abonnement Unibet Coolblue
pi_180500938


Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over.
In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !



Een zonnepaneel of fotovoltaïsch paneel, kortweg PV-paneel is een paneel dat zonne-energie omzet in elektriciteit. Hiertoe wordt een groot aantal fotovoltaïsche cellen op een paneel gemonteerd. De zonne-energie die zo wordt opgevangen is een vorm van duurzame energie, met andere voor- en nadelen dan energieopwekking met fossiele brandstoffen.

Een zonnepaneel moet niet worden verward met een zonnecollector. Deze is op een ander principe gebaseerd, namelijk opwarming van een stromend medium, meestal water.

In de praktijk werkt men meestal met standaard panelen van bijvoorbeeld 60 vierkante zonnecellen van elk 156 mm zijde, wat overeenkomt met een afmeting van het paneel van ongeveer 1,6 m².

Deze panelen zijn opgebouwd uit 3 busbars, elk met 2 rijen cellen. Een standaard paneel is 100 cm bij 165 cm +/-.

Tegenwoordig zien we steeds vaker andere modellen verschijnen. Zo heeft Dunne Film een aparte afmeting. TSMC gebruikt 67cm bij 165cm en Solar Frontier gebruikt 100cm bij 125cm.



Fotovoltaïsche zonnepanelen benutten zonlicht of daglicht, waarbij door de absorptie van fotonen in de zonnecellen een spanning ontstaat die wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken.

De wijze waarop silicium is verwerkt bepaalt de kwaliteit van het paneel. Er zijn drie soorten, te weten: monokristallijn, polykristallijn en amorf (ook wel Dunne Film genoemd).

o Monokristallijn: De zonnecellen in een monokristallijn zonnepaneel bestaan uit één kristal. Het oppervlak van monokristallijne zonnecellen heeft geordende elektroden en is egaal zwart. Deze zonnepanelen hebben het hoogste rendement. Monokristallijne zonnepanelen hebben enkele procenten meer opbrengst dan polykristallijne. Deze panelen zijn duurder, maar hebben een hoger rendement per oppervlakte. De beste keuze voor het behalen van een maximale rendement en bij een beperkte ruimte.

o Polykristallijn: In een polykristallijn zonnepaneel bevinden zich zonnecellen die bestaan uit meerdere grove kristallen. Een polykristallijne zonnecel vertoont een soort gebroken schervenpatroon. De polykristallijne zonnepanelen zijn gunstig geprijsd en bieden een redelijk hoog rendement, hoewel minder rendement dan monokristallijne zonnepanelen. Wanneer er genoeg ruimte op een dak aanwezig is, is dit de beste keuze.

o Amorf: In een dunne-filmzonnepaneel wordt amorf silicium gebruikt. Amorfe zonnepanelen bevatten geen kristallen maar poeder. Hierdoor zijn ze zeer buigzaam. Deze panelen zijn beter geschikt in minder-licht situaties zoals Oost of West, lage helling of hoge helling.



Omvormers

De meeste zonnepanelen worden via een omvormer (inverter) aan het elektriciteitsnet gekoppeld. Systemen die aan het elektriciteitsnet zijn gekoppeld sluizen de energie die niet wordt gebruikt, door naar het energiebedrijf, dit heet salderen. In dat geval loopt de verbruiksmeter achteruit (bij Slimme Meters is er een extra telwerk voor saldering) zolang in huis minder elektriciteit wordt gebruikt dan het zonnepaneel levert. Systemen die aan het elektriciteitsnet gekoppeld worden, zijn netgekoppelde decentrale opwekkers.

De omvormer converteert de gelijkspanning van de zonnepanelen naar de wisselspanning van het lichtnet. Daarbij moet de fase gelijk zijn. Is het lichtnet uitgevallen, dan kan de omvormer niet werken. Netgekoppelde opwekkers kunnen dus niet dienen om een stroomstoring te overbruggen.

Door naast zonnepanelen ook een warmtepomp aan te schaffen bespaart je niet alleen op je energie, maar op uw gasrekening.

Micro-omvormers
Dit product wordt eigenlijk maar door 1 producent gemaakt, Enphase. Er zijn anderen, maar Enphase is de absolute koploper met dit product.
Het voordeel van Enphase is dat ze 20 jaar garantie hebben en er geen (grote) string omvormer meer in huis hangt. Om te kunnen monitoren is er wel een zogenaamde Envoy nodig. Het management systeem van Enphase.
In normale situaties is deze oplossing echter duurder dan optimizers, daarom zie je dit (in Nederland) dan ook niet vaak. Bij kleine systemen (tot een paneel of 8) is de prijs gelijk of iets lager dan een stringomvormer met optimizers.

Parallel of Serie geschakeld
Afhankelijk van de situatie kies je voor parallel of serie geschakeld.
Een normale string omvormer is altijd serie geschakeld, er worden strings gemaakt waarin elk paneel gekoppeld is, of meerdere strings afhankelijk van het aantal panelen.

Parallel geschakeld betekend niets meer dan dat elk paneel zelfstandig en alleen kan werken. De panelen worden nog steeds in strings opgebouwd maar zijn nu niet meer afhankelijk van elkaar. Als 1 paneel schaduw krijgt, of om welke reden dan ook minder opwekt, dan werken de andere panelen gewoon door.
Parallel schakelen kan op 2 manieren, optimizers (op een normale string omvormer) of Micro-omvormers.

Optimizers
In de optimizer wereld zijn 2 grote jongens. De meest bekende is SolarEdge.
Hier koop je een omvormer én optimizers van SolarEdge, deze kunnen niet gemixt worden met andere merken, SolarEdge omvormers werken ook niet zonder optimizers.
De andere is Tigo Energy. Deze optimizers zijn inzetbaar op elke omvormer (behalve SolarEdge).

Er zijn behoorlijk wat verschillen tussen Tigo en SolarEdge.
SolarEdge werkt in de regel iets mooier, en dankzij hun nieuwe HD Wave lijn zijn ze ook een stuk meer concurrerend qua prijs. Voorheen was het goedkoper om met Tigo te werken doordat de omvormer keuze vrij was, en er dus gekozen kon worden voor een goedkope omvormer.
De prijs van de optimizers is nagenoeg gelijk.

Bij Tigo energy is er echter ook een management unit nodig en een gateway per dakvlak.
Deze kosten (bij 1 dak) al snel 225 euro ex. BTW.



Een aantal basis begrippen
o Vermogen (W, watt)
Het vermogen van een zonnepanelen wordt uitgedrukt in watt. 1 watt is de hoeveelheid stroom die geproduceerd of verbruikt wordt per seconde. Het wattage van een zonnepanelen geeft het vermogen weer dat een zonnepaneel in 1 uur kan opwekken.
o Piek vermogen (Wp, wattpiek)
Wattpiek, ook wel Wp, is het maximale vermogen van het zonnepaneel. Dit vermogen geeft aan hoeveel watt een zonepaneel onder ideale omstandigheden per seconde kan produceren. Gemiddeld is het vermogen van een zonnepaneel tussen de 260-300Wp.
o Kilowattuur (kWh)
Kilowattuur is eenheid in stroom die gebruikt wordt bij zowel verbruik als productie. Een gemiddeld gezin in een rijtjeswoning gebruikt zo'n 3.500kWh.
1kWh staat gelijk aan 1000W gedurende 1 uur.
o Poly (Multi)
Meerdere kristallen van silicium in 1 cel
o Mono
1 enkel kristal in 1 cel
o CIS (CIGS) (ook wel Dunne Film genoemd)
Copper Indium Selenide (Copper Indium Galliumselenide)
o Salderen
The terug leveren van stroom tegen vergoeding aan de energiemaatschappij (op dit moment in Nederland onbeperkt en onbelast toegestaan)
o Prijs per Wp
Een vergelijkingsmiddel voor het vermogen ten opzichte van de investering. De prijs per Wp wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het vermogen van de totale installatie in Wp. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500WP heeft een prijs per Wp van ¤ 1,43
o Prijs per kWh
Een vergelijkingsmiddel voor de opbrengst ten optzichte van de investering. De prijs per kWh wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het de geschatte opbrengst van de totale installatie in kWh. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500kWh heeft een prijs per kWh van ¤ 1,43
Door de prijs per kWh te delen met uw huidige energietarief, berekend u ook gelijk de terugverdientijd. Bijvoorbeeld: Prijs per kWh die u betaalt: ¤ 0,20. ¤ 1,43 gedeeld door ¤ 0,20 = 7.15 jaar.



Zonnepanelen kunnen op vrijwel elk dak gemonteerd worden, op elke situatie is wel een oplossing te verzinnen.

De meest voorkomende zijn:
Schuin dak
Dakpannen (met dakhaken of geschroefd)
Bitumen (geschroefd)
Staal (bijvoorbeeld van der Valk)
Golfplaat (stokschroefen)
Riet (in riet gedekt)
In-dak systeem (in plaat van dakpannen)
In-pan systeem (komt bijna niet voor)

Plat dak
Losse rijen (landscape of portrait), bijvoorbeeld Solar Construct, Esdec Flatfix Fusion, Ubbink bakken.
Maatwerkframe, hierbij worden de rijen doorgebouwd de hoogte in, om geen ruimte te verliezen op het dak. De helling is lager en het frame wordt op maat gebouwd (de kosten zijn wat hoger). Wordt veel gebruikt wanneer de ruimte beperkt is en er zo veel mogelijk stroom nodig is
Oost-West, bij een (voornamelijk) schaduw vrij dak kan er ook gekozen worden voor oost-west opstellingen. Hierbij gaat het rendement per paneel omlaag, maar kan het dak maximaal benut worden omdat de rijen tegen elkaar aanstaan. Oost-west wordt meestal landscape gemonteerd, maar kan ook portrait.

Veld opstellingen
In principe hetzelfde als plat, maar de grond dient enigszins afgewerkt te zijn. Dit kan door middel van grind (een soort perkje) waarop de frames (of bakken) komen te staan.
Ook kunnen er palen de grond in geslagen worden, waarop de rails en later de panelen gemonteerd worden. Deze zijn ook weer in tientallen opties te verkrijgen, de meest luxe is met meedraaiende panelen (zon-volgend).



Garanties
Een van de meest gestelde vragen is de garantie, en dit is ook zeker belangrijk. Maar staar je niet blind op iemand die 20 jaar garantie biedt op iets wat niet stuk gaat (normaal).
De markt-standaard garanties zijn als volgt:
Zonnepanelen 10-12 jaar product garantie, 25-30 jaar opbrengst garantie
Omvormers 5-12 jaar (SMA en ABB gebruiken 5, de rest voornamelijk 10, SolarEdge 12)
Optimizers 10-12 jaar (Tigo 10, SolarEdge 12)
Bekabeling 25 jaar
Montage systeem 20-25 jaar
Micro-Omvormers 20 jaar
Installatie zelf (door installateur) 1-5 jaar, deze wordt voornamelijk gebruikt voor lekkage bij dak/gevel doorvoer. Hier kom je al snel achter, dus langere garantie zegt hier vrij weinig.
Het verzakken van het systeem komt eerder door het dak (of storm) dan door de manier van monteren. Dus deze garantie claimen is meestal niet zo maar gedaan.

Garantie verlengen gebeurd nog wel eens op omvormers. Dit is ook het enige product wat gegarandeerd kapot gaat naar verloop van tijd. In de regel gaan omvormers 10-12 jaar mee. Langer kan altijd, maar net als bij een CV vervang je deze liever voordat hij kapot gaat. Dan zit je namelijk tijdelijk zonder.
Afhankelijk van het merk is verlengen goedkoop of prijzig. Voor SMA is het best duur (beginnen bij 5 jaar, verlengen naar 15-20 is dan 75% van de prijs van een nieuwe omvormer ongeveer).
SolarEdge begint bij 12, dus verlengen naar 15 is niet bijzonder duur. Reken op 200 euro.


Herkomst producten
Het nummer 1 land, je raad het al, is China. De meeste producten komen hier vandaan en zij hebben met stip de nummer 1 positie als fabrikant.
Ook Duitse merken laten hun panelen voornamelijk in China maken en zetten het laatste deel in Duitsland in elkaar om de sticker "Fabricated in Germany" te kunnen gebruiken. Dit maakt het geen Duits paneel.

Er zijn maar een handje vol grote merken die volledig in Duitsland worden gemaakt. En die panelen zijn niet (omdat ze Duits zijn) beter dan die uit China komen.
De grootste/beste merken komen voornamelijk uit China, dus Chinees is helemaal geen probleem.

Het nummer 1 merk is overigens Sunpower (USA) (ook veruit de duurste) voor panelen en SMA (DE) voor omvormers.
pi_180500942
quote:
1s.gif Op zondag 15 juli 2018 21:08 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Stopt misschien na 2023, misschien.
Aangezien we decennia achterlopen op Europese afspraken mbt duurzaamheid, zou je het tegenovergestelde verwachten
Stopt in 2020...

https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/zonnepanelen-en-salderen-gebeurt-er-2020/

2023 en salderen halen we sowieso niet meer...
pi_180501142
Ben me eindelijk ook een beetje aan het oriënteren op zonnepanelen, zelfs als het salderen eraf gaat blijft het een leuke investering voor m'n nieuwe huis.
Weet een van jullie toevallig bij wie ik in de regio westland / den haag het beste offertes op kan vragen?
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
  zondag 15 juli 2018 @ 21:40:36 #4
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_180501280
quote:
1s.gif Op zondag 15 juli 2018 20:35 schreef halfway het volgende:

[..]

In de zomer gaat 70% direct op in de winter zal het 100% zijn
Dan moet je relatief weinig panelen hebben en/of ze op oost/west hebben liggen. Ik zit op zo'n 20% direct in de zomer.

[ Bericht 3% gewijzigd door leolinedance op 16-07-2018 08:18:13 ]
  zondag 15 juli 2018 @ 23:38:53 #5
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_180504034
Ik voel me heel dom, maar ik snap het verschil tussen terugleverregeling en salderen na 100 keer lezen hoe dat werkt nu nog niet. Ik zie wat er staat, maar begrijp het niet zeg maar.
Beter gezegd: wat ik wil weten is dit: stel dat straks die terugleverregeling komt, is het dan juist wel of juist niet handig om meer panelen te hebben dan je daadwerkelijk nodig hebt..?
Ben me voor het eerst aan het oriënteren op zonnepanelen, ons verbruik is pakweg 3300 per jaar, maar verder dan dat kom ik nog niet echt. Heb 1 offerte binnen en die is knetterduur, wacht even op wat volgende die ik dit weekend aangevraagd heb. Ingewikkeld hoor, voor jullie allang niet meer denk, maar voor n00bs is het een drama... :(
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_180504125
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 23:38 schreef darktower het volgende:
Ik voel me heel dom, maar ik snap het verschil tussen terugleverregeling en salderen na 100 keer lezen hoe dat werkt nu nog niet. Ik zie wat er staat, maar begrijp het niet zeg maar.
Beter gezegd: wat ik wil weten is dit: stel dat straks die terugleverregeling komt, is het dan juist wel of juist niet handig om meer panelen te hebben dan je daadwerkelijk nodig hebt..?
Ben me voor het eerst aan het oriënteren op zonnepanelen, ons verbruik is pakweg 3300 per jaar, maar verder dan dat kom ik nog niet echt. Heb 1 offerte binnen en die is knetterduur, wacht even op wat volgende die ik dit weekend aangevraagd heb. Ingewikkeld hoor, voor jullie allang niet meer denk, maar voor n00bs is het een drama... :(
Het huidige systeem met salderen is op zich eenvoudig.

Als je nu 3000kWh verbruikt en 3000kWh opwekt dan wordt dat tegen elkaar weggestreept en betaal je niets.

Als salderen wordt afgeschaft en hetzelfde blijft verbruiken en opwekken, dan neem je 3000kWh af voor (bijvoorbeeld) ¤0,22 per kWh en lever je 3000 kWh terug voor (bijvoorbeeld) ¤0,11 per kWh.

Zoveel leggen als dat je verbruikt is bij dat nieuwe systeem niet zo relevant meer, je kan dan beter kijken naar:
- hoeveel ruimte heb ik op het dak
- hoeveel geld wil ik er aan kwijt

Het rendement blijft ruim beter dan bij een spaarrekening bij een bank alleen duur het wat langer voor je het aankoopbedrag (in stukjes) terugziet.

En dan het kiezen van een installatie, hangt af van de hoek, ligging, ruimte, schaduwen.

Een prijs van een installatie wordt vaak uitgedrukt in ¤ per Wp.

Dus als je 10 panelen van 300Wp hebt, heb je een installatie van 3000Wp.
Zou je dan ¤4500 kwijt zijn, dan zit je op ¤1,50 per Wp. Voor de terugverdientijd wil je die prijs per Wp dus zo laag mogelijk houden. Het mooiste is om rond de ¤1 per Wp te zitten maar met dure oplossingen (zoals SolarEdge of dure merkpanelen) red je dat vrijwel nooit.

Mijn zonnepanelen zitten rond de ¤1,08 per Wp maar dat is dan ook gelijk 20.400Wp (68 panelen van 300Wp).

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-07-2018 00:00:15 ]
pi_180507524
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 23:49 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het huidige systeem met salderen is op zich eenvoudig.

Als je nu 3000kWh verbruikt en 3000kWh opwekt dan wordt dat tegen elkaar weggestreept en betaal je niets.

Als salderen wordt afgeschaft en hetzelfde blijft verbruiken en opwekken, dan neem je 3000kWh af voor (bijvoorbeeld) ¤0,22 per kWh en lever je 3000 kWh terug voor (bijvoorbeeld) ¤0,11 per kWh.

Zoveel leggen als dat je verbruikt is bij dat nieuwe systeem niet zo relevant meer, je kan dan beter kijken naar:
- hoeveel ruimte heb ik op het dak
- hoeveel geld wil ik er aan kwijt

Het rendement blijft ruim beter dan bij een spaarrekening bij een bank alleen duur het wat langer voor je het aankoopbedrag (in stukjes) terugziet.

En dan het kiezen van een installatie, hangt af van de hoek, ligging, ruimte, schaduwen.

Een prijs van een installatie wordt vaak uitgedrukt in ¤ per Wp.

Dus als je 10 panelen van 300Wp hebt, heb je een installatie van 3000Wp.
Zou je dan ¤4500 kwijt zijn, dan zit je op ¤1,50 per Wp. Voor de terugverdientijd wil je die prijs per Wp dus zo laag mogelijk houden. Het mooiste is om rond de ¤1 per Wp te zitten maar met dure oplossingen (zoals SolarEdge of dure merkpanelen) red je dat vrijwel nooit.

Mijn zonnepanelen zitten rond de ¤1,08 per Wp maar dat is dan ook gelijk 20.400Wp (68 panelen van 300Wp).
Netjes, wij ook 1.08 voor SMA omvormer en 20x 170wp Solar Frontier.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_180507917
quote:
Als je nu 3000kWh verbruikt en 3000kWh opwekt dan wordt dat tegen elkaar weggestreept en betaal je niets.

Als salderen wordt afgeschaft en hetzelfde blijft verbruiken en opwekken, dan neem je 3000kWh af voor (bijvoorbeeld) ¤0,22 per kWh en lever je 3000 kWh terug voor (bijvoorbeeld) ¤0,11 per kWh.
En het direct verbruik dan? Zit dat niet zo:
Situatie: 3000 opwekken, 1800 direct verbruiken en 1200 terugleveren. Dan heb je 1200 waar je nu minder voor terugkrijgt en later vol betaald. Die andere 1800 is gewoon "gratis" ?

Ik ben veel thuis overdag, dus kan veel overdag/op zonnige dagen plannen. Alleen in de winter gaan we nooit genoeg opwekken.. Verbruik en opwekken zitten allebei rond de 3400. Maar er past niet meer op het dak, dus zullen het hiermee moeten doen..
pi_180508130
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:16 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

En het direct verbruik dan? Zit dat niet zo:
Situatie: 3000 opwekken, 1800 direct verbruiken en 1200 terugleveren. Dan heb je 1200 waar je nu minder voor terugkrijgt en later vol betaald. Die andere 1800 is gewoon "gratis" ?

Ik ben veel thuis overdag, dus kan veel overdag/op zonnige dagen plannen. Alleen in de winter gaan we nooit genoeg opwekken.. Verbruik en opwekken zitten allebei rond de 3400. Maar er past niet meer op het dak, dus zullen het hiermee moeten doen..
1800 van 3000 kWh direct verbruiken gaat je niet snel lukken, reken op zo'n 20-35% van wat je jaarlijks opwekt.
Ligt er ook aan hoeveel je opwekt, hoeveel verbruikers je hebt en of je thuis bent rond de tijd dat de zon boven de horizon staat.

En in de zomer lever je op mooie dagen al snel 3x meer energie op dan je kan opmaken dus dan zal je toch vooral terugleveren.

Maar wat je zelf direct verbruikt komt niet langs je meter, dat gaat bij wijze van sprekend direct van de omvormer in je wasmachine. Dus dat is uiteraard "gratis" als je de aanschafprijs van je panelen even vergeet.
pi_180508180
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:16 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

En het direct verbruik dan? Zit dat niet zo:
Situatie: 3000 opwekken, 1800 direct verbruiken en 1200 terugleveren. Dan heb je 1200 waar je nu minder voor terugkrijgt en later vol betaald. Die andere 1800 is gewoon "gratis" ?

Ik ben veel thuis overdag, dus kan veel overdag/op zonnige dagen plannen. Alleen in de winter gaan we nooit genoeg opwekken.. Verbruik en opwekken zitten allebei rond de 3400. Maar er past niet meer op het dak, dus zullen het hiermee moeten doen..
Precies dit. Er is ook een aanzienlijk deel direct eigen verbruik wat niet door de meter gaat. En dat eigen verbruik is met een beetje handigheid nog best aardig omhoog te werken.

Vaatwasser, wasmachine, wasdroger en (warmtepomp)boiler overdag laten draaien kan van aardige invloed zijn. En daarvoor hoef je niet eens thuis te zijn. De meeste apparaten hebben intussen wel een instelbare timer, waardoor je ze verspreid over de dag na elkaar kunt laten werken.

Vervolgens kan in de toekomst wellicht het 'eigen verbruik' nog flink verder omhoog gebracht worden met een thuisaccu van een paar kWh. Tussen de 5 en 10 kWh accu capaciteit is voldoende om 6 tot 8 maanden het nachtverbruik te kunnen overbruggen (mits je voldoende panelen hebt liggen om nu je jaarverbruik af te dekken).

Het gedeelte van je opwek wat je dan tegen een laag tarief teruglevert en je tegen een hoger tarief weer moet afnemen op het moment dat je meer verbruikt dan opwekt kan zo heel beperkt worden.
  maandag 16 juli 2018 @ 09:45:01 #11
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_180508314
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 23:49 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als salderen wordt afgeschaft en hetzelfde blijft verbruiken en opwekken, dan neem je 3000kWh af voor (bijvoorbeeld) ¤0,22 per kWh en lever je 3000 kWh terug voor (bijvoorbeeld) ¤0,11 per kWh.

Zoveel leggen als dat je verbruikt is bij dat nieuwe systeem niet zo relevant meer, je kan dan beter kijken naar:
- hoeveel ruimte heb ik op het dak
- hoeveel geld wil ik er aan kwijt

Hoi Magnet, wat je hierboven schrijft snap ik dus niet, alsof ik er leesblind voor ben. Wat bedoel je met 3000kWh 'afnemen'? Je neemt toch niks af van de energieleverancier, je levert daar toch zelf energie aan? Waarom zou je eerst 3000kWh afnemen en daarna (?) pas terugleveren voor minder geld. <---ik interpreteer je zin denk ik totaal verkeerd, maar dit is hoe ik hem lees.

Ook je zin 'Zoveel leggen als dat je verbruikt is niet meer relevant..' snap ik dus niet. En ook niet de stellingen dat je beter kunt kijken hoeveel ruimte je hebt en hoeveel geld je kwijt wilt. Sorry als ik echt heel dom overkom (zo voel ik me ook echt nu), maar ik zie het niet... vandaar dat ik het probeer te vertalen naar de einduitkomst; namelijk het antwoord op de vraag: als straks die nieuwe regeling komt, is het dan handig (financieel gezien!!!) om nu juist exact het aantal panelen aan te leggen waarmee je in je eigen energievoorziening kunt voorzien zeg maar (3000kWh verbruik, dus 3000kWh opwekken), OF is het dan slimmer om juist alles zo vol mogelijk te leggen (bijv 3900kWh opwekken)?

Kan dus ook zijn dat ik de verkeerde vraag stel, maar ik snap het niet niet niet... :(((((
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_180508441
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:45 schreef darktower het volgende:

[..]

Hoi Magnet, wat je hierboven schrijft snap ik dus niet, alsof ik er leesblind voor ben. Wat bedoel je met 3000kWh 'afnemen'? Je neemt toch niks af van de energieleverancier, je levert daar toch zelf energie aan? Waarom zou je eerst 3000kWh afnemen en daarna (?) pas terugleveren voor minder geld. <---ik interpreteer je zin denk ik totaal verkeerd, maar dit is hoe ik hem lees.

Zonnepanelen werken alleen als er... zon is...

Je hebt dus momenten dat je energie produceert met je panelen en dat is vrijwel altijd meer dan je direct kan opgebruiken dus dat lever je terug...

Heb je stroom nodig, dan neem je dat weer af van je energiemaatschappij.

Overdags, als de zon schijnt, kan je nog je wasmachine aanzetten en dan een deel van je opgewekte stroom zelf direct gebruiken, dat komt niet langs de meter en is in die zin gratis.
Je krijgt er niets voor terug maar je betaalt er ook niet voor.

Nu kan je nog salderen t/m 2020.
Je verbruikte kWh mag je dan verrekenen met je geleverde kWh, wat je meer levert krijg je een lagere vergoeding per kWh voor.

Straks wordt dat:
- je wekt 3000kWh op, dat levert je ¤0,11 per kWh op (ik noem maar een bedrag)
- je verbruikt 2800kWh, dat kost je ¤0,22 per kWh.
- een deel gebruik je direct

Het deel wat je direct verbruikt kan je eenvoudig uitrekenen:

- kijk wat je volgens je omvormer afgelopen jaar hebt geproduceerd
- kijk wat je volgens je meter in de meterkast hebt teruggeleverd in diezelfde periode
- het verschil is wat je zelf direct hebt opgebruikt en dat zal rond de 25% zitten

quote:
Ook je zin 'Zoveel leggen als dat je verbruikt is niet meer relevant..' snap ik dus niet. En ook niet de stellingen dat je beter kunt kijken hoeveel ruimte je hebt en hoeveel geld je kwijt wilt. Sorry als ik echt heel dom overkom (zo voel ik me ook echt nu), maar ik zie het niet... vandaar dat ik het probeer te vertalen naar de einduitkomst; namelijk het antwoord op de vraag: als straks die nieuwe regeling komt, is het dan handig (financieel gezien!!!) om nu juist exact het aantal panelen aan te leggen waarmee je in je eigen energievoorziening kunt voorzien zeg maar (3000kWh verbruik, dus 3000kWh opwekken), OF is het dan slimmer om juist alles zo vol mogelijk te leggen (bijv 3900kWh opwekken)?

Kan dus ook zijn dat ik de verkeerde vraag stel, maar ik snap het niet niet niet... :(((((
Zodra het salderen stopt (naar verwachting na 2020) dan kan je de verbruikte stroom niet meer 1 op 1 verrekenen met de opgewekte stroom.

Dus als je 3000kWh verbruikt voor ¤0,22 per kWh dan kost dat je ¤660 en als je 3000kWh produceert voor ¤0,11 dan levert dat je zo'n ¤330 op.
Je houdt dan een stroomrekening van ¤660 - ¤330 = ¤330 per jaar over.

Je kan dus net zo goed gewoon neerleggen wat je wil leggen en daarbij niet naar je verbruik kijken, zoals vroeger wel normaal was.

Installateurs snappen dat nog niet zo goed, die zeggen vaak "je verbruik is 3000kWh? Oh, dan zou ik 3300Wp leggen en dan dek je je jaarverbruik precies af". Maar dat is dus niet meer zo na 2020 en dat is het al bijna...

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-07-2018 09:59:59 ]
pi_180508477
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zonnepanelen werken alleen als er... zon is...

Je hebt dus momenten dat je energie produceert met je panelen en dat is vrijwel altijd meer dan je direct kan opgebruiken dus dat lever je terug...

Heb je stroom nodig, dan neem je dat weer af van je energiemaatschappij.

Overdags, als de zon schijnt, kan je nog je wasmachine aanzetten en dan een deel van je opgewekte stroom zelf direct gebruiken, dat komt niet langs de meter en is in die zin gratis.
Je krijgt er niets voor terug maar je betaalt er ook niet voor.

Nu kan je nog salderen t/m 2020.
Je verbruikte kWh mag je dan verrekenen met je geleverde kWh, wat je meer levert krijg je een lagere vergoeding per kWh voor.

Straks wordt dat:
- je wekt 3000kWh op, dat levert je ¤0,11 per kWh op (ik noem maar een bedrag)
- je verbruikt 2800kWh, dat kost je ¤0,22 per kWh.
- een deel gebruik je direct

Het deel wat je direct verbruikt kan je eenvoudig uitrekenen:

- kijk wat je volgens je omvormer afgelopen jaar hebt geproduceerd
- kijk wat je volgens je meter in de meterkast hebt teruggeleverd in diezelfde periode
- het verschil is wat je zelf direct hebt opgebruikt en dat zal rond de 25% zitten
Wist niet dat ze dat gingen aanpassen. De tering zeg. :{

Is er iets wat je als consument kunt doen om het toch nog aantrekkelijk te houden na 2020?
pi_180508490
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:32 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

1800 van 3000 kWh direct verbruiken gaat je niet snel lukken, reken op zo'n 20-35% van wat je jaarlijks opwekt.
Ligt er ook aan hoeveel je opwekt, hoeveel verbruikers je hebt en of je thuis bent rond de tijd dat de zon boven de horizon staat.

En in de zomer lever je op mooie dagen al snel 3x meer energie op dan je kan opmaken dus dan zal je toch vooral terugleveren.

Maar wat je zelf direct verbruikt komt niet langs je meter, dat gaat bij wijze van sprekend direct van de omvormer in je wasmachine. Dus dat is uiteraard "gratis" als je de aanschafprijs van je panelen even vergeet.
Ik ben bijna altijd wel thuis rond die tijd. En anders zet ik de wasmachine/vaatwasser op de timer. Nu let ik er eigenlijk niet op met de wasmachine, die gaat het vaakst om 9 uur aan, als de kinderen op school zitten. En draait de vaatwasser standaard in de nacht. In 2017 zaten we op 26%. Dus dat kan wel flink omhoog.

Tzt komen we nog met elektrisch verwarmen&koken in de knoop, dus dat zien we dan wel. Voor nu was dit de beste keus en is het dak gewoon niet groter. Hopen dat tegen die tijd de panelen per m2 veel meer kunnen opwekken..
pi_180508583
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:56 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Ik ben bijna altijd wel thuis rond die tijd. En anders zet ik de wasmachine/vaatwasser op de timer. Nu let ik er eigenlijk niet op met de wasmachine, die gaat het vaakst om 9 uur aan, als de kinderen op school zitten. En draait de vaatwasser standaard in de nacht. In 2017 zaten we op 26%. Dus dat kan wel flink omhoog.

Tzt komen we nog met elektrisch verwarmen&koken in de knoop, dus dat zien we dan wel. Voor nu was dit de beste keus en is het dak gewoon niet groter. Hopen dat tegen die tijd de panelen per m2 veel meer kunnen opwekken..
Zie (lange) aanvulling op 2e deel van de quote, die had ik nog niet klaar :P
pi_180508641
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:55 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Wist niet dat ze dat gingen aanpassen. De tering zeg. :{

Is er iets wat je als consument kunt doen om het toch nog aantrekkelijk te houden na 2020?
Sowieso zorgen voor een lage Wp prijs, dus geen dure installatie leggen met fancy panelen en dure optimizers (tenzij het je hobby is). Middelmaat is dan goed, dus panelen met een goede Wp/prijsverhouding en een degelijke omvormer zonder poespas.

En als je al wat hebt liggen zou je kunnen denken aan een thuisbatterij die bijvoorbeeld 10 of 15kWh kan opslaan zodat je dat zelf kan verbruiken op ieder moment van de dag. Met de huidige prijzen voor die apparaten verdien je dat overigens niet terug. Ik zou de (prijs)ontwikkelingen in de gaten houden. Zodra je een 10kWh thuisbatterij voor zo'n ¤2000 kan plaatsen wordt het tijd om te gaan rekenen of het uit kan, momenteel zijn ze nog ruim 3x duurder.

En het belangrijkste: zorg dat je overdags zoveel mogelijk je zelf opgewekte stroom verbruikt.
pi_180508778
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 10:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zie (lange) aanvulling op 2e deel van de quote, die had ik nog niet klaar :P
Dat wegvallen van saldering gaat alleen om wat je niet direct verbruikt toch. Dus goed opletten met verbruikers, en evt powerwalls als dat rendabel gaat worden.

Net even gerekend met 1 grote verbruiker; vaatwasser neemt ca 14% van onze jaarlijks verbruik voor zijn rekening. Nu doen we dat in de nacht ivm nachttarief.
Dat wordt straks rekenen zeg. Misschien is het bij zonnige dagen slim om overdag te draaien door het direct verbruik, en bij donkere dagen juist in de nacht voor het nachttarief..
pi_180508820
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 10:13 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Dat wegvallen van saldering gaat alleen om wat je niet direct verbruikt toch. Dus goed opletten met verbruikers, en evt powerwalls als dat rendabel gaat worden.

Net even gerekend met 1 grote verbruiker; vaatwasser neemt ca 14% van onze jaarlijks verbruik voor zijn rekening. Nu doen we dat in de nacht ivm nachttarief.
Dat wordt straks rekenen zeg. Misschien is het bij zonnige dagen slim om overdag te draaien door het direct verbruik, en bij donkere dagen juist in de nacht voor het nachttarief..
Sowieso zoveel mogelijk doen zodra de zon schijnt ;)
pi_180508931
Er is nog te weinig informatie om te kunnen beslissen hierover.

Ik verwacht dat je je overschot gewoon tegen markttarieven kan terugleveren (dus geen energiebelasting e.d.) en daarnaast komt er dus een subsidie. Het is vooral afhankelijk van het bedrag wat je daar voor krijgt maar ook de duur en het maximale aantal kWh waar je subsidie voor kan krijgen. Dat zal medebepalend zijn voor je gewenste capaciteit.
Eerst denken, dan typen
pi_180509033
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 10:22 schreef Piger het volgende:
Er is nog te weinig informatie om te kunnen beslissen hierover.

Ik verwacht dat je je overschot gewoon tegen markttarieven kan terugleveren (dus geen energiebelasting e.d.) en daarnaast komt er dus een subsidie. Het is vooral afhankelijk van het bedrag wat je daar voor krijgt maar ook de duur en het maximale aantal kWh waar je subsidie voor kan krijgen. Dat zal medebepalend zijn voor je gewenste capaciteit.
Klopt, helemaal helder is het nog niet.
Wat wel duidelijk is dat salderen straks niet meer bestaat en dat je bij het leggen van panelen niet meer hoeft te rekenen met wat je jaarlijks verbruikt maar gewoon met wat je wil investeren en hoeveel ruimte je daarvoor hebt op je dak.

Het rendement zonnepanelen zal van zo'n 12 tot 15% per jaar zakken naar zo'n 4 tot 7% per jaar maar dat is altijd nog beter dan wat ik op m'n spaarrekening kreeg voor m'n geld ;)

In overleg met m'n installateur gekeken naar wat ik kwijt kan op het dak, wat m'n meterkast aan kan (3x25A) en zelf eerst een opzetje gemaakt in 2 PV-designers. Dat voorgelegd en een offerte gekregen. Nu blijken die panelen niet leverbaar dus leggen we er nog wat meer maar dan minder vermogen per stuk.
  maandag 16 juli 2018 @ 10:30:25 #21
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_180509086
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 10:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Sowieso zorgen voor een lage Wp prijs, dus geen dure installatie leggen met fancy panelen en dure optimizers (tenzij het je hobby is). Middelmaat is dan goed, dus panelen met een goede Wp/prijsverhouding en een degelijke omvormer zonder poespas.

En als je al wat hebt liggen zou je kunnen denken aan een thuisbatterij die bijvoorbeeld 10 of 15kWh kan opslaan zodat je dat zelf kan verbruiken op ieder moment van de dag. Met de huidige prijzen voor die apparaten verdien je dat overigens niet terug. Ik zou de (prijs)ontwikkelingen in de gaten houden. Zodra je een 10kWh thuisbatterij voor zo'n ¤2000 kan plaatsen wordt het tijd om te gaan rekenen of het uit kan, momenteel zijn ze nog ruim 3x duurder.

En het belangrijkste: zorg dat je overdags zoveel mogelijk je zelf opgewekte stroom verbruikt.
In de toekomst is een combinatie van een thuisbatterij en een mining rig misschien wel interessant. Zomers geld verdienen met Ethereum om daar in de winter weer energie van te kopen.
pi_180509125
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 10:30 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

In de toekomst is een combinatie van een thuisbatterij en een mining rig misschien wel interessant. Zomers geld verdienen met Ethereum om daar in de winter weer energie van te kopen.
Dat kan, alleen is dan het duurzame idee achter het leggen van zonnepanelen wel door het putje.
  maandag 16 juli 2018 @ 11:10:58 #23
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_180509962
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 10:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat kan, alleen is dan het duurzame idee achter het leggen van zonnepanelen wel door het putje.
Het is niet anders zou ik dan zeggen. Wanneer de politiek het terugleveren van energie oninteressant maakt is het gebruiken van diezelfde energie voor andere doeleinden logisch. Dat bottomline het totale energieverbruik daarmee aanzienlijk kan gaan toenemen is een consequentie van de keuze.

Er lijkt een soort van blinde vlek bij veel politici als het gaat over het doorrekenen van de consequenties van beleid. De naïeve gedachte dat mensen bij beleidswijzigingen hetzelfde gedrag blijven vertonen of opeens gewenst gedrag gaan vertonen. Nou nee dus. Macro (beleid) en Micro (persoonlijke consequenties) zijn namelijk meestal helaas twee heel verschillende dingen.
  maandag 16 juli 2018 @ 11:58:36 #24
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_180511001
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 10:30 schreef mcmlxiv het volgende:
In de toekomst is een combinatie van een thuisbatterij en een mining rig misschien wel interessant. Zomers geld verdienen met Ethereum om daar in de winter weer energie van te kopen.
Een mining rig kan als je elektrisch gaat verwarmen ook interessant zijn.
Als je de rig in je woonkamer zet dan komt de stroom die je er in stopt uiteindelijk als warmte je woonkamer in. Een straalkachel van geeft de dezelfde warmte per kwh af maar je krijgt er geen Etherium voor terug.

em verder inderdaad, als ik in de zomer niet genoeg voor mijn panelen terugkrijg dan komt er een heerlijke airco in mijn woonkamer.
Tot nooit .......
pi_180522497
Dat afschaffen van salderen gaat wel meevallen volgens mij. Hier en daar hoor je al geruchten dat bet juist wel makkelijker gaat worden!

Zelf denk ik dat ver- en gebruik nog wel 1 op 1 word verekend.

Of een subsidie op geleverde kw zodat het ook weer 1 op 1 word..
pi_180522553
Plus ik zou het nu doen..

Voor de al bekende/aangemelde zonnepaneelstroomlecerancier komt er misschien wel een andere regel dan 1 die na 2020 iets op zijn dak pleurt..
pi_180522592
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 21:02 schreef Dwaalboy het volgende:
Dat afschaffen van salderen gaat wel meevallen volgens mij. Hier en daar hoor je al geruchten dat bet juist wel makkelijker gaat worden!

Zelf denk ik dat ver- en gebruik nog wel 1 op 1 word verekend.

Of een subsidie op geleverde kw zodat het ook weer 1 op 1 word..
Ik zou er niet teveel op rekenen, de overheid (Wiebes) heeft duidelijk aangegeven dat salderen eind 2020 exit is omdat het "te duur wordt".
pi_180522615
Hier overigens kop hals romp boerderij met 10.000 kwh
Airco koelen verwarmen, boiler etc etc.
Plus houtkachel

0 m3 gas en 0kw stroom!

En niet dat het behelpen is... Alles toppie geisoleerd etc..

Dus ik lach me dood met mijn ferarimeter uit 1967
pi_180522675
Wiebes moet op wieberen...

Willen ze duurzaamheid etc stimuleren dan moeten ze wel met een goede regeling komen.

Pleur de grootverbruikers maar dik omhoog in kosten. Gaan ze misschien okk us wat aan duurzaamheid doen. Uiteraard zal hij hier wel weer dikke subsidies voor uittrekken
pi_180522774
https://www.zelfenergiepr(...)-terugleversubsidie/

Tis dus al bekend dat de huidige paneel bezitters beter af zullen zijn!
pi_180523360
quote:
Wat was de laatste keer dat de overheid iets met een petitie heeft gedaan? :P
  maandag 16 juli 2018 @ 21:38:01 #33
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_180523399
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 21:15 schreef Dwaalboy het volgende:
https://www.zelfenergiepr(...)-terugleversubsidie/

Tis dus al bekend dat de huidige paneel bezitters beter af zullen zijn!
Een mooie tergleversubsidie onafhankelijk van je verbruik zou mooi zijn. Loont het ook om heel je dak vol te leggen terwijl je maar 1000kWh verbruikt :s)

De overheid kennende krijgen ze dit overigens nooit van de grond, zeker niet met een groot deel van de meters welke voor 2020 vervangen moeten worden. Daarnaast vraag ik mij af of ze alle PV bezitters in kaart hebben.

Wanneer je een ferraris meter heb en je PV set nog nooit heb aangemeld kan je gewoon salderen
pi_180523472
-

[ Bericht 100% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-07-2018 21:41:48 ]
pi_180523595
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 21:40 schreef MaGNeT het volgende:
-
Ja maar ik hoef geen teruglevetsubsidie.. mijn meter staat na 1 jaar gewoon weer op hetzelfde als jaar daar voor..
Dus 0 verbruikt en geleverd..

Vuile eikels met hun regeltjes altijd naar hun hand te zetten...

We zullen zien hoe het loopt..

Maar ieder wel ff luidruchtig roepen aub dat salderen intakt moet blijven
  maandag 16 juli 2018 @ 22:04:30 #36
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_180524137
weet er hier iemand misschien meer over solarroof van tesla? lees op verschillende sites dat het in 2018 in NL te krijgen is. Maar toen ik ze zelf mailde kreeg ik terug dat ze niet wisten wanneer en voor hoeveel euro. Maar dat je wel kan reserveren voor 930 euro :') .

Edit: ik kom op een US website weer tegen dat als je nu reserveert het unlikely is dat je de komende 5 jaar die panelen op je dak hebt liggen. Dat wordt dan toch maar een no go -O-
pi_180524226
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 22:04 schreef bleiblei het volgende:
weet er hier iemand misschien meer over solarroof van tesla? lees op verschillende sites dat het in 2018 in NL te krijgen is. Maar toen ik ze zelf mailde kreeg ik terug dat ze niet wisten wanneer en voor hoeveel euro. Maar dat je wel kan reserveren voor 930 euro :') .

Edit: ik kom op een US website weer tegen dat als je nu reserveert het unlikely is dat je de komende 5 jaar die panelen op je dak hebt liggen. Dat wordt dan toch maar een no go -O-
Zo'n solarroof is misschien leuk als je gaat nieuwbouwen.
Dan heb je toch al dakbedekking nodig en dan is de combinatie van dakpan + zonnepaneel waarschijnlijk nog best concurrerend.

Maar om bestaande pannen te vervangen lijkt me kostbaar.
  maandag 16 juli 2018 @ 22:12:32 #38
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_180524337
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 22:08 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zo'n solarroof is misschien leuk als je gaat nieuwbouwen.
Dan heb je toch al dakbedekking nodig en dan is de combinatie van dakpan + zonnepaneel waarschijnlijk nog best concurrerend.

Maar om bestaande pannen te vervangen lijkt me kostbaar.
Wat is het rendement /m2 eigenlijke van een solarroof, ik kan mij voorstellen dat het voor de temperatuur van de cellen niet al te gunstig is.
  maandag 16 juli 2018 @ 22:29:23 #39
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_180524832
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 21:38 schreef Revolution-NL het volgende:
Daarnaast vraag ik mij af of ze alle PV bezitters in kaart hebben.
optie1: Om 9:00u een telefoontje naar google maps. Om 9:10 een overzichtje van alle adressen met zonnepanelen.

optie2: Iedereen controleren die de afgelopen 10 jaar plots een veel lager energieverbruik hadden.

optie3: het hebben van zonnepanelen met een terugdraaimeter als een misdrijf in de wet verankeren. dan reageren ze vanzelf, omdat optie1 wel heel eenvoudig is.
Tot nooit .......
pi_180525070
Das trouwens wel een leuke, om extra panels op dak te gooien voor terugleversubsidie en jaar erop verkopen en weer nieuwe kopen. Om weer volledig subsidie te pakken. Of alleen boekhoudkundig doen en meteen weer verkopen. Btw ook nog ff mee pakken
pi_180525521
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 22:38 schreef Dwaalboy het volgende:
Das trouwens wel een leuke, om extra panels op dak te gooien voor terugleversubsidie en jaar erop verkopen en weer nieuwe kopen. Om weer volledig subsidie te pakken. Of alleen boekhoudkundig doen en meteen weer verkopen. Btw ook nog ff mee pakken
Ik verwacht dat de terugleversubsidie gewoon per teruggeleverde kWh afgerekend gaat worden.
Dan kan je rustig panelen verwijderen maar dan wek je ook minder op.
  maandag 16 juli 2018 @ 23:50:13 #42
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_180526704
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zonnepanelen werken alleen als er... zon is...

Je hebt dus momenten dat je energie produceert met je panelen en dat is vrijwel altijd meer dan je direct kan opgebruiken dus dat lever je terug...

Heb je stroom nodig, dan neem je dat weer af van je energiemaatschappij.

Overdags, als de zon schijnt, kan je nog je wasmachine aanzetten en dan een deel van je opgewekte stroom zelf direct gebruiken, dat komt niet langs de meter en is in die zin gratis.
Je krijgt er niets voor terug maar je betaalt er ook niet voor.

Nu kan je nog salderen t/m 2020.
Je verbruikte kWh mag je dan verrekenen met je geleverde kWh, wat je meer levert krijg je een lagere vergoeding per kWh voor.

Straks wordt dat:
- je wekt 3000kWh op, dat levert je ¤0,11 per kWh op (ik noem maar een bedrag)
- je verbruikt 2800kWh, dat kost je ¤0,22 per kWh.
- een deel gebruik je direct

Het deel wat je direct verbruikt kan je eenvoudig uitrekenen:

- kijk wat je volgens je omvormer afgelopen jaar hebt geproduceerd
- kijk wat je volgens je meter in de meterkast hebt teruggeleverd in diezelfde periode
- het verschil is wat je zelf direct hebt opgebruikt en dat zal rond de 25% zitten

[..]

Zodra het salderen stopt (naar verwachting na 2020) dan kan je de verbruikte stroom niet meer 1 op 1 verrekenen met de opgewekte stroom.

Dus als je 3000kWh verbruikt voor ¤0,22 per kWh dan kost dat je ¤660 en als je 3000kWh produceert voor ¤0,11 dan levert dat je zo'n ¤330 op.
Je houdt dan een stroomrekening van ¤660 - ¤330 = ¤330 per jaar over.

Je kan dus net zo goed gewoon neerleggen wat je wil leggen en daarbij niet naar je verbruik kijken, zoals vroeger wel normaal was.

Installateurs snappen dat nog niet zo goed, die zeggen vaak "je verbruik is 3000kWh? Oh, dan zou ik 3300Wp leggen en dan dek je je jaarverbruik precies af". Maar dat is dus niet meer zo na 2020 en dat is het al bijna...
dus per saldo; als de nieuwe regeling straks ingaat, moet je dus zorgen dat je zo veel mogelijk produceert, tegen zo laag mogelijke wattpiekkkosten, om nog beetje wat terug te verdienen.. ?
De offertes die ik nu heb komen rond de 1,60 per wp uit ofzo, maar er komt nog eea aan komende dagen.
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_180528397
De offertes die ik langs heb zien komen zaten ook ruim boven de 1, vroeg me al af hoe de meeste hier rond de 1,06 kwamen.
Alles zelf geïnstalleerd?
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_180528593
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 06:19 schreef Asschen_sukar het volgende:
De offertes die ik langs heb zien komen zaten ook ruim boven de 1, vroeg me al af hoe de meeste hier rond de 1,06 kwamen.
Alles zelf geïnstalleerd?
Nee alles werd gedaan. Goed onderhandelt ;)
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 17 juli 2018 @ 09:11:33 #45
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_180530083
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 23:50 schreef darktower het volgende:

[..]

dus per saldo; als de nieuwe regeling straks ingaat, moet je dus zorgen dat je zo veel mogelijk produceert, tegen zo laag mogelijke wattpiekkkosten.
dat was eigenlijk altijd al de bedoeling
Tot nooit .......
pi_180530634
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 23:50 schreef darktower het volgende:

[..]

dus per saldo; als de nieuwe regeling straks ingaat, moet je dus zorgen dat je zo veel mogelijk produceert, tegen zo laag mogelijke wattpiekkkosten, om nog beetje wat terug te verdienen.. ?
De offertes die ik nu heb komen rond de 1,60 per wp uit ofzo, maar er komt nog eea aan komende dagen.
Om een idee te geven, een 300Wp zonnepaneel zit tegenwoordig rond de ¤170 per stuk.

Daar heb je dus ¤0,57 per Wp te pakken.

Een bijpassende omvormer zit rond de ¤1200 dus dat is ¤0,33 per Wp

Stel, je neemt 12 panelen, dan is dat ¤2040

Het installeren kost gemiddeld zo'n ¤1000 ofwel zo'n ¤0,27 per kWh.

Montagemateriaal is altijd tricky, ligt eraan hoeveel kabel er naar de meterkast moet, of de meterkast aangepast moet worden en of je een plat dak (=duurder) hebt of niet.

Laten we ¤60 per zonnepaneel nemen als indicatie voor de kosten, ofwel zo'n ¤720 in totaal.
Dat zit dan op ¤0,20 per Wp.

Dan zit je op een prijs van zo'n ¤1,37 incl. BTW

De BTW kan je terug vragen, kom je op: ¤1,13 per Wp.

Bij een normaal dak, zonder optimizers zou je dus rond de ¤1,37 incl. BTW moeten kunnen uitkomen.

Wil je optimizers, Panasonic panelen met hogere opbrengst per paneel, etc, dan kan je ook prima ruim over de ¤2 per Wp gaan.

Op mijn dak komen 68 panelen, de installatiekosten nemen niet gigantisch toe qua uren (kabel leggen moet altijd, of je nu 1 of 100 panelen legt) dus dat scheelt al flink op het bedrag per paneel en dus per Wp.
pi_180530669
Ik had het geluk dat ik contact zocht met het installatiebedrijf toen het ongeveer juli was. Hij had allemaal vast personeel, maar blijkbaar na de bouwvak nog niet een volle agenda. Ik gaf hem de vrijheid om het werk in te plannen wanneer het hem bedrijfsmatig het beste uit kwam. Eind augustus lag alles erop voor 1.08 euro per wp. Soms moet je ook even goed met het bedrijf meedenken, zodat ze ook bereid zijn om voor jou een scherpe prijs te maken.

Mooie is dat het ook nog eens top materiaal is met SMA als omvormer en Solar Frontier panelen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_180530698
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 09:56 schreef Patroon het volgende:
Ik had het geluk dat ik contact zocht met het installatiebedrijf toen het ongeveer juli was. Hij had allemaal vast personeel, maar blijkbaar na de bouwvak nog niet een volle agenda. Ik gaf hem de vrijheid om het werk in te plannen wanneer het hem bedrijfsmatig het beste uit kwam. Eind augustus lag alles erop voor 1.08 euro per wp. Soms moet je ook even goed met het bedrijf meedenken, zodat ze ook bereid zijn om voor jou een scherpe prijs te maken.

Mooie is dat het ook nog eens top materiaal is met SMA als omvormer en Solar Frontier panelen.
Wel grappig dat je precies dezelfde Wp prijs betaalt als ik, met heel ander materiaal :P
Ik had nog goedkoper gekund als ik geen SolarEdge omvormer / optimizers had gekozen maar dan had ik een stuk minder panelen kunnen leggen op het dak. Nu kunnen ze strak rond de 2 dakkapellen en lossen de optimizers de problemen met de forse schaduwen wel op.
pi_180530718
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 09:57 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wel grappig dat je precies dezelfde Wp prijs betaalt als ik, met heel ander materiaal :P
Ja toevallig. Ik was ook echt verbaasd toen ik de offerte zag en dacht eerst dat hij een foutje had gemaakt. Ik had al 5 offertes ofzo binnen en de anderen waren allemaal duurder, met kwalitatief minder materiaal.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_180530801
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 09:59 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ja toevallig. Ik was ook echt verbaasd toen ik de offerte zag en dacht eerst dat hij een foutje had gemaakt. Ik had al 5 offertes ofzo binnen en de anderen waren allemaal duurder, met kwalitatief minder materiaal.
Wees iig bli dat je geen SolarEdge optimizers bij je Solar Frontier panelen hebt. Als ik het draadje bij Tweakers.net volg zie ik dat die bijpassende optimizer vaak stuk gaat, mogelijk vanwege het hoge voltage (zo'n 100volt VOC) van de Solar Frontiers. Blijkbaar heeft SolarEdge bij de optimizers in die range een rekenfoutje gemaakt.

Maar de "gewone" optimizer serie zoals de P300, P370 en P500 lijkt wel probleemloos.
pi_180530891
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 10:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wees iig bli dat je geen SolarEdge optimizers bij je Solar Frontier panelen hebt. Als ik het draadje bij Tweakers.net volg zie ik dat die bijpassende optimizer vaak stuk gaat, mogelijk vanwege het hoge voltage (zo'n 100volt VOC) van de Solar Frontiers. Blijkbaar heeft SolarEdge bij de optimizers in die range een rekenfoutje gemaakt.
Ook de "dual" uitvoeringen van SolarEdge waar je 2 panelen op kan aansluiten hebben niet zo'n beste reputatie.

Maar de "gewone" serie zoals de P300, P370 en P500 lijkt wel probleemloos.
Oke goed om te weten, ja heb een volledig schaduwvrij dak en kon 3400wp op het dak kwijt, terwijl wij maar zo'n 1900kwh gebruiken. Halen jaarlijks zo'n 4300-4500kwh binnen.
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 17 juli 2018 @ 11:22:27 #52
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_180532293
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zonnepanelen werken alleen als er... zon is...

Je hebt dus momenten dat je energie produceert met je panelen en dat is vrijwel altijd meer dan je direct kan opgebruiken dus dat lever je terug...

Heb je stroom nodig, dan neem je dat weer af van je energiemaatschappij.

Overdags, als de zon schijnt, kan je nog je wasmachine aanzetten en dan een deel van je opgewekte stroom zelf direct gebruiken, dat komt niet langs de meter en is in die zin gratis.
Je krijgt er niets voor terug maar je betaalt er ook niet voor.

Nu kan je nog salderen t/m 2020.
Je verbruikte kWh mag je dan verrekenen met je geleverde kWh, wat je meer levert krijg je een lagere vergoeding per kWh voor.

Straks wordt dat:
- je wekt 3000kWh op, dat levert je ¤0,11 per kWh op (ik noem maar een bedrag)
- je verbruikt 2800kWh, dat kost je ¤0,22 per kWh.
- een deel gebruik je direct

Het deel wat je direct verbruikt kan je eenvoudig uitrekenen:

- kijk wat je volgens je omvormer afgelopen jaar hebt geproduceerd
- kijk wat je volgens je meter in de meterkast hebt teruggeleverd in diezelfde periode
- het verschil is wat je zelf direct hebt opgebruikt en dat zal rond de 25% zitten

[..]

Zodra het salderen stopt (naar verwachting na 2020) dan kan je de verbruikte stroom niet meer 1 op 1 verrekenen met de opgewekte stroom.

Dus als je 3000kWh verbruikt voor ¤0,22 per kWh dan kost dat je ¤660 en als je 3000kWh produceert voor ¤0,11 dan levert dat je zo'n ¤330 op.
Je houdt dan een stroomrekening van ¤660 - ¤330 = ¤330 per jaar over.

Je kan dus net zo goed gewoon neerleggen wat je wil leggen en daarbij niet naar je verbruik kijken, zoals vroeger wel normaal was.

Installateurs snappen dat nog niet zo goed, die zeggen vaak "je verbruik is 3000kWh? Oh, dan zou ik 3300Wp leggen en dan dek je je jaarverbruik precies af". Maar dat is dus niet meer zo na 2020 en dat is het al bijna...
De thuisbatterij, plan hem maar alvast in voor 2021 ;)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_180532567
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 11:22 schreef nils7 het volgende:

[..]

De thuisbatterij, plan hem maar alvast in voor 2021 ;)
Thuisbatterij is nog wat aan de dure kant ;)

Je hebt zo'n 8 maand per jaar om zo'n thuisbatterij helemaal te vullen, in de donkere maanden red je dat gemiddeld voor 1/3e.

Het prijsverschil in een kWh afnemen of terugleveren zal zo'n ¤0,11 worden.

Als je thuisbatterij een capaciteit heeft van 10kWh en je zou hem iedere dag kunnen vullen en helemaal leeggebruiken, dan zou je dus zo'n 10 x 0,11 = ¤1,10 per dag besparen.

Gedurende die 8 maand bespaar je dus zo'n ¤1,10 per dag
De overige 4 maand zo'n ¤0,44

8 x 30 x 1,10 = ¤264
4 x 30 x 0,44 = ¤52

Op jaarbasis bespaar je dan zo'n ¤316 met een thuisbatterij.

De garantie van Tesla is dat je thuisbatterij nog zo'n 70% van de originele capaciteit heeft na 10 jaar gebruik. Dus jaarlijks neemt de capaciteit zo'n 3% af van de originele capaciteit.

Gemiddeld levert je thuisbatterij dan maar zo'n ¤268 per jaar op aan besparing, ofwel zo'n ¤26,80 per jaar, per kWh opslagcapaciteit.

Met een aanschafprijs van zo'n ¤ 520 per kWh opslagcapaciteit is zo'n ding dus wat te duur.
Zodra de prijzen in de buurt van de ¤200 per kWh opslagcapaciteit komen, wordt het tijd om de berekening eens opnieuw te gaan doen.

Disclaimer: dit was een snelle "bierviltjesberekening" waar geen rechten aan ontleend kunnen worden.
  dinsdag 17 juli 2018 @ 13:42:55 #54
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_180535170
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 11:35 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Thuisbatterij is nog wat aan de dure kant ;)

Je hebt zo'n 8 maand per jaar om zo'n thuisbatterij helemaal te vullen, in de donkere maanden red je dat gemiddeld voor 1/3e.

Het prijsverschil in een kWh afnemen of terugleveren zal zo'n ¤0,11 worden.

Als je thuisbatterij een capaciteit heeft van 10kWh en je zou hem iedere dag kunnen vullen en helemaal leeggebruiken, dan zou je dus zo'n 10 x 0,11 = ¤1,10 per dag besparen.

Gedurende die 8 maand bespaar je dus zo'n ¤1,10 per dag
De overige 4 maand zo'n ¤0,44

8 x 30 x 1,10 = ¤264
4 x 30 x 0,44 = ¤52

Op jaarbasis bespaar je dan zo'n ¤316 met een thuisbatterij.

De garantie van Tesla is dat je thuisbatterij nog zo'n 70% van de originele capaciteit heeft na 10 jaar gebruik. Dus jaarlijks neemt de capaciteit zo'n 3% af van de originele capaciteit.

Gemiddeld levert je thuisbatterij dan maar zo'n ¤268 per jaar op aan besparing, ofwel zo'n ¤26,80 per jaar, per kWh opslagcapaciteit.

Met een aanschafprijs van zo'n ¤ 520 per kWh opslagcapaciteit is zo'n ding dus wat te duur.
Zodra de prijzen in de buurt van de ¤200 per kWh opslagcapaciteit komen, wordt het tijd om de berekening eens opnieuw te gaan doen.

Disclaimer: dit was een snelle "bierviltjesberekening" waar geen rechten aan ontleend kunnen worden.
Het is ook nog geen 2021 ;)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_180535708
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 13:42 schreef nils7 het volgende:

[..]

Het is ook nog geen 2021 ;)
Nee... maar de berekening is wel voor 2021 ;)
pi_180536699
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 10:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wees iig bli dat je geen SolarEdge optimizers bij je Solar Frontier panelen hebt. Als ik het draadje bij Tweakers.net volg zie ik dat die bijpassende optimizer vaak stuk gaat, mogelijk vanwege het hoge voltage (zo'n 100volt VOC) van de Solar Frontiers. Blijkbaar heeft SolarEdge bij de optimizers in die range een rekenfoutje gemaakt.

Maar de "gewone" optimizer serie zoals de P300, P370 en P500 lijkt wel probleemloos.
Voor Dunne Film heeft SE speciale optimizers. Ik heb daar nog nooit problemen bij gezien bij onze klanten.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_180538176
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 14:55 schreef bambino het volgende:

[..]

Voor Dunne Film heeft SE speciale optimizers. Ik heb daar nog nooit problemen bij gezien bij onze klanten.
Yep.
Op Tweakers toch vaak voorbij gekomen.
Maar niet zo relevant meer, SF is in Europa niet / amper nog leverbaar.
pi_180547200
In ons ''nieuwe'' huis (K&W / Junkiexp's duurzame woning) heb ik in de hypotheek voor 6K zonnepanelen in het bouwdepot opgenomen.
Dat kon door de regeling ''energiebesparende maatregelen''.

Ga nu vast een groep naar de zolder trekken en als we er wonen eens rustig kijken naar de mogelijheden.
Schuin pannendak pal op het zuiden.
Er zit nog een velux dakraam in nu, dit laat ik naar het noorddak verplaatsen.
3 voordelen:

Het dak kan dan helemaal vol
Ik vind het geen porum om de panelen rond het dakraam te leggen, dan trekt mijn compulsieve brein niet.
Het scheelt een hoop warmte op zolder als het dakraam op het noorden komt.

Zal met tzt wel melden hier :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 17 juli 2018 @ 22:55:04 #59
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_180547584
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 14:55 schreef bambino het volgende:

[..]

Voor Dunne Film heeft SE speciale optimizers. Ik heb daar nog nooit problemen bij gezien bij onze klanten.
Ik heb 15 stuks P405 met SF panelen en die functioneren na 2 jaar nog prima. Gelukkig maar.
  dinsdag 17 juli 2018 @ 22:57:02 #60
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_180547632
Ik mag straks weer een nieuwe set uitzoeken maar geen haar op mijn hoofd die aan optimizers denkt na alle ellende en defecten die ik heb gelezen, daarnaast is de winst marginaal als je over een dak beschikt zonder complexe schaduw maar betaal je wel een forse meerprijs, bij een defect mag je meteen het dak op.

KISS

[ Bericht 9% gewijzigd door Revolution-NL op 17-07-2018 23:05:06 ]
pi_180547724
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 22:55 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik heb 15 stuks P405 met SF panelen en die functioneren na 2 jaar nog prima. Gelukkig maar.
Klop het af ;)
  dinsdag 17 juli 2018 @ 23:09:04 #62
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_180547900
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 23:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klop het af ;)
:D
pi_180749593
1/3 van het piekmogen is weg door de hitte :{

Nu een vraag.

Ik een een groep van 16A 3680W. Er hangt een SE3000 aan, met 2620W aan panelen. Mag ik hier nog een omvormer met panelen naast plaatsen? Indien ja:

Omvormer van 680W of 1060W? Telt dan het vermogen van de omvormers of van de panelen?
.
pi_180750313
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juli 2018 18:32 schreef Fer het volgende:
1/3 van het piekmogen is weg door de hitte :{

Nu een vraag.

Ik een een groep van 16A 3680W. Er hangt een SE3000 aan, met 2620W aan panelen. Mag ik hier nog een omvormer met panelen naast plaatsen? Indien ja:

Omvormer van 680W of 1060W? Telt dan het vermogen van de omvormers of van de panelen?
Vermogen van omvormer telt.

Heb je geen 2e fase waar de extra omvormer op kan?
pi_180751935
Ja ombouwen naar 3x25 zou nog kunnen en dan de 1x16 vervangen met een 3x16A kabel.
.
pi_180753108
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juli 2018 20:23 schreef Fer het volgende:
Ja ombouwen naar 3x25 zou nog kunnen en dan de 1x16 vervangen met een 3x16A kabel.
Sowieso handig met oog op einde aardgas.

Warmtepomp, inductie koken, auto opladen, ik noem maar wat opties ;)
pi_180756495
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juli 2018 21:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Sowieso handig met oog op einde aardgas.

Warmtepomp, inductie koken, auto opladen, ik noem maar wat opties ;)
Voor auto opladen is de 3x25a ook al krap... Vraag me af of ze dat nog eens gaan verhogen maar 3x35 met t zelfde vastrecht.

Ot: net 6 gebruikte panelen met omvormer en rails opgehaald voor 900, van t weekeind op t dak leggen onder m'n huidige set van 6 panelen.
pi_180761485
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juli 2018 18:32 schreef Fer het volgende:
1/3 van het piekmogen is weg door de hitte :{

Nu een vraag.

Ik een een groep van 16A 3680W. Er hangt een SE3000 aan, met 2620W aan panelen. Mag ik hier nog een omvormer met panelen naast plaatsen? Indien ja:

Omvormer van 680W of 1060W? Telt dan het vermogen van de omvormers of van de panelen?
Op dezelfde groep zou ik niet nog een omvormer zetten. Ik betwijfel of dat goed gaat.
Ik zou een extra 16A groep zetten.

quote:
1s.gif Op donderdag 26 juli 2018 19:01 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Vermogen van omvormer telt.

Heb je geen 2e fase waar de extra omvormer op kan?
2e fase hoeft absoluut niet.
Ik heb zelf 2 omvormers hangen, 18 en 15 panelen, beide op een 20A afgezekerd.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  maandag 30 juli 2018 @ 09:15:35 #69
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_180829265
Wij willen ook zonnepanelen laten plaatsen. Zelf twee rechterhanden, en geen tijd.. dus we besteden het uit.

Onze situatie: 11 panelen passen waarschijnlijk, en we hebben een dakkapel. Betekend dus: schaduwvorming. Ik zit nu met twee vragen:

1) Ik heb twee offertes laten maken. Bedrijf A komt met een LG 320 systeem, met Solaredge omvormers. Bedrijf B komt met Trina Honey 275 met Solaredge. Als ik de kosten per WP bereken, kom ik op nagenoeg hetzelfde bedrag uit.Vraag: is het niet beter om de panelen met de hoogste opbrengst te pakken? De kosten heb ik er na 7 jaar uit, maar als ik er bijvoorbeeld nog 10 jaar woon, heb ik met die LG panelen veel meer opbrengst

2) Een andere optie is zelf compleet samenstellen, zoals bij het bedrijf Winkelman kan. Zij kunnen ook de installatie doen. Kom ik een stuk goedkoper uit. Daarbij zit ik met de volgende vraag[i][Ik moet iets aan de schaduwwerking doen, dus optimisers, ofwel micro-omvormers. Als ik bij Winkelman alles doorreken, kosten micro omvormers me ¤300 meer. De ene site adviseert optimisers, omdat je iets meer rendement eruit zou krijgen, de andere micro-omvormers, omdat deze wat robuuster zouden moeten zijn. Hoe kijken jullie hier tegenaan?/i]
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_180829567
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 09:15 schreef greatgonzo het volgende:
Wij willen ook zonnepanelen laten plaatsen. Zelf twee rechterhanden, en geen tijd.. dus we besteden het uit.

Onze situatie: 11 panelen passen waarschijnlijk, en we hebben een dakkapel. Betekend dus: schaduwvorming. Ik zit nu met twee vragen:

1) Ik heb twee offertes laten maken. Bedrijf A komt met een LG 320 systeem, met Solaredge omvormers. Bedrijf B komt met Trina Honey 275 met Solaredge. Als ik de kosten per WP bereken, kom ik op nagenoeg hetzelfde bedrag uit.Vraag: is het niet beter om de panelen met de hoogste opbrengst te pakken? De kosten heb ik er na 7 jaar uit, maar als ik er bijvoorbeeld nog 10 jaar woon, heb ik met die LG panelen veel meer opbrengst

2) Een andere optie is zelf compleet samenstellen, zoals bij het bedrijf Winkelman kan. Zij kunnen ook de installatie doen. Kom ik een stuk goedkoper uit. Daarbij zit ik met de volgende vraag[i][Ik moet iets aan de schaduwwerking doen, dus optimisers, ofwel micro-omvormers. Als ik bij Winkelman alles doorreken, kosten micro omvormers me ¤300 meer. De ene site adviseert optimisers, omdat je iets meer rendement eruit zou krijgen, de andere micro-omvormers, omdat deze wat robuuster zouden moeten zijn. Hoe kijken jullie hier tegenaan?/i]
Als je ruimte genoeg hebt op je dak, dan zou ik altijd voor de panelen met de meeste Wp per Euro gaan. Heb je weinig ruimte en wil je een hoge opbrengst, geef dan wat meer uit maar overdrijf niet, anders loopt je terugverdientijd fors op.

Ik denk dat 275 tot 300Wp panelen op dit moment de beste prijs/prestatie verhouding hebben.
360 of 370Wp is bijvoorbeeld gelijk bijna 2x zo duur, dat is een hoop extra geld voor maar 20% meer rendement.

Op optimizers van SolarEdge zit 25 jaar garantie en lijken me ook wel betrouwbaar. Je leest wel eens wat over problemen met de "duo" uitvoeringen (hogere uitval) of in combinatie met SF panelen (hoog voltage), maar die panelen worden in NL toch niet meer nieuw verkocht.

Na 2020 stopt het salderen, je hoeft bij het leggen van panelen dus niet meer te kijken naar hoeveel stroom je verbruikt, je kan het straks toch niet meer wegstrepen. Leg gewoon voor het budget wat je wil leggen of wat je aan ruimte kan leggen.

Accepteer dat het geld dat je op het dak legt nu weg is maar door de jaren heen vanzelf weer naar je toekomt, anders had je er misschien toch alleen maar een andere auto of bankstel van gekocht en dan was het sowieso rendementsloos geweest.

Heb je nog dakvlakken op het oosten / westen / noorden? Ook daar is vaak prima wat mee te doen qua panelen. Op oost en west haal je zo'n 80% van de jaaropbrengst t.o.v. het zuiden, op het noorden zo'n 50%.

Voordeel van op meerdere dakvlakken leggen is dat je je opbrengst meer spreidt en als het salderen stopt is dat praktisch omdat je dan langer per dag opbrengst hebt en dus ook meer uren per dag je eigen opbrengst kan gebruiken.

Om een idee te geven van mijn dakvlakken:
- oost 16 panelen
- west 16 panelen
- zuid 25 panelen
- noord 11 panelen

In de designtools van SMA en SolarEdge nagerekend zou de jaaropbrengst op ruim 15.000kWh moeten komen. Met de oude installatie van 18x 275Wp panelen haal ik al 4400kWh dus lijkt me realistisch.
pi_180863621
Bovenste setje van 6 lag er al op, vorige week van marktplaats nog 6 op gehaald, en van t weekeind er op gelegd.



De nieuwe set draait bijna t zelfde als de oude, ik ben tevreden!
  dinsdag 31 juli 2018 @ 22:38:45 #72
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_180863705
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:34 schreef Makrolon het volgende:
Bovenste setje van 6 lag er al op, vorige week van marktplaats nog 6 op gehaald, en van t weekeind er op gelegd.

[ afbeelding ]

De nieuwe set draait bijna t zelfde als de oude, ik ben tevreden!
Dat ziet er netjes uit!
pi_180923381
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:38 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat ziet er netjes uit!
Thanks! Vind het ook geen gezicht als panelen niet evenwijdig op een dak liggen :+

Kriebelt wel om er aan beide kanten nog 2 naast te leggen :P
pi_180926102
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 17:53 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Thanks! Vind het ook geen gezicht als panelen niet evenwijdig op een dak liggen :+

Kriebelt wel om er aan beide kanten nog 2 naast te leggen :P
:) doen
pi_181351961
Wij zijn bezig met de hypotheek voor een twee kapper. Nu ligt een kant van het dak op het zuiden dus dat is wel fijn alleen het is geen heel stijl dak er zit geen zolder verdieping op namelijk het is een berg zolder. Maar gezien onze achter buren best een stukje terug zitten zou dat niet uit moeten maken.

Het is een huis uit "91 dus eerst maar eens kijken of de pannen nog lang genoeg mee kunnen. Ik heb echt geen idee hoe lang dakpannen mee kunnen gaan.
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:13:10 #76
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_181352034
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 18:08 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wij zijn bezig met de hypotheek voor een twee kapper. Nu ligt een kant van het dak op het zuiden dus dat is wel fijn alleen het is geen heel stijl dak er zit geen zolder verdieping op namelijk het is een berg zolder. Maar gezien onze achter buren best een stukje terug zitten zou dat niet uit moeten maken.

Het is een huis uit "91 dus eerst maar eens kijken of de pannen nog lang genoeg mee kunnen. Ik heb echt geen idee hoe lang dakpannen mee kunnen gaan.
Vaak wordt gerekend met 25 jaar maar in de praktijk is het wel 40 jaar.
pi_181353539
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 18:13 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Vaak wordt gerekend met 25 jaar maar in de praktijk is het wel 40 jaar.
Ze liggen er nu 27 jaar op hm
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:32:47 #78
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_181355271
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 19:25 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ze liggen er nu 27 jaar op hm
De mijne lagen er 21 jaar op toen ik besloot er panelen op te leggen. Ik ga er vanuit dat ze ongeveer tegelijk afgeschreven zijn.
  woensdag 22 augustus 2018 @ 08:17:49 #79
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181364903
Ook hier maar eens melden....

Nieuw huis gekocht en mooie dakligging op het zuiden. Cash geld beschikbaar en zoek een beter rendement dan hypotheek verlagen.

Daarnaast ook naar de toekomst kijkende wellicht minder gasafhankelijk worden, dus wellicht in de combi met een warmtepomp.

Buren 2 huizen verderop, met exact dezelfde dakligging, hebben 20 panelen op het dak liggen. De huidige bewoners betalen met conventionele CV en koken op gas ca. EUR 175 per maand aan energiekosten.

Is er een globale berekening van de opbrengst van 20 panelen, per maand uitgedrukt in een vermindering van de elektrakosten?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 22 augustus 2018 @ 08:26:16 #80
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_181365004
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 08:17 schreef sanger het volgende:
Ook hier maar eens melden....

Nieuw huis gekocht en mooie dakligging op het zuiden. Cash geld beschikbaar en zoek een beter rendement dan hypotheek verlagen.

Daarnaast ook naar de toekomst kijkende wellicht minder gasafhankelijk worden, dus wellicht in de combi met een warmtepomp.

Buren 2 huizen verderop, met exact dezelfde dakligging, hebben 20 panelen op het dak liggen. De huidige bewoners betalen met conventionele CV en koken op gas ca. EUR 175 per maand aan energiekosten.

Is er een globale berekening van de opbrengst van 20 panelen, per maand uitgedrukt in een vermindering van de elektrakosten?
Ja het internet staat er vol mee en iedere leverancier kan dit voor je doen.
pi_181365147
Is er nog een bedrijf met goede deals bekend hier toevallig?

Ik had al via Eigen Huis zitten kijken. Maar hoorde dat die bij lange na niet het goedkoopste zijn.
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 22 augustus 2018 @ 08:50:11 #82
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181365250
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 08:26 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ja het internet staat er vol mee en iedere leverancier kan dit voor je doen.
Ik geloof de berekeningen van leveranciers altijd maar half... Die zijn vaak veel optimistischer dan werkelijk....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 22 augustus 2018 @ 08:52:01 #83
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_181365267
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 08:40 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Is er nog een bedrijf met goede deals bekend hier toevallig?

Ik had al via Eigen Huis zitten kijken. Maar hoorde dat die bij lange na niet het goedkoopste zijn.
ligt eraan waar je woont.. hier in het oosten is winkelman vrij scherp.. maar zo druk dat je wel een tijd kan wachten op je offerte
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_181365285
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 08:52 schreef greatgonzo het volgende:

[..]

ligt eraan waar je woont.. hier in het oosten is winkelman vrij scherp.. maar zo druk dat je wel een tijd kan wachten op je offerte
Ik woon in zuid-oost Brabant :)
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 22 augustus 2018 @ 08:54:36 #85
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_181365288
Ik heb een paar lokale installateurs een offerte laten maken.
  woensdag 22 augustus 2018 @ 08:55:47 #86
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_181365298
tja... ik heb hier gewoon 6 installatiebedrijven aangeschreven, en ga dan offertes vergelijken. Het helpt als je zelf een beetje een legplan hebt, maar veel aanbieders hebben ook al rekenprogramma's waar ze op basis van google maps al veel kunnen berekenen
Bij tijd en wijle aanwezig...
  woensdag 22 augustus 2018 @ 09:00:59 #87
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_181365349
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 08:50 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik geloof de berekeningen van leveranciers altijd maar half... Die zijn vaak veel optimistischer dan werkelijk....
Nope ze geven er zelfs garanties op.
  woensdag 22 augustus 2018 @ 09:02:20 #88
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_181365362
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 08:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik woon in zuid-oost Brabant :)
Ik woon ook in ZO Brabant en heb een bedrijf laten komen die niet dichtbij zitten maar wel goed en goedkoop zijn. Zal straks eens doorsturen. Je mag ook altijd eens komen kijken als je wil.
pi_181365399
Ik ga sowieso wat bedrijven aanschrijven. Ligplaats kunnen we zelf wel Bedenken denk ik
:)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_181365402
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 09:02 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik woon ook in ZO Brabant en heb een bedrijf laten komen die niet dichtbij zitten maar wel goed en goedkoop zijn. Zal straks eens doorsturen. Je mag ook altijd eens komen kijken als je wil.
Graag!
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 22 augustus 2018 @ 09:45:33 #91
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181366014
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 09:00 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nope ze geven er zelfs garanties op.
Hmmm, dat had ik nog nergens terug gelezen...
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_181367008
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 09:00 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nope ze geven er zelfs garanties op.
Wie? Dat kom ik namelijk bijna nooit tegen.
Wij doen het nooit.

Wel zeggen we in de voorwaarden dat onze geschatte opbrengst niet te ver van werkelijkheid af mag liggen. 5% zou dus best mogen. 15% niet.
En mocht dat het geval zijn dan gaan we een oplossing zoeken.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 22 augustus 2018 @ 11:02:19 #93
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_181367679
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 10:34 schreef bambino het volgende:

[..]

Wie? Dat kom ik namelijk bijna nooit tegen.
Wij doen het nooit.

Wel zeggen we in de voorwaarden dat onze geschatte opbrengst niet te ver van werkelijkheid af mag liggen. 5% zou dus best mogen. 15% niet.
En mocht dat het geval zijn dan gaan we een oplossing zoeken.
Dat is dus toch een garantie :) op iedere garantie is een afwijking toegestaan, maar dan weet je in ieder geval wat je worst-case kunt verwachten. Bij mij is de opbrengst tot nu toe zo'n 3-5% hoger dan gegarandeerd.

[ Bericht 9% gewijzigd door leolinedance op 22-08-2018 11:10:42 ]
  woensdag 22 augustus 2018 @ 18:11:32 #94
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181376789
Ik heb helaas geen goed overzicht op het stroomverbruik. In het huidige huis fluctueert het van 3500 Kwh afgelopen jaar, tot ruim 5000 Kwh het jaar daarvoor en dit jaar reeds 2950 Kwh.

Het nieuwe huis is ruim 1,5x groter, maar ook nieuwer en beter geisoleerd etc. Ook zullen we daar in het begin op gas koken (ivm huidige keuken) en koken we nu keramisch. Maar zullen we nu meer elektra gaan verbruiken of zal het gelijk blijven?

Iemand een tip voor goede adviseur/goed bedrijf in de regio Kennemerland?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_181377468
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 10:34 schreef bambino het volgende:

[..]

Wie? Dat kom ik namelijk bijna nooit tegen.
Wij doen het nooit.

Wel zeggen we in de voorwaarden dat onze geschatte opbrengst niet te ver van werkelijkheid af mag liggen. 5% zou dus best mogen. 15% niet.
En mocht dat het geval zijn dan gaan we een oplossing zoeken.
Jullie werken niet toevallig in de regio Den haag? Ben hier nog op zoek naar een goede offerte :P
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_181378900
Hier liggen ze inmiddels een jaar nu (3000wp), zitten nu op 2850kWh opgewekt. Omvormer is eerder dit jaar stuk gegaan, we hadden daardoor 3 weken in mei/juni geen opbrengst.
  woensdag 22 augustus 2018 @ 20:18:32 #97
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_181380056
quote:
17s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 19:40 schreef douche-eendje het volgende:
Hier liggen ze inmiddels een jaar nu (3000wp), zitten nu op 2850kWh opgewekt. Omvormer is eerder dit jaar stuk gegaan, we hadden daardoor 3 weken in mei/juni geen opbrengst.
Dus ongeveer 1:1 wat voor de meeste soorten panelen zeer goed is!
  woensdag 22 augustus 2018 @ 20:55:58 #98
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_181381377
Met nog twee maanden te gaan zitten wij met 3180wp op 3000kWh.
Maar dat het een goed zonjaar gaat zijn was wel duidelijk denk ik :P

Afgelopen twee jaar moest ik steeds nog 100kWh inkopen. Zou mooi zijn als we voor het eerst een overschot bereiken.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_181393879
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 18:48 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Jullie werken niet toevallig in de regio Den haag? Ben hier nog op zoek naar een goede offerte :P
Zeker wel!
We werken door heel Nederland.

Zie dm
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_181394012
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 11:05 schreef bambino het volgende:

[..]

Zeker wel!
We werken door heel Nederland.

Zie dm
Wil je mij ook een DM sturen? :Y
I solemnly swear i'm up to no good
pi_181394039
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 11:12 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Wil je mij ook een DM sturen? :Y
Done!
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 13:13:42 #102
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181396797
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 11:05 schreef bambino het volgende:

[..]

Zeker wel!
We werken door heel Nederland.

Zie dm
Dus ook in regio Kennemerland/IJmond? ;)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_181397252
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 13:13 schreef sanger het volgende:

[..]

Dus ook in regio Kennemerland/IJmond? ;)
Zelfs daar 8-) :D
pi_181398956
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 13:13 schreef sanger het volgende:

[..]

Dus ook in regio Kennemerland/IJmond? ;)
Is dat Nederland? Indien ja, zie boven :P
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 15:09:31 #105
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181399413
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 14:51 schreef bambino het volgende:

[..]

Is dat Nederland? Indien ja, zie boven :P
Doe mij dan ook maar een PM :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_181404159
Krijgt het straks nog druk :D
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_181422144
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 15:09 schreef sanger het volgende:

[..]

Doe mij dan ook maar een PM :)
Done

quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:19 schreef Asschen_sukar het volgende:
Krijgt het straks nog drukker :D
Fixed :D
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:59:51 #108
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181423312
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 13:04 schreef bambino het volgende:

[..]

Done

[..]

Fixed :D
👍
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_181424449
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 13:13 schreef sanger het volgende:

[..]

Dus ook in regio Kennemerland/IJmond? ;)
Kijk, dat zijn de betere regio's
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:14:24 #110
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181427821
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 14:51 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Kijk, dat zijn de betere regio's
:Y, jij al zonnepanelen werkende in deze mooie regio?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_181440289
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 13:04 schreef bambino het volgende:

[..]

Done

[..]

Fixed :D
Mij ook alstublieft
eventueel hierboven gemaakte spelfouten zijn puur voor vermaak van de lezer!
pi_181450335
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 09:27 schreef Mellebast het volgende:

[..]

Mij ook alstublieft
Done :)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_181502464
2x 3-fase omvormers, 68 panelen (TaleSun 300Wp black), 68 optimizers in de garage:

pi_181502510
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 18:53 schreef MaGNeT het volgende:
2x 3-fase omvormers, 68 panelen (TaleSun 300Wp black), 68 optimizers in de garage:

[ afbeelding ]
Leuk stukje dak heb je, waar dat op kan :D

Ik ben straks al blij als er meer dan 14 op kunnen :P
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_181502535
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 18:55 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Leuk stukje dak heb je, waar dat op kan :D

Ik ben straks al blij als er meer dan 14 op kunnen :P
Ja :P 16 op iedere kant van de garage (oost - west) en 25 op het zuiden.
Dan hou ik er nog 11 over voor het noorden.

Op de achtergrond zie je nog net de bovenkant van het boilervat dat nog aan de warmtepomp komt.
pi_181502706
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 18:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja :P 16 op iedere kant van de garage (oost - west) en 25 op het zuiden.
Dan hou ik er nog 11 over voor het noorden.

Op de achtergrond zie je nog net de bovenkant van het boilervat dat nog aan de warmtepomp komt.
Heb ik ook nog lang overwogen, warmtepomp. Maar ons nieuwe huis is niet echt geisoleerd in de spouw, dus eerst dat ooit nog eens aanpakken voor ik verder ga met verduurzamen.
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_181503568
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 19:05 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Heb ik ook nog lang overwogen, warmtepomp. Maar ons nieuwe huis is niet echt geisoleerd in de spouw, dus eerst dat ooit nog eens aanpakken voor ik verder ga met verduurzamen.
Beetje isoleren kan wel nut hebben. Hoeft ook niet in een paar jaar. Sparen, weer wat aanpakken, sparen, etc. Deels komt dat terug in lagere maandlasten.
pi_181639948
Ik heb twee sets met zonnepanelen. De SolarEdge set geeft constant vermogen of stroom af maar de set met AP Tronic omvormers staat een paar keer per dag op nul.

De AP Tronic omvormers kan ik niet monitoren maar ik heb voor beide sets ook een kwh-meter in de meterkast geïnstalleerd.

Kan het zijn dat de micro-omvormers de stroom soort van "opsparen" en dan pas afgeven of is er iets anders aan de hand?
Voorheen Post ID 101472
pi_181641181
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 19:46 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Beetje isoleren kan wel nut hebben. Hoeft ook niet in een paar jaar. Sparen, weer wat aanpakken, sparen, etc. Deels komt dat terug in lagere maandlasten.
Precies, niet alles hoeft tegelijkertijd. Eerst doen wat de grootste besparing oplevert, dan sparen voor de volgende stap etc.

Als je nu eenmalig 5000 euro investeert en vervolgens het geld wat je bespaart netjes opzij zet dan kom je in 10 jaar tijd een heel ver met verduurzaming van je huis. Uitgaande van een beginsituatie waar veel winst te behalen is.

Ik kom hier op het huis helaas niet verder dan 9 panelen op zuidoost.
pi_181641561
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 12:51 schreef Estate2 het volgende:
Ik heb twee sets met zonnepanelen. De SolarEdge set geeft constant vermogen of stroom af maar de set met AP Tronic omvormers staat een paar keer per dag op nul.

De AP Tronic omvormers kan ik niet monitoren maar ik heb voor beide sets ook een kwh-meter in de meterkast geïnstalleerd.

Kan het zijn dat de micro-omvormers de stroom soort van "opsparen" en dan pas afgeven of is er iets anders aan de hand?
Nee, als de panelen boven de drempelspanning van de micro-omvormers zitten dan zouden ze moeten gaan werken. Opsparen doen ze niet.

Maar als het alleen gebeurt bij schaduw of in de schemer dan is de opbrengst toch te verwaarlozen.
pi_181641569
quote:
1s.gif Op zondag 2 september 2018 13:57 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Precies, niet alles hoeft tegelijkertijd. Eerst doen wat de grootste besparing oplevert, dan sparen voor de volgende stap etc.

Als je nu eenmalig 5000 euro investeert en vervolgens het geld wat je bespaart netjes opzij zet dan kom je in 10 jaar tijd een heel ver met verduurzaming van je huis. Uitgaande van een beginsituatie waar veel winst te behalen is.

Ik kom hier op het huis helaas niet verder dan 9 panelen op zuidoost.
Geen noord / noord-west dak?

Pergola, carport, tuinhuisje? :P
pi_181710587
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2522148/mogelijk-uitstel-nieuwe-regeling-zonnepanelen

quote:
DEN HAAG - Huishoudens en kleine bedrijven die zelf met zonnepanelen duurzame energie opwekken, kunnen mogelijk een jaar langer profiteren van de huidige subsidieregeling. Minister Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) kondigde eerder aan dat er in 2020 een nieuwe, versoberde regeling komt. Maar hij betwijfelt nu of die op tijd klaar is.

De huidige regeling maakt het mogelijk investeringen in zonnepanelen in zeven jaar terug te verdienen. Maar omdat zonnepanelen goedkoper worden, neemt die terugverdientijd bij ongewijzigd beleid de komende jaren sterk af, terwijl de uitgaven aan subsidies juist verder oplopen. Dat geld denkt het kabinet beter te kunnen besteden.

„Het moet niet minder aantrekkelijk worden om ook zelf kleinschalig te investeren in zon”, zei Wiebes woensdag in de Tweede Kamer. „Maar het is ook niet nodig om het aantrekkelijker te maken.” Het optuigen van een nieuwe regeling kost evenwel meer tijd dan voorzien. „Ik begin er wel een beetje een hard hoofd in te krijgen of 2020 haalbaar is”, aldus de minister. Als het niet lukt, blijft de huidige regeling een jaar langer bestaan.
pi_181710737
Dit was natuurlijk te verwachten.

Voordat het salderen afgeschaft wordt, moeten alle oude ferraris meters vervangen zijn voor meters met een apart telwerk voor teruglevering.

Want het kan niet zo zijn dat mijn buurman met terugdraaiende meter kan blijven salderen en ik met mijn digitale meter dat niet kan. Dan meet de overheid met twee maten en dat kan niet. Andere oplossing voor bovenstaande is trouwens dat mensen met een digitale meter voortaan weer kunnen kiezen om een analoge meter te laten monteren die kan terugdraaien.
pi_181713820
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 19:11 schreef Ivo1985 het volgende:
Dit was natuurlijk te verwachten.

Voordat het salderen afgeschaft wordt, moeten alle oude ferraris meters vervangen zijn voor meters met een apart telwerk voor teruglevering.

Want het kan niet zo zijn dat mijn buurman met terugdraaiende meter kan blijven salderen en ik met mijn digitale meter dat niet kan. Dan meet de overheid met twee maten en dat kan niet. Andere oplossing voor bovenstaande is trouwens dat mensen met een digitale meter voortaan weer kunnen kiezen om een analoge meter te laten monteren die kan terugdraaien.
Nou prima toch, nog een jaartje salderen.

Het vastrecht zou ook flink omhoog kunnen en dat het salderen blijft bestaan. Of salderen laten bestaan maar geen teruglever vergoeding meer.
pi_181713892
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:09 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Nou prima toch, nog een jaartje salderen.

Het vastrecht zou ook flink omhoog kunnen en dat het salderen blijft bestaan.
Met een hoger vastrecht benadeel je mensen die zuinig zijn

quote:
Of salderen laten bestaan maar geen teruglever vergoeding meer.
Dan zou ik dus ieder jaar 9000kWh weg kunnen gooien, dat is wat ik meer opwek dan dat ik verbruik.

En hoe komt het dan met zonneparken?
pi_181713974
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Met een hoger vastrecht benadeel je mensen die zuinig zijn

[..]

Dan zou ik dus ieder jaar 9000kWh weg kunnen gooien.
inderdaad, dan had je maar een dusdaning aantal panelen moeten nemen wat je verbruik dekt.

Linksom of rechtsom is de mogelijkheid van salderen best bijzonder. Het is niet hetzelfde als geld parkeren bij de bank om het met de kerst weer op te nemen.

Het is dan niet meer dan logisch dat het salderen stopt in zijn huidig vorm. Dus moeten we een manier verzinnen zodat we kunnen blijven salderen voor eigen gebruik, maar geen geld verdienen met overproductie.

Wat is uberhaupt het nut van zoveel overproductie?
pi_181714042
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:14 schreef Glider76 het volgende:

Wat is uberhaupt het nut van zoveel overproductie?
Het nut is dat de kolencentrales minder hard hoeven te draaien, en daarmee het milieu dus minder belasten. :)
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_181714115
quote:
No sh!t. Als kwiebes zelf nog niet eens de definitieve regels heeft opgesteld, hoe denk ie dat alle betrokkenen op tijd de regels te kunnen toepassen. Al is het maar aanpassen van de administratieve rompslomp.
pi_181714124
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:14 schreef Glider76 het volgende:

[..]

inderdaad, dan had je maar een dusdaning aantal panelen moeten nemen wat je verbruik dekt.
Dat bepaal jij gelukkig niet.

quote:
Linksom of rechtsom is de mogelijkheid van salderen best bijzonder. Het is niet hetzelfde als geld parkeren bij de bank om het met de kerst weer op te nemen.

Het is dan niet meer dan logisch dat het salderen stopt in zijn huidig vorm. Dus moeten we een manier verzinnen zodat we kunnen blijven salderen voor eigen gebruik, maar geen geld verdienen met overproductie.

Wat is uberhaupt het nut van zoveel overproductie?
Om ook na het salderen ¤0 op de rekening te houden.

En die groen opgewekte overproductie wordt terugeleverd aan het net en keurig verbruikt door anderen die op dezelfde wijktrafo zitten.

Verder ga ik over 3 tot 5 jaar elektrisch rijden, tegen die tijd zijn de huidige panelen niet meer te krijgen (vermogen / kleur / patroon / formaat) dus gelijk genoeg gelegd.
pi_181714250
Met 1 KW meer dan je verbruik heb je toch ook 0 euro op de rekening?

Ik zelf wek 1000 meer op dan wat ik verbruik. Wat mij betreft mag het salderen blijven bestaan maar iedereen snapt wel dat het niet meer uit kan.
pi_181714358
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:24 schreef Glider76 het volgende:
Met 1 KW meer dan je verbruik heb je toch ook 0 euro op de rekening?

Ik zelf wek 1000 meer op dan wat ik verbruik. Wat mij betreft mag het salderen blijven bestaan maar iedereen snapt wel dat het niet meer uit kan.
Zolang het salderen blijft wel, zodra het salderen eindigt en de "terugleversubsidie" wordt geïntroduceerd zal je nog zo'n 11 cent per kWh krijgen, dan moet je sowieso al 2x meer op je dak hebben liggen dan dat je verbruikt om nog ¤0 op de rekening te krijgen.

Maar verder, ik heb grote dakvlakken met weinig schaduwvorming, zo gek is het niet om het dan vol te leggen. Ik zou ook niet weten waarom ik voor overproductie niet betaald zou mogen worden. Mijn geproduceerde kWh komt weer bij een buurman door de meter en betaalt daar het volle pond voor aan z'n energiemaatschappij.

Vrienden van me hebben een boerderij waar een heel nieuw dak op de stal komt, die aan 1 kant helemaal vol komt liggen met panelen. Altijd baas boven baas.
pi_181714558
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:28 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zolang het salderen blijft wel, zodra het salderen eindigt en de "terugleversubsidie" wordt geïntroduceerd zal je nog zo'n 11 cent per kWh krijgen, dan moet je sowieso al 2x meer op je dak hebben liggen dan dat je verbruikt om nog ¤0 op de rekening te krijgen.

Maar verder, ik heb grote dakvlakken met weinig schaduwvorming, zo gek is het niet om het dan vol te leggen. Ik zou ook niet weten waarom ik voor overproductie niet betaald zou mogen worden. Mijn geproduceerde kWh komt weer bij een buurman door de meter en betaalt daar het volle pond voor aan z'n energiemaatschappij.

Vrienden van me hebben een boerderij waar een heel nieuw dak op de stal komt, die aan 1 kant helemaal vol komt liggen met panelen. Altijd baas boven baas.
Op zich heb je gelijk, maar nu wordt je teveel een energie leverancier ipv enkel compenseren eigen gebruik. Wellicht dat daar ook de wens vandaan komt om salderen te stoppen.

Hoe dan ook, salderen gaat stoppen en iedere zonnepaneel bezitter heeft die bui al jaren zien aankomen.

Grote zonnepaneel plantages produceren alleen maar, in bedrijfsmatige vorm.
pi_181714848
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:33 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Op zich heb je gelijk, maar nu wordt je teveel een energie leverancier ipv enkel compenseren eigen gebruik. Wellicht dat daar ook de wens vandaan komt om salderen te stoppen.
Juist het stoppen van het salderen zorgt ervoor dat alle stroom die je teruglevert overcapaciteit is.

quote:
Hoe dan ook, salderen gaat stoppen en iedere zonnepaneel bezitter heeft die bui al jaren zien aankomen.
Dat salderen zou stoppen in 2023 is pas aan de orde sinds Kamp er over begon. Wiebes vervroegde dit nog een keer tot 2020 maar gaat dit wss niet redden.

quote:
Grote zonnepaneel plantages produceren alleen maar, in bedrijfsmatige vorm.
En wat is er anders aan de stroom uit mijn omvormers dan aan de stroom uit die plantages? Waarom zou dat wel vergoed mogen worden en mijn stroom niet?

Ook een optie, vraag ik zakelijk een terugleveraansluiting aan voor m'n bedrijfje en leg ik er zelfs nog wat panelen bij om te compenseren voor de lagere kWh vergoeding.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-09-2018 21:50:25 ]
pi_181715720
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 21:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Juist het stoppen van het salderen zorgt ervoor dat alle stroom die je teruglevert overcapaciteit is.

[..]

Dat salderen zou stoppen in 2023 is pas aan de orde sinds Kamp er over begon. Wiebes vervroegde dit nog een keer tot 2020 maar gaat dit wss niet redden.

[..]

En wat is er anders aan de stroom uit mijn omvormers dan aan de stroom uit die plantages? Waarom zou dat wel vergoed mogen worden en mijn stroom niet?

Ook een optie, vraag ik zakelijk een terugleveraansluiting aan voor m'n bedrijfje en leg ik er zelfs nog wat panelen bij om te compenseren voor de lagere kWh vergoeding.
Natuurlijk mag jouw stroom wel betaald worden. Maar je wilt ook van 2 walletjes eten. Terugleveren als je teveel hebt en er geld mee verdienen, en s'winters gratis stroom uit het net trekken.

De keuze zou moeten worden tussen teruglever vergoeding en niet meer salderen, of salderen zonder teruglever vergoeding.

Dat zal vast wel weer wat andere neveneffecten hebben. Gewenst en ongewenst. Mensen zullen altijd minder panelen dan hun verbruik nemen en maken daardoor niet optimaal gebruik van het dak. Of mensen gaan meer stroom verbruiken om hun overschot op te stoken. Wat een onnodig hoger eletriciteits verbruik geeft.

Of iets aan het vastrecht o.id. doen zodat we kunnen blijven salderen en het net als onze thuisbatterij gebruiken. Zolang die kosten lager zijn dan een tesla powerwall is dat nog interessant. Wel de lusten, niet de lasten gaat niet.
  woensdag 5 september 2018 @ 22:26:20 #135
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_181715962
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 22:17 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Natuurlijk mag jouw stroom wel betaald worden. Maar je wilt ook van 2 walletjes eten. Terugleveren als je teveel hebt en er geld mee verdienen, en s'winters gratis stroom uit het net trekken.

De keuze zou moeten worden tussen teruglever vergoeding en niet meer salderen, of salderen zonder teruglever vergoeding.

Dat zal vast wel weer wat andere neveneffecten hebben. Gewenst en ongewenst. Mensen zullen altijd minder panelen dan hun verbruik nemen en maken daardoor niet optimaal gebruik van het dak. Of mensen gaan meer stroom verbruiken om hun overschot op te stoken. Wat een onnodig hoger eletriciteits verbruik geeft.

Of iets aan het vastrecht o.id. doen zodat we kunnen blijven salderen en het net als onze thuisbatterij gebruiken. Zolang die kosten lager zijn dan een tesla powerwall is dat nog interessant. Wel de lusten, niet de lasten gaat niet.
Die Tesla Powerwall gaat hem echt niet worden. Zelfs als dat ding goedkoop wordt heeft het nog amper zin.
pi_181715974
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 22:17 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Natuurlijk mag jouw stroom wel betaald worden. Maar je wilt ook van 2 walletjes eten. Terugleveren als je teveel hebt en er geld mee verdienen, en s'winters gratis stroom uit het net trekken.

De keuze zou moeten worden tussen teruglever vergoeding en niet meer salderen, of salderen zonder teruglever vergoeding.
Als ik geen teruglever-vergoeding zou krijgen voor alles wat ik meer verbruik dan zou ik m'n bitcoinminers weer aanzetten en in de zomer een paar airco's inschakelen.
Oh wacht, dat is niet groen meer... maar dan saldeer ik wel alles...

Onzin dus...

En ik ben met het bestellen van m'n panelen al uitgegaan van het verdwijnen van de saldering, daarom vol ingezet op terugleveren aangezien ik mijn energierekening op of onder ¤0 wil houden.
Dat is een keuze en daar heb ik fors voor geïnvesteerd.

quote:
Dat zal vast wel weer wat andere neveneffecten hebben. Gewenst en ongewenst. Mensen zullen altijd minder panelen dan hun verbruik nemen en maken daardoor niet optimaal gebruik van het dak. Of mensen gaan meer stroom verbruiken om hun overschot op te stoken. Wat een onnodig hoger eletriciteits verbruik geeft.

Of iets aan het vastrecht o.id. doen zodat we kunnen blijven salderen en het net als onze thuisbatterij gebruiken. Zolang die kosten lager zijn dan een tesla powerwall is dat nog interessant. Wel de lusten, niet de lasten gaat niet.
Vastrecht omhoog is ongunstig voor mensen die zuinig zijn met energie, lijkt me een verkeerd signaal.

Verder ben ik ook niet tegen het afschaffen van salderen, zolang de terugleversubsidie maar fatsoenlijk is.

Als de terugleversubsidie te laag wordt, gaan heel veel mensen hun PV-installatie niet meer terugverdienen voordat de omvormer vervangen moet worden.
Vrijwel niemand zal nog zonnepanelen leggen als het langer dan 15 jaar duurt om ze terug te verdienen.

Bij de kale stroomprijs en een goedkope PV-installatie (¤1 per Wp) is de terugverdientijd al 15 jaar.
pi_181716008
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 22:26 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Die Tesla Powerwall gaat hem echt niet worden. Zelfs als dat ding goedkoop wordt heeft het nog amper zin.
Tesla Powerwall heb ik al eens uitgerekend in een topic, die zou onder de ¤200 per kWh opslagcapaciteit moeten zitten om enigszins interessant te worden. Momenteel zit dat nog rond de ¤520 per kWh.
pi_181716712
Hallo!

Sinds kort ook zonnepanelen liggen! Plat dak, geen schaduw. Toevallig heeft mijn buurman ook zonnepanelen. Hij heeft echter een uitbouw waardoor zijn platte dak groter is. Hij heeft 12 panelen op zuid liggen. Ik kon 8 op zuid leggen, of 11 in een oost-west positionering. Gezien het advies van de installateur en alle informatie die ik gelezen had, leken 11 panelen en een maximaal verlies van 15% een aantrekkelijkere optie.
Overigens, we hebben dezelfde installateur, dezelfde panelen en dezelfde omvormer. Onze huizen liggen aan elkaar (rijtje), dus eigenlijk zijn alle factoren identiek.
Nu heb ik een toffe buurman en mag ik zijn data voorlopig ook even uitlezen omdat ik graag wilde weten hoe mijn paneeltjes zouden functioneren in deze opstelling.

Mijn data gaat pas tot een paar dagen geleden, maar ik zie schrikwekkende resultaten. Voordat ik conclusies trek, wil ik voorlopig nog verder meten, maar ben zeker benieuwd naar jullie inzichten/ervaringen.

Wat ik gedaan heb met de data:

In de eerste grafiek staan gewoon de gegenereerde energie van zijn 12 panelen op zuid VS mijn 11 panelen op oost-west.



ik heb de data teruggerekend naar een opbrengst per paneel.Vervolgens heb ik het procentuele verlies afgezet tegen de tijd.In kort: alles boven de 0 is het percentage wat 1 zuid paneel meer energie opwekt dan 1 oost-west paneel.



Gemiddeld over de afgelopen paar dagen renderen zuid panelen 33% beter dan de oost-west panelen

Als ik dan vervolgens ga uitreken wat mijn 11 oost-west panelen opleveren tegenover 8 hypothetische zuid panelen (dat was mijn andere optie), dan kan ik je nu al vertellen dat ik die drie panelen nooit terug ga verdienen.

pi_181716824
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 22:52 schreef RRD_kiter het volgende:
Hallo!

Sinds kort ook zonnepanelen liggen! Plat dak, geen schaduw. Toevallig heeft mijn buurman ook zonnepanelen. Hij heeft echter een uitbouw waardoor zijn platte dak groter is. Hij heeft 12 panelen op zuid liggen. Ik kon 8 op zuid leggen, of 11 in een oost-west positionering. Gezien het advies van de installateur en alle informatie die ik gelezen had, leken 11 panelen en een maximaal verlies van 15% een aantrekkelijkere optie.
Overigens, we hebben dezelfde installateur, dezelfde panelen en dezelfde omvormer. Onze huizen liggen aan elkaar (rijtje), dus eigenlijk zijn alle factoren identiek.
Nu heb ik een toffe buurman en mag ik zijn data voorlopig ook even uitlezen omdat ik graag wilde weten hoe mijn paneeltjes zouden functioneren in deze opstelling.

Mijn data gaat pas tot een paar dagen geleden, maar ik zie schrikwekkende resultaten. Voordat ik conclusies trek, wil ik voorlopig nog verder meten, maar ben zeker benieuwd naar jullie inzichten/ervaringen.

Wat ik gedaan heb met de data:

In de eerste grafiek staan gewoon de gegenereerde energie van zijn 12 panelen op zuid VS mijn 11 panelen op oost-west.

[ link | afbeelding ]

ik heb de data teruggerekend naar een opbrengst per paneel.Vervolgens heb ik het procentuele verlies afgezet tegen de tijd.In kort: alles boven de 0 is het percentage wat 1 zuid paneel meer energie opwekt dan 1 oost-west paneel.

[ link | afbeelding ]

Gemiddeld over de afgelopen paar dagen renderen zuid panelen 33% beter dan de oost-west panelen

Als ik dan vervolgens ga uitreken wat mijn 11 oost-west panelen opleveren tegenover 8 hypothetische zuid panelen (dat was mijn andere optie), dan kan ik je nu al vertellen dat ik die drie panelen nooit terug ga verdienen.

[ link | afbeelding ]
3 dagen is lang niet genoeg om al een conclusie te kunnen trekken.
Daarnaast worden de dagen korter en op die momenten is een zuid-installatie ook iets in het voordeel t.o.v. een oost-west opstelling.

Maar even zonder die grafiekjes, hoeveel kWh heb je op een dag opgewekt en hoeveel heeft de buurman op diezelfde dag opgewekt?

Omdat je 1 paneel minder hebt en oost-west opstelling zou je zo'n 78% van zijn jaaropbrengst (let op: niet dagopbrengst) moeten halen.

Welke omvormer heb je overigens? En welke panelen (merk / vermogen / type)?

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-09-2018 23:05:08 ]
pi_181717048
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 22:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

3 dagen is lang niet genoeg om al een conclusie te kunnen trekken.
Daarnaast worden de dagen korter en op die momenten is een zuid-installatie ook iets in het voordeel t.o.v. een oost-west opstelling.

Maar even zonder die grafiekjes, hoeveel kWh heb je op een dag opgewekt en hoeveel heeft de buurman op diezelfde dag opgewekt?
true, ik ben zeker benieuwd of er significante invloed is van de stand van de zon bijvoorbeeld. Dus ik snap dat 4 dagen te kort is.

Wat ik al aangaf, buurman doet gemiddeld 33% meer dan ik:
10.7 vs 16.4
5.7 vs 7
8.6 vs 11.8
9.5 vs 12.8
pi_181717147
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 22:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Omdat je 1 paneel minder hebt en oost-west opstelling zou je zo'n 78% van zijn jaaropbrengst (let op: niet dagopbrengst) moeten halen.

Welke omvormer heb je overigens? En welke panelen (merk / vermogen / type)?
22% klinkt inderdaad redelijker in het licht van deze korte meting tot nu toe.

omvormer is een goodwe 3000D-NS
panelen zijn suntech STP295
  woensdag 5 september 2018 @ 23:07:31 #142
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181717152
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 22:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Tesla Powerwall heb ik al eens uitgerekend in een topic, die zou onder de ¤200 per kWh opslagcapaciteit moeten zitten om enigszins interessant te worden. Momenteel zit dat nog rond de ¤520 per kWh.
Ik hoop dat dit wat gaat worden:
https://www.enexisgroep.n(...)lag-van-de-toekomst/
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181717249
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 23:04 schreef RRD_kiter het volgende:

[..]

true, ik ben zeker benieuwd of er significante invloed is van de stand van de zon bijvoorbeeld. Dus ik snap dat 4 dagen te kort is.

Wat ik al aangaf, buurman doet gemiddeld 33% meer dan ik:
10.7 vs 16.4
5.7 vs 7
8.6 vs 11.8
9.5 vs 12.8
Je jaaropbrengst zou ongeveer 78% van zijn jaaropbrengst moeten zijn.
Je opbrengst over die 3 dagen is 72% van zijn opbrengst.

Met wat bewolking op voor jou minder gunstige momenten en korter wordende dagen kan dat zomaar het verschil maken.

Ook weet ik niet welke omvormer (merk / type / vermogen) en panelen (merk / type / vermogen) je hebt, dat is wel van belang om een inschatting te kunnen maken van wat er mis zou kunnen gaan.

Met optimizers? Of in 2 strings?
pi_181717328
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 23:10 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je jaaropbrengst zou ongeveer 78% van zijn jaaropbrengst moeten zijn.
Je opbrengst over die 3 dagen is 72% van zijn opbrengst.

Met wat bewolking op voor jou minder gunstige momenten en korter wordende dagen kan dat zomaar het verschil maken.

Ook weet ik niet welke omvormer (merk / type / vermogen) en panelen (merk / type / vermogen) je hebt, dat is wel van belang om een inschatting te kunnen maken van wat er mis zou kunnen gaan.

Met optimizers? Of in 2 strings?
omvormer is een goodwe 3000D-NS
panelen zijn suntech STP295

geen optimizers dus, wel twee strings!
  woensdag 5 september 2018 @ 23:13:30 #145
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181717380
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 22:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Tesla Powerwall heb ik al eens uitgerekend in een topic, die zou onder de ¤200 per kWh opslagcapaciteit moeten zitten om enigszins interessant te worden. Momenteel zit dat nog rond de ¤520 per kWh.
ik ben heel benieuwd naar je berekening.
volgens mij maakt de tesla gebruik van het prijsverschil tussen verbruik en teruglevering.

Op dit moment is het prijsverschil 0 dankzij de salderingsregeling. Een Tesla, zelfs als hij 1 cent kost is niet rendabel. Die ene cent verdien je niet terug, zelf niet als het rendement opladen/opslag/ontladen 100% is.

(dat is mijn berekening, ik ben beniewd naar de jouwe)
Tot nooit .......
  woensdag 5 september 2018 @ 23:23:26 #146
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_181717686
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 23:13 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik ben heel benieuwd naar je berekening.
volgens mij maakt de tesla gebruik van het prijsverschil tussen verbruik en teruglevering.

Op dit moment is het prijsverschil 0 dankzij de salderingsregeling. Een Tesla, zelfs als hij 1 cent kost is niet rendabel. Die ene cent verdien je niet terug, zelf niet als het rendement opladen/opslag/ontladen 100% is.

(dat is mijn berekening, ik ben beniewd naar de jouwe)
Duh, het gaat natuurlijk over nadat de salderingsregeling wordt afgeschaft. Maar dan nog is zo'n ding maar een halve oplossing.
pi_181717692
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 23:07 schreef RRD_kiter het volgende:

[..]

22% klinkt inderdaad redelijker in het licht van deze korte meting tot nu toe.

omvormer is een goodwe 3000D-NS
panelen zijn suntech STP295
De Goodwe 3000D-NS is een prima, niet al te dure omvormer met 2 MPP-trackers, dus je kan er 2 strings aan hangen en dat maakt het prima geschikt voor een oost-west opstelling.

De panelen hebben een Vmp van zo'n 31,8 volt. Dus met 5x op 1 kant zit je aan zo'n 159 volt. De omvormer heeft het liefst 360 volt voor het optimale rendement dus het is wat krap maar het zou moeten kunnen.

Het opstartvoltage is 120 volt dus het kan zijn dat vooral de kant met 5 panelen wat later opstart of wat eerder er mee kapt zodra de zon opkomt / ondergaat (afhankelijk van oost/west).

Je buurman zit met 12 panelen op 1 string (en dus 1 MPP-tracker) op 380 volt en dat ligt juist perfect in het optimale gebied van die omvormer. Daar pakt je buurman dus al een paar procent extra rendement!

Als de mogelijkheid er is, zou ik 8 panelen per kant leggen maar ik vermoed dat die ruimte er niet is? De omvormer is wel wat overbemeten voor oost-west dus die kan het prima aan. De zon schijnt toch nooit volop op zowel het oosten als het westen.

Wat blijft... hou de opwek een jaar bij, dan pas kan je goed vergelijken.
Zo te zien hebben jullie beiden geen schaduwen, de grafieken gaan redelijk gelijk op, afgezien van de lagere pieken.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-09-2018 23:36:41 ]
pi_181717702
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 23:13 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik ben heel benieuwd naar je berekening.
volgens mij maakt de tesla gebruik van het prijsverschil tussen verbruik en teruglevering.

Op dit moment is het prijsverschil 0 dankzij de salderingsregeling. Een Tesla, zelfs als hij 1 cent kost is niet rendabel. Die ene cent verdien je niet terug, zelf niet als het rendement opladen/opslag/ontladen 100% is.

(dat is mijn berekening, ik ben beniewd naar de jouwe)
Uiteraard de berekening als salderen stopt, daar ging de discussie toen (en nu) ook deels over.
  woensdag 5 september 2018 @ 23:25:21 #149
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_181717736
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 23:07 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik hoop dat dit wat gaat worden:
https://www.enexisgroep.n(...)lag-van-de-toekomst/
Gaat flink wat ruimte kosten om je overschot in de zomer te kunnen gebruiken in de winter :P
pi_181717998
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 23:25 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Gaat flink wat ruimte kosten om je overschot in de zomer te kunnen gebruiken in de winter :P
Dat wordt een flinke vijver met paling er in en dan muteren naar een sidderaal.
  donderdag 6 september 2018 @ 10:17:22 #151
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181722588
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 23:24 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Uiteraard de berekening als salderen stopt, daar ging de discussie toen (en nu) ook deels over.
ah ok, en dsn ga he uit van VOLLEDIG stopt?
Dat er dus ook geen vervangerkomt?
Tot nooit .......
pi_181722773
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 10:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ah ok, en dsn ga he uit van VOLLEDIG stopt?
Dat er dus ook geen vervangerkomt?
In juni heeft Wiebes middels een brief aan de kamer laten weten dat de salderingsregeling na 2020 stopt en dat de vervanger een terugleversubsidie wordt.

Dit wordt nu mogelijk een jaar later maar ik ga er nog steeds vanuit dat salderen stopt.

Maar ook als salderen stopt zijn powerwalls te duur op dit moment, pas onder de ¤200 per kWh wordt het interessant.
  woensdag 12 september 2018 @ 09:45:21 #153
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_181853758
Tralala, as we speak (as I write) worden er zonnepanelen op ons dak gelegd. En nu maar hopen dat de salderingsregeling nog lekker lang doorlingert in de TK
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
  woensdag 12 september 2018 @ 10:31:56 #154
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181854328
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 23:25 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Gaat flink wat ruimte kosten om je overschot in de zomer te kunnen gebruiken in de winter :P
Gewoon je kruipruimte volbouwen met van die dingen :P
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 12 september 2018 @ 15:43:22 #155
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_181859915
Hoi allemaal! Nou... ze zijn vanmorgen bezig geweest om 13 zonnepanelen te monteren. Het lijkt te werken, maar ik snap iets niet. Ik ga ongetwijfeld een domme vraag stellen, maar ik weet het echt niet. Here goes:

In de afgelopen anderhalf uur is er 1,4kWh opgewekt door de panelen, volgens de omvormer.
Ik heb in huis nu alleen de koelkast aan staan, en de tv staat in de slaapstand. Ik neem aan (maar correct me if I'm wrong) dat dat bij elkaar minder dan 1,4kWh kost, voor anderhalf uur.

Dus ik verwachtte beneden op de (paar maanden oude) slimme meter een ander getal te zien bij 'terug geleverd' dan 0. Dat is echter niet zo. Wat ik zie is:
Verbruikt hoog tarief: 224kWh
Verbruikt laag tarief: 256kWh
Teruggeleverd hoog tarief: 0
Teruggeleverd laag tarief: 0
En bij 'terug leveren vermogen' is een getal te zien dat heel snel fluctueert, tussen de pakweg
0.400 en 0.890KW.

Ik dacht dus dat we nu overdag in hoog tarief zitten, en dat je dus nu bij 'teruggeleverd hoog tarief' wel iets anders dan 0 zou moeten zien? Of snap ik het niet goed?
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_181864352
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 15:43 schreef darktower het volgende:
Hoi allemaal! Nou... ze zijn vanmorgen bezig geweest om 13 zonnepanelen te monteren. Het lijkt te werken, maar ik snap iets niet. Ik ga ongetwijfeld een domme vraag stellen, maar ik weet het echt niet. Here goes:

In de afgelopen anderhalf uur is er 1,4kWh opgewekt door de panelen, volgens de omvormer.
Ik heb in huis nu alleen de koelkast aan staan, en de tv staat in de slaapstand. Ik neem aan (maar correct me if I'm wrong) dat dat bij elkaar minder dan 1,4kWh kost, voor anderhalf uur.

Dus ik verwachtte beneden op de (paar maanden oude) slimme meter een ander getal te zien bij 'terug geleverd' dan 0. Dat is echter niet zo. Wat ik zie is:
Verbruikt hoog tarief: 224kWh
Verbruikt laag tarief: 256kWh
Teruggeleverd hoog tarief: 0
Teruggeleverd laag tarief: 0
En bij 'terug leveren vermogen' is een getal te zien dat heel snel fluctueert, tussen de pakweg
0.400 en 0.890KW.

Ik dacht dus dat we nu overdag in hoog tarief zitten, en dat je dus nu bij 'teruggeleverd hoog tarief' wel iets anders dan 0 zou moeten zien? Of snap ik het niet goed?
Weet niet, het verschil tussen wat je opwekt en wat je zelf direct verbruikt zou je als "teruggeleverd" moeten zien op je meter.

Kan zijn dat je nog niet een hele kWh teruggeleverd hebt en dat hij het afrondt. Of staan er ook cijfers achter de punt?
pi_181864437
Je kunt toch pas terugleveren als je je installatie hebt aangemeld bij de netbeheerder?
  woensdag 12 september 2018 @ 19:02:43 #158
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181864749
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 15:43 schreef darktower het volgende:
Hoi allemaal! Nou... ze zijn vanmorgen bezig geweest om 13 zonnepanelen te monteren. Het lijkt te werken, maar ik snap iets niet. Ik ga ongetwijfeld een domme vraag stellen, maar ik weet het echt niet. Here goes:

In de afgelopen anderhalf uur is er 1,4kWh opgewekt door de panelen, volgens de omvormer.
Ik heb in huis nu alleen de koelkast aan staan, en de tv staat in de slaapstand.

en je wifi, je cv-ketel, klokje van je oven ....
100W in anderhalf uur per paneel. klinkt als redelijk veel.
(bij mij was het niet zonnig).....


quote:
Ik neem aan (maar correct me if I'm wrong) dat dat bij elkaar minder dan 1,4kWh kost, voor anderhalf uur.

Dus ik verwachtte beneden op de (paar maanden oude) slimme meter een ander getal te zien bij 'terug geleverd' dan 0. Dat is echter niet zo. Wat ik zie is:
Verbruikt hoog tarief: 224kWh
Verbruikt laag tarief: 256kWh
Teruggeleverd hoog tarief: 0
Teruggeleverd laag tarief: 0
En bij 'terug leveren vermogen' is een getal te zien dat heel snel fluctueert, tussen de pakweg
0.400 en 0.890KW.

Ik dacht dus dat we nu overdag in hoog tarief zitten, en dat je dus nu bij 'teruggeleverd hoog tarief' wel iets anders dan 0 zou moeten zien? Of snap ik het niet goed?
Tot nooit .......
  woensdag 12 september 2018 @ 20:03:15 #159
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_181865990
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 18:45 schreef GX3 het volgende:
Je kunt toch pas terugleveren als je je installatie hebt aangemeld bij de netbeheerder?
Dat zou wel ultiem ruk zijn.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_181866149
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 20:03 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat zou wel ultiem ruk zijn.
Staat overal met koeienletters bij, 3 minuten werk. Daarnaast zou je leverancier hier ook nog wat over gezegd moeten hebben. Btw wel teruggevraagd ?
Whatever...
  woensdag 12 september 2018 @ 20:52:58 #161
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_181867296
quote:
1s.gif Op woensdag 12 september 2018 20:08 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Staat overal met koeienletters bij, 3 minuten werk. Daarnaast zou je leverancier hier ook nog wat over gezegd moeten hebben. Btw wel teruggevraagd ?
Ja, bij mij loopt de terugtel meter ook al ;)
Maar waarom staat het terugleveren niet gewoon aan?

Een meter moet zo dom zijn als mogelijk en zo nauwkeurig doen waar hij voor bedoelt is: meten. Dat er "functies" aan en uitgezet kunnen worden is natuurlijk compleet van de zotte. Kunnen ze ook een factor over de teruglevering zetten? 0,8 of 0,9 ofzo? Indien niet, wie bewijst dat?

Ik begrijp ondertussen wel wat de mensen tegen de "slimme" :') meters hebben :N
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_181867655
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 20:52 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja, bij mij loopt de terugtel meter ook al ;)
Maar waarom staat het terugleveren niet gewoon aan?

Een meter moet zo dom zijn als mogelijk en zo nauwkeurig doen waar hij voor bedoelt is: meten. Dat er "functies" aan en uitgezet kunnen worden is natuurlijk compleet van de zotte. Kunnen ze ook een factor over de teruglevering zetten? 0,8 of 0,9 ofzo? Indien niet, wie bewijst dat?

Ik begrijp ondertussen wel wat de mensen tegen de "slimme" :') meters hebben :N
Dingen zijn geijkt. Ongetwijfeld zal er een ondeugdelijk geval tussen zitten. Daarnaast mag je dan net zo argwanend zijn tegenover je mobiele telefoonprovider en data + belminuten (als je dat nog moet betalen), de electriciteitsmeter, gasmeterm watermeter en die dingen bij het tankstation.

Maargoed, natuurlijk wil het energiebedrijf weten of je teruglevert, want ze moeten hun productie schalen, het netwerkbedrijf moet zorgen dat ze de juiste capaciteit hebben.
Whatever...
  woensdag 12 september 2018 @ 21:16:41 #163
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_181867860
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 21:07 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dingen zijn geijkt. Ongetwijfeld zal er een ondeugdelijk geval tussen zitten. Daarnaast mag je dan net zo argwanend zijn tegenover je mobiele telefoonprovider en data + belminuten (als je dat nog moet betalen), de electriciteitsmeter, gasmeterm watermeter en die dingen bij het tankstation.
De meters bij bijv een tankstation zijn idd geijkt en worden elk jaar weer gecontroleerd. Daar zit ook een sticker voor op de meter. Maar ik heb nog nooit een gas-, water- of vermogensmeter in een woonhuis gezien die periodiek gecontroleerd wordt.
Dat is plotseling ook het argument om analoge meters te vervangen; ze zouden niet meer nauwkeurig zijn. 30 jaar lang hoorde je daar niemand over, tot er technologie beschikbaar is waarmee je metingen kan beïnvloeden.....

quote:
Maargoed, natuurlijk wil het energiebedrijf weten of je terug levert, want ze moeten hun productie schalen, het netwerkbedrijf moet zorgen dat ze de juiste capaciteit hebben.
Ze kunnen de meter prima uitlezen of deze terug levert zonder dat dit aan of uit gezet kan worden. As said een meter moet zo dom mogelijk zijn. Want als je wél terug levert, maar dit staat niet aan op de meter, klopt hun capaciteitsberekening dus niet :) De terug geleverde stroom verdwijnt niet als de meter het niet registreert...
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 12 september 2018 @ 21:56:44 #164
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_181868690
Dank allen. Het bleek inderdaad gewoon even te duren voor de eerste kWh teruggeleverd was met dit slechte weer. Na een paar uur 2,4kWh opgewekt, en 1kWh teruggeleverd. Benieuwd hoe het morgen gaat bij een volle dag... en hopelijk wat zon.
Nog een slotvraag: wat levert een teruggeleverde kWh nu *netto* op, en wat bespaart een direct gebruikte kWh *netto* (Vandebron)?
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_181868864
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 21:56 schreef darktower het volgende:
Dank allen. Het bleek inderdaad gewoon even te duren voor de eerste kWh teruggeleverd was met dit slechte weer. Na een paar uur 2,4kWh opgewekt, en 1kWh teruggeleverd. Benieuwd hoe het morgen gaat bij een volle dag... en hopelijk wat zon.
Nog een slotvraag: wat levert een teruggeleverde kWh nu *netto* op, en wat bespaart een direct gebruikte kWh *netto* (Vandebron)?
Op het moment (naar verwachting t/m 2021) kan je nog salderen.

Dat houdt in, dat als je nu bijvoorbeeld 2400kWh per jaar verbruikt en 2000kWh teruglevert, je maar 400kWh hoeft af te rekenen. De rest wordt 1 op 1 verrekend.

Lever je meer terug dan dat je verbruikt, dan krijg je voor dat deel een terugleververgoeding die afhangt van welke energieleverancier je hebt. Bij GreenChoice is dat bijvoorbeeld 11 cent excl. BTW per kWh.

De situatie ná 2021 is nog onduidelijk, het lijkt erop dat er een "terugleversubsidie" gaat komen en het salderen verdwijnt.

Dus stel, je verbruikt 2400kWh per jaar, dan moet je dat afrekenen.
Daarnaast lever je 2000kWh terug, waar je dan iets van 15 cent per kWh voor zal krijgen (dat kan lager worden als zonnepanelen goedkoper worden).

Netto ga je er dan wel op achteruit, het is minder gunstig dan de huidige saldeer-regeling.

Mijn oplossing daarvoor is om véél meer panelen te leggen.
Daarnaast zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom direct verbruiken, bijvoorbeeld door je wasmachine aan te zetten als de zon schijnt.
pi_181873373
Eigenlijk wel reden om het dag/nacht ofwel hoog/laag tarief op een dubbele meter te herzien.

Overdag met al die groene energie kan het best gestimuleerd worden meer te gebruiken, in plaats van na elven te gaan wassen op kolenstroom.
Laat die handjes wapperen!
  donderdag 13 september 2018 @ 06:54:44 #167
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181873476
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 22:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]


Mijn oplossing daarvoor is om véél meer panelen te leggen.
Daarnaast zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom direct verbruiken, bijvoorbeeld door je wasmachine aan te zetten als de zon schijnt.
Maar dan moet je met een thuis batterij gaan werken toch?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 13 september 2018 @ 07:12:53 #168
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_181873564
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 21:56 schreef darktower het volgende:
Dank allen. Het bleek inderdaad gewoon even te duren voor de eerste kWh teruggeleverd was met dit slechte weer. Na een paar uur 2,4kWh opgewekt, en 1kWh teruggeleverd. Benieuwd hoe het morgen gaat bij een volle dag... en hopelijk wat zon.
Nog een slotvraag: wat levert een teruggeleverde kWh nu *netto* op, en wat bespaart een direct gebruikte kWh *netto* (Vandebron)?
Jij hebt zonnepanelen gekocht zonder te weten hoeveel je ongeveer gaat besparen?
pi_181873671
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 06:54 schreef sanger het volgende:

[..]

Maar dan moet je met een thuis batterij gaan werken toch?
Thuisbatterij heb ik juist niet genoemd omdat die nog 2,5x te duur is om hem ooit terug te verdienen.

Als de zon schijnt en je zet je wasmachine aan dan verbruik je een fors percentage van de opgewekte stroom direct, het gaat dan niet door je meter. Je levert het daardoor niet terug maar je hoeft het ook niet duur af te nemen.

Op dit moment maakt het overigens nog niet uit, vanwege de salderingsregeling.

Als je nu panelen hebt en naar de omvormer kijkt, zal je zien dat deze altijd meer opwekt dan dat je op je slimme meter hebt teruggeleverd. Het verschil daartussen is wat je zelf hebt verbruikt en als de salderingsregeling stopt wil je dat eigen verbruik zo hoog mogelijk hebben.
pi_181874072
Hier zitten vast met mensen met verstand van prijzen.
Is dit een beetje een reële prijs?

17 panelen op plat dak, 10 op een schuin dak.
  donderdag 13 september 2018 @ 08:13:43 #171
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181874108
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 07:25 schreef MaGNeT het volgende:
t uit, vanwege de salderingsregeling.

Als je nu panelen hebt en naar de omvormer kijkt, zal je zien dat deze altijd meer opwekt dan dat je op je slimme meter hebt teruggeleverd. Het verschil daartussen is wat je zelf hebt verbruikt en als de salderingsregeling stopt wil je dat eigen verbruik zo hoog mogelijk hebben.
Ah, duidelijk. Dat wist ik dus nog niet :)

Dan dus inderdaad wasmachine, droger, vaatwasser etc allemaal nog aanzetten als de zon nog schijnt :Y
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 13 september 2018 @ 08:14:30 #172
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181874114
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 08:08 schreef Legwieh het volgende:
Hier zitten vast met mensen met verstand van prijzen.
Is dit een beetje een reële prijs?
[ afbeelding ]
17 panelen op plat dak, 10 op een schuin dak.
Prijs inclusief of exclusief BTW?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 13 september 2018 @ 09:33:21 #173
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181874936
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 21:16 schreef daNpy het volgende:

Maar ik heb nog nooit een gas-, water- of vermogensmeter in een woonhuis gezien die periodiek gecontroleerd wordt.
Deze worden met een steekproef gecontroleerd. Jaarlijks worden er van elk type een aantal gecontroleerd. Als die niet kloppen vervalt de hele serie.

quote:
Dat is plotseling ook het argument om analoge meters te vervangen; ze zouden niet meer nauwkeurig zijn.
Ze zijn nooit gebouwd en geijkt om achteruit te draaien. Iets dat met zonnepanelen wel gebeurt. Alleen daarom al MOET een analoge meter worden afgekeurd in combinatie met zonnepanelen.

Ook willen ze kunnen meten wat je teruglevert. En dat is iets dat een anale meter al helemaal niet kan. En zeker als er in de toekomst verschillende tarieven komen voor verbruik en teruglevering is dat geen rare rede.

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 13-09-2018 09:42:24 ]
Tot nooit .......
  donderdag 13 september 2018 @ 09:47:49 #174
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_181875088
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 09:33 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Deze worden met een steekproef gecontroleerd. Jaarlijks worden er van elk type een aantal gecontroleerd. Als die niet kloppen vervalt de hele serie.

Zit wat in, echter heb ik echt nog nooit gehoord dat iemands meter gecontroleerd is of vervangen werd omdat de serie buiten calibratie viel :D

quote:
Onzin, ze zijn nooit gebouwd en geijkt om achteruit te draaien. Iets dat met zonnepanelen wel gebeurt. Alleen daarom al kan een analoge meter worden afgekeurd in combinatie met zonnepanelen.
Vind ik geen steekhoudend argument. Een goede meter kan zowel positief als negatief meten. Dat ze niet achteruit kunnen draaien is geen feit, maar een verzinsel om mensen naar nieuwe meters over te laten gaan. Het achteruit draaien gaat namelijk meer dan prima bij mensen die nog een oude meter hebben. Maar deze meters zijn niet controleerbaar (of zoals ze dat noemen "op afstand uit te lezen" :')).

quote:
Ook willen ze kunnen meten wat je teruglevert. En dat is iets dat een anale meter al helemaal niet kan.
Jawel, je trekt de stand van de meter aan het begin van de periode af van die aan het eind van de periode. Is dit getal negatief heb je terug geleverd. Daar heb je echt geen andere meter voor nodig.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
En zeker als er in de toekomst verschillende tarieven komen voor verbruik en teruglevering is dat geen rare rede.
Nee er moet wel geld verdiend worden :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 13 september 2018 @ 09:51:35 #175
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_181875128
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 07:12 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Jij hebt zonnepanelen gekocht zonder te weten hoeveel je ongeveer gaat besparen?
Nee, maar ik wil weten wat nu meer bespaart: de wasmachine overdag aanzetten, of 'm uit laten en de opgewekte energie terug leveren aan het elektriciteitsnet. Vandaar.
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_181875235
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 09:51 schreef darktower het volgende:
Ik wil weten wat nu meer bespaart: de wasmachine overdag aanzetten, of 'm uit laten en de opgewekte energie terug leveren aan het elektriciteitsnet. Vandaar.
Met de huidige salderingsregeling maakt het helemaal niet uit wanneer je de wasmachine draait: het electriciteitsnet gedraagt zich administratief als een enorme batterij waarin je oneindig, zonder verliezen, je opgewekte elektriciteit kan opslaan.

(je wasmachine niet draaien bespaart natuurlijk wel meer dan 'm overdag aanzetten, maar ik neem aan dat je dat niet bedoelde :P)

Als de salderingsregeling wordt afgeschaft (2020 of 2021), is het overdag gebruik maken van je eigen elektriciteit voordeliger dan terugleveren. (want je krijgt bij teruglevering aan het net een lager bedrag, dan waarvoor je het inkoopt om het op een ander moment te gebruiken)

edit: ik ging er trouwens vanuit dat je in het scenario sowieso een was ging draaien, en dat je jaarlijks opgewekte energie minder is dan je verbruik. Elke wasbeurt die je over kan slaan is natuurlijk pure winst, tenzij je aanzienlijk meer energie opwekt dan je verbruikt: in dat geval is een extra wasbeurt praktisch gratis, omdat de 'teveel' teruggeleverde energie (het negative saldo op je energienota) nauwelijks geld oplevert.

[ Bericht 14% gewijzigd door Ai_KaRaMBa op 13-09-2018 10:04:24 ]
  donderdag 13 september 2018 @ 12:20:34 #177
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181877145
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 09:47 schreef daNpy het volgende:

[..]

Zit wat in, echter heb ik echt nog nooit gehoord dat iemands meter gecontroleerd is of vervangen werd omdat de serie buiten calibratie viel :D

zoek eens bij het ijkbedrijf, daar staat het beschreven.

quote:
Vind ik geen steekhoudend argument. Een goede meter kan zowel positief als negatief meten.
Heb jij het terugdraaien geijkt?
je gaat er van uit dat het klopt.

quote:
Dat ze niet achteruit kunnen draaien is geen feit, maar een verzinsel om mensen naar nieuwe meters over te laten gaan. Het achteruit draaien gaat namelijk meer dan prima bij mensen die nog een oude meter hebben.

idem, nooit geijkt. Als jij 100m kabel koopt wil je ook niet dat de verkoper een ruk aan de kabel geeft en zegt dat dat wel 100m is.
quote:
Jawel, je trekt de stand van de meter aan het begin van de periode af van die aan het eind van de periode. Is dit getal negatief heb je terug geleverd. Daar heb je echt geen andere meter voor nodig.

wel als er verschillende tarieven zijn voor leveren en terugleveren.
quote:
Nee er moet wel geld verdiend worden :)
uiteraard, je zal vast wel begrijpen dat als de eneco moet verdienen de stroom en dat de huidige regeling alleen werkt zolang het maar een klein percentage van het totale verbruik is.
Tot nooit .......
  donderdag 13 september 2018 @ 12:36:08 #178
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_181877401
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 09:51 schreef darktower het volgende:

[..]

Nee, maar ik wil weten wat nu meer bespaart: de wasmachine overdag aanzetten, of 'm uit laten en de opgewekte energie terug leveren aan het elektriciteitsnet. Vandaar.
Dat maakt nu niks uit. Over een paar jaar waarschijnlijk wel. Aangezien je uitgezocht hebt wat je gaat besparen neem ik aan dat je de stroomtarieven wel zult kennen (gebruik en teruglevering).
pi_181879027
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 08:14 schreef sanger het volgende:

[..]

Prijs inclusief of exclusief BTW?
Ex
pi_181879270
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 14:15 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Ex
In eerste instantie leek het me redelijk aan de prijs te zijn als het een prijs exclusief BTW is. Vervolgens zag ik een solaredge omvormer, dus je zult er ook optimizers bij krijgen, in dat geval lijkt me de prijs redelijk marktconform.

Vraag: je hebt een plat dak, heb je last van schaduw? Als je echt geen last hebt van schaduw, zou ik sterk overwegen om een aanbieding te nemen die geen optimizers (solaredge) plaatst. De optimizers hebben dan weinig zin. Dat scheelt kosten en onderdelen die mogelijk eens stuk gaan.
pi_181879329
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 14:15 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Ex
nog een vraag: doorgaans zijn blauwe panelen goedkoper dan zwarte panelen. Aangezien je een plat dak hebt, neem ik aan dat je de panelen niet kunt zien als je buiten staat?
Overweeg dus een aanbieding met blauwe panelen als je nog wat geld wilt besparen.

edit: ah, laatste zin niet gelezen over die tien panelen op een schuin dak....
  donderdag 13 september 2018 @ 17:25:44 #182
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_181882590
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 12:20 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Heb jij het terugdraaien geijkt?
je gaat er van uit dat het klopt.

Ik ga er vanuit dat het klopt omdat ik dat véél logischer vind als een digitale meter die "aan" gezet moet worden. Op het moment dat een dergelijke functie bestaat klopt er al iets niet met de "meting".

quote:
idem, nooit geijkt. Als jij 100m kabel koopt wil je ook niet dat de verkoper een ruk aan de kabel geeft en zegt dat dat wel 100m is.

Nope, niet geijkt, zoals miljoenen meters in NL. Gaan die dan wél goed vooruit? Met dat soort argumenten moet elk meetinstrument gewoon (2) jaarlijks gekalibreerd worden. In de professionele wereld is dat niet anders.

quote:
wel als er verschillende tarieven zijn voor leveren en terugleveren.

uiteraard, je zal vast wel begrijpen dat als de eneco moet verdienen de stroom en dat de huidige regeling alleen werkt zolang het maar een klein percentage van het totale verbruik is.
En daar wringt idd de schoen; het is natuurlijk een onhoudbare situatie. De politiek "stuurt" op o.a. zonnepanelen voor een beter milieu maar denkt weer eens niet na over het grote plaatje. Ook stoken op gas moet weg; maar wat betekend dit voor de leveranciers? Ze hebben dalijk geen inkomsten meer van gas en elektra verkoop; immers wordt gas afgeschaft en de elektra die men afneemt wordt eerder of later al terug geleverd aan het net. Dit betekend dus voor de mensen die nog niet over gaan/kunnen dat de prijzen enorm zullen stijgen, immers moet een steeds kleinere groep de kosten gaan dragen.
Ook zal er een tijd kopen dat er meer en meer huishoudens van het netwerk los zullen koppelen omdat ze alleen maar vastrecht betalen voor iets wat ze niet "verbruiken". Daar komt een accu tegen de muur en dan hebben de energieleveranciers nog minder inkomsten....
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_181882693
Zolang er in de grote steden steeds meer hoogbouw gebouwd wordt zou ik me niet al te druk maken om de leveranciers.

Bovendien verdienen die ook nog prima geld aan de industrie. Ongeveer 60% van het energie verbruik is door de industrie volgens deze bron: http://www.clo.nl/indicat(...)ik-door-de-industrie
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_181904280
Lekker aan het "tweaken" vandaag :D

Heb een begin gemaakt met de luchtkoeling voor m'n 2x SolarEdge SE8K omvormers.

Er ligt een kort stukje 4x4cm profiel bij als voorbeeld, dat worden er 2 van 50cm en daar wordt de omvormer dan aan opgehangen, de fan heeft dan nog zo'n 1,5cm vrije ruimte.
De omvormer komt hierdoor 41mm verder van de muur te hangen.

Zo ziet de achterkant er "af fabriek" uit, mooie koelribben:


Plaatje aluminium van 31x50cm met een paar gaten voor de fans:
pi_181947648
Cool project magnet!

Hier liggen de panelen nu precies 2 jaar op het dak. 3640 aan panelen en 7179 opbrengst in die 2 jaar. Toch ruim 98% mooi recht op het zuiden, maar wel een beetje schaduw in de vroege ochtend, en simpelweg 2 strings.. het valt niet tegen..
pi_181948335
Heeft het ook echt meerwaarde actieve koeling, of gewoon leuk om een beetje te hobbyen magnet? :)
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_181948435
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 19:54 schreef Asschen_sukar het volgende:
Heeft het ook echt meerwaarde actieve koeling, of gewoon leuk om een beetje te hobbyen magnet? :)
Dat moet nog blijken, vooral hobby / tweaken / tijd teveel ;)

De SolarEdge SE8K (8kW 3-fase) mag 57,5 graden Celsius worden voor hij gaat deraten (vermogen terug schroeven uit veiligheid). Dat haal je niet zo snel verwacht ik.
Mogelijk verlengt het de levensduur, kwaad kan het iig niet.
pi_181948658
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 19:58 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat moet nog blijken, vooral hobby / tweaken / tijd teveel ;)

De SolarEdge SE8K (8kW 3-fase) mag 57,5 graden Celsius worden voor hij gaat deraten (vermogen terug schroeven uit veiligheid). Dat haal je niet zo snel verwacht ik.
Mogelijk verlengt het de levensduur, kwaad kan het iig niet.
Ik zal tegen Bambino zeggen dat hij er waterkoeling op mag zetten als ze de boel komen installeren :D :D
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_181949042
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 20:08 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Ik zal tegen Bambino zeggen dat hij er waterkoeling op mag zetten als ze de boel komen installeren :D :D
Water verwarmen met restwarmte van je omvormer :D
pi_181949063
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 20:25 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Water verwarmen met restwarmte van je omvormer :D
Staat je omvormer dicht bij de cv of warmtepomp? _O-
pi_181949082
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 20:26 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Staat je omvormer dicht bij de cv of warmtepomp? _O-
Er hangen er 2 naast de binnen-unit :D
pi_181949122
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 20:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er hangen er 2 naast de binnen-unit :D
moet je wel zorgen dat je 'koelwater' uit de binnenunit niet te warm wordt zodat de omvormer oververhit _O-
pi_181949142
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 20:28 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

moet je wel zorgen dat je 'koelwater' uit de binnenunit niet te warm wordt zodat de omvormer oververhit _O-
:P

~98% rendement dus toch zo’n 160Watt warmte per omvormer :P
pi_181949211
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 20:29 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

:P

~98% rendement dus toch zo’n 160Watt warmte per omvormer :P
dan zou je de terugwinning eerst langs de omvormer moeten leiden voordat je langs de verwarmingsunit komt. Moet op zich kunnen maar of je de kosten voor de extra buizen ooit terug verdient weet ik niet...
pi_181949394
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 20:31 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

dan zou je de terugwinning eerst langs de omvormer moeten leiden voordat je langs de verwarmingsunit komt. Moet op zich kunnen maar of je de kosten voor de extra buizen ooit terug verdient weet ik niet...
Denk het niet :P
pi_182053147
Kleine foto-update van de PV-installatie:

De SE8K omvormers in de garage:



De fors uitgebreide meterkast (omvormer 1, omvormer 2, warmtepomp, keuken):



De oost/west daken van de garage:





Op de linker omvormer komt het dak van de woning (zuid 25 panelen, noord 11 panelen), daar gaan ze volgende week mee verder als het beter weer is :P
  zondag 23 september 2018 @ 12:35:16 #197
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_182080884
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 08:08 schreef Legwieh het volgende:
Hier zitten vast met mensen met verstand van prijzen.
Is dit een beetje een reële prijs?
[ afbeelding ]
17 panelen op plat dak, 10 op een schuin dak.
Waarom kies je voor een dure solaredge oplossing, last van complexe schaduw?
Als je geen last van schaduw heb zou ik voor een string omvormer gaan met 2 trackers of twee losse omvormers.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 19:59 schreef MaGNeT het volgende:
Kleine foto-update van de PV-installatie:

De SE8K omvormers in de garage:

[ afbeelding ]

De fors uitgebreide meterkast (omvormer 1, omvormer 2, warmtepomp, keuken):

[ afbeelding ]

De oost/west daken van de garage:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Op de linker omvormer komt het dak van de woning (zuid 25 panelen, noord 11 panelen), daar gaan ze volgende week mee verder als het beter weer is :P
Nette installatie :9~

[ Bericht 9% gewijzigd door Revolution-NL op 23-09-2018 12:40:44 ]
  zondag 23 september 2018 @ 14:55:11 #198
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_182083554
De zonnepanelen liggen er inmiddels bij ons. 13 stuks van 280wp. Na eerste week hadden we 110kWh opgewekt. Da's wel netjes toch..?
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
  zondag 23 september 2018 @ 15:19:37 #199
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_182083966
Dat is (veel) meer dan ik haal met 3500Wp in dit weer.
Heb je toevallig een solaredge omvormer?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 23 september 2018 @ 15:52:36 #200
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_182084531
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 15:19 schreef daNpy het volgende:
Dat is (veel) meer dan ik haal met 3500Wp in dit weer.
Heb je toevallig een solaredge omvormer?
Jup: 13 Canadian Solar 280Wp poly alu panelen, 1 SolarEdge SE3500 HD Wave omvormer en optimizers.
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
  zondag 23 september 2018 @ 18:16:56 #201
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_182088036
Even een vraagje: je kunt als je zonnepanelen laat leggen de BTW terug krijgen dmv de kleine ondernemersregeling. Stel dat je met de mogelijke 3500wp 900 EUR BTW hebt betaald, wat krijg je dan terug?
- 900 EUR
- 900 EUR min de 80 EUR die als forfait staat bij 3001-4000 wp = 820 EUR
- 900 EUR min 80/0,21 = 380, dus 900-380 EUR = 520 EUR
Nog iets anders?

Ik kom er niet uit...
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_182089899
Het tweede
  zondag 23 september 2018 @ 20:17:03 #203
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_182090298
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 19:59 schreef MaGNeT het volgende:
Kleine foto-update van de PV-installatie:

De SE8K omvormers in de garage:

[ afbeelding ]

De fors uitgebreide meterkast (omvormer 1, omvormer 2, warmtepomp, keuken):

[ afbeelding ]

De oost/west daken van de garage:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Op de linker omvormer komt het dak van de woning (zuid 25 panelen, noord 11 panelen), daar gaan ze volgende week mee verder als het beter weer is :P
Netjes! Waarom heb jij werkschakelaars naar de omvormers?
  zondag 23 september 2018 @ 20:22:28 #204
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182090382
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 20:17 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Netjes! Waarom heb jij werkschakelaars naar de omvormers?
Heb ik ook, volgens leverancier was dat verplicht.

Hij zei me dat als de omvormer geen werkschakelaar had hij er los bij moest.

[ Bericht 7% gewijzigd door Speekselklier op 23-09-2018 20:27:44 ]
Tot nooit .......
  zondag 23 september 2018 @ 20:26:30 #205
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_182090459
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2018 20:22 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Heb ik ook, volgens leverancier was dat verplicht.
Ik heb dat niet.
pi_182090540
Ik heb ook een werkschakelaar erbij. Was idd verplicht. Zat gewoon bij het pakket.
pi_182091117
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 20:17 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Netjes! Waarom heb jij werkschakelaars naar de omvormers?
Als ik het goed heb begrepen:

quote:
Per 1 januari 2017 is het verplicht tussen de omvormer en het AC naar de meterkast ter hoogte van de omvormer een werkschakelaar te plaatsen volgens de NEN 1010.
Maar het werd daarvoor ook al veel toegepast. Een omvormer die spanningsloos is zal herkennen dat er geen netstroom is en ook niet leveren. Dan kan je er veilig aan werken.

Ik zou anders iedere keer naar de meterkast voor in de hal van de woning moeten lopen om het in de garage in en uit te schakelen.
  zondag 23 september 2018 @ 20:56:34 #208
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_182091171
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 20:54 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als ik het goed heb begrepen:

[..]

Aha mijn installatie is van augustus 2016, dat verklaart het.
pi_182091233
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 20:56 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Aha mijn installatie is van augustus 2016, dat verklaart het.
Denk het, al doen sommige installateurs ook maar wat ;)

Was vanmiddag nog even bij een ex-collega waar ze een 3kW omvormer gewoon op de groep van de garage hebben gezet omdat er anders een nieuwe kabel ingegraven moest worden (en dat was niet meegenomen in de offerte).

Nu klapt de automaat er vast wel uit als het misgaat maar zo zou ik het niet aangesloten willen hebben :P
  zondag 23 september 2018 @ 22:57:32 #210
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_182093896
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 19:54 schreef GX3 het volgende:
Het tweede
Dank!
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_182094009
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 20:58 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Denk het, al doen sommige installateurs ook maar wat ;)

Was vanmiddag nog even bij een ex-collega waar ze een 3kW omvormer gewoon op de groep van de garage hebben gezet omdat er anders een nieuwe kabel ingegraven moest worden (en dat was niet meegenomen in de offerte).

Nu klapt de automaat er vast wel uit als het misgaat maar zo zou ik het niet aangesloten willen hebben :P
Niet dus, als het mis gaat levert de omvormer 3kw, en komt er nog 3,6 kw uit het net bij. dit kan de bedrading niet aan waardoor dat er uit zal branden.

In het ergste geval dan;)
  maandag 24 september 2018 @ 09:03:24 #212
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_182097957
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 15:52 schreef darktower het volgende:

[..]

Jup: 13 Canadian Solar 280Wp poly alu panelen, 1 SolarEdge SE3500 HD Wave omvormer en optimizers.
Mijn solaredge omvormer geeft in het totaal ook bijna het dubbele aan van wat er opgewekt wordt. De dag en maandtotalen kloppen wel. Hoe kom je aan die 110kWh?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 24 september 2018 @ 10:29:23 #213
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_182098871
110kWh af te lezen op zowel het apparaat als in de app. En klopt ook met wat ik in de meterkast terug zie. Opbrengst van de eerste week (12-19 sep)
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_182119536
Vandaag gaan hopelijk de laatste panelen op zuid (de derde poot van het "M" patroon), de kabels aansluiten aan de omvormer en met wat geluk pak ik nog net een paar uurtjes licht mee vandaag.

De garage werkt al enkele dagen op de 2e omvormer en dat gaat prima, alleen zondag was een donkere dag, maar 3,28kWh opgewekt.

Foto's volgen!
pi_182120273
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 08:42 schreef MaGNeT het volgende:
Vandaag gaan hopelijk de laatste panelen op zuid (de derde poot van het "M" patroon), de kabels aansluiten aan de omvormer en met wat geluk pak ik nog net een paar uurtjes licht mee vandaag.

De garage werkt al enkele dagen op de 2e omvormer en dat gaat prima, alleen zondag was een donkere dag, maar 3,28kWh opgewekt.

Foto's volgen!
Succes!
pi_182149156
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2018 09:55 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Succes!
Gisteren is het laatste paneel er op gegaan, de 2e omvormer ook ingeschakeld en vandaag gelijk al een mooie dag (met lichte sluierbewolking).

56kWh opgewekt vandaag :)
pi_182149229
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 18:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Gisteren is het laatste paneel er op gegaan, de 2e omvormer ook ingeschakeld en vandaag gelijk al een mooie dag (met lichte sluierbewolking).

56kWh opgewekt vandaag :)
Was een mooie dag vandaag 25 hier.
Whatever...
pi_182162687
Vraag. Ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen. Heb een bescheiden plat dak, waar back to back 8 panelen passen, en traditioneel 6. Wat zouden jullie doen? ik heb begrepen dat bij back to back plaatsing ik twee omvormers nodig heb, althans dat wordt geadviseerd.
pi_182164285
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 13:17 schreef koentjuh18 het volgende:
Vraag. Ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen. Heb een bescheiden plat dak, waar back to back 8 panelen passen, en traditioneel 6. Wat zouden jullie doen? ik heb begrepen dat bij back to back plaatsing ik twee omvormers nodig heb, althans dat wordt geadviseerd.
Wat moet ik me voorstellen bij “back to back”?
  donderdag 27 september 2018 @ 15:40:22 #220
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182165512
ik heb er 4 backtoback liggen, mijn eerste setje op een schuur. Die panelen hebben elk een micro-omvormer. Maar daarvan zijn er 8 jaar al drie vervangen. veel te heet onder die panelen.

backtoback is schuin naar elkaar neem ik aan: /\/\
Tot nooit .......
pi_182165639
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 13:17 schreef koentjuh18 het volgende:
Vraag. Ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen. Heb een bescheiden plat dak, waar back to back 8 panelen passen, en traditioneel 6. Wat zouden jullie doen? ik heb begrepen dat bij back to back plaatsing ik twee omvormers nodig heb, althans dat wordt geadviseerd.
Het kan ook met 1 SolarEdge 2200HD omvormer en 8 optimizers. Weet niet of je schaduwen hebt?
pi_182166145
Je hebt toch ook omvormers met 2 strings? We hebben alles op dezelfde richting, maar met 2 strings ivm ochtendschaduw (6 op de ene, 7 op de andere). Een Trannergy 4000.
Dat werkt dan ook met 2 strings met verschillende orientaties lijkt me?
pi_182167837
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:19 schreef Deepfreeze het volgende:
Je hebt toch ook omvormers met 2 strings? We hebben alles op dezelfde richting, maar met 2 strings ivm ochtendschaduw (6 op de ene, 7 op de andere). Een Trannergy 4000.
Dat werkt dan ook met 2 strings met verschillende orientaties lijkt me?
Met 4 panelen op iedere string wordt dat wel wat “spannend” met het voltage.

Met 4x 32 volt zit je op 128 volt, dat is wat laag.

Maar met Panasonic 96 cells panelen is het wel te doen, dan heb je 4x 58 volt = 232 volt.

Of goedkope 300Wp panelen met een SolarEdge omvormer en dan alle 8 op 1 string, de optimizers regelen de balans dan wel.
pi_182167892
Vandaag al 63kWh opbrengst en de dag is nog niet om.
pi_182169767
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 15:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het kan ook met 1 SolarEdge 2200HD omvormer en 8 optimizers. Weet niet of je schaduwen hebt?
Heb geen schaduw. De adviseur zegt dat de vier die de ene kant op liggen op een omvormer kan en de vier de andere kant op een andere omvormer. Ik heb er vooralsnog geen verstand van dus moet me nog maar eens inlezen .
pi_182170472
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 19:40 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Heb geen schaduw. De adviseur zegt dat de vier die de ene kant op liggen op een omvormer kan en de vier de andere kant op een andere omvormer. Ik heb er vooralsnog geen verstand van dus moet me nog maar eens inlezen .
Ik zie dat Omnik omvormers heeft voor kleine strings:

https://www.zonnepanelen.(...)-tl2-m-omvormer.html

Dus 2 van die zou idd kunnen.

Er zijn meerdere wegen naar Rome ;)
pi_182208894
Onze omvormer blijft uit. Kijkend op het op adres blijkt dat dat al sinds de 20e zo is. We hebben stroom er af gehaald en weer aangezet, maar het helpt niet.

Iemand een idee wat het kan zijn en wat we kunnen doen om het op te lossen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_182209217
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 19:08 schreef miss_sly het volgende:
Onze omvormer blijft uit. Kijkend op het op adres blijkt dat dat al sinds de 20e zo is. We hebben stroom er af gehaald en weer aangezet, maar het helpt niet.

Iemand een idee wat het kan zijn en wat we kunnen doen om het op te lossen?
Helemaal niets op de omvormer gaat aan? Geen lampje of display?
pi_182209257
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 19:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Helemaal niets op de omvormer gaat aan? Geen lampje of display?
Nope. Hij doet het wel, je kunt wel het menu in, bijvoorbeeld, maar hij is niet aan gegaan in n de ochtend en dat dus al sinds de 20e
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_182209428
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 19:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nope. Hij doet het wel, je kunt wel het menu in, bijvoorbeeld, maar hij is niet aan gegaan in n de ochtend en dat dus al sinds de 20e
Omvormer is gewoon aan. Output power is alleen nihil. Zie alleen een streepje waar je normaal gesproken een getal ziet. Het is een steca coolcept. Via de webpagina zie ik dat dit sinds 20 september zo is.
  zaterdag 29 september 2018 @ 19:52:27 #231
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182209799
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 september 2018 19:36 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

Omvormer is gewoon aan. Output power is alleen nihil. Zie alleen een streepje waar je normaal gesproken een getal ziet. Het is een steca coolcept. Via de webpagina zie ik dat dit sinds 20 september zo is.
Heb je hem al opnieuw verbonden met de wifi?
En de totale opbrengst op de omvormer zelf is ook nog gelijk aan die in het menu op de 20ste?

Ik heb trouwens een ander merk, dus ik weet niet wat je bij jullie op de display van de omvormer zelf kunt zien, probeer alleen maar mee te denken ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182210250
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 september 2018 19:36 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

Omvormer is gewoon aan. Output power is alleen nihil. Zie alleen een streepje waar je normaal gesproken een getal ziet. Het is een steca coolcept. Via de webpagina zie ik dat dit sinds 20 september zo is.
Meten is weten, met een multimeter meten of er spanning op de DC kabels (de kabels vanaf de panelen) staat als de zon schijnt.
Probleem is wel, dat kan al snel meer dan 350volt zijn, dus zorg dat je er geen klap van krijgt :P

Eventueel rubber handschoenen aan en schoenen met dikke zolen :P

Het voltage wat je ziet zou het aantal panelen in een string x 32 volt moeten zijn, ongeveer. Ligt ook aan de panelen... wat voor panelen zijn het?

Als er op de kabels wel prik staat en de connectors zitten goed vast, dan zou ik het in de omvormer zoeken.
pi_182211817
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 20:10 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Meten is weten, met een multimeter meten of er spanning op de DC kabels (de kabels vanaf de panelen) staat als de zon schijnt.
Probleem is wel, dat kan al snel meer dan 350volt zijn, dus zorg dat je er geen klap van krijgt :P

Eventueel rubber handschoenen aan en schoenen met dikke zolen :P

Het voltage wat je ziet zou het aantal panelen in een string x 32 volt moeten zijn, ongeveer. Ligt ook aan de panelen... wat voor panelen zijn het?

Als er op de kabels wel prik staat en de connectors zitten goed vast, dan zou ik het in de omvormer zoeken.
Dankjewel. Denk dat ik maandag de installateur maar ga bellen. :P
pi_182221922
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 21:24 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

Dankjewel. Denk dat ik maandag de installateur maar ga bellen. :P
k zie in het menu in ieder geval pv voltage 22v en grid voltage 228v,

Zegt dat wat ? :)
pi_182222062
Op tweakers zegt men dat 22V pv voltage veel te weinig is en dat er iets niet goed zit tussen omvormer en panelen.

Bijzonder dat dat opeens zo is.
  zondag 30 september 2018 @ 10:50:40 #236
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182222306
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 10:39 schreef het_fokschaap het volgende:
Bijzonder dat dat opeens zo is.
Niet alles gaat geleidelijk kapot.
Tot nooit .......
pi_182222727
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 10:39 schreef het_fokschaap het volgende:
Op tweakers zegt men dat 22V pv voltage veel te weinig is en dat er iets niet goed zit tussen omvormer en panelen.

Bijzonder dat dat opeens zo is.
Normaal geeft een 60 cells paneel zo'n 32 volt af, iets meer nog als er geen omvormer aan hangt.

Als je 12 panelen hebt, zit je bijvoorbeeld al op 384 Volt.
22 is dan nogal laag ;)

Het kan zijn dat 1 paneel de geest gegeven heeft, de kabel ergens onderbroken is of een slechte MC4 stekker.
pi_182235930
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 11:10 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Normaal geeft een 60 cells paneel zo'n 32 volt af, iets meer nog als er geen omvormer aan hangt.

Als je 12 panelen hebt, zit je bijvoorbeeld al op 384 Volt.
22 is dan nogal laag ;)

Het kan zijn dat 1 paneel de geest gegeven heeft, de kabel ergens onderbroken is of een slechte MC4 stekker.
-O-

anyway, thanks !
pi_182237101
Zijn er eigenlijk ook zonnepanelen in de markt met kleinere afmetingen dan de standaard die financieel interessant zijn? Ik heb een beetje onhandig driehoekvormig dak waarbij 1,65 meter net onhandig indelen is.
pi_182237304
Mooie zonnig weekend nog zo eind september!
pi_182237541
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 19:51 schreef GX3 het volgende:
Mooie zonnig weekend nog zo eind september!
Zekers, ik hoop binnen een week mijn totale opbrengst van 2017 te evenaren.
  zondag 30 september 2018 @ 20:04:08 #242
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182237695
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 19:59 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Zekers, ik hoop binnen een week mijn totale opbrengst van 2017 te evenaren.
Daar was ik halverwege deze maand al voorbij, maar ik had ze in 2017 een beetje laat schoongemaakt, dat was nogal negatief voor de opbrengst :@
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182237968
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 20:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Daar was ik halverwege deze maand al voorbij, maar ik had ze in 2017 een beetje laat schoongemaakt, dat was nogal negatief voor de opbrengst :@
Heb je daar schijreigers op je dak ofzo? :P
Schoonmaken heeft meestal amper effect, behalve dat het er weer fris uit ziet.
Maar als je buurman duivenmelker is, kan dat heel anders uitpakken...
pi_182238041
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 19:45 schreef archito het volgende:
Zijn er eigenlijk ook zonnepanelen in de markt met kleinere afmetingen dan de standaard die financieel interessant zijn? Ik heb een beetje onhandig driehoekvormig dak waarbij 1,65 meter net onhandig indelen is.
Is liggend monteren een optie?

Mocht je dan in de hoogte niet helemaal uitkomen, dan heeft Panasonic smallere panelen die je kan combineren met de bredere versies van hetzelfde merk/type.

Je hebt dan ~79 of ~99 cm brede panelen met een hoogte van 158 cm.

https://panasonic.net/ecosolutions/solar/download/pdf/Panasonic_Solar%20Brochure.pdf

[ Bericht 27% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-09-2018 20:19:07 ]
pi_182238152
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 20:13 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Is liggend monteren een optie?
Dat is iets beter, maar de sprong in de 'piramide' blijft erg groot. Esthetisch is het ook wat mooier als ze de twee schuine lijnen van het dak beter volgen.
pi_182238265
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 20:16 schreef archito het volgende:

[..]

Dat is iets beter, maar de sprong in de 'piramide' blijft erg groot. Esthetisch is het ook wat mooier als ze de twee schuine lijnen van het dak beter volgen.
Driehoekige panelen dan maar? :P

https://energieanders.nl/trienergia-driehoek-paneel-100wp-detail
  zondag 30 september 2018 @ 20:22:52 #247
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_182238391
Onze jaarnota komt over 2 weken en we wekken inmiddels meer op dan we verbruiken *O*
140 kWh leveren we terug op dit moment.
Dit is ons derde jaar en voorgaande jaren moesten we steeds 100/150 kWh nog inkopen.

Nieuw doel is voor eind nov nog de 10.000kWh aan te tikken.

Niet gek met 265x12 al drie jaar op rij een rendement van minimaal 105%.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 30 september 2018 @ 20:31:55 #248
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_182238764
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 20:22 schreef laziness het volgende:

Niet gek met 265x12 al drie jaar op rij een rendement van minimaal 105%.
Zeker niet gek aangezien zo'n 20% normaal is.
pi_182238905
Ook de laatste panelen liggen inmiddels enkele dagen, opbrengst is de afgelopen dagen tussen de 45 en 65kWh per dag geweest, dus heel tevreden :)

West:



Oost:



Zuid:



Noord:



Omvormers:



[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-09-2018 20:42:00 ]
pi_182239089
Sodemieters daar liggen er een paar ^O^
Laat die handjes wapperen!
pi_182239379
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 20:39 schreef Gieliovd het volgende:
Sodemieters daar liggen er een paar ^O^
68 :P

Op een mooie dag staat Liander al met brandblussers klaar bij het transformatorhuisje.
pi_182239570
Haha dat geloof ik. Prachtig.
Laat die handjes wapperen!
pi_182240277
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 20:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Daar was ik halverwege deze maand al voorbij, maar ik had ze in 2017 een beetje laat schoongemaakt, dat was nogal negatief voor de opbrengst :@
Nou, dan ontlopen onze systemen elkaar maar een week of 3.

Ik heb mijn panelen nog nooit schoongemaakt. Zijn van november 2016. Doe jij dat elk jaar?

En hoe doe je dat? Ik weet dat mijn glazenwassers bedrijf ook zonnepanelen schoonmaakt. Met een soort lange borstel en demi water.
pi_182241894
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 20:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Heb je daar schijreigers op je dak ofzo? :P
Schoonmaken heeft meestal amper effect, behalve dat het er weer fris uit ziet.
Maar als je buurman duivenmelker is, kan dat heel anders uitpakken...
Ik moet ze ook minimaal om het jaar schoonmaken. Door het bos voor ons huis in combinatie met de lage stand van de zon komen de panelen in de periode november t/m februari helemaal niet meer in de zon. Langs de profiel randen komen dan allemaal algen. Dit nog los van wat plak en vogelpoep.
pi_182242016
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 20:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Daar was ik halverwege deze maand al voorbij, maar ik had ze in 2017 een beetje laat schoongemaakt, dat was nogal negatief voor de opbrengst :@
Ik was er inderdaad ook half deze maand al voorbij. Over 1 tot 2 weken hoop ik ook 2016 te verbeteren.
pi_182242910
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 20:34 schreef MaGNeT het volgende:
Ook de laatste panelen liggen inmiddels enkele dagen, opbrengst is de afgelopen dagen tussen de 45 en 65kWh per dag geweest, dus heel tevreden :)

West:

[ afbeelding ]

Oost:

[ afbeelding ]

Zuid:

[ afbeelding ]

Noord:

[ afbeelding ]

Omvormers:

[ afbeelding ]
Ik hoop zo dat je nog een ouderweste draaischijf meter hebt. Zo niet, al offerte aangevraagd voor een flinke Victron accupak.

Zelf ga ik binnenkort 20x220Ah Accu's plaatsen.
  zondag 30 september 2018 @ 22:48:43 #257
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_182242967
In onze wijk heeft iedereen zonnepanelen en werkt het dus iets anders. Er zit één partij achter die de boel beheert. Zij maken onze panelen elk jaar in maart schoon. Nu betreft dat enkel wat vogelpoep. Geen boom hoog genoeg nog in de hele wijk om er in de buurt te komen :+
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_182243039
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 22:45 schreef funnywell het volgende:

[..]

Ik hoop zo dat je nog een ouderweste draaischijf meter hebt. Zo niet, al offerte aangevraagd voor een flinke Victron accupak.

Zelf ga ik binnenkort 20x220Ah Accu's plaatsen.
"Levensduur bij normaal gebruik:
7 - 10 jaar"
Zonde van het geld?
pi_182243114
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 22:45 schreef funnywell het volgende:

[..]

Ik hoop zo dat je nog een ouderweste draaischijf meter hebt. Zo niet, al offerte aangevraagd voor een flinke Victron accupak.

Zelf ga ik binnenkort 20x220Ah Accu's plaatsen.
Thuisbatterij / accu's ga je niet terugverdienen, ook niet als het salderen verdwijnt, of de prijs moet ruim onder de ¤200 per kWh opslagcapaciteit zakken, dan kan je er tegen die tijd eens voorzichtig over na gaan denken.

In de meterkast zat al een "slimme" meter toen ik de woning kocht.
  zondag 30 september 2018 @ 23:15:26 #260
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182243541
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 21:13 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Nou, dan ontlopen onze systemen elkaar maar een week of 3.

Ik heb mijn panelen nog nooit schoongemaakt. Zijn van november 2016. Doe jij dat elk jaar?

En hoe doe je dat? Ik weet dat mijn glazenwassers bedrijf ook zonnepanelen schoonmaakt. Met een soort lange borstel en demi water.
De mijne liggen bijna plat (ze zijn het dak van mijn carport), dus dan is het een wat ander verhaal ;)
Aan het eind van de winter veel groene aanslag die zich boven de randen ophoopt.
Maar goed, ik kan er met een keukentrap bij, en vanaf het balkon kan ik ook een groot deel bereiken.
Maar ik vraag de glazenwasser soms ook, voor hem is het helemaal een fluitje van een cent.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 30 september 2018 @ 23:17:35 #261
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182243574
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 22:02 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik was er inderdaad ook half deze maand al voorbij. Over 1 tot 2 weken hoop ik ook 2016 te verbeteren.
Dat wordt hier wat later denk ik, maar ik verwacht wel voor eind oktober.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 30 september 2018 @ 23:28:41 #262
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182243796
Dit principe begint wel steeds interessanter te worden, en qua formaat is de kruipruimte dan wellicht ook een optie:
https://www.technischweek(...)zout-water/item11784
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182245034
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 23:28 schreef Leandra het volgende:
Dit principe begint wel steeds interessanter te worden, en qua formaat is de kruipruimte dan wellicht ook een optie:
https://www.technischweek(...)zout-water/item11784
Nog ff 4x goedkoper en idd...
pi_182246763
Het is vooral een kwestie van schaalvergroting, die prijzen gaan straks hard genoeg omlaag. Interessant, kan de vaste aansluiting de deur uit bij genoeg capaciteit :)
pi_182247669
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 06:24 schreef Randy_S het volgende:
Het is vooral een kwestie van schaalvergroting, die prijzen gaan straks hard genoeg omlaag. Interessant, kan de vaste aansluiting de deur uit bij genoeg capaciteit :)
Hoeveel capaciteit denk jij nodig te hebben om de vaste aansluiting de deur uit te doen?

Je zal toch zo'n 4 maanden per jaar onvoldoende zonlicht hebben om in je eigen verbruik te voorzien.
Dat zal je dan moeten overbruggen met accu's. En juist in die maanden gebruikt je warmtepomp het meest.

Dus reken op zo'n 4000kWh aan opslagcapaciteit. Bij ¤200 per kWh zit je dan op ¤800.000 aan accu's.

Momenteel is het echter nog duurder... je zou nu ¤2.000.000 kwijt zijn aan accu's...
pi_182288917
Vraagje: wij kunnen onze panelen uitlezen via de portal van Goodwe (daar is de omvormer van). Dat kunnen we sinds 16/9, eerder waren ze niet online. Nou heb ik sinds die dag pas 1 keer een mooie paraboolgrafiek gezien. Alle andere dagen geven een grillig patroon met diepe dalen, ook op onbewolkte dagen dus. De panelen liggen op het zuiden, er zijn hier geen bomen oid en de dalen in de grafiek lijken random (dus niet elke dag rond dezelfde tijd of opschuivend in de tijd afhankelijk van de stand van de zon).

Wijst dit nou op een slechte verbinding van de omvormer met de server of gaat er iets mis bij de server oid? Of wijst dit juist op een probleem met de omvormer zelf? Iemand een idee?
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  woensdag 3 oktober 2018 @ 11:30:23 #267
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182290331
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 10:13 schreef d.k. het volgende:
Vraagje: wij kunnen onze panelen uitlezen via de portal van Goodwe (daar is de omvormer van). Dat kunnen we sinds 16/9, eerder waren ze niet online. Nou heb ik sinds die dag pas 1 keer een mooie paraboolgrafiek gezien. Alle andere dagen geven een grillig patroon met diepe dalen, ook op onbewolkte dagen dus. De panelen liggen op het zuiden, er zijn hier geen bomen oid en de dalen in de grafiek lijken random (dus niet elke dag rond dezelfde tijd of opschuivend in de tijd afhankelijk van de stand van de zon).

Wijst dit nou op een slechte verbinding van de omvormer met de server of gaat er iets mis bij de server oid? Of wijst dit juist op een probleem met de omvormer zelf? Iemand een idee?
Ik moesten denken aan een eerder artikel over problemen om de netspanning op 230V te houden in wijken met veel panelen. Ik kan het artikel zo snel niet meer vinden, maar als door zonnepanelen de netspaning te veel fluctureerd heeft hij een omvormer ook een soort zigzag-patronen.
Tot nooit .......
pi_182290439
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 11:30 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik moesten denken aan een eerder artikel over problemen om de netspanning op 230V te houden in wijken met veel panelen. Ik kan het artikel zo snel niet meer vinden, maar als door zonnepanelen de netspaning te veel fluctureerd heeft hij een omvormer ook een soort zigzag-patronen.
Klopt, als je netspanning te hoog is schakelt een omvormer (tijdelijk) uit.
Dat gebeurt bij 253 volt als ik me het goed herinner.

Een te hoge netspanning heb je vaak op mooie, zonnige dagen als er veel wordt teruggeleverd.

Je zal dus het voltage op een mooie dag eens in de gaten moeten houden, als dat rond de 230 tot 240 volt ligt is er weinig aan de hand. Komt het er boven dan kan je een probleem hebben bij pieken. De netbeheerder moet dit oplossen. Dat voltage kan je meestal aflezen op de omvormer of met een multimeter op dezelfde groep.

Als je een 1-fase omvormer hebt, kan het soms helpen om in de meterkast de omvormer op een andere fase te zetten, het voltage kan per fase wat verschillen.

Ook helpt het om dikke kabel (4mm2) vanaf de omvormer naar de meterkast te trekken. Dikke kabel heeft minder weerstand en daardoor kan het voltage iets minder oplopen in je omvormer.

Maar nogmaals: te hoog voltage? De netbeheerder moet dat oplossen. Zij kunnen de wijktrafo iets aanpassen (meer of minder wikkelingen) waardoor het basisvoltage iets daalt of stijgt.
  woensdag 3 oktober 2018 @ 12:22:01 #269
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182291366
Ik heb even niet in mijn hoofd welke. Maar ik meen de KAIFA 3 fase meter.
Als je die via P1 uitleest dan staat in het datagram de spanning per fase.

Ik zal het vanavond eens opzoeken.
Tot nooit .......
pi_182291979
Enig idee hoe groot zo'n wijk is bij de netbeheerder? Voor jullie beeld, we zitten in een nieuwbouwwijkje en er staan amper huizen nu. Wel allemaal met panelen, dat wel.
Ik zal eens kijken of ik iets van de voltage kan aflezen.edit:dat kan ik. Het is hier nu wisselend bewolkt en hij zit op 234 volt. Ik ga eens ff bij de buren polsen.

[ Bericht 18% gewijzigd door d.k. op 03-10-2018 13:20:36 ]
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182323122
Wat ik mij afvroeg, wat als de omvormer kortsluiting maakt en de + en - van de zonnepanelen met elkaar kortsluit? Danwel een sluiting ontstaat tussen de + en - kabels, net voordat het de omvormer in gaat?
.
pi_182323187
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 21:06 schreef Fer het volgende:
Wat ik mij afvroeg, wat als de omvormer kortsluiting maakt en de + en - van de zonnepanelen met elkaar kortsluit? Danwel een sluiting ontstaat tussen de + en - kabels, net voordat het de omvormer in gaat?
Ik vermoed dat je kabels dan gaan smeulen en met wat pech je de brandverzekering moet aanspreken.

SolarEdge is een uitzondering, zonder contact met de omvormer gaan die "uit" en leveren dan nog slecht 1 volt per paneel.
pi_182323663
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 21:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik vermoed dat je kabels dan gaan smeulen en met wat pech je de brandverzekering moet aanspreken.

SolarEdge is een uitzondering, zonder contact met de omvormer gaan die "uit" en leveren dan nog slecht 1 volt per paneel.
Dan ben ik veilig dus, maar de rest van het land met een Jingli/Omnik setup? Hebben die zekeringen onder de panelen?
.
pi_182323728
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 21:30 schreef Fer het volgende:

[..]

Dan ben ik veilig dus, maar de rest van het land met een Jingli/Omnik setup? Hebben die zekeringen onder de panelen?
pi_182323773
Daarom heb ik ook, onder andere niet meegedaan met een batterijtest. Bang voor een lithiumbrand met zo’n experimenteel apparaat.
.
pi_182323841
quote:
1s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 21:37 schreef Fer het volgende:
Daarom heb ik ook, onder andere niet meegedaan met een batterijtest. Bang voor een lithiumbrand met zo’n experimenteel apparaat.
Mocht ik ooit een PowerWall of iets dergelijks kopen dan metsel ik er wel een klein muurtje voor met een afdakje. Mocht het in de fik gaan dan is het een mooie fakkel, achter in de tuin :P
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:14:57 #277
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182336111
Iemand ervaring met zelfstroom? Ik kreeg een folder in de brievenbus, ziet er wel interessant uit!
Resistance is futile.
pi_182338558
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 15:14 schreef Seven. het volgende:
Iemand ervaring met zelfstroom? Ik kreeg een folder in de brievenbus, ziet er wel interessant uit!
Ik begrijp dat ze panelen op je dak leggen waar je 10 jaar lang voor betaalt en waar je na afloop een afkoopsom (¤50 per paneel) voor betaalt om ze over te nemen.

Of het interessant is hangt af van:

- de prijs die ze voor de complete set rekenen
- de prijs die je daarvoor per maand betaalt
- de afkoopsom aan het eind
- de opbrengst van de set
- het verdwijnen van de salderingsregeling en wat daar voor terugkomt (maar dat geldt voor iedere PV bezitter)

Je zou een vrijblijvende offerte kunnen aanvragen en die hier in de groep gooien ;)

Als vuistregel kan je aanhouden: als de set meer dan ¤1,20 per Wp kost, dan is het eigenlijk te duur voor een goede terugverdientijd.

Hoe bepaal je het aantal Wp? Neem het aantal panelen en vermenigvuldig dat met het Wp vermogen per paneel.

Heb je een offerte voor 16x 300Wp = 4800Wp dan zou deze eigenlijk niet meer dan 1,2x 4800 = ¤5760 incl. BTW moeten kosten (panelen, omvormer, materialen, installatie, aansluiten meterkast, all-in dus).

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-10-2018 17:53:44 ]
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 20:19:04 #279
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_182340913
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 21:34 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Haha dat was hier om de hoek.. Heiloo als ik het goed heb.
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:02:56 #280
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_182343155
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 15:14 schreef Seven. het volgende:
Iemand ervaring met zelfstroom? Ik kreeg een folder in de brievenbus, ziet er wel interessant uit!
Ik heb de folder ook gehad: het is te duur. Beter zelf panelen kopen meteen.
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_182343432
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 17:41 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik begrijp dat ze panelen op je dak leggen waar je 10 jaar lang voor betaalt en waar je na afloop een afkoopsom (¤50 per paneel) voor betaalt om ze over te nemen.

Of het interessant is hangt af van:

- de prijs die ze voor de complete set rekenen
- de prijs die je daarvoor per maand betaalt
- de afkoopsom aan het eind
- de opbrengst van de set
- het verdwijnen van de salderingsregeling en wat daar voor terugkomt (maar dat geldt voor iedere PV bezitter)

Je zou een vrijblijvende offerte kunnen aanvragen en die hier in de groep gooien ;)

Als vuistregel kan je aanhouden: als de set meer dan ¤1,20 per Wp kost, dan is het eigenlijk te duur voor een goede terugverdientijd.

Hoe bepaal je het aantal Wp? Neem het aantal panelen en vermenigvuldig dat met het Wp vermogen per paneel.

Heb je een offerte voor 16x 300Wp = 4800Wp dan zou deze eigenlijk niet meer dan 1,2x 4800 = ¤5760 incl. BTW moeten kosten (panelen, omvormer, materialen, installatie, aansluiten meterkast, all-in dus).

Die berekening is leuk, voor echte offertes.

Huur-koop/lease-koop/etc. constructies komen nooit onder de 1,20 per wp.
Ik heb wel eens een huur contract gezien. 10 jaar lang betalen (meer dan wat je nu betaald) daarna zijn de panelen van jou.
Totale offerte prijs was 2,2x zo hoog als dat ik dezelfde set aan zou bieden (koop).
Het is bizar wat ze daar voor durven te vragen.

Wat in mijn ogen een realistische huur constructie zou zijn is 10 jaar lang per kWh betalen aan de verhuurder.
Uiteraard alleen als het systeem in 8 of minder jaar terug te verdienen is. Dus niet op noord, of oost/west met veel schaduw. Want dan houdt de verhuurder er niks aan over.

Als je 2 jaar lang (minimaal) de opgewekte stroom krijgt van je klant, dan heb je een hele leuke marge.

Voorbeeld:
3500kWh x 20 cent = 700 euro per jaar wat niet naar de Energiemaatschappij gaat maar naar Zonnepaneelverhuur bedrijf X.
Die verdienen er uiteindelijk 1400 euro op.
Dat verdien ik niet op zo'n systeem als ik hem nu verkoop, misschien de helft.

We hebben er al eens naar gekeken om het te gaan doen, maar je hebt een cashflow van hier tot gunder nodig en het brengt een hoop risico met zich mee (wanbetalers, BRK gezeik, etc).

Je moet eigenlijk een geldschieter vinden die geld te veel heeft en een simpel rendementje wil halen zonder echt grote risico's.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_182343881
De Ikea heeft van 4 tot 22 oktober 10% extra korting op PV-installaties, bovenop de 15% Ikea Family korting.

Geen idee hoe de kortingen gestapeld worden maar het is altijd de moeite waard om een offerte te vergelijken.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:14:35 #283
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_182344701
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 22:35 schreef MaGNeT het volgende:
De Ikea heeft van 4 tot 22 oktober 10% extra korting op PV-installaties, bovenop de 15% Ikea Family korting.

Geen idee hoe de kortingen gestapeld worden maar het is altijd de moeite waard om een offerte te vergelijken.
Goede tip. Ga toch maar eens even kijken.

Edit: het programma zegt dat ik maar 3 panelen op mijn dak kan plaatsen?!
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
  zaterdag 6 oktober 2018 @ 00:43:47 #284
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_182346333
Dit jaar tot nu toe heeft exact hetzelfde opgeleverd als heel 2017 (5350 kWh met 5100 Wp).
pi_182346623
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2018 00:43 schreef leolinedance het volgende:
Dit jaar tot nu toe heeft exact hetzelfde opgeleverd als heel 2017 (5350 kWh met 5100 Wp).
Ik nog 2.4 kw en ben ik ook zover. Morgen dus de grote dag.
  zaterdag 6 oktober 2018 @ 08:31:33 #286
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182348193
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 22:35 schreef MaGNeT het volgende:
De Ikea heeft van 4 tot 22 oktober 10% extra korting op PV-installaties, bovenop de 15% Ikea Family korting.

Geen idee hoe de kortingen gestapeld worden maar het is altijd de moeite waard om een offerte te vergelijken.
Offerte aangevraagd!
Resistance is futile.
pi_182348361
quote:
6s.gif Op zaterdag 6 oktober 2018 08:31 schreef Seven. het volgende:

[..]

Offerte aangevraagd!
Gelukkig sturen ze geen DHZ pakket :P
  zaterdag 6 oktober 2018 @ 09:20:14 #288
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182348683
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 oktober 2018 08:50 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Gelukkig sturen ze geen DHZ pakket :P
oO< oO< oO< oO<

Mijn vent is wel echt een superklusser dus DHZ is wel een optie.
Resistance is futile.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:15:41 #289
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_182412232
Morgen zijn mijn zonnepanelen precies een jaar actief.
Tot nu toe 4.69 MWh opgeleverd.
Is dat goed met 13 327wp panelen?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_182413354
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:15 schreef nils7 het volgende:
Morgen zijn mijn zonnepanelen precies een jaar actief.
Tot nu toe 4.69 MWh opgeleverd.
Is dat goed met 13 327wp panelen?
90,64% rendement t.o.v. de Wp is heel netjes, ligt ook wat aan hoek / richting.

Ik kom wss op 75% voor de hele set maar zit ook oost-west en noord bij.
pi_182413616
Hier lagen ze 2 oktober twee jaar op het dak.

2700WP heeft 5150kWh opgeleverd.
pi_182430026
Hier heeft de vorige eigenaar 6 jaar geleden 6 panelen op het dak laten leggen. Heel fjn, maar ze zijn niet toereikend. Nu hebben we gelukkig ook nog een schuin dak op de aanbouw waar we er 5 portrait naast elkaar kwijt kunnen en dan ook nog 1 landscape. Die actie van Ikea geldt pas vanaf 8 panelen, dus daar hebben we niks aan, maar ik heb er nu wel een offerte voor de 6 panelen aangevraagd.
Nu nog eens verder offertes opvragen, waar moeten we op letten?
Schuin dak van de aanbouw is op het zuiden, de omvormer kan naast de huidige omvormer gehangen worden.
Of is het slim om die huidige omvormer te vervangen door eentje die de 12 panelen aankan?
Dan hoeft er geen extra groep richting de meterkast getrokken te worden en ik begrijp dat omvormers niet zo’n hele lang levensduur hebben, dus de huidige omvormer zou tzt toch vervangen moeten worden.
Huidige panelen zijn 1440 Wp en de omvormer is een SMA sunnyboy 1200.
pi_182431186
Over 2 weken liggen de extra 9 panelen er ook een jaar en heb ik voor het eerst 1 heel jaar hetzelfde aantal panelen.
In de tijd daarvoor kwam er elke keer binnen een jaar extra panelen bij, begon met 18, toen 6 op de schuur erbij en later dus de 9 (en toen 9 en 6 op andere omvormer).

Op dit moment staat de teller op 6785kWh en daar komt dus nog zo'n 100-300kWh bij afhankelijk van het weer de komende 18 dagen.

Als ik uit ga van 7000kWh dan heb ik een rendement behaald van net geen 80%. Ik heb namelijk 8835wp liggen.
De panelen op de schuur krijgen namelijk over een week of 3-4 schaduw van het huis (staan ten noorden van woning) en panelen op schuine dak krijgen elke morgen schaduw van de bomen ten oosten van het huis.

Het % valt me echt tegen eigenlijk, ik had als verkoper hier een hoger rendement aan gehangen en dan ken ik de situatie. Dit laat zien hoe moeilijk schaduw te berekenen is, zelfs als ik alles weet.

Al met al maakt het % niet uit, ik wek voldoende op.
Mocht ik over een x aantal jaar elektrisch gaan rijden, dan vervang ik alle panelen voor 320-340wp (wat op dat moment maar beschikbaar is) en ga ik er zo'n 1500-2000kWh op vooruit, maar voorlopig is dit RUIM voldoende.

Mijn verbruik over dezelfde periode is namelijk 5900kWh. Ik heb zo'n 900kWh over op dit moment. Toch maar iets vaker de airco laten loeien :P
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_182431214
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:36 schreef Ivo1985 het volgende:
Hier lagen ze 2 oktober twee jaar op het dak.

2700WP heeft 5150kWh opgeleverd.
Haha, ik moest dit echt 4 keer lezen voor ik doorhad dat het om 2 jaar ging. Ik zat al te bedenken hoe ik zou gaan reageren "KAN NIET" "ONMOGELIJK". Maar 2 jaar kan natuurlijk wel.

95% is erg netjes!
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_182431249
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 12:37 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier heeft de vorige eigenaar 6 jaar geleden 6 panelen op het dak laten leggen. Heel fjn, maar ze zijn niet toereikend. Nu hebben we gelukkig ook nog een schuin dak op de aanbouw waar we er 5 portrait naast elkaar kwijt kunnen en dan ook nog 1 landscape. Die actie van Ikea geldt pas vanaf 8 panelen, dus daar hebben we niks aan, maar ik heb er nu wel een offerte voor de 6 panelen aangevraagd.
Nu nog eens verder offertes opvragen, waar moeten we op letten?
Schuin dak van de aanbouw is op het zuiden, de omvormer kan naast de huidige omvormer gehangen worden.
Of is het slim om die huidige omvormer te vervangen door eentje die de 12 panelen aankan?
Dan hoeft er geen extra groep richting de meterkast getrokken te worden en ik begrijp dat omvormers niet zo’n hele lang levensduur hebben, dus de huidige omvormer zou tzt toch vervangen moeten worden.
Huidige panelen zijn 1440 Wp en de omvormer is een SMA sunnyboy 1200.
5 portrait + 1 landscape, welke maat reken je dan mee? IKEA panelen hebben andere afmetingen dan "normale" panelen dacht ik. Of gebruikt IKEA niet meer die dunne film panelen?

Bij offertes moet je letten op een aantal zaken:
Garanties
Is alle installatie inclusief (ook afwerking van kabels bijvoorbeeld)
Prijs per wp
En op dit moment ook een punt van aandacht, levertijd.

Wij zelf hebben op dit moment de planning van dit jaar bijna al vol namelijk, het is druk.

Omvormer vervangen voor 1 die meer aan kan is alleen mogelijk als die omvormer ook die 2 verschillende sets aan kan. Dat moet goed bekeken worden.
Het exacte paneel is misschien niet meer te krijgen.
En als je hetzelfde paneel 10wp hoger pakt, gaat dat met een 2MPP omvormer prima goed.
Maar om zo maar 6 dunne film 170WP op 1 string te zetten en 6x 300wp op een 2e string, kan niet.

Maar waarom zou je een grote omvormer kopen, dat is veel duurder dan een groepje bijplaatsen en kabel trekken.
Een kleine omvormer erbij voor deze set is prima.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_182431271
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:15 schreef nils7 het volgende:
Morgen zijn mijn zonnepanelen precies een jaar actief.
Tot nu toe 4.69 MWh opgeleverd.
Is dat goed met 13 327wp panelen?
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:23 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

90,64% rendement t.o.v. de Wp is heel netjes, ligt ook wat aan hoek / richting.

Ik kom wss op 75% voor de hele set maar zit ook oost-west en noord bij.
Hoe kom jij op 90.64%?

4690kWh op 13.327WP is 35%.
Dat is niet alleen slecht, dat is bar en bar slecht. Zo laag heb ik nog nooit gehoord in de 4,5 jaar dat ik in de business werk.

Als alles op noord zou staan met schaduw, zou ik het me kunnen voorstellen. Maar zonder schaduw is zo laag eigenlijk niet eens mogelijk. Dus dan moet er iets mis zijn.

Wat voor setup heb je, welke panelen, welke omvormer, weet je de string indeling, heb je optimizers, richting dak en helling?
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_182431362
Tnx, meneer de expert bambino, jou zocht ik inderdaad. We hebben geen idee wat er hier precies op het dak ligt, die informatie hebben we niet gekregen van de vorige eigenaar. Ik heb gerekend met de afmetingen van een paneel van 1 meter bij 1,65. Goed om op te letten of Ikea andere afmetingen heeft, ik kon het op de site niet vinden.
Maar dan gaan we dus voor een tweede set met eigen omvormer.
pi_182431995
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 13:43 schreef bambino het volgende:

[..]


[..]

Hoe kom jij op 90.64%?

4690kWh op 13.327WP is 35%.
Dat is niet alleen slecht, dat is bar en bar slecht. Zo laag heb ik nog nooit gehoord in de 4,5 jaar dat ik in de business werk.

Als alles op noord zou staan met schaduw, zou ik het me kunnen voorstellen. Maar zonder schaduw is zo laag eigenlijk niet eens mogelijk. Dus dan moet er iets mis zijn.

Wat voor setup heb je, welke panelen, welke omvormer, weet je de string indeling, heb je optimizers, richting dak en helling?
Hij heeft het over 13x 327Wp (wss SunPower of BenQ Sunforte) panelen, niet over 13.327Wp.

Zet je bril op :D
pi_182432174
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 14:30 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hij heeft het over 13x 327Wp (wss SunPower of BenQ Sunforte) panelen, niet over 13.327Wp.

Zet je bril op :D
:O :X O-) 8)7

MY BAD :D
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_182432183
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 13:50 schreef Doedezemaar het volgende:
Tnx, meneer de expert bambino, jou zocht ik inderdaad. We hebben geen idee wat er hier precies op het dak ligt, die informatie hebben we niet gekregen van de vorige eigenaar. Ik heb gerekend met de afmetingen van een paneel van 1 meter bij 1,65. Goed om op te letten of Ikea andere afmetingen heeft, ik kon het op de site niet vinden.
Maar dan gaan we dus voor een tweede set met eigen omvormer.
1x1,65 is inderdaad een normale maat. Ik dacht dat de panelen die IKEA toen had (Hanergy?) andere maten gebruikte. Net als TSMC/STION en SolarFrontier (beide dunne film).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_182432420
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 14:43 schreef bambino het volgende:

[..]

1x1,65 is inderdaad een normale maat. Ik dacht dat de panelen die IKEA toen had (Hanergy?) andere maten gebruikte. Net als TSMC/STION en SolarFrontier (beide dunne film).
Ik zag pas Ja Solar voorbij komen in zo’n offerte, lijkt me vrij standaard.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')