abonnement Unibet Coolblue
pi_180277187
Twaalf Thaise jongens en hun voetbaltrainer zitten 12 dagen vast in een overstroomde grot

De jongeren van 11 tot 16 en hun 25-jarige coach werden maandag levend gevonden door de Britse vrijwillige duikers John Volanthen en Rick Stanton na negen dagen verloren te zijn in het grottennetwerk van Thamg Luang in het noorden van het land, naar verluidt als onderdeel van een initiatieritueel.

Een enorme operatie is aan de gang in het Tham Luang Nang Non-grottencomplex, waar tientallen Thai Navy SEALs en internationale experts proberen een manier te vinden om de jongens eruit te krijgen.

Ambtenaren vrezen dat moessonregens de grot kunnen overspoelen en het team maandenlang binnen kunnen houden.





Een voormalige Thaise marine SEAL is gestorven terwijl hij probeerde het team jonge voetballers te redden dat vastzat in een grot in Thailand.
Saman Kunan, 37, stierf door een gebrek aan zuurstof in de tunnel, zei commandant Arpakorn Yookongkaew.


Kunan keerde terug naar het centrum na het plaatsen van zuurstoftanks door het ondergrondse netwerk van de grot. Dit is de laatst bekende foto van de heldenduiker voordat hij stierf

Lees het hele verhaal plus foto's en video's> http://www.dailymail.co.u(...)ys-trapped-cave.html

Nog veel meer> http://www.dailymail.co.u(...)pe=permabox&days=all
´
pi_180277439
Is dit het vervolg op een ander topic of was het vandaag daadwerkelijk voor het eerst dat je er over hoorde?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_180277578
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 11:53 schreef Isabeau het volgende:
Is dit het vervolg op een ander topic of was het vandaag daadwerkelijk voor het eerst dat je er over hoorde?
Nee, ik lees het al een paar dagen. Waar is het andere topic? Dat heb ik niet gezien, anders zou ik geen moeite doen om er 1 te maken.
´
pi_180277603
Zijn er inmiddels alweer bijna uit toch?
pi_180277624
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:01 schreef LurkJeRot het volgende:
Zijn er inmiddels alweer bijna uit toch?
Een maandje of 4 nog, als het tegenzit.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_180277680
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:01 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Een maandje of 4 nog, als het tegenzit.
Ach ja, wat is nou 4 maanden op een mensenleven.
pi_180277721
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:00 schreef Kim-Holland het volgende:

Nee, ik lees het al een paar dagen. Waar is het andere topic? Dat heb ik niet gezien, anders zou ik geen moeite doen om er 1 te maken.
Jeetje, er wordt bericht over meisjes die in hun broek plassen omdat ze een spelletje spelen, maar een grot vol gevonden kinderen die niet weg kunnen is blijkbaar niet interessant genoeg :D Hoogst verbaasd, maar wel goed dat er toch nog een topic is gekomen ^O^ Wel heel sneu van die duiker die nu om het leven is gekomen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:09:15 #8
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180277815
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:01 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Een maandje of 4 nog, als het tegenzit.
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:03 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Ach ja, wat is nou 4 maanden op een mensenleven.
De vraag is of het wel gaat lukken.

De jongens zitten nu vast in de grot door 2-3 dagen aan moeson regen welke vroeger dan normaal was. Het echte moeson seizoen moet nog beginnen! Er gaat een shitload aan regen aan water aankomen. Het is dus te hopen dat die grot uberhaupt wel droog blijft.

De jongens kunnen niet zwemmen, en er is net een navy seal gestorven (gestikt door te weinig zuurstof). Dat zijn pro's. Als die al geen kans maken dan mensen die niet kunnen zwemmen al helemaal niet.

Je moet je voorstellen dat dat water niet mooi helder water is wat stilstaat. Maar bruin modderig water wat door de nauwe openingen geperst wordt.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_180277923
Ik vind het fascinerend dat we in een tijd met zoveel technologie nog niet wat jochies uit een grot kunnen redden. En dat er dus een kans bestaat dat ze daar nog 4 maanden moeten zitten.

Het zal natuurlijk allemaal niet zo makkelijk zijn, maar ik sta daar toch wel een beetje van te kijken.
pi_180277998
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:05 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Jeetje, er wordt bericht over meisjes die in hun broek plassen omdat ze een spelletje spelen, maar een grot vol gevonden kinderen die niet weg kunnen is blijkbaar niet interessant genoeg :D Hoogst verbaasd, maar wel goed dat er toch nog een topic is gekomen ^O^ Wel heel sneu van die duiker die nu om het leven is gekomen.
Je begrijpt toch ook wel dat dat eerste geen nieuws is vanwege het leed van dat meisje, maar omdat de populairste game onder jongeren van dit moment zo verslavend is dat de jeugd zelfs geen pauze neemt om naar het toilet te gaan?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:17:18 #11
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_180278010
Waarom kunnen die duikers niet 1 persoon per keer mee terugnemen? Of is het daarvoor te smal?
"Hoka Hey!"
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:18:32 #12
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180278041
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:13 schreef indiaantje89 het volgende:
Ik vind het fascinerend dat we in een tijd met zoveel technologie nog niet wat jochies uit een grot kunnen redden. En dat er dus een kans bestaat dat ze daar nog 4 maanden moeten zitten.

Het zal natuurlijk allemaal niet zo makkelijk zijn, maar ik sta daar toch wel een beetje van te kijken.
Denk dat het vooral de risico's zijn.

Bijvoorbeeld, de jongens kunnen niet zwemmen. Je kan ze dus wel een modern duikerspak geven maar een grot is doorgaans geen rechte gang. (grotten die je kan bezoeken zijn vaak kleine delen van enorme stelsels die verder niet begaanbaar zijn). Grottenstelsels hebben bochten naar onder en boven toe, openingen waar je je net door kan persen. En alles staat in ondoorzichtig bruin water waar zelfs een zaklamp geen reet uitmaakt. Dan is het risico toch wel erg hoog.

Op dat plaatje zie je ook dat er gegraven kan worden van bovenaf, maar het risico daarbij is natuurlijk weer dat de grot opeens compleet instort.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:19:35 #13
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180278072
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:17 schreef matspontius het volgende:
Waarom kunnen die duikers niet 1 persoon per keer mee terugnemen? Of is het daarvoor te smal?
Kijk maar op dat kaartje in de OP. Het is bijna niet mogelijk voor 1 duiker om er doorheen te kunnen. Met zuurstof flessen en alles.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_180278081
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:17 schreef matspontius het volgende:
Waarom kunnen die duikers niet 1 persoon per keer mee terugnemen? Of is het daarvoor te smal?
Er is een Navy SEAL overleden tijdens t tochtje.
De kans dat een bang jongetje van 13 die niet eens kan zwemmen deze extreem technische tocht overleven is zeer klein. Super smal, 0 zicht.. Hier moet je echt jaren en jaren voor trainen.
Je kunt ook niet echt een kind 'meenemen'. Als die vastzit kun je je op sommige punten niet eens omdraaien.

Wordt wel echt een penibele situatie dit. Moet een mirakel komen.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:21:14 #15
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_180278110
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:19 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Kijk maar op dat kaartje in de OP. Het is bijna niet mogelijk voor 1 duiker om er doorheen te kunnen. Met zuurstof flessen en alles.
Maar ze kunnen toch achter elkaar zwemmen en duiken en dan met een touw de persoon begeleiden?
"Hoka Hey!"
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:22:35 #16
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180278133
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:21 schreef matspontius het volgende:

[..]

Maar ze kunnen toch achter elkaar zwemmen en duiken en dan met een touw de persoon begeleiden?
Ze kunnen niet zwemmen.... En zwemmen in een grot is niet heel makkelijk. Denk even aan enorm scherpe randen overal, bochten naar boven en onder, die weer deels terug lopen, EN sterke stromingen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_180278162
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:22 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ze kunnen niet zwemmen.... En zwemmen in een grot is niet heel makkelijk. Denk even aan enorm scherpe randen overal, bochten naar boven en onder, die weer deels terug lopen, EN sterke stromingen.
Schijnt dat er zelfs stukken zijn waar je normaliter al doorheen moet kruipen.
Maar nu dus zonder zicht, modder in je bek, stromingen en een zuurstoftank die je schijnbaar even af moet doen.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:23:33 #18
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_180278164
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:19 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Er is een Navy SEAL overleden tijdens t tochtje.
De kans dat een bang jongetje van 13 die niet eens kan zwemmen deze extreem technische tocht overleven is zeer klein. Super smal, 0 zicht.. Hier moet je echt jaren en jaren voor trainen.
Je kunt ook niet echt een kind 'meenemen'. Als die vastzit kun je je op sommige punten niet eens omdraaien.

Wordt wel echt een penibele situatie dit. Moet een mirakel komen.
Meest veilige lijkt mij het water wegpompen. Betekent wel dat ze daar waarschijnlijk nog een flinke tijd zullen vastzitten. Maar ja, de andere opties zijn extreem risicovol
"Hoka Hey!"
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:24:27 #19
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180278177
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:23 schreef matspontius het volgende:

[..]

Meest veilige lijkt mij het water wegpompen. Betekent wel dat ze daar waarschijnlijk nog een flinke tijd zullen vastzitten. Maar ja, de andere opties zijn extreem risicovol
Het probleem is dat als de grot onder waterpeil staat je het water nergens heen kan pompen. Je moet dan bij wijze van spreken heel Thailand leegpompen of het water in bakken boven de grond opslaan. Zodra je het nabij een rivier of meer in pompt komt het dus eigenlijk gewoon weer terug.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:25:15 #20
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_180278193
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:23 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Schijnt dat er zelfs stukken zijn waar je normaliter al doorheen moet kruipen.
Maar nu dus zonder zicht, modder in je bek, stromingen en een zuurstoftank die je schijnbaar even af moet doen.
Hoe zijn ze daar überhaupt terechtgekomen? Lijkt me een vrij onverantwoordelijke actie van de begeleiders van die kinderen. Die begeleiders zullen wel flink aangepakt worden als ze daar ooit levend uitkomen
"Hoka Hey!"
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:28:01 #21
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180278252
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:25 schreef matspontius het volgende:

[..]

Hoe zijn ze daar überhaupt terechtgekomen? Lijkt me een vrij onverantwoordelijke actie van de begeleiders van die kinderen. Die begeleiders zullen wel flink aangepakt worden als ze daar ooit levend uitkomen
Nja de moesonregens begonnen eerder dan normaal zegt men. Ze gingen schuilen in een grot tegen de regen. Ik kan me voorstellen dat het water voor de grot (vaak een opening waar water verzamelt) opeens volliep. Omdat ze niet konden zwemmen denk ik dat ze besloten dieper de grot in te gaan. Dit was natuurlijk de fout.

Maarja lastig te zeggen. Ik weet niet of je het fenomeen flashfloods kent maar een gebied kan in 1 minuut geheel onder water komen te staan bij hevige regen.

zomaar een voorbeeld

Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_180278288
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:24 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Het probleem is dat als de grot onder waterpeil staat je het water nergens heen kan pompen. Je moet dan bij wijze van spreken heel Thailand leegpompen of het water in bakken boven de grond opslaan. Zodra je het nabij een rivier of meer in pompt komt het dus eigenlijk gewoon weer terug.
Daar is dan een dam wel een prima oplossing voor
pi_180278325
Ze hebben daar zeker geen stroom en wifi ;(
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:32:57 #24
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180278340
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:30 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Daar is dan een dam wel een prima oplossing voor
Dat zou kunnen. Maar ik weet niet hoeveel water je weg moet pompen, helemaal als het zo weer gaat regenen daar. En wat ga je precies indammen? En hoe zorg je dat die dam niet later opeens breekt? Dan is niet echt zomaar een oplossing die je even doet. Gaat wel wat weken overheen minimaal.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:35:35 #25
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_180278386
Ok, dus de kans dat ze daar goed uitkomen is dus helemaal niet zo groot? Ze zitten in een soort fuik waar ze eigenlijk niet op een normale manier uit kunnen komen ........
"Hoka Hey!"
pi_180278420
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:22 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ze kunnen niet zwemmen.... En zwemmen in een grot is niet heel makkelijk. Denk even aan enorm scherpe randen overal, bochten naar boven en onder, die weer deels terug lopen, EN sterke stromingen.
Daar zijn ze ook doorgekomen op de heenweg , het enige verschil dat er nu water is. Kruipend zal dat ook geen pretje zijn.
Echt zwemmen zou ook niet nodig hoeven zijn, als de reddingswerkers touwen spannen, dan kunnen die jongens zich daaraan voorttrekken
En waar haal jij die sterke stromingen vandaan, als ik de tekening in de openingspost zie lijkt mij het zo goed als stilstand water.

Ik besef wel dat het een penibele situatie is en onderschat de ernst van de situatie niet.
pi_180278423
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:25 schreef matspontius het volgende:

[..]

Hoe zijn ze daar überhaupt terechtgekomen? Lijkt me een vrij onverantwoordelijke actie van de begeleiders van die kinderen. Die begeleiders zullen wel flink aangepakt worden als ze daar ooit levend uitkomen
Die grot was gewoon nog open en toegankelijk. Dit werd ook aangegeven met borden.
Ik denk dat eerder dat de autoriteiten to blame zijn.
pi_180278478
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:37 schreef Insomnia2.0 het volgende:

[..]

Die grot was gewoon nog open en toegankelijk. Dit werd ook aangegeven met borden.
Ik denk dat eerder dat de autoriteiten to blame zijn.
Ze zijn daar met zoveel dingen te laat. Zo ook de borden om sterke stromingen bij het strand aan te geven. Als er 2x iemand verdronken is komt er pas een bord.
pi_180278481
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:37 schreef Klepper272 het volgende:
En waar haal jij die sterke stromingen vandaan, als ik de tekening in de openingspost zie lijkt mij het zo goed als stilstand water.
Die tekening is geloof ik niet compleet, het water lijkt afgevoerd te worden naar gaten die niet op de kaart aangegeven zijn.
Zoiets wordt iig in de Thaise media uitgelegd.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:41:13 #30
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180278490
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:00 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Nee, ik lees het al een paar dagen. Waar is het andere topic? Dat heb ik niet gezien, anders zou ik geen moeite doen om er 1 te maken.
ik heb geen ander topic gezien,dus ben blij dat je deze hebt gemaakt.

Die miljonair die zijn hulp heeft aangeboden met het maken van een Luchttunnel, top. Hoop dat ze het gaat lukken.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:42:51 #31
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180278530
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:37 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Daar zijn ze ook doorgekomen op de heenweg , het enige verschil dat er nu water is. Kruipend zal dat ook geen pretje zijn.
Echt zwemmen zou ook niet nodig hoeven zijn, als de reddingswerkers touwen spannen, dan kunnen die jongens zich daaraan voorttrekken
En waar haal jij die sterke stromingen vandaan, als ik de tekening in de openingspost zie lijkt mij het zo goed als stilstand water.

Ik besef wel dat het een penibele situatie is en onderschat de ernst van de situatie niet.
Ik denk dat het wel kan, maar dat het risico te groot is. Het kan technisch gezien bedoel ik. Maar het is 3,2km. Dat is een lang touw en een lange rit. Die waarschijnlijk door bochten heen gaat, met scherpe rotsen en compleet donker. Dus, een kabel/touw gaat sowieso niet want door alle randen en shit zal er teveel frictie zijn. Je moet dus katrollen gaan plaatsen eerst. En alle jongens moeten dan leren om een duikpak te gebruiken. Terwijl ze nu niet eens kunnen zwemmen.

Dat gaat best wel wat tijd kosten hoe dan ook. Ik denk ook wel dat dit een optie kan zijn als echt niks anders kan. Maar uitzitten lijkt voor nu de minst risicovolle optie.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_180278562
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Maar uitzitten lijkt voor nu de minst risicovolle optie.
Ik weet vrij zeker dat ze dat gaan doen als ze een goede zuurstoftoevoer in gang krijgen
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:46:27 #33
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180278615
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik denk dat het wel kan, maar dat het risico te groot is. Het kan technisch gezien bedoel ik. Maar het is 3,2km. Dat is een lang touw en een lange rit. Die waarschijnlijk door bochten heen gaat, met scherpe rotsen en compleet donker. Dus, een kabel/touw gaat sowieso niet want door alle randen en shit zal er teveel frictie zijn. Je moet dus katrollen gaan plaatsen eerst. En alle jongens moeten dan leren om een duikpak te gebruiken. Terwijl ze nu niet eens kunnen zwemmen.

Dat gaat best wel wat tijd kosten hoe dan ook. Ik denk ook wel dat dit een optie kan zijn als echt niks anders kant. Maar uitzitten lijkt voor nu de minst risicovolle optie.
het uitzetten lijkt ook geen optie meer, het zuurstof raakt op los ik net.

Fifa doet ook een geweldig aanbod... Ze mogen de WK finale bijwonen...
Ff credits scoren over het leed van die jongens.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:47:50 #34
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180278639
https://www.telegraaf.nl/(...)-grotjongens-te-hulp

Ik hoop dat hij ze eruit gaat krijgen.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:47:57 #35
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180278642
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:46 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

het uitzetten lijkt ook geen optie meer, het zuurstof raakt op los ik net.

Fifa doet ook een geweldig aanbod... Ze mogen de WK finale bijwonen...
Ff credits scoren over het leed van die jongens.
Wat? :') Welke finale, die van 2022? Want deze finale gaan ze niet redden. Of laat FIFA duikers een TV + DVD sturen na afloop van de wedstrijd :')
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_180278649
De tocht naar de plek waar die jongens zitten is heel lastig en kost uren, dan heb je heel veel perslucht nodig. Meerdere tanks voor jou alleen. Je moet ook nog terug. En grotduiken is een zeer gevaarlijke discipline waar je heel lang voor moet trainen. No way dat ze op die manier die jongens eruit krijgen. De kans bestaat dat ze moeten wachten tot het water zakt en dat kan maanden duren. Echt fucked up dit.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:49:09 #37
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180278670
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:47 schreef ootjekatootje het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-grotjongens-te-hulp

Ik hoop dat hij ze eruit gaat krijgen.
Kijk dat is wel heel gaaf. Dat klinkt iig als technisch hoogstaand concept. Ik ben benieuwd.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:49:26 #38
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180278677
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Wat? :') Welke finale, die van 2022? Want deze finale gaan ze niet redden. Of laat FIFA duikers een TV + DVD sturen na afloop van de wedstrijd :')
Die van 15 juli... Triest toch.
pi_180278688
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:46 schreef ootjekatootje het volgende:
het uitzetten lijkt ook geen optie meer, het zuurstof raakt op los ik net.
Dit lijkt wel opgelost te kunnen worden.
An engineer is saying they may have found a shaft that connects with where the boys are and are investigating opening / widening it. Even if they can't remove the boys this way this could solve the issue of oxygen levels dropping if they can get air flowing freely into the chamber.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:52:01 #40
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180278724
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:50 schreef Insomnia2.0 het volgende:

[..]

Dit lijkt wel opgelost te kunnen worden.
An engineer is saying they may have found a shaft that connects with where the boys are and are investigating opening / widening it. Even if they can't remove the boys this way this could solve the issue of oxygen levels dropping if they can get air flowing freely into the chamber.
ja logisch maar kun je onbeperkt zuurstof toevoegen? Moet je dan ook niet afzuigen? Iets met de luchtdruk?
pi_180278966
Kan men niet de ingang van de grot afschermen tegen regen zodat regenwater niet binnen de grot in.
4 maanden lang, dat gaat zwaar worden. Maar dat overleven ze het wel. Aangezien men ook in onderzeeboot maanden in zelfde ruimte zitten.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_180278989
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 13:05 schreef Captain_Ghost het volgende:
Kan men niet de ingang van de grot afschermen tegen regen zodat regenwater niet binnen de grot in.
4 maanden lang, dat gaat zwaar worden. Maar dat overleven ze het wel. Aangezien men ook in onderzeeboot maanden in zelfde ruimte zitten.
Het water komt niet alleen via de ingang binnen uiteraard. Maar via duizenden spleetjes gaatjes en weetikveel. Daarom duurt het pompen ook zo lang, er stroomt ook weer veel binnen/

En zondag gaat t weer regenen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 13:05 schreef Captain_Ghost het volgende:
Kan men niet de ingang van de grot afschermen tegen regen zodat regenwater niet binnen de grot in.
4 maanden lang, dat gaat zwaar worden. Maar dat overleven ze het wel. Aangezien men ook in onderzeeboot maanden in zelfde ruimte zitten.
Hm niet helemaal waar. De zuurstof ligt nu rond de 15%, dat is normaliter 21%.
Een grot is natuurlijk niet te vergelijken met een kernonderzeeër ;)
Vraag is of ze 4 maanden vol zouden houden.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_180279106
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 13:06 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Het water komt niet alleen via de ingang binnen uiteraard. Maar via duizenden spleetjes gaatjes en weetikveel. Daarom duurt het pompen ook zo lang, er stroomt ook weer veel binnen/

En zondag gaat t weer regenen.

[..]

Hm niet helemaal waar. De zuurstof ligt nu rond de 15%, dat is normaliter 21%.
Een grot is natuurlijk niet te vergelijken met een kernonderzeeër ;)
Vraag is of ze 4 maanden vol zouden houden.
Een bevoorrading zal komende tijd heel belangrijk rol spelen, als men kinderen niet kan uit grot halen. Ze kunnen wel boven door de grot boren bij een van koepel komen en zuurstof erin pompen en hopen dat grot niet instort.

Maar goed. In deze dagen/ geval hebben we gewoon een superman nodig. Jammer dat het niet bestaat.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  vrijdag 6 juli 2018 @ 13:13:57 #44
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_180279140
Wat mij opvalt is dat ik niet het idee heb dat de reddingsduikers echt grotduikers zijn. De uitrusting die ik zie is gewoon open-water spul zonder extra's. Grotduiken is een vak apart, waarbij zaken als dubbele uitrusting, stage bottles, lampen, reels met lijnen en dergelijke bovengemiddeld zijn qua kwaliteit en kwantiteit.

Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik denk dat zonder assistentie van bijvoorbeeld een organisatie als GUE deze situatie nog wel eens meer slachtoffers kan gaan kosten.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 13:14:39 #45
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180279154
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 13:12 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Een bevoorrading zal komende tijd heel belangrijk rol spelen, als men kinderen niet kan uit grot halen. Ze kunnen wel boven door de grot boren bij een van koepel komen en zuurstof erin pompen en hopen dat grot niet instort.

Maar goed. In deze dagen/ geval hebben we gewoon een superman nodig. Jammer dat het niet bestaat.
Elon Musk (aka iron man) komt wel helpen. Dichterbij een superheld komen we niet :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_180279179
Musk to the rescue! *O*
pi_180279209
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 13:12 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Ze kunnen wel boven door de grot boren bij een van koepel komen en zuurstof erin pompen en hopen dat grot niet instort.
Waar heb je dat gelezen? Volgens mij hebben ze sowieso nog geen locatie en een gaatje boren gaat ook niet zo 123. Ze zitten op 1 kilometer diepte.

Die gasten in Chili zaten 3 maanden onder de grond toch?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_180279323
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 13:05 schreef Captain_Ghost het volgende:
Kan men niet de ingang van de grot afschermen tegen regen zodat regenwater niet binnen de grot in.
4 maanden lang, dat gaat zwaar worden. Maar dat overleven ze het wel. Aangezien men ook in onderzeeboot maanden in zelfde ruimte zitten.
Maar dat is geen kale grot maar een technologisch hoogstandje, en waar ze goed voorbereid zijn ingestapt.
pi_180279409
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:50 schreef Insomnia2.0 het volgende:

[..]

Dit lijkt wel opgelost te kunnen worden.
An engineer is saying they may have found a shaft that connects with where the boys are and are investigating opening / widening it. Even if they can't remove the boys this way this could solve the issue of oxygen levels dropping if they can get air flowing freely into the chamber.
Als die al open is, geen probleem. Zoniet hoop ik dat ze eerst de luchtdruk in de grot gemeten hebben. Als die hoger dan 1 atm is ligt de grot lager dan de ingang van de tunnel en is het de lucht die het water buitenhoudt...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_180279500
Belgische duiker in Thailand: “Het is erop of eronder dit weekend”

In de reddingsoperatie om de 12 vastzittende Thaise voetbaljongens en hun coach te bevrijden uit de Tham Luang-grot, start een duikteam vandaag met de jongens twee per twee naar de uitgang te begeleiden. “Het is een race tegen de klok, want zondag worden hevige regenbuien verwacht,” legt de Belgische duiker Ben Reymenants uit, die ter plaatse is. “Maar we blijven positief.”

Op dit moment wordt in de Tham Luang-grot in Thailand een ketting aangelegd om alvast de eerste twee jongens hopelijk vandaag nog te bevrijden. “We verwachten dat de eerste twee voetballers in het beste geval over enkele uren aan de uitgang geraken,” aldus de Belgische duiker Ben Reymenants vanuit Thailand.

Lees het gehele artikel> https://www.hln.be/nieuws(...)it-weekend~a946b5d3/
´
pi_180279579
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 13:29 schreef Kim-Holland het volgende:
Belgische duiker in Thailand: “Het is erop of eronder dit weekend”

Ik dacht dat dit over de wedstrijd België-Brazilië zou gaan :')
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_180279588
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 13:29 schreef Kim-Holland het volgende:
Belgische duiker in Thailand: “Het is erop of eronder dit weekend”

In de reddingsoperatie om de 12 vastzittende Thaise voetbaljongens en hun coach te bevrijden uit de Tham Luang-grot, start een duikteam vandaag met de jongens twee per twee naar de uitgang te begeleiden. “Het is een race tegen de klok, want zondag worden hevige regenbuien verwacht,” legt de Belgische duiker Ben Reymenants uit, die ter plaatse is. “Maar we blijven positief.”

Op dit moment wordt in de Tham Luang-grot in Thailand een ketting aangelegd om alvast de eerste twee jongens hopelijk vandaag nog te bevrijden. “We verwachten dat de eerste twee voetballers in het beste geval over enkele uren aan de uitgang geraken,” aldus de Belgische duiker Ben Reymenants vanuit Thailand.

Lees het gehele artikel> https://www.hln.be/nieuws(...)it-weekend~a946b5d3/
Huh zijn er meer bronnen die bevestigen dat ze gaan beginnen om vandaag nog (!!) de kinderen al duikend naar buiten te brengen?!
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_180279618
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 13:13 schreef mcmlxiv het volgende:
Wat mij opvalt is dat ik niet het idee heb dat de reddingsduikers echt grotduikers zijn. De uitrusting die ik zie is gewoon open-water spul zonder extra's. Grotduiken is een vak apart, waarbij zaken als dubbele uitrusting, stage bottles, lampen, reels met lijnen en dergelijke bovengemiddeld zijn qua kwaliteit en kwantiteit.

Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik denk dat zonder assistentie van bijvoorbeeld een organisatie als GUE deze situatie nog wel eens meer slachtoffers kan gaan kosten.
ik verbaasde me er gisteren nog over dat er geen slachtoffers waren onder de reddingswerkers en toen las ik vanmorgen het nieuws....

zal denk ik ook niet de laatste zijn, zelfs geoefende grotduikers komen te overlijden in sommige gevallen...
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_180279687
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:13 schreef indiaantje89 het volgende:
Ik vind het fascinerend dat we in een tijd met zoveel technologie nog niet wat jochies uit een grot kunnen redden. En dat er dus een kans bestaat dat ze daar nog 4 maanden moeten zitten.

Het zal natuurlijk allemaal niet zo makkelijk zijn, maar ik sta daar toch wel een beetje van te kijken.
Op den duur wordt er eentje gek en moord de rest uit.
pi_180279769
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 13:33 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Huh zijn er meer bronnen die bevestigen dat ze gaan beginnen om vandaag nog (!!) de kinderen al duikend naar buiten te brengen?!
Deze misschien? Is wel een artikel waarvoor je moet inloggen.

Zwei Jungs zu schwach für die Rettung!
BILD-Grafik erklärt den Weg, auf dem die Fußball-Mannschaft und der Trainer befreit werden sollen
https://www.bild.de/bild-(...)ionToLogin.bild.html
´
pi_180279770
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 13:33 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Huh zijn er meer bronnen die bevestigen dat ze gaan beginnen om vandaag nog (!!) de kinderen al duikend naar buiten te brengen?!
SkyNewsBreak twitterde op vrijdag 06-07-2018 om 09:57:34 Danish volunteer cave diver Ivan Karadzic has told Sky News he believes a rescue of the 12 schoolboys and their football coach trapped in a flooded cave in Thailand will happen "today or tomorrow" reageer retweet
pi_180279805
Ok sick, dan zijn ze dus wel echt wanhopig en zien weinig andere oplossingen op korte termijn.
Hopelijk overleven ze de tocht...
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_180280046
[..]
Sommige bronnen zeiden dat het wellicht nog maanden kan duren voor het team het daglicht weer ziet, maar gouverneur Osotthanakorn weersprak die verwachting en wil een snellere oplossing.

Gisteren werden daarom honderd pompen geplaatst, die de voetballertjes een droge en snelle terugtocht moeten bieden.
[..]
https://www.ad.nl/buitenl(...)t-hulp-aan~a8be6a0d/



Duiken in Thaise grot is als zwemmen in chocolademelk

Duiken in grotten heeft iets magisch. Maar dat geldt zeker niet in het gangenstelsel waar twaalf Thaise kinderen vastzitten. Zij moeten in poelen vol 'chocolademelk' hun weg naar buiten zien te vinden. Zelfs voor ervaren duikers is het gevaarlijk, zo blijkt ook uit het tragische overlijden van een reddingswerker afgelopen nacht....
https://www.ad.nl/buitenl(...)colademelk~a84a7024/

[ Bericht 17% gewijzigd door Kim-Holland op 06-07-2018 13:59:26 ]
´
  vrijdag 6 juli 2018 @ 13:57:58 #59
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_180280150
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 13:29 schreef Kim-Holland het volgende:
Belgische duiker in Thailand: “Het is erop of eronder dit weekend”

In de reddingsoperatie om de 12 vastzittende Thaise voetbaljongens en hun coach te bevrijden uit de Tham Luang-grot, start een duikteam vandaag met de jongens twee per twee naar de uitgang te begeleiden. “Het is een race tegen de klok, want zondag worden hevige regenbuien verwacht,” legt de Belgische duiker Ben Reymenants uit, die ter plaatse is. “Maar we blijven positief.”

Op dit moment wordt in de Tham Luang-grot in Thailand een ketting aangelegd om alvast de eerste twee jongens hopelijk vandaag nog te bevrijden. “We verwachten dat de eerste twee voetballers in het beste geval over enkele uren aan de uitgang geraken,” aldus de Belgische duiker Ben Reymenants vanuit Thailand.

Lees het gehele artikel> https://www.hln.be/nieuws(...)it-weekend~a946b5d3/
Huh, hoe kunnen ze nu dan zo snel actie ondernemen?
pi_180280201
Hopelijk maken ze een extra kans met het idee van Elon Musk. Hopelijk kan het team van the boring company iets betekenen.

Vier maanden daar nog zitten lijkt mij geen optie ook niet ivm wonden en het klimaat in zo'n grot. Hopelijk zijn ze er snel uit.
pi_180280233
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 13:57 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Huh, hoe kunnen ze nu dan zo snel actie ondernemen?
Geen idee, maar het zou mooi zijn als het gaat lukken :Y
´
  Moderator vrijdag 6 juli 2018 @ 14:04:08 #62
332671 crew  indiaantje89
pi_180280253
Volgens Telegraaf begint het zuurstof ook op te raken... wat een situatie zeg.
pi_180280269
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 13:42 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ok sick, dan zijn ze dus wel echt wanhopig en zien weinig andere oplossingen op korte termijn.
Hopelijk overleven ze de tocht...
Dit.... :{
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:06:33 #64
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180280298
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 13:29 schreef Kim-Holland het volgende:
Belgische duiker in Thailand: “Het is erop of eronder dit weekend”

In de reddingsoperatie om de 12 vastzittende Thaise voetbaljongens en hun coach te bevrijden uit de Tham Luang-grot, start een duikteam vandaag met de jongens twee per twee naar de uitgang te begeleiden. “Het is een race tegen de klok, want zondag worden hevige regenbuien verwacht,” legt de Belgische duiker Ben Reymenants uit, die ter plaatse is. “Maar we blijven positief.”

Op dit moment wordt in de Tham Luang-grot in Thailand een ketting aangelegd om alvast de eerste twee jongens hopelijk vandaag nog te bevrijden. “We verwachten dat de eerste twee voetballers in het beste geval over enkele uren aan de uitgang geraken,” aldus de Belgische duiker Ben Reymenants vanuit Thailand.

Lees het gehele artikel> https://www.hln.be/nieuws(...)it-weekend~a946b5d3/
Nou da's mooi, dan kunnen die op tijd richting vliegveld voor de WK finale...
  Moderator vrijdag 6 juli 2018 @ 14:07:32 #65
332671 crew  indiaantje89
pi_180280313
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:06 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Nou da's mooi, dan kunnen die op tijd richting vliegveld voor de WK finale...
Ook lekker, overleef je het. Blij dat je eindelijk thuis bent, verplichten ze je om weer weg te gaan.
pi_180280349
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:06 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Nou da's mooi, dan kunnen die op tijd richting vliegveld voor de WK finale...
En kan Elon Musk naar de Sahara om een tunnel te gaan graven zodat de teruggestuurde vluchtelingen niet omkomen in de woestijn......
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:16:12 #67
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180280469
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:00 schreef naiipajiiau het volgende:
Hopelijk maken ze een extra kans met het idee van Elon Musk. Hopelijk kan het team van the boring company iets betekenen.

Vier maanden daar nog zitten lijkt mij geen optie ook niet ivm wonden en het klimaat in zo'n grot. Hopelijk zijn ze er snel uit.
wonden?

Er is er geen eentje gewond of ziek.
pi_180280489
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:16 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

wonden?

Er is er geen eentje gewond of ziek.
Ja en na 4 maanden?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:17:59 #69
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180280500
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:07 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Ook lekker, overleef je het. Blij dat je eindelijk thuis bent, verplichten ze je om weer weg te gaan.
Kom je levend uit dit avontuur, duwen ze je team meteen in een vliegtuig.
Zul je zien stort dat ding neer boven de Himalaya...
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:19:53 #70
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180280536
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:17 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Ja en na 4 maanden?
Koffiedik kijken, nu gezond en onder medische zorg.
Vraag me wel af of er in die periode een arts bij de groep blijft.
  Moderator vrijdag 6 juli 2018 @ 14:21:16 #71
332671 crew  indiaantje89
pi_180280567
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:21:30 #72
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_180280574
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_180280630
Elon Musk is een aandachtshoer.

Triest dat er al 1 dode is.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:24:01 #74
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180280632
quote:
Is hier nog maar drie keer gepost.

Ze worden er vandaag of morgen uitgehaald. Tenminste dat proberen ze nu voor te bereiden.
pi_180280646
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:06 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Nou da's mooi, dan kunnen die op tijd richting vliegveld voor de WK finale...
De brief..
´
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:25:33 #76
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180280663
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:23 schreef superniger het volgende:
Elon Musk is een aandachtshoer.

Triest dat er al 1 dode is.
Omdat hij probeert te helpen?

Had die dan maar zijn schouders op moeten halen. Om vervolgens een potje te gaan golfen?
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:27:06 #77
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_180280698
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:24 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Is hier nog maar drie keer gepost.

Ze worden er vandaag of morgen uitgehaald. Tenminste dat proberen ze nu voor te bereiden.
Dat zal dus wel moeten.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_180280726
Kan het water niet met een pomp weggehaald worden uit de grot? Of zeg ik nu iets heel heel dom. Ik bedoel ja het zal heel lang duren maar als je letterlijk enorm veel pompen aan gaat zetten en die 24/7 draaien zal dat het waterpeil niet verlagen?
  Moderator vrijdag 6 juli 2018 @ 14:29:17 #79
332671 crew  indiaantje89
pi_180280744
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:28 schreef vigen98 het volgende:
Kan het water niet met een pomp weggehaald worden uit de grot? Of zeg ik nu iets heel heel dom. Ik bedoel ja het zal heel lang duren maar als je letterlijk enorm veel pompen aan gaat zetten en die 24/7 draaien zal dat het waterpeil niet verlagen?
Dat zijn ze aan het doen... maar dat gaat te langzaam... er komt nog een hoop water bij via andere wegen. En zondag komt er weer een giga bui aan...
pi_180280745
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:28 schreef vigen98 het volgende:
Kan het water niet met een pomp weggehaald worden uit de grot? Of zeg ik nu iets heel heel dom. Ik bedoel ja het zal heel lang duren maar als je letterlijk enorm veel pompen aan gaat zetten en die 24/7 draaien zal dat het waterpeil niet verlagen?
Dat doen ze al dagenlang.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_180280767
Want mij het beste lijkt is de voetballertjes, een met twee duikers, ophalen, en het voetballertje daarbij onder narcose brengen zodat hij niet in paniek kan raken.
pi_180280783
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:30 schreef Loekie1 het volgende:
Want mij het beste lijkt is de voetballertjes, een met twee duikers, ophalen, en het voetballertje daarbij onder narcose brengen zodat hij niet in paniek kan raken.
Ja, laten we ook professionele anesthesie duikers mee sturen *O*
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_180280805
Ik vind het eigenlijk wel mooi dat ze uitgenodigd worden voor de finale, mochten ze nu snel gered worden..
´
  Moderator vrijdag 6 juli 2018 @ 14:32:37 #84
332671 crew  indiaantje89
pi_180280820
Benieuwd of ze nog een manbearpig daar zien?
pi_180280856
Wat een horrornieuws is dit toch zeg.
Ik hoop zó dat het goed afloopt, maar man al die risico's.

Ik kwam dit filmpje tegen, geen idee of het de daadwerkelijke grot is of eentje die erop lijkt, maar wat ik ervan begreep is het dus zoiets waar ze door zullen moeten.
https://www.facebook.com/(...)2LwlEIuXLZZX3X7nTwMU

Hoe??
pi_180280860
Zou klote zijn als ze daar nog 4 maanden moeten zitten. Je verveelt je ook de tyfus op een gegeven moment.
pi_180280861
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:30 schreef Loekie1 het volgende:
Want mij het beste lijkt is de voetballertjes, een met twee duikers, ophalen, en het voetballertje daarbij onder narcose brengen zodat hij niet in paniek kan raken.
Ik heb werkelijk geen verstand van duiken en redding maar dit lijkt me een ietwat vreemde actie.. :')
´
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:36:59 #88
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_180280910
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:30 schreef Loekie1 het volgende:
Want mij het beste lijkt is de voetballertjes, een met twee duikers, ophalen, en het voetballertje daarbij onder narcose brengen zodat hij niet in paniek kan raken.
Serieus? Is jou bekend dat het onder narcose brengen van kinderen een risicovolle handeling is? En hoe ga je die kinderen monitoren tijdens de narcose?
"Hoka Hey!"
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:37:21 #89
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_180280918
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:32 schreef indiaantje89 het volgende:
Benieuwd of ze nog een manbearpig daar zien?
Of een "schat" vinden. :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:37:31 #90
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_180280922
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:34 schreef lrishCassidy het volgende:
Wat een horrornieuws is dit toch zeg.
Ik hoop zó dat het goed afloopt, maar man al die risico's.

Ik kwam dit filmpje tegen, geen idee of het de daadwerkelijke grot is of eentje die erop lijkt, maar wat ik ervan begreep is het dus zoiets waar ze door zullen moeten.
https://www.facebook.com/(...)2LwlEIuXLZZX3X7nTwMU

Hoe??
Ja, en dat is een professionele duiker die je daar aan het werk ziet.
pi_180280933
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:19 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Koffiedik kijken, nu gezond en onder medische zorg.
Vraag me wel af of er in die periode een arts bij de groep blijft.
Sorry hoor, maar iemand zegt dat t niet ideaal is om 4 maanden in een grot te zitten, jij zegt dat er niemand gewond is en beticht mij dan van koffiedik kijken.
_O-
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_180280949
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:37 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Ja, en dat is een professionele duiker die je daar aan het werk ziet.
Het scheelt wel weer dat die kinderen een stuk smaller zijn :)
pi_180280969
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:30 schreef Loekie1 het volgende:
Want mij het beste lijkt is de voetballertjes, een met twee duikers, ophalen, en het voetballertje daarbij onder narcose brengen zodat hij niet in paniek kan raken.
Een groot probleem in dit idee is dat er niet eens voldoende ruimte is voor 1 duiker om 1 slachtoffer te begeleiden, precies de reden dat de jongens en de coach zelf moeten leren zwemmen en duiken.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:39:27 #94
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180280978
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:32 schreef Kim-Holland het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel mooi dat ze uitgenodigd worden voor de finale, mochten ze nu snel gered worden..
1 ze hebben alle wedstrijden van het WK gemist
2 het zal ze ws een rotzorg zijn, trauma verwerken en opknappen lijkt met prio 1
3 Als FIFA dan zo graag wat goeds wil doen, bouw aan een goede toekomst voor deze jongens.
pi_180281001
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:32 schreef indiaantje89 het volgende:
Benieuwd of ze nog een manbearpig daar zien?
Ik durfde dit niet te plaatsen :R
pi_180281009
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:34 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Ik heb werkelijk geen verstand van duiken en redding maar dit lijkt me een ietwat vreemde actie.. :')
Paniek is funest tijdens duiken. Ik weet er een beetje van omdat mijn vader een duiker is (nouja was, wegens leeftijd is hij sinds 2 jaar gestopt).
pi_180281014
Oh, en 1 duiker die zuurstofflessen plaatste langs de ontsnappingsroute is overleden. :(
Werd onwel en had onvoldoende zuurstof voor de terugweg. :(
pi_180281045
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:40 schreef lrishCassidy het volgende:

[..]

Paniek is funest tijdens duiken. Ik weet er een beetje van omdat mijn vader een duiker is (nouja was, wegens leeftijd is hij sinds 2 jaar gestopt).
Zal daar geen pil tegen zijn? Wat gebeurt er als iemand in paniek raakt? Ik kan me voorstellen dat je gek wordt van ellende tijdens de tocht maar je zult wel moeten. Als ze van tevoren zeggen hoelang het precies duurt, en je een horloge om krijgt, is het misschien beter te doen.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:44:43 #99
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180281100
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:41 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Zal daar geen pil tegen zijn? Wat gebeurt er als iemand in paniek raakt? Ik kan me voorstellen dat je gek wordt van ellende tijdens de tocht maar je zult wel moeten.
nee, daar zijn geen pillen voor.

Jongens kunnen niet zwemmen laat staan duiken, water is zo donker als chocolademelk. En het is pikkedonker. Als ze in paniek raken gaan ze dood, waarschijnlijk hun begeleider ook.
pi_180281102
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:41 schreef Loekie1 het volgende:
. Als ze van tevoren zeggen hoelang het precies duurt, en je een horloge om krijgt, is het misschien beter te doen.
en hoe wil je dat horloge zien in chocolademelk-achtig water? je ziet niets
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:47:22 #101
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_180281159
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:30 schreef Loekie1 het volgende:
Want mij het beste lijkt is de voetballertjes, een met twee duikers, ophalen, en het voetballertje daarbij onder narcose brengen zodat hij niet in paniek kan raken.
De voornaamste problemen zijn afstand (enkele reis naar/van het team duurt zo'n 5 tot 6 uur), zeer troebel water waarbij je op de tast duikt, zeer nauwe doorgangen (waarbij uitrusting moet worden afgelegd). Voor een normale duiker is zo'n omgeving al bijzonder beangstigend, laat staan voor iemand die al nauwelijks kan zwemmen.

Paniek, vasthaken achter een obstakel, hyperventilatie en zo nog wel een paar problemen kunnen er erg snel voor zorgen dat de redder ook gered moet worden.

Een redding via de onderwatertunnels gaat sowieso een extreem gevaarlijke operatie zijn.
pi_180281170
Plus wat denk je van de stroming en dat je op een gegeven moment niet meer weet wat onder en boven is ?
Plus dat het fysiek ook nog eens gigantisch zwaar is en het voor een professionele grotduiker al 6 uur duurt...
pi_180281173
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:34 schreef lrishCassidy het volgende:
Wat een horrornieuws is dit toch zeg.
Ik hoop zó dat het goed afloopt, maar man al die risico's.

Ik kwam dit filmpje tegen, geen idee of het de daadwerkelijke grot is of eentje die erop lijkt, maar wat ik ervan begreep is het dus zoiets waar ze door zullen moeten.
https://www.facebook.com/(...)2LwlEIuXLZZX3X7nTwMU

Hoe??
Holy shit... Die jongens kunnen dat echt niet hoor... Is het geen optie om een boor mee te nemen beneden en die gangen wat te vergroten?
pi_180281186
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:41 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Zal daar geen pil tegen zijn? Wat gebeurt er als iemand in paniek raakt? Ik kan me voorstellen dat je gek wordt van ellende tijdens de tocht maar je zult wel moeten. Als ze van tevoren zeggen hoelang het precies duurt, en je een horloge om krijgt, is het misschien beter te doen.
Je ademhaling wordt anders, verkeerd. Je kan gaan hyperventileren, of nog erger flauwvallen. Je ademhaling is enorm belangrijk tijdens duiken.
Verder moet je maar even googlen hoor, want zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet van :)
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:48:31 #105
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180281187
Loekie,

De meest veilige manier is te wachten, tot september want dan is het regenseizoen voorbij en zakt het water weg uit de grot. De jongens en hun begeleider kunnen niet zwemmen of duiken.

Maar dat kan niet want:
Water in grot gaat nog meer stijgen vanaf zondag
Zuurstof problemen
pi_180281251
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:48 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Holy shit... Die jongens kunnen dat echt niet hoor... Is het geen optie om een boor mee te nemen beneden en die gangen wat te vergroten?
Het is niet overal zo smal, maar ze zitten 5KM van de uitgang verwijderd.
Ook zitten ze zo'n 1.200 meter van de oppervlakte van de berg, en het boren van zo'n gat zou ook weken in beslagen nemen (gat van 60cm) met het risico dat de grot instort, wat weer tot problemen kan leiden tot de zuurstof toevoer van de jongens...
pi_180281302
Kunnen ze niet met een slang zuurstof in de grot brengen?
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:54:18 #108
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_180281304
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:34 schreef lrishCassidy het volgende:
Wat een horrornieuws is dit toch zeg.
Ik hoop zó dat het goed afloopt, maar man al die risico's.

Ik kwam dit filmpje tegen, geen idee of het de daadwerkelijke grot is of eentje die erop lijkt, maar wat ik ervan begreep is het dus zoiets waar ze door zullen moeten.
https://www.facebook.com/(...)2LwlEIuXLZZX3X7nTwMU

Hoe??
Daar word je toch spontaan claustrofobisch van?
Ik hoop met heel mijn hart dat alle jongens en hun coach straks veilig samen met de heldhaftige helpers veilig boven aarde komen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_180281317
quote:
99s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:51 schreef So_Surreal het volgende:

[..]

Het is niet overal zo smal, maar ze zitten 5KM van de uitgang verwijderd.
Ook zitten ze zo'n 1.200 meter van de oppervlakte van de berg, en het boren van zo'n gat zou ook weken in beslagen nemen (gat van 60cm) met het risico dat de grot instort, wat weer tot problemen kan leiden tot de zuurstof toevoer van de jongens...
Ik bedoel van binnen de grot zelf boren dus niet vanaf boven de berg. Dus dat de duikers een drilboor meenemen en bij die smalle doorgang van 70cm even gaan boren om de toegang te vergroten.
pi_180281321
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:48 schreef lrishCassidy het volgende:

[..]

Je ademhaling wordt anders, verkeerd. Je kan gaan hyperventileren, of nog erger flauwvallen. Je ademhaling is enorm belangrijk tijdens duiken.
Verder moet je maar even googlen hoor, want zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet van :)
zo heel bang zijn die jongens toch niet, anders ga je al niet mee met zo’n grotreisje, en motivatie gaat ook een rol spelen, op een gegeven moment overwin je je angst want je weet dat het moet. Hoelang zijn die stukken die ze onder water moeten? Praten we kilometers of honderd meter per duik.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:56:19 #111
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180281350
Klinkt raar, maar ze zijn op eigen kracht allemaal op die plek gekomen.

Hebben vervolgens dagen in het donker moeten wachten op hulp,zonder tijdsbesef of oriëntatie.

Dacht bij de eerste beelden jongens te zien die op sterven na dood waren, maar nee hoor.

Ik vermoed dat de route die zij genomen hebben niet zo heftig is als op de video hier eerder gepost.
pi_180281358
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:54 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Ik bedoel van binnen de grot zelf boren dus niet vanaf boven de berg. Dus dat de duikers een drilboor meenemen en bij die smalle doorgang van 70cm even gaan boren om de toegang te vergroten.
Dan moet je dus professionele duikers hebben, geen cavers, maar lui die onder water een boortoren in elkaar kunnen zetten.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_180281382
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:56 schreef ootjekatootje het volgende:
Klinkt raar, maar ze zijn op eigen kracht allemaal op die plek gekomen.

Hebben vervolgens dagen in het donker moeten wachten op hulp,zonder tijdsbesef of oriëntatie.

Dacht bij de eerste beelden jongens te zien die op sterven na dood waren, maar nee hoor.

Ik vermoed dat de route die zij genomen hebben niet zo heftig is als op de video hier eerder gepost.
in principe weten ze dat ze door de openingen kunnen.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:59:21 #114
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180281409
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:54 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

zo heel bang zijn die jongens toch niet, anders ga je al niet mee met zo’n grotreisje, en motivatie gaat ook een rol spelen, op een gegeven moment overwin je je angst want je weet dat het moet. Hoelang zijn die stukken die ze onder water moeten? Praten we kilometers of honderd meter per duik.
Dit dus, die groep was compleet. Tijdens de heenreis dus bij elkaar gebleven en niet opgesplitst.

Hoe dood ben je na 6 donkere lange dagen in een grot ver van de bewoonde wereld?
Bijna lijkt me, die jongens gaan. Niet is alsnog overlijden.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 15:00:22 #115
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180281431
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:56 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Dan moet je dus professionele duikers hebben, geen cavers, maar lui die onder water een boortoren in elkaar kunnen zetten.
Die lui stuurt die miljonair nu toch?
pi_180281493
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:54 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Ik bedoel van binnen de grot zelf boren dus niet vanaf boven de berg. Dus dat de duikers een drilboor meenemen en bij die smalle doorgang van 70cm even gaan boren om de toegang te vergroten.
De afstand van opening naar de plek is zolang dat ze over dat boren weken zouden doen...
pi_180281536
quote:
9s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 15:03 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

De afstand van opening naar de plek is zolang dat ze over dat boren weken zouden doen...
Oké is het geen optie om via de zijkanten van de berg te boren? Gewoon een nieuwe grot opening maken? Dat zal vast ook lang duren maar dat zou ook kunnen werken als ze tenminste zorgen dat het niet in elkaar gaat storten.
pi_180281570
Wel apart hoe we dingen naar Mars kunnen sturen, maar we eigenlijk zo weinig kunnen op aarde zelf. Iedereen is hier nu mee betrokken, NASA, het Amerikaanse leger, SpaceX ( Elon Musk ) Australië, Thailand, Engeland en nog veel meer. Blijft een enorme klus.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2018 15:09:47 ]
  vrijdag 6 juli 2018 @ 15:13:12 #120
40566 Ericr
Livewrong
pi_180281623
Ziet er toch wel erg somber uit inmiddels. Dalende zuurstof niveaus en snelle reddingsactie voorspelt weinig goeds. Hoe ga je onervaren duikers urenlang rustig houden? Je kan geen kant op als er onder
water ook maar iets misgaat.

Er zijn dan wel veiligere droge punten maar eenmaal daar kan je daar ook niet blijven en terug zal dan ook geen optie zijn.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 15:18:30 #121
405488 Kim-Holland
Kiss my ass
pi_180281718








´
pi_180281857

Dit gaat over de Chileense rescue mission.
pi_180282619
Is al aan de jongens zelf gevraagd wat ze willen? Er zullen een paar dapperen zijn die meteen willen proberen eruit te komen, overleg met de familie en ga er dan voor. Als er een paar uit zijn, heb je weer wat minder zuurstof nodig.
pi_180282766
Persconferentie die zo gaat beginnen

https://www.theguardian.c(...)rescue-decision-live

Kunnen wij natuurlijk geen fck van verstaan 8)7
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  vrijdag 6 juli 2018 @ 16:07:50 #125
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180282878
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 15:57 schreef Loekie1 het volgende:
Is al aan de jongens zelf gevraagd wat ze willen? Er zullen een paar dapperen zijn die meteen willen proberen eruit te komen, overleg met de familie en ga er dan voor. Als er een paar uit zijn, heb je weer wat minder zuurstof nodig.
de jongens zijn minderjarig en zitten midden in een zeer traumatische ervaring. Laat ze ff zelf kiezen...
  vrijdag 6 juli 2018 @ 16:09:24 #126
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180282909
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 15:13 schreef Ericr het volgende:
Ziet er toch wel erg somber uit inmiddels. Dalende zuurstof niveaus en snelle reddingsactie voorspelt weinig goeds. Hoe ga je onervaren duikers urenlang rustig houden? Je kan geen kant op als er onder
water ook maar iets misgaat.

Er zijn dan wel veiligere droge punten maar eenmaal daar kan je daar ook niet blijven en terug zal dan ook geen optie zijn.
nee en die tussemgebieden gaan als eerste vollopen zondag, als er weer flinke neerslag gaat vallen.
pi_180282939
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 16:07 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

de jongens zijn minderjarig en zitten midden in een zeer traumatische ervaring. Laat ze ff zelf kiezen...
Des te traumatischer als aan jou niks gevraagd wordt.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 16:10:26 #128
405488 Kim-Holland
Kiss my ass
pi_180282942
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 16:02 schreef maryen65 het volgende:
Persconferentie die zo gaat beginnen

https://www.theguardian.c(...)rescue-decision-live

Kunnen wij natuurlijk geen fck van verstaan 8)7
Zijn er geen Thaise users hier?
´
pi_180282975
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 15:57 schreef Loekie1 het volgende:
Is al aan de jongens zelf gevraagd wat ze willen? Er zullen een paar dapperen zijn die meteen willen proberen eruit te komen, overleg met de familie en ga er dan voor. Als er een paar uit zijn, heb je weer wat minder zuurstof nodig.
Lijkt me niet verstandig om ze te laten beslissen over een situatie waar ze geen verstand en vaardigheden van hebben.
En zoals ootjekatootje ook al zegt zitten ze midden in een traumatische ervaring dus helder nadenken is dan extreem moeilijk.
En dan hebben we het nog niet over de leeftijd van die jongens gehad, veel te jong om zo'n zware beslissing te (kunnen) maken.
pi_180283019
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 16:09 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

nee en die tussemgebieden gaan als eerste vollopen zondag, als er weer flinke neerslag gaat vallen.
Buiten dat, ik las ook ergens dat ze tot nu toe (ten tijde van dat bericht) al 1,2 miljoen liter water hebben weggepompt uit het grottenstelsel dus hopelijk kunnen ze het bijhouden met evt. een paar pompen extra.
pi_180283106
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 16:13 schreef vannelle het volgende:

[..]

Buiten dat, ik las ook ergens dat ze tot nu toe (ten tijde van dat bericht) al 1,2 miljoen liter water hebben weggepompt uit het grottenstelsel dus hopelijk kunnen ze het bijhouden met evt. een paar pompen extra.
Onbegonnen werk, dat pompen had ik begrepen
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_180283261
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 16:17 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Onbegonnen werk, dat pompen had ik begrepen
Niet gelezen maar verbaast me eerlijk gezegd niet.
Een helling zoals dus van een berg is een enorm oppervlak, veel groter dan een m2 die plat ligt als je snapt wat ik bedoel.
Maar oh, wat hoop ik met heel mijn hart dat er een oplossing komt en iedereen gered kan worden.
Zou echt het verhaal van de eeuw zijn en dat verhaal moet positief aflopen!
pi_180283276
Lees net dat twee Britse duikers (die bij het team hoorden dat de jongens in eerste instantie vond eerder deze week) nu terug zijn gekeerd naar de rescue site .... zou er dan toch snel wat gaan gebeuren nu? :{
pi_180283481
Het is niet bij praten gebleven, er zijn nu echt Musk team members onderweg naar de site (als we dit moeten geloven).

https://amp.businessinsid(...)oys-thai-cave-2018-7
pi_180283801
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 16:34 schreef Vuurvlieg-1977 het volgende:
Het is niet bij praten gebleven, er zijn nu echt Musk team members onderweg naar de site (als we dit moeten geloven).

https://amp.businessinsid(...)oys-thai-cave-2018-7
Wat Elon als mogelijke oplossing aandraagt, die opblaasbare tunnels dus, is eigenlijk zo gek nog niet!
Maar is dat snel genoeg te maken en op locatie te brengen?
Hoe dan ook, ik vind dit slim. :)
pi_180283881
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 16:43 schreef vannelle het volgende:

[..]

Wat Elon als mogelijke oplossing aandraagt, die opblaasbare tunnels dus, is eigenlijk zo gek nog niet!
Maar is dat snel genoeg te maken en op locatie te brengen?
Hoe dan ook, ik vind dit slim. :)
Het idee klinkt heel aannemelijk ja. Maar ben bang dat de tijd hen niet gegund is om dat uit te rollen....
pi_180283934
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 16:46 schreef Vuurvlieg-1977 het volgende:

[..]

Het idee klinkt heel aannemelijk ja. Maar ben bang dat de tijd hen niet gegund is om dat uit te rollen....
Tijd is wel een heel belangrijke factor ja.
Ik hoop zo dat het gaat lukken ze te redden, op wat voor manier dan ook.
pi_180284098
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 16:48 schreef vannelle het volgende:

[..]

Tijd is wel een heel belangrijke factor ja.
Ik hoop zo dat het gaat lukken ze te redden, op wat voor manier dan ook.
Ik las ergens dat zuurstoftekort dreigt
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  vrijdag 6 juli 2018 @ 16:54:06 #139
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180284127
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 16:46 schreef Vuurvlieg-1977 het volgende:

[..]

Het idee klinkt heel aannemelijk ja. Maar ben bang dat de tijd hen niet gegund is om dat uit te rollen....
geen verstand van maar naar hoe ik het begreep, is dat ze die delen in etappes gebruiken samen met het pompen en de andere opties.

Dus een combinatie van alle plannen ineen.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 16:54:46 #140
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180284145
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 16:53 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Ik las ergens dat zuurstoftekort dreigt
Ja hier ondertussen al 4 keer de link van de Telegraaf gezien.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 17:00:12 #141
405488 Kim-Holland
Kiss my ass
  vrijdag 6 juli 2018 @ 17:06:10 #143
405488 Kim-Holland
Kiss my ass
pi_180284450
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 17:04 schreef vannelle het volgende:

[..]

^O^
Thai cave rescue: RACE AGAINST TIME as weather map shows THUNDERSTORM to hit in HOURS
´
pi_180284473
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 16:43 schreef vannelle het volgende:

[..]

Wat Elon als mogelijke oplossing aandraagt, die opblaasbare tunnels dus, is eigenlijk zo gek nog niet!
Maar is dat snel genoeg te maken en op locatie te brengen?
Hoe dan ook, ik vind dit slim. :)
Zo slim lijkt mij dat niet, waar moet dat water heen dan. Er zou een enorme druk op moeten staan.
En met al die scherpe rotsformaties blijven die opblaasbare tunnels heel ?

Maar goed, Elon heeft weer wat aandacht......
pi_180284522
Ik heb ook wel eens vast gezeten in de grot van een Thaise. Maar ik verdronk niet. Hebben ze toch de verkeerde grot gekozen.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 17:11:12 #146
405488 Kim-Holland
Kiss my ass
pi_180284564
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 17:09 schreef Meneer_Meneer het volgende:
Ik heb ook wel eens vast gezeten in de grot van een Thaise. Maar ik verdronk niet.
Probeer het alsnog eens bij een Thai :Y)
´
pi_180284965
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 17:07 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Zo slim lijkt mij dat niet, waar moet dat water heen dan. Er zou een enorme druk op moeten staan.
En met al die scherpe rotsformaties blijven die opblaasbare tunnels heel ?

Maar goed, Elon heeft weer wat aandacht......
Het gebruikte materiaal moet natuurlijk niet dezelfde kwaliteit hebben als een waterballon maar qua kwetsbaarheid valt er wel omheen te werken, bijvoorbeeld (kevlar) matten rondom?
Die enorme druk zal wel meevallen, de hoogte van de ondergelopen tunnels is niet meer dan een meter (anders hadden ze wel een duikboot gestuurd :+ ) dus qua druk is het voor een opblaasbaar ding prima te doen.
Waar het water dan moet blijven?
Afgaand op de tekeningen van de grot is er voldoende ruimte om dat water "weg te duwen" zonder dat het plateau waar ze op zitten overstroomt.
En daarnaast hebben ze daar ook pompen staan die al 1,2 miljoen liter water hebben weggepompt dus ook dat zal wel op te vangen zijn.

Maar als jij een beter idee hebt horen ze het vast graag! :)
pi_180284989
quote:
15s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 17:06 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Thai cave rescue: RACE AGAINST TIME as weather map shows THUNDERSTORM to hit in HOURS
Jakkes!!
pi_180285124
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 17:24 schreef vannelle het volgende:

[..]

Het gebruikte materiaal moet natuurlijk niet dezelfde kwaliteit hebben als een waterballon maar qua kwetsbaarheid valt er wel omheen te werken, bijvoorbeeld (kevlar) matten rondom?
Die enorme druk zal wel meevallen, de hoogte van de ondergelopen tunnels is niet meer dan een meter (anders hadden ze wel een duikboot gestuurd :+ ) dus qua druk is het voor een opblaasbaar ding prima te doen.
Waar het water dan moet blijven?
Afgaand op de tekeningen van de grot is er voldoende ruimte om dat water "weg te duwen" zonder dat het plateau waar ze op zitten overstroomt.
En daarnaast hebben ze daar ook pompen staan die al 1,2 miljoen liter water hebben weggepompt dus ook dat zal wel op te vangen zijn.

Maar als jij een beter idee hebt horen ze het vast graag! :)
Ik laat dat maar aan de reddingswerkers ter plaatse over en hoop dat die jongens van Musk niet in de weg lopen :)
pi_180285193
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:13 schreef indiaantje89 het volgende:
Ik vind het fascinerend dat we in een tijd met zoveel technologie nog niet wat jochies uit een grot kunnen redden. En dat er dus een kans bestaat dat ze daar nog 4 maanden moeten zitten.

Het zal natuurlijk allemaal niet zo makkelijk zijn, maar ik sta daar toch wel een beetje van te kijken.
Zie je maar weer hoe nietig wij als mensen eigenlijk zijn als het aankomt op natuurgeweld en natuurkrachten.
Somebody that I used to know
pi_180285332
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:56 schreef ootjekatootje het volgende:
Klinkt raar, maar ze zijn op eigen kracht allemaal op die plek gekomen.

Hebben vervolgens dagen in het donker moeten wachten op hulp,zonder tijdsbesef of oriëntatie.

Dacht bij de eerste beelden jongens te zien die op sterven na dood waren, maar nee hoor.

Ik vermoed dat de route die zij genomen hebben niet zo heftig is als op de video hier eerder gepost.
Het schijnt dat die coach vroeger een monnik was, dus die heeft de boel rustig gehouden door middel van meditatie en ademhalingsoefeningen.

En het schijnt dat die jongens bezig waren met een soort van queeste om de grot in te gaan (een paar kilometers te lopen) en weer terug te keren. Maar dat ze waren overvallen door het water van een regenbui die de grot afsloot. (dit komt uit een filmpje van een Belgische duiker voor Nieuwsuur)
Somebody that I used to know
  vrijdag 6 juli 2018 @ 17:44:22 #152
405488 Kim-Holland
Kiss my ass
pi_180285569
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 17:36 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Het schijnt dat die coach vroeger een monnik was, dus die heeft de boel rustig gehouden door middel van meditatie en ademhalingsoefeningen.

En het schijnt dat die jongens bezig waren met een soort van queeste om de grot in te gaan (een paar kilometers te lopen) en weer terug te keren. Maar dat ze waren overvallen door het water van een regenbui die de grot afsloot. (dit komt uit een filmpje van een Belgische duiker voor Nieuwsuur)
Deze? https://nos.nl/nieuwsuur/(...)lf-kinderlevens.html
´
pi_180285652
quote:
Die ja ^O^

(ik kwam hem tegen op Twitter, maar het is dezelfde)
Somebody that I used to know
  vrijdag 6 juli 2018 @ 17:50:16 #154
405488 Kim-Holland
Kiss my ass
pi_180285733
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 17:47 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Die ja ^O^

(ik kwam hem tegen op Twitter, maar het is dezelfde)
Duidelijk verhaal. Thx!
´
  vrijdag 6 juli 2018 @ 18:14:38 #155
405488 Kim-Holland
Kiss my ass
pi_180286394
Het Nederlandse pompenbedrijf Van Heck is onderweg naar Thailand om te kijken of het kan helpen bij het redden van het Thaise voetbalteam, dat al een week of twee vastzit in een ondergelopen grot. Dat zei premier Mark Rutte vrijdag. Hij voegde eraan toe dat de Nederlandse regering vooralsnog niet om hulp is gevraagd, maar bereid is te helpen.

Van Heck meldt zelf op zijn website door de Thaise autoriteiten te zijn benaderd voor advies, en dat er inmiddels iemand onderweg is naar Thailand. In Nederland wordt materieel gereedgemaakt, mocht er een verder verzoek om hulp binnenkomen.

Rutte benadrukte dat Thailand al van meerdere landen hulp heeft ontvangen, waaronder Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. „Ze hebben uit Amerika een heel team van specialisten, die zitten al in de regio. „Maar als Thailand belt, zijn we meteen beschikbaar”, voegde Rutte eraan toe.
https://www.telegraaf.nl/(...)elpt-bij-thaise-grot
´
pi_180286512
Kan die berg dat wel aan, als die mensen die komen helpen.

We hebben nu vooral managers nodig, veel managers
pi_180286566
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 18:19 schreef opgebaarde het volgende:
Kan die berg dat wel aan, als die mensen die komen helpen.

We hebben nu vooral managers nodig, veel managers
En journalisten. Erg belangrijk!!1!

;(
Somebody that I used to know
pi_180286622
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 18:21 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

En journalisten. Erg belangrijk!!1!

;(
Elon Musk heeft ook al een team gestuurd om met een Tesla de jongens uit de tunnel te halen. >:)
pi_180286741
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 18:23 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Elon Musk heeft ook al een team gestuurd om met een Tesla de jongens uit de tunnel te halen. >:)
Ach weet je, iedereen die denkt dat ie kan helpen of een steentje kan bijdragen, moet dat vooral doen. Maar laat iedereen die daar niets te zoeken heeft ook gewoon daar niet zijn. Ze lopen alleen maar in de weg. Vijf internationale journalisten plus de lokale is meer dan genoeg.
Je krijgt de jongens toch niet sneller terug met extra berichtgeving of wat dan ook. Het voegt echt nul komma nul toe. Ik hoef ook niet elk flintertje informatie te hebben. Als ze het maar laten weten als de jongens bevrijd zijn, de rest is niet belangrijk.
Somebody that I used to know
pi_180287243
Wtf, waarom doet iedereen zo moeilijk. Het is zo fuckin makkelijk om die kinderen te redden :')
pi_180287292
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 16:54 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

geen verstand van maar naar hoe ik het begreep, is dat ze die delen in etappes gebruiken samen met het pompen en de andere opties.

Dus een combinatie van alle plannen ineen.
Ah oké!
pi_180287303
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_180287312
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 18:53 schreef kurk_droog het volgende:
Wtf, waarom doet iedereen zo moeilijk. Het is zo fuckin makkelijk om die kinderen te redden :')
Nou, wie of wat houdt je tegen? Doe het maar ff, het is nu toch weekend dus je hebt vast wel even tijd.
Idioot.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 19:12:34 #164
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180287690
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 18:23 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Elon Musk heeft ook al een team gestuurd om met een Tesla de jongens uit de tunnel te halen. >:)
Nee hoor. Gewoon een touw aan een spacex raket knopen en die jongens het touw vasthouden. Wel goed vasthouden:p
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_180287752


Waarom gaan men niet die rode lijn boren en vanuit daar kids uithalen ipv door kilometers grot heen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  vrijdag 6 juli 2018 @ 19:19:44 #166
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_180287822
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:37 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Of een "schat" vinden. :')
Dan moet ik opeens denken aan het Ducktales DOS-spel :P



Maar goed. Ik heb gelezen dat een Nederlands pompbedrijf van plan is om naar Thailand te vertrekken met een paar pompen. Ik vraag me af of die eventjes in het vliegtuig passen, of met een boot worden vervoerd, wat weer twee weken duurt, en dan nog een halve week om ze op plaats van bestemming te krijgen en aan te sluiten.

Het schijnen grotere pompen te zijn dan de pompjes die ze in Thailand hebben. :)

Maar nu vraag ik me af. Is er kans dat ze ook kunnen verzuipen als er een stortvloed aan regen zal vallen? Of is dit een grotkamer die altijd droog staat?

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 18:53 schreef kurk_droog het volgende:
Wtf, waarom doet iedereen zo moeilijk. Het is zo fuckin makkelijk om die kinderen te redden :')
Je username maakt wonderen! Meld je nu bij Rutte voor je heldenstatus dan!
pi_180287899
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 19:15 schreef Captain_Ghost het volgende:
[ afbeelding ]

Waarom gaan men niet die rode lijn boren en vanuit daar kids uithalen ipv door kilometers grot heen.
Dat is ook een kilometer:
pi_180287949
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 19:22 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Dat is ook een kilometer:
[ afbeelding ]
Das veel duidelijker plaatje.
Kennelijk is de door water duiken enige optie op dit moment.
Dus kinderen moet dus spoedcursus grotduiken ondergaan.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  vrijdag 6 juli 2018 @ 19:30:35 #169
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_180288109
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 19:24 schreef Captain_Ghost het volgende:
Kennelijk is de door water duiken enige optie op dit moment.
Dus kinderen moet dus spoedcursus grotduiken ondergaan.
Zelfs getrainde duikers hebben er de grootste moeite mee....
  vrijdag 6 juli 2018 @ 19:32:14 #170
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180288161
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 19:24 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Das veel duidelijker plaatje.
Kennelijk is de door water duiken enige optie op dit moment.
Dus kinderen moet dus spoedcursus grotduiken ondergaan.
Dan moet je ze eerst leren zwemmen. En om te leren zwemmen heb je eigenlijk een veilig groot stuk water nodig.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_180288233
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 19:30 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]

Zelfs getrainde duikers hebben er de grootste moeite mee....
Ze zouden de kinderen dan een volledig duikmasker opzetten (minder beangstigend, dus minder kans dat ze die in paniek van hun hoofd rukken) en ze zouden door de duikers in estafette door het water worden gesleept.

Boh, ik krijg het al benauwd van die scènes in Titanic, maar dit is wel de overtreffende trap.
Somebody that I used to know
  vrijdag 6 juli 2018 @ 19:37:56 #173
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_180288284
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 19:35 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ze zouden de kinderen dan een volledig duikmasker opzetten (minder beangstigend, dus minder kans dat ze die in paniek van hun hoofd rukken) en ze zouden door de duikers in estafette door het water worden gesleept.
Daar zat ik ook al aan te denken, maar dan moet je wel de zuurstof goed regelen voor de duikhelden.
pi_180288321
Wojciech Bojanowski (@BojanowskiW) Tweeted:
THAILAND: There is no announcement about the beginning of the extraction of the #13survivors from the #ThamLuang cave. They got letters from thier parents, pipe with oxygen reached the chamber with the trapped kids. Air quality is ok. All the scenarios on the table https://t.co/5OlmjAaHE9 https://twitter.com/BojanowskiW/status/1015282165062385665?s=17
  vrijdag 6 juli 2018 @ 19:40:45 #175
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_180288381
Jacob Goldberg (@yayqe) Tweeted:
governor: “if it rains, and the situation is not good, we will try to bring the boys out.”

asked if he would leave the boys inside for four months, he laughed. https://twitter.com/yayqe/status/1015284064264187904?s=17
pi_180288535
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 19:40 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]

Als ik zo zie is het ook nog een stukje de berg afdalen bij 1:48 :o
Dus uiteindelijk dus op de terugweg een stukje klimmen...
Zie ik dat goed?
Geen idee
Somebody that I used to know
pi_180288677
pakhead twitterde op vrijdag 06-07-2018 om 19:35:20 Chiang Rai governor says they are preparing to rescue trapped boys and will do so if heavy rain comes. They have got a pipe to carry oxygen in so air quality no longer a worry. But rain could make rescue harder and staying untenable. Could happen this weekend. reageer retweet
pi_180288926
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 19:35 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ze zouden de kinderen dan een volledig duikmasker opzetten (minder beangstigend, dus minder kans dat ze die in paniek van hun hoofd rukken) en ze zouden door de duikers in estafette door het water worden gesleept.

Boh, ik krijg het al benauwd van die scènes in Titanic, maar dit is wel de overtreffende trap.
Estafette is wel weer leuk.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 20:06:51 #180
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_180289264
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 19:56 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Estafette is wel weer leuk.
In plaats van een stokje, nu een jongetje. Maar die grot en die ondergelopen donkere tunnel, hè...
pi_180289310
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 20:06 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]

In plaats van een stokje, nu een jongetje. Maar die grot en die ondergelopen donkere tunnel, hè...
Als je het leuk en spannend weet te maken, scheelt wel natuurlijk. Kan de hele afstand niet verlicht worden? In elk geval alles wat boven water zit? Dan zie je vanuit het troebele water ook eerder dat er een eind aan komt, want dan wordt het lichter.
pi_180289760
Wat doet Marieke de Vries in vredesnaam bij die grot interessant te doen? Zij is toch correspondent in Peking. En terwijl nu net de grootste handelsoorlog met China uitbreekt.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 20:21:38 #183
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_180289842
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 20:07 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Als je het leuk en spannend weet te maken, scheelt wel natuurlijk. Kan de hele afstand niet verlicht worden? In elk geval alles wat boven water zit? Dan zie je vanuit het troebele water ook eerder dat er een eind aan komt, want dan wordt het lichter.
Ik heb vernomen dat het troebele water echt baggergoor is en net zo dicht is als chocomel.
pi_180289872
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 20:18 schreef Idisrom het volgende:
Wat doet Marieke de Vries in vredesnaam bij die grot interessant te doen? Zij is toch correspondent in Peking. En terwijl nu net de grootste handelsoorlog met China uitbreekt.
Een thaise grot is veel interessant dan die stomme handelsoorlog die om de beurt veroorzaakt door de politiek zelf.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_180291481
Was dit artikel hier al gepost ?
Nederlands pompbedrijf gaat naar Thailand.

https://www.nu.nl/buitenl(...)tie-thaise-grot.html
  vrijdag 6 juli 2018 @ 21:25:24 #186
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180292035
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 21:11 schreef vronie het volgende:
Was dit artikel hier al gepost ?
Nederlands pompbedrijf gaat naar Thailand.

https://www.nu.nl/buitenl(...)tie-thaise-grot.html
tja, wel een beetje laat vrees ik, maar die waren daar toch al bezig?
  vrijdag 6 juli 2018 @ 21:26:16 #187
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180292065
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 19:56 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Estafette is wel weer leuk.
god Loekie, je doet net alsof het een uitje is.
pi_180293761
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 21:11 schreef vronie het volgende:
Was dit artikel hier al gepost ?
Nederlands pompbedrijf gaat naar Thailand.

https://www.nu.nl/buitenl(...)tie-thaise-grot.html
Waarom las ik Nederlands pornbedrijf? :X Zal vast zijn om dat het Thailand is.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 22:25:27 #189
405488 Kim-Holland
Kiss my ass
pi_180294385
Nieuwe videobeelden uit de grot> http://www.dailymail.co.u(...)hildren-trapped.html


Headcam footage reveals the dark and waterlogged tunnels the Thai boys trapped 800 metres underground will have to pass through to escape


Most of the divers are Thai or from surrounding Southeastern Asian countries but a few Australians and Europeans are heard doing a headcount
´
pi_180294503
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 19:30 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]

Zelfs getrainde duikers hebben er de grootste moeite mee....
Hoe kun je nou stikken als je een getrainde duiker bent en een zuurstofding in je mond hebt? :')
  vrijdag 6 juli 2018 @ 22:46:41 #191
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_180294724
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 22:33 schreef Krollie het volgende:

[..]

Hoe kun je nou stikken als je een getrainde duiker bent en een zuurstofding in je mond hebt? :')
Zuurstof is ook niet oneindig, de tunnels zijn beangstigend donker, en er zijn mogelijk stromingen. Dus als je de weg kwijt raakt, en je oriëntatie kwijt bent, moet je echt snel een uitweg vinden.
pi_180294744
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 22:33 schreef Krollie het volgende:

[..]

Hoe kun je nou stikken als je een getrainde duiker bent en een zuurstofding in je mond hebt? :')
Hoe kan jij ademen? :')
pi_180294777
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 22:46 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]

Zuurstof is ook niet oneindig, de tunnels zijn beangstigend donker, en er zijn mogelijk stromingen.
Je kunt inderdaad bijna niets meenemen aan zuurstof want dan moet je een grotere tank meenemen en laat dat nou net niet meer passen door al die smalle openingen. Ze moeten nu al eerst de tank door doorgangen duwen en dan zichzelf.
pi_180294808
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 22:33 schreef Krollie het volgende:

[..]

Hoe kun je nou stikken als je een getrainde duiker bent en een zuurstofding in je mond hebt? :')
Hoe kun je nou niet nadenken.
https://earthtripper.com/(...)me-sports?page=%2C12
pi_180294918
Wat ik al eerder hier zei, mijn pa was een duiker. Geen caveduiker (gelukkig niet), maar ik hield mijn hart vast elke keer. Erg blij dat hij niet meer duikt. Duiken is een van de gevaarlijkste (lees deadliest) sports die er zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2018 22:56:08 ]
  vrijdag 6 juli 2018 @ 23:01:10 #196
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180295062
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 22:03 schreef Krollie het volgende:

[..]

Waarom las ik Nederlands pornbedrijf? :X Zal vast zijn om dat het Thailand is.
Lekker pompen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 6 juli 2018 @ 23:06:04 #197
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180295165
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 22:33 schreef Krollie het volgende:

[..]

Hoe kun je nou stikken als je een getrainde duiker bent en een zuurstofding in je mond hebt? :')
De weg door de tunnel naar de jongens toe is zo lang dat een duiker meerdere flessen moet meenemen las ik. Dat betekend dus dat als je even de weg kwijt raakt in donker modderig water je meteen compleet kan verdwalen en al snel zonder lucht kan komen te zitten. Het klinkt gek maar onder water in het donker verlies je zelfs het gevoel van wat onder en boven is.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_180295253
Interessant kaartje:



De duidelijkste die ik tot nu toe heb gezien.
Somebody that I used to know
  zaterdag 7 juli 2018 @ 00:12:42 #199
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180296567
Goed overzicht idd.

https://www.theguardian.c(...)rescue-decision-live

Redding van de jongens gaat vandaag niet meer gebeuren... Ze zijn te zwak/kunnen te slecht zwemmen om te gaan duiken. Wel regen op komst.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_180296642
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 22:55 schreef lrishCassidy het volgende:
Wat ik al eerder hier zei, mijn pa was een duiker. Geen caveduiker (gelukkig niet), maar ik hield mijn hart vast elke keer. Erg blij dat hij niet meer duikt. Duiken is een van de gevaarlijkste (lees deadliest) sports die er zijn.
En cave diving is nóg een stapje gevaarlijker dan gewoon duiken. Zoveel ervaren duikers die daar al bij om het leven zijn gekomen :N Die navy seal die gisteren het leven liet was gewoon ook een ervaren, kundig duiker. Die jongens kan je niet 'even leren zwemmen en duiken'. Dat idee alleen al is idioot.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_180296667
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:15 schreef Isabeau het volgende:

[..]

En cave diving is nóg een stapje gevaarlijker dan gewoon duiken. Zoveel ervaren duikers die daar al bij om het leven zijn gekomen :N Die navy seal die gisteren het leven liet was gewoon ook een ervaren, kundig duiker. Die jongens kan je niet 'even leren zwemmen en duiken'. Dat idee alleen al is idioot.
Yeps. Maar het zou wonderbaarlijk zijn als het lukt. Ik hoop het echt. Ik hoop het zo erg.
pi_180296672
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:15 schreef Isabeau het volgende:

[..]

En cave diving is nóg een stapje gevaarlijker dan gewoon duiken. Zoveel ervaren duikers die daar al bij om het leven zijn gekomen :N Die navy seal die gisteren het leven liet was gewoon ook een ervaren, kundig duiker. Die jongens kan je niet 'even leren zwemmen en duiken'. Dat idee alleen al is idioot.
Gewoon even onder verdoving leggen toch
pi_180296718
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:16 schreef Insomnia2.0 het volgende:
Gewoon even onder verdoving leggen toch
Dus dan moeten duikers die zich al moeten concentreren op zichzelf ook nog een bewusteloos kind door nauwe openingen en modderwater mee slepen. ok. Daar gaan slachtoffers bij vallen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_180296734
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:18 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dus dan moeten duikers die zich al moeten concentreren op zichzelf ook nog een bewusteloos kind door nauwe openingen en modderwater mee slepen. ok. Daar gaan slachtoffers bij vallen.
Gewoon een anesthesist mee laten duiken.
pi_180296745
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:15 schreef Isabeau het volgende:

[..]

En cave diving is nóg een stapje gevaarlijker dan gewoon duiken. Zoveel ervaren duikers die daar al bij om het leven zijn gekomen :N Die navy seal die gisteren het leven liet was gewoon ook een ervaren, kundig duiker. Die jongens kan je niet 'even leren zwemmen en duiken'. Dat idee alleen al is idioot.
Ik kan best aardig zwemmen, heb de nodige ervaring met duiken op open zee en heb normaal gesproken geen claustrofobie.

Maar ik krijg bijna spontaan een paniekaanval als ik die filmpjes over die grotten zie :X
pi_180296759
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:16 schreef Insomnia2.0 het volgende:

[..]

Gewoon even onder verdoving leggen toch
Is dat typisch Fok's ofzo? Lees je eens in voor je een mening geeft (ja ik weet dat je iemand quote zonder te quoten, was geen aanval op jou ^^).
Ik weet ook niet alles van duiken maar iig wel wat. Van reddingswerkzaamheden heb ik dan weer nul kaas gegeten. Ik hoop gewoon zo dat alles goed gaat. Iets anders kan ik niet zeggen en doen.

Fingers crossed O+

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2018 00:22:20 ]
pi_180296787
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:19 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Ik kan best aardig zwemmen, heb de nodige ervaring met duiken op open zee en heb normaal gesproken geen claustrofobie.

Maar ik krijg bijna spontaan een paniekaanval als ik die filmpjes over die grotten zie :X
Ja dit, sommige reacties hier zijn erg vreemd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2018 00:21:37 ]
pi_180296852
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:20 schreef lrishCassidy het volgende:

[..]

Is dat typisch Fok's ofzo? Lees je eens in voor je een mening geeft (ja ik weet dat je iemand quote zonder te quoten, was geen aanval op jou ^^).
Ik weet ook niet alles van duiken maar iig wel wat. Van reddingswerkzaamheden heb ik dan weer nul kaas gegeten. Ik hoop gewoon zo dat alles goed gaat. Iets anders kan ik niet zeggen en doen.

Fingers crossed O+
In de Thaise sociale media lees ik het idee van anesthesie continue :D
Vandaar.
pi_180296913
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:24 schreef Insomnia2.0 het volgende:

In de Thaise sociale media lees ik het idee van anesthesie continue :D
Vandaar.
Hey hoi! We gaan je even onder narcose brengen en verder word je dan niet bewaakt of zo en als er iets mis gaat kunnen we ook niet ingrijpen, dus we weten ook niet zeker of je het wel redt. Maar zeg papa en mama maar alvast vaarwel en eventueel misschien tot straks!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_180296943
Beste manier is gaan boren.
pi_180296967
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:28 schreef vigen98 het volgende:
Beste manier is gaan boren.
omdat?
pi_180296971
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:28 schreef vigen98 het volgende:
Beste manier is gaan boren.
Dat vond ik toch ook best wel een slim idee. Eerst even onderzoeken of dat daar wel mogelijk is, maar lijkt me wel een optie.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_180297019
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:30 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dat vond ik toch ook best wel een slim idee. Eerst even onderzoeken of dat daar wel mogelijk is, maar lijkt me wel een optie.
Ze hebben tot nu toe geen enkele locatie gevonden om fatsoenlijk te boren.
Zolang die er niet is zijn de enige opties duiken en misschien wachten (zuurstof etc)
pi_180297031
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:29 schreef Insomnia2.0 het volgende:

[..]

omdat?
Als het gaat regenen is het zowat onmogelijk om die jongens uit te halen, ze zijn te zwak en het is super gevaarlijk. Ervaren duikers hebben al moeite om daar te komen, dan wil jij 12 jongens het laten doen? Een spoedcursus duiken? Een perfecte cocktail om een ongeluk te krijgen. De meest veilige manier om ze eruit te halen zonder ze direct in gevaar te brengen is om te gaan boren. Het kan misschien paar weken duren maar dan weet je zeker dat je ze met 99% eruit kan halen.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 00:35:22 #215
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180297070
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:32 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Als het gaat regenen is het zowat onmogelijk om die jongens uit te halen, ze zijn te zwak en het is super gevaarlijk. Ervaren duikers hebben al moeite om daar te komen, dan wil jij 12 jongens het laten doen? Een spoedcursus duiken? Een perfecte cocktail om een ongeluk te krijgen. De meest veilige manier om ze eruit te halen zonder ze direct in gevaar te brengen is om te gaan boren. Het kan misschien paar weken duren maar dan weet je zeker dat je ze met 99% eruit kan halen.
Het probleem met boren lees ik, is een goed start punt. Boven de jongens is 1km aan rots, met daarop een jungle met ruig gesteente. Weet niet of je ooit oerwoud hebt gezien maar je zult eerst een complete weg erdoorheen moeten zagen voordat je uberhaupt machines erheen kan krijgen. Plus dat het dus gaat regenen, op een berg met steile hellingen en los gesteente.

Zeg niet dat het onmogelijk is, maar makkelijk zal dat zeker niet zijn.

Edit: en je hebt ook nog instortingsgevaar.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_180297078
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:32 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Als het gaat regenen is het zowat onmogelijk om die jongens uit te halen, ze zijn te zwak en het is super gevaarlijk. Ervaren duikers hebben al moeite om daar te komen, dan wil jij 12 jongens het laten doen? Een spoedcursus duiken? Een perfecte cocktail om een ongeluk te krijgen. De meest veilige manier om ze eruit te halen zonder ze direct in gevaar te brengen is om te gaan boren. Het kan misschien paar weken duren maar dan weet je zeker dat je ze met 99% eruit kan halen.
Op moment is er nog geen enkele kans dat boren uberhaubt mogelijk is.
pi_180297139
En boren kan de zuurstof toevoer verpesten.
pi_180297155
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:35 schreef Insomnia2.0 het volgende:

[..]

Op moment is er nog geen enkele kans dat boren uberhaubt mogelijk is.
Het schijnt, we moeten ook maar af gaan op de media, dat daar een laag zit van iets waar boren bijna onmogelijk is.

Ik heb ooit in een flat gewoond waar een schilderij ophangen een crime was. Horror om te boren.
Het schijnt daar net zo te zijn. Een laag waar je amper doorheen komt van wat dan ook.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2018 00:40:15 ]
  zaterdag 7 juli 2018 @ 00:43:08 #219
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180297209
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:39 schreef lrishCassidy het volgende:

[..]

Het schijnt, we moeten ook maar af gaan op de media, dat daar een laag zit van iets waar boren bijna onmogelijk is.

Ik heb ooit in een flat gewoond waar een schilderij ophangen een crime was. Horror om te boren.
Het schijnt daar net zo te zijn. Een laag waar je amper doorheen komt van wat dan ook.
Boren is sowieso niet makkelijk. Een gat van 1000 meter al helemaal niet. Je moet het gaan verstevigen met een hele constructie, liften gaan plaatsen, sensoren die in de gaten houden of de boel niet inzakt, etc.

Misschien dat horizontaal boren nog een optie zou kunnen zijn.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 7 juli 2018 @ 00:45:29 #220
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180297255
Lees ook net pas dat een trip naar de jongens toe heen en weer 11 uur duurt. Damn. En dat is voor pro's.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 7 juli 2018 @ 00:50:13 #221
370352 I
Eye for an I
pi_180297356
Het idee vanuit Musk is nu om de kinderen te gaan vervoeren met dubbellaagse pods / 'body-bags' die van kevlar en teflon coating gemaakt zijn. Mocht dit niet lukken, zal een opblaasbare 'luchtsok' een optie kunnen zijn. Beide dus van kevlar & teflon. Stevig genoeg om beschadiging door de tunnels te voorkomen, flexibel genoeg om door die krappe ruimtes te kunnen manouvreren. Ze zijn nu druk bezig die pods te maken en te teesten.



I.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 00:51:30 #222
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180297385
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:50 schreef I. het volgende:
Het idee vanuit Musk is nu om de kinderen te gaan vervoeren met dubbellaagse pods / 'body-bags' die van kevlar en teflon coating gemaakt zijn. Mocht dit niet lukken, zal een opblaasbare 'luchtsok' een optie kunnen zijn. Beide dus van kevlar & teflon. Stevig genoeg om beschadiging door de tunnels te voorkomen, flexibel genoeg om door die krappe ruimtes te kunnen manouvreren. Ze zijn nu druk bezig die pods te maken en te teesten.

[ afbeelding ]

I.
Damn dat zou ontzettend gaaf zijn als dat gaat lukken.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_180297423
Ik dacht dat ze er intussen al uit waren. Ze kunnen ook niks daar.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 00:54:15 #224
370352 I
Eye for an I
pi_180297431
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Damn dat zou ontzettend gaaf zijn als dat gaat lukken.
Zou zeker top zijn. Zoals Musk zelf al zegt; Both worth trying. :Y

I.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 00:54:26 #225
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180297434
Het idee van miljonair Musk lijkt me nog steeds het veiligste en beste plan, een opblaasbare luchttunnel.

24 uur werk als de dames van de naaiafdeling meewerken.

Voor degene die niet weten hoe of wat, een plan is om een buis door de moeilijke stukken te leggen en de wanden hiervan te vullen met lucht, zo zou er een doorgang ontstaan waardoor de jongen veilig kunnen lopen/kruipen/tijgeren.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 00:56:26 #226
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180297479
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:54 schreef ootjekatootje het volgende:
Het idee van miljonair Musk lijkt me nog steeds het veiligste en beste plan, een opblaasbare luchttunnel.

24 uur werk als de dames van de naaiafdeling meewerken.

Voor degene die niet weten hoe of wat, een plan is om een buis door de moeilijke stukken te leggen en de wanden hiervan te vullen met lucht, zo zou er een doorgang ontstaan waardoor de jongen veilig kunnen lopen/kruipen/tijgeren.
Wat me niet duidelijk is, zijn die wanden dan gevuld met lucht maar het binnenste met water? Of droog van binnen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 7 juli 2018 @ 00:58:30 #227
370352 I
Eye for an I
pi_180297519
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:56 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Wat me niet duidelijk is, zijn die wanden dan gevuld met lucht maar het binnenste met water? Of droog van binnen.
Droog van binnen. :Y Echt een soort luchttunnel, waardoor ze gewoon kunnen ademen en kruipen / tijgeren door een droge ruimte.

I.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 01:00:21 #228
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180297557
Brrr, die jongens zitten er al vanaf 23 juni... Meer dan twee weken.

Aan de ene kant denk ik, joh ze zijn er zelf ingekropen dus komt wel goed

Aan de andere kant snap ik de angst.

Bizar dat ze elk moment te maken kunnen krijgen met een stijgende ondergrondse rivier. Ze daar nu zitten. Ik vind het een heel heftig verhaal.

Echt bizar dit.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 01:01:35 #229
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180297573
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:58 schreef I. het volgende:

[..]

Droog van binnen. :Y Echt een soort luchttunnel, waardoor ze gewoon kunnen ademen en kruipen / tijgeren door een droge ruimte.

I.
ja, soort springkussen idee, maar dan een tunnel
  zaterdag 7 juli 2018 @ 01:02:10 #230
370352 I
Eye for an I
pi_180297577
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 01:00 schreef ootjekatootje het volgende:
Brrr, die jongens zitten er al vanaf 23 juni... Meer dan twee weken.

Aan de ene kant denk ik, joh ze zijn er zelf ingekropen dus komt wel goed

Aan de andere kant snap ik de angst.

Bizar dat ze elk moment te maken kunnen krijgen met een stijgende ondergrondse rivier. Ze daar nu zitten. Ik vind het een heel heftig verhaal.

Echt bizar dit.
Het lastige is dat ze in die twee weken flinkt verzwakt zijn. Ze hadden amper eten bij zich, en konden bijna niet bewegen, omdat ze in zo'n kleine ruimte zitten. Nu krijgen ze wel weer genoeg eten om aan te sterken, maar de angst en paniek zal ook flink toegenomen zijn, wat daar veilig uitkomen ook niet makkelijker maakt.

I.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 01:04:14 #231
370352 I
Eye for an I
pi_180297604
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 01:01 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

ja, soort springkussen idee, maar dan een tunnel
Klopt. Andere optie van Musk is dus een soort van bodybag, dus per persoon een waterdichte verstevigde ovale 'pod' met omtrek van max. 60cm (want de krapste ruimte in die grot is 70cm), die ze dan per stuk kunnen meenemen, zodat er voor de kinderen ook geen inspanning vereist is. Die maken ze nu dus ook, en gaan ze ook testen. (Zie de tweetstory die ik hierboven heb geplaatst, daarin legt Elon Musk het uit)

I.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 01:08:55 #232
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180297674
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 01:02 schreef I. het volgende:

[..]

Het lastige is dat ze in die twee weken flinkt verzwakt zijn. Ze hadden amper eten bij zich, en konden bijna niet bewegen, omdat ze in zo'n kleine ruimte zitten. Nu krijgen ze wel weer genoeg eten om aan te sterken, maar de angst en paniek zal ook flink toegenomen zijn, wat daar veilig uitkomen ook niet makkelijker maakt.

I.
ach zoals ik al eerder probeerde te zeggen, na 14 x 24 uur in het pikkedonker, ontvingen ze toch nog een teken van leven. Hebben die boys ws de drive om dit te gaan doen, dood verklaart waren ze toch al.

Levenslust en adrenaline kick kan veel doen, denk ook niet dat ze de boys op de hoogte houden van de risico’s maar zich samen richten op een oplossing.
Daarnaast eten ze nu speciale zakken met eten, dus dat komt wel gied
  zaterdag 7 juli 2018 @ 01:25:58 #233
370352 I
Eye for an I
pi_180297900
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 01:08 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

ach zoals ik al eerder probeerde te zeggen, na 14 x 24 uur in het pikkedonker, ontvingen ze toch nog een teken van leven. Hebben die boys ws de drive om dit te gaan doen, dood verklaart waren ze toch al.

Levenslust en adrenaline kick kan veel doen, denk ook niet dat ze de boys op de hoogte houden van de risico’s maar zich samen richten op een oplossing.
Daarnaast eten ze nu speciale zakken met eten, dus dat komt wel gied
True, denk ook wel dat het goed gaat komen, het risico ligt alleen niet enkel bij de tunnel etc., maar ook bij henzelf. O.a. door paniekaanvallen etc. Daar zal wel veel geduld en beheersing voor nodig zijn.

Laten we van het goede uitgaan. :Y

I.
pi_180298135
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 01:08 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

ach zoals ik al eerder probeerde te zeggen, na 14 x 24 uur in het pikkedonker, ontvingen ze toch nog een teken van leven. Hebben die boys ws de drive om dit te gaan doen, dood verklaart waren ze toch al.

Levenslust en adrenaline kick kan veel doen, denk ook niet dat ze de boys op de hoogte houden van de risico’s maar zich samen richten op een oplossing.
Daarnaast eten ze nu speciale zakken met eten, dus dat komt wel gied
'De boys'. :')
pi_180299281
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 01:25 schreef I. het volgende:

[..]

True, denk ook wel dat het goed gaat komen, het risico ligt alleen niet enkel bij de tunnel etc., maar ook bij henzelf. O.a. door paniekaanvallen etc. Daar zal wel veel geduld en beheersing voor nodig zijn.

Laten we van het goede uitgaan. :Y

I.
Je moet ook niet hebben dat ze op een gegeven moment niet verder durven.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 05:28:03 #236
370352 I
Eye for an I
pi_180299289
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 05:26 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Je moet ook niet hebben dat ze op een gegeven moment niet verder durven.
Precies. Dat zou je moeten voorkomen. Al hoop ik dat Elon Musks' oplossing kan voorkomen dat ze zelf iets hoeven te doen, en ze de kinderen gewoon via die pods naar buiten kunnen trekken.

I.
pi_180300870
Als je ze duidelijk maakt dat de hele wereld meekijkt, en ze de route haarfijn hebben uitgelegd gekregen van tevoren, dan durven ze waarschijnlijk wel. Lijkt me voor psychologen ook een uitdaging, wat vertel je ze in dit geval wel en niet. Mij lijkt: vertel ze alles, behalve van de dode duiker misschien.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 06:17:23 #238
370352 I
Eye for an I
pi_180300871
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 06:16 schreef Loekie1 het volgende:
Als je ze duidelijk maakt dat de hele wereld meekijkt, en ze de route haarfijn hebben uitgelegd gekregen van tevoren, dan durven ze waarschijnlijk wel. Lijkt me voor psychologen ook een uitdaging, wat vertel je ze in dit geval wel en niet. Mij lijkt altijd: vertel ze alles, behalve van de dode duiker misschien.
Het zijn wel kinderen he, die raken misschien juist in paniek van dat soort dingen. Maar dat zullen de psychs wel beter weten. :Y

I.
pi_180301114
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 22:33 schreef Krollie het volgende:

[..]

Hoe kun je nou stikken als je een getrainde duiker bent en een zuurstofding in je mond hebt? :')
De tocht duurt 8 uur en er zijn per duiker 6 verschillende zuurstofflessen nodig om de jongens te bereiken.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  zaterdag 7 juli 2018 @ 06:43:24 #240
370352 I
Eye for an I
pi_180301238
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 06:27 schreef Nielsch het volgende:

[..]

De tocht duurt 8 uur en er zijn per duiker 6 verschillende zuurstofflessen nodig om de jongens te bereiken.
"Ja maar die gast was toch ervaren en een navy seal, die moet dat toch kunnen overleven, bla bla"

:') Zul je altijd zien dat zulke reacties volgen. Die vent was gestopt als seal, heeft speciaal voor deze reddingsactie z'n pak weer aangetrokken om de poging te wagen, en heeft het met de dood moeten bekopen. Treurig.

I.
pi_180301301
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 12:13 schreef indiaantje89 het volgende:
Ik vind het fascinerend dat we in een tijd met zoveel technologie nog niet wat jochies uit een grot kunnen redden. En dat er dus een kans bestaat dat ze daar nog 4 maanden moeten zitten.

Het zal natuurlijk allemaal niet zo makkelijk zijn, maar ik sta daar toch wel een beetje van te kijken.
Het is te specialistisch en komt nauwelijks voor.
pi_180302289
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:50 schreef I. het volgende:
Het idee vanuit Musk is nu om de kinderen te gaan vervoeren met dubbellaagse pods / 'body-bags' die van kevlar en teflon coating gemaakt zijn. Mocht dit niet lukken, zal een opblaasbare 'luchtsok' een optie kunnen zijn. Beide dus van kevlar & teflon. Stevig genoeg om beschadiging door de tunnels te voorkomen, flexibel genoeg om door die krappe ruimtes te kunnen manouvreren. Ze zijn nu druk bezig die pods te maken en te teesten.

[ afbeelding ]

I.
Oja, dat fotootje van die duiker zocht ik gisteren. Dat is toch verschrikkelijk :o ik krijg het echt Spaans benauwd van zo'n foto.

Goed dat je hem post. Maar er was verderop in het draadje ook iemand met een beetje verstand van duiken en natuurkunde die tegenwerpingen maakte op het plan. (waar gaat het water heen? Verdringt dat de lucht in de grot? Etc. Bleken er ineens veel meer haken en ogen aan te zitten)
Somebody that I used to know
pi_180302518
Ik hoorde vanmorgen een deskundige op Radio 1 zeggen dat zo'n tunnel zoals Musk voorstelde geen optie is omdat daarvoor de grot te grillig is op bepaalde punten. Daardoor is het risico op het kapot gaan van zo'n tunnel te groot waardoor die volloopt met water en ze alsnog verdrinken.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 09:38:22 #244
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_180302583
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 09:33 schreef praadje het volgende:
Ik hoorde vanmorgen een deskundige op Radio 1 zeggen dat zo'n tunnel zoals Musk voorstelde geen optie is omdat daarvoor de grot te grillig is op bepaalde punten. Daardoor is het risico op het kapot gaan van zo'n tunnel te groot waardoor die volloopt met water en ze alsnog verdrinken.
mooie deskundige dan, te grillig als in scherpe hoeken en randen?
Ze gebruiken geen boterhammen zakjes plastic.
pi_180302605
Waarom iedereen zo'n vertrouwen heeft in die Musk.
Hij krijgt z'n media aandacht maar ondertussen heb ik nog niemand gehoord die het plan serieus een kans geeft.

En SpaceX is letterlijk uitgenodigd omdat een vriend van de gouverneur van Chiang Rai er werkt (zijn eigen woorden).
pi_180302636
yayqe twitterde op vrijdag 06-07-2018 om 19:32:52 chiang rai governor: “i am the one who invited @SpaceX because my friend works there.” reageer retweet
pi_180302923
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 22:33 schreef Krollie het volgende:

[..]

Hoe kun je nou stikken als je een getrainde duiker bent en een zuurstofding in je mond hebt? :')
Het feit dat je het over een "zuurstofding in je mond" hebt zegt mij dat je nog nooit zelf gedoken hebt, dus je weet niet waar je het over hebt. Er zijn legio redenen waarom zo'n langdurige en gevaarlijke grotduik verkeerd af kan lopen, ook voor ervaren en getrainde grotduikers. Het is de gevaarlijkste duikdiscipline die er is omdat je niet in open water zit dus niet even naar boven kan, je kan verdwalen (het is pikkedonker) en je hebt ook vaak te maken met kleine nauwe ruimtes waar je makkelijk vast kan komen te zitten. Zeker met de 6 tanks die hier nodig waren.

Ik ben zelf een ervaren en getrainde open water duiker (padi divemaster) maar zelfs de training voor grotduiken is voor mij een brug te ver, zou het niet durven, laat staan zo'n levensgevaarlijke duik van acht uur of meer. Diep, diep respect voor deze held.
pi_180303445
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 09:33 schreef praadje het volgende:
Ik hoorde vanmorgen een deskundige op Radio 1 zeggen dat zo'n tunnel zoals Musk voorstelde geen optie is omdat daarvoor de grot te grillig is op bepaalde punten. Daardoor is het risico op het kapot gaan van zo'n tunnel te groot waardoor die volloopt met water en ze alsnog verdrinken.
Ik geef die pods ook meer kans dan zo'n tunnel. Zo'n tunnel lukt echt niet. Theoretisch een leuk idee, maar de praktijk is te weerbarstig)(bijvoorbeeld de grilligheid).

Dikke vette pompen willen misschien ook wel helpen, maar hoe krijg je die daar zo snel?
Somebody that I used to know
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 7 juli 2018 @ 11:45:07 #249
163650 Greys
pi_180304553
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_180304862
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 00:58 schreef I. het volgende:

[..]

Droog van binnen. :Y Echt een soort luchttunnel, waardoor ze gewoon kunnen ademen en kruipen / tijgeren door een droge ruimte.

I.
Hoe blijft die tunnel dan op de grond? Je zal hem moeten verzwaren anders wordt die tegen het plafond gedrukt.
pi_180304919
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 11:45 schreef Greys het volgende:
[ afbeelding ]
_O_
pi_180304928
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:13 schreef skrn het volgende:

[..]

Hoe blijft die tunnel dan op de grond? Je zal hem moeten verzwaren anders wordt die tegen het plafond gedrukt.
Dat gebeurt vanzelf als er iemand in gaat.
pi_180305050
Ik stoor me echt aan de Nederlandse verslaggevers daar. Alsof het hartstikke gezellig is en ze daar op een theekransje zijn :r . Marieke de Vries: nieuwe mode in het journalistenkamp: korte broek met laarzen.
En Hofs : hier worden extra kanalen gegraven.

Stop met fotograferen en pak een schep in te helpen, ramptoeristen :(
Somebody that I used to know
pi_180305065
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 09:40 schreef Insomnia2.0 het volgende:
Waarom iedereen zo'n vertrouwen heeft in die Musk.
Hij krijgt z'n media aandacht maar ondertussen heb ik nog niemand gehoord die het plan serieus een kans geeft.

En SpaceX is letterlijk uitgenodigd omdat een vriend van de gouverneur van Chiang Rai er werkt (zijn eigen woorden).
Het is ook het meest idiote en technisch onzinnige idee dat geopperd is.

Mij lijkt dat met een paar serieuze pompen met een enorme capaciteit ,moet dat water wel weg te krijgen zijn.
Maar of je snel genoeg ter plekke kan komen met zulk zwaar materiaal is de vraag natuurlijk.
pi_180305079
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:13 schreef skrn het volgende:

[..]

Hoe blijft die tunnel dan op de grond? Je zal hem moeten verzwaren anders wordt die tegen het plafond gedrukt.
Hij hoeft op zich niet per se op de grond te blijven hé? En misschien kunnen ze mensen met een touw erdoorheen trekken? Op een 'karretje', net als met een kleedje op de glijbaan of een karretje op de rodelbaan.
Somebody that I used to know
pi_180305119
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:16 schreef naiipajiiau het volgende:

[..]

Dat gebeurt vanzelf als er iemand in gaat.
Nee. Een mens is net zo zwaar als water dus als er maar iets van lucht om die persoon zit blijft de tunnel naar boven drijven. Of je moet de tunnel zelf verzwaren.
pi_180305133
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:24 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Het is ook het meest idiote en technisch onzinnige idee dat geopperd is.

Mij lijkt dat een paar serieuze pompen met een enorme capaciteit dat water wel weg moeten kunnen krijgen.
Maar of je snel genoeg ter plekke kan komen met zulk zwaar materiaal is de vraag natuurlijk.
Er schijnt dat iemand van Van Heck daar nu is om te inventariseren. En hier in Nederland is het bedrijf al bezig om alles klaar te maken. En er is contact met een transportbedrijf dat gespecialiseerd is in zwaar transport. En waarschijnlijk moet het per vliegtuig, en daar hebben ze de hulp van de Nederlandse overheid voor nodig (om voorrang te krijgen enzo). De directeur van het bedrijf zei dat het hele bedrijf momenteel op z'n kop staat.

(bron : ND van vandaag)
Somebody that I used to know
pi_180305166
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:27 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Er schijnt dat iemand van Van Heck daar nu is om te inventariseren. En hier in Nederland is het bedrijf al bezig om alles klaar te maken. En er is contact met een transportbedrijf dat gespecialiseerd is in zwaar transport. En waarschijnlijk moet het per vliegtuig, en daar hebben ze de hulp van de Nederlandse overheid voor nodig (om voorrang te krijgen enzo). De directeur van het bedrijf zei dat het hele bedrijf momenteel op z'n kop staat.

(bron : ND van vandaag)
Yep, Hollandse nuchterheid en realistisch denken heb ik meer vertrouwen in dan die Musk die een beetje teveel in zichzelf is gaan geloven.
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 7 juli 2018 @ 12:33:11 #259
163650 Greys
pi_180305208
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:24 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Hij hoeft op zich niet per se op de grond te blijven hé? En misschien kunnen ze mensen met een touw erdoorheen trekken? Op een 'karretje', net als met een kleedje op de glijbaan of een karretje op de rodelbaan.
Zag dit idee ook voorbij komen. Flexibele tube met glijmiddel erin om ze erdoor te trekken. Iemand die het Musk idee weer wat heeft aangepast. Maar dat zie ik ook weer niet gebeuren want dan trek je er wellicht eentje met z'n hoofd tegen een rots oid. Brrrr.

IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 7 juli 2018 @ 12:34:56 #260
163650 Greys
pi_180305242
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:30 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Yep, Hollandse nuchterheid en realistisch denken heb ik meer vertrouwen in dan die Musk die een beetje teveel in zichzelf is gaan geloven.
Zelfs al komt ie met uiteindelijk niet te realiseren ideeën, stel dat het pompen niet werkt omdat er bv enorme regenval komt binnenkort dan is het imho nog altijd prettig dat er mensen als hij (en vele anderen) meedenken en dingen proberen etc. Alles om te voorkomen dat ze er nog vier maanden zitten toch, meedenken kan sowieso geen kwaad.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_180305652
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:34 schreef Greys het volgende:

[..]

Zelfs al komt ie met uiteindelijk niet te realiseren ideeën, stel dat het pompen niet werkt omdat er bv enorme regenval komt binnenkort dan is het imho nog altijd prettig dat er mensen als hij (en vele anderen) meedenken en dingen proberen etc. Alles om te voorkomen dat ze er nog vier maanden zitten toch, meedenken kan sowieso geen kwaad.
Prima, echter een man als Musk met zijn connecties kan dat ook gewoon in stilte doen ipv de publiciteit te zoeken.
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 7 juli 2018 @ 13:18:37 #262
163650 Greys
pi_180305871
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:03 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Prima, echter een man als Musk met zijn connecties kan dat ook gewoon in stilte doen ipv de publiciteit te zoeken.
Ach tis niet zo dat het de jongens schaadt als ie het wel openbaar doet. Wat maakt het uit. Stel dat iemand op Twitter (een ander, een niet-miljonair) op basis van Musk z'n openbare ideeën op hét uiteindelijke idee komt dat de jongens redt, gaan we dan na afloop ook piepen dat ie het 'openbaar' deed? :P
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_180305931
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:34 schreef Greys het volgende:

[..]

Zelfs al komt ie met uiteindelijk niet te realiseren ideeën, stel dat het pompen niet werkt omdat er bv enorme regenval komt binnenkort dan is het imho nog altijd prettig dat er mensen als hij (en vele anderen) meedenken en dingen proberen etc. Alles om te voorkomen dat ze er nog vier maanden zitten toch, meedenken kan sowieso geen kwaad.
4 maanden gaan die pups daar nooit redden, zuurstof daalt veel te hard daarvoor
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  zaterdag 7 juli 2018 @ 13:38:15 #264
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_180306170
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:21 schreef Harlon het volgende:

[..]

4 maanden gaan die pups daar nooit redden, zuurstof daalt veel te hard daarvoor
Ze konden toch zuurstoftoevoer regelen?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_180306193
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:03 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Prima, echter een man als Musk met zijn connecties kan dat ook gewoon in stilte doen ipv de publiciteit te zoeken.
Typisch Nederlands verzuurd gejank weer dit.
pi_180306419
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:40 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Typisch Nederlands verzuurd gejank weer dit.
Hollandse nuchterheid noemen we dat .
pi_180306465
Marieke de Vries moet weer interessant doen.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 14:01:00 #268
40566 Ericr
Livewrong
pi_180306520
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:21 schreef Harlon het volgende:

[..]

4 maanden gaan die pups daar nooit redden, zuurstof daalt veel te hard daarvoor
Ze hebben zuurstofmaskers en voorraad zuurstof zal er inmiddels ook wel liggen.

Probleem is dat juist deze reddingsactie zuurstof vreet. Iedere dag zijn er mensen bij in de grot die kostbare zuurstof opnemen
pi_180306522
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:03 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Prima, echter een man als Musk met zijn connecties kan dat ook gewoon in stilte doen ipv de publiciteit te zoeken.
Hij heeft via twitter feedback ontvangen die hij meeneemt in het ontwerp van de pod.

quote:
10s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:40 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Typisch Nederlands verzuurd gejank weer dit.
Eens.

Ik denk dat de combinatie van pompen en de pod van Musk de grootste kans biedt op het overleven van de kinderen.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_180306572
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 14:01 schreef Ericr het volgende:

[..]

Ze hebben zuurstofmaskers en voorraad zuurstof zal er inmiddels ook wel liggen.

Probleem is dat juist deze reddingsactie zuurstof vreet. Iedere dag zijn er mensen bij in de grot die kostbare zuurstof opnemen
Ik las iets van een slang van 5 km met zuurstof die naar de grot gesluisd is.
pi_180306600
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:03 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Prima, echter een man als Musk met zijn connecties kan dat ook gewoon in stilte doen ipv de publiciteit te zoeken.
Een man als Musk moet juist de publiciteit zoeken en al zijn connecties en volgers aanspreken, zo breng je mogelijk nog meer knappe koppen bij elkaar.
pi_180306629
En toch he, hoe vaak gaan die duikers wel niet? (of hoeveel duikers gaan er, dat kan ook). Want er is al eten gebracht, er is medisch personeel bij, er is technisch personeel bezig met elektriciteit ofzo aanleggen, zuurstof is onderweg. Man, dat is daar bijna een snelweg, of niet? :o En dan kost het 10 uur om heen en weer te gaan...

En wat ik me nog afvroeg: die kinderen wegkrijgen, dat wordt een flinke uitdaging. Maar die coach dan? Die is een stukje groter dan de kinderen. Dus die buis/pods moeten ook op zijn grootte zijn berekend...
Somebody that I used to know
pi_180306697
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 14:08 schreef Postbus100 het volgende:
En toch he, hoe vaak gaan die duikers wel niet? (of hoeveel duikers gaan er, dat kan ook). Want er is al eten gebracht, er is medisch personeel bij, er is technisch personeel bezig met elektriciteit ofzo aanleggen, zuurstof is onderweg. Man, dat is daar bijna een snelweg, of niet? :o En dan kost het 10 uur om heen en weer te gaan...

En wat ik me nog afvroeg: die kinderen wegkrijgen, dat wordt een flinke uitdaging. Maar die coach dan? Die is een stukje groter dan de kinderen. Dus die buis/pods moeten ook op zijn grootte zijn berekend...
De kapitein gaat het laatst van boord...
Ik lees nu zoveel horrorverhalen dat het mij niet zou verbazen dat het reuze mee blijkt te vallen om de jongens eruit te krijgen. Ze zullen het vertrouwen hebben dat de hele wereld meedenkt en helpt - ook al zullen ze niet alles meekrijgen - en gewillig doen wat van ze gevraagd wordt. Als het maar goed uitgedacht wordt.
pi_180306752
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 14:13 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

De kapitein gaat het laatst van boord...
Ik lees nu zoveel horrorverhalen dat het mij niet zou verbazen dat het reuze mee blijkt te vallen om de jongens eruit te krijgen. Ze zullen het vertrouwen hebben dat de hele wereld meedenkt en helpt - ook al zullen ze niet alles meekrijgen - en gewillig doen wat van ze gevraagd wordt. Als het maar goed uitgedacht wordt.
Nou ja, het is een flinke operatie. Reken maar dat het zeer strak georganiseerd is omdat het anders helemaal geen kans van slagen heeft. En dan heb ik het niet alleen over de duik zelf, maar ook over de organisatie 'buiten': onderhoud van duikapparatuur, roosters, wie stuurt de duikers, met welke opdracht, eten, slapen, omgang met journalisten en lokale bevolking. Man, dat is al een klus op zich om dat allemaal in goede banen te leiden...
Somebody that I used to know
pi_180306857
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 14:08 schreef Postbus100 het volgende:
En toch he, hoe vaak gaan die duikers wel niet? (of hoeveel duikers gaan er, dat kan ook). Want er is al eten gebracht, er is medisch personeel bij, er is technisch personeel bezig met elektriciteit ofzo aanleggen, zuurstof is onderweg. Man, dat is daar bijna een snelweg, of niet? :o En dan kost het 10 uur om heen en weer te gaan...
Wat ik las is dat ze op ongeveer de helft een tussenstation hebben dat gemakkelijker te bereiken is. Dan kun je met genoeg neuzen relatief snel(ler) heen en weer.
quote:
En wat ik me nog afvroeg: die kinderen wegkrijgen, dat wordt een flinke uitdaging. Maar die coach dan? Die is een stukje groter dan de kinderen. Dus die buis/pods moeten ook op zijn grootte zijn berekend...
Het zijn gelukkig geen Noord-Europeanen. :')
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 7 juli 2018 @ 14:30:17 #276
163650 Greys
pi_180306956
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 14:13 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

De kapitein gaat het laatst van boord...
Ik lees nu zoveel horrorverhalen dat het mij niet zou verbazen dat het reuze mee blijkt te vallen om de jongens eruit te krijgen. Ze zullen het vertrouwen hebben dat de hele wereld meedenkt en helpt - ook al zullen ze niet alles meekrijgen - en gewillig doen wat van ze gevraagd wordt. Als het maar goed uitgedacht wordt.
Ik geloof ook dat het goed komt, maar in 'reuze meevallen' geloof ik minder. Man me voorstellen dat de dood van de getrainde duiker het vertrouwen bij sommigen weer wat minder groot hebben gemaakt, want als het voor zo iemand al een fatale opgave was, is het voor ongetrainde verzwakte jongetjes nog veel lastiger.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_180307012
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:52 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Hollandse nuchterheid noemen we dat .
Klagen over iemand die zijn positie gebruikt om anderen te helpen noem je nuchter, ja?
  zaterdag 7 juli 2018 @ 14:38:33 #278
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180307101
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 14:13 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

De kapitein gaat het laatst van boord...
Ik lees nu zoveel horrorverhalen dat het mij niet zou verbazen dat het reuze mee blijkt te vallen om de jongens eruit te krijgen. Ze zullen het vertrouwen hebben dat de hele wereld meedenkt en helpt - ook al zullen ze niet alles meekrijgen - en gewillig doen wat van ze gevraagd wordt. Als het maar goed uitgedacht wordt.
Het gaat om de risico's. Als het echt moet, of er had een president gezeten met ministers, dan waren ze waarschijnlijk al vrij. Maar zolang het nu niet 100% moet is het beter de veiligste oplossing te zoeken. Als er nu tijdens de toch jongens dood gaan dan zou dat echt een enorme klap zijn voor iedereen, en reken maar dat dat een enorm onderzoek komt.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 7 juli 2018 @ 14:40:47 #279
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180307136
Er wordt nu ook gesproken over het gevaar van koolstofdioxide.

https://www.theguardian.c(...)ndow-to-free-12-boys
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_180307222
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 14:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Klagen over iemand die zijn positie gebruikt om anderen te helpen noem je nuchter, ja?
Begrijpend leren lezen is een beetje moeilijk voor jou ?
pi_180307463
Ik vind het bizar dat de voormalige navy seal Saman Kunan om het leven is gekomen, omdat een coach en zijn team het belachelijke idee opvat 5 km een grot in gaan voor een soort van inwijdingsritueel.

Nu mogen anderen het gaan oplossen en laten mensen die zich willen inzetten voor anderen het leven in dit inmiddels mediaspektakel.
pi_180307565
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 15:00 schreef Za het volgende:
Ik vind het bizar dat de voormalige navy seal Saman Kunan om het leven is gekomen, omdat een coach en zijn team het belachelijke idee opvat 5 km een grot in gaan voor een soort van inwijdingsritueel.

Nu mogen anderen het gaan oplossen en laten mensen die zich willen inzetten voor anderen het leven in dit inmiddels mediaspektakel.
Hoe kom je daarbij dan? Ik dacht dat ze de grot in waren gegaan om te schuilen
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_180307613
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 15:05 schreef maryen65 het volgende:


Hoe kom je daarbij dan? Ik dacht dat ze de grot in waren gegaan om te schuilen
https://www.hln.be/nieuws(...)-initiatie~a6c2520d/

Je gaat geen 5 km een grot in om te schuilen voor een regenbui.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 15:11:02 #284
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_180307680
Lastig.
pi_180307938
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 14:45 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Begrijpend leren lezen is een beetje moeilijk voor jou ?
Jij bent de hele tijd al negatief aan het lullen hoor. Heeft niks met nuchterheid te maken.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_180308317
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 15:07 schreef Za het volgende:

[..]

https://www.hln.be/nieuws(...)-initiatie~a6c2520d/

Je gaat geen 5 km een grot in om te schuilen voor een regenbui.
Ik had begrepen dat ze verrast werden door de heftige regenval en steeds verder de grot in moesten
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  zaterdag 7 juli 2018 @ 15:45:19 #287
405488 Kim-Holland
Kiss my ass
pi_180308622
NVM
´
pi_180308681
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 15:33 schreef maryen65 het volgende:

Ik had begrepen dat ze verrast werden door de heftige regenval.
Nadat ze al een paar km diep in de grot waren voor dat ritueel.
Overigens moesten ze om het ritueel uit te voeren al waden door het water.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 16:11:09 #289
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_180309177
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 15:48 schreef Za het volgende:

[..]

Nadat ze al een paar km diep in de grot waren voor dat ritueel.
Overigens moesten ze om het ritueel uit te voeren al waden door het water.
En nu die kinderen maar gewoon dood laten gaan begrijp ik? Goed advies!
pi_180309181
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 15:48 schreef Za het volgende:

[..]

Nadat ze al een paar km diep in de grot waren voor dat ritueel.
Overigens moesten ze om het ritueel uit te voeren al waden door het water.
4 km is best een eind hoor (kruip door sluip door), die coach is echt een lul. Wat dacht hij wel niet
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_180309402
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 15:21 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Jij bent de hele tijd al negatief aan het lullen hoor. Heeft niks met nuchterheid te maken.
Zelfs jij mag een mening hebben..
pi_180310942
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 16:11 schreef mcmlxiv het volgende:

En nu die kinderen maar gewoon dood laten gaan begrijp ik? Goed advies!
Ik denk dat het naïef is te denken dat ze te redden zijn (en het leven van vrijwilligers op het spel te zetten), desondanks hoop ik net als jij dat ze te redden zijn.
pi_180311600
Dit is wel een aardig kaartje trouwens:

Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_180312761
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 17:39 schreef Rockefellow het volgende:
Dit is wel een aardig kaartje trouwens:

[ afbeelding ]
Hoe zijn ze daar in godsnaam gekomen
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_180312821
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 18:18 schreef Soury het volgende:

[..]

Hoe zijn ze daar in godsnaam gekomen
Op handen handen en voeten.
pi_180312841
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 18:20 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Op handen handen en voeten.
Het is 4 km.
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  zaterdag 7 juli 2018 @ 18:32:06 #297
370352 I
Eye for an I
pi_180313086
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 18:18 schreef Soury het volgende:

[..]

Hoe zijn ze daar in godsnaam gekomen
Ze gingen eerst naar Pattaya Beach, toeristische trekpleister etc. Toen het water begon te stijgen en ze niet meer terug konden, moesten ze verder de grot in, om een droge plek te vinden. Daar zitten ze nu. Het waterpeil is inmiddels zo hoog dat ze daar dus nu vast zitten.

I.
pi_180313117
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 18:32 schreef I. het volgende:

[..]

Ze gingen eerst naar Pattaya Beach, toeristische trekpleister etc. Toen het water begon te stijgen en ze niet meer terug konden, moesten ze verder de grot in, om een droge plek te vinden. Daar zitten ze nu. Het waterpeil is inmiddels zo hoog dat ze daar dus nu vast zitten.

I.
Ja snap ik wel maar 4 km door die grotten is best een eind.
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  zaterdag 7 juli 2018 @ 18:34:39 #299
370352 I
Eye for an I
pi_180313134
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 18:33 schreef Soury het volgende:

[..]

Ja snap ik wel maar 4 km door die grotten is best een eind.
Als je nog fit bent en je moet vluchten voor je leven vanwege het stijgende water, ben je tot heel wat in staat. :Y

I.
pi_180313180
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 18:34 schreef I. het volgende:

[..]

Als je nog fit bent en je moet vluchten voor je leven vanwege het stijgende water, ben je tot heel wat in staat. :Y

I.
Ik vind 4 km fietsten al veel. Ik kan het niet snappen.
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_180313492
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 06:27 schreef Nielsch het volgende:

[..]

De tocht duurt 8 uur en er zijn per duiker 6 verschillende zuurstofflessen nodig om de jongens te bereiken.
Kijk dit wist ik dus nog niet. Ik heb me niet helemaal ingelezen. Weet alleen dat er een voetbalteam en hun coach vastzitten in een grot, omdat het water door regenval hoger is komen te staan. Ik dacht dat het hooguit een uurtje (of 2) lopen/zwemmen was om bij ze te komen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')