abonnement Unibet Coolblue
pi_182680786
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 22:25 schreef Coppi het volgende:
Niks mis met 105 als je er geen wedstrijden mee rijdt. Gewoon degelijk spul.
Waarom zou je er geen wedstrijd mee kunnen rijden?
pi_182684597
Flauwekul inderdaad, ik heb nu 52000 km gereden met de originele 105 groep op mijn fiets. Nog niet iets aan kapot gegaan. Schakeld altijd perfect. En ik spaar de fiets op geen enkele manier. (Fiets het hele jaar door alleen bij ijzel niet)
pi_182684888
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2018 23:26 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Waarom zou je er geen wedstrijd mee kunnen rijden?
Het kan natuurlijk best. Alle Shimanigroepen vanaf 105 zijn oke. Maar in een wedstrijd wil je optimaal voorbereid zijn. Dure ace is net wat lichter, stijver, responsiever onder maximale belasting en heeft Di2. Zelf merkte ik niets in de overgang van 105 naar Ultegra.
pi_182685007
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 09:17 schreef Coppi het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk best. Alle Shimanigroepen vanaf 105 zijn oke. Maar in een wedstrijd wil je optimaal voorbereid zijn. Dure ace is net wat lichter, stijver, responsiever onder maximale belasting en heeft Di2. Zelf merkte ik niets in de overgang van 105 naar Ultegra.
Net alsof je als bolle wedstrijdtoerder daar iets van merkt.
pi_182685108
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2018 22:29 schreef Reintji het volgende:

[..]

Nee, heb zelf ook. Maar verwachtte dat niet op een fiets uit deze prijsklasse.
In die zin vind ik de wielen opvallender.
Aldus.
pi_182685343
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 09:17 schreef Coppi het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk best. Alle Shimanigroepen vanaf 105 zijn oke. Maar in een wedstrijd wil je optimaal voorbereid zijn. Dure ace is net wat lichter, stijver, responsiever onder maximale belasting en heeft Di2. Zelf merkte ik niets in de overgang van 105 naar Ultegra.
Wat een flauwekul. Je staat hier nu dus gewoon te verkondigen dat je niks te zoeken hebt in een westrijd als je niet de duurste groep erop hebt zitten. Zelfs profs rijden niet allemaal met het duurste.
pi_182685411
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 09:55 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Wat een flauwekul. Je staat hier nu dus gewoon te verkondigen dat je niks te zoeken hebt in een westrijd als je niet de duurste groep erop hebt zitten. Zelfs profs rijden niet allemaal met het duurste.
Onzin. Lees eerst rustig mijn reactie nog eens.
pi_182685511
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 09:17 schreef Coppi het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk best. Alle Shimanigroepen vanaf 105 zijn oke. Maar in een wedstrijd wil je optimaal voorbereid zijn. Dure ace is net wat lichter, stijver, responsiever onder maximale belasting en heeft Di2. Zelf merkte ik niets in de overgang van 105 naar Ultegra.
Onzin natuurlijk, je gaat echt geen meter harder rijden als je met dura ace rijdt ipv 105. Mocht het dan wel over gewichtsverschil gaan dan maakt het in NL nog niets uit, gewicht is op het vlakke nihil van invloed op snelheid. Een 105 achterderailleur is even snel af te stellen als een Di2 of Dura ace mechanisch. En de voor derailleur maakt toch niet uit, aangezien toch alles op groot voor wordt gereden.
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:43:17 #49
545 dop
:copyright: dop
pi_182687111
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 09:17 schreef Coppi het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk best. Alle Shimanigroepen vanaf 105 zijn oke. Maar in een wedstrijd wil je optimaal voorbereid zijn. Dure ace is net wat lichter, stijver, responsiever onder maximale belasting en heeft Di2. Zelf merkte ik niets in de overgang van 105 naar Ultegra.
wat is er stijver aan dura ace? (je lijkt iets te roepen waar van je werkelijk niet weet hoe het zit)

Als stijver en lichter het uitgangspunt was dan zou iedereen met meer exotische onderdelen rijden.
profs kijken er 95% van de gevallen niet eens naar, ze rijden wat de sponser voorschrijft.
Banden keuzen, en soort wiellen kunnen in sommige gevallen bepalend zijn voor het resultaat.
Maar noem 1 voorbeeld waar de groepset bepalend is voor het wel of niet winnen van en wedstrijd.

en over gewicht
een 7000 groep weegt ongeveer 400 gram zwaarder dan 9100, maar ga je voor di2 disc 9170 dan is dat nog geen 100gram verschil.
met een 105 groep kun je ook gewoon een fiets opbouwen die tegen de uci gewichts limiet zit van 6,8 kilo.
de meeste winst zit overigens in aero dynamca, en juist in het tijdrijden waar dit het belangrijkste is wegen de fietsen tot ruim een kilo zwaarder. (klimmen buiten beschouwing gelaten)

[ Bericht 0% gewijzigd door dop op 23-10-2018 11:50:20 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_182688368
Als ik een criterium ragbak zou samenstellen, zou dat met 105 zijn. En dan misschien iets meer geld naar de wielen. Hoewel ik zelf ook koers op zware wielen van 1700 gram ofzo. Boeit ook niet zoveel.

Verder aluminium frame zoals Allez Sprint of Caad 10 ofzo.
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:32:25 #51
545 dop
:copyright: dop
pi_182688659
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 13:15 schreef Tommeke het volgende:
Als ik een criterium ragbak zou samenstellen, zou dat met 105 zijn. En dan misschien iets meer geld naar de wielen. Hoewel ik zelf ook koers op zware wielen van 1700 gram ofzo. Boeit ook niet zoveel.

Verder aluminium frame zoals Allez Sprint of Caad 10 ofzo.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_182690660
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 13:32 schreef dop het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:Y :Y :Y
pi_182695057
Vandaar dat je in wedstrijden 90% vd tijd 105 groepen ziet.
Vakman pur sang
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:32:51 #54
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182695264
Interessante discussie hoor. Is een 105 groep intrinsiek minder snel in een amateur of trimmers wedstrijd vergeleken met dura ace?

Verlies je een wedstrijd of behaal je een minder resultaat door te rijden met een lagere kwaliteit afmontage (en dan mbt de groep, wielen en frame buiten beschouwing gelaten) ?
pi_182695484
Dat zou een mooie dataset zijn. Ik geloof zelf dat het weinig uitmaakt. Behalve op het absolute topniveau.
Aldus.
pi_182699797
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 18:32 schreef kaasplankje het volgende:
Interessante discussie hoor. Is een 105 groep intrinsiek minder snel in een amateur of trimmers wedstrijd vergeleken met dura ace?

Verlies je een wedstrijd of behaal je een minder resultaat door te rijden met een lagere kwaliteit afmontage (en dan mbt de groep, wielen en frame buiten beschouwing gelaten) ?
Volgens mij is de argumentatie vooral; wat je kan besteden. Je hoort toch altijd studenten die net 105 kunnen bekostigen en zodra ze student af komt er meteen die dura-ace afgemonteerde fiets.
En is er helemaal geen relatie hoeveel koersen er op 105 of duurdere groepen worden gewonnen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_182700242
Je ken beter 105 kopen en een iets beter frame/wielen ipv Ultegra denk ik.

Dat gezegd hebbende: Een falende SRAM Force groep heeft mij tot twee keer toe een korte klassering gekost. Een keer zat ik aan ‘t eind van een waaierkoers nog bij de laatste 9 man denk ik. Met nog 8 km te gaan sloeg m’n ketting tussen derailleur en ‘t onderste wieltje. De andere keer gebeurde dat toen ik naar een kopgroep sprong.

Weet nog steeds niet hoe dat kwam.
pi_182700861
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 21:47 schreef Tommeke het volgende:
Je ken beter 105 kopen en een iets beter frame/wielen ipv Ultegra denk ik.

Dat gezegd hebbende: Een falende SRAM Force groep heeft mij tot twee keer toe een korte klassering gekost. Een keer zat ik aan ‘t eind van een waaierkoers nog bij de laatste 9 man denk ik. Met nog 8 km te gaan sloeg m’n ketting tussen derailleur en ‘t onderste wieltje. De andere keer gebeurde dat toen ik naar een kopgroep sprong.

Weet nog steeds niet hoe dat kwam.
Rij al jaren met sram en dat nooit gehad. #boelnietvoorelkaar.

Ik ben ook van mening dat je het beste kunt koersen op een goed stijf frame met goedkope groep. Je neemt namelijk meer risico op een fiets, waarbij vervanging financieel niet zoveel pijn doet. Als je op een fiets van bijv 4k een gaatje in moet duiken, zal je misschien net een fractie eerder remmen. Als je voor podium de laatste rondes van een criterium rijdt, moet je al een beetje levensmoe zijn, dan wil je die kopzorgen er niet bij ;)
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:25:26 #60
545 dop
:copyright: dop
pi_182701251
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 22:09 schreef Patroon het volgende:

[..]

Rij al jaren met sram en dat nooit gehad. #boelnietvoorelkaar.

Ik ben ook van mening dat je het beste kunt koersen op een goed stijf frame met goedkope groep. Je neemt namelijk meer risico op een fiets, waarbij vervanging financieel niet zoveel pijn doet. Als je op een fiets van bijv 4k een gaatje in moet duiken, zal je misschien net een fractie eerder remmen. Als je voor podium de laatste rondes van een criterium rijdt, moet je al een beetje levensmoe zijn, dan wil je die kopzorgen er niet bij ;)
#dontracewhatyoucantreplace

[ Bericht 0% gewijzigd door dop op 23-10-2018 22:37:36 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_182701317
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 22:09 schreef Patroon het volgende:

[..]

Rij al jaren met sram en dat nooit gehad. #boelnietvoorelkaar.

Ik ben ook van mening dat je het beste kunt koersen op een goed stijf frame met goedkope groep. Je neemt namelijk meer risico op een fiets, waarbij vervanging financieel niet zoveel pijn doet. Als je op een fiets van bijv 4k een gaatje in moet duiken, zal je misschien net een fractie eerder remmen. Als je voor podium de laatste rondes van een criterium rijdt, moet je al een beetje levensmoe zijn, dan wil je die kopzorgen er niet bij ;)
Das een goeie uitleg👏
Vakman pur sang
pi_182702665
Ik kan weinig verschil merken tussen ultegra di2 en dura-ace di2.
Ja gewichtsvoordeel, dat was ook de reden dat ik op de trek dura-ace heb gezet. (je koopt niet voor niets licht frame)
En andere fiets heb ik mix van alles en nogwat, crank tiagra met dura-ace stages crankarm.
Ultegra shifters en deraileurs, 105 cassette.
Pedalen koop ik wel minimaal ultegra, daaronder merk ik gewoon dat voeten minder goed vast zitten/pedalen veel sneller slijten.
pi_182703854
@Pat: Heb je gelijk in hoor. Had ik toen niet hehe.
pi_182708680
Gister voor eerst op m'n 'slechtweerfiets' gereden met sram... Damn wat liggen die handgrepen slecht in mijn hand, vergeleken met Shimano.. Misschien maar eens kijken naar 2e hands grepen om te gaan wisselen binnenkort...
everyone's a critic...
even you ! !
pi_182708947
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 10:30 schreef the_critic het volgende:
Gister voor eerst op m'n 'slechtweerfiets' gereden met sram... Damn wat liggen die handgrepen slecht in mijn hand, vergeleken met Shimano.. Misschien maar eens kijken naar 2e hands grepen om te gaan wisselen binnenkort...
Je moet dan de rest ook wisselen...sram remmen hebben een langere kabeltrek bij remmen
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_182709087
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 10:43 schreef Patroon het volgende:

[..]

Je moet dan de rest ook wisselen...sram remmen hebben een langere kabeltrek bij remmen
Serieus?! Hmm das kut..
everyone's a critic...
even you ! !
pi_182709140
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 10:49 schreef the_critic het volgende:

[..]

Serieus?! Hmm das kut..
Ja ik heb eens shimano remmen geprobeerd op sram levers, maar dat was echt aan-uit remmen, dus van niets naar bijna blokkeren..
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_182709289
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 10:30 schreef the_critic het volgende:
Gister voor eerst op m'n 'slechtweerfiets' gereden met sram... Damn wat liggen die handgrepen slecht in mijn hand, vergeleken met Shimano.. Misschien maar eens kijken naar 2e hands grepen om te gaan wisselen binnenkort...
Ik heb het precies andersom, als ik weer op die kutgiant stap met die shimanogrepen.

Dikke lompe knotsen zijn het. Dat ben ik niet gewend om in mn hand te hebben.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 11:00:26 #69
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182709304
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 10:59 schreef muzas het volgende:
Dikke lompe knotsen zijn het. Dat ben ik niet gewend om in mn hand te hebben.
:')
pi_182709383
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 11:00 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

:')
:D
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_182710255
Hmm maar eens even goed uitzoeken dan of dat de moeite is..
everyone's a critic...
even you ! !
pi_182710444
Toen ik mijn fiets kocht, ging mijn voorkeur uit naar de Ultegra/Dura ace mix variant maar de kleurstelling van die fiets vond ik afschuwelijk. Ik wilde de Carbon mat zwarte uitvoering maar die was dus met 105. Ik dacht dan ga ik die na een tijdje wel upgraden. 105 spul zal wel niet heel goed zijn (dacht ik toen) ondertussen kan ik geen reden bedenken om een dure groep (Ultegra of dura ace) er op te gooien. Ik doe geen wedstrijden ik klim nooit en het 105 spul is nooit kapot gegaan of slecht qua werking geweest. Ik krijg wel regelmatig commentaar van mensen och maar een 105 groep op zo’n fiets? Uiteraard hebben de dan zelf Ultegra of Dura ace en fietsen ze gemiddeld net aan recreatief 5000 km per jaar :-)

[ Bericht 0% gewijzigd door RicoVV op 24-10-2018 12:19:46 ]
pi_182710476
Ergens is het natuurlijk ook veel leuker om met een of andere tiagra-sensa alles en iedereen op veel te dure fietsjes voorbij te fietsen.
pi_182710494
Mjah daar moet je voor trainen, gedver.

Dan je pats-rechten maar gewoon kopen in de vorm van een dure fiets.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 12:10:22 #75
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_182710662
Lekker boeiend hoe duur je fiets is tov hoeveel je fietst.
Hier staat een fiets met chorus en bullet ultra wielen. Ik zit dit jaar nog onder de 5K...
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  FOK!fotograaf woensdag 24 oktober 2018 @ 12:33:28 #76
145146 Andyy
pi_182711053
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 11:43 schreef dop het volgende:

[..]

wat is er stijver aan dura ace? (je lijkt iets te roepen waar van je werkelijk niet weet hoe het zit)

Als stijver en lichter het uitgangspunt was dan zou iedereen met meer exotische onderdelen rijden.
profs kijken er 95% van de gevallen niet eens naar, ze rijden wat de sponser voorschrijft.
Banden keuzen, en soort wiellen kunnen in sommige gevallen bepalend zijn voor het resultaat.
Maar noem 1 voorbeeld waar de groepset bepalend is voor het wel of niet winnen van en wedstrijd.

en over gewicht
een 7000 groep weegt ongeveer 400 gram zwaarder dan 9100, maar ga je voor di2 disc 9170 dan is dat nog geen 100gram verschil.
met een 105 groep kun je ook gewoon een fiets opbouwen die tegen de uci gewichts limiet zit van 6,8 kilo.
de meeste winst zit overigens in aero dynamca, en juist in het tijdrijden waar dit het belangrijkste is wegen de fietsen tot ruim een kilo zwaarder. (klimmen buiten beschouwing gelaten)
Voor een TT fiets zou ik wel elektrisch willen, kun je in je houding blijven zitten en schakelen tegelijk
  woensdag 24 oktober 2018 @ 12:35:08 #77
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182711076
quote:
6s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 12:33 schreef Andyy het volgende:

[..]

Voor een TT fiets zou ik wel elektrisch willen, kun je in je houding blijven zitten en schakelen tegelijk
Dat kan mechanisch ook hoor.
  FOK!fotograaf woensdag 24 oktober 2018 @ 12:37:01 #78
145146 Andyy
pi_182711113
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 12:35 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Dat kan mechanisch ook hoor.
Ik doelde er meer op dat je vanuit je beide houdingen kunt schakelen, maar je hebt gelijk :P
  woensdag 24 oktober 2018 @ 12:40:48 #79
545 dop
:copyright: dop
pi_182711188
quote:
6s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 12:37 schreef Andyy het volgende:

[..]

Ik doelde er meer op dat je vanuit je beide houdingen kunt schakelen, maar je hebt gelijk :P
sprint shifters zijn ook best mooi/handig
Zijn zeker wel voordelen te verzinnen aan Di2
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  woensdag 24 oktober 2018 @ 12:43:51 #80
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182711249
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 12:40 schreef dop het volgende:

[..]

sprint shifters zijn ook best mooi/handig
Zijn zeker wel voordelen te verzinnen aan Di2
Ook nadelen. ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')