Tijd is iets dat niet stil staat.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 10:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Lijkt me duidelijk toch? Die anderhalve paardekop die hier continu: "Zwarte Piet is racisme!" loopt te roepen is ver in de minderheid... Wat dat betreft lijkt me de verdeling hier op Fok! redelijk representatief.
ik kan mijn persoonlijke standpunt mbt ZP helder voor de geest halen van,quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 12:35 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Tijd is iets dat niet stil staat.
Tien jaar geleden zou er uit deze enquête 2% uitkomen voor 'wel rascistisch'. Over tien jaar is het meer dan die 12 procent. De tijd verandert, daar moet je maar mee dealen.
Had in de Gouden Eeuw een enquête gehouden over of de slavenhandel rascistisch en abject is dan was daar ook 2% uitgekomen.
Tijden veranderen.
Dat is ook een manier om de stampvoetende "ik heb gelijk" kleuter uit te hangen ja.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 12:35 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Tijd is iets dat niet stil staat.
Tien jaar geleden zou er uit deze enquête 2% uitkomen voor 'wel rascistisch'. Over tien jaar is het meer dan die 12 procent. De tijd verandert, daar moet je maar mee dealen.
Had in de Gouden Eeuw een enquête gehouden over of de slavenhandel rascistisch en abject is dan was daar ook 2% uitgekomen.
Tijden veranderen.
Ok, die bron ken ik niet. Dus onmiskenbaar een neger, en niet bv een Moor?quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 11:34 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nee, het ging puur over Schenkman zelf. Voor hem was de knecht een "neger". Geen karikatuur, maar een gewone zwarte Afrikaan. Dat zie je in de 1e, 2e en 3e druk van zijn boekje. Misschien was Piet dat in 1810 nog niet, als hij toen al bestond; hij kan in die periode een duivel of een harlekijn zijn geweest, maar Schenkman zelf vatte hem niet (meer) zo op.
Als jouw persoonlijke eigenaardigheid je daartoe vroeger in staat stelde dan zie ik niet waarom dat nu niet meer zou kunnen. Natuurlijk stelt het een figuur voor die een neger is.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 00:06 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het meest walgelijke van de hele discussie vind ik dat mij racisme in de schoenen wordt geschoven. Nooit heb ik Zwarte Piet als neger gezien, ik kàn hem niet als neger zien. Maar door het framen hier is die optie niet meer mogelijk:
Als je dat niet wil zien dan heb je ook wel een probleem. Dat wil niet zeggend dat ZP racistisch is en het is zeker geen blackface, maar het is natuurlijk wel een traditie uit een tijd hier nog geen negers woonden en de rassengelijkheid nog niet breed werd erkend. Daar is na de oorlog een sympathiekere draai aan gegeven die leek te voldoen toen Nederland nog een sterk antiracistisch land was, zoals het wijsmaken van de kinderen tot een jaar of 5 dat het zwarte van het roet komt. Maar kinderen van 10 hebben doorgaans al door dat dat onzin is, en volwassenen zouden dat moet hebben.quote:Zwarte Piet moet en zal een neger zijn, zodat Nederlanders van racisme kunnen worden beschuldigd, en als je het geen neger vindt, ben je alsnog een racist. Waar slaat dat op? Wat is dat voor achterlijke manier van debateren?
Dit is de sjw manier van framen, je bent wit dus racist. Hoe kun je zoiets verdedigen?
Onzin. Eerder andersom.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 12:35 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Ja, maar niet altijd ten goede en zeker niet lineair.quote:Tijden veranderen.
Afriyie, maar airfryer is makkelijker te onthouden, net als Jeffrey ipv Jerry.....quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 13:25 schreef sp3c het volgende:
wat is dat airfryer wat hier nu ineens steeds terugkomt eigenlijk?
Jeffrey Airfryer werd echt al een deeltje of 10 gebruiktquote:
Ik las geile pietquote:Op dinsdag 23 oktober 2018 13:51 schreef sp3c het volgende:
als je die dude zijn naam al niet kunt onthouden dan moet je niet zeuren over tradities hoor, 2 jaar gele piet en je bent de zwarte helemaal vergeten
Volgens mij is "Jeffrey" pas onlangs door Twan Huijs geïntroduceerd?quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 14:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Jeffrey Airfryer werd echt al een deeltje of 10 gebruikt![]()
De eerste keer dacht ik dat het een spelvout was, de 2e keer moest ik van binnen lachen en sinds een deeltje of 4 lees ik de verkeerde spelling niet eens meer
kan ook!quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Ik zie verschil tussen Zwarte Piet en een neger(karikatuur) en ik vind het raar dat andere mensen dat verschil niet kunnen zien.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 13:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als jouw persoonlijke eigenaardigheid je daartoe vroeger in staat stelde dan zie ik niet waarom dat nu niet meer zou kunnen. Natuurlijk stelt het een figuur voor die een neger is.
Zat negers in het Koninkrijk, maar rassenongelijkheid heeft Nederland formeel nooit gekend.quote:uit een tijd hier nog geen negers woonden en de rassengelijkheid nog niet breed werd erkend.
quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 14:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
kan ook!
ik ben voor ieder zijn eigen piet, als iemand dan een wat volwassenere versie op wil voeren dan ben ik daar sowieso voorstander van
Amerikanen snappen dat soort dingen
[ afbeelding ]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
Rassenongelijkheid in Nederland.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 14:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik zie verschil tussen Zwarte Piet en een neger(karikatuur) en ik vind het raar dat andere mensen dat verschil niet kunnen zien.
[..]
Zat negers in het Koninkrijk, maar rassenongelijkheid heeft Nederland formeel nooit gekend.
Daarom waren we succesvolle handelaars.
https://www.universiteitl(...)oorlog-werd-gebrokenquote:De Surinamer Paul Christiaan Flu was een briljante tropenarts die in 1938 rector magnificus werd van de Universiteit Leiden. De oorlogsjaren maakten echter abrupt een einde aan zijn bliksemcarrière: zijn zoon werd vermoord en zelf zat hij gevangen in een concentratiekamp.
Tja, dan moeten we de profeet ook maar niet meer beledigen. Top argument.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 12:18 schreef Iblardi het volgende:
Tja, als je in Saoedi-Arabië de profeet beledigt gaan er ongetwijfeld ook koppen rollen.
Niet echt dus.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 15:30 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Tja, dan moeten we de profeet ook maar niet meer beledigen. Top argument.
Dat is deze misdadige terrorist: https://www.telegraaf.nl/(...)-night-wit-privilegequote:Op dinsdag 23 oktober 2018 13:25 schreef sp3c het volgende:
wat is dat airfryer wat hier nu ineens steeds terugkomt eigenlijk?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |