EdvandeBerg | donderdag 20 december 2018 @ 21:28 |
Duitsers zijn helemaal van het padje af. Alsof iedereen een elektrische auto kan betalen. Het lijkt wel of de overheden in de Europese landen de burger maar blijven uitdagen tot een opstand. | |
SgtPorkbeans | donderdag 20 december 2018 @ 21:30 |
Toch maar een Bmw 530D kopen dus. | |
MadJackthePirate | donderdag 20 december 2018 @ 21:34 |
Q7 V12 diesel 1000nm Tevens komt een aanzienlijk, zo niet grootste, deel van de fijnstof van de banden, wat alleen maar zal stijgen bij elektrische auto's, dus misschien moeten ze eens nadenken voordat ze roeptoeteren. [ Bericht 0% gewijzigd door MadJackthePirate op 20-12-2018 21:40:47 ] | |
Rodgrod | donderdag 20 december 2018 @ 21:35 |
De accu's in elektrische auto's zijn anders ook zo goed voor het milieu | |
Straatcommando. | donderdag 20 december 2018 @ 21:35 |
Ondertussen staat het Ruhrgebied vol met walmende fabrieken | |
havanagila | donderdag 20 december 2018 @ 21:41 |
Dat is toch ook de hele tactiek? Particulieren flink belasten zodat transport en industrie lekker kan doorkachelen en je ondertussen evengoed aan de klimaatafspraken kan houden. | |
#ANONIEM | donderdag 20 december 2018 @ 21:52 |
Als men een Duitser aan de auto komt kan je lachen meer schrijf ik niet. | |
Fer | donderdag 20 december 2018 @ 21:58 |
Een Audi E-Tron rijdt nog voornamelijk op stroom van bruinkoolcentrales. | |
Twiitch | donderdag 20 december 2018 @ 22:00 |
Die Duitsland open moet houden omdat ze alle (relatief) brandschone kerncentrales hebben gesloten of gaan sluiten als gevolg van een hissy fit na Fukushima | |
Harvest89 | donderdag 20 december 2018 @ 22:01 |
Maar ondertussen wel lekker met bruinkool doorgaan. Duitsland is van het padje af. | |
Scarface88 | donderdag 20 december 2018 @ 22:06 |
Ik vind t altijd mooi als je door sommige Duitse dorpjes rijdt met kleine kuthuisjes die uit mekaar vallen ze wel allemaal een dikke auto voor de deur hebben staan. Maar fatsoenlijk wonen vinden ze minder belangrijk zolang ze maar een mooie auto hebben. | |
Zolderkamer | donderdag 20 december 2018 @ 22:11 |
Werkt niet anders dan hier: Een dikke auto kost daar niets.. als fietsen hier duur werden had niemand een fiets.. | |
Fer | donderdag 20 december 2018 @ 22:12 |
Wat zeggen die Duitsers dan over ons, met onze nieuwbouw kippenhokken, zonder voortuin en een postzegeltje van 5x8 achter! En op de openbare parkeerplaats in de straat een Kia Niro of Dacia? | |
Red_85 | vrijdag 21 december 2018 @ 01:10 |
Milieugekkies Consumenten moeten vanalles 'doen' en krijgen maatregel op maatregel, maar de grootverbruikende industrie? Symboolpolitiek. | |
Red_85 | vrijdag 21 december 2018 @ 01:12 |
Als ik de fabrieken bij de Ruhr en Bitterfeld nog zie staan roken, zie ik geen reden mijn benzine de deur uit te doen voor een dure onhandige elektra auto. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 21 december 2018 @ 13:27 |
Ze hebben de afgelopen jaren de verbrandingstemperatuur van benzinemotoren laten oplopen, omdat er dan iets minder CO2 uitstoot is. Maar wel meer NOx-uitstoot. Dus als ze de verbrandingstemperatuur weer laten zakken, ken de fijnstof-uitstoot bij moderne benzinemotoren fors worden verlaagd. | |
Pietverdriet | maandag 24 december 2018 @ 13:13 |
Wanneer was je daar voor het laatst? | |
Straatcommando. | maandag 24 december 2018 @ 13:54 |
Hoe is dat relevant? Wat daar staat braakt enorm veel troep uit. Of mag ik je geliefde Duitsland soms niet bekritiseren? | |
Pietverdriet | maandag 24 december 2018 @ 13:56 |
Het is nogal een domme opmerking want de zware industrie is daar verdwenen. Zelfs de Kolenmijnen zijn dicht. | |
Straatcommando. | maandag 24 december 2018 @ 13:58 |
Nog altijd wordt daar gigantisch veel co2 geproduceerd. De rijn heeft verhoogde concentraties microplastic waarvan vermoed wordt dat het uit industrie uit het Ruhrgebied komt. | |
Pietverdriet | maandag 24 december 2018 @ 14:01 |
Je had het over volstaan met walmende fabrieken. | |
Revolution-NL | maandag 24 december 2018 @ 14:02 |
Dat je diesels uit stadscentra moet weren lijkt mij meer dan logisch. Om ook een verbod in te stellen met als argument klimaat gaan nogal ver. Er zijn vast andere maatregelen denkbaar die meer voor de hand liggen en minder impact hebben op jan met de pet. Zorg gewoon dat de verkoop van nieuwe benzine auto's per 2030 verboten wordt dan lost het probleem zich vanzelf op. De verkoop van nieuwe diesels zou men z.s.m. moeten verbieden. Smerige kankerverwekkende gifbakken. | |
Straatcommando. | maandag 24 december 2018 @ 14:02 |
Doen ze ook, ze walmen Co2 en andere zooi uit. | |
Straatcommando. | maandag 24 december 2018 @ 14:04 |
Dat wij in Nederland diesels zo fiscaal voordelig hebben gemaakt was ook een grandioos idee ja. De hele leasevloot was ongeveer tokkelende diesels. Diesel is een inherent smerige brandstof. | |
Revolution-NL | maandag 24 december 2018 @ 14:08 |
Over 20 jaar zeggen we hetzelfde over het afkoppelen van gas als hele woonwijken blauw staan omdat iedereen goedkoop alternatief verwarmt met een smerige houtkachel of een gesubsidieerde pelletkachel. Gelukkig is het einde van de diesel nu wel echt in zicht, sprak laatst nog een autohandelaar en niemand schijnt die dingen nog te willen hebben CO2 uitstoot interesseert mij overigens geen zier, de luchtkwaliteit in mijn directe leefomgeving destemeer. | |
Nintex | maandag 24 december 2018 @ 14:16 |
De SPD. Oftewel, de holmaatjes van Putin. | |
Pietverdriet | maandag 24 december 2018 @ 16:10 |
| |
tstile | maandag 24 december 2018 @ 20:05 |
In de toekomst gaan alle drempels en rotondes weer de straat uit. Fijnstof van het remmen inderdaad maar ook extra uitstoot / energieverbruik om na het remmen weer op te trekken. | |
Fer | maandag 24 december 2018 @ 21:09 |
Smart drempels, die alleen omhoog komen als je te hard aan komt rijden. | |
HSG | dinsdag 25 december 2018 @ 09:35 |
Als dat de beste oplossing is... We hebben allang de technologie om motoren te maken die 1 op 200 rijden. Maak er hybride van en het rendement verhoog je nog eens flink. (misschien wel 1 op 400). | |
Metro2005 | dinsdag 25 december 2018 @ 09:48 |
Snel, iedereen in een electrische auto die ze niet kunnen betalen, waar de laadinfrastructuur nog niet toereikend voor is en waar je momenteel niet eens aan kan komen door de lange wachttijden. Om politicus te worden is er volgens mij maar 1 eis: Je moet alle realiteitszin verloren hebben. Dit is gewoon wéér een steek richting jan modaal. Maar laten ze het vooral invoeren, dan kan de rest van de westerse wereld zien hoe de duitse economie compleet instort omdat niemand meer naar zijn werk kan. Soms moet er wel eens een voorbeeld gesteld worden waarbij de patient overlijdt voordat de rest doorkrijgt waar hun economie nu echt op draait. Als je je auto eruit laat zien als ligfiets en niet harder rijdt dan 30km/u ja, | |
J.B. | dinsdag 25 december 2018 @ 10:00 |
Zo fiscaal gunstig zijn diesels in Nederland niet, in Nederland zijn maar 15-20% van de auto's dieselauto's terwijl dat in veel andere Europese landen boven de 50% ligt | |
loni55 | dinsdag 25 december 2018 @ 10:09 |
Prima plan. Fijnstof moet geëlimineerd worden en dit is een mooi begin. | |
Fer | dinsdag 25 december 2018 @ 10:16 |
Trouwens zie ik geen verbodmogelijkheid om een electroauto met beperkte actieradius te voorzien van een range extender op benzine. En er zullen in 2030 ook wel wat bedrijfjes zijn, die een 525i of CLA compleet kunnen reviseren. Die bakken blijven wel tot in 2050 rijden hoor. | |
Twiitch | dinsdag 25 december 2018 @ 10:17 |
Mooi. Het plebs hoeft niet mobiel te zijn. | |
Metro2005 | dinsdag 25 december 2018 @ 10:20 |
Dat lijkt inderdaad de gedachte te zijn ja. | |
hooibaal | dinsdag 25 december 2018 @ 10:29 |
Goedzo. Nu alleen nog verplicht stellen dat elektrische auto's rijden op groene stroom. Binnen nu en een jaar of tien zouden alle kolencentrales ook moeten verdwijnen. | |
Metro2005 | dinsdag 25 december 2018 @ 10:36 |
Dat dit verder totaal niet realistisch is vanwege gebrek aan grondstroffen, mankracht en geld is bijzaak nietwaar? | |
DatDitKanJoh | dinsdag 25 december 2018 @ 10:45 |
Gewoon Kadett C sedan of Corolla KE35 coupe rijden is dus de oplossing. | |
hooibaal | dinsdag 25 december 2018 @ 10:52 |
Doorgaan zoals we nu bezig zijn is ook totaal niet realistisch. Dan sterven we uit. In NL zijn bijna 9 miljoen auto's op 17 miljoen mensen. Dat kan best de helft minder, het is gewoon een kwestie van gewenning. | |
Red_85 | dinsdag 25 december 2018 @ 10:53 |
De kankerverwekkende gifbakken mogen juist lekker doorgaan met kankerverwekken door gif bakken. Tegen de industrie zijn weinig maatregelen in dit plan. Alleen maar symboolpolitiek. Pas als er een serieus, realistisch en niet eenzijdig plan is, gaat het effect hebben. Dit is onzin. | |
Red_85 | dinsdag 25 december 2018 @ 10:57 |
Dat is misschien wel de beste optie. In totaal 4 a 4,5 miljard mensen en klaar. Dus als die klimaathomo's en ander milieuopdringerig kutvolk wat denkt te weten wat voor een ander goed is, de eer nu eens aan zichzelf gaat houden.. | |
crystal_meth | dinsdag 25 december 2018 @ 11:21 |
Het gaat hier vooral over fijnstof. Industriële uitstoot daarvan kan je verminderen met scrubbers. Dat zijn vaak wet scrubbers, waardoor het kan lijken alsof de industrie meer uitstoot dan vroeger: vroeger zag je zelden rook uit de schoorstenen komen, nu zie je vaak witte rook, maar dat is het in de scrubber opgenomen water dat condenseert. | |
kurk_droog | dinsdag 25 december 2018 @ 12:31 |
Diesel is ook veel schoner voor het milieu. | |
kurk_droog | dinsdag 25 december 2018 @ 12:35 |
ik rij liever achter een moderne diesel dan achter die stinkende benzine auto's. | |
Benger | dinsdag 25 december 2018 @ 16:13 |
De fijnstofuitstoot van moderne benzineauto's moet aan dezelfde eis voldoen als diesels. De uitstoot is vrijwel nihil bij benzine- en dieselauto's die aan de euro 5 of euro 6 norm voldoen (0,005 ppm). Het kan zinvol zijn om voor oudere auto's (voor 2009) een milieuzone in te stellen, of deze extra te gaan belasten, zodat het wagenpark wordt verjongd. Een totaalverbod op oude auto's lijkt me politiek niet wenselijk. Het verlagen van de norm wordt tot nu toe niet zinvol geacht. Je zou dan net zo goed de wind kunnen verbieden, om zo natuurlijk fijnstof als zeezout en (sahara)zand tegen te gaan. Het risico bestaat dat bij een fors lagere norm ook elektrische auto's niet meer door de keuring komen, door het fijnstof wat bij het remmen vrij komt. Elektrische auto's zijn vaak zwaar. [ Bericht 6% gewijzigd door Benger op 25-12-2018 16:26:21 ] | |
Roces18 | dinsdag 25 december 2018 @ 16:35 |
gewoon ontslag nemen en uitkering genieten heb je ook geen auto nodig | |
#ANONIEM | dinsdag 25 december 2018 @ 20:58 |
Niet? de hele dag achter de geraniums zitten? Sticky s roken om het gemis aan te kunnen? [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-12-2018 20:59:39 ] | |
Revolution-NL | vrijdag 28 december 2018 @ 14:44 |
Ook prima, maar dan wel hybride concepten zoals de BMW i3 REX waarbij je niet voor je plezier of gemak op de ICE gaat rijden. Anders krijgen we weer uitwassen zoals bij de Volvo v60 D6 phev. Niet laden en lekker doorkachelen op 5 cilinder oliestoker | |
HSG | vrijdag 28 december 2018 @ 14:58 |
Het maakt mij niet uit wat de oplossing is maar de huidige plannen zijn gewoon waardeloos. A verbieden en alleen B toestaan die Jan Modaal niet kan betalen is natuurlijk vragen om problemen. Als je de gemiddelde Nederlander ook nog dwingt een warmtepompinstallatie van ¤25.000,- aan te laten schaffen... je snapt wel dat niemand zomaar dat geld heeft liggen. | |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 15:01 |
Je moet niet kijken naar het aantal auto's maar naar het aantal gereden kilometers. Ik kan met gemak 5 auto's kwijt hier op eigen oprit maar kan maar in 1 tegelijk rijden. | |
Revolution-NL | vrijdag 28 december 2018 @ 15:01 |
De gemiddelde Nederlander denkt vooral in problemen, wilt geen concessies doen en gaat vervolgens lopen jammeren over het leed wat hen wordt aangedaan. Huilen dan! | |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 15:06 |
Een warmtepompinstallatie hoeft natuurlijk geen ¤25.000 te kosten. In een goed geďsoleerde woning met vloerverwarming kan je (na aftrek subsidie) voor ¤5000 klaar zijn. De helft van dat bedrag verdien je sowieso in 15 jaar terug omdat je geen vastrecht voor gas meer betaalt, daarnaast bespaar je zo'n 40% op energiekosten en dat loopt op naarmate aardgas duurder wordt. Waar de meeste kosten in zitten, is het geschikt maken van oudere woningen, zoals het aanpassen van isolatie en afgiftesysteem. Dat zal niemand ontkennen, ik zeker niet. | |
Revolution-NL | vrijdag 28 december 2018 @ 15:13 |
Welnee, onzin MaGNeT, zo hoorde ik laatste dat een vriend van de vader van mijn schoonvader een offerte had gekregen en dat een warmtepomp 35.000 euro moest kosten. Daarnaast werd vermeld dat men beter kan wachten omdat de techniek nog heel erg nieuw is en dat een warmtepomp om de 5 jaar vervangen moet worden Gaan wonen in een tochtige pre 1990 woning, is overigens ook een keuze van Jan Modaal. Men had ook direct een woning kunnen kopen welke al fatsoenlijk geďsoleerd was. Het is niet zo dat dit allemaal in 1x uit de lucht komt vallen. | |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 15:17 |
En dan nog, we hebben nog wel even aardgas. Om de paar jaar iets investeren in isoleren en je woning is na 5-10 jaar wel geschikt. | |
HSG | vrijdag 28 december 2018 @ 15:21 |
Je kunt wel roepen over besparing maar voordat er bepaart moet worden moet je eerst investeren in de veranderingen. Ik las over een stukje van Diederik Samson dat elke Nederland zijn huis prima kan isoleren als die ¤10.000,- investeert. Oke dus krijg je het volgende... Warmtepomp: ¤25.000,- Isoleren: ¤10.000,- nieuwe auto als oude stuk gaat na ingaan verbod benzine/diesel: ¤20.000,- Totaal ¤55.000,-. Wie heeft dat zo op de plank liggen? Ik snap ook wel dat je dit kan verspreiden alleen gezien de inflatie, lastenverzwaring, achteruitgang koopkracht, ect heeft Jan Modaal dat niet zo 1 2 3 klaarliggen. | |
Revolution-NL | vrijdag 28 december 2018 @ 15:21 |
Stel je toch voor dat je om het jaar 5000 euro investeert, voordat zelfde geldt pak je een lekkere vakantie, tik je wat MRB weg voor die dikke diesel en het dure telefoon abbo met iPhone X. Ik ga maar eens aandelen Kleenex inslaan | |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 15:22 |
Hoe kom jij in hemelsnaam op ¤25.000 voor een warmtepomp? https://www.comfortklimaa(...)12vha-ehsc-vm2c.html 8kW, voor een goed geďsoleerde vrijstaande woning (met verbruik van zo'n 1500m3 aardgas) meer dan voldoende en daar gaat nog ¤2200 subsidie af. Ik heb de 14kW uitvoering, eigenlijk veel te zwaar dus Zat ¤2800 subsidie op. En er is geen verbod op diesel / benzine in 2030. Er komt een verbod op de verkoop van nieuwe diesel / benzine auto's in 2030. Je kan nog prima een 2e hands Golf 8 kopen in 2030. [ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-12-2018 15:32:38 ] | |
Revolution-NL | vrijdag 28 december 2018 @ 15:27 |
Dit dus, heb zelf een offerte liggen voor een Panasonic 7kw. Moet 7000 euro inclusief installatie gaan kosten en dan krijg ik nog 2k subsidie terug | |
Papierversnipperaar | vrijdag 28 december 2018 @ 16:38 |
In deze tijden van woningnood valt er weinig te kiezen. | |
Vallon | vrijdag 28 december 2018 @ 16:52 |
Ik vermoed (zo maar) dat de persoon uitgaat van een (in principe idealere) grondwarmtepomp installatie. Verder zal ws ook huisinstallatie moeten worden omgebouwd van (relatief) Hoge-Temperatuur naar Lage-Temperatuur. Om die lage temperatuur "überhaupt" mogelijk te maken zal je sws eerst moeten isoleren. Dat "probleem" hebben wij hier ook. Voor mijn huis heb ik naast heet tapwater, ca15-20KW aan CV-voorziening nodig verdeeld over ca 10 ruimtes. Dat ga ik never nooit redden voor/met die ¤5K voor een warmtepomp installatie. De versleten combiketel vervangen, kost hooguit ¤1500 met een jaarlijks onderhoud van zeg ¤150. Vergelijken is ook een beetje uitkijken vanuit/met welke referentie dat alles gebeurd. Heb je nu nieuwbouw, het geld en de plek voor een WP , is de overweging een relatief simpele. Ook erg handig omdat je dan daarmee vaak ook kunt koelen. Het grootste risico nu is te snel modieus handelen omdat het wordt opgedrongen. Net zoals mijn buren die vanwege eco motieven hun hardhouten kozijnen (vv. dubbelgla) middels een goedkope lening (!) hebben laten vervangen door idem kunststof versies.... met het argument dat dit goed is voor het milieu. en klimaat.... en ze nu geen last meer hebben van koude-bruggen... Ik krijg ze maar niet aan het verstand dat ze zo juist het "milieu" een heel slechte dienst hebben bewezen. | |
#ANONIEM | vrijdag 28 december 2018 @ 16:58 |
Eens met de analyse van TS. Volgens mij gaan overheden net zo lang door met burgers pesten en dwarsbomen totdat er een vorm van grootschalig protest of zelfs een opstand komt. Het erge is dat de maatregelen niet eens werken, maar zelfs averechts uitpakken. Elektrische auto's zijn niet alleen peperduur, ze rijden op elektriciteit die op vervuilende wijze wordt opgewekt. Zo heeft Duitsland (relatief schone) kerncentrales gesloten ten faveure van het extreem vervuilende bruinkool. Slecht voor het milieu en voor de volksgezondheid. Het is een zeer ernstige zaak dat politici beleid invoeren dat én burgers op kosten jaagt, én averechts uitpakt. Politici die dit doen, moeten zo snel mogelijk worden afgezet. Eigenlijk zou je ze zelfs strafrechtelijk moeten vervolgen vanwege het moedwillig verslechteren van de volksgezondheid. | |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 17:19 |
Het aandeel bruinkool is niet heel spectaculair gestegen, al doet men het hier wel altijd zo voorkomen: Wat natuurlijk niet wegneemt dat het geen gezonde manier is van stroom opwekken. | |
#ANONIEM | vrijdag 28 december 2018 @ 19:12 |
15 jr dan leef ik waarschijnlijk niet meer, met andere woorden als het geld gaat opbrengen hebben de pieringen mij opgevreten! Ik bedank heel hartelijk. | |
#ANONIEM | vrijdag 28 december 2018 @ 19:15 |
Oja en nog vergeten die welke wel oogsten kunnen, jong genoeg zijn, hebben die wel al geld om te investeren? | |
Revolution-NL | vrijdag 28 december 2018 @ 20:07 |
Het is niet zozeer geld hebben om te investeren maar meer de truuk om 1x de juiste keuzes maken én de juiste prioriteiten stellen. Wat dat betreft schiet de voorlichting vanuit de overheid ernstig tekort. De charmes van een jaren 30 woning kunnen je de komende jaren duur komen te staan. | |
#ANONIEM | vrijdag 28 december 2018 @ 20:08 |
Heeft Edje zijn prachtig huis al verkocht dan? | |
#ANONIEM | vrijdag 28 december 2018 @ 20:09 |
Met iets geluk laat men de monumenten er niet onder vallen en terug naar af, ga niet langs start en ontvang geen ....? | |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 20:12 |
Dat is wel een goed voorbeeld van woningen die moeilijk te verkopen zijn omdat je failliet gaat aan de stookkosten, is al flink wat van de prijs af, staat al jaren te koop. | |
#ANONIEM | vrijdag 28 december 2018 @ 20:14 |
Wat mij betreft mag het te koop blijven staan als deze niet wil dat het bevriezen doet komt die toch aan het stoken! Edit: Tot zover een politicus die ver vooruit kijken doet, I rest my case! [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2018 20:30:43 ] | |
AchJa | vrijdag 28 december 2018 @ 21:11 |
Wat voor argument is dit dan? | |
#ANONIEM | vrijdag 28 december 2018 @ 21:33 |
Bruinkool is bijzonder ongezond voor de luchtkwaliteit en verkort mensenlevens. Vervuilende energiebronnen zijn nu al de hofleverancier van de energieproductie. En straks is de behoefte aan elektriciteit nog veel groter, als er massaal elektrische auto's gaan rondrijden. En zoals al uitgelegd is veel van de "groene" energie ook helemaal niet zo schoon en milieuvriendelijk als men doet voorkomen. | |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 22:03 |
"Veel groter" vind ik niet heel nauwkeurig. Alle 8 miljoen auto's vervangen door elektrische auto's is jaarlijks 17,33% meer verbruik aan elektrisch in Nederland. Maar! Voor iedere liter benzine / diesel wordt ook 1,5kWh aan stroom verbruikt bij productie (waar je al 7,5km op kan rijden met een elektrische auto). Netto zal het dus wat lager uitvallen. | |
Revolution-NL | vrijdag 28 december 2018 @ 22:05 |
Mijn EV laadt ik straks met de Zappi voornamelijk op met eigen geproduceerde (zonne) stroom, mogen de criticasters eens uitleggen hoe ik een diesel zero emissie zou moeten laten rijden Spoiler: Ik heb geen hectares aan ruimte om zonnebloemen te verbouwen. | |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 22:09 |
Voor dat doel heb ik ook 68 panelen op m'n dak. November t/m januari vallen af maar de rest van het jaar kan ik grotendeels groen laden met zelf opgewekte stroom, zo'n 16.000kWh per jaar. edit: mooi product, die Zappi, kende 'm nog niet ik ga in 2020 elektrisch rijden, is m'n verwachting, dan is zoiets precies wat goed aansluit op mijn systeem. | |
AchJa | vrijdag 28 december 2018 @ 22:12 |
Waar komt die berekening eigenlijk vandaan? | |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 22:13 |
Die van het verbruik van elektrische auto's komt van Tweakers.net Zij komen op 18% meer. Met mijn eigen berekening (uit een ander topic) kwam ik op 17,33% Omdat het 2 los van elkaar gemaakte berekeningen zijn en ik niet heb afgerond hou ik het bij mijn eigen berekening Die van 1,5kWh per liter (of 6kWh per gallon) benzine/diesel is al redelijk bekend, al vaker voorbij zien komen met diverse bronnen. | |
Cherni | vrijdag 28 december 2018 @ 22:13 |
Vergeet het verwijderen van de gasmeter niet en let op als je alleen elektriciteit wil afnemen. Er zijn leveranciers die daar niet zo blij mee zijn en je dan meer voor elektra laten betalen. Dus moet je ook nog in zonnepanelen investeren. Succes daarmee als je ook nog in je levenspad 2 tot 3 maal verhuisd. Maar ze hebben daar weer schitterende hypotheken voor bedacht. Even iets meer lenen voor een groenhypotheek. Althans dat idee was er. Mensen moeten nu niet in paniek raken. Gewoon afwachten. | |
Revolution-NL | vrijdag 28 december 2018 @ 22:17 |
Ja, zeker wanneer het salderen op de helling gaat. Moet nog even geduld hebben, volgend jaar wordt mijn (gasloze) EPC0.4 woning opgeleverd en met PV gaat deze naar EPC0.0 Als klap op de vuurpeil eind 2019 aan de EV | |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 22:17 |
Ik was met elektrisch bij GreenChoice en gas bij Eneco, nooit een probleem geweest. Nu alleen nog GreenChoice, heb geen gas meer. | |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 22:22 |
Nice, welke EV wordt het? | |
Revolution-NL | vrijdag 28 december 2018 @ 22:32 |
Weet ik nog niet, ben nu aan het oriënteren. Beschikbaarheid is wel een dingetje.. [ Bericht 5% gewijzigd door Revolution-NL op 28-12-2018 22:37:52 ] | |
AchJa | vrijdag 28 december 2018 @ 22:35 |
Als ik wat rond ga zoeken zit een Tesla op pak hem beet 0.225 kWh/km... Op 1 liter benzine kom je 15 kilometer ver en dan reken ik redelijk orthodox. Een dieseltje komt een kilometer of 20/25... Derhalve kom ik op 3.375 kwh voor 1 liter benzine. Dus ik vind die 1.5 kWh/liter wel erg bijzonder om eerlijk te zijn. | |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 22:39 |
Je begrijpt niet helemaal goed wat ik schrijf. Bij de productie van benzine / diesel is 1,5kWh stroom nodig per liter (o.a. raffinage proces). Op het moment dat mensen overschakelen op elektrisch rijden, is er minder benzine / diesel nodig. Daarmee bespaar je stroom. Per uitgespaarde liter benzine / diesel hou je dus 1,5kWh extra over om een elektrisch auto op te laden. Daar kan een elektrische auto al zo'n 6 tot 7,5km op rijden. Daar ging het om. Je kan dus niet 1 op 1 zeggen dat de overgang van brandstof naar elektrisch rijden 17,33% meer stroomverbruik oplevert, je bespaart ook op stroom voor het raffineren van de brandstof. Eigenlijk zou je zelfs kunnen stellen dat je al zo'n 50% elektrisch rijdt als je benzine/diesel rijdt, alleen is het bovenop het verbruik van brandstof | |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 22:40 |
Ja, ik zit met hetzelfde, 2020 heb ik als doel gesteld maar als het 2022 wordt, so be it. | |
AchJa | vrijdag 28 december 2018 @ 22:42 |
Dus die 17% meer stroomverbruik is een hele voorzichtige schatting? | |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 22:43 |
Ja, want in de praktijk zal het lager uitvallen. | |
Pietverdriet | vrijdag 28 december 2018 @ 22:46 |
| |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 22:48 |
Jammer dit, en dat terwijl het juist heel goed uit te rekenen is.
[ Bericht 21% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-12-2018 22:53:57 ] | |
Revolution-NL | vrijdag 28 december 2018 @ 22:50 |
In 2013 werd er voor wegvervoer (http://statline.cbs.nl/St(...)HDR=G1,G2&STB=T&VW=T) : 5 296 mln liter benzine verstookt en 7 264 mln liter diesel. Dat is 12560 mln liter, om dit te raffineren was er 18840 mln kwh nodig op 1.5 kwh rijdt een EV +/- 6km Alleen voor de energie van de raffinage zouden EV's al 113.040.000.000 km kunnen rijden Klinkt tamelijk bizar. | |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 22:52 |
Klopt. natuurlijk zit daar ook diesel bij voor vrachtvervoer, bussen en landbouwvoertuigen, wat een flinke hap is. Maar alleen al daarvan zou je alle personenauto's (8 miljoen stuks) op elektrisch kunnen laten rijden, aangezien dat ook ongeveer de afstand is die automobilisten per jaar afleggen.
| |
Cherni | vrijdag 28 december 2018 @ 22:53 |
Alleen draaien die raffinaderijen toch want uit fractie haal je niet alleen benzine. | |
Revolution-NL | vrijdag 28 december 2018 @ 22:55 |
Leuk filmpje gevonden naar aanleiding van het raffinage verhaal Mindblowing... ongelooflijk hoe energieverslindend zo'n plofauto van A tot Z is | |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 23:02 |
Precies, dat bedoel ik. De ene bron komt op 4,5 kWh / gallon en de ander op 6 kWh / gallon, Musk heeft het over 5kWh / gallon. Als zou het de helft zijn, dan nog kan je daar een heel aardig stukje elektrisch op rijden Er wordt vaak verweten dat je bij een elektrische auto "het hele verhaal en alle vervuiling moet meetellen" maar doe dat dan ook voor een brandstof versie | |
Cherni | vrijdag 28 december 2018 @ 23:03 |
Allemaal leuk. Maar over LPG, methaan, teer en verdere producten die nodig zijn om kunstoffen te produceren waardoor kraken en fractioneren toch nodig zijn praat men niet over. Dus die processen zijn toch nodig. | |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 23:05 |
Als het alleen om kunststoffen ging hadden we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag nodig, 365 dagen per jaar. Het gaat altijd schelen. Het is dus de kunst om minder verslaafd te raken aan olie en een elektrische auto is een stap. | |
Cherni | vrijdag 28 december 2018 @ 23:06 |
Mineralen voor medicijnen. Kerosine etc etc. | |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 23:07 |
Ja wat ik zeg, daar hebben we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag voor nodig. Het gaat altijd schelen. | |
AchJa | vrijdag 28 december 2018 @ 23:09 |
Scheepvaart, vliegverkeer... Het lijkt mij een iets te eenvoudige voorstelling van zaken allemaal... | |
Cherni | vrijdag 28 december 2018 @ 23:09 |
Maar het filmpje praat alsof er alleen benzine uit aardolie komt. Compleet verkeerde voorstelling. | |
TheFreshPrince | vrijdag 28 december 2018 @ 23:17 |
Ok, 50% minder dan. 3kWh per Gallon. Overigens weet ik niet zeker of daar al voor gecorrigeerd is in die cijfers, zou het graag willen uitzoeken maar tot dan stel ik het bij op 50% lager. | |
Cherni | vrijdag 28 december 2018 @ 23:19 |
Dat is het ook. Er worden talloze koolwaterstoffen uit olie gehaald. | |
Cherni | vrijdag 28 december 2018 @ 23:37 |
Alleen een chemicus zou dat kunnen benaderen. Want om de hoeveelheid kunstof te produceren die we nu produceren heb je toch een x percentage benzeen etc nodig. Heb je mogelijk toch die hoeveelheid olie nodig. | |
danos | vrijdag 28 december 2018 @ 23:42 |
Maar wel lekker door blijven kunnen trappen op de Duitse autobahn | |
Revolution-NL | vrijdag 28 december 2018 @ 23:46 |
en terecht #guiltypleasures | |
Benger | vrijdag 28 december 2018 @ 23:57 |
Je kunt tegenwoordig zowat elke koolwaterstof kunstmatig produceren uit CO2 en water plus energie, of in plaats van CO2 een andere koolstofbron, zoals steenkool (Dutch State Mines, DSM is ooit begonnen met het synthetiseren van allerlei stoffen uit steenkool). Voor bijvoorbeeld polyethyleen (LDPE/HDPE) heb je ethaan nodig. Dat zit normaal gesproken niet eens in aardolie (wel een klein beetje in aardgas). Dat wordt via chemische omzettingen gemaakt, vooral uit aardolie, maar dat hoeft dus niet per se. Het kost wat meer, maar of een plastic zakje nu 1 cent kost of 1,1 ct boeit ook niet echt. | |
Cherni | zaterdag 29 december 2018 @ 00:05 |
Nou ja nafta is in iedergeval nodig en dat kraak je. En daar haal je maar citca 20% uit olie. Maw het is veel te makkelijk om te zeggen dat je veel minder olie gaat gebruiken. Je zult dus ook van de kunstoffen afmoeten etc. | |
Benger | zaterdag 29 december 2018 @ 00:15 |
Je kunt nafta ook maken uit CO2 en water. Als je bijvoorbeeld synthetisch aardgas wilt produceren middels power-to-gas, dan kun je dat proces zo inrichten dat er ook een redelijke hoeveelheid nafta ontstaat. Zeker ethaan en propaan (economisch belangrijke bestanddelen van nafta) zijn zo prima te maken. | |
Cherni | zaterdag 29 december 2018 @ 00:18 |
Maar om dat te maken in die grote aantallen heb je toch ook energie nodig? Het zou kunnen maar voor mij is dat nieuw. | |
Benger | zaterdag 29 december 2018 @ 12:00 |
Ja, het kost wel veel energie. | |
#ANONIEM | zaterdag 29 december 2018 @ 12:07 |
Zoveel energie om van het afval stroom te kunnen winnen? Dat affakkelen wat ik wel eens zie, daar moet toch ook iets uit te winnen zijn of niet? [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2018 12:08:16 ] | |
Cherni | zaterdag 29 december 2018 @ 12:13 |
Dat affakkelen gebeurt meestal bij storingen in het proces. | |
#ANONIEM | zaterdag 29 december 2018 @ 12:13 |
Zelfs dan nog er zal iets uit te winnen zijn of niet? Van een nood een deugd maken. | |
Benger | zaterdag 29 december 2018 @ 12:14 |
Affakkelen gebeurt in Nederland alleen incidenteel. Structureel fakkelen is inderdaad verspilling, dan kun je het spul wat je affakkelt beter gebruiken. Vroeger fakkelden ze zelfs LPG structureel af, totdat ze in de jaren zestig bedachten dat er best wat te verdienen viel als je het verkocht. Tegenwoordig is er veel vraag naar. Vaak zijn de investeringen om hetgeen wordt afgefakkeld te kunnen verkopen echter te hoog, vooral doordat het niet zo vaak voor komt. Er zijn tegenwoordig ook verplaatsbare installaties om bijvoorbeeld bij gasboringen tijdelijk gas op te slaan en dit elders te verwerken. | |
Cherni | zaterdag 29 december 2018 @ 12:23 |
Als een procestechnoloog iets bedenkt om overschotten etc bij calamiteiten op te kunnen slaan zou dat mogelijk kunnen zijn. Maar daar weet ik het fijne niet van. | |
Cherni | zaterdag 29 december 2018 @ 12:32 |
Even off topic. Als je dicht bij een fakkel staat die op dat moment is aan het affakkelen is dat een spektakel van hitte en geluid. Ook door de stoom die in de tip word gebruikt. En dichtbij noem ik zo 100 tot 250 meter. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 30 december 2018 @ 07:46 |
Precies. |