abonnement Unibet Coolblue
pi_188187676
Courgette in pot gaan prima..
Zelfs pompoenen kunnen in pot/emmer.

Maar idd; flink bemesten en heeeeel veel water geven! Op extreem warme dagen 2x per dag!

En vul emmers/potten voor dit soort planten met mengsels van kokosvezel/potgrond/compost (20%/40%/40%)

Kokosvezel is er slechts voor het vasthouden van vocht..
Iedere dag water geven, en minimaal 1x per week bemesten!
Hier groeien courgette en pompoenen erg goed in 16l emmers. Want die wil ik niet in mijjn beperkte tuin :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  maandag 29 juli 2019 @ 22:39:44 #252
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188196759
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2019 12:27 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Wormen doen wonderen voor grond. Dat ben ik helemaal met je eens.
Potgrond is geen grond. Potgrond is een of ander organisch mengsel.
Ik tuinier in de volle grond, vrijwel niet in potten, en met een composthoop. Ik ben dol op wormen. Maar mijn potten (binnen) krijgen gewoon potgrond en vloeibare mest, daar doe ik geen moeite om microklimaatjes te creëren. Voor iemand die mislukkende courgetteplanten in pot heeft lijkt me vaker bemesten in potgrond waarvan bekend is dat die uitgeput raakt een stuk sneller effectief dan proberen een ander, beter klimaat te creëren zonder bodemtest.
Ben ik niet helemaal met je eens. Potgrond bestaat tegenwoordig vaak uit turf, turf wat men vroeger stak en droogde om als brandstof te gebruiken. Daar zit heel veel voeding in voor de planten maar kunnen ze dat niet opnemen omdat het nog in de oude en dode rest plant delen zitten die nog niet verteerd zijn. Doe je er een paar wormen bij en zij verteren die onverteerde delen en zo raakt de potgrond niet uitgeput.Daarnaast word het luchtiger en beter bestemd tegen droogte.

Ik doe al een jaar of 8 a 10 met mijn potten en ben ooit er mee begonnen met potgrond en heb de grond nog nooit vervangen, de laatste 2 a 3 jaar doe ik er pas iets bij aan natuurlijke voeding om mn planten te verwennen.Nooit problemen gehad mbt uitgeputte grond hiervoor. Eerder andersom,

Doordat ik wormen in mijn potten heb in mijn ogen. En dat is niet iets voor een langer termijn, een worm eet zich scheel in mijn potgrond en zodoende blijven mijn planten groeien en bloeien. Ook heb ik ieder jaar weer een grote oogst. In 8 a 10 jaar oude potgrond.

quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2019 12:22 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Dan hou je er geen rekening mee ^O^
Dat klopt. In mijn hele leven heb ik nog nooit gehoord dat een plant stopt met groeien als iet teveel water krijgt, doorschieten waardoor er een grote afstand tussen de bladeren komt, ok dat ken ik van teveel water ja maar stoppen met groeien?? Dat is in mijn ogen de omgedraaide wereld.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_188196900
Tja. Sommige planten houden gewoon van droog. Of jij dat nou normaal vindt of niet.

In mijn kas toevallig een hele rij paprika, peper en aubergine die geen drol deed toen ik ze nog te veel water gaf. Vanaf het moment dat ik daarmee stopte en de grond lekker liet uitdrogen, gaat alles weer top.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 29 juli 2019 @ 22:49:31 #254
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188196951
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2019 22:47 schreef Vanyel het volgende:
Tja. Sommige planten houden gewoon van droog. Of jij dat nou normaal vindt of niet.

In mijn kas toevallig een hele rij paprika, peper en aubergine die geen drol deed toen ik ze nog te veel water gaf. Vanaf het moment dat ik daarmee stopte en de grond lekker liet uitdrogen, gaat alles weer top.
Duidelijk, dan zal ik m moeten verplaatsen.... Mijn paprika staat naast mn sla en die kan ik zeker met temperaturen als vorige week niet verwaarlozen op het zuiden qua water geven, dan kan ik ze er net zo goed meteen uit trekken...
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 29 juli 2019 @ 22:49:49 #255
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_188196955
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2019 22:47 schreef Vanyel het volgende:
Tja. Sommige planten houden gewoon van droog. Of jij dat nou normaal vindt of niet.

In mijn kas toevallig een hele rij paprika, peper en aubergine die geen drol deed toen ik ze nog te veel water gaf. Vanaf het moment dat ik daarmee stopte en de grond lekker liet uitdrogen, gaat alles weer top.
Ik dacht dat aubergine juist veel water moest. Ik zal eens minderen. Er hangen al flinke trossen aan. Ik ben al aan het plannen wat ik daar allemaal mee ga doen.
Spoilers!
  maandag 29 juli 2019 @ 22:50:59 #256
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188196983
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2019 22:49 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik dacht dat aubergine juist veel water moest. Ik zal eens minderen. Er hangen al flinke trossen aan. Ik ben al aan het plannen wat ik daar allemaal mee ga doen.
Zolang ze het goed doen met die trossen waarom dan minderen? :D
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 29 juli 2019 @ 22:54:39 #257
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188197063
Iemand hier ook verstand van komkommers? Mijn komkommer plant groeit als een malle maar de vruchtjes willen niet groot worden en vallen er af na een tijdje...

Ook teveel water?
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 29 juli 2019 @ 23:04:59 #258
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188197283
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 10:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dan is het geen meeldauw
Ik zat mis qua vochtigheid. Ik zie het bij mij zelf vaak opkomen als het vochtig is of ik had die conclusie getrokken maar volgens deze website zat ik fout :

https://www.tuinen.nl/echte-meeldauw-voorkomen-en-bestrijden/

Ik hoop dat je er wat aan hebt want ik denk echt dat het meeldauw is.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_188197331
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2019 22:49 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik dacht dat aubergine juist veel water moest. Ik zal eens minderen. Er hangen al flinke trossen aan. Ik ben al aan het plannen wat ik daar allemaal mee ga doen.
Dat is hier wel een dingetje ja, ze staan door elkaar en de aubergine heeft wat meer nodig dan de paprika en peper, maar echt minder dan ie kreeg. De mijne iig. Groeien nu erg goed op amper meer water dan hun buren.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 29 juli 2019 @ 23:14:02 #260
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188197475
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2019 23:06 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Dat is hier wel een dingetje ja, ze staan door elkaar en de aubergine heeft wat meer nodig dan de paprika en peper, maar echt minder dan ie kreeg. De mijne iig. Groeien nu erg goed op amper meer water dan hun buren.
Denk dat het oa ligt aan de plek waar ze in groeien. Braindead2000 had er een paar in erg kleine potten staan, dan hebben ze uiteraard veel meer water nodig dan wanneer ze goed of beter staan.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_188197506
Ja maar een courgette is ook weer geen aubergine hè. Zeker niet qua plant.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 29 juli 2019 @ 23:17:34 #262
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188197531
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2019 23:16 schreef Vanyel het volgende:
Ja maar een courgette is ook weer geen aubergine hè. Zeker niet qua plant.
Sorry! _O- ik haal er 2 door elkaar, mijn excuus. :@
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 29 juli 2019 @ 23:21:11 #263
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_188197596
quote:
14s.gif Op maandag 29 juli 2019 22:50 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Zolang ze het goed doen met die trossen waarom dan minderen? :D
Sommige planten willen minder water tijdens de bloei. Ik zal het van aubergines eens nakijken voor de zekerheid.

Ik heb binnen een week denk ik 15 aubergines :o
Spoilers!
  maandag 29 juli 2019 @ 23:24:20 #264
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188197662
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2019 23:21 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Sommige planten willen minder water tijdens de bloei. Ik zal het van aubergines eens nakijken voor de zekerheid.
Ik heb ze niet en vind ze niet te nassen (behalve in mousaka) dus mij maakt het verder niet uit. Ga zelf ook maar eens googlen mbt mijn komkommer... Vorig jaar had ik nl het zelfde probleem met zijn broertje de augurk.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 29 juli 2019 @ 23:25:04 #265
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188197674
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2019 23:21 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb binnen een week denk ik 15 aubergines :o
Goed compost voer! :P
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 29 juli 2019 @ 23:34:38 #266
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_188197863
quote:
10s.gif Op maandag 29 juli 2019 23:25 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Goed compost voer! :P
Helemaal niet, die worden opgegeten :Y)

Ik moet eens kijken naar zo'n roterend compostding. Of een wormenbak. Iets waar geen padden in rondkruipen in elk geval en dat verplaatsbaar is.
Spoilers!
  maandag 29 juli 2019 @ 23:40:17 #267
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188197938
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2019 23:34 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Helemaal niet, die worden opgegeten :Y)

Ik moet eens kijken naar zo'n roterend compostding. Of een wormenbak. Iets waar geen padden in rondkruipen in elk geval en dat verplaatsbaar is.
Geintje uiteraard. :D Maak van een paar Moussaka en je hebt er een eet gast bij. :P

Zo een roterend compost ding zou ik ook wel willen hebben ja, helaas geen plek voor in mijn appartement. :P

Gezien deze gast is het ideaal, zelfs voor papier :

zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_188198873
Bij mij is echt werkelijk waar alles dood. Met enige regelmaat nooit thuis zijn is niet bevorderlijk voor de bloemen, groenten en in mindere mate de kruiden.

Ik ga weer opnieuw beginnen denk ik.

(Kruiden vond ik niet zo heel erg, dat was echt gigantisch veel, zelfs de anorexia-bieslook en wat later bleek basilicum heb ik kunnen gebruiken. Maar ik had teveel peterselie, krul en plat, en koriander om te gebruiken)
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  dinsdag 30 juli 2019 @ 22:49:40 #269
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188213900
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 01:08 schreef mascara-klodder het volgende:
Bij mij is echt werkelijk waar alles dood. Met enige regelmaat nooit thuis zijn is niet bevorderlijk voor de bloemen, groenten en in mindere mate de kruiden.

Ik ga weer opnieuw beginnen denk ik.

(Kruiden vond ik niet zo heel erg, dat was echt gigantisch veel, zelfs de anorexia-bieslook en wat later bleek basilicum heb ik kunnen gebruiken. Maar ik had teveel peterselie, krul en plat, en koriander om te gebruiken)
Dat kan je altijd oogsten en als je een vriezer hebt invriezen om evt later in de winter bijvoorbeeld te gebruiken. Peterselie is een (als ik het goed heb) 2 jarig plantje. Dus het eerste jaar groeit ie en heb je er wat aan, het 2e jaar gaat ie bloemen maken om zich zelf voort te planten en gaat ie daarna dood. (wat je in mijn ervaring kan voorkomen door keer op keer de bloemen er uit te knippen voor ze zaden kunnen maken.)

Invriezen kan in mijn ogen met elke kruid trouwens wel goed. Mits je het bevroren in je hete pan gooit, laat je het eerst ontdooien blijft er niet veel van over... Zo ook met veel groentes.

[ Bericht 2% gewijzigd door Outpost76 op 01-08-2019 23:13:56 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  woensdag 31 juli 2019 @ 04:43:09 #270
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_188216548
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 00:11 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

(Ik probeer terug te lezen en dan te reageren op jou @:Braindead2000 sorry als het soms dubbel is of niet logisch in volgorde is.)

Sorry ik heb geen verstand van courgettes... Het is mij nog nooit gelukt en in mijn ogen niet de makkelijkste plant. Al ga ik er van uit dat ie van veel water houd, gezien de vruchten erg groot zijn en vol met water zitten....
[..]

Aarde vervangen is niet nodig, je hebt grotere potten nodig met veeeeeel meer water, dat de bladeren aan het uit einde gaan krullen en bruin worden duid er in mijn ogen op dat ze het water uit de pot niet naar de uiteinde van de bladeren kan krijgen. Zeker met de hitte van de voorbije dagen en aangezien ze nogal klein zijn lijkt me dat een optie. Met de hitte van de afgelopen dagen, zet ze dan in de schaduw want de plant kan niet genoeg water omhoog halen uit de (in mijn ogen) kleine pot om de bladeren van vocht te voorzien dus drogen ze uit.

Ik raad je aan, grotere potten en een water schaal er onder zodat ze water reserve hebben (als je dat vult) en jij makkelijker kan zien of er water nodig is. Die pot van 35 liter hoeft niet groter maar ik zou er wel een flinke schaal onder zetten. Kijk naar mijn foto's, tomaten lusten ook heel veel water maar ik heb onder elke pot een schaal staan zodra die leeg is of soms eerder voer ik van boven weer nieuw water aan. Daarnaast geef ik 3 a 4x per jaar koffie en eierschillen. Beide erg goed voor de plant en zoals ik ook al zei tegen @:Patroon, koop eens wat wormen bij een vis handel. En dan bedoel ik een sportvissers handel, niet de vis zaak waar je lekkerbekjes oid koopt. :P
De aarde hoef je nooit te vervangen, als je maar je gft resten in die potten doet en wormen koopt. Dan zorgen die voor de vertering van je gft resten en verbetering van je aarde, bemesting en een betere bestandheid tegen droogte.
De gft resten houden ook meer vocht vast voor je plant, worden langzaam op gegeten door de beestjes in je pot en dienen daarna als voeding voor je planten.
[..]

Ik koop zelf de goedkoopste koffie die er maar is bij de ah, puur voor mijn planten. Daar zit veel stikstof in en wat planten als de Tomaat bv, erg lekker vind (en in mijn ogen ook een plant als de courgette). Het helpt bij een plant die normaal heel groot hoort te zijn.

Ik zelf heb dit basis lijstje ivm voeding :

N = Stikstof, belangrijk voor de groei en instandhouding van blad en stengels. (koffie)
P = Fosfor, Belangrijk voor energie, transport, wortelontwikkeling, knolvorming, zaadvorming.
K = Kalium, Belangrijk voor stevigheid, knolvorming, wortelvorming en weerstand
Mg = Magnesium, Bladgroen, ziektegevoeligheid
Ca = Calcium, Opname van voedingsstoffen en andere chemische verbindingen in de plant. (Eierschillen)

Voor Fosfor heb ik beendermeel, voor Stikstof koffie, voor Calcium spaar ik het hele jaar mijn eierschillen op. (Die laatste doe ik in een koffie molen voor ik ze aan mijn aarde geef zodat het sneller verteerd is en dus sneller opgenomen kan worden) Kalium heb ik in 2 soorten en doe ik in zuinige mate het liefst in de herfst in mijn aarde zodat het opgenomen kan worden door de aarde omdat dat je planten door overbemesting in mijn ervaring snel kan beschadigen.

Dit alles met aldoende leert men. :D

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Suc6 met je courgettes. ^O^
Duidelijk, maar over overbemesting gesproken: Hoe dien je vloeibare mest te gebruiken? Dat begrijp ik ook niet goed. Stel ik geef een peperplantje in een klein potje normaal, op gezette tijden, een half litertje water. En ik geef, bijvoorbeeld een courgetteplant in een hele grote pot 3 liter water: Als ik dan vloeibare mest door het water mix, is het dan de bedoeling dat je die mix van vloeibare mest en water indezelfde mate toedient als dat je normaal water geeft? Dus als ik om de 2 dagen normaal een courgetteplant in een 35-liter pot 2 of 3 liter water geef, moet ik dan, als ik ze weer eens voeding geeft, ook 2 of 3 liter water gemengd met vloeibare mest toedienen of geef ik dan te veel?
  woensdag 31 juli 2019 @ 05:03:06 #271
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_188216564
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 00:11 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

(Ik probeer terug te lezen en dan te reageren op jou @:Braindead2000 sorry als het soms dubbel is of niet logisch in volgorde is.)

Sorry ik heb geen verstand van courgettes... Het is mij nog nooit gelukt en in mijn ogen niet de makkelijkste plant. Al ga ik er van uit dat ie van veel water houd, gezien de vruchten erg groot zijn en vol met water zitten....
[..]

Aarde vervangen is niet nodig, je hebt grotere potten nodig met veeeeeel meer water, dat de bladeren aan het uit einde gaan krullen en bruin worden duid er in mijn ogen op dat ze het water uit de pot niet naar de uiteinde van de bladeren kan krijgen. Zeker met de hitte van de voorbije dagen en aangezien ze nogal klein zijn lijkt me dat een optie. Met de hitte van de afgelopen dagen, zet ze dan in de schaduw want de plant kan niet genoeg water omhoog halen uit de (in mijn ogen) kleine pot om de bladeren van vocht te voorzien dus drogen ze uit.

Ik raad je aan, grotere potten en een water schaal er onder zodat ze water reserve hebben (als je dat vult) en jij makkelijker kan zien of er water nodig is. Die pot van 35 liter hoeft niet groter maar ik zou er wel een flinke schaal onder zetten. Kijk naar mijn foto's, tomaten lusten ook heel veel water maar ik heb onder elke pot een schaal staan zodra die leeg is of soms eerder voer ik van boven weer nieuw water aan. Daarnaast geef ik 3 a 4x per jaar koffie en eierschillen. Beide erg goed voor de plant en zoals ik ook al zei tegen @:Patroon, koop eens wat wormen bij een vis handel. En dan bedoel ik een sportvissers handel, niet de vis zaak waar je lekkerbekjes oid koopt. :P
De aarde hoef je nooit te vervangen, als je maar je gft resten in die potten doet en wormen koopt. Dan zorgen die voor de vertering van je gft resten en verbetering van je aarde, bemesting en een betere bestandheid tegen droogte.
De gft resten houden ook meer vocht vast voor je plant, worden langzaam op gegeten door de beestjes in je pot en dienen daarna als voeding voor je planten.
[..]

Ik koop zelf de goedkoopste koffie die er maar is bij de ah, puur voor mijn planten. Daar zit veel stikstof in en wat planten als de Tomaat bv, erg lekker vind (en in mijn ogen ook een plant als de courgette). Het helpt bij een plant die normaal heel groot hoort te zijn.

Ik zelf heb dit basis lijstje ivm voeding :

N = Stikstof, belangrijk voor de groei en instandhouding van blad en stengels. (koffie)
P = Fosfor, Belangrijk voor energie, transport, wortelontwikkeling, knolvorming, zaadvorming.
K = Kalium, Belangrijk voor stevigheid, knolvorming, wortelvorming en weerstand
Mg = Magnesium, Bladgroen, ziektegevoeligheid
Ca = Calcium, Opname van voedingsstoffen en andere chemische verbindingen in de plant. (Eierschillen)

Voor Fosfor heb ik beendermeel, voor Stikstof koffie, voor Calcium spaar ik het hele jaar mijn eierschillen op. (Die laatste doe ik in een koffie molen voor ik ze aan mijn aarde geef zodat het sneller verteerd is en dus sneller opgenomen kan worden) Kalium heb ik in 2 soorten en doe ik in zuinige mate het liefst in de herfst in mijn aarde zodat het opgenomen kan worden door de aarde omdat dat je planten door overbemesting in mijn ervaring snel kan beschadigen.

Dit alles met aldoende leert men. :D

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Suc6 met je courgettes. ^O^
Trouwens, met koffieprut heb ik en ben ik al aan het experimenteren. Ook als voedingssupplement: Maar geen idee of dat helpt want hoe kan je dat weten? Ik heb wel het idee dat het helpt tegen slakken, dat las ik ook, dat het helpt tegen slakken. Ik heb 1 zonnebloem in de tuin waarvan de bladeren regelmatig aangevreten werden door slakken maar sinds ik er koffieprut omheen strooi zie ik geen verdere aantasting van de bladeren. Lijkt dus te helpen.
  woensdag 31 juli 2019 @ 23:05:44 #272
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188228660
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2019 04:43 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Duidelijk, maar over overbemesting gesproken: Hoe dien je vloeibare mest te gebruiken? Dat begrijp ik ook niet goed. Stel ik geef een peperplantje in een klein potje normaal, op gezette tijden, een half litertje water. En ik geef, bijvoorbeeld een courgetteplant in een hele grote pot 3 liter water: Als ik dan vloeibare mest door het water mix, is het dan de bedoeling dat je die mix van vloeibare mest en water indezelfde mate toedient als dat je normaal water geeft? Dus als ik om de 2 dagen normaal een courgetteplant in een 35-liter pot 2 of 3 liter water geef, moet ik dan, als ik ze weer eens voeding geeft, ook 2 of 3 liter water gemengd met vloeibare mest toedienen of geef ik dan te veel?
Met je water en met die vloeibare mest, ik heb er een hekel aan want ik weet nooit hoeveel ik nou een plant geef, ik doe liever met korrels bemesten, het duurt wat langer maar dan weet ik ongeveer wat ik aan een plant geef. Kan ik zelf bepalen, volgend jaar iets minder van dit of iets meer van dat. snap je, het is voor mij en elke tuinier leren en ervaring doet dat je het het volgend jaar weer iets anders doet. Ik kan je geen perfecte oplossing geven mbt voeding. Ik weet niet waar de grond uit bestaat waar je planten nu in staan, ik kan alleen maar gissen.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  woensdag 31 juli 2019 @ 23:13:47 #273
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188228830
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2019 05:03 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Trouwens, met koffieprut heb ik en ben ik al aan het experimenteren. Ook als voedingssupplement: Maar geen idee of dat helpt want hoe kan je dat weten? Ik heb wel het idee dat het helpt tegen slakken, dat las ik ook, dat het helpt tegen slakken. Ik heb 1 zonnebloem in de tuin waarvan de bladeren regelmatig aangevreten werden door slakken maar sinds ik er koffieprut omheen strooi zie ik geen verdere aantasting van de bladeren. Lijkt dus te helpen.
Slakken schijnen dat idd niet lekker te vinden maar als je koffie prut aan het gebruiken bent daar voor, ben je al een stap verder dan vele! ^O^

Koffie is ook een enorme boost voor planten die veel stikstof vragen oa je zonnebloem, maar zo ook tomaat en nog vele andere.Dus gooi het niet weg maar gebruik het in je tuin! ^O^

Ik weet uiteraard niet of je het kan betalen maar koop een koffie molen en bewaar alle eierschillen die je gebruikt het hele jaar, laat ze drogen en zo 2 a 3 of 4x par jaar strooi je wat gemalen eierschillen over de grond. Gemalen met behulp van die koffie molen uiteraard.

Vinden je planten ook heerlijk en is belangrijk voor je planten, Calcium.

[ Bericht 0% gewijzigd door Outpost76 op 01-08-2019 22:11:46 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  woensdag 31 juli 2019 @ 23:16:40 #274
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188228890
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 01:08 schreef mascara-klodder het volgende:
Bij mij is echt werkelijk waar alles dood. Met enige regelmaat nooit thuis zijn is niet bevorderlijk voor de bloemen, groenten en in mindere mate de kruiden.

Ik ga weer opnieuw beginnen denk ik.

(Kruiden vond ik niet zo heel erg, dat was echt gigantisch veel, zelfs de anorexia-bieslook en wat later bleek basilicum heb ik kunnen gebruiken. Maar ik had teveel peterselie, krul en plat, en koriander om te gebruiken)
Helaas dat moet een waar kerkhof zijn geweest... ;(

Die kruiden kan je ook prima drogen of invriezen voor later. ^O^

Als je ze invriest niet laten ontdooien voor gebruik maar bevroren zo hup de pan in.

[ Bericht 4% gewijzigd door Outpost76 op 01-08-2019 22:12:57 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  woensdag 31 juli 2019 @ 23:20:59 #275
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188228952
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2019 05:03 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Trouwens, met koffieprut heb ik en ben ik al aan het experimenteren. Ook als voedingssupplement: Maar geen idee of dat helpt want hoe kan je dat weten? Ik heb wel het idee dat het helpt tegen slakken, dat las ik ook, dat het helpt tegen slakken. Ik heb 1 zonnebloem in de tuin waarvan de bladeren regelmatig aangevreten werden door slakken maar sinds ik er koffieprut omheen strooi zie ik geen verdere aantasting van de bladeren. Lijkt dus te helpen.
Oh nog een editje, ik koop gewoon de goedkoopste koffie die ik vinden kan (en dan van die 500 grams pakken) en strooi dat direct bij mijn planten, prut.... Ik heb een senseo en ga echt niet iedere pad open pulliken om de koffie er uit te krijgen...
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_188328697
Heb vanochtend m'n tomatenplantjes opgebonden aan de waslijn:
Children of the night. What music they make.
  woensdag 7 augustus 2019 @ 22:03:30 #277
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188337552
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 12:34 schreef DeHovenier het volgende:
Heb vanochtend m'n tomatenplantjes opgebonden aan de waslijn:
[ afbeelding ]
Nice! ^O^ Ik zie vol op bloemetjes, heb je al vruchtjes?

Ik zou als ik jou was wel wat blad weghalen, ik hanteer zelf 5 a 6 volwassen bladeren per plant. Daarmee stimuleer je de groei.

Ook zou ik meer grond in de pot doen als ik jou was, bij tomaten kan dat gewoon. Aangezien je pot bijna half vol zit hebben 6? planten in die ruimte wel erg weinig grond en voeding om vruchten mee te maken. De bak gewoon vullen met aarde tot een centimeter of 5 onder de rand. Eerst wel de bladeren weg halen die evt in de weg zitten en die begraven onder de nieuwe aarde die je er op gooit.

[ Bericht 8% gewijzigd door Outpost76 op 07-08-2019 22:10:29 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_188337963
Ik heb inmiddels al een paar kilo tomaat geoogst. Mijn grote moestuinplan begint eindelijk vrucht af te werpen.

Ik ben al bezig met plannen hoe ik er volgend jaar nog een stapje bovenop kan doen.
Spoilers!
  woensdag 7 augustus 2019 @ 22:35:36 #279
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188338104
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 22:26 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb inmiddels al een paar kilo tomaat geoogst. Mijn grote moestuinplan begint eindelijk vrucht af te werpen.

Ik ben al bezig met plannen hoe ik er volgend jaar nog een stapje bovenop kan doen.
Dat klinkt goed idd! :D Ik heb al wel vruchten aan mn tomatenplanten maar oogsten nog lang niet...

Zit wel te denken om een aantal te ruimen, ze groeien en doen maar tomaten vormen ho maar dus wat hebben ze dan voor nut? Kan ik er beter een snel groeier in zetten die nog wat oplevert.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_188338137
quote:
14s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 22:03 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Nice! ^O^ Ik zie vol op bloemetjes, heb je al vruchtjes?

Ik zou als ik jou was wel wat blad weghalen, ik hanteer zelf 5 a 6 volwassen bladeren per plant. Daarmee stimuleer je de groei.

Ook zou ik meer grond in de pot doen als ik jou was, bij tomaten kan dat gewoon. Aangezien je pot bijna half vol zit hebben 6? planten in die ruimte wel erg weinig grond en voeding om vruchten mee te maken. De bak gewoon vullen met aarde tot een centimeter of 5 onder de rand. Eerst wel de bladeren weg halen die evt in de weg zitten en die begraven onder de nieuwe aarde die je er op gooit.
14.gif

Zal t morgen/overmorgen doen. 6 planten idd, 2 rassen.

En nog geen vruchtjes.

[ Bericht 1% gewijzigd door DeHovenier op 07-08-2019 22:42:36 ]
Children of the night. What music they make.
pi_188350845
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 12:34 schreef DeHovenier het volgende:
Heb vanochtend m'n tomatenplantjes opgebonden aan de waslijn:
[ afbeelding ]
Allereerst: Ik heb er zelf weinig verstand van, ik rommel ook maar wat aan.

Dat gezegd hebbende: Ik wil de pret niet bederven maar als je nu nog geen (kleine) vruchtjes hebt, lijkt mij dat je in tijdsnood komt. Zijn het Cherrytomaatplantjes of gewone tomaatplantjes?
pi_188351805
Aardappels uit de speciekuipen :)



Miniwatermeloen. Geen idee wanneer ze rijp zijn.


De oogst van vandaag. Voor het eerst ook miniaubergines kunnen oogsten. Ze zijn werkelijk verrukkelijk.
Spoilers!
pi_188352540
Zo leuk, als je goed kunt oogsten na je harde werk!

Mijn cherrytomaten doen het dit jaar geweldig. De eerste tomaatjes heb ik al geplukt en er zitten er nog heel veel aan. Ook mijn augurken doen het aardig. Leuk, dit was de eerste keer dat ik die gezet heb. Mijn palmkool is opgegeten door rupsen en mijn pompoenplanten krijgen tot nu toe alleen mannelijke bloemen.
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 8 augustus 2019 @ 21:23:26 #284
176766 crew  zoem
zoemt
pi_188352651
Ziet er goed uit ^O^

Hier dit jaar niet zo uitvoerig gemoestuinierd. Vooral sla, ui en wortels. Sla is al opgegeten, ui heb ik net te drogen gelegd en de wortels moeten nog even. Verder had ik nog mn frambozen, bramen en aardbeienplanten van vorig jaar. Frambozen deden het wel wat minder. Bramen zijn inmiddels ook oogstrijp.
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 21:17 schreef Hupje het volgende:
mijn pompoenplanten krijgen tot nu toe alleen mannelijke bloemen.
Heb het dit jaar ook nog eens geprobeerd met 3 plantjes bij elkaar. Derde jaar op rij wederom niks. Ik geef het op.
pi_188355011
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 20:09 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Allereerst: Ik heb er zelf weinig verstand van, ik rommel ook maar wat aan.

Dat gezegd hebbende: Ik wil de pret niet bederven maar als je nu nog geen (kleine) vruchtjes hebt, lijkt mij dat je in tijdsnood komt. Zijn het Cherrytomaatplantjes of gewone tomaatplantjes?
Heb deze:
https://myfolia.com/plant(...)ieties/4458-tiny-tim
Maar 12" zijn ze allang niet meer _O-

Hier heb ik ook een plantje van staan:
https://myfolia.com/plant(...)es/2685-black-cherry
Children of the night. What music they make.
pi_188361517
Ik zie al kleine tomaatjes verschijnen _O_
Children of the night. What music they make.
pi_188361655
Ik kan niet tegen de oogst opeten, dus buren, familie en vrienden gaan massaal aan de courgettesoep en komkommersalade :D
Vandaag ook de boerenkool in de tuin gezet, een strookje spinazie en - ookal is het eigenlijk niet de goeie tijd ervoor - witlof gezaaid om te zien wat dat gaat brengen.
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_188361665
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 00:03 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Heb deze:
https://myfolia.com/plant(...)ieties/4458-tiny-tim
Maar 12" zijn ze allang niet meer _O-

Hier heb ik ook een plantje van staan:
https://myfolia.com/plant(...)es/2685-black-cherry
Aha, Cherrytomatenplantjes dus. Dat scheelt. Die kan je een paar weken eerder oogsten dan gewone tomatenplantjes. Ik heb gisteren voor het eerst 3 gewone grote tomaten geplukt. De eerste cherrytomaatjes kon ik iets van 2/3 weken geleden al plukken.
pi_188361730
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 14:59 schreef DeHovenier het volgende:
Ik zie al kleine tomaatjes verschijnen _O_
*O* ohh, dan moet dat toch gaan lukken. Vergeet mijn pessimisme.
  maandag 19 augustus 2019 @ 21:25:39 #290
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188527408
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 22:37 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

14.gif

Zal t morgen/overmorgen doen. 6 planten idd, 2 rassen.

En nog geen vruchtjes.
En heb je de aarde al bijgevuld?
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 19 augustus 2019 @ 21:34:53 #291
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188527624
Er groeien bij mij tomaten aan mn planten maar ze willen nog niet kleuren.... Door de hitte van een paar weken terug zijn ze toen ook gestopt met groeien en heb ik helaas veel mislukte tomaten.... Die heb ik er inmiddels allemaal afgeknipt en ik hoop dat ze nog wat gaan doen want tot nu toe nog steeds niks kunnen oogsten.... Zo ook niet van mijn paprika of komkommer...

Gaat niet al te best hier qua oogsten dus.

Wel van 4 snijboon planten vorige week mijn eerste maaltje kunnen oogsten. :9
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  Moderator maandag 19 augustus 2019 @ 21:44:26 #292
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_188527836
Hier precies hetzelfde. Zoveel tomaten, maar amper een enkele die afrijpt. :')
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  maandag 19 augustus 2019 @ 21:51:19 #293
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188528031
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2019 21:44 schreef ijs_beer het volgende:
Hier precies hetzelfde. Zoveel tomaten, maar amper een enkele die afrijpt. :')
Misschien net als ik volgend jaar toch iets meer fosfor, dat stimuleert de zaadvorming, misschien dat ze dan ook sneller rijp worden....
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_188528940
Ik heb al kilo's rijpe tomatem geoogst maar het leeuwendeel heeft niet het formaat gehaald dat zou moeten.
Spoilers!
  woensdag 21 augustus 2019 @ 23:07:33 #295
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_188565062
Hier dit jaar alleen cherrytomaten in de kas, en die kleuren maar matigjes.

De tomaten buiten geven alleen maar gele bloemetjes.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  Moderator woensdag 21 augustus 2019 @ 23:10:50 #296
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_188565125
Misschien dat ik er bij een paar de top uit knip. Dan kunnen ze weinig anders meer. })
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  donderdag 22 augustus 2019 @ 01:59:30 #297
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188567100
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2019 21:44 schreef ijs_beer het volgende:
Hier precies hetzelfde. Zoveel tomaten, maar amper een enkele die afrijpt. :')
Een tomatenplant vind het leuk tot 26 graden ±, warmer vind ie niet leuk, duurt die warmte dan langer dan een dag gaat ie in overlevings modus en stopt ie met groeien en gooit ie geen energie meer naar zn tomaten.

Ik denk dat het daar door komt en dat vele tomatenplanten nu nog steeds aan het herstellen zijn van de hitte. Ze komen langzaam weer terug en ik zie ook 1 tomaatje die begint te verkleuren maar het schiet zo eind augustus niet echt op...

quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2019 22:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb al kilo's rijpe tomatem geoogst maar het leeuwendeel heeft niet het formaat gehaald dat zou moeten.
Kas, volle grond of in een pot?

quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 23:07 schreef fietsie het volgende:
Hier dit jaar alleen cherrytomaten in de kas, en die kleuren maar matigjes.

De tomaten buiten geven alleen maar gele bloemetjes.
Als ze niet bevrucht worden dan komen er ook geen tomaatjes aan. Ik bevrucht ze tegenwoordig zelf. Heb je een elektrische tandenborstel oid die je niet meer gebruikt, gebruik die dan op je tomaten bloemetjes. Niet met de borstel maar het gaat om het trillen. Een tomaten bloem heeft zowel meeldraden als een stamper (ofwel mannetje en vrouwtje) dus als je dan even met iets als een elektrische tandenborstel (van mijn part pak je de vibo van je vriendin als je die hebt) even het bloemetje laat trillen vallen de meeldraden op de stamper en zo bevrucht je ze dus ook.

Een tomatenplantenbloemetje heeft geen nectar, dat is wat een bij aantrekt. Een hommel gaat op de kleur af, een bij niet. Als er geen nectar in de bloem zit is ie voor een bij niet interessant.

quote:
10s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 23:10 schreef ijs_beer het volgende:
Misschien dat ik er bij een paar de top uit knip. Dan kunnen ze weinig anders meer. })
Jawel hoor, dan gaan ze alle energie gooien in de dieven om maar weer opnieuw te gaan groeien. :+
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  donderdag 22 augustus 2019 @ 02:08:34 #298
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_188567152
Ik heb persoonlijk al 6 tomatenplanten verwijderd omdat er half augustus niet eens een bloemetje in zat. Doei en dag, daar heb ik niks aan.

Volgend jaar maar meer aandacht schenken aan natuurlijke mest en me beter richten op wat de plant nodig heeft.

Ik weet verdikke wat een tomaat nodig heeft maar was altijd bang voor overbemesten....

Ik bedoel, wat ik in de winkel koop..... ja ze zeggen 100% natuurlijk oid maar is dat zo? Als ik mijn eigen (en die van mijn collega's bv) bananenschillen, eieren en koffie prut ga gebruiken dan hoef ik niet meer bang te zijn voor over bemesting. ^O^
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_188568239
Ik heb alleen bij de groei last van dieven gehad. Toen de planten eenmaal getopt waren, niet meer. Ze krijgen elke week een scheutje tomatenvoeding.

Mijn planten groeien in potten met potgrond en compost. De helft in de kas en de helft buiten. Die buiten krijgen meer zon en hebben meer vrucht. Ik heb dit jaar wel overal bakjes Afrikaantjes neergezet om insecten te lokken.
Spoilers!
pi_188579567
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 20:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
Aardappels uit de speciekuipen :) [ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Miniwatermeloen. Geen idee wanneer ze rijp zijn.
[ afbeelding ]

De oogst van vandaag. Voor het eerst ook miniaubergines kunnen oogsten. Ze zijn werkelijk verrukkelijk.
[ afbeelding ]
Fraaie oogst! Ziet er ook vrolijk uit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')