abonnement Unibet Coolblue
pi_187849957
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 18:53 schreef praadje het volgende:

[..]

Nooit geweten dat egels verschillende vormen kunnen hebben.
Links is nog opgerold, Patricia trok net een sprintje.
pi_187849966
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 18:57 schreef Koettie het volgende:

[..]

Links is nog opgerold, Patricia trok net een sprintje.
Ahh vandaar. Thanks voor de uitleg.
  woensdag 10 juli 2019 @ 18:58:30 #253
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187849978
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2019 09:53 schreef valentijn101 het volgende:

Let op als ze je een koppeltje proberen aan te smeren _O-
Hahaha _O-

^O^
Resistance is futile.
pi_187874080
Er stak de laatste weken al enkele keren een egel over door m'n tuin (buitenlampjes gingen aan).

En rond de voedersilo's voor de tuinvogels hoorde ik ook al regelmatig smakkende geluiden, dus ik wist dat er een egel zat...

Vanavond was het nog wat lawaaieriger...

Er zaten dan ook 3 egels en ze waren niet heel blij met elkaar want er werd nogal wat geduwd :+



Deze was het minst verlegen en begon direct te eten toen ik wat pinda's strooide :D

  zondag 14 juli 2019 @ 21:27:22 #255
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_187925662
Hier gaat iets gruwelijk mis! http://www.dumpert.nl/mediabase/7720139/8de5623e
  zondag 14 juli 2019 @ 21:35:18 #256
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187925796
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 00:07 schreef MaGNeT het volgende:
Er stak de laatste weken al enkele keren een egel over door m'n tuin (buitenlampjes gingen aan).

En rond de voedersilo's voor de tuinvogels hoorde ik ook al regelmatig smakkende geluiden, dus ik wist dat er een egel zat...

Vanavond was het nog wat lawaaieriger...

Er zaten dan ook 3 egels en ze waren niet heel blij met elkaar want er werd nogal wat geduwd :+

[ afbeelding ]

Deze was het minst verlegen en begon direct te eten toen ik wat pinda's strooide :D

[ afbeelding ]
Oh, wat cool! Egelhuisje neerzetten? Ik ben een beetje jaloers, ik hoop vurig dat hier ook een egel komt wonen maar ik heb er de tuin niet echt naar.
Resistance is futile.
  zondag 14 juli 2019 @ 21:37:01 #257
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187925827
quote:
Oh, wat lief!
Resistance is futile.
pi_187926047
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 00:07 schreef MaGNeT het volgende:
Er stak de laatste weken al enkele keren een egel over door m'n tuin (buitenlampjes gingen aan).

En rond de voedersilo's voor de tuinvogels hoorde ik ook al regelmatig smakkende geluiden, dus ik wist dat er een egel zat...

Vanavond was het nog wat lawaaieriger...

Er zaten dan ook 3 egels en ze waren niet heel blij met elkaar want er werd nogal wat geduwd :+

[ afbeelding ]

Deze was het minst verlegen en begon direct te eten toen ik wat pinda's strooide :D

[ afbeelding ]
Egel familie!! Wat super leuk! :d
pi_187926424
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 00:07 schreef MaGNeT het volgende:
Er stak de laatste weken al enkele keren een egel over door m'n tuin (buitenlampjes gingen aan).

En rond de voedersilo's voor de tuinvogels hoorde ik ook al regelmatig smakkende geluiden, dus ik wist dat er een egel zat...

Vanavond was het nog wat lawaaieriger...

Er zaten dan ook 3 egels en ze waren niet heel blij met elkaar want er werd nogal wat geduwd :+

[ afbeelding ]

Deze was het minst verlegen en begon direct te eten toen ik wat pinda's strooide :D

[ afbeelding ]
Te schattig O+
pi_187930703
De egel is een insecteneter...
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_187930751
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 21:47 schreef Koettie het volgende:

[..]

Egel familie!! Wat super leuk! :d
Een egel is geen groepsdier en heeft ook geen territorium. Het houden van wilde dieren zoals egels heeft meer te maken met de persoonlijke menselijke behoefte om zichzelf als verzorgster op te stellen, dan het wel en wee van wilde dieren te koesteren.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  maandag 15 juli 2019 @ 09:49:29 #262
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_187930752
Is er al een update over Prikkie :?
Gewicht, ouderdom, plek waar hij staat, etc :7
pi_187931108
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 09:45 schreef cempexo het volgende:
De egel is een insecteneter...
Ze eten ook noten, eieren en fruit als het ze uit komt. Of salamanders oid. Voornamelijk vlees wel.
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 09:49 schreef cempexo het volgende:

[..]

Een egel is geen groepsdier en heeft ook geen territorium. Het houden van wilde dieren zoals egels heeft meer te maken met de persoonlijke menselijke behoefte om zichzelf als verzorgster op te stellen, dan het wel en wee van wilde dieren te koesteren.
Egels zijn idd solitair, maar kan een moeder met jongen zijn. Anders zie je ze niet zo snel bij elkaar. Misschien in de paartijd, dat weet ik niet.

En weet niet of 't laatst op mij slaat maar ik' hou' geen egels als huisdier. Ze wonen in de tuin tot ze dik genoeg zijn. Ik weeg en voer alleen zodat ze weer uitgezet kunnen worden in het wild.
pi_187931368
quote:
6s.gif Op maandag 15 juli 2019 09:49 schreef ikweethetookniet het volgende:
Is er al een update over Prikkie :?
Gewicht, ouderdom, plek waar hij staat, etc :7
Prikkie staat lekker in de huiskamer tussen al m'n Kamerplantjes. Is al flink op leeftijd, komt oorspronkelijk uit België. Via marktplaats naar de vriend van m'n moeder verhuisd. Nu lekker tussen de katten en planten z'n oude dag uitleven.


Ook even goed ontstoft!
pi_187931557
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 10:16 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ze eten ook noten, eieren en fruit als het ze uit komt. Of salamanders oid. Voornamelijk vlees wel.
[..]

Egels zijn idd solitair, maar kan een moeder met jongen zijn. Anders zie je ze niet zo snel bij elkaar. Misschien in de paartijd, dat weet ik niet.

En weet niet of 't laatst op mij slaat maar ik' hou' geen egels als huisdier. Ze wonen in de tuin tot ze dik genoeg zijn. Ik weeg en voer alleen zodat ze weer uitgezet kunnen worden in het wild.
Dat laatste...nee hoor, ik word nooit persoonlijk op een forum.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_187931834
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 10:46 schreef cempexo het volgende:

[..]

Dat laatste...nee hoor, ik word nooit persoonlijk op een forum.
Dan kan ik het niet zo goed plaatsen. Wilde egels als huisdier is sowieso niet toegestaan in Nederland. Die witte tamme wel volgens mij maar daar heb ik geen ervaring mee.
pi_187932011
Mijn Duitse Herder spoort ze hier regelmatig in de tuin of in de bossen op. Die vervolgens nieuwsgierig aan elkaar snuffelen of toch maar even een gepaste afstand houden.

Soms lukt het hem om een opgerolde egel in zijn bek te pakken er er mee aan het lopen gaat.

Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  donderdag 18 juli 2019 @ 12:32:37 #268
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_187984879
Het gaat uiterst beroerd met de egel; zo kunnen we hem helpen

In Nederland worden er naar schatting jaarlijks meer dan 135.000 egels doodgereden. Egelsnelwegen moeten redding brengen.

De zaag ligt nog op de tuintafel, als Bert Jonkers met enige trots het bordje ‘Egelsnelweg’ op zijn schutting spijkert. “Het gat in de buitenschutting had ik al, maar dat in de afscheiding tussen de tuin van mijn buurman en de mijne is natuurlijk net zo belangrijk. Zo krijgen de egels twee keer zoveel veilige leefruimte. Nu zijn buurman nog. En die ernaast. En ernaast. En daar weer naast. Dan krijgt die snelweg tenminste lengte.”



https://www.topics.nl/het(...)D&utm_content=topics
pi_187984965
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 11:17 schreef cempexo het volgende:
Mijn Duitse Herder spoort ze hier regelmatig in de tuin of in de bossen op. Die vervolgens nieuwsgierig aan elkaar snuffelen of toch maar even een gepaste afstand houden.

Soms lukt het hem om een opgerolde egel in zijn bek te pakken er er mee aan het lopen gaat.

[ afbeelding ]
Als je weet dat je hond dat doet moet je hem bij je houden of is dit het zoveelste topic waar je weer even lekker probeert te trollen?

De tanden van je hond kunnen een egel behoorlijk verwonden.
I solemnly swear i'm up to no good
  donderdag 18 juli 2019 @ 12:38:28 #270
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_187984975
De habitat van de egel verdwijnt. Onze huizen, maar ook onze tuinen nemen steeds meer van de natuurlijke leefomgeving van de egel over. In tegenstelling tot wat veel mensen denken leggen egels heel wat kilometers per nacht af. Egels blijven vrijwel nooit op een plek en delen bovendien hun territorium met soortgenoten. Een schutting of een hek is een ondoordringbare barrière voor de egel. Een ‘egelsnelweg’ is dan ook geen overbodige luxe.

Met het project Egelsnelweg willen wij zorgen dat tuinen weer opengesteld en geschikt worden voor egels, zodat zij dit kunnen blijven gebruiken als leefgebied: foerageerplek, paarplek, kraamplek, nestelplek én overwinteringsplek. Doe je mee?

Vraag ons gratis actiepakketje aan!
Hang hem boven je egelsnelweg en
inspireer voorbijgangers!



_O_ _O_ _O-

https://www.egelwerkgroep.com/egelsnelweg
pi_187985015
Ik zou wel willen maar al mijn schuttingen zijn opgemetseld :{

Ik ga eens verder onderzoek doen.
I solemnly swear i'm up to no good
  donderdag 18 juli 2019 @ 12:48:08 #272
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187985132
quote:
6s.gif Op donderdag 18 juli 2019 12:38 schreef ikweethetookniet het volgende:
De habitat van de egel verdwijnt. Onze huizen, maar ook onze tuinen nemen steeds meer van de natuurlijke leefomgeving van de egel over. In tegenstelling tot wat veel mensen denken leggen egels heel wat kilometers per nacht af. Egels blijven vrijwel nooit op een plek en delen bovendien hun territorium met soortgenoten. Een schutting of een hek is een ondoordringbare barrière voor de egel. Een ‘egelsnelweg’ is dan ook geen overbodige luxe.

Met het project Egelsnelweg willen wij zorgen dat tuinen weer opengesteld en geschikt worden voor egels, zodat zij dit kunnen blijven gebruiken als leefgebied: foerageerplek, paarplek, kraamplek, nestelplek én overwinteringsplek. Doe je mee?

Vraag ons gratis actiepakketje aan!
Hang hem boven je egelsnelweg en
inspireer voorbijgangers!

[ afbeelding ]

_O_ _O_ _O-

https://www.egelwerkgroep.com/egelsnelweg
Geweldig, ik zit al een tijdje bij Six. te zeuren om een egelhuisje. We moeten nog wel even een gat in de schutting met de buren maken.
Resistance is futile.
pi_187985379
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 12:37 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Als je weet dat je hond dat doet moet je hem bij je houden of is dit het zoveelste topic waar je weer even lekker probeert te trollen?

De tanden van je hond kunnen een egel behoorlijk verwonden.
Vragen op basis van suggestief en dus onvolwassen gedrag beantwoord ik niet...
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_187985420
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 12:40 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik zou wel willen maar al mijn schuttingen zijn opgemetseld :{

Ik ga eens verder onderzoek doen.
Bel een bedrijf dat gaten in beton kan boren en maak een paar prachtige doorgangen :D
pi_187985471
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 13:05 schreef cempexo het volgende:

[..]

Vragen op basis van suggestief en dus onvolwassen gedrag beantwoord ik niet...
Als je in zoveel subfora inmiddels verhitte reacties oproept en gisteren nog een modbreak hebt gekregen, misschien wordt het dan toch eens tijd om in de spiegel te kijken ipv de vermoorde onschuld te spelen.

En ja, dat is persoonlijk bedoeld dus dat leg je vast weer naast je neer, zoals je altijd zegt te doen.
pi_187985820
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 13:08 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Bel een bedrijf dat gaten in beton kan boren en maak een paar prachtige doorgangen :D
Eerst maar eens met mijn buren overleggen ;)
Goede manier om de achterburen te leren kennen O-)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_187986059
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 13:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als je in zoveel subfora inmiddels verhitte reacties oproept en gisteren nog een modbreak hebt gekregen, misschien wordt het dan toch eens tijd om in de spiegel te kijken ipv de vermoorde onschuld te spelen.

En ja, dat is persoonlijk bedoeld dus dat leg je vast weer naast je neer, zoals je altijd zegt te doen.

Een persoon met een Bèta attitude moet zich onthouden om inhoudelijk te oordelen over het gedrag in casu bijdragen van mensen.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  Moderator donderdag 18 juli 2019 @ 13:55:55 #278
155227 crew  Guppy
dus
pi_187986165
Zullen we de prikkelbaarheid aan de egels overlaten? }:|
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zaterdag 20 juli 2019 @ 12:58:47 #279
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_188197218
Normaal gesproken zou ik nooit zomaar een account aanmaken voor 1 specifiek topic. Maar ik vind dit topic zó ontzettend leuk dat ik het echt niet kon laten.
Heel leuk om te zien dat jullie de perikelen van jullie buurtegels op de voet volgen :-D Ik volg graag mee!

Ennee, heeft één van jullie al het egelsnelweg bordje aangevraagd?

Groetjes, Merel (de coördinator van Egelwerkgroep Nederland :-))
Egels, egels en nog meer egels!
pi_188199147
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2019 23:02 schreef thehogwhisperer het volgende:
Normaal gesproken zou ik nooit zomaar een account aanmaken voor 1 specifiek topic. Maar ik vind dit topic zó ontzettend leuk dat ik het echt niet kon laten.
Heel leuk om te zien dat jullie de perikelen van jullie buurtegels op de voet volgen :-D Ik volg graag mee!

Ennee, heeft één van jullie al het egelsnelweg bordje aangevraagd?

Groetjes, Merel (de coördinator van Egelwerkgroep Nederland :-))
Leuk! Welkom!

Hier zat ook weer een stekelachtige vriend in de tuin vanavond. Voorpootjes op een laag vogeldrinkbadje, dus wss wat aan het drinken.

Wordt tijd voor een camera in de tuin :D
pi_188199345
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2019 23:02 schreef thehogwhisperer het volgende:
Normaal gesproken zou ik nooit zomaar een account aanmaken voor 1 specifiek topic. Maar ik vind dit topic zó ontzettend leuk dat ik het echt niet kon laten.
Heel leuk om te zien dat jullie de perikelen van jullie buurtegels op de voet volgen :-D Ik volg graag mee!

Ennee, heeft één van jullie al het egelsnelweg bordje aangevraagd?

Groetjes, Merel (de coördinator van Egelwerkgroep Nederland :-))
Heee wat leuk! :D

Vind die bordjes zo'n leuk idee! Ik heb er uiteraard geen, de prikkers moeten juist in m'n tuin blijven. :P
pi_188200757
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 02:14 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Leuk! Welkom!

Hier zat ook weer een stekelachtige vriend in de tuin vanavond. Voorpootjes op een laag vogeldrinkbadje, dus wss wat aan het drinken.

Wordt tijd voor een camera in de tuin :D
Ik kan je de camera's van Ring echt aanraden heel scherp beeld ook savonds/snachts
pi_188200898
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 09:58 schreef Goitske het volgende:

[..]

Ik kan je de camera's van Ring echt aanraden heel scherp beeld ook savonds/snachts
Axis of Hikvision, sluit goed aan bij m'n NAS ;)
  dinsdag 30 juli 2019 @ 20:18:17 #285
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188209807
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2019 23:02 schreef thehogwhisperer het volgende:
Normaal gesproken zou ik nooit zomaar een account aanmaken voor 1 specifiek topic. Maar ik vind dit topic zó ontzettend leuk dat ik het echt niet kon laten.
Heel leuk om te zien dat jullie de perikelen van jullie buurtegels op de voet volgen :-D Ik volg graag mee!

Ennee, heeft één van jullie al het egelsnelweg bordje aangevraagd?

Groetjes, Merel (de coördinator van Egelwerkgroep Nederland :-))
Welkom! Ik zal m'n vent eens vragen of hij onder de Henkboom een gat wil maken.
Resistance is futile.
  dinsdag 30 juli 2019 @ 20:37:23 #286
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_188210416
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 06:06 schreef Koettie het volgende:
Vind die bordjes zo'n leuk idee! Ik heb er uiteraard geen, de prikkers moeten juist in m'n tuin blijven. :P
Zonder bordje wisten ze toch wel te ontsnappen :P
pi_188210790
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2019 23:02 schreef thehogwhisperer het volgende:
Normaal gesproken zou ik nooit zomaar een account aanmaken voor 1 specifiek topic. Maar ik vind dit topic zó ontzettend leuk dat ik het echt niet kon laten.
Heel leuk om te zien dat jullie de perikelen van jullie buurtegels op de voet volgen :-D Ik volg graag mee!

Ennee, heeft één van jullie al het egelsnelweg bordje aangevraagd?

Groetjes, Merel (de coördinator van Egelwerkgroep Nederland :-))
nog niet. Ik zal komende week eens een foto van de doorgang maken.
wel alvast een foto van een snelweggebruiker O+
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_188210806
quote:
6s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 20:37 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Zonder bordje wisten ze toch wel te ontsnappen :P
Haha ja true. Nu netjes dichtgemaakt dus alleen een echte tovenaar komt er nog uit!
pi_188210829
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 20:51 schreef Koettie het volgende:

[..]

Haha ja true. Nu netjes dichtgemaakt dus alleen een echte tovenaar komt er nog uit!
Volgende plegel gaat Tita heten O~)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_188210970
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 20:51 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Volgende plegel gaat Tita heten O~)
Of Gandalf O~)
  dinsdag 30 juli 2019 @ 23:26:53 #291
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_188214602
Of Merlijn of Harry.. :s)
  donderdag 1 augustus 2019 @ 18:19:54 #292
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_188239078
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 1 augustus 2019 @ 18:26:54 #293
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_188239181
2019 IS HET JAAR VAN DE EGEL!
HELP JE MEE?

Onze Jaar van de Egel T-shirts zijn biologisch,

limited edition en 100% van de opbrengst gaat naar de bescherming van onze Nederlandse egel!

https://www.egelwerkgroep.com/shop
pi_188242879
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 20:50 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

nog niet. Ik zal komende week eens een foto van de doorgang maken.
[ afbeelding ] wel alvast een foto van een snelweggebruiker O+
Oh had deze foto helemaal gemist. Wat een mooi exemplaar O+
  donderdag 1 augustus 2019 @ 22:06:50 #295
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_188243635
Ik had 2 dagen geleden 2 egels in de tuin. Liet de kat naar buiten s'nachts en schrok me wild, dacht er er een hijgende engerd in mijn tuin stond. Maar het waren 2 lawaaimakende egels. Vond het al vreemd dat het voerbakje van de poes altijd schoon op was, ze blieft normaal geen kruimels. Dus ook maar een waterbakje er bij gezet. De buren waren er ook wakker van geworden en hadden al met een zaklamp in mijn tuin lopen schijnen om te kijken waar het lawaai vandaan kwam. Zit na te denken over een egelhuisje maar heb er niet echt een goede plek voor en ik woon aan een een bosrandje dus denk dat dat eerder de voorkeur heeft.
  zondag 25 augustus 2019 @ 23:04:17 #296
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_188626054
Egbert-Jan was er weer, heel luidruchtig de katten brokjes opeten, de kat heeft even gekeken en ging weer naar binnen. De egel komt nu elke nacht heb ik het vermoeden.
pi_188628302
Egbert Jan heeft het goed getroffen bij jouw dan. Wat leuk, een vaste bezoeker.
  maandag 26 augustus 2019 @ 07:08:24 #298
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188628577
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 23:04 schreef krijtlijk het volgende:
Egbert-Jan was er weer, heel luidruchtig de katten brokjes opeten, de kat heeft even gekeken en ging weer naar binnen. De egel komt nu elke nacht heb ik het vermoeden.
Wat leuk! Ik zou wel gewoon egelhuisje neerzetten en ook voer en water. Als ze toch al regelmatig komen, dan kunnen ze je best helpen met elke dag slakken vangen enzo.
Resistance is futile.
  maandag 26 augustus 2019 @ 20:45:52 #299
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_188638648
Waar kan ik een foto uploaden? Deed het eerder via tinypic maar die werkt niet meer. Heb nog een zelfgetimmerd nachthok voor een konijn hier staan, misschien hebben jullie ideeën hoe ik die kan ombouwen om het geschikt te maken voor een egel...
pi_188639213
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 20:45 schreef krijtlijk het volgende:
Waar kan ik een foto uploaden? Deed het eerder via tinypic maar die werkt niet meer. Heb nog een zelfgetimmerd nachthok voor een konijn hier staan, misschien hebben jullie ideeën hoe ik die kan ombouwen om het geschikt te maken voor een egel...
Imgur werkt wel fijn :)
I solemnly swear i'm up to no good
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')