abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186412121
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 16:51 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Ostara is een goed ras, doordragend. Doch wanneer het weer zo'n zomer wordt als in 2018 stoppen ze op den duur wel door de droogte en de hitte. Maar andere jaren hadden wij veel plezier van dat ras.
Bedankt.

Ik zie dat sommigen hier hun moestuin afdekken met worteldoek, maar hoe haal je de uitlopers er dan af? Ik heb begrepen dat je de uitlopers moet afknippen om de plant sterk te houden (tenzij je nieuwe plantjes wil). Maar gaan die uitlopers niet onder het doek door, zodat je er niet bij kunt?
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 25 april 2019 @ 13:12:17 #122
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_186416027
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 09:04 schreef Patroon het volgende:

[..]

Bedankt.

Ik zie dat sommigen hier hun moestuin afdekken met worteldoek, maar hoe haal je de uitlopers er dan af? Ik heb begrepen dat je de uitlopers moet afknippen om de plant sterk te houden (tenzij je nieuwe plantjes wil). Maar gaan die uitlopers niet onder het doek door, zodat je er niet bij kunt?
Nee die uitlopers gaan meestal eerst de hoogte in, gaan denk ik niet onder het doek. Kan wel zijn dat de uitlopers zich op punten vasthechten aan het doek. Tijdig knip ik de uitlopers weg
Jaren lang nieuwe uitlopers gehad, nu tijd dat wij vruchten krijgen
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_186416138
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 13:12 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Nee die uitlopers gaan meestal eerst de hoogte in, gaan denk ik niet onder het doek. Kan wel zijn dat de uitlopers zich op punten vasthechten aan het doek. Tijdig knip ik de uitlopers weg
Jaren lang nieuwe uitlopers gehad, nu tijd dat wij vruchten krijgen
Top. Wij gaan straks 20m2 tuin erbij krijgen. Dan ga ik de aardbeien ook in de grond doen, met worteldoek.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_186417840
Buienradar. :r
Dinsdag mijn tomatenstekjes buiten geplant.
Buienradar voorspelde af en toe een millimetertje regen op een enkel uur van de komende dagen.
Dacht: een beetje miezeren, dat is niet zo'n probleem, ik doe het gewoon, ik plant ze nu al buiten.
Woensdag stormde de regen horizontaal door de tuin. :( En het regent sinds gisteren bijna aan een stuk door. ;(
pi_186418941
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 15:02 schreef Braindead2000 het volgende:
Buienradar voorspelde af en toe een millimetertje regen op een enkel uur van de komende dagen.
Dacht: een beetje miezeren, dat is niet zo'n probleem, ik doe het gewoon, ik plant ze nu al buiten.
Woensdag stormde de regen horizontaal door de tuin. :( En het regent sinds gisteren bijna aan een stuk door. ;(
Ja inderdaad. Ik had ook plannen. Ik probeer al meer dan een week mijn tomatenplanten te verpotten en nou regent het nu ik eindelijk tijd heb.
Spoilers!
pi_186420915
quote:
het was toch echt wel voorspeld dat het enorm en enorm zou hozen in een korte tijd....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 25 april 2019 @ 18:02:57 #127
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_186420932
quote:
Gast, je gaat toch in april nog niet je tomaten naar buiten gooien :D
Dit, dus.
pi_186423156
quote:
In april je tomaten buiten planten is ook wel een beetje de goden verzoeken hoor.

Oh wacht, dat was al gezegd :D
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_186423327
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 18:02 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Gast, je gaat toch in april nog niet je tomaten naar buiten gooien :D
Ik ben alleen verdrietig over de neerslag, niet over de temperatuur. Hoelang bestaat dat advies eigenlijk al om te wachten tot half mei? We hebben toch te maken met klimaatverandering? Dan zou je toch verwachten dat het al eerder kan?
  Moderator donderdag 25 april 2019 @ 20:49:41 #130
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_186424619
Ja,nee, zo werkt het dan ook weer niet
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_186425763
Ik heb ook alles geplant, in Frankrijk: aardbeien, courgette, peper, tomaten, uien etc, etc, etc. Er was niet zulk heel mooi weer voorspeld, maar ik gokte dat ik dan tenminste niet met gieters hectometers ver hoefde te sjouwen. Storm in het Rhone-dal, code oranje daar. Ik wist echt niet dat ik zo dicht bij het Rhone-dal zat (zuidoostpuntje Allier), maar alles stond vanmorgen nog, na twee dagen vliegende storm. De bladeren waren niet van de courgettes gewaaid en de pepers stonden nog (of weer) rechtop. Zelfs mijn bonenrek stond nog. Nu heeft het vandaag gegoten, dus nee, sjouwen met gieters is voorlopig niet nodig, mijn artisjokken staan in hun eigen kleine vijvertjes. Een ik maak elke twee uur onder een paraplu een rondje omdat ik heb ontdekt dat wijngaardslakken een ongezonde voorkeur hebben voor mijn zonnebloemen en courgettes.
Zolang ik maar geen harig vingergras zie opkomen maakt het me echter niet zo heel veel uit. Wind, water, slakken, daar kan ik mee dealen.
  vrijdag 26 april 2019 @ 06:38:56 #132
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_186431211
Twee jaar geleden hadden wij in juni nog nachtvorst....
pi_186432190
Ik deed het eerste tomaten zaaien buiten in februari. Is paar weken geleden opgekomen.
Daarna zaaien, paar dagen binnen laten staan en dan buiten in de koude kas (transparante box, met gewoon het deksel erop geklemd). In maart direct in de kas gezet. Dat kwam verrassend snel op. Was niet echt zaaien, want vorig jaar begon ik met plakjes tomaat op de aarde leggen en daaroverheen een dun laagje aarde. Ging toen een beetje moeizaam, maar de laatste poging barstte opeens los toen het weer beter werd. Dat waren kerstomaatjes uit het supermarktbakje. Dit jaar waren het de oude nagerijpte tomaatjes van de oogst van vorige zomer.
Het is nu dus eerder opgekomen dan de voorgaande jaren sinds de bladaarde vervangen werd door veenpotgrond of erger. Vroeger kwamen de zonnebloemen al in februari op en was ik in april aan het uitdunnen.

Was vergeten dat ik van de winter een brokje zonnebloembodem in een minikasje gedaan heb. Dat is een bodemloze plastic fles die wat dieper in de bodem steekt, om het water beter bij de wortels te krijgen. Inmiddels zijn daar wat kiemplanten met de eerste echte blaadjes. Dus volgend jaar alles al in januari/februari in de privékasjes. Vroeger kwam de zaden van zonnebloem, tomaat en goudsbloem vanzelf op nadat ze de hele winter hadden liggen weken. Toen had ik nog geen slakken op balkon. Tomaatjes en goudsbloemen kwamen trouwens het hele jaar op, de tomaatjes van de afgevallen onrijpe groene van het voorgaande jaar, die nog een kansje wilden wagen.
  zaterdag 27 april 2019 @ 01:58:35 #134
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_186451009

Wat is dit eigenlijk? Ik dacht lenteui-zaadjes gekocht te hebben maar de uitjes op het plaatje zien er bij nader inzien wel erg bol uit.
Als ik onions de Barletta google krijg je hits over pickling onions.

Achterop staat ook: De oogst vind plaats als het loof afgestorven is. ( Waarom dan een plaatje van geoogste uien met loof :? )

Wat is het en wat mot ik ermee?
pi_186451389
Ik kweek ze gewoon als lenteui/ bosui. Als je het loof niet wil eten, haal je ze gewoon eerder uit de grond dan dat dat afsterft.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zaterdag 27 april 2019 @ 07:16:40 #136
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_186451901
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 01:58 schreef Braindead2000 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Wat is dit eigenlijk? Ik dacht lenteui-zaadjes gekocht te hebben maar de uitjes op het plaatje zien er bij nader inzien wel erg bol uit.
Als ik onions de Barletta google krijg je hits over pickling onions.

Achterop staat ook: De oogst vind plaats als het loof afgestorven is. ( Waarom dan een plaatje van geoogste uien met loof :? )

Wat is het en wat mot ik ermee?
Pickling zijn ingemaakte uitjes. zegmaar Amsterdamse uitjes.
Je kunt loof gebruiken voor je gerechten en wanneer je wacht krijg je knolletjes. Is maar wat je wilt.
  zondag 28 april 2019 @ 05:59:50 #137
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_186471566
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2019 03:32 schreef Vanyel het volgende:
Ik kweek ze gewoon als lenteui/ bosui. Als je het loof niet wil eten, haal je ze gewoon eerder uit de grond dan dat dat afsterft.
Aha, die zaadjes worden dus toch een soort van lenteui.
  maandag 29 april 2019 @ 14:44:31 #138
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_186496618
Wat mij betreft is het buiten-tuin seizoen nog pril; ik heb vorige week en vandaag de hele boel onrkuidvrij gemaakt, bemest en gespit. Het strookje wat vorige week al gedaan was leek me een mooie plek voor het overschot aan sla plantjes wat ik over en teveel had: de kas is vol op het moment.

Met spitten ben ik om de nog staande bleekselderij heen gegaan; die kan nog prima in de soep ofzo.

Met onderstaand resultaat.

In de kas staan nu:
- Sla
- Raapstelen
- Snijmoes
- Artisjok (helaas maar 1)
- Aubergine (potjes)
- Koolraap (potjes)
- Courgette (potjes)
- Komkommer (potjes)
- Spinazie (hoog zaaibed, voor warme grond)

[ Bericht 39% gewijzigd door fietsie op 29-04-2019 15:10:14 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:05:58 #139
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_186521465

Ik heb vorige week 7 tomaten- en cherrytomatenplantjes buiten geplant. 6 hebben een egale lichtgroene kleur, het blad van deze op de voorgrond is donkergroen geworden. Het is ook de kleinste van de 7. Is hij ziek? Ik kan hem nu nog vervangen. Of laten staan?
pi_186521581
Zijn ze allemaal hetzelfde ras? Verschillende rassen hebben ook verschillend uiterlijk.
De donkergroene kleur oogt imo helemaal niet slecht.
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:20:18 #141
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_186521718
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:12 schreef Vanyel het volgende:
Zijn ze allemaal hetzelfde ras? Verschillende rassen hebben ook verschillend uiterlijk.
De donkergroene kleur oogt imo helemaal niet slecht.
De zaadjes komen uit het zelfde zakje. Supersweet 100.
pi_186523454
Heb je trouwens wel bescherming? Het is nogal vroeg voor tomaten. Die houden helemaal niet van koude nachten.
  dinsdag 30 april 2019 @ 20:46:11 #143
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_186524982
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 19:42 schreef Vanyel het volgende:
Heb je trouwens wel bescherming? Het is nogal vroeg voor tomaten. Die houden helemaal niet van koude nachten.
Nee, niks.

Nog een foto:

Het linker cherrytomatenplantje staat binnen op het raamkozijn. De rechter twee heb ik vorige week tegelijkertijd buiten geplant. Ik zie nou dat die achterste ook wat donkerder van kleur geworden is.

Ik snap het wel, een hoop regen afgelopen week, die binnen staat ziet er daardoor mooier uit en groeit harder maar die ene aan de rechter kant is wel erg iel, en erg donkergroen vergeleken met de rest en heeft pigmentvlekken.
  zaterdag 4 mei 2019 @ 17:53:48 #144
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_186609752
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 14:44 schreef fietsie het volgende:
Wat mij betreft is het buiten-tuin seizoen nog pril; ik heb vorige week en vandaag de hele boel onrkuidvrij gemaakt, bemest en gespit. Het strookje wat vorige week al gedaan was leek me een mooie plek voor het overschot aan sla plantjes wat ik over en teveel had: de kas is vol op het moment.

Met spitten ben ik om de nog staande bleekselderij heen gegaan; die kan nog prima in de soep ofzo.

Met onderstaand resultaat.

[ afbeelding ]

In de kas staan nu:
- Sla
- Raapstelen
- Snijmoes
- Artisjok (helaas maar 1)
- Aubergine (potjes)
- Koolraap (potjes)
- Courgette (potjes)
- Komkommer (potjes)
- Spinazie (hoog zaaibed, voor warme grond)
Leuk stukje voor een moestuin :)

Er zijn 22 tomatenplanten opgekomen uit mijn oude zaad. Ik heb afgelopen week 20 planten verpot en toen was de kas overvol. Een deel van deze planten gaat naar buiten maar dat kan natuurlijk nog niet. Gelukkig ging het vandaag pas laat regenen dus we hebben nog een kas opgezet. Daar kunnen de tomatenplanten verblijven tot ze naar buiten kunnen, dan maken ze ruimte voor de komkommers en augurken.

Spoilers!
pi_186918640
Een paar weken geleden had ik Douglas hout besteld voor een aantal projecten. Waaronder moestuintafels voor op het dakterras.

Na lang plannen ben ik self-watering wicking bed s tegengekomen

-----------

Edit: toch maar een eigen topic begonnen. Is nogal groot project bedacht ik me: F&F / Het luie moestuinbak experiment

[ Bericht 80% gewijzigd door athlonkmf op 17-05-2019 23:06:38 (Eigen topic gestart.) ]
pi_186919120
Leuk! Ben onder de indruk en heel benieuwd. Ik voel me wel een ongelooflijke sukkel omdat ikzelf niet meer heb gedaan dan spitten en zaaien. :Y) Maar ik tuinier in de volle grond en met hoog grondwater. Ben ook benieuwd hoe goed dat zal gaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_186966579
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 22:57 schreef Claudia_x het volgende:
Leuk! Ben onder de indruk en heel benieuwd. Ik voel me wel een ongelooflijke sukkel omdat ikzelf niet meer heb gedaan dan spitten en zaaien. :Y) Maar ik tuinier in de volle grond en met hoog grondwater. Ben ook benieuwd hoe goed dat zal gaan.
Volgend jaar het spitten lekker achterwege laten en meer tijd overhouden voor andere zaken.
Beter voor je grond ook nog (en veel relaxter natuurlijk).
  maandag 20 mei 2019 @ 19:16:01 #148
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_186988349
Nu de nachttemperaturen enigzinds consistent boven nul zijn (zonder garanties) heb ik een aantal planten naar buiten durven verplaatsen:

Courgettes, bleekselderij en Chinese kool.

Het zaaigoed zit een weekje in de grond:
- Rettich
- Pastinaak
- Schorseneren (3 rijtjes)
- Peterseliewortel
- Penvormige radijs (wit en rood)

Achteraan rechts sugarsnaps, en helemaal rechts een rijtje botersla.

In de kas een rij aubergines (diverse rassen).
De 2x 2 komkommerplanten zijn inmiddels in de volle grond in de kas gezet, achter hun eigen stuwdammetje voor riante porties water.

[ Bericht 24% gewijzigd door fietsie op 20-05-2019 19:22:08 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  maandag 20 mei 2019 @ 21:09:25 #149
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_186991194
Courgettes naar buiten? Het is 11 graden. :D
Dit, dus.
  dinsdag 21 mei 2019 @ 05:47:48 #150
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_186997498
De courgettes groeiden hun bakjes uit en staan hier ook buiten