80% van de verkrachtingszaken in Nederland wordt niet opgelost. Dat vind jij een goed percentage?quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 00:36 schreef ondeugend het volgende:
Nee Grapperjas .. geen verplichting tot Dna afname. Er wordt al zoveel privacy verkwanseld. Dit nu lijkt goed te werken... er wordt nu DNA geleverd via vrijwillige verwsnten en dat werkt goed.
Mja, ik ben voor een proef. Wordt door die proef bv 40% van de zaken niet meer opgelost dan is dat wel een significante verbetering, Maar je moet dan wel een criterium stellen of die grens ligt bij bv 20% of 50% of wat.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 00:42 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
80% van de verkrachtingszaken in Nederland wordt niet opgelost. Dat vind jij een goed percentage?
Als alle zaken opgelost worden zijn er meer OVJ’s, rechters en cellen nodig.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 00:42 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
80% van de verkrachtingszaken in Nederland wordt niet opgelost. Dat vind jij een goed percentage?
Eens!quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 00:46 schreef Montagui het volgende:
[..]
Mja, ik ben voor een proef. Wordt door die proef bv 40% van de zaken niet meer opgelost dan is dat wel een significante verbetering, Maar je moet dan wel een criterium stellen of die grens ligt bij bv 20% of 50% of wat.
Wat een geweldig argument man. We willen dus niet te goed worden in misdrijven oplossen anders hebben we te weinig gevangenissen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 00:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als alle zaken opgelost worden zijn er meer OVJ’s, rechters en cellen nodig.
Ik ben al eens opgeroepen voor zo’n onderzoek en niet gegaan. Met name omdat er geen enkele garantie is dat je afgenomen DNA + profiel echt vernietigd wordt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 00:51 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Eens!
Gezien er bij verkrachtingen onwijs vaak DNA wordt aangetroffen zie ik dat percentage wel enorm rap dalen btw.
Andere vraag, vinden jullie dat de privacy van mensen die aan een verwantschapsonderzoek mee moeten doen erg geschaad wordt? I.e. zouden de mannen in dit topic zo'n onderzoek weigeren?
Nee, ik stel vast dat de prioriteiten verkeerd liggen. Zaken blijven nu al op de plank wegens te weinig mankracht.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 00:52 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Wat een geweldig argument man. We willen dus niet te goed worden in misdrijven oplossen anders hebben we te weinig gevangenissen.
Wow
Wederom serieuze vraag: wat is je grootste angst dat er met je DNA wordt gedaan?quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 00:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik ben al eens opgeroepen voor zo’n onderzoek en niet gegaan. Met name omdat er geen enkele garantie is dat je afgenomen DNA + profiel echt vernietigd wordt.
Dat heb ik al uitgelegd.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 00:55 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Wederom serieuze vraag: wat is je grootste angst dat er met je DNA wordt gedaan?
Als jij met 30 man jaren bezig bent met een onderzoek terwijl je een zaak na een 100% DNA match kunt oplossen ben je veel effectiever en heb je minder mankracht per veroordeling nodig dunkt me.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 00:54 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee, ik stel vast dat de prioriteiten verkeerd liggen. Zaken blijven nu al op de plank wegens te weinig mankracht.
De privacy wordt niet geschaad. Er wordt alleen 'een profiel' gematched (waarvan door de matchers geen persoon bekend is). PAS als een profiel gematched wordt is de identiteit bekend bij het OM. De 'matchers' zullen nimmer de identiteit weten, tenzij degene de dader is. Op het moment dat de dader bekent en veroordeeld is wordt al het andere DNA materiaal vernietigd.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 00:51 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Eens!
Gezien er bij verkrachtingen onwijs vaak DNA wordt aangetroffen zie ik dat percentage wel enorm rap dalen btw.
Andere vraag, vinden jullie dat de privacy van mensen die aan een verwantschapsonderzoek mee moeten doen erg geschaad wordt? I.e. zouden de mannen in dit topic zo'n onderzoek weigeren?
Dat is een misverstand, DNA alleen is niet altijd het bewijs van een misdrijf, alleen van je aanwezigheid (of iig aanwezigheid van je DNA materiaal).quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 00:56 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Als jij met 30 man jaren bezig bent met een onderzoek terwijl je een zaak na een 100% DNA match kunt oplossen ben je veel effectiever en heb je minder mankracht per veroordeling nodig dunkt me.
Er kan nu toch ook iemand je haren jatten bij de kapper en dat je na een verwantschapsonderzoek verdachte bent? Is dit niet gewoon een argument tegen DNA gebruik in strafzaken an sich ipv tegen een DNA database?quote:
Het helpt iig het onderzoek, dat kunnen we na jarenlang DNA onderzoek toch wel eens zijn hoop ik.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 00:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is een misverstand, DNA alleen is niet altijd het bewijs van een misdrijf, alleen van je aanwezigheid (of iig aanwezigheid van je DNA materiaal).
Bij een inbraak wordt er geen verwantschapsonderzoek gedaan, hou je bij m’n voorbeeld.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 00:59 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Er kan nu toch ook iemand je haren jatten bij de kapper en dat je na een verwantschapsonderzoek verdachte bent? Is dit niet gewoon een argument tegen DNA gebruik in strafzaken an sich ipv tegen een DNA database?
DNA is bijna nooit HET bewijs, dus waarom zou je het dan niet afstaan?quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 00:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is een misverstand, DNA alleen is niet altijd het bewijs van een misdrijf, alleen van je aanwezigheid (of iig aanwezigheid van je DNA materiaal).
Daarom sta ik het ook niet af.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:01 schreef Montagui het volgende:
[..]
DNA is bijna nooit HET bewijs, dus waarom zou je het dan niet afstaan?
DNA bewijst alleen je (al dan niet verklaarbare) 'aanwezigheid'
Juist!quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 00:57 schreef Montagui het volgende:
[..]
De privacy wordt niet geschaad. Er wordt alleen 'een profiel' gematched (waarvan door de matchers geen persoon bekend is). PAS als een profiel gematched wordt is de identiteit bekend bij het OM. De 'matchers' zullen nimmer de identiteit weten, tenzij degene de dader is. Op het moment dat de dader bekent en veroordeeld is wordt al het andere DNA materiaal vernietigd.
Dan blijf je verdacht.quote:
Nee, als ik geen DNA afsta maakt dat me niet verdacht.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:03 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dan blijf je verdacht.
Terwijl je ook de verdenking kan afwenden.
Je gaat nu proberen het nut van DNA onderzoek te ondermijnen door met rare voorbeelden te komen. Ik vind dat een vrij kansloze discussie en ga daar niet in mee.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Bij een inbraak wordt er geen verwantschapsonderzoek gedaan, hou je bij m’n voorbeeld.
Nee, geen goed plan.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:05 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Je gaat nu proberen het nut van DNA onderzoek te ondermijnen door met rare voorbeelden te komen. Ik vind dat een vrij kansloze discussie en ga daar niet in mee.
Alsof er iemand zou worden veroordeeld omdat zijn haar bij een inbraak is gevonden.
Tevens heeft dat hele voorbeeld van je niks met een DNA database te maken maar meer met de gevaren van verkeerd DNA onderzoek an sich.
Ik kan duizenden niet hypothetische voorbeelden geven waar DNA wel leidt tot een succesvolle veroordeling dus het lijkt me een beetje kansloze zaak.
Je roept eerst dat er bij inbraken geen DNA wordt onderzocht maar komt nu zelf met een voorbeeld over... Wildplassen? Echt?quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:02 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Daarom sta ik het ook niet af.
Het is een glijdende schaal, een paar jaar later pakken ze je voor wildplassen omdat er een schaamhaar is gevonden met je DNA.
In het geval je 'relevant' bent echt wel.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee, als ik geen DNA afsta maakt dat me niet verdacht.
Dat zei ik helemaal niet.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:06 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Je roept eerst dat er bij inbraken geen DNA wordt onderzocht maar komt nu zelf met een voorbeeld over... Wildplassen? Echt?
Onzin, geen DNA willen afstaan maakt je niet verdacht. Als je relevant bent hadden ze je al lang kunnen verhoren.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:07 schreef Montagui het volgende:
[..]
In het geval je 'relevant' bent echt wel.
Verhoren? Dan zeg je 'neuh niks mee te maken'.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Onzin, geen DNA willen afstaan maakt je niet verdacht. Als je relevant bent hadden ze je al lang kunnen verhoren.
Classicquote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:12 schreef MaGNeT het volgende:
Ik heb overigens niets tegen de vrijwillige verwantschapsonderzoeken zoals bij Vaatstra of Nicky. Ik doe er echter niet aan mee.
Neuh.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:15 schreef Xan21 het volgende:
Weer een stapje dichterbij naar Big Brotha
Nee, vrijwillig dus men heeft de vrijheid om niet mee te werken.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:15 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Classic
Jouw privacy is belangrijker dan die van de mensen die worden uitgenodigd?
Ik verdraai niks, ik vraag het enkel na voor de zekerheid. Trok nergens een conclusiequote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee, vrijwillig dus men heeft de vrijheid om niet mee te werken.
Je bent een slechte lezer of doet dat bewust om te verdraaien wat ik zeg.
Dan heeft men ook de vrijheid om jou meer te verdenken, niet uit het oog te laten, ondanks dat je dat niet wil wordt je constant in de gaten gehouden etc etc. Je zal altijd op je hoede moeten zijn niets verkeerd te doen, je wordt meteen opgepakt, etc etc.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee, vrijwillig dus men heeft de vrijheid om niet mee te werken.
Als een dader geen bruikbaar DNA achterlaat en er is wel DNA van een ander die toevallig op die plek geweest is. Vul maar in...quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:14 schreef Montagui het volgende:
[..]
Verhoren? Dan zeg je 'neuh niks mee te maken'.
DNA? Bewijs dat je er niks mee te maken hebt.
Het werkt wel 2 kanten op.
Nee, onzin.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:21 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dan heeft men ook de vrijheid om jou meer te verdenken, niet uit het oog te laten, ondanks dat je dat niet wil wordt je constant in de gaten gehouden etc etc. Je zal altijd op je hoede moeten zijn niets verkeerd te doen, je wordt meteen opgepakt, etc etc.
Helemaal waar! Gelukkig is de aanwezigheid van 'alleen DNA´ geen sluitend bewijs. Daar is wel wat meer voor nodig. Bv. o.a motief en gelegenheid.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:21 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als een dader geen bruikbaar DNA achterlaat en er is wel DNA van een ander die toevallig op die plek geweest is. Vul maar in...
Nogmaals, dit is een argument tegen DNA onderzoek an sich door situaties te schetsen waar DNA verwarring kan scheppen. Dit is niet direct een argument tegen een landelijke DNA bank, maar een argument tegen DNA onderzoek.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:21 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als een dader geen bruikbaar DNA achterlaat en er is wel DNA van een ander die toevallig op die plek geweest is. Vul maar in...
Tenzij DIE zaak op gelost is ben je niet buiten beeld.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:22 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee, onzin.
Ik ben al eens opgeroepen geweest, herhaal ik nog maar eens.
Oh ja, je wint een discussie op het internet altijd door te zeggen dat de ander het niet gaat winnen. Die regel was ik even vergeten.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:23 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Nogmaals, dit is een argument tegen DNA onderzoek an sich door situaties te schetsen waar DNA verwarring kan scheppen. Dit is niet direct een argument tegen een landelijke DNA bank, maar een argument tegen DNA onderzoek.
Dat ga je niet winnen
dus je punt is: DNA werkt een recherche onderzoek tegen? Want die discussie wil ik graaaag aangaan.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:24 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Oh ja, je wint een discussie op het internet altijd door te zeggen dat de ander het niet gaat winnen. Die regel was ik even vergeten.
Maar het gaat je wel tijd kosten, waar je anders nooit in beeld was gekomeb. En als je een overijverige OVJ of rechercheur hebt die net voor z’n promotie zit... ik heb weinig vertrouwen, het zijn ook mensen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:23 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Nogmaals, dit is een argument tegen DNA onderzoek an sich door situaties te schetsen waar DNA verwarring kan scheppen. Dit is niet direct een argument tegen een landelijke DNA bank, maar een argument tegen DNA onderzoek.
Dat ga je niet winnen
Om toch maar in te vullen: ik denk niet dat je veroordeeld zal worden op basis van wat jij schetst.
Nee, mijn DNA profiel komt niet in een database van mensen die als doel hebben om dossiers te sluiten. Mijn DNA.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:27 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
dus je punt is: DNA werkt een recherche onderzoek tegen? Want die discussie wil ik graaaag aangaan.
En waarom worden zulke fouten door overijverige rechercheurs nu niet gemaakt dan? Want nu kunnen er toch ook zat fouten worden gemaakt in DNA onderzoek? Hoezo zou een bank die foutmarge enorm gaan verhogen?quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Maar het gaat je wel tijd kosten, waar je anders nooit in beeld was gekomeb. En als je een overijverige OVJ of rechercheur hebt die net voor z’n promotie zit... ik heb weinig vertrouwen, het zijn ook mensen.
Niet precies wat ik vroeg, ik vroeg of je vindt dat DNA een onderzoek helpt.of tegenzit (gemiddeld gezien).quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:29 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee, mijn DNA profiel komt niet in een database van mensen die als doel hebben om dossiers te sluiten. Mijn DNA.
Er zijn eikels waardoor mogelijk onschuldigen slachtoffer worden, maar er zijn ook slachtoffers waarvan nooit een dader veroordeeld wordt. Wat vind je belangrijker....quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Maar het gaat je wel tijd kosten, waar je anders nooit in beeld was gekomeb. En als je een overijverige OVJ of rechercheur hebt die net voor z’n promotie zit... ik heb weinig vertrouwen, het zijn ook mensen.
Er worden idd veel fouten gemaakt, des te meer reden om geen DNA af te staan.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 01:31 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
En waarom worden zulke fouten door overijverige rechercheurs nu niet gemaakt dan? Want nu kunnen er toch ook zat fouten worden gemaakt in DNA onderzoek? Hoezo zou een bank die foutmarge enorm gaan verhogen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |