Voor piloot zijn de eisen veel zwaarder en is de opleiding ook veel moeilijker + duurder.quote:Op zaterdag 10 november 2018 19:54 schreef kree het volgende:
Moet zeggen dat het salaris me wel onwijs tegenvalt hoor voor zoiets...
Bedoel vergelijk het haast met een piloot ofzo want je bent toch verantwoordelijk voor 200 man.,? *als het al niet meer is
Kwestie van naar huis willen denk ik.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:04 schreef hjansen82 het volgende:
Waarom verlaat een machinist soms een trein zonder aflossing, waardoor er 10 minuten vertraging ontstaat?
Daarom ik heb MBO4 enzo en heb nl wel eens hiernaar gekeken. Maar het salaris is zo veel lager als wat ik elders kan verdienen gewoon als monteur. Dus het is geen aanval op jou meer op de organisatie want het is wmb zwaar onderbetaald wel.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Voor piloot zijn de eisen veel zwaarder en is de opleiding ook veel moeilijker + duurder.
Machinist is een functie op MBO-niveau, en voor zoiets is het loon eigenlijk niet meer of minder dan gemiddeld.
Hoewel meer natuurlijk altijd welkom is
Daarnaast denk ik dat je het met 200 nog erg voorzichtig inschat. Een lange dubbeldekker in de spits daar past volgens mij gerust 1000 man in.
Ja het is soms wel lastig. De diensten voor de week (maandag t/m zondag) worden altijd pas de donderdag vantevoren bekend gemaakt. Zit je in een vast rooster dan kan je daarop terugvallen en weet je -wijzigingen onder voorbehoud- ruim vantevoren wat je krijgt. Als je, zoals ikzelf, vervanger bent dan is het dus echt iedere week weer een verrassing.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:09 schreef Lothiriel het volgende:
Heb nog enkele kleine vraagjes nu het toch kan!
- Is het niet moeilijk om je werk te combineren met een gezin/sociaal leven? Vooral als je bijvoorbeeld ineens 's nachts moet werken? En omdat je ook met onregelmatige uren zit.
Ik ben zeer tevreden. Onder druk vanwege vertragingen voel ik me nooit. Behalve dan een beetje voor de reizigers die hopen hun aansluiting niet te missen. Maar je krijgt vanuit het management nooit iets te horen over vertragingen.quote:- Voel je je gerespecteerd door de NS als werkgever, en word je nooit onder druk gezet bij vertragingen om deze toch goed te proberen maken?
Dat beslist de bijsturing (de controlekamer dus). Zij kunnen besluiten om een trein helemaal op te heffen, of over een deel van het traject op te heffen. Zo schuiven sprinters soms een paar stopstations voorbij omdat de vertraging te groot is en ze daarmee ook achteropliggende treinen negatief beinvloeden.quote:- Soms worden treinen afgeschaft op het laatste deel van de reis als ze te veel vertraging hebben opgelopen. Is dat een beslissing van de machinist of wordt dat in de zogenaamde "controlekamer' beslist?
R'dam - Breda. Dordrecht wordt overgeslagenquote:Op zaterdag 10 november 2018 20:29 schreef Mickytjuh het volgende:
Welk stukje is dan hal tussen den haag en Eindhoven? Is dat van Breda naar Dordrecht?
Jazeker, zelf denk ik nog wel eens aan het ongeluk bij Hilversum een paar jaar terug met een defect wissel, waardoor de ene helft rechtdoor over het spoor ging en de andere helft linksaf met ontsporing tot gevolg. Geen heel ernstig incident waarbij doden zijn gevallen of iets dergelijks, maar het zet je wel aan het denken.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
Terugdenkende aan het ongeval bij het westerpark van april 2012.
Heb je ooit angst dat de techniek je in de steek laat?
en dit is echt al sinds mensenheugenis een hobbeldebobbelstukquote:Op zaterdag 10 november 2018 20:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Jazeker, zelf denk ik nog wel eens aan het ongeluk bij Hilversum een paar jaar terug met een defect wissel, waardoor de ene helft rechtdoor over het spoor ging en de andere helft linksaf met ontsporing tot gevolg. Geen heel ernstig incident waarbij doden zijn gevallen of iets dergelijks, maar het zet je wel aan het denken.
Berucht vind ik bijvoorbeeld Geldermalsen, waar je met intercities met 130 km/u doorheen komt knallen en waar heel veel wissels liggen van en naar de perrons en het aangrenzende emplacement. Die wissels en het spoor op dat stuk in het algemeen liggen er vrij slecht bij wat je merkt omdat je altijd heel hard heen en weer geschud word in je stoel. En dan zal het je maar gebeuren dat 1 van die wissels het niet meer trekt op zo'n moment en je trein de verkeerde kant opstuurt...
Ter illustratie, als je normaal door zo'n wissel moet rijden dan is dat met een maximum snelheid van 40 km/u...
Je hebt een vaste standplaats waar je diensten altijd beginnen en eindigen. Incidenteel kan het voorkomen dat een bepaalde dienst van een andere standplaats (wel van eentje niet te ver uit de buurt) naar jouw standplaats komt omdat ze personeelstekort hebben. Maar dan krijg je gewoon reistijd inbegrepen bij je dienst. Of desnoods vervoer per taxi.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:15 schreef Remqo het volgende:
Hoe zit het bijvoorbeeld als je in Amsterdam woont, dat je dienst ook daar in de buurt begint of eindigt?
Of eindigt je dienst wel eens in Maastricht terwijl je de volgende ochtend in Groningen op moet stappen?
Hoe wordt zoiets ingepland?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
Nee, dat doet de bijsturing.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:20 schreef hjansen82 het volgende:
Mag je als machinist bepalen om stations over te slaan in geval van vertraging?
Vast wel, doel je op een specifiek thema mbt Prorail?quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:37 schreef kree het volgende:
Hebben jullie als machinisten wel eens met elkaar discussie over prorail?
mja, het was wel degelijk een zeer ernstig incident, omdat het wissel een defect niet aangaf en de beruchte plek zeer druk is qua treinen. Het is meer geluk dan wijsheid dat er daar niet een tegentrein op de ontspoorde trein is gebotst.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Jazeker, zelf denk ik nog wel eens aan het ongeluk bij Hilversum een paar jaar terug met een defect wissel, waardoor de ene helft rechtdoor over het spoor ging en de andere helft linksaf met ontsporing tot gevolg. Geen heel ernstig incident waarbij doden zijn gevallen of iets dergelijks, maar het zet je wel aan het denken.
quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:40 schreef MichaelScott het volgende:
Hoe wordt bepaald welk materieel er op welke lijn ingezet wordt? (zowel regulier als incidenteel)
Heb op de Hoekse lijn bijvoorbeeld wel eens in zowel Mat '64 als DDAR gezeten terwijl het daar standaard de SGMm was toen.Dat heeft te maken met de verwachte passagiersstromingen en de inzetbaarheid van het materieel zelf. Als er toevallig een paar extra SGM aan de kant staan omdat er wat defecten zijn dan kan er incidenteel ander materieel op de lijn verschijnen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook wordt er trouwens gekeken naar waar materieel aan het eind van de dag moet zijn. Iedere trein heeft een onderhoudsschema en 1 keer in de zoveel tijd moet het naar de gespecialiseerde servicelocatie voor dat materieel. SGM wordt bijvoorbeeld onderhouden in Leiderdorp (bij Den Haag), de VIRM in Onnen (bij Groningen) en de DDAR in Maastricht. Wel handig als aan het eind van de werkdag de betreffende trein alvast in de buurt is van een van die locaties.Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
niet specifiek omdat ik alle details niet ken.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:46 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Vast wel, doel je op een specifiek thema mbt Prorail?
Alle treinen in actieve reizigersdienst binnen de grenzen van Nederland, waar een NS logo opstaat en wat geen HSL materieel isquote:Op zaterdag 10 november 2018 20:40 schreef Max-Westerman het volgende:
Mag/kun je ieder soort trein besturen?
Rekening mee houden voorafgaande de ritquote:Op zaterdag 10 november 2018 20:50 schreef capuchon_jongen het volgende:
Gebeurd het soms dat je moet poepen/pissen tijdens een treinrit? En hoe los je dat op? snel tijdens het stil staan in een station ?
Ik heb wel eens wat fragmenten gezien ja, lijkt me inderdaad heel erg mooi om dat soort ritten te mogen maken.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:51 schreef TLC het volgende:
Kijk je op tv weleens naar het programma Rail Away en zo ja, ben je dan weleens jaloers op je collega's in t buitenland die bv mogen rijden door hoge besneeuwde Alpentoppen ?
Kan iedere machinist de materieelcursus voor de HSL volgen of worden machinisten daarop geselecteerd?quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:02 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Via dat traject zit ook een klein stukje HSL inbegrepen waar ik niet overheen mag.
Daarnaast heb ik de materieelcursus voor dat type loc nooit mogen volgen, dus dan mag ik die trein ook niet rijden, zelfs als ie een heel traject over normaal spoor zou rijden dus niet.
Ik denk dat de voornaamste problemen zijn dat de zaken die wij als mensen 'op de vloer' aan de mensen van prorail terugkoppelen niet altijd even serieus worden genomen.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:52 schreef kree het volgende:
[..]
niet specifiek omdat ik alle details niet ken.
Maar het komt nog wel eens in het nieuws natuurlijk en mij lijkt het een groot probleem dat je dus de NS hebt en prorail die eigenlijk het hele spoorwegnet beheerd.
Dus min of meer de vraag, lopen jullie daar wel eens mee in de problemen?
Daar ga ik wel vanuit.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:54 schreef hjansen82 het volgende:
Mag je als machinist die nu op huidig materieel rijdt straks ook op de Intercity NG?
Geen idee, waarschijnlijk omdat sprinter hipper klinktquote:Op zaterdag 10 november 2018 20:56 schreef hjansen82 het volgende:
Waarom heet een stoptrein nu een sprinter, terwijl een rit dus langzamer is als een intercity?
Als je twee kopsporen (dat zijn sporen die eindigen dmv een stootblok) hebt en op het ene spoor staat een trein dicht tegen het stootblok (of juk zoals wij dat noemen) dan is het wel gerechtvaardigd om je eigen trein op het tweede spoor minstens zo dicht tegen je eigen juk te zetten jaquote:Op zaterdag 10 november 2018 20:58 schreef hjansen82 het volgende:
Is het tussen machinisten onderling een wedstrijd om zo dicht mogelijk tegen een stootblok te parkeren?
Volgens mij mag iedere machinist die daarop wil rijden daar de cursus voor volgen. Grote voorwaarde daarbij is wel dat je op een standplaats zit die de HSL ritten in hun dienstenpakket hebben.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:59 schreef twi het volgende:
[..]
Kan iedere machinist de materieelcursus voor de HSL volgen of worden machinisten daarop geselecteerd?
Een lange trein is niet moeilijker dan een korte trein. Het is inderdaad een kwestie van ervaring. Vantevoren al goed kijken waar je de trein precies neer moet zetten (dit wordt aangegeven dmv bordjes die corresponderen met de lengte van je trein) en daar vervolgens op anticiperen.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:01 schreef Lothiriel het volgende:
Is het moeilijk om een erg lange trein precies op de juiste plaats tot stilstand te laten komen bij het perron? Of is dit louter een kwestie van ervaring/oefenen?
Zijn de condities in de winter heel anders dan in de zomer? Daarmee bedoel ik is de remweg op het spoor ook veel langer in geval van sneeuw/ijs, zoals op de weg? En maakt dat alles niet gevaarlijker?
Op de diverse NS standplaatsen hebben wij gewoon zelf rangeerdiensten.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:01 schreef hjansen82 het volgende:
Voor het rangeren. Heb je speciale rangeerders of doen de machinisten dat zelf?
De diensten waarin je een mix hebt van beide vind ik het leukst. Als ik echt moet kiezen dan ga ik voor de IC, want op sommige sprinterseries sta je meer stil dan dat je aan het rijden bent.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:07 schreef trein2000 het volgende:
Wat is de leuker IC rijden of een sprintertje?
Ik werk alleen met ATB-EG, kan je vraag dus niet beantwoorden.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:15 schreef hjansen82 het volgende:
Wat is eenvoudiger te hanteren ETCS of ATB (NG)?
quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:21 schreef hjansen82 het volgende:
Verder ben ik nog benieuwd naar het volgende. Wat zijn de leukste trajecten om te rijden?
quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ieder stukje heeft zo zijn eigen charmes. Mooi vind ik altijd de lijnen rond Hilversum, de Oostvaardersplassen, Arnhem - Nijmegen en een (voormalige) favoriet de lijnen rond Kerkrade.
Deze vraag is al gesteld én beantwoord. Ik stel voor dat je een nieuwe vraag formuleert.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:38 schreef Fokker89 het volgende:
Heb je ook voorkeur voor een bepaald treintype om te besturen?
Dankje, dacht alles gelezen te hebbenquote:Op zaterdag 10 november 2018 21:39 schreef O_o_ het volgende:
[..]
Deze vraag is al gesteld én beantwoord. Ik stel voor dat je een nieuwe vraag formuleert.
Graag gedaan, FOK!kers moeten elkaar de helpende hand toesteken .quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:40 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Dankje, dacht alles gelezen te hebben
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |