Dat ben ik met je eens. Maar weet jij hoe die tradities zijn ontstaan?quote:Op dinsdag 31 juli 2018 17:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Schrift en traditie, eveneens reeds ettelijke malen verteld.
Wat je er verder van vindt kan me bar weinig schelen; maar ik herhaal maar weer eens dat er in de vroege kerk helemaal geen sola scriptura was, de canon pas in 393 werd vastgesteld en dat de vroege kerk t.a.t. gebruik heeft gemaakt van schrift en traditie.
Ik ben niet geïnteresseerd, niet in jouw uitleg en ook niet in jouw kerkvaders.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 17:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De kerkvaders gingen Constantijn vooraf.
Zeg eens ATON, welke kerkvaders heb jij überhaupt ooit gelezen?
Apostolische overlevering. Mondeling en schriftelijk.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 17:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Maar weet jij hoe die tradities zijn ontstaan?
Dat begrijp ik. Zij leggen namelijk een bom onder je belachelijke theorieën.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 17:57 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik ben niet geïnteresseerd, niet in jouw uitleg en ook niet in jouw kerkvaders.
Maar jehebt er nog geen enkel van gelezen.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 17:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Overigens, lees ik nu goed dat we volgens hoatzin gewoon moeten 'wachten' op vondsten?
Zo snap ik wel waarom die boeken van Vergeer het zo goed doen; speculatie als waarheidsbevinding.
Lulkoek !!quote:Op dinsdag 31 juli 2018 17:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Integendeel, de zondagsheiliging dateert van voor Constantijn.
Ik kan wel weer een keur aan antieke kerkvaders citeren, die al eeuwen voor Constantijn de 'achtste dag', zondag, aanhalen als de heilige dag voor christenen, maar ik heb zo'n vermoeden dat een zwaaismiley het enige resultaat zal zijn.
Ik heb weinig aan pseudo-historie geschreven door linguïsten met een agenda.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 17:58 schreef ATON het volgende:
[..]
Maar jehebt er nog geen enkel van gelezen.
Dus wordt toch de Bijbel er bij gesleept. En de motivatie die wordt aangevoerd is zeer twijfelachtig en geen reden of opdracht om de sabbat te vervangen.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 17:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
"Maar Zondag is de dag waarop wij onze gezamenlijke bijeenkomsten houden, omdat het de eerste dag is waarop God, door een verandering in duisternis en materie aan te brengen, de wereld schiep; en Jezus Christus onze Heiland op diezelfde dag verrees uit de dood."
Justin de Martelaar, Eerste Apologie, hoofdstuk 67. Datum: 155 na Christus.
Zeg eens ATON, wanneer regeerde Constantijn?
Nee hoor. Ik heb reeds Justinus de Martelaar voor je opgezocht. 155 na Christus. Kan eventueel nog de Didaché, pseudo-Barnabas, Ignatius en Origenes erbij pakken, maar zoals ik al dacht negeer je alles volledig.quote:
Irrelevant; wat hier het vraagstuk is, is of de vroege kerk de Zondag reeds zag als heilige dag of niet. Volgens ATON en de brigade aan pseudo-historici die iets teveel Zeitgeist hebben gekeken was dat allemaal een politiek ideetje van Constantijn; de kerkvaders logenstraffen die ridicule idee.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:00 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dus wordt toch de Bijbel er bij gesleept. En de motivatie die wordt aangevoerd is zeer twijfelachtig en geen reden of opdracht om de sabbat te vervangen.
De pot verwijt de ketel niet gelezen te hebben.... als je denkt dat Vergeer uitsluitend speculeert (hij speculeert wel degelijk) dan heb je het mis. En doen zijn boeken het zo goed..?quote:Op dinsdag 31 juli 2018 17:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Overigens, lees ik nu goed dat we volgens hoatzin gewoon moeten 'wachten' op vondsten?
Zo snap ik wel waarom die boeken van Vergeer het zo goed doen; speculatie als waarheidsbevinding.
Nee zo zijn ze doorgegeven. Of denk je werkelijk dat Petrus dit allemaal in Roma als paus heeft opgeteld?quote:Op dinsdag 31 juli 2018 17:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Apostolische overlevering. Mondeling en schriftelijk.
Dat kan je hier allemaal in vinden, inclusief zijn spindoktors zoals Eusebius om er eentje te noemen:quote:Op dinsdag 31 juli 2018 17:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
Zeg eens ATON, wanneer regeerde Constantijn?
Ik zie de kerkvaders en academisch geschoolde bijbeldeskundigen, kerkhistorici en exegeten van een iets andere orde dan een Vergeer. Da's meer een soort Reza Aslan. Leuk hoor, maar mij iets teveel 'Kennedy werd door 67 schutters vermoord in opdracht van zijn vrouw' gelulquote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De pot verwijt de ketel niet gelezen te hebben.... als je denkt dat Vergeer uitsluitend speculeert (hij speculeert wel degelijk) dan heb je het mis. En doen zijn boeken het zo goed..?
De enige lachwekkende ben jij wel.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 17:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat begrijp ik. Zij leggen namelijk een bom onder je belachelijke theorieën.
Ik ken hier maar drie personen die hem gelezen hebben.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik zie de kerkvaders en academisch geschoolde bijbeldeskundigen, kerkhistorici en exegeten van een iets andere orde dan een Vergeer. Da's meer een soort Reza Aslan. Leuk hoor, maar mij iets teveel 'Kennedy werd door 67 schutters vermoord in opdracht van zijn vrouw' gelul
En op dit forum: kennelijk ja. Men ziet het bijna als heiligschennis om tegen de profeet in te gaan.
Wederom een niet-academisch werk als bron...quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:05 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat kan je hier allemaal in vinden, inclusief zijn spindoktors zoals Eusebius om er eentje te noemen:
https://www.standaardboek(...)ioen-van-constantijn
Ach ja, je hebt meer aan je kerkvaders.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 17:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb weinig aan pseudo-historie geschreven door linguïsten met een agenda.
Lekker jezelf belachelijk te maken. Doe zo voort.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik zie de kerkvaders en academisch geschoolde bijbeldeskundigen, kerkhistorici en exegeten van een iets andere orde dan een Vergeer. Da's meer een soort Reza Aslan. Leuk hoor, maar mij iets teveel 'Kennedy werd door 67 schutters vermoord in opdracht van zijn vrouw' gelul
En op dit forum: kennelijk ja. Men ziet het bijna als heiligschennis om tegen de profeet in te gaan.
Als historische bron, absoluut. Maar dat kun jij niet los van elkaar zien omdat jij eveneens een agenda hebt.quote:
Ik leg jou niks uit. Je kan voor mijn part de boom in !quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wederom een niet-academisch werk als bron...
Leg me eerst eens uit, ATON, hoe het kan dat kerkvaders die twee tot drie eeuwen voor Constantijn leefden zich reeds uitspraken over de Zondag als heilige dag?
Ik zie het niet als belachelijk.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Lekker jezelf belachelijk te maken. Doe zo voort.
Je kunt me ook niets uitleggen, dat is het hele punt. Je theorieën zijn keer op keer makkelijk te ontkrachten omdat ze heel makkelijk te weerleggen zijn als men belezen is.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik leg jou niks uit. Je kan voor mijn part de boom in !
En Constantijn bracht het in praktijk. Vanaf dan was zondag de rustdag.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
En wat blijkt (opnieuw)... kerkvaders die ver voor Constantijn leefden propageerden reeds die dag als heilige dag.
Nee, dat was het er al voor.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:14 schreef ATON het volgende:
[..]
En Constantijn bracht het in praktijk. Vanaf dan was zondag de rustdag.
In welk opzicht lijkt de cultus van Demeter en Persephone op het christendom? Het idee van een leven na de dood?quote:
Ik wou eigenlijk weten of Clemens een ingewijde was. Ik ken de details van die stroming niet.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
In welk opzicht lijkt de cultus van Demeter en Persephone op het christendom? Het idee van een leven na de dood?
Voor zover ik weer was hij ervan op de hoogte, maar had hij meer met de filosofie dan met mystiek. Na zijn bekering heeft hij wel veel over allerlei paganistische cultussen geschreven.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik wou eigenlijk weten of Clemens een ingewijde was. Ik ken de details van die stroming niet.
Er van op de hoogte zijn is iets heel anders dan wat ik gelezen heb, dat hij "ingewijde" was.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor zover ik weer was hij ervan op de hoogte, maar had hij meer met de filosofie dan met mystiek. Na zijn bekering heeft hij wel veel over allerlei paganistische cultussen geschreven.
En waar heb jij gelezen dat hij ingewijde was?quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er van op de hoogte zijn is iets heel anders dan wat ik gelezen heb, dat hij "ingewijde" was.
Een korte blik op de Wiki pagina van de mysteriën van Eleusis laat toch wel veel elementen zien die de RK kerk omarmt...verering van relikwieën, de wijnstok, processies, feesten voor gewijden, wedergeboorte, leven na de dood, de overgang van duister naar licht...
Dat heb ik nu niet paraat. Zal eens zoeken.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En waar heb jij gelezen dat hij ingewijde was?
Inderdaad. Opvallend veel.quote:Verder is je vergelijking wel erg makkelijk; veel van die zaken zijn eveneens te vinden in de Oosterse religies en levensvisies, van Hindoeïsme en Boeddhisme tot Jaïnisme en zelfs zorastrianisme. Zo kan je, als je wil, bepaalde varianten binnen Hindoeïsme ook wel zien als 'voorlopers van het christendom!'
De combinatie is dan wellicht uniek voor het christendom, de elementen zeker niet.quote:Het zou pas wat zijn wanneer die cultus zou bestaan uit een idee van zonde, een idee van de vleeswording van God tot mens, een idee van verzoening tussen God en de mens, een Laatste Oordeel en de hoop op eeuwig leven met God.
Ze hebben elkaar overlapt. Het is niet de, maar een voorloper. Uiteraard is de kern, de idee anders, je wilt iets nieuws te berde brengen. Maar de ingrediënten zijn duidelijk herkenbaar in andere cultussen.quote:Niets van dat alles. De kern van de cultus die je noemt is gebaseerd op de mythe van Demeter, Persephone en Hades. Nogal een bewering om van daaruit, op basis van de zaken die je noemt, het maar te bombarderen tot voorloper van het christendom.
Hoe kan dat precies een voorloper zijn als de kern anders is?quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:50 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat heb ik nu niet paraat. Zal eens zoeken.
[..]
Inderdaad. Opvallend veel.
[..]
De combinatie is dan wellicht uniek voor het christendom, de elementen zeker niet.
[..]
Ze hebben elkaar overlapt. Het is niet de, maar een voorloper. Uiteraard is de kern, de idee anders, je wilt iets nieuws te berde brengen. Maar de ingrediënten zijn duidelijk herkenbaar in andere cultussen.
Zoals het joodse geloof ten grondslag ligt aan het christendom hoewel het een heel andere kern heeft.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe kan dat precies een voorloper zijn als de kern anders is?
De stap van Jodendom naar Christendom lijkt me van een andere orde dan de stap van Demeter en Persephone naar Christendom.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 19:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zoals het joodse geloof ten grondslag ligt aan het christendom hoewel het een heel andere kern heeft.
Vooral als je niet wars bent van dogmatiek.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De stap van Jodendom naar Christendom lijkt me van een andere orde dan de stap van Demeter en Persephone naar Christendom.
Nee, vooral als je weet dat het christendom letterlijk teruggrijpt op het jodendom, met dezelfde godheid en profeten en geschriften.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Vooral als je niet wars bent van dogmatiek.
Trouwens, is het niet vreemd dat Clemens van Alexandrië in zijn uitputtende werk tegen de heidense en vooral mysterieuze religies, de Protrepticus, met geen woord over Mithra, Mithras en Mithraïsme rept?quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Vooral als je niet wars bent van dogmatiek.
Nu betrek je weer alles op Eleseus. Maar je zegt het correct: grijpt terug. Echter met een radicaal andere boodschap.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, vooral als je weet dat het christendom letterlijk teruggrijpt op het jodendom, met dezelfde godheid en profeten en geschriften.
Hoe vaak wordt er in de cult van Eleseus verwezen naar monotheïsme, verbond, zoenoffer, messias?
Ja vreemd. Waarom zou dat zijn denk je? Hij moet er notie van gehad hebben.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Trouwens, is het niet vreemd dat Clemens van Alexandrië in zijn uitputtende werk tegen de heidense en vooral mysterieuze religies, de Protrepticus, met geen woord over Mithra, Mithras en Mithraïsme rept?
Dus wat je eigenlijk zegt is dat religie an sich overlappingen heeft.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:13 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nu betrek je weer alles op Eleseus. Maar je zegt het correct: grijpt terig. Echter met een radicaal andere boodschap.
Waarschijnlijk omdat het Mithraïsme, ontstaan in Rome in de eerste eeuw na Christus, nog in een embryonaal en regionaal stadium verkeerde.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:14 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja vreemd. Waarom zou dat zijn denk je? Hij moet er notie van gehad hebben.
Ja en dat is logisch. Dat verschaft meteen autoriteit en een grondslag.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dus wat je eigenlijk zegt is dat religie an sich overlappingen heeft.
Dat is wat anders dan beweren dat het christendom een cocktail van pre-christelijke mysteriecultussen en wat dies meer zij zou zijn.
Hoe toevallig...en ook nog es in de buurt. Maar het christendom heeft ook wortels in Efeze, Athene, Alexandrië...quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat het Mithraïsme, ontstaan in Rome in de eerste eeuw na Christus, nog in een embryonaal en regionaal stadium verkeerde.
Dat correspondeert met hetgeen de bronnen aangeven: het Mithraïsme was verre van 'oeroud' en Perzisch, maar eerste eeuws en Romeins.
Of dat het niet in zijn straatje paste he? Hij was een geloofsbroeder.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat het Mithraïsme, ontstaan in Rome in de eerste eeuw na Christus, nog in een embryonaal en regionaal stadium verkeerde.
Eerder de menselijke aard.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:18 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja en dat is logisch. Dat verschaft meteen autoriteit en een grondslag.
In de buurt? Lange tijd enkel in Rome. Nogal logisch dat Clemens er geen bedreiging in zag. Voor een apologeticus die van leer trekt tegen elke denkbare heidense religie, maar het kennelijk oh zo bedreigende Mithraïsme negeert, lijkt het er meer op dat hij er simpelweg nog nooit van gehoord had.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hoe toevallig...en ook nog es in de buurt. Maar het christendom heeft ook wortels in Efeze, Athene, Alexandrië...
Wat paste niet in zijn straatje? Die brood en wijn uitspraak die voor het eerst opduikt in 1690? En wel in een pro-christelijk geschrift? En niet eens een uitspraak gedaan door Mithras maar door Zoroaster?quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Of dat het niet in zijn straatje paste he? Hij was een geloofsbroeder.
Hij trof die niet aan, hij wist van hun bestaan via Prisca en Aquila, die in 49 vanuit Rome naar Korinte waren gekomen. In 57 schrijft Paulus dan de brief aan de Romeinen.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 16:07 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je draait er weer lekker omheen. Paulus trof een christuscultus aan in Rome, waar kwam die vandaan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |