abonnement Unibet Coolblue
pi_184145636
Hallo allemaal,

Ik ben een meisje van 17 jaar. En ik wil graag aan de universiteit studeren wanneer ik mijn diploma haal van de middelbare school.
Echter heb ik een heel groot probleem dat velen van jullie waarschijnlijk niet zullen begrijpen ivm de cultuurverschillen. Het is thuis verboden om uit huis te gaan voor je afgestudeerd bent. Jullie zullen waarschijnlijk denken je bent dan 18, volwassen en je mag eigen beslissingen maken. Maar mijn ouders zouden mij dan afstoten, nooit meer met me praten en er zal zo veel drama komen.
Maar ik kan echt niet meer tegen de druk, ik voel me als een vogeltje dat zijn hele leven lang is opgesloten in zijn kooi. Ik wil echt niet meer thuisblijven.

Nummer 2 wat mij stoort is het geld, ik moet dan veel gaan lenen waardoor ik duizenden euros aan schulden krijg. Ik vind dat echt geen prettig idee. Hebben jullie ideeen wat ik moet doen?

thuis is het nooit prettig, veel ruzies, veel drama daarom wil ik graag uit huis

Ik voel me zo wanhopig en hopeloos........... :(

[ Bericht 1% gewijzigd door darknesss0 op 04-01-2019 12:07:08 ]
have a lovely day!
pi_184146068
Zoek hulp bij je mentor.

Grgr je mentor
  dinsdag 1 januari 2019 @ 20:12:31 #3
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_184146076
Ik heb geen advies maar wil je wel sterkte wensen.
  dinsdag 1 januari 2019 @ 20:40:16 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184147041
Als je niet teveel schulden wilt misschien eerst een tijdje werken om geld te sparen?

Wat betreft het uit huis gaan. Is er niet een familielid waar je wellicht kunt wonen? Ben jij thuis weg en misschien is het voor je ouders ook nog wel te handen?
  Moderator dinsdag 1 januari 2019 @ 20:40:44 #5
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_184147057
Je voelt je niet prettig thuis te wonen en wanneer je uit huis gaat ook niet. Welke is sterker. Succes
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_184149256
Moslima?
pi_184149385
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 19:58 schreef darknesss0 het volgende:
ik moet dan veel gaan lenen waardoor ik duizenden euros aan schulden krijg.
Ja het uitlenen van te veel geld aan studenten is tegenwoordig wel een hot business. Zoek maar eens op de vele horror stories.

Nu is het in Nederland nog enigsinds beperkt (niet zulke zware eisen), maar echt gezond is het niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2019 21:51:54 ]
pi_184149618
Die lening zou ik me niet te veel zorgen over maken. Hoop geld, maar als je wilt studeren onontkoombaar. En goede terugbetaalregeling.

Wat betreft je ouders, ik heb makkelijk praten: vlucht dat huis uit zou ik zeggen. Maar de gevolgen zijn niet voor mij. Ik weet niet of je risico loopt op eerwraak,of alleen verstoting. Beiden aardig heftig.

Dapper als je je droom waarmaakt, ergens begrijpelijk als je het niet doet. Ik bedoel, wat zal niet studeren betekenen? Wordt er dan ook een vent voor je uitgekozen? Verplicht binnen zitten en omdat je een vrouw bent de kinderen uitbroeden?

Hoe streng zijn je ouders? Hoe zeker eeet je dat ze je niet steunen? Heb je het wel eens voorzichtig gepolst?
Whatever...
pi_184151926
Arme jij... ik voelde me ook zo en riep al sinds mijn 15e dat ik weg wilde, ben op mijn 18e ook meteen gegaan. Heb nu wel een dikke studieschuld inderdaad en ben nog niet eens klaar, maar die valt echt nog wel weg te werken... hoop ik :S

Amsterdam maakt het wel nog eens extra lastig, dat is namelijk fucking duur. Kun je niet eens een overzichtje maken van wat 3 jaar je gaat kosten, collegegeld, kamer, huishouden, studieboeken... en dan bekijken hoeveel je daarvoor zou moeten lenen/werken? Willen je ouders wellicht bijspringen voor het collegegeld? Kun je niet zeggen dat de reistijd naar huis elke dag niet handig is, of een compromis sluiten dat je na je eerste jaar pas uit huis gaat? Ken je de stad ook meteen beter.

Eventueel in een baantje nemen in de avonden of weekenden? Moet wel eerlijk zeggen dat ik de lening gewoon nam voor wat het was omdat ik liever meer vrije tijd had dan ergens voor het minimumloon in een callcenter ging zitten. Dan liever later (nu dus...) fulltime werken voor die schuld.
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
  dinsdag 1 januari 2019 @ 23:14:50 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184152131
Als je besluit uit huis te gaan, steek je licht op in Antwerpen, Gent of Brussel. Studeren in België kost naar 1/3 van wat je er in Nederland voor kwijt bent. Zowel schoolkosten, boekenkosten en kamerhuur is daar veel goedkoper. Misschien maakt dat het haalbaarder.
Resistance is futile.
pi_184152160
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 23:14 schreef Seven. het volgende:
Als je besluit uit huis te gaan, steek je licht op in Antwerpen, Gent of Brussel. Studeren in België kost naar 1/3 van wat je er in Nederland voor kwijt bent. Zowel schoolkosten, boekenkosten en kamerhuur is daar veel goedkoper.
Dan krijgen haar ouders gelijk een hartaanval, kind in het buitenland laten studeren :o
  dinsdag 1 januari 2019 @ 23:17:57 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184152208
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 23:15 schreef MCH het volgende:

[..]

Dan krijgen haar ouders gelijk een hartaanval, kind in het buitenland laten studeren :o
Noem het 'plan B'
Resistance is futile.
pi_184152685
Doe maar niet

[ Bericht 94% gewijzigd door #ANONIEM op 02-01-2019 07:12:06 ]
pi_184154417
Dat wordt kiezen of delen dan of je zou toevallig ergens in aanmerking moeten komen via het sociaal plein van je gemeente ofzo. Maar dan moet er wel iets meer spelen dan alleen een strikte opvoeding waardoor je niet mag stappen. Geen idee ook hoe lang de wachtlijsten zijn daarvoor, maar je bent nu nog net minderjarig en dat zou voordeliger kunnen zijn dan wanneer je 18+ bent. Wat gebeurt er denk je als je zelfstandig gaat wonen, loop je dan enig risico op repercussies van je familie? Zo ja, handig om bij een maatschappelijkwerker oid neer te leggen.
Zijn ze bij je school op de hoogte hier van? Een dossier ter ondersteuning van je verhaal zou kunnen helpen naast de eerder gegeven tip van in gesprek gaan met je mentor of een ander soort vertrouwenspersoon.

Heb je familie elders waar je misschien onderdak zou kunnen krijgen als je daar zou gaan studeren?

Verder zou ik realistisch blijven en ook als je wel gaat studeren in Amsterdam, woonruimte daar buiten overwegen. Jammer van de reistijd ja, maar kan wel echt schelen in de kosten. Plus de bonus dat je in een of ander dorp wellicht minder bekenden uit dezelfde cultuur tegenkomt die je in de gaten kunnen houden of iets dergelijks.

Stappen en zelf allerlei dingen mogen en kunnen beslissen lijken nu heel aanlokkelijk, maar als je uit een hecht gezin komt en je totale familie je gaat negeren kun het best wel tegenvallen als je dan eenmaal in je zelf beleende bezemkast woont. Natuurlijk kun je vrienden maken en een soort nieuwe familie gaan vormen als je mazzel hebt, maar dat zijn niet de mensen die je van jongs af aan kennen en met wie je dezelfde cultuur deelt. Mensen uit je cultuur en anderen kunnen best een zekere mening hebben als ze merken dat je verstoten bent, dat kan vervelend zijn. Afhankelijk van je cultuur kun je wellicht meer verstotenen vinden, maar daar kunnen ook mensen tussen zitten die wellicht met een wat betere reden verstoten zijn en/of daar zo een tik van hebben gehad, dat het misschien niet de connectie gaat of kan zijn waar je dan op hoopt.
Moeilijk in te schatten als je het alternatief niet zo kent, maar wel iets om rekening mee te houden.
Hoe zit het met je huidige vriendinnen? Gaan die studeren in Amsterdam? Kun je daar mee om blijven gaan als je uit huis zou gaan?

Wat voor werkervaring heb je?
Je zou kunnen kijken in hoeverre je eerst een jaar zou kunnen werken en sparen als je uit huis zou gaan, zodat je en eerst kan wennen aan je vrijheid en een buffer op zou kunnen bouwen. Dan heb je niet de stress van en moeten werken en schoolresultaten moeten halen tegelijk in eerste instantie.
Werk kan dan wel een verankerend leefritme aan geven waardoor je hopelijk niet in een enorme party animal verzand en in de problemen raakt. Voor sommige mensen blijkt het wel moeilijker om dan weer in een school/leerritme te komen. Anderen groeien juist in zo een tussenjaar en kunnen misschien en passant ook wat relevante ervaring opdoen die juist weer voordelig kan zijn voor de studie.
Speaking of relevante werkervaring, zou dat een argument kunnen zijn voor je familie om je een bijbaantje toe te staan? Dan zou je misschien al wat kunnen sparen.

Sterkte en succes in ieder geval!
  woensdag 2 januari 2019 @ 01:38:18 #15
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_184154533
Allereerst: ik kan me inderdaad niet zo goed verplaatsen in jouw cultuur, dus vergeef me als het onderstaande wellicht wat te simpel gedacht overkomt.

Volgens mij zijn er drie opties:
1. Thuis blijven wonen tot je afgestudeerd bent
2. Toch uit huis gaan met alle gevolgen van dien
3. De komende anderhalf jaar gebruiken om je ouders te laten wennen aan het idee dat jij uit huis gaat en in goede harmonie op kamers gaan.

Optie 3 lijkt mij het meest aantrekkelijk. Anderhalf jaar is best een lange periode. Probeer jezelf in deze periode ook begripvol naar je familie op te stellen en te proberen achterhalen wat hun achterliggende redenen zijn achter hun standpunt, en probeer elkaar op dat vlak te vinden. Het zal niet makkelijk zijn, maar de andere opties lijken mij ook niet veel beter.

Wat betreft geld: dat is een probleem voor later, ik zou me daar nu niet druk over maken. Het is in ieder geval een oplosbaar probleem en worst case scenario heb je inderdaad een studieschuld (net zoals honderdduizenden andere studenten), het zij zo.

[ Bericht 8% gewijzigd door Merkie op 02-01-2019 01:44:24 ]
2000 light years from home
pi_184162894
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 20:40 schreef Hexagon het volgende:
Als je niet teveel schulden wilt misschien eerst een tijdje werken om geld te sparen?

Wat betreft het uit huis gaan. Is er niet een familielid waar je wellicht kunt wonen? Ben jij thuis weg en misschien is het voor je ouders ook nog wel te handen?
ik werk al maar ik denk niet dat het genoeg is om echt van te leven, wel is het al een beginnetje.

ik heb ook niet goed contact met mijn familie dus intrekken bij een familielid is ook geen optie, maar bedankt voor de tip :)
have a lovely day!
pi_184162929
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 21:51 schreef Piva het volgende:

[..]

Ja het uitlenen van te veel geld aan studenten is tegenwoordig wel een hot business. Zoek maar eens op de vele horror stories.

Nu is het in Nederland nog enigsinds beperkt (niet zulke zware eisen), maar echt gezond is het niet.
Ja precies, daarom is het ook zo'n moeilijke beslissing die ik heel goed moet heroverwegen
have a lovely day!
  woensdag 2 januari 2019 @ 16:36:45 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184162948
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 16:34 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

ik werk al maar ik denk niet dat het genoeg is om echt van te leven, wel is het al een beginnetje.

ik heb ook niet goed contact met mijn familie dus intrekken bij een familielid is ook geen optie, maar bedankt voor de tip :)
Ik bedoel meer als een tussenjaar nemen waarbij je fulltime werkt en geld opspaart voor studie.
pi_184163181
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 16:36 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

Ja precies, daarom is het ook zo'n moeilijke beslissing die ik heel goed moet heroverwegen
Met een goede studie (waar dus ook echt werk in te vinden is) en een goed plan lukt het allemaal wel. Maar vergeet ook niet dat je ook met oppertunity cost te maken hebt.

Als ik kijk naar mijn eigen situatie waar ik het op een gegeven moment allemaal wel oké vond en dus niet verder gegaan ben waar de meeste klasgenoten wel door zijn gegaan. In die tijd dat hun het papiertje gehaald hebben en een hoop schuld heb ik mijn vrijheid al weten te pakken en een vermogen.

Dan moet je per maand een flink stuk meer gaan verdienen om dat ooit nog in te halen. Daarnaast betekend niet studeren ook niet echt meer dat je die kennis niet kan bemachtigen. (Oké doctor of tandarts worden is een beetje lastig) maar het internet staat bom vol met goede informatie waar de beste universiteiten amper van kunnen dromen. En vaak ook nog gratis of voor prijzen waar studenten amper dure studie boeken van kunnen betalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-01-2019 16:56:10 ]
  woensdag 2 januari 2019 @ 17:26:29 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184163705
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 16:52 schreef Piva het volgende:

[..]

Met een goede studie (waar dus ook echt werk in te vinden is) en een goed plan lukt het allemaal wel. Maar vergeet ook niet dat je ook met oppertunity cost te maken hebt.

Als ik kijk naar mijn eigen situatie waar ik het op een gegeven moment allemaal wel oké vond en dus niet verder gegaan ben waar de meeste klasgenoten wel door zijn gegaan. In die tijd dat hun het papiertje gehaald hebben en een hoop schuld heb ik mijn vrijheid al weten te pakken en een vermogen.

Dan moet je per maand een flink stuk meer gaan verdienen om dat ooit nog in te halen. Daarnaast betekend niet studeren ook niet echt meer dat je die kennis niet kan bemachtigen. (Oké doctor of tandarts worden is een beetje lastig) maar het internet staat bom vol met goede informatie waar de beste universiteiten amper van kunnen dromen. En vaak ook nog gratis of voor prijzen waar studenten amper dure studie boeken van kunnen betalen.
In veel banen kom je gewoon echt niet binnen zonder diploma. Ook omdat personeel vaak volgens geldende regels een diploma moet hebben.
pi_184164049
Zouden je ouders het misschien minder erg vinden als je bij familie op kamers gaat (als die mogelijkheid er is) of bij een hospita/bejaard stel. Deze woonvorm word zeldzamer, maar het is er wel weet ik uit ervaring. Ken iemand die op die manier woont.

Als ze daarmee akkoord zouden gaan dan is de stap naar een gewoon studentenhuis een kwestie van onderhandelen. Er zijn trouwens ook nog verhuurders die vanwege het gedoe alleen meisjes of jongens in hun huizen laten huren.
%%%
pi_184164249
Iedereen hier in NL kan studeren. En lenen hoort erbij. Ik denk niet dat je je daar zoveel zorgen over hoeft te maken TS.

Zelfs met huren erbij moet het te doen zijn.
Lastigere probleem is blijkbaar je familie?

Tsja dat is persoonlijk en kan niemand je bij helpen/
Zoek een kamer vraag beurs aan en volg een studie, als je het allemaal goed doet dan hoeft die lening echt niet een probleem te zijn. het is maar 0.0 nog wat procent en naar draagkracht. Ja schuld dat wel, maar die heb ik ook en net zoals tig veel.

Andere optie is gewoon gelijk gaan werken.
Do what you love, love what you do!
  woensdag 2 januari 2019 @ 18:03:20 #23
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_184164364
Gewoon uit huis gaan. Boeiend dat je ouders je dan afstoten...
Liever schulden dan geen vrijheid. :*
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_184164526
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 19:58 schreef darknesss0 het volgende:
Hallo allemaal,

Ik ben een meisje van 17 jaar. En ik wil graag in amsterdam ,UvA, studeren wanneer ik mijn diploma haal van de middelbare school in 2020.
Echter heb ik een heel groot probleem dat velen van jullie waarschijnlijk niet zullen begrijpen ivm de cultuurverschillen. Het is thuis verboden om uit huis te gaan voor je afgestudeerd bent. Jullie zullen waarschijnlijk denken je bent dan 18, volwassen en je mag eigen beslissingen maken. Maar mijn ouders zouden mij dan afstoten, nooit meer met me praten en er zal zo veel drama komen.
Maar ik kan echt niet meer tegen de druk, ik voel me als een vogeltje dat zijn hele leven lang is opgesloten in zijn kooi. Ik wil echt niet meer thuisblijven.

Nummer 2 wat mij stoort is het geld, ik moet dan veel gaan lenen waardoor ik duizenden euros aan schulden krijg. Ik vind dat echt geen prettig idee. Hebben jullie ideeen wat ik moet doen?

thuis is het nooit prettig, veel ruzies, veel drama daarom wil ik graag uit huis

Ik voel me zo wanhopig en hopeloos........... :(
Je kan toch met het ov??
pi_184164684
mwah ik snap TS wel hoor, het is ook gewoon niet makkelijk om op die leeftijd die keuzes te maken en al helemaal niet als je niet de steun van familie achter je hebt?

Bedoel ik heb dat ook niet gedaan gewoon als Nederlandse jongen Achteraf iets spijt van.
Maar als ik dan iets aan TS mee wil geven, het kan wel financieel etc. Ja je krijgt er een lening door maar doe je netjes je studie etc dan is dat geen probleem. En voorzover ik weet is het altijd nog naar draagkracht, dus kun je het niet betalen dan mag je die laten voor wat het is en staat ie weer op 0 aflossen. Goed er komt wat rente bij, maar die is zo laag dat het te verwaarlozen is.
Do what you love, love what you do!
pi_184164786
Wat wil je gaan studeren? Is dat een opleiding met iets van baangarantie? Dat zul je nodig hebben als je het risico neemt met je familie te breken.

Je woont in een westerse maatschappij, tenzij je wilt verkassen naar de cultuur waar je ouders vandaar komen (kan even niet vinden welke cultuur), heb je een westers pakket aan bagage nodig om een volwassen en zelfstandig leven te leiden. Daar hoort een opleiding, op een niveau dat bij je past, bij. Je bent jong, een leven zonder fatsoenlijk inkomen voor de boeg als je je laat leiden door de wensen van je ouders. Je zult dan altijd afhankelijk blijven van mensen die de denkbeelden van je ouders delen. Uit je OP op te maken deel je die zelf niet, anders zou je wel vrede hebben met het "beleid". Kies dus voor jezelf. Zoek organisaties die je kunnen helpen, op wat voor manier dan ook, accepteer dat je schulden zult maken maar minimaliseer dat en zorg dat er na de opleiding een goede baanmogelijkheid is, met groeimogelijkheden.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_184164806
Gewoon met de trein heen en weer.
pi_184164825
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 16:34 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

ik werk al maar ik denk niet dat het genoeg is om echt van te leven, wel is het al een beginnetje.

ik heb ook niet goed contact met mijn familie dus intrekken bij een familielid is ook geen optie, maar bedankt voor de tip :)
Werken erbij kom je niet onderuit, euhm nouja gewoon stufie erbij en dan dat netjes afronden en dan hoef je je niet onwijs zorgen te maken denk ik. Je houd er sowieso wat studieschuld aan over maar die is niet zo ernstig.

Ga alsjeblieft niet anders lenen, want dat is wel een probleem.
Do what you love, love what you do!
pi_184164897
Dit is trouwens de hele crux van het verhaal he, want ben altijd kritisch tegen immigratie. Maar nu komt hier een volgende generatie en die word dus nog tegen gehouden door ouders alsof we nog in " waaar leven"?

Dat is dus fout. TS ga je gang je bent nu hier en laat de rest gewoon gaan :)

Het gaat om jou nu, niet je ouders en wat ze denken, je hebt hier alle mogelijkheden nou grijp ze zou ik zeggen?
Je bent nog jong genoeg en je hebt de wereld aan je voeten, niemand (nee ook je ouders niet) die je ervan tegen kunnen houden.

Moeilijke keuze, ja snap ik ook ;) succes
Do what you love, love what you do!
pi_184164950
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 19:58 schreef darknesss0 het volgende:
Hallo allemaal,

Ik ben een meisje van 17 jaar. En ik wil graag in amsterdam ,UvA, studeren wanneer ik mijn diploma haal van de middelbare school in 2020.
Echter heb ik een heel groot probleem dat velen van jullie waarschijnlijk niet zullen begrijpen ivm de cultuurverschillen. Het is thuis verboden om uit huis te gaan voor je afgestudeerd bent. Jullie zullen waarschijnlijk denken je bent dan 18, volwassen en je mag eigen beslissingen maken. Maar mijn ouders zouden mij dan afstoten, nooit meer met me praten en er zal zo veel drama komen.
Maar ik kan echt niet meer tegen de druk, ik voel me als een vogeltje dat zijn hele leven lang is opgesloten in zijn kooi. Ik wil echt niet meer thuisblijven.

Nummer 2 wat mij stoort is het geld, ik moet dan veel gaan lenen waardoor ik duizenden euros aan schulden krijg. Ik vind dat echt geen prettig idee. Hebben jullie ideeen wat ik moet doen?

thuis is het nooit prettig, veel ruzies, veel drama daarom wil ik graag uit huis

Ik voel me zo wanhopig en hopeloos........... :(
Mag je wel uit huis als je getrouwd bent?

Zo ja, gewoon een van de vele huwelijks aanzoeken accepteren van de FOK!kers hier.
Bonustip: trouw dan wel rijkste, hoef je ook niet te lenen :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_184164998
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2019 18:39 schreef Godshand het volgende:

[..]

Mag je wel uit huis als je getrouwd bent?

Zo ja, gewoon een van de vele huwelijks aanzoeken accepteren van de FOK!kers hier.
Bonustip: trouw dan wel rijkste, hoef je ook niet te lenen :)
hmmms beetje suggestief denk je niet?
Do what you love, love what you do!
pi_184165112
Triest als het is komt het toch in sommige kringen voor dat meisjes moeten trouwen als ze van hun ouders los willen komen. 90 procent kans dat ze dan gekoppeld worden aan net zo een kortzichtige man als pa
%%%
pi_184165172
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 18:47 schreef DeltaFlame het volgende:
Triest als het is komt het toch in sommige kringen voor dat meisjes moeten trouwen als ze van hun ouders los willen komen. 90 procent kans dat ze dan gekoppeld worden aan net zo een kortzichtige man als pa
ik denk het wel, maar ok daar is het zweepslagen of zelfs erger.

Nou daar leven we niet meer maar ik snap net zogoed het dilemma van TS wel hoor want het is wel je eigen familie. ?
Do what you love, love what you do!
pi_184165252
Ik snap dat dilemma ook. Is eigenlijk ook te gek voor worden. Ze gunnen je een toekomst maar wel binnen hun raamwerk (lees als framework, kader, grenzen)

[ Bericht 14% gewijzigd door DeltaFlame op 03-01-2019 01:16:36 ]
%%%
pi_184165270
simpel gezegd dus, TS moet haar familie opgeven, want opleiding hier kan best met lening.

Maar dat is nog wel een aardig lastige keus denk om te maken op haar leeftijd?
Do what you love, love what you do!
pi_184165304
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 18:54 schreef DeltaFlame het volgende:
Ik snap dat dilemma ook. Is eigenlijk ook te gek voor worden. Ze gunnen je een toekomst maar wel binnen hun raamwerk.
Ja maar het is niet heel anders voor mij geweest?
Moest ook gewoon zelf alles regelen hoor. Ik had geen financiën van ouders ook?
Dus het kan wel. Maarja was iets ouder toen ik die keuze maakte wel, dat moet ik er wel bij zeggen :)
Do what you love, love what you do!
pi_184165416
Zeker moeilijk. Er zijn ook heel veel variabelen in deze kwestie. Iedere dag 2,5 uur in een trein is natuurlijk niks. Maar als het in 30 min. met het OV te doen is, dan snap ik wel dat pa en ma zeggen: blijf jij maar lekker thuis wonen.

Denk bij nader inzien dat we met de info die we van TS hebben, maar geen heel directe adviezen moeten geven.

Als het geloof de oorzaak is van de regels die pa en ma opleggen zou je natuurlijk ook met een voorganger of geloofsgenoten kunnen gaan praten. Je zou gelijk denken: daar kom je niet verder mee. Maar in de meest extreme geloven komen ook de meest creatieve oplossingen tot leven voor dit soort " problemen"
%%%
pi_184165450
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 19:05 schreef DeltaFlame het volgende:
Zeker moeilijk. Er zijn ook heel veel variabelen in deze kwestie. Iedere dag 2,5 uur in een trein is natuurlijk niks. Maar als het in 30 min. met het OV te doen is, dan snap ik wel dat pa en ma zeggen: blijf jij maar lekker thuis wonen.

Denk bij nader inzien dat we met de info die we van TS hebben, maar geen heel directe adviezen moeten geven.

Als het geloof de oorzaak is van de regels die pa en ma opleggen zou je natuurlijk ook met een voorganger of geloofsgenoten kunnen gaan praten. Je zou gelijk denken: daar kom je niet verder mee. Maar in de meest extreme geloven komen ook de meest creatieve oplossingen tot leven voor dit soort " problemen"
Ja eens TS moet er even op terugkomen eerst. Want iedereen heeft hier andere verhalen. Maar nu speculeren we met elkaar (wat trouwens niet verkeerd is) Om advies te geven moet er toch weer reactie terug komen van TS eerst denk ik ;)
Do what you love, love what you do!
pi_184165518
Mooi om te zien dat toch iedereen meedenkt / er een mening over heeft
%%%
pi_184165610
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 19:12 schreef DeltaFlame het volgende:
Mooi om te zien dat toch iedereen meedenkt / er een mening over heeft
Ik hoop dat ze nog even terugkomt, ik heb het altijd het beste met iedereen voor. En als ik kan helpen met iets, al zijn het maar een paar woorden dan ben ik al blij
Do what you love, love what you do!
pi_184166184
Het punt hier is dus niet van dat het niet kan? met studie en etc/

Maar het mag niet van familie?

Denk dat ik het dan zo aardig samen vat.

nou ok mogelijk is er dus wel.
Dan is het aan TS wat houdt je tegen?
Do what you love, love what you do!
  woensdag 2 januari 2019 @ 20:13:18 #42
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_184167012
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 20:12 schreef scrupuleus het volgende:
Zoek hulp bij je mentor.

Grgr je mentor
Deze man :') :D

[ Bericht % gewijzigd door CoolGuy op 02-01-2019 20:24:27 ]
  Moderator woensdag 2 januari 2019 @ 20:25:18 #43
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_184167296
Doen we even normaal hier? We gaat een minderjarig meisje (want ze is 17) hier niet het 'advies' geven om dan maar escort te worden. Doe eens even normaal zeg :{
Breitling - Instruments for Professionals
pi_184168749
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 20:25 schreef CoolGuy het volgende:
Doen we even normaal hier? We gaat een minderjarig meisje (want ze is 17) hier niet het 'advies' geven om dan maar escort te worden. Doe eens even normaal zeg :{
? Wie zegt dat?
%%%
pi_184168832
Van welke keuze die je laat denk je later het meeste spijt te krijgen? Onderneem die dan.
pi_184168867
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2019 21:35 schreef DeltaFlame het volgende:

[..]

? Wie zegt dat?
is al weg en doet er verder denk ook niet toe.
:)
Do what you love, love what you do!
pi_184168898
Oke dan.
%%%
pi_184169705
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 19:05 schreef DeltaFlame het volgende:
Zeker moeilijk. Er zijn ook heel veel variabelen in deze kwestie. Iedere dag 2,5 uur in een trein is natuurlijk niks. Maar als het in 30 min. met het OV te doen is, dan snap ik wel dat pa en ma zeggen: blijf jij maar lekker thuis wonen.

Denk bij nader inzien dat we met de info die we van TS hebben, maar geen heel directe adviezen moeten geven.

Als het geloof de oorzaak is van de regels die pa en ma opleggen zou je natuurlijk ook met een voorganger of geloofsgenoten kunnen gaan praten. Je zou gelijk denken: daar kom je niet verder mee. Maar in de meest extreme geloven komen ook de meest creatieve oplossingen tot leven voor dit soort " problemen"
qua geloof zijn er gewoon ruimtes voor, nu moet ik zeggen van ja 5 keer per dag daar bidden dat ik het iets raar vind. Maar heb er dus ook geen problemen mee? Het kan dus wel. En goed ja of je zoiets wil is aan ieder.

Niemand kijkt je daar opzich vreemd op aan denk ik.

Geloof zelf ook en dus snap dat punt wel, maargoed ik doe het gewoon 's avonds voor ik ga slapen. Maar heel verhaal werkte bij bedrijf zzp en was er ook iemand. Nou ik geen idee in eerste instantie dus liep er even op binnen, maar die had zijn kleedje klaar gelegd al. Volgens mij niet in de goede richting, maar dat terzeide. Er was niemand die daar moeilijk over ging doen trouwens
Do what you love, love what you do!
pi_184170018
Ben benieuwd of de TS al wat wijzer is..
%%%
pi_184170111
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 22:26 schreef DeltaFlame het volgende:
Ben benieuwd of de TS al wat wijzer is..
ik ook :)

Het is wel vaak dat er zoveel aanval is dat iemand niet eens weer wil reageren.
Maar ok er staan op zich wel oprechte tips in denk ik? Ook echt van verschillende kanten zonder aan te vallen,
Maar we zullen zien :)
Do what you love, love what you do!
pi_184180040
Ontzettend BEDANKT voor al jullie reacties!!!! Het betekent oprecht heel veel voor me dat jullie zoveel tips geven en meedenken. Ik ben super dankbaar! <33

Even voor de duidelijkheid: ik ben niet islamitisch en mijn ouders zouden me nooit uithuwelijken, daar doen ze gelukkig niet aan. Het is meer dat ze heel erg streng zijn en willen dat ik zo lang mogelijk thuis blijf ''om goede keuzes'' te maken. Ze willen dus NIET dat ik huisvrouw word en mijn hele leven lang thuisblijf maar het tegenovergestelde; ze willen juist dat ik een goede baan vind en ze doen alles uit liefde, dat waardeer ik en ik hou van mijn ouders. Maar ze hebben nog te veel controle over me en ze zetten veel te veel druk op me. Het maakt me depressief omdat ik nooit goed genoeg voor ze ben. Ik ben als het ware een cijfer, ik krijg alleen ''liefde'' die amper aanwezig is als ik succesvol ben. Ik kan ook bijv niet vaak uit gaan. max 1x per maand, Moet steeds laten weten waar ik ben, hoe laat ik thuiskom, hoe laat ik wegga etc. ook maken ze veel keuzes voor me.
Gevolgen zijn dat ik erg angstig ben, niet voor mezelf meer kan opkomen, geen keuzes kan maken omdat ze altijd al voor me gemaakt zijn.

Ik heb er nu wel zelf voor gekozen om geen geneeskunde te doen maar meer een alfa studie. Ik weet nog niet welke. Misschien wil ik docent worden of psychologie studeren maar ik weet het allemaal nog niet goed. Bovendien is het bekend dat banen met een alfa studie minder betaald worden dan dat je bijv een ICT studie gedaan hebt, en er zijn ook veel minder plekken. Het is wel een risico dat ik genomen heb, maar het is wel echt mijn passie, mensen helpen, ipv technische studies. Dit is de reden dat ik me zorgen maak over de schulden die ik krijg.

nogmaals bedankt :)
have a lovely day!
pi_184180084
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 20:12 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik heb geen advies maar wil je wel sterkte wensen.
dankjewel!
have a lovely day!
pi_184180104
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 14:06 schreef darknesss0 het volgende:
Ontzettend BEDANKT voor al jullie reacties!!!! Het betekent oprecht heel veel voor me dat jullie zoveel tips geven en meedenken. Ik ben super dankbaar! <33

Even voor de duidelijkheid: ik ben niet islamitisch en mijn ouders zouden me nooit uithuwelijken, daar doen ze gelukkig niet aan. Het is meer dat ze heel erg streng zijn en willen dat ik zo lang mogelijk thuis blijf ''om goede keuzes'' te maken. Ze willen dus NIET dat ik huisvrouw word en mijn hele leven lang thuisblijf maar het tegenovergestelde; ze willen juist dat ik een goede baan vind en ze doen alles uit liefde, dat waardeer ik en ik hou van mijn ouders. Maar ze hebben nog te veel controle over me en ze zetten veel te veel druk op me. Het maakt me depressief omdat ik nooit goed genoeg voor ze ben. Ik ben als het ware een cijfer, ik krijg alleen ''liefde'' die amper aanwezig is als ik succesvol ben. Ik kan ook bijv niet vaak uit gaan. max 1x per maand, Moet steeds laten weten waar ik ben, hoe laat ik thuiskom, hoe laat ik wegga etc. ook maken ze veel keuzes voor me.
Gevolgen zijn dat ik erg angstig ben, niet voor mezelf meer kan opkomen, geen keuzes kan maken omdat ze altijd al voor me gemaakt zijn.

Ik heb er nu wel zelf voor gekozen om geen geneeskunde te doen maar meer een alfa studie. Ik weet nog niet welke. Misschien wil ik docent worden of psychologie studeren maar ik weet het allemaal nog niet goed. Bovendien is het bekend dat banen met een alfa studie minder betaald worden dan dat je bijv een ICT studie gedaan hebt, en er zijn ook veel minder plekken. Het is wel een risico dat ik genomen heb, maar het is wel echt mijn passie, mensen helpen, ipv technische studies. Dit is de reden dat ik me zorgen maak over de schulden die ik krijg.

nogmaals bedankt :)
Je weet je situatie aardig te verwoorden. Zie je mogelijkheid om hier op een constructieve manier met je ouders over in gesprek te gaan? :)
pi_184180184
:)

[ Bericht 87% gewijzigd door darknesss0 op 04-01-2019 12:09:49 ]
have a lovely day!
pi_184180251
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 23:08 schreef Megara het volgende:
Arme jij... ik voelde me ook zo en riep al sinds mijn 15e dat ik weg wilde, ben op mijn 18e ook meteen gegaan. Heb nu wel een dikke studieschuld inderdaad en ben nog niet eens klaar, maar die valt echt nog wel weg te werken... hoop ik :S

Amsterdam maakt het wel nog eens extra lastig, dat is namelijk fucking duur. Kun je niet eens een overzichtje maken van wat 3 jaar je gaat kosten, collegegeld, kamer, huishouden, studieboeken... en dan bekijken hoeveel je daarvoor zou moeten lenen/werken? Willen je ouders wellicht bijspringen voor het collegegeld? Kun je niet zeggen dat de reistijd naar huis elke dag niet handig is, of een compromis sluiten dat je na je eerste jaar pas uit huis gaat? Ken je de stad ook meteen beter.

Eventueel in een baantje nemen in de avonden of weekenden? Moet wel eerlijk zeggen dat ik de lening gewoon nam voor wat het was omdat ik liever meer vrije tijd had dan ergens voor het minimumloon in een callcenter ging zitten. Dan liever later (nu dus...) fulltime werken voor die schuld.
Bedankt voor je begrip. Ik hoop dat het goedkomt met je!
Ja Amsterdam is ook duur, daarom kijk ik nog even maar het lijkt me echt heel leuk en het is mijn droom om daar te studeren.. mijn ouders betalen wel voor collegegeld, maar voor de rest niks en ik krijg ook een studiefinancering maar ik weet niet of dat genoeg is om van te leven, al helemaal niet in amsterdam, en het is meer dat ik uit huis wil ipv dat ik niet naar die universiteit mag gaan. Ik heb nu ook een bijbaantje :)
have a lovely day!
pi_184180262
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 23:15 schreef MCH het volgende:

[..]

Dan krijgen haar ouders gelijk een hartaanval, kind in het buitenland laten studeren :o
haha ja je hebt gelijk vrees ik
have a lovely day!
pi_184180390
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 01:16 schreef Scary_Mary het volgende:
Dat wordt kiezen of delen dan of je zou toevallig ergens in aanmerking moeten komen via het sociaal plein van je gemeente ofzo. Maar dan moet er wel iets meer spelen dan alleen een strikte opvoeding waardoor je niet mag stappen. Geen idee ook hoe lang de wachtlijsten zijn daarvoor, maar je bent nu nog net minderjarig en dat zou voordeliger kunnen zijn dan wanneer je 18+ bent. Wat gebeurt er denk je als je zelfstandig gaat wonen, loop je dan enig risico op repercussies van je familie? Zo ja, handig om bij een maatschappelijkwerker oid neer te leggen.
Zijn ze bij je school op de hoogte hier van? Een dossier ter ondersteuning van je verhaal zou kunnen helpen naast de eerder gegeven tip van in gesprek gaan met je mentor of een ander soort vertrouwenspersoon.

Heb je familie elders waar je misschien onderdak zou kunnen krijgen als je daar zou gaan studeren?

Verder zou ik realistisch blijven en ook als je wel gaat studeren in Amsterdam, woonruimte daar buiten overwegen. Jammer van de reistijd ja, maar kan wel echt schelen in de kosten. Plus de bonus dat je in een of ander dorp wellicht minder bekenden uit dezelfde cultuur tegenkomt die je in de gaten kunnen houden of iets dergelijks.

Stappen en zelf allerlei dingen mogen en kunnen beslissen lijken nu heel aanlokkelijk, maar als je uit een hecht gezin komt en je totale familie je gaat negeren kun het best wel tegenvallen als je dan eenmaal in je zelf beleende bezemkast woont. Natuurlijk kun je vrienden maken en een soort nieuwe familie gaan vormen als je mazzel hebt, maar dat zijn niet de mensen die je van jongs af aan kennen en met wie je dezelfde cultuur deelt. Mensen uit je cultuur en anderen kunnen best een zekere mening hebben als ze merken dat je verstoten bent, dat kan vervelend zijn. Afhankelijk van je cultuur kun je wellicht meer verstotenen vinden, maar daar kunnen ook mensen tussen zitten die wellicht met een wat betere reden verstoten zijn en/of daar zo een tik van hebben gehad, dat het misschien niet de connectie gaat of kan zijn waar je dan op hoopt.
Moeilijk in te schatten als je het alternatief niet zo kent, maar wel iets om rekening mee te houden.
Hoe zit het met je huidige vriendinnen? Gaan die studeren in Amsterdam? Kun je daar mee om blijven gaan als je uit huis zou gaan?

Wat voor werkervaring heb je?
Je zou kunnen kijken in hoeverre je eerst een jaar zou kunnen werken en sparen als je uit huis zou gaan, zodat je en eerst kan wennen aan je vrijheid en een buffer op zou kunnen bouwen. Dan heb je niet de stress van en moeten werken en schoolresultaten moeten halen tegelijk in eerste instantie.
Werk kan dan wel een verankerend leefritme aan geven waardoor je hopelijk niet in een enorme party animal verzand en in de problemen raakt. Voor sommige mensen blijkt het wel moeilijker om dan weer in een school/leerritme te komen. Anderen groeien juist in zo een tussenjaar en kunnen misschien en passant ook wat relevante ervaring opdoen die juist weer voordelig kan zijn voor de studie.
Speaking of relevante werkervaring, zou dat een argument kunnen zijn voor je familie om je een bijbaantje toe te staan? Dan zou je misschien al wat kunnen sparen.

Sterkte en succes in ieder geval!
Ja er speelt nog meer dus als ik wil kan ik uit huis gaan maar dan kom ik bij een pleeggezin om vervolgens op mijn 18e het huis uit geschopt te worden, en ik durf echt niks. Zomaar je ouders achterlaten en een nieuwe vreemde wereld in gaan. Ik heb anders dan mijn ouders en broers/zussen niemand. Dat is weer een ander verhaal. Ik heb geen contact met de rest van de familie. Dus ik ben bang dat ik heel eenzaam word...

Mijn huidige vriendinnen gaan waarschijnlijk niet in Amsterdam studeren. Ik heb dus niemand waarmee ik contact kan blijven houden of om mee samen te wonen.

Ik heb niet veel werkervaring. Een tussenjaar lijkt me ook heel vervelend. Maar ja je hebt gelijk, het kan een oplossing zijn. Alsnog denk ik dat dat niet mag van mijn ouders omdat zij het als verspilling zien.
bedankt voor je reactie!!! ik heb er wat aan gehad :)

[ Bericht 0% gewijzigd door darknesss0 op 04-01-2019 12:10:58 ]
have a lovely day!
pi_184180415
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 01:38 schreef Merkie het volgende:
Allereerst: ik kan me inderdaad niet zo goed verplaatsen in jouw cultuur, dus vergeef me als het onderstaande wellicht wat te simpel gedacht overkomt.

Volgens mij zijn er drie opties:
1. Thuis blijven wonen tot je afgestudeerd bent
2. Toch uit huis gaan met alle gevolgen van dien
3. De komende anderhalf jaar gebruiken om je ouders te laten wennen aan het idee dat jij uit huis gaat en in goede harmonie op kamers gaan.

Optie 3 lijkt mij het meest aantrekkelijk. Anderhalf jaar is best een lange periode. Probeer jezelf in deze periode ook begripvol naar je familie op te stellen en te proberen achterhalen wat hun achterliggende redenen zijn achter hun standpunt, en probeer elkaar op dat vlak te vinden. Het zal niet makkelijk zijn, maar de andere opties lijken mij ook niet veel beter.

Wat betreft geld: dat is een probleem voor later, ik zou me daar nu niet druk over maken. Het is in ieder geval een oplosbaar probleem en worst case scenario heb je inderdaad een studieschuld (net zoals honderdduizenden andere studenten), het zij zo.
Inderdaad optie 3 lijkt mij ook het beste maar of dat haalbaar is... in ieder geval bedankt voor je reactie!
have a lovely day!
pi_184180453
Nou zoals het te lezen is heb je best een goed idee?
17 nu he? hmms. Eigenlijk zou ik schijt aan je ouders hebben als het allemaal zo lastig is?
Nog even en je mag toch echt helemaal zelf kiezen.

Tipje wel. Het helpt wss wel hoor. En de band gaat meestal beter worden als slechter. Maargoed je geeft er een soort stuk van zekerheid mee op als je je afkeert. Dat zou ik dus niet doen. Maar zelfstandig? Waarom niet? Het is niet echt verkeerd?
Do what you love, love what you do!
pi_184180455
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 16:52 schreef Piva het volgende:

[..]

Met een goede studie (waar dus ook echt werk in te vinden is) en een goed plan lukt het allemaal wel. Maar vergeet ook niet dat je ook met oppertunity cost te maken hebt.

Als ik kijk naar mijn eigen situatie waar ik het op een gegeven moment allemaal wel oké vond en dus niet verder gegaan ben waar de meeste klasgenoten wel door zijn gegaan. In die tijd dat hun het papiertje gehaald hebben en een hoop schuld heb ik mijn vrijheid al weten te pakken en een vermogen.

Dan moet je per maand een flink stuk meer gaan verdienen om dat ooit nog in te halen. Daarnaast betekend niet studeren ook niet echt meer dat je die kennis niet kan bemachtigen. (Oké doctor of tandarts worden is een beetje lastig) maar het internet staat bom vol met goede informatie waar de beste universiteiten amper van kunnen dromen. En vaak ook nog gratis of voor prijzen waar studenten amper dure studie boeken van kunnen betalen.
bedankt, voor je waarschuwing, ik zal er rekening mee houden en daarom wil ik ook een goede studie doen!
have a lovely day!
pi_184180507
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 18:21 schreef kree het volgende:
mwah ik snap TS wel hoor, het is ook gewoon niet makkelijk om op die leeftijd die keuzes te maken en al helemaal niet als je niet de steun van familie achter je hebt?

Bedoel ik heb dat ook niet gedaan gewoon als Nederlandse jongen Achteraf iets spijt van.
Maar als ik dan iets aan TS mee wil geven, het kan wel financieel etc. Ja je krijgt er een lening door maar doe je netjes je studie etc dan is dat geen probleem. En voorzover ik weet is het altijd nog naar draagkracht, dus kun je het niet betalen dan mag je die laten voor wat het is en staat ie weer op 0 aflossen. Goed er komt wat rente bij, maar die is zo laag dat het te verwaarlozen is.
ja klopt.. het is ook een hele lastige keuze en anders dan mijn ouders en broers/zussen heb ik geen familie dus anders heb ik niemand meer. Het ligt ook heel erg aan je studie/baan of je je schuld volledig kan afbetalen. Bedankt voor je reactie!
have a lovely day!
pi_184180576
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 18:27 schreef DancingPhoebe het volgende:
Wat wil je gaan studeren? Is dat een opleiding met iets van baangarantie? Dat zul je nodig hebben als je het risico neemt met je familie te breken.

Je woont in een westerse maatschappij, tenzij je wilt verkassen naar de cultuur waar je ouders vandaar komen (kan even niet vinden welke cultuur), heb je een westers pakket aan bagage nodig om een volwassen en zelfstandig leven te leiden. Daar hoort een opleiding, op een niveau dat bij je past, bij. Je bent jong, een leven zonder fatsoenlijk inkomen voor de boeg als je je laat leiden door de wensen van je ouders. Je zult dan altijd afhankelijk blijven van mensen die de denkbeelden van je ouders delen. Uit je OP op te maken deel je die zelf niet, anders zou je wel vrede hebben met het "beleid". Kies dus voor jezelf. Zoek organisaties die je kunnen helpen, op wat voor manier dan ook, accepteer dat je schulden zult maken maar minimaliseer dat en zorg dat er na de opleiding een goede baanmogelijkheid is, met groeimogelijkheden.
Ik heb dat in mijn vorige reactie even uitgetypt, maar sowieso geen technische studie of biologische zoals bijv geneeskunde. Mijn opties: communicatie, psychologie, een taal en desnoods voeding en gezondheid. Maar over communicatie heb ik hele slechte verhalen gehoord dus ik moet nog even kijken.

Ja, ik wil ook echt voor mezelf kiezen en niet een studie/baan hebben die ik totaal niet leuk vind maar alleen doe om het geld. Bedankt voor je tips en reactie <3
have a lovely day!
pi_184180631
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 14:30 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

ja klopt.. het is ook een hele lastige keuze en anders dan mijn ouders en broers/zussen heb ik geen familie dus anders heb ik niemand meer. Het ligt ook heel erg aan je studie/baan of je je schuld volledig kan afbetalen. Bedankt voor je reactie!
Geen dank hoor ;)

Maar dan nog, nooit weg gaan in ruzie iig dat zal ik er nog bij zeggen, want kost jaren om het weer goed te krijgen.

Maar er is niks mis mee met wat jij denkt, je wilt je vleugels uitslaan bij wijze van. En goed ze zullen moeilijk doen, maar daar moet je je niet te veel van aantrekken,/

Mijn idee, want nu praat je in ideetjes nog, Maak eerst eens een plan over hoe je het gaat doen? Het kan, maar wellicht denk je er simpeler over als dat het is?
Als je nou met iets echt concreets komt en dat met je ouders bespreekt, zouden ze dan nog steeds zo moeilijk doen?
Do what you love, love what you do!
pi_184180672
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 18:47 schreef DeltaFlame het volgende:
Triest als het is komt het toch in sommige kringen voor dat meisjes moeten trouwen als ze van hun ouders los willen komen. 90 procent kans dat ze dan gekoppeld worden aan net zo een kortzichtige man als pa
Precies! Daarom wil ik nu al uit huis en niet wachten... het wordt anders alleen maar erger en erger. Bedankt voor je reacties trouwens! Ik heb alles even in de vorige reacties beantwoord!
have a lovely day!
pi_184180700
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 14:09 schreef itchycoo het volgende:

[..]

Je weet je situatie aardig te verwoorden. Zie je mogelijkheid om hier op een constructieve manier met je ouders over in gesprek te gaan? :)
Dat heb ik al vaak geprobeerd, maar het eindigt altijd in een ellendige situatie met geschreeuw. Ze kunnen er niet fatsoenlijk over praten.
have a lovely day!
pi_184180740
quote:
12s.gif Op donderdag 3 januari 2019 14:27 schreef kree het volgende:
Nou zoals het te lezen is heb je best een goed idee?
17 nu he? hmms. Eigenlijk zou ik schijt aan je ouders hebben als het allemaal zo lastig is?
Nog even en je mag toch echt helemaal zelf kiezen.

Tipje wel. Het helpt wss wel hoor. En de band gaat meestal beter worden als slechter. Maargoed je geeft er een soort stuk van zekerheid mee op als je je afkeert. Dat zou ik dus niet doen. Maar zelfstandig? Waarom niet? Het is niet echt verkeerd?
Ja precies. Zelfstandig zijn zou me mentaal heel veel goed doen :) trouwens de leeftijd 18 betekent helemaal niks bij mijn ouders, zelfde regels, zelfde alles. Ik weet ook niet waarom het ze zo stoort...
have a lovely day!
pi_184180795
quote:
14s.gif Op donderdag 3 januari 2019 14:37 schreef kree het volgende:

[..]

Geen dank hoor ;)

Maar dan nog, nooit weg gaan in ruzie iig dat zal ik er nog bij zeggen, want kost jaren om het weer goed te krijgen.

Maar er is niks mis mee met wat jij denkt, je wilt je vleugels uitslaan bij wijze van. En goed ze zullen moeilijk doen, maar daar moet je je niet te veel van aantrekken,/

Mijn idee, want nu praat je in ideetjes nog, Maak eerst eens een plan over hoe je het gaat doen? Het kan, maar wellicht denk je er simpeler over als dat het is?
Als je nou met iets echt concreets komt en dat met je ouders bespreekt, zouden ze dan nog steeds zo moeilijk doen?
Exact. Weg gaan in ruzie lijkt me echt geen goed idee. Het helpt ook om reacties van ''normale'' mensen te krijgen omdat ik al zo lang leef met deze denkbeelden dat ik echt zo ben gaan denken van zelfstandigheid is niet goed etc.
En ja ik kwam laatst met een concreet plan. Ging als volgt: mam pap, ik wil op mijn 18e uit huis en ik wil in Amsterdam studeren en daar een appartement huren. Ik zal jullie elk weekend zien.
Ik werd uitgescholden, er kwam alleen geschreeuw dus kortom ja ze zouden nog steeds heel moeilijk doen
have a lovely day!
pi_184180801
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 14:42 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

Ja precies. Zelfstandig zijn zou me mentaal heel veel goed doen :) trouwens de leeftijd 18 betekent helemaal niks bij mijn ouders, zelfde regels, zelfde alles. Ik weet ook niet waarom het ze zo stoort...
Nou wat het wel is en daar probeer ik je voor te waarschuwen. Het is niet meer bij mammie en pappie thuis en eten op tafel enzo. Wil niet zeggen dat je alles zelf moet doen. Maar denk er wel even over waar je aan gaat beginnen?

Zelfstandig ineens gaan wonen is ook niet zo makkelijk als het lijkt namelijk.

Maar het kan wel. Maar kan je uit ervaring vertellen dat je toch aardig wat dingetjes tegen gaat komen. En maakt niet uit. Maar daarom ga nooit met ruzie weg, want dan heb je nog iets wat je wel zal opvangen als het mis gaat :)
Do what you love, love what you do!
pi_184180833
quote:
12s.gif Op donderdag 3 januari 2019 14:47 schreef kree het volgende:

[..]

Nou wat het wel is en daar probeer ik je voor te waarschuwen. Het is niet meer bij mammie en pappie thuis en eten op tafel enzo. Wil niet zeggen dat je alles zelf moet doen. Maar denk er wel even over waar je aan gaat beginnen?

Zelfstandig ineens gaan wonen is ook niet zo makkelijk als het lijkt namelijk.

Maar het kan wel. Maar kan je uit ervaring vertellen dat je toch aardig wat dingetjes tegen gaat komen. En maakt niet uit. Maar daarom ga nooit met ruzie weg, want dan heb je nog iets wat je wel zal opvangen als het mis gaat :)
Ja, ik weet echt wel dat het geen regenboog en zonneschijn zal zijn maar zelfstandig zijn helpt me wel weer om weg te gaan van de toxische omgeving hier, en mijn eigen weg te volgen want het maakt me langzaam maar zeker echt kapot.
have a lovely day!
pi_184180885
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 14:50 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

Ja, ik weet echt wel dat het geen regenboog en zonneschijn zal zijn maar zelfstandig zijn helpt me wel weer om weg te gaan van de toxische omgeving hier, en mijn eigen weg te volgen want het maakt me langzaam maar zeker echt kapot.
Nouja het kan gewoon? Nu al, Maar zeker als je 18 bent?

Kijk eens waar je huurruimte kunt krijgen bv? Particulier of kamertje?
Dat is een eerste stap denk ik? Studie kan altijd namelijk. Met stufie.

Woonruimte vinden is vaak wat lastiger....
Do what you love, love what you do!
pi_184181020
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 14:24 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

Ja er speelt nog meer dus als ik wil kan ik uit huis gaan maar dan kom ik bij een pleeggezin om vervolgens op mijn 18e het huis uit geschopt te worden, en ik durf echt niks. Zomaar je ouders achterlaten en een nieuwe vreemde wereld in gaan. Ik heb anders dan mijn ouders en broers/zussen niemand. Dat is weer een ander verhaal. Ik heb geen contact met de rest van de familie. Dus ik ben bang dat ik heel eenzaam word...
Hoe kom je bij dat pleeggezin idee?

En wat bedoel je met dat je niks durft?

quote:
Mijn huidige vriendinnen gaan waarschijnlijk niet in Amsterdam studeren. Ik heb dus niemand waarmee ik contact kan blijven houden of om mee samen te wonen.
Waarom zou je geen contact kunnen houden als je niet samen studeert?
De afstand van Amsterdam-Utrecht lijkt me prima te doen, zeker als je met z'n allen iets kan huren.

quote:
Ik heb niet veel werkervaring. Een tussenjaar lijkt me ook heel vervelend omdat ik een jaartje extra moest doen op de middelbare wegens omstandigheden. Maar ja je hebt gelijk, het kan een oplossing zijn. Alsnog denk ik dat dat niet mag van mijn ouders omdat zij het als verspilling zien.
bedankt voor je reactie!!! ik heb er wat aan gehad :)
Mooi dat je er wat aan hebt, maar je zou meer gerichtere tips kunnen krijgen als je ook daadwerkelijk wat voor werkervaring aan zou geven.
Qua leeftijdsverschil zul je wel meer iets ouderen tegen komen die eerst een werk- of reistussenjaar gedaan hebben, naast andere zittenblijvers, instromende mbo-ers etc. en mensen die ook gewoon pas later echt weten welke opleiding ze willen gaan doen. Daarnaast kun je als je klein gehouden wordt door je familie, misschien juist makkelijker aansluiting vinden bij de wat jongeren..

quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 14:34 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

Ik heb dat in mijn vorige reactie even uitgetypt, maar sowieso geen technische studie of biologische zoals bijv geneeskunde. Mijn opties: communicatie, psychologie, een taal en desnoods voeding en gezondheid. Maar over communicatie heb ik hele slechte verhalen gehoord dus ik moet nog even kijken.

Ja, ik wil ook echt voor mezelf kiezen en niet een studie/baan hebben die ik totaal niet leuk vind maar alleen doe om het geld. Bedankt voor je tips en reactie <3
Denk dat je heel goed na moet gaan denken welke kant je met zulke opleidingen uit wil en daar dan ook gericht zoveel mogelijk je keuzes mbt vakken en stages op aan laat sluiten. Het zijn best populaire opleidingen, dus aardig wat concurrentie. Brede opleidingen lijken heel leuk en nuttig, maar in de praktijk kan dat nog weleens tegenvallen.
Let ook op de verschillen per aanbieder, want communicatie bij opleidingsinstituut x kan kwalitatief beter scoren dan opleider y. Plus dat je altijd nog een master communicatie achter een andere opleiding aan zou kunnen plakken ter specialisatie.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 14:42 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

Ja precies. Zelfstandig zijn zou me mentaal heel veel goed doen :) trouwens de leeftijd 18 betekent helemaal niks bij mijn ouders, zelfde regels, zelfde alles. Ik weet ook niet waarom het ze zo stoort...
In sommige culturen hoor je gewoon je ouders wensen te respecteren. Zij zijn ouder en wijzer, betalen je levensonderhoud en hebben het beste met je voor, althans dat is het idee vaak..

Wat beslissen zij zoal voor je? Welke verantwoordelijkheden heb je thuis naast je schoolprestaties?
  donderdag 3 januari 2019 @ 15:05:06 #72
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184181076
Zijn er eigenlijk geen hulpverleningsorganisaties die gespecialiseerd zijn in dit soort problemen? Wellicht weten die meer dan wat leken op een forum.
pi_184181085
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 14:47 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

Exact. Weg gaan in ruzie lijkt me echt geen goed idee. Het helpt ook om reacties van ''normale'' mensen te krijgen omdat ik al zo lang leef met deze denkbeelden dat ik echt zo ben gaan denken van zelfstandigheid is niet goed etc.
En ja ik kwam laatst met een concreet plan. Ging als volgt: mam pap, ik wil op mijn 18e uit huis en ik wil in Amsterdam studeren en daar een appartement huren. Ik zal jullie elk weekend zien.
Ik werd uitgescholden, er kwam alleen geschreeuw dus kortom ja ze zouden nog steeds heel moeilijk doen
Lijkt me vrij naïef dat je dit een concreet plan durft te noemen en dan helpt zo een verwoording ook niet mee..
  donderdag 3 januari 2019 @ 15:16:08 #74
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184181275
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 14:50 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

Ja, ik weet echt wel dat het geen regenboog en zonneschijn zal zijn maar zelfstandig zijn helpt me wel weer om weg te gaan van de toxische omgeving hier, en mijn eigen weg te volgen want het maakt me langzaam maar zeker echt kapot.
Heb je wel eens met de vertrouwenspersoon van je school gesproken?
pi_184181362
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 14:54 schreef kree het volgende:

[..]

Nouja het kan gewoon? Nu al, Maar zeker als je 18 bent?

Kijk eens waar je huurruimte kunt krijgen bv? Particulier of kamertje?
Dat is een eerste stap denk ik? Studie kan altijd namelijk. Met stufie.

Woonruimte vinden is vaak wat lastiger....
ja klopt :) maar ik wil wel graag met een goede gevoel weg en niet met haat in de lucht. Dus mijn ouders overtuigen is de eerste stap en als dat niet lukt dan moet ik maar gaan en de consequenties aangaan.
have a lovely day!
pi_184181587
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:02 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Hoe kom je bij dat pleeggezin idee?

En wat bedoel je met dat je niks durft?

[..]

Waarom zou je geen contact kunnen houden als je niet samen studeert?
De afstand van Amsterdam-Utrecht lijkt me prima te doen, zeker als je met z'n allen iets kan huren.

[..]

Mooi dat je er wat aan hebt, maar je zou meer gerichtere tips kunnen krijgen als je ook daadwerkelijk wat voor werkervaring aan zou geven.
Qua leeftijdsverschil zul je wel meer iets ouderen tegen komen die eerst een werk- of reistussenjaar gedaan hebben, naast andere zittenblijvers, instromende mbo-ers etc. en mensen die ook gewoon pas later echt weten welke opleiding ze willen gaan doen. Daarnaast kun je als je klein gehouden wordt door je familie, misschien juist makkelijker aansluiting vinden bij de wat jongeren..

[..]

Denk dat je heel goed na moet gaan denken welke kant je met zulke opleidingen uit wil en daar dan ook gericht zoveel mogelijk je keuzes mbt vakken en stages op aan laat sluiten. Het zijn best populaire opleidingen, dus aardig wat concurrentie. Brede opleidingen lijken heel leuk en nuttig, maar in de praktijk kan dat nog weleens tegenvallen.
Let ook op de verschillen per aanbieder, want communicatie bij opleidingsinstituut x kan kwalitatief beter scoren dan opleider y. Plus dat je altijd nog een master communicatie achter een andere opleiding aan zou kunnen plakken ter specialisatie.

[..]

In sommige culturen hoor je gewoon je ouders wensen te respecteren. Zij zijn ouder en wijzer, betalen je levensonderhoud en hebben het beste met je voor, althans dat is het idee vaak..

Wat beslissen zij zoal voor je? Welke verantwoordelijkheden heb je thuis naast je schoolprestaties?
Ik heb het besproken met een maatschappelijk werkster en die had verteld dat ik in een pleeggezin terecht zou komen.
Met ''niks durven'' bedoel ik geen eigen keuzes durven te maken zonder dat mijn ouders het ermee eens zijn.

En nu heb ik ook niet echt een hele nauwe band met al die vriendinnen, ik ben ook bang om sociaal contact aan te gaan. Ik ga nooit met ze uit etc en wanneer ik dat wel doe voel ik me een beetje het 5e wiel. Vandaar dat ik zei dat ik waarschijnlijk geen contact meer met ze zal hebben. Dat is althans wat ik bedoelde.

Ik heb alleen bij een supermarkt gewerkt maar that's it.

Ze beslissen het volgende voor me en veel meer maar ik houd het even kort: met welk geslacht ik mag omgaan, uiteraard dus alleen meisjes, geen jongens vrienden, ik mag geen relatie aangaan, ik moet gelovig zijn, ik mag niet logeren bij vriendinnen, ik moet altijd laten weten waar en bij wie ik ben, ze beslissen hoe ik leef, beperken mijn vrijheid. Het lijstje is te lang om op te noemen maar dit zijn de hoofdzaken.

Over die opleidingen: ja het zijn populaire opleidingen maar er is niks anders dat me leuk lijkt. Ik denk echt dat ik als vuil ga eindigen om eerlijk te zijn... ik weet niet wat ik wil, ik weet niet hoe mijn toekomst eruit zal zien, mijn studie zal waarschijnlijk ook niet veel stabiliteit bieden. Ik voel me verloren en ik weet dat niemand me kan helpen maar ik wilde verschillende meningen horen.
have a lovely day!
pi_184181609
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:05 schreef Hexagon het volgende:
Zijn er eigenlijk geen hulpverleningsorganisaties die gespecialiseerd zijn in dit soort problemen? Wellicht weten die meer dan wat leken op een forum.
ja ik heb gesproken met een hulpverlener, ben het contact verloren maar ik zal haar nummer opzoeken en vragen of ik een afspraak mag maken
have a lovely day!
pi_184181624
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:05 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Lijkt me vrij naïef dat je dit een concreet plan durft te noemen en dan helpt zo een verwoording ook niet mee..
dit is natuurlijk een samenvatting, ik heb veel meer verteld over mijn plannen, waarom, hoe etc.
have a lovely day!
pi_184181634
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Heb je wel eens met de vertrouwenspersoon van je school gesproken?
nee niet over dit onderwerp
have a lovely day!
  donderdag 3 januari 2019 @ 15:36:39 #80
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_184181731
- reageer eens normaal -

[ Bericht 49% gewijzigd door STING op 03-01-2019 16:01:27 ]
  donderdag 3 januari 2019 @ 15:37:53 #81
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184181759
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:31 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

ja ik heb gesproken met een hulpverlener, ben het contact verloren maar ik zal haar nummer opzoeken en vragen of ik een afspraak mag maken
Wat vertelde die hulpverlener?
  donderdag 3 januari 2019 @ 15:42:12 #82
80382 manny
30 is best veel
pi_184181836
Zure situatie.

Overweeg je een school te zoeken die dichter bij is zodat thuis kan blijven wonen ? Minder conflict en minder schuld. En je kan flink lang wegblijven van huis om te "studeren" en dus de situatie een beetje managen voor jezelf.

Succes.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_184182073
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:30 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

Ik heb het besproken met een maatschappelijk werkster en die had verteld dat ik in een pleeggezin terecht zou komen.
Met ''niks durven'' bedoel ik geen eigen keuzes durven te maken zonder dat mijn ouders het ermee eens zijn.
Lijkt me een beetje raar eerlijk gezegd, maar wellicht is dit destijds besproken toen je nog een stukje jonger was. Niet alleen is er een tekort aan pleeggezinnen en zijn er wachtlijsten tenzij het om noodsituaties en ander echt nijpende toestanden gaat, tik je ook nog binnen een redelijke tijd de 18 aan. Daarnaast is het dacht ik ook redelijk regulier dat je vanaf je 16e toch echt richting begeleid zelfstandig gaat, iets wat wellicht ook beter aansluit op je zelfstandiger willen worden.

quote:
En nu heb ik ook niet echt een hele nauwe band met al die vriendinnen, ik ben ook bang om sociaal contact aan te gaan. Ik ga nooit met ze uit etc en wanneer ik dat wel doe voel ik me een beetje het 5e wiel. Vandaar dat ik zei dat ik waarschijnlijk geen contact meer met ze zal hebben. Dat is althans wat ik bedoelde.
Ok, dat maakt het iets duidelijker. Waarom voel je je het vijfde wiel bij hen? En wat is je angst bij sociale contacten in het algemeen?

quote:
Ik heb alleen bij een supermarkt gewerkt maar that's it.
Als vakkenvuller, kassamedewerker of stond je bij specifieke afdelingen?

quote:
Ze beslissen het volgende voor me en veel meer maar ik houd het even kort: met welk geslacht ik mag omgaan, uiteraard dus alleen meisjes, geen jongens vrienden, ik mag geen relatie aangaan, ik moet gelovig zijn, ik mag niet logeren bij vriendinnen, ik moet altijd laten weten waar en bij wie ik ben, ze beslissen hoe ik leef, beperken mijn vrijheid. Het lijstje is te lang om op te noemen maar dit zijn de hoofdzaken.
Wat mag je zoal zelf dan beslissen?

quote:
Over die opleidingen: ja het zijn populaire opleidingen maar er is niks anders dat me leuk lijkt. Ik denk echt dat ik als vuil ga eindigen om eerlijk te zijn... ik weet niet wat ik wil, ik weet niet hoe mijn toekomst eruit zal zien, mijn studie zal waarschijnlijk ook niet veel stabiliteit bieden. Ik voel me verloren en ik weet dat niemand me kan helpen maar ik wilde verschillende meningen horen.
In principe weet niemand hoe de toekomst eruit komt te zien. Een opleiding onderscheid je in ieder geval van mensen die dat niet hebben. Ongeacht je keuze, het laat in ieder geval zien dat je minimaal vier jaar doorzettingsvermogen hebt gehad. Een opleiding weg laten gaat makkelijker dan er een toevoegen op je cv en die niet waar kunnen maken.

Er zijn heus wel hulpmogelijkheden, ook als je 18 bent, maar die gaan geen beslissingen voor je nemen en zullen ter ondersteuning fungeren.

Even los van je beslissing uit huis te willen en welke opleiding waar te kiezen, kunnen we je doel formuleren als zelfstandiger leren worden en zelfverzekerder worden?

quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:32 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

dit is natuurlijk een samenvatting, ik heb veel meer verteld over mijn plannen, waarom, hoe etc.
Dat kan ik niet ruiken als je het er niet zo bij zet. Maar goed, dan houd ik het even summier en raad ik gewoon aan om meer in hun lijn mee te denken. Daarom vroeg ik ook naar je verantwoordelijkheden in huis enzo, omdat zoiets een manier kan zijn om te laten zien dat je meer verantwoordelijkheid aan wil kunnen en ook daadwerkelijk kan. Zoiets heb je natuurlijk na al die jaren niet in twee weken voor elkaar gebokst, maar kan wellicht over en weer meer begrip kweken in plaats van het idee dat het om ongehoorzame ondankbaarheid (jij) of wantrouwen in je deskundigheid (ouders) gaat. Dan kun je in de tussentijd dat je echt aan een concreet plan werkt om de deur uit te gaan, terwijl je binnenshuis niet recht tegenover elkaar staat zeg maar..
pi_184182180
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat vertelde die hulpverlener?
Ik heb het meer gehad over de problemen thuis ipv dat ik uit huis wil etc, dus ze zei nog niets over dit onderwerp.
have a lovely day!
pi_184182212
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:56 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

Pardon? Je weet niet half wat er gaande is. Ik heb hier een stukje van mijn verhaal verteld, niet alles omdat het erg persoonlijk is. Ik heb niet verteld over het geweld, de scheldpartijen, de ruzies. Ik ben met wolven opgegroeid. Daarom wil ik uit huis gaan. Denk na voordat je allemaal namen gaat roepen.
Laat je niet opnaaien, sommige mensen genieten van hun rol als trol hier.
Het zijn meestal mensen die zelf geen invulling aan hun leven kunnen geven en hun frustratie op een forum botvieren.
  donderdag 3 januari 2019 @ 16:00:39 #86
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_184182223
- reageer eens normaal -

[ Bericht 95% gewijzigd door STING op 03-01-2019 16:02:21 ]
  donderdag 3 januari 2019 @ 16:05:35 #87
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184182316
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:58 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

Ik heb het meer gehad over de problemen thuis ipv dat ik uit huis wil etc, dus ze zei nog niets over dit onderwerp.
Wellicht kun je het daar eens voorleggen. Je zal de enige niet zijn die hiermee zit. Dus je hoeft wielen niet zelf uit te vinden.
pi_184182350
Ik ga mijn niveau niet naar jouw niveau verlagen. Een telefoonabbonement? Nee dat heb ik zelfs niet. We zijn niet rijk. En ja ik ben 17, dus? Dus dat betekent dat ik alles krijg wat ik wil, het goed heb in het leven? Nee. Natuurlijk niet. Het leven is niet makkelijk geweest voor me. Dat je je niet kan verplaatsen in mijn situatie vertelt al genoeg over de slechte opvoeding die jij hebt gekregen. Arm kind toch.... altijd alles van mama en papa gekregen? Hou je stomme mening maar voor je in plaats van al die onnodige reacties te plaatsen en ipv een 17 jarige proberen te kleineren
have a lovely day!
pi_184182371
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Laat je niet opnaaien, sommige mensen genieten van hun rol als trol hier.
Het zijn meestal mensen die zelf geen invulling aan hun leven kunnen geven en hun frustratie op een forum botvieren.
Ja inderdaad. Zielige mensen zijn dat. Dankjewel :)
have a lovely day!
  Moderator donderdag 3 januari 2019 @ 16:08:42 #90
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_184182380
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:07 schreef darknesss0 het volgende:
Ik ga mijn niveau niet naar jouw niveau verlagen. Een telefoonabbonement? Nee dat heb ik zelfs niet. We zijn niet rijk. En ja ik ben 17, dus? Dus dat betekent dat ik alles krijg wat ik wil, het goed heb in het leven? Nee. Natuurlijk niet. Het leven is niet makkelijk geweest voor me. Dat je je niet kan verplaatsen in mijn situatie vertelt al genoeg over de slechte opvoeding die jij hebt gekregen. Arm kind toch.... altijd alles van mama en papa gekregen? Hou je stomme mening maar voor je in plaats van al die onnodige reacties te plaatsen en ipv een 17 jarige proberen te kleineren
Rustig nou maar. Focus maar gewoon op de constructieve posts van mensen hier. Voor de bullshit posts zijn wij er ;)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_184182381
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wellicht kun je het daar eens voorleggen. Je zal de enige niet zijn die hiermee zit. Dus je hoeft wielen niet zelf uit te vinden.
Ja, dankje :)
have a lovely day!
pi_184182415
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Rustig nou maar. Focus maar gewoon op de constructieve posts van mensen hier. Voor de bullshit posts zijn wij er ;)
Oke. Dankjewel. Zulke mensen moet je af en toe op de vingers tikken ;)
have a lovely day!
  Moderator donderdag 3 januari 2019 @ 16:11:03 #93
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_184182431
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:10 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

Oke. Dankjewel. Zulke mensen moet je af en toe op de vingers tikken ;)
De post is niet voor niets weg ;)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_184182449
Ok jongens zo is het wel genoeg denk? Het pissed me echt of dat er elke keer gemodereerd moet worden zo al?

Ga ddat gewoon in onzin doen daar is het voor?
Want het irriteert me mateloos dat ik het probeer te volgen en dat alles half weg is?

Terecht trouwens, daar niet van. Nou ok nu iedereen kappen ermee ;)

En voor de de duidelijkheid, heb het niet over de mods, maar over users die denken grappig te zijn ofzo?

Mag denk maar is plek genoeg voor op dit forum waar dat dus wel kan. Niet hier!
Do what you love, love what you do!
pi_184182553
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:52 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Lijkt me een beetje raar eerlijk gezegd, maar wellicht is dit destijds besproken toen je nog een stukje jonger was. Niet alleen is er een tekort aan pleeggezinnen en zijn er wachtlijsten tenzij het om noodsituaties en ander echt nijpende toestanden gaat, tik je ook nog binnen een redelijke tijd de 18 aan. Daarnaast is het dacht ik ook redelijk regulier dat je vanaf je 16e toch echt richting begeleid zelfstandig gaat, iets wat wellicht ook beter aansluit op je zelfstandiger willen worden.

Ja dat kan. Ik weet niet meer wanneer ik het met haar erover gehad heb. Maar het lijkt me eng om zomaar bij je ouders weg te gaan als je onder de 18 bent. Dus dat is niet echt een optie voor mij.

Ok, dat maakt het iets duidelijker. Waarom voel je je het vijfde wiel bij hen? En wat is je angst bij sociale contacten in het algemeen?

Ik voel me nooit geliefd en ik ben heel erg angstig rond andere mensen. Ja de sociale contacten in het algemeen. Ze nodigen me ook bijv niet uit als zij wel dingen doen, maar dat is een ander ow.

Als vakkenvuller, kassamedewerker of stond je bij specifieke afdelingen?

als kassamedewerker

Wat mag je zoal zelf dan beslissen?

Wat voor kleren ik aandoe, althans niet te kort, haar mag niet kort dat is volgens mijn ouders niet ''vrouwelijk'' al heb ik het een paar maanden geleden wel heel kort geknipt, nu is het wel wat langer, of ik make up draag, voor mijn vader mag dat niet maar ik doe het alsnog, dus ik denk persoonlijke verzorging, hoe ik er zelf uit zie mag ik zelf bepalen

In principe weet niemand hoe de toekomst eruit komt te zien. Een opleiding onderscheid je in ieder geval van mensen die dat niet hebben. Ongeacht je keuze, het laat in ieder geval zien dat je minimaal vier jaar doorzettingsvermogen hebt gehad. Een opleiding weg laten gaat makkelijker dan er een toevoegen op je cv en die niet waar kunnen maken.

Klopt! Ik wil ook heel graag studeren.

Er zijn heus wel hulpmogelijkheden, ook als je 18 bent, maar die gaan geen beslissingen voor je nemen en zullen ter ondersteuning fungeren.

Even los van je beslissing uit huis te willen en welke opleiding waar te kiezen, kunnen we je doel formuleren als zelfstandiger leren worden en zelfverzekerder worden?

Ja dat klopt/

Dat kan ik niet ruiken als je het er niet zo bij zet. Maar goed, dan houd ik het even summier en raad ik gewoon aan om meer in hun lijn mee te denken. Daarom vroeg ik ook naar je verantwoordelijkheden in huis enzo, omdat zoiets een manier kan zijn om te laten zien dat je meer verantwoordelijkheid aan wil kunnen en ook daadwerkelijk kan. Zoiets heb je natuurlijk na al die jaren niet in twee weken voor elkaar gebokst, maar kan wellicht over en weer meer begrip kweken in plaats van het idee dat het om ongehoorzame ondankbaarheid (jij) of wantrouwen in je deskundigheid (ouders) gaat. Dan kun je in de tussentijd dat je echt aan een concreet plan werkt om de deur uit te gaan, terwijl je binnenshuis niet recht tegenover elkaar staat zeg maar..
ik doe ook echt me best om met ze mee te denken en ik hou van ze daarom doe ik zoveel als maar kan om ze tevreden te houden
have a lovely day!
pi_184182565
oh sorry ik heb alles in de quote getypt, weet niet echt hoe dat werkt
have a lovely day!
pi_184182580
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:11 schreef kree het volgende:
Ok jongens zo is het wel genoeg denk? Het pissed me echt of dat er elke keer gemodereerd moet worden zo al?

Ga ddat gewoon in onzin doen daar is het voor?
Want het irriteert me mateloos dat ik het probeer te volgen en dat alles half weg is?

Terecht trouwens, daar niet van. Nou ok nu iedereen kappen ermee ;)

En voor de de duidelijkheid, heb het niet over de mods, maar over users die denken grappig te zijn ofzo?

Mag denk maar is plek genoeg voor op dit forum waar dat dus wel kan. Niet hier!
Bedankt dat je er zo mee bemoeit! Betekent veel voor me! :)
have a lovely day!
pi_184182670
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:20 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

Bedankt dat je er zo mee bemoeit! Betekent veel voor me! :)
ha stom is dat, ik krijg er automatisch "grote broer" gevoel van.

Naja gaat automatisch. maakt verder niet echt uit.
Do what you love, love what you do!
pi_184182708
quote:
14s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:25 schreef kree het volgende:

[..]

ha stom is dat, ik krijg er automatisch "grote broer" gevoel van.

Naja gaat automatisch. maakt verder niet echt uit.
Ik ben echt blij dat er nog goede mensen te vinden zijn in deze wereld :)
have a lovely day!
pi_184182770
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:28 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

Ik ben echt blij dat er nog goede mensen te vinden zijn in deze wereld :)
Natuurlijk zijn die er? Geen reden om te denken van niet? ot wel?
Do what you love, love what you do!
pi_184182791
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 19:58 schreef darknesss0 het volgende:
Hallo allemaal,

Ik ben een meisje van 17 jaar. En ik wil graag in amsterdam ,UvA, studeren wanneer ik mijn diploma haal van de middelbare school in 2020.
Echter heb ik een heel groot probleem dat velen van jullie waarschijnlijk niet zullen begrijpen ivm de cultuurverschillen. Het is thuis verboden om uit huis te gaan voor je afgestudeerd bent. Jullie zullen waarschijnlijk denken je bent dan 18, volwassen en je mag eigen beslissingen maken. Maar mijn ouders zouden mij dan afstoten, nooit meer met me praten en er zal zo veel drama komen.
Maar ik kan echt niet meer tegen de druk, ik voel me als een vogeltje dat zijn hele leven lang is opgesloten in zijn kooi. Ik wil echt niet meer thuisblijven.

Nummer 2 wat mij stoort is het geld, ik moet dan veel gaan lenen waardoor ik duizenden euros aan schulden krijg. Ik vind dat echt geen prettig idee. Hebben jullie ideeen wat ik moet doen?

thuis is het nooit prettig, veel ruzies, veel drama daarom wil ik graag uit huis

Ik voel me zo wanhopig en hopeloos........... :(

Volgens mij ben jij een meisje met een islamitische achtergrond.
Jij bent jong en het zal een enorm moeilijke keuze voor je zijn om een dergelijke stap te zetten.
Maar als je echt wilt, dan moet je ervoor gaan en dan lukt het ook.

Voor de rest kunnen wij buitenstaanders weinig advies geven. Dit is een keuze die je helemaal zelf moet maken natuurlijk.
pi_184182820
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:33 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]


Volgens mij ben jij een meisje met een islamitische achtergrond.
Jij bent jong en het zal een enorm moeilijke keuze voor je zijn om een dergelijke stap te zetten.
Maar als je echt wilt, dan moet je ervoor gaan en dan lukt het ook.

Voor de rest kunnen wij buitenstaanders weinig advies geven. Dit is een keuze die je helemaal zelf moet maken natuurlijk.
Niet dus, lees even voordat je post, :ja ik dacht dat ook eerst
Do what you love, love what you do!
pi_184182874
quote:
14s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:32 schreef kree het volgende:

[..]

Natuurlijk zijn die er? Geen reden om te denken van niet? ot wel?
nou ja.. in het echte leven vermijd ik bijna iedereen omdat ik bang ben weer te worden gekwetst, maar het doet me goed dat er nog zoveel mensen zijn die toch om je kunnen geven
have a lovely day!
  donderdag 3 januari 2019 @ 16:38:09 #104
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_184182880
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 19:58 schreef darknesss0 het volgende:
Hallo allemaal,

Ik ben een meisje van 17 jaar. En ik wil graag in amsterdam ,UvA, studeren wanneer ik mijn diploma haal van de middelbare school in 2020.
Echter heb ik een heel groot probleem dat velen van jullie waarschijnlijk niet zullen begrijpen ivm de cultuurverschillen. Het is thuis verboden om uit huis te gaan voor je afgestudeerd bent. Jullie zullen waarschijnlijk denken je bent dan 18, volwassen en je mag eigen beslissingen maken. Maar mijn ouders zouden mij dan afstoten, nooit meer met me praten en er zal zo veel drama komen.
Maar ik kan echt niet meer tegen de druk, ik voel me als een vogeltje dat zijn hele leven lang is opgesloten in zijn kooi. Ik wil echt niet meer thuisblijven.

Nummer 2 wat mij stoort is het geld, ik moet dan veel gaan lenen waardoor ik duizenden euros aan schulden krijg. Ik vind dat echt geen prettig idee. Hebben jullie ideeen wat ik moet doen?

thuis is het nooit prettig, veel ruzies, veel drama daarom wil ik graag uit huis

Ik voel me zo wanhopig en hopeloos........... :(
Je zegt dat je verstoten word als je uit huis gaat , waarom niet dichterbij studeren zodat je naar school kunt reizen vanuit thuis? En als je echt graag het huis uit wilt weet je de consequenties dus. Alleen jij kan due keuze maken
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_184182884
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:33 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]


Volgens mij ben jij een meisje met een islamitische achtergrond.
Jij bent jong en het zal een enorm moeilijke keuze voor je zijn om een dergelijke stap te zetten.
Maar als je echt wilt, dan moet je ervoor gaan en dan lukt het ook.

Voor de rest kunnen wij buitenstaanders weinig advies geven. Dit is een keuze die je helemaal zelf moet maken natuurlijk.
ik ben niet islamitisch, en ja ik weet dat ik die keuze helemaal zelf moet gaan maken. Bedankt voor je reactie :)
have a lovely day!
  donderdag 3 januari 2019 @ 16:39:34 #106
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_184182910
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:30 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

Ik heb het besproken met een maatschappelijk werkster en die had verteld dat ik in een pleeggezin terecht zou komen.
Met ''niks durven'' bedoel ik geen eigen keuzes durven te maken zonder dat mijn ouders het ermee eens zijn.

En nu heb ik ook niet echt een hele nauwe band met al die vriendinnen, ik ben ook bang om sociaal contact aan te gaan. Ik ga nooit met ze uit etc en wanneer ik dat wel doe voel ik me een beetje het 5e wiel. Vandaar dat ik zei dat ik waarschijnlijk geen contact meer met ze zal hebben. Dat is althans wat ik bedoelde.

Ik heb alleen bij een supermarkt gewerkt maar that's it.

Ze beslissen het volgende voor me en veel meer maar ik houd het even kort: met welk geslacht ik mag omgaan, uiteraard dus alleen meisjes, geen jongens vrienden, ik mag geen relatie aangaan, ik moet gelovig zijn, ik mag niet logeren bij vriendinnen, ik moet altijd laten weten waar en bij wie ik ben, ze beslissen hoe ik leef, beperken mijn vrijheid. Het lijstje is te lang om op te noemen maar dit zijn de hoofdzaken.

Over die opleidingen: ja het zijn populaire opleidingen maar er is niks anders dat me leuk lijkt. Ik denk echt dat ik als vuil ga eindigen om eerlijk te zijn... ik weet niet wat ik wil, ik weet niet hoe mijn toekomst eruit zal zien, mijn studie zal waarschijnlijk ook niet veel stabiliteit bieden. Ik voel me verloren en ik weet dat niemand me kan helpen maar ik wilde verschillende meningen horen.
pleeggezin...waarom dan niet nog 1 jaar wachten zodat je zelfstandig kunt wonen
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_184182915
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:37 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

nou ja.. in het echte leven vermijd ik bijna iedereen omdat ik bang ben weer te worden gekwetst, maar het doet me goed dat er nog zoveel mensen zijn die toch om je kunnen geven
Ja maar dat is eerder herkenbaar als raar hoor? Ik doe dat ook?
Weet niet soms weet ik het gelijk met onbekenden waar het mee gaat klikken en weet het andersom trouwens ook gelijk wel?
Do what you love, love what you do!
pi_184182935
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:38 schreef madeliefff het volgende:

[..]

Je zegt dat je verstoten word als je uit huis gaat , waarom niet dichterbij studeren zodat je naar school kunt reizen vanuit thuis? En als je echt graag het huis uit wilt weet je de consequenties dus. Alleen jij kan due keuze maken
nou ja, omdat er ook nog andere dingen thuis gebeuren waardoor ik me niet veilig voel daarom wil ik uit huis. Ja klopt. Bedankt voor je reactie iig
have a lovely day!
pi_184183052
quote:
12s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:39 schreef kree het volgende:

[..]

Ja maar dat is eerder herkenbaar als raar hoor? Ik doe dat ook?
Weet niet soms weet ik het gelijk met onbekenden waar het mee gaat klikken en weet het andersom trouwens ook gelijk wel?
Ah oke gelukkig. Maar ik vermijd ook vriendinnen/vrienden omdat ik bang ben voor hetzelfde. Dat ik gekwetst word. Dat is ook een beetje mijn schuld dan dat ik niet veel sociale contacten heb met anderen maar ik ben heel bang om met mensen te praten en me open te stellen
have a lovely day!
pi_184183127
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:45 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

Ah oke gelukkig. Maar ik vermijd ook vriendinnen/vrienden omdat ik bang ben voor hetzelfde. Dat ik gekwetst word. Dat is ook een beetje mijn schuld dan dat ik niet veel sociale contacten heb met anderen maar ik ben heel bang om met mensen te praten en me open te stellen
Het is niet onwijs raar? Ik heb dat nu nog steeds? Maar kan er best wel mee leven onderhand?
:) niet iedereen worden je vrienden gewoon. En soms krijg je ze en raak je ze ook weer kwijt. Let maar op,. Maar eigenlijk, je bent te jong nog om je daar nu zorgen over te maken?
Do what you love, love what you do!
pi_184183164
ja precies maar soms mis ik dat wel, dat iedereen om me heen een normaal leven heeft als 17 jarige, gewoon leuke dingen doet en ik niet, maar goed dat zal ik moeten accepteren :) ik weet trouwens ook niet waarom ik niemand kan DMen, dan krijg ik een rood bericht
have a lovely day!
pi_184183175
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:19 schreef darknesss0 het volgende:
[..]

Lijkt me een beetje raar eerlijk gezegd, maar wellicht is dit destijds besproken toen je nog een stukje jonger was. Niet alleen is er een tekort aan pleeggezinnen en zijn er wachtlijsten tenzij het om noodsituaties en ander echt nijpende toestanden gaat, tik je ook nog binnen een redelijke tijd de 18 aan. Daarnaast is het dacht ik ook redelijk regulier dat je vanaf je 16e toch echt richting begeleid zelfstandig gaat, iets wat wellicht ook beter aansluit op je zelfstandiger willen worden.

Ja dat kan. Ik weet niet meer wanneer ik het met haar erover gehad heb. Maar het lijkt me eng om zomaar bij je ouders weg te gaan als je onder de 18 bent. Dus dat is niet echt een optie voor mij.
Wat maakt het enger dan wanneer je wel 18 bent?

quote:
Ok, dat maakt het iets duidelijker. Waarom voel je je het vijfde wiel bij hen? En wat is je angst bij sociale contacten in het algemeen?

Ik voel me nooit geliefd en ik ben heel erg angstig rond andere mensen. Ja de sociale contacten in het algemeen. Ze nodigen me ook bijv niet uit als zij wel dingen doen, maar dat is een ander ow.
Je voelt je nooit geliefd in het algemeen bedoel je? Wat maakt je angstig? Zou je door iedereen geliefd willen voelen of ..?
Als je nauwelijks mee mag kan het ook goed bedoelt zijn om je te ontzien dat je niet weer geconfronteerd wordt met nee moeten zeggen en dat het dus niet is omdat ze je niet leuk vinden.

quote:
Als vakkenvuller, kassamedewerker of stond je bij specifieke afdelingen?

als kassamedewerker
Ok, dat is wat minder specialistisch als bijvoorbeeld bij de broodafdeling staan. Maar wat zijn competenties die je een goed kassameisje maken, die je elders ook van pas zouden kunnen komen?
Snel, vriendelijk en secuur kunnen werken in een dienstverlenende rol, is dat een 'jasje' wat bij je zou kunnen passen denk je?

quote:
Wat mag je zoal zelf dan beslissen?

Wat voor kleren ik aandoe, althans niet te kort, haar mag niet kort dat is volgens mijn ouders niet ''vrouwelijk'' al heb ik het een paar maanden geleden wel heel kort geknipt, nu is het wel wat langer, of ik make up draag, voor mijn vader mag dat niet maar ik doe het alsnog, dus ik denk persoonlijke verzorging, hoe ik er zelf uit zie mag ik zelf bepalen
Ok en hoe zit het met de centjes van je bijbaantje en je studiekeuze?

quote:
In principe weet niemand hoe de toekomst eruit komt te zien. Een opleiding onderscheid je in ieder geval van mensen die dat niet hebben. Ongeacht je keuze, het laat in ieder geval zien dat je minimaal vier jaar doorzettingsvermogen hebt gehad. Een opleiding weg laten gaat makkelijker dan er een toevoegen op je cv en die niet waar kunnen maken.

Klopt! Ik wil ook heel graag studeren.
Goedzo, houden zo ^O^

quote:
Er zijn heus wel hulpmogelijkheden, ook als je 18 bent, maar die gaan geen beslissingen voor je nemen en zullen ter ondersteuning fungeren.

Even los van je beslissing uit huis te willen en welke opleiding waar te kiezen, kunnen we je doel formuleren als zelfstandiger leren worden en zelfverzekerder worden?

Ja dat klopt/
Ok, dan zou je kunnen kijken naar een wat andere invulling van die doelen, zonder dat je daarvoor rigoreuze beslissingen hoeft te nemen. Dan kun je naast bepaalde dingen oefenen, ook een en ander in kaart brengen en meetbaar maken. In plaats van te blijven hangen in het goed gevoel dat je niks mag en niks goed doet, verleg je dan je focus naar wat je wel kan, doet en zo ook minder hopeloos bent misschien, omdat je concreter ergens naartoe werkt.

Komen we zo op terug..

quote:
Dat kan ik niet ruiken als je het er niet zo bij zet. Maar goed, dan houd ik het even summier en raad ik gewoon aan om meer in hun lijn mee te denken. Daarom vroeg ik ook naar je verantwoordelijkheden in huis enzo, omdat zoiets een manier kan zijn om te laten zien dat je meer verantwoordelijkheid aan wil kunnen en ook daadwerkelijk kan. Zoiets heb je natuurlijk na al die jaren niet in twee weken voor elkaar gebokst, maar kan wellicht over en weer meer begrip kweken in plaats van het idee dat het om ongehoorzame ondankbaarheid (jij) of wantrouwen in je deskundigheid (ouders) gaat. Dan kun je in de tussentijd dat je echt aan een concreet plan werkt om de deur uit te gaan, terwijl je binnenshuis niet recht tegenover elkaar staat zeg maar..

ik doe ook echt me best om met ze mee te denken en ik hou van ze daarom doe ik zoveel als maar kan om ze tevreden te houden
Of niet, want weer geen antwoord op je verantwoordelijkheden in huis.

Het is denk ik zeker in dit soort situaties beter om bepaalde dingen concreter te maken. Natuurlijk wil je erkenning voor je gevoel en wat je wel probeert te doen enzo, maar dat willen je ouders waarschijnlijk net zo en dan blijf je in zo een patstelling staan, wat logischerwijs dan wat uitzichtloos kan aanvoelen.
Perceptie is een wonderlijk ding en daar kun je best beter mee leren spelen om je boodschap duidelijker aan anderen over te brengen, maar omgekeerd ook van hen te leren ontvangen.

Hoe zit het je broers en zussen eigenlijk? Hebben jullie goed contact met elkaar? Zijn die ouder of jonger en hoe ervaren zij dit?
pi_184183185
En nou ff positief doen hoor.

Haha nouja als muzikant blues in mineur past hier aardig bij :P
Ff happy, zo slecht is het allemaal niet, gewoon even kijken wat wel kan :)
Do what you love, love what you do!
pi_184183291
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:51 schreef darknesss0 het volgende:
ja precies maar soms mis ik dat wel, dat iedereen om me heen een normaal leven heeft als 17 jarige, gewoon leuke dingen doet en ik niet, maar goed dat zal ik moeten accepteren :) ik weet trouwens ook niet waarom ik niemand kan DMen, dan krijg ik een rood bericht
Dit is totaal niet vreemd trouwens? Je meet je aan de rest ermee? Die dat wel hebben denk jij?
Geloof me het betekent allemaal echt niks. Doe jou ding en goed doe je, dus sowieso komt vast wel goed :)
Do what you love, love what you do!
pi_184184670
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:52 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Wat maakt het enger dan wanneer je wel 18 bent?

[..]

Je voelt je nooit geliefd in het algemeen bedoel je? Wat maakt je angstig? Zou je door iedereen geliefd willen voelen of ..?
Als je nauwelijks mee mag kan het ook goed bedoelt zijn om je te ontzien dat je niet weer geconfronteerd wordt met nee moeten zeggen en dat het dus niet is omdat ze je niet leuk vinden.

[..]

Ok, dat is wat minder specialistisch als bijvoorbeeld bij de broodafdeling staan. Maar wat zijn competenties die je een goed kassameisje maken, die je elders ook van pas zouden kunnen komen?
Snel, vriendelijk en secuur kunnen werken in een dienstverlenende rol, is dat een 'jasje' wat bij je zou kunnen passen denk je?

[..]

Ok en hoe zit het met de centjes van je bijbaantje en je studiekeuze?

[..]

Goedzo, houden zo ^O^

[..]

Ok, dan zou je kunnen kijken naar een wat andere invulling van die doelen, zonder dat je daarvoor rigoreuze beslissingen hoeft te nemen. Dan kun je naast bepaalde dingen oefenen, ook een en ander in kaart brengen en meetbaar maken. In plaats van te blijven hangen in het goed gevoel dat je niks mag en niks goed doet, verleg je dan je focus naar wat je wel kan, doet en zo ook minder hopeloos bent misschien, omdat je concreter ergens naartoe werkt.

Komen we zo op terug..

[..]

Of niet, want weer geen antwoord op je verantwoordelijkheden in huis.

Het is denk ik zeker in dit soort situaties beter om bepaalde dingen concreter te maken. Natuurlijk wil je erkenning voor je gevoel en wat je wel probeert te doen enzo, maar dat willen je ouders waarschijnlijk net zo en dan blijf je in zo een patstelling staan, wat logischerwijs dan wat uitzichtloos kan aanvoelen.
Perceptie is een wonderlijk ding en daar kun je best beter mee leren spelen om je boodschap duidelijker aan anderen over te brengen, maar omgekeerd ook van hen te leren ontvangen.

Hoe zit het je broers en zussen eigenlijk? Hebben jullie goed contact met elkaar? Zijn die ouder of jonger en hoe ervaren zij dit?
Ja natuurlijk blijft het hetzelfde als je 18 bent,maar officeel ben je dan wel volwassen.

Inderdaad, ik voel me niet geliefd in het algemeen. Ik hoef niet geliefd te worden door iedereen maar een paar mensen die aan mijn kant staan zou heel fijn zijn. Ik ben al 4x van school veranderd wegens omstandigheden, dus ik moet steeds opnieuw mensen leren kennen etc, en iedereen heeft al groepjes, heel vervelend.

Ik ben altijd vriendelijk, hulpzaam en werk efficient.

Het geld mag ik zelf houden als ik werk, bijbaan mag ik ook zelf kiezen en studiekeuze mocht ik niet kiezen. Nu meer. Ik heb ze overtuigd.

Focussen op wat ik wel mag lijkt me inderdaad een goede. Ik ben ook best wel een pessimist, daar moet ik aan werken.

En ja, mijn broers en zussen stoort ze niet. Mijn ouders zijn nou eenmaal seksistisch en mijn broers mogen veel meer. Maar goed..

Je lijkt me een heel intelligent persoon trouwens met veel ervaring
have a lovely day!
pi_184184709
quote:
14s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:58 schreef kree het volgende:

[..]

Dit is totaal niet vreemd trouwens? Je meet je aan de rest ermee? Die dat wel hebben denk jij?
Geloof me het betekent allemaal echt niks. Doe jou ding en goed doe je, dus sowieso komt vast wel goed :)
Dankjewel!!! :) ja ik hoop dat het goed komt
have a lovely day!
pi_184187531
hoi kree, ik kan pas over 5 dagen pas DMen helaas want je moet per se een week online zijn en ik ben pas 2 dagen hier... ;-/ sorry!
have a lovely day!
pi_184190343
Update: ik heb vandaag weer geprobeerd rustig met mijn moeder te praten, niet over uit huis gaan of shit maar over mijn gevoelens thuis. Dat zal ik nooit meer doen.... thuis praten we nooit over onze gevoelens dus dit was geen goed plan. Ze begreep me niet, schreeuwde tegen me, en zei dat ik overdrijf.

Het enige wat ik wil is een knuffel, een luisterend oor, begrip en liefde. Ik wil niks anders.... daar zit ik dan huilend om het randje van mijn bed. Ik heb het gevoel dat niemand me begrijpt en ik kan met niemand praten erover. Sorry als ik jullie lastig val. Het voelt alsof ik verloren ben in een diep zwart gat, ik voel niks meer en ik geef langzaam op. Niks heeft zin meer. Ik kan helemaal niks in het leven. Ik zal waarschijnlijk mijn studie niet halen, geen goede baan krijgen, ik heb het gevoel alsof ik me altijd verloren zal voelen. Soms vraag ik me af wat het nut is om hier te zijn. Ik kan mezelf niet gelukkig maken, anderen ook niet. Niks geeft me voldoening en mijn depressie eet me op....
have a lovely day!
  donderdag 3 januari 2019 @ 22:12:14 #119
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_184190514
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 22:04 schreef darknesss0 het volgende:
Update: ik heb vandaag weer geprobeerd rustig met mijn moeder te praten, niet over uit huis gaan of shit maar over mijn gevoelens thuis. Dat zal ik nooit meer doen.... thuis praten we nooit over onze gevoelens dus dit was geen goed plan. Ze begreep me niet, schreeuwde tegen me, en zei dat ik overdrijf.

Het enige wat ik wil is een knuffel, een luisterend oor, begrip en liefde. Ik wil niks anders.... daar zit ik dan huilend om het randje van mijn bed. Ik heb het gevoel dat niemand me begrijpt en ik kan met niemand praten erover. Sorry als ik jullie lastig val. Het voelt alsof ik verloren ben in een diep zwart gat, ik voel niks meer en ik geef langzaam op. Niks heeft zin meer. Ik kan helemaal niks in het leven. Ik zal waarschijnlijk mijn studie niet halen, geen goede baan krijgen, ik heb het gevoel alsof ik me altijd verloren zal voelen. Soms vraag ik me af wat het nut is om hier te zijn. Ik kan mezelf niet gelukkig maken, anderen ook niet. Niks geeft me voldoening en mijn depressie eet me op....
Drie grote zoenen voor je: 💋💋💋
pi_184190572
Uit huis, lenen, bye bye familie... Wordt zwaar maar als je echt voor jezelf kiest moet je daar denk ik voor gaan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184190886
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 22:12 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Drie grote zoenen voor je: 💋💋💋
dankjewel ;( :)
have a lovely day!
pi_184190914
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 22:14 schreef ludovico het volgende:
Uit huis, lenen, bye bye familie... Wordt zwaar maar als je echt voor jezelf kiest moet je daar denk ik voor gaan.
ja.. ik kan niet meer. Ik heb besloten het huis uit te gaan. Als ik hier blijf dan lig ik over een paar jaar in mijn eigen graf
have a lovely day!
pi_184193330
Probeer in iig nog eens aan te kloppen bij een vertouwenspersoon of iemand van je school. Een forum als hier heeft veel goede raad, maar het kan toch zo niet mogen zijn dat in real life bij niemand terecht kan.
%%%
pi_184193590
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:10 schreef darknesss0 het volgende:
hoi kree, ik kan pas over 5 dagen pas DMen helaas want je moet per se een week online zijn en ik ben pas 2 dagen hier... ;-/ sorry!
Geen probleem hoor :) Euhm je kunt ze wel lezen denk ik? Of weet niet hoe dat tegenwoordig hier gaat?
Ik wilde toch nog even een paar dingen zeggen en ook persoonlijk van mij. Maar dat hoeft niet echt openbaar. Euh ik kan anders wel mijn mail adres doorsturen?

Het is een redelijk bekende situatie namelijk voor mij zelf. Nouja wellicht heb ik nog wat handige tips voor je.
Probeer het meeste trouwens hier te doen, want daarom is het een forum. Maar zitten wat meer persoonlijke dingen bij van mezelf en die hoeven niet gelijk zo op internet ;)

Geen idee of je er wat aan gaat hebben. Maar dat zien we vanzelf wel :)

[ Bericht 15% gewijzigd door kree op 04-01-2019 06:07:03 ]
Do what you love, love what you do!
pi_184193591
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 22:04 schreef darknesss0 het volgende:
Update: ik heb vandaag weer geprobeerd rustig met mijn moeder te praten, niet over uit huis gaan of shit maar over mijn gevoelens thuis. Dat zal ik nooit meer doen.... thuis praten we nooit over onze gevoelens dus dit was geen goed plan. Ze begreep me niet, schreeuwde tegen me, en zei dat ik overdrijf.

Het enige wat ik wil is een knuffel, een luisterend oor, begrip en liefde. Ik wil niks anders.... daar zit ik dan huilend om het randje van mijn bed. Ik heb het gevoel dat niemand me begrijpt en ik kan met niemand praten erover. Sorry als ik jullie lastig val. Het voelt alsof ik verloren ben in een diep zwart gat, ik voel niks meer en ik geef langzaam op. Niks heeft zin meer. Ik kan helemaal niks in het leven. Ik zal waarschijnlijk mijn studie niet halen, geen goede baan krijgen, ik heb het gevoel alsof ik me altijd verloren zal voelen. Soms vraag ik me af wat het nut is om hier te zijn. Ik kan mezelf niet gelukkig maken, anderen ook niet. Niks geeft me voldoening en mijn depressie eet me op....
Awh kop op :* Ik herken dit trouwens wel, want ja eigenlijk te erg, maar zo heb ik me vaak gevoeld en soms trouwens nog wel.
Het leven is gewoon niet simpel en het erge is voor anderen lijkt het allemaal makkelijk te gaan.
Vooral dat is het. alles van een leien dakje voor iedereen en voor jezelf totaal niet.
Do what you love, love what you do!
pi_184193602
Vergeet niet dat onder al die uiterlijke schijn vaak klein of groot leed schuilt. Probeer je er niet aan te spiegelen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_184193609
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 06:15 schreef Montagui het volgende:
Vergeet niet dat onder al die uiterlijke schijn vaak klein of groot leed schuilt. Probeer je er niet aan te spiegelen.
Ja dat klopt denk ik, hmmms het is denk vooral persoonlijk allemaal, wat voor sommige buitenstaanders lijkt als een klein probleempje is wellicht voor iemand zelf veel groter.

Daarom wil ik er nog wel eens over babbelen met TS. En ik onderschat dit dus niet. Maargoed praten is beter als het opkroppen sowieso.

En ben echt al vrij open zo hier op FOK! maar niet alles hoeft gelijk openbaar denk.
Zo veel mogelijk wel, want anders werkt dit niet. Maar die zullen we zien ;)
Do what you love, love what you do!
pi_184312973
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 20:40 schreef Hexagon het volgende:
Als je niet teveel schulden wilt misschien eerst een tijdje werken om geld te sparen?

Wat betreft het uit huis gaan. Is er niet een familielid waar je wellicht kunt wonen? Ben jij thuis weg en misschien is het voor je ouders ook nog wel te handen?
Wtf hoeveel kan een persoon van 18 nog bijmekaar sparen om te gaan studeren (studie en wonen).
pi_184313153
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 02:07 schreef Aluah-Snackbar het volgende:

[..]

Wtf hoeveel kan een persoon van 18 nog bijmekaar sparen om te gaan studeren (studie en wonen).
'Het verhaal is wel iets lastiger als dat.
Maar ben het met je eens hoor. Het is wel vrij lastig om alles te regelen. Als je iets ouder bent dan ga je het pas begrijpen.

Maargoed ik wil niet allemaal prive verhalen gaan vertellen, aan TS om te vertellen wat ze wil. Rest hou ik prive :)
Do what you love, love what you do!
pi_184320970
Hey, ik snap heel goed hoe je je voelt omdat ik in dezelfde cultuur zit. Mijn ouders zijn irakees en leven in cultuur die veel mensen niet begrijpen. Ik mocht zelf ook niet uit huis maar heb er heel veel voor moeten doen (heel veel ruzies, liegen, valse brieven van school/telefoontjes etc) uiteindelijk mocht ik op kamers en ik bloeide weer helemaal op. Zonder vrijheid kan je niet zijn wie je bent en groei je ongelukkig op!! Nu heb ik een nederlandse vriend waar ik uiteindelijk mee wil trouwen en dan wordt ik ook afgestoten door mijn ouders (omdat hij niet irakees christelijk is blabla). Dus zie het zo: uiteindelijk ga je nog meer keuzes maken waar je ouders het niet mee eens zullen zijn, je leeft niet om je ouders te pleasen. Je moet voor jezelf kiezen en voor je eigen geluk. Mocht je er voor kiezen, informeer veel vrienden van je erover zodat zij weten wat je gaat doormaken en zodat je bij hun terecht kan! Succes!
pi_184321482
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 14:06 schreef darknesss0 het volgende:
Het is meer dat ze heel erg streng zijn en willen dat ik zo lang mogelijk thuis blijf ''om goede keuzes'' te maken. Ze willen dus NIET dat ik huisvrouw word en mijn hele leven lang thuisblijf maar het tegenovergestelde; ze willen juist dat ik een goede baan vind en ze doen alles uit liefde,
Dit spreekt elkaar toch wel een beetje tegen hoor (vanuit je ouders). Enerzijds je het beste gunnen, en anderzijds je kort houden. Hoe kan je dan ooit een wijze, zelfstandige vrouw worden? :N

Plannen maken en op je bek gaan hoort er allemaal bij. En mochten ze je niet vertrouwen: maak een plan en leg het ze voor. Maak hen je bondgenoot in plaats van je vijand.
Somebody that I used to know
pi_184325613
Zoals ik al eerder zei zou ik er ook iemand van school bij betrekken. Hun hebben immers een zorgplicht. Ze zullen wel zeggen dat die niet tot binnenshuis strekt, of ze hebben er geen zin in, of ze weten niet wat ze er mee moeten. Maarrrrr....je hebt altijd nog kans op die ene leraar/decaan/mentor die er voor je is. Ik heb het meegemaakt met een andere kwestie. Maar ik heb ook kinderen gezien met dezelfde situatie als TS die zijn geholpen via school.

Niet geschoten....
%%%
pi_184326820
Hoi TS,

Wat een moeilijke situatie heb jij zeg! Ik wil je wel graag meegeven om altijd voor jezelf te kiezen en jezelf niet weg te cijferen. Je zou thuis kunnen blijven wonen om zodoende wel te kunnen studeren. Maar als die thuissituatie ertoe gaat leiden dat jij emotioneel kapot gaat en het niet kan opbrengen te studeren, heb je daar ook niet veel aan.

Als jij emotioneel onder druk staat en je voelt dat je of moet kiezen tussen je ouders en familie en daarbij je eigen behoeftes moet wegcijferen, of je kiest voor jezelf met als consequentie dat je voor altijd breekt met hen. Kies dan toch voor jezelf. Als je het tenminste kan opbrengen, want het is nogal een groot offer waardoor je je geheid eenzaam gaat voelen. Ik wil je hiermee overigens niet aansporen en onder druk zetten meteen zo'n drastische keuze te moeten maken. En ik wil je ook niet het idee geven dat het geheid gaat gebeuren.

En het kan uiteindelijk ook veel positiever uitpakken dan waar je nu bang voor bent. Voor jouw ouders is het ook een proces. Ze houden nu vast aan hun traditionele opvattingen. Maar als ze zien dat jij daardoor lijdt, doet dat wellicht ook iets met hen, gaan zij erover nadenken en verandert er misschien uiteindelijk ook iets in hun opvattingen
pi_184328285
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2019 02:45 schreef kree het volgende:

[..]

'Het verhaal is wel iets lastiger als dat.
Maar ben het met je eens hoor. Het is wel vrij lastig om alles te regelen. Als je iets ouder bent dan ga je het pas begrijpen.

Maargoed ik wil niet allemaal prive verhalen gaan vertellen, aan TS om te vertellen wat ze wil. Rest hou ik prive :)
Ik sta bekend als "vrouwenhater" maar houd ook niet van onrecht. Het lijkt mij gewoon onmogelijk om vanaf je 18e een jaar of wat te gaan werken om dan je studie te kunnen bekostigen. Dat gaat gewoon niet. Dat vind ik erg jammer voor haar door haar ouders dus dan schiet ik uit mn plaat (no whiteknight)

Tenzij..

Jamaar.. je bedoelt dus.. Dat zij van woepieee! kan doen enzo?

Eh...
pi_184333196
- ongepast -

[ Bericht 82% gewijzigd door STING op 11-01-2019 17:44:11 ]
pi_184345529
Wil zelf alleen even bijdragen dat een studieschuld best wel meevalt. Terugbetalen kost je elke maand iets van 100 euro als je jarenlang maximaal hebt geleend en een modaal inkomen hebt. Bedoel je hebt altijd genoeg mensen die van elke euro schuld al angstig worden maar ja. Zelf gewoon mooi geleefd in mijn studententijd en nu geen moeite om het terug te betalen, het is allemaal niet zo erg als sommige mensen het willen voorspiegelen. Bedoel het is maar net hoe erg je het vindt dat je voor jarenlang wel elke maand iets van 100 euro moet terugbetalen..
pi_184366519
Hey ik zag je dm maar ik ben nog niet lang genoeg lid om te reageren! Ik kan ze wel lezen. Kan ik je ergens anders nog een berichtje op terug sturen? Ik zie het wel verschijnen in mn dm’s :) x
pi_184368025
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 21:24 schreef Lisa23 het volgende:
Hey ik zag je dm maar ik ben nog niet lang genoeg lid om te reageren! Ik kan ze wel lezen. Kan ik je ergens anders nog een berichtje op terug sturen? Ik zie het wel verschijnen in mn dm’s :) x
Mail adres even doorsturen :)
Of hoewel dat lukt natuurlijk ook niet. Nouja je kunt het wel naar mij sturen en stuur ik het wel door.
Ik heb wel contact met TS namelijk en mag ze zelf kijken of ze erop wil reageren.
Do what you love, love what you do!
pi_184368322
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 22:54 schreef kree het volgende:

[..]

Mail adres even doorsturen :)
Of hoewel dat lukt natuurlijk ook niet. Nouja je kunt het wel naar mij sturen en stuur ik het wel door.
Ik heb wel contact met TS namelijk en mag ze zelf kijken of ze erop wil reageren.

Ik vind m’n mail adres hier posten niet zo fijn eigenlijk haha
pi_184368423
quote:
9s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 23:10 schreef Lisa23 het volgende:

[..]

Ik vind m’n mail adres hier posten niet zo fijn eigenlijk haha
Nee dat is het ook niet, maar je kunt mij ook niet een DM sturen denk?

Dat is het probleem, ik kan wel namelijk naar iedereen DM sturen.
Maar jij zit nu met het probleem dat je alleen kunt ontvangen denk ik. Dus ik kan wel naar jou sturen. En dan vanaf daar. Hou dat ook even prive dan en of ze verder contact wil zal ik vragen want heb TS op whatsapp wel.

Lees even je DM :)

[ Bericht 6% gewijzigd door kree op 12-01-2019 23:24:24 ]
Do what you love, love what you do!
pi_184369689
Opgelost via via nu met mail. Dank echt allen die willen helpen voor TS. Rest moet niet vanaf mij komen denk ik.

Help wel maar wil niet teveel prive dingen gaan zeggen hier wat ik heb gehoord.
Do what you love, love what you do!
pi_184383571
ik heb je gemaild Lisa23!! :)
have a lovely day!
pi_184383587
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 22:25 schreef Aluah-Snackbar het volgende:

[..]

Ik sta bekend als "vrouwenhater" maar houd ook niet van onrecht. Het lijkt mij gewoon onmogelijk om vanaf je 18e een jaar of wat te gaan werken om dan je studie te kunnen bekostigen. Dat gaat gewoon niet. Dat vind ik erg jammer voor haar door haar ouders dus dan schiet ik uit mn plaat (no whiteknight)

Tenzij..

Jamaar.. je bedoelt dus.. Dat zij van woepieee! kan doen enzo?

Eh...
ja precies.... het is ook bijna onmogelijk tenzij je echt een hele harde werker bent maar ik zou dan kapot zijn.... haha
have a lovely day!
pi_184383599
quote:
2s.gif Op donderdag 10 januari 2019 16:36 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Dit spreekt elkaar toch wel een beetje tegen hoor (vanuit je ouders). Enerzijds je het beste gunnen, en anderzijds je kort houden. Hoe kan je dan ooit een wijze, zelfstandige vrouw worden? :N

Plannen maken en op je bek gaan hoort er allemaal bij. En mochten ze je niet vertrouwen: maak een plan en leg het ze voor. Maak hen je bondgenoot in plaats van je vijand.
Ja klopt... mijn ouders zijn soms een beetje apart haha
have a lovely day!
pi_184383610
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 20:14 schreef DeltaFlame het volgende:
Zoals ik al eerder zei zou ik er ook iemand van school bij betrekken. Hun hebben immers een zorgplicht. Ze zullen wel zeggen dat die niet tot binnenshuis strekt, of ze hebben er geen zin in, of ze weten niet wat ze er mee moeten. Maarrrrr....je hebt altijd nog kans op die ene leraar/decaan/mentor die er voor je is. Ik heb het meegemaakt met een andere kwestie. Maar ik heb ook kinderen gezien met dezelfde situatie als TS die zijn geholpen via school.

Niet geschoten....
Ik praat inderdaad al met een maatschappelijk werkster op school, bedankt voor je tip!! :D
have a lovely day!
pi_184383639
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 21:17 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Hoi TS,

Wat een moeilijke situatie heb jij zeg! Ik wil je wel graag meegeven om altijd voor jezelf te kiezen en jezelf niet weg te cijferen. Je zou thuis kunnen blijven wonen om zodoende wel te kunnen studeren. Maar als die thuissituatie ertoe gaat leiden dat jij emotioneel kapot gaat en het niet kan opbrengen te studeren, heb je daar ook niet veel aan.

Als jij emotioneel onder druk staat en je voelt dat je of moet kiezen tussen je ouders en familie en daarbij je eigen behoeftes moet wegcijferen, of je kiest voor jezelf met als consequentie dat je voor altijd breekt met hen. Kies dan toch voor jezelf. Als je het tenminste kan opbrengen, want het is nogal een groot offer waardoor je je geheid eenzaam gaat voelen. Ik wil je hiermee overigens niet aansporen en onder druk zetten meteen zo'n drastische keuze te moeten maken. En ik wil je ook niet het idee geven dat het geheid gaat gebeuren.

En het kan uiteindelijk ook veel positiever uitpakken dan waar je nu bang voor bent. Voor jouw ouders is het ook een proces. Ze houden nu vast aan hun traditionele opvattingen. Maar als ze zien dat jij daardoor lijdt, doet dat wellicht ook iets met hen, gaan zij erover nadenken en verandert er misschien uiteindelijk ook iets in hun opvattingen
Bedankt voor je reactie :) je hebt gelijk. Ik wil ook voor mezelf kiezen maar tegelijkertijd is het een hele lastige situatie.. maar ik wil ook niet een leven leven dat ik nooit heb gewild. Ik wil nergens spijt van krijgen later
have a lovely day!
pi_184388750
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 19:12 schreef darknesss0 het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie :) je hebt gelijk. Ik wil ook voor mezelf kiezen maar tegelijkertijd is het een hele lastige situatie.. maar ik wil ook niet een leven leven dat ik nooit heb gewild. Ik wil nergens spijt van krijgen later
Dat snap ik.

Ik zou het helemaal niet laf vinden ofzo als je toch bij je ouders blijft wonen en ingaat op hun wensen. Dat is misschien ook het verstandigste.

Het feit dat jij wel voor jezelf zou willen kiezen, is het belangrijkst.

Probeer er het beste van te maken en op den duur dient de kans zich wel aan. Ik wil je nog wel meegeven: neem jezelf serieus en laat je niet door anderen gek maken.
pi_184393878
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:03 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Dat snap ik.

Ik zou het helemaal niet laf vinden ofzo als je toch bij je ouders blijft wonen en ingaat op hun wensen. Dat is misschien ook het verstandigste.

Het feit dat jij wel voor jezelf zou willen kiezen, is het belangrijkst.

Probeer er het beste van te maken en op den duur dient de kans zich wel aan. Ik wil je nog wel meegeven: neem jezelf serieus en laat je niet door anderen gek maken.
Nou ja.. ingaan op hun wensen zou ik nooit helemaal doen, misschien gedeeltelijk. Ik begrijp wat je ermee wil zeggen!

Ik zal er het beste van proberen te maken en mijn eigen weg volgen :) dankjewel
have a lovely day!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')