abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181418392
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 09:39 schreef LXIV het volgende:
Mijn DNA mogen ze gerust hebben en ze mogen mij ook 24/7 afluisteren en volgen. Ik heb toch niks te verbergen.
Kan je wat luider spreken, ik versta soms amper waar jullie het over hebben. Een andere optie is om die vetplant op de salontafel te zetten.
pi_181418455
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het afgeven van DNA is iets vergelijkbaars, in het begin met het alleen onder strikte voorwaarden bij bepaalde zaken gebruikt worden en voor je het weet gaan ze er wildplassers mee beboeten, "want de gegevens stonden toch al in het systeem en het bespaart de politie zoveel tijd".
Wat is er mis mee om wildplassers te beboeten?

Ik vind het echt enorm smerig als mensen tegen je eigendom aan het pissen zijn.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:20:33 #207
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_181418565
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 01:23 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Nogmaals, dit is een argument tegen DNA onderzoek an sich door situaties te schetsen waar DNA verwarring kan scheppen. Dit is niet direct een argument tegen een landelijke DNA bank, maar een argument tegen DNA onderzoek.

Dat ga je niet winnen :)

Om toch maar in te vullen: ik denk niet dat je veroordeeld zal worden op basis van wat jij schetst.
Dat lijkt me net WEL een argument tegen een landelijke DNA bank. Op de plaats van een misdaad is meestal DNA van tientallen (of honderden) personen aanwezig (want we laten voortdurend DNA achter). Men neemt de samples op plaatsen waar men DNA van de dader verwacht (bvb op het moordwapen), maar er zal regelmatig DNA gevonden worden dat niets met de zaak te maken heeft. Als dat sample geen match oplevert zoekt men verder met "ouderwets speurwerk". Maar wanneer ieders DNA opgelagen is zal elk DNA sample een verdachte opleveren, ook als dat sample niets met de misdaad te maken heeft. Als die geen alibi heeft, en toevallig goed met het daderprofiel overeen komt, is een justitiële dwaling niet uitgesloten.
are we infinite or am I alone
pi_181418639
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:20 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Dat lijkt me net WEL een argument tegen een landelijke DNA bank. Op de plaats van een misdaad is meestal DNA van tientallen (of honderden) personen aanwezig (want we laten voortdurend DNA achter). Men neemt de samples op plaatsen waar men DNA van de dader verwacht (bvb op het moordwapen), maar er zal regelmatig DNA gevonden worden dat niets met de zaak te maken heeft. Als dat sample geen match oplevert zoekt men verder met "ouderwets speurwerk". Maar wanneer ieders DNA opgelagen is zal elk DNA sample een verdachte opleveren, ook als dat sample niets met de misdaad te maken heeft. Als die geen alibi heeft, en toevallig goed met het daderprofiel overeen komt, is een justitiële dwaling niet uitgesloten.
Een DNA-profiel kan exact weergeven wie er (indirect) bij betrokken was. Maar het gaat nog altijd om de interpretatie van het bewijs.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:29:54 #209
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181418752
Komen er straks ook heel wat kindjes achter dat papa niet hun papa is maar dat papa dat niet weet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:39:33 #210
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_181418986
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 09:45 schreef Metro2005 het volgende:
Dat is niet zo ingewikkeld :')
Ik denk dat je het proces van beleids- of wetschrijvers danig onderschat. ;)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_181419125
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:03 schreef MaGNeT het volgende:

Maar nu komt het... ze wordt na 6 jaar werkloos, de bijstand zegt "hey, wie is de vader", neemt wat DNA af van het kind en gaat kinderalimentatie claimen bij de biologische vader zodat het verrekend kan worden met de bijstand.

Bij wet kan het toepassen, opvragen en vergelijken van een DNA profiel vastgelegd worden.

In jouw voorbeeld was al vastgelegd dat de vader 'onbekend' is. Dan blijft dat (in bv een nieuwe DNA-wet) zo en kan (in jouw voorbeeld) een uitkeringsinstantie niet later 'de vader' mogen opsporen. Het kan allemaal geregeld worden. Niet bang zijn.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:51:50 #212
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_181419336
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 09:41 schreef Sigaartje het volgende:
Ik kan daaruit maar een ding concluderen: dat het doel is om iedereen in die database te krijgen. En dat kan maar op een manier.
Daar zou ik dan ook, op dit moment, volkomen tegen zijn. :)

Aan de andere kant snap ik de gedachte; het is wél handig voor een breed scala aan toepassingen. Dus ik snap de vraag om een discussie over dit onderwerp.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_181419675
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:44 schreef Montagui het volgende:

[..]

Bij wet kan het toepassen, opvragen en vergelijken van een DNA profiel vastgelegd worden.

In jouw voorbeeld was al vastgelegd dat de vader 'onbekend' is. Dan blijft dat (in bv een nieuwe DNA-wet) zo en kan (in jouw voorbeeld) een uitkeringsinstantie niet later 'de vader' mogen opsporen. Het kan allemaal geregeld worden. Niet bang zijn.
Dat soort wetgeving is maximaal voor 1 kabinetsperiode geregeld, nieuw kabinet, nieuwe ronde.

Dat zie je nu wel met Grapperhaus die weer een stap verder wil dan z'n voorgangers.
pi_181419859
Ik zie hier eigenlijk meteen de parallellen met de bizarre ontwikkeling wat er momenteel in China gaande is. Het gebruik van big data om je bevolking in het gareel te houden.

DNA afstaan voor het oplossen van moorden, het verkoopt zo ontzettend goed. Maar wat als er DNA wordt gebruikt om diefstal op te lossen, is het dan nog steeds zo geweldig. DNA afstaan om een baan te krijgen, DNA afstaan om geld te mogen lenen voor een huis. DNA afstaan omdat je politiek anders denkt. Het begint altijd relatief onschuldig, maar ik vrees altijd waar het toe leid.
pi_181419877
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat soort wetgeving is maximaal voor 1 kabinetsperiode geregeld, nieuw kabinet, nieuwe ronde.

Dat zie je nu wel met Grapperhaus die weer een stap verder wil dan z'n voorgangers.
Ik zie liever een inhoudelijk gedegen DNA-wet waarmee het oplossen van misdaden aanzienlijk groter wordt (wat wel eerst bewezen moet worden, maar dan kan pas bewezen worden na invoering van een dergelijke wet) dan aanmodderen met wat we nu hebben, want oei oei oei, de rechten van de 'onschuldigen' komen in het gedrang.

Het is hier geen China.
pi_181419941
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:13 schreef Montagui het volgende:

[..]

Het is hier geen China.
Klopt, en dat wil ik graag zo houden.
pi_181419948
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:13 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik zie liever een inhoudelijk gedegen DNA-wet waarmee het oplossen van misdaden aanzienlijk groter wordt (wat wel eerst bewezen moet worden, maar dan kan pas bewezen worden na invoering van een dergelijke wet) dan aanmodderen met wat we nu hebben, want oei oei oei, de rechten van de 'onschuldigen' komen in het gedrang.

Het is hier geen China.
Je denkt dat het hier geen China is, maar ondertussen worden wel heel gemakkelijk ons vrijheden ontnomen. de vrijheid om op straat te lopen zonder ID, nog niet zo lang geleden was dit heel normaal.
pi_181419954
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:01 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ja man want de man is als enige verantwoordelijk voor die kinderen :')
Er wordt gezegd dat DNA opslaan een slecht idee is omdat mannen die een vrouw bezwangeren en dan van de radar verdwenen dan wel gepakt worden.

Hoe kan dat een slecht iets zijn?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_181419984
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:20 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Jawel, want een DNA match zegt niets over een dader. Het geeft je alleen aanknopingspunten in het onderzoek.

Enkel een DNA match is geen geldig bewijs voor een veroordeling.
pi_181420023
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:17 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Er wordt gezegd dat DNA opslaan een slecht idee is omdat mannen die een vrouw bezwangeren en dan van de radar verdwenen dan wel gepakt worden.

Hoe kan dat een slecht iets zijn?
Omdat er genoeg vrouwen zijn die er voor kiezen alleenstaande moeder te zijn en er helemaal geen behoefte aan hebben om de biologische vader ooit in hun leven terug te krijgen.
pi_181420053
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:21 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Omdat er genoeg vrouwen zijn die er voor kiezen alleenstaande moeder te zijn en er helemaal geen behoefte aan hebben om de biologische vader ooit in hun leven terug te krijgen.
En hoezo zou dat met een DNA bank niet kunnen? Als een vrouw geen alimentatie hoeft en niks meer met de vader te maken wil hebben is dat prima mogelijk.
pi_181420101
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:18 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Jawel, want een DNA match zegt niets over een dader. Het geeft je alleen aanknopingspunten in het onderzoek.

Enkel een DNA match is geen geldig bewijs voor een veroordeling.
Klopt, het is echter bekend dat mensen onder druk (je ziet je kinderen anders nooit meer, we laten je huisdieren in beslag nemen, etc) een bekentenis afleggen voor dingen die ze niet gedaan hebben. Mensen die zonder zo'n DNA database nooit in beeld gekomen zouden zijn maar nu wel, verhoord worden, etc.

https://politie-verhoor.nl/wanneer-valse-bekentenis

Er zitten nogal wat haken en ogen aan zo'n database.
pi_181420111
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:13 schreef MakkieR het volgende:Maar wat als er DNA wordt gebruikt om diefstal op te lossen, is het dan nog steeds zo geweldig.
Als er bij jou word ingebroken en alles wordt gejat, en de politie zegt, we hebben DNA en kunnen zo een match maken en dan pakken we hem.

Dan zeg jij, nou dat lijkt me niet zo'n geweldig idee?
pi_181420181
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:25 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Als er bij jou word ingebroken en alles wordt gejat, en de politie zegt, we hebben DNA en kunnen zo een match maken en dan pakken we hem.

Dan zeg jij, nou dat lijkt me niet zo'n geweldig idee?
Het gaat hem om de glijdende schaal aan te geven.
Waar leg je de grens, wanneer gebruik je de DNA-database en wanneer niet.

In het begin gaat het alleen om "specifieke en zeer geweldadige" zaken en voor je het weet pak je dronken wildplassers een week later nog op omdat je hun DNA in een steegje hebt gevonden.

Dat kan je vastleggen in wetgeving maar het is bekend dat iedere nieuwe minister geldingsdrang heeft, druk heeft van onderen om het leven van justitie makkelijker te maken, etc. Zo'n wet gaat versoepeld worden.
pi_181420246
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

In het begin gaat het alleen om "specifieke en zeer geweldadige" zaken en voor je het weet pak je dronken wildplassers een week later nog op omdat je hun DNA in een steegje hebt gevonden.

Dat kan je vastleggen in wetgeving maar het is bekend dat iedere nieuwe minister geldingsdrang heeft, druk heeft van onderen om het leven van justitie makkelijker te maken, etc. Zo'n wet gaat versoepeld worden.
Ja men zal vast een DNA onderzoek doen ter waarde van ¤100,- op elk plasje in elke steeg zodat men een boete van wildplassen kan uitdelen.

Was jij laatst niet degene die aankaartte dat er redelijk wat onderbezetting is bij het NFI?
pi_181420251
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:22 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

En hoezo zou dat met een DNA bank niet kunnen? Als een vrouw geen alimentatie hoeft en niks meer met de vader te maken wil hebben is dat prima mogelijk.
Je hebt ergens in dit topic een post gemist vermoed ik.

Stel dat die vrouw na 6 jaar werkloos wordt, in de bijstand raakt, vader is buiten beeld en de bijstand wil een deel van die uitkering verhalen op de vader (bijvoorbeeld in de vorm van kinderalimentatie) dan is met zo'n verrekt handige database de vader snel gevonden.

"Ja maar dat gaan ze echt niet doen"... geloof me, garanties zijn niets waard.
pi_181420261
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Aan de andere kant moet een minister er ook voor zorgen dat hij draagvlak onder de bevolking heeft.

We leven in een democratie en uiteindelijk komt er altijd een moment van afrekening.

In het algemeen is er gewoon steeds meer mogelijk, dan kun je je vingers in je oren steken en wijzen naar de gevaren, maar je kunt ook gebruikmaken van de nieuwe technologische ontwikkelingen.
pi_181420269
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je hebt ergens in dit topic een post gemist vermoed ik.

Stel dat die vrouw na 5 jaar werkloos wordt, in de bijstand raakt en de bijstand wil een deel van die uitkering verhalen op de vader (bijvoorbeeld in de vorm van kinderalimentatie) dan is met zo'n verrekt handige database de vader snel gevonden.

"Ja maar dat gaan ze echt niet doen"... geloof me, garanties zijn niets waard.
Dan staat ze toch gewoon in haar recht?
Of je vindt dat de alimentatiewet niet klopt, ook goed.
pi_181420294
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:16 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, en dat wil ik graag zo houden.
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:17 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Je denkt dat het hier geen China is, maar ondertussen worden wel heel gemakkelijk ons vrijheden ontnomen. de vrijheid om op straat te lopen zonder ID, nog niet zo lang geleden was dit heel normaal.
Het is hier geen China, en het zal hier ook geen China worden. Net zo naief deze uitspraak kan zijn is de houding dat het hier een China kán/gaat worden (- omdat glijdende schaal) die van een bangepoeperd.

Ik acht de kans erg klein dat het hier een China gaat worden. Zolang democratie zijn werk doet komt dat er echt niet. In die zin zie ik liever wetgeving. Daar waar je als burger op kunt terugvallen indien de overheid buiten zijn boekje gaat, maar dat daarmee tegelijkertijd de pakkans een hééél stuk groter wordt.
pi_181420322
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:31 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Ja men zal vast een DNA onderzoek doen ter waarde van ¤100,- op elk plasje in elke steeg zodat men een boete van wildplassen kan uitdelen.

Was jij laatst niet degene die aankaartte dat er redelijk wat onderbezetting is bij het NFI?
Dat DNA onderzoek kan je toch doorberekenen in de boete?

Er zullen flink wat cellen, rechters, OVJ's en NFI medewerkers bij moeten komen idd. De belastingbetaler betaalt wel.
pi_181420355
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:32 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Dan staat ze toch gewoon in haar recht?
Of je vindt dat de alimentatiewet niet klopt, ook goed.
"Ze"? Lees je wel? Ik heb het over de bijstand die het geld wil verhalen op de vader die buiten beeld is, mogelijk niet eens weet dat hij vader is want "one night stand / dronken".

Ik dacht dat je na wat nachtrust wel beter zou gaan lezen maar het blijft bedroevend.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-08-2018 11:42:00 ]
pi_181420510
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:36 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

"Ze"? Lees je wel? Ik heb het over de bijstand die het geld wil verhalen op de vader die buiten beeld is, mogelijk niet eens weet dat hij vader is want "one night stand / dronken".

Ik dacht dat je na een nacht slaap wel beter zou gaan lezen maar het blijft bedroevend.
Als je een vrouw zwanger maakt, weet je dat daar gevolgen aan zitten.

En los daarvan:

1. Dan moet er eerst maar eens zo'n landelijke database komen (waar Grapperhaus niet eens voor pleit).
2. Dan moet een bijstandsmoeder toegang krijgen tot deze database om het DNA van het kind te laten matchen.

Het is dus niet echt een realistisch scenario.

Of de tijdsgeest moet veranderen zodat de meerderheid in Nederland dit doodgewoon vindt.
pi_181420514
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:34 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat DNA onderzoek kan je toch doorberekenen in de boete?

Er zullen flink wat cellen, rechters, OVJ's en NFI medewerkers bij moeten komen idd. De belastingbetaler betaalt wel.
Ja het is goed met je.
Volgens die logica kan men heel Nederland 1 grote trajectcontrole maken en de kosten daarvan in de boetes doorberekenen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:36 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik dacht dat je na een nacht slaap wel beter zou gaan lezen maar het blijft bedroevend.
Dus je hebt een probleem met het feit dat vaders bijstand moeten betalen? Is dat het?
Je vindt het onterecht dat vaders alimentatie moeten betalen?

Het lijkt wederom op een vergezocht hypothetische situatie maar ok.

Verder hoef je niet zo op de man te spelen, doe ik ook niet.
pi_181420603
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:43 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Ja het is goed met je.
Volgens die logica kan men heel Nederland 1 grote trajectcontrole maken en de kosten daarvan in de boetes doorberekenen.

[..]
Grapperhaus ziet dat wel zitten.

quote:
Dus je hebt een probleem met het feit dat vaders bijstand moeten betalen? Is dat het?
Het lijkt wederom op een vergezocht hypothetische situatie maar ok.

Nee, ik heb er een probleem mee dat de overheid op die manier ook kan inbreken in het privé-leven en de keuzes van mensen.

quote:
Ik speel niet op de man, ik wijs je er op dat je in diverse reacties laat blijken dat je geheel niet gelezen hebt wat er staat en er vervolgens een hele vreemde draai aan geeft. En ik vraag me soms af of dat opzet is om mijn posts te kunnen verdraaien of pure slordigheid.
pi_181420693
Zeker een VVD'er, die Grapperknakker.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_181420731
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, ik heb er een probleem mee dat de overheid op die manier ook kan inbreken in het privé-leven en de keuzes van mensen.
Als een vrouw alimentatie eist van de vader staat ze daarbij in haar recht. En als ze geen alimentatie wil kan dat ook.

Als DNA kan helpen om dat recht te halen, wat is het dan voor een onzin dat jij zegt 'de overheid kan inbreken in het privé leven van mensen'.

Het is gewoon een slecht voorbeeld van je, aangezien DNA wordt gebruikt om de wet te handhaven. als je daar tegen bent, ben je niet zozeer tegen DNA maar vind je de wet an sich kut. Dat is wederom een andere discussie.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Grapperhaus ziet dat wel zitten.
Bron? Omdat die verplicht DNA wil? :')

En dan beticht je mij van slecht lezen/verkeerd interpreteren lol.
pi_181420795
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:52 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Als een vrouw alimentatie eist van de vader staat ze daarbij in haar recht. En als ze geen alimentatie wil kan dat ook.

Als DNA kan helpen om dat recht te halen, wat is het dan voor een onzin dat jij zegt 'de overheid kan inbreken in het privé leven van mensen'.
Nogmaals, deze reactie geeft precies aan wat ik bedoel: je hebt de post niet goed gelezen.

Ik heb het niet over de vrouw die alimentatie wil, zij wil juist geen enkele binding met die man en die man weet vermoedelijk niet eens dat hij vader is.

Het is de bijstand die kan zeggen "hey, er is een kind, geen vader in beeld, die zoeken we uit de DNA database en laten we betalen voor het kindsdeel van de bijstandsuitkering" als een verkapte alimentatie.

En dat gaat een stap te ver... maar het is wel een voorbeeld van wat een glijdende schaal kan doen met zo'n database.
pi_181420840
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:54 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nogmaals, deze reactie geeft precies aan wat ik bedoel: je hebt de post niet goed gelezen.
Jij hebt kritiek op de alimentatie/bijstandswet.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Stel dat die vrouw na 6 jaar werkloos wordt, in de bijstand raakt, vader is buiten beeld en de bijstand wil een deel van die uitkering verhalen op de vader (bijvoorbeeld in de vorm van kinderalimentatie) dan is met zo'n verrekt handige database de vader snel gevonden.
Je vindt dus dat het onterecht is dat men de vader heel makkelijk kan vinden voor alimentatie/bijstand.

Prima, maar gebruik dat soort argumenten niet om een DNA database af te kraken. Je hebt nu gewoon kritiek op het feit dat vaders financieel verantwoordelijk zijn voor de vrouw/kind.
pi_181420870
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:56 schreef ThePlaneteer het volgende:

Prima, maar gebruik dat soort argumenten niet om een DNA database af te kraken.
Nee, ik mag natuurlijk geen geldige argumenten gebruiken om iets af te kraken waar jij voorstander van bent.

En dat staat nog los van het feit dat de overheid slecht is in het beveiligen van computersystemen.
pi_181420909
Ik zeg nergens dat ik voorstander van een database ben. Maar jouw argumentatie: 'een databank kan worden misbruikt om de wet te handhaven' is niet heel sterk. Dat kaart ik aan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:57 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

En dat staat nog los van het feit dat de overheid slecht is in het beveiligen van computersystemen.
DigiD is nog nooit gehackt? Of de Belastingdienst.
pi_181420951
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 01:03 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dan blijf je verdacht.

Terwijl je ook de verdenking kan afwenden.
Wauw.
:')
It All Goes Back in the Box
pi_181421068
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:58 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ik zeg nergens dat ik voorstander van een database ben. Maar jouw argumentatie: 'een databank kan worden misbruikt om de wet te handhaven' is niet heel sterk. Dat kaart ik aan.

[..]

DigiD is nog nooit gehackt? Of de Belastingdienst.
DigiD heeft meer last van identiteitsfraude en het DigiNotar certificaten debacle.

En Belastingdienst? Eerste hit: https://nos.nl/artikel/21(...)beveiligingslek.html
pi_181421143
Ik vraag me nog steeds af wat een hacker met een digitaal DNA profiel kan.

En alles wat hackbaar is moeten we dus afschaffen. BSN, rijbewijzen, paspoorten, ziektekostenverzekeringen, pinpassen. Die zijn toch ook hackbaar?

Maar volgens mij raken we zo terug bij af.
pi_181421188
Hoeveel mensen heb je nodig voor een flinke dekkingsgraad in zo'n systeem. Als ze een neefje van moeders en een neefje van vaderskant hebben kunnen ze mij er dan uithalen?
Jullie vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:30:34 #245
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_181421567
Overigens was Boris Dittrich van de Die Sikstiesiks, de grote beschermers van onze privacy, groot voorstander van het opslaan va DNA van alle Nederlanders in een centrale database.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_181421569
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 00:23 schreef Montagui het volgende:
Niet dat ik niet kritisch ben of dingen zomaar accepeteer maar een totalitaire staat ontstaat niet zomaar.
Zoiets gaat natuurlijk in stapjes. Neem bijvoorbeeld een iPhone. Had de overheid 40 jaar geleden gezegt dat je een kastje moest bijhouden die je overal volgt, je altijd afluisterd en ook nog eens beeldmateriaal kan opnemen hadden we ze voor gek verklaard.

Nu is het de normaalste zaak van de wereld en betalen we er 1000 euro voor. Hadden we geen Snowden oid gehad dan hadden ze het nu waarschijnlijk nog steeds ontkent wat ze precies allemaal uitvreten.

Je hebt ook geen keuze, kijk naar een vingerafdruk. Bij het verlengen van je passpoort ben je het verplicht af te geven. Zo heb je alleen een keuze of mee gaan in die onzin of steeds verder beperkt te worden tot kluizenaar. Elke keer nemen ze een klein stapje in de richting die ze graag willen.
It All Goes Back in the Box
pi_181422021
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:08 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ik vraag me nog steeds af wat een hacker met een digitaal DNA profiel kan.

Misbruik van de gegevens door partijen die er belang bij hebben om te zien of jij erfelijke ziekten hebt, bijvoorbeeld. Dat kan gaan om een simpele lening tot je levens- of zorgverzekering. En daarbij maakt het niet uit of het om gehackte data gaat of data die stapsgewijs voor steeds meer partijen beschikbaar wordt gemaakt "omdat het toch al in de database staat". De kans is gewoon aanwezig dat dat gebeurt.

Daarnaast kan je ook denken aan de ontwikkeling van de DNA printer, je gestolen DNA-profiel zou dan ineens op de gekste plekken kunnen opduiken.

quote:
En alles wat hackbaar is moeten we dus afschaffen. BSN, rijbewijzen, paspoorten, ziektekostenverzekeringen, pinpassen. Die zijn toch ook hackbaar?

Klopt, ik heb ook nooit beweerd dat ik er blij mee ben dat die dingen ook allemaal in databases staan, soms zelfs openbaar zoals mijn BSN bij de KvK.
pi_181422041
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:10 schreef Windhapper het volgende:
Hoeveel mensen heb je nodig voor een flinke dekkingsgraad in zo'n systeem. Als ze een neefje van moeders en een neefje van vaderskant hebben kunnen ze mij er dan uithalen?
Jou niet direct maar ze weten wel in welke familie ze moeten zoeken.
pi_181422142
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Misbruik van de gegevens door partijen die er belang bij hebben om te zien of jij erfelijke ziekten hebt, bijvoorbeeld. Dat kan gaan om een simpele lening tot je levens- of zorgverzekering. En daarbij maakt het niet uit of het om gehackte data gaat of data die stapsgewijs voor steeds meer partijen beschikbaar wordt gemaakt "omdat het toch al in de database staat". De kans is gewoon aanwezig dat dat gebeurt.
Enig idee hoeveel informatie partijen als de overheid, google, apple, facebook, microsoft en talloze kleinere partijen al hebben?

Als ze je gezondheid willen weten, kunnen ze het beste je medische geschiedenis checken. Daar staat veel meer interessants in dan je DNA-profiel (dat gaat vooral over je risicoprofiel, waar je kans op hebt).
pi_181422272
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 13:04 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Enig idee hoeveel informatie partijen als de overheid, google, apple, facebook, microsoft en talloze kleinere partijen al hebben?

Als ze je gezondheid willen weten, kunnen ze het beste je medische geschiedenis checken. Daar staat veel meer interessants in dan je DNA-profiel (dat gaat vooral over je risicoprofiel, waar je kans op hebt).
Ik beweer ook nergens dat dat een goede zaak is.
pi_181422675
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Daarnaast kan je ook denken aan de ontwikkeling van de DNA printer, je gestolen DNA-profiel zou dan ineens op de gekste plekken kunnen opduiken.
DNA printen? Volgens mij kan men je DNA storen in een enzym of chemicalën.
Zo'n printer zal geen daadwerkelijk menselijk DNA kunnen printen (i.e. haar/sperma/wangslijm).

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:30 schreef Aventuras het volgende:

[..]

Zoiets gaat natuurlijk in stapjes. Neem bijvoorbeeld een iPhone. Had de overheid 40 jaar geleden gezegt dat je een kastje moest bijhouden die je overal volgt, je altijd afluisterd en ook nog eens beeldmateriaal kan opnemen hadden we ze voor gek verklaard.

Nu is het de normaalste zaak van de wereld en betalen we er 1000 euro voor. Hadden we geen Snowden oid gehad dan hadden ze het nu waarschijnlijk nog steeds ontkent wat ze precies allemaal uitvreten.
Maar we weten wel wat er allemaal gemeten wordt en maken er alsnog gretig gebruik van. Je zou haast zeggen dat men de voordelen dus vindt opwegen tegen de nadelen.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:34:38 #252
45206 Pietverdriet
pi_181422762
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 13:30 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

DNA printen? Volgens mij kan men je DNA storen in een enzym of chemicalën.
Zo'n printer zal geen daadwerkelijk menselijk DNA kunnen printen (i.e. haar/sperma/wangslijm).

http://www.3ders.org/arti(...)a-laser-printer.html
pi_181423089
quote:
Dat kost dus verschrikkelijk veel geld, en dan nog heb je een spoor waarvan iedereen kan zien dat het geprint is.

Het is slimmer om gewoon wat haar, bloed, sperma van een ander neer te leggen op de plaats delict (waarbij je dan ook weer eigen sporen achterlaat).

Maar goed, het gaat dus zoals altijd om de interpretatie van bewijs.
pi_181423126
quote:
Synthetisch DNA dus.
Hoop toekomstmuziek.
Voor 2.2 miljard.
Waarmee je alleen iemand hooguit verdacht kan maken.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:55:20 #255
45206 Pietverdriet
pi_181423212
Het punt is dat DNA printen of sequencieren kan en de kosten daarvan steeds lager worden en het steeds sneller gaat.
Hell, mijn telefoon heeft meer rekenkracht dan een datacenter nog niet zo gek lang geleden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')