Daarom heb ik gaskachels die ook nog een keer behoorlijk teruggedraaid zijn zodat ze in ieder geval een blauwe vlam hebben en verder met de ir meter gemeten wat het efficienst is.quote:Op donderdag 27 december 2018 09:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Verbaast me, op zich zouden die 3 maatregelen toch een flinke winst op moeten leveren. Vraag over jouw situatie:
1 draait je CV wel goed, radiatoren heet bovenin?
2 Zijn de radiatoren ingeregeld?
3 Heb je een modulerende ketel plus idem thermostaat?
4 HR ketel, goed afgesteld qua CO en O2?
Een bromfiets is ook zuiniger dan een auto, geen kunst aan, het comfort is echter wat minder als je met 5 personen op pad moet en het regent.quote:Op donderdag 27 december 2018 21:26 schreef machtpen het volgende:
[..]
Daarom heb ik gaskachels die ook nog een keer behoorlijk teruggedraaid zijn zodat ze in ieder geval een blauwe vlam hebben en verder met de ir meter gemeten wat het efficienst is.
Gaskachels als plaatselijke verwarming stoken is veel zuiniger dan een centraal verwarmd systeem. Als je ze dan behoorlijk goed afstelt valt er nog meer winst te halen.
quote:Op donderdag 27 december 2018 21:31 schreef MaGNeT het volgende:
Een bromfiets is ook zuiniger dan een auto, geen kunst aan, het comfort is echter wat minder als je met 5 personen op pad moet en het regent.
O, maar dan gebrijp ik misschien waarom jij zo weinig denkt te merken van je isolatie: je stookt én heel lokaal én met laag verbruik. Dus de absolute besparing in m3, zal je weinig aan merken.quote:Op donderdag 27 december 2018 21:26 schreef machtpen het volgende:
Daarom heb ik gaskachels die ook nog een keer behoorlijk teruggedraaid zijn zodat ze in ieder geval een blauwe vlam hebben en verder met de ir meter gemeten wat het efficienst is.
Gaskachels als plaatselijke verwarming stoken is veel zuiniger dan een centraal verwarmd systeem. Als je ze dan behoorlijk goed afstelt valt er nog meer winst te halen.
Tvp quote 🙄 ben ook erg benieuwdquote:Op vrijdag 4 januari 2019 08:59 schreef hallolievekinderen het volgende:
wie van jullie heeft ervaring met het direct importeren van zonnepanelen uit china? ik zit even te kijken maar de panelen zijn ongeveer 40% goedkoper met nagenoeg dezelfde specs
Dit klinkt interessant. Ik zit er aan te denken om het huis te verduurzamen maar heb nog een gloednieuwe ketel uit 2017. Echter staat deze in de garage waardoor het lang duurt voordat ik warm water heb. Voor ¤100 is dat een nobrainer echter waar laat ik dat ding.quote:Op maandag 24 december 2018 23:22 schreef Glider76 het volgende:
[..]
De Atlantic Calypso VM 100. Ook in 150 liter variant. Op Tweakers zijn ze helemaal weg van de Atlantic Explorer. Deze is er in 200 en 270 liter variant. En ook beschikbaar met een spiraal om je zonneboiler op aan te sluiten, of juist te misbruiken om je cv te voeden. Daar zijn ze tweakers voor.
Er loopt een topic van 170 pagina's over dit ding.
Die explorer kost na subsidie maar 148 euro, en op die Calypso verdien je 9 euro na ontvangst subsidie. Dat ding krijg je dus gratis. En die Calypso boiler is echt plug&play. Hoef je alleen wat waterleidingen te verleggen. En een afvoer naar buiten te hebben. Mooiste is dus dit door te koppelen op je MV installatie.
Maar met een 1 persoons huishouden zoals bij mij zal het net zoveel aan stroom kosten als dat ik aan gas kwijt ben. Financieel ga ik er dus niks op vooruit.
Ze halen deze allemaal uit Belgie. Maakt voor de Subsidie dus ook niet uit.
Zonneboiler / heatpipes heb ik ook overwogen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:37 schreef Gieliovd het volgende:
Ik ga binnenkort verhuizen naar een grotere woning en wil ook graag verduurzamen, althans... Gewoon besparen.
Maar grootste punt waar ik me zorgen over maak is hoe leg je al die leidingen door een bestaande woning?
Zonneboiler tank op zolder prima. Panelen daar recht tegenover prima. Maar hoe kom ik dan naar de CV kast beneden of tap ik ergens in op het warmwatervoorziening circuit??
Idem voor warmtepomp. Die kan prima op het platte dak ofzo maar waar laten we die koudemiddel leidingen om naar de CV ruimte te komen...
Leuk die nieuwe technieken maar de huizen ombouwen....
Op marktplaats staat ook een mooie set warmtepomp boiler en panelen met forse subsidie kost bijna niets.
Ja, een bestaand huis ombouwen vergt wat meer werk en creativiteit. In mijn geval zet ik de WP in de tuin en kan ik via de kruipruimte naar mijn CV circuit.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:37 schreef Gieliovd het volgende:
Ik ga binnenkort verhuizen naar een grotere woning en wil ook graag verduurzamen, althans... Gewoon besparen.
Maar grootste punt waar ik me zorgen over maak is hoe leg je al die leidingen door een bestaande woning?
Zonneboiler tank op zolder prima. Panelen daar recht tegenover prima. Maar hoe kom ik dan naar de CV kast beneden of tap ik ergens in op het warmwatervoorziening circuit??
Idem voor warmtepomp. Die kan prima op het platte dak ofzo maar waar laten we die koudemiddel leidingen om naar de CV ruimte te komen...
Leuk die nieuwe technieken maar de huizen ombouwen....
Op marktplaats staat ook een mooie set warmtepomp boiler en panelen met forse subsidie kost bijna niets.
Nadeel van een monoblock is wel dat bij stroomuitval in de winter het systeem kapot kan vriezen, daarom heb ik voor een split warmtepomp gekozen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:54 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Ja, een bestaand huis ombouwen vergt wat meer werk en creativiteit. In mijn geval zet ik de WP in de tuin en kan ik via de kruipruimte naar mijn CV circuit.
Als je met een monoblock werkt heb je geen koelmiddel leidingen in huis.
Maar als je nog gaat verbouwen zeker iets om rekening mee te houden. Een muur openbreken en weer dicht stuccen tijdens vebouwing is peanuts, maar achteraf nog even doen niet zo fijn.
Ja dat kan inderdaad. Toch lees je maar weinig verhalen dat het daadwerkelijk is gebeurt. En eventueel glycol erin, kost wel iets rendement. Mijn warmptepomp zal onder een overkapping komen en moet nog ongeveer 30 cm overbruggen voordat deze de woning ingaat. Indien goed geisoleerd hoop ik bevriezing te voorkomen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nadeel van een monoblock is wel dat bij stroomuitval in de winter het systeem kapot kan vriezen, daarom heb ik voor een split warmtepomp gekozen.
M'n vaste installateur heeft STEK dus de keuze was snel gemaaktquote:Op vrijdag 4 januari 2019 12:14 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Ja dat kan inderdaad. Toch lees je maar weinig verhalen dat het daadwerkelijk is gebeurt. En eventueel glycol erin, kost wel iets rendement. Mijn warmptepomp zal onder een overkapping komen en moet nog ongeveer 30 cm overbruggen voordat deze de woning ingaat. Indien goed geisoleerd hoop ik bevriezing te voorkomen.
Dat STEK is niet zo moeiijk. Daar laat je de keuze tussen split of mono toch niet vanaf hangen?quote:Op vrijdag 4 januari 2019 12:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
M'n vaste installateur heeft STEK dus de keuze was snel gemaakt
Wat mijn installateur niet heeft, is TIJD. Dus mag helaas geen reclame voor hem maken![]()
Nee, heb je ook weer een punt. Desnoods had ik hem alles laten uitvoeren en het vullen / vacumeren door iemand anders doen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:16 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Dat STEK is niet zo moeiijk. Daar laat je de keuze tussen split of mono toch niet vanaf hangen?
In mijn geval kan ik de binnenunit niet ergens goed kwijt ivm ruimte, of op een andere plek ivm suizen koelmiddel leidingen. Verder zou ik dan koelmiddel leidingen door mijn halve huis, via kruipruimte naar 1e verdieping moeten aanleggen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:20 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee, heb je ook weer een punt. Desnoods had ik hem alles laten uitvoeren en het vullen / vacumeren door iemand anders doen.
Ik heb zelfs ook een monoblock gekozen vanwege deze redenen:quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:24 schreef Glider76 het volgende:
[..]
In mijn geval kan ik de binnenunit niet ergens goed kwijt ivm ruimte, of op een andere plek ivm suizen koelmiddel leidingen. Verder zou ik dan koelmiddel leidingen door mijn halve huis, via kruipruimte naar 1e verdieping moeten aanleggen.
Nu met monoblock kan ik de CV koppelen via de kruipruimte. Verder is een monoblock systeem nog simpelere van opzet. Ik kies bewust voor een geheel gescheiden SWW WPB, deze kan wel op zolder.
Als ik de ruimte zou hebben zou ik het liefst ook wel alles bij elkaar willen hebben, maar dat gaat niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |