abonnement Unibet Coolblue
pi_183938599
Hoi,

Wij gaan binnenkort verhuizen.
Dit nieuwe huis heeft verwarming dmv infrarood panelen en warmwater via een gasboiler.

Nu willen wij graag ook het warm water gas loos realiseren.

de huidige bewoners gebruiken rond de 12500 kwh per jaar.

de zuidzijde van het dak is ongeveer 60m2, deze willen wij vol leggen met zonnepanelen.

Maar nu kijk ik naar de opties om het warm water ook via iets anders te doen dan gas.

wie heeft er tips?
potverdikkie
  maandag 24 december 2018 @ 12:38:36 #2
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183938650
Eigenlijk zijn er maar twee antwoorden.

1) als je ruimte hebt: WARMTEPOMP boiler
2) als je geen ruimte hebt: ruimte maken en dan WARMTEPOMP boiler.

Het apparaat heeft een diameter van 70cm en is 2 meter hoog.
Verder stroomaansluiting en water.
(en een gaatje in het dak om de koude lucht af te voeren.)

Alleen gas (200pj vastrecht) alleen voor warmwater.
Die boiler heb je heel snel terugverdient.
Kijk nog even naar de subsidieregelingen!
Tot nooit .......
  Moderator maandag 24 december 2018 @ 12:41:54 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_183938702
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 12:38 schreef Speekselklier het volgende:
Eigenlijk zijn er maar twee antwoorden.

1) als je ruimte hebt: WARMTEPOMP boiler
2) als je geen ruimte hebt: ruimte maken en dan WARMTEPOMP boiler.

En quasi ieder huis kun je warm krijgen met een warmtepomp ? Geloof er geen reet van namelijk :')

En niet iedereen heeft überhaupt die ruimt beschikbaar. Qua ruimte en / of qua financiën ..
  maandag 24 december 2018 @ 12:42:54 #4
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183938714
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 12:41 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

En quasi ieder huis kun je warm krijgen met een warmtepomp ? Geloof er geen reet van namelijk :')

En niet iedereen heeft überhaupt die ruimt beschikbaar. Qua ruimte en / of qua financiën ..
Hij heeft het niet over zijn huis warm krijgen maar om warm water te krijgen.
Huis warm krijgen is een heel ander verhaal.

Wilde je hem anno 2018 nog een conventionele boiler aanraden dan?
Tot nooit .......
pi_183938801
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 12:41 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

En quasi ieder huis kun je warm krijgen met een warmtepomp ? Geloof er geen reet van namelijk :')

En niet iedereen heeft überhaupt die ruimt beschikbaar. Qua ruimte en / of qua financiën ..
Warmtepompboiler is voor warm water, niet voor verwarming.
Ruim 3x efficiënter dan een normale elektrische boiler, met subsidie erg betaalbaar en als je verder geen gas gebruikt kan je van je vast recht voor gas af.
pi_183938824
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 12:38 schreef Speekselklier het volgende:
WARMTEPOMP boiler
thnx.

maar hoe zit het bij temperaturen beneden de 4 graden, ik lees overal dat een warmtepomp dan niet werk
potverdikkie
  maandag 24 december 2018 @ 12:52:00 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183938837
En wat betreft de financieen niet hebben:

Hier een link van een WP-boiler.
Deze kost 1490 euro en daat zit 1400 euro subsidie op.
Incl subsidie staat ie voor 90 euro voor de deur.

Als hij dat niet kan opbrengen stopt alles.

https://www.aircodruten.n(...)3-nu-e1000-subsidie/

quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 12:51 schreef hallolievekinderen het volgende:
maar hoe zit het bij temperaturen beneden de 4 graden, ik lees overal dat een warmtepomp dan niet werk
Met een WP-boiler en lage temperaturen heb ik geen problemen gehad. Ik heb dezelfde. Als hij je niet bevalt neem ik hem voor 90 tientjes graag van je over. ()

Hij is alleen wat langer bezig. Er zit een salmonella-verwarmer in die het water tot 65 graden kan opwarmen. De slaat ook aan als het echt koud is. Ik heb dat bij -10 nog niet megemaakt. (alleen voor salmonella 1x per week)
Tot nooit .......
pi_183938882
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 12:51 schreef hallolievekinderen het volgende:

[..]

thnx.

maar hoe zit het bij temperaturen beneden de 4 graden, ik lees overal dat een warmtepomp dan niet werk
Onzin.
Bovendien haalt een warmtepompboiler (zoals de Panasonic) z’n warmte uit je woning.

Mijn warmtepomp (voor verwarmen) werkt tot -25 graden.
pi_183938938
en kwa geluid? heb je ook instant warm water net als met een gas cv?

in de keuken gaan we en quooker plaatsen dus puur en alleen voor warm water in de badkamer
potverdikkie
pi_183938968
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 12:58 schreef hallolievekinderen het volgende:
en kwa geluid? heb je ook instant warm water net als met een gas cv?

in de keuken gaan we en quooker plaatsen dus puur en alleen voor warm water in de badkamer
Niet instant, het heeft een boilervat. Ik heb een 200 liter vat bij mijn warmtepomp, nog nooit leeg gekregen maar met 4 of meer personen zou ik een slagje groter doen.

Warmtepomp produceert wel geluid, bijkeuken of aangebouwde garage is vaak mooie plek.
  maandag 24 december 2018 @ 13:02:50 #11
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183939006
Die van mij zou zo'n 60db gebruiken produceren.

Hij staat in mijn schuur en daar hoor je hem goed.
Als de schuurdeur dicht is hoor ik hem niet meer.
Tot nooit .......
pi_183939018
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 13:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Niet instant, het heeft een boilervat. Ik heb een 200 liter vat bij mijn warmtepomp, nog nooit leeg gekregen maar met 4 of meer personen zou ik een slagje groter doen.
ik kijk nu naar deze https://www.cvtotaal.nl/p(...)pompboiler-300l.html
dus als ik het goed begrijp kost mij deze pomp mij 1650 euro inc installatie en subsidie.

de pomp vraagt ongeveer 1235 kwh per jaar en dus dat is ongeveer 5 zonnepanelen volgens of denk ik te simpel ?
potverdikkie
  maandag 24 december 2018 @ 13:07:32 #13
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183939102
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:03 schreef hallolievekinderen het volgende:

[..]

ik kijk nu naar deze https://www.cvtotaal.nl/p(...)pompboiler-300l.html
dus als ik het goed begrijp kost mij deze pomp mij 1650 euro inc installatie en subsidie.
Ik denk dat je wat extra leidingwerk nodig hebt.
Ik denk niet dat je hem op de plek van je geisertje wil.
Dat hangt echt van je huis af.
quote:
de pomp vraagt ongeveer 1235 kwh per jaar en dus dat is ongeveer 5 zonnepanelen volgens of denk ik te simpel ?
Ik zo zonnepanelen los zien van de boiler, maar je berekening klopt.
waarom niet kopen als je niet op 0 uitkomt?
Je spaart een gasaansluiting
Tot nooit .......
pi_183939176
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:07 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik denk dat je wat extra leidingwerk nodig hebt. Dat hangt echt van je huis af.

[..]

Ik zo zonnepanelen los zien van de boiler, maar je berekening klopt.
waarom niet kopen als je niet op 0 uitkomt?
Je spaart een gasaansluiting
ja ik het het sws doen, moet ff goed checken hoe het zit met geluid, want wil niet de hele tijd een irritante brom horen in de woonkamer.

en ik denk dat ik nagenoeg op 0 euro uit kom als ik ruimte genoeg heb op mn dak.
potverdikkie
pi_183939229
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:10 schreef hallolievekinderen het volgende:

[..]

ja ik het het sws doen, moet ff goed checken hoe het zit met geluid, want wil niet de hele tijd een irritante brom horen in de woonkamer.

en ik denk dat ik nagenoeg op 0 euro uit kom als ik ruimte genoeg heb op mn dak.
“0 op de meter” vervalt wss toch na 2020, Wiebes kondigde aan dat salderen dan stopt.

Ik heb zoveel gelegd als ik kwijt kon.
  maandag 24 december 2018 @ 13:16:11 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183939266
Even ander (dom) vraagje: als je hele woning voorzien is van laag temperatuur vloerverwarming, kun je dan met zo een warmtepomp boiler toe? Of moet je dan wel een warmtepomp hebben?
Resistance is futile.
  maandag 24 december 2018 @ 13:17:24 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183939290
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 13:13 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

“0 op de meter” vervalt wss toch na 2020, Wiebes kondigde aan dat salderen dan stopt.
Ik heb zoveel gelegd als ik kwijt kon.
Volgens dat verhaal van Wiebes zou na 2020 ook een negatief getal aantrekkelijk zijn.
Vreemd genoeg rept het klimaat-akkoord hier met geen woord over.
Het zou daar eigenlijk een onderdeel van moeten zijn
Tot nooit .......
pi_183939312
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:16 schreef Seven. het volgende:
Even ander (dom) vraagje: als je hele woning voorzien is van laag temperatuur vloerverwarming, kun je dan met zo een warmtepomp boiler toe? Of moet je dan wel een warmtepomp hebben?
Warmtepompboiler is niet bedoeld voor verwarming woning. Heeft daar ook de capaciteit niet voor, al kom je in een super goed geisoleerde woning mss een heel eind.

Met een gewone warmtepomp kan je echter wel je warm water maken.
  maandag 24 december 2018 @ 13:25:24 #19
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183939407
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 12:34 schreef hallolievekinderen het volgende:
de huidige bewoners gebruiken rond de 12500 kwh per jaar.
Is dit geen typefout?
1250kWh lijkt me dan weer een beetje weinig maar 12500 een beetje veel.
Tot nooit .......
pi_183939433
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:25 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Is dit geen typefout?
1250kWh lijkt me dan weer een beetje weinig maar 12500 een beetje veel.
nee helaas niet, haha. De huidige bewoners hebben de infrarood panelen beneden dag en nacht op 21 graden staan. en zitten elke week paar uur in de sauna, die ook aanwezig is in het huis.
potverdikkie
  maandag 24 december 2018 @ 13:39:16 #21
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183939620
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:26 schreef hallolievekinderen het volgende:

[..]

nee helaas niet, haha. De huidige bewoners hebben de infrarood panelen beneden dag en nacht op 21 graden staan. en zitten elke week paar uur in de sauna, die ook aanwezig is in het huis.
Bijzonder, juist de lol van ir-panelen zou zijn dat het heel snel lekker aanvoeld.
Je zou ze alleen aan hoeven zetten als je in de ruimte bent. (bewegingsmelder??).
Tot nooit .......
pi_183939623
Je kunt ook kijken naar een ventilatielucht warmptepomp boiler. Je gebruikt dan de ventilatielucht vanuit je woning en is er dus geen probleem bij strenge vorst. Maar bij 200/300 liter vaten heb je dan weer zoveel lucht nodig dat je meer stookt om die afgezogen lucht weer op te warmen dan dat je bespaart ljjkt wel.

Ik ben zelf ook wat aan het rondkijken, het is allemaal maar verwarrend. Er is zoveel keus en mogelijkheden. Zo'n boiler voor 90 euro klinkt fantastisch, lijkt haast te mooi om waar te zijn.
  maandag 24 december 2018 @ 13:41:47 #23
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183939653
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:39 schreef Glider76 het volgende:
Je kunt ook kijken naar een ventilatielucht warmptepomp boiler. Je gebruikt dan de ventilatielucht vanuit je woning en is er dus geen probleem bij strenge vorst. Maar bij 200/300 liter vaten heb je dan weer zoveel lucht nodig dat je meer stookt om die afgezogen lucht weer op te warmen dan dat je bespaart ljjkt wel.

Ik ben zelf ook wat aan het rondkijken, het is allemaal maar verwarrend. Er is zoveel keus en mogelijkheden. Zo'n boiler voor 90 euro klinkt fantastisch, lijkt haast te mooi om waar te zijn.
Wil je hem komen bekijken?
Ik heb er 2 jaar geleden geen 90 maar 120 euro voor betaald.
Was een dure tijd blijkbaar.

Het apparaat was wat goedkoper en de subsidie maar 1250 euro.
plaatsen heeft me zo'n 100 euro gekost omdat ie naast mijn cv-ketel staat.
Ik had dus geen problemen met leidingwerk.
Tot nooit .......
pi_183939673
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Wil je hem komen bekijken?
Ik heb er 2 jaar geleden geen 90 maar 120 euro voor betaald.
Was een dure tijd blijkbaar
Nou heel graag. Maar kun je beschrijven waar die van jou staat en hoe het een beetje werkt in de praktijk.

BIj mij zou die dan op de 1e verdieping moeten komen waar nu de cv ketel hangt of op zolder.

Maar waar haalt ie de lucht vandaan?
pi_183939764
Ik ben dit onderwerp ook op Tweakers aan het lezen. Daar zijn ze nogal enthousiast over een WP boiler uit belgie van Atlantic. Kost ook geen drol. 150 euro ofzo na aftrek subsidie.

Maar die trekt rond de 300-350 kuub per uur aan ventilatielucht uit je woning weg.

En ander is enthousiast over een Inventum combi 50. Die zijn echter nog wel prijzig en hebben maar een 50 liter boiler. Wel laag stroomverbruik en de CV kan je er ook een beetje mee voeden als basiswarmte.

Het is allemaal super interessant wat die tweakers zelf in elkaar knutselen en verwerken in hun domotica.
  maandag 24 december 2018 @ 13:52:15 #26
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183939795
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:43 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Nou heel graag. Maar kun je beschrijven waar die van jou staat en hoe het een beetje werkt in de praktijk.

BIj mij zou die dan op de 1e verdieping moeten komen waar nu de cv ketel hangt of op zolder.

Maar waar haalt ie de lucht vandaan?
Ik heb een afvoer naar buiten, daar blaast hij de koude lucht heen. Die lucht is echt heel koud, wil je niet in je huis hebben.

Ik wilde nog een extra aanvoer van buiten maken omdat hij in een onverwamde ruimte staat.
Ik was bang dat die ruimte onder de 5 graden zou komen, maar dat viel me reuze mee.

Binnenkort gaat mijn cv-ketel weg en dan kan ik die afvoer gebruiken om lucht van buiten aan te voeren. Op zich is dat niet nodig, maar de luchtstroom is wat onprettig en ik heb het gat dan toch over.

Ik zit wat betreft verbruik op zo'n 1,5kwh per dag. Dat is incl zijn legionelle programma. Dat doet hij niet met WP-techniek maar conventioneel.

Het piekverbruik is 1500watt (legionella) maar normaal staat ie anderhalf uur per dag op 400 watt te pruttelen.

We zijn met twee personen en hebben een douch en warmwater wasmachien. 200 liter is dan ruim voldoende.
Let wel, 200liter van 45-50 graden. Een normale boiler is kleiner maar die heeft 80 graden water.
Tot nooit .......
pi_183939851
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:52 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik heb een afvoer naar buiten, daar blaast hij de koude lucht heen. Die lucht is echt heel koud, wil je niet in je huis hebben.

Ik wilde nog een extra aanvoer van buiten maken omdat hij in een onverwamde ruimte staat.
Ik was bang dat die ruimte onder de 5 graden zou komen, maar dat viel me reuze mee.

Binnenkort gaat mijn cv-ketel weg en dan kan ik die afvoer gebruiken om lucht van buiten aan te voeren. Op zich is dat niet nodig, maar de luchtstroom is wat onprettig en ik heb het gat dan toch over.

Ik zit wat betreft verbruik op zo'n 1,5kwh per dag. Dat is incl zijn legionelle programma. Dat doet hij niet met WP-techniek maar conventioneel.

Het piekverbruik is 1500watt (legionella) maar normaal staat ie anderhalf uur per dag op 400 watt te pruttelen. We zijn met twee personen en hebben een doucht. 200 liter is dan ruim voldoende.
Oke, dat zijn interesante getallen. Maar gebruikt ie de warme ventilatielucht van binnen? Ik zou dan mijn duco fan afkoppelen en deze lucht door de warmptepomp boiler laten gaan. En zomers het liefst de koude lucht weer terug de woning invoeren als een soort airco.
  maandag 24 december 2018 @ 13:59:36 #28
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183939893
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:57 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Oke, dat zijn interesante getallen. Maar gebruikt ie de warme ventilatielucht van binnen? Ik zou dan mijn duco fan afkoppelen en deze lucht door de warmptepomp boiler laten gaan. En zomers het liefst de koude lucht weer terug de woning invoeren als een soort airco.
Nope, hij staat in een ongekoelde ruimte zonder ventilatie van binnen.
Ik kocht hem voor 120 euro om te weten wat het was wilde hem proberen naast mijn cv-ketel.
Ik dacht aan een leuk speeltje voor in de zomermaanden ter vervangen van mijn zonneboiler.

Maar ik was er snel achter dat mijn cv-ketel ook in de winter geen water meer hoeft te verwarmen.

Als airco is ie perfect. Er komt echt pokke koude lucht uit.
Maar het is maar anderhalf uur per dag en hij bepaald zelf wanneer.
Mjin schuur staat een paar meter van het huis dus terugsturen is geen optie.
Tot nooit .......
pi_183939947
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:59 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Nope, hij staat in een ongekoelde ruimte zonder ventilatie van binnen.
Ik kocht hem voor 120 euro om te weten wat het was wilde hem proberen naast mijn cv-ketel.
Ik dacht aan een leuk speeltje voor in de zomermaanden ter vervangen van mijn zonneboiler.

Maar ik was er snel achter dat mijn cv-ketel ook in de winter geen water meer hoeft te verwarmen.
Dus als je warme lucht vanuit huis zou gebruiken zou die nog zuiniger gaan lopen geloof ik.

Ik zie ventilatiestand van 180 kuub en werkstand van 350 kuub/uur.

Ik denk dat er betere WP boilers bestaan, maar voor 90 euro is dit natuurlijk een echte dealbreaker.

Toch nog eens nader bestuderen.
  maandag 24 december 2018 @ 14:04:44 #30
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183939991
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:02 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Dus als je warme lucht vanuit huis zou gebruiken zou die nog zuiniger gaan lopen geloof ik.

Ik zie ventilatiestand van 180 kuub en werkstand van 350 kuub/uur.

Ik denk dat er betere WP boilers bestaan, maar voor 90 euro is dit natuurlijk een echte dealbreaker.

Toch nog eens nader bestuderen.
Dan zal hij nog wat zuiniger zijn inderdaad.
Er zal best beter zijn inderdaad maar voor 90 euro??

Ik heb nu trouwens een echte WP-verwarming maar gebruik deze nog wel voor warmwater.
Mocht hij kapot gaan dan kan ik eventueel via de WP mijn warmwater regelen.
Volgens mij niet veel meer dan het boilervat vervangen en een driewegklep plaatsen.

Of ik laat het gescheiden, kan de WP in de zomer uit (deed ik met de gas-ketel ook).
Tot nooit .......
  maandag 24 december 2018 @ 14:05:15 #31
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183939999
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:39 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Bijzonder, juist de lol van ir-panelen zou zijn dat het heel snel lekker aanvoeld.
Je zou ze alleen aan hoeven zetten als je in de ruimte bent. (bewegingsmelder??).
Lijkt me heerlijk in de badkamer O+
Resistance is futile.
  maandag 24 december 2018 @ 14:06:23 #32
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183940018
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 14:05 schreef Seven. het volgende:

[..]

Lijkt me heerlijk in de badkamer O+
Klopt, beetje de vervanger van het oude straalkacheltje.
Daar kan geen cv tegen op.
Tot nooit .......
pi_183940071
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:04 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dan zal hij nog wat zuiniger zijn inderdaad.
Er zal best beter zijn inderdaad maar voor 90 euro??

Ik heb nu trouwens een echte WP-verwarming maar gebruik deze nog wel voor warmwater.
Mocht hij kapot gaan dan kan ik eventueel via de WP mijn warmwater regelen.
Of ik laat het gescheiden, kan de WP in de zomer uit (deed ik met de gas-ketel ook).
Hoe is het met de herrie wat het ding produceert? Ik zou hem dan op zolder zetten, ventilatie afvoer gebruiken als toevoer warme lucht naar boiler en daarna naar buiten.

Heb nu sinds kort een pelletkachel en ga proberen de hele winter niet de cv te laten draaien. Enkel dan voor douchen. Keuken is al gasloos voor koken en warm water.
  maandag 24 december 2018 @ 14:11:47 #34
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183940109
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:09 schreef Glider76 het volgende:
Hoe is het met de herrie wat het ding produceert? Ik zou hem dan op zolder zetten, ventilatie afvoer gebruiken als toevoer warme lucht naar boiler en daarna naar buiten.
Zoals ik al zei, je hoort hem flink. Maar bij mij staat ie in een ruimte waar he herrie mag maken wat hij wil. Het een beetje even hard en hetzelfde soort geluid als mijn wasmachine die centrifugeert.
Tot nooit .......
pi_183940222
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:11 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, je hoort hem flink. Maar bij mij staat ie in een ruimte waar he herrie mag maken wat hij wil. Het een beetje even hard en hetzelfde soort geluid als mijn wasmachine die centrifugeert.
Valt het wellicht niet een nog een beetje te isoleren? Als het maar 2 uurtjes per dag is zou dat nog niet zo'n probleem zijn.

Kun je instellen tussen welke tijden die mag draaien?
  maandag 24 december 2018 @ 14:22:54 #36
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183940255
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:20 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Valt het wellicht niet een nog een beetje te isoleren? Als het maar 2 uurtjes per dag is zou dat nog niet zo'n probleem zijn.

Kun je instellen tussen welke tijden die mag draaien?
Je kan hem in een dichte kast zetten natuurlijk.
Je kan eigenlijk niks instellen. alleen temperatuur en vakantiemodus.

Legionella doet hij om 0:00u 1x per week maar dat hoor je niet.
Zijn normale programma begint als hij te koud wordt. Dus eigenlijk steeds na het douchen.

Maar hij kan ook besluiten om om 2u 's nachts de ketel bij te warmen.
Je kan hem met een externa schakelaar standby zetten (zit aansluiting voor op de printplaat). Daar kan je eventueel een timer opzetten maar dan doet ie ook geen legionella.

(ik wilde hem nog op Domoticz aansluiten dat als hij 's avonds 400 watt verbruikt, opwarmen geen legionella, die dan alsnog naar stanby gaat. Als hij meer dan 1000 watt verbruikt mag hij doordraaien want dat is legionella.)

[ Bericht 5% gewijzigd door Speekselklier op 24-12-2018 14:28:57 ]
Tot nooit .......
pi_183940913
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:22 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Je kan hem in een dichte kast zetten natuurlijk.
Je kan eigenlijk niks instellen. alleen temperatuur en vakantiemodus.

Legionella doet hij om 0:00u 1x per week maar dat hoor je niet.
Zijn normale programma begint als hij te koud wordt. Dus eigenlijk steeds na het douchen.

Maar hij kan ook besluiten om om 2u 's nachts de ketel bij te warmen.
Je kan hem met een externa schakelaar standby zetten (zit aansluiting voor op de printplaat). Daar kan je eventueel een timer opzetten maar dan doet ie ook geen legionella.

(ik wilde hem nog op Domoticz aansluiten dat als hij 's avonds 400 watt verbruikt, opwarmen geen legionella, die dan alsnog naar stanby gaat. Als hij meer dan 1000 watt verbruikt mag hij doordraaien want dat is legionella.)

Dat is dan wel weer een nadeel als het in huis komt te staan. Ik douche eigenlijk altijd s'avonds, meestal vlak voor het slapen. Die boiler komt dan bijna naast de slaapkamer te staan. Dan geen zin in anderhalf uur herrie. De buren denk ik ook niet. Als het een soort centrifugeren is zal dat toch nog wel wat doorklinken, iets wat overdag niet zo'n probleem is. Om 23:00 wel.

Gezien ik maar alleen ben en de helft van het jaar van huis zal het er wel nog niet van komen.
Gasketel is 2 jaar oud en superzuinig.

Maar vindt het allemaal wel interestant en vindt dit soort topics leuk om te lezen. Nu dit hele klimaatgedoe serieus op gang komt zullen er wel steeds meer uitvoeringen komen. De meeste
boilers zie ik toch meer als je een leuke bijkeuken hebt.

Ik zoek eigenlijk een warmptepomp die warm water geeft en daarnaast nog een klein beetje het CV water op temperatuur houdt. Het echt warm stoken kan ik dan met de pelletkachel doen, maar dus net om de kou wat uit de vloer te houden.

Er zijn ook ventilatie warmtepomp boilers waarop je een extern boiler vat kan aansluiten. Kwa ruimte op zolder onder het schuine dak wellicht handiger voor mijn huis als ik die 2 onderdelen kan scheiden.
  maandag 24 december 2018 @ 18:02:17 #38
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183944231
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 15:00 schreef Glider76 het volgende:
Er zijn ook ventilatie warmtepomp boilers waarop je een extern boiler vat kan aansluiten. Kwa ruimte op zolder onder het schuine dak wellicht handiger voor mijn huis als ik die 2 onderdelen kan scheiden.
bedenk je alleen dat een boiler van 200 liter zo'n 200 liter aan ruimte in blijft nemen. De rest van de wp-boiler is niet veel.
Tot nooit .......
pi_183944334
Als je een warmtepomp wil uitrekenen voor je woning dan is er de "koevlaas formule".

Neem het aantal m3 aardgas dat je per jaar verbruikt.
Vermenigvuldig dat met 8.
Deel dat door 1650 en rond af naar boven.

Dan heb je het benodigde vermogen voor je warmtepomp :D

Koevlaas is overigens een user op Gathering.tweakers.net die ooit met die formule is gekomen, lijkt redelijk betrouwbaar.

Als je bijstookt (hout / pellet) dan geldt die formule overigens niet, al wordt er gesteld dat 1m3 hout ongeveer gelijk zou staan aan 250m3 aardgas.
pi_183944923
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 18:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

bedenk je alleen dat een boiler van 200 liter zo'n 200 liter aan ruimte in blijft nemen. De rest van de wp-boiler is niet veel.
Klopt, maar mijn woning heeft een lessenaarsdak. 30 graden. Dus de lage punt is opslag/technische ruimte tot een hoogte van ongeveer 1.40 meter. Daarna is er een schot en wordt het slaapkamer/wasruimte.

Een plat liggende boiler zou helemaal ideaal zijn.
pi_183945002
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 18:07 schreef MaGNeT het volgende:
Als je een warmtepomp wil uitrekenen voor je woning dan is er de "koevlaas formule".

Neem het aantal m3 aardgas dat je per jaar verbruikt.
Vermenigvuldig dat met 8.
Deel dat door 1650 en rond af naar boven.

Dan heb je het benodigde vermogen voor je warmtepomp :D

Koevlaas is overigens een user op Gathering.tweakers.net die ooit met die formule is gekomen, lijkt redelijk betrouwbaar.

Als je bijstookt (hout / pellet) dan geldt die formule overigens niet, al wordt er gesteld dat 1m3 hout ongeveer gelijk zou staan aan 250m3 aardgas.
Die formule is mij bekend.

Mijn probleem met al deze rekentools en investeringen is dat ik veel van huis ben en hier maar alleen woon.

Ik gebruikte vorig jaar ongeveer 700 kuub gas. Maar ik was natuurlijk ook een deel van de winter niet thuis. Moeilijk in te schatten wat dan je echte verbruik is.

Alleen zou ik met een 50 liter warmtepompboiler wel afkunnen. Maar als ik de boel verkoop als 1 gezins woning is het niet toereikend.

Maar op tweakers nu een andere tip gevonden. Een warmtepomp boiler met 100 liter vat voor het schrikbarende bedrag van 1241 euro, waar je 1250 subsidie op krijgt.
pi_183945289
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 18:45 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Die formule is mij bekend.

Mijn probleem met al deze rekentools en investeringen is dat ik veel van huis ben en hier maar alleen woon.

Ik gebruikte vorig jaar ongeveer 700 kuub gas. Maar ik was natuurlijk ook een deel van de winter niet thuis. Moeilijk in te schatten wat dan je echte verbruik is.

Alleen zou ik met een 50 liter warmtepompboiler wel afkunnen. Maar als ik de boel verkoop als 1 gezins woning is het niet toereikend.

Maar op tweakers nu een andere tip gevonden. Een warmtepomp boiler met 100 liter vat voor het schrikbarende bedrag van 1241 euro, waar je 1250 subsidie op krijgt.
Een warmtepompboiler krijgt het water minder warm dan in een gewone boiler, daarom is een groter boilervat wel aan te raden.

Ik warm mijn boilervat op naar 50 graden, dan kan je korter douchen dan wanneer een zelfde hoeveelheid 60 graden warm is.
Hogere temperatuur kan soms wel maar het rendement van een warmtepomp kakt aardig in als je boven de 45 - 50 graden komt.
pi_183945662
Ik zou denk ik voor aardwarmte gaan als je niet verwacht dat de buren daar ook aan beginnen, en anders pvt panelen zoals het volthera systeem van alius energy
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 24 december 2018 @ 21:19:25 #44
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183948043
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 18:45 schreef Glider76 het volgende:

Maar op tweakers nu een andere tip gevonden. Een warmtepomp boiler met 100 liter vat voor het schrikbarende bedrag van 1241 euro, waar je 1250 subsidie op krijgt.
he leuk, welke is dat?
Tot nooit .......
pi_183949133
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 12:51 schreef hallolievekinderen het volgende:

[..]

thnx.

maar hoe zit het bij temperaturen beneden de 4 graden, ik lees overal dat een warmtepomp dan niet werk
Die verhalen zijn onzin. Een beetje warmtepomp doet het met -15 nog prima.
pi_183949286
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 13:25 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Is dit geen typefout?
1250kWh lijkt me dan weer een beetje weinig maar 12500 een beetje veel.
Infrarood panelen zijn natuurlijk ook niet zo efficiënt en gebruiken zo'n 4X zoveel energie voor een bepaalde hoeveelheid warmte als een warmtepomp voor de zelfde hoeveelheid.

Maar ja, ze zijn relatief goedkoop in aanschaf en de verkopers zetten allerlei fabels als 'efficient' en 'hoog rendement' in de folder en wie zich niet verder verdiept denkt dan een goedkope oplossing te hebben gevonden als alternatief voor de cv-installatie.
pi_183950260
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 22:20 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Infrarood panelen zijn natuurlijk ook niet zo efficiënt en gebruiken zo'n 4X zoveel energie voor een bepaalde hoeveelheid warmte als een warmtepomp voor de zelfde hoeveelheid.

Maar ja, ze zijn relatief goedkoop in aanschaf en de verkopers zetten allerlei fabels als 'efficient' en 'hoog rendement' in de folder en wie zich niet verder verdiept denkt dan een goedkope oplossing te hebben gevonden als alternatief voor de cv-installatie.
Ja, lijkt mij niet echt handig om je hele huis met infrarood te verwarmen. Maar in die 10 minuten in de badkamer wel. Helaas zelf nog geen ervaring mee en dan is het altijd weer moeilijk welk wattage je moet nemen.

Dat infrarood paneel in de badkamer is natuurlijk wel bijna gelijk warm.

[ Bericht 3% gewijzigd door Glider76 op 24-12-2018 23:23:34 ]
pi_183950411
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 21:19 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

he leuk, welke is dat?
De Atlantic Calypso VM 100. Ook in 150 liter variant. Op Tweakers zijn ze helemaal weg van de Atlantic Explorer. Deze is er in 200 en 270 liter variant. En ook beschikbaar met een spiraal om je zonneboiler op aan te sluiten, of juist te misbruiken om je cv te voeden. Daar zijn ze tweakers voor.
Er loopt een topic van 170 pagina's over dit ding.

Die explorer kost na subsidie maar 148 euro, en op die Calypso verdien je 9 euro na ontvangst subsidie. Dat ding krijg je dus gratis. En die Calypso boiler is echt plug&play. Hoef je alleen wat waterleidingen te verleggen. En een afvoer naar buiten te hebben. Mooiste is dus dit door te koppelen op je MV installatie.

Maar met een 1 persoons huishouden zoals bij mij zal het net zoveel aan stroom kosten als dat ik aan gas kwijt ben. Financieel ga ik er dus niks op vooruit.

Ze halen deze allemaal uit Belgie. Maakt voor de Subsidie dus ook niet uit.
  maandag 24 december 2018 @ 23:27:54 #49
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183950510
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 23:22 schreef Glider76 het volgende:

Maar met een 1 persoons huishouden zoals bij mij zal het net zoveel aan stroom kosten als dat ik aan gas kwijt ben. Financieel ga ik er dus niks op vooruit.

Ze halen deze allemaal uit Belgie. Maakt voor de Subsidie dus ook niet uit.
Met dat verschil dat gas duurder wordt en stroom niet.
Als hij nu even duur is in gebruik dan wordt dat dus nog rechtgetrokken.

ik ga hem eens opzoeken, bedankt.
Tot nooit .......
pi_183950693
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 23:22 schreef Glider76 het volgende:

[..]

De Atlantic Calypso VM 100. Ook in 150 liter variant. Op Tweakers zijn ze helemaal weg van de Atlantic Explorer. Deze is er in 200 en 270 liter variant. En ook beschikbaar met een spiraal om je zonneboiler op aan te sluiten, of juist te misbruiken om je cv te voeden. Daar zijn ze tweakers voor.
Er loopt een topic van 170 pagina's over dit ding.

Die explorer kost na subsidie maar 148 euro, en op die Calypso verdien je 9 euro na ontvangst subsidie. Dat ding krijg je dus gratis. En die Calypso boiler is echt plug&play. Hoef je alleen wat waterleidingen te verleggen. En een afvoer naar buiten te hebben. Mooiste is dus dit door te koppelen op je MV installatie.

Maar met een 1 persoons huishouden zoals bij mij zal het net zoveel aan stroom kosten als dat ik aan gas kwijt ben. Financieel ga ik er dus niks op vooruit.

Ze halen deze allemaal uit Belgie. Maakt voor de Subsidie dus ook niet uit.
Sowieso, als je van je gas af kan scheelt dat al je vastrecht. Dat is de eerste winst.

Ben nu officiëel 1 hele week gasloos, sinds m'n gasplaat is vervangen door een inductieplaat.
Ben er blij mee, alleen al het schoonmaken is nu 5x sneller. Na het koken vochtig doekje erover, navegen met droog doekje en glimt je weer tegemoet :+
pi_183951722
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 23:36 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Sowieso, als je van je gas af kan scheelt dat al je vastrecht. Dat is de eerste winst.

Ben nu officiëel 1 hele week gasloos, sinds m'n gasplaat is vervangen door een inductieplaat.
Ben er blij mee, alleen al het schoonmaken is nu 5x sneller. Na het koken vochtig doekje erover, navegen met droog doekje en glimt je weer tegemoet :+
Om gasloos te gaan moet de hele woning verwarmd kunnen worden. Ga kijken hoelang ik het volhoudt om enkel op de pelletkachel te draaien. Voor beneden prima, boven wat kil.

In ieder vanaf vanaf 20 december nog geen minuut meer op de CV gedraaid. Maar echt koud is het nog niet buiten.
  dinsdag 25 december 2018 @ 12:29:59 #52
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183958030
Is de pelletkachel echt een volwaardig alternatief?
Ik ben bang dat het nieuwe klimaat-akkoord daar ook iets van vind. En dan hdb je straks geen gas en geen pelletkachel meer.
Tot nooit .......
pi_183958052
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 23:36 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Sowieso, als je van je gas af kan scheelt dat al je vastrecht. Dat is de eerste winst.

Ben nu officiëel 1 hele week gasloos, sinds m'n gasplaat is vervangen door een inductieplaat.
Ben er blij mee, alleen al het schoonmaken is nu 5x sneller. Na het koken vochtig doekje erover, navegen met droog doekje en glimt je weer tegemoet :+
Die netbeerheerkosten was voor mij ook het belangrijkste punt om gasloos te worden, want mijn m3 werden zo wel erg duur. Ik zat op een gegeven moment op een euro per m3.
Ik ben nu 1.5 jaar gasloos en ik heb alleen maar voordelen

- verwarming is beter regelbaar omdat een warmtepomp op de buitentemperatuur regelt.
- Inductiekookplaat is duizend keer makkelijker schoon te maken
- met een warmtepomp is het goedkoper verwarmen dan met gas, behalve wellicht die ene dag in het decenium.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183958104
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 12:29 schreef Speekselklier het volgende:
Is de pelletkachel echt een volwaardig alternatief?
Ik ben bang dat het nieuwe klimaat-akkoord daar ook iets van vind. En dan hdb je straks geen gas en geen pelletkachel meer.
waarom zou je je iets aantrekken van het klimaat-akkoord? Je verwarmt je huis toch hoe je hetzelf wil binnen wet en regelgeving en beiden, zowel gas als pellekkachels, mogen. Er zijn ideeen om het gas te verbieden, maar dat duurt nog zo lang, als het gal doorgaat, dat dat nog toekomstmuziek is.
Een warmtepomp zonder zonnepanelen is trouwens voor het klimaat ook geen optie, want in de winter stook je je huis met kolen op die manier. Wat vindt het klimaatakkoord daarvan? :X
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 25 december 2018 @ 12:36:28 #55
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183958189
bij het akkoord hoort ook nieuwe regelgeving (zoals een cv-ketel verbod, afsluiten van gas en hoge gasprijzen). Mogelijk ook een pelletkachel verbod omdat zo'n ding niet echt schoon is? Of een verbod op de verkoop van pellets.

In de aanloop naar mogelijke regelgeving zou ik hem niet kopen.

De TT is 'gasloos welke opties' en in dat kader weet ik niet of pellets een optie zijn. En in een warmtepomp gaan in de toekomst geen kolen meer hoor. Daar is dat akkoord heel duidelijk in. Als stroom ook geen optie meer is dan blijven dikke truien over.

[ Bericht 16% gewijzigd door Speekselklier op 25-12-2018 12:43:32 ]
Tot nooit .......
pi_183958852
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 december 2018 12:36 schreef Speekselklier het volgende:
bij het akkoord hoort ook nieuwe regelgeving (zoals een cv-ketel verbod, afsluiten van gas en hoge gasprijzen). Mogelijk ook een pelletkachel verbod omdat zo'n ding niet echt schoon is? Of een verbod op de verkoop van pellets.

In de aanloop naar mogelijke regelgeving zou ik hem niet kopen.

De TT is 'gasloos welke opties' en in dat kader weet ik niet of pellets een optie zijn. En in een warmtepomp gaan in de toekomst geen kolen meer hoor. Daar is dat akkoord heel duidelijk in. Als stroom ook geen optie meer is dan blijven dikke truien over.
pelletkachels hebben ook een bepaalde levensduur en het zou zomaar kunnen dat deze korter is dan de werkelijke termijn van verbod op pellets
Hetzelfde bij een warmtepomp. Voordat de elektra niet meer uit kolen komt is mijn warmtepomp al stuk, dus het is niet klimaat-akkoord waardig om nu een warmtepomp aan te schaffen. Ik bedoel dan wel de werkelijke termijn, niet het te idioot voor woorden wat de overheid wil.

Het neemt niet weg dat er iets veranderd moet worden, maar de argumentatie dat het op dit moment goed moet zijn voor het klimaat is dikke onzin. Je moet het doen om de transitie op gang te zetten en op gang te houden.
Met eerlijkheid bereik je veel meer, omdat je zo indianenverhalen kan ontkrachten, omdat je zelf dan geen indianenverhaal verteld.

Ik ben gasloos geworden vanwege 2 redenen
- het is goedkoper
- ik vind de techniek mooi

[ Bericht 2% gewijzigd door sjorsie1982 op 25-12-2018 13:10:24 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 25 december 2018 @ 13:13:21 #57
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183959086
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 23:22 schreef Glider76 het volgende:

[..]

De Atlantic Calypso VM 100. Ook in 150 liter variant. Op Tweakers zijn ze helemaal weg van de Atlantic Explorer. Deze is er in 200 en 270 liter variant. En ook beschikbaar met een spiraal om je zonneboiler op aan te sluiten, of juist te misbruiken om je cv te voeden. Daar zijn ze tweakers voor.
Er loopt een topic van 170 pagina's over dit ding.
Dat is inderdaad een leuke machine. vooral omdat hij aan de muur komt. Die ketel van mij staat op de grond.
Tot nooit .......
  dinsdag 25 december 2018 @ 13:19:05 #58
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183959258
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 13:04 schreef sjorsie1982 het volgende:


Het neemt niet weg dat er iets veranderd moet worden, maar de argumentatie dat het op dit moment goed moet zijn voor het klimaat is dikke onzin.
Ik zou daar toch echt over nadenken. Anders loop je nu echt het risico dat je hem binnen 12 jaar van de muur moet trekken. Let wel in we gaan niet in 2030 beginnen met de transitie, maar dan zijn we klaar.
Omdat te breiken beginnen de eerste wijken morgen*.
Jouw gasketel kan dus tussen morgen* en 2030 nutteloos worden.

*morgen zal een paar jaar zijn, maar zeker geen 12.
Tot nooit .......
pi_183959276
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 december 2018 13:19 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik zou daar toch echt over nadenken. Anders loop je nu echt het risico dat je hem binnen 12 jaar van de muur moet trekken. Let wel in we gaan niet in 2030 beginnen met de transitie, maar dan zijn we klaar.
Omdat te breiken beginnen deeerste wijken morgen. Jouw gasketel kan dus tussen morgen 2030 nutteloos worden.

*morgen zal een paar jaar zijn, maar zeker geen 12.
Dat is de bedoeling, maar absoluut never nooit niet haalbaar.

Ik vraag me af wat beter is voor het klimaat
- een warmtepomp op steenkolen met een efficient van 18% naar stroom en met een COP van 3 naar warmte
- een cvketel op gas met een efficient van 107% van de NCV waarde van gas.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183959303
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 13:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Voordat de elektra niet meer uit kolen komt is mijn warmtepomp al stuk, dus het is niet klimaat-akkoord waardig om nu een warmtepomp aan te schaffen.
En toch is een warmtepomp op kolenstroom klimaatakkoord-waardig.

Rendement van ons elektriciteitsnet (kolen tot stopcontact) is ongeveer 40%. Met een COP van 2,5 voor je warmtepomp is dan het keten-rendement 100%. Maar in praktijk zit je eerder op een COP van 3,5 tot 4. En is het keten rendement zo'n 140 tot 160%. Ten opzichte van een gasgestookte ketel heb je dan toch een aardige winst.

Alleen nog niet genoeg om 50% CO2 reductie te halen in 2030. Daarvoor moet ook de stroomproductie gemiddeld genomen schoner worden.

Voor de energietransitie en klimaatproblemen bestaat simpelweg niet één oplossing. Er zijn wel een heleboel grote en kleine stapjes nodig, al dan niet met elkaar samenhangend, om uiteindelijk tot een wereld met schonere lucht en minder menselijke CO2 uitstoot te komen.

Minder vlees consumeren, efficiënter produceren, meer recyclen, duurzame energieopwekking, efficiënt omgaan met energie, isoleren, tochtstrips plakken, schonere (elektrische) auto's, minder de auto gebruiken, minder vliegen, meer lokale producten gebruiken....

Het mirakel bestaat niet. Maar elk stapje is weer een kleine bijdrage.
  dinsdag 25 december 2018 @ 13:20:54 #61
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183959309
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 13:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat is de bedoeling, maar absoluut never nooit niet haalbaar.
Ga jij maar eens opletten. De verschillende milleu-clubs gaan de overheid wel helpen hoor.
Van stadsgas naar aardgas deden we in drie jaar. Dit was net zo'n transitie.
Tot nooit .......
pi_183959340
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 december 2018 13:20 schreef Ivo1985 het volgende:
Rendement van ons elektriciteitsnet (kolen tot stopcontact) is ongeveer 40%.
sorry? waar heb je deze onzin vandaan?
een gasketel wel, kolen haalt dit niet... en dan moet je nog de transportverliezen meenemen. cosphi van 3fase is rond de 0.7-0.8. Dat komt door conductieverliezen, aardverliezen en skin effect bij hoogspanning.
de nieuwste stegs zitten rond de 60% van de centrale, maar de transport verliezen blijven.
De oude steenkolen centrales zitten rond de 15-25% afhankelijk van last.
Afvalverbranders zitten rond de 19%, maar gebruiken geen steenkolen.

Omdat er nauwelijks tot geen stroom wordt opgeslagen wordt er standaard meer gemaakt dan strikt nodig is, en dit wordt dan ook weggegooid. Dit komt omdat er geen tekort aan stroom mag zijn op het net. In principe zorgt elke lamp die je aandoet voor een stijging van een centrale-last, maar er zit wat buffer in het systeem.

[ Bericht 10% gewijzigd door sjorsie1982 op 25-12-2018 13:30:43 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183959354
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 december 2018 13:20 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ga jij maar eens opletten. De verschillende milleu-clubs gaan de overheid wel helpen hoor.
Van stadsgas naar aardgas deden we in drie jaar. Dit was net zo'n transitie.
ik laat mij verassen en steek mijn hand in het vuur als het lukt. Ik zou er niet vanuit gaan.
De milieuclubs hebben zich terecht teruggetrokken omdat de lasten alleen bij de burgers komen te liggen (wat had je dan verwacht met de VVD??) en niet de bedrijven. Dat was verwacht en ik snapte dan al zowiezo niet waarom de milieuclubs uberhaupt meededen.
De klimaattafel van de industrie lacht zijn ballen uit zijn broek en de burgers zijn weer de lul.

[ Bericht 10% gewijzigd door sjorsie1982 op 25-12-2018 13:33:39 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 25 december 2018 @ 13:41:01 #64
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183959829
Ik heb het niet over de groepjes die aan tafel zaten maar over de Urgenda's en de nog hardere clubs. Die stappen naar de rechter als het klimaat-akkoord (of eigenlijk de klimaatwet) niet uitgevoerd.
Tot nooit .......
pi_183961378
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 december 2018 13:20 schreef Ivo1985 het volgende:

En toch is een warmtepomp op kolenstroom klimaatakkoord-waardig.

Rendement van ons elektriciteitsnet (kolen tot stopcontact) is ongeveer 40%. Met een COP van 2,5 voor je warmtepomp is dan het keten-rendement 100%. Maar in praktijk zit je eerder op een COP van 3,5 tot 4. En is het keten rendement zo'n 140 tot 160%.
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 13:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

sorry? waar heb je deze onzin vandaan?
een gasketel wel, kolen haalt dit niet... en dan moet je nog de transportverliezen meenemen. cosphi van 3fase is rond de 0.7-0.8. Dat komt door conductieverliezen, aardverliezen en skin effect bij hoogspanning.
de nieuwste stegs zitten rond de 60% van de centrale, maar de transport verliezen blijven.
De oude steenkolen centrales zitten rond de 15-25% afhankelijk van last.

Die 40% rendement klopt wel, voor Hemweg en Amer. Die nieuwste ultra super kritische E-On op de Maasvlakte haalt zelfs 46% en die draaien vaak basislast, terwijl de gasturbines worden geregeld.

Punt is natuurlijk dat kolen een C:H verhouding van circa 1:1 hebben, terwijl aardgas (voor 't gemak methaan) een C:H van 1:4 heeft, waardoor de CO2 emissie van een gasgestookte STEG per kWh een stuk lager is dan van een HR kolenketel. Dacht kolen circa 800 g CO2/kWh en STEG circa 400 g CO2/kWh.

Ik weet nog wel een soort centrale die nog minder uitstoot: de kerncentrale. De hypocriete milieubeweging heeft decennialang te hoop gelopen tegen kernenergie, het overheidsbeleid was net zo hypocriet door een ban op nieuwe kerncentrales maar wel atoomstroom uit Duitse, Belgische en Franse centrales te importeren.

De lol is dat over een aantal jaren de kolencentrales noodgedwongen moeten sluiten, Borssele nog decennia blijft draaien terwijl de gasvoorraad wordt geëxporteerd naar afnemers in het buitenland om….stroom met gas i.p.v. kolen op te wekken. Stroom die wij weer (moeten) importeren als hier een tekort is voor onze warmtepompen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183961825
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 12:29 schreef Speekselklier het volgende:
Is de pelletkachel echt een volwaardig alternatief?
Ik ben bang dat het nieuwe klimaat-akkoord daar ook iets van vind. En dan hdb je straks geen gas en geen pelletkachel meer.
Dat zal best, maar voorlopig geven ze er ong 500 euro subsidie op. Dat is dan ook wel weer heel krom.

De uitstoot van een pelletkachel is lokaal hoger dan van je warmtepomp, maar een stuk vriendelijker dan een houtkachel.

De pelletkachel werkt fantastisch. Er zit natuurlijk wel wat werk aan bijvullen, as zuigen en opslag van pellets.

Tot nu toe vindt ik het verbruik van de pellets nog best veel tov. gas. Mischien ben ik wel net zoveel kwijt aan pellets als wat ik aan gas zou verstoken. Zo'n pelletkachel laat je toch gewoon branden in de laagste stand terwijl de cv ketel dan af en toe uit zou gaan.

In dat hele klimaatakkoord gedoe kan ik nog steeds niet bevatten waarom we zo'n efficiente brandstof als aardgas weg doen om dit in te ruilen voor een kolengestookte warmtepomp.

Het klinkt als echt water naar de zee dragen.

Met alle netverliezen erbij, hoeveel miljoen windmolens moeten er wel niet geplaatst gaan worden?

Als we nu op elke 500 vierkante meter in NL een windmolen zouden zetten, volgens mij zijn we er dan nog steeds niet.
pi_183962001
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 14:44 schreef blomke het volgende:
Die 40% rendement klopt wel, voor Hemweg en Amer. Die nieuwste ultra super kritische E-On op de Maasvlakte haalt zelfs 46% en die draaien vaak basislast, terwijl de gasturbines worden geregeld.
nee
40% efficientie kolencentrale klopt niet.
Gasgestookte centrale wel.

Uiteraard worden gasgestookte ketels geregeld, omdat de efficientie van een kolencentrale in elkaar kakt bij een lage last. Financieel kan je de centrale dan beter uitzetten.

Dus waarom mogen bedrijven wel keuzes maken op terugverdientijd en financiele efficientie en mogen particulieren dit niet doen volgens de propaganda? Komt door de VVD, de bedrijfsaarslikkers.

[ Bericht 14% gewijzigd door sjorsie1982 op 25-12-2018 15:32:37 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183962047
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 15:11 schreef Glider76 het volgende:
Als we nu op elke 500 vierkante meter in NL een windmolen zouden zetten, volgens mij zijn we er dan nog steeds niet.
500 meter afstand hoh van windmolens is niet genoeg voor de nieuwste molens.
Op zee zitten ze gemiddeld 1-1.5 km uit elkaar. Op land kan iets minder, maar dan zijn ze minder efficient.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183962076
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 15:11 schreef Glider76 het volgende:
In dat hele klimaatakkoord gedoe kan ik nog steeds niet bevatten waarom we zo'n efficiente brandstof als aardgas weg doen om dit in te ruilen voor een kolengestookte warmtepomp.

Het klinkt als echt water naar de zee dragen.
_O_ ^O^

maar goed, het is een begin met de transitie, en een begin moet er altijd zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183962124
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 13:41 schreef Speekselklier het volgende:
Ik heb het niet over de groepjes die aan tafel zaten maar over de Urgenda's en de nog hardere clubs. Die stappen naar de rechter als het klimaat-akkoord (of eigenlijk de klimaatwet) niet uitgevoerd.
De hoger beroepen die dan gaan komen, want de staat gaat altijd in hoger beroep bij verlies, duren zo lang dat dat niet relevant is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183962389
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 15:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

nee
40% efficientie kolencentrale klopt niet.
Gasgestookte centrale wel.

STEG haalt bijna 60%: https://wisenederland.nl/groene-stroom/dossier-kolen

Ik heb jaren in die branche gewerkt en talloze scenario's doorgerekend: STEG, WKK, Combi en kolencentrales.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183962477
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 15:44 schreef blomke het volgende:

[..]

STEG haalt bijna 60%: https://wisenederland.nl/groene-stroom/dossier-kolen

Ik heb jaren in die branche gewerkt en talloze scenario's doorgerekend: STEG, WKK, Combi en kolencentrales.
steg haalt inderdaad 60%. Ik heb zelf ook 8 jaar in de olie/gas industrie gewerkt met energiecentrales. Ik heb software geschreven die zo'n hele ketel doorrekent.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183962690
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 15:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

500 meter afstand hoh van windmolens is niet genoeg voor de nieuwste molens.
Op zee zitten ze gemiddeld 1-1.5 km uit elkaar. Op land kan iets minder, maar dan zijn ze minder efficient.
Dat weet ik. Ik zelf woon in Flevoland. Even buiten het dorp, als je 360 graden om je heen. kijkt kun je tientallen windmolens tellen. Waar in de polder je ook gaat staan. Echt heel veel meer kun je er niet kwijt omdat ze elkaar in de weg gaan staan.

Toch doen we maar 6% duurzame energie opwekken op het moment. Eigenlijk moeten er dus nog eens 15 keer zoveel van die dingen neergezet worden.

Nog even en we hebben meer windmolens dan bomen in Nederland staan.

Elk jaar worden er 350.000 cv ketels vervangen. Vanaf binnenkort moeten al die CV ketels dan door warmtepompen worden vervangen. Dat is 1000 per dag. A 15 kw per dag aan verbruik?

Gaan we dan elke maand een nieuwe energie centrale openen? Kolengestookt? Oh nee, we gaan voor groen dus halen scheepsladingen houtsnippers uit Canada op.

Een beetje CV monteur doet 2 keteltjes op een dag, maar no way dat ie 2 warmptepompen op een dag kunt plaatsen. Dus nog even 100.000 poolse monteurs erbij halen hier.

Ik ben heel erg voor energie efficient en zoveel mogelijk warmte ergens uit benutten maar dit soort akkoordjes worden door paarse broeken verzonnen die nog geen spijker in de muur kunnen slaan.

Eerst 30 jaar je kop in het zand steken en daarna wakker worden en met 7 mijls laarzen met oogkleppen op naar het eindpunt hollen.
pi_183968848
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 16:07 schreef Glider76 het volgende:

Ik ben heel erg voor energie efficient en zoveel mogelijk warmte ergens uit benutten maar dit soort akkoordjes worden door paarse broeken verzonnen die nog geen spijker in de muur kunnen slaan.

Eerst 30 jaar je kop in het zand steken en daarna wakker worden en met 7 mijls laarzen met oogkleppen op naar het eindpunt hollen.
2x: ^O^
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183981730
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 16:07 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Dat weet ik. Ik zelf woon in Flevoland. Even buiten het dorp, als je 360 graden om je heen. kijkt kun je tientallen windmolens tellen. Waar in de polder je ook gaat staan. Echt heel veel meer kun je er niet kwijt omdat ze elkaar in de weg gaan staan.
Daarom worden ze nu ook op zee gebouwd
quote:
Toch doen we maar 6% duurzame energie opwekken op het moment. Eigenlijk moeten er dus nog eens 15 keer zoveel van die dingen neergezet worden.
Als je rekening houdt met biomassa, zonnepanelen en nucleaire energie hoeft dat niet
quote:
Nog even en we hebben meer windmolens dan bomen in Nederland staan.
Nou dat zal niet zo'n vaart nemen hoor
quote:
Elk jaar worden er 350.000 cv ketels vervangen. Vanaf binnenkort moeten al die CV ketels dan door warmtepompen worden vervangen. Dat is 1000 per dag. A 15 kw per dag aan verbruik?
Een warmtepomp gebruikt niet 24 uur per dag 15 kw aan vermogen. Mijne draait max 1500 W en niet elke dag.
Een cv ketel zit in de tientallen kw aan vermogen, de kunst bij een wp is dat dat niet nodig is. cv ketels worden gemonteerd dmv een koppelingetje los en vastdraaien. Efficientie wordt niet naar gekeken omdat dat geld kost. Burgers hebben daar geen kijk op en daarom worden ze niet meer ingeregeld. Wp moeten ingeregeld worden anders wordt het huis niet warm.
Ik had een 27 kw cv ketel, nu een 5 kw warmtepomp (elektrisch rond de 2 kw) en nog steeds draait mijn wp sporadisch op 90 % vermogen.
quote:
Gaan we dan elke maand een nieuwe energie centrale openen? Kolengestookt? Oh nee, we gaan voor groen dus halen scheepsladingen houtsnippers uit Canada op.
Nee, inkopen uit het buitenland
quote:
Een beetje CV monteur doet 2 keteltjes op een dag, maar no way dat ie 2 warmptepompen op een dag kunt plaatsen. Dus nog even 100.000 poolse monteurs erbij halen hier.
Ongeveer 3-4 dagen werk per warmtepomp momenteel. Maar er is veel verbetering mogelijk om het sneller te kunnen.
quote:
Ik ben heel erg voor energie efficient en zoveel mogelijk warmte ergens uit benutten maar dit soort akkoordjes worden door paarse broeken verzonnen die nog geen spijker in de muur kunnen slaan.
_O_ Dit soort mensen willen dan ook met een slijptol een spijker in een betonnen muur slaan en snappen niet als het mislukt. Ik kom ze dagelijks tegen helaas....
quote:
Eerst 30 jaar je kop in het zand steken en daarna wakker worden en met 7 mijls laarzen met oogkleppen op naar het eindpunt hollen.
50 jaar is het en de eerste signalen waren er ook van voor wo2.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183983004
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 16:07 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Een beetje CV monteur doet 2 keteltjes op een dag, maar no way dat ie 2 warmptepompen op een dag kunt plaatsen. Dus nog even 100.000 poolse monteurs erbij halen hier.

Miljoenen huizen en bedrijfsgebouwen zullen eerst ook moeten worden nageisoleerd voordat een warmtepomp daar efficient genoeg is. Daar gaat nog veel meer (vak)werk inzitten.

Die 100.000 poolse of andere bouwvakkers zijn er ook gewoonweg niet.
pi_183983105
Het is verstandig om niet teveel ineens te willen, eerst het “laaghangend fruit”, de woningen die wel geschikt zijn.

Voor de overigen; isoleren is de eerste stap, is je ketel op maar de woning nog niet geschikt? Hang gerust nog een nieuwe neer. Hybride zou ik niet aanraden, je blijft dan nog afhankelijk van gas (en voor relatief laag verbruik nog vastrecht betalen).

Over 15 jaar overstappen is nog snel genoeg, geeft tijd om je woning geschikt te maken (isoleren, vloerverwarming of LTV convectoren) of om te verhuizen.
pi_183984166
Zoveel laaghangend fruit is er niet. Dat zijn alleen de woningen die de laatste paar jaar gebouwd zijn.

De politiek gaat ons op dit moment geen 15 jaar geven om te gaan overstappen.
pi_183984195
quote:
2s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:40 schreef machtpen het volgende:
Zoveel laaghangend fruit is er niet. Dat zijn alleen de woningen die de laatste paar jaar gebouwd zijn.

De politiek gaat ons op dit moment geen 15 jaar geven om te gaan overstappen.
Laatste paar jaar? Valt mee.

Vrijwel alles vanaf de 90’s is geschikt of goedkoop geschikt te maken.

Mijn woning uit 2003 heeft ook geen gas meer, m’n warmtepomp kan het met gemak warm krijgen, al vriest het een week 20 graden.

70’s of ouder is vaak veel meer aan investeringen nodig. Heb nog een 2e woning uit 1972, daar moet wel wat meer aan gebeuren.
pi_183984285
quote:
2s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:40 schreef machtpen het volgende:
Zoveel laaghangend fruit is er niet. Dat zijn alleen de woningen die de laatste paar jaar gebouwd zijn.

De politiek gaat ons op dit moment geen 15 jaar geven om te gaan overstappen.
mijn huis uit 1936 werkt prima op een warmtepomp *O* ^O^ en is ook al 1,5 jaar gasloos.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183984290
quote:
1s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:42 schreef MaGNeT het volgende:
70’s of ouder is vaak veel meer aan investeringen nodig. Heb nog een 2e woning uit 1972, daar moet wel wat meer aan gebeuren.
dakisolatie, muurisolatie, dubbelglas en evt vloerisolatie is al genoeg. vloerverwarming is comfortabel maar hoeft niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183984301
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:48 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

mijn huis uit 1936 werkt prima op een warmtepomp *O* ^O^ en is ook al 1,5 jaar gasloos.
De beste stuurlui ;)

Heb al zo vaak gelezen dat een warmtepomp niet werkt...
pi_183984307
quote:
2s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:40 schreef machtpen het volgende:
De politiek gaat ons op dit moment geen 15 jaar geven om te gaan overstappen.
klopt, zeg maar 50-100 jaar heb je nog de tijd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183984319
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dakisolatie, muurisolatie, dubbelglas en evt vloerisolatie is al genoeg. vloerverwarming is comfortabel maar hoeft niet.
Vloerverwarming heb ik ook niet, overal LTV convectoren. Bespaar nu fors op gas.
pi_183984325
quote:
1s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:52 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Vloerverwarming heb ik ook niet, overal LTV convectoren. Bespaar nu fors op gas.
gewone radiatoren werken ook prima.

Een warmtepomp wertk via een war regeling, dus de watertemperatuur ligt praktisch altijd lager dan 50 graden. Dat is met 1 vinger is zijn neus te doen voor een wp.
die paar eventuele daagjes dat het warmer moet worden dan 62 graden heb je elektrische bijverwarming.

mijn stooklijn staat nu op 70 graden bij -10 en de gemiddelde watertemperatuur ligt rond de 35 graden gedurende de gehele winter vorig jaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183984723
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dakisolatie, muurisolatie, dubbelglas en evt vloerisolatie is al genoeg. vloerverwarming is comfortabel maar hoeft niet.
Daar ga je het echt in de toekomst niet mee redden of je moet als muurisolatie voorzetwanden met 5 cm pir platen gebruiken.
pi_183984870
quote:
2s.gif Op woensdag 26 december 2018 18:21 schreef machtpen het volgende:

[..]

Daar ga je het echt in de toekomst niet mee redden of je moet als muurisolatie voorzetwanden met 5 cm pir platen gebruiken.
spouwmuurisolatie kan prima. Voorzetwanden (buiten of binnen) kan ook prima. Ik zie het probleem niet...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183985005
Alleen voorzetwanden binnen werkt voldoende, de rest is geld weggooien. Laat je dat doen dan is dat toch een beste kostenpost.
pi_183985178
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dakisolatie, muurisolatie, dubbelglas en evt vloerisolatie is al genoeg. vloerverwarming is comfortabel maar hoeft niet.
Precies dit.

Ik draai in mijn woning uit 1902 nu de tweede winter gasloos. Muurisolatie benden ontbreekt op de voor en achtergevel, de blinde zijgevel heeft iets van 2cm dik wat eind jaren 70 door moest gaan voor isolatie. De vloer en bovenverdieping zijn inmiddels wel geïsoleerd.

Verwarming met oude 3-plaats radiatoren. Niet heel goed voor het rendement (COP in het eerste jaar was 3,1) maar het werkt gewoon.

Isolatie en vloerverwarming komt nog wel over één of twee jaar. De stooklijn zal dan fors omlaag gaan wat het rendement ten goede zal komen. Ik verwacht daarmee nog 40% extra te gaan besparen.

Het is om moe van te worden, alle Indianenverhalen van wat er allemaal "echt noodzakelijk" is volgens allerlei bronnen. Terwijl het allemaal dik overdreven is.
pi_183985188
quote:
2s.gif Op woensdag 26 december 2018 18:35 schreef machtpen het volgende:
Alleen voorzetwanden binnen werkt voldoende, de rest is geld weggooien. Laat je dat doen dan is dat toch een beste kostenpost.
nee hoor, ik spreek uit ervaring. Buitenisolatie heb ik niet, omdat dat niet mag van de gemeente. Die grond is niet van mij. Maar spouwmuurisolatie werkt ook prima, dat heb ik wel.
Vorig jaar had ik mijn radiatoren niet goed ingeregeld, omdat ik een beunhaas als installateur had. Ik heb ook nog steeds een rechtzaak tegen hem lopen....
Maar nu ze inregelt zijn stijgt het comfort en stijgt de cop. Ik had een cop van 2.9 en ik zit nu op 3.4 over de gehele installatie tijd, dus een mooie stijgende lijn. Ik denk dat ik op 3.9 ga uitkomen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183985222
quote:
1s.gif Op woensdag 26 december 2018 18:45 schreef Ivo1985 het volgende:
Het is om moe van te worden, alle Indianenverhalen van wat er allemaal "echt noodzakelijk" is volgens allerlei bronnen. Terwijl het allemaal dik overdreven is.
volgens mij is dak en dubbelglas al voldoende, ook voor oude huizen.

Als je niet 2 linkerhandschoenen nodig heb (letterlijk) in de winter dan kan je prima zelf dak isoleren en evt binnenwand isolatie zelf maken. Je bent dan een paar duizend euro kwijt afhankelijk van de grootte van je huis.
Voor 6000 euro netto is er al een wp + boiler voor ww. De financiering kost dan rond de 50 euro per maand via een energiebespaarlening. In 10 jaar heb je die terugbetaald.De rente is aftrekbaar dmv de HRA.

Het hele idee over een hypotheekvariant om je huis energiezuiniger te maken is er al, namelijk een energiebespaarlening. Die wordt alleen amper gebruikt, net zoals 10 jaar geleden via mijn gemeente een soortgelijke regeling werd ingevoerd. Er is weinig animo voor.

[ Bericht 16% gewijzigd door sjorsie1982 op 26-12-2018 18:58:09 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183985876
De meeste mensen verstoken maar rond de 50 euro aan gas per maand en dan heb je verder helemaal geen elektriciteitskosten.

Dak , dubbelglas en spouwmuurisolatie hebben is bij mijn huis 10 jaar geleden gedaan en de besparing valt ontzettend tegen. Het bespaart wel maar onvoldoende om gasloos te worden. Verwacht er echt geen wonderen van.

Dat zelf verbouwen is ook niet zo heel erg gemakkelijk in de praktijk, er moet altijd meer worden gedaan dan er vooraf gepland wordt , je gaat nog zat zaken tegenkomen. Plus dat je nog voor een vermogen aan gereedschap nodig hebt en de plaats om het op te bergen en mee te werken.
pi_183985975
quote:
2s.gif Op woensdag 26 december 2018 19:32 schreef machtpen het volgende:
De meeste mensen verstoken maar rond de 50 euro aan gas per maand en dan heb je verder helemaal geen elektriciteitskosten.
Gemiddelden in nederland:

Appartement 900 m³
Tussenwoning 1.350 m³
Hoekwoning 1.600 m³
2 onder 1 kap 1.650 m³
Vrijstaande woning 2.200m³

¤50 per maand? Met ¤0,70 per m³?
pi_183986211
Dat zijn wel weer heel erg hoge gemiddelden, zitten daar niet een hoop verkapte bedrijfshuishoudingen bij ?
pi_183986258
quote:
2s.gif Op woensdag 26 december 2018 19:51 schreef machtpen het volgende:
Dat zijn wel weer heel erg hoge gemiddelden, zitten daar niet een hoop verkapte bedrijfshuishoudingen bij ?
Gemiddelden zijn gemiddelden...

Appartement uit 2017 vs 1965, scheelt nogal.
pi_183986336
Dat is niet wat een normaal huishouden verbruikt dat ligt een stuk lager, daar is een heel stuk bedrijfshuishouding bij meegeteld.
pi_183986383
quote:
2s.gif Op woensdag 26 december 2018 20:01 schreef machtpen het volgende:
Dat is niet wat een normaal huishouden verbruikt dat ligt een stuk lager, daar is een heel stuk bedrijfshuishouding bij meegeteld.
Verbruik per bouwjaar
Het verbruik verschilt flink per woningtype en bouwjaar. Om je eigen verbruik goed te kunnen beoordelen kun je het dus beter vergelijken met het gemiddelde van huishoudens met eenzelfde type woning uit hetzelfde bouwjaar. Hieronder vind je het gemiddelde gasgebruik per bouwjaar volgens Milieu Centraal.

Het gemiddeld gasverbruik van oude woningen met een bouwjaar tot 1965.

Portiekwoning: 1.250 m3 per jaar
Flat: 1.250 m3 per jaar
Galerijwoning: 1.500 m3 per jaar
Maisonnette: 1.800 m3 per jaar
Rijtjeswoning: 2.300 m3 per jaar
2-onder-1-kap: 2.900 m3 per jaar
Vrijstaand < 150 m2: 2.750 m3 per jaar
Vrijstaand > 150 m2: 4.500 m3 per jaar


Het gemiddeld gasverbruik van woningen gebouwd tussen 1980 en 2000.

Portiekwoning: 800 m3 per jaar
Flat: 800 m3 per jaar
Galerijwoning: 800 m3 per jaar
Maisonnette: 850 m3 per jaar
Rijtjeswoning: 1.200 m3 per jaar
2-onder-1-kap: 1.400 m3 per jaar
Vrijstaand < 150 m2: 1.400 m3 per jaar
Vrijstaand > 150 m2: 1.750 m3 per jaar


Het gemiddeld gasverbruik van woningen gebouwd tussen 1966 en 1975.

Portiekwoning: 1.100 m3 per jaar
Flat: 1.350 m3 per jaar
Galerijwoning: 1.400 m3 per jaar
Maisonnette: 1.350 m3 per jaar
Rijtjeswoning: 2.700 m3 per jaar
2-onder-1-kap: 2.200 m3 per jaar
Vrijstaand < 150 m2: 2.600 m3 per jaar
Vrijstaand > 150 m2: 3.500 m3 per jaar


Het gemiddeld gasverbruik van woningen gebouwd tussen 1976 – 1988.

Portiekwoning: 900 m3 per jaar
Flat: 1.100 m3 per jaar
Galerijwoning: 1.300 m3 per jaar
Maisonnette: 1.100 m3 per jaar
Rijtjeswoning: 1.500 m3 per jaar
2-onder-1-kap: 1.800 m3 per jaar
Vrijstaand < 150 m2: 2.250 m3 per jaar
Vrijstaand > 150 m2: 3.000 m3 per jaar


Het gemiddeld gasverbruik van woningen gebouwd tussen 1989 – 2000.

Portiekwoning: 800 m3 per jaar
Flat: 800 m3 per jaar
Galerijwoning: 800 m3 per jaar
Maisonnette: 850 m3 per jaar
Rijtjeswoning: 1.200 m3 per jaar
2-onder-1-kap: 1.400 m3 per jaar
Vrijstaand < 150 m2: 1.400 m3 per jaar
Vrijstaand > 150 m2: 1.750 m3 per jaar
  woensdag 26 december 2018 @ 20:34:09 #98
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183986947
quote:
1s.gif Op woensdag 26 december 2018 20:04 schreef MaGNeT het volgende:
Het gemiddeld gasverbruik van oude woningen met een bouwjaar tot 1965.

Portiekwoning: 1.250 m3 per jaar
Flat: 1.250 m3 per jaar


Bijzonder getallen.

appartement enkelsteens, 1930.
Wel dubbelglas, vloerisolatie, (bovenburen). 400M3.
Stook al jaren op 40 graden, Dit jaar met WP.

Ik geef toe,
ik stook in de werkkamet en in de woonkamer.
(slaapkamer elektrische deken en een vrouw van 37 graden)
Dit soort woningen zijn van origine natuurlijk niet bedoeld om volledig warm te stoken.
(in 1930 zat er nog geen cv in)
Tot nooit .......
pi_183987037
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 20:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Bijzonder getallen.

appartement enkelsteens, 1930.
Wel dubbelglas, vloerisolatie, (bovenburen). 400M3.
Stook al jaren op 40 graden, Dit jaar met WP.

Ik geef toe,
ik stook in de werkkamet en in de woonkamer.
(slaapkamer elektrische deken en een vrouw van 37 graden)
Dit soort woningen zijn van origine natuurlijk niet bedoeld om volledig warm te stoken.
(in 1930 zat er nog geen cv in)
Hier 2 onder 1 kap, 1920, kleine 1000m3 pj. Wel alleen s'avonds stoken, en alleen woonkamer en keuken echt warm idd.
Ben wel benieuwd of ik het met een warmtepomp zou redden.

Ben wel serieus geïnteresseerd in zon bijna gratis boiler geraakt door dit topic. :+
pi_183987278
quote:
2s.gif Op woensdag 26 december 2018 19:32 schreef machtpen het volgende:
De meeste mensen verstoken maar rond de 50 euro aan gas per maand en dan heb je verder helemaal geen elektriciteitskosten.
alleen al het gas mogen gebruiken ben je al bijna de helft kwijt :Y
dan blijft er 30 euro over
vastrecht ligt rond de 6 euro schat ik (afhankelijk van leverancier) dan blijft er nog 24 euro over
24/0.7*12 is 411 m3....
je stroomkosten stijgen wel, bij mij ongeveer 8 kwh per dag gemiddeld in de stooktijd
8x31x5=1240 kwh. Dan nog wat voor legionella ontsmetten en ww kom ik uit op 1500 kwh per jaar.

315 euro per jaar, wat 26 euro per maand aan elektra kosten voor mijn wp.
26 euro per maand aan stookkosten is 445 m3 aan gas.

445+411 is minder dan gemiddeld gasverbruik. dus zelfs als je de wp investering leent ben je nog goedkoper uit. En na 10 jaar is je investering terugbetaald en maak je meer winst.

[ Bericht 10% gewijzigd door sjorsie1982 op 26-12-2018 20:57:43 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183988188
quote:
1s.gif Op woensdag 26 december 2018 20:39 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Hier 2 onder 1 kap, 1920, kleine 1000m3 pj. Wel alleen s'avonds stoken, en alleen woonkamer en keuken echt warm idd.
Ben wel benieuwd of ik het met een warmtepomp zou redden.

Ben wel serieus geïnteresseerd in zon bijna gratis boiler geraakt door dit topic. :+
dat hangt van je isolatie af of het haalbaar is. Aan je gasverbruik te zien lijkt een 5 kW warmtepomp genoeg.
Een warmtepomp compenseert je warmteverlies, waardoor je huis het gehele stookseizoen constant 24 uur per dag een gelijke temperatuur heeft. Alleen dan is het het zuinigste.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183990226
Hier betaal ik 60 euro voor gas en elekriciteit per maand en dat is met de nieuwe heffingen, rijtjeshuis jaren 20. Wel zonnepanelen dus gratis stroom.

Geen schuld voor 15 jaar want dat is ook de levensduur van een warmtepomp en geen verbouwkosten want het moet natuurlijk allemaal wel netjes weggewerkt worden.

Ook geen risico dat een warmtepomp herrie gaat maken want dat gebeurt ook vaak genoeg.
  woensdag 26 december 2018 @ 22:55:43 #103
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183990557
ik zit nu op 24euro per maand voor gas en stroom.
wat zonbepanelen en inmiddels ook warmtepomp.

gas kan er uit binnenkort maar dan zal de stroomrekening hoger worden. Dit jaar de cv, kookplaat en gaswasdroger omgezet van gas naar een elektrische variant. Elektrische (wp)boiler, jaga radiatoren, zonnepanelen en isolatie had ik vorig jaar al.

Dankzij zonnepanelen zal mijn jaarverbruik rond de 0 kwh uitkomen en nu al geen gas meer.

Mijn investeringen van dit jaar zal ik er met dit verbruik nooit uithalen.
Maar gasloos was mijn doel (los van de kosten +/- 15k) en dat is gelukt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Speekselklier op 26-12-2018 23:05:33 ]
Tot nooit .......
pi_183992453
Kreeg dit jaar de sleutel van m'n woning uit 2003. Uitgezocht omdat het een fijne locatie en woning is maar ook omdat het dak uitermate geschikt is voor zonnepanelen (zowel woning als garage) en omdat de hele installatie (ook de warmtepomp) in/aan de vrijstaand garage kon.

Toen ik de sleutel had direct m'n vaste installateur uitgenodigd voor een rondleiding.
Ik had eerder (8 januari, toevallig de dag van de zwaarste aardbeving in Groningen) al een gesprek gehad over de mogelijkheden voor de woning.

Afijn, 68 zonnepanelen, alle radiatoren vervangen door Jaga convectoren en een warmtepomp, 4 loze buizen onder bestrating en fundering gelegd, boilervat in de bijkeuken, etc.
Mocht die warmtepomp over 15 jaar afgeschreven zijn dan sta ik natuurlijk niet weer voor dezelfde kosten, aanpassing van convectoren, aanpassing meterkast en stroomkabels (4mm2 / 5-aderig) is dan allemaal weer opnieuw te gebruiken. En dat zie ik in 2033 wel weer :+

De zonnepanelen leveren zo'n 16.000kWh op per jaar, m'n energierekening zal zo'n ¤ -70 per maand zijn (ik krijg terug, negatief dus). Hoe dat na het saldeertijdperk wordt is niet te zeggen maar zolang we boven de ¤0,10 per kWh terugleverversubsidie zitten, maak ik me nog geen grote zorgen.
pi_183992931
quote:
2s.gif Op woensdag 26 december 2018 22:42 schreef machtpen het volgende:
Hier betaal ik 60 euro voor gas en elekriciteit per maand en dat is met de nieuwe heffingen, rijtjeshuis jaren 20. Wel zonnepanelen dus gratis stroom.

Geen schuld voor 15 jaar want dat is ook de levensduur van een warmtepomp en geen verbouwkosten want het moet natuurlijk allemaal wel netjes weggewerkt worden.

Ook geen risico dat een warmtepomp herrie gaat maken want dat gebeurt ook vaak genoeg.
Met jouw energierekening lijkt me zo'n uitgave ook niet te verantwoorden al weet ik natuurlijk niet hoeveel invloed je zonnepanelen daarop hebben.

En uiteraard, de levensduur van een warmtepomp is niet oneindig, net als die van een CV-ketel.

Maar je gooit over 15 jaar niet je hele installatie weg, veel van de aanpassingen van nu zijn weer herbruikbaar tegen die tijd. Met het uitsparen van alleen het vastrecht voor aardgas over die 15 jaar zit je al op minimaal ¤2250 besparing en dat vastrecht wordt ook ieder jaar hoger.

En herrie? Er zijn veel manieren om een warmtepomp zo te monteren / dimensioneren / af te stellen dat het een hel wordt voor jou of je buren. Absoluut waar. Die van mij hangt achter op m'n garage, m'n buren weten dat hij werkt maar nog niets over gehoord, behalve al vele rondleidingen en interesse uit m'n wijk en "oh, dat geluid valt toch best wel mee eigenlijk" ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-12-2018 00:22:38 ]
pi_183996495
quote:
2s.gif Op woensdag 26 december 2018 19:32 schreef machtpen het volgende:

Dak , dubbelglas en spouwmuurisolatie hebben is bij mijn huis 10 jaar geleden gedaan en de besparing valt ontzettend tegen. Het bespaart wel maar onvoldoende om gasloos te worden. Verwacht er echt geen wonderen van.

Verbaast me, op zich zouden die 3 maatregelen toch een flinke winst op moeten leveren. Vraag over jouw situatie:

1 draait je CV wel goed, radiatoren heet bovenin?
2 Zijn de radiatoren ingeregeld?
3 Heb je een modulerende ketel plus idem thermostaat?
4 HR ketel, goed afgesteld qua CO en O2?

Heb nl. in ons huis (1915) gelijke isolatiemaatregelen genomen (bodemisolatie volgt nog) en dat heeft in sterke daling van het gasverbruik geleid, van >>2000 (bijna 3000!!) tot 1140m3 tot nu toe in 2018. Afgelopen tijd draait de ketel op 45 graden aanvoer (om te testen of WP haalbaar is) en dat werkt prima, ook met 's nachts de CV uit.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183996551
quote:
1s.gif Op woensdag 26 december 2018 20:39 schreef Makrolon het volgende:

Ben wel benieuwd of ik het met een warmtepomp zou redden.

Ben wel serieus geïnteresseerd in zon bijna gratis boiler geraakt door dit topic. :+
Je zou kunnen kijken of je de winter doorkomt met de ketelwatertemp. op max. 45 (of 50 als het echt koud wordt) ingesteld.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183998579
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 09:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Verbaast me, op zich zouden die 3 maatregelen toch een flinke winst op moeten leveren. Vraag over jouw situatie:

1 draait je CV wel goed, radiatoren heet bovenin?
2 Zijn de radiatoren ingeregeld?
3 Heb je een modulerende ketel plus idem thermostaat?
4 HR ketel, goed afgesteld qua CO en O2?

Heb nl. in ons huis (1915) gelijke isolatiemaatregelen genomen (bodemisolatie volgt nog) en dat heeft in sterke daling van het gasverbruik geleid, van >>2000 (bijna 3000!!) tot 1140m3 tot nu toe in 2018. Afgelopen tijd draait de ketel op 45 graden aanvoer (om te testen of WP haalbaar is) en dat werkt prima, ook met 's nachts de CV uit.
Machtpen zegt aan de ene kant dat z'n isolatie onvoldoende helpt en dat z'n woning niet geschikt is voor een warmtepomp maar aan de andere kant is z'n energierekening (stroom gratis zegt hij) maar ¤60 per maand.

Kijk, dat het een laag voorschotbedrag is om de investering terug te verdienen ben ik met hem eens maar als je <1000m3 gas verbruikt en je hebt een geïsoleerde woning dan moet een warmtepomp dat fluitend kunnen doen, even los van het afgiftesysteem en of dat goed is ingeregeld.
pi_183998607
quote:
1s.gif Op woensdag 26 december 2018 20:39 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Hier 2 onder 1 kap, 1920, kleine 1000m3 pj. Wel alleen s'avonds stoken, en alleen woonkamer en keuken echt warm idd.
Ben wel benieuwd of ik het met een warmtepomp zou redden.

Ben wel serieus geïnteresseerd in zon bijna gratis boiler geraakt door dit topic. :+
Met een warmtepomp voor verwarming heb je die "bijna gratis boiler" op zich niet nodig, die kan ook het warm water voor je doen ;)
pi_183998826
Ons huis is gasloos.

Alles gaat op elektra, meeste via de zonnepanelen op het dak.

Verwarming gebruiken we een houtkachel die het hele huis verwarmt. Mocht het echt koud zijn hebben we nog een elektrische kachel op de gang boven. Tot nu geen problemen. Alleen dat we dure rookfilter moesten installeren omdat we in een dicht bebouwde woonwijk zitten.
pi_183998928
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 11:33 schreef vadererik het volgende:
Alleen dat we dure rookfilter moesten installeren omdat we in een dicht bebouwde woonwijk zitten.
Interessant! Kan je me iets meer over dat filter uitleggen? Principe, locatie, prijs
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183999471
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 11:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Interessant! Kan je me iets meer over dat filter uitleggen? Principe, locatie, prijs
We hebben een Ecolink Solutions ABCAT Houtrookfilter ⌀200mm

Voor meer info even opzoeken via Google, anders moet ik veel tikken hier.

Maar het reduceert als een katalysator de uitstoot als je stookt, in onze situatie, 80 %. Vooral schonere uitstoot.
  donderdag 27 december 2018 @ 11:59:17 #113
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183999509
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 11:57 schreef vadererik het volgende:

[..]

We hebben een Ecolink Solutions ABCAT Houtrookfilter ⌀200mm

Voor meer info even opzoeken via Google, anders moet ik veel tikken hier.

Maar het reduceert als een katalysator de uitstoot als je stookt, in onze situatie, 80 %. Vooral schonere uitstoot.
Dan krijgen de buren niet meer zo'n lekker rook-luchtje.
Ik hoop niet dat ze gaan klagen omdat ze dat luchtje missen.
Tot nooit .......
pi_184000714
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 11:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Machtpen zegt aan de ene kant dat z'n isolatie onvoldoende helpt en dat z'n woning niet geschikt is voor een warmtepomp maar aan de andere kant is z'n energierekening (stroom gratis zegt hij) maar ¤60 per maand.

Kijk, dat het een laag voorschotbedrag is om de investering terug te verdienen ben ik met hem eens maar als je <1000m3 gas verbruikt en je hebt een geïsoleerde woning dan moet een warmtepomp dat fluitend kunnen doen, even los van het afgiftesysteem en of dat goed is ingeregeld.
dit zijn mensen die niet echt weten waar ze het over hebben maar wel tegen een wp zijn. Meestal negeer ik deze mensen.
Huizen zijn veelst te slecht geisoleerd, kosten zijn tonnen voor isoleren en ondertussen is de energierekening bijna 0 omdat het huis zo goed geisoleerd is..... :')

Mijn wp kan water bij -7 graden buiten tot 62 graden krijgen, dit heb ik geprobeerd en het werkt. Warmer kan via elektrische bijverwarming.

[ Bericht 6% gewijzigd door sjorsie1982 op 27-12-2018 13:10:13 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184000731
quote:
1s.gif Op woensdag 26 december 2018 22:55 schreef Speekselklier het volgende:
ik zit nu op 24euro per maand voor gas en stroom.
welke leverancier, want alle die ik ken hebben een minimum voorschot van rond de 50-60 euro p/m....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184000781
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 00:12 schreef MaGNeT het volgende:
En herrie? Er zijn veel manieren om een warmtepomp zo te monteren / dimensioneren / af te stellen dat het een hel wordt voor jou of je buren. Absoluut waar. Die van mij hangt achter op m'n garage, m'n buren weten dat hij werkt maar nog niets over gehoord, behalve al vele rondleidingen en interesse uit m'n wijk en "oh, dat geluid valt toch best wel mee eigenlijk" ;)
klopt, heb ik ervaring mee. Op de installatie plaats kreeg ik van mijn buren te horen dat de borden trilden in de keukenkast. Na verplaatsing, wat ik zelf heb gedaan, heeft niemand er meer last van. Die rechtzaak is er om de kosten hiervoor terug te krijgen van de beunhaas van een installateur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184000862
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 09:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Je zou kunnen kijken of je de winter doorkomt met de ketelwatertemp. op max. 45 (of 50 als het echt koud wordt) ingesteld.
een wp is een war regeling. De echte koude dagen kan je aanvoer prima 60 graden zijn, omdat deze dagen zeldzaam zijn Die extra kosten wegen niet op tegen de kosten om gas te mogen gebruiken.
Ik kan in het voorjaar en najaar prima mijn huis warm krijgen met een aanvoer van 30 graden. Bij 0 graden buiten, want het af en toe is, wordt het 40 graden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 27 december 2018 @ 14:02:46 #118
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184002311
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 13:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

welke leverancier, want alle die ik ken hebben een minimum voorschot van rond de 50-60 euro p/m....
Via Eneco,
Dat voorschot van 24 euro is gewoon bepaald op basis van het verbruik het jaar ervoor.
Ik ga toch echt geen 50 euro per maand voorschieten als ik vooraf al weet dat ik aan het eind van het jaar 300 euro terugkrijg.

Ik heb een slimme meter. Dus als ze bang zijn dat ik meer verbruik kunnen ze dat dagelijks controleren. Desnoods betaal ik mijn werkelijke verbruik per maand als ze me netjes een rekening sturen. Of ze betalen me maar een fatsoenlijke rente.

Voor mijn garagebox betaalde ik jaren niets en werd het eind van het jaar in een keer betaald. Dat hing dan om 50 euro per jaar ofzo.

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 27-12-2018 14:13:02 ]
Tot nooit .......
pi_184002680
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 14:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Via Eneco,
Dat voorschot van 24 euro is gewoon bepaald op basis van het verbruik het jaar ervoor.
Ik ga toch echt geen 50 euro per maand voorschieten als ik vooraf al weet dat ik aan het eind van het jaar 300 euro terugkrijg.

Ik heb een slimme meter. Dus als ze bang zijn dat ik meer verbruik kunnen ze dat dagelijks controleren. Desnoods betaal ik mijn werkelijke verbruik per maand als ze me netjes een rekening sturen. Of ze betalen me maar een fatsoenlijke rente.

Voor mijn garagebox betaalde ik jaren niets en werd het eind van het jaar in een keer betaald. Dat hing dan om 50 euro per jaar ofzo.
ah ok, ik stap elk jaar over. Ik kan nergens een voorschot lager instellen dan 50 euro per maand. Dus ik kan het wel neit willen, maar ik betaal liever 50 europ/m dan helemaal geen stroom.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 27 december 2018 @ 14:20:36 #120
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184002750
En hoe doen ze dat dan?
Jij geeft aan wat je verbruikt en dan geven ze je een offerte op basis van de opgegeven verbruik van zeg 200 per jaar.
Vervolgens zeg je dat dat akkoord is en vragen ze 50 euro voorschot?

Heel bijzonder.
Tot nooit .......
pi_184003243
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 14:20 schreef Speekselklier het volgende:
En hoe doen ze dat dan?
Jij geeft aan wat je verbruikt en dan geven ze je een offerte op basis van de opgegeven verbruik van zeg 200 per jaar.
Vervolgens zeg je dat dat akkoord is en vragen ze 50 euro voorschot?

Heel bijzonder.
ja, ik heb nog niet anders meegemaakt.
Ik zit bij qurrent en het minimale voorschot is 65 euro. Maar andere hanteren een soortgelijk minimum bedrag. Lager kan en mag niet.
Eneco doet dit ook bij nieuwe klanten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 27 december 2018 @ 14:46:49 #122
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184003449
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 14:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
Eneco doet dit ook bij nieuwe klanten.
Blijkbaar niet.
Dit zegt Eneco er over
quote:
3. Je bent net klant geworden
We kijken naar het verbruik dat je aan ons hebt opgegeven. Of we baseren het verbruik op de informatie die we krijgen van je netbeheerder.
Als ze van de netbeheerder horen dat ik bij lange na geen 50 euro verbruik dan moeten ze daar toch rekening mee houden? Standaard zullen ze 50 euro roepen maar als je dat kan weerleggen zullen ze er toch iets mee moeten.

Eneco is een energieleverancier. Geen bank.

Maar goed dat ik het weer. Ik ga volgend jaar weg bij Eneco. Ik zal dit dus in de gaten houden en ook zeker vooraf communiceren met mijn nieuwe leverancier.
Tot nooit .......
pi_184003586
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 14:46 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Blijkbaar niet.
Dit zegt Eneco er over

[..]

Als ze van de netbeheerder horen dat ik bij lange na geen 50 euro verbruik dan moeten ze daar toch rekening mee houden? Standaard zullen ze 50 euro roepen maar als je dat kan weerleggen zullen ze er toch iets mee moeten.

Eneco is een energieleverancier. Geen bank.

Maar goed dat ik het weer. Ik ga volgend jaar weg bij Eneco. Ik zal dit dus in de gaten houden en ook zeker vooraf communiceren met mijn nieuwe leverancier.
ik zat vorig jaar bij eneco. Minimale voorschot was 50 euro p/m. Ik kreeg ook veel geld terug, zoals elk jaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184003716
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 14:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ik zat vorig jaar bij eneco. Minimale voorschot was 50 euro p/m. Ik kreeg ook veel geld terug, zoals elk jaar.
Zit bij GreenChoice, ook vanwege de hoge terugleververgoeding (tot 10.000kWh) en daar is m'n voorschot ¤5.

Dat is nog ¤80 te hoog maar dat zie ik eind van het jaar wel weer...
  donderdag 27 december 2018 @ 14:59:39 #125
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184003779
Onder andere EasyEnergy laten het voorschot maandelijks afhangen van je daadwerkelijk verbruik.
De bedragen verschillen dus maandelijks.
Zo zijn er nog een paar.

Zeker met de huidige slimme meters zou het toch geen probleem zijn om die spaarpotten van de energieleveranciers op te heffen. Ik zei al eerder dat een energieleverancier geen bank is.
Tot nooit .......
pi_184013622
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 09:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Verbaast me, op zich zouden die 3 maatregelen toch een flinke winst op moeten leveren. Vraag over jouw situatie:

1 draait je CV wel goed, radiatoren heet bovenin?
2 Zijn de radiatoren ingeregeld?
3 Heb je een modulerende ketel plus idem thermostaat?
4 HR ketel, goed afgesteld qua CO en O2?

Daarom heb ik gaskachels die ook nog een keer behoorlijk teruggedraaid zijn zodat ze in ieder geval een blauwe vlam hebben en verder met de ir meter gemeten wat het efficienst is.

Gaskachels als plaatselijke verwarming stoken is veel zuiniger dan een centraal verwarmd systeem. Als je ze dan behoorlijk goed afstelt valt er nog meer winst te halen.
pi_184013779
quote:
2s.gif Op donderdag 27 december 2018 21:26 schreef machtpen het volgende:

[..]

Daarom heb ik gaskachels die ook nog een keer behoorlijk teruggedraaid zijn zodat ze in ieder geval een blauwe vlam hebben en verder met de ir meter gemeten wat het efficienst is.

Gaskachels als plaatselijke verwarming stoken is veel zuiniger dan een centraal verwarmd systeem. Als je ze dan behoorlijk goed afstelt valt er nog meer winst te halen.
Een bromfiets is ook zuiniger dan een auto, geen kunst aan, het comfort is echter wat minder als je met 5 personen op pad moet en het regent.

Je verwarmt bepaalde ruimtes niet, zodoende kan je met minder energie afgifte toe.
pi_184014594
Het comfort is gewoon gelijk, gaskachelwarmte is zelfs een stuk lekkerder dan de warmte van een cv.

Waarom zou je alle ruimtes gaan stoken voor die paar maanden dat het winter is en dan zijn zelfs die ruimtes waarin je niet stookt ook niet echt koud. Worden ze wel koud dan gaat er gewoon een extra kachel aan.

Er zijn ook zat mensen die alleen met een pelletkachel stoken moet je dat dan ook vergelijken met een brommer?
pi_184022960
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 21:31 schreef MaGNeT het volgende:

Een bromfiets is ook zuiniger dan een auto, geen kunst aan, het comfort is echter wat minder als je met 5 personen op pad moet en het regent.
_O_ _O_ de mop van 2018 wat mij betreft.. _O- _O-
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184023048
quote:
2s.gif Op donderdag 27 december 2018 21:26 schreef machtpen het volgende:
Daarom heb ik gaskachels die ook nog een keer behoorlijk teruggedraaid zijn zodat ze in ieder geval een blauwe vlam hebben en verder met de ir meter gemeten wat het efficienst is.

Gaskachels als plaatselijke verwarming stoken is veel zuiniger dan een centraal verwarmd systeem. Als je ze dan behoorlijk goed afstelt valt er nog meer winst te halen.
O, maar dan gebrijp ik misschien waarom jij zo weinig denkt te merken van je isolatie: je stookt én heel lokaal én met laag verbruik. Dus de absolute besparing in m3, zal je weinig aan merken.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184194282
wie van jullie heeft ervaring met het direct importeren van zonnepanelen uit china? ik zit even te kijken maar de panelen zijn ongeveer 40% goedkoper met nagenoeg dezelfde specs
potverdikkie
  vrijdag 4 januari 2019 @ 09:58:38 #132
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_184195047
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 08:59 schreef hallolievekinderen het volgende:
wie van jullie heeft ervaring met het direct importeren van zonnepanelen uit china? ik zit even te kijken maar de panelen zijn ongeveer 40% goedkoper met nagenoeg dezelfde specs
Tvp quote 🙄 ben ook erg benieuwd
pi_184195468
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 23:22 schreef Glider76 het volgende:

[..]

De Atlantic Calypso VM 100. Ook in 150 liter variant. Op Tweakers zijn ze helemaal weg van de Atlantic Explorer. Deze is er in 200 en 270 liter variant. En ook beschikbaar met een spiraal om je zonneboiler op aan te sluiten, of juist te misbruiken om je cv te voeden. Daar zijn ze tweakers voor.
Er loopt een topic van 170 pagina's over dit ding.

Die explorer kost na subsidie maar 148 euro, en op die Calypso verdien je 9 euro na ontvangst subsidie. Dat ding krijg je dus gratis. En die Calypso boiler is echt plug&play. Hoef je alleen wat waterleidingen te verleggen. En een afvoer naar buiten te hebben. Mooiste is dus dit door te koppelen op je MV installatie.

Maar met een 1 persoons huishouden zoals bij mij zal het net zoveel aan stroom kosten als dat ik aan gas kwijt ben. Financieel ga ik er dus niks op vooruit.

Ze halen deze allemaal uit Belgie. Maakt voor de Subsidie dus ook niet uit.
Dit klinkt interessant. Ik zit er aan te denken om het huis te verduurzamen maar heb nog een gloednieuwe ketel uit 2017. Echter staat deze in de garage waardoor het lang duurt voordat ik warm water heb. Voor ¤100 is dat een nobrainer echter waar laat ik dat ding.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_184195654
Ik ga binnenkort verhuizen naar een grotere woning en wil ook graag verduurzamen, althans... Gewoon besparen.

Maar grootste punt waar ik me zorgen over maak is hoe leg je al die leidingen door een bestaande woning?

Zonneboiler tank op zolder prima. Panelen daar recht tegenover prima. Maar hoe kom ik dan naar de CV kast beneden of tap ik ergens in op het warmwatervoorziening circuit??

Idem voor warmtepomp. Die kan prima op het platte dak ofzo maar waar laten we die koudemiddel leidingen om naar de CV ruimte te komen...

Leuk die nieuwe technieken maar de huizen ombouwen.... :?

Op marktplaats staat ook een mooie set warmtepomp boiler en panelen met forse subsidie kost bijna niets.
Laat die handjes wapperen!
pi_184196049
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:37 schreef Gieliovd het volgende:
Ik ga binnenkort verhuizen naar een grotere woning en wil ook graag verduurzamen, althans... Gewoon besparen.

Maar grootste punt waar ik me zorgen over maak is hoe leg je al die leidingen door een bestaande woning?

Zonneboiler tank op zolder prima. Panelen daar recht tegenover prima. Maar hoe kom ik dan naar de CV kast beneden of tap ik ergens in op het warmwatervoorziening circuit??

Idem voor warmtepomp. Die kan prima op het platte dak ofzo maar waar laten we die koudemiddel leidingen om naar de CV ruimte te komen...

Leuk die nieuwe technieken maar de huizen ombouwen.... :?

Op marktplaats staat ook een mooie set warmtepomp boiler en panelen met forse subsidie kost bijna niets.
Zonneboiler / heatpipes heb ik ook overwogen.

Nadeel: als je boilervat op temperatuur is vanwege een mooie zomer of als je een paar weken weg bent dan kan je niets met het overschot aan energie doen. Dat ben je gewoon kwijt. Daarnaast zat ik ook met de extra leidingen, een vat dat kon gaan lekken op zolder en het maakte de installatie toch weer iets complexer.

Daarom heb ik gekozen om alleen zonnepanelen te leggen.

Van je stroom kan je warmte maken, je kan er warm water van maken, je kan er op koken en je kan je auto er mee laden... van de warmte van de zonneboiler maak je geen stroom, je kan het niet terugleveren, wat je niet verbruikt gaat verloren. En de terugverdientijd vond ik ook niet heel overtuigend, al is dat niet waar je het alleen voor moet doen.
pi_184196775
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:37 schreef Gieliovd het volgende:
Ik ga binnenkort verhuizen naar een grotere woning en wil ook graag verduurzamen, althans... Gewoon besparen.

Maar grootste punt waar ik me zorgen over maak is hoe leg je al die leidingen door een bestaande woning?

Zonneboiler tank op zolder prima. Panelen daar recht tegenover prima. Maar hoe kom ik dan naar de CV kast beneden of tap ik ergens in op het warmwatervoorziening circuit??

Idem voor warmtepomp. Die kan prima op het platte dak ofzo maar waar laten we die koudemiddel leidingen om naar de CV ruimte te komen...

Leuk die nieuwe technieken maar de huizen ombouwen.... :?

Op marktplaats staat ook een mooie set warmtepomp boiler en panelen met forse subsidie kost bijna niets.
Ja, een bestaand huis ombouwen vergt wat meer werk en creativiteit. In mijn geval zet ik de WP in de tuin en kan ik via de kruipruimte naar mijn CV circuit.

Als je met een monoblock werkt heb je geen koelmiddel leidingen in huis.

Maar als je nog gaat verbouwen zeker iets om rekening mee te houden. Een muur openbreken en weer dicht stuccen tijdens vebouwing is peanuts, maar achteraf nog even doen niet zo fijn.
pi_184196833
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:54 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ja, een bestaand huis ombouwen vergt wat meer werk en creativiteit. In mijn geval zet ik de WP in de tuin en kan ik via de kruipruimte naar mijn CV circuit.

Als je met een monoblock werkt heb je geen koelmiddel leidingen in huis.

Maar als je nog gaat verbouwen zeker iets om rekening mee te houden. Een muur openbreken en weer dicht stuccen tijdens vebouwing is peanuts, maar achteraf nog even doen niet zo fijn.
Nadeel van een monoblock is wel dat bij stroomuitval in de winter het systeem kapot kan vriezen, daarom heb ik voor een split warmtepomp gekozen.
pi_184197132
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:57 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nadeel van een monoblock is wel dat bij stroomuitval in de winter het systeem kapot kan vriezen, daarom heb ik voor een split warmtepomp gekozen.
Ja dat kan inderdaad. Toch lees je maar weinig verhalen dat het daadwerkelijk is gebeurt. En eventueel glycol erin, kost wel iets rendement. Mijn warmptepomp zal onder een overkapping komen en moet nog ongeveer 30 cm overbruggen voordat deze de woning ingaat. Indien goed geisoleerd hoop ik bevriezing te voorkomen.
pi_184197433
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 12:14 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ja dat kan inderdaad. Toch lees je maar weinig verhalen dat het daadwerkelijk is gebeurt. En eventueel glycol erin, kost wel iets rendement. Mijn warmptepomp zal onder een overkapping komen en moet nog ongeveer 30 cm overbruggen voordat deze de woning ingaat. Indien goed geisoleerd hoop ik bevriezing te voorkomen.
M'n vaste installateur heeft STEK dus de keuze was snel gemaakt :P

Wat mijn installateur niet heeft, is TIJD. Dus mag helaas geen reclame voor hem maken :+
pi_184198170
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 12:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

M'n vaste installateur heeft STEK dus de keuze was snel gemaakt :P

Wat mijn installateur niet heeft, is TIJD. Dus mag helaas geen reclame voor hem maken :+
Dat STEK is niet zo moeiijk. Daar laat je de keuze tussen split of mono toch niet vanaf hangen?
pi_184198253
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:16 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Dat STEK is niet zo moeiijk. Daar laat je de keuze tussen split of mono toch niet vanaf hangen?
Nee, heb je ook weer een punt. Desnoods had ik hem alles laten uitvoeren en het vullen / vacumeren door iemand anders doen.
pi_184198345
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:20 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, heb je ook weer een punt. Desnoods had ik hem alles laten uitvoeren en het vullen / vacumeren door iemand anders doen.
In mijn geval kan ik de binnenunit niet ergens goed kwijt ivm ruimte, of op een andere plek ivm suizen koelmiddel leidingen. Verder zou ik dan koelmiddel leidingen door mijn halve huis, via kruipruimte naar 1e verdieping moeten aanleggen.

Nu met monoblock kan ik de CV koppelen via de kruipruimte. Verder is een monoblock systeem nog simpelere van opzet. Ik kies bewust voor een geheel gescheiden SWW WPB, deze kan wel op zolder.

Als ik de ruimte zou hebben zou ik het liefst ook wel alles bij elkaar willen hebben, maar dat gaat niet.
pi_184215695
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:24 schreef Glider76 het volgende:

[..]

In mijn geval kan ik de binnenunit niet ergens goed kwijt ivm ruimte, of op een andere plek ivm suizen koelmiddel leidingen. Verder zou ik dan koelmiddel leidingen door mijn halve huis, via kruipruimte naar 1e verdieping moeten aanleggen.

Nu met monoblock kan ik de CV koppelen via de kruipruimte. Verder is een monoblock systeem nog simpelere van opzet. Ik kies bewust voor een geheel gescheiden SWW WPB, deze kan wel op zolder.

Als ik de ruimte zou hebben zou ik het liefst ook wel alles bij elkaar willen hebben, maar dat gaat niet.
Ik heb zelfs ook een monoblock gekozen vanwege deze redenen:
- ik kan hem zelf monteren
- hoger rendement
- makkelijker in onderhoud

Het zelf monteren heeft die extra prijs van ongeveer 200 euro er 7x uitgehaald. *O*
Als ik mijn uurloon meeneem dan is het een factor 4 winst.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')