Miljoenen huizen en bedrijfsgebouwen zullen eerst ook moeten worden nageisoleerd voordat een warmtepomp daar efficient genoeg is. Daar gaat nog veel meer (vak)werk inzitten.quote:Op dinsdag 25 december 2018 16:07 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Een beetje CV monteur doet 2 keteltjes op een dag, maar no way dat ie 2 warmptepompen op een dag kunt plaatsen. Dus nog even 100.000 poolse monteurs erbij halen hier.
Laatste paar jaar? Valt mee.quote:Op woensdag 26 december 2018 17:40 schreef machtpen het volgende:
Zoveel laaghangend fruit is er niet. Dat zijn alleen de woningen die de laatste paar jaar gebouwd zijn.
De politiek gaat ons op dit moment geen 15 jaar geven om te gaan overstappen.
mijn huis uit 1936 werkt prima op een warmtepompquote:Op woensdag 26 december 2018 17:40 schreef machtpen het volgende:
Zoveel laaghangend fruit is er niet. Dat zijn alleen de woningen die de laatste paar jaar gebouwd zijn.
dakisolatie, muurisolatie, dubbelglas en evt vloerisolatie is al genoeg. vloerverwarming is comfortabel maar hoeft niet.quote:Op woensdag 26 december 2018 17:42 schreef MaGNeT het volgende:
70’s of ouder is vaak veel meer aan investeringen nodig. Heb nog een 2e woning uit 1972, daar moet wel wat meer aan gebeuren.
De beste stuurluiquote:Op woensdag 26 december 2018 17:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
mijn huis uit 1936 werkt prima op een warmtepomp![]()
en is ook al 1,5 jaar gasloos.
klopt, zeg maar 50-100 jaar heb je nog de tijd.quote:Op woensdag 26 december 2018 17:40 schreef machtpen het volgende:
Vloerverwarming heb ik ook niet, overal LTV convectoren. Bespaar nu fors op gas.quote:Op woensdag 26 december 2018 17:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dakisolatie, muurisolatie, dubbelglas en evt vloerisolatie is al genoeg. vloerverwarming is comfortabel maar hoeft niet.
gewone radiatoren werken ook prima.quote:Op woensdag 26 december 2018 17:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Vloerverwarming heb ik ook niet, overal LTV convectoren. Bespaar nu fors op gas.
Daar ga je het echt in de toekomst niet mee redden of je moet als muurisolatie voorzetwanden met 5 cm pir platen gebruiken.quote:Op woensdag 26 december 2018 17:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dakisolatie, muurisolatie, dubbelglas en evt vloerisolatie is al genoeg. vloerverwarming is comfortabel maar hoeft niet.
spouwmuurisolatie kan prima. Voorzetwanden (buiten of binnen) kan ook prima. Ik zie het probleem niet...quote:Op woensdag 26 december 2018 18:21 schreef machtpen het volgende:
[..]
Daar ga je het echt in de toekomst niet mee redden of je moet als muurisolatie voorzetwanden met 5 cm pir platen gebruiken.
Precies dit.quote:Op woensdag 26 december 2018 17:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee hoor, ik spreek uit ervaring. Buitenisolatie heb ik niet, omdat dat niet mag van de gemeente. Die grond is niet van mij. Maar spouwmuurisolatie werkt ook prima, dat heb ik wel.quote:Op woensdag 26 december 2018 18:35 schreef machtpen het volgende:
Alleen voorzetwanden binnen werkt voldoende, de rest is geld weggooien. Laat je dat doen dan is dat toch een beste kostenpost.
volgens mij is dak en dubbelglas al voldoende, ook voor oude huizen.quote:Op woensdag 26 december 2018 18:45 schreef Ivo1985 het volgende:
Het is om moe van te worden, alle Indianenverhalen van wat er allemaal "echt noodzakelijk" is volgens allerlei bronnen. Terwijl het allemaal dik overdreven is.
Gemiddelden in nederland:quote:Op woensdag 26 december 2018 19:32 schreef machtpen het volgende:
De meeste mensen verstoken maar rond de 50 euro aan gas per maand en dan heb je verder helemaal geen elektriciteitskosten.
Gemiddelden zijn gemiddelden...quote:Op woensdag 26 december 2018 19:51 schreef machtpen het volgende:
Dat zijn wel weer heel erg hoge gemiddelden, zitten daar niet een hoop verkapte bedrijfshuishoudingen bij ?
Verbruik per bouwjaarquote:Op woensdag 26 december 2018 20:01 schreef machtpen het volgende:
Dat is niet wat een normaal huishouden verbruikt dat ligt een stuk lager, daar is een heel stuk bedrijfshuishouding bij meegeteld.
Bijzonder getallen.quote:Op woensdag 26 december 2018 20:04 schreef MaGNeT het volgende:
Het gemiddeld gasverbruik van oude woningen met een bouwjaar tot 1965.
Portiekwoning: 1.250 m3 per jaar
Flat: 1.250 m3 per jaar
Hier 2 onder 1 kap, 1920, kleine 1000m3 pj. Wel alleen s'avonds stoken, en alleen woonkamer en keuken echt warm idd.quote:Op woensdag 26 december 2018 20:34 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Bijzonder getallen.
appartement enkelsteens, 1930.
Wel dubbelglas, vloerisolatie, (bovenburen). 400M3.
Stook al jaren op 40 graden, Dit jaar met WP.
Ik geef toe,
ik stook in de werkkamet en in de woonkamer.
(slaapkamer elektrische deken en een vrouw van 37 graden)
Dit soort woningen zijn van origine natuurlijk niet bedoeld om volledig warm te stoken.
(in 1930 zat er nog geen cv in)
alleen al het gas mogen gebruiken ben je al bijna de helft kwijtquote:Op woensdag 26 december 2018 19:32 schreef machtpen het volgende:
De meeste mensen verstoken maar rond de 50 euro aan gas per maand en dan heb je verder helemaal geen elektriciteitskosten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |