Opa Sieneke verdrietig over ophef rond drugslab: 'Te goed van vertrouwen geweest'Een drugslab op zijn terrein? Opa Wim (71) is verbijsterd. En verdrietig en boos. Omdat kleindochter Sieneke in de berichtgeving werd meegesleurd. En omdat hij opnieuw voor moordenaar werd uitgemaakt, terwijl hij dat niet is.
Verder gaat hij niet, zegt hij beslist. Halverwege het bedrijfsterrein van Hewil Trucks blijft Wim Peeters staan. Hij wuift in de richting van twee vrachtwagentrailers achteraan rechts. Daar is het drugslab ontdekt dat hem, zijn zoon en kleinzoon begin deze week een nacht cel bezorgde.
Goed van vertrouwenUit de lege, openstaande laadbakken walmt nog een penetrant chemisch luchtje. In de trailers liggen de resten van afvoerpijpen, plastic flessen en zelf getimmerde kisten met ventilatoren. Stille getuigen van het drugslab dat de politie maandagochtend ontdekte. Bij toeval.
Opa Wim kan het niet opbrengen om mee te lopen. Te emotioneel, geeft hij als verklaring. Stinkt het nog?, vraagt hij achteraf. Tranen glinsteren. ,,We zijn te goed van vertrouwen geweest’’, verzucht hij.
Met de hand op het hart benadrukt hij keer op keer dat de familie niets van het drugslab afwist.
De trailers zijn er gestald door een Britse firma. Hij en zijn zoons zochten er niets achter. Waarom zouden ze? ,,Zo zitten wij niet in elkaar. We verhuren heel vaak plek aan transportbedrijven. Hij wijst om zich heen. Eén hectare bedrijfsterrein, dus ruimte genoeg.’’ Met de Engelsen werd keurig een huurcontract opgesteld. De eerste maandhuur, 350 euro, werd vooraf betaald. De trailers stonden er net, zegt Peeters.
We zijn te goed van vertrouwen geweest.
RisicoIn de laadbakken bleken illegale grondstoffen voor pillen te worden gemaakt. In een afgesloten houten hok even verderop vond de politie een wietkwekerij. ,,Ik heb nooit iets geroken. Ik rook zelf niet eens.’’ Peeters wil er maar mee zeggen dat hij er niet bij stil heeft gestaan. ,,Het klinkt stom. Want het is op mijn terrein. Maar je hebt het nooit meegemaakt en dan denk je daar niet aan.’’
Als hij het geweten had, was hij in actie gekomen, bezweert hij. ,,Ik wéét hoe gevaarlijk die rommel is. Mijn achterkleinkinderen - de kinderen van Sieneke - spelen hier. Het meisje fietst hier over het terrein. Dan ga je zo'n risico toch niet nemen!’’ Bijna twintig jaar zit truckhandel Hewil op bedrijventerrein West-Kanaaldijk. Zijn vrouw en hij vernoemden hun zaak naar hun jongens, Henk en Willy. Zes jaar geleden zijn zij eruit gestapt en hebben de zoons het bedrijf overgenomen. Maar als die erop uit zijn, bemant hij nog altijd het kantoor. Trots: ,,We doen zaken in heel Europa.’’
De politie publiceerde al een foto van het drugslab dat werd ontdekt.
RookKleinzoon Wim - 'Wimpie' - zit wel in de auto's, maar niet in de zaak. Hij houdt er alleen kantoor. ,,Hij was hier maandag toevallig.’’ Bij de trailers achteraan het terrein stond een groot vat waarin vuil werd verbrand. Dat hoorde Peeters van het bedrijf ernaast. Medewerkers hadden last van de rook. Kennelijk was ook de politie gebeld. Een surveillancewagen reed het terrein op. Kort daarna kwam de brandweer. En meer agenten. De hele Binderskampweg werd de hele ochtend afgesloten. Uit angst voor giftige rook.
Wim en zijn zoon Henk moesten mee naar het politiebureau. Zonder boeien. ,,Het ging vriendelijk. Maar de Engelsen die het vuil aan het verbranden waren, dié hadden ze moeten pakken. Die hebben meteen de benen genomen. Een van de agenten heeft er nog één zien rennen tussen de trucks. Met een kop met zwart haar. Dat hebben wij niet.’’
Hel 'Gelukkig zit Wimpie bij oma', dacht Peeters nog bij het wegrijden in de politiebus. Zijn vrouw herstelt van twee infarcten en heeft parkinson. Ze kan niet veel mee hebben. Later bleek ook Wim junior naar het politiebureau te zijn gebracht. De nacht op de harde brits in de cel was vanwege zijn zwakke rug een hel voor Peeters, maar hij maakte zich meer zorgen om zijn vrouw. ,,Mijn kleindochters hebben die nacht bij haar geslapen.’’ Op het bureau zijn ze een aantal keren apart van elkaar verhoord. Dinsdagmiddag werden ze plotseling vrijgelaten.
De vondst van het drugslab werd zelfs landelijk nieuws toen bekend werd dat het om familie van zangeres Sieneke ging. ,,Opeens heeft iedereen een mening over ons. Ik lees al die akelige reacties op internet. Dat Sieneke zo haar carrière zou hebben gekocht. Afgunst, denk ik. Sieneke weet dat we hier auto's kopen en verkopen en meer niet.
Die meid heeft hartstikke hard gewerkt om te komen waar ze nu is en dan word je zo afgebrand op internet.’’ Peeters schiet vol. ,,Met het songfestival was het ook al. Hebben die mensen nou niks beters te doen?’’
Sieneke heeft hartstikke hard gewerkt om te komen waar ze nu is en dan word je zo afgebrand op internet.
MoordenaarEr zit opa Wim meer dwars. Want opnieuw duikt in berichtgeving op dat hij een moordenaar zou zijn. ,,Maar dat is Sienekes andere opa. Van moederskant.'' Die heeft een gevangenisstraf uitgezeten voor de moord in 2003 op afvalverwerker Jan Burgers. Nog altijd krijgt hij de vraag of hij de moordenaar is, zegt Peeters. Zelfs in Spanje, waar zijn vrouw en hij af en toe verblijven in een appartementje van kennissen. Verdrietig: ,,Het was net minder aan het worden. Nu wordt alles weer opgerakeld.''
En hoe nu verder? ,,Geen idee. We wachten maar af.’’
https://www.ad.nl/show/op(...)en-geweest~a29a0514/Opa speelt slachtoffer