Het is met die koffie wel handig om eerst mensen leren kennen en dan is die kerk weer handig.quote:Op maandag 3 september 2018 01:35 schreef Stray_cat het volgende:
Dat is wel een beetje waar toch? Vroeger ging "je" naar de kerk of je nou wilde of niet. Maar stiekem vond je dat wel ok, want daar zag je nog eens iemand. Daarna gingen mensen bij elkaar op de koffie etc.
Ben niet gelovig, niet echt, maar ik zie wel het nut van tradities.
Er is meer aan de hand: indoctrinatie is helemaal niet nodig als je het oprecht fijn vindt. Dat het gezellig is, je vrienden en familie zijn er, het gevoel ergens bij te horen... zelfs als je het geloof onzin vindt, kan dat voldoende zijn om bij de club te blijven.quote:Op donderdag 30 augustus 2018 21:48 schreef Fir3fly het volgende:
Het omgekeerde van wat je zegt is waar, het is voor mensen juist ontzettend moeilijk om zichzelf los te maken uit omgevingen met veel druk en dogma. Iedere ex-gelovige zal je dit vertellen. Het hele doel van het 'kneden' is juist ook om mensen blijvend te binden. Het is niet voor niets dat religies het altijd zoveel mogelijk op scholen gemunt hebben. Nee, hier praat je echt onzin. Indoctrinatie werkt omdat het zo moeilijk af te schudden is. Het is ook waarom cults nog steeds bestaan.
Musical dingen enzo ook bij ons, en het is allemaal niet zo erg om lid te zijn en naar de kerk te gaan.quote:Op maandag 3 september 2018 03:44 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Er is meer aan de hand: indoctrinatie is helemaal niet nodig als je het oprecht fijn vindt. Dat het gezellig is, je vrienden en familie zijn er, het gevoel ergens bij te horen... zelfs als je het geloof onzin vindt, kan dat voldoende zijn om bij de club te blijven.
Atheïsten hier zien alleen maar indoctrinatie, onderdrukking, misbruik in de kerk, maar zijn vrij blind voor al het positieve. Dat iemand met zijn volle verstand vrijwillig is verbonden aan een kerk gaat er bij hen niet in, vooral niet omdat atheïsten geloven dat je moet geloven wat de kerk voorschrijft om aan de kerk verbonden te moeten zijn, en omdat het vermeende geloven in dat sprookjesboek van de kerk bij voorbaat al reden is tot diskwalificatie van verstandelijke vermogens.
Gelukkig zijn het in de praktijk niet de atheïsten die uitmaken wat je wel en niet mag geloven - de kerk is daar veel flexibeler in.
Cultiveer inderdaad gewoon je fijne slachtofferrol gekoppeld aan je waanbeeld dat jij, van al die miljoenen mensen, het wel echt hebt begrepen als uitverkorene.quote:Op maandag 3 september 2018 01:28 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Verloren is wat je bent Etto. Je snapt er echt niks van en maar de rollen omdraaien dus volg jij je valse kerk maar waar God van walgt en je valse bijbels. En de bijbel leert geen eigen uitleg wat denk ik niet in jou nep bijbel staat blijkbaar. En de katholieke kerk heeft geen melk in de wereldpolitiek..? welke wereld leef jij dan de Katholieke kerk heerst al erg lang achter de schermen en het herstelde Romeinse rijk komt er snel aan en gaan ze weer alle ware gelovige afslachten net als vroeger. En ware gelovigen worden door de Heilige Geest geleid en dat zijn geen katholieken want dan verlaten ze die cult heel snel!! En Openbaring bevat geen toekomstige dingen zegt ie dan ongelofelijk en laat zien dat je niks van de bijbel snapt. Mensen die niet opnieuw geboren zijn snappen het dus ook niet en verdelen het Woord van God ook niet juist en zegt God zelf. En dus dan weet je al dat jij dat niet bent,want de Heilige Geest lijdt je naar ALLE waarheid en geen nonsense.En iedere christen zal lijden ook al wonen we niet in een gevaarlijk land,slaat ook echt nergens op want verdrukking is wat iedere christen toekomt maar snap je ook niet omdat je geen kind van God bent. En wat jij gelooft over de geschiedenis is zo vals als het maar kan dus wat heb je daar dan aan behalve dan in fabeltjes geloven. Wat ik erover weet is in ieder geval nog waarheid.
Dus blijf je kop maar in het zand steken i.p.v. wakker te worden en echt gered te worden. Dus verlaat de Hoer van Babylon wat overduidelijk de R.K.K is en wordt opnieuw geboren wat 1x gebeurt en niet steeds weer en weer en weer....Anders komt Gods toorn over je heen straks in de al gebeurde grote verdrukking
Zeer christelijk dit inderdaad... Aan de vrucht zal men ze kennen.quote:Op maandag 3 september 2018 03:11 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Kruip lekker bij Etto in zijn....
Zie de slang kronkelen om het pad weer recht te breien. Om te schuddebuiken dit...quote:Op maandag 3 september 2018 01:53 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
De woorden uit Zacharia 11: 12-13 zijn niet de exacte woorden die zijn opgetekend in Mattheüs 27: 9-10. Zacharia vermeldt niet de "kinderen van Israël" en het "veld". In feite vermeldt alleen Jeremia het 'veld'. Jeremia 32: 6-10 beschrijft dat Jeremia door de Here geboden werd om een akker te kopen met zeventien sjekels zilver. Het zegt:
"En Jeremia zeide: Het woord des HEEREN is tot mij gekomen, zeggende: Zie, Hanameel, de zoon van Sallum, uw oom zal tot u komen, zeggende: Koop u mijn veld, dat in Anathoth is; want het recht der verlossing is uwe om te kopen. Zo kwam Hanameel, de zoon van mijn oom, naar mij toe in het voorhof van de gevangenis, naar het woord van de HEER, en zei tegen mij: Koop mijn veld, ik bid u, dat is in Anathoth, wat in het land van Benjamin is: want het erfrecht is van u, en de verlossing is de uwe, koop het voor uzelf. Toen wist ik dat dit het woord van de HEERE was En ik kocht het veld van Hanameel, mijn ooms zoon, die in Anathoth was, en woog hem het geld, zelfs zeventien sjekels zilver, en ik onderschreef het bewijs, en verzegelde het, en nam getuigen aan, en woog hem het geld in de weegschalen. " (Jeremia 32: 6-10)
De tekst zegt niet hoeveel zilverstukken in Jeremia's dag deze zeventien sjekel zilver bedroegen. De hoeveelheid kan gelijk zijn aan dertig zilverstukken. In elk geval, omdat alleen Jeremia verwijst naar een door God aangestelde aankoop van een veld, is de verwijzing naar Jeremia in Mattheüs 27: 9-10 zeker opzettelijk en geen schrijffout. De tekst van Mattheüs 27: 9-10 zegt "dat wat werd gesproken", niet "wat geschreven was", dus het is niet nodig om naar het exacte citaat in het boek Jeremia te zoeken. Jeremia sprak de profetie maar schreef het niet. Zacharia schreef vervolgens Jeremia's mondelinge profetie terwijl de verwijzing naar een veld werd weggelaten, omdat dat detail al in Jeremia 32: 6-10 werd beschreven.
Dus je kan het blijven proberen maar je zal altijd falen.Jullie willen alleen maar dat de bijbel fouten bevat zodat je ongestoord in zonde kan blijven leven is wat ik denk. Maar je bent al veroordeeld en alleen Jezus kan je daarbij helpen. Het woord is 100% onfeilbaar omdat God het geschreven heeft en Psalm lied 56:5 zegt ook: Ik roem in God; ik prijs 't onfeilbaar woord.
Ik denk dat dit topic meer iets van wat heb je aan de kerk, alsdat hoe gaan we om met bijbelteksten enzo?quote:Op maandag 3 september 2018 08:39 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zie de slang kronkelen om het pad weer recht te breien. Om te schuddebuiken dit...
Ik heb tig voorbeelden van dit soort fouten. Als je die allemaal wilt rechtbreien krijg je een boek dat dikker is dan de Bijbel zelf...
Ik heb je reacties op anderen ook even gelezen: één ding staat als een paal boven water: jij bent niet wat men noemt een christen! Alles wat ik bij jou lees is haat, afgunst, lijden en uiteindelijk wraak. Wat een wereldbeeld, ik heb oprecht met je te doen.
Ja het is weer aan het verzanden, zoals zo vaak. Hoort er bij...quote:Op maandag 3 september 2018 08:47 schreef kree het volgende:
[..]
Ik denk dat dit topic meer iets van wat heb je aan de kerk, alsdat hoe gaan we om met bijbelteksten enzo?
Nou we gaan meer richting TT denk?quote:Op maandag 3 september 2018 08:50 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja het is weer aan het verzanden, zoals zo vaak. Hoort er bij...
Uiteraard niet gekeken. Ik ben niet zo van de goedkope propaganda van youtube of van de bijbelquote:Op maandag 3 september 2018 01:29 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Dan heb je niet gekeken is sarcastisch bedoeld
Ik ging zelf nooit met tegenzin en luisterde ook nog naar de preek (als het niet te stoffig was). Het sociale aspect van een kerk kan ik van harte toejuichen.quote:Op maandag 3 september 2018 08:58 schreef kree het volgende:
Niemand dwingt je he. ja vroeger mss met je ouders. En dat is het hele fucking probleem. Omdatje van af kinds af aan gedwongen bent om mee te gaan.
nou dat sociale is het dus ookquote:Op maandag 3 september 2018 09:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik ging zelf nooit met tegenzin en luisterde ook nog naar de preek (als het niet te stoffig was). Het sociale aspect van een kerk kan ik van harte toejuichen.
Dat lijkt me inderdaad zinvoller, er bestaat niet zoiets als "de Bijbeluitleg". Het boek (of liever de boeken) zijn multi-interpretabel en Iedereen haalt er uit wat voor hem of haar van toepassing is.quote:Op maandag 3 september 2018 09:04 schreef kree het volgende:
[..]
nou dat sociale is het dus ookhoewel ik opzich wel geloof zelf, maar zal het niemand opdringen.
En eigenlijk doet de kerk dat ook niet. Ti's wel een gemeenschap samen.
In de kerk gaat het nu zo, helaas nog niet van een eindelangepreek af, maar ook dat is aan het veranderen naar mer verhalen uit het leven ipv bijbel uit te leggen
eensquote:Op maandag 3 september 2018 09:42 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat lijkt me inderdaad zinvoller, er bestaat niet zoiets als "de Bijbeluitleg". Het boek (of liever de boeken) zijn multi-interpretabel en Iedereen haalt er uit wat voor hem of haar van toepassing is.
Het gaat allen mis als we vanuit onze persoonlijke uitleg claims gaan doen of onze uitleg gaan opdringen aan anderen. En dat zien we maar al te vaak. Doe er zelf ook wel aan mee...quote:
Ja maar precies wat ik bedoel ook als ik zeg ga het niemand opdringen.quote:Op maandag 3 september 2018 10:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het gaat allen mis als we vanuit onze persoonlijke uitleg claims gaan doen of onze uitleg gaan opdringen aan anderen. En dat zien we maar al te vaak. Doe er zelf ook wel aan mee...![]()
(maar goed ik ben dan ook een heel slecht mens..)
Hier ga ik op in, verder vind ik het vrij nietszeggend. Een paar doeddoeners erbij, 90% van de aardbevolking op een hoop gooiend, een groot simplisme.quote:Op donderdag 30 augustus 2018 21:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Mja dit is gewoon onzin. Het omgekeerde van wat je zegt is waar, het is voor mensen juist ontzettend moeilijk om zichzelf los te maken uit omgevingen met veel druk en dogma. Iedere ex-gelovige zal je dit vertellen. Het hele doel van het 'kneden' is juist ook om mensen blijvend te binden. Het is niet voor niets dat religies het altijd zoveel mogelijk op scholen gemunt hebben. Nee, hier praat je echt onzin. Indoctrinatie werkt omdat het zo moeilijk af te schudden is. Het is ook waarom cults nog steeds bestaan.
Duh...dat niet alleen, hij zoekt ook nog ergens Mozes "om hem te doden". Een heel vreemde passage. Maar daar heb jij ongetwijfeld een logische verklaring voor.quote:Op donderdag 30 augustus 2018 21:02 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Nog zo een wijsneus. God zegt Waar bent u alleen maar omdat ze zich schaamde dat door de zonde kwam en ze zich verborgen maar natuurlijk wist God waar ze zaten duh...En Hij zou niet van de slang afweten maar denk je nou echt dat God iets ontgaat!! Hij kent al je haren op je hoofd,je hart en iedere gedachte die je hebt maar Adam en Eva kon hij niet vinden haha slecht en fout beeld heb jij van God zeg!! God houd ons hele universum bij elkaar,heeft alles gemaakt en weet alles van iedereen maar 2 mensen zou hij niet kunnen vinden en de slang zat er sneaky![]()
quote:Op maandag 3 september 2018 16:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Duh...dat niet alleen, hij zoekt ook nog ergens Mozes "om hem te doden". Een heel vreemde passage. Maar daar heb jij ongetwijfeld een logische verklaring voor.
Ik heb alvast even voor je bij Marc Verhoeven, jouw profeet, gezocht maar hij rept er niet over.
De domheid straalt er ook weer vanaf inderdaad. Alleen maar onzin komt er in zekerquote:Op maandag 3 september 2018 08:56 schreef ems. het volgende:
[..]
Uiteraard niet gekeken. Ik ben niet zo van de goedkope propaganda van youtube of van de bijbel
Van youtube of de bijbel?quote:Op dinsdag 4 september 2018 00:19 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
De domheid straalt er ook weer vanaf inderdaad. Alleen maar onzin komt er in zeker
Jij wil fouten zien maar die zijn er niet. Jij wil eigenhandig de bijbel gaan uitleggen met alleen je brein maar dat gaat nooit werken het gaat om je hart en die is verrot bij jou net als bij iedere andere ongelovige. De wereld zit in je hart niet het Woord. En ik heb geen haat noch afgunst noch wraak alleen lijden dus dat heb je ook al fout. Irriteer me mateloos aan mensen zoals jou en heeft een goeie reden. En dat jij daar haat,afgunst of wraak inziet is jou probleem niet de mijne. Ik heb er geen last van dus dat scheelt. Ik kan niet tegen misleiding en jullie zijn alleen maar met misleiding bezig,dus maar hopen dat iedereen jullie met een korreltje zout neemt want door mensen zoals jullie gaan andere misschien ook verloren. Hoe dom moet je zijn om te geloven dat er niks was en alles uit het niets is ontstaan,want dat is wat je gelooft als er geen God is.quote:Op maandag 3 september 2018 08:39 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zie de slang kronkelen om het pad weer recht te breien. Om te schuddebuiken dit...
Ik heb tig voorbeelden van dit soort fouten. Als je die allemaal wilt rechtbreien krijg je een boek dat dikker is dan de Bijbel zelf...
Ik heb je reacties op anderen ook even gelezen: één ding staat als een paal boven water: jij bent niet wat men noemt een christen! Alles wat ik bij jou lees is haat, afgunst, lijden en uiteindelijk wraak. Wat een wereldbeeld, ik heb oprecht met je te doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |