abonnement Unibet Coolblue
pi_181496542


Crowdfunding is hot! In 2017 is in Nederland 223 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 170 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Crowdestate (CET), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Knab crowdfunding (KNAB), investeren met een knab bankrekening
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lenderspender, peer-to-peer lending
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
Zonnepanelen Delen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horeca Crowdfunding Nederland
Crowd About Now
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

Exitstrategieën platformen
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal op Maat
Samen in Geld
Horeca Crowdfunding Nederland
Waarde voor je Geld
Investormatch

Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
E-mail alerts
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een service die nieuwe projecten bijhoudt en een alert stuurt per @mail.

Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar subscribe@crowdfundmailer.nl.
Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl.
Krijg je liever een melding via telegram, ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_181496633
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 13:30 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik neig voorzichtig naar ja. Het bedrijf bestaat al heel lang maar kan zich weinig misstappen meer veroorloven. Ze zeggen dat het een courant pand is. Is bekend wat de adresgegevens zijn van het nieuwe pand?
quote:
Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 550.000,- gevestigd op het bedrijfsmatig onroerend goed aan de Oeverkruid 2 te Raamsdonksveer
https://www.fundainbusine(...)956474-oeverkruid-2/
https://www.google.nl/map(...).7088487!4d4.8854452
Heeft 20 maanden te koop gestaan

[ Bericht 2% gewijzigd door djh77 op 27-08-2018 13:51:34 ]
pi_181496740
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 05:12 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ondernemer Sunny Tank heeft direct nadat de lening is volgeschreven de woning uit de verkoop gehaald. Wie nog niet betaald heeft zou ik even mee wachten totdat GvE dit heeft uitgezocht.

[..]

Is ook weer opgelost:
quote:
De oorzaak is inmiddels opgehelderd. De ondernemer heeft zijn woning te koop staan via e-makelaar (www.e-makelaar.nl), een soort do-it-yourself site. De betaling voor de verlenging van de dienstverlening is door een storing bij e-makelaar niet doorgekomen en zij hebben vervolgens de woning van Funda gehaald. Inmiddels hebben zij dit weer hersteld. Zie: https://www.funda.nl/koop/barchem/huis-40864296-ruurloseweg-30/
De mail van e-makelaar aan ondernemer luidt als volgt:
quote:
Naar aanleiding van ons telefoongesprek van deze ochtend heb ik gevraagd of de technische dienst uw betaling kon achterhalen.

Hieruit bleek dat door een storing uw betaling niet bij ons was binnen gekomen maar er uiteraard wel degelijk betaald was.

Wij hebben daarom uw woning zojuist opnieuw geplaatst op Funda en zullen er voor zorgen dat uw woning vandaag nog vindbaar is op Funda.

Ook de plattegronden en brochure worden toegevoegd aan de advertentie.

Uiteraard onze excuses voor het ongemak.

Hartelijke groet,
E-Makelaar
pi_181496774
quote:
Tnx:) Het oogt niet spectaculair maar is ook weer geen omgebouwde kerk of zo. Lijkt me geschikt voor veel bedrijven. Ze hebben 'm blijkbaar scherp aangekocht.

Lastig. De kans is niet denkbeeldig dat er binnen een jaar een mail komt van ome Bas dat ze alleen nog maar rente kunnen betalen, of iets dergelijks.

[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 27-08-2018 13:57:49 ]
Pecunia non olet
pi_181497005
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 13:50 schreef obligataire het volgende:

[..]

Tnx:) Het oogt niet spectaculair maar is ook weer geen omgebouwde kerk of zo. Lijkt me geschikt voor veel bedrijven. Ze hebben 'm blijkbaar scherp aangekocht.
idem, min puntje is de beperkte aflossing / slottermijn 297.5k van de 550k is 54%,
Heeft niet mijn voorkeur ivm beperkte risico-afbouw. Straks nog ff de EV VV positie voor mezelf duidelijk maken.

Pand op het ind terrein hoewel bijna 30 jaar oud lijkt redelijk courant. Een prijs topper zal het pand nooit meer worden. In de pitch staat dat er rekening is gehouden met 6 mnd huur en 6 mnd rente + aflossing, dan neem ik aan dat de overlap periode in de verhuiskosten zit.
pi_181497100
Dat gevoel bekruipt mij inderdaad ook. Iets meer gevoel bij Hot en Hot, ondanks dat ik sterke twijfels heb over omzetdoelstelling en locatie. Eigen vermogen van 2 ton heeft mij doen besluiten om deze voor het minimale mee te nemen. Ik ga er zeker eens heen en zal mijn bevindingen delen hier. Ik zal deze week ook eens langs Pieco rijden, de FnC die sinds het begin al niet betaald. Eens zien of deze open is.

Ik ben hier overigens deze zomer langsgelopen, terras zat propvol...
pi_181497182
Franchiseorganisatie Fietscity Markelo (CCF) al in 2017 overgenomen:
https://www.collincrowdfund.nl/fietscity-markelo/
http://www.maarkelsnieuws.nl/?p=49701
pi_181497406
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 14:15 schreef djh77 het volgende:
Franchiseorganisatie Fietscity Markelo (CCF) al in 2017 overgenomen:
https://www.collincrowdfund.nl/fietscity-markelo/
http://www.maarkelsnieuws.nl/?p=49701
Dat een ondernemer van Franchise Organisatie verandert hoeft op zich geen probleem te zijn.
pi_181497699
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 14:28 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat een ondernemer van Franchise Organisatie verandert hoeft op zich geen probleem te zijn.
Dat zeg ik ook niet. De nieuwe franchiseorganisatie is veel groter, dus wellicht is het zelfs beter. Had alleen informatie vanuit de ondernemer/platform verwacht.
pi_181498164
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 14:15 schreef djh77 het volgende:
Franchiseorganisatie Fietscity Markelo (CCF) al in 2017 overgenomen:
https://www.collincrowdfund.nl/fietscity-markelo/
http://www.maarkelsnieuws.nl/?p=49701
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 14:28 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat een ondernemer van Franchise Organisatie verandert hoeft op zich geen probleem te zijn.
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 14:43 schreef djh77 het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet. De nieuwe franchiseorganisatie is veel groter, dus wellicht is het zelfs beter. Had alleen informatie vanuit de ondernemer/platform verwacht.
Dat zou wel netjes geweest zijn inderdaad maar helaas is de crowdfunding wereld en met name die van de platformen niet zo correct als gewenst.

Ik ben, toen het nog de oude situatie was, in de winkel geweest en heb Marcel gesproken. De winkel zag er netjes uit, er was voldoende parkeergelegenheid en ik heb een leuk gesprek gehad met deze enthousiaste ondernemer.

Het blijft altijd afwachten maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit project netjes blijft doorlopen.
pi_181499425
Nieuwe GvE:

Naam: Cafetaria Kenny
Leendoel: Overname
Bedrag: 50.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,11

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18634
pi_181500028
quote:
14s.gif Op maandag 27 augustus 2018 16:26 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe GvE:

Naam: Cafetaria Kenny
Leendoel: Overname
Bedrag: 50.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,11

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18634
Ziet er op het eerste gezicht niet verkeerd uit. Borgstelling ouders van materiële aard van 20k. Reële prognose. Jammer dat er weinig in staat over de ervaringen van de lening nemer zelf,
Een 5s je die ik wel aan zou durven.
pi_181500954
Cafetaria Kenny is mij persoonlijk te risicovol. Had graag meer zekerheden willen zien.
pi_181501277
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 17:44 schreef DeElfde het volgende:
Cafetaria Kenny is mij persoonlijk te risicovol. Had graag meer zekerheden willen zien.
Hmmm, ik ga een poging wagen voor een gemiddelde inleg.
'n Snackbar valt een goede boterham mee te verdienen als je niet vies bent van lange dagen en hard werken. Friet en schnitzeltjes verkopen altijd wel. Hij stapt in een rijdende trein, omzet/klanten zijn er al. Was alleen verbaasd dat hij met zo'n gering budget een verbouwing wil gaan uitvoeren.

Borg ouders lijkt me een uitstekende motivatie om geen domme dingen te doen. Het laatste wat je wil is dat jouw eigen ouders aangesproken worden door schuldeisers....

[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 27-08-2018 18:02:35 ]
Pecunia non olet
pi_181501673
quote:
12s.gif Op maandag 27 augustus 2018 14:03 schreef peterc het volgende:

[..]

idem, min puntje is de beperkte aflossing / slottermijn 297.5k van de 550k is 54%,
Heeft niet mijn voorkeur ivm beperkte risico-afbouw. Straks nog ff de EV VV positie voor mezelf duidelijk maken.

Pand op het ind terrein hoewel bijna 30 jaar oud lijkt redelijk courant. Een prijs topper zal het pand nooit meer worden. In de pitch staat dat er rekening is gehouden met 6 mnd huur en 6 mnd rente + aflossing, dan neem ik aan dat de overlap periode in de verhuiskosten zit.
Die EV/VV lijkt me uiterst beroerd met een negatief EV en een toch al fors balanstotaal.

Ik zie er van af, ik zie teveel rode signalen. Tweede crowdfunding in een jaar, vette bankschuld, er hoeft maar weinig te gebeuren en ze stoppen met betalen. Teveel oude dossiers. Gevoel dat niet alles wordt verteld.
Het kan ook goed gaan maar er zullen vast wel betere projecten komen.
Pecunia non olet
pi_181502537
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 17:44 schreef DeElfde het volgende:
Cafetaria Kenny is mij persoonlijk te risicovol. Had graag meer zekerheden willen zien.
40% is toch gedekt door die borg?
pi_181502587
Krijgen mensen überhaupt hun jaarlijkse berichtjes wel van geldnemers als zij dat beloofden?
pi_181503163
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 18:56 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

40% is toch gedekt door die borg?
In principe wel. Er zijn echter voldoende voorbeelden waarbij de borg uiteindelijk toch niet wil betalen. In dit geval hoeft dit uiteraard niet zo te zijn. Harde zekerheid is het niet, omdat de borg ook gewoon uitgegeven kan worden.
pi_181504034
Is hier in het verleden al wat geschreven over crowdfundstrategie en -planning? Ik heb lang gezocht maar in bijna 200 topics is het lastig.

Ik ben nu een paar maanden bezig en ik zit in de volgende situatie: 50/50 op KOM en GvE, heb in elk project EUR 100 ingelegd en zit op een gemiddeld (verwacht) rendement van ongeveer 8% en de meeste projecten hebben een looptijd van 60 maanden.

Mijn planning is als volgt:
- meer spreiding over platformen, eentje erbij zodat het 33/33/33 KOM/GvE/ een ander platform wordt
- max EUR 100 per project in blijven leggen
- onder de 10% belegd vermogen blijven
- max 30% van de maandelijkse beleggingen naar CF

Wat ik wil bereiken is een cashflow van +/- EUR 100/m, en zodra ik dat bereik stop ik met eigen geld inleggen: daarna herinvesteer ik die EUR 100 elke maand in een nieuw project. Als ik door een default geen EUR 100/m haal leg ik het verschil zelf bij.

Volgens mijn Excel-berekening haal ik EUR 100/m aan cashflow bij een geïnvesteerd bedrag van ongeveer EUR 4.200. Ik heb uitgerekend dat mijn geïnvesteerde vermogen in CF dan blijft groeien zonder dat ik er iets hoef bij te leggen.

Mogelijk dat ik later weer extra in ga leggen, bovenop de cashflow uit CF, maar dat zien we dan wel.

Wat denken jullie van deze strategie en deze regeltjes?
pi_181504320
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 20:07 schreef Gustaf86 het volgende:
Is hier in het verleden al wat geschreven over crowdfundstrategie en -planning? Ik heb lang gezocht maar in bijna 200 topics is het lastig.

Ik ben nu een paar maanden bezig en ik zit in de volgende situatie: 50/50 op KOM en GvE, heb in elk project EUR 100 ingelegd en zit op een gemiddeld (verwacht) rendement van ongeveer 8% en de meeste projecten hebben een looptijd van 60 maanden.

Mijn planning is als volgt:
- meer spreiding over platformen, eentje erbij zodat het 33/33/33 KOM/GvE/ een ander platform wordt
- max EUR 100 per project in blijven leggen
- onder de 10% belegd vermogen blijven
- max 30% van de maandelijkse beleggingen naar CF

Wat ik wil bereiken is een cashflow van +/- EUR 100/m, en zodra ik dat bereik stop ik met eigen geld inleggen: daarna herinvesteer ik die EUR 100 elke maand in een nieuw project. Als ik door een default geen EUR 100/m haal leg ik het verschil zelf bij.

Volgens mijn Excel-berekening haal ik EUR 100/m aan cashflow bij een geïnvesteerd bedrag van ongeveer EUR 4.200. Ik heb uitgerekend dat mijn geïnvesteerde vermogen in CF dan blijft groeien zonder dat ik er iets hoef bij te leggen.

Mogelijk dat ik later weer extra in ga leggen, bovenop de cashflow uit CF, maar dat zien we dan wel.

Wat denken jullie van deze strategie en deze regeltjes?
Mijn strategie is om geen euro meer in KoM projecten te stoppen. Voor de rest lijkt het me prima.
pi_181504970
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 20:17 schreef djh77 het volgende:

[..]

Mijn strategie is om geen euro meer in KoM projecten te stoppen. Voor de rest lijkt het me prima.
Precies dit. Stop direct met KoM als je een positief rendement wil behouden. Daarnaast zou ik ook niet te veel gaan spreiden, want dan wordt je gedwongen om ook kwalitatief mindere projecten mee te gaan pakken, en dat gaat uiteindelijk ten koste van je rendement.
pi_181509395
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 17:57 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hmmm, ik ga een poging wagen voor een gemiddelde inleg.
'n Snackbar valt een goede boterham mee te verdienen als je niet vies bent van lange dagen en hard werken. Friet en schnitzeltjes verkopen altijd wel. Hij stapt in een rijdende trein, omzet/klanten zijn er al. Was alleen verbaasd dat hij met zo'n gering budget een verbouwing wil gaan uitvoeren.

Borg ouders lijkt me een uitstekende motivatie om geen domme dingen te doen. Het laatste wat je wil is dat jouw eigen ouders aangesproken worden door schuldeisers....

Ik volg je redenatie en heb hier begrip voor. Je naam zie ik al langer hier voorbij wat betekent dat je naar mijn idee wel ervaring hebt met crowdfunding. Ik wil jou en de geldnemer zeker niet dwarsliggen door mijn mening hier openbaar te maken. Ik houd het erop dat ik persoonlijk niet snel in dit projecten zou investeren.
pi_181509522
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 20:43 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Precies dit. Stop direct met KoM als je een positief rendement wil behouden. Daarnaast zou ik ook niet te veel gaan spreiden, want dan wordt je gedwongen om ook kwalitatief mindere projecten mee te gaan pakken, en dat gaat uiteindelijk ten koste van je rendement.
Kijk ook eens naar HCN en evt SIG, als de laatste je past. Spreid over goede projecten. dat is de uitdaging. Ben zeker in het begin niet to greedy, heb geen angst een "goed" project te missen.
Beter een goed project gemist, als in een slechte ingestapt. Heb geduld voor wat betreft het opbouwen van je portefeuille, en in een goed project met goede zekerheden kun je een wat hogere inleg mikken.

Ondergetekende met circa 140 lopende projecten heb al moeite om de vrijkomende liquiditeiten te herinvesteren in 'goede' projecten. Zit nog in een paar projecten, welke ik nu nooit meer zou nemen. Zo not to greedy, en neem de tijd, succes. Oh ja ook bij mij een KOM passé.
pi_181509555
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 20:07 schreef Gustaf86 het volgende:
Is hier in het verleden al wat geschreven over crowdfundstrategie en -planning? Ik heb lang gezocht maar in bijna 200 topics is het lastig.

Ik ben nu een paar maanden bezig en ik zit in de volgende situatie: 50/50 op KOM en GvE, heb in elk project EUR 100 ingelegd en zit op een gemiddeld (verwacht) rendement van ongeveer 8% en de meeste projecten hebben een looptijd van 60 maanden.

Mijn planning is als volgt:
- meer spreiding over platformen, eentje erbij zodat het 33/33/33 KOM/GvE/ een ander platform wordt
- max EUR 100 per project in blijven leggen
- onder de 10% belegd vermogen blijven
- max 30% van de maandelijkse beleggingen naar CF

Wat ik wil bereiken is een cashflow van +/- EUR 100/m, en zodra ik dat bereik stop ik met eigen geld inleggen: daarna herinvesteer ik die EUR 100 elke maand in een nieuw project. Als ik door een default geen EUR 100/m haal leg ik het verschil zelf bij.

Volgens mijn Excel-berekening haal ik EUR 100/m aan cashflow bij een geïnvesteerd bedrag van ongeveer EUR 4.200. Ik heb uitgerekend dat mijn geïnvesteerde vermogen in CF dan blijft groeien zonder dat ik er iets hoef bij te leggen.

Mogelijk dat ik later weer extra in ga leggen, bovenop de cashflow uit CF, maar dat zien we dan wel.

Wat denken jullie van deze strategie en deze regeltjes?
Het is goed dat je erbij stil staat om te spreiden over meerdere platforms. Zeker doen. Verder geef je aan dat je op ¤ 100,- per maand aan crowdfunding terugbetalingen wil zitten. Ik denk dat deze twee dingen die jij aankaart nogal op zichzelf staan. Het is geen strategie. Misschien kun je ook al nadenken over in wat voor soort projecten je wil investeren. Vind jij zekerheden belangrijk of kijk je liever naar de cashflow of balans van een onderneming? In hoeverre wil je risico lopen in verhouding tot het rentepercentage dat je kunt ontvangen? Denk hier over na en dan kom je al een stuk verder. Ik wil je niet meer dan gewoon aan het denken zetten hoor :)

quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 20:17 schreef djh77 het volgende:

[..]

Mijn strategie is om geen euro meer in KoM projecten te stoppen. Voor de rest lijkt het me prima.
Kun je uitleggen waarom je niet meer investeert in projecten van KoM? Zelf misschien een vervelende ervaring met ze meegemaakt? Als ik er kort iets over mag zeggen dan denk ik dat KoM in het verleden wat fouten heeft gemaakt maar anno 2018 vind ik het toch een goed platform. Je zal wel altijd je ogen open moeten houden natuurlijk, maar daarin verschilt KoM niet met andere platformen.

[ Bericht 1% gewijzigd door DeElfde op 27-08-2018 23:54:02 ]
pi_181509590
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 23:34 schreef DeElfde het volgende:

[..]

Ik volg je redenatie en heb hier begrip voor. Je naam zie ik al langer hier voorbij wat betekent dat je naar mijn idee wel ervaring hebt met crowdfunding. Ik wil jou en de geldnemer zeker niet dwarsliggen door mijn mening hier openbaar te maken. Ik houd het erop dat ik persoonlijk niet snel in dit projecten zou investeren.
Durf deze ook wel aan met een bescheiden inleg. Een buurt snackbar, loopt over het algemeen wel. Niet bekend met de situatie, maar als het inderdaad de enige snackbar in die buurt is moet het zeker kunnen lukken. Locatie lijkt aardig, naast het pand ,bij goed weer wat blokker stoeltjes en tafeltjes met wat gratis parasols van de leverancier. Lijkt me serieus en er boven wonen is ook zeker niet slecht,
pi_181511167
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 23:42 schreef DeElfde het volgende:
Kun je uitleggen waarom je niet meer investeert in projecten van KoM? Zelf misschien een vervelende ervaring met ze meegemaakt? Als ik er kort iets over mag zeggen dan denk ik dat KoM in het verleden wat fouten heeft gemaakt maar anno 2018 vind ik het toch een goed platform. Je zal wel altijd je ogen open moeten houden natuurlijk, maar daarin verschilt KoM niet met andere platformen.
- KOM heeft na ruim 250! gefunde projecten een rendement rond het nulpunt en is daarmee op afstand het slechtste actieve crowdfunding platform qua rendement.
- de organisatie is kwetsbaar. De mensen die er werken moeten het grotendeels hebben van de inkomsten van het platform. Deze lijken niet stabiel en hoog genoeg.
- Communicatie is heel erg zwak. In bijna alle pitches zitten fouten w.o. cruciale info waaronder percentage rente, looptijd of cijfermateriaal.
- een heel groot deel van de investeerders is weggelopen bij KoM. Hierdoor lopen projecten niet of niet snel vol, wat een sneeuwbaleffect kan hebben naar potentiële ondernemers die kunnen kiezen tussen meerdere cf-platformen.
- mails worden niet beantwoord (in ieder geval mijn mails, maar misschien sta ik op de zwarte lijst).
- toezegging over 4-wekelijkse updates worden niet nagekomen.
- Anno 2018 hebben ze o.a. een op sterven na dood kledingmerk willen funden, welke crowdfunding als laatste redmiddel zag. KoM wist dit en maakte de doodzonde om het project alsnog te publiceren.

Weet je genoeg?

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 28-08-2018 08:00:51 ]
pi_181511735
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 20:07 schreef Gustaf86 het volgende:
Is hier in het verleden al wat geschreven over crowdfundstrategie en -planning? Ik heb lang gezocht maar in bijna 200 topics is het lastig.

Ik ben nu een paar maanden bezig en ik zit in de volgende situatie: 50/50 op KOM en GvE, heb in elk project EUR 100 ingelegd en zit op een gemiddeld (verwacht) rendement van ongeveer 8% en de meeste projecten hebben een looptijd van 60 maanden.

Mijn planning is als volgt:
- meer spreiding over platformen, eentje erbij zodat het 33/33/33 KOM/GvE/ een ander platform wordt
- max EUR 100 per project in blijven leggen
- onder de 10% belegd vermogen blijven
- max 30% van de maandelijkse beleggingen naar CF

Wat ik wil bereiken is een cashflow van +/- EUR 100/m, en zodra ik dat bereik stop ik met eigen geld inleggen: daarna herinvesteer ik die EUR 100 elke maand in een nieuw project. Als ik door een default geen EUR 100/m haal leg ik het verschil zelf bij.

Volgens mijn Excel-berekening haal ik EUR 100/m aan cashflow bij een geïnvesteerd bedrag van ongeveer EUR 4.200. Ik heb uitgerekend dat mijn geïnvesteerde vermogen in CF dan blijft groeien zonder dat ik er iets hoef bij te leggen.

Mogelijk dat ik later weer extra in ga leggen, bovenop de cashflow uit CF, maar dat zien we dan wel.

Wat denken jullie van deze strategie en deze regeltjes?
Oh ja, en wat overbodige tips, zelf leg ik van elk project waarin ik deelneem een bestandsmapje aan, met alle relevant docu zoals pitch, leningovek, corresp, soms knip ik wat info vh forum of internet, zodat ik een dossiertje krijg. Als er "gedoe" ontstaat met het project / platform heb je in ieder geval de info nog. Ook gebruik ik een internet(spaar)rekening om de rente / aflossingen / verrichtingen apart op te boeken. Maakt het terug zoeken makkelijker, plus haal je het uit de normale in- & uitgaven stroom op je bankrek waardoor deze mogelijk niet vertroebeld worden

[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 28-08-2018 09:05:39 ]
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:30:25 #28
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_181516241
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 06:01 schreef djh77 het volgende:

[..]

- KOM heeft na ruim 250! gefunde projecten een rendement rond het nulpunt en is daarmee op afstand het slechtste actieve crowdfunding platform qua rendement.
- de organisatie is kwetsbaar. De mensen die er werken moeten het grotendeels hebben van de inkomsten van het platform. Deze lijken niet stabiel en hoog genoeg.
- Communicatie is heel erg zwak. In bijna alle pitches zitten fouten w.o. cruciale info waaronder percentage rente, looptijd of cijfermateriaal.
- een heel groot deel van de investeerders is weggelopen bij KoM. Hierdoor lopen projecten niet of niet snel vol, wat een sneeuwbaleffect kan hebben naar potentiële ondernemers die kunnen kiezen tussen meerdere cf-platformen.
- mails worden niet beantwoord (in ieder geval mijn mails, maar misschien sta ik op de zwarte lijst).
- toezegging over 4-wekelijkse updates worden niet nagekomen.
- Anno 2018 hebben ze o.a. een op sterven na dood kledingmerk willen funden, welke crowdfunding als laatste redmiddel zag. KoM wist dit en maakte de doodzonde om het project alsnog te publiceren.

Weet je genoeg?
Goeie samenvatting.
Over de communicatie: KoM verhindert ook de communicatie tussen ondernemer en crowdfunder. Een van de aardige projecten is bijv. Tuinderij Stigter, die volgens KoM al bijna 70 jaar bestaat, want opgericht in 1958.... Ach, 10 jaar op de 70, moet kunnen, is niet cruciaal.
Het aardige is, dat je tot nu toe bijna elke maand een update kreeg van deze tuinder. Dat is helaas voorbij. In zijn laatste update maakte de tuinder duidelijk dat hij geen feedback meer krijgt van de funders en dat KoM dat om voor hem onbegrijpelijke redenen niet mogelijk wil maken.
quote:
Beste investeerders, al 3 a 4maanden geven wij jullie een update.
KOM geeft echter de updates wel door, maar een feedback van jullie zijde komt er niet meer.
De reden die KOM gaf is me nog steeds niet helder.
Vandaar dat wij (voorlopig) stoppen met het geven van updates.
Crowdfunding is in onze ogen meer dan alleen geld ophalen, juist het regelmatige contact met je investeerders vinden wij net zo belangrijk.
Jammer dat KOM hier een andere mening is toe gedaan.
De vaste lezers weten ongetwijfeld wel te bedenken waarom de funders geen commentaar meer mogen plaatsen nadat een project is vol gelopen: te vaak kwamen er voor KoM negatieve zaken aan het licht. Die publiceer je natuurlijk niet. Je kunt er hooguit een mail aan wagen, maar die verdwijnt linea recta in de prullenbak en niemand kan zo wakker geschud worden.
pi_181517366
Hmm, jammer om te lezen dat KoM (door in ieder geval een aantal FOK'ers) niet gewaardeerd wordt. Heb niet bijzonder veel ingelegd bij KoM (zo'n ¤ 1.000,- over 6 projecten) maar heb zelf nooit tegen problemen aangelopen zoals slechte communicatie. Integendeel. Ik kan me herinneren dat ik een verkeerde investering heb gedaan; ik wilde helemaal niet in het project investeren. Ik stuurde een e-mail en binnen 5 minuten had ik een e-mail terug dat het allemaal geregeld was.

Maar goed, er is dus nog altijd werk te verzetten voor KoM als ik het goed begrijp.
pi_181519162
Voor mij trouwens ook geen KoM meer..

iemand al betalingen van FC binnen?
pi_181519291
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 15:01 schreef Ron1986 het volgende:
Voor mij trouwens ook geen KoM meer..

iemand al betalingen van FC binnen?
Funding Circle is laat deze maand met zijn betaling, nog niks ontvangen.
pi_181519395
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 15:01 schreef Ron1986 het volgende:
iemand al betalingen van FC binnen?
Ja vanochtend vroeg ontvangen
quote:
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.


[ Bericht 14% gewijzigd door djh77 op 28-08-2018 15:18:50 ]
pi_181519831
Dank allemaal voor de reacties op mijn hersenspinsels, ik waardeer het zeer en jullie zetten me inderdaad aan het denken over aspecten waar ik nog niet zo goed over had nagedacht.
pi_181519968
Fnc geld ook net binnen
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:10:06 #35
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_181520766
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 15:36 schreef Aaroenz0r het volgende:
Fnc geld ook net binnen
Het wonder is geschied: betaling binnen én op dezelfde dag nog bijgewerkt in het betalingsoverzicht!
pi_181521510
Slim, Geldvoorelkaar stuurt nu ook een mailtje als een project succesvol compleet is afgelost!
Een positieve onderbreking van mailtjes over problemen! :)

Wij zijn verheugd u te kunnen melden dat project 7192 | ILEXYS vorige maand volledig is afgerond. Dit houdt in dat u de laatste uitbetaling heeft ontvangen vanuit Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl.

Mede dankzij uw investering maken mensen hun ambities waar. Dat is waar crowdfunding via Geldvoorelkaar.nl voor bedoeld is!

Wij danken wij u daarom nogmaals voor het vertrouwen.

Mocht u vragen of opmerkingen hebben dan kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen via telefoonnummer 085 - 2733 465 of info@geldvoorelkaar.nl

Op de hoogte blijven van actuele projecten? Bekijk onze website of meldt u aan voor de WhatsApp notificaties. Via onze WhatsApp dienst kondigen we projecten aan die ter inzage komen (48 uur voordat ze open komen te staan voor investeringen). Ook sturen we een herinnering als u kunt investeren. Laat geen enkel nieuw project ongemerkt voorbijgaan: stuur nu nog een WhatsApp bericht met "Aan" naar 06-15187472 en wij doen de rest.


Hoop nog veel van dit soort mailtjes te ontvangen. ;)

Edit: en ja hoor de tweede mail is ook binnen project 11068 | Big Five for Life International
Toch wel leuk om ook via de mail positief herinnert te worden aan een project dat sucesvol is afgerond!

[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 28-08-2018 17:02:27 ]
pi_181522064
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 16:10 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Het wonder is geschied: betaling binnen én op dezelfde dag nog bijgewerkt in het betalingsoverzicht!
Helaas niet voor mij haha
pi_181526613
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 16:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Slim, Geldvoorelkaar stuurt nu ook een mailtje als een project succesvol compleet is afgelost!
Een positieve onderbreking van mailtjes over problemen! :)

Wij zijn verheugd u te kunnen melden dat project 7192 | ILEXYS vorige maand volledig is afgerond. Dit houdt in dat u de laatste uitbetaling heeft ontvangen vanuit Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl.

Mede dankzij uw investering maken mensen hun ambities waar. Dat is waar crowdfunding via Geldvoorelkaar.nl voor bedoeld is!

Wij danken wij u daarom nogmaals voor het vertrouwen.

Mocht u vragen of opmerkingen hebben dan kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen via telefoonnummer 085 - 2733 465 of info@geldvoorelkaar.nl

Op de hoogte blijven van actuele projecten? Bekijk onze website of meldt u aan voor de WhatsApp notificaties. Via onze WhatsApp dienst kondigen we projecten aan die ter inzage komen (48 uur voordat ze open komen te staan voor investeringen). Ook sturen we een herinnering als u kunt investeren. Laat geen enkel nieuw project ongemerkt voorbijgaan: stuur nu nog een WhatsApp bericht met "Aan" naar 06-15187472 en wij doen de rest.


Hoop nog veel van dit soort mailtjes te ontvangen. ;)

Edit: en ja hoor de tweede mail is ook binnen project 11068 | Big Five for Life International
Toch wel leuk om ook via de mail positief herinnert te worden aan een project dat sucesvol is afgerond!
Kijk en het kan altijd nog beter O-)
Het heeft even wat moeite gekost om e.e.a. te bewerkstelligen maar het mailtje wat ik vandaag van GvE ontving zijn de mooiste mailtjes:
quote:
U bent een van de investeerders in het project 008668 | YA* Spo*ts. Van dit project zijn reeds 45 termijnen betaald. De overige termijnen (46-60) zijn in één keer afgelost, inclusief de volledige toegezegde rente. Dit conform artikel 28 van de Algemene Voorwaarden.

Wij zullen de betalingen deze week aan u overmaken. U ontvangt per termijn een losse uitbetaling. Project 008668 is hiermee volledig afgehandeld.

Wij vertrouwen er op u met deze mail voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u hier toch vragen over hebben, dan vernemen wij dit graag.
pi_181526906
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 19:47 schreef Horsemen het volgende:
U bent een van de investeerders in het project 008668 | YA* Spo*ts. Van dit project zijn reeds 45 termijnen betaald. De overige termijnen (46-60) zijn in één keer afgelost, inclusief de volledige toegezegde rente. Dit conform artikel 28 van de Algemene Voorwaarden.

Wij zullen de betalingen deze week aan u overmaken. U ontvangt per termijn een losse uitbetaling. Project 008668 is hiermee volledig afgehandeld.

Wij vertrouwen er op u met deze mail voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u hier toch vragen over hebben, dan vernemen wij dit graag.
Wut
pi_181527007
Ik ben nieuw op FC, ik hoor nu voor het eerst uitbetaald te worden, ik lees dat jullie de betalingen al binnen hebben? Hier nog niks.

Als ik bij Investeringen kijk staat er:
Geplande datum: 15-08-2018
Verwachte datum: 30-08-2018

Kwestie van wachten tot 30 augustus? Zo ja, waarom hebben jullie het al binnen :P
pi_181527054
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 16:10 schreef crowd-fundi het volgende:
FNC
bijgewerkt in het betalingsoverzicht!
Ik denk dat ze daar de administratie handmatig doen, voor mij nog geen bijgewerkt betalingsoverzicht voor augustus, maar 't is ook nog geen 31 augustus geweest, nog effe rustig wachten dus.
pi_181528948
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:05 schreef xaban06 het volgende:
Ik ben nieuw op FC, ik hoor nu voor het eerst uitbetaald te worden, ik lees dat jullie de betalingen al binnen hebben? Hier nog niks.

Als ik bij Investeringen kijk staat er:
Geplande datum: 15-08-2018
Verwachte datum: 30-08-2018

Kwestie van wachten tot 30 augustus? Zo ja, waarom hebben jullie het al binnen :P
Over het algemeen wordt er vanaf de 25ste betaald maar uiterlijk de laatste dag van de maand. Wanneer dat de 25ste is, is dat mooi wanneer dat niet is even wachten. De verwerking van de betaling in het dashboard gebeurt soms direct en soms een dag ( of twee) later.
Dus mbt jouw laatste vraag, waarom jullie wel is het grote FNC mysterie. Voor de duidelijkheid om te voorkomen dat dit Forum veel berichten krijgt over te late betalingen is afgesproken dat alleen betalingen die ouder dan 3 dagen zijn gemeld worden.
pi_181540276
Uit de nieuws brief van FNC:

Graag brengen we je ook op de hoogte dat we vanwege het grote aantal kredietprojecten op ons platform en de succesvolle financiering hiervan, alle nieuwe kredietprojecten per deze week maximaal 14 dagen online zetten. Op deze manier kunnen kredietnemers bij een succesvolle financiering sneller over het geld beschikken en ontvang jij als investeerder sneller rente over je geplaatste investeringen. Via onze dagelijkse mail kun je op de hoogte blijven van de nieuwste projecten op ons platform.

Dus van van 20 naar 14 dagen uitstaan. En daarna????? nog een, twee, x keer 14 dagen? Op dit moment max 2 maal 20 dagen.
Verder begrijp ik de redenering niet immers als project vol geschreven is krijgt ondernemer in principe binnen een paar dagen geld onafhankelijk van de termijn van uitstaan lening.
pi_181540531
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 10:59 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Uit de nieuws brief van FNC:

Graag brengen we je ook op de hoogte dat we vanwege het grote aantal kredietprojecten op ons platform en de succesvolle financiering hiervan, alle nieuwe kredietprojecten per deze week maximaal 14 dagen online zetten. Op deze manier kunnen kredietnemers bij een succesvolle financiering sneller over het geld beschikken en ontvang jij als investeerder sneller rente over je geplaatste investeringen. Via onze dagelijkse maiZewl kun je op de hoogte blijven van de nieuwste projecten op ons platform.

Dus van van 20 naar 14 dagen uitstaan. En daarna????? nog een, twee, x keer 14 dagen? Op dit moment max 2 maal 20 dagen.
Verder begrijp ik de redenering niet immers als project vol geschreven is krijgt ondernemer in principe binnen een paar dagen geld onafhankelijk van de termijn van uitstaan lening.
Zeker de grotere projecten van 80K+ hebben op dit platform redelijk wat tijd nodig om vol te lopen.. Op dit moment zou de vuurwerkbunker nog 1 dag hebben om nog 25% op te halen (kromme vergelijking, maar wat voor projecten hou je dan precies over bij 1 termijn van dagen)...

Plus..wat doet men dan bij projecten die nog niet geheel gefund zijn. Ik ben persoonlijk nooit zo blij om het tot dat moment opgehaalde bedrag te verlenen omdat de pitch zoals deze is gepresenteerd niet in zijn geheel gehaald kan worden. Nu "gaat men in overleg met de aanvrager" en verleent volgens mij bijna standaard toch het opgehaalde bedrag...

[ Bericht 5% gewijzigd door kopersneek op 29-08-2018 11:27:44 ]
pi_181545803
Daar is de nieuwe APOC bij GVE
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18795

Nu het aankopen en verhuren van een landingsgestel. Lagere rente (7% i.p.v. 8%) en voor mijn gevoel meer risico. Afijn ik heb nog geen Apoc leningen gedaan en zal deze ook niet opnemen.

[ Bericht 15% gewijzigd door NaRegenDeZon op 29-08-2018 14:48:49 ]
pi_181546040
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 10:59 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Uit de nieuws brief van FNC:

Graag brengen we je ook op de hoogte dat we vanwege het grote aantal kredietprojecten op ons platform en de succesvolle financiering hiervan, alle nieuwe kredietprojecten per deze week maximaal 14 dagen online zetten. Op deze manier kunnen kredietnemers bij een succesvolle financiering sneller over het geld beschikken en ontvang jij als investeerder sneller rente over je geplaatste investeringen. Via onze dagelijkse mail kun je op de hoogte blijven van de nieuwste projecten op ons platform.

Dus van van 20 naar 14 dagen uitstaan. En daarna????? nog een, twee, x keer 14 dagen? Op dit moment max 2 maal 20 dagen.
Verder begrijp ik de redenering niet immers als project vol geschreven is krijgt ondernemer in principe binnen een paar dagen geld onafhankelijk van de termijn van uitstaan lening.
Dat is inderdaad onzin die redenering. Waar het om gaat is m.i. dat de lijst met projecten veel te lang is geworden waardoor het beschikbare budget van de investeerders over te veel projecten zit verspreid. Als onhaalbare projecten sneller uit de lijst verdwijnen zal men eerder overgaan tot herinvestering van het 'vrijgekomen' bedrag.
Pecunia non olet
pi_181546733
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 14:40 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat is inderdaad onzin die redenering. Waar het om gaat is m.i. dat de lijst met projecten veel te lang is geworden waardoor het beschikbare budget van de investeerders over te veel projecten zit verspreid. Als onhaalbare projecten sneller uit de lijst verdwijnen zal men eerder overgaan tot herinvestering van het 'vrijgekomen' bedrag.
Deels waar
Het is mij wel eens opgevallen dat een incasso pas na die 20 dagen gedaan wordt. Hij blijft dan gewoon nog de resterende dagen op 100% staan. Wellicht dat ze die doorvoersnelheid wat omhoog willen hebben.
Verder vind ik dit geen hele rare ontwikkeling Als investeerders niet investeren op het moment dat het project hebben gezien, gaan ze dat de volgende keer dat ze zijn ingelogd ook niet doen. Funding Circle verwacht dus eigenlijk van actieve investeerders dat ze tenminste 2x per maand ipv 1,5x per maand inloggen om hun investeringen te doen. Aangezien ze verder dagelijks nieuwe projecten publiceren, verwacht ik toch wel dat de investeerders vaker inloggen dan dat...
pi_181546948
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 14:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Daar is de nieuwe APOC bij GVE
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18795

Nu het aankopen en verhuren van een landingsgestel. Lagere rente (7% i.p.v. 8%) en voor mijn gevoel meer risico. Afijn ik heb nog geen Apoc leningen gedaan en zal deze ook niet opnemen.
Sla deze ook over, zit al vrij fors in 2 eerdere Apoc projecten. Daarnaast is ABN AMRO nu ook hevig betrokken bij dit bedrijf dus vraag ik me af waarom dit specifieke project via de crowd loopt
pi_181547890
Pecunia non olet
pi_181547918
Patatzaak van GVE in Geleen staat open en gaat als een snack, snel klaar, kleine bijdrage
  woensdag 29 augustus 2018 @ 16:06:08 #51
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_181547934
Ik zag jaren geleden al dat KoM compleet waardeloos was. Die praatjes van die adviseur (wie aas dat ook alweer) waren helemaal de kers op de taart.

Wat een waardeloze club is KoM. Echt :')
  woensdag 29 augustus 2018 @ 16:06:27 #52
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_181547943
Ga overigens wel weer meedoen aan APOC
pi_181547946
quote:
12s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:05 schreef peterc het volgende:
Patatzaak van GVE in Geleen staat open en gaat als een snack, snel klaar, kleine bijdrage
Friet _O- zie de discussie op de frontpage van Fok :)

Ik doe ook mee aan deze friteszaak. Rente % is prima met 8% terwijl het kredietrisico ongeveer de helft is van de inleg.
Pecunia non olet
  woensdag 29 augustus 2018 @ 16:07:32 #54
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_181547968
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 15:21 schreef plesner het volgende:

[..]

Sla deze ook over, zit al vrij fors in 2 eerdere Apoc projecten. Daarnaast is ABN AMRO nu ook hevig betrokken bij dit bedrijf dus vraag ik me af waarom dit specifieke project via de crowd loopt
Vorige APOC is al uitbetaald toch?
pi_181548077
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 15:21 schreef plesner het volgende:

[..]

Sla deze ook over, zit al vrij fors in 2 eerdere Apoc projecten. Daarnaast is ABN AMRO nu ook hevig betrokken bij dit bedrijf dus vraag ik me af waarom dit specifieke project via de crowd loopt
Je bedoelt dat ABN dit specificieke project te risicovol vindt? Zelfs niet een gedeeltelijke tranche voor ABN en de rest voor de sukkels *O* ?
Pecunia non olet
pi_181548741
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:07 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Vorige APOC is al uitbetaald toch?
Volgens mij zijn er 2 projecten uitbetaald en lopen er nog 2.
pi_181549096
Ik was net op tijd voor de snackbar, die zit nu vol.
  woensdag 29 augustus 2018 @ 17:03:23 #58
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_181549601
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:45 schreef Gustaf86 het volgende:
Ik was net op tijd voor de snackbar, die zit nu vol.
Ben er een tijdje uitgeweest, maar wordt een 5s 60 maanden horeca met 7,1% tegenwoordig zo interessant gevonden?
pi_181550091
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 17:03 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ben er een tijdje uitgeweest, maar wordt een 5s 60 maanden horeca met 7,1% tegenwoordig zo interessant gevonden?
Blijkbaar ja... ik denk dat je voor horeca dan beter naar HCN kan gaan. Ik heb ook horeca buiten HCN maar dan wel tegen aanmerkelijk hogere rentes
pi_181550092
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:07 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Vorige APOC is al uitbetaald toch?
Nee de laatste 2 projecten lopen beide nog
pi_181550116
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 17:03 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ben er een tijdje uitgeweest, maar wordt een 5s 60 maanden horeca met 7,1% tegenwoordig zo interessant gevonden?
Niet door iedereen maar voor mij was het ook een twijfelgeval maar heb hem uiteindelijk toch laten lopen.

Dit was een relatief klein leenbedrag voor een enthousiaste jonge ondernemer die een bestaande tent oven neemt waarbij ook de ouders gedeeltelijk borg staan.

Het blijft zeker een risico maar dat is denk ik in dit geval wel te overzien. We zien hier momenteel gemiddeld heel wat slechtere voorbijkomen (soms ook wel betere).

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 29-08-2018 17:29:16 ]
pi_181554653
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 14:40 schreef obligataire het volgende:
Dat is inderdaad onzin die redenering. Waar het om gaat is m.i. dat de lijst met projecten veel te lang is geworden waardoor het beschikbare budget van de investeerders over te veel projecten zit verspreid. Als onhaalbare projecten sneller uit de lijst verdwijnen zal men eerder overgaan tot herinvestering van het 'vrijgekomen' bedrag.
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:12 schreef obligataire het volgende:

[..]

Je bedoelt dat ABN dit specificieke project te risicovol vindt? Zelfs niet een gedeeltelijke tranche voor ABN en de rest voor de sukkels *O* ?
_O_
pi_181556018
GVE bij dit project zijn in mijn dashboard per 31aug18 15 betaalde aflossingstermijnen verschenen.
15 betaald volgens schema , nu er 15 bij, en dan nog 30 open.
Is dit bij andere fokkers welke in dit project zitten idem , signaal voor vervroegde oplossing?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_181556153
Ja dat is bij mij ook voor
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
voor 31 augustus
pi_181556799
Problemen bij de keukenboer van ivm
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_181559116
quote:
12s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 20:38 schreef peterc het volgende:
GVE bij dit project zijn in mijn dashboard per 31aug18 15 betaalde aflossingstermijnen verschenen.
15 betaald volgens schema , nu er 15 bij, en dan nog 30 open.
Is dit bij andere fokkers welke in dit project zitten idem , signaal voor vervroegde oplossing?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Idem. Foutje of anders komt er vast een mailtje over deze week.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 29-08-2018 22:10:37 ]
pi_181561629
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 21:56 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Idem. Foutje of anders komt er vast een mailtje over deze week.
dan maar liever een mailtje dan een foutje *O* w/
wachten af.
pi_181564075
Meer nieuws over probleemgeval bij CCF... mail van ome Bas is nooit leuk:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opmerkelijk dat CCF zo'n lening een Collin Credit Score van 'ruim voldoende' geeft maar dat het bedrijf al snel in de problemen kwam. Er is in totaal 15 % afgelost.

Verder begint het er steeds meer op te lijken dat CCF het instrument betalingsregeling vooral inzet om tijd te rekken zodat de rendementen waarmee ze adverteren hoger uitkomen. Ik heb inmiddels meerdere leningen met een betalingsregeling en het is nog maar de vraag wat er gebeurt als er weer afgelost moet worden.

Zelf heb ik besloten om mijn positie in CCF af te gaan bouwen.
pi_181566033
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 00:55 schreef Balastico het volgende:
Meer nieuws over probleemgeval bij CCF... mail van ome Bas is nooit leuk:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opmerkelijk dat CCF zo'n lening een Collin Credit Score van 'ruim voldoende' geeft maar dat het bedrijf al snel in de problemen kwam. Er is in totaal 15 % afgelost.

Verder begint het er steeds meer op te lijken dat CCF het instrument betalingsregeling vooral inzet om tijd te rekken zodat de rendementen waarmee ze adverteren hoger uitkomen. Ik heb inmiddels meerdere leningen met een betalingsregeling en het is nog maar de vraag wat er gebeurt als er weer afgelost moet worden.

Klopt.

Collin heeft er daarnaast mbt haar eigen portemonnee ook alle belang bij om een dergelijke regeling af te spreken. Haar eigen fee blijft zo onverminderd binnen komen en is zelfs nog iets hoger dan dat er conform afspraak zou worden afgelost.

Aan de andere kant zijn de vooruitzichten van veel projecten zo uitzichtloos dat je blij moet zijn met iedere euro die je nog binnen krijgt.
pi_181567230
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 06:42 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Klopt.

Collin heeft er daarnaast mbt haar eigen portemonnee ook alle belang bij om een dergelijke regeling af te spreken. Haar eigen fee blijft zo onverminderd binnen komen en is zelfs nog iets hoger dan dat er conform afspraak zou worden afgelost.

Aan de andere kant zijn de vooruitzichten van veel projecten zo uitzichtloos dat je blij moet zijn met iedere euro die je nog binnen krijgt.
Mee eens.
Zolang de platformen te veel risico nemen aan de poort zullen wij dus steeds kritisch naar projecten en de gegeven info moeten blijven kijken en bij twijfel niet instappen.
Overigens is het als de zekerheden onvoldoende zijn, voor alle partijen beter om een aflossingsvrije periode in te lassen.
Alleen als de zekerheden goed zijn heeft het zin om bij problemen de lening op te eisen.
Gelukkig heb ik ook projecten gezien die na een aflossingsvrije periode wel weer aan hun verplichtingen kunnen voldoen.
pi_181567271
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Gelukkig heb ik ook projecten gezien die na een aflossingsvrije periode wel weer aan hun verplichtingen kunnen voldoen.
Deze week moet
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
project van GvE de annuïteit weer normaal gaan betalen na een aflossingsvrije periode van 6 maanden. Ik ben benieuwd.
pi_181567428
Kredietverzekeraar Atradius: Nederlandse faillissementen op laagste niveau in tien jaar
https://www.nu.nl/economi(...)au-in-tien-jaar.html
Denk dat dit naast door het aan trekken van de economie zoals in artikel geschreven , het lagere aantal faillissementen ook komt door uitstel van executie, door verruimde krediet mogelijkheden door crowdfunding, krediet unies, etc. Bedrijven met slechte balans en liquiditeit slagen er nu in om hun ondergang uit te stellen door een laatste strohalm krediet op te halen. Het aantal faillissementen gaat over een a twee jaren vast weer omhoog ook al blijft de economie groeien.
pi_181567490
GVE: Food Republic Da Xin wordt deze week volledig afgelost door verkoop hypothecair onderpand. Als ik het me goed herinner was dat een populair project onder de Fok!ers.
pi_181567515
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:35 schreef Certeco het volgende:
GVE: Food Republic Da Xin wordt deze week volledig afgelost door verkoop hypothecair onderpand. Als ik het me goed herinner was dat een populair project onder de Fok!ers.
Klopt!
Dat is mooi.
Wel jammer dat deze onder de "nieuwe" regelgeving valt.

Wederom proberen een goede bestemming voor de gelden te vinden -O-
pi_181567570
quote:
14s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Klopt!
Dat is mooi.
Wel jammer dat deze onder de "nieuwe" regelgeving valt.

Wederom proberen een goede bestemming voor de gelden te vinden -O-
Uit de mail begrijp ik dat termijn 16 t/m 60 volledig worden overgemaakt, is dat niet de oude regeling?
pi_181567580
quote:
14s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:36 schreef Horsemen het volgende:
Wel jammer dat deze onder de "nieuwe" regelgeving valt.
Dat dacht ik eerst ook, maar ik las net de overeenkomst lening en daarin staat dat bij vervroegde aflossing gewoon alle rente wordt betaald.

Ben overigens benieuwd of ze dan het restaurant helemaal hebben verkocht. Het pand was prive eigendom en werd gehuurd door de bv.
pi_181567593
quote:
12s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 20:38 schreef peterc het volgende:
GVE bij dit project zijn in mijn dashboard per 31aug18 15 betaalde aflossingstermijnen verschenen.
15 betaald volgens schema , nu er 15 bij, en dan nog 30 open.
Is dit bij andere fokkers welke in dit project zitten idem , signaal voor vervroegde oplossing?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Voor dit project is er als extra zekerheid een recht van eerste hypotheek gevestigd op een (horeca) pand te Vlissingen. Onlangs is dit pand verkocht en ontvingen wij het resterende aflossingsbedrag van de notaris.

Van dit project zijn reeds 15 termijnen betaald. Door de verkoop zijn de overige termijnen (16-60) in één keer afgelost. Dit conform artikel 28 van de Algemene Voorwaarden. Wij zullen deze betalingen eind deze week aan u overmaken. Per termijn ontvangt u een losse betaling. Het project met nummer 16012 is hiermee dan ook volledig afgehandeld.
pi_181567612
quote:
14s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Klopt!
Dat is mooi.
Wel jammer dat deze onder de "nieuwe" regelgeving valt.

Wederom proberen een goede bestemming voor de gelden te vinden -O-
Viel nog net onder de oude regels. Alle rente wordt vergoed
pi_181567631
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:41 schreef djh77 het volgende:

[..]

Viel nog net onder de oude regels. Alle rente wordt vergoed
Kijk dat is top!!! *O* *O* *O*
De 2e voor mij deze week! ^O^
pi_181567799
quote:
14s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:39 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Ben overigens benieuwd of ze dan het restaurant helemaal hebben verkocht. Het pand was prive eigendom en werd gehuurd door de bv.
Er zit een Sushi tent in het pand. Deze heeft het misschien gekocht. Restaurant Da Xin zit op een ander adres.

[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 30-08-2018 09:58:00 ]
pi_181567885
Betaaldienstverlener Lendahand:
quote:
Nieuwe betaaldienstverlener

Lendahand is vorige week overgestapt van de Franse betaaldienstverlener LemonWay naar het Nederlandse Intersolve EGI: een financiële instelling gespecialiseerd in het afwikkelen van betalingsverkeer en elektronisch geld. Aan de overstap liggen operationele redenen ten grondslag en het stelt ons in staat verder te professionaliseren. De voordelen:
• Nederlandse wetgeving in plaats van Franse wetgeving
• Gelden kunnen onbeperkt worden aangehouden op wallets
• Het wordt mogelijk meerdere valuta's aan te houden op wallets
• Meer betaalmogelijkheden (waaronder overmaken naar wallet)
pi_181567907
OP=OP ~O>
quote:
4 projecten met looptijd 6 maanden

Onze lokale partner Opportunity Bank Uganda Ltd (OBUL) verstrekt veel leningen aan coöperaties: groepen ondernemers die veelal in dezelfde sector werkzaam zijn en samenwerken om de krachten te bundelen. De groepen bestaan doorgaans uit 10-20 mannen en vrouwen en kunnen met een kleine lening hun bedrijfje verder uitbouwen. Let wel: OP=OP
pi_181567955
quote:
14s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:42 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Kijk dat is top!!! *O* *O* *O*
De 2e voor mij deze week! ^O^
En een heerlijk buffet gehad daar in Vlissingen met ons tweetjes *O* c_/
Pecunia non olet
pi_181567969
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:49 schreef djh77 het volgende:
Er zit een Sushi tent in het pand. Deze heeft het misschien gekocht. De restaurant Da Xin zit op een ander adres.
Ok, dat wist ik niet. Dan hoop ik voor ze dat het goed gaat met het restaurant, want het verkochte pand was wel prive bezit. Dus ze lossen nu de zakelijke lening af met prive geld.
pi_181568183
Ik zat er gelukkig ook in. Nu maar even kijken waar ik dit geld weer kan stallen.
pi_181568863
Mailtje ook gehad, mooi nieuws altijd! Helaas ook meteen een mailtje er achteraan van een default, die kwam wel out of the blue, vorige week nog een termijn voldaan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
24 projecten klaar en 23 in default bij GVE, en nog 139 lopende....

Het is wel meer gokken gebleken uiteindelijk.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  donderdag 30 augustus 2018 @ 10:57:40 #87
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_181568965
23 in default :D

9 lopende
0 default
3 klaar
pi_181569129
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 10:53 schreef AQuila360 het volgende:
Mailtje ook gehad, mooi nieuws altijd! Helaas ook meteen een mailtje er achteraan van een default, die kwam wel out of the blue, vorige week nog een termijn voldaan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
24 projecten klaar en 23 in default bij GVE, en nog 139 lopende....

Het is wel meer gokken gebleken uiteindelijk.
Die heb ik net ook voor mijn kiezen gekregen. Nog zo'n 25 van de 60 termijnen te gaan. Zo is even pitch na lezen. Is nog uit de tijd dat de enige zekerheid HA is. Leningnemer is volgens mij wel een B.V.
pi_181569160
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 11:04 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Die heb ik net ook voor mijn kiezen gekregen. Nog zo'n 25 van de 60 termijnen te gaan. Zo is even pitch na lezen. Is nog uit de tijd dat de enige zekerheid HA is. Leningnemer is volgens mij wel een B.V.
Las net ook terug dat het een BZ zou zijn, een bekende zweed, misschien kan ze nog een klusje daar gaan doen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_181569222
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 10:57 schreef xzaz het volgende:
23 in default :D

9 lopende
0 default
3 klaar
Van de 186 stuks 23 ja... dus dat is 12,3%

Verwacht opzich nog wel wat terug hier en daar (Waka Waka zit er nu nog tussen, en wat andere die nog wel aflossen) maar echt goed zal het niet meer worden.

Mn ontvangen rente is nog wel altijd veel hoger dan nu de totale achterstand dus ik zal wel positief eindingen uiteindelijk maar het zal niet geweldig zijn.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_181569318
quote:
Mn ontvangen rente is nog wel altijd veel hoger dan nu de totale achterstand dus ik zal wel positief eindingen uiteindelijk maar het zal niet geweldig zijn.
De achterstand die GvE presenteert is maar een deel van het nog af te lossen bedrag van de defaultleningen. Het totaal van mijn defaultleningen bij GvE is bij mij 20% van de tot nog toe ontvangen rente. (De defaultleningen zijn dan volledig afgeschreven)
pi_181569365
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 11:07 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Las net ook terug dat het een BZ zou zijn, een bekende zweed, misschien kan ze nog een klusje daar gaan doen.
Heb ik net ook gelezen. Daarnaast heeft ze ieder jaar een DGA salaris genoten dus miscchien is er prive ook nog wel wat te halen.
Heb nog maar even naar haar foto's gekeken in de pitch, zouden we daarom ingestapt zijn. :? :)
pi_181569637
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 11:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Heb ik net ook gelezen. Daarnaast heeft ze ieder jaar een DGA salaris genoten dus miscchien is er prive ook nog wel wat te halen.
Heb nog maar even naar haar foto's gekeken in de pitch, zouden we daarom ingestapt zijn. :? :)
Zeer waarschijnlijk, maar ook door het grote bedrag (kwart miljoen) dat ze er zelf in gestoken heeft. Ik lees niets over HA, zou dat niet geregeld zijn?
Pecunia non olet
pi_181569656
Wil iemand zo vriendelijk zijn om een link (eventueel in een spoiler) naar het project van Anna Skipper te plaatsen?
pi_181569917
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 11:32 schreef obligataire het volgende:

[..]

Zeer waarschijnlijk, maar ook door het grote bedrag (kwart miljoen) dat ze er zelf in gestoken heeft. Ik lees niets over HA, zou dat niet geregeld zijn?
Net even contract nagekeken maar ze is inderdaad H.A. Echter zij alleen dus het is afwachten wat er op haar eigen naam staat. Zou dus goed kunnen dat alles op de partner staat.
We gaan het beleven. Wat me wel zorgen baart is dat afspraken niet nagekomen worden volgens mail GVE. Afijn misschien kan een briefje van de deurwaarder deze dame op andere gedachten brengen.
Ik vraag me soms af of ondernemers wel beseffen dat een volledig rondje deurwaarder zo'n10k extra kost als men langdurig weigert en later alsnog tot betalen gedwongen wordt.
pi_181569961
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 11:33 schreef DeElfde het volgende:
Wil iemand zo vriendelijk zijn om een link (eventueel in een spoiler) naar het project van Anna Skipper te plaatsen?
Hier staat hij, maar je kunt er alleen maar iets mee als je er zelf inzit.

WGR / Crowdfunding #55 - Stuk betere rendementen dan je spaarrekening
pi_181570120
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 11:33 schreef DeElfde het volgende:
Wil iemand zo vriendelijk zijn om een link (eventueel in een spoiler) naar het project van Anna Skipper te plaatsen?
quote:
Wat is de aard van de activiteiten van de onderneming?;Anna Skipper B.V., gevestigd in IJmuiden, houdt zich o.a. bezig met het verkopen van kookartikelen/-apparatuur en food producten van een hoogwaardige kwaliteit aan consumenten en bedrijven binnen en buiten de Europese Unie, met de focus op Zweden, Noorwegen Denemarken, Nederland en België. Anna Skipper is de exclusieve distributeur van Big Green Egg in Scandinavië. Dit merk is goed voor meer dan 60% van de omzet. Het is in verband met de snelle groei van deze activiteit dat wij hiervoor een specifieke financiering nodig hebben.;Anna Skipper, wonend in Nederland, is een bekende Zweedse TV-personality en in 2011 benaderd door Big Green Egg om de distributie van deze producten in haar thuismarkt Scandinavië te verzorgen. Naast deze merken heeft zij 8 jaar geleden haar eigen twee merken ontwikkeld: “Anna Skipper health products” & “Skippersmart”. Deze merken bevatten o.a. voedingssupplementen om een gezonde levensstijl te creëren. Deze producten worden voornamelijk in Zweden verkocht, dit in verband met met haar bekendheid als voedingsdeskundige met het programma “Je bent wat je eet” bij de grootste Zweedse commerciële TV zender TV4.
https://www.linkedin.com/in/anna-skipper-086a1769/
pi_181570678
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 21:01 schreef namliam het volgende:
Problemen bij de keukenboer van ivm
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is de derde met problemen bij IVM.
Ben benieuwd of hier de boel wel weer op de rit komt. Bij de andere twee is de uitwinning ondanks de goede wil van IVM niet erg succesvol,
pi_181571253
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 12:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dit is de derde met problemen bij IVM.
Ben benieuwd of hier de boel wel weer op de rit komt. Bij de andere twee is de uitwinning ondanks de goede wil van IVM niet erg succesvol,
Ja, gelukkig is dit maar een “bij handeltje” voor IvM want anders ben ik bang dag ze AgD achterna gaan. Ik zie ook helemaal geen nieuwe projecten meer voorbij komen en ondanks de positieve inzet zie ik weinig resultaten bij de defaults.
pi_181571372
quote:
14s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 12:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, gelukkig is dit maar een “bij handeltje” voor IvM want anders ben ik bang dag ze AgD achterna gaan. Ik zie ook helemaal geen nieuwe projecten meer voorbij komen en ondanks de positieve inzet zie ik weinig resultaten bij de defaults.
Toevallig had ik gisteren contact met IVM en heb toen ook gezegd dat het stil was met nieuwe projecten en men vertelde mij daarop dat er voor september verschillende op de rol staan.
pi_181572649
Voor wie het faillissement wil volgen van Collin project Parbo. Hij staat nu in de lijst van Faillisementsdossier.
https://www.faillissement(...)ternational-b-v.aspx
op dit moment is er nog geen verslag van de curator beschikbaar.
pi_181573129
Curator van Milksupply project van IVM heeft 28-08-2018 ook weer een verslag geproduceerd.
Hij zit in ieder geval voor de vorm de bestuurder nog achter de broek voor ontbrekende admin en een rekening courant schuld van rond de 90K.

Ben benieuwd wat de HA gaat opleveren. Zal wel lange adem worden. Wat in ieder geval duidelijk is geworden dat de omzet gegevens en vooruitzichten zoals in de pitch vermeld bij lange na niet kloppen.
pi_181573423
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 14:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Curator van Milksupply project van IVM heeft 28-08-2018 ook weer een verslag geproduceerd.
Hij zit in ieder geval voor de vorm de bestuurder nog achter de broek voor ontbrekende admin en een rekening courant schuld van rond de 90K.

Ben benieuwd wat de HA gaat opleveren. Zal wel lange adem worden. Wat in ieder geval duidelijk is geworden dat de omzet gegevens en vooruitzichten zoals in de pitch vermeld bij lange na niet kloppen.
En dat cf ongeveer het laatste redmiddel was
pi_181573649
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 14:28 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

En dat cf ongeveer het laatste redmiddel was
Was het maar een redmiddel geweest dan hadden we er hier niet over gesproken. Het was gewoon uitstel van executie! :(
pi_181573758
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 14:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Was het maar een redmiddel geweest dan hadden we er hier niet over gesproken. Het was gewoon uitstel van executie! :(
eens

En dat cf ongeveer het laatste redmiddel poging was
pi_181574194
betaling FNC ontvangen.
mis nog betaling deze maand van 31 (!!!) projecten.
moet dus morgen nog wel het een en ander binnen komen.
pi_181579341
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 15:13 schreef bleyenburg het volgende:
betaling FNC ontvangen.
mis nog betaling deze maand van 31 (!!!) projecten.
moet dus morgen nog wel het een en ander binnen komen.
Oeps :'( . De laatste 2 maanden mis ik bij de 1e betaalronde steeds circa 10% van de projecten die niet (tijdig) betaald heeft. De dagen daarna trekt dit nog wel iets bij, maar het lijkt of er steeds meer wanbetalers komen, die na een paar betalingen er opeens de brui aan geven. En dan gaan die 90 dagen erg snel en zit je zo in de defaults….. Uiterlijk de 17e september krijgen we weer het overzicht kredietprojecten met openstaande terugbetalingen, en weten we wat de redenen van te late betalingen zijn. Ik hoop dat de late betalingen een tijdelijk iets is vanwege de vakantie periode. We gaan het weer zien.
pi_181581608
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 11:15 schreef Justme7005 het volgende:

[..]

De achterstand die GvE presenteert is maar een deel van het nog af te lossen bedrag van de defaultleningen. Het totaal van mijn defaultleningen bij GvE is bij mij 20% van de tot nog toe ontvangen rente. (De defaultleningen zijn dan volledig afgeschreven)
Jawel klopt, maar ook de rente loopt nu op dus ik moet wat kunnen hebben.

Wel belangrijk dat er toch nog wat terug komt van de defaults, maar heb het idee dat GVE we nu wwl harder ingaat als ik de laatste paar mailtjes zag.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_181581943
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 10:53 schreef AQuila360 het volgende:
Mailtje ook gehad, mooi nieuws altijd! Helaas ook meteen een mailtje er achteraan van een default, die kwam wel out of the blue, vorige week nog een termijn voldaan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
24 projecten klaar en 23 in default bij GVE, en nog 139 lopende....

Het is wel meer gokken gebleken uiteindelijk.
Bij mij op dit moment 236 lopende projecten (excl. LDH)

31 afgeronde projecten

18 projecten die meer of minder in de problemen zijn. (de helft moet ik zeker afschrijven en bij de andere helft is er nog enige kans op (gedeeltelijke) terugbetaling of voldoet momenteel alleen de rente.

De komende 12 maanden zouden er tenminste 43 projecten moeten aflopen.

Start februari 2014
pi_181587922
De spaanse hapjes vrouw uit Helmond heeft ook niet meer betaald ( GVE ), als dat maar niet weer een default is ;(
pi_181589601
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 00:24 schreef Thomas88 het volgende:
De spaanse hapjes vrouw uit Helmond heeft ook niet meer betaald ( GVE ), als dat maar niet weer een default is ;(
Ik heb toevallig gisteren gve gemaild hierover. Ik laat het weten als ik wat hoor. Week 34 is namelijk al even voorbij...
pi_181589607
Mintos heeft een eigen risicobeoordeling systeem geïmplementeerd. Ziet er opzich wel aardig uit imho
pi_181590782
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:40 schreef djh77 het volgende:

[..]

[..]

De 45 bijschrijvingen (GVE: Food Republic Da Xin) zijn bij mij inmiddels binnen. Blijft leuk, zeker omdat de zekerheden hier goed waren en ik er dus mijn verhoogde inleg in had zitten.
pi_181590822
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 08:45 schreef Horsemen het volgende:

[..]

De 45 bijschrijvingen (GVE: Food Republic Da Xin) zijn bij mij inmiddels binnen. Blijft leuk, zeker omdat de zekerheden hier goed waren en ik er dus mijn verhoogde inleg in had zitten.
Deze? :9
quote:
¤ 50.000 015163 maandag 6 maart 2017
pi_181590981
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 08:48 schreef djh77 het volgende:

[..]

Deze? :9

[..]

Was het maar waar :P

Nee, ik ben maar gewoon een kleine investeerder :)
(alles in verhouding :7 )
pi_181591590
Nieuw GvE project:

Naam: SALKIN Finance
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 99.000 euro
Rente: 7,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,25

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18648
pi_181591917
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 06:27 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Ik heb toevallig gisteren gve gemaild hierover. Ik laat het weten als ik wat hoor. Week 34 is namelijk al even voorbij...
Het antwoord:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_181592006
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 09:47 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw GvE project:

Naam: SALKIN Finance
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 99.000 euro
Rente: 7,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,25

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18648
WOZ 1-1-17: E 433.000.
quote:
Inschrijving ten bedrage van ¤ 99.000,- op de privéwoning te Helmond, met een marktwaarde van ¤ 500.000,- (taxatiedatum 19-8-2018). De eerste hypothecaire inschrijving bedraagt ¤ 430.600,-, met een pro resto schuld van ¤ 415.000,-.
Vergelijkbare woning funda:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_181592165
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 00:24 schreef Thomas88 het volgende:
De spaanse hapjes vrouw uit Helmond heeft ook niet meer betaald ( GVE ), als dat maar niet weer een default is ;(
Ze zijn nog wel aan het werk:
quote:
PATA ......
12 uur ·
!!PER DIRECT EEN WEEKENDHULP GEZOCHT!!
✔Ben jij op vrijdagavond en zaterdag beschikbaar?
✔Een talent in de bediening en in de keuken?
✔Ouder dan 17 jaar?...
Meer weergeven
Recentie
quote:
Joyce van Hulst
· 22 augustus 2018
Borrelhapjes besteld voor een feestje. Het was heerlijk, mooi geserveerd in Spaanse aardewerk schalen. Goede service en mensen die nog om hun klanten geven en van hun werk genieten. In een woord GEWELDIG!
pi_181592423
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 10:10 schreef djh77 het volgende:

[..]

WOZ 1-1-17: E 433.000.

[..]

Vergelijkbare woning funda:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hypotheek heeft maar een minimale meerwaarde voor dit moment.
pi_181592629
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 09:47 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw GvE project:

Naam: SALKIN Finance
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 99.000 euro
Rente: 7,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,25

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18648
Zal GvE geen projecten meer in het weekend starten? Dit project staat 72 uur in voorpublicatie en gaat maandag open ipv zondag.
Ik zou dit niet vreemd vinden. Projecten die in het weekend starten hadden vaak een valse start en liepen m.i. minder snel vol dan projecten die doordeweeks startte.
pi_181592684
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 06:28 schreef investeerdertje het volgende:
Mintos heeft een eigen risicobeoordeling systeem geïmplementeerd. Ziet er opzich wel aardig uit imho
Komt redelijk overeen met deze .
Ik ben benieuwd wat dit met de % gaat doen. Zien we een daling van de A's en een stijging van de B's en daaronder? Worden de niet A's gedumpt op de secundaire markt? In hoeverre vertrouwen wij de objectiviteit van Mintos?

@SALKIN Finance .. Ik begrijp zijn omzetprognose niet helemaal, 4e kwartaal 2018 is niet helemaal in lijn met geheel 2018 (en onderbouwing in zijn geheel ontbreekt). Een starter voor 7%, wordt steeds minder volgens mij...
pi_181593758
Pata negra:

quote:
Het antwoord:
SPOILER
er is niet betaald en de telefoon wordt zowel privé als zakelijk niet opgenomen... volgende week een update.
Ik bel zojuist en krijg direct de juffrouw aan de telefoon
pi_181593778
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 11:33 schreef bleyenburg het volgende:
Pata negra:

[..]

Ik bel zojuist en krijg direct de juffrouw aan de telefoon
En wanneer gaat ze betalen? Kan je dit gelijk even melden aan GvE :P
pi_181593855
1e misverstand/miscommunicatie betaaldienstverlener Intersolve en Lendahand al een feit:
quote:
Abusievelijk heeft u vandaag een e-mail ontvangen dat uw account reeds is gevalideerd door onze betaaldienstverlener Intersolve. Dit is echter (nog) niet het geval. Excuus voor de verwarring.

Het goede nieuws is dat uw account wel degelijk eenvoudig te valideren is, zodat u (verder) kunt investeren in prachtige projecten én een mooie rente kunt ontvangen.

Er zijn 3 zaken nodig om het account goed te keuren:
- aanvullen gegevens
- invullen korte toets
- uploaden identificatie (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs)
pi_181593857
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 08:45 schreef Horsemen het volgende:

[..]

De 45 bijschrijvingen (GVE: Food Republic Da Xin) zijn bij mij inmiddels binnen. Blijft leuk, zeker omdat de zekerheden hier goed waren en ik er dus mijn verhoogde inleg in had zitten.
Dat geldt voor mij ook.
Is een prima investering geweest.
En dan ook nog een goede incentive (een uitstekend buffet).
Het kan niet op. :s)
pi_181594041
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 11:33 schreef bleyenburg het volgende:
Pata negra:

[..]

Ik bel zojuist en krijg direct de juffrouw aan de telefoon
Dank voor het proberen.
Dit geeft eigenlijk aan hoe de leners tegen GVE / crowdfunding aankijken, het is vaak de eerste post die overgeslagen wordt als een ondernemer moeilijk zit.
GVE kan toch ook even met een ander nummer bellen ..
pi_181594067
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 11:33 schreef bleyenburg het volgende:
Pata negra:

[..]

Ik bel zojuist en krijg direct de juffrouw aan de telefoon
^O^ _O-
pi_181594115
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 09:47 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw GvE project:

Naam: SALKIN Finance
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 99.000 euro
Rente: 7,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,25

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18648
Ik vraag me af of zijn beleving wel aansluit bij die van de MKB-er. Het taalgebruik wijkt in ieder geval af ("intrinsieke gedrevenheid'). Hij praat over zichzelf en zijn producten, maar zouden de klanten uit zichzelf komen aanwaaien?
pi_181594369
nog maar eens gebeld.
had niet de juffrouw zelf maar medewerkster.
contact leggen kan dus wel.

ik baal echt afgrijselijk van het gebrek aan slagvaardigheid van alle platforms.

ik heb meer probleemgevallen dan aflossingen onderhand.
pi_181594495
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 11:50 schreef rechtsbackje het volgende:

[..]

Ik vraag me af of zijn beleving wel aansluit bij die van de MKB-er. Het taalgebruik wijkt in ieder geval af ("intrinsieke gedrevenheid'). Hij praat over zichzelf en zijn producten, maar zouden de klanten uit zichzelf komen aanwaaien?
Inderdaad, en "vanaf 2020 ieder jaar een omzetgroei van minstens 50%"...in mijn opinie een beetje te hoog gegrepen. Ik heb dan meer vertrouwen in de OAMKB-ers.
pi_181594608
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 11:38 schreef TisIk het volgende:

[..]

Dat geldt voor mij ook.
Is een prima investering geweest.
En dan ook nog een goede incentive (een uitstekend buffet).
Het kan niet op. :s)
Idem, idem en idem. :)

En dan te bedenken dat deze heel lang open heeft gestaan en dat de meest waardeloze projecten op Collin met een kwartier vol zitten.
Pecunia non olet
pi_181594747
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 12:04 schreef Red_arrow het volgende:

[..]

Inderdaad, en "vanaf 2020 ieder jaar een omzetgroei van minstens 50%"...in mijn opinie een beetje te hoog gegrepen. Ik heb dan meer vertrouwen in de OAMKB-ers.
Wat je ook kunt afvragen waar hij van moet gaan leven en die 415K hypotheek van moet opbrengen, als de klanten niet zo hard komen aanlopen als hij denkt.
Pecunia non olet
pi_181594984
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 12:17 schreef obligataire het volgende:

[..]

Wat je ook kunt afvragen waar hij van moet gaan leven en die 415K hypotheek van moet opbrengen, als de klanten niet zo hard komen aanlopen als hij denkt.
Als je zijn doelstelling van 100 vaste klanten eind 2019 (wat hij zelf al als ambitieus benoemd) deelt door zijn geprognosticeerde omzet in 2020 dan kom je om een omzet per klant van bijna 7000 euro. Als je bijvoorbeeld de AOMKB tarieven erbij pakt dan betaal je 1200 euro per jaar voor de aangifte omzetbelasting en inkomstenbelasting, het belangrijkste deel voor de accountant van de gemiddelde MKB-er denk ik, dan moet hij nog 5800 euro omzet per klant per jaar van andere dingen pakken.
pi_181595456
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 12:28 schreef Red_arrow het volgende:

[..]

Als je zijn doelstelling van 100 vaste klanten eind 2019 (wat hij zelf al als ambitieus benoemd) deelt door zijn geprognosticeerde omzet in 2020 dan kom je om een omzet per klant van bijna 7000 euro. Als je bijvoorbeeld de AOMKB tarieven erbij pakt dan betaal je 1200 euro per jaar voor de aangifte omzetbelasting en inkomstenbelasting, het belangrijkste deel voor de accountant van de gemiddelde MKB-er denk ik, dan moet hij nog 5800 euro omzet per klant per jaar van andere dingen pakken.
OAMKB moet het hebben van de kleinere MKB-er. Die 7.000 is zo gek niet, maar de grotere MKB-bedrijven stappen niet zomaar over.
pi_181595577
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 11:38 schreef djh77 het volgende:
1e misverstand/miscommunicatie betaaldienstverlener Intersolve en Lendahand al een feit:

[..]

Ik heb er überhaupt nog geen mail over gehad van LaH?
pi_181595703
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 12:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik heb er überhaupt nog geen mail over gehad van LaH?
Dat is jouw profiel waarschijnlijk wel gewoon op orde en gevalideerd
pi_181595721
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 13:01 schreef djh77 het volgende:

[..]

Dat is jouw profiel waarschijnlijk wel gewoon op orde en gevalideerd
naja, dan hebben ze dus de gegevens die rechtstreeks aan de vorige betalingsdienstverlener zijn verstrekt doorgegeven aan deze? :Pik heb alleen 3 miljoen er zijn nieuwe kansen mailtjes.
pi_181596348
De top 10 van week 35:
pi_181596403
Default GvE van vorige week welke, volgens mij, nog niet is gemeld:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat ik niet correct vind is dat ik 8 maanden na het aanspreken van de borgstelling hier pas over wordt geïnformeerd. Ik heb dit nagevraagd en kreeg de reactie: "wij waren in de veronderstelling, op basis van berichten van de geldnemer, dat de borg volledig hersteld zou worden. Nu dit niet is gebeurd hebben wij de investeerders daarover later moeten informeren". ....op het moment van aanspreken hadden deze al geïnformeerd moeten worden.

Overigens betekent dit dat meneer zelf maar 1 aflossing heeft gedaan aangezien de termijnen 1-12 enkel rente betrof.
pi_181596652
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 13:36 schreef william0199 het volgende:
Default GvE van vorige week welke, volgens mij, nog niet is gemeld:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat ik niet correct vind is dat ik 8 maanden na het aanspreken van de borgstelling hier pas over wordt geïnformeerd. Ik heb dit nagevraagd en kreeg de reactie: "wij waren in de veronderstelling, op basis van berichten van de geldnemer, dat de borg volledig hersteld zou worden. Nu dit niet is gebeurd hebben wij de investeerders daarover later moeten informeren". ....op het moment van aanspreken hadden deze al geïnformeerd moeten worden.

Overigens betekent dit dat meneer zelf maar 1 aflossing heeft gedaan aangezien de termijnen 1-12 enkel rente betrof.
Dat is niet de eerste keer dat ze dit NIET doen:
quote:
Wij hebben de borgstelling inmiddels ingeroepen op de termijnen 4, 5 en 6. Op het moment dat wij het bericht naar alle investeerders opstelden, ter begeleiding van de brief van de ondernemers, waren termijn 4 en 5 reeds ingeroepen en stonden wij op het punt termijn 6 in te roepen. Achteraf gezien hadden wij deze melding misschien eerder aan u moeten versturen, ook al zou dat inhoudelijk niets aan de situatie veranderen.
Mbt de depotregeling heb ik wel de toezegging dat we vooraf worden geïnformeerd (moeten we nog maar afwachten of dit ook gebeurd). Vreemd dat dit met een borgstelling dan niet gebeurd.
quote:
zie artikel 23.8 van de Algemene Voorwaarden: Op het moment dat het Depotbedrag wordt aangewend voor een Vervangende Betaling, anders dan ter betaling van één van de laatste twee Maandbedragen, doet Geldvoorelkaar.nl hiervan mededeling aan de Investeerders en de Geldnemer. Geldnemer is in het geval van een dergelijke Vervangende Betaling verplicht het Depot onmiddellijk aan te zuiveren tot het Verplichte Depotbedrag door overboeking van het ontstane tekort naar het IBAN Stichting.
pi_181596832
pi_181596941
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 10:26 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Hypotheek heeft maar een minimale meerwaarde voor dit moment.
Brandevoort (Helmond) is wel een prima buurt, weet ik, de pitch straks maar eens lezen

[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 31-08-2018 14:06:55 ]
pi_181598385
Als je APOC wil, moet je snel zijn, loopt gruwelijk hard vol. Twee ton te gaan van de11,5.
Pecunia non olet
pi_181598390
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 14:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Daar is de nieuwe APOC bij GVE
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18795

Nu het aankopen en verhuren van een landingsgestel. Lagere rente (7% i.p.v. 8%) en voor mijn gevoel meer risico. Afijn ik heb nog geen Apoc leningen gedaan en zal deze ook niet opnemen.
Die halen weer in een 12 minuten 1,15 miljoen op 8)7
volgende keer 6% rente w/
pi_181598511
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 15:10 schreef djh77 het volgende:

[..]

Die halen weer in een 12 minuten 1,15 miljoen op 8)7
volgende keer 6% rente w/
Minder tijd nog, opening is nooit stipt op het hele uur.......... _O_
Pecunia non olet
pi_181598522
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 15:10 schreef obligataire het volgende:
Als je APOC wil, moet je snel zijn, loopt gruwelijk hard vol. Twee ton te gaan van de11,5.
Onbegrijpelijk dat dit project zo snel is volgelopen.
Zelf heb ik hem overgeslagen
pi_181598600
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 15:15 schreef plesner het volgende:

[..]

Onbegrijpelijk dat dit project zo snel is volgelopen.
Zelf heb ik hem overgeslagen
Zitten hele grote bij (max 39K), wordt dit toch als een interessant kort deposito gezien?
Pecunia non olet
pi_181598630
Nieuw particulier project op gve:
Verbouwing woning
Project:18140 Particulier
Leendoel:Woning
Classificatie:2
Zekerheden:DR, HA
Kredietbedrag:¤ 14.000
Rente per jaar:5,5%
Looptijd:48 maanden
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18140
pi_181599597
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 15:19 schreef obligataire het volgende:

[..]

Zitten hele grote bij (max 39K), wordt dit toch als een interessant kort deposito gezien?
De ABN Amro maakt er goede sier mee in de diverse reclames, Antea participaties heeft een 30% deelneming, geloof niet direct in rampen, toch bescheiden meegenomen, beschouw het inderdaad als een tussendoor depositootje met wat risico, met een redelijke vergoeding.

Overigens EBTIDA van ¤ 1.300k zegt veel maar ook niet alles. Lijkt me toch geen verkeerde toko & business op zich.
pi_181599599
Ik heb APOC ook overgeslagen, maar toch mooi dat er mensen zijn die het risico willen lopen om voor zo'n geringe vergoeding een bedrijf groeikapitaal te geven.
pi_181599686
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 16:07 schreef Mynheer007 het volgende:
Ik heb APOC ook overgeslagen, maar toch mooi dat er mensen zijn die het risico willen lopen om voor zo'n geringe vergoeding een bedrijf groeikapitaal te geven.
dank *O* w/
pi_181602009
Nieuwe op crowdestate
https://www.crowdestate.n(...)ten-wilhelmshaven-ii
1e hypotheek op duits appartementenpand + 2e hypotheek op duits appartementenpand +1e hypotheek op appartement in A'dam. Aparte combi maar zekerheden lijken in orde. Ltv 52%
pi_181602203
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 15:21 schreef djh77 het volgende:
Nieuw particulier project op gve:
Verbouwing woning
Project:18140 Particulier
Leendoel:Woning
Classificatie:2
Zekerheden:DR, HA
Kredietbedrag:¤ 14.000
Rente per jaar:5,5%
Looptijd:48 maanden
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18140
Ik wil bij dit project zelf de risico's inschatten maar GvE biedt hier niet de mogelijkheid toe. 'De classificatie van dit project is berekend op de betaalcapaciteit van de geldnemer, naar de richtlijnen van de VFN gedragscode en normen. Meer uitleg hierover leest u op de pagina Onze Werkwijze.'

Nergens in het project staat aangegeven wat deze betaalcapaciteit dan zou zijn. Los daarvan is het echt allemaal heel erg schaars. Hij heeft blijkbaar een koopwoning maar over zijn eventuele hypotheek lezen we niets.

GvE weet dat dit project in enkele minuten vol loopt. Het boeit ze zelf ook niets meer.
pi_181602587
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 17:52 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op crowdestate
Ltv 52%
Die LTV van 52% staat inderdaad in de tekst, maar als ik de totale hypothecaire inschrijving (750k) afzet tegens het gewenste bedrag (580k) dan kom ik toch eerder op een LTV van 77%, of maak ik een denk/reken fout op deze verder zonnige vrijdagmiddag?
pi_181602603
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 17:52 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op crowdestate
https://www.crowdestate.n(...)ten-wilhelmshaven-ii
1e hypotheek op duits appartementenpand + 2e hypotheek op duits appartementenpand +1e hypotheek op appartement in A'dam. Aparte combi maar zekerheden lijken in orde. Ltv 52%
met de bancaire financiering erbij is het noemen van die LTV van 52% niet fair. Met die bancaire financiering komt de LTV in de buurt van 100%....
pi_181602724
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 18:19 schreef Camogli het volgende:

[..]

met de bancaire financiering erbij is het noemen van die LTV van 52% niet fair. Met die bancaire financiering komt de LTV in de buurt van 100%....
Voor mij heeft die 2e hypotheek niet zo veel waarde.
Met alleen de 1e hypotheken kom ik uit op: 580 / (480 + 150) = 92% ltv.
5% voor een aflossingsvrije lening vind ik dan maar matig.
pi_181602915
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 18:25 schreef TisIk het volgende:

[..]

Voor mij heeft die 2e hypotheek niet zo veel waarde.
Met alleen de 1e hypotheken kom ik uit op: 580 / (480 + 150) = 92% ltv.
5% voor een aflossingsvrije lening vind ik dan maar matig.
precies mijn gedachte.
En dan is ook situatie na de looptijd van 3 jaar nog helemaal onduidelijk.
(ik vind het presenteren van een LTV van 52%, waarop misschien nu al 2 ton is binnengehaald, eigenlijk misleiding...)
pi_181602967
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 18:02 schreef DeElfde het volgende:

[..]

Ik wil bij dit project zelf de risico's inschatten maar GvE biedt hier niet de mogelijkheid toe. 'De classificatie van dit project is berekend op de betaalcapaciteit van de geldnemer, naar de richtlijnen van de VFN gedragscode en normen. Meer uitleg hierover leest u op de pagina Onze Werkwijze.'

Nergens in het project staat aangegeven wat deze betaalcapaciteit dan zou zijn. Los daarvan is het echt allemaal heel erg schaars. Hij heeft blijkbaar een koopwoning maar over zijn eventuele hypotheek lezen we niets.

GvE weet dat dit project in enkele minuten vol loopt. Het boeit ze zelf ook niets meer.
Klein bedrag dus relatief beperkte maandtermijn (in de buurt van EUR 325).
Echter als bij een zelfstandige het inkomen wegvalt kan ook een beperkte maandtermijn problematisch worden.
Daarnaast zou ik normaal gesproken verwachten dat iemand met inkomen uit eigen goedlopende onderneming toch wel een spaarpotje van EUR 14.000 opgebouwd zou kunnen hebben.
Wat hier dan wel weer meespeelt is gebrekkige persoonlijke informatie (leeftijd/burgerlijke staat). Als hier sprake is ven een startende ondernemer met een onderneming die goed loopt of een pas gescheiden ondernemer is het weer meer voor de hand liggend dat er minder liggende gelden beschikbaar zijn.
En dan is er volgens BKR ook nog sprake van hoog risico.

Dacht eerst erover om te proberen deze mee te pakken gezien het eerste argument maar na verder nadenken weet ik het zo nog niet

[ Bericht 0% gewijzigd door BruderKlaus op 31-08-2018 18:42:24 ]
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_181602999
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 18:37 schreef BruderKlaus het volgende:

[..]
Daarnaast zou ik normaal gesproken verwachten dat iemand met inkomen uit eigen goedlopende onderneming toch wel een spaarpotje van EUR 14.000 opgebouwd zou kunnen hebben.
Dit idd.
pi_181603088
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 18:34 schreef Camogli het volgende:

[..]

precies mijn gedachte.
En dan is ook situatie na de looptijd van 3 jaar nog helemaal onduidelijk.
(ik vind het presenteren van een LTV van 52%, waarop misschien nu al 2 ton is binnengehaald, eigenlijk misleiding...)
Als het bewust is, vind ik het ook misleiding.
Als het een fout is (wie weet), dan is het wel een grove fout.
In beide gevallen houdt het mij tegen om hierin te investeren (nog afgezien van de rente en de zekerheden, etc.).
pi_181603241
Ik heb er even over getwijfeld maar ik stap niet in 'Verbouwing woning'. SALKIN Finance twijfel ik nog een beetje over. Zijn bijzonder optimistische prognoses werken in ieder geval niet in zijn voordeel.
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:29:09 #163
472952 Crowdestate
Crowdfunding voor vastgoed
pi_181604119
De totale marktwaarde van de drie objecten bedraagt ¤ 1.875.000 (¤ 480.000 + ¤ 520.000 + ¤ 875.000). De bancaire financiering bedraagt ¤ 400.000 en de Crowdestate Lening ¤ 580.000. De totale loan-to-value komt daardoor uit op 52%, zoals op de projectpagina staat aangegeven.
pi_181604258
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 13:56 schreef djh77 het volgende:
[ afbeelding ]
Ben wel benieuwd waar de 28¤ bij Funding Circle op gebaseerd is. Je betaalt bij FnC nl geen kosten, wel krijg je een 1% lagere rente dan er aan de geldlener berekend wordt. Ik beschouw dat zelf eigenlijk niet als kosten.
pi_181604274
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 19:29 schreef Crowdestate het volgende:
De totale marktwaarde van de drie objecten bedraagt ¤ 1.875.000 (¤ 480.000 + ¤ 520.000 + ¤ 875.000). De bancaire financiering bedraagt ¤ 400.000 en de Crowdestate Lening ¤ 580.000. De totale loan-to-value komt daardoor uit op 52%, zoals op de projectpagina staat aangegeven.
Crowdestate reageert even na kantoortijd.
pi_181604642
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 19:29 schreef Crowdestate het volgende:
De totale marktwaarde van de drie objecten bedraagt ¤ 1.875.000 (¤ 480.000 + ¤ 520.000 + ¤ 875.000). De bancaire financiering bedraagt ¤ 400.000 en de Crowdestate Lening ¤ 580.000. De totale loan-to-value komt daardoor uit op 52%, zoals op de projectpagina staat aangegeven.
dank voor de reactie!
Van die 875.000 blijft na verkoop van object Amsterdam over: 150.000.
Daarmee komt de LTV uit op 83%.
pi_181604664
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 19:29 schreef Crowdestate het volgende:
De totale marktwaarde van de drie objecten bedraagt ¤ 1.875.000 (¤ 480.000 + ¤ 520.000 + ¤ 875.000). De bancaire financiering bedraagt ¤ 400.000 en de Crowdestate Lening ¤ 580.000. De totale loan-to-value komt daardoor uit op 52%, zoals op de projectpagina staat aangegeven.
dat klopt toch alleen als je een volledige hypotheek op dat appartement krijgt, nu maar voor 150K
pi_181604726
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 19:29 schreef Crowdestate het volgende:
De totale marktwaarde van de drie objecten bedraagt ¤ 1.875.000 (¤ 480.000 + ¤ 520.000 + ¤ 875.000). De bancaire financiering bedraagt ¤ 400.000 en de Crowdestate Lening ¤ 580.000. De totale loan-to-value komt daardoor uit op 52%, zoals op de projectpagina staat aangegeven.
Maar de totale inschrijving is slechts 750k, zoals op de projectpagina staat aangegeven.

Dat maakt een ltv van 77%.
Wat gebeurt er daarnaast bij verkoop? Nu een 1e hypotheek maar bij verkoop kan het ook een 2e met slechts 150k overwaarde? Dan is zo'n constructie van 150k op de derdenrekening een betere zekerheid. Maar mag er geld aangehouden worden op een derdenrekening?
pi_181605356
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 19:55 schreef jsuijker het volgende:
Maar mag er geld aangehouden worden op een derdenrekening?
Is denk ik mede afhankelijk van de situatie hoe zoiets ontstaat, zolang de twee partijen (betalende en ontvangende) niet aan de voorwaarden voldoen zou het geld op de derden rekening kunnen blijven staan (ik ken wel situaties met een nieuwbouw pand waar zo'n situatie enkele jaren heeft geduurd). Daar is denk ik met wat goede wil wel een haalbare situatie/regels voor te creëren. De vraag is of zoiets wenselijk is al zie ik daar niet echt risico's in.

Zelf kwam ik ook op een verhouding van 77%, ik kan de redenering van die 52% wel volgens, maar dat is geen garantie omdat er niet voor het volledige bedrag hypotheek wordt gevestigd, iemand anders kan due later nog ergens een extra tweede hypotheek krijgen waardoor die 52% er ineens heel anders uitziet. Er wordt nu geen hypotheek voor die 1.875.000 gevestigd maar voor een lager bedrag, zal iets van 980.000 zijn, dus een tweede hypotheek van een paar ton extra ergens in de toekomst is denk ik niet ondenkbaar of onmogelijk.

Of dat een probleem/extra risico is moet ieder voor zich bepalen, maar ik had het wel netjes gevonden dat de communicatie op dat punt iets completer was geweest, desnoods met een verklaring dat er geen extra hypotheek op de panden meer gevestigd gaat worden.

[ Bericht 30% gewijzigd door tnhb op 31-08-2018 20:30:39 ]
pi_181605672
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 19:29 schreef Crowdestate het volgende:
De totale marktwaarde van de drie objecten bedraagt ¤ 1.875.000 (¤ 480.000 + ¤ 520.000 + ¤ 875.000). De bancaire financiering bedraagt ¤ 400.000 en de Crowdestate Lening ¤ 580.000. De totale loan-to-value komt daardoor uit op 52%, zoals op de projectpagina staat aangegeven.
Ik snap de berekening, maar in de beslissing of ik wel of niet ga investeren bereken ik de ltv toch heel anders.
Voor mij heeft een 2e hypotheek boven op een 1e hypotheek met een ltv van 77% en bij een andere bank, nauwelijks waarde.
Verder staat dat pand in Amsterdam te koop, dus die 875k geldt alleen tot het moment van verkoop. Daarna moet ik maar afwachten.
Maar goed, dat moet ieder voor zich weten.
Het lijkt erop dat er veel mensen meegaan met die 52% berekening.
pi_181616039
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 18:02 schreef DeElfde het volgende:

[..]

Ik wil bij dit project zelf de risico's inschatten maar GvE biedt hier niet de mogelijkheid toe. 'De classificatie van dit project is berekend op de betaalcapaciteit van de geldnemer, naar de richtlijnen van de VFN gedragscode en normen. Meer uitleg hierover leest u op de pagina Onze Werkwijze.'

Nergens in het project staat aangegeven wat deze betaalcapaciteit dan zou zijn. Los daarvan is het echt allemaal heel erg schaars. Hij heeft blijkbaar een koopwoning maar over zijn eventuele hypotheek lezen we niets.
Hij heeft 415K hypotheek.

Dit project is m.i. gebakken lucht. Hij doet enorm interessant met alle terminologie die hij gebruikt maar vooralsnog heeft hij nog maar een paar klantjes waarvan zijn schoorsteen niet kan roken. Denk dat dit geld vooral voor zijn eerste levensbehoeften dient en om gaten te dichten.

De meeste produkten die hij aanbiedt kun je ook realiseren met een abonnementje basecone/twinfield, en moet je ook niet de illusie hebben dat daarmee alles vanzelf gaat.

En dan die drive om ondernemer te worden, flauwekul waarschijnlijk is hij gewoon ontslagen/weggereorganiseerd bij zijn laatste werkgever.
Pecunia non olet
pi_181616175
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 20:37 schreef TisIk het volgende:

[..]

Ik snap de berekening, maar in de beslissing of ik wel of niet ga investeren bereken ik de ltv toch heel anders.
Voor mij heeft een 2e hypotheek boven op een 1e hypotheek met een ltv van 77% en bij een andere bank, nauwelijks waarde.
Verder staat dat pand in Amsterdam te koop, dus die 875k geldt alleen tot het moment van verkoop. Daarna moet ik maar afwachten.
Maar goed, dat moet ieder voor zich weten.
Het lijkt erop dat er veel mensen meegaan met die 52% berekening.
Dat is waarschijnlijk, aan de andere kant zijn er nog meer aspecten dan alleen de LTV. Dat beide Duitse gebouwen volledig verhuurd zijn d.m.v. 22 appartementen, wat de gebouwen m.i. erg courant maakt. Lijkt me aanzienlijk minder risicovol dan een bedrijfsgebouw met daarin één zakelijke huurder waarbij het lot nogal verbonden is met dat van die ene huurder.
Pecunia non olet
pi_181616216
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 16:07 schreef Mynheer007 het volgende:
Ik heb APOC ook overgeslagen, maar toch mooi dat er mensen zijn die het risico willen lopen om voor zo'n geringe vergoeding een bedrijf groeikapitaal te geven.
Dit is m.i. eerder objectfinanciering dan groeikapitaal. Er wordt een landingsgestel gekocht met daaraan gekoppeld een pandrecht.
Pecunia non olet
  zaterdag 1 september 2018 @ 09:25:17 #174
472952 Crowdestate
Crowdfunding voor vastgoed
pi_181616234
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 20:24 schreef tnhb het volgende:

[..]

Is denk ik mede afhankelijk van de situatie hoe zoiets ontstaat, zolang de twee partijen (betalende en ontvangende) niet aan de voorwaarden voldoen zou het geld op de derden rekening kunnen blijven staan (ik ken wel situaties met een nieuwbouw pand waar zo'n situatie enkele jaren heeft geduurd). Daar is denk ik met wat goede wil wel een haalbare situatie/regels voor te creëren. De vraag is of zoiets wenselijk is al zie ik daar niet echt risico's in.

Zelf kwam ik ook op een verhouding van 77%, ik kan de redenering van die 52% wel volgens, maar dat is geen garantie omdat er niet voor het volledige bedrag hypotheek wordt gevestigd, iemand anders kan due later nog ergens een extra tweede hypotheek krijgen waardoor die 52% er ineens heel anders uitziet. Er wordt nu geen hypotheek voor die 1.875.000 gevestigd maar voor een lager bedrag, zal iets van 980.000 zijn, dus een tweede hypotheek van een paar ton extra ergens in de toekomst is denk ik niet ondenkbaar of onmogelijk.

Of dat een probleem/extra risico is moet ieder voor zich bepalen, maar ik had het wel netjes gevonden dat de communicatie op dat punt iets completer was geweest, desnoods met een verklaring dat er geen extra hypotheek op de panden meer gevestigd gaat worden.
Dit bedrag zal als liquiditeitsreserve op de derdenrekening van onze notaris geparkeerd staan. Deze voorziening kan gebruikt worden indien de Leningnemer niet aan zijn of haar betalingsverplichtingen kan voldoen.

In de Crowdestate Voorwaarden is standaard opgenomen dat de Stichting Hypothecaire Zekerheden Crowdestate toestemming moet verlenen voor een nieuwe hypothecaire inschrijving. Een Nederlandse notaris mag daardoor niet zonder toestemming een nieuw hypotheekrecht inschrijven. De positie van de Crowd mag uiteraard niet verslechteren.

Bij het daadwerkelijk publiceren van de propositie zijn ook de Crowdestate Voorwaarden in te zien.
pi_181616813
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 09:25 schreef Crowdestate het volgende:

[..]

Dit bedrag zal als liquiditeitsreserve op de derdenrekening van onze notaris geparkeerd staan. Deze voorziening kan gebruikt worden indien de Leningnemer niet aan zijn of haar betalingsverplichtingen kan voldoen.

In de Crowdestate Voorwaarden is standaard opgenomen dat de Stichting Hypothecaire Zekerheden Crowdestate toestemming moet verlenen voor een nieuwe hypothecaire inschrijving. Een Nederlandse notaris mag daardoor niet zonder toestemming een nieuw hypotheekrecht inschrijven. De positie van de Crowd mag uiteraard niet verslechteren.

Bij het daadwerkelijk publiceren van de propositie zijn ook de Crowdestate Voorwaarden in te zien.
wederom dank.

Voor de helderheid: als de leningnemer niet aan de verplichtingen kan voldoen, kan van de lening van 580.000 dus 150.000 worden voldaan uit deze liquiditeitsreserve. Dat is mooi.
Op de resterende 430.000 zit dan een eerste hypotheek van 480.000 en een tweede hypotheek van 120.000.
Voor mij is dan een rentepercentage van 5% veel te laag: bij executieverkoop zal het een hele klus worden om die 430.000 op te hoesten.
pi_181618100
Ik blijf toch een beetje tegen dat LTV 52% aanhikken.
Als dat zo gebracht mag worden weet ik nog wel een mooie.
Je leent voor een pand met taxatiewaarde van 500K 550K bij de crowd.
Je geeft 1e hypotheek op dit pand van 500K + 1e hypotheek van 50K op pand van 1000 K
Dus ltv 36 %
  zaterdag 1 september 2018 @ 12:32:53 #177
472952 Crowdestate
Crowdfunding voor vastgoed
pi_181618682
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 10:22 schreef Camogli het volgende:

[..]

wederom dank.

Voor de helderheid: als de leningnemer niet aan de verplichtingen kan voldoen, kan van de lening van 580.000 dus 150.000 worden voldaan uit deze liquiditeitsreserve. Dat is mooi.
Op de resterende 430.000 zit dan een eerste hypotheek van 480.000 en een tweede hypotheek van 120.000.
Voor mij is dan een rentepercentage van 5% veel te laag: bij executieverkoop zal het een hele klus worden om die 430.000 op te hoesten.
De executiewaarde van het object Peterstrasse 167-169 is getaxeerd op ¤ 431.000 (taxatiedatum: 1 augustus 2018) en de executiewaarde van het object Börsenstrasse 94 op ¤ 485.000 (taxatiedatum 8 mei 2018).
pi_181619747
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 12:32 schreef Crowdestate het volgende:

[..]

De executiewaarde van het object Peterstrasse 167-169 is getaxeerd op ¤ 431.000 (taxatiedatum: 1 augustus 2018) en de executiewaarde van het object Börsenstrasse 94 op ¤ 485.000 (taxatiedatum 8 mei 2018).
Mogelijk heb ik eroverheen gelezen maar
Is de eerste hypotheek op borsenstrasse een aflossingvrije hypotheek? Of wordt er afgelost? Bij aflossing wat is de aflossing?
pi_181620387
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 13:29 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Mogelijk heb ik eroverheen gelezen maar
Is de eerste hypotheek op borsenstrasse een aflossingvrije hypotheek? Of wordt er afgelost? Bij aflossing wat is de aflossing?
Als ik de bijlage goed begrijp is er een 20 jarige annuitaire lening gevestigd, inhoudende dat het eerste jaar 3,8% van de hoofdsom wordt afgelost en in opvolgende jaren steeds iets meer. Gedurende de 3 jarige looptijd van de Crowdlening wordt dan bijna EUR 47k van de EUR 400k afgelost.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_181621604
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 11:55 schreef Aalsmeer15 het volgende:
Ik blijf toch een beetje tegen dat LTV 52% aanhikken.
Als dat zo gebracht mag worden weet ik nog wel een mooie.
Je leent voor een pand met taxatiewaarde van 500K 550K bij de crowd.
Je geeft 1e hypotheek op dit pand van 500K + 1e hypotheek van 50K op pand van 1000 K
Dus ltv 36 %
Inderdaad.
Dit zou ik ook niet als 36% ltv beschouwen.
Die 50k zal best wel helemaal terugkomen (ltv 5%), maar voor die 500k (ltv 100%) is dat maar de vraag.
Je zou evt. kunnen zeggen dat de ltv (50*5 + 500*100) / 550 = 91%.
Een soort gewogen gemiddelde.
pi_181621634
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 09:06 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hij heeft 415K hypotheek.

Dit project is m.i. gebakken lucht. Hij doet enorm interessant met alle terminologie die hij gebruikt maar vooralsnog heeft hij nog maar een paar klantjes waarvan zijn schoorsteen niet kan roken. Denk dat dit geld vooral voor zijn eerste levensbehoeften dient en om gaten te dichten.

De meeste produkten die hij aanbiedt kun je ook realiseren met een abonnementje basecone/twinfield, en moet je ook niet de illusie hebben dat daarmee alles vanzelf gaat.

En dan die drive om ondernemer te worden, flauwekul waarschijnlijk is hij gewoon ontslagen/weggereorganiseerd bij zijn laatste werkgever.

Volgensmij hebben wij twee het over een ander project. Maakt verder niet uit. Het project waar jij het over hebt zal ik niet in investeren. Mede vanwege zijn bijzonder optimistische prognoses. Jouw reactie versterkt mijn keuze om er niet in te investeren.
pi_181637223
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 19:29 schreef Crowdestate het volgende:
De totale marktwaarde van de drie objecten bedraagt ¤ 1.875.000 (¤ 480.000 + ¤ 520.000 + ¤ 875.000). De bancaire financiering bedraagt ¤ 400.000 en de Crowdestate Lening ¤ 580.000. De totale loan-to-value komt daardoor uit op 52%, zoals op de projectpagina staat aangegeven.
Dank voor de toelichting.
De marktwaarde van 875.000 voor het pand van Amsterdam hebben we helaas weinig aan, aangezien de hypothecaire inschrijving slechts een gedeelte daarvan bedraagt, namelijk 150.000. Idem voor 2e hypotheek, wat ik maximaal op 120.000 waardeer (520k-400k).
Ik kom daarbij op een LTV van 77%
Namelijk 580.000 / (480.000 + 120.000 + 150.000) = 77%

De manier waarop ik naar de zekerheden kijk. Krijg ik de indruk dat CrowdEstate geprobeerd heeft om naast de 1e hypotheek op het hoofdobject, nog extra zekerheden te verschaffen. Namelijk 2e hypotheek op ander pand + 1e hypotheek op pand dat binnenkort verkocht wordt.
Ik neem aan dat op deze wijze geprobeerd wordt om het voorstel aantrekkelijk te maken voor investeerders en om zo een lagere rente te kunnen bedingen dan mogelijk zou zijn als slechts het hoofdobject als zekerheid wordt gegeven.

Ik sluit mij aan bij bovenstaande reacties, dat ik van de 2e hypotheek bij een executieverkoop niet veel verwacht. De bank zal ook (veel) kosten gaan maken en die ook inbrengen in het bedrag dat ze gaan verhalen. Afhankelijk van de ingeschreven hypotheeksom op de akte, blijft er vaak maar weinig over voor andere schuldeisers. Scharp ik deze zekerheid, dan is er voor mij een meer waarschijnlijke LTV van 92% als het misgaat.

Daarnaast vind ik het onzeker wat het plan is met het pand in Amsterdam. Er wordt een nieuwe hypotheek gevestigd op een pand wat te koop staat. Dus die hypotheek kan in potentie na 1 maand al weer uitgeschreven worden. De constructie daarna lijkt complex. We krijgen dan mogelijk een hypotheek op een ander pand, waarvan we nog geen informatie of kennis hebben. Of er wordt geld op een derdenrekening gezet. Dit moet tijdens de looptijd allemaal goed door CrowdEstate geregeld worden. Ervaring met andere platformen leert echter, dat dit vaak niet gebeurd.

quote:
"Bij een eventuele verkoop wordt deze hypothecaire inschrijving van ¤ 150.000 omgezet naar een woonobject met minimaal dit bedrag aan dekking en voldoende overwaarde. Indien dit niet het geval is wordt het bedrag van ¤ 150.000 omgezet in liquide middelen en aangehouden op de derdenrekening van de notaris van Crowdestate."
Hier is dus heel erg naar zekerheden gezocht. Dit om zo een lagere rente te kunnen krijgen?

Een ander punt wat ik nog wil aanstippen is dat er eigenlijk niets aan informatie wordt gegeven aan welke personen we nu het geld aan verstrekken. Er wordt alleen een onderneming genoemd, zonder dat er informatie bekend is wat de structuur van die onderneming is. Hoe die onderneming er financieel voorstaat. Wie de eigenaren zijn, hoeveel ervaring ze hebben en wat die personen verder aan vastgoed portefeuille hebben. Nadeel van een onderneming is, dat als het mis gaat, ze deze failliet kunnen laten gaan en er dan geen persoonlijke borg is.

Zouden jullie nog meer informatie kunnen geven over deze onderneming?

Beoordelend zie ik de pluspunten van dit voorstel als:
- Hypothecaire zekerheid op hoofdobject gewaardeerd op 480.000
- Aanvullende zekerheid (in onzekere constructie) gewaardeerd op 150.000
- Korte looptijd van 3 jaar
- Huurinkomsten dekken meer dan de kosten.

Negatieve punten:
- Lage rente van 4.7%
- Duitse panden, dus combinatie van Nederlands en Duits recht als het misgaat.
- Kredietnemer is onderneming
- Geen informatie over onderneming waarmee zaken worden gedaan.
- LTV van 52% wordt te rooskleurig voorgespiegeld.

[ Bericht 0% gewijzigd door dyna18 op 02-09-2018 10:01:58 ]
pi_181637337
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 09:54 schreef dyna18 het volgende:
Negatieve punten:
- Lage rente van 4.1%
Je kan de 0,9% kosten (eenmalig) toch niet zomaar aftrekken van de 5% rente die je drie jaar ontvangt? Daarnaast is de investering na storting direct rentedragend. De rente tot totstandkoning hypotheek en de kosten die crowdestate in rekening brengt zijn meestal ongeveer gelijk.
pi_181637354
quote:
1s.gif Op zondag 2 september 2018 10:01 schreef djh77 het volgende:

[..]

Je kan de 0,9% kosten (eenmalig) toch niet zomaar aftrekken van de 5% rente die je drie jaar ontvangt? Daarnaast is de investering na storting direct rentedragend. De rente tot totstandkoning hypotheek en kosten zijn meestal ongeveer gelijk.
Inderdaad.
Net bij nalezen heb ik deze zelf ook al gecorrigeerd. Rente van 4.7% dan. (kosten verspreid over 3 jaar is 0.3% per jaar).
pi_181637440
LTV lijkt inderdaad geforceerd als je het vergelijkt met hun eerdere propositie..

LTV scoort een punt beter anders zou deze op 20 punten uitkomen --> Categorie B dus 6% (?)

Positief is dat CrowdEstate deze partij al kent en dus schijnbaar goede ervaringen met hen heeft anders doe je geen tweede keer zaken met hen en zoals Ob al schreef zijn alle appartementen verhuurd wat een zekere inkomstenstroom garandeert. Wederom gebrekkige informatie vs vertrouwen dat je maar moet hebben in een platform.. terugkerend thema..
pi_181637541
Maar goed, op dit moment staat er te veel van mijn geld op de spaarrekening stof te verzamelen en aangezien ik ook niet meer bij SiG kan investeren wil ik Crowdestate wel uitproberen. Op basis van de positieve punten ga ik dus meedoen.

Wel zou ik nog graag meer informatie zien over de onderneming die voor deze lening tekent.

[ Bericht 0% gewijzigd door dyna18 op 02-09-2018 10:38:22 ]
pi_181637790
quote:
Beste Crowdestate. Leuk dat u ook hier op het forum reageert.
Ik zie in de Openings Post dat u nog niet staat opgenomen met een pagina voor:
- Exit strategie.
- Resulaten platform

Ik begrijp echter dat u wel een constructie heeft opgezet met een onafhankelijke stichting. Is het mogelijk dat u op uw website informatie zet over uw continuïteitsstrategie (zie bijvoorbeeld hoe andere platformen dat gedaan hebben)?

Daarnaast is het voor u mogelijk om een overzicht te gegeven van behaalde resultaten / rendement op lopende projecten?
pi_181641467
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 10:14 schreef dyna18 het volgende:
Maar goed, op dit moment staat er te veel van mijn geld op de spaarrekening stof te verzamelen en aangezien ik ook niet meer bij SiG kan investeren wil ik Crowdestate wel uitproberen. Op basis van de positieve punten ga ik dus meedoen.

Wel zou ik nog graag meer informatie zien over de onderneming die voor deze lening tekent.
Ik vind het bijzonder dat men wat krampachtig tracht te verbergen welke persoon achter de onderneming zit. Het adres van het appartement in Amsterdam wordt bijvoorbeeld niet genoemd. Met wat zoekwerk kom je wel achter de naam, maar waarom dat gebrek aan transparantie? Het hoort nu eenmaal bij crowdfunding.
pi_181646918
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 15:21 schreef djh77 het volgende:
Nieuw particulier project op gve:
Verbouwing woning
Project:18140 Particulier
Leendoel:Woning
Classificatie:2
Zekerheden:DR, HA
Kredietbedrag:¤ 14.000
Rente per jaar:5,5%
Looptijd:48 maanden
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18140
2 uur en 45 minuten heeft het gekost om 14k te funden.
pi_181647291
quote:
Eerste crowdfundingplatformen nu ook echt offline

In de laatste updates van het AFM register crowdfundingplatformen werd al duidelijk dat een aantal platformen haar activiteiten gestaakt heeft. Nu zijn ook een aantal websites definitief offline gezet.

De kleine jongens
Het gaat om de relatief kleine platformen voor alternatieve financiering waar al geruime tijd geen nieuwe projecten zijn gepubliceerd:

• MyCrowdfunding
• Geldrond
• Funduzo
• Tailwind Crowd

RegioFund
Crowdfundingplatform Regiofund raakte vorige zomer in opspraak na het besluit om haar activiteiten per direct te staken. De website van RegioFund is nog wel gewoon beschikbaar.

Crowdundingmarkt
De crowdfundingmarkt in Nederland is sterk geconcentreerd. Van de 51 AFM geregistreerde crowdfundingplatformen zijn er tot nu toe slecht 15 die meer dan tien projecten hebben gepubliceerd in 2018. Funding Circle is absolute koploper met al meer dan 700 projecten. Qua omvang financiering is dit jaar Collin Crowdfund nummer 1 met al meer dan 30 miljoen euro aan funding. Geldvoorelkaar is op dit moment nog het grootste crowdfundingplatformen aller tijden in Nederland met 138 miljoen funding verdeeld over meer dan 1.300 projecten.
https://www.crowdfundmark(...)-nu-ook-echt-offline
pi_181647373
quote:
1s.gif Op zondag 2 september 2018 18:45 schreef djh77 het volgende:

[..]

2 uur en 45 minuten heeft het gekost om 14k te funden.
Morgen was het 2 minuten en 45 seconden geweest. In het weekend kijk ik ook eigenlijk niet.
pi_181658174
Startdatum projecten FNC staat nu duidelijk op de site:
pi_181658553
Ja, is een mooie verbetering.

Ik heb nog niet eerder zo'n laag rente% gezien bij FNC (of elders...)

https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/48387

Je houdt niets over na inflatie en vermogensheffing maar loopt wel risico.... Kansloos imo....


Wat zou men hier precies bedoelen met "incestwering" ? :|W

[ Bericht 28% gewijzigd door kopersneek op 03-09-2018 10:43:49 ]
pi_181658727
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 10:36 schreef kopersneek het volgende:
Wat zou men hier precies bedoelen met "incestwering" ? :|W
_O- Insectenwering waarschijnlijk
pi_181659959
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 10:36 schreef kopersneek het volgende:

Ik heb nog niet eerder zo'n laag rente% gezien bij FNC (of elders...)

Inderdaad.
Zelfs voor leningen met een 1e hypotheek met een ltv van 60%, krijg je nog een een hoger rendement.
Dat lijkt mij toch een veel betere keuze, ook is dan de looptijd misschien een stuk langer.
pi_181661754
Beursgang fnc
quote:
Funding Circle heeft bekendgemaakt registratiedocumenten te publiceren. Dit is vaak de eerste stap richting een beursgang. Definitief is het allemaal niet, maar de online kredietmarktplaats overweegt verder te gaan met een beursgang naar de London Stock Exchange, waar het 300 million pond (333 miljoen euro) wil ophalen.

“De aankondiging van vandaag is het begin van de volgende fase in onze spannende reis”, aldus CEO en mede-oprichter Samir Desai. “De afgelopen acht jaar hebben we hard gewerkt om een platform te bouwen dat de nummer één is in elke markt waar we actief zijn.”

Mocht het zo ver zijn dat Funding Circle een notering op de Britse beurs krijgt, dan gaat Heartland A/S, de private holding van Anders Holch Povlsen (die onder andere in webwinkels ASOS en Zalando heeft geïnvesteerd), sowieso 10 procent van het geplaatste aandelenkapitaal kopen. Verder heeft vermogensbeheerder Alcentra toegekend om de komende jaren via Funding Circle in Amerika 1 miljard dollar uit te lenen aan kleine ondernemingen.

Funding Circle begon begon in 2010 in het Verenigd Koninkrijk en is sinds 2015 ook actief in Nederland. Daarnaast is het platform ook open voor Duitsers en Amerikanen. In de loop der jaren heeft de kredietmarktplaats meer dan 6,1 miljard euro aan leningen verstrekt aan meer dan 50.000 midden- en kleinbedrijven. Dit geld werd bij elkaar gebracht door zo’n 80.000 investeerders.


[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 03-09-2018 14:25:46 ]
pi_181663453
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 13:29 schreef djh77 het volgende:
Beursgang fnc

[..]

Vraag me af wat het idee hier achter is. Hebben ze het geld nodig om te kunnen groeien, of willen een paar mensen hun aandelen verzilveren?
pi_181663663
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 13:29 schreef djh77 het volgende:
Beursgang fnc

[..]

Ik weet niet of we hier blij mee moeten zijn. Ik denk het eigenlijk niet. FNC maakt nog steeds behoorlijk verlies. Afgelopen jaar zo'n 70 miljoen.
Aandeelhouders zullen winst dan wel aandeelhouderswaarde verhoging door hogere omzetten willen zien. Dat zal niet makkelijk te realiseren zijn.

Zou het zo zijn dat de oprichters en huidige aandeelhouders willen cashen voor de zeepbel barst?
Denk bijvoorbeeld aan de voormalige Zweedse moeder Trustbuddy van GVE.
pi_181664082
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 15:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik weet niet of we hier blij mee moeten zijn. Ik denk het eigenlijk niet. FNC maakt nog steeds behoorlijk verlies. Afgelopen jaar zo'n 70 miljoen.
Aandeelhouders zullen winst dan wel aandeelhouderswaarde verhoging door hogere omzetten willen zien. Dat zal niet makkelijk te realiseren zijn.

Zou het zo zijn dat de oprichters en huidige aandeelhouders willen cashen voor de zeepbel barst?
Denk bijvoorbeeld aan de voormalige Zweedse moeder Trustbuddy van GVE.
Niet helemaal, 39 miljoen afgelopen jaar als ik het goed lees..

http://www.altfi.com/arti(...)ise-300m-through-ipo

Positieve is dat P2P/CrowdFund als gevolg (hopelijk) meer aandacht krijgt dus (wederom hopelijk) een beter raamwerk van regels en controle zodat kwaliteit omhoog gaat en wij hier als investeerders van gaan profiteren.

Voor FNC zelf zou het kunnen betekenen dat ze nog meer tijd kunnen nemen om hun eigen analyse software verder te ontwikkelen zodat kwaliteit omhoog gaat (en wellicht rente dan omlaag? :? )

Over vertrouwen in FNC gesproken... c_/

http://www.altfi.com/arti(...)th-wall-street-giant
pi_181664759
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 18:19 schreef tnhb het volgende:

[..]

Die LTV van 52% staat inderdaad in de tekst, maar als ik de totale hypothecaire inschrijving (750k) afzet tegens het gewenste bedrag (580k) dan kom ik toch eerder op een LTV van 77%, of maak ik een denk/reken fout op deze verder zonnige vrijdagmiddag?
Crowdestate heeft de pitch wat aangepast:
quote:
De loan-to-value bedraagt 52% van de totale marktwaarde. Uitgaande van de hypothecaire dekkingswaarde bedraagt de loan-to-value 77%.
pi_181664972
Opnieuw vervroegde aflossing @GVE
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_181665007
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 16:09 schreef marathon2000 het volgende:
Opnieuw vervroegde aflossing @GVE
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit was een aangekondigde omdat herfinanciering via ccf is gelopen. Wel lekker voor de investeerders w/
pi_181665196
De administratieve problemen bij SamenInGeld gaan maar door. Niet alleen is er nog geen enkele betaling van september verwerkt in de online wallet, ook de maand- en jaartotalen kloppen niet meer met mijn eigen administratie. Verschillen zijn ook niet gemakkelijk te herleiden.

:R oO/ :N Voor SiG
pi_181665446
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 16:23 schreef Faraday01 het volgende:
De administratieve problemen bij SamenInGeld gaan maar door. Niet alleen is er nog geen enkele betaling van september verwerkt in de online wallet, ook de maand- en jaartotalen kloppen niet meer met mijn eigen administratie. Verschillen zijn ook niet gemakkelijk te herleiden.

:R oO/ :N Voor SiG
Klopte het voorheen wel?
Bij mij klopte jaaropgaaf 2016 niet.
jaaropgaaf 2017 ook niet
pi_181665637
Ook vervelend bij SIG is dat als je een bedrag terugboekt naar je eigen rekening er op het afschrift niet iets staat van samen in geld o.i.d. zodat je het kunt herleiden.
  maandag 3 september 2018 @ 16:56:53 #206
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_181665790
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 16:09 schreef marathon2000 het volgende:
Opnieuw vervroegde aflossing @GVE
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb ik ook ja! dat tikt wel aan zeker na die van vorige week ook.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_181665959
Betalingen tussen betaaldienstverleners is lastig
quote:
De augustus 2018 betaling van NPFC is vorige week reeds binnengekomen bij onze oude betaaldienstverlener LemonWay en is nu onderweg naar onze nieuwe betaaldienstverlener Intersolve. Zodra het daar op de juiste rekening staat, kunnen we de terugbetalingen van augustus 2017 (laatste deel) en september 2017 (1e deel) verwerken en op de wallets zetten.

In verband met de overstap is er dus sprake van enige vertraging, waarvoor excuus.
pi_181669422
Leningen voor beleggingspandjes. Wat vinden jullie daarvan?

Zelf ben ik een groot fan van Dave Ramsey (financiele guru / motivational speaker / radio-host) en hij vertelt in zijn talkshow altijd over hoe hij de eerste keer miljonair werd en vrij snel daarna failliet ging doordat zijn gefinancierde vastgoedportefeuille als een kaartenhuis in elkaar zakte. Ik heb zijn eerste vier baby steps gevolgd en daardoor heb ik nu meer rust in mijn kop en meer geld op de bank, en alhoewel ik zijn systeem / filosofie niet 100% volg, heb ik toch nog steeds iets tegen gefinancierd vastgoed.

En nu zie ik regelmatig beleggingspanden voorbij komen op crowdfundplatformen die ik toch wat aantrekkelijker vind dan het gemiddelde crowdfundproject, omdat er zo'n mooi verhaalsobject is (het onroerend goed, 'OG'). Vaak hebben de ondernemers al wat meer OG en hebben ze dus cashflow, maar ook risico's op onvoorzien groot onderhoud, wanbetalers, etc.

Ik vraag me af of ik mezelf niet gek loop te maken door de Amerikaanse markt(waar Ramsey in kopje-onder ging) en de Nederlandse te vergelijken. Heb zelf geen ervaring met de Nederlandse onroerend goedmarkt (heb geen eigen woning en woon ook al een tijdje niet meer in Nederland). Wel ben ik voordat de economie weer aantrok op executieveilingen in Nederland geweest en daar gingen de pandjes toch voor een aardig bedrag weg (voor zover ik kon zien leverde een groot deel meer dan 70% van de vraagprijs op Funda op).

Ik begrijp dat de woningmarkt vrij goed is in Nederland. Als ik rondkijk op openbareverkoop.nl zie ik tegenwoordig verdomd weinig executieveilingen. Dat geeft mij de indruk dat het nu wel meevalt en dat, als er een cashflow-probleem komt, de ondernemer gewoon een pand verkoopt om het gat te dekken.

Wat denken jullie over beleggingspandjes die via crowdfunding gefinancierd worden?
pi_181669629
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:54 schreef Gustaf86 het volgende:
Leningen voor beleggingspandjes. Wat vinden jullie daarvan?

Zelf ben ik een groot fan van Dave Ramsey (financiele guru / motivational speaker / radio-host) en hij vertelt in zijn talkshow altijd over hoe hij de eerste keer miljonair werd en vrij snel daarna failliet ging doordat zijn gefinancierde vastgoedportefeuille als een kaartenhuis in elkaar zakte. Ik heb zijn eerste vier baby steps gevolgd en daardoor heb ik nu meer rust in mijn kop en meer geld op de bank, en alhoewel ik zijn systeem / filosofie niet 100% volg, heb ik toch nog steeds iets tegen gefinancierd vastgoed.

En nu zie ik regelmatig beleggingspanden voorbij komen op crowdfundplatformen die ik toch wat aantrekkelijker vind dan het gemiddelde crowdfundproject, omdat er zo'n mooi verhaalsobject is (het onroerend goed, 'OG'). Vaak hebben de ondernemers al wat meer OG en hebben ze dus cashflow, maar ook risico's op onvoorzien groot onderhoud, wanbetalers, etc.

Ik vraag me af of ik mezelf niet gek loop te maken door de Amerikaanse markt(waar Ramsey in kopje-onder ging) en de Nederlandse te vergelijken. Heb zelf geen ervaring met de Nederlandse onroerend goedmarkt (heb geen eigen woning en woon ook al een tijdje niet meer in Nederland). Wel ben ik voordat de economie weer aantrok op executieveilingen in Nederland geweest en daar gingen de pandjes toch voor een aardig bedrag weg (voor zover ik kon zien leverde een groot deel meer dan 70% van de vraagprijs op Funda op).

Ik begrijp dat de woningmarkt vrij goed is in Nederland. Als ik rondkijk op openbareverkoop.nl zie ik tegenwoordig verdomd weinig executieveilingen. Dat geeft mij de indruk dat het nu wel meevalt en dat, als er een cashflow-probleem komt, de ondernemer gewoon een pand verkoopt om het gat te dekken.

Wat denken jullie over beleggingspandjes die via crowdfunding gefinancierd worden?
Wat volgens mij verschil is tussen US en NL hypotheekmarkt: als je in US je sleutels inlevert is de onderwaarde het probleem van de leningverstrekker. In NL blijft de hypotheekgever aansprakelijk als er bij verkoop onvoldoende geld overblijft. Ergo; veel meer incentive voor de bewoner/gebruiker om de hypotheekbetalingen te blijven voldoen.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_181669796
Niet in alle staten, en het grootste probleem van Ramsey was dat hij kortlopende leningen had en een van zijn banken overgenomen werd door een andere bank die de lening zonder duidelijke reden niet verlengde. Althans, zo omschrijft hij het.

Dat gaat je in NL als bank niet zo makkelijk lukken (als ik de arresten Rabobank ./. Aarding en ING ./. De Keizer goed begrijp).
pi_181673852
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 17:07 schreef djh77 het volgende:
Betalingen tussen betaaldienstverleners is lastig

[..]

Ah vandaar. Ik verbaasde me al dat het bedrag vd achterstand niet gewijzigd was na de update per 31 augustus tov 31 juli. Simgas staat er ook nog niet bij, 15 juni is toch meer dan 45 dagen achterstand?
pi_181674003
Vandaag mijn eerste CCF-lening meegemaakt die de hele looptijd zonder problemen heeft doorlopen en nu volledig is afbetaald. Ik vraag me af hoeveel er nog gaan komen.

Mijn indruk is steeds meer dat goede leningen bij CCF vervroegd worden afgelost waardoor je uiteindelijk een portefeuille met probleemgevallen overhoudt die kunstmatig in leven worden gehouden om zo de rendementen positiever te laten lijken.
pi_181675743
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 22:53 schreef Balastico het volgende:
Vandaag mijn eerste CCF-lening meegemaakt die de hele looptijd zonder problemen heeft doorlopen en nu volledig is afbetaald.
Gefeliciteerd
pi_181678415
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 19:54 schreef Gustaf86 het volgende:
Leningen voor beleggingspandjes. Wat vinden jullie daarvan?

Zelf ben ik een groot fan van Dave Ramsey (financiele guru / motivational speaker / radio-host) en hij vertelt in zijn talkshow altijd over hoe hij de eerste keer miljonair werd en vrij snel daarna failliet ging doordat zijn gefinancierde vastgoedportefeuille als een kaartenhuis in elkaar zakte. Ik heb zijn eerste vier baby steps gevolgd en daardoor heb ik nu meer rust in mijn kop en meer geld op de bank, en alhoewel ik zijn systeem / filosofie niet 100% volg, heb ik toch nog steeds iets tegen gefinancierd vastgoed.

En nu zie ik regelmatig beleggingspanden voorbij komen op crowdfundplatformen die ik toch wat aantrekkelijker vind dan het gemiddelde crowdfundproject, omdat er zo'n mooi verhaalsobject is (het onroerend goed, 'OG'). Vaak hebben de ondernemers al wat meer OG en hebben ze dus cashflow, maar ook risico's op onvoorzien groot onderhoud, wanbetalers, etc.

Ik vraag me af of ik mezelf niet gek loop te maken door de Amerikaanse markt(waar Ramsey in kopje-onder ging) en de Nederlandse te vergelijken. Heb zelf geen ervaring met de Nederlandse onroerend goedmarkt (heb geen eigen woning en woon ook al een tijdje niet meer in Nederland). Wel ben ik voordat de economie weer aantrok op executieveilingen in Nederland geweest en daar gingen de pandjes toch voor een aardig bedrag weg (voor zover ik kon zien leverde een groot deel meer dan 70% van de vraagprijs op Funda op).

Ik begrijp dat de woningmarkt vrij goed is in Nederland. Als ik rondkijk op openbareverkoop.nl zie ik tegenwoordig verdomd weinig executieveilingen. Dat geeft mij de indruk dat het nu wel meevalt en dat, als er een cashflow-probleem komt, de ondernemer gewoon een pand verkoopt om het gat te dekken.

Wat denken jullie over beleggingspandjes die via crowdfunding gefinancierd worden?
Ik ben geen fan van financiering van beleggingspanden via cf. In ieder geval niet via leningen. De huidige markt is een bubbel. Dat er bij executie nu nog meer dan 70% van de fundawaarde terug komt, is vooral een momentopname: er is nu meer vraag dan aanbod. Als de markt instort loop je tegen een heel bescheiden rente toch aardig wat risico. Veel van die ondernemers hebben al hun panden maximaal beleend. Als de prijzen dalen, komt er bij de verkoop van een pand dus geen cent vrij. Omdat er bij crowdfunding ook met korte termijnen wordt gefinancierd, is het allemaal heel gevoelig voor veranderende marktomstandigheden. Als de prijzen dalen is het allemaal niet meer te herfinancieren. Je loopt dus wel het neerwaartse risico als je hieraan meedoet, maar profiteert niet mee van de waardestijgingen. Je kunt volgens mij beter zelf een pand kopen, of deelnemen in een vastgoedfonds.
pi_181678705
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 09:15 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik ben geen fan van financiering van beleggingspanden via cf. In ieder geval niet via leningen. De huidige markt is een bubbel. Dat er bij executie nu nog meer dan 70% van de fundawaarde terug komt, is vooral een momentopname: er is nu meer vraag dan aanbod. Als de markt instort loop je tegen een heel bescheiden rente toch aardig wat risico. Veel van die ondernemers hebben al hun panden maximaal beleend. Als de prijzen dalen, komt er bij de verkoop van een pand dus geen cent vrij. Omdat er bij crowdfunding ook met korte termijnen wordt gefinancierd, is het allemaal heel gevoelig voor veranderende marktomstandigheden. Als de prijzen dalen is het allemaal niet meer te herfinancieren. Je loopt dus wel het neerwaartse risico als je hieraan meedoet, maar profiteert niet mee van de waardestijgingen. Je kunt volgens mij beter zelf een pand kopen, of deelnemen in een vastgoedfonds.
Ben het grotendeels met je eens, maar het risico bij een ltv van rond de 50% is natuurlijk een heel ander verhaal; dan moet er wel echt de derde wereldoorlog uitbreken wil je flink het schip in gaan.

Daarnaast kan bij een niet-vastgoed project een pand met een hogere ltv als extra zekerheidje dienen naast een solide buisnessplan.

Ten slotte heb ik zelf geen eigen huis, en acht de kans wel aanwezig dat ik over een jaar of 5 wil gaan kopen, en dan zou het inzakken van de huizenbubbel mij geen eens zo slecht uitkomen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Mynheer007 op 04-09-2018 09:58:01 ]
pi_181678779
Persoonlijk heb ik al diverse projecten bij estate guru, deze hebben een prima rente tegen een lagere ltv en korte looptijd. Voordeel is ook je kunt goed spreiden omdat het min 50 euro per project is.
pi_181678885
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 09:48 schreef Ron1986 het volgende:
Persoonlijk heb ik al diverse projecten bij estate guru, deze hebben een prima rente tegen een lagere ltv en korte looptijd. Voordeel is ook je kunt goed spreiden omdat het min 50 euro per project is.
Heb je hier tot op heden enkel positieve ervaringen mee? Ik zit zelf naar Brickfund te kijken voor het investeren in onroerend goed, maar hik tegen de minimale inleg van 5K aan.
pi_181679141
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 09:55 schreef william0199 het volgende:

[..]

Heb je hier tot op heden enkel positieve ervaringen mee? Ik zit zelf naar Brickfund te kijken voor het investeren in onroerend goed, maar hik tegen de minimale inleg van 5K aan.
5k is naar mijn idee te veel, maar is ook afhankelijk hoeveel je te investeren hebt ivm spreiding natuurlijk. Denk dat je dan fors wat moet hebben ook als je de 10 % AFM regel wil handhaven.

Je kunt ook bijv. in REIT aandelen gaan zitten welke prima (dividend) rendement bieden zoals bijv. Realty Income. .

Alles word tot op heden keurig betaald en optijd, wel nog geen project volledig terugbetaald op dit moment. Gezien het een relatief nieuw platform is zijn er nog niet zo gek veel afbetaald, zie: https://estateguru.co/home/statistics

[ Bericht 5% gewijzigd door Ron1986 op 04-09-2018 10:14:53 ]
pi_181679413
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 10:07 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

5k is naar mijn idee te veel, maar is ook afhankelijk hoeveel je te investeren hebt ivm spreiding natuurlijk. Denk dat je dan fors wat moet hebben ook als je de 10 % AFM regel wil handhaven.

Je kunt ook bijv. in REIT aandelen gaan zitten welke prima (dividend) rendement bieden zoals bijv. Realty Income. .

Alles word tot op heden keurig betaald, wel nog geen project volledig terugbetaald op dit moment. Gezien het een relatief nieuw platform is zijn er nog niet zo gek veel afbetaald, zie: https://estateguru.co/home/statistics
Ik heb ook wel wat in Estateguru gestoken. Eigenlijk om de redenen die je noemt. Lage LTV is zoals Mynheer schreef belangrijk bij vastgoed en is vaak het geval bij Estateguru, al is het natuurlijk mogelijk dat de markt in de Baltische staten enorm implodeert als het een keer slecht gaat. Voorlopig zie ik vooral extreem lage waarderingen. In Nederland zouden dezelfde huizen een veelvoud waard zijn. De lage instap is voor mij ook een reden om dit een keer uit te proberen. Ik heb zo met een beperkte inleg meer dan 10 projecten, waarvan er helaas 1 al in default is en 1 te laat met betalen. Ik verwacht dat die default gewoon wordt terugbetaald. Maar we zullen zien.
pi_181680773
Wat is er toch met de Pizza hut locaties aan de hand:
• Almere (GVE): (dicht?) http://www.pizzahut.nl/almere-cs/
• Amersfoort: Binnenkort meer informatie!
• Delft (GVE): Binnenkort open!
• Gouda (GVE): Binnenkort open!
• R'dam Delfhaven: Binnenkort meer informatie!
• R'dam Stadhuisplein: Binnenkort meer informatie!
• Utrecht (GVE): Tijdelijk? gesloten: Pizza Hut Utrecht CS gaat uitbreiden. Zo kunnen wij je nog beter bedienen met Delivery en kun je heerlijk van je pizza genieten in onze nieuwe Fast Casual Dining restaurant. Hierdoor gaan wij onze activiteiten verplaatsen vanaf Utrecht CS. De nieuwe locatie in Utrecht wordt snel bekend gemaakt.

Financiering via CCF ligt al vanaf begin augustus op de plank.
pi_181681811
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 09:15 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik ben geen fan van financiering van beleggingspanden via cf. In ieder geval niet via leningen. De huidige markt is een bubbel. Dat er bij executie nu nog meer dan 70% van de fundawaarde terug komt, is vooral een momentopname: er is nu meer vraag dan aanbod. Als de markt instort loop je tegen een heel bescheiden rente toch aardig wat risico. Veel van die ondernemers hebben al hun panden maximaal beleend. Als de prijzen dalen, komt er bij de verkoop van een pand dus geen cent vrij. Omdat er bij crowdfunding ook met korte termijnen wordt gefinancierd, is het allemaal heel gevoelig voor veranderende marktomstandigheden. Als de prijzen dalen is het allemaal niet meer te herfinancieren. Je loopt dus wel het neerwaartse risico als je hieraan meedoet, maar profiteert niet mee van de waardestijgingen. Je kunt volgens mij beter zelf een pand kopen, of deelnemen in een vastgoedfonds.
Als je gewoon een eerste inschrijving hebt icm een fatsoenlijke LTV en annuïteit en/of lineair zal het risico allemaal wel meevallen.
Huizenmarkt zal ook weer niet in 1 jaar 40% kelderen.
Zelfs dan heb je in de meeste gevallen zeker meer dan 50% van je geld terug.
Mi heb je dus altijd een betere dekking tov de meeste crowdfunding cassusen zonder inschrijving op OG.
  dinsdag 4 september 2018 @ 13:05:08 #222
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_181681898
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 11:52 schreef djh77 het volgende:
Wat is er toch met de Pizza hut locaties aan de hand:
• Almere (GVE): (dicht?) http://www.pizzahut.nl/almere-cs/
• Amersfoort: Binnenkort meer informatie!
• Delft (GVE): Binnenkort open!
• Gouda (GVE): Binnenkort open!
• R'dam Delfhaven: Binnenkort meer informatie!
• R'dam Stadhuisplein: Binnenkort meer informatie!
• Utrecht (GVE): Tijdelijk? gesloten: Pizza Hut Utrecht CS gaat uitbreiden. Zo kunnen wij je nog beter bedienen met Delivery en kun je heerlijk van je pizza genieten in onze nieuwe Fast Casual Dining restaurant. Hierdoor gaan wij onze activiteiten verplaatsen vanaf Utrecht CS. De nieuwe locatie in Utrecht wordt snel bekend gemaakt.

Financiering via CCF ligt al vanaf begin augustus op de plank.
Over die GVE hebben we bericht gehad, die zoeken een nieuwe locatie en alles loopt nog wel door.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_181682021
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 10:36 schreef kopersneek het volgende:
Ja, is een mooie verbetering.

Ik heb nog niet eerder zo'n laag rente% gezien bij FNC (of elders...)

https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/48387

Je houdt niets over na inflatie en vermogensheffing maar loopt wel risico.... Kansloos imo....
Ondanks de lage rente (3,49%) haalt dit project in 24 uur wel zo'n 65k op 8)7
  dinsdag 4 september 2018 @ 13:27:36 #224
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_181682227
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 13:13 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ondanks de lage rente (3,49%) haalt dit project in 24 uur wel zo'n 65k op 8)7
Echt.. hoe? FNC heeft geen auto invest toch?
pi_181682258
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 13:13 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ondanks de lage rente (3,49%) haalt dit project in 24 uur wel zo'n 65k op 8)7
En ook nog eens een sprong in het duister aangezien de cijfers over 2017 ook nog ontbreken :?
pi_181682270
Ik wil ook even wijzen op het project Zorginstelling Uitbreiding. Nadat in het verleden dit soort bedragen (250k) op FnC nooit gefund werd, lijkt deze toch vrijwel vol te komen. Dit project zal denk ik wel door gaan. Daarmee is dan aangetoond dat FnC nu niet alleen veel projecten kan funden (gemiddeld meerdere per dag), maar nu ook wat grotere projecten (al hangt het ook samen met de goede risicowaardering van dit project). FnC maakt als een van de weinige platformen nog flinke groei door.
pi_181682320
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 13:27 schreef xzaz het volgende:

[..]

Echt.. hoe? FNC heeft geen auto invest toch?
Nee gewoon via manual invest
pi_181683555
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 16:23 schreef Faraday01 het volgende:
De administratieve problemen bij SamenInGeld gaan maar door. Niet alleen is er nog geen enkele betaling van september verwerkt in de online wallet, ook de maand- en jaartotalen kloppen niet meer met mijn eigen administratie. Verschillen zijn ook niet gemakkelijk te herleiden.

:R oO/ :N Voor SiG
Ook bij mij nog helemaal niets verwerkt van september. Ze krijgen het maar niet op orde.
pi_181683806
@bridgetofar:
Zomaar uit interesse:
Is jouw nickname als in: De brug die naar Far leidt?
Of als in: Verwijzing naar verfilming van slag om Arnhem?
pi_181683867
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 15:11 schreef bleyenburg het volgende:
@bridgetofar:
Zomaar uit interesse:
Is jouw nickname als in: De brug die naar Far leidt?
Of als in: Verwijzing naar verfilming van slag om Arnhem?
verwijzing naar Arnhem
pi_181684006
In dat geval zou ik er nog een "Ö" tussen frotten
pi_181684615
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 15:21 schreef bleyenburg het volgende:
In dat geval zou ik er nog een "Ö" tussen frotten
Je kan je profielnaam helaas niet aanpassen op fok }:|
pi_181684682
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 15:54 schreef djh77 het volgende:

[..]

Je kan je profielnaam helaas niet aanpassen op fok }:|
Hoeft ook niet: ik heb bewust een i.p.v. p tweemaal een o gebruikt
pi_181685342
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 16:23 schreef Faraday01 het volgende:
De administratieve problemen bij SamenInGeld gaan maar door. Niet alleen is er nog geen enkele betaling van september verwerkt in de online wallet, ook de maand- en jaartotalen kloppen niet meer met mijn eigen administratie. Verschillen zijn ook niet gemakkelijk te herleiden.

:R oO/ :N Voor SiG
Bij mij is de eerste betaling over september vandaag binnen gekomen. Ik ga er vanuit dat de rest snel gaat volgen.
pi_181685348
dat zou ik ook zeggen _O_
pi_181689669
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 13:30 schreef Benger het volgende:
FnC maakt als een van de weinige platformen nog flinke groei door.
Maar van de 6 projecten die binnen 48 uur open gaan, heeft er slechts 1 cijfers over 2017. En die moet ik helaas laten lopen. Kennelijk vinden veel investeerders het helemaal niet belangrijk of er wel of geen cijfers over vorig jaar worden gegeven. Zelf vind ik het moeilijk om op de black fintech box van FNC te vertrouwen en wil daarom gewoon cijfers zien.
pi_181690988
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2018 16:43 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Bij mij is de eerste betaling over september vandaag binnen gekomen. Ik ga er vanuit dat de rest snel gaat volgen.
Dat is bij mij niet het geval, het is bij 1 betaling gebleven. De communicatie bij SiG over alle administratieve en ICT problemen is ook bedroevend. Ik krijg steeds meer twijfels of ze wel in staat zijn de problemen op te lossen. :X
pi_181691011
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2018 16:43 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Bij mij is de eerste betaling over september vandaag binnen gekomen. Ik ga er vanuit dat de rest snel gaat volgen.
Ik denk dat het allemaal handwerk is. Inmiddels zijn de eerste 6 binnen. :O
pi_181693599
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 10:07 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

5k is naar mijn idee te veel, maar is ook afhankelijk hoeveel je te investeren hebt ivm spreiding natuurlijk. Denk dat je dan fors wat moet hebben ook als je de 10 % AFM regel wil handhaven.

Je kunt ook bijv. in REIT aandelen gaan zitten welke prima (dividend) rendement bieden zoals bijv. Realty Income. .

Alles word tot op heden keurig betaald en optijd, wel nog geen project volledig terugbetaald op dit moment. Gezien het een relatief nieuw platform is zijn er nog niet zo gek veel afbetaald, zie: https://estateguru.co/home/statistics
De site oogt goed, is in meerdere talen beschikbaar. Nauwelijks defaults op het hele platform, en er toch al meerdere voortijdig zijn afgelost. Spreiden met bedragen van ¤50 euro per inleg. Wat is los van de betaalmoraal je ervaring met eventueel vragen stellen (customer contact), werking platform, etc.? Verder lees ik dat er een 'eenvoudige' manier van AutoInvest is en een 'uitgebreide'. Ook lees ik dat de projecten zeer snel vol zitten. Je moet natuurlijk ook internationaal overboeken per bank. Raad je het aan?
pi_181693976
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 22:26 schreef Jaco078 het volgende:
De site oogt goed, is in meerdere talen beschikbaar. Nauwelijks defaults op het hele platform, en er toch al meerdere voortijdig zijn afgelost. Spreiden met bedragen van ¤50 euro per inleg. Wat is los van de betaalmoraal je ervaring met eventueel vragen stellen (customer contact), werking platform, etc.?
Vragen per mail worden snel beantwoord, platform werkt goed. Het enige minpuntje wat ik heb kunnen ontdekken is dat wanneer een lening (deels) eerder afgelost wordt, het nieuwe betaalschema voor ongeveer een week onduidelijk is, maar komt uiteindelijk goed.
quote:
Verder lees ik dat er een 'eenvoudige' manier van AutoInvest is en een 'uitgebreide'.
Geen ervaring mee, gebruik ik niet.
quote:
Ook lees ik dat de projecten zeer snel vol zitten.
Dat valt wel mee hoor, de meeste projecten doen er minimaal een paar dagen over om vol te raken.
quote:
Je moet natuurlijk ook internationaal overboeken per bank.
In mijn geval is 's ochtends overboeken, 's middags bijgeschreven.
quote:
Raad je het aan?
Tot dusverre ben ik tevreden, of het in jouw strategie past zul je zelf moeten beoordelen.
Eventueel zijn er referral codes beschikbaar.
pi_181694056
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 22:26 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

De site oogt goed, is in meerdere talen beschikbaar. Nauwelijks defaults op het hele platform, en er toch al meerdere voortijdig zijn afgelost. Spreiden met bedragen van ¤50 euro per inleg. Wat is los van de betaalmoraal je ervaring met eventueel vragen stellen (customer contact), werking platform, etc.? Verder lees ik dat er een 'eenvoudige' manier van AutoInvest is en een 'uitgebreide'. Ook lees ik dat de projecten zeer snel vol zitten. Je moet natuurlijk ook internationaal overboeken per bank. Raad je het aan?
De eenvoudige manier van autoinvest is gewoon blind investeren in wat er toevallig geplaatst wordt. De uitgebreide autoinvest is alleen beschikbaar als je minimaal ¤ 500 per project investeert. Daar baal ik wel van.
De goede projecten (hoge rente, lage LTV) zitten inderdaad snel vol doordat mensen daar met hun uitgebreide autoinvest op selecteren. Minder goede projecten staan een paar dagen open. Voor handmatig investeren en dan hopen dat ik snel genoeg ben als er een goed project voorbij komt, wat niet automatisch gevuld is heb ik geen geduld. Ik gebruik dus de eenvoudige autoinvest. Dat is best wel een dingetje.
Op zich raad ik het wel aan als je in vastgoedleningen wil investeren. Past in een gespreide portefeuille.
Je moet eerst het geld overmaken naar je wallet, daarna kun je pas op een project inschrijven. Ik krijg onregelmatig wat rente en aflossing. Dat vul ik zodra het een paar tientjes is en ik genoeg op de bank heb aan tot ¤ 50,-. Dit doe ik er een beetje bij om te kijken hoe het gaat en als spreiding. Het is niet mijn favoriete platform.
pi_181696930
1e hypotheek 68%ltv, na 60mnd 50% ltv. 5,5% rente.
https://www.collincrowdfund.nl/van-laere-investments/
Stationsplein 11 Goes
https://www.google.com/ma(...)w!2e0!7i13312!8i6656

[ Bericht 8% gewijzigd door djh77 op 05-09-2018 08:57:17 ]
pi_181697917
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 04:43 schreef djh77 het volgende:
1e hypotheek 68%ltv, na 60mnd 50% ltv. 5,5% rente.
https://www.collincrowdfund.nl/van-laere-investments/
Stationsplein 11 Goes
https://goo.gl/maps/YF7DeadQXFR2
Kan niet zo snel iets vinden over de leeftijd of energielabel van het pand. Is in deze relevant, aangezien oudere panden vaak slechtere energielabels hebben en het vanaf 2023 landelijk verboden is om kantoren met een energielabel lager dan C te verhuren(https://www.rvo.nl/onderw(...)rgielabel-c-kantoren). Indien het energielabel niet C of hoger is, zullen er dus kostbare verbouwingen gedaan moeten worden en ik vraag me af of die kosten in het businessplan en taxatie zijn meegenomen. Het is helemaal een probleem mocht je het pand gedwongen worden het pand te verkopen.

Dus een beetje duidelijkheid hierover in de pitch zou geen kwaad kunnen. (Of ik moet beter lezen)

[ Bericht 11% gewijzigd door Mynheer007 op 05-09-2018 07:59:29 ]
pi_181698145
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 07:54 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Kan niet zo snel iets vinden over de leeftijd of energielabel van het pand. Is in deze relevant, aangezien oudere panden vaak slechtere energielabels hebben en het vanaf 2023 landelijk verboden is om kantoren met een energielabel lager dan C te verhuren(https://www.rvo.nl/onderw(...)rgielabel-c-kantoren). Indien het energielabel niet C of hoger is, zullen er dus kostbare verbouwingen gedaan moeten worden en ik vraag me af of die kosten in het businessplan en taxatie zijn meegenomen. Het is helemaal een probleem mocht je het pand gedwongen worden het pand te verkopen.

Dus een beetje duidelijkheid hierover in de pitch zou geen kwaad kunnen. (Of ik moet beter lezen)
Gebouw is van 1980. Op zich een tijd dat er niet energiezuinig werd gebouwd.
https://goes.kadasterdata.nl/stationsplein/11
https://www.goes.nl/gemee(...)-geleden_132879.html
https://www.fundainbusine(...)ionsplein-11-t-m-15/
pi_181698416
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 04:43 schreef djh77 het volgende:
1e hypotheek 68%ltv, na 60mnd 50% ltv. 5,5% rente.
https://www.collincrowdfund.nl/van-laere-investments/
Stationsplein 11 Goes
https://goo.gl/maps/YF7DeadQXFR2
Als er iemand een investeringslink heeft hou ik mij aanbevolen.
pi_181698501
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 08:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Als er iemand een investeringslink heeft hou ik mij aanbevolen.
Daar hebben we jou toch voor? O~)
pi_181698624
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 07:54 schreef Mynheer007 het volgende:
Indien het energielabel niet C of hoger is, zullen er dus kostbare verbouwingen gedaan moeten worden en ik vraag me af of die kosten in het businessplan en taxatie zijn meegenomen. Het is helemaal een probleem mocht je het pand gedwongen worden het pand te verkopen.
Dat valt denk ik wel mee. Energielabel voor begin 80 is E of F, en de aanpassing naar energielabel C betreft dan eigenlijk alleen LED verlichting. Dus geen gevelisolatie, dakisolatie of verwarmingsaanpassingen. Kosten daarvan zijn ca. 14 euro/m2.

Bron: https://www.eib.nl/pdf/verplicht_energielabel_voor_%20kantoren.pdf
pi_181698627
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 08:56 schreef djh77 het volgende:

[..]

Daar hebben we jou toch voor? O~)
Soms lukt het en soms niet :@
pi_181698885
Platform werkt goed en snel.
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 22:26 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

De site oogt goed, is in meerdere talen beschikbaar. Nauwelijks defaults op het hele platform, en er toch al meerdere voortijdig zijn afgelost. Spreiden met bedragen van ¤50 euro per inleg. Wat is los van de betaalmoraal je ervaring met eventueel vragen stellen (customer contact), werking platform, etc.? Verder lees ik dat er een 'eenvoudige' manier van AutoInvest is en een 'uitgebreide'. Ook lees ik dat de projecten zeer snel vol zitten. Je moet natuurlijk ook internationaal overboeken per bank. Raad je het aan?
Prettig vind ik dat je een mail krijgt als er nieuwe projecten zijn en op de hoogte gehouden word van je projecten bijv. volgeschreven, gestart. Daarnaast krijg je ook maandelijks een overzicht van je betalingen, maar is ook prima in je wallet te zien.

Persoonlijk heb ik hem ook een beetje voor d'r bij 9% van mijn totale CF investeringen staat daar.
Nadeel vind ik wel dat het iets minder transparant is als NL vastgoed, maar daar is het rendement dan ook naar. Als ik bijv. via CF een huisje in Utrecht medefinancier kan ik via bijv kadaster/woz waardeloket gegevens opvragen zodat ik even nog het een en ander kan checken.

Hier kun je hooguit op maps kijken en dan houd het ook een heel eind op voor mij dan (wellicht dat andere hier wel beter in zijn). Een ander pluspunt is de meeste projecten binnen 1 a 2 weken van start gaat.
pi_181699330
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 09:23 schreef Ron1986 het volgende:
Platform werkt goed en snel.

[..]

Prettig vind ik dat je een mail krijgt als er nieuwe projecten zijn en op de hoogte gehouden word van je projecten bijv. volgeschreven, gestart. Daarnaast krijg je ook maandelijks een overzicht van je betalingen, maar is ook prima in je wallet te zien.

Persoonlijk heb ik hem ook een beetje voor d'r bij 9% van mijn totale CF investeringen staat daar.
Nadeel vind ik wel dat het iets minder transparant is als NL vastgoed, maar daar is het rendement dan ook naar. Als ik bijv. via CF een huisje in Utrecht medefinancier kan ik via bijv kadaster/woz waardeloket gegevens opvragen zodat ik even nog het een en ander kan checken.

Hier kun je hooguit op maps kijken en dan houd het ook een heel eind op voor mij dan (wellicht dat andere hier wel beter in zijn). Een ander pluspunt is de meeste projecten binnen 1 a 2 weken van start gaat.
Thanks voor de info! Ik ga me er aanmelden en ontdekken hoe het bevalt.
pi_181699482
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2018 20:57 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik denk dat het allemaal handwerk is. Inmiddels zijn de eerste 6 binnen. :O
Bij mij tot op dit moment 5 van de 16. en men blijft al maanden volhouden dat men alles op orde heeft.
pi_181699530
tav FNC


[1%CB] Onderhoudsbedrijf Hefbruggen
ID: 167798755

Ik ben gisteren even langs gefietst en het zag er zowel binnen als buiten erg druk uit. Volop auto's in behandeling en heen en weer lopende overalls.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben toch erg benieuwd waar het hier nu mis is gegaan. Geschrokken van het hoge rente%?

@Estateguru, drukke knapen aldaar. Ik investeer sinds niet al te lange tijd daar en de projecten nemen snel toe. Ik heb mijn auto invest aan en beschouw het als meer risicodragend dan de platformen in NL. Hetzelfde met Crowdestate EU, dus niet de nl versie. Weet nog niet wat ik daar van moet vinden. Er komen geregeld projectjes voorbij die niets van doen hebben met Estate maar kortlopende bedrijfsfundings zijn met hoge rente (meestal hout). Leuk voor de dobbel.
pi_181699683
Ik heb het gevoel dat de schwung er bij FNC uit aan het raken is.
Zowel bij het aantal gepubliceerde projecten als bij het vollopen van projecten.

Die hefbruggen dinges zit ik ook in en irriteert mij werkelijk mateloos.

@kopersneek: heb jij hieromtrent al opheldering gevraagd bij FNC?

bij voorbaat dank
pi_181700055
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 10:14 schreef bleyenburg het volgende:
Ik heb het gevoel dat de schwung er bij FNC uit aan het raken is.
Zowel bij het aantal gepubliceerde projecten als bij het vollopen van projecten.

Die hefbruggen dinges zit ik ook in en irriteert mij werkelijk mateloos.

@kopersneek: heb jij hieromtrent al opheldering gevraagd bij FNC?

bij voorbaat dank
Als er een project van 4,49% al voor 83% gefund is binnen enkele dagen (groothandel kantoorartikelen) deel ik niet het gevoel dat de schwung eruit is. Ik ben nog steeds van mening, ook de andere platformen meegenomen, dat er ontzettend veel geld boven de markt zweeft, waarvoor een bestemming wordt gezocht.

Ik heb Brian vriendelijk verzocht om meer inzicht te verstrekken waarom dit project van de hefbrug is gevallen :P
pi_181700427
Enquête Erasmus Universiteit
quote:
Om ervoor te kunnen zorgen dat campagnes voor duurzame energieprojecten een succes zijn voor de crowd, doet Stephanie Platschorre (Global Business and Sustainability/Erasmus Universiteit Rotterdam), onderzoek naar de visie van de crowd op dit soort investeringen.

Ook als u (nog) niet geïnvesteerd heeft, is uw mening zeer interessant en nuttig! Daarnaast kunt u ook kans maken op 1 van de 5 Bol.com bonnen. Klik op onderstaande link voor meer informatie en om deel te nemen aan de enquête.
https://erasmusuniversity(...)m/SV_5mr5mXD3IgFiz6R
pi_181700526
Van de site van GVE:


Leuk. De website werkt niet :W Typfout in de link geplaatst :W

[ Bericht 12% gewijzigd door djh77 op 05-09-2018 11:28:10 ]
  woensdag 5 september 2018 @ 11:26:09 #258
421881 dubbeltjez
dubbeltje wordt kwartje?
pi_181700930
Volgens mij is deze nog niet voorbij gekomen. Default GVE. 48 mnd/8%

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_181701188
quote:
Dens Products (WvjG) is meer dan 100% gegund
REEDS GEINVESTEERD
¤ 77.250
van de ¤ 75.000
Bijna 10k van de toezeggingen is teruggetrokken. Financiering is aangepast naar E 67.500
pi_181701234
Funding Circle bevestigt plannen voor beursgang
quote:
Funding Circle, de grootste kredietverlener van het Verenigd Koninkrijk, krijgt op korte termijn een notering aan de London Stock Exchange. Met de beursgang wil het bedrijf zo'n £300 mln (¤333 mln) ophalen door nieuwe aandelen te plaatsen.

Geruchten over een beursgang waren er al langer, maar maandag bevestigde het bedrijf de plannen. Via Funding Circle kan het midden- en kleinbedrijf buiten de bank om kleine leningen met een korte tot middellange looptijd verkrijgen van beleggers.

Bij de beursgang zullen ook bestaande aandeelhouders een deel van hun stukken verkopen. Maximaal 25% van hun belang wordt vrij verhandelbaar. De banken Merrill Lynch, Goldman Sachs en Morgan Stanley begeleiden Funding Circle bij de beursgang. Volgens bronnen bij het bedrijf zal deze snel plaatsvinden, mogelijk al in oktober.

'Er is veel interesse van beleggers', vertelt Samir Desai in een toelichting. 'Er zijn niet zoveel snelle groeiers in de wereld van fintech.' Aan ambities geen gebrek. De medeoprichter van Funding Circle wil binnen tien jaar uitgroeien tot het grootste leenbedrijf van de wereld. '$100 mrd aan leningen is mogelijk
pi_181701952
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 11:26 schreef dubbeltjez het volgende:
Volgens mij is deze nog niet voorbij gekomen. Default GVE. 48 mnd/8%

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die was inderdaad nog niet langs gekomen. Wat was het leenbedrag en de rating?
pi_181702369
Nieuwe website HCN:

Edit: Ik kan niet meer inloggen :X
pi_181702453
Ik ook niet, emailadres en wachtwoord matchen niet..... 8)7
pi_181702959
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 12:51 schreef kopersneek het volgende:
Ik ook niet, emailadres en wachtwoord matchen niet..... 8)7
ligt er nu uit de website van HCN / be right back
pi_181703110
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 12:46 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe website HCN:
[ afbeelding ]
Edit: Ik kan niet meer inloggen :X
wachtwoord vergeten en opnieuw aanmaken.

Het is enorm verbeterd en ik ben er blij mee.
pi_181703171
quote:
12s.gif Op woensdag 5 september 2018 13:15 schreef peterc het volgende:

[..]

ligt er nu uit de website van HCN / be right back
Is nu weer beschikbaar echter worden wachtwoorden nog steeds niet herkent. Dus inloggen nog steeds niet mogelijk.
pi_181703223
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 10:02 schreef kopersneek het volgende:
tav FNC


[1%CB] Onderhoudsbedrijf Hefbruggen
ID: 167798755

Ik ben gisteren even langs gefietst en het zag er zowel binnen als buiten erg druk uit. Volop auto's in behandeling en heen en weer lopende overalls.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben toch erg benieuwd waar het hier nu mis is gegaan. Geschrokken van het hoge rente%?

Is het nog wel hetzelfde bedrijf ? Een tijdje terug kon ik via Opencompanies nog informatie opvragen over Pieco Cars, ik kan het bedrijf nu niet meer onder deze naam terugvinden. Wel onder een uitgebreidere naam komt het bedrijf tevoorschijn en is het nu onderdeel geworden van J.H.W. Copier Holding B.V.

Ik heb al meerdere keren bij FundingCircle gevraagd om meer informatie (ook in het maandelijkse betalingsoverzicht), kreeg steeds te horen dat in kader van privacy men deze informatie niet kon geven. Benieuwd wat er bij het komende betalingsoverzicht over gezegd gaat worden. Het blijft in elk geval vreemd dat er nooit een cent betaald is.
pi_181703394
quote:
Dens Products (WvjG) is meer dan 100% gegund
REEDS GEINVESTEERD
¤ 77.250
van de ¤ 75.000
Bijna 10k van de toezeggingen is teruggetrokken. Financiering is aangepast naar E 67.500

Project staat nu weer open:
https://waardevoorjegeld.nl/project/1gwqs15d7b5

Eerst was het doel 75k. Er werd 77,25k ingeschreven, vervolgens 10k teruggetrokken. Nu is het doel 70k poeh c_/
  woensdag 5 september 2018 @ 13:46:05 #270
421881 dubbeltjez
dubbeltje wordt kwartje?
pi_181703534
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 12:20 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Die was inderdaad nog niet langs gekomen. Wat was het leenbedrag en de rating?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_181703662
quote:
Tja... met hulpverlening is waarschijnlijk niet genoeg geld te verdienen
quote:
Alphenaar Akram Shawki van de stichting Hoop voor Vluchtelingen is genomineerd voor de Ab Harrewijn Prijs.

Hij is één van de vijf genomineerden die meedingen naar de prijs, waarvan de uitreiking op 13 mei in Rotterdam is. Akram Shawki had een computerwinkel in Alphen aan den Rijn, maar is tegenwoordig fulltime bezig met het helpen van Arabisch sprekende vluchtelingen.
Al heeft hij wellicht ook wat betaalde banen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_181703779
[..]

Is het nog wel hetzelfde bedrijf ? Een tijdje terug kon ik via Opencompanies nog informatie opvragen over Pieco Cars, ......Het blijft in elk geval vreemd dat er nooit een cent betaald is.
[/quote]

Er staat ook een duikbedrijf (eenmanszaak) op dat adres, aparte combi lijkt mij. Als je het huis opzoekt op Maps ziet het er overigens enigzins afwijkend uit tov de buurhuizen... KVK nummer op de pieco website wijkt af van bovenstaande in ieder geval..
pi_181703918
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 13:57 schreef kopersneek het volgende:
[..]

Is het nog wel hetzelfde bedrijf ? Een tijdje terug kon ik via Opencompanies nog informatie opvragen over Pieco Cars, ......Het blijft in elk geval vreemd dat er nooit een cent betaald is.
quote:
Er staat ook een duikbedrijf (eenmanszaak) op dat adres, aparte combi lijkt mij. Als je het huis opzoekt op Maps ziet het er overigens enigzins afwijkend uit tov de buurhuizen... KVK nummer op de pieco website wijkt af van bovenstaande in ieder geval..
Oude Pieco Cars is inderdaad uitgeschreven uit de KvK:
https://www.kvk.nl/orders(...)roduct=&prefpayment=

Nieuwe Pieco Cars staat op adres van holding in Schiedam
https://www.kvk.nl/orders(...)001&origq=pieco+cars

[ Bericht 2% gewijzigd door djh77 op 05-09-2018 14:19:26 ]
pi_181704042
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 13:51 schreef djh77 het volgende:

[..]

Tja... met hulpverlening is waarschijnlijk niet genoeg geld te verdienen

[..]

Al heeft hij wellicht ook wat betaalde banen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog minder dan 10K te gaan. Dat zou dus als het niet tegen zit uit die andere baantjes betaald moeten kunnen worden. Hoop voor hem dat hij zo slim is om het niet op deurwaardersbezoek aan te laten komen. Dan betaald hij al gauw het dubbele van de huidige rest schuld.
pi_181704048
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 13:39 schreef djh77 het volgende:

[..]

Project staat nu weer open:
https://waardevoorjegeld.nl/project/1gwqs15d7b5

Eerst was het doel 75k. Er werd 77,25k ingeschreven, vervolgens 10k teruggetrokken. Nu is het doel 70k poeh c_/
De aanvraag blijft 75.000 euro. Echter door het deels intrekken van een investeringstoezegging zijn er vanmorgen wat mutaties geweest.

Vanavond zal het doelbedrag weer worden teruggezet op 75.000 euro, zodat anderen weer kunnen inschrijven.
pi_181704361
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 13:57 schreef kopersneek het volgende:
............Het blijft in elk geval vreemd dat er nooit een cent betaald is.............


Er staat ook een duikbedrijf (eenmanszaak) op dat adres, aparte combi lijkt mij.
Blijkbaar heeft deze ondernemer zijn nevenaktiviteiten gebruikt om onder te duiken. :)
pi_181704815
quote:
Zo te zien is er twee jaar geleden meer dan EUR 1 mio in converteerbare obligaties gegaan. Dat geld is kennelijk twee jaar later al verbrand! Dit is wel een hele fikse!

Iemand die hier in zit? Werd er jaarlijks wel rente uitgekeerd?
pi_181705022
Horeca Scheepvaartkwartier R'dam op KoM:
https://www.kapitaalopmaat.nl/Hutch-Deli-by-HH

quote:
Bij Hutch Deli gevestigd middne in het hippe Scheepvaartkwartier
quote:
zelfs een 24 uurs horeca vergunning..
quote:
Er zal een grondig verbouwing plaatsvinden zowel binnen als buiten er wordt een gevel aanpassing gedaan
quote:
De verbouwing zal 2 a 3 maanden dure
quote:
Er wordt smart gewerkt, bestellingen worden opgenomen via de telefoon en erWij zullen een digitale kassasysteem gebruiken
quote:
financieringsbehoefte van ¤121.000,- De ondernemer legt zelf ¤ 20.000,- in en vraagt de investeerders van Kapitaal Op Maat een lening van ¤ 100.000,- gedurende 48 maanden
quote:
om u te verewlkomen in Hutch Deli
quote:
tegenover Supermarkt Albert Hein, op een grote en een van de drukste kruising van Rotterdam
Dit pitchschrijver van KoM is goud waard |:( 8)7 ~O> :|W
https://www.google.nl/map(...)1.911174!4d4.4772778

Vorige eigenaar (sinds begin 2017) heeft via CAN geld opgehaald:
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/sjatzi

[ Bericht 41% gewijzigd door djh77 op 05-09-2018 15:33:07 ]
pi_181705398
De lokatie is wel heel sentraal geleegen. Ik denk dat er alleen feel auto;s en vietsen voorbij komen en weinig paasanten. Ik viets er elke dag langs en het is daar een takkeherrie. Sou er niet graag een broodje eten, maar dat is perzoonlijk denk ik. wel goed foor de buurt... :9
  woensdag 5 september 2018 @ 15:27:24 #280
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_181705488
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 15:22 schreef kopersneek het volgende:
De lokatie is wel heel sentraal geleegen. Ik denk dat er alleen feel auto;s en vietsen voorbij komen en weinig paasanten. Ik viets er elke dag langs en het is daar een takkeherrie. Sou er niet graag een broodje eten, maar dat is perzoonlijk denk ik. wel goed foor de buurt... :9
Het is buurd.

Ik investeer niet meer bij KOM.
pi_181705540
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 15:22 schreef kopersneek het volgende:
De lokatie is wel heel sentraal geleegen. Ik denk dat er alleen feel auto;s en vietsen voorbij komen en weinig paasanten. Ik viets er elke dag langs en het is daar een takkeherrie. Sou er niet graag een broodje eten, maar dat is perzoonlijk denk ik. wel goed foor de buurt... :9
Het zit wel aan de goede kant van de Westzeedijk/Vasteland met aardig wat wandelend kantoorpersoneel.
pi_181705632
Klopt, maar ik denk toch wat stevige concurrentie van de tentjes in de Westerstraat en op het Vasteland (en ik vergeet het Westelijk Handelsterrein, weet niet zo goed hoe actief dat overdag is). Ik gun het hem van harte dat het een succes wordt. De hoek daar is nu leeg overdag en schimmig in de avond.. Voor verbetering vatbaar dus...
pi_181706523
Die spelfouten bij KOM neem ik inmiddels voor lief.
Erger vind ik dat ik al sinds 17 augustus bezig ben een antwoord op een simplele vraag te krijgen.
Ben inmiddels, we schrijven 5 september, 4 emails en 2 telefoontjes verder.
U raadt het al......inderdaad nog steeds geen antwoord.

Ik meen inmiddels wel te begrijpen dat, hoewel de vraag simpel was, het antwoord niet zo eenvoudig is.
(Wat mij dan weer zorgen baart.....)
pi_181706730
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 16:11 schreef bleyenburg het volgende:
Die spelfouten bij KOM neem ik inmiddels voor lief.
Erger vind ik dat ik al sinds 17 augustus bezig ben een antwoord op een simplele vraag te krijgen.
Ben inmiddels, we schrijven 5 september, 4 emails en 2 telefoontjes verder.
U raadt het al......inderdaad nog steeds geen antwoord.

Ik meen inmiddels wel te begrijpen dat, hoewel de vraag simpel was, het antwoord niet zo eenvoudig is.
(Wat mij dan weer zorgen baart.....)
Same story here...
pi_181706982
mag ik vragen waar jouw vraag over gaat?
(eventueel in spoiler of dm)
pi_181707053
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 16:34 schreef bleyenburg het volgende:
mag ik vragen waar jouw vraag over gaat?
(eventueel in spoiler of dm)
Updates projecten, gang van zaken, wel of niet gevestigd hebben van zekerheden, afwikkeling van bepaalde defaults enz..
pi_181707164
dank u.
bij mij handelt het om dezelfde issues, zij het toegespitst op één project
pi_181708128
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 16:11 schreef bleyenburg het volgende:
Die spelfouten bij KOM neem ik inmiddels voor lief.
Erger vind ik dat ik al sinds 17 augustus bezig ben een antwoord op een simplele vraag te krijgen.
Ben inmiddels, we schrijven 5 september, 4 emails en 2 telefoontjes verder.
U raadt het al......inderdaad nog steeds geen antwoord.

Ik meen inmiddels wel te begrijpen dat, hoewel de vraag simpel was, het antwoord niet zo eenvoudig is.
(Wat mij dan weer zorgen baart.....)
Sluit maar achteraan in de rij. DIt is de reden dat ik vanaf december 2017 al niets meer bij KOM heb geïnvesteerd
pi_181709420
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 17:26 schreef bridgetofar het volgende:

[..]

Sluit maar achteraan in de rij. DIt is de reden dat ik vanaf december 2017 al niets meer bij KOM heb geïnvesteerd
Ik sluit mij ook aan. Mails worden al lange tijd niet beantwoord, afspraken worden niet nagekomen, en tegen het ontstaan of afhandelen van defaults wordt makkelijk gedaan: niets dus
pi_181710509
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 04:43 schreef djh77 het volgende:
Stationsplein 11 Goes
Staat al zeer lang leeg (ik weet eigenlijk niet beter) sinds de NS het loket heeft gesloten, Post NL is vertrokken en het UWV ook daar geen kantoor meer heeft. Ik moet vanavond het geheel eens goed lezen, maar mijn eerste gevoel is dat ik gezien de geschiedenis niet zo hard loop.
pi_181710585
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 19:03 schreef tnhb het volgende:

[..]

Staat al zeer lang leeg (ik weet eigenlijk niet beter) sinds de NS het loket heeft gesloten, Post NL is vertrokken en het UWV ook daar geen kantoor meer heeft. Ik moet vanavond het geheel eens goed lezen, maar mijn eerste gevoel is dat ik gezien de geschiedenis niet zo hard loop.
Volgens de pitch gaat het om 9 kantoorunits boven het station die grotendeels langdurig is verhuurd. Het gaat niet om de Postnl loods.
pi_181710665
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 10:22 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik heb ook wel wat in Estateguru gestoken. Eigenlijk om de redenen die je noemt. Lage LTV is zoals Mynheer schreef belangrijk bij vastgoed en is vaak het geval bij Estateguru, al is het natuurlijk mogelijk dat de markt in de Baltische staten enorm implodeert als het een keer slecht gaat. Voorlopig zie ik vooral extreem lage waarderingen. In Nederland zouden dezelfde huizen een veelvoud waard zijn. De lage instap is voor mij ook een reden om dit een keer uit te proberen. Ik heb zo met een beperkte inleg meer dan 10 projecten, waarvan er helaas 1 al in default is en 1 te laat met betalen. Ik verwacht dat die default gewoon wordt terugbetaald. Maar we zullen zien.
Heeft iemand voor mij een referral code? Hebben we beide wat aan. Vanavond maak ik een account aan. B.v.d.
pi_181710807
quote:
14s.gif Op woensdag 5 september 2018 19:08 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Heeft iemand voor mij een referral code? Hebben we beide wat aan. Vanavond maak ik een account aan. B.v.d.
Zie private message
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_181710832
edit: te laat :)
pi_181710883
Bij CCF zit er vrees ik een nieuwe default aan te komen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vorige maand al een paar dagen te laat en nu weer. Kan interessant worden voor de uitwinning van zekerheden want er zit 3x materiële borg achter voor een bedrag dat per borg groter is dan het openstaande leenbedrag
pi_181711227
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 19:05 schreef djh77 het volgende:
Volgens de pitch gaat het om 9 kantoorunits boven het station die grotendeels langdurig is verhuurd. Het gaat niet om de Postnl loods.
Ik kom er helaas de komende dagen niet langs anders was ik even binnen gelopen om te kijken welke bedrijven er momenteel zitten. Wel weet ik dat in het oude belastingkantoor (ook aan datzelfde stationsplein) zeer recent door een een projectontwikkelaar (Marsaki) is gekocht en daar zelf kantoor gaat houden en de rest van dat vrij grote pand als losse kantoortjes (ik dacht onder de naam Koploper) te huur aan biedt, dat zal daar dus direct voor een extra aanbod zorgen.

De verhuur kantorenmarkt in Goes is naar mijn ervaring ronduit slecht. Er staat erg veel te huur en er is bijna geen vraag. Ik heb zelf een zeer net kantoorpand in Goes te huur wat nu dus al bijna een jaar leeg staat. Ook als je bijvoorbeeld kijkt op Funda welke kantoren er afgelopen jaar in Goes zijn verhuurd is dat ook beperkt en meestal met een specifiek verhaal. Voorlopig laat ik deze aan me voorbij gaan.
pi_181716602
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 19:30 schreef tnhb het volgende:

[..]

Ik kom er helaas de komende dagen niet langs anders was ik even binnen gelopen om te kijken welke bedrijven er momenteel zitten. Wel weet ik dat in het oude belastingkantoor (ook aan datzelfde stationsplein) zeer recent door een een projectontwikkelaar (Marsaki) is gekocht en daar zelf kantoor gaat houden en de rest van dat vrij grote pand als losse kantoortjes (ik dacht onder de naam Koploper) te huur aan biedt, dat zal daar dus direct voor een extra aanbod zorgen.

De verhuur kantorenmarkt in Goes is naar mijn ervaring ronduit slecht. Er staat erg veel te huur en er is bijna geen vraag. Ik heb zelf een zeer net kantoorpand in Goes te huur wat nu dus al bijna een jaar leeg staat. Ook als je bijvoorbeeld kijkt op Funda welke kantoren er afgelopen jaar in Goes zijn verhuurd is dat ook beperkt en meestal met een specifiek verhaal. Voorlopig laat ik deze aan me voorbij gaan.
Nuttige info, dank!
pi_181717046
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 19:30 schreef tnhb het volgende:

[..]

Ik kom er helaas de komende dagen niet langs anders was ik even binnen gelopen om te kijken welke bedrijven er momenteel zitten. Wel weet ik dat in het oude belastingkantoor (ook aan datzelfde stationsplein) zeer recent door een een projectontwikkelaar (Marsaki) is gekocht en daar zelf kantoor gaat houden en de rest van dat vrij grote pand als losse kantoortjes (ik dacht onder de naam Koploper) te huur aan biedt, dat zal daar dus direct voor een extra aanbod zorgen.

De verhuur kantorenmarkt in Goes is naar mijn ervaring ronduit slecht. Er staat erg veel te huur en er is bijna geen vraag. Ik heb zelf een zeer net kantoorpand in Goes te huur wat nu dus al bijna een jaar leeg staat. Ook als je bijvoorbeeld kijkt op Funda welke kantoren er afgelopen jaar in Goes zijn verhuurd is dat ook beperkt en meestal met een specifiek verhaal. Voorlopig laat ik deze aan me voorbij gaan.
Bedankt voor het delen van deze info. Nog een goede reden om dit project aan mij voorbij te laten gaan. Snap alleen niet waarom deze ondernemers het een goed plan vinden om deze markt te betreden.
pi_181718148
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 23:04 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Bedankt voor het delen van deze info. Nog een goede reden om dit project aan mij voorbij te laten gaan. Snap alleen niet waarom deze ondernemers het een goed plan vinden om deze markt te betreden.
Omdat ze er geen verstand van hebben. Daarnaast vind ik hun eigen activiteiten nogal vaag en nog in pril stadium.
Pecunia non olet
pi_181718289
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 23:04 schreef Mynheer007 het volgende:
Snap alleen niet waarom deze ondernemers het een goed plan vinden om deze markt te betreden
Uit de info in de pitch trek ik de conclusie dat een drietal ondernemers met eigen en geleend geld rendement willen gaan maken met "stenen", dit is hun eerste stap als ik het zo lees. Op zich in de basis geen gek idee naar mijn mening. Ik meen ook te begrijpen dat de drie ondernemers niet uit de regio komen, dan ziet deze mogelijkheid er zo van de buitenkant best uit als een goede kans, zeker als er dan mogelijk ook flink over de vraagprijs is onderhandeld, dit gedeelte is volgens mij momenteel in beheer (eigendom van?) CBRE. (ander deel van hetzelfde gebouw). Op zich kan voorgaande voldoende onderbouwing zijn om deze aankoop te willen doen. Als ik de prijzen hier vergelijk met Capelle dan is het hier allemaal erg goedkoop :) Alleen met mijn lokale kennis zou ik andere keuzes maken.
pi_181719007
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 23:50 schreef tnhb het volgende:

[..]

Uit de info in de pitch trek ik de conclusie dat een drietal ondernemers met eigen en geleend geld rendement willen gaan maken met "stenen", dit is hun eerste stap als ik het zo lees. Op zich in de basis geen gek idee naar mijn mening. Ik meen ook te begrijpen dat de drie ondernemers niet uit de regio komen, dan ziet deze mogelijkheid er zo van de buitenkant best uit als een goede kans, zeker als er dan mogelijk ook flink over de vraagprijs is onderhandeld, dit gedeelte is volgens mij momenteel in beheer (eigendom van?) CBRE. (ander deel van hetzelfde gebouw). Op zich kan voorgaande voldoende onderbouwing zijn om deze aankoop te willen doen. Als ik de prijzen hier vergelijk met Capelle dan is het hier allemaal erg goedkoop :) Alleen met mijn lokale kennis zou ik andere keuzes maken.
De ondernemers zijn geboren en getogen in Terneuzen (ik ook), niet ver van Goes (Hoes) dus.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')