abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  donderdag 10 januari 2019 @ 18:00:20 #1
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184323205
registreer om deze reclame te verbergen
8z2qh1.png

Welkom in het ondernemerstopic van FOK!
Ben je eigenaar van een (eenmans)bedrijf of van plan een eigen bedrijfje op te starten? Dan bevind je je in het juiste topic.

Handige links:
Kamer van Koophandel
Handboek Ondernemen 2018
De verschillende rechtsvormen van een onderneming
Lancelots, forum voor ZZP’ers
Voorbeeld jaarrekening
Uitleg urencriterium
Wanneer ondernemer voor de belastingdienst
Wat houd je netto over van je omzet?
Ondernemersforum van de kamer van koophandel

Ondernemertests. Ben ik geschikt als ondernemer?
E-Scan (betaald)
Kamer van koophandel ondernemerstest
Eigenbaasworden.nl

Ondernemers op Fok:
Crutch (videoproductiebedrijf, o.a. bedrijfsvideo's)
Terrorizer (wijnhandel)
SecurityException (technologische ontwikkeling websites)
Hi_flyer (logopediepraktijk)
vincm (ict-freelancer)
Burdie (communicatie advies en webshops)
PeterPastoor (webshop Amerikaanse producten)
jefjef (werving- en selectiebureau)
JoshuaL (webhosting en ontwikkeling software)
Psy-freak (crisismanagement)
jochem8 (allround-ict'er)
Blue_note (online modehandel)
MariaEtcetera (freelance tekstschrijver/vertaler)
ex (allround-ict'er)
Jwvdiermen (icter, webapplicaties)
Skv (marketingbureau en spellenwebshop)
Drommolsch85 (videoproducties, ict, mobiele websites)
Mvr.poes (webwinkel woonaccesoires)
Vivi (journalist/tekstschrijver, mobiele espressobar)
Snoepje5 (Webwinkel)
TigerXtrm (webhosting)
Intelligence (IT)
Anno2012 (...)
Impossiebruuu(websites, -winkels, -applicaties)
Glasshouse (glasprojecten, in oprichting)
Stoeltafel (parkeerplaats)
YoshiBignose (administratie, websites)
RBWO (webshop games, consoles, accessoires)
Teeno (webshop motorolie, auto-onderhoud)
Flipsen (reisorganisatie Argentini)
Audreyoot (schoenenwinkel)
_dirkjan_ (internetdiensten en affiliate marketing)
teamlead (interim management en consultancy in customer care)
_Flash_ (ontwikkelen van websoftware)
marcel9z9 (veiligheidskundige, stralingsdeskundige en lead auditor)
CherryLips (vertaler)
Crientj (Webdeveloper, webshop telecomaccessoires)
Jamievs (incassobureau)
Alexxxxx (bedrijfswagenjournalist plus)
Drakin (massagepraktijk, webshop)
nelisb (Productiebedrijf en groothandel in barbecue producten)
Lucky_Strike (systeembeheer, voiptelefonie)
goed_volk (bedrijf dat spellen maakt)

Wil je in dit lijstje, of juist eruit, meld het dan even.
KuikenGuppy
  donderdag 10 januari 2019 @ 18:01:13 #2
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184323218
Vraagje, heeft iemand hier wel eens een boekenonderzoek gehad? Hoe spannend is zoiets?
KuikenGuppy
pi_184323273
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 18:01 schreef Burdie het volgende:
Vraagje, heeft iemand hier wel eens een boekenonderzoek gehad? Hoe spannend is zoiets?
Ik heb het vaak begeleid bij klanten. Als alles goed is gedaan is het helemaal niet spannend. Heb wel eens meegemaakt dat een controleur na een uur zei, hier heb ik niets te zoeken, ik ben weer weg. Omdat alles tip en top in orde was.
Maar ook wel eens meegemaakt bij een klant met een niet alledaags beroep en daardoor niet alledaagse kosten dat de controleur maar bleef zeuren, uiteindelijk veel corrigeerde, maar wat ik uiteindelijk in bezwaar wel bijna geheel terug heb weten te draaien. Dat was ellendig want die zaak heeft twee jaar en veel werk gekost, terwijl er dus achteraf bijna niets gecorrigeerd was. Het ligt er dus ook heel erg aan welke controleur je krijgt.
Waarom vraag je dat, heb je een aankondiging gehad?
  donderdag 10 januari 2019 @ 18:22:27 #4
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184323553
Ja, de twee bedrijven van mijn man. Nota bene over het jaar waarop onze hypotheekaanvraag is gebaseerd, dus die jaarstukken zijn al extra gecontroleerd door de boekhouder en de bank. En toch klinkt zo'n aankondigingsbrief imponerend en een tikje spannend.
KuikenGuppy
  Moderator donderdag 10 januari 2019 @ 18:29:41 #5
69724 crew  Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_184323701
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 18:22 schreef Burdie het volgende:
Ja, de twee bedrijven van mijn man. Nota bene over het jaar waarop onze hypotheekaanvraag is gebaseerd, dus die jaarstukken zijn al extra gecontroleerd door de boekhouder en de bank. En toch klinkt zo'n aankondigingsbrief imponerend en een tikje spannend.
Wij hebben het nooit meegemaakt. We zijn er ook niet bang voor maar ik denk toch dat ik in de stress zou schieten vanwege potentieel 'gedoe'. Wil je ons op de hoogte houden? Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat.
I happen to think that mine is the level head and yours is the one things would roll off of.
We zijn bezig: K&W / Begonnen: Verhuizen van A tot Z #2
pi_184324520
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 18:01 schreef Burdie het volgende:
Ik heb er in mijn boekhoudcarriere ( :') ) van 10 jaar maar zo'n 4 meegemaakt. De grootste was bij een klant die altijd belastingaangiftes te laat betaald. Uiteindelijk gaat er dan een lampje bij ze branden en moeten ze wel een boekenonderzoek doen. Heb alles zo netjes mogelijk aangeleverd en gewoon alles gevraagd wat die man wilde. Een hele grote map met alle bonnetjes keek hij niet eens door. Uiteindelijk kwamen er wel wat dingen uit (tja een louis vuitton tas...) maar niet heel schokkende dingen. Er werd wel zo'n 30% boete bijgeteld omdat er kwaadwillig dingen waren gedaan. Was ik het niet echt mee eens dus met een bezwaarbrief werd het 15% :')

Een andere klant had letterlijk 1 maand in dat jaar z'n onderneming gestart en kreeg al een boekenonderzoek. Hij zei tegen mij komt dat omdat ik donker ben? :') Wie weet.... maar dat waren dus 5 bonnetjes. Die inspecteur zei ook dit slaat nergens op maar laten we gewoon doen alsof dit heel belangrijk is. Dus bij een lunchbonnetje ging hij helemaal vragen met wie was dit, wat heb je besproken, wat zijn de contactgegevens van deze persoon, was het een klant etc. :D Uiteindelijk niet eens een rapport ontvangen....

Anyway er is niks engs aan tenzij je echt weet dat je hebt lopen kloten. Als je alles netjes hebt gedaan dan gewoon zorgen dat je het zo goed mogelijk voorbereid en dat hij overal bij kan komen. En als je een boekhouder hebt, natuurlijk zorgen dat hij er bij is. Anders willen die inspecteurs nog weleens de wijsneus gaan uithangen.
When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
pi_184326460
Komt vast goed dan Burdie. Meestal zijn het gewoon steekproefcontroles. Gewoon aardig zijn, lekker bakkie koffie geven. Worstenbroodje tussen de middag (of is dat alleen iets Brabants?) en dan is het meestal niet zo spannend. En gewoon overal eerlijk op antwoorden.
pi_184333323
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 20:58 schreef bloodymary1 het volgende:
Komt vast goed dan Burdie. Meestal zijn het gewoon steekproefcontroles. Gewoon aardig zijn, lekker bakkie koffie geven. Worstenbroodje tussen de middag (of is dat alleen iets Brabants?) en dan is het meestal niet zo spannend. En gewoon overal eerlijk op antwoorden.
Pfff ik kwam toen bij een klant voor boekenonderzoek en het was 17 graden binnen. Ik zeg wil je die gast boos hebben? Ram die verwarming aan... gelukkig was het nog op tijd warm voor de inspecteur er was :P
When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
  vrijdag 11 januari 2019 @ 10:46:34 #9
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184334453
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 20:58 schreef bloodymary1 het volgende:
Wij wonen in Brabant ;) alleen de boekhouder niet, ben benieuwd waar de beste man wil afspreken. Zal erop letten dat het een warme plek is :P.
Bedankt voor de tips allemaal!
KuikenGuppy
pi_184334555
Wellicht dat jullie me hier een goed antwoord op kunnen geven; ik sta bij de KVK ingeschreven als eenmanszaak en heb in 2017 en begin 2018 wat klusjes gedaan (allemaal naast fulltime werk), maar heb ondertussen al 3 BTW aangiftes gedaan met een omzet van 0 euro ( :') ), dus wil eigenlijk mijn inschrijving op pauze zetten, of in ieder geval er minder naar om hoeven kijken. Is daar een optie voor of kan ik beter de onderneming helemaal opheffen? Ik denk dat ik er de komende tijd geen gebruik van ga maken, maar dat kan zomaar volgend jaar of het jaar daarna veranderen.
pi_184334574
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:54 schreef Lafoy het volgende:
Wellicht dat jullie me hier een goed antwoord op kunnen geven; ik sta bij de KVK ingeschreven als eenmanszaak en heb in 2017 en begin 2018 wat klusjes gedaan (allemaal naast fulltime werk), maar heb ondertussen al 3 BTW aangiftes gedaan met een omzet van 0 euro ( :') ), dus wil eigenlijk mijn inschrijving op pauze zetten, of in ieder geval er minder naar om hoeven kijken. Is daar een optie voor of kan ik beter de onderneming helemaal opheffen? Ik denk dat ik er de komende tijd geen gebruik van ga maken, maar dat kan zomaar volgend jaar of het jaar daarna veranderen.
Helemaal opheffen. De andere optie is nihilaangiftes BTW in blijven dienen. Maar dan kan de belastingdienst op een gegeven moment ook mededelen dat het gestaakt moet worden. Als je er toch niets mee doet kun je beter uitschrijven en opheffen. Mocht je er wel ooit weer iets mee doen, dan is het zo weer ingeschreven toch.
pi_184352563
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:55 schreef bloodymary1 het volgende:
Mocht je er wel ooit weer iets mee doen, dan is het zo weer ingeschreven toch.
Kost je dan toch weer 50 en een ritje naar de Kamer van Koophandel.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_184355168
quote:
Ik heb hetzelfde inderdaad. Ik ben nu in loondienst maar heb sinds mei een eenmanszaak die niet zo goed loopt als ik zou willen :') ;(
Maar uitschrijven vind ik ook zonde, ik wil toch nog steeds een eigen bedrijf.
pi_184355420
quote:
12s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 01:29 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Ik ben nog nooit bij de KvK geweest.
NARF
pi_184355718
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 10:19 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Volgens mij is de regel toch echt dat je bij de KvK persoonlijk langs moet komen voor het inschrijven van een onderneming. Volgens mij zijn er wel situaties mogelijk waar je een gemachtigde iets kan laten oprichten, maar of dat bij een eenmanszaak lukt... geen idee.
pi_184355937
quote:
12s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 01:29 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Nee hoor, is gratis voor een eenmanszaak. Al jaren. En als je wanneer je weer wil starten te beroerd bent om even langs de KvK te gaan, dan moet je je maar eens achter je oren krabben of je echt wel ondernemer wil zijn.
pi_184356180
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 10:51 schreef bloodymary1 het volgende:
Nee hoor, is gratis voor een eenmanszaak. Al jaren.
Nee hoor, een inschrijving van een onderneming (in welke vorm dan ook, uitgezonderd kerkgenootschappen) (artikel 49 Handelsregisterwet 2007) kost 50. Ik heb hier een factuur van een relatie van mij liggen. Eenmanszaak, ingeschreven op 8 maart 2018. Inschrijfvergoeding 50.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 10:51 schreef bloodymary1 het volgende:
En als je wanneer je weer wil starten te beroerd bent om even langs de KvK te gaan, dan moet je je maar eens achter je oren krabben of je echt wel ondernemer wil zijn.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens (zie pi).
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_184356218
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 10:38 schreef YoshiBignose het volgende:
Volgens mij is de regel toch echt dat je bij de KvK persoonlijk langs moet komen voor het inschrijven van een onderneming. Volgens mij zijn er wel situaties mogelijk waar je een gemachtigde iets kan laten oprichten, maar of dat bij een eenmanszaak lukt... geen idee.
Wie mag de inschrijving doorgeven?.
pi_184357459
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 10:38 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik sta ingeschreven maar ben nooit op kantoor geweest.
NARF
pi_184360651
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 11:08 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Nee hoor, een inschrijving van een onderneming (in welke vorm dan ook, uitgezonderd kerkgenootschappen) (artikel 49 Handelsregisterwet 2007) kost 50. Ik heb hier een factuur van een relatie van mij liggen. Eenmanszaak, ingeschreven op 8 maart 2018. Inschrijfvergoeding 50.

[..]

Daar ben ik het ook helemaal mee eens (zie pi).
Ja je hebt natuurlijk gelijk over dat inschrijfgeld. Was even in de war met de jaarlijkse contributie. Die is afgeschaft voor eenmanszaken.
  zaterdag 12 januari 2019 @ 19:06:32 #21
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_184363962
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 10:19 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Da's behoorlijk gek. Ik werd 3 jaar geleden toch echt geacht naar Almere te komen om mij in te schrijven.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_184364426
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 12:26 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik sta ingeschreven maar ben nooit op kantoor geweest.
Leg dan eens uit hoe, want volgens die link van MyTiredFeet mag dat niet. Ik heb ook wel verhalen gehoord van mensen die in het buitenland zaten en toch een onderneming wilde oprichten en dat ze dan kopie legitimatie e.d. van de persoon konden laten zien maar ik weet niet wat daar werkelijk van waar is.
pi_184364490
Een notaris kan een zaak inschrijven via een applicatie en digitale handtekening.
pi_184364676
Misschien ben ik gewoon een oud wijf en hoefde dat tien jaar geleden nog niet.
NARF
pi_184367233
quote:
Ja dat kan, moet bij de belastingdienst aangevraagd worden.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and taste good with ketchup!
www.elvegeluk.nl
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')