Ik betwijfel het ten zeerste, al is het maar omdat de 'peiling' op basis waarvan Juncker dit besluit nam, waarschijnlijk om zichzelf even in de schijnwerpers te plaatsen, echt van legendarisch slechte kwaliteit was.quote:Op vrijdag 21 december 2018 14:19 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik denk dat de kans inmiddels ook vrij groot / aannemelijk is dat men voor wintertijd zal gaan kiezen.
Aha, ik moet dat wollige gelul van jou lezen, maar zelf ben je te beroerd om andere argumenten tot je te nemen.quote:Op vrijdag 21 december 2018 14:24 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hé, mijn argument. Lezen! Doe dat zelf ook eens.
quote:Op vrijdag 21 december 2018 14:22 schreef Straatcommando. het volgende:
Het word weer eens op de autistenmanier benaderd en daar ben ik een beetje klaar mee.
Niet best nee, maar aan de andere kant wordt er wel direct gekopt met "meerderheid is voor wintertijd'' terwijl dat slechts 40% van de ondervraagden had gekozen.quote:Op vrijdag 21 december 2018 14:25 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ik betwijfel het ten zeerste, al is het maar omdat de 'peiling' op basis waarvan Juncker dit besluit nam, waarschijnlijk om zichzelf even in de schijnwerpers te plaatsen, echt van legendarisch slechte kwaliteit was.
En jij wilt per sé een permanente wintertijd. Dat er misschien ook wel eens voordelen kunnen zijn aan de zomertijd (een deel van het jaar) hanteren maakt voor jou ook niet uit. Jij wilt het, dus dan moet de rest van het land zich daar maar naar schikken.quote:Op vrijdag 21 december 2018 14:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dan heb je mijn betoog niet goed gelezen, in het bijzonder over energiehuishouding. Dus jij beweert dat wij bepalen wanneer de zon op komt?Je hoeft geen wetenschapper te zijn om iets wetenschappelijk te benaderen. De tegenargumenten die ik tot nu toe hoor:
"Ik wil 's avonds langer licht". Vooral dat woordje IK, doet het hem.
"Het is allemaal heel ingewikkeld".
Is dit het? Zijn dit goed onderbouwde tegenargumenten?
Wollig gelul!quote:Op vrijdag 21 december 2018 14:27 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Aha, ik moet dat wollige gelul van jou lezen, maar zelf ben je te beroerd om andere argumenten tot je te nemen.
Fijne middag nog hé!
quote:Op vrijdag 21 december 2018 01:52 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat wordt bepaald door de zon. Een etmaal is in vier kwadranten opgedeeld, te beginnen bij nacht van 0 tot 6 uur. Ochtend, van 6 tot 12 uur. Middag van 12 tot 18 uur en avond van 18 tot 24 uur. Vooral het woordje middag verraadt het al, het midden van de dag. Zodra de middag om 12:00 aanvangt is dat het ijkmoment dat de zon het hoogst aan de horizon staat. Feitelijk heeft elke plaats een eigen tijdstip die enkele seconden/minuten van elkaar verschillen. Door de uitvinding van de trein en daarmee de dienstregeling was er behoefte om tijden te harmoniseren afgerond op hele uren, zodoende ontstond het tijdzonesysteem. Aangezien de trein een Engelse uitvinding was hebben zij de basis gelegd voor de basistijd en dat is Greenwich geworden, vlakbij London, beter bekend als de Greenwich Mean Time (GMT). De rest van de wereld is vanaf dit punt opgedeeld in 24 zones. Nederland valt geheel in de GMT-zone, terwijl Duitsland grotendeels in de GMT+1 zone valt.
Nadat de tijden geharmoniseerd waren gingen we steeds meer volgens de klok leven in plaats van de zon. Gevolg was dat we onze dagelijkse bezigheden, opstaan, werken, eten, slapen, etc., volgens een kloktijdstip gingen bepalen in plaats van de zonsopgang. Dit is dusdanig geëvolueerd dat we in de zomer veel later opstaan dan de zonsopgang waardoor we daglicht tekort komen in de avond. Dit werd een als een probleem ervaren omdat het een verspilling was brandstoffen om kunstlicht te maken. Eerst met kaarsen en petroleum, en later met steenkoolgas en elektriciteit. De zomertijd werd rond de tijd geïntroduceerd dat we met elektriciteit begonnen. Toen was licht de enige toepassing, waardoor het vandaag de dag nog steeds lichtnet wordt genoemd. Om verspilling van energie tegen te gaan konden we twee dingen doen. Of we gaan eerder opstaan in de zomer, of we zetten de tijd vooruit in de zomer, de zomertijd. Men heeft gekozen voor het laatste, een keuze die toen al betwijfeld werd door tegenstanders.
Het elektriciteitsnet was op een gegeven moment allang geen lichtnet meer en het aandeel lichtenergie nam af ten opzichte van andere apparaten die ook op elektriciteit werken. Daarmee is het argument om energie te besparen op licht marginaal geworden en is er discussie ontstaan of de voordelen van tijdsverzetting opweegt tegen de nadelen. De nadelen gelden vooral voor industriële processen die tijdsgebonden zijn. De kans op fouten tijdens tijdverzetting is groter dan bij gelijkblijvende tijd. Omdat processen steeds tijdskritischer worden en daarmee schade ontstaat bij het verzetten van de tijd moet afgewogen worden of tijdsverzetting verstandig is.
De ironie is dat ze zon sinds de laatste 2 decennia weer een rol is gaan spelen in onze energiehuishouding, namelijk de opwekking van stroom met zonnepanelen. Dit was heel mooi te zien op basis van historische gegevens op de site van Epex Spot (marktplaats voor elektriciteitshandel), maar sinds de laatste jaren afgeschermd voor het publiek. Wat opviel is dat de vraag naar elektriciteit in de tijd dat er nauwelijks zonnepanelen waren het grootst was rond 14:00 (zomertijd). Omdat opwekking door conventionele centrales door de grote omvang weinig flexibiliteit kent en daarmee de energieopwekking constant is moest er gestookt worden op de piek en wordt de overtollige energie in de daluren afgelaten in de vorm van stoom. Letterlijk stoom afblazen dus.
Nu we massaal aan de zonne-energie zijn is de piek van 14:00 zelfs een dip geworden, er is een overschot aan elektriciteit! De piek is verplaatst naar de ochtend rond 7:00 à 8:00 uur, het moment dat een groot deel van onze economie opgestart wordt. Het is nu dus zaak dat we iets later beginnen dan de zon opkomt om deze piek weg te werken. Niet te ver doorslaan natuurlijk want dan heb je risico dat er een piek in de avond ontstaat. Als we dus een keuze moeten maken of we eerder of later licht willen, dan geldt nu dat we eerder licht nodig hebben om zoveel mogelijk energie te besparen. Dan kom je dus uit op wintertijd, de feitelijke tijd. Niet geheel onlogisch, want zonne-energie volgt perfect onze dag- en nachtritme. Een afwijking hierop wordt direct afgestraft.
Dus antwoord op je vraag waarom wintertijd: 12:00 moet zo dicht mogelijk bij het ijkpunt zitten, de hoogste stand van de zon op de dag. Bijgevolg is dat hiermee het zuinigst omgesprongen wordt met energie.
quote:Op donderdag 20 december 2018 23:59 schreef Nattekat het volgende:
En nu even heel wetenschappelijk:
We willen een tijdzone waarbij zonsopkomst ongeveer 30 tot 60 minuten na het ontwaken van de gemiddelde Nederlander valt. Een lading slaapexperts vinden dat je samen met de zon op moet staan (het begint al te schemeren een half uur voor zonsopkomst), dus die volgen we maar ook al zijn er zat andere experts die het tegendeel beweren.
We willen een tijdzone waarbij zonsondergang ongeveer 3 uur voor het slapengaan plaats vindt. Weer iets wetenschappelijks. Ga je daarvoor, dan is de productie van ons favoriete slaaphormoon nog niet voldoende op gang gekomen en ga je daarna, dan kost het je kostbare SWS (=diepe) slaap. (en voor wie zich afvraagt waar de winterdips vandaan komen, dat is één van de oorzaken).
Goed, voor de gemiddelde Nederlander betekent dat dus dat de zon om 7:48 op moet komen en om 19:24 onder moet gaan. En dan zal je net zien dat die dagduur een prachtige 11:36 is, bijna het gemiddelde. Beste tijdzone voor dit geval? Precies tussen de huidige zomer- en wintertijd in: UTC+1:30.
Volgende geval: de dagen in de winter duren slechts 8,5 uur (de extremen laten we even voor wat het is). Als zonsopkomst in dit geval een beetje gerekt wordt naar de tijd dat er naar werk gereisd wordt (de piek van de spits is 8:15, dus 8:30 is een mooi tijdstip), gaat de zon om 16:30 al onder, 6 uur voor het slapengaan. De piek van de avondspits is 17:00, dan is wat daglicht onderweg naar huis ook wel fijn, dus we kunnen de boel nog wel een heel klein beetje verschuiven: zonsopkomst 8:45 en zonsondergang 16:45. Tijdzone hierbij is UTC+1:15.
In de zomer duren dagen ongeveer 15,5 uur. Lang leve de verduisterende gordijnen
Wij sociale mensen ondernemen graag nog wat na de barbecue die tot 20:00 duurt, dus dan is het wel fijn dat het daarna nog even. 21:30 is wel een mooi moment om een eind te maken aan het barbecuefestijn, dus laten we de zonsondergang op 21:45 droppen. Dan is het ook op tijd donker voor de 22:24 figuren. Tijdzone UTC+1:30.
Nou, daar komt toch een duidelijke conclusie van jewelste uit. We gaan er lekker tussenin
Vervelend is dat als iemand je argumenten niet wil horen als ze je niet uitkomen, right?quote:Op vrijdag 21 december 2018 14:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wollig gelul!Ik bedoel maar, de aandachtsspanne om iets goed door te nemen ontbreekt. Hier komt die weer, een lang stuk tekst, maar feitelijk onderbouwd. Dat het je niet aanstaat kun je natuurlijk wegzetten als 'wollig gelul'. Maar de energierekening wordt er niet minder door:
[..]
Dat tegenargument was iets met autist of zo? Of was dat 'erg ingewikkeld'? Ik zou zeggen, geniet van je barbecue. Zeker met deze korte dagen is dat erg gezellig in combinatie met een vuurkorfquote:Op vrijdag 21 december 2018 14:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vervelend is dat als iemand je argumenten niet wil horen als ze je niet uitkomen, right?
Altijd mooi, zo'n spiegel.
Maarre, ik ga weer verder bbqen met m'n uurtje zonlicht omdat ik verder nergens m'n aandacht bij kan houden.
Ik bedoelde eigenlijk die allereerste op Europees niveau. Dat had bijvoorbeeld al als probleem dat hij niet representatief voor de hele Unie was, een waanzinnig groot deel van de respondenten (veel groter dan hun aandeel in de complete bevolking) waren Duitsers.quote:Op vrijdag 21 december 2018 14:29 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Niet best nee, maar aan de andere kant wordt er wel direct gekopt met "meerderheid is voor wintertijd'' terwijl dat slechts 40% van de ondervraagden had gekozen.
Het feit dat niemand chocola kan maken van je gewauwel komt niet in je op? Je lult een hoop maar inhoud is niet te bespeuren.quote:Op vrijdag 21 december 2018 14:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wollig gelul!Ik bedoel maar, de aandachtsspanne om iets goed door te nemen ontbreekt. Hier komt die weer, een lang stuk tekst, maar feitelijk onderbouwd. Dat het je niet aanstaat kun je natuurlijk wegzetten als 'wollig gelul'. Maar de energierekening wordt er niet minder door:
[..]
Ik weet maar al te goed dat dergelijke informatie niet voor iedereen te interpreteren is. Vandaar mijn eerdere betoog om dergelijke vraagstukken aan wetenschappers over te laten.quote:Op vrijdag 21 december 2018 14:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het feit dat niemand chocola kan maken van je gewauwel komt niet in je op? Je lult een hoop maar inhoud is niet te bespeuren.
Dat ligt aan jou.quote:Op vrijdag 21 december 2018 14:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik weet maar al te goed dat dergelijke informatie niet voor iedereen te interpreteren is.
Lijkt.quote:Op vrijdag 21 december 2018 15:07 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Nee hoor, ik ben het ook met hem eens. Je lijkt lengte met kwaliteit te verwarren.
Ik heb die bewering hier nu een aantal keren langs zien komen, maar ik heb zelf nergens koppen gezien waarin werd gesproken van een meerderheid. Heb je voorbeelden van berichten waarin dit het geval was?quote:Op vrijdag 21 december 2018 14:29 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Niet best nee, maar aan de andere kant wordt er wel direct gekopt met "meerderheid is voor wintertijd'' terwijl dat slechts 40% van de ondervraagden had gekozen.
https://www.hartvannederl(...)t-liefst-wintertijd/quote:Op vrijdag 21 december 2018 15:18 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik heb die bewering hier nu een aantal keren langs zien komen, maar ik heb zelf nergens koppen gezien waarin werd gesproken van een meerderheid. Heb je voorbeelden van berichten waarin dit het geval was?
Veel verder dan ik wil s'avonds in de tuin zitten en/of sporten komt #teamzomertijd eigenlijk ook niet.quote:Op vrijdag 21 december 2018 14:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het feit dat niemand chocola kan maken van je gewauwel komt niet in je op? Je lult een hoop maar inhoud is niet te bespeuren.
Wordt je door de klok niet aan gehinderdquote:Op vrijdag 21 december 2018 15:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Veel verder dan ik wil s'avonds in de tuin zitten en/of sporten komt #teamzomertijd eigenlijk ook niet.
Als je de keuze uit drie opties hebt klopt dat ook gewoon.quote:Op vrijdag 21 december 2018 14:29 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Exact.quote:Op vrijdag 21 december 2018 15:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wordt je door de klok niet aan gehinderd
Als je meer aan je avond wil hebben kan je ook gewoon een uur vroeger opstaan, naar je werk gaan en eerder naar huis gaanquote:
Welk team zomertijd? Volgens mij zie je hier toch voornamelijk team klokwisselen.quote:Op vrijdag 21 december 2018 15:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Veel verder dan ik wil s'avonds in de tuin zitten en/of sporten komt #teamzomertijd eigenlijk ook niet.
Dat we aan de rechterkant van de weg rijden is ook ooit bepaald en gaan we ook niet omgooien omdat de rotonde rechtsom nemen leuker is ofzo.quote:Op vrijdag 21 december 2018 03:26 schreef Fir3fly het volgende:
Want dát is een goed argument zeg! Dat we dat nog niet eerder hebben gehoord.!
Toen deze discussie begon nav die Europese peiling wilde een hele kliek hier het hele jaar door zomertijd.quote:Op vrijdag 21 december 2018 15:48 schreef Tocadisco het volgende:
Welk team zomertijd? Volgens mij zie je hier toch voornamelijk team klokwisselen.
Correctie: dat is jou persoonlijke voorkeur. En die is geen enkel opzicht superieur aan de persoonlijke voorkeur van anderen.quote:Op vrijdag 21 december 2018 15:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat we aan de rechterkant van de weg rijden is ook ooit beoaald en gaan we ook niet omgooien omdat de rotonde rechtsom nemen leuker is ofzo.
Daarbij is het gewoon logica, zon hoogste punt => 1200.
Ja, die kliek was er ja. En die kliek is jullie tegemoet gekomen, dan kan het toch onmogelijk zo moeilijk zijn om ook zelf wat op te schuiven?quote:Op vrijdag 21 december 2018 15:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Toen deze discussie begon nav die Europese peiling wilde een hele kliek hier het hele jaar door zomertijd.
Je moet je ook niet baseren op persoonlijke voorkeuren, maar een afweging moeten maken op algemene belangen. Als het gaat om wereldwijde energiehuishouding dan is het belangrijk dat je weet hoe laat de zon het hoogst staat in een bepaald land. Als elk land zo dicht mogelijk de juiste tijd hanteert dan weet je dat rond 12:00 de meeste energie opgewekt wordt. Als elk land willekeurige tijden gaat hanteren wordt de kans op een verkeerde tijdsinterpretatie groter.quote:Op vrijdag 21 december 2018 15:54 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Correctie: dat is jou persoonlijke voorkeur. En die is geen enkel opzicht superieur aan de persoonlijke voorkeur van anderen.
Lijkt me.quote:Op vrijdag 21 december 2018 15:58 schreef kalinhos het volgende:
Lijkt me veel gedoe. Wmb houden we het hoe het is, maar als we het al veranderen zou zomertijd permanent logischer zijn. We hebben namelijk het grootste deel vh jaar al zomertijd.
Het ís veel gedoe de complete maatschappij met al haar activiteiten 2-3 uur te vervroegen, zodat 12u smiddags het middelpunt van een dag wordt.quote:Op vrijdag 21 december 2018 16:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Lijkt me.
Wat mij betreft.
Daar ga je al.
Heb je mijn reactie wel gelezen? Afgelopen tijdsverzetting zijn belangrijke communicatieverbindingen verbroken. Geen internet!quote:Op vrijdag 21 december 2018 16:16 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Het ís veel gedoe de complete maatschappij met al haar activiteiten 2-3 uur te vervroegen, zodat 12u smiddags het middelpunt van een dag wordt.
Laat ik het anders vragen voordat je op woorden gaat jagen: wat denk jij dat lastiger te implementeren is:
De klok een uur verzetten
Of
Alle maatschappelijke activiteiten (school werk etc etc) een aantal uur te verplaatsen.
Overigens nogal kinderachtig over wmb te vallen.
Er zijn 3 keuzes
- we veranderen niks
- we zetten m x-periode vooruit
- we zetten m x-periode achteruit
Wat mij betreft (dus: als het aan mij zou zijn) houden we die eerste optie aan. Wat jou betreft de derde. Niks meer, niks minder.
Houden zoals het is is wmb ook prima. Echter wil men van het verzetten van de klok af en dan is GMT+1 de juiste keuze.quote:Op vrijdag 21 december 2018 16:08 schreef Tocadisco het volgende:
Ja, die kliek was er ja. En die kliek is jullie tegemoet gekomen, dan kan het toch onmogelijk zo moeilijk zijn om ook zelf wat op te schuiven?
Wat mij betreft.quote:Op vrijdag 21 december 2018 16:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Houden zoals het is is wmb ook prima. Echter wil men van het verzetten van de klok af en dan is GMT+1 de juiste keuze.
'Men' wil helemaal niet van het verzetten af. Dat ideetje kwam toch echt van Juncker die zich even populair in Duitsland wilde maken.quote:Op vrijdag 21 december 2018 16:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Houden zoals het is is wmb ook prima. Echter wil men van het verzetten van de klok af en dan is GMT+1 de juiste keuze.
quote:
Wat is dit toch voor gebrabbel?quote:Op vrijdag 21 december 2018 16:28 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Heb je mijn reactie wel gelezen? Afgelopen tijdsverzetting zijn belangrijke communicatieverbindingen verbroken. Geen internet!![]()
![]()
En het internet zal eruit liggen omdat...?quote:Op vrijdag 21 december 2018 17:04 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Iets wat je niet lezen kan als je internet eruit ligt.
omdat de tijd niet meer klopt. Het is 1 over 2 terwijl dat helemaal niet kan en dan kan het internet ook niet bestaan. Dat snap jij toch ook wel?quote:Op vrijdag 21 december 2018 17:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En het internet zal eruit liggen omdat...?
Waar heb je dit vandaan?quote:Op vrijdag 21 december 2018 17:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
omdat de tijd niet meer klopt. Het is 1 over 2 terwijl dat helemaal niet kan en dan kan het internet ook niet bestaan. Dat snap jij toch ook wel?
Vliegtuigen storten ook neer omdat er een tijd is ontstaan die niet kan.
Omdat ICT-systemen uitgevallen zijn als gevolg van een fout in de tijdssynchronisatie? Ik verzin dit niet, het heeft ergens in Nederland (ik ga niet in details treden omdat het interne bedrijfsinformatie is) plaatsgevonden bij de laatste tijdsverzetting. Tegen de tijd dat Nederland wakker was, was het al opgelost rond 6:00.quote:Op vrijdag 21 december 2018 17:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En het internet zal eruit liggen omdat...?
Maar dan is dat gewoon fout ontworpen. Het was niet alsof we afgelopen keer de klok voor het eerst terugzetten, dat doen we al decennia. Mijn smartphone heeft 0 problemen gehad met de tijd en mijn pc in 2001 zette ook automatisch de tijd goed. Dat is niet te vergelijken mer de systemen waar jij mee werkt, maar als dir massaal fout zou gaan zouden we het merken. Dat dit niet gebeurt is voor mij een indicatie dat het in bijna alle systemen dus gewoon goed gaat. Dat het fout is gegaan is voor mij een indicatie dat er gewoon ergens een fout in dat systeem zit.quote:Op vrijdag 21 december 2018 17:56 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Omdat ICT-systemen uitgevallen zijn als gevolg van een fout in de tijdssynchronisatie? Ik verzin dit niet, het heeft ergens in Nederland (ik ga niet in details treden omdat het interne bedrijfsinformatie is) plaatsgevonden bij de laatste tijdsverzetting. Tegen de tijd dat Nederland wakker was, was het al opgelost rond 6:00.
Ik probeer aan te geven dat tijdsverzetting problemen geeft in industriële processen. Dit is slechts een voorbeeld. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat technici zondagochtend konden opdraven omdat bedrijfsprocessen stilstonden. Zolang het maar opgelost is voordat men het merkt klaagt er niemand over, maar dat wil niet zeggen dat dit geen probleem is. Steeds meer systemen worden met elkaar gekoppeld waardoor het belang van tijdsharmonisatie steeds meer toeneemt. Daar kun je onverschillig over doen, totdat het jou treft.
Dat zijn wel dramatische systemen dan. Intern horen tijden ten allen tijden onafhankelijk van localisatie te zijn. Een onafhankelijke interne tijd dus.quote:Op vrijdag 21 december 2018 17:56 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Omdat ICT-systemen uitgevallen zijn als gevolg van een fout in de tijdssynchronisatie? Ik verzin dit niet, het heeft ergens in Nederland (ik ga niet in details treden omdat het interne bedrijfsinformatie is) plaatsgevonden bij de laatste tijdsverzetting. Tegen de tijd dat Nederland wakker was, was het al opgelost rond 6:00.
Ik probeer aan te geven dat tijdsverzetting problemen geeft in industriële processen. Dit is slechts een voorbeeld. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat technici zondagochtend konden opdraven omdat bedrijfsprocessen stilstonden. Zolang het maar opgelost is voordat men het merkt klaagt er niemand over, maar dat wil niet zeggen dat dit geen probleem is. Steeds meer systemen worden met elkaar gekoppeld waardoor het belang van tijdsharmonisatie steeds meer toeneemt. Daar kun je onverschillig over doen, totdat het jou treft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |