abonnement Unibet Coolblue
pi_185606135
Minister wil minder werkdruk wetenschappers

De werkdruk van wetenschappers moet omlaag. Minister Ingrid van Engelshoven (Wetenschap) heeft betrokken organisaties gevraagd een plan op te stellen om dit aan te pakken. Wetenschappelijk personeel moet aan steeds meer studenten onderwijs geven. Ook hebben ze het gevoel dat ze alleen carrière kunnen maken door bijvoorbeeld zo veel mogelijk te publiceren.

Het is de bedoeling dat de universiteiten, de organisatie voor wetenschappelijk onderzoek NWO en de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen later dit jaar met voorstellen komen. De bewindsvrouw wil meer langdurige aanstellingen en betere carrièremogelijkheden. Een carrière moet niet langer afhangen van het scoren van zo veel mogelijk publicaties in zo belangrijk mogelijke tijdschriften, maar van de impact die het onderzoek heeft op de maatschappij. Het ,,uitblinken in zowel onderwijs, onderzoek als impact, legt de lat wel heel erg hoog'', aldus de minister over de huidige situatie.

https://www.ad.nl/politie(...)nschappers~a79cc334/
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 14 maart 2019 @ 13:22:52 #127
8369 speknek
Another day another slay
pi_185606182
Fijn, nu voel ik me minder schuldig dat ik morgen niet ga staken tegen de hoge werkdruk, omdat ik het te druk heb.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_185606265
Probleem: hoe ga je die impact meten?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Moderator donderdag 14 maart 2019 @ 14:57:27 #129
45833 crew  Fogel
pi_185607638
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2019 12:45 schreef Felagund het volgende:
[..]

In Bergen, Noorwegen. :+
Regenonderzoek?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_185607931
quote:
1s.gif Op donderdag 14 maart 2019 14:57 schreef Fogel het volgende:
[..]

Regenonderzoek?
Niet direct, wel lagedrukgebieden (xtratropische cyclonen) en de invloed van de zee op lagedrukgebieden, dus gerelateerd. :+
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_185607969
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2019 12:45 schreef Felagund het volgende:
[..]

In Bergen, Noorwegen. :+
Ik was afgelopen zomer in Bergen voor een meeting, althans een stukje buiten Bergen (Osøyro). Mooie omgeving hoor!
Jesus saves but death prevails.
  Moderator donderdag 14 maart 2019 @ 15:39:08 #132
45833 crew  Fogel
pi_185608353
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 15:12 schreef Felagund het volgende:
[..]

Niet direct, wel lagedrukgebieden (xtratropische cyclonen) en de invloed van de zee op lagedrukgebieden, dus gerelateerd. :+
Wel belangrijk zo in de regenhoofdstad van Noorwegen ;)

Begin maart ga ik weer eens naar Bergen, lang geleden.

En relevant voor dit topic: heb zojuist een ‘go ahead’ gekregen om mijn phd af te maken na jaren met pauze om verschillende redenen. Drie maanden vrij (over iets meer dan een jaar) met behoud van loon kreeg ik van mijn werkgever O+ om dit hoofdstuk af te kunnen sluiten in 2020.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_185608494
quote:
1s.gif Op donderdag 14 maart 2019 15:39 schreef Fogel het volgende:
[..]

Wel belangrijk zo in de regenhoofdstad van Noorwegen ;)

Begin maart ga ik weer eens naar Bergen, lang geleden.

En relevant voor dit topic: heb zojuist een ‘go ahead’ gekregen om mijn phd af te maken na jaren met pauze om verschillende redenen. Drie maanden vrij (over iets meer dan een jaar) met behoud van loon kreeg ik van mijn werkgever O+ om dit hoofdstuk af te kunnen sluiten in 2020.
Wat een mooi nieuws! Gefeliciteerd!
Ik weet het ook niet
pi_185608629
Welke bioloog hier kan mij uitleggen hoe bio-massa CO2-neutraal is ?
En dan in de zin hoe de regering het definieert.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_185623355
quote:
1s.gif Op donderdag 14 maart 2019 15:39 schreef Fogel het volgende:
[..]

Wel belangrijk zo in de regenhoofdstad van Noorwegen ;)

Begin maart ga ik weer eens naar Bergen, lang geleden.

En relevant voor dit topic: heb zojuist een ‘go ahead’ gekregen om mijn phd af te maken na jaren met pauze om verschillende redenen. Drie maanden vrij (over iets meer dan een jaar) met behoud van loon kreeg ik van mijn werkgever O+ om dit hoofdstuk af te kunnen sluiten in 2020.
Gefeliciteerd, dat is geweldig nieuws! Hopelijk kan je het idd dan echt afsluiten.

Begin maart als in een paar weken terug? Of volgend jaar? :D
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_185623369
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 15:15 schreef Shivo het volgende:
[..]

Ik was afgelopen zomer in Bergen voor een meeting, althans een stukje buiten Bergen (Osøyro). Mooie omgeving hoor!
Mooie omgeving inderdaad, ondanks dat het met het weer niet altijd meezit. Ook een fijne internationale werkomgeving hier. ^O^
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_185623677
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 13:26 schreef Lyrebird het volgende:
Probleem: hoe ga je die impact meten?
Sociale wetenschappers weten wel raad met die vraag.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_185623733
Ik ben inmiddels een jaar geleden uit de wetenschap gestapt en ben een gelukkig mens. Het doet me vooral deugd dat ik een bijdrage kan leveren aan het verminderen van de werkdruk voor onderzoekers door te zorgen dat de faciliteiten voor hen op orde zijn.

Een paar dingen waar we aan werken zijn bijvoorbeeld opslagruimte voor grotere hoeveelheden onderzoeksdata waar onderzoekers zelf geen tarief voor hoeven te betalen en een visualisatiedienst om onderzoekers te helpen resultaten uit hun onderzoek op een laagdrempelige manier met een breed publiek te delen. Allemaal leuke projecten waarin ik met een hoop nerds (ICT'ers, onderzoekers en creatievelingen) samen mag werken. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 15 maart 2019 @ 10:39:39 #139
45833 crew  Fogel
pi_185623951
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 10:02 schreef Felagund het volgende:
[..]

Gefeliciteerd, dat is geweldig nieuws! Hopelijk kan je het idd dan echt afsluiten.

Begin maart als in een paar weken terug? Of volgend jaar? :D
Thanks!

Uhm, my bad, bedoelde begin april, over een paar weken dus.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_185625053
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 10:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben inmiddels een jaar geleden uit de wetenschap gestapt en ben een gelukkig mens.
Onderzoek is leuk; alles er om heen vind ik minder. Lesgeven kan ook leuk zijn, maar dat gaat hier gepaard met veel bureaucratie.

Als ik mijn huidige project vlot kan trekken, dan gaat dat een startup worden. En dan hoef ik niet meer zo nodig voor de klas te staan.

Ik vind de onzekerheid (geen tenure, altijd maar afwachten of fondsenwerving positief uitpakt) ondertussen fnuikend worden. Tijd om het heft in eigen hand te nemen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_185625066
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 11:46 schreef Lyrebird het volgende:

Ik vind de onzekerheid (geen tenure, altijd maar afwachten of fondsenwerving positief uitpakt) ondertussen fnuikend worden. Tijd om het heft in eigen hand te nemen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_185625112
Ik vind onderzoek ook nog steeds heel leuk. Maar er zijn meer dingen die ik leuk vind en waar ik goed in ben. Ik denk dat ik onderzoek niet een beetje erbij zou kunnen doen, dus ik heb er nu voor gekozen om helemaal geen onderzoek meer te doen (los van het afronden van zaken die al liepen).

Ik kreeg op een bepaald moment een aanbod om zelfstandig onderzoek in deeltijd te doen en dat was heel verleidelijk, maar uiteindelijk heb ik het afgeslagen. En in m'n nieuwe baan gaat het zo goed dat ik binnen een jaar al promotie heb gemaakt. Voor mij is het vooral zaak dat ik niet te zeer verstrengeld raak met de bestuurlijke kant van de universiteit, want het politieke gedoe vreet een hoop energie en ik vind er niks aan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 15 maart 2019 @ 13:48:19 #143
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185627583
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 10:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben inmiddels een jaar geleden uit de wetenschap gestapt en ben een gelukkig mens. Het doet me vooral deugd dat ik een bijdrage kan leveren aan het verminderen van de werkdruk voor onderzoekers door te zorgen dat de faciliteiten voor hen op orde zijn.

Een paar dingen waar we aan werken zijn bijvoorbeeld opslagruimte voor grotere hoeveelheden onderzoeksdata waar onderzoekers zelf geen tarief voor hoeven te betalen en een visualisatiedienst om onderzoekers te helpen resultaten uit hun onderzoek op een laagdrempelige manier met een breed publiek te delen. Allemaal leuke projecten waarin ik met een hoop nerds (ICT'ers, onderzoekers en creatievelingen) samen mag werken. O+
Wij hebben daar ook veel mee te maken maar het voelt voor mij een beetje als een oplossing maken voor een probleem dat er niet is. Van de NWO moet de data open zijn voor het publiek wat ik mis is het publiek dat terrabytes aan imaging data per publicatie gaat zitten doorspitten... Wat je uiteindelijk krijgt is een hele mooie infrastructuur voor data waar niets mee gebeurt.

Bij een rondvraag over wie er imaging data van anderen zou durven gebruiken voor zijn eigen analyse gingen er eigenlijk geen vingers omhoog... De enige mogelijke "toepassing" die naar boven kwam borrelen is anderen proberen de vooien af te vangen, en daarvan werd ook toegegeven dat dat alleen maar zou gebeuren bij tegenstrijdige resultaten, en toegegeven daar wordt de wetenschap ook beter van.

Het grootste probleem dat telkens wordt aangekaart is wat is 'data' en wat is 'alle data', de antwoorden daarop verschillen van alles wat maar wordt gegenereerd (incl. probeersels, fouten, en mislukte experimenten) maar zie dat maar eens correct te annoteren, een andere is alleen wat gepubliceerd is, en nog van alles wat daar tussenin ligt.

Ik vind het een lastig probleem waarvan ik me afvraag of het een probleem is of iets is wat we verzonnen hebben en nu moeten oplossen. Ik genereer ongeveer 20TB aan data per jaar, en ik denk dat er niemand op zit te wachten om ook maar iets met die data te doen....

Ik ben volledig voor open science, maar ik denk dat het ideaal waarvoor het bedacht is, falsificatie, toegankelijkheid voor de geintresseerd leek, etc een beetje voorbijgestreefd wordt. Als er een geintreseerde leek komt die mijn data wil inzien aan de hand van mijn open gepubliceerde artikelen dan stuur ik het hem of haar met plezier op, inclusief de nodige annotatie. Ik zie niet direct in waarom dit ook beschikbaar zou moeten als er geen geintresseerde leek is...

(en als er dan GB per jaar bedragen aan komen te hangen wordt het helemaal kapitaal vernietiging in mijn ogen)

[ Bericht 1% gewijzigd door Bosbeetle op 15-03-2019 13:53:24 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_185628012
Wij hebben wel eens aan een pilot voor de Optical Society of America meegewerkt, waarbij alle data via open source software door iedereen te bewonderen was. Dat ging via een viewer van de NIH, Volview.

Gegarandeerde peer-reviewed publicatie, wat wil je nog meer! Heb er wat citaties aan overgehouden.

Die pilot is uiteindelijk mislukt. Dat Volview was niet erg gebruiksvriendelijk. Amira of ImageJ was beter geweest, maar weet niet meer of die paketten er toen al waren. En dat data minen bleek niet zo populair te zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 16-03-2019 00:50:45 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_185633326
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 13:48 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]

Wij hebben daar ook veel mee te maken maar het voelt voor mij een beetje als een oplossing maken voor een probleem dat er niet is.
Ik heb het vooral over werkopslag en back-ups. Zelf geloof ik niet zo in open data. Zeker voor mensgericht onderzoek is dat heel problematisch.

Een systeem voor de publicatie van onderzoeksgegevens hebben we al. Dat komt niet vanuit ons maar de Bibliotheek. Het wordt (nog) nauwelijks gebruikt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_185633679
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 10:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben inmiddels een jaar geleden uit de wetenschap gestapt en ben een gelukkig mens. Het doet me vooral deugd dat ik een bijdrage kan leveren aan het verminderen van de werkdruk voor onderzoekers door te zorgen dat de faciliteiten voor hen op orde zijn.

Een paar dingen waar we aan werken zijn bijvoorbeeld opslagruimte voor grotere hoeveelheden onderzoeksdata waar onderzoekers zelf geen tarief voor hoeven te betalen en een visualisatiedienst om onderzoekers te helpen resultaten uit hun onderzoek op een laagdrempelige manier met een breed publiek te delen. Allemaal leuke projecten waarin ik met een hoop nerds (ICT'ers, onderzoekers en creatievelingen) samen mag werken. O+
Fijn! Nerds O+

Ik ga de komenden weken invallen voor een zieke vwo-docent 1e graads natuurkunde, kijken of het middelbaar onderwijs bevalt. Werd gister gevraagd, vandaag aangenomen :P Ondertussen binnenkort nog naar een quant-dag van Aegon, kijken of data-analyse ook wat voor me is. Vind pielen met statistiek en Python ook erg leuk.

Zal mij benieuwen, nog nooit voor een middelbare schoolklas gestaan :P Hopelijk zijn ze liev.
-
pi_185633750
Oh ja, en heb bijna een tweede boek afgerond, over doorgeschoten patroonherkenning en Bayesiaanse inferentie in het christendom en hippe godsbewijzen zoals finetuning en het Kalam-argument.

Nou nog hopen dat het ooit wordt uitgegeven, want dat eerste boek is niet zo popi onder uitgevers blijkbaar :')
-
pi_185835350
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 13:48 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wij hebben daar ook veel mee te maken maar het voelt voor mij een beetje als een oplossing maken voor een probleem dat er niet is. Van de NWO moet de data open zijn voor het publiek wat ik mis is het publiek dat terrabytes aan imaging data per publicatie gaat zitten doorspitten... Wat je uiteindelijk krijgt is een hele mooie infrastructuur voor data waar niets mee gebeurt.

Bij een rondvraag over wie er imaging data van anderen zou durven gebruiken voor zijn eigen analyse gingen er eigenlijk geen vingers omhoog... De enige mogelijke "toepassing" die naar boven kwam borrelen is anderen proberen de vooien af te vangen, en daarvan werd ook toegegeven dat dat alleen maar zou gebeuren bij tegenstrijdige resultaten, en toegegeven daar wordt de wetenschap ook beter van.

Het grootste probleem dat telkens wordt aangekaart is wat is 'data' en wat is 'alle data', de antwoorden daarop verschillen van alles wat maar wordt gegenereerd (incl. probeersels, fouten, en mislukte experimenten) maar zie dat maar eens correct te annoteren, een andere is alleen wat gepubliceerd is, en nog van alles wat daar tussenin ligt.

Ik vind het een lastig probleem waarvan ik me afvraag of het een probleem is of iets is wat we verzonnen hebben en nu moeten oplossen. Ik genereer ongeveer 20TB aan data per jaar, en ik denk dat er niemand op zit te wachten om ook maar iets met die data te doen....

Ik ben volledig voor open science, maar ik denk dat het ideaal waarvoor het bedacht is, falsificatie, toegankelijkheid voor de geintresseerd leek, etc een beetje voorbijgestreefd wordt. Als er een geintreseerde leek komt die mijn data wil inzien aan de hand van mijn open gepubliceerde artikelen dan stuur ik het hem of haar met plezier op, inclusief de nodige annotatie. Ik zie niet direct in waarom dit ook beschikbaar zou moeten als er geen geintresseerde leek is...

(en als er dan GB per jaar bedragen aan komen te hangen wordt het helemaal kapitaal vernietiging in mijn ogen)
Beetje late reactie. Maar in mijn vakgebied (cancer genomics) is open data een must. Wordt heel veel gebruik van gemaakt. Ik vind het juist zo ongelofelijk onfatsoenlijk dat er onderzoekers (meestal klinici) zijn die weigeren hun data te delen.
Jesus saves but death prevails.
  Moderator maandag 25 maart 2019 @ 08:27:53 #149
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185837083
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 00:56 schreef Shivo het volgende:

[..]

Beetje late reactie. Maar in mijn vakgebied (cancer genomics) is open data een must. Wordt heel veel gebruik van gemaakt. Ik vind het juist zo ongelofelijk onfatsoenlijk dat er onderzoekers (meestal klinici) zijn die weigeren hun data te delen.
Daar snap ik het ook veel beter... dat komt vooral door de uniformiteit van de data, bij imaging is dat gewoon niet aan de orde en wordt het een heel ander beeld. Heel veel goede ideeën komen ook bij de genomics vandaan en die willen ze nu één op één toepassen op imaging en dat gaat gewoon niet.

Niet willen delen van data is inderdaad gewoon erg slecht en vrij onwetenschappelijk...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_185870568
https://www.ad.nl/binnenl(...)sappelgeur~a37ebd81/

Dat dit voorstel door de medisch-ethische commissie is gekomen, verbaast me. Experimenteren op gevangenen, zelfs als het onschuldig lijkt, heeft nogal wat haken en ogen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')