ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Ik zag net dit filmpje voorbij komen over het afschieten van herten. Als je goed kijkt zie je in de schietrichting de spoorbaan. Ben ik de enige die dit een beetje vreemd vind?
Op maandag 10 december 2018 18:36 schreef toblorone het volgende: Ik zag net dit filmpje voorbij komen over het afschieten van herten. Als je goed kijkt zie je in de schietrichting de spoorbaan. Ben ik de enige die dit een beetje vreemd vind?
Meer vertraging voor Crossrail, de nieuwe oost-west-verbinding onder Londen, is zeer waarschijnlijk. In augustus werd bekend gemaakt dat de opening van de lijn zou worden uitgesteld van december 2018 tot 'herfst 2019', inmiddels lijkt het erop dat ook dat niet haalbaar is.
De trein tussen Aachen en Maastricht rijdt nog niet maar is blijkbaar al wel officieel ingehuldigd. Met oa Anne Hettinga in z'n beste duits. Het is het eerste item in deze video https://www1.wdr.de/media(...)aus-aachen-2500.html
[ Bericht 2% gewijzigd door GlennQuagmire op 12-12-2018 11:15:10 ]
de soap rond station Lansingerland gaat door gisteren is gesprek met een collega die daar in de buurt woont en die wist te vertellen dat het de bedoeling was dat er bij dat station o.a. een groot outlet moest komen en een parkeerplaats met 750 plaatsen (zowel voor outlet als voor park + ride)
nu schijnt dat hele outlet er niet te komen en daarom zou de gemeente vinden dat ook de parkeerplaats best wel een heel stuk kleiner kan dan 750 plaatsen
Op woensdag 12 december 2018 11:29 schreef Salatrel het volgende: de soap rond station Lansingerland gaat door gisteren is gesprek met een collega die daar in de buurt woont en die wist te vertellen dat het de bedoeling was dat er bij dat station o.a. een groot outlet moest komen en een parkeerplaats met 750 plaatsen (zowel voor outlet als voor park + ride)
nu schijnt dat hele outlet er niet te komen en daarom zou de gemeente vinden dat ook de parkeerplaats best wel een heel stuk kleiner kan dan 750 plaatsen
De oorzaak van de brand in de ICE tussen Köln en Frankfurt is ook bekend: er is transformatorolie gelekt dat vervolgens ontbrand is. Dit is niet te wijten aan gebrekkig onderhoud, want een transformator wordt tijdens onderhoud niet geopend omdat deze een heel treinleven meegaat.
Op woensdag 12 december 2018 20:41 schreef dennistd het volgende: De oorzaak van de brand in de ICE tussen Köln en Frankfurt is ook bekend: er is transformatorolie gelekt dat vervolgens ontbrand is. Dit is niet te wijten aan gebrekkig onderhoud, want een transformator wordt tijdens onderhoud niet geopend omdat deze een heel treinleven meegaat.
Op donderdag 13 december 2018 07:55 schreef MCH het volgende: Lekker dan, staat gewoon een goederentrein stil op het perron in Rotterdam centraal
Dat zal een stevige klus worden om die er weer af te tillen.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Rijden ze echt vaker op tijd of flikkeren ze er gewoon wat vertraagde treinen uit waardor het lijkt alsof ze vaker op tijd rijden?
Dat zijn compleet verschillende statistieken. Dus dat zou je evenredig terug moeten vinden in de opgeheven treinen. Dat is over het algemeen niet zo. Tevens gaat de verbetering van 1 procentpunt en een beetje over reizigerspunctualiteit en dat staat in de link ook nog even expliciet genoemd. Daarbij gaat het er dus over of jij van Goor naar Zwolle inderdaad altijd maar maximaal 1h15m onderweg bent met beide routes, inclusief overstap dus.
Op zaterdag 15 december 2018 vond de jaarlijkse oliebollenrit van de Stichting Hondekop Mat '54 plaats. Dit jaar werd gekozen voor een rit naar het noorden van Nederland, waar jarenlang de Hondekoppen bij NS de Intercitydiensten wegreden.
Nadat de trein vanuit Utrecht via Deventer en Zwolle eerst naar Groningen heeft gereden, werd in de middag Leeuwarden aangedaan.
Na kopmaken in Meppel werd koers gezet naar de Friese hoofdstad. Treinstel 766 passeert hier even ten zuiden van Leeuwarden ter hoogte van Barrahûs. De voorspelde opklaringen bleven uit, waardoor dit plaatje gemaakt kon worden "tegen het licht in".
Wellicht een beetje offtopic, maar ik heb een vraag over treinkaartjes/ovkaartjes. Kan dat hier..?
Wij wonen in Noorwegen en komen met de kerst naar NL en gaan dan oa van het ov gebruik maken. Maar moet ik dan voor mij dochter van 4 een eigen persoonlijke ov-kaart? En moet ik dan op saldo reizen, of kan je ook enkeltjes kopen voor kinderen? En voor onszelf? Kan je een anonieme ov-kaart gewoon in de automaat kopen?
Op de site van de RET (we verblijven in omgeving Rotterdam) lees ik dat: Elk kind van vier jaar en ouder heeft een persoonlijke OV-chipkaart nodig om op saldo met korting te kunnen reizen. Maar moet ik dan 7.50 plus reisgeld betalen voor een zeldzaam bustochtje..?
Merk dat ik al een poosje weg ben uit NL en maar weinig van dat chipgedoe snap
Anonieme chipkaarten kun je inderdaad zo uit de automaat halen. Persoonlijke kaarten moet je online kopen en daar zit een paar dagen levertijd op.
NS verkoopt nog altijd losse kaartjes, maar als je die uit een automaat haalt betaal je een toeslag van ¤ 1 aan distributiekosten. Als je een eticket koopt (uitprinten, of in de app) betaal je die toeslag niet.
Kaartjes voor stads- en streekvervoer zijn bij de chauffeur te koop, al verschilt het per regio wat er te koop is.
Voor je dochter is een OV-chipkaart misschien wel interessant, want zij kan gratis met de trein reizen met een Kids Vrij-abonnement (dat kost eenmalig 1 cent).
De SSN ging vandaag ook weer eens een poging doen om naar Zuid-Limburg te komen. Nadat het in 2015 al mislukte door een defecte voedingspomp en vervolgens een baanvakstremming, ging het ook dit jaar weer mis: door 'slechte kolen' kwam het rooster vol te zitten waardoor er geen zuurstof meer bij het vuur kon komen. Overigens niet voor het eerst bij de SSN.
De trein strandde in Weert, de reizigers mochten met de IC naar Maastricht en op de terugweg werd de trein getrokken door een heuse 1600 (de 9901 van Railexperts). De 01 1075 is bij de ZLSM in Simpelveld achtergebleven
Niks tegen de SSN overigens, ik gun ze het allerbeste, maar het is wel toevallig dat het altijd de SSN is die problemen heeft met kolen en de VSM nooit...
[ Bericht 17% gewijzigd door dennistd op 15-12-2018 23:07:19 ]
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik zat nogeens te kijken bij de Belgjes, maar het is nog steeds zo dat als je Oud-strijder van de oorlog 14-18 bent, dat je dan gratis met de trein vervoerd kunt worden. En niet alleen oud-strijders, maar ook oorlogsinvaliden, weduwen, burgers, etc. http://www.belgianrail.be(...)e-redenen/lijst.aspx
Alleen is iedereen uit die categorieën allang dood. Echt al heel erg lang.
Op zaterdag 15 december 2018 22:52 schreef dennistd het volgende: Niks tegen de SSN overigens, ik gun ze het allerbeste, maar het is wel toevallig dat het altijd de SSN is die problemen heeft met kolen en de VSM nooit...
In Rotterdam iets Duits uit 1940 willen bewaren is natuurlijk ook tarten met het lot.
Op zondag 16 december 2018 12:06 schreef Salatrel het volgende: Stoken ze op bloemkool ofzo? Wat moet ik me voorstellen bij slechte kolen? Te grof? Te fijn?
Persoonlijk zou ik denken dat te fijn voor problemen kan zorgen. Of slechte kwaliteit waar veel afval van overblijft?
16 december 2018 08:23 Laatste update: een uur geleden 437
De sneeuw die zaterdagavond en in de nacht van zaterdag op zondag viel zorgt voor vertragingen op het spoor. Zo rijden er geen treinen tussen Utrecht en Schiphol door een wisselstoring.
De NS verwacht dat de wisselstoring rond 12.30 uur is opgelost.
De maatregelen bestaan dus uit: Wachten tot het gedooid is
Klopt ja. Wat ik bij kolen idd nog wel begrijp. Maar recentlijk las ik ook een vergelijkbaar verhaal over gas. Dat de meeste installaties gericht zijn op laagcalorisch gas en niet kunnen omgaan met hoogcalorisch gas. Dan vraag ik me af: Wat maakt dat dan uit? Brandt dat sneller, moet het harder door de leidingen gepompt worden of wat?
De maatregelen bestaan dus uit: Wachten tot het gedooid is
vorig jaar werd er toch met veel bombarie aangekondigd dat de wisselverwarming uitgerust was met sensoren die bij een bepaalde temperatuur de wisselverwarming automagisch inschakelde en vervolgens bleken die sensoren niet te werken of iets dergelijks
Paar jaar geleden werd er bij wijze van 1-april-grap aangekondigd dat Prorail de wissels ging omzetten op zomertijd. Flikkerde ook de hele boel in elkaar
Op zondag 16 december 2018 12:47 schreef Dr_Flash het volgende: Paar jaar geleden werd er bij wijze van 1-april-grap aangekondigd dat Prorail de wissels ging omzetten op zomertijd. Flikkerde ook de hele boel in elkaar
Klopt ja. Wat ik bij kolen idd nog wel begrijp. Maar recentlijk las ik ook een vergelijkbaar verhaal over gas. Dat de meeste installaties gericht zijn op laagcalorisch gas en niet kunnen omgaan met hoogcalorisch gas. Dan vraag ik me af: Wat maakt dat dan uit? Brandt dat sneller, moet het harder door de leidingen gepompt worden of wat?
Ja dat zal wel zo zijn, maar waarom je dan andere apparaten nodig hebt om het te verbranden snap ik niet.
Je ketel is gebouwd dat er 10 cm³ gas nodig is om een bepaalde hoeveelheid water te verwarmen.
De apparatuur en zo zijn gewoon ingesteld op volume x gas is zoveel energie.
Geen idee wat er dan in een ketel gebeurd eigenlijk, dat het geheel veel te warm wordt of dat er een overmaat aan gas is, waardoor er veel onverbrand gas in je rook zit. Denk zelf dat laatste.
Zo'n campinggaz brander kun je ook niet aansluiten op aardgas immers, dat is butaan ipv vooral methaan.
Als je een interrailpas koopt moet je dan gelijk bij aankoop een reisperiode opgeven of kan ik dat ding dan binnen nu en een jaar gebruiken? Wil er misschien nog 1tje kopen met de kortingsactie van deze maand maar weet nog niet wanneer ik wil reizen.
Je ketel is gebouwd dat er 10 cm³ gas nodig is om een bepaalde hoeveelheid water te verwarmen.
De apparatuur en zo zijn gewoon ingesteld op volume x gas is zoveel energie.
Geen idee wat er dan in een ketel gebeurd eigenlijk, dat het geheel veel te warm wordt of dat er een overmaat aan gas is, waardoor er veel onverbrand gas in je rook zit. Denk zelf dat laatste.
Zo'n campinggaz brander kun je ook niet aansluiten op aardgas immers, dat is butaan ipv vooral methaan.
als je overschakelt op ander gas moet je alle branders e.d. vervangen, omdat hoogcalorisch gas meer energie (=warmte) levert. Dus dan hoef je minder snel gas te verbranden voor dezelfde energievraag. Houd je de oude branders, dan komt er dus teveel energie uit (= te heet) per zelfde hoeveelheid gas.
quote:
"Bij overgang op H-gas zullen bij bestaande toestellen dus aanpassingen nodig zijn, zoals de gasinspuiters, de branders, de instellingen van het gasblok en de elektronica. Zonder aanpassingen kunnen de toestellen die niet H-gas ready zijn startproblemen krijgen, oververhit raken of zelfs giftig gaan branden. Als het gaat om gietijzeren VR- en HR-ketels, geisers, gasmotoren, sfeerhaarden en dergelijke, zal de oudere generatie bij overgang naar H-gas deels vervangen moeten worden. Zeker als de toestellen 15 jaar of ouder zijn en/of er geen onderdelen meer leverbaar zijn."
Op zondag 16 december 2018 14:18 schreef MCH het volgende: Als je een interrailpas koopt moet je dan gelijk bij aankoop een reisperiode opgeven of kan ik dat ding dan binnen nu en een jaar gebruiken? Wil er misschien nog 1tje kopen met de kortingsactie van deze maand maar weet nog niet wanneer ik wil reizen.
Ding heeft een houdbaarheidsdatum en gaat in op de eerste dag dat je schrijft
Op zaterdag 15 december 2018 20:41 schreef Roomsnoes het volgende: Wellicht een beetje offtopic, maar ik heb een vraag over treinkaartjes/ovkaartjes. Kan dat hier..?
Wij wonen in Noorwegen en komen met de kerst naar NL en gaan dan oa van het ov gebruik maken. Maar moet ik dan voor mij dochter van 4 een eigen persoonlijke ov-kaart? En moet ik dan op saldo reizen, of kan je ook enkeltjes kopen voor kinderen? En voor onszelf? Kan je een anonieme ov-kaart gewoon in de automaat kopen?
Op de site van de RET (we verblijven in omgeving Rotterdam) lees ik dat: Elk kind van vier jaar en ouder heeft een persoonlijke OV-chipkaart nodig om op saldo met korting te kunnen reizen. Maar moet ik dan 7.50 plus reisgeld betalen voor een zeldzaam bustochtje..?
Merk dat ik al een poosje weg ben uit NL en maar weinig van dat chipgedoe snap
Hoe vaak ben je van plan het OV te gaan gebruiken? Voor ¤3.50 heb je een RET 2-uurs kaartje, voor ¤8.00 een RET dagkaart en voor ¤2.50 een NS Railrunner (dagkaart trein voor 4 tot 11 jr.). Een (anonieme) OV Chipkaart is met de benodigde instaptarieven eigenlijk nooit goedkoper tenzij je er langere tijd dagelijks gebruik van gaat maken.
Op maandag 17 december 2018 21:51 schreef Darkwing_Duck het volgende: Weet iemand waar ik de toeslag prijzen kan vinden voor eerste klas slaapwagen parijs Hendaye icm interrail?
Kan de verbinding Paris-Hendaye per nachttrein niet vinden, maar andere verbindingen met de Lunéa (of hoe het vandaag de dag ook heet) zijn zo te zien ¤25 1e klas.
DB stopt met het Schönes Wochenende-ticket. Alternatief is het Quer Durchs Land-ticket, dat voor de 2e t/m 5e persoon ¤2 duurder is, en ook niet geldig is buiten de treinen.
weet je nog dat de lijn 5 maanden dicht zou gaan? Eind maart is de lijn al 2 jaar dicht.
Ben benieuwd naar de reizigersaantallen als de lijn weer open gaat. Denk dat de mensen die inmiddels een goeie (e)-bike, brommer of auto hebben gekocht en tot de conclusie gekomen zijn dat ze net zo snel of sneller op hun werk zijn de metro straks lekker links laten liggen.
Ik zie het eerlijk gezegd ook niet zo snel meer gebeuren dat ze hem daadwerkelijk tot het strand krijgen.
Op dinsdag 18 december 2018 21:42 schreef James1988 het volgende: Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. De bestaande reizigers zullen nu zo onderhand wel allemaal afgehaakt zijn.
Ach, dan zijn er in het begin voldoende weinig reizigers om over 10 jaar te roepen dat een groei van 500% heeft plaatsgevonden. Ieder project heeft recht op een dosis positief nieuws zullen we maar zeggen.
Op woensdag 19 december 2018 09:59 schreef GlennQuagmire het volgende: Ook de Luxemburgse spoorwegen hebben een variant van de ICNG besteld om de snelgroeiende reizigersaantallen op de vangen. ZIet er wel goed uit. [ afbeelding ]
Op woensdag 19 december 2018 09:59 schreef GlennQuagmire het volgende: Ook de Luxemburgse spoorwegen hebben een variant van de ICNG besteld om de snelgroeiende reizigersaantallen op de vangen. ZIet er wel goed uit. [ afbeelding ]
Die kleurstelling staat stukken beter dan wat NS doet met geel en blauw.
Er is geëxperimenteerd met een iets andere kleurstelling, helaas kan ik daarvan geen pic op internet zetten (nee, het zijn niet die pics die al vóór de officiële voorstelling naar buiten kwamen), waarbij o.a. het dak en de bovenkant van de kop volledig zwart waren. Dat gaf de trein een behoorlijk agressieve look, dus ik kan mij wel voorstellen waarom ze daar niet voor zijn gegaan
Kort na de presentatie was er iemand op Skyscrapercity gaan photoshoppen, die kwam op een gegeven moment hiermee:
Dit vind ik mooier dan in het NS-ontwerp omdat de vormen beter de lijnen van het voertuig volgen. De swoosh zoals die op de mockup zit past naar mijn mening niet goed bij het model.
Op woensdag 19 december 2018 10:51 schreef GlennQuagmire het volgende: Oh huh. Dat is er aan het plaatje niet aan af te zien. Of zou het zoals de Desiro HC zijn waarbij de kopbakken enkeldenks zijn?
We zullen het de komende tijd wel zien als er meer plaatjes opduiken. Ik ben benieuwd of het inderdaad om een semi-duplex Coradia Stream gaat. Dan kunnen ze die ook gelijk NS aanbieden bij een vervolgbestelling ICNG, want dat wil ProRail graag.
Dan zou Alstom al een ontwerp voorbereid moeten hebben, 3 jaar is wel kort om een nieuw type te ontwikkelen. Zou ook een trendbreuk voor CFL zijn dat normaal altijd bestaande modellen bestelt. Het kan ook dat het toch om een andere Coradia gaat.
[ Bericht 6% gewijzigd door ReisT op 19-12-2018 22:03:35 ]
We zullen het de komende tijd wel zien als er meer plaatjes opduiken. Ik ben benieuwd of het inderdaad om een semi-duplex Coradia Stream gaat. Dan kunnen ze die ook gelijk NS aanbieden bij een vervolgbestelling ICNG, want dat wil ProRail graag.
Gelukkig beheert ProRail infra en rijdt het niet de treintjes
Ik snap de gedachtegang wel van ze. Meer dubbeldeks is minder opstelruimte en dus een kleinere realisatieopgave van opstelterreinen. Maar dat lijkt me voor bv Nederland niet de beste oplossing, wel voor de tunnelvisie ProRail.
Ik snap de gedachtegang wel van ze. Meer dubbeldeks is minder opstelruimte en dus een kleinere realisatieopgave van opstelterreinen. Maar dat lijkt me voor bv Nederland niet de beste oplossing, wel voor de tunnelvisie ProRail.
Nederland is geen BV en daarom wordt niet alles financieel benaderd. Los daarvan, ProRail zit erg genuanceerd in de materieelkeuze van vervoerders. Zo is er de opstelcapaciteit als parameter, maar ook baklengtes irt seinplaatsing of beschikbare perronlengte. Maar denk ook aan transfer: in een dubbeldekker is de benodigde in/uitstaptijd groter dan bij enkeldeks treinen. Dat heeft dus weer gevolgen voor de dienstregeling.
Daarnaast snapt men bij ProRail heel goed de verhoudingen op het spoor: materieel ligt primair bij vervoerders, maar er ligt een rol voor ProRail voor de relatie tussen infra, materieel en dienstregeling.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Overheidsmensen zijn, net als het merendeel van mensen buiten de overheid, in de uitvoering van hun werk serieus - dat is dus niet perse met humor inderdaad. Dat wordt overigens ook verwacht: ik denk dat weinig mensen het gepast zouden vinden als we in Kamerbrieven grappen zouden maken over de aanrijding met de Stint in Oss...
Los daarvan: deze opmerking over "de BV Nederland" heeft - in ieder geval voor mij - een wat diepere betekenis. Nederland is een land, met een heleboel inwoners die op een of andere manier samen leven (dat noemen we ook wel de samenleving). Daar zitten bedrijfsmatige zaken aan, maar ook andersoortige dingen. Ouderenzorg bijvoorbeeld is niet perse financieel rendabel, maar het wordt wel als heel waardevol gezien. Veiligheid op het spoor is een ander voorbeeld. Daar gaat (komt die woordgrap...) buitensporig veel geld naar toe per slachtoffer. Toch hoor ik eigenlijk nooit iemand zeggen dat dat wel een onsje minder kan. Sterker nog, het moet eigenlijk alleen maar meer.
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat door het gebruik van de term 'BV Nederland' heel veel zaken buiten beschouwing worden gelaten die de samenleving als geheel tekort doen.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Als we veiligheid op het spoor nog enigszins kosteneffectief oppakken dan zouden we hooguit nog geld aan de onveiligste overwegen mogen uitgeven. Voor de rest doen we eerder teveel dan te weinig inderdaad. Soms leidt dat tot onnodig dure projecten omdat bepaalde oplossingrichtingen worden uitgesloten. Toch staat de politiek weer op de achterste benen als er één ongeval is waarbij een dodelijk ongeval te betreuren valt voor het eerst in tien jaar. Laat diezelfde groep over het geld gaan en het is wel duidelijk hoe dit ontstaat. Dat zal je binnen het ministerie veel duidelijker zien dan in de uitvoering en studies voor projecten.
Op donderdag 20 december 2018 09:44 schreef Mr_Klaasje het volgende: Als we veiligheid op het spoor nog enigszins kosteneffectief oppakken dan zouden we hooguit nog geld aan de onveiligste overwegen mogen uitgeven. Voor de rest doen we eerder teveel dan te weinig inderdaad. Soms leidt dat tot onnodig dure projecten omdat bepaalde oplossingrichtingen worden uitgesloten. Toch staat de politiek weer op de achterste benen als er één ongeval is waarbij een dodelijk ongeval te betreuren valt voor het eerst in tien jaar. Laat diezelfde groep over het geld gaan en het is wel duidelijk hoe dit ontstaat. Dat zal je binnen het ministerie veel duidelijker zien dan in de uitvoering en studies voor projecten.
Die dynamiek is wel herkenbaar ja... En - zonder dat het expliciet wordt gemaakt - dat is dus ook wel een reden dat er "intrinsieke traagheid" is ingebouwd in de vorm van planprocessen. Dan zit er nog een filter op om niet achter ieder incident aan te hollen.
Die NABO's zijn wel een aardig voorbeeld. Hoe groot is het probleem nu echt? En hoeveel incidenten waren er? Niet heel veel. De aanrijding in Winsum (met die melkauto) was een bizarre aanleiding: de vrachtauto reed tegen de trein aan (niet omgekeerd). Toch was het een aanleiding om de NABO's allemaal weg te willen hebben.
Die wens kwam trouwens van ProRail (nou ja, eigenlijk een bepaalde individu binnen ProRail), die via de media en bewerken van fracties een dynamiek op gang wist te brengen... Lichtelijk ironisch dat een BV (wat ProRail nog altijd is) pleit voor het doen van economisch niet-rendabele activiteiten...
De reactie binnen IenW is dan: "zetten we een programma op" met een "risicogestuurde afweging". En zo af en toe kan daar dan weer wat extra budget naar toe. Dat geeft alle partijen (inclusief ProRail) tijd en ruimte om wel de juiste dingen te blijven doen: met enig gezond verstand de problematiek beschouwen en de meest ongewenste NABO's weg te halen.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Nederland is geen BV en daarom wordt niet alles financieel benaderd. Los daarvan, ProRail zit erg genuanceerd in de materieelkeuze van vervoerders. Zo is er de opstelcapaciteit als parameter, maar ook baklengtes irt seinplaatsing of beschikbare perronlengte. Maar denk ook aan transfer: in een dubbeldekker is de benodigde in/uitstaptijd groter dan bij enkeldeks treinen. Dat heeft dus weer gevolgen voor de dienstregeling.
Daarnaast snapt men bij ProRail heel goed de verhoudingen op het spoor: materieel ligt primair bij vervoerders, maar er ligt een rol voor ProRail voor de relatie tussen infra, materieel en dienstregeling.
Dan snap ik de opmerking van ProRail helemaal niet, aangezien ze ook kortere halteertijden willen en die met dubbeldeks materieel niet gaan halen.
Dan snap ik de opmerking van ProRail helemaal niet, aangezien ze ook kortere halteertijden willen en die met dubbeldeks materieel niet gaan halen.
Zie hier de complexiteit van de afweging: + op sommige trajecten is 14 bakken enkeldeks simpelweg onvoldoende om de reizigers te vervoeren. + dubbeldeks materieel kost minder opstellengte per reizger - dubbeldeks materieel kent langere halteertijden (vooral omdat er meer mensen inzitten) - dubbeldeks materieel is lastiger geschikt te maken voor mindervalide reizigers.
Maar dit alles maakt de puzzel wel leuk
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Het probleem is wel dat als je 200km/h wil rijden je enkelblads deuren moet gebruiken, zie de problemen die de Westbahn met hun eerste generatie Stadler Kiss heeft (gehad). En zo'n enkelblads deur is nooit zo breed als twee zwaai-zwenk deuren, dus je verliest dan nog meer tov VIRM .
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Niet alle rijtuigen zijn zelfstandig toegankelijk voor mensen in een rolstoel, maar wel een aantal. Het moet dan alleen nog duidelijk worden gemaakt waar op het perron mindervalide reizigers moeten wachten om naast zo'n bak uit te komen.
Op donderdag 20 december 2018 13:34 schreef dennistd het volgende: Het probleem is wel dat als je 200km/h wil rijden je enkelblads deuren moet gebruiken, zie de problemen die de Westbahn met hun eerste generatie Stadler Kiss heeft (gehad). En zo'n enkelblads deur is nooit zo breed als twee zwaai-zwenk deuren, dus je verliest dan nog meer tov VIRM .
Achja, we zetten al jaren voertuigen op mars, dan moet dit ook wel gefixed worden.