemaal rekening mee moeten houden?
Shit, ik had een heel verhaal voor je getypt maar het is weg. Welkom terug. Je gaat in elk geval niet over een nacht ijs wat je ondernemerschap betreft ^O^

Brancheorganisaties: kijk goed of een lidmaatschap toegevoegde waarde heeft. In de meeste branches is zo'n organisatie helemaal niet boeiend. Wij zijn er nog nooit naar gevraagd. We zijn wel jaren gestalkt door een Wij van WC Eend organisatie die toch echt overtuigd waren dat we niet zonder hen konden overleven. Bouwgarant, BOVAG, Webwinkel Waarborg, daar letten klanten op. De rest is een heel stuk minder relevant.

Er zijn zeker tools om je facturatie en belastingzaken tegelijk te doen. Bedank of het je waard is om dat zelf te gaan doen. Wij hebben jarenlang veel tijd besteed aan het zelf doen en het daarna te laten controleren door de boekhouder. Inmiddels doet de boekhouder alles. We hebben een app van hem waarmee we onze papieren inkoopfacturen kunnen fotograferen. De rest van de inkoopfacturen upload ik naar zijn website. Hij heeft toegang tot ons facturatieprogramma en kan een export maken van onze zakelijke bankrekening. Appeltje eitje. Hij kost minder per uur dan wij en doet het nog sneller en beter ook. Boekhouders _O_

Je krijgt geen salaris maar doet een privé-opname. Loonbelasting betaal je niet want je bent niet in dienst. Je betaalt wel extra premie voor ziektekosten en volksverzekeringen. In die laatste zit geen WW-premie bijvoorbeeld want je hebt daar geen recht op.

Als je een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluit, zal er waarschijnlijk gevraagd worden naar je medische historie. Met een burn out zal dat wellicht uitgesloten worden van je polis.
Onze AOV is niet meer up to date. We hebben nog een ouderwetse met provisie voor het assurantiekantoor. Als we nu een nieuwe afsluiten willen ze daar eenmalig 750 euro voor en daarna jaarlijks 250 :') Hell no, een vergelijkingssite is meer dan prima voor ons.

Administratielast is nihil. Alles gebeurt digitaal in fatsoenlijke software en de boekhouder doet 90% van het werk. Het heeft wel een tijd geduurd voor we gewend waren en een fijne standaard hadden voor hoe we de zaken aanpakken.

Nieuwe klanten komen regelmatig binnen, eigenlijk altijd via via. We zitten in systeembeheer en telefonie. We hebben het eigenlijk te druk voor onze huidige klanten dus we overwegen om een deel van ons bestand te verkopen en dan een nieuwe markt aan te boren. Dat zou in theorie minder werk voor meer geld moeten betekenen maar we moeten nog kijken hoe we dat in het vat gieten.

Qua pensioen doen we aan banksparen maar dat is niet genoeg en het rendeert ook nauwelijks. We moeten nog eens kijken hoe we dit aan kunnen vullen. Ik hoop daar dit jaar nog aan toe te komen.

Onze auto is van de zaak. Het is een eenmanszaak dus de auto staat wel op naam van mijn vriend. We betalen bijtelling en dat is niet mals. Maar in ons geval wel voordeliger dan de auto privé rijden. Ik heb geen idee waarom, dat is niet mijn afdeling ;)
Spoilers!
pi_184453651
Heeft een van jullie wel eens een bedrijf verkocht? Wij overwegen dit maar hebben geen idee hoe dit aan te pakken. Ik weet ook niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik weet niet eens hoe we een verkoopprijs vast kunnen stellen.
Spoilers!
pi_184458854
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 13:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft een van jullie wel eens een bedrijf verkocht? Wij overwegen dit maar hebben geen idee hoe dit aan te pakken. Ik weet ook niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik weet niet eens hoe we een verkoopprijs vast kunnen stellen.
Wat de gek ervoor geeft >:)

En daarna heb je de waarde op de balans (inventaris, voorraad etc.) minus de werkelijke verkoopprijs is goodwill. En jij vult alles in bij de stakingswinst (of verlies). Voor meer details kan je beter googlen, er staat heel veel uitleg over.

quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 13:07 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Een website aanpassen is in een minuut gedaan. Wie heeft er nou nog briefpapier? Je hebt sowieso een jaar de tijd om je oude spul op te maken. En waarom zou je je btw-nummer op je visitekaartje zetten :?

Ik vind het juist geweldig nieuws. Het neemt een enorm stuk fraudegevoeligheid weg.
Ik heb nog wel briefpapier, dat ik laatst al aangepast heb omdat ik verhuisd ben..... maar gelukkig een BV :P
Facts don't care about your feelings
  donderdag 17 januari 2019 @ 18:29:04 #35
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184458926
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 13:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft een van jullie wel eens een bedrijf verkocht? Wij overwegen dit maar hebben geen idee hoe dit aan te pakken. Ik weet ook niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik weet niet eens hoe we een verkoopprijs vast kunnen stellen.
Wel geprobeerd, niet gelukt.
KuikenGuppy
pi_184459020
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 18:29 schreef Burdie het volgende:

[..]

Wel geprobeerd, niet gelukt.
Oh, dat is matig. Heb je enig idee waarom het mislukt is? Hoe heb je geprobeerd te verkopen? Wat heb je met het bedrijf gedaan?
Spoilers!
pi_184460028
Voor de bedrijfsverkopers: ik heb wat mensen in mijn netwerk die zich daar professioneel mee bezig houden. Stuur maar pb bij interesse
pi_184476752
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 19:20 schreef Stefanovic83 het volgende:
Voor de bedrijfsverkopers: ik heb wat mensen in mijn netwerk die zich daar professioneel mee bezig houden. Stuur maar pb bij interesse
Bedankt voor je bericht maar ik heb toevallig gisteren wat research gedaan en ik heb denk ik een andere beslissing genomen. Als ik er op terugkom, weet ik je te vinden.
Spoilers!
pi_184479435
Prima. Succes!
  donderdag 24 januari 2019 @ 21:36:55 #40
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_184601486
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 13:05 schreef Coelho het volgende:
Ik krijg net de periodieke mail van KvK en lees daar tot mijn verbazing dat alle eenmanszaken dit jaar een nieuw BTW nummer gaan krijgen dat niet meer gebaseerd is op BSN. Lekker dan! Nu kunnen 1.3 miljoen ZZPers hun website/briefpapier/visitekaartjes enz. gaan aanpassen. Het mag wat kosten...
Ik heb juist vanwege de fraudegevoeligheid mijn btw-nummer niet op mijn website en visitekaartje staan. Waarom zou je dat doen?
Ja inderdaad, V. ja.
pi_184601496
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 21:36 schreef V. het volgende:
mijn btw-nummer niet op mijn website
Huh, wacht ff, dat is toch verplicht?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184601542
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 21:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Huh, wacht ff, dat is toch verplicht?
Niet meer :)

https://www.kvk.nl/advies(...)m_term=zzp_wetgeving

Nou ja, eigenlijk wel maar er wordt dit jaar niet meer op gehandhaafd.
Spoilers!
pi_184601793
Mocht iemand nog wat moeten vervoeren in de buurt van Leiden dan hoor ik het wel overigens. Xx
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184622493
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 13:43 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Shit, ik had een heel verhaal voor je getypt maar het is weg. Welkom terug. Je gaat in elk geval niet over een nacht ijs wat je ondernemerschap betreft ^O^

Brancheorganisaties: kijk goed of een lidmaatschap toegevoegde waarde heeft. In de meeste branches is zo'n organisatie helemaal niet boeiend. Wij zijn er nog nooit naar gevraagd. We zijn wel jaren gestalkt door een Wij van WC Eend organisatie die toch echt overtuigd waren dat we niet zonder hen konden overleven. Bouwgarant, BOVAG, Webwinkel Waarborg, daar letten klanten op. De rest is een heel stuk minder relevant.

Er zijn zeker tools om je facturatie en belastingzaken tegelijk te doen. Bedank of het je waard is om dat zelf te gaan doen. Wij hebben jarenlang veel tijd besteed aan het zelf doen en het daarna te laten controleren door de boekhouder. Inmiddels doet de boekhouder alles. We hebben een app van hem waarmee we onze papieren inkoopfacturen kunnen fotograferen. De rest van de inkoopfacturen upload ik naar zijn website. Hij heeft toegang tot ons facturatieprogramma en kan een export maken van onze zakelijke bankrekening. Appeltje eitje. Hij kost minder per uur dan wij en doet het nog sneller en beter ook. Boekhouders _O_

Je krijgt geen salaris maar doet een privé-opname. Loonbelasting betaal je niet want je bent niet in dienst. Je betaalt wel extra premie voor ziektekosten en volksverzekeringen. In die laatste zit geen WW-premie bijvoorbeeld want je hebt daar geen recht op.

Als je een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluit, zal er waarschijnlijk gevraagd worden naar je medische historie. Met een burn out zal dat wellicht uitgesloten worden van je polis.
Onze AOV is niet meer up to date. We hebben nog een ouderwetse met provisie voor het assurantiekantoor. Als we nu een nieuwe afsluiten willen ze daar eenmalig 750 euro voor en daarna jaarlijks 250 :') Hell no, een vergelijkingssite is meer dan prima voor ons.

Administratielast is nihil. Alles gebeurt digitaal in fatsoenlijke software en de boekhouder doet 90% van het werk. Het heeft wel een tijd geduurd voor we gewend waren en een fijne standaard hadden voor hoe we de zaken aanpakken.

Nieuwe klanten komen regelmatig binnen, eigenlijk altijd via via. We zitten in systeembeheer en telefonie. We hebben het eigenlijk te druk voor onze huidige klanten dus we overwegen om een deel van ons bestand te verkopen en dan een nieuwe markt aan te boren. Dat zou in theorie minder werk voor meer geld moeten betekenen maar we moeten nog kijken hoe we dat in het vat gieten.

Qua pensioen doen we aan banksparen maar dat is niet genoeg en het rendeert ook nauwelijks. We moeten nog eens kijken hoe we dit aan kunnen vullen. Ik hoop daar dit jaar nog aan toe te komen.

Onze auto is van de zaak. Het is een eenmanszaak dus de auto staat wel op naam van mijn vriend. We betalen bijtelling en dat is niet mals. Maar in ons geval wel voordeliger dan de auto privé rijden. Ik heb geen idee waarom, dat is niet mijn afdeling ;)
Bedankt voor je uitgebreide reactie en sorry voor mijn wat verlate reactie daar weer op :D

-Zoals ik lees kan een boekhouder dus erg nuttig zijn, hebben jullie het in de opstartfase wel zonder boekhouder gedaan en lukte dit?
-Geen loonbelasting betalen; ik doel op inkomsten belasting (misschien niet juist verwoord), neem aan dat je daar toch wel mee te maken krijgt? Met de bekende schijven e.d. Ik neem aan dat er een aanzienlijk verschil tussen bruto en netto inkomsten zit, of is dit alleen de btw?
-AOV uitsluiting op burn-out vind ik wel een dingetje, aangezien ik een zekere mate van veiligheid wel fijn vind, maar ook niet wil dat dit mijn toekomstplannen te veel in de weg staat. Al vraag ik me af of dit soort gegevens centraal liggen vastgelegd (ivm privacy), volgens mij is dat een kwestie van vertrouwen tussen verzekeraar en verzekerde en niet te controleren. Maar ben benieuwd of iemand hierover praktijkverhalen heeft..

Ik ben overigens van plan om mijn uren zo veel mogelijk in een beperkt aantal terugkerende opdrachtgevers te steken, maar of die wens ook uitkomt is natuurlijk een tweede!
pi_184628245
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 22:12 schreef El_Liberaliste het volgende:

[..]

Bedankt voor je uitgebreide reactie en sorry voor mijn wat verlate reactie daar weer op :D

-Zoals ik lees kan een boekhouder dus erg nuttig zijn, hebben jullie het in de opstartfase wel zonder boekhouder gedaan en lukte dit?
-Geen loonbelasting betalen; ik doel op inkomsten belasting (misschien niet juist verwoord), neem aan dat je daar toch wel mee te maken krijgt? Met de bekende schijven e.d. Ik neem aan dat er een aanzienlijk verschil tussen bruto en netto inkomsten zit, of is dit alleen de btw?
-AOV uitsluiting op burn-out vind ik wel een dingetje, aangezien ik een zekere mate van veiligheid wel fijn vind, maar ook niet wil dat dit mijn toekomstplannen te veel in de weg staat. Al vraag ik me af of dit soort gegevens centraal liggen vastgelegd (ivm privacy), volgens mij is dat een kwestie van vertrouwen tussen verzekeraar en verzekerde en niet te controleren. Maar ben benieuwd of iemand hierover praktijkverhalen heeft..

Ik ben overigens van plan om mijn uren zo veel mogelijk in een beperkt aantal terugkerende opdrachtgevers te steken, maar of die wens ook uitkomt is natuurlijk een tweede!
Altijd een boekhouder zoeken. Zo duur zijn ze niet (ik maar ¤45 per uur) en zelfs 2 uurtjes aan advies kan al veel verschil betekenen.

Ja je betaalt gewoon inkomstenbelasting. Je winst volgens je winst- en verliesrekening gaat naar box 1, minus wat aftrekposten kom je bij de bekende schijven :P
Facts don't care about your feelings
pi_184629702
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 09:21 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Altijd een boekhouder zoeken. Zo duur zijn ze niet (ik maar ¤45 per uur) en zelfs 2 uurtjes aan advies kan al veel verschil betekenen.

Ja je betaalt gewoon inkomstenbelasting. Je winst volgens je winst- en verliesrekening gaat naar box 1, minus wat aftrekposten kom je bij de bekende schijven :P
Als het je meer oplevert dat het je kost, ja doen.

Veel advies is eenmalig, daarna niet meer nodig. Aangifte kan tegenwoordig met ieder pakket.

Een boekhouder moet meerwaarde bieden, sommige doen dat, sommige zijn enkel ‘dozenschuivers’.
pi_184631884
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 11:31 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Als het je meer oplevert dat het je kost, ja doen.

Veel advies is eenmalig, daarna niet meer nodig. Aangifte kan tegenwoordig met ieder pakket.

Een boekhouder moet meerwaarde bieden, sommige doen dat, sommige zijn enkel ‘dozenschuivers’.
Ja maar eenmalig advies is ook prima, maar dan moet je toch met een boekhouder praten. Als je het daarna zelf kan oke, maar ik zou niet een onderneming beginnen en vanaf niets alles zelf gaan uitvogelen.

En omdat je aangifte kan doen in je boekhoudsoftware wil nog niet zeggen dat het allemaal klopt. Heb ook klanten die bijv. met Tellow alles zelf doen. Nou, als ik dat niet ieder kwartaal controleer dan zitten er echt heel wat fouten in.

Ik zeg het echt niet omdat ik meer klanten wil hoor. Als je een tafeltje in je huis wil en je timmert het zelf in elkaar prima, in het ergste geval heb je een lelijker tafeltje dat beetje wankel is maar het heeft je geld bespaard tov een timmerman. Maar bij administraties kan het zijn dat je geld laat liggen, teveel betaald, of zoveel fouten maakt in je administratie dat je hele financiële positie niet klopt en je bedrijf misschien wel veel minder (of meer) winst maakt dan jij denkt. Dat kan invloed hebben op je hele onderneming en je hele prive leven.
Facts don't care about your feelings
pi_184633965
Als iemand anders iets beter kan dan ik, tegen een lager tarief en in minder uren, dan kan ik hem beter inhuren en zelf gewoon werken. Dat levert mij meer op :)
pi_184639076
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:56 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja maar eenmalig advies is ook prima, maar dan moet je toch met een boekhouder praten. Als je het daarna zelf kan oke, maar ik zou niet een onderneming beginnen en vanaf niets alles zelf gaan uitvogelen.

En omdat je aangifte kan doen in je boekhoudsoftware wil nog niet zeggen dat het allemaal klopt. Heb ook klanten die bijv. met Tellow alles zelf doen. Nou, als ik dat niet ieder kwartaal controleer dan zitten er echt heel wat fouten in.

Ik zeg het echt niet omdat ik meer klanten wil hoor. Als je een tafeltje in je huis wil en je timmert het zelf in elkaar prima, in het ergste geval heb je een lelijker tafeltje dat beetje wankel is maar het heeft je geld bespaard tov een timmerman. Maar bij administraties kan het zijn dat je geld laat liggen, teveel betaald, of zoveel fouten maakt in je administratie dat je hele financiële positie niet klopt en je bedrijf misschien wel veel minder (of meer) winst maakt dan jij denkt. Dat kan invloed hebben op je hele onderneming en je hele prive leven.
En daarom heb ik een mannetje. Gewoon bureau, geen beunhaas. Ik heb er geen verstand van, ken ook die regeltjes niet, het kost mij veel tijd en frustratie en dan doe ik het waarschijnlijk niet eens goed, met al het gezeik van dien.
Nu stuur ik gewoon alles op en krijg ik een mailtje of telefoontje over wat ik moet overmaken en met welk kenmerk en klaar. Mijn tijd is ook niet gratis natuurlijk.
Tap tap tap
pi_184640843
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:56 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja maar eenmalig advies is ook prima, maar dan moet je toch met een boekhouder praten. Als je het daarna zelf kan oke, maar ik zou niet een onderneming beginnen en vanaf niets alles zelf gaan uitvogelen.

En omdat je aangifte kan doen in je boekhoudsoftware wil nog niet zeggen dat het allemaal klopt. Heb ook klanten die bijv. met Tellow alles zelf doen. Nou, als ik dat niet ieder kwartaal controleer dan zitten er echt heel wat fouten in.

Ik zeg het echt niet omdat ik meer klanten wil hoor. Als je een tafeltje in je huis wil en je timmert het zelf in elkaar prima, in het ergste geval heb je een lelijker tafeltje dat beetje wankel is maar het heeft je geld bespaard tov een timmerman. Maar bij administraties kan het zijn dat je geld laat liggen, teveel betaald, of zoveel fouten maakt in je administratie dat je hele financiële positie niet klopt en je bedrijf misschien wel veel minder (of meer) winst maakt dan jij denkt. Dat kan invloed hebben op je hele onderneming en je hele prive leven.
Ik zou mijn God niet weten wat ik fout zou kunnen doen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')