abonnement Unibet Coolblue
pi_181906508
Dat boekje over Draak klinkt wel leerzaam/verhelderend. Ik heb hem gelijk besteld, samen met 'de reuzenkrokodil' van Roald Dahl. O+

Franny we zijn wel op de manier zoals je beschrijft begonnen met T. Maar nu het echt niet meer veilig was omdat hij binnen 1 minuut in de sloot kan liggen als hij het in zijn bol krijgt moeten we hem beschermen en daarom blijft hij binnen. Ik zou het ook liever anders zien, maar ik heb echt even geen andere oplossing dan deze. :{
pi_181906626
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 20:43 schreef _NIKKI_ het volgende:
Dat boekje over Draak klinkt wel leerzaam/verhelderend. Ik heb hem gelijk besteld, samen met 'de reuzenkrokodil' van Roald Dahl. O+

Franny we zijn wel op de manier zoals je beschrijft begonnen met T. Maar nu het echt niet meer veilig was omdat hij binnen 1 minuut in de sloot kan liggen als hij het in zijn bol krijgt moeten we hem beschermen en daarom blijft hij binnen. Ik zou het ook liever anders zien, maar ik heb echt even geen andere oplossing dan deze. :{
Ik vind het een heel fijn boekje. Het werkt ook met een stoplicht, Draakje is groen, maar wordt dan oranje en rood en dan ontploft hij. Heel fijn om het zo aan kinderen uit te kunnen leggen. Er is ook een versie van Draakje Vurig op School maar die hebben we nog niet, dat kan altijd nog.
pi_181906766
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 20:43 schreef _NIKKI_ het volgende:
Dat boekje over Draak klinkt wel leerzaam/verhelderend. Ik heb hem gelijk besteld, samen met 'de reuzenkrokodil' van Roald Dahl. O+

Franny we zijn wel op de manier zoals je beschrijft begonnen met T. Maar nu het echt niet meer veilig was omdat hij binnen 1 minuut in de sloot kan liggen als hij het in zijn bol krijgt moeten we hem beschermen en daarom blijft hij binnen. Ik zou het ook liever anders zien, maar ik heb echt even geen andere oplossing dan deze. :{
Maar is het geen optie om dan zelf ook naar buiten te gaan, zodat je een oogje in het zeil houdt?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181906916
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 september 2018 20:53 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Maar is het geen optie om dan zelf ook naar buiten te gaan, zodat je een oogje in het zeil houdt?
Nouja ze rijden rondjes om ons blok huizen heen. Ze zijn dan altijd wel een minuut of 2-3-4 uit het zicht. Als ik in onze voortuin ben komen ze dus gewoon langs. Maar juist als hij even de bocht om is 50 meter verderop steekt T over. Achter hem aanrennen is geen optie, dat is niet bij te houden als hij op de tractor/fiets zit. De buitenmomenten doen we nu gewoon in het bos of op het strand. Daar kan ik hem wel in de gaten houden, ik beleef daar zelf ook plezier aan en hij vindt het héérlijk om in het bos rond te scharrelen op zoek naar takken en paddestoelen.
pi_181907852
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 september 2018 20:53 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Maar is het geen optie om dan zelf ook naar buiten te gaan, zodat je een oogje in het zeil houdt?
hij was in zicht reed een rondje en hoppa het woonerf af. Ze rijden rondjes dat hou je niet in het zicht. Meestal komen ze steeds even langs maar als hij in een rechte streep naar school fietst is daar niet achteraan te lopen
pi_181915120
Poeh dat lijkt me zo lastig he. Gelukkig hier (nog) niet zo'n fase.
Ik vind het knap de benadering van Cactus hoor, zo beheerst reageren. Ik zou meteen van uit de emotie gaan roepen :@ Ben je helemaal betoeterd. Maar die benadering is wel heel mooi. Zou alleen nooit in me opkomen. Ik weet denk ik ook vaak niet wat hij eigenlijk zou willen met die actie.

Interessante boeken ook.Gaan eens kijken of dat draakjes boek de bieb ook heeft.
pi_181915338
Wij hebben de eerste keer rustig uitgelegd waarom het niet kan en met hem gepraat.
Deze keer was ik wel boos. Ik zag dat hij weg was want had een melding gehad, gebeld op zijn horloge en gaf hij aan dat hij in een bepaald speeltuintje was. Daar heb ik gekeken en was hij niet. Hij reed op dat moment gewoon door naar school. Dus ook niet even denken van oeps ik draai om....

Ik belde even op zijn horloge van heej even testen of dit werkt. Waar ben je nu?
pi_181916158
Goitske, ik snap dat je boos bent als hij weg is. Maar ik ben het met Franny eens. Hij is nog niet in staat de gevaren te zien zoals jij ze ziet. Daarnaast is hij heel avontuurlijk.
Is het niet een mogelijkheid dat jij voorlopig met hem meegaat? En het dan over een paar maanden weet aankijken of het dan beter gaat.
pi_181916372
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 21:38 schreef Goitske het volgende:

[..]

hij was in zicht reed een rondje en hoppa het woonerf af. Ze rijden rondjes dat hou je niet in het zicht. Meestal komen ze steeds even langs maar als hij in een rechte streep naar school fietst is daar niet achteraan te lopen
nou ja kennelijk niet genoeg in zicht om m tegen te houden ;)
Ik ben het er wel mee eens; nu dan maar bij m blijven als ie buiten is. Lastig, ja, maar zoals je zelf al zei het gaat om z'n veiligheid. En dus positief bekrachtigen ;)

En ja, toen hij belde en vroeg waar hij was loog hij. Niet zo gek als hij weet hoe boos je wordt als hij verder is dan mag :+ zoals al gezegd: Hij ziet gevaren nog niet, hij ziet alleen jouw reactie en waarschijnlijk snapt hij totaal niet waarom je je in vredesnaam zo druk maakt :D
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  zaterdag 15 september 2018 @ 10:47:24 #60
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_181916886
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 19:26 schreef Goitske het volgende:
Ik zei ook tegen hem hoe stom kun je zijn, had je bijna je fiets terug smeer je hem weer
Ik vind dit echt erg ver gaan om tegen een kind te zeggen.
Hij is niet stom, hij is ondernemend

Zijn impulsen kan hij helemaal niet op die manier onder controle houden.
De enige afweging die hij maakt is ik kan hier blijven en mama blij.
of ik kan naar school en tjah dan is mama misschien boos maar heb ik een leuke tijd.

Voor een kind is het gevolg veel te ver weg en dan kiezen ze voor het leuke.

Dit is ook waarom straffen vaak niet werkt, hij moet leren om het van jouw kant te zien en daarop willen handelen.
pi_181919094
Goitske, ik denk dat je hem meer vrijheid geeft dan hij zelf aankan. Dan kan je idd wel boos worden, maar wat schiet je daare mee op..?

Ik zou hem eerder je angst laten zien. En ik zou hen gewoon ook niet meer alleen buiten laten, buiten de tuin misschien dan.

Franny wat een heerlijke beschrijving van I! Zo nieuwsgierig maar op een speelse manier, komt het over. Herkenbaar ook wel.
Werd O laatst wakker. Eerste wat ze zei: nu is het morgen en dan is het aan de andere kant van de wereldnacht.
En waar ik laatst supertrots op was: ze speelde met vriendinnetje 1 en vriendinnetje 2 vroeg of ze mee mocht doen. Zegt vriendinnetje 1 nee (op zo’n bitchy meisjesmanier). Zegt O: jawel hoor, kom maar.
pi_181919426
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 14:12 schreef Roomsnoes het volgende:

Franny wat een heerlijke beschrijving van I! Zo nieuwsgierig maar op een speelse manier, komt het over. Herkenbaar ook wel.
Werd O laatst wakker. Eerste wat ze zei: nu is het morgen en dan is het aan de andere kant van de wereldnacht.
Dat is inderdaad een goede omschrijving: ze is nieuwsgierig en pikt dingen snel op, maar ze is zeker ook speels en ondeugend. O ook een mooie opmerking. Vier jaar (of bijna..) is echt wel een leuke leeftijd. Dat omgaan met die sociale uitdagingen is heel knap. Juist met drie tegelijk kan echt lastig zijn. I kan heel goed met een van haar buurmeisjes, maar een stuk minder met een andere. Die weet op de een of andere manier altijd op de verkeerde knopjes te drukken bij I, en andersom. :o .

Meteen even een vraagje voor jou, omdat ik niet zo goed weet wat ik daarover moest denken. De juf van I heeft nu twee keer in een gesprekje aangegeven dat I bij kringgesprekken wat focus mist. Dan hebben ze het over een onderwerp en dan gaat zij daarop in door over iets anders te beginnen (heel associatief) of ze zit een beetje te dromen, is er niet helemaal bij, maar roept dan wel ineens iets. Ook bij opdrachtjes of 'taakjes' heeft ze dat wel. Ik vind zelf dat I zich enorm goed kan concentreren, als ze bijv aan het kleuren is of iets anders waar ze veel plezier in heeft. Juf herkende dat ook op zich ook wel. Maar ik herken ook dat van de hak op de tak gaan, uit enthousiasme en in mijn ogen speelsheid. Dus ik zei tegen de juf: heeft dat niet ook met leeftijd te maken? En toen zei zij: dat weet ik niet, het kan ook echt bij haar horen.

Ik heb daar niet op doorgevraagd verder. Van de week had ik zo'n startgesprekje en toen merkte ze het dus voor een tweede keer op. Het grappige en beetje 'bizarre' in mijn ogen is wel dat de juf zelf heel slecht kan focussen. :') . Zo is ze erg chaotisch, slecht in time management (geeft ze ook zelf regelmatig toe 'Oh ik was helemaal de tijd vergeten) en daardoor vind ik gesprekken met haar ook best lastig. Ze luistert naar mijn idee niet echt. Dus ik heb op dat moment maar niet doorgevraagd, ook omdat I er zelf bij was en ik het eigenlijk al een kunst vond om te zorgen dat het gesprekje zo met z'n drietjes een beetje goed ging. Met een juf die niet echt goed luistert en een kleuter die er ook van alles tussen probeert te gooien. _O- .. Maar hoe schat jij dit in? Focussen op een onderwerp van een kringgesprek en daar 'goed' op ingaan, is dat niet veel gevraagd voor een 4,5-jarige? En als ze dat dus lastig vindt en vrij associatief reageert, of wat 'afwezig' is, wat zegt dat dan?

Het is iets wat ik van haar gewend ben en daardoor heel normaal vind.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181919577
Ik ben ook benieuwd. Mijn 5,5 jarige kan ook zo reageren.
pi_181921158
mijne niet, maar het klinkt helemaal niet als iets raars eigenlijk..Zit hier met 20 bevers (5-7 jarigen) in t bos en een groot deel was ook lekker associatief bij de uitleg van t spel..en miste enige focus..
pi_181921565
Franny, ik herken wat je schrijft bij Sjaak. Als we bijvoorbeeld een boek lezen (ik lees een sprookje voor), dan is het net alsof hij niet luistert en ergens anders is met zijn gedachte. Vervolgens triggert een woord in het verhaal hem en dan reageert hij daarop.
Een leuk voorbeeld daarvan is het sprookje van Repelsteeltje wat we van de week lazen: “De koningin schreef alle mannennamen op die ze kende. Willem, Alexander, Pieter, Christiaan, Johan, Friso, Barend, Frits...” Sjaak riep gelijk: “Barend is de buurman van oma! Die was in de tuin aan het werken.”

Het lijkt mij dus heel normaal gedrag, maar ik ben niet anders gewend.
pi_181921693
trouwens, als vriendinnen het te lang over jurkjes hebben kan ik ook plotseling over iets anders beginnen terwijl ik eerder wat dromerig afgeleid ben..
kan me overigens prima focussen.. misschien vindt ze t kringgesprek gewoon niet zo interessant of te langzaam gaan..
pi_181922108
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 16:55 schreef watmoetikkiezen het volgende:
trouwens, als vriendinnen het te lang over jurkjes hebben kan ik ook plotseling over iets anders beginnen terwijl ik eerder wat dromerig afgeleid ben..
kan me overigens prima focussen.. misschien vindt ze t kringgesprek gewoon niet zo interessant of te langzaam gaan..
Ja, dit.
Een kring en de betrokkenheid in de kring is vaak wisselend. Het is erg afhankelijk van het onderwerp, de afwisseling, het niveau, de focus van het kind, het moment van de dag, de interactie.

Als ik bijv een taalkring doe op een hoog groep 2 niveau vlak na het buitenspelen (=moe), dan haken er echt een paar kinderen wel af. Andere kinderen zijn juist extra alert na het buitenspelen en genieten van de uitdaging.

Hoe het bij jouw I zit kan ik vanaf tekst natuurlijk niet beoordelen. Maar ze is nog maar 4,5 en volgens mij behoorlijk ondernemend. Misschien is haar focus in een kring met beweging en voldoende uitdaging een stuk beter dan in een kring met veel luisteren, stilzitten en op een lager niveau.
Hoe vind je haar focus thuis? Kan ze gedurende 20 min gefocust werken aan een puzzel, knutsel, boekje, bouwwerk zonder constant begeleiding of stimulans van een volwassene? En kan ze dat in de klas ook af en toe? Dan zit het met de focus wel goed :) Zeker voor haar leeftijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Peacefulll op 15-09-2018 17:41:29 ]
pi_181922113
Leuk, ervaringen van anderen. :) . Dat voorbeeld is heel herkenbaar, MevrCactus. Ik heb vaak het idee dat ze daarmee gewoon hun kennis willen laten zien. Ze horen natuurlijk veel woorden of namen die ze nog niet (goed) kennen, dan horen ze iets waar ze wel een heel sterke associatie mee hebben en dat willen ze hel spontaan met je delen.

Het is ook zo mooi, om te zien hoe die hersentjes werken. Ik bedenk nu dat een belangrijke indicatie kan zijn wat ze onthoudt van gesprekken. Want een kind kan weinig gefocust lijken, maar ondertussen toch alles oppikken. Ik verbaas me er vaak over hoe goed I soms dingen weet van gesprekken die we hebben gehad. Zo zat ze vandaag Dora te kijken, waar ze dan Engels mee leert (nou ja, niet echt natuurlijk, maar het is wel grappig) en toen zei ze: Jaaa, want op mijn nieuwe school ga ik ook Engels leren.
Dat hebben wij haar twee weken geleden tussen neus en lippen door verteld toen we het over haar nieuwe school hadden.

Trouwens, voor kinderen die zich soms wat vervelen en wat uitdaging nodig hebben. Die juf van I is in sommige opzichten niet zo goed of handig, maar ze verzint wel leuke opdrachten op het gebied van techniek. Deze week heeft ze de kinderen een 'probleem' voorgelegd (ook uitgebeeld met een tekening): Haas heeft een gebroken pootje dat in het verband zit. Hij wil een drukke weg oversteken, maar dat gaat niet omdat hij niet snel genoeg kan rennen. Bedenk een oplossing voor Haas.

Het was de bedoeling dat de kinderen hun oplossing ook echt gingen maken/uitbeelden. Met knutselwerkjes, tekeningen, zand. Dus stonden er in de hal van de school allemaal zelf in elkaar geknutselde bruggen, glijbaantjes die over de weg heen konden, trampolines, etc. I had bedacht dat Haas een tunnel moest graven en in de zandbak in het klaslokaal had ze vervolgens met de juf bekeken hoe je het beste een tunnel kunt maken.

Het is vrij eenvoudig, maar een erg leuke manier om de kinderen te laten nadenken en knutselen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181922214
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:28 schreef Peacefulll het volgende:
Hoe vind je haar focus thuis? Kan ze gedurende 20 min gefocust werken aan een puzzel, knutsel, boekje, bouwwerk zonder constant begeleiding of stimulans van een volwassene? En kan ze dat in de klas ook af en toe? Dan zit het met de focus wel goed :) Zeker voor haar leeftijd.
Ja, dat kan ze zeker. Ze wil wel graag bevestiging tussendoor (kijk mama, mooi he, mama mama, kijk dan!). Hoe dat in de klas gaat, weet ik niet precies, maar ze komt thuis met mooie tekeningen/kleurplaten/knutselwerkjes waar ze duidelijk die concentratie bij gehad moet hebben om het te maken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181922741
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 16:45 schreef MevrouwCactus het volgende:
Franny, ik herken wat je schrijft bij Sjaak. Als we bijvoorbeeld een boek lezen (ik lees een sprookje voor), dan is het net alsof hij niet luistert en ergens anders is met zijn gedachte. Vervolgens triggert een woord in het verhaal hem en dan reageert hij daarop.
Een leuk voorbeeld daarvan is het sprookje van Repelsteeltje wat we van de week lazen: “De koningin schreef alle mannennamen op die ze kende. Willem, Alexander, Pieter, Christiaan, Johan, Friso, Barend, Frits...” Sjaak riep gelijk: “Barend is de buurman van oma! Die was in de tuin aan het werken.”

Het lijkt mij dus heel normaal gedrag, maar ik ben niet anders gewend.
Is Sjaak al 4? :o
pi_181923666
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 18:01 schreef Skittles het volgende:

[..]

Is Sjaak al 4? :o
Nee! 3,5 pas. Hoewel hij zelf zegt dat hij al heel snel 4 jaar wordt.
pi_181958579
Net Nora weggebracht op school. Juf zei dat ze vrijdag erg moe was en dat we haar misschien doordeweeks een middagje moeten thuishouden. Maandag zou de enige dag zijn dat dat kan, i.v.m. werk. Ze stelde dan voor om haar maandagmiddag thuis te houden, maar hoe moet ik dat doen? Nora van school halen om 12 uur terwijl de rest van haar klas blijft? Wat moet ik zeggen? Ik ga niet zeggen dat ze naar huis mag om uit te rusten oid, straks gebruikt ze dat om niet naar school te hoeven.

Lieten/laten jullie jullie pas naar schoolgaande kinderen een dagdeel thuis?
pi_181958730
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 10:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
Net Nora weggebracht op school. Juf zei dat ze vrijdag erg moe was en dat we haar misschien doordeweeks een middagje moeten thuishouden. Maandag zou de enige dag zijn dat dat kan, i.v.m. werk. Ze stelde dan voor om haar maandagmiddag thuis te houden, maar hoe moet ik dat doen? Nora van school halen om 12 uur terwijl de rest van haar klas blijft? Wat moet ik zeggen? Ik ga niet zeggen dat ze naar huis mag om uit te rusten oid, straks gebruikt ze dat om niet naar school te hoeven.

Lieten/laten jullie jullie pas naar schoolgaande kinderen een dagdeel thuis?
Mijn kinderen zijn direct hele dagen gebleven, en dat ging ook prima. Een klasgenootje van jongste ging elke lange dag eerder naar huis, omdat hij het niet trok.. Ik geloof dat de moeder hem dan net voor 12 ophaalde. Ze gingen om 12 uur eten, dus als iedereen klaar was met opruimen en hun tas gingen pakken, pakte hij zijn jas en ging met moeder mee.. Ik zou dat even overleggen met juf.. Wat is handig, is het echt nodig, zet die ene middag minder zoveel zoden aan de dijk?
  maandag 17 september 2018 @ 10:17:57 #74
149959 SQ
snelle trees
pi_181958796
Ik zou me vooral afvragen of die middag op maandag nou verschil gaat maken in de vermoeidheid op vrijdag?
disclaimer
pi_181958837
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 10:14 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Mijn kinderen zijn direct hele dagen gebleven, en dat ging ook prima. Een klasgenootje van jongste ging elke lange dag eerder naar huis, omdat hij het niet trok.. Ik geloof dat de moeder hem dan net voor 12 ophaalde. Ze gingen om 12 uur eten, dus als iedereen klaar was met opruimen en hun tas gingen pakken, pakte hij zijn jas en ging met moeder mee.. Ik zou dat even overleggen met juf.. Wat is handig, is het echt nodig, zet die ene middag minder zoveel zoden aan de dijk?
Dat laatste vraag ik me dus ook af. Ook omdat ze na het weekend een middagje thuis kan blijven. Ze is na het weekend weer helemaal opgeladen. Ik denk dan, het is toch normaal dat een kind aan het eind van de week moe is?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')