Nee, dat was het er al voor.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:14 schreef ATON het volgende:
[..]
En Constantijn bracht het in praktijk. Vanaf dan was zondag de rustdag.
In welk opzicht lijkt de cultus van Demeter en Persephone op het christendom? Het idee van een leven na de dood?quote:
Ik wou eigenlijk weten of Clemens een ingewijde was. Ik ken de details van die stroming niet.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
In welk opzicht lijkt de cultus van Demeter en Persephone op het christendom? Het idee van een leven na de dood?
Voor zover ik weer was hij ervan op de hoogte, maar had hij meer met de filosofie dan met mystiek. Na zijn bekering heeft hij wel veel over allerlei paganistische cultussen geschreven.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik wou eigenlijk weten of Clemens een ingewijde was. Ik ken de details van die stroming niet.
Er van op de hoogte zijn is iets heel anders dan wat ik gelezen heb, dat hij "ingewijde" was.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor zover ik weer was hij ervan op de hoogte, maar had hij meer met de filosofie dan met mystiek. Na zijn bekering heeft hij wel veel over allerlei paganistische cultussen geschreven.
En waar heb jij gelezen dat hij ingewijde was?quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er van op de hoogte zijn is iets heel anders dan wat ik gelezen heb, dat hij "ingewijde" was.
Een korte blik op de Wiki pagina van de mysteriën van Eleusis laat toch wel veel elementen zien die de RK kerk omarmt...verering van relikwieën, de wijnstok, processies, feesten voor gewijden, wedergeboorte, leven na de dood, de overgang van duister naar licht...
Dat heb ik nu niet paraat. Zal eens zoeken.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En waar heb jij gelezen dat hij ingewijde was?
Inderdaad. Opvallend veel.quote:Verder is je vergelijking wel erg makkelijk; veel van die zaken zijn eveneens te vinden in de Oosterse religies en levensvisies, van Hindoeïsme en Boeddhisme tot Jaïnisme en zelfs zorastrianisme. Zo kan je, als je wil, bepaalde varianten binnen Hindoeïsme ook wel zien als 'voorlopers van het christendom!'
De combinatie is dan wellicht uniek voor het christendom, de elementen zeker niet.quote:Het zou pas wat zijn wanneer die cultus zou bestaan uit een idee van zonde, een idee van de vleeswording van God tot mens, een idee van verzoening tussen God en de mens, een Laatste Oordeel en de hoop op eeuwig leven met God.
Ze hebben elkaar overlapt. Het is niet de, maar een voorloper. Uiteraard is de kern, de idee anders, je wilt iets nieuws te berde brengen. Maar de ingrediënten zijn duidelijk herkenbaar in andere cultussen.quote:Niets van dat alles. De kern van de cultus die je noemt is gebaseerd op de mythe van Demeter, Persephone en Hades. Nogal een bewering om van daaruit, op basis van de zaken die je noemt, het maar te bombarderen tot voorloper van het christendom.
Hoe kan dat precies een voorloper zijn als de kern anders is?quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:50 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat heb ik nu niet paraat. Zal eens zoeken.
[..]
Inderdaad. Opvallend veel.
[..]
De combinatie is dan wellicht uniek voor het christendom, de elementen zeker niet.
[..]
Ze hebben elkaar overlapt. Het is niet de, maar een voorloper. Uiteraard is de kern, de idee anders, je wilt iets nieuws te berde brengen. Maar de ingrediënten zijn duidelijk herkenbaar in andere cultussen.
Zoals het joodse geloof ten grondslag ligt aan het christendom hoewel het een heel andere kern heeft.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe kan dat precies een voorloper zijn als de kern anders is?
De stap van Jodendom naar Christendom lijkt me van een andere orde dan de stap van Demeter en Persephone naar Christendom.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 19:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zoals het joodse geloof ten grondslag ligt aan het christendom hoewel het een heel andere kern heeft.
Vooral als je niet wars bent van dogmatiek.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De stap van Jodendom naar Christendom lijkt me van een andere orde dan de stap van Demeter en Persephone naar Christendom.
Nee, vooral als je weet dat het christendom letterlijk teruggrijpt op het jodendom, met dezelfde godheid en profeten en geschriften.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Vooral als je niet wars bent van dogmatiek.
Trouwens, is het niet vreemd dat Clemens van Alexandrië in zijn uitputtende werk tegen de heidense en vooral mysterieuze religies, de Protrepticus, met geen woord over Mithra, Mithras en Mithraïsme rept?quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Vooral als je niet wars bent van dogmatiek.
Nu betrek je weer alles op Eleseus. Maar je zegt het correct: grijpt terug. Echter met een radicaal andere boodschap.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, vooral als je weet dat het christendom letterlijk teruggrijpt op het jodendom, met dezelfde godheid en profeten en geschriften.
Hoe vaak wordt er in de cult van Eleseus verwezen naar monotheïsme, verbond, zoenoffer, messias?
Ja vreemd. Waarom zou dat zijn denk je? Hij moet er notie van gehad hebben.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Trouwens, is het niet vreemd dat Clemens van Alexandrië in zijn uitputtende werk tegen de heidense en vooral mysterieuze religies, de Protrepticus, met geen woord over Mithra, Mithras en Mithraïsme rept?
Dus wat je eigenlijk zegt is dat religie an sich overlappingen heeft.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:13 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nu betrek je weer alles op Eleseus. Maar je zegt het correct: grijpt terig. Echter met een radicaal andere boodschap.
Waarschijnlijk omdat het Mithraïsme, ontstaan in Rome in de eerste eeuw na Christus, nog in een embryonaal en regionaal stadium verkeerde.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:14 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja vreemd. Waarom zou dat zijn denk je? Hij moet er notie van gehad hebben.
Ja en dat is logisch. Dat verschaft meteen autoriteit en een grondslag.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dus wat je eigenlijk zegt is dat religie an sich overlappingen heeft.
Dat is wat anders dan beweren dat het christendom een cocktail van pre-christelijke mysteriecultussen en wat dies meer zij zou zijn.
Hoe toevallig...en ook nog es in de buurt. Maar het christendom heeft ook wortels in Efeze, Athene, Alexandrië...quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat het Mithraïsme, ontstaan in Rome in de eerste eeuw na Christus, nog in een embryonaal en regionaal stadium verkeerde.
Dat correspondeert met hetgeen de bronnen aangeven: het Mithraïsme was verre van 'oeroud' en Perzisch, maar eerste eeuws en Romeins.
Of dat het niet in zijn straatje paste he? Hij was een geloofsbroeder.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat het Mithraïsme, ontstaan in Rome in de eerste eeuw na Christus, nog in een embryonaal en regionaal stadium verkeerde.
Eerder de menselijke aard.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:18 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja en dat is logisch. Dat verschaft meteen autoriteit en een grondslag.
In de buurt? Lange tijd enkel in Rome. Nogal logisch dat Clemens er geen bedreiging in zag. Voor een apologeticus die van leer trekt tegen elke denkbare heidense religie, maar het kennelijk oh zo bedreigende Mithraïsme negeert, lijkt het er meer op dat hij er simpelweg nog nooit van gehoord had.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hoe toevallig...en ook nog es in de buurt. Maar het christendom heeft ook wortels in Efeze, Athene, Alexandrië...
Wat paste niet in zijn straatje? Die brood en wijn uitspraak die voor het eerst opduikt in 1690? En wel in een pro-christelijk geschrift? En niet eens een uitspraak gedaan door Mithras maar door Zoroaster?quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Of dat het niet in zijn straatje paste he? Hij was een geloofsbroeder.
Hij trof die niet aan, hij wist van hun bestaan via Prisca en Aquila, die in 49 vanuit Rome naar Korinte waren gekomen. In 57 schrijft Paulus dan de brief aan de Romeinen.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 16:07 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je draait er weer lekker omheen. Paulus trof een christuscultus aan in Rome, waar kwam die vandaan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |