https://www.nu.nl/buitenl(...)--en-wintertijd.htmlquote:De Europese Commissie wil af van het systeem van zomer- en wintertijd. Vrijdag gaat de commissie een voorstel doen om het halfjaarlijkse verzetten van de klok af te schaffen in de Europese Unie.
Dat zegt voorzitter Jean-Claude Juncker vrijdag tegen de Duitse zender ZDF. Hij is ervan overtuigd dat het systeem zal worden afgeschaft. "De mensen willen het, dus doen we het", aldus Juncker.
De Europese Commissie zou tot het besluit zijn gekomen nadat de resultaten van een Europese enquête bekend werden. In een online enquête onder 4,6 miljoen Europeanen vond 80 procent dat de zomertijd de permanente tijd moet worden.
Het onderwerp kwam eerder dit jaar al aan bod in het Europees Parlement. Toen werd gekozen voor een nieuw onderzoek naar de gevolgen van de afschaffing. Als de commissie het plan doorzet, is het daarna aan de EU-lidstaten en het Europees Parlement om erover te beslissen.
In de EU loopt de zomertijd van de laatste zondag van maart tot de laatste zondag van oktober. Dit jaar wordt de klok op 28 oktober teruggezet naar de wintertijd, wat officieel de standaardtijd is. De huidige zomertijd is ingevoerd in 1977. Het was een energiebesparende maatregel tegen de oliecrisis in de jaren zeventig.
Dit gaan we even onthouden.quote:"De mensen willen het, dus doen we het", aldus Juncker.
Zomertijd is de afwijking dus het wordt dan het hele jaar wintertijd. Niet meer om 22:30 zonsondergang in de zomer maar om 21:30quote:
De Nederlander kennende gaan we als het zover is om deze reden weer snakken naar het zomer- en wintertijd systeemquote:Op vrijdag 31 augustus 2018 09:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Niet meer om 10:30 zonsondergang in de zomer maar om 9:30
quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 09:46 schreef Amarantha het volgende:
"De mensen willen het, dus doen we het", aldus Juncker.
Klopt. En eigenlijk, qua lengtegraaf, horen we bij de Britse tijd, dus wijken we sowieso al een uur af.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 09:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zomertijd is de afwijking dus het wordt dan het hele jaar wintertijd.
Dat maakt toch niet zoveel uit? In principe is tijd arbitrair, als we afspreken dat we vanaf nu gewoon GMT+2 zijn maakt het verder weinig uit dat de 'natuurlijke' tijd wintertijd is.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 09:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zomertijd is de afwijking dus het wordt dan het hele jaar wintertijd.
Ja, zomertijd is +1quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 09:57 schreef Jason22 het volgende:
Dus normaal werd het in december rond 08.30 uur licht en 16.30 uur donker. Nu wordt dat dus 07.30 uur licht en 15.30 uur donker. Of denk ik net de verkeerde kant op?
Iedereen moet gewoon voor zichzelf uit maken hoe laat het is. Zo vind ik dat het nu eigenlijk gewoon 5 uur 's middags is. Dus.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 09:58 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat maakt toch niet zoveel uit? In principe is tijd arbitrair, als we afspreken dat we vanaf nu gewoon GMT+2 zijn maakt het verder weinig uit dat de 'natuurlijke' tijd wintertijd is.
We zijn stiekem al nauwelijks echt GMT+1... Daar +2 van maken wordt vrij gortig.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 09:58 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat maakt toch niet zoveel uit? In principe is tijd arbitrair, als we afspreken dat we vanaf nu gewoon GMT+2 zijn maakt het verder weinig uit dat de 'natuurlijke' tijd wintertijd is.
Tijd voor een biertje dan, vriend.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:00 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Iedereen moet gewoon voor zichzelf uit maken hoe laat het is. Zo vind ik dat het nu eigenlijk gewoon 5 uur 's middags is. Dus.
Dit soort reactiesquote:
Ik drink alleen tussen 16.00 uur en 04.00 uur, dus ik vind het een goed idee, dan nemen we er eentjequote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:00 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Iedereen moet gewoon voor zichzelf uit maken hoe laat het is. Zo vind ik dat het nu eigenlijk gewoon 5 uur 's middags is. Dus.
Of het wenselijk is voor ons is weer een ander verhaal.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
We zijn stiekem al nauwelijks echt GMT+1... Daar +2 van maken wordt vrij gortig.
Ja, en niet meer om 0520 zonsopkomst, maar om 0420. Wat betekent dat de schemering begint om 0350.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 09:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zomertijd is de afwijking dus het wordt dan het hele jaar wintertijd. Niet meer om 22:30 zonsondergang in de zomer maar om 21:30
Is puur psychisch, niets anders.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
We zijn stiekem al nauwelijks echt GMT+1... Daar +2 van maken wordt vrij gortig.
Ik heb liever 14:00 uur 's middags als midden van de dag dan 13:00 of 12:00. Maar er zullen vast ook mensen zijn die leven van 5 to tot 10 in plaats van 8 tot 1.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat zou heel raar zijn aangezien we nu al eigenlijk met +1 in +0 territorium zitten. Daar +2 van maken voor alleen Nederland is vrij bizar. Dan ben je een soort tijdzone eiland.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ja, en niet meer om 0520 zonsopkomst, maar om 0420. Wat betekent dat de schemering begint om 0350.
Overigens kunnen 'we' dat zelf bepalen. Als we twee uur tijdverschil willen met UTC, dan doen we dat gewoon.
Het is EU-breed, uiteraard.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:14 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat zou heel raar zijn aangezien we nu al eigenlijk met +1 in +0 territorium zitten. Daar +2 van maken voor alleen Nederland is vrij bizar. Dan ben je een soort tijdzone eiland.
Gaat niet gebeuren.
Daar kun jij helemaal niets over zeggen. En 'we' gaan het echt niet voor alleen Nederland afspreken. Wij zullen gewoon meegaan met de rest van de West-Europese landen (met uitzondering van de UK). En als die toevallig UTC+2 wel lekker vinden, zal dat voor ons ook gaan gelden.quote:
Ik ben persoonlijke ook blijer met zomertijd. Late zonsondergangen zijn geweldig. Dat zijn leukere dagen dan andersom.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:12 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Ik heb liever 14:00 uur 's middags als midden van de dag dan 13:00 of 12:00. Maar er zullen vast ook mensen zijn die leven van 5 to tot 10 in plaats van 8 tot 1.
En Portugal.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Daar kun jij helemaal niets over zeggen. En 'we' gaan het echt niet voor alleen Nederland afspreken. Wij zullen gewoon meegaan met de rest van de West-Europese landen (met uitzondering van de UK).
De hele EU in 1 tijdzone?quote:
Ik ben ook niet overtuigd dat afschaffen fijner is.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik ben voor zomer en wintertijd. Ik zie alleen maar nadelen als we de zomertijd afschaffen.
quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik ben voor zomer en wintertijd. Ik zie alleen maar nadelen als we de zomertijd afschaffen.
Nee, overal wordt in dat geval de zomertijd ingesteld als vaste tijd. Dan verandert er qua onderlinge tijdszones in de EU voor Nederland helemaal niets.quote:
Welke dan?quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Het is niet fijner. Het enige wat je bereikt is dat het savonds een uur vroeger donker is en dat het sochtends terwijl de meeste mensen nog minimaal 3 uur in hun nest liggen al klaarlichte dag is. Vogels die om 4:00 al volop fluiten bij je open raam en kleine kinderen die om 4:15 bij hun ouders aan het bed staan want het is al dag.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik ben ook niet overtuigd dat afschaffen fijner is.
En (hopelijk) Spanje. Dit kan een mooie aanleiding zijn om Spanje over te laten gaan naar een wat praktischere tijdzone.quote:
RIP Dirk Janquote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:16 schreef Amarantha het volgende:
Ben wel benieuwd of dit nou echt een keertje gaat gebeuren en zo ja wanneer de laatste keer is dat we de klok moeten verzetten.
Dat kun je niet oplossen want de bedrijven, scholen etc beginnen gewoon om een bepaalde tijd. Als jij gewend bent de laatste trein te pakken savonds, kun je niet opeens de trein een uur later pakken omdat jij als enige je ritme een uur verschoven hebt tov de rest. Je word gewoon gedwongen mee te gaan.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:20 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Welke dan?
Later/vroeger licht/donker kun je zelf oplossen door eerder/later op te staan / gaan slapen.
Geen. Maar het idee is om de huidige zomertijd de standaard tijd te maken. Dus in de winter later licht.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:29 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Wat is in hemelsnaam het voordeel om het om 4:00 licht te laten zijn en om 21:15 donker?
Als het zomertijd is wordt het toch juist niet eerder licht? Als je de klok een uurtje vooruit zet heb je waar het in de wintertijd 4 uur licht is dan pas om 5 uur licht.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:29 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat kun je niet oplossen want de bedrijven, scholen etc beginnen gewoon om een bepaalde tijd. Als jij gewend bent de laatste trein te pakken savonds, kun je niet opeens de trein een uur later pakken omdat jij als enige je ritme een uur verschoven hebt tov de rest. Je word gewoon gedwongen mee te gaan.
Wat is in hemelsnaam het voordeel om het om 4:00 licht te laten zijn en om 21:15 donker?
In december pas ver na 9 uur. Ook niet ideaal.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:31 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Geen. Maar het idee is om de huidige zomertijd de standaard tijd te maken. Dus in de winter later licht.
Nee, dat is het idee helemaal niet. Het idee is om de zomertijd af te schaffen. Altijd wintertijd dus.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:31 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Geen. Maar het idee is om de huidige zomertijd de standaard tijd te maken. Dus in de winter later licht.
Ik dacht eigenlijk dat de EU eerder keek naar altijd zomertijd.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee, dat is het idee helemaal niet. Het idee is om de zomertijd af te schaffen. Altijd wintertijd dus.
Ja, maar als je de zomterijd afschaf heb je dus geen zomertijd maar wintertijd. Dat betekent dat het in de zomer dus een uur eerder licht is ten opzichte van nu in de zomer.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:32 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Als het zomertijd is wordt het toch juist niet eerder licht? Als je de klok een uurtje vooruit zet heb je waar het in de wintertijd 4 uur licht is dan pas om 5 uur licht.
Ik hoop dat ik het nu niet verkeerd zeg, dan sta ik behoorlijk voor gek.
Maar ze schaffen het systeem af (of willen ze afschaffen), wat ook kan betekenen dat we gewoon altijd in zomertijd blijven.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja, maar als je de zomterijd afschaf heb je dus geen zomertijd maar wintertijd. Dat betekent dat het in de zomer dus een uur eerder licht is ten opzichte van nu in de zomer.
Nee, dan zou het "afschaffing wintertijd" heten. En altijd zomertijd is in de winter helemaal niet wenselijk want dan wordt het pas hhalverwege de ochten licht.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:34 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ik dacht eigenlijk dat de EU eerder keek naar altijd zomertijd.
Nee, dat verzin je zelf. De vraag is of de zomertijd afgeschaft moet worden. En zoals ik zei is altijd zomertijd in de winter onwenselijk.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:35 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Maar ze schaffen het systeem af (of willen ze afschaffen), wat ook kan betekenen dat we gewoon altijd in zomertijd blijven.
Het heet nu ook nog helemaal geen 'afschaffing zomertijd', natuurlijk. Er is een zomertijd-enquête gehouden in de EU, waarin 80% van de mensen heeft aangegeven niet meer tweejaarlijks te willen wisselen van tijd. De zomertijd was voor de meeste geënquêteerden de favoriete tijd.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:36 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee, dan zou het "afschaffing wintertijd" heten. En altijd zomertijd is in de winter helemaal niet wenselijk want dan wordt het pas hhalverwege de ochten licht.
Hoe dan ook, iedere wijziging van het systeem is nadelig. Gewoon laten voor wat het is. De problemen die ontstaan door het verzetten van de klok lijken me schromelijk overdreven.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:38 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Het heet nu ook nog helemaal geen 'afschaffing zomertijd', natuurlijk. Er is een zomertijd-enquête gehouden in de EU, waarin 80% van de mensen heeft aangegeven niet meer tweejaarlijks te willen wisselen van tijd. De zomertijd was voor de meeste geënquêteerden de favoriete tijd.
Nu gaan er nog allemaal onderzoeken komen, mogen lidstaten er wat over zeggen en noem het allemaal maar op, maar welke tijdszone afgeschaft gaat worden staat verder nog totaal niet vast, als het überhaupt al gaat gebeuren.
https://nos.nl/artikel/22(...)ten-in-de-zomer.html
En dan 's winters allemaal janken omdat het pas om 10 uur een beetje licht isquote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:38 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Het heet nu ook nog helemaal geen 'afschaffing zomertijd', natuurlijk. Er is een zomertijd-enquête gehouden in de EU, waarin 80% van de mensen heeft aangegeven niet meer tweejaarlijks te willen wisselen van tijd. De zomertijd was voor de meeste geënquêteerden de favoriete tijd.
Nu gaan er nog allemaal onderzoeken komen, mogen lidstaten er wat over zeggen en noem het allemaal maar op, maar welke tijdszone afgeschaft gaat worden staat verder nog totaal niet vast, als het überhaupt al gaat gebeuren.
https://nos.nl/artikel/22(...)ten-in-de-zomer.html
Je bent een Nederlander of je bent het niet natuurlijkquote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:46 schreef Dven het volgende:
[..]
En dan 's winters allemaal janken omdat het pas om 10 uur een beetje licht is
Wat jij vindt hoeft niet het feit te zijn natuurlijk (en dat geldt andersom evenzo).quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:41 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Hoe dan ook, iedere wijziging van het systeem is nadelig. Gewoon laten voor wat het is. De problemen die ontstaan door het verzetten van de klok lijken me schromelijk overdreven.
Oh oh oh wat hebben ze een last van dat uurtje, en zodra het vakantie is stappen ze in het vliegtuig om enkele tijdzones verderop vakantie te vieren.
quote:De Europese Commissie zou tot het besluit zijn gekomen nadat de resultaten van een Europese enquête bekend werden. In een online enquête onder 4,6 miljoen Europeanen vond 80 procent dat de zomertijd de permanente tijd moet worden.
dat gaat leuk wordenquote:De landen mogen dan zelf beslissen of ze de zomer- of wintertijd het hele jaar willen gebruiken.
En in de aanloop naar de overgang van winter naar zomertijd kun je natuurlijk ook zelf al beginnen met geleidelijk je wekker eerder te zetten als je dat zo lastig vindt. Snap nooit zo goed waarom dat niet zou kunnen.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:41 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Hoe dan ook, iedere wijziging van het systeem is nadelig. Gewoon laten voor wat het is. De problemen die ontstaan door het verzetten van de klok lijken me schromelijk overdreven.
Oh oh oh wat hebben ze een last van dat uurtje, en zodra het vakantie is stappen ze in het vliegtuig om enkele tijdzones verderop vakantie te vieren.
Wat ik zeg over het eerder donker en eerder licht is toch echt gewoon een feit. Wat jij of ik daarvan vinden is niet zo relevant. En dat is precies wat er op tegen is om dat in te voeren. En ja die 80%, mij is niets gevraagd en volgens mij is die enquete ingevuld door mensen die er zelf naar op zoek gegaan en is die niet afgenomen onder een aselecte groep. er valt dus voldoende te discussieren of die 80% representatief is.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:47 schreef Worteltjestaart het volgende:
Wat jij vindt hoeft niet het feit te zijn natuurlijk (en dat geldt andersom evenzo).
Ik zie persoonlijk geen of nauwelijks voordelen van de tweejaarlijkse wisseling, en de in het veleden genoemde redenen (minder energieverbruik) blijken ook niet uit te pakken.
Wat is er dan op tegen om die continue wisseling af te schaffen, als blijkbaar 80% van de geënquêteerden dat graag wil?
En het gaat volgens de OP inderdaad om het invoeren van de zomertijd (dus GMT+2) als reguliere tijd.
Dat is hij sowieso niet, bijna 2/3e Duitsers van alle respondenten.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 11:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wat ik zeg over het eerder donker en eerder licht is toch echt gewoon een feit. Wat jij of ik daarvan vinden is niet zo relevant. En dat is precies wat er op tegen is om dat in te voeren. En ja die 80%, mij is niets gevraagd en volgens mij is die enquete ingevuld door mensen die er zelf naar op zoek gegaan en is die niet afgenomen onder een aselecte groep. er valt dus voldoende te discussieren of die 80% representatief is.
Nee, jij poneert dat elke wijziging van het systeem nadelig is, alsof dat een feit is.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 11:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Wat ik zeg over het eerder donker en eerder licht is toch echt gewoon een feit.
Het feit dat jou niks gevraagd is, en jouw mening afwijkt van de meerderheid die wél ondervraagd is, is evenmin een bewijs van dat de steekproef niet representatief is.quote:Wat jij of ik daarvan vinden is niet zo relevant. En dat is precies wat er op tegen is om dat in te voeren. En ja die 80%, mij is niets gevraagd en volgens mij is die enquete ingevuld door mensen die er zelf naar op zoek gegaan en is die niet afgenomen onder een aselecte groep. er valt dus voldoende te discussieren of die 80% representatief is.
Dat is inderdaad mijn mening, die is gebaseerd op het feit dat afschaffing betekent dat het op incourante tijden licht en donker wordt.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 11:04 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Nee, jij poneert dat elke wijziging van het systeem nadelig is, alsof dat een feit is.
En dát valt nog maar te bezien.
Dat stel ik dan ook nergens.quote:Het feit dat jou niks gevraagd is, en jouw mening afwijkt van de meerderheid die wél ondervraagd is, is evenmin een bewijs van dat de steekproef niet representatief is.
In de winter gaat het op wintertijd om ongeveer 17.00 schemeren. Dat wordt 18.00 als de zomertijd de standaardtijd wordt.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 11:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dat is inderdaad mijn mening, die is gebaseerd op het feit dat afschaffing betekent dat het op incourante tijden licht en donker wordt.
Nee, zomertijd. Dat is in ieder geval wat de meerderheid van de gevraagde mensen wil.quote:
Ik vind zonsopkomst om 0948lt best wel incourant.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 11:14 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
In de winter gaat het op wintertijd om ongeveer 17.00 schemeren. Dat wordt 18.00 als de zomertijd de standaardtijd wordt.
Nounou, wát incourant.
Dat denk ik ook.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 10:51 schreef Fukushima het volgende:
[..]
dat gaat leuk worden![]()
https://www.ad.nl/buitenl(...)wintertijd~af8aa1a4/
quote:Het kleine beetje zonlicht bij thuiskomst zou al voldoende vitamine D kunnen leveren om een "winterdip" te voorkomen.
Waarom zou dat niet zo werken?quote:
‘De mensen’ ja?quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 09:54 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
De mensen willen ook geen massa-immigratie, maar dat houdt die dronken gek ook niet tegen
Geheel in lijn met het EU beleid, Deutschland bepaaltquote:Op vrijdag 31 augustus 2018 11:02 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat is hij sowieso niet, bijna 2/3e Duitsers van alle respondenten.
Eeuhn nee, in de winter gaat om 16:27 de zon onder, dat betekent dat het rond 16:00 gaat schemeren. De zon komt op om 8:48, dat betekent dat het rond 8:15 schemert. Als we in de winter de zomertijd invoeren zoals sommigen willen komt de zon op om 9:48, wat ik toch wel zeer incourant vind. Want dan is de hele ochtendspits, inclusief kinderen die op de fiets naar school moeten, in complete duisternis.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 11:14 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
In de winter gaat het op wintertijd om ongeveer 17.00 schemeren. Dat wordt 18.00 als de zomertijd de standaardtijd wordt.
Nounou, wát incourant.
Hebben ze dat over de zomertijd wel gedaan dan?quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 11:25 schreef wollah het volgende:
[..]
‘De mensen’ ja?![]()
Heb je een enquête gehouden onder alle 500.000.000 Europeanen?
Omdat UV-index in de winter uberhaupt niet hoog genoeg is om vitamine D aan te maken.Tussen april en september. Dan heb je het in Nederland zo ongeveer wel gehad.quote:
Hoeft van mij ook niet. Maar ik praat ook niet over ‘de mensen’ alsof het een verzonnen meerderheid is.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 11:28 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Hebben ze dat over de zomertijd wel gedaan dan?
Lekker in een hoekje wenen jijquote:Op vrijdag 31 augustus 2018 11:26 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
Jij staat toch te juichen om alles wat Druncker en zijn EU vriendjes zeggen?
Het is natuurlijk een kwestie van wennen. Maar onder incourant versta ik toch wat anders, nl. dat het opeens om 3 uur 's nachts licht gaat worden of tot middernacht licht blijft. Dat valt allemaal wel mee.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 11:28 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Eeuhn nee, in de winter gaat om 16:27 de zon onder, dat betekent dat het rond 16:00 gaat schemeren. De zon komt op om 8:48, dat betekent dat het rond 8:15 schemert. Als we in de winter de zomertijd invoeren zoals sommigen willen komt de zon op om 9:48, wat ik toch wel zeer incourant vind. Want dan is de hele ochtendspits, inclusief kinderen die op de fiets naar school moeten, in complete duisternis.
Op basis van subjectieve argumenten.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 11:33 schreef Worteltjestaart het volgende:
terwijl ik, en blijkbaar een grote groep met mij, dit geen slecht idee vind.
Jaa iedere gemeente in Nederland zijn eigen tijdquote:Op vrijdag 31 augustus 2018 11:38 schreef Ulx het volgende:
En waarom moet Brussel dit ons weer opleggen? De juiste tijd is gewoon een mening en kan prima per gemeente per referendum worden bepaald
Kan gewoon per huishouden worden beslist toch?quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 11:38 schreef Ulx het volgende:
En waarom moet Brussel dit ons weer opleggen? De juiste tijd is gewoon een mening en kan prima per gemeente per referendum worden bepaald
Waarom niet? Dat regenteske gedoe hoeft voor mij niet. Het is alleen maar een complot om de hardwerkende belastingbetaler te verplichten een keukenklok of horloge te kopen.quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 11:44 schreef Felagund het volgende:
[..]
Kan gewoon per huishouden worden beslist toch?
Moet je eens aan de Chinezen vragen hoe goed dat daar werkt... (heel China zit op "Beijing time" terwijl ze 5 tijdszones zouden moeten hebben, geografisch gesproken. Daar zijn ze in het Westen van het land niet erg niet blij mee en klagen ze al heel lang over (in zovere je kan klagen in china).quote:Op vrijdag 31 augustus 2018 11:45 schreef Janneke141 het volgende:
Schaf gewoon het hele concept tijdzones af, de hele wereld kan over op GMT en maakt gewoon zijn school-, werk- en winkeltijden zo dat het mooi gelijk loopt met het daglicht of de lokale behoeftes.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |