Waarom zou je er geen wedstrijd mee kunnen rijden?quote:Op maandag 22 oktober 2018 22:25 schreef Coppi het volgende:
Niks mis met 105 als je er geen wedstrijden mee rijdt. Gewoon degelijk spul.
Het kan natuurlijk best. Alle Shimanigroepen vanaf 105 zijn oke. Maar in een wedstrijd wil je optimaal voorbereid zijn. Dure ace is net wat lichter, stijver, responsiever onder maximale belasting en heeft Di2. Zelf merkte ik niets in de overgang van 105 naar Ultegra.quote:Op maandag 22 oktober 2018 23:26 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Waarom zou je er geen wedstrijd mee kunnen rijden?
Net alsof je als bolle wedstrijdtoerder daar iets van merkt.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 09:17 schreef Coppi het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk best. Alle Shimanigroepen vanaf 105 zijn oke. Maar in een wedstrijd wil je optimaal voorbereid zijn. Dure ace is net wat lichter, stijver, responsiever onder maximale belasting en heeft Di2. Zelf merkte ik niets in de overgang van 105 naar Ultegra.
In die zin vind ik de wielen opvallender.quote:Op maandag 22 oktober 2018 22:29 schreef Reintji het volgende:
[..]
Nee, heb zelf ook. Maar verwachtte dat niet op een fiets uit deze prijsklasse.
Wat een flauwekul. Je staat hier nu dus gewoon te verkondigen dat je niks te zoeken hebt in een westrijd als je niet de duurste groep erop hebt zitten. Zelfs profs rijden niet allemaal met het duurste.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 09:17 schreef Coppi het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk best. Alle Shimanigroepen vanaf 105 zijn oke. Maar in een wedstrijd wil je optimaal voorbereid zijn. Dure ace is net wat lichter, stijver, responsiever onder maximale belasting en heeft Di2. Zelf merkte ik niets in de overgang van 105 naar Ultegra.
Onzin. Lees eerst rustig mijn reactie nog eens.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 09:55 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. Je staat hier nu dus gewoon te verkondigen dat je niks te zoeken hebt in een westrijd als je niet de duurste groep erop hebt zitten. Zelfs profs rijden niet allemaal met het duurste.
Onzin natuurlijk, je gaat echt geen meter harder rijden als je met dura ace rijdt ipv 105. Mocht het dan wel over gewichtsverschil gaan dan maakt het in NL nog niets uit, gewicht is op het vlakke nihil van invloed op snelheid. Een 105 achterderailleur is even snel af te stellen als een Di2 of Dura ace mechanisch. En de voor derailleur maakt toch niet uit, aangezien toch alles op groot voor wordt gereden.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 09:17 schreef Coppi het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk best. Alle Shimanigroepen vanaf 105 zijn oke. Maar in een wedstrijd wil je optimaal voorbereid zijn. Dure ace is net wat lichter, stijver, responsiever onder maximale belasting en heeft Di2. Zelf merkte ik niets in de overgang van 105 naar Ultegra.
wat is er stijver aan dura ace? (je lijkt iets te roepen waar van je werkelijk niet weet hoe het zit)quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 09:17 schreef Coppi het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk best. Alle Shimanigroepen vanaf 105 zijn oke. Maar in een wedstrijd wil je optimaal voorbereid zijn. Dure ace is net wat lichter, stijver, responsiever onder maximale belasting en heeft Di2. Zelf merkte ik niets in de overgang van 105 naar Ultegra.
quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 13:15 schreef Tommeke het volgende:
Als ik een criterium ragbak zou samenstellen, zou dat met 105 zijn. En dan misschien iets meer geld naar de wielen. Hoewel ik zelf ook koers op zware wielen van 1700 gram ofzo. Boeit ook niet zoveel.
Verder aluminium frame zoals Allez Sprint of Caad 10 ofzo.
Volgens mij is de argumentatie vooral; wat je kan besteden. Je hoort toch altijd studenten die net 105 kunnen bekostigen en zodra ze student af komt er meteen die dura-ace afgemonteerde fiets.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 18:32 schreef kaasplankje het volgende:
Interessante discussie hoor. Is een 105 groep intrinsiek minder snel in een amateur of trimmers wedstrijd vergeleken met dura ace?
Verlies je een wedstrijd of behaal je een minder resultaat door te rijden met een lagere kwaliteit afmontage (en dan mbt de groep, wielen en frame buiten beschouwing gelaten) ?
Rij al jaren met sram en dat nooit gehad. #boelnietvoorelkaar.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 21:47 schreef Tommeke het volgende:
Je ken beter 105 kopen en een iets beter frame/wielen ipv Ultegra denk ik.
Dat gezegd hebbende: Een falende SRAM Force groep heeft mij tot twee keer toe een korte klassering gekost. Een keer zat ik aan ‘t eind van een waaierkoers nog bij de laatste 9 man denk ik. Met nog 8 km te gaan sloeg m’n ketting tussen derailleur en ‘t onderste wieltje. De andere keer gebeurde dat toen ik naar een kopgroep sprong.
Weet nog steeds niet hoe dat kwam.
#dontracewhatyoucantreplacequote:Op dinsdag 23 oktober 2018 22:09 schreef Patroon het volgende:
[..]
Rij al jaren met sram en dat nooit gehad. #boelnietvoorelkaar.
Ik ben ook van mening dat je het beste kunt koersen op een goed stijf frame met goedkope groep. Je neemt namelijk meer risico op een fiets, waarbij vervanging financieel niet zoveel pijn doet. Als je op een fiets van bijv 4k een gaatje in moet duiken, zal je misschien net een fractie eerder remmen. Als je voor podium de laatste rondes van een criterium rijdt, moet je al een beetje levensmoe zijn, dan wil je die kopzorgen er niet bij
Das een goeie uitleg👏quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 22:09 schreef Patroon het volgende:
[..]
Rij al jaren met sram en dat nooit gehad. #boelnietvoorelkaar.
Ik ben ook van mening dat je het beste kunt koersen op een goed stijf frame met goedkope groep. Je neemt namelijk meer risico op een fiets, waarbij vervanging financieel niet zoveel pijn doet. Als je op een fiets van bijv 4k een gaatje in moet duiken, zal je misschien net een fractie eerder remmen. Als je voor podium de laatste rondes van een criterium rijdt, moet je al een beetje levensmoe zijn, dan wil je die kopzorgen er niet bij
Je moet dan de rest ook wisselen...sram remmen hebben een langere kabeltrek bij remmenquote:Op woensdag 24 oktober 2018 10:30 schreef the_critic het volgende:
Gister voor eerst op m'n 'slechtweerfiets' gereden met sram... Damn wat liggen die handgrepen slecht in mijn hand, vergeleken met Shimano.. Misschien maar eens kijken naar 2e hands grepen om te gaan wisselen binnenkort...
Serieus?! Hmm das kut..quote:Op woensdag 24 oktober 2018 10:43 schreef Patroon het volgende:
[..]
Je moet dan de rest ook wisselen...sram remmen hebben een langere kabeltrek bij remmen
Ja ik heb eens shimano remmen geprobeerd op sram levers, maar dat was echt aan-uit remmen, dus van niets naar bijna blokkeren..quote:
Ik heb het precies andersom, als ik weer op die kutgiant stap met die shimanogrepen.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 10:30 schreef the_critic het volgende:
Gister voor eerst op m'n 'slechtweerfiets' gereden met sram... Damn wat liggen die handgrepen slecht in mijn hand, vergeleken met Shimano.. Misschien maar eens kijken naar 2e hands grepen om te gaan wisselen binnenkort...
quote:Op woensdag 24 oktober 2018 10:59 schreef muzas het volgende:
Dikke lompe knotsen zijn het. Dat ben ik niet gewend om in mn hand te hebben.
Voor een TT fiets zou ik wel elektrisch willen, kun je in je houding blijven zitten en schakelen tegelijkquote:Op dinsdag 23 oktober 2018 11:43 schreef dop het volgende:
[..]
wat is er stijver aan dura ace? (je lijkt iets te roepen waar van je werkelijk niet weet hoe het zit)
Als stijver en lichter het uitgangspunt was dan zou iedereen met meer exotische onderdelen rijden.
profs kijken er 95% van de gevallen niet eens naar, ze rijden wat de sponser voorschrijft.
Banden keuzen, en soort wiellen kunnen in sommige gevallen bepalend zijn voor het resultaat.
Maar noem 1 voorbeeld waar de groepset bepalend is voor het wel of niet winnen van en wedstrijd.
en over gewicht
een 7000 groep weegt ongeveer 400 gram zwaarder dan 9100, maar ga je voor di2 disc 9170 dan is dat nog geen 100gram verschil.
met een 105 groep kun je ook gewoon een fiets opbouwen die tegen de uci gewichts limiet zit van 6,8 kilo.
de meeste winst zit overigens in aero dynamca, en juist in het tijdrijden waar dit het belangrijkste is wegen de fietsen tot ruim een kilo zwaarder. (klimmen buiten beschouwing gelaten)
Dat kan mechanisch ook hoor.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 12:33 schreef Andyy het volgende:
[..]
Voor een TT fiets zou ik wel elektrisch willen, kun je in je houding blijven zitten en schakelen tegelijk
Ik doelde er meer op dat je vanuit je beide houdingen kunt schakelen, maar je hebt gelijkquote:
sprint shifters zijn ook best mooi/handigquote:Op woensdag 24 oktober 2018 12:37 schreef Andyy het volgende:
[..]
Ik doelde er meer op dat je vanuit je beide houdingen kunt schakelen, maar je hebt gelijk
Ook nadelen.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 12:40 schreef dop het volgende:
[..]
sprint shifters zijn ook best mooi/handig
Zijn zeker wel voordelen te verzinnen aan Di2
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |