abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 4 januari 2019 @ 21:46:27 #1
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184208191
Ik zou graag compleet over willen gaan op elektrisch en duurzaam, maar is dit wel verstandig met de producten die nu beschikbaar zijn?

Ik wil vloerverwarming gaan leggen, beneden de HR-ramen vervangen door HR++, zonnepanelen en ook een warmtepomp als ik daar goed aan doe. Of kan ik beter stoppen na de zonnepalen for the time being?

Ik kan zo moelijk onafhankelijk advies vinden (8>
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184208324
Er is daarvoor meer informatie over jouw huis en jouw budget nodig. Welk bouwjaar en hoe geïsoleerd?

Alhoewel ik geen verstand heb van warmtepompen, heb ik geleerd van andere topics hierover, dat je het beste je huis eerst optimaal gaat (laten) isoleren. Afhankelijk van het budget kan je dan wel of niet gelijk een warmtepomp laten installeren. Bij het aanleggen van vloerverwarming (aanvoertemperatuur is belangrijk) kan je gelijk rekening houden met een eventueel latere aansluiting op een warmtepomp.

Zoek ook naar de postings van de user MaGNeT die hier wel verstand van heeft en veel hierover geschreven heeft op Fok.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 21:57:10 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_184208384
Isoleren is altijd goed.
Een warmtepomp zou ik persoonlijk even mee wachten tot er duidelijkheid is over wat Nederland daar nou mee wil en of je daar subsidie op gaat krijgen.
pi_184208410
Ik vraag mij af waar de sweetspot ligt kwa isolatie. Onder de 1000 m3 gas is de besparing door een warmtepomp te nemen ook heel klein. Uiteindelijk bespaar je alleen nog maar op vastrecht en transportkosten gas.
.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 22:03:08 #5
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184208478
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 21:57 schreef BasEnAad het volgende:
Isoleren is altijd goed.
Een warmtepomp zou ik persoonlijk even mee wachten tot er duidelijkheid is over wat Nederland daar nou mee wil en of je daar subsidie op gaat krijgen.
Daar zit al subsidie op
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 21:53 schreef rutger05 het volgende:
Er is daarvoor meer informatie over jouw huis en jouw budget nodig. Welk bouwjaar en hoe geïsoleerd?

Alhoewel ik geen verstand heb van warmtepompen, heb ik geleerd van andere topics hierover, dat je het beste je huis eerst optimaal gaat (laten) isoleren. Afhankelijk van het budget kan je dan wel of niet gelijk een warmtepomp laten installeren. Bij het aanleggen van vloerverwarming (aanvoertemperatuur is belangrijk) kan je gelijk rekening houden met een eventueel latere aansluiting op een warmtepomp.

Zoek ook naar de postings van de user MaGNeT die hier wel verstand van heeft en veel hierover geschreven heeft op Fok.
Ja, good point. Huis is gebouwd in 2007, heb dak- en vloerisolatie enzo, maar of dit voldoende is voor een warmtepomp weet ik niet.
Heb inderdaad een vloerverwarmingofferte met twee opties, standaard of 'met het oog op de toekomst' lol
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184208524
Isolatie bespaart sowieso op je energiekosten dus daar kan je je geen buil aan investeren, zolang je niet de duurste oplossingen kiest.

Vloerverwarming leggen is met het oog op een warmtepomp ook een prima voorbereiding, zorg dat de onderlinge afstand tussen de buizen maximaal 10cm is en leg extra buizen onder de ramen (ivm koudeval).

Zonnepanelen moet je verder los zien van de warmtepomp, het is een investering op zich die zich vanzelf terugverdient, of je nu veel of weinig elektrisch verbruikt. Momenteel kan je nog salderen (wat je verbruikt wegstrepen tegen wat je opwekt) maar dat verdwijnt na 2020 (als Wiebes z'n zin krijgt). Na die datum komt er een "terugleversubsidie", ofwel een vaste prijs per teruggeleverde kWh. Leg dus wat je kwijt kan en wat je maximaal wil investeren, rekening houden met verbruik is niet nodig.

Dan de warmtepomp.
Je berekent de benodigde capaciteit van een warmtepomp aan de hand van het warmteverlies van je woning. Een goed geïsoleerde woning kan met een lichtere warmtepomp toe.
Het is dus logisch om dat als laatste stap te doen.

Ik weet natuurlijk niet wat voor type woning het betreft, welk bouwjaar, of er buiten voldoende ruimte is voor een warmtepomp en of je binnen ruimte hebt voor een buffervat.

Maar de techniek is volwassen, ik heb het hier 21 graden zonder gasaansluiting. Werkt prima, op Tweakers zijn er inmiddels al veel warmtepomp eigenaren die een excel sheet bijhouden met het verbruik en rendement: http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp

Als je nog moet isoleren zou ik eerst een héél jaar met de oude CV ketel stoken om te zien wat het verbruik is. Daarmee kan je zelf dan ook al een aardige inschatting maken van het verbruik en wat voor warmtepomp je ongeveer nodig gaat hebben.

Hoe bereken je dat? Er is een vuistregel voor die ze de Koevlaas formule noemen.

jaarverbruik gas in m3 x 8 / 1650 en dan naar boven afgerond.

Dus gebruik je 1000m3 aardgas * 8 / 1650 = 4,85kW warmtepomp, afronden naar boven dus zo'n 5 a 6kW model. Komt je installateur dan met een 4kw of 11kW model dan mag hij dat uitleggen ;)
pi_184208542
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 21:57 schreef BasEnAad het volgende:
Isoleren is altijd goed.
Een warmtepomp zou ik persoonlijk even mee wachten tot er duidelijkheid is over wat Nederland daar nou mee wil en of je daar subsidie op gaat krijgen.
Er zit al jaren subsidie op.
Ik kreeg ¤2800 subsidie voor mijn warmtepomp.
pi_184208596
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 22:03 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Daar zit al subsidie op

[..]

Ja, good point. Huis is gebouwd in 2007, heb dak- en vloerisolatie enzo, maar of dit voldoende is voor een warmtepomp weet ik niet.
Heb inderdaad een vloerverwarmingofferte met twee opties, standaard of 'met het oog op de toekomst' lol
Mijn woning is uit 2003 en dat ging zonder verdere aanpassingen aan de isolatie prima.
Ik heb geen vloerverwarming maar LTV convectoren van Jaga die op de plek zijn gekomen van m'n oude radiatoren. Maar vloerverwarming voldoet ook prima.

Na-isoleren zou kunnen maar ik denk dat het gezien het bouwjaar weinig voordeel oplevert.
Wat is het jaarverbruik van aardgas per jaar? Weet je dat?

En weet je heel zeker dat het glas niet al HR++ is? Bij mij was het in 2003 wel al HR++ hoewel de verkoopmakelaar (!) zei dat het niet zo was.
Staat wel in de randen van het glas (dat alu gedeelte), vaak ook jaartal e.d.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-01-2019 22:15:05 ]
  vrijdag 4 januari 2019 @ 22:50:29 #9
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184209462
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 22:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Mijn woning is uit 2003 en dat ging zonder verdere aanpassingen aan de isolatie prima.
Ik heb geen vloerverwarming maar LTV convectoren van Jaga die op de plek zijn gekomen van m'n oude radiatoren. Maar vloerverwarming voldoet ook prima.

Na-isoleren zou kunnen maar ik denk dat het gezien het bouwjaar weinig voordeel oplevert.
Wat is het jaarverbruik van aardgas per jaar? Weet je dat?

En weet je heel zeker dat het glas niet al HR++ is? Bij mij was het in 2003 wel al HR++ hoewel de verkoopmakelaar (!) zei dat het niet zo was.
Staat wel in de randen van het glas (dat alu gedeelte), vaak ook jaartal e.d.
In de papieren staat inderdaad wel HR, maar ga het op zoeken. Ik hoop niet dat ze stiekem wel al HR++ zijn, want dan kan ik de kou in huis niet meer verklaren _O- Maar thanks, ga straks je posts nog even beter lezen en doorklikken naar tweakers, en in mijn glas kijken wat het is.

Ik deed isolatiechecks online, en die zeiden dat je met een bouwjaar na 1980 niet verder hoeft te isoleren waarschijnlijk? Vraag dit voor mijn ouders.

Ik heb zelf dus een hoekwoning uit 2007.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184214390
Elk huis van na pakweg halverwege de jaren 90 is al voorzien van voldoende isolatie voor een warmtepomp. In elk geval wanneer het volgens de dan geldende normen gebouwd is.

Huizen uit de jaren 60-70-80 hebben vanaf de bouw geen hele goede isolatie, maar zijn vaak zonder hele ingrijpende werkzaamheden wel voldoende te isoleren: spouwmuren, vloer, glas en gevelpanelen, dak.

Op die laatste na, zijn het allemaal werkzaamheden buiten de leefruimtes.

Verduurzaming begint altijd met isoleren. Maar dat is bij een woning uit 2007 waarschijnlijk al behoorlijk op orde en valt dan ook weinig winst te maken.

Volgende stap is vloerverwarming of lage temperatuur radiatoren. Daarnaast waar nodig elektrische apparaten vervangen door zuinigere varianten. Bij deze stap kun je ook kijken maar duurzame bronnen als zonnepanelen en een zonneboiler.

Laatste stap naar gasloos wonen is de aanschaf van de warmtepomp en inductiekookplaat. Al zou je die laatste ook al véél eerder kunnen aanschaffen, vanwege het gemak in schoonmaken.

De grootste van de warmtepomp besparing in geld zit hem bij een goed geïsoleerd huis vooral in het wegvallen van het vastrecht voor gas. Dit omdat elektra in Nederland de zwaarst belaste vorm van energie is (per kWh energie inhoud berekend). Veel zwaarder dan aardgas, benzine en diesel. Verwachting is wel dat het verschil met aardgas komende jaren kleiner zal worden, waardoor de besparing met een warmtepomp steeds groter wordt.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 09:26:50 #11
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184214737
Oh ja, ik ben inderdaad ook op zoek naar een inductiefornuis.

Vloerverwarming, HR++ en inductie wil ik sowieso. En waarschijnlijk panelen. Ik vraag mij alleen af of de warmtepomp vandaag de dag zijn investering al waard is, en wat voor warmtepomp moet ik dan godesnaam. En moet ik dan ook nog een zonneboiler?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 09:37:10 #12
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184214832
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 22:03 schreef Valerie. het volgende:


Heb inderdaad een vloerverwarmingofferte met twee opties, standaard of 'met het oog op de toekomst' lol
Je wilt niet twee keer je huis overhoop halen om vloerverwarming te plaatsen. Dit is een no-brainer.
Dat de vloerverwarmingsmonteur uberhaupt nog twee opties geeft in 2019!
Tot nooit .......
  zaterdag 5 januari 2019 @ 09:40:48 #13
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184214859
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:37 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Je wilt niet twee keer je huis overhoop halen om vloerverwarming te plaatsen. Dit is een no-brainer.
Dat de vloerverwarmingsmonteur uberhaupt nog twee opties geeft in 2019!
Volgens mij staat in de offerte dat optie 1 ook kan met een warmtepomp? En ik weet er helemaal niets van, dus had ook geen idee of optie 2 echt noodzakelijk is haha. In optie 1 hadden ze het over 6 groepen, in 2 over 7 groepen en een dikkere buis geloof ik. 14 tegenover 16.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184214860
Dit laatste kan ik ook beamen. Mijn woning is uit 98 en mijn ouderlijk huis uit 90 en nog verbouwd rond 97. Waar bij mijn ouders in de winter de vloerverwarming echt voelbaar warm gestookt kon worden om het lekker te krijgen is dat bij mij onmogelijk, omdat het dan zo 26c is binnen.

Isolatiewaarde is dus enorm gestegen.

Terwijl in de huizen van na 2000 misschien nog meer isolatie zit, maar het verbruik veel meer afhankelijk is van afstelling en gebruik.

Als je vloerverwarming overweegt, zal ik wel opletten op de patronen en zorgen de aanvoer eerst richting de grote ramen gaat en zo in lussen dan terug naar de verdeler loopt. Tevens bij de ramen/gevels de lussen dichter op elkaar dan “in het midden”.

Verder denk ik dat goed geplaatste ltv radiatoren misschien nog iets zuiniger zal zijn. Ik merk toch wel dst je soms warmte verspilt door het traag reageren van vloerverwarming.
.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 09:41:21 #15
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184214864
Van een andere partij kreeg ik overigens 1 offerte, goedkoper dan optie 1 van de andere dus die lijkt me helemaal niet met het oog op de toekomst.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 09:43:32 #16
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184214879
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:40 schreef Fer het volgende:
Dit laatste kan ik ook beamen. Mijn woning is uit 98 en mijn ouderlijk huis uit 90 en nog verbouwd rond 97. Waar bij mijn ouders in de winter de vloerverwarming echt voelbaar warm gestookt kon worden om het lekker te krijgen is dat bij mij onmogelijk, omdat het dan zo 26c is binnen.

Isolatiewaarde is dus enorm gestegen.

Terwijl in de huizen van na 2000 misschien nog meer isolatie zit, maar het verbruik veel meer afhankelijk is van afstelling en gebruik.

Als je vloerverwarming overweegt, zal ik wel opletten op de patronen en zorgen de aanvoer eerst richting de grote ramen gaat en zo in lussen dan terug naar de verdeler loopt. Tevens bij de ramen/gevels de lussen dichter op elkaar dan “in het midden”.

Verder denk ik dat goed geplaatste ltv radiatoren misschien nog iets zuiniger zal zijn. Ik merk toch wel dst je soms warmte verspilt door het traag reageren van vloerverwarming.
Vloerverwarming moet je constant aan laten staan, toch? Hoe zit dat dan met die andere radiatoren? Die ken ik verder helemaal niet.

Mijn ouders hebben een woning uit 1988 en later vloerverwarming geplaatst. Altijd lekker warm daar, en bij mijn woning uit 2007 heb ik tocht en kou. Ik woon hier sinds juni overigens, dus heb geen vol jaar om naar te kijken.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 09:50:47 #17
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_184214944
Ik haak even aan, wij zijn ook aan het onderzoeken. Wij wonen in een 2-onder-1 kap uit voor 1950. Voorzien van dakisolatie en recent spouwmuurisolatie, de ramen zijn dubbelglas en die worden uiteraard vervangen door HR++(+) als het zover is. Mijn probleem is dat ik geen vloerisolatie of vloerverwarming kan toepassen en dan lijkt het al niet te doen om een warmtepomp aan te sluiten.

Wij hebben geen kruipruimte en aangezien het plafond redelijk laag is het geen idee om deze te verhogen met isolatie en/of vloerverwarming nog even buiten het feit dat er vorig jaar een vloer vast is gelegd op de grond.

Wij willen een nieuwe keuken en dan kunnen we al over van gas naar elektrisch, dan rest alleen nog de CV ketel uitfaseren.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zaterdag 5 januari 2019 @ 09:52:36 #18
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184214953
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:50 schreef Herkauwer het volgende:
Ik haak even aan, wij zijn ook aan het onderzoeken. Wij wonen in een 2-onder-1 kap uit voor 1950. Voorzien van dakisolatie en recent spouwmuurisolatie, de ramen zijn dubbelglas en die worden uiteraard vervangen door HR++(+) als het zover is. Mijn probleem is dat ik geen vloerisolatie of vloerverwarming kan toepassen en dan lijkt het al niet te doen om een warmtepomp aan te sluiten.

Wij hebben geen kruipruimte en aangezien het plafond redelijk laag is het geen idee om deze te verhogen met isolatie en/of vloerverwarming nog even buiten het feit dat er vorig jaar een vloer vast is gelegd op de grond.

Wij willen een nieuwe keuken en dan kunnen we al over van gas naar elektrisch, dan rest alleen nog de CV ketel uitfaseren.
Dan zou je op die wandradiatoren oid over moeten denk ik?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 09:54:00 #19
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_184214968
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:26 schreef Valerie. het volgende:
Oh ja, ik ben inderdaad ook op zoek naar een inductiefornuis.

Vloerverwarming, HR++ en inductie wil ik sowieso. En waarschijnlijk panelen. Ik vraag mij alleen af of de warmtepomp vandaag de dag zijn investering al waard is, en wat voor warmtepomp moet ik dan godesnaam. En moet ik dan ook nog een zonneboiler?
Ik ben zover dat ik binnenkort eens een expert ga laten langskomen om de opties bij mij thuis te bespreken. Op onze schuur hebben we ruimte voor zonnepanelen en hoop dat te kunnen combineren met een windmolen. Ik ben benieuwd wat er echt mogelijk is voor ons.

Ik herken hier zoveel in! Ik zit hier de laatste tijd ook mee. En van alle informatie die ik gevonden heb wordt ik ook niet heel veel wijzer.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_184214980
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:43 schreef Valerie. het volgende:
Mijn ouders hebben een woning uit 1988 en later vloerverwarming geplaatst. Altijd lekker warm daar, en bij mijn woning uit 2007 heb ik tocht en kou. Ik woon hier sinds juni overigens, dus heb geen vol jaar om naar te kijken.
Dan zou je beter eerst kunnen uitzoeken wat de oorzaak van de tocht en koude is. Overigens hangt het vereiste vermogen van je evt. warmtepomp niet af van het (historische) gasverbruik, maar van de gewenste temperatuur t.o.v. de koudste buitentemperatuur. Dus het nut van die Koeivlaaiformule ontgaat me volledig.

Ben ook benieuwd naar je gasverbruik per maand.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184214999
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:50 schreef Herkauwer het volgende:
Mijn probleem is dat ik geen vloerisolatie of vloerverwarming kan toepassen en dan lijkt het al niet te doen om een warmtepomp aan te sluiten.

Wij hebben geen kruipruimte en aangezien het plafond redelijk laag is het geen idee om deze te verhogen met isolatie en/of vloerverwarming nog even buiten het feit dat er vorig jaar een vloer vast is gelegd op de grond.
Ik neem aan dat de (beton?)vloer toch wel een isolatielaag tussen bodem en vloer heeft?

Overigens zo in jouw geval, een biomassaketel (subsidie :Y ) een alternatief voor de warmtepomp zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 09:57:15 #22
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_184215004
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:52 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Dan zou je op die wandradiatoren oid over moeten denk ik?
Ik denk dat jij iets anders bedoeld met wandradiatoren dan ik. Het CV ketel systeem is al voorzien van wandradiatoren, een mix van enkelvoudige en dubbele.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_184215020
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:52 schreef Valerie. het volgende:
Dan zou je op die wandradiatoren oid over moeten denk ik?
Convectoren. Met geforceerde luchtcirculatie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 10:00:56 #24
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_184215046
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik neem aan dat de (beton?)vloer toch wel een isolatielaag tussen bodem en vloer heeft?

Overigens zo in jouw geval, een biomassaketel (subsidie :Y ) een alternatief voor de warmtepomp zijn.
Ja dat klopt, denk aan koeienhuiden als isolatie ;)

Naar een biomassaketel heb ik ook gekeken, echter is de plaatsing van onze CV ketel onhandig. Deze zit op zolder (geen sta hoogte) en achter een schot. Hier komen we dus niet wekelijks en ik vraag me dan af hoe ik een pellet of biomassa kachel dan ga voorzien van brandstof.

Zoveel opties en onze situatie is best apart
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zaterdag 5 januari 2019 @ 10:03:27 #25
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184215068
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:54 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Ik ben zover dat ik binnenkort eens een expert ga laten langskomen om de opties bij mij thuis te bespreken. Op onze schuur hebben we ruimte voor zonnepanelen en hoop dat te kunnen combineren met een windmolen. Ik ben benieuwd wat er echt mogelijk is voor ons.

Ik herken hier zoveel in! Ik zit hier de laatste tijd ook mee. En van alle informatie die ik gevonden heb wordt ik ook niet heel veel wijzer.
Nee, ik vind het echt verschrikkelijk om waardevolle informatie te vinden. Mijn gemeente werkt met duurzaamheidsleningen ed, dus ik wil die ook even bellen voor informatie, maar die vrouw werkt pas volgende week weer helaas. Wil dan ook een adviseur zoeken, maar loop daarmee tegen hetzelfde probleem aan. Willen mij die gewoon alles verkopen, of gaan ze me legit netjes voorzien van degelijke informatie.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184215071
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 10:00 schreef Herkauwer het volgende:
Hier komen we dus niet wekelijks en ik vraag me dan af hoe ik een pellet of biomassa kachel dan ga voorzien van brandstof.
Beetje lichaamsbeweging met een zak pellets de trap op?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 10:04:14 #27
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184215072
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan zou je beter eerst kunnen uitzoeken wat de oorzaak van de tocht en koude is. Overigens hangt het vereiste vermogen van je evt. warmtepomp niet af van het (historische) gasverbruik, maar van de gewenste temperatuur t.o.v. de koudste buitentemperatuur. Dus het nut van die Koeivlaaiformule ontgaat me volledig.

Ben ook benieuwd naar je gasverbruik per maand.
Ja, we denken dus de ramen. We hebben overal tochtstrips geplaatst, de tuindeuren hebben een kier bv, dat hielp. Maar er bleef wat tocht, en bij de ramen voel je kou.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 10:04:26 #28
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184215076
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Convectoren. Met geforceerde luchtcirculatie.
Ja, dat.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184215087
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 10:03 schreef Valerie. het volgende:

Nee, ik vind het echt verschrikkelijk om waardevolle informatie te vinden.
Belangrijk is dat je zelf ook info hebt over je energieverbruik, verwamingsinstallatie en mogelijkheden voor LT verwarming.

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 10:03 schreef Valerie. het volgende:Wil dan ook een adviseur zoeken, maar loop daarmee tegen hetzelfde probleem aan. Willen mij die gewoon alles verkopen,
Dat lijkt me wel waarschijnlijk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 10:08:01 #30
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184215120
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan zou je beter eerst kunnen uitzoeken wat de oorzaak van de tocht en koude is. Overigens hangt het vereiste vermogen van je evt. warmtepomp niet af van het (historische) gasverbruik, maar van de gewenste temperatuur t.o.v. de koudste buitentemperatuur. Dus het nut van die Koeivlaaiformule ontgaat me volledig.

Ben ook benieuwd naar je gasverbruik per maand.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 10:10:17 #31
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_184215144
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 10:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Beetje lichaamsbeweging met een zak pellets de trap op?
Ik sport genoeg en dan moet ik iedere keer de kamer van mijn dochter ombouwen. Zij maakt gebruik van de zolder als speelkamer, deze is alleen toegankelijk via haar slaapkamer.

Daarnaast moet dat dan bijna dagelijks, dat zie ik echt niet zitten.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zaterdag 5 januari 2019 @ 10:11:22 #32
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184215159
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 10:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Belangrijk is dat je zelf ook info hebt over je energieverbruik, verwamingsinstallatie en mogelijkheden voor LT verwarming.

[..]

Dat lijkt me wel waarschijnlijk.
Ja, precies. Dus ik moet mijn info maar van de fokkers halen *)
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184215338
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:43 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Vloerverwarming moet je constant aan laten staan, toch? Hoe zit dat dan met die andere radiatoren? Die ken ik verder helemaal niet.

Mijn ouders hebben een woning uit 1988 en later vloerverwarming geplaatst. Altijd lekker warm daar, en bij mijn woning uit 2007 heb ik tocht en kou. Ik woon hier sinds juni overigens, dus heb geen vol jaar om naar te kijken.
Exact mijn ervaring. Door de hoge isolatiewaarde, heb je maar weinig verwarming nodig. Hierdoor mis je de directe warmte van de radiatoren, omdat deze niet zo warm meer worden. Met vloerverwarming is het nog erger. In een moderne woning zal de vloer amper warm aanvoelen, ik merk pas als deze niet werkt, dat de vloer wat koud voelt, maar warm nee.
.
pi_184215460
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 10:08 schreef Valerie. het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
200 m3 in december? Dat klopt echt niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 05-01-2019 10:48:32 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 10:35:25 #35
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184215461
Ik las trouwens ook dat een zonneboiler zichzelf pas terugverdiend als dat ding op is en je een nieuwe moet.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 10:35:50 #36
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184215467
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 10:35 schreef blomke het volgende:

[..]

200 m3 in december? Dat klopt echt niet.
Ik heb er echt geen flauw idee van, is het hoog, laag? _O-
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184215506
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 10:35 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Ik heb er echt geen flauw idee van, is het hoog, laag? _O-
Ik had <150 m3 voor een 100 jaar oude vrijstaande woning; dus die 200 is veel te veel. Als je dan nog koude voelt, wordt het met een WP helemaal een ijsberengala.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184215508
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 10:08 schreef Valerie. het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Soort woning heeft er ook mee te maken natuurlijk. Maar ik vind het wel hoog voor 2007. Ik zit op:

Okt 43
Nov 100
Dec 100

Ik werk met 3 temperaturen.

Nacht 19,5
Dag 20,5
Avond 21,5 (Dit is ongeveer al vanaf einde middag, rond zonsondergang)
.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 10:40:03 #39
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184215522
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 10:38 schreef Fer het volgende:

[..]

Soort woning heeft er ook mee te maken natuurlijk. Maar ik vind het wel hoog voor 2007. Ik zit op:

Okt 43
Nov 100
Dec 100

Ik werk met 3 temperaturen.

Nacht 19,5
Dag 20,5
Avond 21,5 (Dit is ongeveer al vanaf einde middag, rond zonsondergang)
Ik zet hem s nachts altijd op 18,5, maar vergeet het een enkele keer. Moet soms overdag en s avonds wel een paar keer stoken naar 21/22 om de kou eruit te krijgen. Maar moet helaas veel op 20/21 blijven omdat koud. En zet graag de hete douche op mijn pijnlijke rug.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 10:40:40 #40
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184215531
Heb dus een hoekwoning uit 2007.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184215583
Wat eens te meer duidelijk maakt, dat zomaar roeptoeteren "we moeten van het gas af en wel z.s.m." gewoon niet werkt. Teveel woningen met te weinig isolatie, geen ruimte voor WP-onderdelen, of - zoals in dit topic - een nieuw huis waar de installatie niet goed is ingeregeld, verkeerd aangelegd of ergens iets in de warmte/luchthuishouding niet deugt.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184215652
er zijn al een aantal topics hierover, waar exact dit wat hier besproken wordt al besproken is en waar je verder kunt met discuseren. Dit is handig, om zo dubbele opmerkingen en suggestes te voorkomen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184215660
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 10:46 schreef blomke het volgende:
Wat eens te meer duidelijk maakt, dat zomaar roeptoeteren "we moeten van het gas af en wel z.s.m." gewoon niet werkt. Teveel woningen met te weinig isolatie, geen ruimte voor WP-onderdelen, of - zoals in dit topic - een nieuw huis waar de installatie niet goed is ingeregeld, verkeerd aangelegd of ergens iets in de warmte/luchthuishouding niet deugt.
Ook dit is al een aantal keren voorbijgekomen in meerdere topics de afgelopen 3 weken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184215770
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 22:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ff over die formule van Koevlaas. Wat zegt het jaarverbruik over het vermogen wat je nodig hebt om de woning ook bij -5 graden warm te krijgen. Stel je bent alleen avonds thuis. Daardoor is je jaar verbruik erg laag, ook bij een slecht geïsoleerde woning, maar je hebt avonds wel genoeg power nodig om het warm te krijgen en te houden.

Wij zijn bijv met zijn 2en en door de week gaat onze cv pas om 18u aan en 22u uit. Dag temp. 17 graden. Toch verbruiken wij 1200m3 per jaar. Dat is relatief weinig, maar is dat ook als je het omrekent naar operationele tijd.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zaterdag 5 januari 2019 @ 11:04:11 #45
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184215800
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 10:46 schreef blomke het volgende:
Wat eens te meer duidelijk maakt, dat zomaar roeptoeteren "we moeten van het gas af en wel z.s.m." gewoon niet werkt. Teveel woningen met te weinig isolatie, geen ruimte voor WP-onderdelen, of - zoals in dit topic - een nieuw huis waar de installatie niet goed is ingeregeld, verkeerd aangelegd of ergens iets in de warmte/luchthuishouding niet deugt.
Nou, ik vraag mij dat af. Mijn vader denkt dat mijn radiatoren te weinig capaciteit hebben, en ik heb eigenlijk maar 1 in de keuken, en aan beide kanten van de tuindeuren 1. Verder nada in woonkamer/keuken. Is dat niet wat weinig? 55m2 ongeveer.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 11:15:02 #46
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184215909
SEMCO GLAS GmbH semcoplus sh1.1hr++ zegt mijn raam.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184215935
Het zou voldoende kunnen zijn, maar wellicht zou een convectorput (je hebt mooie ondiepe tegenwoordig) onder de tuindeuren wel helpen.

Kan je weinig over zeggen vanaf afstand, zonder te weten hoe het ingeregeld is. Maar ondercapaciteit in 2007 lijkt me sterk.

Een klokthermostaat (of slimme) is wel handig om meer met constante temperaturen en vaste schema’s te werken. Je moet zorgen, dat de cv zo regelmatig aan slaat. Dat de radiatoren niet de hele tijd heet/koud worden, maar constant lauw blijft.
.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 11:18:38 #48
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_184215963
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 10:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik had <150 m3 voor een 100 jaar oude vrijstaande woning; dus die 200 is veel te veel. Als je dan nog koude voelt, wordt het met een WP helemaal een ijsberengala.
270 kuub hier in december. (190 m2 woning) En dat is na spouwmuurisolatie en het verwijderen van een buitendeur door een geïsoleerde muur. Wel een groot en oud huis verder, en ik loop nu al ruim voor vergeleken met het verbruik van vorig jaar O-)

De reden dat we nog meer willen doen dus ;)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_184216110
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:18 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

270 kuub hier in december. (190 m2 woning) En dat is na spouwmuurisolatie en het verwijderen van een buitendeur door een geïsoleerde muur. Wel een groot en oud huis verder, en ik loop nu al ruim voor vergeleken met het verbruik van vorig jaar O-)

De reden dat we nog meer willen doen dus ;)
Zoveel gas? Reken dan maar op 500kg pellets slepen en vullen.
.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 11:32:06 #50
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184216130
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:17 schreef Fer het volgende:
Het zou voldoende kunnen zijn, maar wellicht zou een convectorput (je hebt mooie ondiepe tegenwoordig) onder de tuindeuren wel helpen.

Kan je weinig over zeggen vanaf afstand, zonder te weten hoe het ingeregeld is. Maar ondercapaciteit in 2007 lijkt me sterk.

Een klokthermostaat (of slimme) is wel handig om meer met constante temperaturen en vaste schema’s te werken. Je moet zorgen, dat de cv zo regelmatig aan slaat. Dat de radiatoren niet de hele tijd heet/koud worden, maar constant lauw blijft.
Ik heb die stomme verwarming altijd aanstaan. Denk dat vloerverwarming wel echt een verschil gaat maken hier. Blijkbaar hoef ik mijn ramen dan niet meer te vervangen, maar die tuindeuren moeten wel even rechtgezet worden.


Dus alleen daar naast de deuren een radiator en een in de keuken.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 11:34:08 #51
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_184216148
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:30 schreef Fer het volgende:

[..]

Zoveel gas? Reken dan maar op 500kg pellets slepen en vullen.
Ja daarom wil ik eigenlijk ook geen pellets! Tenzij ik dit 1 keer per jaar kan doen of zo ;) De bedoeling is dat de ramen nog van standaard dubbel glas gaan naar HR ++ (+) en ik vergeet nog te zeggen dat we in december ook regelmatig de benedenverdieping hebben verwarmt met de open haard. (zo eentje met een blaassysteem)

Mogelijk met het glas worden ook de kozijnen vervangen als dat nodig blijkt te zijn.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zaterdag 5 januari 2019 @ 11:35:23 #52
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184216160
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:34 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Ja daarom wil ik eigenlijk ook geen pellets! Tenzij ik dit 1 keer per jaar kan doen of zo ;) De bedoeling is dat de ramen nog van standaard dubbel glas gaan naar HR ++ (+) en ik vergeet nog te zeggen dat we in december ook regelmatig de benedenverdieping hebben verwarmt met de open haard. (zo eentje met een blaassysteem)

Mogelijk met het glas worden ook de kozijnen vervangen als dat nodig blijkt te zijn.
Waarom drie plussen? Ik heb dat de afgelopen tijd ook onderzocht, en +++ levert niet veel meer op dan ++, en kost veel meer. Ook moet dat in kunstof? kozijnen, dus als je hout hebt dat nog niet vervangen hoeft te worden is +++ erg zonde.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 11:37:53 #53
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_184216189
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:35 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Waarom drie plussen? Ik heb dat de afgelopen tijd ook onderzocht, en +++ levert niet veel meer op dan ++, en kost veel meer. Ook moet dat in kunstof? kozijnen, dus als je hout hebt dat nog niet vervangen hoeft te worden is +++ erg zonde.
Dat is precies de reden waarom ik nog niet zeker ben van +++. Als de kozijnen goed genoeg zijn wil ik die niet laten vervangen. Maar als ze er wel uit moeten dan ligt het aan de kosten/baten analyse.

Bedankt voor de tip :)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zaterdag 5 januari 2019 @ 11:41:36 #54
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184216243
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:37 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Dat is precies de reden waarom ik nog niet zeker ben van +++. Als de kozijnen goed genoeg zijn wil ik die niet laten vervangen. Maar als ze er wel uit moeten dan ligt het aan de kosten/baten analyse.

Bedankt voor de tip :)
Ah sorry, las over je laatste zin heen
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184216287
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:04 schreef Valerie. het volgende:
Nou, ik vraag mij dat af. Mijn vader denkt dat mijn radiatoren te weinig capaciteit hebben, en ik heb eigenlijk maar 1 in de keuken, en aan beide kanten van de tuindeuren 1. Verder nada in woonkamer/keuken. Is dat niet wat weinig? 55m2 ongeveer.
Dat is ook precies wat ik zeg: verkeerd aangelegd.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184216322
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:01 schreef Patroon het volgende:

Ff over die formule van Koevlaas. Wat zegt het jaarverbruik over het vermogen wat je nodig hebt om de woning ook bij -5 graden warm te krijgen.
Die Koeievlaai formule zegt ook helemaal niets, temeer daar het WP-rendement sterk daalt bij lage buitentemperaturen. Is weer gebaseerd op het verschil tussen energie en vermogen niet (willen) weten (snappen).
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 11:46:52 #57
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184216337
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is ook precies wat ik zeg: verkeerd aangelegd.
Okay, dus te weinig capaciteit en te weinig radiatoren uberhaupt lijkt wel legit?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184216348
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:46 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Okay, dus te weinig capaciteit en te weinig radiatoren uberhaupt lijkt wel legit?
Kan voor een deel de oorzaak, maar dan moet ter plekke de situatie geheel geanalyseerd en gemeten worden.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 11:48:35 #59
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184216365
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:47 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan voor een deel de oorzaak, maar dan moet ter plekke de situatie geheel geanalyseerd en gemeten worden.
Nou ja maakt niet uit, wil sowieso asap vloerverwarming.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184216462
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:48 schreef Valerie. het volgende:

Nou ja maakt niet uit, wil sowieso asap vloerverwarming.
:? ik geef het op... :W
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 11:57:53 #61
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184216490
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:56 schreef blomke het volgende:

[..]

:? ik geef het op... :W
Ik snap er toch niets van, daarom open ik dit topic. :'(

Als jij zegt dat dat verkeerd is aangelegd, denk ik dat probleem is dan opgelost met vloerverwarming want dan trekken ze alles eruit en leggen het opnieuw aan :+
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 12:02:04 #62
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184216540
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 10:03 schreef Valerie. het volgende:
Nee, ik vind het echt verschrikkelijk om waardevolle informatie te vinden. Mijn gemeente werkt met duurzaamheidsleningen ed, dus ik wil die ook even bellen voor informatie, maar die vrouw werkt pas volgende week weer helaas. Wil dan ook een adviseur zoeken, maar loop daarmee tegen hetzelfde probleem aan.
Mijn buurman had zo'n gratis advisieur van de gemeente.
We hebben dezelfde huizen, maar ik ben al een stuk verder dan hij.

Hij heeft een rapport laten opmaken en ik was bij de gesprekken. Leerzaam voor mijn eigen woning. Hij adviseerde mondeling al spouwmuur isolatie. Ik vertelde hem toen dat onze jaren 30 woningen geen spouwen hebben dus dat wordt lastig.

Het uiteindelijke rapport sloeg werkelijk kant nog wel.
• De spouwmuur isolatie stond er weer in.
• Er moest HR++ aan de voorzijde terwijl dat er al in zat.
• Over vloerisolatie werd helemaal niet gesproken. (houten vloer met kruipruimte)
• De cv ketel zat er ver van het huis (schuur TEGEN het huis aan, juist een perfecte plek om in de toekomst ruimte te hebben voor WP-technieken).

Op basis van dit rapport kan hij een lening krijgen om de werkzaamheden uit te voeren.
Dat hebben we dus maar niet gedaan.
Tot nooit .......
pi_184216625
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 12:02 schreef Speekselklier het volgende:
Hij adviseerde mondeling al spouwmuur isolatie. Ik vertelde hem toen dat onze jaren 30 woningen geen spouwen hebben dus dat wordt lastig.

Het uiteindelijke rapport sloeg werkelijk kant nog wel.
• De spouwmuur isolatie stond er weer in.
• Er moest HR++ aan de voorzijde terwijl dat er al in zat.
• Over vloerisolatie werd helemaal niet gesproken. (houten vloer met kruipruimte)
• De cv ketel zat er ver van het huis (schuur TEGEN het huis aan, juist een perfecte plek om in de toekomst ruimte te hebben voor WP-technieken).

Op basis van dit rapport kan hij een lening krijgen om de werkzaamheden uit te voeren.

_O- _O_ _O- …ik zie analogie met adviseurs voor hypotheken..
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184216659
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:01 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ff over die formule van Koevlaas. Wat zegt het jaarverbruik over het vermogen wat je nodig hebt om de woning ook bij -5 graden warm te krijgen. Stel je bent alleen avonds thuis. Daardoor is je jaar verbruik erg laag, ook bij een slecht geïsoleerde woning, maar je hebt avonds wel genoeg power nodig om het warm te krijgen en te houden.

Wij zijn bijv met zijn 2en en door de week gaat onze cv pas om 18u aan en 22u uit. Dag temp. 17 graden. Toch verbruiken wij 1200m3 per jaar. Dat is relatief weinig, maar is dat ook als je het omrekent naar operationele tijd.
Het is een vuistregel. En dat je relatief veel verbruikt als je kort stookt is logisch.
In een woning die op temperatuur blijft zal de ketel op een lager vermogen kunnen stoken dan wanneer je om 18u de verwarming omhoog zet. Maar goed, dat weet je zelf ook wel :P

Op Tweakers is gebleken dat de Koevlaas formule vrij goed aansluit bij het historisch gasverbruik én de gekozen warmtepomp.

De formule is overigens:

m3 x 8 (aangezien er praktisch ongeveer 8kWh uit 1m3 aardgas wordt gehaald) gedeeld door 1650 (het gemiddeld aantal vollast stookuren per jaar) is het geschatte vermogen dat je warmtepomp moet hebben en dat rond je af naar boven.

Maar nogmaals: het is een vuistregel, het is aan de installateur om maatwerk te leveren.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-01-2019 12:28:25 ]
pi_184216763
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:57 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Ik snap er toch niets van, daarom open ik dit topic. :'(

Als jij zegt dat dat verkeerd is aangelegd, denk ik dat probleem is dan opgelost met vloerverwarming want dan trekken ze alles eruit en leggen het opnieuw aan :+
Klopt, met vloerverwarming is dat prima op te lossen. Tochtproblemen uiteraard niet, dat zal je los daarvan moeten aanpakken als er sprake van is.

Je zou de bestaande radiatoren (het zijn er niet zoveel) daarbij nog kunnen vervangen door Jaga convectoren met DBE. Die kunnen ook prima op lage temperaturen werken, net als vloerverwarming. Het huis warm krijgen moet dan geen enkel probleem zijn.
Desnoods vervang je alleen de 2 grootste radiatoren.

Ik heb hier geen vloerverwarming, alleen maar Jaga convectoren en krijg het al warm met een aanvoer van 28 graden bij 0 graden buitentemperatuur. Zonder DBE zou dat niet lukken. DBE is een systeem met ventilatoren die een "boost" geven aan de warmteafgifte. Het werkt zelfstandig per convector en draait alleen als het nodig is. Hou er wel rekening mee dat je per convector een stopcontact nodig hebt voor die fans. Het stroomverbruik is maar een paar ¤ per jaar, daar zal het niet op over gaan.

Afmetingen moet je even niet naar kijken (dat is maatwerk per woning) maar zo ziet dat er opengewerkt ongeveer uit:





De convectoren zijn in meerdere kleuren te krijgen, dus als je van het saaie wit af wil ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-01-2019 12:29:13 ]
  zaterdag 5 januari 2019 @ 12:32:55 #66
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184216866
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 12:23 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, met vloerverwarming is dat prima op te lossen. Tochtproblemen uiteraard niet, dat zal je los daarvan moeten aanpakken als er sprake van is.

Je zou de bestaande radiatoren (het zijn er niet zoveel) daarbij nog kunnen vervangen door Jaga convectoren met DBE. Die kunnen ook prima op lage temperaturen werken, net als vloerverwarming. Het huis warm krijgen moet dan geen enkel probleem zijn.
Desnoods vervang je alleen de 2 grootste radiatoren.

Ik heb hier geen vloerverwarming, alleen maar Jaga convectoren en krijg het al warm met een aanvoer van 28 graden bij 0 graden buitentemperatuur. Zonder DBE zou dat niet lukken. DBE is een systeem met ventilatoren die een "boost" geven aan de warmteafgifte. Het werkt zelfstandig per convector en draait alleen als het nodig is. Hou er wel rekening mee dat je per convector een stopcontact nodig hebt voor die fans. Het stroomverbruik is maar een paar ¤ per jaar, daar zal het niet op over gaan.

Afmetingen moet je even niet naar kijken (dat is maatwerk per woning) maar zo ziet dat er opengewerkt ongeveer uit:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De convectoren zijn in meerdere kleuren te krijgen, dus als je van het saaie wit af wil ;)
Zou ik die radiotoren nog nodig zijn met vloerverwarming? Boven stook ik eigenlijk niet, soms draai ik hem even 5 minuten open als ik naar bed ga. Zou ik die dan toch ook maar moeten vervangen?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184216938
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 12:32 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Zou ik die radiotoren nog nodig zijn met vloerverwarming? Boven stook ik eigenlijk niet, soms draai ik hem even 5 minuten open als ik naar bed ga. Zou ik die dan toch ook maar moeten vervangen?
Je kan ze prima laten zitten.
Mocht er meer behoefte zijn aan warmte dan kan je er altijd nog een convector ophangen.
Op mijn slaapkamer is het met de verwarming uit altijd nog zo'n 17 graden, dat vind ik wel warm genoeg :P Er hangt wel een Jaga maar tot nu toe heeft die nog niets hoeven doen, thermostaatkraan heb ik dicht staan... misschien bij -15 buiten dat het wel fijn is dat hij er hangt.

Een goede installateur zal je installatie na alle aanpassingen opnieuw inregelen. Die uren betaal je uiteraard maar het verdient zich terug in comfort en verbruik.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 12:43:20 #68
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184217012
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 12:37 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je kan ze prima laten zitten.
Mocht er meer behoefte zijn aan warmte dan kan je er altijd nog een convector ophangen.
Op mijn slaapkamer is het met de verwarming uit altijd nog zo'n 17 graden, dat vind ik wel warm genoeg :P Er hangt wel een Jaga maar tot nu toe heeft die nog niets hoeven doen, thermostaatkraan heb ik dicht staan... misschien bij -15 buiten dat het wel fijn is dat hij er hangt.

Een goede installateur zal je installatie na alle aanpassingen opnieuw inregelen. Die uren betaal je uiteraard maar het verdient zich terug in comfort en verbruik.
Ben het wellicht vergeten, maar wat voor warmtepomp heb jij? Ik vermoed dat ik voor elke optie de ruimte heb.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184217037
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 12:43 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Ben het wellicht vergeten, maar wat voor warmtepomp heb jij? Ik vermoed dat ik voor elke optie de ruimte heb.
Een Mitsubishi Zubadan 14kW, split. En hij is veel te zwaar voor de woning, had beter de Koevlaas formule kunnen toepassen :+ Een 7 of 8kW versie had het hier ook wel gered, dan is de buitenunit ook de helft kleiner.

In m'n garage staat / hangt dit:



Achter m'n garage hangt dit:



En in m'n bijkeuken staat nog zo'n vat met 200 liter warm water, dat weer warm wordt gemaakt door die installatie in / aan de garage. Er lopen dus 4 dikke, geïsoleerde buizen onder de grond van garage naar woning.

[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-01-2019 12:54:53 ]
pi_184217119
En m'n convectoren zie je in deze video, huis was toen nog niet klaar:


In de laatste seconden zie je rechts nog net een Jaga waar de kap nog niet op zit, je ziet de fans ook.
pi_184217342
Of deze Jaga onder de tuindeuren inbouwen, er kan ook DBE op.

http://www.jagapro.nl/sit(...)ds/Mini_Canal_nl.pdf


Vloerverwarming kan tegenvallen, wanneer jij gelijk warmte verwacht, als je aan de thermostaat of radiatorknop draait op momenten dat je het koud hebt. Vloerverwarming is traag.
.
pi_184217378
Gewoon een tweetal L/L warmtepompen van COP 5 en klaar. Het comfort van koelen is ook heel wat waard tegenwoordig. Als je balansventilatie hebt is dat helemaal een no-brainer omdat de warmte dan goed verspreid wordt in huis.
pi_184217414
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:06 schreef Fer het volgende:
Of deze Jaga onder de tuindeuren inbouwen, er kan ook DBE op.

http://www.jagapro.nl/sit(...)ds/Mini_Canal_nl.pdf

Vloerverwarming kan tegenvallen, wanneer jij gelijk warmte verwacht, als je aan de thermostaat of radiatorknop draait op momenten dat je het koud hebt. Vloerverwarming is traag.
Klopt, met vloerverwarming is nachtverlaging daarom ook niet altijd zo'n goed idee.

Maar dat maakt de combinatie met Jaga's interessant, die kunnen vlot reageren op warmtevraag.
Zeker in de buurt van je zithoek kan dat fijn zijn.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 13:30:41 #74
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184217693
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:06 schreef Fer het volgende:
Of deze Jaga onder de tuindeuren inbouwen, er kan ook DBE op.

http://www.jagapro.nl/sit(...)ds/Mini_Canal_nl.pdf

Vloerverwarming kan tegenvallen, wanneer jij gelijk warmte verwacht, als je aan de thermostaat of radiatorknop draait op momenten dat je het koud hebt. Vloerverwarming is traag.
afaik moet je t altijd aan laten staan? Constant
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 13:33:40 #75
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184217728
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 12:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Een Mitsubishi Zubadan 14kW, split. En hij is veel te zwaar voor de woning, had beter de Koevlaas formule kunnen toepassen :+ Een 7 of 8kW versie had het hier ook wel gered, dan is de buitenunit ook de helft kleiner.

In m'n garage staat / hangt dit:

[ afbeelding ]

Achter m'n garage hangt dit:

[ afbeelding ]

En in m'n bijkeuken staat nog zo'n vat met 200 liter warm water, dat weer warm wordt gemaakt door die installatie in / aan de garage. Er lopen dus 4 dikke, geïsoleerde buizen onder de grond van garage naar woning.

Dat is lucht/lucht?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184217762
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:30 schreef Valerie. het volgende:

[..]

afaik moet je t altijd aan laten staan? Constant
Das onzin. Dat zeggen de verkopers van vloerverwarming graag, om gezeur over verminderd comfort te voorkomen.

Wanneer er alleen 's avonds van 1800 tot 2300 uur behoefte aan warmte is, kun je rustig na 2300 uur de vloerverwarming uitschakelen. Alleen moet je er rekening mee houden dat de opwarmtijd met vloerverwarming veel langer is dan met radiatoren.

Om het om 1800 uur weer warm te hebben in huis, moet dan de vloerverwarming om 1400 of 1500 uur alweer aangezet worden. Met een programmeerbare thermostaat of slimme thermostaat is dat prima te regelen.
pi_184217778
Nee je moet doen zoals ik het ingesteld heb.

Dus in de ochtend 1 graad omhoog, einde middag nog 1 graag omhoog en in de nacht 2 omlaag.

Dus nacht 18, overdag 19, avond 20. Of zoals bij mij 19,5 20,5 en 21,5

Bij mij heeft zonsondergang veel invloed op de warmte in huis. Dus ik stel de avondtemperatuur, al in, een uur voordat de zon ondergaat.
.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 13:40:30 #78
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184217837
Ik ben wel overdag thuis met de baby's
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184217911
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:33 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Dat is lucht/lucht?
Nee, lucht / water.

Hij haalt z'n warmte uit de buitenlucht, vandaar "lucht".
En die warmte draagt hij over aan het CV-systeeem, vandaar "water".

Bij water / water heb je een bron onder de grond.

Bij lucht / lucht werkt het als een omgekeerde airco. Je haalt de warmte uit de buitenlucht en geeft het af aan de binnenlucht. Ik zou het zelf niet willen maar sommige mensen zweren er bij. In de USA en Canada zie je dat systeem vaker.
pi_184217940
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:35 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Das onzin. Dat zeggen de verkopers van vloerverwarming graag, om gezeur over verminderd comfort te voorkomen.

Wanneer er alleen 's avonds van 1800 tot 2300 uur behoefte aan warmte is, kun je rustig na 2300 uur de vloerverwarming uitschakelen. Alleen moet je er rekening mee houden dat de opwarmtijd met vloerverwarming veel langer is dan met radiatoren.

Om het om 1800 uur weer warm te hebben in huis, moet dan de vloerverwarming om 1400 of 1500 uur alweer aangezet worden. Met een programmeerbare thermostaat of slimme thermostaat is dat prima te regelen.
Dat is ook iets wat je gaandeweg leert en kan aanpassen. De één is ook meer koukleum dan de ander. En het hangt er ook maar net vanaf hoeveel warmte je verliest in een nacht.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 13:55:36 #81
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184218012
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, lucht / water.

Hij haalt z'n warmte uit de buitenlucht, vandaar "lucht".
En die warmte draagt hij over aan het CV-systeeem, vandaar "water".

Bij water / water heb je een bron onder de grond.

Bij lucht / lucht werkt het als een omgekeerde airco. Je haalt de warmte uit de buitenlucht en geeft het af aan de binnenlucht. Ik zou het zelf niet willen maar sommige mensen zweren er bij. In de USA en Canada zie je dat systeem vaker.
water/water zou het beste en het duurste zijn, non? Maar jij zou lucht/water adviseren?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184218571
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:55 schreef Valerie. het volgende:

[..]

water/water zou het beste en het duurste zijn, non? Maar jij zou lucht/water adviseren?
Water/water heeft een iets beter rendement, maar het prijsverschil tussen een lucht/water en water/water installatie is al snel zo'n ¤10.000

Dat ga je niet terugverdienen.

Sowieso zal ik niet beweren dat je een warmtepomp (vlot) terugverdient.
Ik bespaar nu zo'n 40% t.o.v. gas en betaal geen vastrecht meer voor gas maar als je de kosten van de installatie daar tegenover zet moet ik hier nog wel wat jaartjes blijven wonen.

Maar aan de andere kant ligt m'n dak vol met panelen (68 stuks), is m'n maandelijkse voorschot nog ¤5 en krijg ik aan het eind van het jaar naar verwachting zo'n ¤800 terug van GreenChoice. Dus met die investering heb ik wel mooi lage vaste lasten hier.

Ik zou als ik jou was eerst die vloerverwarming laten aanleggen, eventueel ook gelijk Jaga's erbij met DBE en daar eerst eens een (paar) jaar mee stoken. Als je de leidingen goed laat uitkomen is de overstap naar een warmtepomp in een volgende fase ook niet zo'n grote stap meer.

Maar het ligt ook aan je financiën, of je het interessant vindt en aan de leeftijd van je CV-ketel. Als je ketel 5 jaar oud is, zou ik zeggen "laat 'm nog wat jaren hangen".

Voor mij is het deels ook omdat ik gek ben op techniek en op dit vlak "voorop" lopen dan geen probleem vind. En eerlijk is eerlijk, het draait, het is hier warm en ook bij -25 buiten blijft deze warmtepomp het wel doen.

[ Bericht 15% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-01-2019 14:51:08 ]
  zaterdag 5 januari 2019 @ 15:22:44 #83
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184219312
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 14:34 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Water/water heeft een iets beter rendement, maar het prijsverschil tussen een lucht/water en water/water installatie is al snel zo'n ¤10.000

Dat ga je niet terugverdienen.

Sowieso zal ik niet beweren dat je een warmtepomp (vlot) terugverdient.
Ik bespaar nu zo'n 40% t.o.v. gas en betaal geen vastrecht meer voor gas maar als je de kosten van de installatie daar tegenover zet moet ik hier nog wel wat jaartjes blijven wonen.

Maar aan de andere kant ligt m'n dak vol met panelen (68 stuks), is m'n maandelijkse voorschot nog ¤5 en krijg ik aan het eind van het jaar naar verwachting zo'n ¤800 terug van GreenChoice. Dus met die investering heb ik wel mooi lage vaste lasten hier.

Ik zou als ik jou was eerst die vloerverwarming laten aanleggen, eventueel ook gelijk Jaga's erbij met DBE en daar eerst eens een (paar) jaar mee stoken. Als je de leidingen goed laat uitkomen is de overstap naar een warmtepomp in een volgende fase ook niet zo'n grote stap meer.

Maar het ligt ook aan je financiën, of je het interessant vindt en aan de leeftijd van je CV-ketel. Als je ketel 5 jaar oud is, zou ik zeggen "laat 'm nog wat jaren hangen".

Voor mij is het deels ook omdat ik gek ben op techniek en op dit vlak "voorop" lopen dan geen probleem vind. En eerlijk is eerlijk, het draait, het is hier warm en ook bij -25 buiten blijft deze warmtepomp het wel doen.
Ik zit sowieso nog wel met een contract, dus zou m'n vastrecht moeten afkopen.

Ik zou wel graag compleet van het gas af willen, maar ja. Water/water heeft wel een langere levensduur toch? Maar ook dan verdien je het dus niet terug? Dat is wel een beetje jammer :P

Ik ga sowieso de vloerverwarming doen inderdaad, inductiefornuis en zonnepanelen toch wel denk ik. Warmtepomp heb ik voor nu sowieso nog te weinig informatie over, hoe en wat nu precies het beste zou zijn en of het de investering waard is.

Ik las trouwens overal dat ze tot -15 goed zouden moeten werken
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184219532
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 15:22 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Ik zit sowieso nog wel met een contract, dus zou m'n vastrecht moeten afkopen.

Ik zou wel graag compleet van het gas af willen, maar ja. Water/water heeft wel een langere levensduur toch? Maar ook dan verdien je het dus niet terug? Dat is wel een beetje jammer :P

Ik ga sowieso de vloerverwarming doen inderdaad, inductiefornuis en zonnepanelen toch wel denk ik. Warmtepomp heb ik voor nu sowieso nog te weinig informatie over, hoe en wat nu precies het beste zou zijn en of het de investering waard is.

Ik las trouwens overal dat ze tot -15 goed zouden moeten werken
De betere merken hebben keurig in de specificaties staan wat een warmtepomp nog doet bij strenge vorst.
Sommige warmtepompen (zoals veel modellen van Nefit) zijn voorzien van een 9kW verwarmingselement die inschakelt als de warmtepomp het zelf niet meer aankan. Dat zou niet mijn voorkeur hebben, goedkoop is dan alsnog duurkoop.

Als voorbeeld, een Zubadan kan tot -15 z'n volle vermogen afgeven en werkt tot -25 graden.
Eventueel kán er dan nog een element van 2kW ingeschakeld worden maar dat zou in Nederland nooit en te nimmer nodig moeten zijn, ik heb die functie uitgezet.

Panasonic, Mitsubishi, Nibe, Hitatchi, Daikin, Danfoss, Samsung, LG en Toshiba zijn denk ik wel de betere merken, die ook allemaal al veel ervaring hebben met airco's (wat in feite ook warmtepompen zijn).

De oude "CV-ketel" merken zijn het volgens mij allemaal net niet. Die zou ik eerst links laten liggen.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-01-2019 15:53:33 ]
  zaterdag 5 januari 2019 @ 15:43:07 #85
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184219601
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 15:37 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De betere merken hebben keurig in de specificaties staan wat een warmtepomp nog doet bij strenge vorst.
Sommige warmtepompen (zoals veel modellen van Nefit) zijn voorzien van een 9kW verwarmingselement die inschakelt als de warmtepomp het zelf niet meer aankan. Dat zou niet mijn voorkeur hebben, goedkoop is dan alsnog duurkoop.

Als voorbeeld, een Zubadan kan tot -15 z'n volle vermogen afgeven en werkt tot -25 graden.
Eventueel kán er dan nog een element van 2kW ingeschakeld worden maar dat zou in Nederland nooit en te nimmer nodig moeten zijn, ik heb die functie uitgezet.
Die van jou kon ik met de eerste tig links niet meer vinden, is die alweer uit de gratie? Wat kostte dat? En moet je dan dat vat er nog extra bijkopen? Duurt het lang voordat je water warm is? Duurt het lang voordat je douchewater heet is?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184219679
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 15:43 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Die van jou kon ik met de eerste tig links niet meer vinden, is die alweer uit de gratie? Wat kostte dat? En moet je dan dat vat er nog extra bijkopen? Duurt het lang voordat je water warm is? Duurt het lang voordat je douchewater heet is?
Douchewater maakt hij op voorraad in een boilervat van 200 liter en water van 50 graden. Daar is hij zo'n 30 tot 45 minuten per dag mee bezig om dat weer op 50 graden te krijgen. Het boilervat staat op de plek van de oude CV-ketel dus dat gaat nu sneller dan voorheen (CV-ketel moest altijd even op gang komen, boilervat is al op temperatuur). Het is me nog niet gelukt om zo lang te douchen dat hij koud werd, maar als je met 2 personen na elkaar in een vers bad wil dan kan er dus even een wachttijd van een uurtje tussen zitten.

Ik heb deze set:
https://www.havepe.nl/nl/(...)-v-zhr140y/1174/1197

Overigens via m'n eigen installateur en Alklima. Jij kan waarschijnlijk met een 7kW versie toe en dat is al fors goedkoper... die van mij is gewoon veel te zwaar voor mijn woning :P

Panasonic maakt ook mooie pompen, ik zou me niet blindstaren op wat ik heb. In Japan hebben ze veel ervaring met warmtepompen en airco's, zo uit m'n hoofd vind je daar de meeste units per hoofd van de bevolking.

Wat betreft vaten, filters, kleppen, pompen en buizen... dat neemt een installateur wel mee in z'n offerte ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-01-2019 15:55:12 ]
pi_184219941
Overigens heb ik een "split" warmtepomp, de buiten- en binnenunit zijn gescheiden en er zit een speciaal koelmiddel in de leidingen tussen de buiten- en binnenunit. Het boilervat is dan ook een losstaand vat.

Er zijn ook veel compactere versies waar dat geïntegreerd is, zie hieronder:

https://www.alklima.nl/producten/ecodan-/

Het is maar net hoeveel ruimte je hebt, wat er nodig is, wat je wensen zijn en wat je budget is.
pi_184220703
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 10:24 schreef Fer het volgende:

[..]

Exact mijn ervaring. Door de hoge isolatiewaarde, heb je maar weinig verwarming nodig. Hierdoor mis je de directe warmte van de radiatoren, omdat deze niet zo warm meer worden. Met vloerverwarming is het nog erger. In een moderne woning zal de vloer amper warm aanvoelen, ik merk pas als deze niet werkt, dat de vloer wat koud voelt, maar warm nee.
Ja inderdaad, grootste teleurstelling ooit. Dacht lekker vloerverwarming, altijd een warme vloer maar hij slaat dus nooit aan. Als ik de thermostaat op 15 of zo zet word het niet kouder dan 21 graden. Dus ik moet hem bewust hoger zetten om de vloerverwarming aan te zetten, maar voor het schoon houden is het natuurlijk wel veel makkelijker om vloerverwarming te hebben.
pi_184232181
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:01 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ff over die formule van Koevlaas. Wat zegt het jaarverbruik over het vermogen wat je nodig hebt om de woning ook bij -5 graden warm te krijgen. Stel je bent alleen avonds thuis. Daardoor is je jaar verbruik erg laag, ook bij een slecht geïsoleerde woning, maar je hebt avonds wel genoeg power nodig om het warm te krijgen en te houden.

Wij zijn bijv met zijn 2en en door de week gaat onze cv pas om 18u aan en 22u uit. Dag temp. 17 graden. Toch verbruiken wij 1200m3 per jaar. Dat is relatief weinig, maar is dat ook als je het omrekent naar operationele tijd.
de formule is gebaseerd op jouw verbruik.
als een winter extra koud is,dan verbuik jouw ketel ook wel meer gas. zo kan je een redelijk beeld vormen van het benodigde vermogen voor jouw huidige situatie.
gaat dat nou drastisch veranderen, omdat je kinderen krijgt, vloerverwarming ipv radioatoren, isolatie, dan moet het getal uiteraad ook op aangepast worden.

de andere optie is om een warmteverliesberekening te maken en daarop een vermogen uit te kiezen, maar dan kan zeker in jouw geval een veel te grote warmtepomp uit komen.
pi_184234167
Ik heb een hoekwoning uit 2002 en binnenkort ga ik hier ook een warmtepomp plaatsen. Dit wordt een 5 Kw model, monoblock. Mijn warm water ga ik dan apart regelen met een ventilatiewarmtepompboiler op zolder. Met subsidie zijn die dingen zo goed als gratis.

2 jaar geleden heb ik al vloerverwarming laten aanleggen en alle radiatoren beneden verwijdert.

Ga niet te gauw af op die te dure adviseurs maar zoek echt een bedrijf met verstand van zaken. De gemiddelde gas CV monteur dus niet want die snappen een warmtepomp niet.

Ga je inlezen op het forum van Tweakers. Daar vindt je een schat aan informatie en die gasten zijn echt kundig.

Die Koevlaas formule is bedacht door iemand die zelf WP installeert, en toevallig was hij 2 dagen geleden bij mij aan huis. Hij geeft dus ook advies. Maar vraagt er niet zo achterlijk veel voor.

Als je vloerverwarming in laat frezen(+-2500 euro) heb je eigenlijk daarna alleen nog maar de WP nodig want jouw huis is verder al meer dan geschikt voor een WP kwa isolatie.

Ja, je wordt er aardig tureluurs van zoveel keuze is er, verschillende merken, verschillende type systemen enzovoort.

Verwacht dan ook niet dat je deze week nog even beslist en dat het volgende week al is geïnstalleerd. Laat je goed voorlichten, maar ga vooral ook zelf op onderzoek uit.

Fok is al een goed forum, maar Tweakers is nog 100 keer beter voor dit soort onderwerpen. Normale gasten die jou echt wel wegwijs willen maken en je vragen beantwoorden.

Je gasverbruik in december is wel extreem hoog. Hoe heb je dat afgelezen? Rechtstreeks op de meter of komt dit via een app uit je cv ketel? Mijn Nefit app kan dat ook en klopt werkelijk van geen kanten. Dus gewoon op de meter zelf kijken.

Je hoeveelheid radiatoren op de benedenverdieping lijkt wat weinig. Met vloerverwarming heb je een veel fijnere, gelijkmatigere warmte die je niet echt voelt maar er wel is.
Gewoon helemaal volgooien, 10cm hart op hart maat. Ik zou je radiatoren mooi verwijderen maar dat is mijn keuze. Vieze stofnesten en met vloerverwarming heb je die niet nodig.

Weet je ook wat de instelling van je ketel nu is? Op welke temperatuur deze draait?
Dat is al een indicatie of je met de lagere temperaturen van een warmtepomp je huis warm gaat krijgen.

Je vloerverwarming staat niet altijd aan. Als je ketel niet draait stroom er ook geen verwarmd water doorheen. Wel draait altijd het pompje van de vloerverwarming. En als de thermostaat in de woonkamer het te koud vindt worden gaat de ketel aan en warmt de vloer weer aan.

Nu is er altijd veel discussie met het verlagen van de temperatuur of niet, bijv snachts en of dit nu wel of niet zuiniger is. Niet teveel door laten afleiden. Je zou het gewoon een tijdje moeten uittesten en nauwkeurig de meterstanden opnemen voor een paar weken. Dan kun je het verschil al zien.

Mijn vloerverwarming is dus ingefreesd in een bestaande cementdekvloer, en daaroverheen heb ik een gietvloer. Dat is efficiënter in opwarmtijd want als ik de kachel aandoe is het een uur later al een graad warmer geworden in huis. Anderzijds koelt het wat meer af omdat er meer warmte mijn huis in gaat dan in de vloer zelf en de massa van de vloer minder meewerkt als dat je het bij de bouw direct had laten doen. Dan zit er meestal meer dekvloer nog boven de buizen. Die hele massa warmt dan ook op, wat het trager maakt, maar ook weer langer warmte afstraalt als de kachel uit gaat.

Het geheel infrezen en aanleggen van de hele vloerverwarming duurde slechts 4 uurtjes. En nagenoeg stofvrij want de freesmachine heeft een hele krachtige stofzuiger erop.

Vloerverwarming vereist een iets andere mindset wat stoken betreft. Als je om 18:00 thuiskomt in een huis van 18 graden moet je niet verwachten dat het 23 graden is wanneer het journaal begint.
En bij een warmtepomp is dat nog langzamer en trager. Maar juist daarom is een WP zo efficient.

Je electraverbruik zal ongeveer een factor 2 van je gasverbruik zijn.

Stook nu 600 kuub gas per jaar, zal je WP ongeveer 1200 Kw gaan doen.
600 kuub gas x 0.68 cent is 408 euro.
1200 Kw x 0.22 cent is 264 euro.

Als je geheel van het gas afgaat hoef je ook geen vastrecht meer te betalen. Ongeveer 200 euro per jaar. Dus grofweg ga je 464 euro per jaar besparen op je verwarming.

Onder de streep is een Wp gewoon altijd zuiniger dan een gasketel, zeker met de stijgende gasprijzen. En jouw huis is er eigenlijk al compleet geschikt voor als het volgende normale toen geldende bouweisen is gebouwd.
pi_184238043
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 02:19 schreef Glider76 het volgende:
Stook nu 600 kuub gas per jaar, zal je WP ongeveer 1200 Kw gaan doen.
600 kuub gas x 0.68 cent is 408 euro.
1200 Kw x 0.22 cent is 264 euro.

Als je geheel van het gas afgaat hoef je ook geen vastrecht meer te betalen. Ongeveer 200 euro per jaar. Dus grofweg ga je 464 euro per jaar besparen op je verwarming.
Reken je niet rijjk, want je vergeet de volgende dingen
- warm water
- warm water legionella ontsmetting op elektra. 250 l vat kost ongeveer 4-6 kwh. Dit zou je elke week moeten doen, maar vanwege de kosten doe ik het maandelijks. Elke week 5kwh is 260 kwh per jaar
- standaard verbruik van de wp 24/7. Die van mij kost ongeveer 50w continu, wat 438 kwh per jaar kost.
- 1200 kwh ga je niet halen
- met vloerverwarming met pomp van 6 w is dat 52 kwh per jaar extra verbruik.

Ik schat dat er zo'n 50-100 euro overblijft van de 464 euro die jij berekend. Als je pech hebt dan speel je quite en bespaar je niks. Genoeg voorbeelden hiervan op internet te vinden.

Ik zat op een gasverbruik van 650 m3 per jaar en mijn elektraverbruik is nu 2500 kwh.
2500*0,22=550 euro extra elektra
650*0,68=442 euro besparing
ongeveer 20*12=240 euro besparing

Mijn COP zit op de 3.6, wat echt heel netjes is. Omdat ik mijn eerste jaar mijn installatie niet goed had ingeregeld, vanwege een beunhaas van een installateur, draait mijn installatie nu wat beter dan 3.6. Ik verwacht dat mijn elektra hiermee met 225 kwh per jaar daalt. Maar zekerheid heb ik niet.

netto 132 netto winst per jaar.
kosten 7200, tvt is 55 jaar

Structureel wordt de legionella ontsmetting, standaard verbruik installatie + voerverwarming weggelaten door zogenaamde experts, terwijl dit echt een significante kostenpost is.

[ Bericht 4% gewijzigd door sjorsie1982 op 06-01-2019 12:33:37 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184238521
Al met al valt het wegvallen van het vastrecht en de stijgende gasprijs steeds meer in je voordeel.

Maar zoals ik ook al zei, ga niet uit van een (vlotte) terugverdientijd.

Het is in mijn woning lastig vergelijken, ik heb alleen het gasverbruik van de vorige bewoners. Toch durf ik wel te stellen dat mijn maandelijkse energiekosten nu 40% lager liggen dan die van m'n voorgangers hier. Het wegvallen van het vastrecht voor aardgas helpt hier al een stukje bij natuurlijk, daar kan je al heel wat kWh's voor afnemen..

Maar met 40% besparing ben ik de komende 10 jaar echt nog niet uit de kosten ;)

Voor mij was 0 op de meter het doel. Uiteraard lukt dat nooit helemaal, je hebt in de winter nu eenmaal niet de opbrengst van zonnepanelen die je in de zomer hebt maar ik heb nu het maximale gedaan wat mogelijk is om dat te halen.
pi_184238832
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 12:40 schreef MaGNeT het volgende:
Al met al valt het wegvallen van het vastrecht en de stijgende gasprijs steeds meer in je voordeel.

Maar zoals ik ook al zei, ga niet uit van een (vlotte) terugverdientijd.

Het is in mijn woning lastig vergelijken, ik heb alleen het gasverbruik van de vorige bewoners. Toch durf ik wel te stellen dat mijn maandelijkse energiekosten nu 40% lager liggen dan die van m'n voorgangers hier. Het wegvallen van het vastrecht voor aardgas helpt hier al een stukje bij natuurlijk, daar kan je al heel wat kWh's voor afnemen..

Maar met 40% besparing ben ik de komende 10 jaar echt nog niet uit de kosten ;)

Voor mij was 0 op de meter het doel. Uiteraard lukt dat nooit helemaal, je hebt in de winter nu eenmaal niet de opbrengst van zonnepanelen die je in de zomer hebt maar ik heb nu het maximale gedaan wat mogelijk is om dat te halen.
met een levensduur van 30 jaar, kan je naar alle waarschijnlijk op dit moment een wp helemaal niet terugverdienen.

Bij mij koste mijn energie rond de 80 euro per jaar, gecorrigeerd met de gestegen prijs van dit jaar en vorig jaar
dat is per jaar 960 euro. Nu zit ik ongeveer 130 euro lager, dat is een winst van 14%.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184238970
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 12:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

met een levensduur van 30 jaar, kan je naar alle waarschijnlijk op dit moment een wp helemaal niet terugverdienen.

Bij mij koste mijn energie rond de 80 euro per jaar, gecorrigeerd met de gestegen prijs van dit jaar en vorig jaar
dat is per jaar 960 euro. Nu zit ik ongeveer 130 euro lager, dat is een winst van 14%.
Vorige bewoners hadden een voorschot van ¤173 per maand in deze woning.
Mijn stroomverbruik is ook vrij hoog (ivm server / NAS) dus ik zou wel ongeveer op hetzelfde kunnen uitkomen als ik hier niets had veranderd.

M'n energierekening is nu naar schatting - ¤68 per maand, ofwel: ik krijg ¤68 terug omdat ik veel kWh terug lever (8000kWh x ¤0,11 bij GreenChoice).

Kom ik op een maandelijks verschil van ¤241 per maand.

In 10 jaar levert dat me ¤28.920 op. Nog niet genoeg om zonnepanelen + warmtepomp terug te verdienen maar het gaat al aardig de goede kant op.

Verder is rekenen ook niet makkelijk, de overheid wil salderen afschaffen en het is maar de vraag wat daar voor terugkomt.

Ik reken me niet rijk maar voorlopig is het ook zeker geen financieel drama. M'n energiekosten zijn nu negatief :)

En zolang de energieprijzen stijgen, loopt het voordeel verder op.
pi_184238989
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:08 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Vorige bewoners hadden een voorschot van ¤173 per maand in deze woning.
Mijn stroomverbruik is ook vrij hoog (ivm server / NAS) dus ik zou wel ongeveer op hetzelfde kunnen uitkomen als ik hier niets had veranderd.

M'n energierekening is nu naar schatting - ¤68 per maand, ofwel: ik krijg ¤68 terug omdat ik veel kWh terug lever (8000kWh x ¤0,11 bij GreenChoice).

Kom ik op een maandelijks verschil van ¤241 per maand.

In 10 jaar levert dat me ¤28.920 op. Nog niet genoeg om zonnepanelen + warmtepomp terug te verdienen maar het gaat al aardig de goede kant op.

Verder is rekenen ook niet makkelijk, de overheid wil salderen afschaffen en het is maar de vraag wat daar voor terugkomt.

Ik reken me niet rijk maar voorlopig is het ook zeker geen financieel drama. M'n energiekosten zijn nu negatief :)
een aantal aannames en je neemt je zonnepanelen mee.
Zonnepanelen en een warmtepomp zijn 2 afzonderlijk te gebruiken machines, die eigenlijk ook niks met elkaar te maken hebben.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184239075
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

een aantal aannames en je neemt je zonnepanelen mee.
Klopt, die neem ik mee omdat ik het als een totaalpakket heb gedaan met als uitgangspunt "0 op de meter" of iig zo dicht mogelijk in die richting.

En ik zal moeten werken met aannames aangezien niemand een glazen bol heeft voor de toekomst. Als FvD aan de macht zou komen, ziet het er een stuk minder gunstig uit voor me ;)

Maar het is wel helder dat m'n energiekosten (als je de zonnepanelen niet meerekent) t.o.v. aardgas ongeveer zo'n 40% lager uitvallen.
Die besparing is in 10 jaar zo'n ¤4000 en daarmee verdien ik de warmtepomp zeker niet terug in 10 jaar.

Maar! Ik kan een groot deel van het jaar m'n warm water maken en de legionella runs doen met die zonnepanelen. Ook wel weer mooi :) Economisch maakt het weinig uit, die zonnepanelen heb ik ook moeten kopen. Maar ik gebruik op dat moment iig geen energie van buitenaf.

Inzicht heb ik, mijn warmte-element (legionella), mijn warmtepomp, mijn omvormers hebben stuk voor stuk een eigen Hager stroommeter die ik uitlees in Domoticz ;)
pi_184239107
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:14 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, die neem ik mee omdat ik het als een totaalpakket heb gedaan met als uitgangspunt "0 op de meter" of iig zo dicht mogelijk in die richting.

En ik zal moeten werken met aannames aangezien niemand een glazen bol heeft voor de toekomst. Als FvD aan de macht zou komen, ziet het er een stuk minder gunstig uit voor me ;)

Maar het is wel helder dat m'n energiekosten (als je de zonnepanelen niet meerekent) t.o.v. aardgas ongeveer zo'n 40% lager uitvallen.
Die besparing is in 10 jaar zo'n ¤4000 en daarmee verdien ik de warmtepomp zeker niet terug in 10 jaar.

Inzicht heb ik, mijn warmte-element (legionella), mijn warmtepomp, mijn omvormers hebben stuk voor stuk een eigen Hager stroommeter die ik uitlees in Domoticz ;)
dat zonnepanelen geld opleveren en een korte tvt hebben staat vast. Als je het complete pakket samen neemt dan zorgen je zonnepanelen voor een kortere tvt voor je warmtepomp, waardoor dit een scheef beeld geeft.
Je kan het vergelijken met 2 afdelinge nin een bedrijf. 1 afdeling maakt gigawinsten en de andere verliezen. Het gehele bedrijf maakt winst, maar de verdeling is scheef.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184239167
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat zonnepanelen geld uitleveren en een korte tvt hebben staat vast. Als je het complete pakket samen neemt dan zorgen je zonnepanelen voor een kortere tvt voor je warmtepomp, waardoor dit een scheef beeld geeft.
Je kan het vergelijken met 2 afdelinge nin een bedrijf. 1 afdeling maakt gigawinsten en de andere verliezen. Het gehele bedrijf maakt winst, maar de verdeling is scheef.
Natuurlijk, dat begrijp ik heel goed. Ik heb al 2x aangegeven dat de tvt van een warmtepomp niet heel gunstig is en dat je het daar niet voor hoeft te doen ;)

Maar de totale investering van PV en warmtepomp komt (dankzij de panelen) wel weer naar me toe. En de komende 25 jaar is m'n energierekening 0,0 (en waarschijnlijk zelfs negatief).

Het is een investering waar ik nog lang vruchten van pluk.

Ik had er ook een mooie gebruikte V60 voor kunnen kopen maar die had ik na 8 jaar voor een fooi weer kunnen inruilen. Dit is gewoon een minder domme vorm van geld uitgeven :+
pi_184239199
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:18 schreef MaGNeT het volgende:
Natuurlijk, dat begrijp ik heel goed. Ik heb al 2x aangegeven dat de tvt van een warmtepomp niet heel gunstig is en dat je het daar niet voor hoeft te doen ;)
niet gunstig is een understatement als je in de levensduur van de warmtepomp de kosten er niet uit haalt ivm een cv ketel.
een cv ketel is goedkoper over de gehele levensduur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184239226
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

niet gunstig is een understatement als je in de levensduur van de warmtepomp de kosten er niet uit haalt ivm een cv ketel.
een cv ketel is goedkoper over de gehele levensduur.
Wat is de terugverdientijd van een CV-ketel? :+
pi_184239257
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:21 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wat is de terugverdientijd van een CV-ketel? :+
in vergelijking met wat?

een wp heeft een tvt van x jaar ivm een cv ketel
maar waarmee wil je een cv ketel vergelijken om de tvt te berekenen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184239516
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

in vergelijking met wat?

een wp heeft een tvt van x jaar ivm een cv ketel
maar waarmee wil je een cv ketel vergelijken om de tvt te berekenen?
Het was natuurlijk een grapje omdat niemand ooit een tvt voor een CV-ketel berekent maar het bij een warmtepomp ineens heel belangrijk is.

Als de overheid zegt dat we van het gas af moeten, kan je wel een tvt gaan berekenen t.o.v. een CV ketel maar als het aan de overheid ligt gaan die eruit en is het in de toekomst een zinloze rekensom.

Het is dan als het uitrekenen van een LED lamp t.o.v. een gloeilamp terwijl die laatste al zo'n beetje uit de schappen is gehaald.

Maar goed, zowel jij als ik kunnen goed rekenen, we begrijpen echt wel hoe het zit.

Wil je nu een warmtepomp: doe het dan niet voor het geld maar omdat je weet dat het er toch aan zit te komen dat we over moeten, omdat je het kan doen of omdat je het leuk vindt om mee aan de slag te gaan.

Heb je nog een jonge CV-ketel? Laat 'm mooi hangen en gebruik 'm op. Hang rustig nog een nieuwe op als je woning niet klaar is voor een warmtepomp.

Pas wel je woning alvast aan, isoleer, zorg voor een afgifte systeem dat geschikt is voor lage temperaturen, of dat nu vloerverwarming is of LTV-convectoren.

Als je in 2030 overstapt op een warmtepomp ben je nog vroeg genoeg.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-01-2019 13:47:00 ]
  zondag 6 januari 2019 @ 13:41:54 #103
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184239582
Optie 1: minimaal benodigd vloerverwarmingsysteem
Ø Aantal m2: 55 m2
Ø Manier van aanleg: infrezen (zandcement vloer, min. 30mm dik)
Ø Het monteren en installeren van een 6-groeps vloerverwarmingssysteem in de uitvoering van
hoofdverwarming (h.o.h. 10 cm, maximale buislengte per groep: 100m1)
Ø Levering en installatie van een standaard Robot verdeelunit, geschikt voor CV-systemen met een hoge
aanvoertemperatuur (>70°C) en voorzien van een energiezuinige Grundfos UPM3 pomp
Ø Levering en aanbrengen van benodigde hoeveelheid 5-laagse vloerverwarmingsbuis, diameter 14x2mm
Ø Levering en installatie bypass/drukverschilregelaar
Ø Aansluiting op CV-circuit (incl. maximaal 2 meter leidingwerk)
Ø Reiskosten
o Totaalprijs: ¤ 1.930,-

Bovenstaand systeem is geschikt voor een vloeroppervlak van maximaal 60 m2. Tevens zijn we uitgegaan van een goed
geïsoleerde woning en een goed geleidende vloerafwerking (bijv. tegels of PVC).

Optie 2: vloerverwarmingsysteem “met het oog op de toekomst”
Ø Aantal m2: 55 m2
Ø Manier van aanleg: infrezen (zandcement vloer, min. 30mm dik)
Ø Het monteren en installeren van een 7-groeps vloerverwarmingssysteem in de uitvoering van
hoofdverwarming (h.o.h. 10 cm, maximale buislengte per groep: 85-90 m1)
Ø Levering en installatie van een standaard Robot verdeelunit, geschikt voor CV-systemen met een hoge
aanvoertemperatuur (>70°C) en voorzien van een energiezuinige Grundfos UPM3 pomp
Ø Levering en aanbrengen van benodigde hoeveelheid 5-laagse vloerverwarmingsbuis, diameter 16x2mm
Ø Levering en installatie bypass/drukverschilregelaar
Ø Aansluiting op CV-circuit (incl. maximaal 2 meter leidingwerk)
Ø Reiskosten
o Totaalprijs: ¤ 2.285,-

NEDERLAND VERDUURZAA MT:

Ik heb dus deze twee opties, maar ook hier heb ik geen verstand van. Optie 2 heeft echt toegevoegde waarde? Dus stom om optie 1 te doen?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184239616
De grotere diameter lijkt me wel gunstig, het vergroot je afgifte oppervlak bij lagere aanvoertemperaturen en het vergoot je systeem in liters, wat gunstig is als buffer voor je warmtepomp.

Voor dat prijsverschil zou ik er niet te lang over nadenken ;)

Vraag wel of ze het begin van de groepen (ofwel, de aanvoer, waar het water nog het warmst is) langs de ramen leggen, dat voorkomt koudeval.

Vraag ook wat ze doen bij eventuele schade aan leidingen bij het frezen, ofwel: wie draait daar voor op. Het kan natuurlijk zijn dat er geen belangrijke leidingen lopen of dat ze diep genoeg zitten. Maar het is wel een puntje.
pi_184239740
Mjah, dat je voor het prijsverschil überhaupt twijfelt...

Overigens interessant artikel waarin eigenlijk de vloer redelijk aangeveegd wordt met de huidige paniekreactie om van het gas af te gaan; https://www.ed.nl/eindhov(...)geiL-nMIYHBZtQPOf6YQ

quote:
Hoogleraar TU Eindhoven: 'Nu van het gas af leidt alleen tot meer CO2-uitstoot'
EINDHOVEN - Als we nu stoppen met aardgas, wordt de CO2-uitstoot alleen maar hoger, zegt TU/e-hoogleraar David Smeulders. Over een eenvoudig rekensommetje dat de regering vergat te maken.

Onbegrip en miscalculatie. Het zijn woorden die regelmatig vallen in een gesprek met David Smeulders over de haast waarmee de overheid de huishoudens van het gas af wil hebben en de schijnargumenten die daarvoor worden gebruikt. De TU/e-hoogleraar Werktuigbouwkunde voorziet een 'tweede Betuwelijn'.

Volgens Smeulders wordt de klimaatagenda gedomineerd door mensen die onvoldoende bekend zijn met de materie en hebben verzuimd om er experts bij te halen. ,,Innovatie is onderbelicht en dat is slecht nieuws voor onze regio”.

Hij verbaast zich over het gebrek aan wetenschappelijke onderbouwing in de hele energiediscussie. „Voordat het klimaatakkoord tot stand kwam zijn er klimaattafels georganiseerd waar allerlei partijen het woord mochten doen. Maar wetenschappers werden daar te weinig voor gevraagd. Rationele argumenten zijn onvoldoende gehoord. Maar ik vind dat wij als wetenschappers de taak hebben om ons uit te spreken en te zeggen: denk nu eens na voordat je handelt.”

„Sinds kort mogen nieuw te bouwen woonwijken niet meer op het gasnet worden aangesloten. Maar er is op dit moment nog helemaal geen noodzaak om over te stappen op elektriciteit; sterker nog dat is zelfs onwenselijk. Zonne- en windenergie zijn uiteraard schonere bronnen, maar slechts een klein percentage van onze elektriciteit wordt opgebracht door zonne-panelen en windmolens. De rest komt nog steeds van kolen- en gascentrales. Als we nu van het gas afgaan wordt de CO2-uitstoot dus alleen maar groter", rekent hij voor. Een simpel rekensommetje dat de regering is vergeten te maken.

Druppel
Hij verbaast zich ook omdat onze huishoudens maar verantwoordelijk zijn voor een heel klein deel van ons gasverbruik. „Het is slechts een druppel op de gloeiende plaat. Als je het klimaatakkoord naleest, zie je dat Nederland op dit moment 9 Gigawatt aan gascentrales heeft staan maar dat dit wordt uitgebreid naar 25 Gigawatt in 2050. We gaan dus meer gas gebruiken in de toekomst", benadrukt Smeulders. „Alleen gaat dat gas niet naar woonhuizen maar naar centrales. Daar hoor je de overheid verder niet over. Net als over de energieslurpende industrieën rederijen en vliegtuigmaatschappijen. Kerosine voor vliegtuigen en stookolie voor schepen worden zelfs helemaal niet meegerekend in de CO2-uitstoot. Dat is volkomen onrealistisch"

De reden dat de Nederlandse regering nu ineens van het gas af wil, heeft volgens Smeulders alles te maken met de situatie in Groningen. „Onder druk van de publieke opinie moest er iets gebeuren. Maar niet meer naar gas boren In Groningen heeft niets uit te staan met het klimaatakkoord. Dat gas kan rustig in de Groningse bodem blijven zitten. Dat hebben we helemaal niet nodig. We kunnen gas uit Noorwegen of Amerika importeren. En we hebben onze eigen gasvelden in de Noordzee. Dat is wel hoogcalorisch, maar we hebben de middelen om dat om te zetten naar gas dat geschikt is voor onze ketels. Sterker nog: vroeger gebruikten we hoogcalorisch gas, maar in de jaren zestig hebben we alle fornuizen omgebouwd om laagcalorisch gas te kunnen gebruiken. Nu kunnen we het omgekeerde doen."

De hoogleraar is fel gekant tegen de huidige warmtepompen. „Iedereen moet nu aan de warmtepompen, maar die maken veel herrie en gebruiken ook teveel energie. Gas is de schoonste energiebron die we op dit moment voorhanden hebben”, concludeert Smeulders. „Overschakelen op duurzame elektriciteit is uiteraard de juiste richting, maar we moeten eerst zorgen dat we voldoende duurzame energie kunnen opwekken en opslaan en dan pas het gas loslaten. En we moeten zeker niet onze infrastructuur voor gas afbreken. Want in de toekomst willen we die misschien weer gebruiken om duurzame brandstoffen in te transporteren, zoals ‘solar fuels’ of waterstof waar nu aan wordt gewerkt."

Smeulders stelt een andere aanpak voor om de CO2-uitstoot te beperken. „PVT-panelen installeren, die zowel stroom als warmte opwekken, warmtenetten aansluiten en kolencentrales in samenspraak met andere landen gefaseerd sluiten. Die van Nederland zijn de beste van de wereld. Het is onzinnig om die eerst te sluiten terwijl die in andere landen veel vervuilender zijn. Denk Europees, handel lokaal. En het gasnet niet uitfaseren, ook niet bij de huishoudens. Straks hebben we misschien zonne-gas: daar wordt nu zowel aan de TU/e als bij het Eindhovense onderzoeksinstituut Differ aan gewerkt."


[ Bericht 82% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2019 14:00:22 ]
  zondag 6 januari 2019 @ 13:52:49 #106
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184239782
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:50 schreef Cyanide- het volgende:
Mjah, dat je voor het prijsverschil überhaupt twijfelt...

Overigens interessant artikel waarin eigenlijk de vloer redelijk aangeveegd wordt met de huidige paniekreactie om van het gas af te gaan; https://www.ed.nl/eindhov(...)geiL-nMIYHBZtQPOf6YQ
Ik weet gewoon niet of het nodig is he. Misschien willen ze me wel meuk verkopen dat ik niet nodig heb.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zondag 6 januari 2019 @ 13:54:44 #107
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184239833
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:50 schreef Cyanide- het volgende:
Mjah, dat je voor het prijsverschil überhaupt twijfelt...

Overigens interessant artikel waarin eigenlijk de vloer redelijk aangeveegd wordt met de huidige paniekreactie om van het gas af te gaan; https://www.ed.nl/eindhov(...)geiL-nMIYHBZtQPOf6YQ
"Hij verbaast zich ook omdat onze huishoudens maar verantwoordelijk zijn voor een heel klein deel van ons gasverbruik. „Het is slechts een druppel op de gloeiende plaat."

Dit is echt altijd he. Schijtirritant. Lekker makkelijk bij ons neerleggen, en zelf lekker blijven stoken daar.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184240066
quote:
De hoogleraar is fel gekant tegen de huidige warmtepompen. „Iedereen moet nu aan de warmtepompen, maar die maken veel herrie en gebruiken ook teveel energie. Gas is de schoonste energiebron die we op dit moment voorhanden hebben”, concludeert Smeulders. „Overschakelen op duurzame elektriciteit is uiteraard de juiste richting, maar we moeten eerst zorgen dat we voldoende duurzame energie kunnen opwekken en opslaan en dan pas het gas loslaten. En we moeten zeker niet onze infrastructuur voor gas afbreken. Want in de toekomst willen we die misschien weer gebruiken om duurzame brandstoffen in te transporteren, zoals ‘solar fuels’ of waterstof waar nu aan wordt gewerkt."
Beetje kort door de bocht.
Herrie is subjectief, op de plek waar mijn warmtepomp hangt heeft letterlijk niemand er last van.

Rendement van een warmtepomp ligt zo rond de 450%.
Vanaf een rendement van zo'n 270% is dat al gunstiger dan aardgas.

quote:
De TU/e-hoogleraar Werktuigbouwkunde
Ah, ook echt z'n vakgebied...

Vraag 100 hoogleraren om een mening over een onderwerp en je hoort 100x wat anders :P

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-01-2019 14:16:05 ]
pi_184240132
Wel vreemd dat in allebei de opties er een verdeelunit komt voor hoge temperatuur. Ik heb bewust de duurdere optie genomen voor een verdeler geschikt voor lage temperaturen.

Als je je vloerverwarming echt optimaal wil inzetten voor een warmtepomp moet je eerst daarin verdiepen. Normaal doet je CV ketel een 60 graden cvwater maken, dat is te hoog voor de vloer dus die regelt de temperatuur weer terug naar ongeveeer 35. Een warmtepomp maakt van zichzelf maar 35 graden en is dus helemaal niet gebaat bij bypasskleppen en thermostaat regelkleppen. Het water van de warmtepomp gaat rechtstreeks je vloer in.

In mijn verdeler moeten juist weer enige onderdelen verwijderd worden omdat deze juist de flow verhinderen. En de thermostaatknop gaat er ook uit.

Al met al was mijn meerprijs toen voor een bypassklep en LTV verdeler ook iets van 250 euro. Voor die meerprijs ging ik er ook niet over na denken. Maar nu ik weer meer kennis heb opgebouwd had ik wellicht veel beter de goedkopere verdeler kunnen nemen.

Heb je ook al offertes bij meerdere bedrijven opgevraagd? Jouw offerteprijs voor optie 2 is alweer 500 euro goedkoper als wat ik in 2016 er voor heb betaald.

Ik zie verder geen verschil tussen de 2 opties, behalve het aantal groepen op de verdeler.
pi_184240270
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 14:07 schreef Glider76 het volgende:
Wel vreemd dat in allebei de opties er een verdeelunit komt voor hoge temperatuur. Ik heb bewust de duurdere optie genomen voor een verdeler geschikt voor lage temperaturen.

Als je je vloerverwarming echt optimaal wil inzetten voor een warmtepomp moet je eerst daarin verdiepen. Normaal doet je CV ketel een 60 graden cvwater maken, dat is te hoog voor de vloer dus die regelt de temperatuur weer terug naar ongeveeer 35. Een warmtepomp maakt van zichzelf maar 35 graden en is dus helemaal niet gebaat bij bypasskleppen en thermostaat regelkleppen. Het water van de warmtepomp gaat rechtstreeks je vloer in.

In mijn verdeler moeten juist weer enige onderdelen verwijderd worden omdat deze juist de flow verhinderen. En de thermostaatknop gaat er ook uit.

Al met al was mijn meerprijs toen voor een bypassklep en LTV verdeler ook iets van 250 euro. Voor die meerprijs ging ik er ook niet over na denken. Maar nu ik weer meer kennis heb opgebouwd had ik wellicht veel beter de goedkopere verdeler kunnen nemen.

Heb je ook al offertes bij meerdere bedrijven opgevraagd? Jouw offerteprijs voor optie 2 is alweer 500 euro goedkoper als wat ik in 2016 er voor heb betaald.

Ik zie verder geen verschil tussen de 2 opties, behalve het aantal groepen op de verdeler.

Buis diameter ;)
pi_184241053
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 14:13 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Buis diameter ;)
ja dat zag ik later pas ook. Weet niet voor verschil dat eigenlijk gaat maken.
  zondag 6 januari 2019 @ 15:07:47 #112
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184241094
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 14:07 schreef Glider76 het volgende:
Wel vreemd dat in allebei de opties er een verdeelunit komt voor hoge temperatuur. Ik heb bewust de duurdere optie genomen voor een verdeler geschikt voor lage temperaturen.

Als je je vloerverwarming echt optimaal wil inzetten voor een warmtepomp moet je eerst daarin verdiepen. Normaal doet je CV ketel een 60 graden cvwater maken, dat is te hoog voor de vloer dus die regelt de temperatuur weer terug naar ongeveeer 35. Een warmtepomp maakt van zichzelf maar 35 graden en is dus helemaal niet gebaat bij bypasskleppen en thermostaat regelkleppen. Het water van de warmtepomp gaat rechtstreeks je vloer in.

In mijn verdeler moeten juist weer enige onderdelen verwijderd worden omdat deze juist de flow verhinderen. En de thermostaatknop gaat er ook uit.

Al met al was mijn meerprijs toen voor een bypassklep en LTV verdeler ook iets van 250 euro. Voor die meerprijs ging ik er ook niet over na denken. Maar nu ik weer meer kennis heb opgebouwd had ik wellicht veel beter de goedkopere verdeler kunnen nemen.

Heb je ook al offertes bij meerdere bedrijven opgevraagd? Jouw offerteprijs voor optie 2 is alweer 500 euro goedkoper als wat ik in 2016 er voor heb betaald.

Ik zie verder geen verschil tussen de 2 opties, behalve het aantal groepen op de verdeler.
Ja, de rest geeft me alleen offertes voor optie 1, dit is de enige met optie 2
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184241111
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:41 schreef Valerie. het volgende:
Optie 1: minimaal benodigd vloerverwarmingsysteem
Ø Aantal m2: 55 m2
Ø Manier van aanleg: infrezen (zandcement vloer, min. 30mm dik)
Ø Het monteren en installeren van een 6-groeps vloerverwarmingssysteem in de uitvoering van
hoofdverwarming (h.o.h. 10 cm, maximale buislengte per groep: 100m1)
Ø Levering en installatie van een standaard Robot verdeelunit, geschikt voor CV-systemen met een hoge
aanvoertemperatuur (>70°C) en voorzien van een energiezuinige Grundfos UPM3 pomp
Ø Levering en aanbrengen van benodigde hoeveelheid 5-laagse vloerverwarmingsbuis, diameter 14x2mm
Ø Levering en installatie bypass/drukverschilregelaar
Ø Aansluiting op CV-circuit (incl. maximaal 2 meter leidingwerk)
Ø Reiskosten
o Totaalprijs: ¤ 1.930,-

Bovenstaand systeem is geschikt voor een vloeroppervlak van maximaal 60 m2. Tevens zijn we uitgegaan van een goed
geïsoleerde woning en een goed geleidende vloerafwerking (bijv. tegels of PVC).

Optie 2: vloerverwarmingsysteem “met het oog op de toekomst”
Ø Aantal m2: 55 m2
Ø Manier van aanleg: infrezen (zandcement vloer, min. 30mm dik)
Ø Het monteren en installeren van een 7-groeps vloerverwarmingssysteem in de uitvoering van
hoofdverwarming (h.o.h. 10 cm, maximale buislengte per groep: 85-90 m1)
Ø Levering en installatie van een standaard Robot verdeelunit, geschikt voor CV-systemen met een hoge
aanvoertemperatuur (>70°C) en voorzien van een energiezuinige Grundfos UPM3 pomp
Ø Levering en aanbrengen van benodigde hoeveelheid 5-laagse vloerverwarmingsbuis, diameter 16x2mm
Ø Levering en installatie bypass/drukverschilregelaar
Ø Aansluiting op CV-circuit (incl. maximaal 2 meter leidingwerk)
Ø Reiskosten
o Totaalprijs: ¤ 2.285,-

NEDERLAND VERDUURZAA MT:

Ik heb dus deze twee opties, maar ook hier heb ik geen verstand van. Optie 2 heeft echt toegevoegde waarde? Dus stom om optie 1 te doen?
de ruimte heeft een bepaald vermogen nodig volgens normen. Dit vermogen moet worden geleverd door je vloerverwarming.
Er zal dus een rekensommetje moeten worden gemaakt hoe dit vermogen wordt toegevoegd, welke hoh van buizen, welke buizen, etc.
Als uitgangspunt kan je het beste kiezen voor een aanvoertemperatuur van rond de 30 graden en dan kan het rekensommetje beginnen. Wat er daar uit komt, moet je voor kiezen. Dat rekensommetje kan een installatiebedrijf voor je maken of je kan het zelf doen als je de normen hebt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184241122
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:06 schreef Glider76 het volgende:

[..]

ja dat zag ik later pas ook. Weet niet voor verschil dat eigenlijk gaat maken.
Groter afgifteoppervlak, hogere flow (kleinere dT), meer liters = grotere buffer in het systeem.
Dus meer geschikt voor warmtepomp.
pi_184241135
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 14:04 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Beetje kort door de bocht.
Herrie is subjectief, op de plek waar mijn warmtepomp hangt heeft letterlijk niemand er last van.

Rendement van een warmtepomp ligt zo rond de 450%.
Vanaf een rendement van zo'n 270% is dat al gunstiger dan aardgas.

[..]

Ah, ook echt z'n vakgebied...

Vraag 100 hoogleraren om een mening over een onderwerp en je hoort 100x wat anders :P
dit verhaal van die hoogleraar is nog het minste bullshit verhaal wat ik op internet lees, maar het blijft bullshit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184241136
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:07 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Ja, de rest geeft me alleen offertes voor optie 1, dit is de enige met optie 2
Misschien ook even specifiek vermelden dat je een vloerverwarming wilt geschikt voor een warmtepomp.

Of zoek een bedrijf wat WP levert en ook vloerverwarming doet en ga daar info winnen.
of ga naar tweakers en leg daar je vraag voor. Je kunt het er maar 1 keer in laten frezen dus doe het in 1 keer goed. Dan maar een weekje later.
  zondag 6 januari 2019 @ 15:11:19 #117
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184241152
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:10 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Misschien ook even specifiek vermelden dat je een vloerverwarming wilt geschikt voor een warmtepomp.

Of zoek een bedrijf wat WP levert en ook vloerverwarming doet en ga daar info winnen.
of ga naar tweakers en leg daar je vraag voor. Je kunt het er maar 1 keer in laten frezen dus doe het in 1 keer goed. Dan maar een weekje later.
Ik heb op die offertes gereageerd of er iets verandert als ik een warmtepomp zou willen aanschaffen, inderdaad. Maar weekend, dus heb nog niets terug.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184241297
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:41 schreef Valerie. het volgende:
Optie 1: minimaal benodigd vloerverwarmingsysteem
Ø Aantal m2: 55 m2
Ø Manier van aanleg: infrezen (zandcement vloer, min. 30mm dik)
Ø Het monteren en installeren van een 6-groeps vloerverwarmingssysteem in de uitvoering van
hoofdverwarming (h.o.h. 10 cm, maximale buislengte per groep: 100m1)
Ø Levering en installatie van een standaard Robot verdeelunit, geschikt voor CV-systemen met een hoge
aanvoertemperatuur (>70°C) en voorzien van een energiezuinige Grundfos UPM3 pomp
Ø Levering en aanbrengen van benodigde hoeveelheid 5-laagse vloerverwarmingsbuis, diameter 14x2mm
Ø Levering en installatie bypass/drukverschilregelaar
Ø Aansluiting op CV-circuit (incl. maximaal 2 meter leidingwerk)
Ø Reiskosten
o Totaalprijs: ¤ 1.930,-

Bovenstaand systeem is geschikt voor een vloeroppervlak van maximaal 60 m2. Tevens zijn we uitgegaan van een goed
geïsoleerde woning en een goed geleidende vloerafwerking (bijv. tegels of PVC).

Optie 2: vloerverwarmingsysteem “met het oog op de toekomst”
Ø Aantal m2: 55 m2
Ø Manier van aanleg: infrezen (zandcement vloer, min. 30mm dik)
Ø Het monteren en installeren van een 7-groeps vloerverwarmingssysteem in de uitvoering van
hoofdverwarming (h.o.h. 10 cm, maximale buislengte per groep: 85-90 m1)
Ø Levering en installatie van een standaard Robot verdeelunit, geschikt voor CV-systemen met een hoge
aanvoertemperatuur (>70°C) en voorzien van een energiezuinige Grundfos UPM3 pomp
Ø Levering en aanbrengen van benodigde hoeveelheid 5-laagse vloerverwarmingsbuis, diameter 16x2mm
Ø Levering en installatie bypass/drukverschilregelaar
Ø Aansluiting op CV-circuit (incl. maximaal 2 meter leidingwerk)
Ø Reiskosten
o Totaalprijs: ¤ 2.285,-

NEDERLAND VERDUURZAA MT:

Ik heb dus deze twee opties, maar ook hier heb ik geen verstand van. Optie 2 heeft echt toegevoegde waarde? Dus stom om optie 1 te doen?
Optie 2 heeft absoluut toegevoegde waarde. Niet alleen de dikkere buizen die meer afgifte betekenen, maar ook kortere groepen die het veel makkelijker maken om met een lagere temperatuur te verwarmen. Het heeft ook nog eens extra groepen.
Het zit ook dichter bij het oppervlak, dus is je ruimte relatief sneller warm

Het is jammer dat je nu moet kiezen voor een verdeler met pomp, omdat het systeem (nog) door een CV gevoed moet worden. Anders had je een gesloten composiet verdeler genomen, waardoor een en ander nog efficiënter werkt.

Zelfs zonder een WP kan je CV dan op de allerlaagste temperatuur pruttelen en je een laag gasverbruik leveren..

quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 14:07 schreef Glider76 het volgende:

En de thermostaatknop gaat er ook uit.

Als je op meer verdiepingen vloerverwarming had, dan is een thermostaat nog wel te beargumenteren. Kan je nog ruimteregeling doen.
pi_184241378
Hou er verder ook wel rekening mee dat je daarna niet zomaar elke vloer op kunt doen.

Al zijn er tegenwoordig genoeg hout en laminaatvloeren die geschikt zijn voor vloerverwarming zijn tegels of gietvloer het minst belemmerend in het afgeven van de warmte naar je woonkamer.
  zondag 6 januari 2019 @ 15:26:29 #120
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184241390
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:25 schreef Glider76 het volgende:
Hou er verder ook wel rekening mee dat je daarna niet zomaar elke vloer op kunt doen.

Al zijn er tegenwoordig genoeg hout en laminaatvloeren die geschikt zijn voor vloerverwarming zijn tegels of gietvloer het minst belemmerend in het afgeven van de warmte naar je woonkamer.
We dachten aan gelijmd pvc?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184241415
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:26 schreef Valerie. het volgende:

[..]

We dachten aan gelijmd pvc?
Dat moet prima kunnen, oud collega heeft dat ook liggen, werkt goed.
pi_184241435
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:20 schreef athlonkmf het volgende:
Zelfs zonder een WP kan je CV dan op de allerlaagste temperatuur pruttelen en je een laag gasverbruik leveren..
je zal gewoon de berekende aanvoer temperatuur moeten aanhouden hoor om genoeg vermogen te krijgen in die ruimte.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184241645
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:26 schreef Valerie. het volgende:

[..]

We dachten aan gelijmd pvc?
een gelijmde pvc vloer doet mij altijd denken aan mensen die te weinig geld hebben voor een echte vloer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 6 januari 2019 @ 15:46:52 #124
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184241772
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

een gelijmde pvc vloer doet mij altijd denken aan mensen die te weinig geld hebben voor een echte vloer.
Ik heb gelezen dat gelijmd pvc beter is dan click, en dat plavuizen en pvc het meest geschikt zijn voor vloerverwarming. Ik vind plavuizen lelijk. Zou het liefst een echte houten vloer nemen, maar dan schijn ik beter bij mijn radiatoren te kunnen blijven.

En zelfs die pvc is fucking duur man.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184241793
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

een gelijmde pvc vloer doet mij altijd denken aan mensen die te weinig geld hebben voor een echte vloer.
Er zijn mooie vloeren verkrijgbaar en het is zeer schoonmaakvriendelijk ;)
pi_184241849
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:46 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Ik heb gelezen dat gelijmd pvc beter is dan click, en dat plavuizen en pvc het meest geschikt zijn voor vloerverwarming. Ik vind plavuizen lelijk. Zou het liefst een echte houten vloer nemen, maar dan schijn ik beter bij mijn radiatoren te kunnen blijven.

En zelfs die pvc is fucking duur man.
oh echt, ik dacht dat gelijmde pvc vloeren juist goedkoop zijn.
Gegoten pvc vloeren, die zijn duur.

Er zijn lelijke plavuizen, maar ook mooie.... Ik zou zelf kiezen voor een mooie vloertegel diagonaal gelegd. Dat diagonaal leggen voorkomt dat scheve muren zichtbaar worden, zoals ik nu heb.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184241858
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er zijn mooie vloeren verkrijgbaar en het is zeer schoonmaakvriendelijk ;)
ga je er dan ook niet doorheen als je bv glas laat vallen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184241873
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:46 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Ik heb gelezen dat gelijmd pvc beter is dan click, en dat plavuizen en pvc het meest geschikt zijn voor vloerverwarming. Ik vind plavuizen lelijk. Zou het liefst een echte houten vloer nemen, maar dan schijn ik beter bij mijn radiatoren te kunnen blijven.

En zelfs die pvc is fucking duur man.
Je moet ook niet plavuizen zoeken. Dat hadden ze in de jaren 80. Maar mooie tegels, beetje groot formaat is echt schitterend. Ook fijn schoonmaken. En pvc blijft altijd nephout.
  zondag 6 januari 2019 @ 15:54:09 #129
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184241915
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

oh echt, ik dacht dat gelijmde pvc vloeren juist goedkoop zijn.
Gegoten pvc vloeren, die zijn duur.
Onze tot nu toe favoriete vloer is 3000+ inclusief leggen. Kan nog een stuk duurder uiteraard, maar ik vind het alsnog niet mis haha. En dat is nog wel een lagere categorie. in andere zaken zijn ze 54 euro en hoger de meter, krijg je elke meter nog 11 euro sleuven dichten bij, nog 14 euro de meter iets wat ik ben vergeten, en dan nog 25 euro de meter om te leggen.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zondag 6 januari 2019 @ 15:55:11 #130
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184241939
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:52 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Je moet ook niet plavuizen zoeken. Dat hadden ze in de jaren 80. Maar mooie tegels, beetje groot formaat is echt schitterend. Ook fijn schoonmaken. En pvc blijft altijd nephout.
Ik houd van geen enkele tegel :@
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184242059
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

oh echt, ik dacht dat gelijmde pvc vloeren juist goedkoop zijn.
Gegoten pvc vloeren, die zijn duur.

Er zijn lelijke plavuizen, maar ook mooie.... Ik zou zelf kiezen voor een mooie vloertegel diagonaal gelegd. Dat diagonaal leggen voorkomt dat scheve muren zichtbaar worden, zoals ik nu heb.
Ik vind diagonaal gelegde tegels dus echt oerlelijk :P
Smaken verschillen ;)
pi_184242744
Ja ik vindt mooie, grote betonlook tegels wel sjiek. En anders visgraat eiken.
pi_184243725
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

je zal gewoon de berekende aanvoer temperatuur moeten aanhouden hoor om genoeg vermogen te krijgen in die ruimte.
En een dunnere dekvloer+grotere diameter+extra korte groepen = gunstige afvoer, dus qua berekening ook veel lagere temperatuur t.o.v. optie1.

quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

oh echt, ik dacht dat gelijmde pvc vloeren juist goedkoop zijn.
Gegoten pvc vloeren, die zijn duur.

Er zijn lelijke plavuizen, maar ook mooie.... Ik zou zelf kiezen voor een mooie vloertegel diagonaal gelegd. Dat diagonaal leggen voorkomt dat scheve muren zichtbaar worden, zoals ik nu heb.
Urgh... voegen...
pi_184243809
Naja, goed, nu hebben we het over smaak :P

Plavuizen / tegels of PVC vloer, het is prima geschikt voor vloerverwarming.

PVC misschien nog wel iets meer, dan springen de tegels je niet om de oren als de aanvoer wat te hoog staat.
  maandag 7 januari 2019 @ 13:22:02 #135
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_184259293
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 22:09 schreef MaGNeT het volgende:
En weet je heel zeker dat het glas niet al HR++ is? Bij mij was het in 2003 wel al HR++ hoewel de verkoopmakelaar (!) zei dat het niet zo was.
Staat wel in de randen van het glas (dat alu gedeelte), vaak ook jaartal e.d.
Per 1 juli 2008 is de HR-classificatie gewijzigd. Zie ook https://www.cura-glass.nl/kennisbank/hr-plus-plus-of-hr-plus.

Misschien heb jij oud HR++ glas, wat niet aan de nieuw HR++ clasificatie voldoet?
pi_184260077
quote:
11s.gif Op maandag 7 januari 2019 13:22 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

[..]

Per 1 juli 2008 is de HR-classificatie gewijzigd. Zie ook https://www.cura-glass.nl/kennisbank/hr-plus-plus-of-hr-plus.

Misschien heb jij oud HR++ glas, wat niet aan de nieuw HR++ clasificatie voldoet?
Misschien wel. De warmtepomp heeft er iig geen moeite mee ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')