abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181804840
Een topic voor en door ouders van kinderen in de kleuterleeftijd. Voor het delen van ervaringen en meer!

Deel vier. Voor de vierjarigen.
En de vijfjarigen mogen ook meedoen. En ook bijna kleuters en net geen kleuters meer.
pi_181807478
Ik vloek eigenlijk ook zelden. Woorden als gvd zo min mogelijk. Wel regelmatig 'idioot', als ik aan het autorijden ben en er een aso met bijbehorend rijgedrag in mijn blikveld rijdt. Aangezien ik in Rotterdam woon, komt dit wel regelmatig voor :') En ja, Nora zit daar wel eens bij maar ik heb haar tot nu toe dat niet tegen iemand horen zeggen gelukkig.

Idioot is geen vloeken toch?
pi_181807825
Sorry ik had niet door dat ik hem dicht had gegooid :) Thx Room!
pi_181811505
Exode heb je wel eens een hooikoorts tabletje geprobeerd bij B?
M had dezelfde klachten als jij beschrijft en een hooikoorts tabletje hielp daar heel goed tegen. Hij werd daar niet moe van. Misschien dat dat iets minder heftig werkt als het drankje?
Ik snap dat je met het drankje stopt als het zn uitwerking heeft op B.
Hier zei de assistent van de ha trouwens het zelfde. Kleine kinderen testen ze niet en daar moest ik het maar mee doen.
pi_181813006
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2018 08:15 schreef ikke_84 het volgende:
Exode heb je wel eens een hooikoorts tabletje geprobeerd bij B?
M had dezelfde klachten als jij beschrijft en een hooikoorts tabletje hielp daar heel goed tegen. Hij werd daar niet moe van. Misschien dat dat iets minder heftig werkt als het drankje?
Ik snap dat je met het drankje stopt als het zn uitwerking heeft op B.
Hier zei de assistent van de ha trouwens het zelfde. Kleine kinderen testen ze niet en daar moest ik het maar mee doen.
Het daarmee doen is imo een keuze. Volgende stap is dan toch gewoon de huisarts en daar een doorverwijzing vragen? En hem/haar verzoeken de assistent op cursus te sturen? Als ik een huisarts had die daar moeilijk over deed, zocht ik een andere.
Echt waanzin dat het voorportaal tot de zorg dit soort nonsens verkoopt over de zorg waar zij je min of meer kunnen weghouden.

Destijds met kleine babyDot geloofde ik dit nog even, tegenwoordig vraag ik door/ zoek ik verder tot ik zeker weet of het wel klopt wat gezegd wordt.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_181813193
Bij ons ging het trouwens om voedselallergie, maar volgens mij scheelt het niet veel.

Uit de NHG standaarden:
quote:
Bij een vermoeden van koemelkallergie bij kinderen < 1 jaar: verricht een open eliminatie-provocatie (zie Protocol Eliminatie-provocatie op www.nhg.org). Bij negatieve uitslag: koemelkallergie zeer onwaarschijnlijk. Bij positieve uitslag: 50% kans op daadwerkelijke koemelkallergie.

In alle overige gevallen van vermoedelijke voedselallergie (koemelk bij kinderen ≥ 1 jaar, andere allergenen): verwijs voor diagnostiek naar de tweede lijn.
Daar komt bij voedsel dus al doorverwijzing ter sprake bij elk vermoeden anders dan koemelk voor kinderen onder het jaar.

De inhalatiebron is me te uitgebreid om te quoten, maar hier te vinden: bron

Sorry, pet peeve. Ik kan er niet zo goed mee omgaan als goede zorg wordt onthouden of vertraagd omdat mensen hun kennis niet up to date houden. Iets te veel ervaring mee.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_181813341
Is er niet een verschil tussen allergische verschijnselen als prikkende ogen en een vermoeden van astma?

Ik weet het ook niet precies hoor, met heb ook vaker gehoord dat allergieën als hooikoorts bij heel jonge kinderen moeilijk te testen zijn. In mijn tijd werd gezegd dat het zeer zeldzaam is dat heel jonge kinderen al hooikoorts hebben. In mijn familie komt het wel voor: ik had zelf als jong kind al hooikoorts en allergieën voor stof en huisdieren. Ontwikkelde bronchitis maar werd 'pas' op zesjarige leeftijd getest, na aandringen van mijn moeder. Mijn zus en haar zoon hebben het ook, en ook bij hem heeft ze moeten aandringen op onderzoek. Er wordt bijv ook wel gezegd dat jonge kinderen vaak verkouden zijn en last van virussen hebben en dat dit dan wordt verward met allergie. Wellicht zijn ze om die redenen terughoudend?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181813692
Als ze terughoudend zijn, vind ik dat niet per se gek, maar in dit geval schrijven ze wel medicatie voor. Ipv op allergie te testen, geven ze antihistaminica om op die manier te ontdekken of er iets is. Klinkt in mijn oren niet zo terughoudend.

Los daarvan vertelden dus zowel de in allergie gespecialiseerde dermatoloog als de kinderallergoloog ons dat ze vaak last hebben van huisartsen die niet doorverwijzen "want testen heeft bij zulke jonge kinderen geen zin". Terwijl het in hun ogen wel degelijk zin heeft. Testen bij zulke jonge kinderen leveren vaker vals positieve uitslagen op. Wil niet zeggen dat het per definitie zinloos is.

De mijne testte met een maand of 11 al positief op wat voeding en op paarden, katten etc. Dat bleek in de praktijk allemaal te kloppen. Daar dus een mooi praktijkvoorbeeld van dat het best kan werken. N=1, maar dat is bij "ik heb wel eens gehoord dat" ook.

[ Bericht 9% gewijzigd door Vanyel op 10-09-2018 11:16:49 ]
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_181813707
Mijn link gaat trouwens niet alleen over astma, dus waarom je dat onderscheid maakt?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_181815971
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2018 11:11 schreef Vanyel het volgende:
Als ze terughoudend zijn, vind ik dat niet per se gek, maar in dit geval schrijven ze wel medicatie voor. Ipv op allergie te testen, geven ze antihistaminica om op die manier te ontdekken of er iets is. Klinkt in mijn oren niet zo terughoudend..
Ja, dat is ook zo.

In de link las ik 'bij vermoeden van astma'. En verder natuurlijk die allergische reacties, maar juist daarbij is het denk ik voor een huisarts lastig om te zien in hoeverre het verkoudheden zijn of allergie. Bij mij werd ook lang gedacht dat ik gewoon vaak ziek/verkouden was en keelontsteking had, tot ik bronchitis verschijnselen kreeg en mijn moeder aandrong op verder onderzoek. Ik probeer alleen maar te bedenken waarom huisartsen niet snel doorverwijzen he. Het lijkt me nl dat ze gewoon met de beste intenties hun werk doen.

Ik denk dat onze ervaringen wel op elkaar aansluiten: als ouder zie je zelf volgens mij het scherpst wat er met je kind is. Mijn zus kon als argument nog erfelijkheid aanvoeren. En dan is het zaak aan te dringen op een verwijzing. Zou ik als exode was ook doen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181816996
Onze kleuter van 4 is regelmatig vervelend tegen zijn zusje van net 1.
Helemaal niks ongewoons, maar wel gedrag dat vervelend is en we hem af moeten leren. Ik ben zelf alleen van het strenge toespreken, mijn vrouw hanteert nog wel eens de tactiek om hem te laten voelen wat hij zijn zusje aandoet (of meestal alleen zeggen dat ze dat zal doen). Bijv. een bal of speelgoed tegen d'r aangooien, of dr prikken met zn vingers.
Ik kan niet ontkennen dat het effectiever is dan mijn 'dat mag je echt niet doen', en toch vind ik het niet de manier. Hoe denken jullie hierover?
pi_181818370
Bij B is het vermoeden van huistofmijt, hooikoorts of huisdieren. Hooikoorts lijkt ons sterk want in de periodes dat de pollen er zijn zogezegd, had hij nergens last van. Hij heeft het ook alleen binnen.

Ik denk dat hij gemiddeld 1x in de 4 weken rode, jeukende ogen heeft en wat meer niest. Verder heeft hij dus nergens last van.

Misschien ben ik wel lekker simpel maar door de komst van J lopen we huishoudelijk nogal achter. Wij willen aankijken hoe het gaat als het huis weer gewoon bijgehouden wordt (als het goed is hebben we vanaf vandaag weer een schoonmaakster). Ik ben zelf ook allergisch voor huisstofmijt en heb de afgelopen maanden ook meer last van rode ogen dan normaal :@ En nee erfelijk kan dus niet _O-
pi_181819574
Armil. Ik ben geen voorstander van terug doen. Ik zou mijn beschermende macht inzetten. Blijven herhalen dat het niet mag. Uitleggen en laten zien wat het met zijn zusje doet. En dat x1000.
Vier jaar is nog heel jong en inleviginsvermogen is op deze leeftijd nog in ontwikkeling. Vandaar dat je het moet blijven herhalen. Je bent zijn externe geweten.
pi_181822189
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 14:43 schreef Armil het volgende:
Onze kleuter van 4 is regelmatig vervelend tegen zijn zusje van net 1.
Helemaal niks ongewoons, maar wel gedrag dat vervelend is en we hem af moeten leren. Ik ben zelf alleen van het strenge toespreken, mijn vrouw hanteert nog wel eens de tactiek om hem te laten voelen wat hij zijn zusje aandoet (of meestal alleen zeggen dat ze dat zal doen). Bijv. een bal of speelgoed tegen d'r aangooien, of dr prikken met zn vingers.
Ik kan niet ontkennen dat het effectiever is dan mijn 'dat mag je echt niet doen', en toch vind ik het niet de manier. Hoe denken jullie hierover?
Ik ben ook niet van het terug doen. Het hem verbieden, maar wel terug doen.. het klinkt gewoon niet logisch. Ik zou blijven herhalen i.c.m. even hoekstaan dat het echt moet stoppen. Nora heeft me soms gebeten toen ze was jonger was en ik lees inderdaad ook vaak dat ouders gaan terugbijten om te laten zien dat het pijn doet. Tja, ieder zijn manieren maar ik vind dat niet nodig om dat zo te doen. Ik heb toen ze het wéér deed gewoon eens goed nepgehuild. Het was toen snel over :')
pi_181824457
Ik heb het wel eens gedaan, maar voelt inderdaad niet goed. Volgens mij leren ze dan vooral bang voor jou te zijn in plaats van dat ze er meer empathie van krijgen. Ik geloof er ook in dat dit een kwestie is van veel herhalen en uitleggen en verder ook wel accepteren dat dit erbij hoort. De jongste zal op een gegeven moment wel van zich gaan afbijten (letterlijk :') ) ook.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181866304
Vloeken vind ik ook lastig. Merk dat R. nu ook soms met minder fijne woorden thuis komt... Hij heeft het wel meteen door na 1x waarschuwen. Ooeh dat mag ik niet zeggen he, dit ***** woord haha en dan moet hij het nog wel een keer herhalen maar hij snapt het wel.

De juf komt als het goed is (ze is er nog niet zo duidelijk over... :') ) morgen thuis voor een kennismakingsgesprek. Over twee weken gaat hij twee ochtenden proefdraaien (en dat in totaal 5x, met de laatste dag een hele dag als hij dat trekt). Ik heb al vragen opgesteld want wat weet ik nou van de basisschooltijd? De andere school die we hadden bekeken had bijv de regel alleen hartig op brood :o Vreselijk als je kind vooral van zoet (ook gezond zoet) houdt.
Iemand tips voor goede vragen?? Hebben de andere 'okt' kids ook zoiets? Vind het heel wat. Moet nog zo wennen aan wat er gaat veranderen, ook voor mijn eigen werktijden en de ritmes.
pi_181868095
wow, alleen hartig.. da s wel heul streng.
zou bij ons niet gewaardeerd worden denk ik (en ik zou hard op zoek moeten naar broodbeleg voor L die geen melk mag en geen vlees op brood lust.. alleen pindakaas en groentespread is ook zo saai)..
en kennismakingsgesprek thuis herken ik van vroeger, maar hier doet geen enkele school dat..
Lang wennen ook.. L mag 2 ochtenden wennen en de week erna is t volle bak..
wat een verschillen tussen scholen zeg!
Ik weet natuurlijk al hoe t gaat, want W is net naar groep 3 en L komt in haar oude klas, dus ik ken de juf.. Maar ben wel heel benieuwd hoe hij t vind.. Hoop dat ie t beter trekt dan zijn zus destijds..
pi_181868169
Alleen hartig op brood... Er zit weinig suiker in ja... maar elke dag volvette kaas op je brood of worstsoorten waar relatief veel vet in zit, daar wordt je ook dik van toch?

Hier kwam trouwens niemand thuis en 1 ochtendje wennen. Ik weet van mijn vriendin dat haar dochtertje zelfs maar 1 uurtje heeft gewend. Dat vind ik wel heul erg kort.
pi_181868175
Hier knijpt kleuter d’r oudere zus. Die gaat dus huilen maar doet niks terug.
Sac zei dat ze met haar vriendinnen werd “aangevallen” door 3 jongens en dat ze terug gevochten heeft. Niks gehoord van school dus geen idee hoe en wat.
pi_181869366
De juf komt bij jullie thuis Hilmo? Dat was bij ons helemaal niet, het was kind afleveren voor een paar uur en de juf een hand geven ter kennismaking :+ Is er geen informatie op de website van de school te vinden? Bij ons staat de schoolgids online en daar is heel veel informatie in te vinden :)

Ik werd vanavond verrast door m'n kleuter. Uit het niets hadden we dit gesprekje:
F: Mama, zit er soms een baby in je buik?
ik: Huh? Nou nee, dacht je dat soms?
F: Nee, maar ik wil zo graag dat we met z'n vijven zijn!
:D O+
Even doorvragen leerde dat hij wel graag nog een zusje zou willen. Oke dan :')
pi_181869538
Aaahw fazz O+ wat zoet.
pi_181869933
quote:
1s.gif Op woensdag 12 september 2018 22:30 schreef Crumpette het volgende:
Aaahw fazz O+ wat zoet.
Vond ik ook wel O+ Vriend en ik hebben het wel eens over een nr 3, maar nog niets concreets. Ik heb hem wel meteen duidelijk gemaakt dat ik dit niet in scene had gezet om hem te overtuigen :+
pi_181870282
Dat is inderdaad heel lief, Fazz. Wat een mooie foto zag ik trouwens in het dreumestopic van O. Echt een popje is het he. Gelukkig compenseert ze dat engelachtige uiterlijk met een flinke dosis temperament. :Y) .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181873398
Jaa dat alleen hartig vond ik ook belachelijk en ga er dus hier speciaal naar vragen, want ik wil op de bento manier wat meegeven, ook nootjes en dat soort dingen. R. eet geen kaas eigenlijk, nauwelijks worst, spreads sowieso niet, alleen pindakaas en beetje vlees dus aan hartig, dus dat zou ik niet accepteren. Sowieso omdat alleen hartig absoluut niet heilig is inderdaad.

De juf komt inderdaad bij ons thuis. Was al aangekondigd door de directrice. Ik ken het ook niet en vindt het maar spannend (en ook wel veel werk voor de juf als ze dat dus bij iedereen moet doen die gaat beginnen aan school). De schoolgids (en rooster voor het jaar) zijn nog van vorig jaar op de website. Daar heb ik als 'vervelende nieuwe ouder' al naar de directrice gemaild, en volgende week komt nieuwe schoolgids erop. Had ik al eens doorgespit maar toch.

Aaah fazz dat is te schattig. R. wil ontzettend graag een broertje, die zijn duplo dan uit elkaar mag halen. En zijn knuffels mag die allemaal hebben. O+
pi_181873493
Huisbezoek kost veel tijd, maar levert ook veel informatie op. Het kan je heel veel zeggen over bepaald gedrag van een kind. En het is goed voor de band met een nieuwe leerling. Het brengt thuis en school even (dichter) bij elkaar.
pi_181873554
Ik wist niet eens dat juffen/meesters dat deden :)

Ach Fazz, lief!

Hilmo, ik doe ook aan bento. Ook met vormpjes uitprikken en decoratie enzo, superleuk :D Ga er zo maar eens aan beginnen. Op Facebook heb je trouwens verschillende leuke (Neerlandse) pagina's voor wat inspiratie.
pi_181875167
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 06:58 schreef Hupje het volgende:
Huisbezoek kost veel tijd, maar levert ook veel informatie op. Het kan je heel veel zeggen over bepaald gedrag van een kind. En het is goed voor de band met een nieuwe leerling. Het brengt thuis en school even (dichter) bij elkaar.
Ja, ik vind het supergoed dat ze dat doen.

Ik vind I zowel fysiek als mentaal ineens zo gegroeid zo na de zomervakantie. :o . Ik schreef al eerder dat ze wat meer vulling heeft gekregen, en daarnaast ook zulke lange benen. :o . Verder was ze tot nu toe vooral talig sterk, met cijfers wat minder, maar dat gaat ook ineens heel goed. Ze telt de hele dag door, is bezig met de klok, zegt uit zichzelf dingen als twee en twee erbij is toch vier mama? O+ . Of een opmerking als: "Als de aarde rond is en draait, waarom voel ik dat dan niet?" Gisteren heeft ze de halve woensdagmiddag met een schrift van mij en een pen zitten 'schrijven'. Dat gaat echt precies zoals ik dat deed toen ik kleuter was: netjes op de lijn, de hele bladzijde vol, mooie krullen en pas als je klaar bent, gaan bedenken wat er staat. O+ . Kortom, ik vind het genieten momenteel.

Behalve dan dat ze nog steeds niet in staat is zichzelf fatsoenlijk aan te kleden. Vorige week haalde ik haar op van de BSO: zag ik dat ze onder haar jurkje haar gymkleren nog aan had. "Ja, ik kreeg mijn sokken niet goed aan, toen was het al laat en iedereen al bijna klaar dus toen heb ik het maar zo gedaan." Ja, heel slim hoor. :') . De juf kennende heeft die dat allemaal ook wel gezien, maar haar bewust laten aan modderen. _O- .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181875271
Wat een heerlijk kind die I O+

Wij hebben vanavond informatieavond Hilmo, geloof met alle ouders van de kleuters, niet alleen de nieuwe kinderen die gaan starten, maar dat kan ook mijn gebrekkige geheugen zijn.

Ik ga alleen want allebei de oppassen konden niet en hoewel Melba ook wel een uurtje naarbde buurvrouw kan lopen we al de hele week met hem te slepen (ma opvang, di mijn moeder incl eten, wo opvang, vrijdag weer extra oppas en ik ben deze week serieus 4 avonden niet thuis. Leuk hoor zo’n start van het schooljaar...)

Ben benieuwd hoe vaak Melba mag wennen, ik hoor heel verchillende dingen. Ik hoop dat het voor de herfstvakantie op donderdagen of vrijdagen kan, hij start de maandag na de herfstvakantie.

Oh qua trakteren en eten hier alleen de regel “liever geen snoepgoed”
Kwak
pi_181875493
wij kregen een brief over trakteren: 95% van de kinderen trakteert op dit moment niet gezond, wij willen dit graag anders..
ik begon direct mijnvraagtekens te zetten bij hun pedagogisch inzicht.. mijn conclusie na de brief was namelijk dat ik t sneu vond als mijn kind als enige gezond zou trakteren..
pi_181875729
Op de school van I zetten ze iedere week een kind in het zonnetje die de mooiste gezonde traktatie heeft. Foto in de nieuwsbrief e.d. Op die manier stimuleren ze het, maar in de praktijk is het bij I in de groep ook wel zo 98% ongezond. Dat maakt me niet uit. Het enige waar ik wel moeite mee heb, is de hoeveelheid. Ik vind het echt vervelend als I door 1 jarige in de klas met een hoeveelheid snoep thuiskomt die ik moet gaan verspreiden over een hele week om het nog een beetje normaal te houden en ervoor te zorgen dat ze haar avondeten nog opeet. :') .

Ik weet niet of de kinderen daar onderling zo mee bezig zijn. Wat ik van I zie is dat een verjaardag en traktatie altijd leuk is, ongeacht wat je precies krijgt. En ook met snoep is het de ene keer meer van haar gading dan de andere keer. Ze kijkt het kind in kwestie daar nooit op aan. Zo zijn ze niet met elkaar bezig. Tenminste, niet wat ik zie en meekrijg in die gemengde groep 1/2.

Kwak, spannend he, die overgang naar school. Ben benieuwd hoe Melba het gaat vinden. Hopelijk komt hij in een fijne groep met kinderen waar hij aansluiting bij vindt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181876057
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 10:20 schreef watmoetikkiezen het volgende:
wij kregen een brief over trakteren: 95% van de kinderen trakteert op dit moment niet gezond, wij willen dit graag anders..
ik begon direct mijnvraagtekens te zetten bij hun pedagogisch inzicht.. mijn conclusie na de brief was namelijk dat ik t sneu vond als mijn kind als enige gezond zou trakteren..
Waarom vind je dat sneu? Gezond eten is toch geen straf, of iets waar een kind op aangekeken wordt? Mijn grootste kind trakteert altijd gezond (omdat hij dat lekker vindt) en daar vindt nooit iemand iets van, ook al is hij 1 van de weinigen. Ze zijn net zo blij met zijn fruitspiesjes als met de zakken chips van een klasgenootje :) Hij zit in groep 7 trouwens.
pi_181876147
ha, dat klinkt als n veel betere stimuleringsmaatregel.. Wij trakteerden bij W in de kleuterklas gezond. Vandaag in groep 3 trakteert ze mini-cupcakes, daar heeft ze t al minstens een half jaar over..Grote hoeveelheden heb ik op school nog niet gezien, op de nso daarentegen...

en ook al is L de tweede een beetje spannend vind ik t wel die start op school..2 okt mag hij..hij heeft er zin in, helpt ookwel dat hij natuurlijk ook al 2 jaar op die school komt en nu éindelijk ook met de boerderij enzo mag spelen die aantrekkelijk net naast de deur binnen staat.

Voor Melba lijkt t me nog spannender, weten ze al wel dat ie al kan lezen? Bij een collega moest zijn zoon na een week een nieuwe school zoeken, want ze konden m niets bieden zeiden ze (las op dag 1 ook de klas voor). Dat was heel naar toen..
pi_181876215
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 11:04 schreef L-E het volgende:

[..]

Waarom vind je dat sneu? Gezond eten is toch geen straf, of iets waar een kind op aangekeken wordt? Mijn grootste kind trakteert altijd gezond (omdat hij dat lekker vindt) en daar vindt nooit iemand iets van, ook al is hij 1 van de weinigen. Ze zijn net zo blij met zijn fruitspiesjes als met de zakken chips van een klasgenootje :) Hij zit in groep 7 trouwens.
ik vond t niet sneu.. maar dat was wel t gevoel dat ik kreeg na t lezen van die brief.. Dus wat mij betreft was die brief een heeele grote misser..
pi_181886739
Het vocabulaire van Nora heeft zich wat uitgebreid dankzij wat schoolkinderen. Hou je smoel. :/
pi_181887380
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 11:12 schreef watmoetikkiezen het volgende:
ha, dat klinkt als n veel betere stimuleringsmaatregel.. Wij trakteerden bij W in de kleuterklas gezond. Vandaag in groep 3 trakteert ze mini-cupcakes, daar heeft ze t al minstens een half jaar over..Grote hoeveelheden heb ik op school nog niet gezien, op de nso daarentegen...

en ook al is L de tweede een beetje spannend vind ik t wel die start op school..2 okt mag hij..hij heeft er zin in, helpt ookwel dat hij natuurlijk ook al 2 jaar op die school komt en nu éindelijk ook met de boerderij enzo mag spelen die aantrekkelijk net naast de deur binnen staat.

Voor Melba lijkt t me nog spannender, weten ze al wel dat ie al kan lezen? Bij een collega moest zijn zoon na een week een nieuwe school zoeken, want ze konden m niets bieden zeiden ze (las op dag 1 ook de klas voor). Dat was heel naar toen..
Vandaag toevallig de juf gesproken en heb er wcht een heel goed gevoel over!

Info avond was prima, ik had alles al zo’n beetje in de schoolgids gelezen maar leuk om de klas en de juffen te zien. Melba is een van de twee die gaan starten voor kerst, de rest gaat allemaal al nu.

Na afloop even blijven hangen om wenafspraken te maken, hij mag vanaf volgende week al 1 x per week wennen! En de laatste week voor de vakantie twee dagen. Kan dan bijvoorbeeld de overblijf ook al een keer proberen. BSO moet ik nog van horen, weet wel dat hij een plekje heeft.

Juf was heel begripvol voor mijn zorgen bij aan de ene kant de cognitieve ontwikkeling (hij leest avi Midden groep 3 met enige hapering en avi start als een trein, en dan hebben we t nog niet over tellen en logisch redeneren) en aan de andere kant moeite met t sociaal emotionele (vandaag lag hij nog op de vloer te huilen bij de kassa van de Lidl :+ ).

Ze herkende heel veel van haar eigen zoon van vroeger. We gaan gewoon kijken hoe t sociaal gaat en hoe ze hem goed genoeg uit kunnen dagen. Alles waarvan ik bij de informatie die ze gaf dacht “oh leuk” (weektaak, niveau werkkaarten) was namelijk alleen voor groep 2. Maar ze kijken dus echt naar t kind wat ie al kan.

En de juf van de donderdag is dus een buurvrouw van mijn ouders (daar kwamen we ter plekke achter) dus dat was ook leuk kletsen. Die is in de veertig denk ik, de andere juf die hij vier dagen heeft is een oudere kleuterjuf, opgeleid ook op de kleuterkweekschool net als mijn eigen moeder :) ben zo enorm blij met deze school!
Kwak
pi_181887648
Wat fijn Kwak, dat je zo'n goed gevoel hebt! Hoop dat hij een fijn plekje gaat krijgen tussen de andere kinderen :)
pi_181888142
Klinkt fijn kwakzor! :)
pi_181888750
klinkt goed kwakzor! hopelijk vindt hij t leuk straks!
pi_181893982
Ah goede tip Sunshine van de bento. Volgens mij had ik de inspiratie ook van jou ;)

De juf was hier en dat was geweldig. voor onszelf ook fijn en R. maakte uiteindelijk leuk contact na lang verlegen te zijn geweest. Ze deed dat zo goed. Jammer dat hij deze juf maar twee dagen in de week heeft. Heb al mijn vragen kunnen stellen en toen ze was was bedacht ik toch nog meer vragen. Bento is gewoon mogelijk, snoep en koek niet. Ze werken echt op een andere manier dan vroeger, interessant zeg! Gymschoenen blijven op school in een kast, en ze mogen vaak alleen in de gymzaal spelen. Volgens mij geen ondergoed oid, maar gewoon in gewone kleding gymen, maar dat heb ik niet na gevraagd dus geen idee :') De school werkt in groep 1 heel erg dat het kind zelf mag bepalen wat het gaat doen. Bijv. niet het tekenen is belangrijk, maar de motoriek oefenen. Dat kan bijv. ook met een puntenslijper waar R. helemaal gek van is, of lego.Fijne instelling.

Super van jullie informatieavond Kwak! Fijn dat je zo'n goed gevoel had!
Op de eerste proefdag dat hij heen gaat is er 's avonds ook nog een informatie avond. Daar gaat één van ons heen, want oppas hebben we nooit haha.
pi_181902828
Nou Jan vandaag het GPS horloge om gedaan hij mocht weer op het woonerf spelen niet met de fiets naar wel de skelter, alle afspraken doorgenomen, horloge om. Binnen 10 minuten melding dat hij de veilige zone had verlaten en kort daarna dat hij aangekomen was op school :(
  vrijdag 14 september 2018 @ 17:31:17 #41
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_181903130
Groot succes dus :D
pi_181903161
Jeetje Goitske!
pi_181903713
Dat klinkt als een erg fijne school Kwak! :Y

Goits dat horloge heb je niet voor niets gekocht in ieder geval. ;)
pi_181904275
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 18:00 schreef _NIKKI_ het volgende:
Dat klinkt als een erg fijne school Kwak! :Y

Goits dat horloge heb je niet voor niets gekocht in ieder geval. ;)
nee idd maar kan hem wel op het moment
Echtvlak daarvoor besproken waarom de fiets niet mag + wat de grenzen zijn
pi_181904948
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 18:35 schreef Goitske het volgende:

[..]

nee idd maar kan hem wel op het moment
Echtvlak daarvoor besproken waarom de fiets niet mag + wat de grenzen zijn
Ik snap precies wat je bedoelt. Zo gaat dat met mijn T ook. Helaas voor hem ben ik hier thuis degene die de regels bepaalt en daarom zit hij nu al sinds het slootincident en kort erna ook weer oversteken gewoon binnen. Dat is dan weer niet altijd goed voor mijn gemoedstoestand maarja dat neem ik maar op de koop toe. Het is uiteindelijk voor zijn eigen veiligheid.

Vorige week hadden we wel een klein succesje, hij mocht bij zwemles met een kurk zwemmen en hij bleef nog keurig drijven ook. :o Hij heeft nu pas iets van 10 lessen gehad. Ik hoop echt dat hij snel door de zwemlessen heen vliegt want dan kan ik hem met een iets geruster hart buiten laten spelen.
pi_181905106
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 19:17 schreef _NIKKI_ het volgende:

[..]

Ik snap precies wat je bedoelt. Zo gaat dat met mijn T ook. Helaas voor hem ben ik hier thuis degene die de regels bepaalt en daarom zit hij nu al sinds het slootincident en kort erna ook weer oversteken gewoon binnen. Dat is dan weer niet altijd goed voor mijn gemoedstoestand maarja dat neem ik maar op de koop toe. Het is uiteindelijk voor zijn eigen veiligheid.

Vorige week hadden we wel een klein succesje, hij mocht bij zwemles met een kurk zwemmen en hij bleef nog keurig drijven ook. :o Hij heeft nu pas iets van 10 lessen gehad. Ik hoop echt dat hij snel door de zwemlessen heen vliegt want dan kan ik hem met een iets geruster hart buiten laten spelen.
Ik zei ook tegen hem hoe stom kun je zijn, had je bijna je fiets terug smeer je hem weer! Hij krijgt nu dezelfde grenzen als Teun. Niet alleen het woonerf op, niet alleen naar het voetbalveld je blijft achter het hek
pi_181905460
Toevallig zat ik deze week te lezen op de site van Janet Lansbury en zij benadrukt heel sterk dat als peuters/kleuters grenzen overgaan het belangrijk is om niet 'over te reageren'. Want dat benadrukt juist iets dat hen kan 'triggeren' het te blijven doen: ze merken en voelen dat jij emotioneel geraakt bent door het gedrag (waar ze zelf het gevaar of het probleem niet van zien), en daarmee voelen ze een soort macht en krijgt het betreffende gedrag een gewicht (dat zij er zelf niet aan zouden geven.) Dit kan een fascinatie oproepen: hee, mijn moeder is echt over de rooie als ik dit doe, eens kijken of dat een volgende keer weer zo is.. Het valt dan echt onder uittestgedrag. En hoe strenger en heftiger je daarop reageert, hoe meer je hen daarmee kunt voeden in dat uittest gedrag en zo kom je samen in een vicieuze cirkel.

Ik heb er geen ervaring mee, maar wellicht is het dan handiger om ipv zo duidelijk een straf op te leggen (jij mag niet meer alleen naar buiten) zonder woorden eraan vuil te maken de eerste keren daarna mee te gaan met buiten spelen (of door zonder dat ze het zelf erg door hebben een oogje in het zeil te houden), en dan zonder dat je dit expliciet benoemt (dus niet: zo, nu ga ik maar met je mee, want ik kan je niet vertrouwen etc maar: kom, we gaan naar buiten.) En nadat je dat een tijdje hebt gedaan het weer eens te proberen om te kijken wat er gebeurt als je ze weer alleen laat gaan. Ik denk dat het vooral goed is te bedenken dat de angst over wat er kan gebeuren als ze dit soort dingen doen echt bij ons ligt, kinderen snappen dit (nog) niet en daardoor misschien ook niet waarom je zo reageert. Ze zien vooral een in hun ogen heftige reactie op een voor hun leuk en speels avontuur.

[ Bericht 0% gewijzigd door Franny_G op 14-09-2018 19:57:11 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181905733
Hou er ook rekening mee dat hij volgende keer z'n horloge op de hoek achterlaat en er alleen vandoor gaat ;)

Wellicht is het handiger om hem/hen beiden positief te bekrachtigen ipv te straffen? Dus belonen als hij/ze op het erf blijven ipv straffen als ze eraf gaan?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_181905877
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 20:05 schreef tombolafan het volgende:
Hou er ook rekening mee dat hij volgende keer z'n horloge op de hoek achterlaat en er alleen vandoor gaat ;)

Wellicht is het handiger om hem/hen beiden positief te bekrachtigen ipv te straffen? Dus belonen als hij/ze op het erf blijven ipv straffen als ze eraf gaan?
die optie is er nu niet. Zijn veiligheid is in het geding. En als het horloge af gaat krijg ik een melding. Ik heb niet gezegd dat er GPS in zit en dat ik het daardoor wist maar dat ik het had gegokt
pi_181905941
Vandaag had ik in een moment van onoplettendheid de sleutel in de voordeur laten zitten bij mijn moeder toen ik Sjaak ging ophalen. Sjaak draaide de sleutel om en rende de deur uit. Gelukkig heeft oma belletjes aan de deur hangen dus hoorden we het. Het is niet de eerste keer en de vorige keer ben ik heel boos geworden, maar dat helpt bij Sjaak niet echt.
Vandaag heb ik een andere insteek geprobeerd, namelijk die uit het boekje Draakje Vurig. “Goh Sjaak, was je vergeten tegen mij te vertellen dat je graag buiten wilde rennen? Nu wist ik niet wat je wilde doen dus schrok ik ervan. En nu ben jij boos, want je kan niet doen wat je in je hoofd had.” We konden er toen een gesprek over hebben en zijn daarna samen gaan rennen, want dat rennen wilde hij graag.
Het was heel fijn om het er op deze manier met Sjaak over te kunnen hebben. Ik hoop dat het helpt. Hij blijft natuurlijk peuter dus ik zal het nog wel 1000x moeten herhalen, maar het maakt wel dat ik me beter voel over hoe het is gegaan.
pi_181906508
Dat boekje over Draak klinkt wel leerzaam/verhelderend. Ik heb hem gelijk besteld, samen met 'de reuzenkrokodil' van Roald Dahl. O+

Franny we zijn wel op de manier zoals je beschrijft begonnen met T. Maar nu het echt niet meer veilig was omdat hij binnen 1 minuut in de sloot kan liggen als hij het in zijn bol krijgt moeten we hem beschermen en daarom blijft hij binnen. Ik zou het ook liever anders zien, maar ik heb echt even geen andere oplossing dan deze. :{
pi_181906626
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 20:43 schreef _NIKKI_ het volgende:
Dat boekje over Draak klinkt wel leerzaam/verhelderend. Ik heb hem gelijk besteld, samen met 'de reuzenkrokodil' van Roald Dahl. O+

Franny we zijn wel op de manier zoals je beschrijft begonnen met T. Maar nu het echt niet meer veilig was omdat hij binnen 1 minuut in de sloot kan liggen als hij het in zijn bol krijgt moeten we hem beschermen en daarom blijft hij binnen. Ik zou het ook liever anders zien, maar ik heb echt even geen andere oplossing dan deze. :{
Ik vind het een heel fijn boekje. Het werkt ook met een stoplicht, Draakje is groen, maar wordt dan oranje en rood en dan ontploft hij. Heel fijn om het zo aan kinderen uit te kunnen leggen. Er is ook een versie van Draakje Vurig op School maar die hebben we nog niet, dat kan altijd nog.
pi_181906766
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 20:43 schreef _NIKKI_ het volgende:
Dat boekje over Draak klinkt wel leerzaam/verhelderend. Ik heb hem gelijk besteld, samen met 'de reuzenkrokodil' van Roald Dahl. O+

Franny we zijn wel op de manier zoals je beschrijft begonnen met T. Maar nu het echt niet meer veilig was omdat hij binnen 1 minuut in de sloot kan liggen als hij het in zijn bol krijgt moeten we hem beschermen en daarom blijft hij binnen. Ik zou het ook liever anders zien, maar ik heb echt even geen andere oplossing dan deze. :{
Maar is het geen optie om dan zelf ook naar buiten te gaan, zodat je een oogje in het zeil houdt?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181906916
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 september 2018 20:53 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Maar is het geen optie om dan zelf ook naar buiten te gaan, zodat je een oogje in het zeil houdt?
Nouja ze rijden rondjes om ons blok huizen heen. Ze zijn dan altijd wel een minuut of 2-3-4 uit het zicht. Als ik in onze voortuin ben komen ze dus gewoon langs. Maar juist als hij even de bocht om is 50 meter verderop steekt T over. Achter hem aanrennen is geen optie, dat is niet bij te houden als hij op de tractor/fiets zit. De buitenmomenten doen we nu gewoon in het bos of op het strand. Daar kan ik hem wel in de gaten houden, ik beleef daar zelf ook plezier aan en hij vindt het héérlijk om in het bos rond te scharrelen op zoek naar takken en paddestoelen.
pi_181907852
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 september 2018 20:53 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Maar is het geen optie om dan zelf ook naar buiten te gaan, zodat je een oogje in het zeil houdt?
hij was in zicht reed een rondje en hoppa het woonerf af. Ze rijden rondjes dat hou je niet in het zicht. Meestal komen ze steeds even langs maar als hij in een rechte streep naar school fietst is daar niet achteraan te lopen
pi_181915120
Poeh dat lijkt me zo lastig he. Gelukkig hier (nog) niet zo'n fase.
Ik vind het knap de benadering van Cactus hoor, zo beheerst reageren. Ik zou meteen van uit de emotie gaan roepen :@ Ben je helemaal betoeterd. Maar die benadering is wel heel mooi. Zou alleen nooit in me opkomen. Ik weet denk ik ook vaak niet wat hij eigenlijk zou willen met die actie.

Interessante boeken ook.Gaan eens kijken of dat draakjes boek de bieb ook heeft.
pi_181915338
Wij hebben de eerste keer rustig uitgelegd waarom het niet kan en met hem gepraat.
Deze keer was ik wel boos. Ik zag dat hij weg was want had een melding gehad, gebeld op zijn horloge en gaf hij aan dat hij in een bepaald speeltuintje was. Daar heb ik gekeken en was hij niet. Hij reed op dat moment gewoon door naar school. Dus ook niet even denken van oeps ik draai om....

Ik belde even op zijn horloge van heej even testen of dit werkt. Waar ben je nu?
pi_181916158
Goitske, ik snap dat je boos bent als hij weg is. Maar ik ben het met Franny eens. Hij is nog niet in staat de gevaren te zien zoals jij ze ziet. Daarnaast is hij heel avontuurlijk.
Is het niet een mogelijkheid dat jij voorlopig met hem meegaat? En het dan over een paar maanden weet aankijken of het dan beter gaat.
pi_181916372
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 21:38 schreef Goitske het volgende:

[..]

hij was in zicht reed een rondje en hoppa het woonerf af. Ze rijden rondjes dat hou je niet in het zicht. Meestal komen ze steeds even langs maar als hij in een rechte streep naar school fietst is daar niet achteraan te lopen
nou ja kennelijk niet genoeg in zicht om m tegen te houden ;)
Ik ben het er wel mee eens; nu dan maar bij m blijven als ie buiten is. Lastig, ja, maar zoals je zelf al zei het gaat om z'n veiligheid. En dus positief bekrachtigen ;)

En ja, toen hij belde en vroeg waar hij was loog hij. Niet zo gek als hij weet hoe boos je wordt als hij verder is dan mag :+ zoals al gezegd: Hij ziet gevaren nog niet, hij ziet alleen jouw reactie en waarschijnlijk snapt hij totaal niet waarom je je in vredesnaam zo druk maakt :D
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
  zaterdag 15 september 2018 @ 10:47:24 #60
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_181916886
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 19:26 schreef Goitske het volgende:
Ik zei ook tegen hem hoe stom kun je zijn, had je bijna je fiets terug smeer je hem weer
Ik vind dit echt erg ver gaan om tegen een kind te zeggen.
Hij is niet stom, hij is ondernemend

Zijn impulsen kan hij helemaal niet op die manier onder controle houden.
De enige afweging die hij maakt is ik kan hier blijven en mama blij.
of ik kan naar school en tjah dan is mama misschien boos maar heb ik een leuke tijd.

Voor een kind is het gevolg veel te ver weg en dan kiezen ze voor het leuke.

Dit is ook waarom straffen vaak niet werkt, hij moet leren om het van jouw kant te zien en daarop willen handelen.
pi_181919094
Goitske, ik denk dat je hem meer vrijheid geeft dan hij zelf aankan. Dan kan je idd wel boos worden, maar wat schiet je daare mee op..?

Ik zou hem eerder je angst laten zien. En ik zou hen gewoon ook niet meer alleen buiten laten, buiten de tuin misschien dan.

Franny wat een heerlijke beschrijving van I! Zo nieuwsgierig maar op een speelse manier, komt het over. Herkenbaar ook wel.
Werd O laatst wakker. Eerste wat ze zei: nu is het morgen en dan is het aan de andere kant van de wereldnacht.
En waar ik laatst supertrots op was: ze speelde met vriendinnetje 1 en vriendinnetje 2 vroeg of ze mee mocht doen. Zegt vriendinnetje 1 nee (op zo’n bitchy meisjesmanier). Zegt O: jawel hoor, kom maar.
pi_181919426
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 14:12 schreef Roomsnoes het volgende:

Franny wat een heerlijke beschrijving van I! Zo nieuwsgierig maar op een speelse manier, komt het over. Herkenbaar ook wel.
Werd O laatst wakker. Eerste wat ze zei: nu is het morgen en dan is het aan de andere kant van de wereldnacht.
Dat is inderdaad een goede omschrijving: ze is nieuwsgierig en pikt dingen snel op, maar ze is zeker ook speels en ondeugend. O ook een mooie opmerking. Vier jaar (of bijna..) is echt wel een leuke leeftijd. Dat omgaan met die sociale uitdagingen is heel knap. Juist met drie tegelijk kan echt lastig zijn. I kan heel goed met een van haar buurmeisjes, maar een stuk minder met een andere. Die weet op de een of andere manier altijd op de verkeerde knopjes te drukken bij I, en andersom. :o .

Meteen even een vraagje voor jou, omdat ik niet zo goed weet wat ik daarover moest denken. De juf van I heeft nu twee keer in een gesprekje aangegeven dat I bij kringgesprekken wat focus mist. Dan hebben ze het over een onderwerp en dan gaat zij daarop in door over iets anders te beginnen (heel associatief) of ze zit een beetje te dromen, is er niet helemaal bij, maar roept dan wel ineens iets. Ook bij opdrachtjes of 'taakjes' heeft ze dat wel. Ik vind zelf dat I zich enorm goed kan concentreren, als ze bijv aan het kleuren is of iets anders waar ze veel plezier in heeft. Juf herkende dat ook op zich ook wel. Maar ik herken ook dat van de hak op de tak gaan, uit enthousiasme en in mijn ogen speelsheid. Dus ik zei tegen de juf: heeft dat niet ook met leeftijd te maken? En toen zei zij: dat weet ik niet, het kan ook echt bij haar horen.

Ik heb daar niet op doorgevraagd verder. Van de week had ik zo'n startgesprekje en toen merkte ze het dus voor een tweede keer op. Het grappige en beetje 'bizarre' in mijn ogen is wel dat de juf zelf heel slecht kan focussen. :') . Zo is ze erg chaotisch, slecht in time management (geeft ze ook zelf regelmatig toe 'Oh ik was helemaal de tijd vergeten) en daardoor vind ik gesprekken met haar ook best lastig. Ze luistert naar mijn idee niet echt. Dus ik heb op dat moment maar niet doorgevraagd, ook omdat I er zelf bij was en ik het eigenlijk al een kunst vond om te zorgen dat het gesprekje zo met z'n drietjes een beetje goed ging. Met een juf die niet echt goed luistert en een kleuter die er ook van alles tussen probeert te gooien. _O- .. Maar hoe schat jij dit in? Focussen op een onderwerp van een kringgesprek en daar 'goed' op ingaan, is dat niet veel gevraagd voor een 4,5-jarige? En als ze dat dus lastig vindt en vrij associatief reageert, of wat 'afwezig' is, wat zegt dat dan?

Het is iets wat ik van haar gewend ben en daardoor heel normaal vind.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181919577
Ik ben ook benieuwd. Mijn 5,5 jarige kan ook zo reageren.
pi_181921158
mijne niet, maar het klinkt helemaal niet als iets raars eigenlijk..Zit hier met 20 bevers (5-7 jarigen) in t bos en een groot deel was ook lekker associatief bij de uitleg van t spel..en miste enige focus..
pi_181921565
Franny, ik herken wat je schrijft bij Sjaak. Als we bijvoorbeeld een boek lezen (ik lees een sprookje voor), dan is het net alsof hij niet luistert en ergens anders is met zijn gedachte. Vervolgens triggert een woord in het verhaal hem en dan reageert hij daarop.
Een leuk voorbeeld daarvan is het sprookje van Repelsteeltje wat we van de week lazen: “De koningin schreef alle mannennamen op die ze kende. Willem, Alexander, Pieter, Christiaan, Johan, Friso, Barend, Frits...” Sjaak riep gelijk: “Barend is de buurman van oma! Die was in de tuin aan het werken.”

Het lijkt mij dus heel normaal gedrag, maar ik ben niet anders gewend.
pi_181921693
trouwens, als vriendinnen het te lang over jurkjes hebben kan ik ook plotseling over iets anders beginnen terwijl ik eerder wat dromerig afgeleid ben..
kan me overigens prima focussen.. misschien vindt ze t kringgesprek gewoon niet zo interessant of te langzaam gaan..
pi_181922108
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 16:55 schreef watmoetikkiezen het volgende:
trouwens, als vriendinnen het te lang over jurkjes hebben kan ik ook plotseling over iets anders beginnen terwijl ik eerder wat dromerig afgeleid ben..
kan me overigens prima focussen.. misschien vindt ze t kringgesprek gewoon niet zo interessant of te langzaam gaan..
Ja, dit.
Een kring en de betrokkenheid in de kring is vaak wisselend. Het is erg afhankelijk van het onderwerp, de afwisseling, het niveau, de focus van het kind, het moment van de dag, de interactie.

Als ik bijv een taalkring doe op een hoog groep 2 niveau vlak na het buitenspelen (=moe), dan haken er echt een paar kinderen wel af. Andere kinderen zijn juist extra alert na het buitenspelen en genieten van de uitdaging.

Hoe het bij jouw I zit kan ik vanaf tekst natuurlijk niet beoordelen. Maar ze is nog maar 4,5 en volgens mij behoorlijk ondernemend. Misschien is haar focus in een kring met beweging en voldoende uitdaging een stuk beter dan in een kring met veel luisteren, stilzitten en op een lager niveau.
Hoe vind je haar focus thuis? Kan ze gedurende 20 min gefocust werken aan een puzzel, knutsel, boekje, bouwwerk zonder constant begeleiding of stimulans van een volwassene? En kan ze dat in de klas ook af en toe? Dan zit het met de focus wel goed :) Zeker voor haar leeftijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Peacefulll op 15-09-2018 17:41:29 ]
pi_181922113
Leuk, ervaringen van anderen. :) . Dat voorbeeld is heel herkenbaar, MevrCactus. Ik heb vaak het idee dat ze daarmee gewoon hun kennis willen laten zien. Ze horen natuurlijk veel woorden of namen die ze nog niet (goed) kennen, dan horen ze iets waar ze wel een heel sterke associatie mee hebben en dat willen ze hel spontaan met je delen.

Het is ook zo mooi, om te zien hoe die hersentjes werken. Ik bedenk nu dat een belangrijke indicatie kan zijn wat ze onthoudt van gesprekken. Want een kind kan weinig gefocust lijken, maar ondertussen toch alles oppikken. Ik verbaas me er vaak over hoe goed I soms dingen weet van gesprekken die we hebben gehad. Zo zat ze vandaag Dora te kijken, waar ze dan Engels mee leert (nou ja, niet echt natuurlijk, maar het is wel grappig) en toen zei ze: Jaaa, want op mijn nieuwe school ga ik ook Engels leren.
Dat hebben wij haar twee weken geleden tussen neus en lippen door verteld toen we het over haar nieuwe school hadden.

Trouwens, voor kinderen die zich soms wat vervelen en wat uitdaging nodig hebben. Die juf van I is in sommige opzichten niet zo goed of handig, maar ze verzint wel leuke opdrachten op het gebied van techniek. Deze week heeft ze de kinderen een 'probleem' voorgelegd (ook uitgebeeld met een tekening): Haas heeft een gebroken pootje dat in het verband zit. Hij wil een drukke weg oversteken, maar dat gaat niet omdat hij niet snel genoeg kan rennen. Bedenk een oplossing voor Haas.

Het was de bedoeling dat de kinderen hun oplossing ook echt gingen maken/uitbeelden. Met knutselwerkjes, tekeningen, zand. Dus stonden er in de hal van de school allemaal zelf in elkaar geknutselde bruggen, glijbaantjes die over de weg heen konden, trampolines, etc. I had bedacht dat Haas een tunnel moest graven en in de zandbak in het klaslokaal had ze vervolgens met de juf bekeken hoe je het beste een tunnel kunt maken.

Het is vrij eenvoudig, maar een erg leuke manier om de kinderen te laten nadenken en knutselen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181922214
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:28 schreef Peacefulll het volgende:
Hoe vind je haar focus thuis? Kan ze gedurende 20 min gefocust werken aan een puzzel, knutsel, boekje, bouwwerk zonder constant begeleiding of stimulans van een volwassene? En kan ze dat in de klas ook af en toe? Dan zit het met de focus wel goed :) Zeker voor haar leeftijd.
Ja, dat kan ze zeker. Ze wil wel graag bevestiging tussendoor (kijk mama, mooi he, mama mama, kijk dan!). Hoe dat in de klas gaat, weet ik niet precies, maar ze komt thuis met mooie tekeningen/kleurplaten/knutselwerkjes waar ze duidelijk die concentratie bij gehad moet hebben om het te maken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181922741
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 16:45 schreef MevrouwCactus het volgende:
Franny, ik herken wat je schrijft bij Sjaak. Als we bijvoorbeeld een boek lezen (ik lees een sprookje voor), dan is het net alsof hij niet luistert en ergens anders is met zijn gedachte. Vervolgens triggert een woord in het verhaal hem en dan reageert hij daarop.
Een leuk voorbeeld daarvan is het sprookje van Repelsteeltje wat we van de week lazen: “De koningin schreef alle mannennamen op die ze kende. Willem, Alexander, Pieter, Christiaan, Johan, Friso, Barend, Frits...” Sjaak riep gelijk: “Barend is de buurman van oma! Die was in de tuin aan het werken.”

Het lijkt mij dus heel normaal gedrag, maar ik ben niet anders gewend.
Is Sjaak al 4? :o
pi_181923666
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 18:01 schreef Skittles het volgende:

[..]

Is Sjaak al 4? :o
Nee! 3,5 pas. Hoewel hij zelf zegt dat hij al heel snel 4 jaar wordt.
pi_181958579
Net Nora weggebracht op school. Juf zei dat ze vrijdag erg moe was en dat we haar misschien doordeweeks een middagje moeten thuishouden. Maandag zou de enige dag zijn dat dat kan, i.v.m. werk. Ze stelde dan voor om haar maandagmiddag thuis te houden, maar hoe moet ik dat doen? Nora van school halen om 12 uur terwijl de rest van haar klas blijft? Wat moet ik zeggen? Ik ga niet zeggen dat ze naar huis mag om uit te rusten oid, straks gebruikt ze dat om niet naar school te hoeven.

Lieten/laten jullie jullie pas naar schoolgaande kinderen een dagdeel thuis?
pi_181958730
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 10:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
Net Nora weggebracht op school. Juf zei dat ze vrijdag erg moe was en dat we haar misschien doordeweeks een middagje moeten thuishouden. Maandag zou de enige dag zijn dat dat kan, i.v.m. werk. Ze stelde dan voor om haar maandagmiddag thuis te houden, maar hoe moet ik dat doen? Nora van school halen om 12 uur terwijl de rest van haar klas blijft? Wat moet ik zeggen? Ik ga niet zeggen dat ze naar huis mag om uit te rusten oid, straks gebruikt ze dat om niet naar school te hoeven.

Lieten/laten jullie jullie pas naar schoolgaande kinderen een dagdeel thuis?
Mijn kinderen zijn direct hele dagen gebleven, en dat ging ook prima. Een klasgenootje van jongste ging elke lange dag eerder naar huis, omdat hij het niet trok.. Ik geloof dat de moeder hem dan net voor 12 ophaalde. Ze gingen om 12 uur eten, dus als iedereen klaar was met opruimen en hun tas gingen pakken, pakte hij zijn jas en ging met moeder mee.. Ik zou dat even overleggen met juf.. Wat is handig, is het echt nodig, zet die ene middag minder zoveel zoden aan de dijk?
  maandag 17 september 2018 @ 10:17:57 #74
149959 SQ
snelle trees
pi_181958796
Ik zou me vooral afvragen of die middag op maandag nou verschil gaat maken in de vermoeidheid op vrijdag?
disclaimer
pi_181958837
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 10:14 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Mijn kinderen zijn direct hele dagen gebleven, en dat ging ook prima. Een klasgenootje van jongste ging elke lange dag eerder naar huis, omdat hij het niet trok.. Ik geloof dat de moeder hem dan net voor 12 ophaalde. Ze gingen om 12 uur eten, dus als iedereen klaar was met opruimen en hun tas gingen pakken, pakte hij zijn jas en ging met moeder mee.. Ik zou dat even overleggen met juf.. Wat is handig, is het echt nodig, zet die ene middag minder zoveel zoden aan de dijk?
Dat laatste vraag ik me dus ook af. Ook omdat ze na het weekend een middagje thuis kan blijven. Ze is na het weekend weer helemaal opgeladen. Ik denk dan, het is toch normaal dat een kind aan het eind van de week moe is?
pi_181958933
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 10:19 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Dat laatste vraag ik me dus ook af. Ook omdat ze na het weekend een middagje thuis kan blijven. Ze is na het weekend weer helemaal opgeladen. Ik denk dan, het is toch normaal dat een kind aan het eind van de week moe is?
De ene heeft daar meer last van dan de ander.. Maar hoeveel impact heeft dat? Als ze nou een hele vrijdag alleen kan huilen op school, is dat anders dan dat ze op vrijdag iets rustiger speelt.. Zoveel kinderen die moe zijn. Maar maandagmiddag thuis blijven heeft op vrijdag weinig effect denk ik..
pi_181959074
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 10:25 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

De ene heeft daar meer last van dan de ander.. Maar hoeveel impact heeft dat? Als ze nou een hele vrijdag alleen kan huilen op school, is dat anders dan dat ze op vrijdag iets rustiger speelt.. Zoveel kinderen die moe zijn. Maar maandagmiddag thuis blijven heeft op vrijdag weinig effect denk ik..
Ja precies. Ik zal eens vragen hoe die vermoeidheid zich uit. Met alleen 'ze is moe', daar kan ik vrij weinig mee...
pi_181960532
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 10:17 schreef Stormqueen het volgende:
Ik zou me vooral afvragen of die middag op maandag nou verschil gaat maken in de vermoeidheid op vrijdag?
Dit idd...

Sarah is ook moe aan het einde van de week, en vorige week is ze op dinsdag een middag thuis gebleven want toen voel ze bijna in slaap aan tafel, maar wij hebben nog geen continue-rooster.

Alle kinderen zijn wat chagrijniger op vrijdag volgens mij. Zou idd vragen waar het zich in uit.
S. 2014
J. 2016
  maandag 17 september 2018 @ 12:12:41 #79
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_181960933
Nou ja, ik zie het net iets anders. De juf signaleert kennelijk dat het voor haar beter zou zijn als ze niet op school hoeft te zijn. Denk niet dat een kleuterjuf redeneert vanuit de perceptie dat er te veel kinderen chagrijnig zijn oid op vrijdagmiddag.

Ik denk ook niet dat de maandagmiddag zoden aan de dijk zet, maar ik zou inzetten op met werk wat regelen om een andere middag te kunnen bieden om haar rust te geven. Een week of 3 oid en dan weer proberen naar de normale situatie.

Het is niet niks voor die murmels. Bij de oudste zijn we overigens gestart met een maand halve dagen, pas na 3 maand bso en dat ook opbouwen. Niet heel handig en wij hebben de mazzel dat er opa’s en oma’s beschikbaar zijn, maar ik heb ook heel veel eigen uren ingeleverd die tijd.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_181961709
Ik ga eens kijken of ik de komende weken wat uren kan ruilen met iemand. Het stomme is, ze komt op mij niet moe over thuis.
pi_181961930
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 12:12 schreef AwayTL het volgende:
Nou ja, ik zie het net iets anders. De juf signaleert kennelijk dat het voor haar beter zou zijn als ze niet op school hoeft te zijn. Denk niet dat een kleuterjuf redeneert vanuit de perceptie dat er te veel kinderen chagrijnig zijn oid op vrijdagmiddag.

Ik denk ook niet dat de maandagmiddag zoden aan de dijk zet, maar ik zou inzetten op met werk wat regelen om een andere middag te kunnen bieden om haar rust te geven. Een week of 3 oid en dan weer proberen naar de normale situatie.
Ja, dit.
Naar school gaan is voor het ene kind prima vol te houden en het andere kind heeft echt moeite met de energieverdeling. Het ene kind voelt zich relaxt en kan gelijk zichzelf zijn. Het andere kind moet erg wennen, zuigt alle informatie volledig op of het aanpassen aan de klas en het nieuwe ritme kost nog veel energie. Dit is nog een relatief makkelijke periode. Met name de tijd tussen herfst en kerst en de weken voor de zomervakantie zijn heftige periodes waarin veel kinderen (tijdelijk) even extra rustmomenten nodig hebben. Een rustmoment kan ook gewoon lekker thuis spelen zijn. Dan ogen ze misschien niet zo moe, maar thuis spelen of op school spelen scheelt wel enorm in de hoeveelheid prikkels en het aanpassingsvermogen, wat weer energie scheelt.

Vraag inderdaad eens na hoe de vermoeidheid zich uit bij jouw dochter Sun. Ik heb ook al met regelmaat kinderen gehad die wij in overleg met de ouders eerder op laten halen. Dat doen we vooral tot het kind 5 jaar is. Daarna is structureel thuis blijven een stuk lastiger te regelen.
En de bank in de klas is met regelmaat een slaapbank :D Vooral met Sint, Kerst, start zwemles of na een heftige ziekteperiode.
Ophalen doe ik vaak na het broodje eten. Als iedereen naar buiten gaat om te spelen gaat dit kind naar huis. Zo worden ze niet uit een kring gehaald en staat het niet zo centraal. Sommige kinderen vinden dat niet prettig.

Tot zo ver weer mijn bijdrage (dat krijg je als je met verlof bent en niks te doen hebt :') )
pi_181962138
Juist fijn om jouw bijdrages hier te lezen Peace O+

De optie van Away vind ik wel een goede Sun, kun jij of man op werk iets regelen dat die maandagmiddag optie naar donderdag of vrijdagmiddag zou kunnen?

F heeft ook een continue rooster maar met een korte dag op woensdag en donderdag. Op die dagen is 1 van ons ook thuis. De vermoeidheid aan het einde van de week herken ik niet, maar of dat nu komt doordat hij school goed trekt of doordat hij de 2 middagen daarvoor thuis is weet ik ook niet.
pi_181962453
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 12:12 schreef AwayTL het volgende:
Nou ja, ik zie het net iets anders. De juf signaleert kennelijk dat het voor haar beter zou zijn als ze niet op school hoeft te zijn. Denk niet dat een kleuterjuf redeneert vanuit de perceptie dat er te veel kinderen chagrijnig zijn oid op vrijdagmiddag.

Ik denk ook niet dat de maandagmiddag zoden aan de dijk zet, maar ik zou inzetten op met werk wat regelen om een andere middag te kunnen bieden om haar rust te geven. Een week of 3 oid en dan weer proberen naar de normale situatie.

Het is niet niks voor die murmels. Bij de oudste zijn we overigens gestart met een maand halve dagen, pas na 3 maand bso en dat ook opbouwen. Niet heel handig en wij hebben de mazzel dat er opa’s en oma’s beschikbaar zijn, maar ik heb ook heel veel eigen uren ingeleverd die tijd.
Nee dat denk ik ook zeker niet, maar een kind wat op vrijdag moe en humeuriger is op maandag dan extra thuishouden is imo een beetje rare constructie. Dan zou ik idd eerder proberen te regelen dat er iemand haar op donderdag of vrijdag eerder haalt.

IK werk op de bso en die eerste weken zijn ook gewoon heel erg wennen, en idd straks de sinterklaas-kerst periode ook, en het ene kind trekt het beter dan het andere kind, ik had met Sarah meer problemen verwacht maar doe reageert alsof ze dit al jaren doet :')
S. 2014
J. 2016
pi_181962470
Sunshine, ik ga er ook vanuit dat de juf heel goed kan inschatten of ze te moe is of gewoon moe zogezegd.
Wij rekenden er bij B op dat we hem de eerste periode op woensdag thuis 'moesten' houden, maar dat hebben we uiteindelijk nooit gedaan. Ook omdat die eerste maanden veel bijzondere dagen waren waarop hij toch al vrij was.
Wij kijken het per week aan en vragen ook aan de juffen hoe zij vinden dat het gaat. B is wel moe aan het einde van de week maar niet te moe zeg maar. Elk kind gaat er anders mee om natuurlijk.

Komende vrijdag is B vrij, wilden we naar een dierentuin of zo met zijn 4tjes, wordt het baggerweer. :{w Iemand tips voor ons uitje in de regen? J van dan 12 weekjes gaat ook gezellig mee. Met alleen B vond ik dat toch makkelijker merk ik.

En verder lees ik wel mee, maar merk dat een baby, poepjedruk op het werk en B wel heel veel is even.
Wel supertrots op B, die is nog steeds zo'n lieve grote broer, vooral nu J echt reageert met lachen, is hij er maar druk mee. Liedjes zingen, kletsen, gekke bekken trekken etc.
pi_181962570
Sticker is 5,5 en trekt vijf dagen naar school nog niet, hij heeft daarom een 4-daagse schoolweek. Kan me dus enorm goed voorstellen dat het too much is als je net 4 bent.

Wat betreft de leerplicht: ik meen me te herinneren dat een vijfjarig kind nog een X aantal uur per week geoorloofd thuis mag blijven?
pi_181962798
N gaat hoogstwaarschijnlijk naar de vrije school, en daar is de kleuterklas alleen ‘s ochtends. Eerst was ik wat teleurgesteld (ik dacht, kind naar school, meer tijd voor mij :P maar dat viel me dus even tegen). Maar zo te horen is het misschien juist wel goed voor die kleintjes. En ze zou dan alsnog 2x per week tot 15.00 naar de bso gaan, net als nu 2x per week tot 15.00 naar het kdv.

Maargoed, N is nog lang geen 4 ;)

Overigens dat zijdelings redeneren doet ze ook, lijkt me heel normaal. Een woord oppikken uit een heel verhaal en daar dan iets over zeggen wat verder niets met het verhaal te maken heeft.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_181962887
Als het lastig is om op do of vrij je kind eerder van school te halen, kan ik me prima voorstellen dat bijv maandagochtend of evt de hele maandag thuisblijven kan helpen. Het verlengen van het weekend en daarmee de schoolweek korter maken, lijkt mij echt wel verschil maken. Maar het is volgens mij dan logischer om te kiezen voor maandagochtend (en evt de hele dag) thuis dan maandagmiddag. Voor ons was do of vrij niet echt een optie, want lastig te regelen met werk, maar maandag ben ik vrij en ik heb wel eens toen I niet helemaal fit was haar op maandag thuis gehouden.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181962889
Trouwens, ik heb een zwemlesvraag. Sticker heeft gisteren zijn 3de zwemles gehad en daar de borstcrawl gedaan. Toen Oudste op zwemles zat deed hij dat na 8 maanden pas. Is dit enorm afhankelijk van de zwemles-aanbieder, of is er ergens een soort van richtlijn te vinden van wat ze ongeveer (moeten) leren in elk stadium van zwemles?
pi_181962898
Ik zit hier wel mee in mijn maag zeg :/ Niet in de zin dat ik het vervelend vind, maar meer omdat ik me schuldig voel naar Nora. Stom werk :/

Vrijdag gaat het sowieso niet worden, dat is voor vriend en mij de drukste werkdag. Ik zal eens vragen aan de juf of het goed is als ik haar elke hele maandag thuis hou. 3 dagen weekend en zo komt het ook overeen met ma t/m do, alleen nu di/tm vrijdag. Hoor niet van de juf dat ze op donderdag al moe is, enkel op vrijdag.
pi_181962938
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 14:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik zit hier wel mee in mijn maag zeg :/ Niet in de zin dat ik het vervelend vind, maar meer omdat ik me schuldig voel naar Nora. Stom werk :/
Kom, niet doen. Dit is de klassieke valkuil van werkende moeders. Good for you dat je werkt en daar ook nodig bent. Maandag thuis houden, is een prima alternatief.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181962950
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 14:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik zit hier wel mee in mijn maag zeg :/ Niet in de zin dat ik het vervelend vind, maar meer omdat ik me schuldig voel naar Nora. Stom werk :/

Vrijdag gaat het sowieso niet worden, dat is voor vriend en mij de drukste werkdag. Ik zal eens vragen aan de juf of het goed is als ik haar elke hele maandag thuis hou. 3 dagen weekend en zo komt het ook overeen met ma t/m do, alleen nu di/tm vrijdag. Hoor niet van de juf dat ze op donderdag al moe is, enkel op vrijdag.
Dat is toch een prima oplossing. Je verkort haar schoolweek ermee, en dat kan absoluut een verschil maken :)
pi_181963349
Wat Franny zegt, maandag thuis maakt echt wel uit, 3 dagen weekend kan ervoor zorgen dat ze op vrijdag nog niet moe is!
pi_181963482
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 14:13 schreef L-E het volgende:
Trouwens, ik heb een zwemlesvraag. Sticker heeft gisteren zijn 3de zwemles gehad en daar de borstcrawl gedaan. Toen Oudste op zwemles zat deed hij dat na 8 maanden pas. Is dit enorm afhankelijk van de zwemles-aanbieder, of is er ergens een soort van richtlijn te vinden van wat ze ongeveer (moeten) leren in elk stadium van zwemles?
Jouw oudste is behoorlijk wat ouder toch? Ik geloof dat er de afgelopen jaren best wel wat veranderd is qua zwemles.

J doet ook al vanaf het begin de borstcrawl. Hij had ook meteen les in het diepe met kinderen van verschillende niveaus (net begonnen tot bijna A). Misschien ligt t daaraan. Een badjessysteem met gelijke niveaus per groep werkt natuurlijk anders dan alle niveaus door elkaar.

O, en trotse *O* J zwemt nu zonder bandjes/drijfmiddelen. Na 7 maanden zwemles (half uur per week in een groepje van 6)
pi_181964470
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 14:13 schreef L-E het volgende:
Trouwens, ik heb een zwemlesvraag. Sticker heeft gisteren zijn 3de zwemles gehad en daar de borstcrawl gedaan. Toen Oudste op zwemles zat deed hij dat na 8 maanden pas. Is dit enorm afhankelijk van de zwemles-aanbieder, of is er ergens een soort van richtlijn te vinden van wat ze ongeveer (moeten) leren in elk stadium van zwemles?
Bij onze zwemschool starten ze ook met borst- en rugcrawl. In het begin hadden we een kijkles met uitleg hierover: dit is meer gericht op zelfredzaamheid dan voorheen. De schoolslag kost een klein kind veel meer energie, mocht het onverhoopt onbedoeld in het water terecht komen. Met de rug- en borstcrawl kunnen ze zich beter/langer boven water houden, was heel kort gezegd de uitleg. S zwemt sinds november en leert volgens mij sinds een paar maanden ook de schoolslag.
pi_181965462
Ligt aan de zwemles methode.
Jan lest volgens de ZON methode en dat is echt gericht op zelf redzaamheid en ook je vriendjes kunnen helpen bij ter water ranking

Daar beginnen ze dus ook met het anti verzuipt deel noem ik het maar.. en daarna netjes schoolslag etc

Over zwemdiploma gesproken net een half uur geleden A gehaald

pi_181968142
*O*
Kwak
pi_181968622
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 10:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
Net Nora weggebracht op school. Juf zei dat ze vrijdag erg moe was en dat we haar misschien doordeweeks een middagje moeten thuishouden. Maandag zou de enige dag zijn dat dat kan, i.v.m. werk. Ze stelde dan voor om haar maandagmiddag thuis te houden, maar hoe moet ik dat doen? Nora van school halen om 12 uur terwijl de rest van haar klas blijft? Wat moet ik zeggen? Ik ga niet zeggen dat ze naar huis mag om uit te rusten oid, straks gebruikt ze dat om niet naar school te hoeven.

Lieten/laten jullie jullie pas naar schoolgaande kinderen een dagdeel thuis?
Mijn J van feb ‘14 gaat nog ‘maar’ 3 dagen naar school van 8.30 tot 13.00. Meer dagen lijkt juf nog te veel. Hij is gewoon anders te moe.
Ik zou haar maandag de hele dag thuis houden. Het is echt nog wel flink, 5 dagen naar school met veel prikkels op allerlei vlakken.
♥ J & S
pi_181968753
Mijn 4 jarige is het hele jaar 3 dagen naar school gegaan. Toen ze 5 werd ging ze 5 dagen. Ze trekt het aardig. Maar merk naar de vakanties toe dat het wel moeilijker voor haar word.

Mijn 7 jarige heeft meer moeite met de 5 dagen in de week. Die heeft na een tijdje gewoon echt een soort migrene. Maakt zich druk om alles en is dan misselijk, hoofdpijn en kan licht slecht verdragen.

Mijn 5 jarige zit ook op zwemles en heeft de borstcrawl nu ook al gehad :)
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_181968801
Wij hebben onze dochter ook een aantal weken een paar dagdelen thuis gehouden, sowieso valt dat andere kleuters niet of nauwelijks op, maar als ze daar vragen over hebben dan kan de juf dat denk ik prima aan ze uitleggen. Wij zeiden tegen haar dat ze nog even een paar weekjes soms thuis bleef om uit te rusten, maar zodra ze school superleuk begon te vinden, was het al meteen geen vraag meer eigenlijk. Maar dat zal toch deels karakterafhankelijk zijn, ik denk dat mijn zoon hier veel meer vragen bij zou hebben gesteld.
pi_181969031
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 19:46 schreef klaprooss het volgende:

[..]

Mijn J van feb ‘14 gaat nog ‘maar’ 3 dagen naar school van 8.30 tot 13.00. Meer dagen lijkt juf nog te veel. Hij is gewoon anders te moe.
Ik zou haar maandag de hele dag thuis houden. Het is echt nog wel flink, 5 dagen naar school met veel prikkels op allerlei vlakken.
Ik ga dat ook doen. Ik heb met mijn werk kunnen regelen dat ik deze vrijdagmiddag vrij ben, dan haal ik haar in de lunchpauze op. En dan inderdaad elke maandag. Ze is ook geen kdv oid gewend, ze heeft hiervoor 3,5 jaar bij een go gezeten. 5 dagen school is een hele overgang :) Gelukkig gaat ze wel elke dag met veel blijheid naar school :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')