abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 3 januari 2019 @ 15:27:00 #1
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184181507
Vooraf: een vriend van mij, beginner in de keuken, wil graag Italiaans leren koken. Heeft weinig geld, dus wilde ik wat spullen voor de Italiaanse keuken cadeau doen.
Had hier al gelezen over De zilveren lepel, dus dat boek krijgt ie (de kookschool Pasta-versie en/of de Quick & Easy editie). Met handige kookboekhouder.

Wat zijn nu handige dingen voor de Italiaanse keuken?
Klein probleem: hij heeft een zeer kleine keuken en geen oven, kan wel een oven kopen maar daar is geen plaats voor :{

Ik had zelf al gedacht aan:
- spaghetti/pasta-tang of lepel
- knoflookpers

Ik twijfel over de pastamachine. Lijkt me veel plek innemen en nogal bewerkelijk. Vraag me ook af of zelfgemaakt door een beginner-amateur echt veel beter is dan verse pasta uit de supermarkt (ook in verhouding met de tijd die je ermee kwijt bent). Aan de andere kant, als in het boek staat hoe je het ding gebruikt is het wel zo goed er een te hebben...
En is een pastadroogrek noodzakelijk als je zelf pasta maakt?

Wat is verder handig aan kookgerei als je met De zilveren lepel aan de slag wilt en dat niet in een doorsnee Nederlandse keuken aanwezig is?
pi_184181784
Een vergiet is wel erg handig bij Italiaans koken, om de gekookte pasta af te gieten.
We have far more in common than that which devides us..
  donderdag 3 januari 2019 @ 15:42:46 #3
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184181850
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:39 schreef Kaatje1 het volgende:
Een vergiet is wel erg handig bij Italiaans koken, om de gekookte pasta af te gieten.
Goeie!
Ik zal eens kijken of er superhandige zijn waar de spaghetti niet tussendoor sliert ^O^

Edit: deze is wel geniaal: https://www.fonq.nl/produ(...)ster-vergiet/233129/

[ Bericht 13% gewijzigd door Lunatiek op 03-01-2019 15:48:48 ]
pi_184181887
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:42 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Goeie!
Ik zal eens kijken of er superhandige zijn waar de spaghetti niet tussendoor sliert ^O^
Of eentje die je in je pan kan doen zodat je het kookvocht makkelijk kan bewaren :P
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_184181895
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:42 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Goeie!
Ik zal eens kijken of er superhandige zijn waar de spaghetti niet tussendoor sliert ^O^
Ik heb er zelf 1 op "pootjes". Kan je zo in de gootsteen zetten. Ik heb een bril en die beslaat nogal dus met zo'n ding op pootjes kan je even "lucht" happen.
We have far more in common than that which devides us..
pi_184181946
Een goed mes om groente mee te snijden.
Een maatbeker.
Een weegschaal.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  donderdag 3 januari 2019 @ 15:50:52 #7
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184182024
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:47 schreef valentijn101 het volgende:
Een goed mes om groente mee te snijden.
Een maatbeker.
Een weegschaal.
De weegschaal is nog niet aanwezig dacht ik, de rest wel. Maar waar heb je die voor nodig? Ik gebruik dat nooit.
  donderdag 3 januari 2019 @ 15:53:01 #8
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184182087
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:44 schreef yosander het volgende:

[..]

Of eentje die je in je pan kan doen zodat je het kookvocht makkelijk kan bewaren :P
Oh ja, voor de carbonarasaus :Y)
Ik zag ook al vergieten met een schaal voorbij komen.
pi_184182096
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:50 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De weegschaal is nog niet aanwezig dacht ik, de rest wel. Maar waar heb je die voor nodig? Ik gebruik dat nooit.
In het begin makkelijk. Als je ervaring hebt weet je wel ongeveer hoeveel je van iets moet toevoegen maar als je een recept volgt gaat het toch vaak over .. gram van dit en ..gram van dat.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_184182145
Als hij een kleine keuken heeft dan zou ik ‘m niet te veel zooi geven, waar moet hij dat dan laten? Knoflookpers is compleet overbodig als je een fatsoenlijk mes hebt.
pi_184182164
Een pastamachine is voor een beginner veel te veel van het goede. Laat hem eerst maar 'op een normale manier' pasta klaarmaken: Pakjes pasta kopen dus.
  donderdag 3 januari 2019 @ 16:05:26 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184182312
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:53 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

In het begin makkelijk. Als je ervaring hebt weet je wel ongeveer hoeveel je van iets moet toevoegen maar als je een recept volgt gaat het toch vaak over .. gram van dit en ..gram van dat.
Ik lees vaak zoveel tomaten, een ui, een halve prei, snufje zout.
Geen idee hoe dat in De zilveren lepel (Pasta en/of Quick&Easy) werkt.
  donderdag 3 januari 2019 @ 16:07:00 #13
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184182348
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:56 schreef Doedezemaar het volgende:
Als hij een kleine keuken heeft dan zou ik ‘m niet te veel zooi geven, waar moet hij dat dan laten? Knoflookpers is compleet overbodig als je een fatsoenlijk mes hebt.
Je moet nog handig zijn met snijden ook... of plet je het met een mes?
  donderdag 3 januari 2019 @ 16:07:59 #14
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184182368
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:57 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Een pastamachine is voor een beginner veel te veel van het goede. Laat hem eerst maar 'op een normale manier' pasta klaarmaken: Pakjes pasta kopen dus.
Ok, dat is dan meer iets voor later, als het koken aanslaat. ^O^
pi_184182395
Een pasta lepel, een ravioli-wieltje of ravioli-wieltje, fijne extra vergiene olijfolie.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_184182452
Ik zou kijken voor een mooie snijplank, goed mes, pasta tang gewoon dingen die hij sowieso goed kan gebruiken in de keuken
pi_184182774
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:07 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je moet nog handig zijn met snijden ook... of plet je het met een mes?
pletten met de zijkant van het mes, met wat zout erbij tot smurrie wrijven. Een goed mes is sowieso een must. Verder zou ik het eerder in ingrediënten zoeken dan in keukenspulletjes: olijfolie, balsamicoazijn, kaas, ansjovis, blikken tomaten etc. En als er ruimte op de vensterbank is dan ook kruidenplantjes.
Wat ik heel handig vind is een klein handraspje, voor kaas en citroenschil, maar anders is een iets grotere met opvangbakje ook een optie https://m2.ikea.com/nl/nl(...)rasp-zwart-40152157/
  donderdag 3 januari 2019 @ 16:36:45 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184182852
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:09 schreef miss_sly het volgende:
Een pasta lepel, een ravioli-wieltje of ravioli-wieltje, fijne extra vergiene olijfolie.
Volgens mij wilde je iets anders nog noemen...
Ravioli-plaat?
pi_184182913
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Volgens mij wilde je iets anders nog noemen...
Ravioli-plaat?
Haha, ja, autocorrect op mijn telefoon :D
Ravioli-vormpjes. Je hebt vormen in een aantal maten om gevulde pasta mee te maken.
Zoiets:
https://www.bol.com/nl/p/(...)cm/9200000025429743/

Neemt niet veel ruimte in, is niet duur en je kunt er leuke dingen mee doen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_184182982
Gewoon een goed koksmes, fatsoenlijke pepermolen, flinke hapjespan, flinke kookpan, weegschaal, grove rasp, fijne rasp.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_184183119
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:53 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

In het begin makkelijk. Als je ervaring hebt weet je wel ongeveer hoeveel je van iets moet toevoegen maar als je een recept volgt gaat het toch vaak over .. gram van dit en ..gram van dat.
bij de action of Lidl heeft het vaak ook een digitale van nog geen 10 euro die heel plat is en makkelijk in een keukenla past
  donderdag 3 januari 2019 @ 17:00:13 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184183323
Kookgerei, kookboeken, allemaal leuk om te geven maar om te krijgen is het veel leuker om ingrediënten te krijgen die je anders niet zo snel zou kopen. Dus, geen 51,50 euro aan de zilveren lepel uitgeven, maar koop barilla pasta, oro di Parma tomaten in blik, een mooi stuk echte oude parmezaan, een fles chianti classico van een goed huis, grote pot kwaliteits kappertjes in zeezout (i.p.v. in azijn), goede coppa, écht mooie olijfolie, pak semolina etc etc

Mensen menen mij ook altijd kookboeken te moeten geven, alsof ik die niet genoeg heb, en vreten de koelkast leeg.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184183525
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 17:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Kookgerei, kookboeken, allemaal leuk om te geven maar om te krijgen is het veel leuker om ingrediënten te krijgen die je anders niet zo snel zou kopen. Dus, geen 51,50 euro aan de zilveren lepel uitgeven, maar koop barilla pasta, oro di Parma tomaten in blik, een mooi stuk echte oude parmezaan, een fles chianti classico van een goed huis, grote pot kwaliteits kappertjes in zeezout (i.p.v. in azijn), goede coppa, écht mooie olijfolie, pak semolina etc etc

Mensen menen mij ook altijd kookboeken te moeten geven, alsof ik die niet genoeg heb, en vreten de koelkast leeg.
als het bepaalde boeken zijn die op mijn wishlist staan hoor je mij niet klagen hoor
  Spellchecker donderdag 3 januari 2019 @ 17:13:03 #24
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  donderdag 3 januari 2019 @ 17:13:18 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184183652
Pasta machines zijn volgens mij nummer 1 van de apparaten die na 2-3 keer gebruiken achterin de keukenkastjes landen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184184163
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 17:13 schreef maily het volgende:
Pasta-droogrek? Gewoon over een stoel.
Een wasrek werkt ook
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  donderdag 3 januari 2019 @ 18:09:18 #27
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184184944
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 17:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Kookgerei, kookboeken, allemaal leuk om te geven maar om te krijgen is het veel leuker om ingrediënten te krijgen die je anders niet zo snel zou kopen. Dus, geen 51,50 euro aan de zilveren lepel uitgeven, maar koop barilla pasta, oro di Parma tomaten in blik, een mooi stuk echte oude parmezaan, een fles chianti classico van een goed huis, grote pot kwaliteits kappertjes in zeezout (i.p.v. in azijn), goede coppa, écht mooie olijfolie, pak semolina etc etc

Mensen menen mij ook altijd kookboeken te moeten geven, alsof ik die niet genoeg heb, en vreten de koelkast leeg.
Als je niet weet wat je met die ingrediënten moet heeft het weinig zin. Ik zie het dan zo de vuilnisbak in verdwijnen. Ik denk wel aan lang houdbare ingrediënten , maar niets wat vers is.
Bovendien is het handiger zelf te k kopen aan de hand van het recept dat je wilt proberen.
De boeken die ik noemde zijn schappelijker geprijsd btw. 15 euro.
  donderdag 3 januari 2019 @ 18:10:48 #28
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184184973
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 17:36 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Een wasrek werkt ook
:D
Ik hoop dat z'n kat er dan niet mee gaat spelen. Die vreet ook de bami uit de pan als je niet uitkijkt.
  donderdag 3 januari 2019 @ 18:27:03 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184185223
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 18:09 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als je niet weet wat je met die ingrediënten moet heeft het weinig zin. Ik zie het dan zo de vuilnisbak in verdwijnen. Ik denk wel aan lang houdbare ingrediënten , maar niets wat vers is.
Bovendien is het handiger zelf te k kopen aan de hand van het recept dat je wilt proberen.
De boeken die ik noemde zijn schappelijker geprijsd btw. 15 euro.
Alles wat ik noemde is lang houdbaar
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184185291
Als je niet veel kookboeken hebt vind ik het een mooie start. Als er al 100 staan een risico...

Dus ik zou doen een kookboek en dan wat lekkere ingrediënten. Mooi in een folie verpakken bijv alles in een vergiet zetten, pasta tang en dan een olie, blik tomaten, knoflook, wat uien etc erbij als aankleding
pi_184185777
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 18:10 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

:D
Ik hoop dat z'n kat er dan niet mee gaat spelen. Die vreet ook de bami uit de pan als je niet uitkijkt.
Natuurlijk gaat die er mee spelen. Dat doen alle katten. _O-
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_184185890
een fatsoenlijke kleine mandoline.
https://www.bol.com/nl/p/(...)zg.1.10.ProductTitle
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_184186139
Ik vind tegenwoordig youtube veel beter om technieken/logica te leren ipv boeken.

Wat ik bijna dagelijks opnieuw gebruik is mijn koksmes, snijplank, maatbekertje, rvs schalenset van klein naar groot, vergiet. Voor Italiaans is een rasp voor de Parmagiano wel onmisbaar.
.
pi_184199806
Als fan van de Italiaanse keuken kan ik een aantal hierboven genoemde dingen alleen maar bevestigen waarvan de belangrijkste: koop goede ingrediënten ipv duur kookgerei.

Ik zou vooral de pasta machine nog even achterwegen laten. Er zijn heel erg lekkere droge pasta's die zo'n machine bijna overbodig maken. Rummo, Rustichella D'Abruzzo, DeCecco, Garofalo en ook Barilla zijn prima merken. Daarnaast goede blik-tomaten als San Marzano's, wel lastig te krijgen helaas. Fatsoendelijk meel als je graag pizza maakt, Le 5 Stagioni en Mulino Caputo bijvoorbeeld. Verse Basilicum en andere kruiden van de turk, verse knoflook, echte buffel mozzarella, goed stukje Parmesan en Pecorino. Daarmee behaal je naar mijn mening veel gewin.
pi_184200479
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 19:08 schreef Fer het volgende:
Ik vind tegenwoordig youtube veel beter om technieken/logica te leren ipv boeken.

Wat ik bijna dagelijks opnieuw gebruik is mijn koksmes, snijplank, maatbekertje, rvs schalenset van klein naar groot, vergiet. Voor Italiaans is een rasp voor de Parmagiano wel onmisbaar.
zelfs de instructievideo’s van Albert Heijn zijn prima om van te leren.
En ik heb gewoon leren snijden etc door kookprogramma’s op de BBC te kijken en dan schreef ik eventuele recepten over van Ceefax teletekst.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 15:30:12 #36
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184200754
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 18:56 schreef simmu het volgende:
een fatsoenlijke kleine mandoline.
https://www.bol.com/nl/p/(...)zg.1.10.ProductTitle
Gebruik je die zo vaak in de Italiaanse keuken? Ik heb er wel een maar gebruik hem nooit als ik zelf iets "Italiaans" kook, dus ik denk niet dat het echt zinnig is dat cadeau te doen. Heb je een voorbeeld van een typisch Italiaans gerecht waarbij het superhandig is een mandoline te hebben?
  vrijdag 4 januari 2019 @ 15:32:47 #37
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184200806
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 19:08 schreef Fer het volgende:
Ik vind tegenwoordig youtube veel beter om technieken/logica te leren ipv boeken.

Wat ik bijna dagelijks opnieuw gebruik is mijn koksmes, snijplank, maatbekertje, rvs schalenset van klein naar groot, vergiet. Voor Italiaans is een rasp voor de Parmagiano wel onmisbaar.
Waarin verschilt de rasp voor Parmagiano van andere (kaas)raspen? Ik heb wat zitten zoeken, maar het enige dat ik kan vinden is dat dit een erg harde kaas is. Die rasp is dan ook voor andere kazen te gebruiken, als gewone Goudse jonge kaas?
pi_184200873
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 15:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarin verschilt de rasp voor Parmagiano van andere (kaas)raspen? Ik heb wat zitten zoeken, maar het enige dat ik kan vinden is dat dit een erg harde kaas is. Die rasp is dan ook voor andere kazen te gebruiken, als gewone Goudse jonge kaas?
Geen idee, andere kaas laat ik altijd raspen door de kaasboer. :P
.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 15:35:46 #39
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184200878
Koop een Micro Plane rasp, daarmee vergeleken is de rest speelgoed
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 15:41:35 #40
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184201007
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 14:41 schreef NutKees het volgende:
Als fan van de Italiaanse keuken kan ik een aantal hierboven genoemde dingen alleen maar bevestigen waarvan de belangrijkste: koop goede ingrediënten ipv duur kookgerei.

Ik zou vooral de pasta machine nog even achterwegen laten. Er zijn heel erg lekkere droge pasta's die zo'n machine bijna overbodig maken. Rummo, Rustichella D'Abruzzo, DeCecco, Garofalo en ook Barilla zijn prima merken. Daarnaast goede blik-tomaten als San Marzano's, wel lastig te krijgen helaas. Fatsoendelijk meel als je graag pizza maakt, Le 5 Stagioni en Mulino Caputo bijvoorbeeld. Verse Basilicum en andere kruiden van de turk, verse knoflook, echte buffel mozzarella, goed stukje Parmesan en Pecorino. Daarmee behaal je naar mijn mening veel gewin.
Ik had het niet over duur kookgerei! Meer over wat noodzakelijk of handig is voor als je uit De zilveren lepel wilt gaan koken (de pasta variant, want bij gebrek aan ruimte is er geen oven voor pizza). Denk aan de eerder genoemde spaghetti-tang, het vergiet en de rasp. Dat hoeft ook niet zo duur te zijn.
Laat hem eerst maar oefenen met gewone ingredienten, dat lijkt me voorlopig mooi genoeg (moet nog zien of het echt aanslaat) en dan kijken we bij een volgende gelegenheid wel verder.

Is als je ravioli wilt maken zo'n losse vorm handig, of beter zo'n hele plaat waarmee je er 24 in een keer kunt maken? Aangezien het enorme liefhebber van ravioli is, lijkt me dat een goed cadeau (naast de rest).
  vrijdag 4 januari 2019 @ 15:45:07 #41
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184201102
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 15:15 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

zelfs de instructievideo’s van Albert Heijn zijn prima om van te leren.
En ik heb gewoon leren snijden etc door kookprogramma’s op de BBC te kijken en dan schreef ik eventuele recepten over van Ceefax teletekst.
Ik denk dat voor deze vriend een kookboek met lekkere foto's en een goede uitleg nodig is om de eerste stap te zetten. Iets om hem er echt lekker voor te maken. Dat zo op de salontafel ligt tot het water uit zijn mond loopt en hij aan de slag gaat.
Als dat eenmaal zover is, is het nooit te laat om meer inspiratie en handigheidjes van YouTube etc te halen. Voor YouTube moet je heel gericht op zoek gaan, het is niet iets dat in het oog springt.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 15:50:00 #42
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184201208
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Koop een Micro Plane rasp, daarmee vergeleken is de rest speelgoed
Die klinkt levensgevaarlijk! :o
Zit nu te zoeken bij Mrcoplane, ik wist niet dat er zoveel soorten raspen waren... ook een om flakes mee te maken. Keuzes, keuzes...
pi_184201608
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Koop een Micro Plane rasp, daarmee vergeleken is de rest speelgoed
Dit is de beste tip _O_ Ik heb de blokrasp en de medium handrasp en kan/wil/ga nooit meer zonder.
Spoilers!
  Moderator vrijdag 4 januari 2019 @ 16:12:58 #44
5428 crew  miss_sly
pi_184201682
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 16:09 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dit is de beste tip _O_ Ik heb de blokrasp en de medium handrasp en kan/wil/ga nooit meer zonder.
Wat is er zo fijn aan deze rasp dat hij fijner is dan anderen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 4 januari 2019 @ 16:15:16 #45
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184201724
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 16:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wat is er zo fijn aan deze rasp dat hij fijner is dan anderen?
Het is gereedschap, de rest is speelgoed, wat lastig uit te leggen maar als je ze gebruikt hebt wil je niet meer anders. Scherp, stabiel en stevig. Gemaakt door mensen die weten wat goed gereedschap is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator vrijdag 4 januari 2019 @ 16:20:35 #46
5428 crew  miss_sly
pi_184201823
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is gereedschap, de rest is speelgoed, wat lastig uit te leggen maar als je ze gebruikt hebt wil je niet meer anders. Scherp, stabiel en stevig. Gemaakt door mensen die weten wat goed gereedschap is.
OK, en wat is dan basis nodig? Zo'n blokrasp met een aantal verschillende raspen en een handrasp voor bijvoorbeeld citroen, gember?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 4 januari 2019 @ 16:23:25 #47
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184201894
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 16:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]

OK, en wat is dan basis nodig? Zo'n blokrasp met een aantal verschillende raspen en een handrasp voor bijvoorbeeld citroen, gember?
Deze gebruik ik voor knoflook (ik leef graag gevaarlijk) harde kaas en bv gember en laos

Maar ook citroenschil
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184201997
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 16:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]

OK, en wat is dan basis nodig? Zo'n blokrasp met een aantal verschillende raspen en een handrasp voor bijvoorbeeld citroen, gember?
Die combi bevalt mij goed ja :) Ik gebruik de medium rasp het meest, voor parm, citroen, nootmuskaat. De blokrasp heeft een klepje waarmee het een opvangbak wordt. Dat is handig bij kaas, wortel, aardappel.
Spoilers!
  vrijdag 4 januari 2019 @ 16:32:53 #49
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184202076
Stukje over de fabrikant
Oorspronkelijk maakte men printeronderdelen, die waren heel erg scherp. Men bedacht dat ze daar heel goede houtbewerkings gereedschappen mee konden maken en gingen dat doen, vervolgens ontdekte mensen dat dit gereedschap veel beter was dan wat andere fabrikanten voor de keuken maakte

https://www.nytimes.com/2(...)?_r=1&pagewanted=all
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator vrijdag 4 januari 2019 @ 16:34:01 #50
5428 crew  miss_sly
pi_184202101
Dank voor de info! Ik ga deze ook maar eens aanschaffen. Die ik nu heb, zijn het net niet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_184202938
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:39 schreef Kaatje1 het volgende:
Een vergiet is wel erg handig bij Italiaans koken, om de gekookte pasta af te gieten.
Ga dan voor een pasta-inzet die ook als vergiet te gebruiken is.

https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70238999/
"Pools are perfect for holding water"
pi_184202952
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Volgens mij wilde je iets anders nog noemen...
Ravioli-plaat?
Ravioli-plaat heb je verse bladeren pasta voor nodig, en die moet je dan toch zelf maken.
"Pools are perfect for holding water"
pi_184202977
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 17:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Kookgerei, kookboeken, allemaal leuk om te geven maar om te krijgen is het veel leuker om ingrediënten te krijgen die je anders niet zo snel zou kopen. Dus, geen 51,50 euro aan de zilveren lepel uitgeven, maar koop barilla pasta, oro di Parma tomaten in blik, een mooi stuk echte oude parmezaan, een fles chianti classico van een goed huis, grote pot kwaliteits kappertjes in zeezout (i.p.v. in azijn), goede coppa, écht mooie olijfolie, pak semolina etc etc

Mensen menen mij ook altijd kookboeken te moeten geven, alsof ik die niet genoeg heb, en vreten de koelkast leeg.
Dit. Juist bij Italiaans eten is de kwaliteit van de ingrediënten belangrijk. En genoeg producten die ook best lang houdbaar zijn.
"Pools are perfect for holding water"
pi_184203011
Een degelijke pizza-steen?

Itt het kwaliteitsverschil tussen verse supermarktpasta en zelf-maak (wat niet bijzonder groot is) vind ik een pizza van een pizza-steen wel echt vele malen beter dan gewoon uit de oven.

Denk aan de grootte, minstens 35 cm, liefst 2 cm of meer dikte.

Edit: Ow, geen oven. Balen.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 4 januari 2019 @ 17:48:52 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184203346
Zelf pasta maken klinkt oh zo leuk, maar er is (vrijwel) geen hond die dat vaker doet. Is gewoon kei veel werk, en pasta is nu juist iets wat lekker snel gaat uit een pakje en bv Barilla maakt uitstekende pastasoorten.
De Italiaanse keuken is ook niet erg complex, het gaat vooral om heel goede ingrediënten en er worden (vuistregel) nooit echt meer dan 5 ingrediënten per gerecht gebruikt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184203606
Mijn pastamachine was een krijgertje van iemand die ‘m ooit kado had gekregen en nooit had gebruikt en bij mij staat hij ook al 15 jaar ofzo ongebruikt in de kast. Ooit ga ik zelf gevulde pasta maken, echt waar...
  vrijdag 4 januari 2019 @ 18:04:08 #57
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184203661
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 17:22 schreef probeer het volgende:

[..]

Ga dan voor een pasta-inzet die ook als vergiet te gebruiken is.

https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70238999/
Werkt dat goed als je het kookvocht nodig hebt? Dan staat de pasta in het vergiet na te lekken?
pi_184203723
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Zelf pasta maken klinkt oh zo leuk, maar er is (vrijwel) geen hond die dat vaker doet. Is gewoon kei veel werk, en pasta is nu juist iets wat lekker snel gaat uit een pakje en bv Barilla maakt uitstekende pastasoorten.
De Italiaanse keuken is ook niet erg complex, het gaat vooral om heel goede ingrediënten en er worden (vuistregel) nooit echt meer dan 5 ingrediënten per gerecht gebruikt.

Ik heb zo af en toe een enorme zelfmaakbui. Pasta maken, broodbakken etc. En na een paar weken, koop ik weer gedroogde pasta en brood.
We have far more in common than that which devides us..
  Spellchecker vrijdag 4 januari 2019 @ 18:47:24 #59
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_184204312
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 18:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Werkt dat goed als je het kookvocht nodig hebt? Dan staat de pasta in het vergiet na te lekken?
Dat moet je dus net voor het afgieten al uit de pan scheppen :D
  vrijdag 4 januari 2019 @ 19:30:34 #60
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184205133
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Zelf pasta maken klinkt oh zo leuk, maar er is (vrijwel) geen hond die dat vaker doet. Is gewoon kei veel werk, en pasta is nu juist iets wat lekker snel gaat uit een pakje en bv Barilla maakt uitstekende pastasoorten.
De Italiaanse keuken is ook niet erg complex, het gaat vooral om heel goede ingrediënten en er worden (vuistregel) nooit echt meer dan 5 ingrediënten per gerecht gebruikt.

Gewone pasta niet, maar ravioli (en tortelinni) lijkt me gezien de vulling een ander verhaal. Omdat de vulling een groot deel van de smaakbeleving uitmaakt. Als je flextariër bent is "gewone" ravioli niet altijd de oplossing omdat daar vaak vlees in zit.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 19:34:58 #61
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184205251
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 19:30 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Gewone pasta niet, maar ravioli (en tortelinni) lijkt me gezien de vulling een ander verhaal. Omdat de vulling een groot deel van de smaakbeleving uitmaakt. Als je flextariër bent is "gewone" ravioli niet altijd de oplossing omdat daar vaak vlees in zit.
Daar heb je dan weer geen pasta machine voor nodig, maar slechts een roller. Verder is het een puist werk en betwijfel ik dat er veel mensen zijn die dat vaak doen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator vrijdag 4 januari 2019 @ 19:38:18 #62
236264 crew  capricia
pi_184205342
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 19:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daar heb je dan weer geen pasta machine voor nodig, maar slechts een roller. Verder is het een puist werk en betwijfel ik dat er veel mensen zijn die dat vaak doen.
Mensen kennende: dat doe je 2 keer en dan nooit meer.
Definitely not CIA
  vrijdag 4 januari 2019 @ 19:39:39 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184205375
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 19:38 schreef capricia het volgende:

[..]

Mensen kennende: dat doe je 2 keer en dan nooit meer.
Tja, ik vind koken heel erg leuk, maar zelf pasta maken doe ik zeer zelden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184209601
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 19:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, ik vind koken heel erg leuk, maar zelf pasta maken doe ik zeer zelden.
Alleen als ik gasten heb. Al moet ik bekennen dat ik dan ook wel eens gewoon verse pasta gekocht heb, het ding uit de kast gehaald en er wat bloem overheen gestrooid. Net echt.

Al is het best leuk om met een romantische interesse samen pasta te maken. Dat dan weer wel.
"Pools are perfect for holding water"
pi_184209652
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 18:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Werkt dat goed als je het kookvocht nodig hebt? Dan staat de pasta in het vergiet na te lekken?
Nouja .. het kookvocht blijft natuurlijk in de pan, maar je zit dan idd wel met een lekkende vergiet vol pasta die je dan ff boven de spoelbak mag houden.

Ik dompel zelf meestal gewoon een mok onder in de pan, voordat ik alles afgiet. Genoeg zetmeel-rijk vocht om mijn saus mee te binden.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 4 januari 2019 @ 23:20:57 #66
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184210104
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 22:58 schreef probeer het volgende:

[..]

Nouja .. het kookvocht blijft natuurlijk in de pan, maar je zit dan idd wel met een lekkende vergiet vol pasta die je dan ff boven de spoelbak mag houden.

Ik dompel zelf meestal gewoon een mok onder in de pan, voordat ik alles afgiet. Genoeg zetmeel-rijk vocht om mijn saus mee te binden.
Gewoon scheef op de pan zetten, niets druipend boven de spoelbak.
Inzet 45 graden kantelen en op de pan zetten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184211381
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 23:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gewoon scheef op de pan zetten, niets druipend boven de spoelbak.
Inzet 45 graden kantelen en op de pan zetten.
[ afbeelding ]
Held!

Dat ik daar nog nooit op gekomen ben. Mijn dank is zeer groot.
"Pools are perfect for holding water"
pi_184212100
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 23:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gewoon scheef op de pan zetten, niets druipend boven de spoelbak.
Inzet 45 graden kantelen en op de pan zetten.
[ afbeelding ]
_O_ _O_ _O_ mijn dank is enorm
We have far more in common than that which devides us..
  zaterdag 5 januari 2019 @ 01:14:19 #69
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184212672
Graag gedaan
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184217903
Een microplane is trouwens inderdaad ook wel echt zo'n merk wat met kop en schouders boven de rest uit steekt en de meerprijs tov een normale rasp meer dan meer dan waard is.

Zelfde met een herder koolstof molen-mesje.
"Pools are perfect for holding water"
pi_184217935
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 16:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wat is er zo fijn aan deze rasp dat hij fijner is dan anderen?
Veel, maar dan ook echt veel minder weerstand bij het raspen.

Echt, alsof je daarvoor alleen maar met een botte schaar geraspt hebt.
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator zaterdag 5 januari 2019 @ 14:37:49 #72
5428 crew  miss_sly
pi_184218618
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:50 schreef probeer het volgende:

[..]

Veel, maar dan ook echt veel minder weerstand bij het raspen.

Echt, alsof je daarvoor alleen maar met een botte schaar geraspt hebt.
Ah, dus net als dat ik mijn messen weer eens goed heb laten slijpen!
Ik ben overtuigd!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 5 januari 2019 @ 15:54:13 #73
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184219788
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 23:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gewoon scheef op de pan zetten, niets druipend boven de spoelbak.
Inzet 45 graden kantelen en op de pan zetten.
[ afbeelding ]
Maar hoe kom je dan aan je kookvocht? Dat was eigenlijk mijn vraag. Dan moet je de lekkende inzet toch even elders zetten, of niet?
  zaterdag 5 januari 2019 @ 15:55:35 #74
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184219818
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:50 schreef probeer het volgende:

[..]

Veel, maar dan ook echt veel minder weerstand bij het raspen.

Echt, alsof je daarvoor alleen maar met een botte schaar geraspt hebt.
Ik wil er nu zelf ook een :)
Wel nog een manier vinden om mijn vingers niet mee te raspen.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 15:58:25 #75
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184219880
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 15:54 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Maar hoe kom je dan aan je kookvocht? Dat was eigenlijk mijn vraag. Dan moet je de lekkende inzet toch even elders zetten, of niet?
Met je rechterhand til je de inzet ff omhoog en met links gebruik je deze.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184220840
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:48 schreef probeer het volgende:
Zelfde met een herder koolstof molen-mesje.
Die staat al heel lang op mijn verlanglijstje. Ik zie dat er een klassieke en een RVS versie is, maar ze kosten vrijwel hetzelfde. Heb je enig idee of er een reden is om niet voor de RVS versie te kiezen?
  zaterdag 5 januari 2019 @ 16:59:33 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184220904
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 16:56 schreef NutKees het volgende:

[..]

Die staat al heel lang op mijn verlanglijstje. Ik zie dat er een klassieke en een RVS versie is, maar ze kosten vrijwel hetzelfde. Heb je enig idee of er een reden is om niet voor de RVS versie te kiezen?
De koolstof stalen versie blijft scherp, hij roest zich scherp, echt vlijmscherp
Een herder koolstof stalen mesje is net als micro Plane rasp, eenmaal gebruikt wil je niets anders meer,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184220944
Dan ga ik voor de klassieke van koolstof. Dankjewel Piet!
  zaterdag 5 januari 2019 @ 17:02:50 #79
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184220965
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 17:01 schreef NutKees het volgende:
Dan ga ik voor de klassieke van koolstof. Dankjewel Piet!
Je moet er wel voor zorgen, iets meer werk dan een RvS mesje
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184223532
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 16:56 schreef NutKees het volgende:

[..]

Die staat al heel lang op mijn verlanglijstje. Ik zie dat er een klassieke en een RVS versie is, maar ze kosten vrijwel hetzelfde. Heb je enig idee of er een reden is om niet voor de RVS versie te kiezen?
Zoals Piet al zegt inderdaad; blijft langer scherp, makkelijker scherp te krijgen, maar roest wel. Al is dat ding na de 1e keer snijden meteen je lieveling, dus wil je er ook wel goed voor zorgen, itt die 1¤ standaard schilmesjes. Althans, dat is bij mij het geval. Dat mesje maakt dat ik groente snijden / schillen niet meer vervelend vind.

quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 15:55 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik wil er nu zelf ook een :)
Wel nog een manier vinden om mijn vingers niet mee te raspen.
Wat het is ... omdat die rasp zo scherp is en dus minder weerstand biedt, hoef je ook minder kracht te gebruiken in je vingers om hetgeen wat je raspt vast te houden. Je hebt veel meer controle tot en met het laatste stukje. En dus veel minder kans op geraspte vingers. Is mij iig nog nooit overkomen.

Een beetje zoals een goed scherp mes ook een stuk fijner en veiliger werkt.
"Pools are perfect for holding water"
pi_184226529
Microplane is top idd. Niet twijfelen.
pi_184228345
Chips :( Net te laat.
Ik heb net zo'n klein raspje van het rek gehaald bij de Jumbo -O-
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_184228438
Een lepel
Ook geen 38
pi_184229034
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Koop een Micro Plane rasp, daarmee vergeleken is de rest speelgoed
Essentieel voor parmezaanse kaas.
Whatever...
  zaterdag 5 januari 2019 @ 22:32:11 #85
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184229249
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 22:25 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Essentieel voor parmezaanse kaas.
Van vlokken tot haartjes van de kaas
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184229350
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 22:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Van vlokken tot haartjes van de kaas
[ afbeelding ]
Microplanes zijn zo fantastisch!
Whatever...
  zaterdag 5 januari 2019 @ 22:39:48 #87
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184229494
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 22:35 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Microplanes zijn zo fantastisch!
Mooi toch dat een fabrikant die betaalbare topkwaliteit maakt zich daarmee kan doorzetten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184229592
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 22:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mooi toch dat een fabrikant die betaalbare topkwaliteit maakt zich daarmee kan doorzetten.
Echt een geweldig product. Inderdaad zeldzaam goed en betaalbaar.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')