Worteltjes beginnen nu op te komen, maar ik meen dat die erg gevoelig zijn qua kiemen voor een vochttekort, en met de kleine hoeveelheid regen van de laatste tijd zou het ook best daar aan kunnen liggen.quote:Op maandag 22 april 2019 19:29 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Ben vandaag een hele dag bezig geweest met 108 aardbeienplantjes verpoten. Megaklus in kleigrond met wortels van sparren. Worteldoek gespannen, met gasbrandertje (van creme boulet) gaten gebrand en de randen gesmolten tegen het rafelen. In de gaten met een bollensteker gat gemaakt, water erin, plantje erin, compost erin. Ready is Kees, weg is de tweede paasdag
(okay niet helemaal, ook heerlijk gebbq't in de zon op de tuin).
Aardappels komen boven, doperwten en peulen ook. Pootuitjes krijgen loof. Kolen opgekweekt en uitgeplant.
Worteltjes doen het om een of andere reden niet. Bij jullie wel? Wanneer bij anderen, wel, dan ga ik nieuw zaad halen
Ik had ze vanmiddag in de zon staan maar er stond ook redelijk wat wind. Ze begonnen toch wat te hangen. Hebben ze veel tak ondersteuning nodig?quote:Op maandag 22 april 2019 19:30 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Aardbeien kunnen tegen zon en half zon. Hebben op den duur voldoende voeding zoals compost nodig. Als het zo droog blijft, goed bewateren anders blijven de vruchten klein en niet lekker.
Wij hebben ze ooit in tunnelkasjes gehad, is niet nodig.
En ooit in van die balkonbakken, die langwerpige van de Action. Is handig, dan hangen de vruchten over de rand, makkelijker plukken, geen slakken. Alleen dan wel veel water nodig, want die bakken drogen snel uit
Die muizen zijn ook nuttig, die vreten nog wat wortels. Ik heb daarom wel eens wat graan onder het plastic gestooid, om ze wat extra te lokken.quote:Op maandag 22 april 2019 19:52 schreef la_perle_rouge het volgende:
Kennen jullie die twee die hun weiland onkruidvrij gingen maken met folie?
[ afbeelding ]
Die legden de overlappingen van dat folie niet goed waardoor er met een storm dit gebeurde![]()
[ afbeelding ]
Ik heb dat dit jaar ook gedaan, zwart landbouwplastic, extra zware kwaliteit. Mijn hele tuin stond vorig jaar vol harig vingergras (https://nl.wikipedia.org/(...)ergras_detail_plant_(Digitaria_sanguinalis).jpg) en dat heeft hele lange wortels, plus dat je de zaadjes op de grond hoort ritselen als je het eruittrekt. Mijn worteltjes werden niet groter dan lucifers, alles werd verstikt. Uren en uren, dagen en dagen wiedwerk, zonder veel effect. Dus ik heb in augustus eruit gehaald wat een beetje redelijk was (weinig) en de hele boel rigoureus afgedekt.
Vandaag plastic weggehaald. Wat muizengangen en heel veel mieren en regenwormen, maar geen sprietje gras.
Ik doe het dit jaar beslist weer.
Goede tip. Zal ik volgend jaar doen. Dit jaar hadden ze zelf hazelnoten meegebracht.quote:Op maandag 22 april 2019 20:27 schreef sigme het volgende:
[..]
Die muizen zijn ook nuttig, die vreten nog wat wortels. Ik heb daarom wel eens wat graan onder het plastic gestrooid, om ze wat extra te lokken.
Kan je ook teveel compost in je oude aarde roeien?quote:Op maandag 15 april 2019 19:22 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
6 Liter is echt weinig voor een bes. Als je geen grotere pot wilt, kan je hem beter weg doen, dan kan je iets waar je wel iets aan hebt in de kleine pot zetten.
Compost kan bijna nooit kwaad. Maar wel bij een blauwe bes want die willen alleen in turf leven, niet eens in potgrond.
Compost zorgt voor luchtige aarde, de meeste planten waarderen dat wel. Pepers, komkommer, courgette e.d. waarderen dat wel. Er zitten niet heel veel voedingsstoffen in. Je kunt beter vanaf de eerste bloemen wekelijks een tomatenvoeding toevoegen, zo'n beetje alle vruchtdragende planten vinden dat fijn.
Ik zou me er niet druk om maken. Ik gebruik meestal 1/3 compost om 2/3 aarde of potgrond.quote:Op maandag 22 april 2019 22:53 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Kan je ook teveel compost in je oude aarde roeien?
Ik heb een bak staan van 1,20 meter bij 55 cm en 20 cm diep. ( afmetingen van het gedeelte wat gevuld is met aarde)
Ik gebruik die voor tomatenplantjes.
Op de compostzak staat: 5 liter voor een vierkante meter in moestuintjes. Dat zou betekenen dat ik , in die bak, er maar iets van 3 liter doorheen moet mengen.
Ik vind dat een beetje weinig. Misschien is het niet te weinig maar mijn gevoel zegt dat het weinig is.
Als je op internet ernaar googelt zie je ook allerlei uitersten.
Ik heb er maar iets van 12 liter doorheen gemengd.
Is dat goed, slecht, voldoende, teveel?
Aardbeien zijn hangende planten. Ze heben geen ondersteuning nodig. Gewoon lekker in zon of halfschaduw met in de bloeiperiode elke week een slokje tomatenvoeding, dan komt het wel goed.quote:Op maandag 22 april 2019 19:45 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ik had ze vanmiddag in de zon staan maar er stond ook redelijk wat wind. Ze begonnen toch wat te hangen. Hebben ze veel tak ondersteuning nodig?
Ik las een keer dat Zwitserland op een slechte aardbeienoogst rekende, doordat de winter te droog geweest was. Ze willen dus niet droog staan.quote:Op maandag 22 april 2019 15:53 schreef onlogisch het volgende:
Fervent peperteler hier. Ik heb een groeitent vol met pepers staan. Maar ben van mijn geloof afgestapt en heb nu, naast zo'n 15 pepersoorten, ook aardbeien staan.
Iemand tips & tricks m.b.t. aardbeien? Vol in de zon? Hele dagen buiten? Welke temperaturen kunnen ze weerstaan? Speciale voeding?
Vragen vragen vragen.
Google weet waarschijnlijk alles ja. Maar dan kan ik mijn account hier wel opheffen![]()
Wij geven ze voldoende water. Wel nog met regelmaat nachtvorst gehad. Denk dat ik maar eens op zoek moet naar nieuw zaad. Kochten zaad bij onder andere een soort Duitse Action, goedkoop lijkt duurkoop te zijn, slechte ontkieming.quote:Op maandag 22 april 2019 19:44 schreef Vanyel het volgende:
Mijn worteltjes doen het wel goed, maar die krijgen ook genoeg water.
Eigenlijk doet alles het goed hier dit jaar
Nee hoor gaan takondersteuning nodig. Net na het uitpoten worden ze altijd zielig, in felle zon ook. Maar dat laten hangen van bladeren is ook bescherming van de plant zelf. Gewoon genoeg water geven (en ook niet dat ze verzuipen) dan komt het goedquote:Op maandag 22 april 2019 19:45 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ik had ze vanmiddag in de zon staan maar er stond ook redelijk wat wind. Ze begonnen toch wat te hangen. Hebben ze veel tak ondersteuning nodig?
Ik heb dat dit jaar ook gedaan, zwart landbouwplastic, extra zware kwaliteit. Mijn hele tuin stond vorig jaar vol harig vingergras (https://nl.wikipedia.org/(...)ergras_detail_plant_(Digitaria_sanguinalis).jpg) en dat heeft hele lange wortels, plus dat je de zaadjes op de grond hoort ritselen als je het eruittrekt. Mijn worteltjes werden niet groter dan lucifers, alles werd verstikt. Uren en uren, dagen en dagen wiedwerk, zonder veel effect. Dus ik heb in augustus eruit gehaald wat een beetje redelijk was (weinig) en de hele boel rigoureus afgedekt.quote:Op maandag 22 april 2019 19:52 schreef la_perle_rouge het volgende:
Kennen jullie die twee die hun weiland onkruidvrij gingen maken met folie?
[ afbeelding ]
Die legden de overlappingen van dat folie niet goed waardoor er met een storm dit gebeurde![]()
[ afbeelding ]
Ik heb Ostara staan op 2 plekken; relatief jonge planten in 2 hangbakken aan de schutting, die veel zon krijgen, en in mijn moestuin een rijtje waarmee ik "verjong" ofwel uitlopers nieuwe plantjes laat maken, die dan om de 2 jaar in die hangbakken gaan.quote:Op woensdag 24 april 2019 11:37 schreef Patroon het volgende:
Iemand nog tips voor een goed ras aardbeienplantjes? Wij zijn maar met zijn 2en, dus heb denk ik liever doordragers dan plantjes die in korte periode (teveel) aardbeien geven.. Of dat andere soort moet echt veel beter/lekkerder zijn.
Ja ik heb ze ook in bakken en 1 bak, is toch te droog geworden. Die viel een beetje onder de dakrand, waardoor die te weinig water kreeg. Dat van die kleikorrels is wel een goede tip, daar heb ik ook nog een zak vol van staan. Ik geef nu ochtends en avonds water.quote:Op woensdag 24 april 2019 13:43 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ik heb Ostara staan op 2 plekken; relatief jonge planten in 2 hangbakken aan de schutting, die veel zon krijgen, en in mijn moestuin een rijtje waarmee ik "verjong" ofwel uitlopers nieuwe plantjes laat maken, die dan om de 2 jaar in die hangbakken gaan.
De hangbakken hebben kleikorrels op de bodem om uitdrogen van de hele bak zo veel mogelijk tegen te gaan...
Ostara is een doordrager, redelijk groot fruit, en heerlijk zoet mits voldoende zon.
Grootste uitdaging (voor mij dan) is toch wel om de vochtbalans goed te houden.
Ostara is een goed ras, doordragend. Doch wanneer het weer zo'n zomer wordt als in 2018 stoppen ze op den duur wel door de droogte en de hitte. Maar andere jaren hadden wij veel plezier van dat ras.quote:Op woensdag 24 april 2019 11:37 schreef Patroon het volgende:
Iemand nog tips voor een goed ras aardbeienplantjes? Wij zijn maar met zijn 2en, dus heb denk ik liever doordragers dan plantjes die in korte periode (teveel) aardbeien geven.. Of dat andere soort moet echt veel beter/lekkerder zijn.
Bedankt.quote:Op woensdag 24 april 2019 16:51 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Ostara is een goed ras, doordragend. Doch wanneer het weer zo'n zomer wordt als in 2018 stoppen ze op den duur wel door de droogte en de hitte. Maar andere jaren hadden wij veel plezier van dat ras.
Nee die uitlopers gaan meestal eerst de hoogte in, gaan denk ik niet onder het doek. Kan wel zijn dat de uitlopers zich op punten vasthechten aan het doek. Tijdig knip ik de uitlopers wegquote:Op donderdag 25 april 2019 09:04 schreef Patroon het volgende:
[..]
Bedankt.
Ik zie dat sommigen hier hun moestuin afdekken met worteldoek, maar hoe haal je de uitlopers er dan af? Ik heb begrepen dat je de uitlopers moet afknippen om de plant sterk te houden (tenzij je nieuwe plantjes wil). Maar gaan die uitlopers niet onder het doek door, zodat je er niet bij kunt?
Top. Wij gaan straks 20m2 tuin erbij krijgen. Dan ga ik de aardbeien ook in de grond doen, met worteldoek.quote:Op donderdag 25 april 2019 13:12 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Nee die uitlopers gaan meestal eerst de hoogte in, gaan denk ik niet onder het doek. Kan wel zijn dat de uitlopers zich op punten vasthechten aan het doek. Tijdig knip ik de uitlopers weg
Jaren lang nieuwe uitlopers gehad, nu tijd dat wij vruchten krijgen
Ja inderdaad. Ik had ook plannen. Ik probeer al meer dan een week mijn tomatenplanten te verpotten en nou regent het nu ik eindelijk tijd heb.quote:Op donderdag 25 april 2019 15:02 schreef Braindead2000 het volgende:
Buienradar.![]()
Dinsdag mijn tomatenstekjes buiten geplant.
Buienradar voorspelde af en toe een millimetertje regen op een enkel uur van de komende dagen.
Dacht: een beetje miezeren, dat is niet zo'n probleem, ik doe het gewoon, ik plant ze nu al buiten.
Woensdag stormde de regen horizontaal door de tuin.En het regent sinds gisteren bijna aan een stuk door.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |