quote:Laatste update: Kernpunten uit Persconferentie 13.00 uur aldus Mevr. van Kammeren (Politie Oss)
-Ongeval gebeurd tussen 800-830 op een bewaakte spoorwegoverweg in Oss
-Ongeval met een elektrische (STINT) bakfiets - werd geschept door een intercity vanuit Den Bosch naar Oss met daarin 57 passagiers
-NS heeft speciaal telefoonnummer geopend voor mensen die met vragen/emoties en die hulp behoeven.
-Oorzaak/Toedracht van het ongeval nog onbekend
-4 kinderen omgekomen in de leeftijd van basisschoolleerlingen
-Meerdere kinderen komen uit één gezin, wordt niet bevestigd of zij allen omgekomen zijn of niet. Het zou gaan om kinderen uit in totaal drie gezinnen
-1 kind + 1 volwassene zwaar gewond in het ziekenhuis
-Politie gaat niet in op vragen over speculaties omtrent de bakfiets (al dan niet op hol geslagen/technisch mankement) en dat zal onderzoek moeten uitwijzen
quote:Vier kinderen omgekomen bij ongeluk op het spoor bij Oss
OSS - Bij het ongeluk tussen een trein en een elektrische bakfiets op het spoor bij Oss zijn vier kinderen omgekomen. Dat bevestigt de politie. Ook raakten een kind en een volwassene zwaargewond. Het ongeluk gebeurde donderdagochtend rond halfnegen. De twee gewonden liggen in kritieke toestand in het ziekenhuis.
De omgekomen kinderen kwamen van een voorschoolse opvang. De vrouw die de bakfiets bestuurde, kwam van een kinderdagverblijf en had net een of meer kinderen afgezet bij een school. Ze was op weg naar een volgende school. Dat zeggen mensen die de vrouw kennen. De politie bevestigt dat het ging om een bakfiets van een kinderdagverblijf, op weg naar een school in Oss.
In wijkcentrum de Hille aan de Looveltlaan 25 in Oss is een opvangcentrum ingericht. Hier kunnen mensen met vragen terecht, laat de gemeente Oss weten. Burgemeester Wobine Buijs geeft aan 'geschrokken te zijn'. "Dit raakt ons allemaal. We zijn enorm van slag. Wij leven mee met alle families, de school, de kinderopvang en alle andere betrokkenen", zegt ze.
Voor getuigen, waaronder meerdere kinderen, is Slachtofferhulp geregeld. Over de oorzaak van het ongeluk is nog niks bekend.
De politie gaf meteen na het ongeluk al aan dat het om een zeer ernstig ongeluk op het spoor ging waarbij zwaargewonden en mogelijk meerdere doden waren gevallen.
ProRail spreekt na het ongeluk van 'een inktzwarte dag'. "Dit is echt heel erg verschrikkelijk'', aldus een woordvoerder. Het spoorbedrijf gaat, zoals bij ieder ongeluk, onderzoeken wat er precies is misgegaan. Het ongeval gebeurde bij een bewaakte overgang. Topman Pier Eringa van ProRail gaat zelf naar Oss. "Het is verschrikkelijk voor de nabestaanden en betrokkenen. Hier zijn geen woorden voor", aldus Eringa.
Ook bij de NS is men zeer aangeslagen na het zware ongeluk. Ze laten weten verder nog geen details te hebben over de toedracht. Ze worden op de hoogte gehouden door de politie. De aanrijding gebeurde met een trein tussen Nijmegen en Den Bosch. Het treinverkeer ligt stil. "Hoe erg, dit dramatische ongeluk in Oss", reageert NS-topman Roger van Boxtel op Twitter. "Onze gedachten zijn bij de slachtoffers, hun nabestaanden, bij de gewonden en bij de reizigers en onze collega's die erbij waren. Wat een verdriet."
Onderzoeksraad voor Veiligheid
Onderzoekers van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn onderweg naar Oss. Dit laat de plaatsvervangend secretaris-directeur van de Onderzoeksraad weten.
Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur reageert op Twitter. "Uit de grond van mijn hart- heel erg veel sterkte aan alle betrokkenen', laat ze weten.
bronquote:Bij een ongeval op het spoor in Oss, waarbij een bakfiets is betrokken, zijn vanochtend zwaargewonden en mogelijk meerdere doden gevallen.
Volgens de politie zijn op de Braakstraat in de Brabantse plaats meerdere hulpdiensten aanwezig. Ook zijn traumahelikopters opgeroepen.
Meer informatie volgt
twitter:kingma_hylke twitterde op donderdag 20-09-2018 om 09:01:09Er is GRIP 2 gemaakt. #grip2 #Oss #braakstraat reageer retweet
Een bakfiets. Dat belooft niet veel goeds.twitter:politieob twitterde op donderdag 20-09-2018 om 08:49:17Hulpdiensten aanwezig in #Oss bij zeer ernstig ongeval op spoor #Braakstraat met trein en bakfiets. Zwaargewonden en mogelijk meerdere doden. Meer info volgt later. reageer retweet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op donderdag 20 september 2018 10:11 schreef Jor_Dii het volgende:
Dit is overigens het kinderdagverblijf waar de kinderen op zaten:http://kinderdagverblijfokido.nl/
Ouders en betrokkenen worden daar uiteraard nu opgevangen door slachtofferhulp.Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
Dus chauffeurs zonder pedagogische opleiding zouden geen kinderen rond moeten rijden, maar de eerste beste juf zonder chauffeursopleiding wel?quote:Op dinsdag 25 september 2018 18:48 schreef Fer het volgende:
[..]
Er zijn genoeg bezwaren tegen busjes. Geeft extra verkeer rond de school, in/uitstappen is vaak ook niet op de ideale plek. Soms moeten ze oversteken. Kinderen zitten ook zonder kinderzitjes erin. Chauffeurs zijn onbekend met de kinderen, geen pedagische opleiding.
Er moeten koppen rollen natuurlijk.quote:Op woensdag 26 september 2018 09:32 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik zag dit topic weer naar boven komen, en dacht; "ik zal eens even kijken waar het over gaat".
Maar blijkbaar is het nog steeds een "WAAR LIGT DE SCHULD?!?!?!!!11??!" topic.
Dom schapen-gedrag...quote:Op woensdag 26 september 2018 09:33 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Er moeten koppen rollen natuurlijk.
Zodra het stint bedrijfje failliet is kunnen alle mensen weer rustig gaan slapen
Ja erger nog, ook al was het een dom ongeluk, we moeten ons dan massaal gaan inzetten dat we domme ongelukken voorkomen door, laten we zeggen, alle spoorwegovergangen te sluiten en er tunnels neer te zetten!quote:Op woensdag 26 september 2018 09:35 schreef robijntjestralendwit het volgende:
[..]
Dom schapen-gedrag...
Een ongeluk wat niet voorkomen had kunnen worden bestaat blijkbaar niet, want de verschillende onderzoeken afwachten is ook al te veel gevraagd.
Lekker sarcastisch. Het initiatief is landelijk omarmd en er is giga veel geld opgehaald inderdaad voor de uitvaart van de kinderen en nazorg voor de twee overlevenden en nabestaanden/mensen die betrokken waren (zoals de machinist). Deze mensen verdienen alle support die ze maar kunnen krijgen wat mij betreft.quote:Op woensdag 26 september 2018 09:43 schreef Ingolstadt het volgende:
Gelukkig is er inmiddels 250K gedoneerd, krijgen alle kinderen tenminste een gouden kist.
Ja wel eens, maar ook een klap in t gezicht voor de nabestaanden van alle overleden mensen op t spoor die een berichtje op pagina 17 van de Telegraaf kregen zonder crowdfunding.quote:Op woensdag 26 september 2018 09:49 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Lekker sarcastisch. Het initiatief is landelijk omarmd en er is giga veel geld opgehaald inderdaad voor de uitvaart van de kinderen en nazorg voor de twee overlevenden en nabestaanden/mensen die betrokken waren (zoals de machinist). Deze mensen verdienen alle support die ze maar kunnen krijgen wat mij betreft.
Daar hebben wij het onderling ook veelvuldig over.. waarom wordt dit wel opgepikt door de media en andere gevallen niet? Zou het minder in het nieuws zijn geweest als het bijvoorbeeld slechts 1 kind zou zijn geweest? Zelfs volgende week worden hier nog evenementen versoberd of afgelast door het ongeluk. Dat maakt het inderdaad cru naar andere gevallen.quote:Op woensdag 26 september 2018 09:54 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ja wel eens, maar ook een klap in t gezicht voor de nabestaanden van alle overleden mensen op t spoor die een berichtje op pagina 17 van de Telegraaf kregen zonder crowdfunding.
Ik begrijp t heus wel, maar is soms beetje cru.
Aangrijpend.quote:Op woensdag 26 september 2018 10:07 schreef Jor_Dii het volgende:
https://www.bd.nl/oss/sch(...)elfde-zijn~ae1fb27e/
En die lui van doneeractie.nl zitten er deze winter ook gelijk warmpjes bij.quote:Op woensdag 26 september 2018 09:43 schreef Ingolstadt het volgende:
Gelukkig is er inmiddels 250K gedoneerd, krijgen alle kinderen tenminste een gouden kist.
Ze bieden een gestroomlijnd platform waarop doneren met een paar klikken te doen is, dus ja ik snap op zich wel dat ze een bepaald percentage opstrijken en dat voor de eigen boterham / verbetering website willen gebruiken.quote:Op woensdag 26 september 2018 10:50 schreef Eix het volgende:
[..]
En die lui van doneeractie.nl zitten er deze winter ook gelijk warmpjes bij.De een zijn dood is de ander zijn brood.
Hoewel ze erg 'loyaal' () zijn en een korting geven die niet genoemd mag worden. Zo staat in een artikel op rtlnieuws: https://www.rtlnieuws.nl/(...)tie-slachtoffers-oss
Overigens doet dat bedrijf niets verkeerd. Althans, over de hoogte van de transactiekosten kun je twisten (zie https://tweakers.net/nieu(...)en-na-actie-acm.html ). Maar dat ze een percentage van de donaties pakken staat gewoon op hun site.
Oh ik snap het ook wel hoor.quote:Op woensdag 26 september 2018 11:27 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ze bieden een gestroomlijnd platform waarop doneren met een paar klikken te doen is, dus ja ik snap op zich wel dat ze een bepaald percentage opstrijken en dat voor de eigen boterham / verbetering website willen gebruiken.
Mag die "hardwerkende Nederlander" dan niets verdienen?quote:Op woensdag 26 september 2018 12:28 schreef Mr.Ping het volgende:
De eigenaar van die site heeft al 50k binnen geharkt.
Past beter in dit topic.quote:Op woensdag 26 september 2018 13:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
Heksenjacht op tientallen mensen na asociale grappen spoordrama Oss
UPDATEOp sociale media is een heksenjacht gaande op tientallen mensen die grappen plaatsen over de slachtoffertjes van het spoorongeluk in Oss. Sommigen van hen voelen zich zo bedreigd dat ze hun account verwijderen. De politie roept de 'jagers' op om niet voor eigen rechter te spelen.
Wat loop je toch weer te zeuren. Wat is er mis met een discussie over mogelijke oorzaken en de maatregelen die daarop zouden moeten volgen?quote:Op woensdag 26 september 2018 09:32 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik zag dit topic weer naar boven komen, en dacht; "ik zal eens even kijken waar het over gaat".
Maar blijkbaar is het nog steeds een "WAAR LIGT DE SCHULD?!?!?!!!11??!" topic.
Dit is een discussie topic dus het is hier verboden om een discussie te voeren.quote:Op woensdag 26 september 2018 13:16 schreef matspontius het volgende:
[..]
Wat loop je toch weer te zeuren. Wat is er mis met een discussie over mogelijke oorzaken en de maatregelen die daarop zouden moeten volgen?
Mooi zo, die zullen het voortaan wel laten om dit soort vreselijke uitspraken het internet op te gooienquote:Op woensdag 26 september 2018 13:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
Heksenjacht op tientallen mensen na asociale grappen spoordrama Oss
UPDATEOp sociale media is een heksenjacht gaande op tientallen mensen die grappen plaatsen over de slachtoffertjes van het spoorongeluk in Oss. Sommigen van hen voelen zich zo bedreigd dat ze hun account verwijderen. De politie roept de 'jagers' op om niet voor eigen rechter te spelen.
Even azijnpissen, maar het niet controleren op aanwezigheid bij aanvang van de lessen is hier ook weleens duur komen staan.quote:Op woensdag 26 september 2018 10:07 schreef Jor_Dii het volgende:
https://www.bd.nl/oss/sch(...)elfde-zijn~ae1fb27e/
Ging toen om een jongetje wat was weggelopen in de ochtend en pas opgemerkt werd, toen hij niet thuis kwam in de middag.quote:Schooldirecteur Peter Janssen zit donderdag bij het kringgesprek van groep 1/2 als zijn telefoon trilt. Of hij al heeft gehoord van het ongeluk, even verderop bij het spoor in Oss? Janssen heeft dan nog geen idee, maar in de klas valt hem plots een leeg stoeltje op. Het zal toch hopelijk niet?
De directeur van basisschool De Korenaer schakelt de hulp in van twee collega’s. Samen gaan ze alle klassen af om te zien of er kinderen missen. Al snel ontdekken ze dat vijf leerlingen ontbreken, zonder dat ze daar een afmelding van hebben. Bij Janssen dringt het besef door dat er misschien wel iets heel ergs is gebeurd aan het begin van deze schooldag.
Het was een reactie op iemand die stelde dat een stint alleen gekozen is voor de lage kosten.quote:Op woensdag 26 september 2018 09:19 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dus chauffeurs zonder pedagogische opleiding zouden geen kinderen rond moeten rijden, maar de eerste beste juf zonder chauffeursopleiding wel?
1. Transactiekosten zijn bij lang na geen 85 cent, daar gaat een groot gedeelte weg naar de eigenaar van de website. Je hebt het hier al snel over 10k teveel aan "kosten".quote:Op woensdag 26 september 2018 12:06 schreef Eix het volgende:
[..]
Oh ik snap het ook wel hoor.
Bij een donatie van 5 euro wordt dus ¤0,85 transactiekosten en 6% commissie ingehouden. En dus betaal je effectief ¤1,15 aan die website. En gaat slechts ¤3,85 naar het doel. Of mis ik iets?
Goede ontwikkeling inderdaad om andere mensen te bedreigen.quote:Op woensdag 26 september 2018 13:22 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mooi zo, die zullen het voortaan wel laten om dit soort vreselijke uitspraken het internet op te gooien
Erg hypocriet inderdaad. De ene tokkie-reactie is fout, de andere tokkie-reactie is wel goed.quote:Op woensdag 26 september 2018 14:09 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Goede ontwikkeling inderdaad om andere mensen te bedreigen.
Niet bepaald vanwege het feit dat het in mijn eigen woonplaats afspeelt. Dit soort mensen gun ik het om aan de schandpaal genageld te worden als ze zo openlijk reageren op dit soort vreselijke gebeurtenissen.quote:Op woensdag 26 september 2018 14:11 schreef GGMM het volgende:
[..]
Erg hypocriet inderdaad. De ene tokkie-reactie is fout, de andere tokkie-reactie is wel goed.
Alleen omdat meneertje zelf in Oss woont en het nu opeens heel erg is.
http://www.omroepbrabant.(...)fers+spoordrama.aspxquote:Ossenaren welkom in stadion TOP Oss om samen stil te staan bij slachtoffers spoordrama
OSS - Op 8 oktober wordt er een besloten bijeenkomst georganiseerd in het Osse theater De Lievekamp voor hulpverleners en andere direct betrokkenen bij het spoordrama. Ossenaren kunnen een registratie van deze bijeenkomst volgen op grote schermen in het stadion van TOP Oss. Dat zei Burgemeester Wobine Buijs woensdagmiddag tegen Omroep Brabant.
Dat vind ik een vrij primitieve reactie.quote:Op woensdag 26 september 2018 14:42 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Niet bepaald vanwege het feit dat het in mijn eigen woonplaats afspeelt. Dit soort mensen gun ik het om aan de schandpaal genageld te worden als ze zo openlijk reageren op dit soort vreselijke gebeurtenissen.
Dat kan en dat is je goed recht, ik denk daar anders over.quote:Op woensdag 26 september 2018 15:09 schreef GGMM het volgende:
[..]
Dat vind ik een vrij primitieve reactie.
Volgens mij is er geen belemmering voor iemand om een vergelijkbare site met een lager percentage op te zetten.quote:Op woensdag 26 september 2018 13:35 schreef Blik het volgende:
[..]
1. Transactiekosten zijn bij lang na geen 85 cent, daar gaat een groot gedeelte weg naar de eigenaar van de website. Je hebt het hier al snel over 10k teveel aan "kosten".
2. 6% is overmatig royaal betaald. Bij ¤250.000 is dat dus ¤15k wat de eigenaar van de site opstrijkt, voor enkel en alleen het bieden van een platform hiervoor. Aangezien we het hier over liefdadigheid hebben heb ik daar geen enkel goed woord voor over.
Er is werkelijk nul reden waarom 1 iemand hieraan 25k over moet houden. Laten we uitgaan van 3 gezinnen, 1 begeleidster en de machinist en dat dit eerlijk verdeeld wordt. Dan krijgen dus de families waarvoor de actie bedacht is bijna evenveel als de eigenaar van de website. Werkelijk schandalig.
Nu gaat er misschien nog een korting vanaf, heel loyaal van de eigenaar, maar normaliter geldt die korting niet en verdient die dus goud geld aan liefdadigheid. Dan wordt er soms afgegeven op een directeur van Unicef die misschien veel geld verdient. Maar dit is wat mij betreft vele malen schandaliger
Ja helemaal mee eens. Alleen heb ik met een keer klikken die kosten boven water.quote:Op woensdag 26 september 2018 13:35 schreef Blik het volgende:
[..]
1. Transactiekosten zijn bij lang na geen 85 cent, daar gaat een groot gedeelte weg naar de eigenaar van de website. Je hebt het hier al snel over 10k teveel aan "kosten".
2. 6% is overmatig royaal betaald. Bij ¤250.000 is dat dus ¤15k wat de eigenaar van de site opstrijkt, voor enkel en alleen het bieden van een platform hiervoor. Aangezien we het hier over liefdadigheid hebben heb ik daar geen enkel goed woord voor over.
Er is werkelijk nul reden waarom 1 iemand hieraan 25k over moet houden. Laten we uitgaan van 3 gezinnen, 1 begeleidster en de machinist en dat dit eerlijk verdeeld wordt. Dan krijgen dus de families waarvoor de actie bedacht is bijna evenveel als de eigenaar van de website. Werkelijk schandalig.
Nu gaat er misschien nog een korting vanaf, heel loyaal van de eigenaar, maar normaliter geldt die korting niet en verdient die dus goud geld aan liefdadigheid. Dan wordt er soms afgegeven op een directeur van Unicef die misschien veel geld verdient. Maar dit is wat mij betreft vele malen schandaliger
Ja precies. Echt letterlijk een dag later kwam er 2 kinderen om bij een woningbrand, daar hoorde je niemand over. Niet dat we nu allemaal overal bij moeten gaan stilstaan, nee just niet. Gewoon niet zo massaal lopen janken met z'n allen. Een keertje "oh wat erg he? Het zou je kind maar zijn!" en dan doorgaan met je leven.quote:Op woensdag 26 september 2018 10:00 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Daar hebben wij het onderling ook veelvuldig over.. waarom wordt dit wel opgepikt door de media en andere gevallen niet? Zou het minder in het nieuws zijn geweest als het bijvoorbeeld slechts 1 kind zou zijn geweest? Zelfs volgende week worden hier nog evenementen versoberd of afgelast door het ongeluk. Dat maakt het inderdaad cru naar andere gevallen.
Ik vind het juist behoorlijk fout. Familie van de slachtoffers heeft reden om gekwetst te zijn als ze zoiets lezen, dom tokkievolk dat plaatsvervangend gekwetst wordt irriteert mij nogal.quote:Op woensdag 26 september 2018 14:42 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Niet bepaald vanwege het feit dat het in mijn eigen woonplaats afspeelt. Dit soort mensen gun ik het om aan de schandpaal genageld te worden als ze zo openlijk reageren op dit soort vreselijke gebeurtenissen.
Kortom, het interesseert je geen ruk ......quote:Op woensdag 26 september 2018 17:23 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja precies. Echt letterlijk een dag later kwam er 2 kinderen om bij een woningbrand, daar hoorde je niemand over. Niet dat we nu allemaal overal bij moeten gaan stilstaan, nee just niet. Gewoon niet zo massaal lopen janken met z'n allen. Een keertje "oh wat erg he? Het zou je kind maar zijn!" en dan doorgaan met je leven.
Misschien hebben die zelf wel gedoneerd, weet jij veel...quote:Op woensdag 26 september 2018 09:54 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ja wel eens, maar ook een klap in t gezicht voor de nabestaanden van alle overleden mensen op t spoor die een berichtje op pagina 17 van de Telegraaf kregen zonder crowdfunding.
Ik begrijp t heus wel, maar is soms beetje cru.
Als je werkt hoef je de was niet meer te doen? Of je kind op te voeden of je huis schoon te maken? En je eet ook maar niet meer? Ik heb meer respect voor ouders die gewoon gaan werken.quote:Op vrijdag 28 september 2018 01:32 schreef Majoraan het volgende:
Ik vind iemand die thuis blijft voor zijn kind (als je de keuze hebt) helemaal niet lui. Het is veel makkelijker om te "werken" dan constant op te letten, op te voeden,terug te praten, altijd lief zijn en ondertussen de was draaien, het huis schoonmaken en koken etc. Respect voor de bewuste thuisblijfmoeder of vader. En ook respect voor mensen die het op een andere manier doen.
Oh nee, ik voel mij helemaal niet aangesprken. Het gaat mij om het opleidingsniveau. Natuurlijk zijn er zat taxichauffeurs die met alleen een rijbewijs B kinderen rond brengen, maar ik mag hopen dat minstens een vakopleiding verplicht wordt gesteld. Niet zozeer om de taxichauffeur een halve pedagoog te maken, maar een module "omgang met klanten" is wel het minimale.quote:Op woensdag 26 september 2018 13:31 schreef Fer het volgende:
[..]
Het was een reactie op iemand die stelde dat een stint alleen gekozen is voor de lage kosten.
Ik hoop trouwens niet dat je je aangesproken voelt, jij weet ook dat er op taxibusjes een ander kaliber chauffeur zit dan op een LTV vrachtwagen. Zeker nu je weer verloop krijgt, omdat de beter chauffeurs ergens anders beter kunnen verdienen en vertrekken.
School en BSO zijn twee losstaande zaken.quote:Op vrijdag 28 september 2018 05:36 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Oh nee, ik voel mij helemaal niet aangesprken. Het gaat mij om het opleidingsniveau. Natuurlijk zijn er zat taxichauffeurs die met alleen een rijbewijs B kinderen rond brengen, maar ik mag hopen dat minstens een vakopleiding verplicht wordt gesteld. Niet zozeer om de taxichauffeur een halve pedagoog te maken, maar een module "omgang met klanten" is wel het minimale.
Toch hoop ik ook dat vervoer van basisschoolkinderen (en andere vormen van vervoer van kwetsbaren) over gelaten wordt aan de professionals. De leerkracht geeft les aan kinderen, de chauffeur vervoert ze. Niet andersom, en helemaal niet omdat het lekker goedkoop is. Want dat is de enige reden dat die Stints worden ingezet. Maar daar hoor je niemand over. Nee, die boetekleed laten ze liggen...
Om het maar wat directer te zeggen: Het zou de directeur van de getroffen basisschool sieren als die zou erkennen dat dit een gevolg is van verkeerde bezuinigingrn. En bezuinigen doen de scholen nog steeds.
Welke van de twee heeft dan wel beroepschauffeurs op hun stints staan?quote:Op vrijdag 28 september 2018 05:39 schreef T-D het volgende:
[..]
School en BSO zijn twee losstaande zaken.
Geen idee. School is niet verantwoordelijk voor het vervoer van kinderen van en naar school.quote:Op vrijdag 28 september 2018 05:41 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Welke van de twee heeft dan wel beroepschauffeurs op hun stints staan?
Alle basisscholen die ik ken gebruiken voor vervoer van klassen touringcars. Voor een gemiddelde klas heb je ook 3 stints nodig. Erg onpraktisch.quote:Op vrijdag 28 september 2018 05:41 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Welke van de twee heeft dan wel beroepschauffeurs op hun stints staan?
En toch zetten ze hun leraren/begeleiders op hun vervoersmiddelen.quote:Op vrijdag 28 september 2018 05:42 schreef T-D het volgende:
[..]
Geen idee. School is niet verantwoordelijk voor het vervoer van kinderen van en naar school.
De opvang wordt waarschijnlijk fors duurder als er een apart taxibedrijf ingehuurd moet worden en bovendien willen bso's ook graag een milieuvriendelijk alternatief voor de auto.quote:Op vrijdag 28 september 2018 05:52 schreef Ridocar het volgende:
[..]
En toch zetten ze hun leraren/begeleiders op hun vervoersmiddelen.
Okee, waar school of basisschool in mijn post staat kun je ook bso neerzetten, het blijft hetzelfde verhaal. Schoenmaker, blijf bij je leest.
En dat bepaal jij even voor die directeur, dat dit gebeurd is door verkeerde bezuinigingen?quote:Op vrijdag 28 september 2018 05:36 schreef Ridocar het volgende:
Om het maar wat directer te zeggen: Het zou de directeur van de getroffen basisschool sieren als die zou erkennen dat dit een gevolg is van verkeerde bezuinigingrn. En bezuinigen doen de scholen nog steeds, aangezien hele klassen nog steeds worden vervoerd met die dingen, bestuurd door een onderwijsprofessional die geen bal weet van beroepspersonenvervoer.
Wat maakt een beroepschauffeur beter dan een niet-beroepschauffeur?quote:Op vrijdag 28 september 2018 05:41 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Welke van de twee heeft dan wel beroepschauffeurs op hun stints staan?
Eens, ik denk dat de Stints op zich een goed vervoermiddel zijn. Er moeten alleen striktere richtlijnen komen qua rijvaardigheid, onderhoud en veiligheid van zo'n Stint. Daarnaast is het echt een goed idee om spoorwegovergangen te vervangen door tunnels. Kost veel geld maar wat is geld in vergelijking met de dood van 4 jonge kinderen? Op sommige plekken is een tunnel dus het kan wel degelijk ...quote:Op vrijdag 28 september 2018 05:58 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
En dat bepaal jij even voor die directeur, dat dit gebeurd is door verkeerde bezuinigingen?
Ik denk juist dat die stints vooral gekocht zijn vanwege het gemak, vanwege het betere contact met de kindjes in de stint, vanwege het overal mogen parkeren van dat ding. Tot recht voor de deur waar je maar moet zijn.
Die auto die er nu niet was of is, die hard ook door die trein aangereden kunnen worden. Of door een vrachtwagen of bus.
Maar het is heel simpel: als jij niet wilt dat je koter in zo'n ding vervoerd wordt, dan kies je of een andere BSO of je zorgt gewoon dat je zelf je koter naar school brengt. In een tank uiteraard, want dat boodscahppenkarretje van moeders de vrouw zit compleet in elkaar gevouwen als die in aanraking komt met een vrachtwagen of bus.
Dit is gewoon een ongeval met helaas een dramatisch afloop. De werkeleijk oorzak moet nog naar buiten komen, maar om nu de directie verwijten te maken? Wees dan fair, en wijs dan naar die ouders wiens kinderen nu omgekomen zijn als hoofschuldige. Zij zijn het geweest die dr kinderen naar een BSO brachten waar ze stints gebruikten. Zij maakten het mogelijk dat dit ongeval kon plaatsvinden.
Vooralsnog zijn die sints behoorlijk veilig gebleken. 3000 in omloop de afgelopen jaren. Laten we een heeeeel voorzichtige schatting maken dat die slechts 1x per dag gebruikt worden voor een ritje heen en weer. Dan zijn er dus 3000x365x2=229.000 bewegingen op jaarbasis zonder ongeval en dat al een paar jaar lang.. Maar ik denk dat er genoeg stints veeeeeeel meer ritjes maken op een dag. Al dan niet met kinderen erin. Dat een paar jaar lang, zonder ook maar een slachtoffer. Best veilig als je het mij vraagt. Waarom is dat een verkeerde bezuining? Of overdruif je de onveligheid van het ding nu gewoon enorm?
Ik dacht hoofdzakelijk vanwege overzichtelijker en dus veiliger situatie op straat voor de school, met minder kans op ernstige aanrijdingen. Een botsing tussen Stint en kind is doorgaans minder heftig dan kind vs. taxibusje.quote:Op vrijdag 28 september 2018 05:58 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
En dat bepaal jij even voor die directeur, dat dit gebeurd is door verkeerde bezuinigingen?
Ik denk juist dat die stints vooral gekocht zijn vanwege het gemak, vanwege het betere contact met de kindjes in de stint, vanwege het overal mogen parkeren van dat ding. Tot recht voor de deur waar je maar moet zijn.
Wat zijn die kinderen dan waard? Dood gaan ze uiteindelijk toch en ze worden gratis vervaardigd. Doordat ze nog niks betekenen voor de maatschappij levert hun dood geen economisch verlies op of zo.quote:Op vrijdag 28 september 2018 07:20 schreef matspontius het volgende:
Kost veel geld maar wat is geld in vergelijking met de dood van 4 jonge kinderen?
Ben ik nu bot door te zeggen dat ik het te zot voor woorden vind om elke spoorwegovergang maar te ondertunnelen omdat er weleens een oppasjuf met dr koters in een stint passeert? Dr stonden slagbomen, dat zou voldoende moeten zijn.quote:Op vrijdag 28 september 2018 07:20 schreef matspontius het volgende:
[..]
Eens, ik denk dat de Stints op zich een goed vervoermiddel zijn. Er moeten alleen striktere richtlijnen komen qua rijvaardigheid, onderhoud en veiligheid van zo'n Stint. Daarnaast is het echt een goed idee om spoorwegovergangen te vervangen door tunnels. Kost veel geld maar wat is geld in vergelijking met de dood van 4 jonge kinderen? Op sommige plekken is een tunnel dus het kan wel degelijk ...
Bot, nee hoor. Realistisch ja.quote:Op vrijdag 28 september 2018 07:36 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Ben ik nu bot door te zeggen dat ik het te zot voor woorden vind om elke spoorwegovergang maar te ondertunnelen omdat er weleens een oppasjuf met dr koters in een stint passeert? Dr stonden slagbomen, dat zou voldoende moeten zijn.
Ek fietspad dat een weg kruist waar auto's rijden ook maar ondertunnelen dan? En elk kruispunt vervangen door een rotonde? Op kruispunten vinden ook weleens ongelukken plaats namelijk.
Nee, het is kut allemaal maar alten we wel een beetje realistisch blijven. Ongevallen zullen altijd blijven voorkomen. Ook met beroepschauffeurs achter het stuur of achter een stint.
Een soort APK voor een stint, vind ik dan weer wel een prima idee. Als je kinderen beroepsmatig vervoerd, moet dat ding gewoon technisch altijd 100% veilig zijn. En net als met een auto mag dat best jaarlijks gecontroleerd worden.
In de verkeerde rij gestaan bij gezond verstand of gewoon niet goed opgelet? Jij gaat ook dood, gelukkig maarquote:Op vrijdag 28 september 2018 07:34 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Wat zijn die kinderen dan waard? Dood gaan ze uiteindelijk toch en ze worden gratis vervaardigd. Doordat ze nog niks betekenen voor de maatschappij levert hun dood geen economisch verlies op of zo.
Vroeger kregen mensen gewoon wat extra kinderen omdat ze wisten dat die toch niet allemaal volwassen zouden worden.
Dus die kosten zijn heel relatief.
De wereld is gewoon gevaarlijk. Leer dat accepteren. Het is onmogelijk om alle gevaren uit te bannen, zelfs als het niks kost.
Jij bent degene die geld koppelt aan de waarde van het leven van een kind. De vraag terechte is dus: hoeveel is het waard?quote:Op vrijdag 28 september 2018 08:21 schreef matspontius het volgende:
[..]
In de verkeerde rij gestaan bij gezond verstand of gewoon niet goed opgelet?
Die kinderen hebben een veelvoud aan waarde in vergelijking met jou ..............quote:Op vrijdag 28 september 2018 08:58 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Jij bent degene die geld koppelt aan de waarde van het leven van een kind. De vraag terechte is dus: hoeveel is het waard?
Ik zeg je: het is nog geen cent waard als het erop aankomt. Lopen janken over kinderen die doodgaan op een spoorwegovergang maar zwijgen bij abortus. Of dat die vaccinaties niet verplicht mogen zijn. Zelfde discussie: zit geen waarde aan zo'n kind.
M.a.w. je kunt niet onbeperkt met geld smijten om de wereld zogenaamd veiliger te maken c.q. (kinder)levens te redden.
Hoeveel en hoe heb je dat berekend?quote:Op vrijdag 28 september 2018 09:00 schreef matspontius het volgende:
[..]
Die kinderen hebben een veelvoud aan waarde in vergelijking met jou ..............
Een tunnel ONDER het spoor, bij deze.quote:Op vrijdag 28 september 2018 09:27 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Hoeveel en hoe heb je dat berekend?
Mijn waarde is momenteel een paar duizend euro schat ik. Uitgaande van de kosten die mijn werkgever moet maken om mij te vervangen als ik nu ter plekke dood omval.
Zelfs als je kijkt naar gangbare schadevergoedingen is dat bij lange na niet genoeg voor een tunnel over het spoor.
Het saneren van overwegen is niet alleen beter voor de veiligheid bsn het verkeer maar zorgt ook voor veel minder vertragingen en storingen van treinverkeer. Als een overweg in de storing ligt dan is meestal het gevolg dat er op dat baanvak meerdere in de storing komen te liggen. Heb je dan om de 10 min een trein zoals bijvoorbeeld tussen Boxtel en Vucht dan heb je gelijk chaos door vertragingen. Voorzichtig rijden en aanwijzingen overwegen zijn zowaar dagelijkse kost op een dienst.quote:Op vrijdag 28 september 2018 09:27 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Hoeveel en hoe heb je dat berekend?
Mijn waarde is momenteel een paar duizend euro schat ik. Uitgaande van de kosten die mijn werkgever moet maken om mij te vervangen als ik nu ter plekke dood omval.
Zelfs als je kijkt naar gangbare schadevergoedingen is dat bij lange na niet genoeg voor een tunnel over het spoor.
Prorail heeft er naast veiligheid ook andere belangen bij. Overweginstallaties kosten namelijk geld (onderhoud) en zijn storingsgevoelig. En Prorail wordt afgerekend op beschikbaarheid van de infrastructuur en kosten.quote:Op vrijdag 28 september 2018 08:20 schreef matspontius het volgende:
[..]
Bot, nee hoor. Realistisch ja.
Tunnels zijn helemaal geen onzin, Prorail heeft dit zelf al aangegeven.
Alleen zijn die onbeveiligde overgangen (onbewaakt zijn ze vrijwel allemaal) juist gelegen op plekken waar relatief weinig verkeer rijdt.quote:Je zou dit op plekken kunnen doen waarbij het gevaar substantieel groter is. [...] Als eerste moeten echter alle onbewaakte spoorwegovergangen aangepakt worden want het risico op een ongeluk is daar groter - vorig jaar nog een vader met zijn kleine zoon, op slag dood.
Een onbeveiligde overgang is toch ten allen tijde een groter risico dan een beveiligde met alarmsignalen en slagbomen? Dat er minder verkeer is doet er niet toe. Het gaat om het risico van een ongeval en dat risico ligt bij een onbeveiligde spoorovergang bij de weggebruikers. Onverantwoord aangezien niet goed opletten meestal fatale gevolgen heeft.quote:Op vrijdag 28 september 2018 09:42 schreef Eix het volgende:
[..]
Prorail heeft er naast veiligheid ook andere belangen bij. Overweginstallaties kosten namelijk geld (onderhoud) en zijn storingsgevoelig. En Prorail wordt afgerekend op beschikbaarheid van de infrastructuur en kosten.
Kortom, ik kan me zo voorstellen dat zij maar wat graag overwegen vervangen door tunnels. Of simpelweg opheffen. Te meer als overheden de kosten van de alternatieven (deels) financieren. Het veiligheidsargument is daarmee dus ook een gelegenheidsargument.
Dat Prorail dit roept zegt mij kortom niet zoveel.
[..]
Alleen zijn die onbeveiligde overgangen (onbewaakt zijn ze vrijwel allemaal) juist gelegen op plekken waar relatief weinig verkeer rijdt.
Ik ben dan ook benieuwd naar de onderbouwing voor de stelling dat het risico hier groter is.
quote:Op vrijdag 28 september 2018 09:47 schreef matspontius het volgende:
[..]
Een onbeveiligde overgang is toch ten allen tijde een groter risico dan een beveiligde met alarmsignalen en slagbomen? Dat er minder verkeer is doet er niet toe. Het gaat om het risico van een ongeval en dat risico ligt bij een onbeveiligde spoorovergang bij de weggebruikers. Onverantwoord aangezien niet goed opletten meestal fatale gevolgen heeft.
Als er over een onbewaakte overgang 1 maal per dag een auto kruist heeft een totaal ander risico dan dezelfde overgang waar 1000 kruisingen per dag zijn.quote:Op vrijdag 28 september 2018 09:47 schreef matspontius het volgende:
[..]
Een onbeveiligde overgang is toch ten allen tijde een groter risico dan een beveiligde met alarmsignalen en slagbomen? Dat er minder verkeer is doet er niet toe. Het gaat om het risico van een ongeval en dat risico ligt bij een onbeveiligde spoorovergang bij de weggebruikers. Onverantwoord aangezien niet goed opletten meestal fatale gevolgen heeft.
Heb je cijfers? Of is het alleen onderbuik?quote:
Dat is niet vast te leggen.quote:De crux zit wat mij betreft dan ook in de afweging waar je zo'n stint inzet: want inderdaad, zo'n stint stelt qua veiligheid voor de inzittenden natuurlijk weinig voor. Badkuip op wielen. Dus zou je die ook alleen in stedelijke omgeving moeten inzetten die daarop is ingericht. Dus niet: Een typisch lintdorp dat bestaat uit een doorgaande weg met constant vrachtverkeer. Wel: omgeving met vrijliggende fietspaden en routes via rustige wegen.
Goed punt. Rijbewijzen in het algemeen afschaffen. Scheelt een boel geld.quote:Toch vraag ik me af wat een rijbewijs oplost. Ik zie je punt dat het onbegrijpelijk is dat jan en alleman zo'n ding mag besturen. Maar anderzijds verwacht ik dat een opvang niet de maandagochtend-stagiair wel even 10 kinderen laat rondbrengen. Dat lijkt me onverantwoord. Is dat het geval?
Als je dan weer ziet hoe mensen met rijbewijs dan weer brokken maken. Of ronduit domme dingen doen. Dan vraag ik me af of een rijbewijs ook echt helpt.
Of, zoals in dit geval, een onbetrouwbaar vervoermiddel.quote:Op vrijdag 28 september 2018 09:47 schreef matspontius het volgende:
Onverantwoord aangezien niet goed opletten meestal fatale gevolgen heeft.
Ok, opmerking 1 duh ....quote:Op vrijdag 28 september 2018 10:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als er over een onbewaakte overgang 1 maal per dag een auto kruist heeft een totaal ander risico dan dezelfde overgang waar 1000 kruisingen per dag zijn.
En zoals je stelt dat weggebruikers niet goed opletten kunnen we maar beter jaarlijkse rijexamens gaan invoeren. De meeste verkeersdoden vallen niet door aanrijdingen met treinen.
Of een onbekwame bestuurder of een combinatie van beide - dat is nog niet bekend. Vast staat dat er wel maatregelen moeten komen want veilig is zo'n Stint niet echt te noemen - afgezien van dit drama .....quote:Op vrijdag 28 september 2018 10:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Of, zoals in dit geval, een onbetrouwbaar vervoermiddel.
CROW Handboek verkeersveiligheid: Schoolomgeving:[...] Met name het halen en het brengen van kinderen met de auto veroorzaakt chaotische en onveilige situaties [...] Juist in de omgeving van basisscholen zijn een verkeersluwe omgeving, een aangepast weggedrag en een zeer lage snelheid van groot belang.quote:Op vrijdag 28 september 2018 10:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Heb je cijfers? Of is het alleen onderbuik?
Uhu. Daarom rijden er ook op de snelweg ook overal 45km/u-karretjes. En jagen brommerts in de bebouwde kom over het fietspad.quote:[..]
Dat is niet vast te leggen.
[..]
Zijn we het eens.quote:Goed punt. Rijbewijzen in het algemeen afschaffen. Scheelt een boel geld.
Maar heb je cijfers? Hoeveel schoolkinderen worden er per jaar doodgereden door taxibusjes en/of personenauto's in de chaotische situaties rond scholen?quote:Op vrijdag 28 september 2018 10:42 schreef Eix het volgende:
CROW Handboek verkeersveiligheid: Schoolomgeving:[...] Met name het halen en het brengen van kinderen met de auto veroorzaakt chaotische en onveilige situaties [...] Juist in de omgeving van basisscholen zijn een verkeersluwe omgeving, een aangepast weggedrag en een zeer lage snelheid van groot belang.
Wat je zegt is dat rijbewijzen onnodig zijn, toch?quote:Zijn we het eens.of je gaat inhoudelijk in op mijn argument. Een rijbewijs geeft simpelweg geen enkele garantie dat je juist reageert in een panieksituatie.
En wat moet ik met die cijfers aantonen? Dat taxibusjes en/of personenauto's een negatieve impact hebben op de leefomgeving rondom een school? Die cijfers heb ik niet paraat.quote:Op vrijdag 28 september 2018 10:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar heb je cijfers? Hoeveel schoolkinderen worden er per jaar doodgereden door taxibusjes en/of personenauto's in de chaotische situaties rond scholen?
Nee. Jij geeft aan dat een rijbewijs wel een slim idee is. Bij een voertuig waar 10 kinderen in kunnen. Ik snap dat punt.quote:[..]
Wat je zegt is dat rijbewijzen onnodig zijn, toch?
Jij stelt in een van je eerdere reacties dat 'andere manieren van transport' (dan de stint) onveiliger zijn. Als je daar geen onderbouwing voor hebt, is het dus een onderbuikredenering.quote:Op vrijdag 28 september 2018 11:11 schreef Eix het volgende:
En wat moet ik met die cijfers aantonen? Dat taxibusjes en/of personenauto's een negatieve impact hebben op de leefomgeving rondom een school? Die cijfers heb ik niet paraat.
Subjectieve veiligheid? Dat is een andere kreet voor 'onderbuik' toch? Ik kies liever voor objectieve veiligheid. En daar heb je cijfers voor nodig.quote:Dit gaat in de basis over subjectieve (on)veiligheid.
Je kunt de (veiligheids)nadelen van de alternatieven helemaal niet aantonen, dus misschien ben jij degene met de blinde vlek?quote:Dus - om terug te gaan naar dit onderwerp - vind ik het apart dat enerzijds nu zo'n stint op basis van dit incident verboden zou moeten worden. Volgens sommigen. Maar er tegelijk ook een enorme blinde vlek lijkt te zijn voor het nadeel dat de alternatieven met zich meebrengen.
100% garantie bestaat niet, maar het gegeven dat je met een stint (die een totaalgewicht van 670kgs kan bereiken; dat is wel even iets anders dan een normale bakfiets) zonder enige vorm van een rijvaardigheidsattest, met 10 kinderen op stap mag, is van de zotte.quote:Nee. Jij geeft aan dat een rijbewijs wel een slim idee is. Bij een voertuig waar 10 kinderen in kunnen. Ik snap dat punt.
Ik vraag me alleen af of je met een rijbewijs daadwerkelijk zo'n ongeval als dit kan voorkomen. Waarom zou een rijbewijs dé oplossing zijn? Kun je dan in een paniek/noodsituatie anders handelen? En waar leg je de grens? Pleit je ook voor een (bak)fietsrijbewijs?
Ja, de onderbuikredenering dat in oa een CROW-richtlijn staat dat een schoolomgeving baat heeft bij een verkeersluwe omgeving. En zeer lage snelheden.quote:Op vrijdag 28 september 2018 11:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jij stelt in een van je eerdere reacties dat 'andere manieren van transport' (dan de stint) onveiliger zijn. Als je daar geen onderbouwing voor hebt, is het dus een onderbuikredenering.
Objectieve en subjectieve veiligheid zijn geen begrippen waartussen je vrij kán kiezen. Het een heeft impact op de ander: Stellen dat je wel kiest om de veiligheid objectief te meten en er dus anders geen probleem is, is niet hoe het werkt.quote:[..]
Subjectieve veiligheid? Dat is een andere kreet voor 'onderbuik' toch? Ik kies liever voor objectieve veiligheid. En daar heb je cijfers voor nodig.
En stel dat op basis van arbo-wetgeving en weet ik waar een bso nog allemaal meer mee te maken heeft er al in zekere zin een verplichting bestaat dat de werknemers een gedegen instructie krijgen: hoe gaat méér regulering dan nog bijdragen?quote:100% garantie bestaat niet, maar het gegeven dat je met een stint (die een totaalgewicht van 670kgs kan bereiken; dat is wel even iets anders dan een normale bakfiets) zonder enige vorm van een rijvaardigheidsattest, met 10 kinderen op stap mag, is van de zotte.
Laatste opmerking, wordt dat ook in de praktijk door een externe instantie getoetst of bijgehouden? Wat als blijkt dat de bestuurder incompetent was en daardoor het ongeluk veroorzaakt heeft? Leuk zo'n "verplichting" maar zo iets moet wel getoetst of gecontroleerd worden. Ik heb met mijn eigen ogen gezien dat vrij jonge medewerkers van de BSO met 8 kinderen op pad gingen met zo'n Stint en dat ging bepaald niet soepel ....quote:Op vrijdag 28 september 2018 12:05 schreef Eix het volgende:
[..]
Ja, de onderbuikredenering dat in oa een CROW-richtlijn staat dat een schoolomgeving baat heeft bij een verkeersluwe omgeving. En zeer lage snelheden.
Dus laten we vooral onze toevlucht zoeken tot auto's en taxibusjes.
[..]
Objectieve en subjectieve veiligheid zijn geen begrippen waartussen je vrij kán kiezen. Het een heeft impact op de ander: Stellen dat je wel kiest om de veiligheid objectief te meten en er dus anders geen probleem is, is niet hoe het werkt.
Gechargeerd: De snelweg is bijvoorbeeld objectief enorm veilig omdat voetgangers daar in de regel niet komen. Dus een school bij een snelweg-omgeving is - als je die redeneerlijn volgt - ook veilig: Zolang je maar binnen blijft en buiten gelijk de auto in stapt overkomt je niks.
Subjectieve onveiligheid is zodoende wel degelijk een relevant begrip: Een leefomgeving waar je alleen met een motorvoertuig kan komen is objectief veilig als iedereen dat ook doet. Maar subjectief kan het een verschrikking zijn. Want je kan geen stap buiten de de deur zetten.
In dat licht ben ik dus blij dat ouders en oppassen hun kinderen te voet/fiets/enz wegbrengen. Auto's en taxibusjes horen - vind ik - niet thuis bij een schoolomgeving.
Verder gaan we het op dit punt toch niet eens worden. T'is best zo.
[..]
En stel dat op basis van arbo-wetgeving en weet ik waar een bso nog allemaal meer mee te maken heeft er al in zekere zin een verplichting bestaat dat de werknemers een gedegen instructie krijgen: hoe gaat méér regulering dan nog bijdragen?
Het is fijn als de omgeving van school autoluw is....maar als de kinderen dan een kilometer verderop door een trein worden verpletterd, wat heeft het dan opgeleverd?quote:Op vrijdag 28 september 2018 12:05 schreef Eix het volgende:
Ja, de onderbuikredenering dat in oa een CROW-richtlijn staat dat een schoolomgeving baat heeft bij een verkeersluwe omgeving. En zeer lage snelheden.
Dus laten we vooral onze toevlucht zoeken tot auto's en taxibusjes.
Subjectieve veiligheid is een illusie. Veiligheid objectief meten niet.quote:Objectieve en subjectieve veiligheid zijn geen begrippen waartussen je vrij kán kiezen. Het een heeft impact op de ander: Stellen dat je wel kiest om de veiligheid objectief te meten en er dus anders geen probleem is, is niet hoe het werkt.
Maar ze gaan niet weg, omdat jij dat vindt. En jij woont misschien in een volksbuurtje waar alle kinderen dicht bij school wonen. Dat geldt niet voor de school van mijn kinderen. Kinderen komen uit de hele stad en sommigen zelfs uit naastgelegen plaatsjes. Daar komen dus 's ochtends veel auto's. En voor zover ik weet, is daar in de 6 jaar dat ik er nu kom, nooit een incident geweest.quote:In dat licht ben ik dus blij dat ouders en oppassen hun kinderen te voet/fiets/enz wegbrengen. Auto's en taxibusjes horen - vind ik - niet thuis bij een schoolomgeving.
'Een gedegen instructie'? Iets te vaag. Laat er maar een officieel rijvaardigheidsattest komen. Als jij met een busje met kinderen op stap wilt, dan moet je naast je B-rijbewijs, minimaal rijbewijs D1 hebben. En met een stint met 10 kinderen, en een potentieel gewicht van 670kgs, mag je op stap na 'een gedegen instructie'? Sorry, hoor....quote:En stel dat op basis van arbo-wetgeving en weet ik waar een bso nog allemaal meer mee te maken heeft er al in zekere zin een verplichting bestaat dat de werknemers een gedegen instructie krijgen: hoe gaat méér regulering dan nog bijdragen?
Eens. Wat hier ook de oorzaak is geweest, duidelijke richtlijnen vanuit de overheid en externe controle op de rijvaardigheid met dit soort voertuigen, waarin meerdere kinderen vervoerd worden, moet verplicht gesteld worden. Daarnaast moeten deze bakken op veiligheid getest worden in verschillende verkeerssituaties ...quote:Op vrijdag 28 september 2018 12:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het is fijn als de omgeving van school autoluw is....maar als de kinderen dan een kilometer verderop door een trein worden verpletterd, wat heeft het dan opgeleverd?
Dus toon maar aan dat vervoer van schoolkinderen met auto's en taxi's minder veilig is dan met een stint. Dat is nog niemand gelukt en dat gaat jou ook niet lukken.
[..]
Subjectieve veiligheid is een illusie. Veiligheid objectief meten niet.
[..]
Maar ze gaan niet weg, omdat jij dat vindt. En jij woont misschien in een volksbuurtje waar alle kinderen dicht bij school wonen. Dat geldt niet voor de school van mijn kinderen. Kinderen komen uit de hele stad en sommigen zelfs uit naastgelegen plaatsjes. Daar komen dus 's ochtends veel auto's. En voor zover ik weet, is daar in de 6 jaar dat ik er nu kom, nooit een incident geweest.
[..]
'Een gedegen instructie'? Iets te vaag. Laat er maar een officieel rijvaardigheidsattest komen. Als jij met een busje met kinderen op stap wilt, dan moet je naast je B-rijbewijs, minimaal rijbewijs D1 hebben. En met een stint met 10 kinderen, en een potentieel gewicht van 670kgs, mag je op stap na 'een gedegen instructie'? Sorry, hoor....
Diep respect voor deze mensen. Kan me gewoon niet voorstellen in wat voor een rollercoaster van emoties je dan terecht komt.quote:Maandagavond 24 september ontwaakte onze oudste dochter uit de vijf dagen durende coma.Het spannendste moment voor ons sinds de dag van het ongeluk. Ons meiske bleek redelijk helder en goed aanspreekbaar.
Op de vele vragen die ze heeft geven we haar eerlijk antwoord. Ze weet zich te herinneren dat ze in de stint is gestapt. Ze is op de hoogte van het verlies van haar zusjes. Zodra de artsen van de Intensive Care het verantwoord vinden mag ze deze afdeling verlaten om op een andere locatie in het ziekenhuis verder te herstellen. Het herstel gaat nog lang duren en er zal een intensieve en zware revalidatie gaan volgen.
Wij bedanken als eerste het zeer vakbekwame en betrokken team van artsen en verpleegkundige die vanaf donderdag keihard gewerkt hebben om ervoor te zorgen dat wij ons meiske zouden behouden. Het is ze gelukt en wij zijn ze ontzettend dankbaar.
De ambulancemedewerkers die ter plekke een zeer zware taak hadden en toch het juiste deden waardoor haar meer leed bespaard is gebleven. Medewerkers van de traumahelikopter. De politie die alles wat nodig was heeft gedaan en nog doet om het leed te verzachten en ons bij te staan. Brandweer, slachtofferhulp, medewerkers van de GGZ, onze huisartsen, mensen van de gemeenten in wijkgebouw De Hille en alle andere vrijwilligers.
Wij zijn vanaf dag één bij ons meiske geweest om haar te helpen in de strijd die zij moet voeren. We hebben elke dag tegen haar zusjes in het mortuarium verteld dat we heel veel van ze houden en hoe het met hun oudere zusje gaat. Daar ging onze aandacht naar uit. Dat was onze dagtaak. Daarom hadden wij geen flauw idee wat er in Oss en Nederland leefde. Pas nu dringen enkele berichten tot ons door en vertellen onze ouders hoe iedereen meeleeft.
We willen daarom ook naar iedereen die ons een warm hart toedraagt en met ons meeleeft en ons op diverse manieren ondersteunt heel hartelijk bedanken. Het steunt ons enorm. Onze familie, onze vrienden, de buren, de school van onze kinderen, de inwoners van Oss, heel Nederland, hartelijk dank. Jullie helpen ons om het verlies te verzachten en ons meiske er weer bovenop te helpen.
Een kind van 4-10 jaar weegt gemiddeld geen 50 kilo.quote:Op vrijdag 28 september 2018 16:46 schreef RAVW het volgende:
iemand deze film algezien , als hij al geplaatst is dan sorry
er zaten dus 7 kinderen in en dat is dus bij elkaar gemiddeld 350 kilo en dan nog een volwassenen van 70 kilo dan kom ik rond de 420 uit
is nog te zwaar maar dat is nog wel te doen
Ongelofelijk dat ze nu al met zo'n verklaring komen. Ze richten zich blijkbaar geheel op het oudste kind, wat hopelijk goed zal herstellen. Ik denk dat de klap op een later moment nog veel harder zal komen. Gelukkig hebben ze nog een kind om voor te zorgen. Hoe zal het met de geestelijke toestand van de bestuurdster zijn?quote:Op vrijdag 28 september 2018 16:12 schreef Jor_Dii het volgende:
Brief van het gezin waarvan 2 kinderen zijn overleden en 1 zwaar gewond is geraakt:
[..]
Diep respect voor deze mensen. Kan me gewoon niet voorstellen in wat voor een rollercoaster van emoties je dan terecht komt.![]()
BD.nl
Hoezo ongelooflijk? Iedereen verwerkt zoiets op zn eigen manier. Vind het niet meer dan logisch dat alle aandacht nu naar het kind gaat dat het overleefd heeft en dat ze daar enorm veel steun aan ondervinden dat zij er nog wel is.quote:Op vrijdag 28 september 2018 19:12 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ongelofelijk dat ze nu al met zo'n verklaring komen. Ze richten zich blijkbaar geheel op het oudste kind, wat hopelijk goed zal herstellen. Ik denk dat de klap op een later moment nog veel harder zal komen. Gelukkig hebben ze nog een kind om voor te zorgen. Hoe zal het met de geestelijke toestand van de bestuurdster zijn?
Ja, maar jij bent het die over die vergelijking begon.quote:Op vrijdag 28 september 2018 09:32 schreef matspontius het volgende:
[..]
Een tunnel ONDER het spoor, bij deze.
Jij schat levens alleen in geldwaarde in? 4 dode kinderen afwegen tegen kosten - beetje triest vind jezelf ook niet?
Klopt. Dat zijn goede redenen en daarom is Prorail er al heel lang mee bezig om overwegen door tunnels te vervangen.quote:Op vrijdag 28 september 2018 09:38 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het saneren van overwegen is niet alleen beter voor de veiligheid bsn het verkeer maar zorgt ook voor veel minder vertragingen en storingen van treinverkeer. Als een overweg in de storing ligt dan is meestal het gevolg dat er op dat baanvak meerdere in de storing komen te liggen. Heb je dan om de 10 min een trein zoals bijvoorbeeld tussen Boxtel en Vucht dan heb je gelijk chaos door vertragingen. Voorzichtig rijden en aanwijzingen overwegen zijn zowaar dagelijkse kost op een dienst.
Dat het onmogelijk is mbt de kosten en infra is duidelijk. Maar hoe meer hoe beter het is dat ze verdwijnen.
Maar ook gevaarlijker, dan springen mensen van de brug op het spoor.... ik kan zo niet inschatten wat traumatischer voor de machinist is.quote:Op vrijdag 28 september 2018 19:57 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, maar jij bent het die over die vergelijking begon.
Tunnels over het spoor zijn goedkoper.
Als het een tunnel is, kun je niet springenquote:Op vrijdag 28 september 2018 20:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar ook gevaarlijker, dan springen mensen van de brug op het spoor.... ik kan zo niet inschatten wat traumatischer voor de machinist is.
Jammer dat treinen niet zo wendbaar zijn, anders zouden we bruggen over de weg kunnen bouwen waar de treinen over zouden kunnen rijden.
Alleen zo dicht bij het station werkt dat niet.
Oh letterlijk een tunnel over het spoor, dat kan ook idd.quote:Op vrijdag 28 september 2018 20:22 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als het een tunnel is, kun je niet springen
En ken je het luchtspoor in Rotterdam nog?
Jij interpreteert het op je eigen manier.quote:Op vrijdag 28 september 2018 19:57 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, maar jij bent het die over die vergelijking begon.
Tunnels over het spoor zijn goedkoper.
ik had ook even naar boven afgerond hoog in gezet , dus alles wat dar onder komt is mee genomen maar het is zeker geen 640 kilo bij elkaar dat zal je met volwassenen net halenquote:Op vrijdag 28 september 2018 16:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Een kind van 4-10 jaar weegt gemiddeld geen 50 kilo.
Waarom niet?quote:Op vrijdag 28 september 2018 21:13 schreef matspontius het volgende:
[..]
Jij interpreteert het op je eigen manier.
Maar kan door zo'n tunnel over het spoor ook het gemotoriseerde verkeer?
Terwijl een stel goede remmen, zoals op een normale brommer, alles al oplostquote:Op vrijdag 28 september 2018 22:31 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Waarom niet?
Jij begon erover dat zielige dode kindjes het verantwoord maken om miljarden over de balk te smijten.
Dat maak jij ervan met je lompe gedrag ...quote:Op vrijdag 28 september 2018 22:31 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Waarom niet?
Jij begon erover dat zielige dode kindjes het verantwoord maken om miljarden over de balk te smijten.
En als die remmen het niet doen? Een noodknop had deze situatie kunnen redden ...quote:Op zaterdag 29 september 2018 09:43 schreef the-eye het volgende:
[..]
Terwijl een stel goede remmen, zoals op een normale brommer, alles al oplost
Op een brommert zitten voor schijf- en achter trommelremmen. Het kan niet zo zijn dat die spontaan beiden niet werken maar daarbij ook nog noodknop kan natuurlijk geen kwaad.quote:Op zaterdag 29 september 2018 10:35 schreef matspontius het volgende:
[..]
En als die remmen het niet doen? Een noodknop had deze situatie kunnen redden ...
Je weet niet eens wat er werkelijk gebeurd is, maar weet wel dat een noodknop de situatie had kunnen redden?quote:Op zaterdag 29 september 2018 10:35 schreef matspontius het volgende:
[..]
En als die remmen het niet doen? Een noodknop had deze situatie kunnen redden ...
Moet wel die noodknop ook werken( en zo kun je wel blijven doorgaan). Als je iets software matig aanstuurt heb je een backup nodig dat niet software matig werkt maar mechanisch.quote:Op zaterdag 29 september 2018 10:35 schreef matspontius het volgende:
[..]
En als die remmen het niet doen? Een noodknop had deze situatie kunnen redden ...
Die toon van je elke keer begint me aardig de keel uit te hangen.quote:Op zaterdag 29 september 2018 10:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je weet niet eens wat er werkelijk gebeurd is, maar weet wel dat een noodknop de situatie had kunnen redden?
Misschien bleef ze wel gas geven, zeker als zij achter de spoorboom bleef hangen is dat gewoon een optie, als dat de enige hand was waarmee ze de stint nog vast had.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |