abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181325349
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2018 16:41 schreef Manke het volgende:

[..]

Ik heb er geen kaas van gegeten, wil je uitleggen hoe dít stukje gnostisch is?
Op internet lees ik iets anders onder gnostiek en kan het niet verbinden met dit.
Probeer dan eens een andere site of lees er eens een boek over.
  maandag 20 augustus 2018 @ 16:47:31 #152
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181325378
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 16:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

JG geloven dit wel inderdaad.
Nee, voor hen is het Woord geschapen en is het een engel.
  maandag 20 augustus 2018 @ 16:48:40 #153
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181325412
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 16:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Gnostiek heeft er dan ook geen moer mee te maken...
Dacht ik ook, vroeg me af waarom hij dat er wel in ziet.
  maandag 20 augustus 2018 @ 16:50:07 #154
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_181325473
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 16:42 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dank voor je uiteenzetting.

Mocht jouw optie 3 "alléén" overblijven dan blijft het opmerkelijk dat deze frase maar op één plek in de schrift voorkomt én dat de discipelen dit klaarblijkelijk volkomen genegeerd hebben en alleen maar in Jezus'naam doopten. Dan zou het meer voor de hand liggen dat Jezus hen dat ook daadwerkelijk had opgedragen en dat ligt ook meer in de opbouw van het hoofdstuk en in lijn met Zijn boodschap."Ik"ben de Weg, "niemand komt tot God dan door Mij", " Mij is gegeven alle macht" etc etc.

Het zou ook nog kunnen dat Eusebius werkelijk een versie had met de verkort versie.
Maar de evangeliën hebben wel meer zaken die slechts in de ene voor komt en in de andere niet. Waarom de 'doopformule' hier anders in zou zijn is mij een raadsel, ténzij men er een triniteitsleer in wíl lezen... en de vraag is of de auteur van het evangelie dat voor ogen had.

Maar laten we aannemen dat Matt. 28,19 een latere aanvulling is, en wel specifiek een aanvulling na het eerste concilie van Nicea. Allereerst is de link met dat concilie wat vreemd, want daar ging het niet om de triniteitsleer maar om de gedaante van Jezus (altijd goddelijk samen met God, of geschapen door God en God zelf geworden).

Maar veel prangender is dan de vraag: waarom heeft men enkel Matt. 28,19 toegevoegd? Zou het niet veel logischer zijn - als er hier sprake was van een ingreep om een 'nieuw dogma' in te voeren - dat men dat in andere evangeliën en epistels ook had gedaan? Dat men Handelingen had aangepast? Waarom alleen Matteüs?

En ook: zou dat niet uitermate opvallend zijn? Zou vooral goede ammunitie voor de latere anti-trinitariërs zijn: "Jullie hebben de geschriften aangepast". Maar van alle verwijten die deze groep maakte, was dat er geen van. Waarschijnlijk omdat anti-trinitariërs net als trinitariërs in eerste instantie helemaal geen triniteitsleer in de verzen zagen, en waarschijnlijk omdat beide beschikking hadden over hetzelfde 'doopformule'-bevattende stuk.

Tenslotte zou zo'n ingreep moeten betekenen dat alle andere verwijzingen naar Matt. 28,19 daterend van voor Eusebius ook zijn vervalst.

Dit alles in ogenschouw nemende, blijf ik de stelling dat er sprake is van parafrasering nog steeds de meest schappelijke.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 20 augustus 2018 @ 16:54:07 #155
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181325613
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2018 16:47 schreef Manke het volgende:

[..]

Nee, voor hen is het Woord geschapen en is het een engel.
Ja de eerste schepping van God. Bij hen is Jezus dan ook géén God.
pi_181325691
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 16:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Gnostiek heeft er dan ook geen moer mee te maken...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Valentinus_(gnostiek)
https://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_John#Gnostic_elements
pi_181325717
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2018 16:48 schreef Manke het volgende:

[..]

Dacht ik ook, vroeg me af waarom hij dat er wel in ziet.
Misschien omdat ik er wat meer over weet dan jij.
  maandag 20 augustus 2018 @ 17:05:56 #158
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181325975
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 16:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Maar de evangeliën hebben wel meer zaken die slechts in de ene voor komt en in de andere niet. Waarom de 'doopformule' hier anders in zou zijn is mij een raadsel, ténzij men er een triniteitsleer in wíl lezen... en de vraag is of de auteur van het evangelie dat voor ogen had.
Het raadsel voor mij is het afwijkend gedrag van de apostelen. Die hadden nog geen Mattheus om in te lezen en moesten het doen met de herinnering. Die natuurlijk nog erg vers was.. :P .

Hard bewijs hebben we helaas niet.
quote:
Maar laten we aannemen dat Matt. 28,19 een latere aanvulling is, en wel specifiek een aanvulling na het eerste concilie van Nicea. Allereerst is de link met dat concilie wat vreemd, want daar ging het niet om de triniteitsleer maar om de gedaante van Jezus (altijd goddelijk samen met God, of geschapen door God en God zelf geworden).

Maar veel prangender is dan de vraag: waarom heeft men enkel Matt. 28,19 toegevoegd? Zou het niet veel logischer zijn - als er hier sprake was van een ingreep om een 'nieuw dogma' in te voeren - dat men dat in andere evangeliën en epistels ook had gedaan? Dat men Handelingen had aangepast? Waarom alleen Matteüs?
Geldig argument, maar dat zou je dan ook kunnen weggen van het Comma Johanneum bijvoorbeeld. Waarvan wel bewezen is dat het inlassing is om de triniteitsleer te legitimeren.
quote:
En ook: zou dat niet uitermate opvallend zijn? Zou vooral goede ammunitie voor de latere anti-trinitariërs zijn: "Jullie hebben de geschriften aangepast". Maar van alle verwijten die deze groep maakte, was dat er geen van. Waarschijnlijk omdat anti-trinitariërs net als trinitariërs in eerste instantie helemaal geen triniteitsleer in de verzen zagen, en waarschijnlijk omdat beide beschikking hadden over hetzelfde 'doopformule'-bevattende stuk.

Tenslotte zou zo'n ingreep moeten betekenen dat alle andere verwijzingen naar Matt. 28,19 daterend van voor Eusebius ook zijn vervalst.

Dit alles in ogenschouw nemende, blijf ik de stelling dat er sprake is van parafrasering nog steeds de meest schappelijke.
idem
  maandag 20 augustus 2018 @ 17:07:28 #159
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181326019
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 16:57 schreef ATON het volgende:

[..]

Misschien omdat ik er wat meer over weet dan jij.
Maar begrijp je het ook? :P
  maandag 20 augustus 2018 @ 17:07:40 #160
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_181326029
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 17:05 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het raadsel voor mij is het afwijkend gedrag van de apostelen. Die hadden nog geen Mattheus om in te lezen en moesten het doen met de herinnering. Die natuurlijk nog erg vers was.. :P .

Hard bewijs hebben we helaas niet.

[..]

Geldig argument, maar dat zou je dan ook kunnen weggen van het Comma Johanneum bijvoorbeeld. Waarvan wel bewezen is dat het inlassing is om de triniteitsleer te legitimeren.

[..]

idem
Dat klopt, omdat het tastbaar te bewijzen is dat de Comma is toegevoegd. Het comma wordt bijvoorbeeld door geen enkele kerkvader geciteerd.

Maar die tastbaarheid hebben we bij Matt. 28,19 niet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 20 augustus 2018 @ 17:24:14 #161
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181326493
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 17:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat klopt, omdat het tastbaar te bewijzen is dat de Comma is toegevoegd. Het comma wordt bijvoorbeeld door geen enkele kerkvader geciteerd.

Maar die tastbaarheid hebben we bij Matt. 28,19 niet.
Wat is jouw idee over het gedrag der apostelen?
  maandag 20 augustus 2018 @ 17:25:40 #162
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_181326530
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 17:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wat is jouw idee over het gedrag der apostelen?
Wat het dopen betreft?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 20 augustus 2018 @ 17:28:30 #163
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181326624
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 17:25 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wat het dopen betreft?
aub
  maandag 20 augustus 2018 @ 17:44:34 #164
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_181326992
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 17:28 schreef hoatzin het volgende:

[..]

aub
Ik denk dat er helemaal geen 'doopformule' als zodanig bestond, en dat Matt. 28,19 in die zin zo ook niet is opgevat, niet in het begin in ieder geval. Dat er gedoopt moest worden om deelachtig te zijn aan het heil, staat buiten kijf. Met welke woorden als decisieve factor? Volgens mij leefde dat geheel niet.

In Handelingen 19,2-3 zien we het volgende:

"Daar ontmoette hij enige leerlingen, aan wie hij vroeg: “Hebt gij de heilige Geest ontvangen toen ge het geloof hebt aangenomen?” Zij antwoordden: “Wij hebben niet eens gehoord dat er een heilige Geest bestaat.” Toen zei hij: “Hoe zijt ge dan gedoopt?” Ze antwoordden: “Met het doopsel van Johannes.”

Los gezien van de hele idee van een triniteitsleer, is er m.i. sprake van een opkomend ritueel dat in de vroegste kerk nog lang niet onderhevig was aan formules van welke vorm dan ook, en werden beide gebruikt. (En misschien nog wel meer). Dat is overigens ook waar Harnack naar verwijst op de tweede pagina die ik heb geupload.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 20 augustus 2018 @ 18:00:02 #165
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181327346
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 17:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik denk dat er helemaal geen 'doopformule' als zodanig bestond, en dat Matt. 28,19 in die zin zo ook niet is opgevat, niet in het begin in ieder geval. Dat er gedoopt moest worden om deelachtig te zijn aan het heil, staat buiten kijf. Met welke woorden als decisieve factor? Volgens mij leefde dat geheel niet.

In Handelingen 19,2-3 zien we het volgende:

"Daar ontmoette hij enige leerlingen, aan wie hij vroeg: “Hebt gij de heilige Geest ontvangen toen ge het geloof hebt aangenomen?” Zij antwoordden: “Wij hebben niet eens gehoord dat er een heilige Geest bestaat.” Toen zei hij: “Hoe zijt ge dan gedoopt?” Ze antwoordden: “Met het doopsel van Johannes.”

Los gezien van de hele idee van een triniteitsleer, is er m.i. sprake van een opkomend ritueel dat in de vroegste kerk nog lang niet onderhevig was aan formules van welke vorm dan ook, en werden beide gebruikt. (En misschien nog wel meer). Dat is overigens ook waar Harnack naar verwijst op de tweede pagina die ik heb geupload.
In het begin, de tijd van Handelingen, was er nog geen Mattheus 28 dus daar waren nog geen opvattingen over.

Zeg eens eerlijk, zou je het niet logischer hebben gevonden als daar had gestaan "in mijn naam", mede door wat in Handelingen en de brieven staat?
  maandag 20 augustus 2018 @ 18:06:35 #166
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_181327475
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 18:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

In het begin, de tijd van Handelingen, was er nog geen Mattheus 28 dus daar waren nog geen opvattingen over.

Zeg eens eerlijk, zou je het niet logischer hebben gevonden als daar had gestaan "in mijn naam", mede door wat in Handelingen en de brieven staat?
Matteüs en Handelingen zijn beide geschreven tussen 80 en 90 na Christus; wat zij beschrijven is in deze minder relevant dan wanneer zij dat hebben geschreven. Dit lijkt mij namelijk veel eerder een bewijs voor het gegeven dat er in de die tijd nog helemaal geen doopformules - laat staan als vaststaand al dan niet trinitair dogma - golden, en de opkomende ritus (zie Harnack) in verschillende bewoordingen werd uitgevoerd.

Het is mij wederom niet te doen om de inhoud van de tekst (doopformule of niet), maar de integriteit van het evangelie van Matteüs. En tot op heden zie ik geen reden om het volledig evangelie (zoals we dat ook wat de oudste geschriften aangaat enkel kennen, en waar reeds voor Eusebius uit geciteerd wordt, dit i.t.t. de 'korte' versie van Eusebius) in twijfel te trekken.

De bewijslast ontbreekt simpelweg.

Maar over logisch gesproken: hoe logisch is het dan dat de 'vervalsers' Matt. 28,19 hebben toegevoegd, maar Handelingen hebben laat staan?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_181328862
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 18:00 schreef hoatzin het volgende:

Nu loop je op de feiten vooruit. Over doopsel is er eerst sprake bij Johannes de Doper. Dopen is een verbintenis aangaan en symbolisch het verleden wegwassen. Tot wat verbonden deze dopelingen zich ? Tot het christendom wat nog niet bestond? De reden voor deze doop moet eerst beantwoord worden om dan pas de volgende stap te zetten naar Mattheus.
  maandag 20 augustus 2018 @ 19:19:42 #168
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181329518
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 18:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Matteüs en Handelingen zijn beide geschreven tussen 80 en 90 na Christus; wat zij beschrijven is in deze minder relevant dan wanneer zij dat hebben geschreven. Dit lijkt mij namelijk veel eerder een bewijs voor het gegeven dat er in de die tijd nog helemaal geen doopformules - laat staan als vaststaand al dan niet trinitair dogma - golden, en de opkomende ritus (zie Harnack) in verschillende bewoordingen werd uitgevoerd.

Het is mij wederom niet te doen om de inhoud van de tekst (doopformule of niet), maar de integriteit van het evangelie van Matteüs. En tot op heden zie ik geen reden om het volledig evangelie (zoals we dat ook wat de oudste geschriften aangaat enkel kennen, en waar reeds voor Eusebius uit geciteerd wordt, dit i.t.t. de 'korte' versie van Eusebius) in twijfel te trekken.

De bewijslast ontbreekt simpelweg.

Maar over logisch gesproken: hoe logisch is het dan dat de 'vervalsers' Matt. 28,19 hebben toegevoegd, maar Handelingen hebben laat staan?
Ben met je eens dat dat ook onlogisch is.

Je opmerking dat om het hele evangelie van Mattteus dus als "betrouwbaar" te duiden vind ik wat twijfelachtig. Ook in andere evangelies is geknoeid, zoals in Marcus.
  maandag 20 augustus 2018 @ 19:21:00 #169
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181329559
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 19:01 schreef ATON het volgende:

[..]

Nu loop je op de feiten vooruit. Over doopsel is er eerst sprake bij Johannes de Doper. Dopen is een verbintenis aangaan en symbolisch het verleden wegwassen. Tot wat verbonden deze dopelingen zich ? Tot het christendom wat nog niet bestond? De reden voor deze doop moet eerst beantwoord worden om dan pas de volgende stap te zetten naar Mattheus.
De apostelen doopten in Jezus'naam.
  maandag 20 augustus 2018 @ 19:21:13 #170
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_181329568
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 19:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ben met je eens dat dat ook onlogisch is.

Je opmerking dat om het hele evangelie van Mattteus dus als "betrouwbaar" te duiden vind ik wat twijfelachtig. Ook in andere evangelies is geknoeid, zoals in Marcus.
Dat kan, maar mij gaat het hier niet om het WAT van het evangelie, maar het WANNEER. En ik zie voor nu totaal geen aanleiding om, zoals wel bij het Comma, op basis van dubieuze en zelfs frauduleuze bronnen en tegen de consensus in Matteüs als onecht dan wel vervalst te zien.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 20 augustus 2018 @ 19:47:38 #171
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_181330404
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 19:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat kan, maar mij gaat het hier niet om het WAT van het evangelie, maar het WANNEER. En ik zie voor nu totaal geen aanleiding om, zoals wel bij het Comma, op basis van dubieuze en zelfs frauduleuze bronnen en tegen de consensus in Matteüs als onecht dan wel vervalst te zien.
Ik heb gelezen dat de consensus is dat het gedeelte is toegevoegd.
Ergens anders heb ik gelezen dat de consensus is dat we niet met zekerheid kunnen stellen of de tekst is aangevuld of niet.
Jij hebt schijnbaar ergens gelezen dat Marcus niet is aangevuld volgens de consensus.

Tja, wat moet je ermee...
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  maandag 20 augustus 2018 @ 19:48:23 #172
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_181330430
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 19:47 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik heb gelezen dat de consensus is dat het gedeelte is toegevoegd.
Ergens anders heb ik gelezen dat de consensus is dat we niet met zekerheid kunnen stellen of de tekst is aangevuld of niet.
Jij hebt schijnbaar ergens gelezen dat Marcus niet is aangevuld volgens de consensus.

Tja, wat moet je ermee...
"Ik heb ergens gelezen"...

Daar kunnen we dus helemaal niks mee.

Over Marcus heb ik niets gezegd, overigens.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_181330592
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 19:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De apostelen doopten in Jezus'naam.
Dat was niet mijn vraag.
  maandag 20 augustus 2018 @ 20:07:31 #174
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_181330888
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 19:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

"Ik heb ergens gelezen"...

Daar kunnen we dus helemaal niks mee.

Over Marcus heb ik niets gezegd, overigens.
Mattheus uiteraard

O, God
Lezen is de bron van al het bijbelonderzoek. Hoe moet je anders aan je informatie komen.

Heb je het dan van horen zeggen? Hoe kom je er anders bij, of omdat je het gelezen hebt of omdat je het gehoord hebt. Zo moeilijk is dat toch niet. Of moet je hier nu ook een discussie van maken hoe de definitie gelezen verklaard moet worden.

Ik heb gewoon weer het gevoel dat je je beroept op een consensus terwijl je niet kunt onderbouwen hoe en door wie deze consensus tot stand is gekomen. En bovenal waarom uitgerekend deze consensus de enige juiste is. Ik zal er wel niet naar vragen je dit uit te leggen want dan krijg ik toch geen antwoord.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  maandag 20 augustus 2018 @ 20:08:36 #175
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_181330915
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 20:07 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Mattheus uiteraard

O, God
Lezen is de bron van al het bijbelonderzoek. Hoe moet je anders aan je informatie komen.

Heb je het dan van horen zeggen? Hoe kom je er anders bij, of omdat je het gelezen hebt of omdat je het gehoord hebt. Zo moeilijk is dat toch niet. Of moet je hier nu ook een discussie van maken hoe de definitie gelezen verklaard moet worden.

Ik heb gewoon weer het gevoel dat je je beroept op een consensus terwijl je niet kunt onderbouwen hoe en door wie deze consensus tot stand is gekomen. En bovenal waarom uitgerekend deze consensus de enige juiste is. Ik zal er wel niet naar vragen je dit uit te leggen want dan krijg ik toch geen antwoord.
Jij zegt dat er een consensus is omtrent de aanpassing van Matteüs... Ik zou zeer benieuwd zijn waar je dat gelezen hebt. Ofwel, wat is de bron?

That is all...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')