abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 10 december 2018 @ 11:23:48 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_183637742


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
U55..jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
avatar12.jpg Igen: Elektrische tractie ftw!
lock.gif MTL, Sloopt wel eens echte treintjes *O*
eye.jpg FredvZ Eeuwig chagrijnige forens
x.jpg Maegrim Grote Pimpelwasser
UISTR.jpg Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!


Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 10 december 2018 @ 11:28:15 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_183637816
Wat toch een mooie sfeer heeft diafilm O+ (foto in OP)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 10 december 2018 @ 14:47:05 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183641559
Zijn er nog mensen hier die meewillen met het nieuwjaarsrondje?

> PTA / [PTA TT NYR] PTA Treinentopic Nieuwjaarsronde 2019
pi_183646285
Ik zag net dit filmpje voorbij komen over het afschieten van herten. Als je goed kijkt zie je in de schietrichting de spoorbaan. Ben ik de enige die dit een beetje vreemd vind?

https://www.rtlnieuws.nl/(...)dersplassen-begonnen
  Moderator maandag 10 december 2018 @ 18:47:43 #5
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_183646462
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 18:36 schreef toblorone het volgende:
Ik zag net dit filmpje voorbij komen over het afschieten van herten. Als je goed kijkt zie je in de schietrichting de spoorbaan. Ben ik de enige die dit een beetje vreemd vind?

https://www.rtlnieuws.nl/(...)dersplassen-begonnen
Ik zie het niet, maar kan zijn omdat ik mobiel kijk.
Maar als een kogel een bepaalde afstand heeft afgelegd is de kracht er wel uit natuurlijk ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_183647312
mwah, het lijkt op een paar honderd meter, en zo'n 308 haalt dat makkelijk...
  maandag 10 december 2018 @ 20:27:24 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183648604
Meer vertraging voor Crossrail, de nieuwe oost-west-verbinding onder Londen, is zeer waarschijnlijk. In augustus werd bekend gemaakt dat de opening van de lijn zou worden uitgesteld van december 2018 tot 'herfst 2019', inmiddels lijkt het erop dat ook dat niet haalbaar is.

https://www.metro-report.(...)delayed-further.html
pi_183653231
Ik zag vandaag in Hengelo een oude ns loc met een meettrein erachter? Wie weet meer?
  dinsdag 11 december 2018 @ 00:18:13 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
  dinsdag 11 december 2018 @ 07:36:48 #10
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_183655308
Ik vind die foto echt een enorme jaren 80 gevoel geven...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_183660760
quote:
1s.gif Op maandag 10 december 2018 11:28 schreef derLudolf het volgende:
Wat toch een mooie sfeer heeft diafilm O+ (foto in OP)
Luchtvervuiling :P
Bier.
  Moderator dinsdag 11 december 2018 @ 14:59:42 #13
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_183661938
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 14:25 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Luchtvervuiling :P
Pff, mijn camera is al 40 jaar oud. Lekker duurzaam :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_183662381
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2018 14:59 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Pff, mijn camera is al 40 jaar oud. Lekker duurzaam :P
Niet als je de filmpjes laat ontwikkelen :P
Bier.
  Moderator dinsdag 11 december 2018 @ 15:25:45 #15
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_183662597
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 15:17 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Niet als je de filmpjes laat ontwikkelen :P
Dia niet echt nee, zwartwit kun je met vitamine C doen :+

Maar goed we gaan off topic.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_183663050
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2018 15:25 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dia niet echt nee, zwartwit kun je met vitamine C doen :+

Maar goed we gaan off topic.
Straks heb ik mijn tweede ban van de dag te pakken, oh nee :P
Bier.
pi_183664980
De trein tussen Aachen en Maastricht rijdt nog niet maar is blijkbaar al wel officieel ingehuldigd. :')
Met oa Anne Hettinga in z'n beste duits. Het is het eerste item in deze video
https://www1.wdr.de/media(...)aus-aachen-2500.html

[ Bericht 2% gewijzigd door GlennQuagmire op 12-12-2018 11:15:10 ]
pi_183669356
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 00:18 schreef James1988 het volgende:
Zag je misschien deze?

[ afbeelding ]
Yes! Dat was 'm.

Trein kwam vanuit Hengelo
pi_183678144
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 17:21 schreef GlennQuagmire het volgende:
De trein tussen Aachen en Maastricht rijdt nog niet maar is blijkbaar al wel officieel ingehuldigd. :')
Met ooa Anne Hettinga in z'n beste duits. Het is het eerste item in deze video
https://www1.wdr.de/media(...)aus-aachen-2500.html
Positief is wel dat ze over enkele weken vertraging spreken, of dat in de praktijk wordt waargemaakt is natuurlijk afwachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2018 11:14:34 ]
pi_183678448
de soap rond station Lansingerland gaat door :') gisteren is gesprek met een collega die daar in de buurt woont en die wist te vertellen dat het de bedoeling was dat er bij dat station o.a. een groot outlet moest komen en een parkeerplaats met 750 plaatsen (zowel voor outlet als voor park + ride)

nu schijnt dat hele outlet er niet te komen en daarom zou de gemeente vinden dat ook de parkeerplaats best wel een heel stuk kleiner kan dan 750 plaatsen _O-
  Redactie Sport woensdag 12 december 2018 @ 14:03:08 #21
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_183681548
De verbouwing van station Bad Bentheim is klaar, je kunt nu door de deur: https://www.ardmediathek.(...)YS0wYmI3MjNjYWM0ZTQ/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_183681882
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 14:03 schreef dennistd het volgende:
De verbouwing van station Bad Bentheim is klaar, je kunt nu door de deur: https://www.ardmediathek.(...)YS0wYmI3MjNjYWM0ZTQ/
Oh jammer zeg _O- :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 12 december 2018 @ 14:38:20 #23
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_183682030

Als prorail dit ziet is het toch gewoon een boete?
pi_183683891
Snelheid op de Betuweroute, 120 km/h?
  Redactie Sport woensdag 12 december 2018 @ 17:31:59 #25
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_183685068
Ja
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_183685795
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 11:29 schreef Salatrel het volgende:
de soap rond station Lansingerland gaat door :') gisteren is gesprek met een collega die daar in de buurt woont en die wist te vertellen dat het de bedoeling was dat er bij dat station o.a. een groot outlet moest komen en een parkeerplaats met 750 plaatsen (zowel voor outlet als voor park + ride)

nu schijnt dat hele outlet er niet te komen en daarom zou de gemeente vinden dat ook de parkeerplaats best wel een heel stuk kleiner kan dan 750 plaatsen _O-
Wat is daar vreemd aan dan?
dag
pi_183686194
Dat het station best een poosje later open gekund had. Het station zelf is namelijk ook nog helemaal niet af
  woensdag 12 december 2018 @ 18:46:16 #28
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183686347
Ach, het is nog altijd beter dan Zwolle Stadshagen. :s)
pi_183688410
Kwam op Youtube dit tegen. Na "blaadjes op de rails" zijn "bomen op de rails" dus ook geen smoes meer :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport woensdag 12 december 2018 @ 20:41:55 #30
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_183689016
De oorzaak van de brand in de ICE tussen Köln en Frankfurt is ook bekend: er is transformatorolie gelekt dat vervolgens ontbrand is. Dit is niet te wijten aan gebrekkig onderhoud, want een transformator wordt tijdens onderhoud niet geopend omdat deze een heel treinleven meegaat.

https://www.n-tv.de/der_t(...)r&utm_campaign=ntvde
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_183689471
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 20:41 schreef dennistd het volgende:
omdat deze een heel treinleven meegaat.
Ja dat hebben we gezien :') Trafo stuk == trein stuk :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 12 december 2018 @ 21:03:03 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183689535
_O-
pi_183689543
quote:
10s.gif Op woensdag 12 december 2018 21:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja dat hebben we gezien :') Trafo stuk == trein stuk :')
Hehehehhe, ik zit oprecht te LOL'en :D
Bier.
pi_183689805
quote:
10s.gif Op woensdag 12 december 2018 21:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja dat hebben we gezien :') Trafo stuk == trein stuk :')
Dat dus :')
  Moderator woensdag 12 december 2018 @ 21:26:47 #35
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_183690249
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 20:41 schreef dennistd het volgende:
De oorzaak van de brand in de ICE tussen Köln en Frankfurt is ook bekend: er is transformatorolie gelekt dat vervolgens ontbrand is. Dit is niet te wijten aan gebrekkig onderhoud, want een transformator wordt tijdens onderhoud niet geopend omdat deze een heel treinleven meegaat.

https://www.n-tv.de/der_t(...)r&utm_campaign=ntvde
Transformatorolie, dat staat bij de fluxvloeistof en wisselstroombatterijen zeker :+

(Een trafo is een magneet met twee spoelen, zonder bewegende onderdelen)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Sport woensdag 12 december 2018 @ 21:33:44 #36
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_183690444
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 21:26 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Transformatorolie, dat staat bij de fluxvloeistof en wisselstroombatterijen zeker :+

(Een trafo is een magneet met twee spoelen, zonder bewegende onderdelen)
Wat dacht je van koeling?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_olie
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport woensdag 12 december 2018 @ 21:37:14 #37
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_183690518
Overigens is het in Nederland ook niet onbekend: loc 1767 is uitgebrand door weglekkende olie.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator woensdag 12 december 2018 @ 21:40:11 #38
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_183690590
quote:
Aha, zo leer je elke dag weer :s)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_183690931
50k boete voor Arriva voor het niet inzetten van genoeg stewards https://www.dvhn.nl/groni(...)lle-op-23933791.html
pi_183690959
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 17:31 schreef dennistd het volgende:
Ja
Ahja, vond die cargo al zo hard gaan toen ik met ruim 130 kwam aangereden op de A15
pi_183691701
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 21:40 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Aha, zo leer je elke dag weer :s)
Fluxvloeistof gebruik je bij het solderen zodat de tin beter vloeit.
Flux is in vloeistof en in vaste vorm als pasta.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_183695471
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 14:38 schreef Darkwing_Duck het volgende:

Als prorail dit ziet is het toch gewoon een boete?
Die ene boete zou Prorail meer opleveren dan de totale gebruikersinkomsten van deze compleet nutteloze spoorlijn.
  donderdag 13 december 2018 @ 01:25:46 #43
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183695865
Welke lijn is dat?
pi_183697068
Lekker dan, staat gewoon een goederentrein stil op het perron in Rotterdam centraal _O-
  donderdag 13 december 2018 @ 08:08:32 #45
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_183697149
quote:
1s.gif Op donderdag 13 december 2018 07:55 schreef MCH het volgende:
Lekker dan, staat gewoon een goederentrein stil op het perron in Rotterdam centraal _O-
Dat zal een stevige klus worden om die er weer af te tillen.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_183697159
quote:
7s.gif Op donderdag 13 december 2018 08:08 schreef JDude het volgende:

[..]

Dat zal een stevige klus worden om die er weer af te tillen.
Sorry, langs het perron :+ maar niet op alle wagonnetjes stond een container dus je kon zo het avontuur aangaan door erop te springen.
pi_183697308
quote:
1s.gif Op donderdag 13 december 2018 08:09 schreef MCH het volgende:

[..]

Sorry, langs het perron :+ maar niet op alle wagonnetjes stond een container dus je kon zo het avontuur aangaan door erop te springen.
Ja, dus?
Bier.
pi_183697315
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2018 08:37 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ja, dus?
NOOIT EERDER GEZIEN!!!
pi_183697397
Mooie chaos daar in Turkije.
Bier.
  Redactie Sport donderdag 13 december 2018 @ 10:26:59 #51
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_183698589
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2018 08:47 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Mooie chaos daar in Turkije.
Zo te zien een Velaro D?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_183699732
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2018 10:26 schreef dennistd het volgende:

[..]

Zo te zien een Velaro D?
Lijkt me niet?
Bier.
pi_183699904
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2018 11:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Lijkt me niet?
Ze hebben er Velaro D en Velaro TR. Verschil is volgens mij op foto’s niet te zien
pi_183700177
Ik kreeg het idee dat het een Talgo is met een ES64 nogiets ervoor.
Bier.
pi_183703052
Er rijden op die HSL velaro’s en een trein van CAF, dus die andere zal wel regio zijn
  donderdag 13 december 2018 @ 14:49:57 #56
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183704234
Railcolor meldt dat het gaat om een TCDD Velaro en een E68000-locomotief van Hyundai Rotem.
  vrijdag 14 december 2018 @ 20:00:52 #57
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_183731759
quote:
Rijden ze echt vaker op tijd of flikkeren ze er gewoon wat vertraagde treinen uit waardor het lijkt alsof ze vaker op tijd rijden?
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_183735091
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 20:00 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Rijden ze echt vaker op tijd of flikkeren ze er gewoon wat vertraagde treinen uit waardor het lijkt alsof ze vaker op tijd rijden?
Dat zijn compleet verschillende statistieken. Dus dat zou je evenredig terug moeten vinden in de opgeheven treinen. Dat is over het algemeen niet zo. Tevens gaat de verbetering van 1 procentpunt en een beetje over reizigerspunctualiteit en dat staat in de link ook nog even expliciet genoemd. Daarbij gaat het er dus over of jij van Goor naar Zwolle inderdaad altijd maar maximaal 1h15m onderweg bent met beide routes, inclusief overstap dus.
Bier.
pi_183736409
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 22:35 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Dat zijn compleet verschillende statistieken. Dus dat zou je evenredig terug moeten vinden in de opgeheven treinen. Dat is over het algemeen niet zo.
If you say so :{ Worden statistieken over opgeheven treinen ooit openbaar gemaakt? Ik ben er nog nooit over gestruikeld :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_183736711
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 23:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

If you say so :{ Worden statistieken over opgeheven treinen ooit openbaar gemaakt? Ik ben er nog nooit over gestruikeld :N
Jahoor. Met een beetje klikken bijna voor elk station en treinserie
Kpi.prorail.nl
  Redactie Sport zaterdag 15 december 2018 @ 09:30:21 #61
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_183740698
Het stopontspoorblok functioneerde in elk geval O-)

PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_183741255
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 09:30 schreef dennistd het volgende:
Het stopontspoorblok functioneerde in elk geval O-)

ik moet vanavond nog naar Roosendaal. Het komt wel erg dichtbij zo...
pi_183741851
gelukkig ligt heel Amersfoort eruit
pi_183746471
Op zaterdag 15 december 2018 vond de jaarlijkse oliebollenrit van de Stichting Hondekop Mat '54 plaats. Dit jaar werd gekozen voor een rit naar het noorden van Nederland, waar jarenlang de Hondekoppen bij NS de Intercitydiensten wegreden.

Nadat de trein vanuit Utrecht via Deventer en Zwolle eerst naar Groningen heeft gereden, werd in de middag Leeuwarden aangedaan.

Na kopmaken in Meppel werd koers gezet naar de Friese hoofdstad. Treinstel 766 passeert hier even ten zuiden van Leeuwarden ter hoogte van Barrahûs. De voorspelde opklaringen bleven uit, waardoor dit plaatje gemaakt kon worden "tegen het licht in".
pi_183747630
Ik zie alleen maar groen en geel. Waar is de trein? :? :+
pi_183751097
Wellicht een beetje offtopic, maar ik heb een vraag over treinkaartjes/ovkaartjes. Kan dat hier..?

Wij wonen in Noorwegen en komen met de kerst naar NL en gaan dan oa van het ov gebruik maken. Maar moet ik dan voor mij dochter van 4 een eigen persoonlijke ov-kaart? En moet ik dan op saldo reizen, of kan je ook enkeltjes kopen voor kinderen? En voor onszelf? Kan je een anonieme ov-kaart gewoon in de automaat kopen?

Op de site van de RET (we verblijven in omgeving Rotterdam) lees ik dat: Elk kind van vier jaar en ouder heeft een persoonlijke OV-chipkaart nodig om op saldo met korting te kunnen reizen. Maar moet ik dan 7.50 plus reisgeld betalen voor een zeldzaam bustochtje..?

Merk dat ik al een poosje weg ben uit NL en maar weinig van dat chipgedoe snap :D
  zaterdag 15 december 2018 @ 20:58:37 #67
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183751542
Anonieme chipkaarten kun je inderdaad zo uit de automaat halen. Persoonlijke kaarten moet je online kopen en daar zit een paar dagen levertijd op.

NS verkoopt nog altijd losse kaartjes, maar als je die uit een automaat haalt betaal je een toeslag van ¤ 1 aan distributiekosten. Als je een eticket koopt (uitprinten, of in de app) betaal je die toeslag niet.

Kaartjes voor stads- en streekvervoer zijn bij de chauffeur te koop, al verschilt het per regio wat er te koop is.

Voor je dochter is een OV-chipkaart misschien wel interessant, want zij kan gratis met de trein reizen met een Kids Vrij-abonnement (dat kost eenmalig 1 cent).
  Redactie Sport zaterdag 15 december 2018 @ 22:52:02 #68
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_183754239
De SSN ging vandaag ook weer eens een poging doen om naar Zuid-Limburg te komen. Nadat het in 2015 al mislukte door een defecte voedingspomp en vervolgens een baanvakstremming, ging het ook dit jaar weer mis: door 'slechte kolen' kwam het rooster vol te zitten waardoor er geen zuurstof meer bij het vuur kon komen. Overigens niet voor het eerst bij de SSN.

De trein strandde in Weert, de reizigers mochten met de IC naar Maastricht en op de terugweg werd de trein getrokken door een heuse 1600 (de 9901 van Railexperts). De 01 1075 is bij de ZLSM in Simpelveld achtergebleven :')

Niks tegen de SSN overigens, ik gun ze het allerbeste, maar het is wel toevallig dat het altijd de SSN is die problemen heeft met kolen en de VSM nooit...

[ Bericht 17% gewijzigd door dennistd op 15-12-2018 23:07:19 ]
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_183757380
Ik zat nogeens te kijken bij de Belgjes, maar het is nog steeds zo dat als je Oud-strijder van de oorlog 14-18 bent, dat je dan gratis met de trein vervoerd kunt worden. En niet alleen oud-strijders, maar ook oorlogsinvaliden, weduwen, burgers, etc. http://www.belgianrail.be(...)e-redenen/lijst.aspx

Alleen is iedereen uit die categorieën allang dood. Echt al heel erg lang.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_183758990
Gaat weer prima met de wissels!
pi_183759039
Typisch weer
  zondag 16 december 2018 @ 11:52:59 #72
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_183761235
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 22:52 schreef dennistd het volgende:
Niks tegen de SSN overigens, ik gun ze het allerbeste, maar het is wel toevallig dat het altijd de SSN is die problemen heeft met kolen en de VSM nooit...
In Rotterdam iets Duits uit 1940 willen bewaren is natuurlijk ook tarten met het lot.
So we just called him Fred
pi_183761454
Stoken ze op bloemkool ofzo? Wat moet ik me voorstellen bij slechte kolen? Te grof? Te fijn?
  Moderator zondag 16 december 2018 @ 12:12:34 #74
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_183761537
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 12:06 schreef Salatrel het volgende:
Stoken ze op bloemkool ofzo? Wat moet ik me voorstellen bij slechte kolen? Te grof? Te fijn?
Persoonlijk zou ik denken dat te fijn voor problemen kan zorgen.
Of slechte kwaliteit waar veel afval van overblijft?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport zondag 16 december 2018 @ 12:17:39 #75
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_183761617
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:12 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Persoonlijk zou ik denken dat te fijn voor problemen kan zorgen.
Of slechte kwaliteit waar veel afval van overblijft?
dat laatste volgens mij. Dat er te veel onbrandbare troep in zit, waardoor de boel verstopt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator zondag 16 december 2018 @ 12:25:12 #76
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_183761752
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 12:17 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat laatste volgens mij. Dat er te veel onbrandbare troep in zit, waardoor de boel verstopt.
Dat is simpel op te lossen door een paar tientjes meer per ton kolen uit te geven lijkt me.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 16 december 2018 @ 12:30:32 #77
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_183761823
http://kolenkopen.nl/kolen/
De ene kolen is de andere niet...
Er zijn dus speciale kolen voor stoommachines, in verschillende groften.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_183761869
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 08:17 schreef Adrie072 het volgende:
Gaat weer prima met de wissels!
Echt he, driekwart vlokje sneeuw en BOEM alles plat :') Nikskunners _O-

https://www.nu.nl/binnenl(...)phol-winterweer.html

quote:
16 december 2018 08:23
Laatste update: een uur geleden
437

De sneeuw die zaterdagavond en in de nacht van zaterdag op zondag viel zorgt voor vertragingen op het spoor. Zo rijden er geen treinen tussen Utrecht en Schiphol door een wisselstoring.

De NS verwacht dat de wisselstoring rond 12.30 uur is opgelost.
De maatregelen bestaan dus uit: Wachten tot het gedooid is :W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_183761934
Verder dan Rotterdam stadion kom ik niet vandaag dus als dat niet rijd is het ook dikke prima
pi_183761982
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:30 schreef derLudolf het volgende:
http://kolenkopen.nl/kolen/
De ene kolen is de andere niet...
Er zijn dus speciale kolen voor stoommachines, in verschillende groften.
Klopt ja. Wat ik bij kolen idd nog wel begrijp. Maar recentlijk las ik ook een vergelijkbaar verhaal over gas. Dat de meeste installaties gericht zijn op laagcalorisch gas en niet kunnen omgaan met hoogcalorisch gas. Dan vraag ik me af: Wat maakt dat dan uit? Brandt dat sneller, moet het harder door de leidingen gepompt worden of wat? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_183762026
quote:
10s.gif Op zondag 16 december 2018 12:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

De maatregelen bestaan dus uit: Wachten tot het gedooid is :W
vorig jaar werd er toch met veel bombarie aangekondigd dat de wisselverwarming uitgerust was met sensoren die bij een bepaalde temperatuur de wisselverwarming automagisch inschakelde en vervolgens bleken die sensoren niet te werken of iets dergelijks :D
pi_183762114
Paar jaar geleden werd er bij wijze van 1-april-grap aangekondigd dat Prorail de wissels ging omzetten op zomertijd. Flikkerde ook de hele boel in elkaar :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 16 december 2018 @ 12:51:06 #83
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_183762164
quote:
10s.gif Op zondag 16 december 2018 12:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Paar jaar geleden werd er bij wijze van 1-april-grap aangekondigd dat Prorail de wissels ging omzetten op zomertijd. Flikkerde ook de hele boel in elkaar :')
Die dag lag Amersfoort er een tijd uit _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_183762197
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 12:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Klopt ja. Wat ik bij kolen idd nog wel begrijp. Maar recentlijk las ik ook een vergelijkbaar verhaal over gas. Dat de meeste installaties gericht zijn op laagcalorisch gas en niet kunnen omgaan met hoogcalorisch gas. Dan vraag ik me af: Wat maakt dat dan uit? Brandt dat sneller, moet het harder door de leidingen gepompt worden of wat? :?
Gronings Gas (Laagcorisch) bevat minder energie dan hoogcalorisch omdat er relatief veel stikstof in zit dat geen energie bevat: https://www.menterwolde.i(...)og-en-laagcalorisch/
pi_183762470
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 12:52 schreef b2py het volgende:

[..]

Gronings Gas (Laagcorisch) bevat minder energie dan hoogcalorisch omdat er relatief veel stikstof in zit dat geen energie bevat: https://www.menterwolde.i(...)og-en-laagcalorisch/
Ja dat zal wel zo zijn, maar waarom je dan andere apparaten nodig hebt om het te verbranden snap ik niet.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator zondag 16 december 2018 @ 13:27:51 #86
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_183762781
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 13:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja dat zal wel zo zijn, maar waarom je dan andere apparaten nodig hebt om het te verbranden snap ik niet.
Je ketel is gebouwd dat er 10 cm³ gas nodig is om een bepaalde hoeveelheid water te verwarmen.

De apparatuur en zo zijn gewoon ingesteld op volume x gas is zoveel energie.

Geen idee wat er dan in een ketel gebeurd eigenlijk, dat het geheel veel te warm wordt of dat er een overmaat aan gas is, waardoor er veel onverbrand gas in je rook zit. Denk zelf dat laatste.

Zo'n campinggaz brander kun je ook niet aansluiten op aardgas immers, dat is butaan ipv vooral methaan.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_183764084
Als je een interrailpas koopt moet je dan gelijk bij aankoop een reisperiode opgeven of kan ik dat ding dan binnen nu en een jaar gebruiken? Wil er misschien nog 1tje kopen met de kortingsactie van deze maand maar weet nog niet wanneer ik wil reizen.
pi_183764743
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 13:27 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Je ketel is gebouwd dat er 10 cm³ gas nodig is om een bepaalde hoeveelheid water te verwarmen.

De apparatuur en zo zijn gewoon ingesteld op volume x gas is zoveel energie.

Geen idee wat er dan in een ketel gebeurd eigenlijk, dat het geheel veel te warm wordt of dat er een overmaat aan gas is, waardoor er veel onverbrand gas in je rook zit. Denk zelf dat laatste.

Zo'n campinggaz brander kun je ook niet aansluiten op aardgas immers, dat is butaan ipv vooral methaan.
als je overschakelt op ander gas moet je alle branders e.d. vervangen, omdat hoogcalorisch gas meer energie (=warmte) levert. Dus dan hoef je minder snel gas te verbranden voor dezelfde energievraag.
Houd je de oude branders, dan komt er dus teveel energie uit (= te heet) per zelfde hoeveelheid gas.
quote:
"Bij overgang op H-gas zullen bij bestaande toestellen dus aanpassingen nodig zijn, zoals de gasinspuiters, de branders, de instellingen van het gasblok en de elektronica. Zonder aanpassingen kunnen de toestellen die niet H-gas ready zijn startproblemen krijgen, oververhit raken of zelfs giftig gaan branden. Als het gaat om gietijzeren VR- en HR-ketels, geisers, gasmotoren, sfeerhaarden en dergelijke, zal de oudere generatie bij overgang naar H-gas deels vervangen moeten worden. Zeker als de toestellen 15 jaar of ouder zijn en/of er geen onderdelen meer leverbaar zijn."
bron
dag
pi_183764761
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 14:18 schreef MCH het volgende:
Als je een interrailpas koopt moet je dan gelijk bij aankoop een reisperiode opgeven of kan ik dat ding dan binnen nu en een jaar gebruiken? Wil er misschien nog 1tje kopen met de kortingsactie van deze maand maar weet nog niet wanneer ik wil reizen.
Ding heeft een houdbaarheidsdatum en gaat in op de eerste dag dat je schrijft
pi_183765022
ProRail twitterde op zondag 16-12-2018 om 14:56:31 Update: we zijn op het spoor weer helemaal klaar met winterse omstandigheden 😉. Treinverkeer genormaliseerd. https://t.co/ZdVFlhsJdc reageer retweet
Die formulering kun je ook anders opvatten :) Oh wacht, dat doen ze zelf ook al.
pi_183765140
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 20:41 schreef Roomsnoes het volgende:
Wellicht een beetje offtopic, maar ik heb een vraag over treinkaartjes/ovkaartjes. Kan dat hier..?

Wij wonen in Noorwegen en komen met de kerst naar NL en gaan dan oa van het ov gebruik maken. Maar moet ik dan voor mij dochter van 4 een eigen persoonlijke ov-kaart? En moet ik dan op saldo reizen, of kan je ook enkeltjes kopen voor kinderen? En voor onszelf? Kan je een anonieme ov-kaart gewoon in de automaat kopen?

Op de site van de RET (we verblijven in omgeving Rotterdam) lees ik dat: Elk kind van vier jaar en ouder heeft een persoonlijke OV-chipkaart nodig om op saldo met korting te kunnen reizen. Maar moet ik dan 7.50 plus reisgeld betalen voor een zeldzaam bustochtje..?

Merk dat ik al een poosje weg ben uit NL en maar weinig van dat chipgedoe snap :D
Hoe vaak ben je van plan het OV te gaan gebruiken? Voor ¤3.50 heb je een RET 2-uurs kaartje, voor ¤8.00 een RET dagkaart en voor ¤2.50 een NS Railrunner (dagkaart trein voor 4 tot 11 jr.). Een (anonieme) OV Chipkaart is met de benodigde instaptarieven eigenlijk nooit goedkoper tenzij je er langere tijd dagelijks gebruik van gaat maken.
pi_183784007
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 14:44 schreef b2py het volgende:

[..]

Ding heeft een houdbaarheidsdatum en gaat in op de eerste dag dat je schrijft
Nee, je moet aangeven vanaf welke dag je hem wil gebruiken. Dus ja, je moet van tevoren kiezen wanneer je gaat reizen.
Bedankt DOEI!
pi_183792697
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 14:57 schreef Adrie072 het volgende:
ProRail twitterde op zondag 16-12-2018 om 14:56:31 Update: we zijn op het spoor weer helemaal klaar met winterse omstandigheden 😉. Treinverkeer genormaliseerd. https://t.co/ZdVFlhsJdc reageer retweet
Die formulering kun je ook anders opvatten :) Oh wacht, dat doen ze zelf ook al.
ProRail is klaar met het winterweer en wij zijn klaar met ProRail.
  maandag 17 december 2018 @ 21:51:22 #94
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_183795050
Weet iemand waar ik de toeslag prijzen kan vinden voor eerste klas slaapwagen parijs Hendaye icm interrail?
  maandag 17 december 2018 @ 22:00:07 #95
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_183795356
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2018 01:25 schreef James1988 het volgende:
Welke lijn is dat?
Goederenspoortje naar Maastricht haven
pi_183807413
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 21:51 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Weet iemand waar ik de toeslag prijzen kan vinden voor eerste klas slaapwagen parijs Hendaye icm interrail?
Kan de verbinding Paris-Hendaye per nachttrein niet vinden, maar andere verbindingen met de Lunéa (of hoe het vandaag de dag ook heet) zijn zo te zien ¤25 1e klas.
  dinsdag 18 december 2018 @ 14:35:44 #97
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183807641
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 14:24 schreef Sandrvich het volgende:
Lunéa (of hoe het vandaag de dag ook heet)
Intercités de Nuit :P
  Redactie Sport dinsdag 18 december 2018 @ 14:54:33 #98
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_183808014
DB stopt met het Schönes Wochenende-ticket. Alternatief is het Quer Durchs Land-ticket, dat voor de 2e t/m 5e persoon ¤2 duurder is, en ook niet geldig is buiten de treinen.

https://www.zugreiseblog.(...)-ticket-einstellung/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_183813344


Meer dan dit weet ik ook niet leute.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 18 december 2018 @ 19:00:09 #100
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_183813615
kiekeboe in Zwitserland?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_183813617
Is dit weekend gebeurd in volgens mij de werkplaats waar ze gemaakt worden, Engeland?
  dinsdag 18 december 2018 @ 19:09:02 #102
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183813774
Ziet eruit als een Zwitserse trein, die worden niet in Engeland gemaakt :)

edit: via Google Image Search uitgekomen op dit artikel, https://telebasel.ch/2018/12/13/ich-hoerte-einen-knall/
pi_183813818
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 19:09 schreef James1988 het volgende:
Ziet eruit als een Zwitserse trein, die worden niet in Engeland gemaakt :)

edit: via Google Image Search uitgekomen op dit artikel, https://telebasel.ch/2018/12/13/ich-hoerte-einen-knall/
:Y
  Redactie Sport dinsdag 18 december 2018 @ 19:15:21 #104
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_183813913
[quote]0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 18:45 schreef Adrie072 het volgende:
[ afbeelding ]

Meer dan dit weet ik ook niet leute.
[/quote]

https://telebasel.ch/2018/12/13/ich-hoerte-einen-knall/


Volgende pagina niet gezien :X
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_183814259
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 19:09 schreef James1988 het volgende:
Ziet eruit als een Zwitserse trein, die worden niet in Engeland gemaakt :)

edit: via Google Image Search uitgekomen op dit artikel, https://telebasel.ch/2018/12/13/ich-hoerte-einen-knall/
Perfect!
  dinsdag 18 december 2018 @ 20:11:34 #106
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183815233
De Hoekse Lijn is nog wat meer vertraagd, de metro gaat nu op z'n vroegst eind maart rijden.
  dinsdag 18 december 2018 @ 21:00:34 #107
472645 BLS
verbindt.
pi_183816589
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 19:09 schreef James1988 het volgende:
Ziet eruit als een Zwitserse trein, die worden niet in Engeland gemaakt :)

edit: via Google Image Search uitgekomen op dit artikel, https://telebasel.ch/2018/12/13/ich-hoerte-einen-knall/
Locatie: https://goo.gl/maps/A5JQcrhTRd82
pi_183817607
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 20:11 schreef James1988 het volgende:
De Hoekse Lijn is nog wat meer vertraagd, de metro gaat nu op z'n vroegst eind maart rijden.
weet je nog dat de lijn 5 maanden dicht zou gaan? Eind maart is de lijn al 2 jaar dicht.

Ben benieuwd naar de reizigersaantallen als de lijn weer open gaat. Denk dat de mensen die inmiddels een goeie (e)-bike, brommer of auto hebben gekocht en tot de conclusie gekomen zijn dat ze net zo snel of sneller op hun werk zijn de metro straks lekker links laten liggen.

Ik zie het eerlijk gezegd ook niet zo snel meer gebeuren dat ze hem daadwerkelijk tot het strand krijgen.
  dinsdag 18 december 2018 @ 21:42:13 #109
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183817692
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. De bestaande reizigers zullen nu zo onderhand wel allemaal afgehaakt zijn.
  Redactie Sport dinsdag 18 december 2018 @ 22:58:16 #110
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_183819658
De Wuppertaler Schwebebahn ligt tot medio komend jaar stil nadat vorige maand een flink stuk stroomrail losgeraakt is: http://www.wuppertaler-ru(...)19-aus-aid-1.7669642
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 19 december 2018 @ 08:52:33 #111
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_183823336
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 21:42 schreef James1988 het volgende:
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. De bestaande reizigers zullen nu zo onderhand wel allemaal afgehaakt zijn.
Ach, dan zijn er in het begin voldoende weinig reizigers om over 10 jaar te roepen dat een groei van 500% heeft plaatsgevonden. Ieder project heeft recht op een dosis positief nieuws zullen we maar zeggen.
pi_183824121
Ook de Luxemburgse spoorwegen hebben een variant van de ICNG besteld om de snelgroeiende reizigersaantallen op de vangen. ZIet er wel goed uit.
  woensdag 19 december 2018 @ 10:37:18 #113
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_183824552
Het gekke is dat er in het persbericht dat hoort bij dat plaatje gesproken wordt over dubbeldekkers?!

https://www.alstom.com/pr(...)trains-cfl-luxemburg
pi_183824757
Oh huh. Dat is er aan het plaatje niet aan af te zien. Of zou het zoals de Desiro HC zijn waarbij de kopbakken enkeldenks zijn?
pi_183825576
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:59 schreef GlennQuagmire het volgende:
Ook de Luxemburgse spoorwegen hebben een variant van de ICNG besteld om de snelgroeiende reizigersaantallen op de vangen. ZIet er wel goed uit.
[ afbeelding ]
Fijn zo’n alarmlampje
pi_183826047
Luxemburg ging het ov ook gratis maken toch
pi_183826068
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 12:14 schreef Salatrel het volgende:
Luxemburg ging het ov ook gratis maken toch
ja
pi_183826072
vanaf 2020
  Redactie Sport woensdag 19 december 2018 @ 13:15:05 #119
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_183826923
NS komt met een feestdagenretour: 1e klas retour of twee enkeltjes voor ¤19
https://www.ns.nl/uitgelicht/acties/feestdagenretour.html
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 19 december 2018 @ 13:28:50 #120
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183827201
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:59 schreef GlennQuagmire het volgende:
Ook de Luxemburgse spoorwegen hebben een variant van de ICNG besteld om de snelgroeiende reizigersaantallen op de vangen. ZIet er wel goed uit.
[ afbeelding ]
Die kleurstelling staat stukken beter dan wat NS doet met geel en blauw.
pi_183827585
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 13:28 schreef James1988 het volgende:

[..]

Die kleurstelling staat stukken beter dan wat NS doet met geel en blauw.
nee joh, de ns livery is super mooi _O_
  woensdag 19 december 2018 @ 13:59:27 #122
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183827826
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 13:49 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

nee joh, de ns livery is super mooi _O_
Op de ICNG bedoel ik. De combinatie klopt voor mijn gevoel niet. :)
  Redactie Sport woensdag 19 december 2018 @ 14:04:33 #123
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_183827940
Zeker niet omdat het blauw op de kop zwart is.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_183827947
Er is geëxperimenteerd met een iets andere kleurstelling, helaas kan ik daarvan geen pic op internet zetten (nee, het zijn niet die pics die al vóór de officiële voorstelling naar buiten kwamen), waarbij o.a. het dak en de bovenkant van de kop volledig zwart waren. Dat gaf de trein een behoorlijk agressieve look, dus ik kan mij wel voorstellen waarom ze daar niet voor zijn gegaan :P
  woensdag 19 december 2018 @ 14:12:35 #125
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183828111
Kort na de presentatie was er iemand op Skyscrapercity gaan photoshoppen, die kwam op een gegeven moment hiermee:



Dit vind ik mooier dan in het NS-ontwerp omdat de vormen beter de lijnen van het voertuig volgen. De swoosh zoals die op de mockup zit past naar mijn mening niet goed bij het model.
pi_183835788
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 13:28 schreef James1988 het volgende:

[..]

Die kleurstelling staat stukken beter dan wat NS doet met geel en blauw.
Ik vind het net Arriva-treinen on steriods :-)
Take on the situation, but not the torment ...
  woensdag 19 december 2018 @ 20:51:08 #127
472645 BLS
verbindt.
pi_183839522
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 10:51 schreef GlennQuagmire het volgende:
Oh huh. Dat is er aan het plaatje niet aan af te zien. Of zou het zoals de Desiro HC zijn waarbij de kopbakken enkeldenks zijn?
We zullen het de komende tijd wel zien als er meer plaatjes opduiken. Ik ben benieuwd of het inderdaad om een semi-duplex Coradia Stream gaat. Dan kunnen ze die ook gelijk NS aanbieden bij een vervolgbestelling ICNG, want dat wil ProRail graag.
  woensdag 19 december 2018 @ 21:11:46 #128
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_183840337
Dan zou Alstom al een ontwerp voorbereid moeten hebben, 3 jaar is wel kort om een nieuw type te ontwikkelen.
Zou ook een trendbreuk voor CFL zijn dat normaal altijd bestaande modellen bestelt.
Het kan ook dat het toch om een andere Coradia gaat.

[ Bericht 6% gewijzigd door ReisT op 19-12-2018 22:03:35 ]
pi_183841760
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 20:51 schreef BLS het volgende:

[..]

We zullen het de komende tijd wel zien als er meer plaatjes opduiken. Ik ben benieuwd of het inderdaad om een semi-duplex Coradia Stream gaat. Dan kunnen ze die ook gelijk NS aanbieden bij een vervolgbestelling ICNG, want dat wil ProRail graag.
Gelukkig beheert ProRail infra en rijdt het niet de treintjes
  woensdag 19 december 2018 @ 21:48:04 #130
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183841802
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 21:46 schreef b2py het volgende:

[..]

Gelukkig beheert ProRail infra en rijdt het niet de treintjes
Dat vergeten ze wel eens :P
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 19 december 2018 @ 21:50:31 #131
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_183841895
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 21:48 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat vergeten ze wel eens :P
dat eerste of dat laatste? :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 19 december 2018 @ 21:51:20 #132
472645 BLS
verbindt.
pi_183841920
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 21:48 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat vergeten ze wel eens :P
Dat vergeten ze te vaak :(
  woensdag 19 december 2018 @ 21:53:45 #133
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183841991
quote:
10s.gif Op woensdag 19 december 2018 21:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat eerste of dat laatste? :P
Beide? :P
pi_183842050
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 21:48 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat vergeten ze wel eens :P
Ik snap de gedachtegang wel van ze. Meer dubbeldeks is minder opstelruimte en dus een kleinere realisatieopgave van opstelterreinen. Maar dat lijkt me voor bv Nederland niet de beste oplossing, wel voor de tunnelvisie ProRail.
pi_183842465
quote:
10s.gif Op woensdag 19 december 2018 21:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat eerste of dat laatste? :P
Ja.
Bier.
  Redactie Sport donderdag 20 december 2018 @ 01:20:07 #136
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_183847239
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 20 december 2018 @ 08:25:42 #137
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_183849138
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 21:55 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik snap de gedachtegang wel van ze. Meer dubbeldeks is minder opstelruimte en dus een kleinere realisatieopgave van opstelterreinen. Maar dat lijkt me voor bv Nederland niet de beste oplossing, wel voor de tunnelvisie ProRail.
Nederland is geen BV en daarom wordt niet alles financieel benaderd. Los daarvan, ProRail zit erg genuanceerd in de materieelkeuze van vervoerders. Zo is er de opstelcapaciteit als parameter, maar ook baklengtes irt seinplaatsing of beschikbare perronlengte. Maar denk ook aan transfer: in een dubbeldekker is de benodigde in/uitstaptijd groter dan bij enkeldeks treinen. Dat heeft dus weer gevolgen voor de dienstregeling.

Daarnaast snapt men bij ProRail heel goed de verhoudingen op het spoor: materieel ligt primair bij vervoerders, maar er ligt een rol voor ProRail voor de relatie tussen infra, materieel en dienstregeling.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  donderdag 20 december 2018 @ 08:31:10 #138
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_183849175
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 08:25 schreef Goverman het volgende:
Nederland is geen BV en daarom wordt niet alles financieel benaderd.
Overheidsmenensen hebben geen humor meer?
So we just called him Fred
  donderdag 20 december 2018 @ 08:32:11 #139
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_183849183
DDAR en Mat64 konden probleemloos elkaars diensten overnemen.

Dat een groter deurtje op dubbeldeks mat voor sneller in en uitstappen zorgt hadden ze in de jaren 80 al goed door.
So we just called him Fred
  donderdag 20 december 2018 @ 09:16:41 #140
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_183849638
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 08:31 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Overheidsmenensen hebben geen humor meer?
Overheidsmensen zijn, net als het merendeel van mensen buiten de overheid, in de uitvoering van hun werk serieus - dat is dus niet perse met humor inderdaad. Dat wordt overigens ook verwacht: ik denk dat weinig mensen het gepast zouden vinden als we in Kamerbrieven grappen zouden maken over de aanrijding met de Stint in Oss...

Los daarvan: deze opmerking over "de BV Nederland" heeft - in ieder geval voor mij - een wat diepere betekenis. Nederland is een land, met een heleboel inwoners die op een of andere manier samen leven (dat noemen we ook wel de samenleving). Daar zitten bedrijfsmatige zaken aan, maar ook andersoortige dingen. Ouderenzorg bijvoorbeeld is niet perse financieel rendabel, maar het wordt wel als heel waardevol gezien. Veiligheid op het spoor is een ander voorbeeld. Daar gaat (komt die woordgrap...) buitensporig veel geld naar toe per slachtoffer. Toch hoor ik eigenlijk nooit iemand zeggen dat dat wel een onsje minder kan. Sterker nog, het moet eigenlijk alleen maar meer.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat door het gebruik van de term 'BV Nederland' heel veel zaken buiten beschouwing worden gelaten die de samenleving als geheel tekort doen.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  donderdag 20 december 2018 @ 09:44:22 #141
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_183850107
Als we veiligheid op het spoor nog enigszins kosteneffectief oppakken dan zouden we hooguit nog geld aan de onveiligste overwegen mogen uitgeven. Voor de rest doen we eerder teveel dan te weinig inderdaad. Soms leidt dat tot onnodig dure projecten omdat bepaalde oplossingrichtingen worden uitgesloten. Toch staat de politiek weer op de achterste benen als er één ongeval is waarbij een dodelijk ongeval te betreuren valt voor het eerst in tien jaar. Laat diezelfde groep over het geld gaan en het is wel duidelijk hoe dit ontstaat. Dat zal je binnen het ministerie veel duidelijker zien dan in de uitvoering en studies voor projecten.
  donderdag 20 december 2018 @ 10:23:02 #142
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_183850581
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2018 09:44 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Als we veiligheid op het spoor nog enigszins kosteneffectief oppakken dan zouden we hooguit nog geld aan de onveiligste overwegen mogen uitgeven. Voor de rest doen we eerder teveel dan te weinig inderdaad. Soms leidt dat tot onnodig dure projecten omdat bepaalde oplossingrichtingen worden uitgesloten. Toch staat de politiek weer op de achterste benen als er één ongeval is waarbij een dodelijk ongeval te betreuren valt voor het eerst in tien jaar. Laat diezelfde groep over het geld gaan en het is wel duidelijk hoe dit ontstaat. Dat zal je binnen het ministerie veel duidelijker zien dan in de uitvoering en studies voor projecten.
Die dynamiek is wel herkenbaar ja... En - zonder dat het expliciet wordt gemaakt - dat is dus ook wel een reden dat er "intrinsieke traagheid" is ingebouwd in de vorm van planprocessen. Dan zit er nog een filter op om niet achter ieder incident aan te hollen.

Die NABO's zijn wel een aardig voorbeeld. Hoe groot is het probleem nu echt? En hoeveel incidenten waren er? Niet heel veel. De aanrijding in Winsum (met die melkauto) was een bizarre aanleiding: de vrachtauto reed tegen de trein aan (niet omgekeerd). Toch was het een aanleiding om de NABO's allemaal weg te willen hebben.

Die wens kwam trouwens van ProRail (nou ja, eigenlijk een bepaalde individu binnen ProRail), die via de media en bewerken van fracties een dynamiek op gang wist te brengen... Lichtelijk ironisch dat een BV (wat ProRail nog altijd is) pleit voor het doen van economisch niet-rendabele activiteiten...

De reactie binnen IenW is dan: "zetten we een programma op" met een "risicogestuurde afweging". En zo af en toe kan daar dan weer wat extra budget naar toe. Dat geeft alle partijen (inclusief ProRail) tijd en ruimte om wel de juiste dingen te blijven doen: met enig gezond verstand de problematiek beschouwen en de meest ongewenste NABO's weg te halen.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_183850586
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 08:25 schreef Goverman het volgende:

[..]

Nederland is geen BV en daarom wordt niet alles financieel benaderd. Los daarvan, ProRail zit erg genuanceerd in de materieelkeuze van vervoerders. Zo is er de opstelcapaciteit als parameter, maar ook baklengtes irt seinplaatsing of beschikbare perronlengte. Maar denk ook aan transfer: in een dubbeldekker is de benodigde in/uitstaptijd groter dan bij enkeldeks treinen. Dat heeft dus weer gevolgen voor de dienstregeling.

Daarnaast snapt men bij ProRail heel goed de verhoudingen op het spoor: materieel ligt primair bij vervoerders, maar er ligt een rol voor ProRail voor de relatie tussen infra, materieel en dienstregeling.
Dan snap ik de opmerking van ProRail helemaal niet, aangezien ze ook kortere halteertijden willen en die met dubbeldeks materieel niet gaan halen.
  donderdag 20 december 2018 @ 10:29:08 #144
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_183850683
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 10:23 schreef b2py het volgende:

[..]

Dan snap ik de opmerking van ProRail helemaal niet, aangezien ze ook kortere halteertijden willen en die met dubbeldeks materieel niet gaan halen.
Zie hier de complexiteit van de afweging:
+ op sommige trajecten is 14 bakken enkeldeks simpelweg onvoldoende om de reizigers te vervoeren.
+ dubbeldeks materieel kost minder opstellengte per reizger
- dubbeldeks materieel kent langere halteertijden (vooral omdat er meer mensen inzitten)
- dubbeldeks materieel is lastiger geschikt te maken voor mindervalide reizigers.

Maar dit alles maakt de puzzel wel leuk :)
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_183851842
Blijf van mening dat ze zich niet hoeven te bemoeien met materieelinzet en rijden van treinen, zijn niet voor niets gescheiden van elkaar.
  Redactie Sport donderdag 20 december 2018 @ 13:34:46 #146
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_183853754
Het probleem is wel dat als je 200km/h wil rijden je enkelblads deuren moet gebruiken, zie de problemen die de Westbahn met hun eerste generatie Stadler Kiss heeft (gehad). En zo'n enkelblads deur is nooit zo breed als twee zwaai-zwenk deuren, dus je verliest dan nog meer tov VIRM .
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 20 december 2018 @ 14:01:44 #147
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183854378
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2018 10:29 schreef Goverman het volgende:
- dubbeldeks materieel is lastiger geschikt te maken voor mindervalide reizigers.

Daar zijn wel workaround voor bedacht...



Niet alle rijtuigen zijn zelfstandig toegankelijk voor mensen in een rolstoel, maar wel een aantal. Het moet dan alleen nog duidelijk worden gemaakt waar op het perron mindervalide reizigers moeten wachten om naast zo'n bak uit te komen.
pi_183854474
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2018 13:34 schreef dennistd het volgende:
Het probleem is wel dat als je 200km/h wil rijden je enkelblads deuren moet gebruiken, zie de problemen die de Westbahn met hun eerste generatie Stadler Kiss heeft (gehad). En zo'n enkelblads deur is nooit zo breed als twee zwaai-zwenk deuren, dus je verliest dan nog meer tov VIRM .
Achja, we zetten al jaren voertuigen op mars, dan moet dit ook wel gefixed worden.
  Redactie Sport donderdag 20 december 2018 @ 14:09:03 #149
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_183854542
In Engeland zijn ze druk bezig de trein te promoten onder gestrande vliegtuigreizigers:
LNER twitterde op donderdag 20-12-2018 om 09:12:51 Has your flight between London #GatwickAirport and Edinburgh been cancelled today? If so, you can use your flight tickets to travel on our trains today for FREE. #HomeforChristmas 🎅 https://t.co/iEB3oRh2Nv reageer retweet
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport donderdag 20 december 2018 @ 14:33:20 #150
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_183855011
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_183855813
Dit is geen automatisch bericht; ik typ dit onderaan elk bericht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')