Omdat hij probeert te helpen?quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:23 schreef superniger het volgende:
Elon Musk is een aandachtshoer.
Triest dat er al 1 dode is.
Dat zal dus wel moeten.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:24 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Is hier nog maar drie keer gepost.
Ze worden er vandaag of morgen uitgehaald. Tenminste dat proberen ze nu voor te bereiden.
Dat zijn ze aan het doen... maar dat gaat te langzaam... er komt nog een hoop water bij via andere wegen. En zondag komt er weer een giga bui aan...quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:28 schreef vigen98 het volgende:
Kan het water niet met een pomp weggehaald worden uit de grot? Of zeg ik nu iets heel heel dom. Ik bedoel ja het zal heel lang duren maar als je letterlijk enorm veel pompen aan gaat zetten en die 24/7 draaien zal dat het waterpeil niet verlagen?
Dat doen ze al dagenlang.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:28 schreef vigen98 het volgende:
Kan het water niet met een pomp weggehaald worden uit de grot? Of zeg ik nu iets heel heel dom. Ik bedoel ja het zal heel lang duren maar als je letterlijk enorm veel pompen aan gaat zetten en die 24/7 draaien zal dat het waterpeil niet verlagen?
Ja, laten we ook professionele anesthesie duikers mee sturenquote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:30 schreef Loekie1 het volgende:
Want mij het beste lijkt is de voetballertjes, een met twee duikers, ophalen, en het voetballertje daarbij onder narcose brengen zodat hij niet in paniek kan raken.
Ik heb werkelijk geen verstand van duiken en redding maar dit lijkt me een ietwat vreemde actie..quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:30 schreef Loekie1 het volgende:
Want mij het beste lijkt is de voetballertjes, een met twee duikers, ophalen, en het voetballertje daarbij onder narcose brengen zodat hij niet in paniek kan raken.
Serieus? Is jou bekend dat het onder narcose brengen van kinderen een risicovolle handeling is? En hoe ga je die kinderen monitoren tijdens de narcose?quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:30 schreef Loekie1 het volgende:
Of een "schat" vinden.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:32 schreef indiaantje89 het volgende:
Benieuwd of ze nog een manbearpig daar zien?
Ja, en dat is een professionele duiker die je daar aan het werk ziet.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:34 schreef lrishCassidy het volgende:
Wat een horrornieuws is dit toch zeg.
Ik hoop zó dat het goed afloopt, maar man al die risico's.
Ik kwam dit filmpje tegen, geen idee of het de daadwerkelijke grot is of eentje die erop lijkt, maar wat ik ervan begreep is het dus zoiets waar ze door zullen moeten.
https://www.facebook.com/(...)2LwlEIuXLZZX3X7nTwMU
Hoe??
Sorry hoor, maar iemand zegt dat t niet ideaal is om 4 maanden in een grot te zitten, jij zegt dat er niemand gewond is en beticht mij dan van koffiedik kijken.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Koffiedik kijken, nu gezond en onder medische zorg.
Vraag me wel af of er in die periode een arts bij de groep blijft.
Het scheelt wel weer dat die kinderen een stuk smaller zijnquote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:37 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ja, en dat is een professionele duiker die je daar aan het werk ziet.
Een groot probleem in dit idee is dat er niet eens voldoende ruimte is voor 1 duiker om 1 slachtoffer te begeleiden, precies de reden dat de jongens en de coach zelf moeten leren zwemmen en duiken.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:30 schreef Loekie1 het volgende:
1 ze hebben alle wedstrijden van het WK gemistquote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:32 schreef Kim-Holland het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel mooi dat ze uitgenodigd worden voor de finale, mochten ze nu snel gered worden..
Ik durfde dit niet te plaatsenquote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:32 schreef indiaantje89 het volgende:
Benieuwd of ze nog een manbearpig daar zien?
Paniek is funest tijdens duiken. Ik weet er een beetje van omdat mijn vader een duiker is (nouja was, wegens leeftijd is hij sinds 2 jaar gestopt).quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:34 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen verstand van duiken en redding maar dit lijkt me een ietwat vreemde actie..
Zal daar geen pil tegen zijn? Wat gebeurt er als iemand in paniek raakt? Ik kan me voorstellen dat je gek wordt van ellende tijdens de tocht maar je zult wel moeten. Als ze van tevoren zeggen hoelang het precies duurt, en je een horloge om krijgt, is het misschien beter te doen.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:40 schreef lrishCassidy het volgende:
[..]
Paniek is funest tijdens duiken. Ik weet er een beetje van omdat mijn vader een duiker is (nouja was, wegens leeftijd is hij sinds 2 jaar gestopt).
nee, daar zijn geen pillen voor.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:41 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Zal daar geen pil tegen zijn? Wat gebeurt er als iemand in paniek raakt? Ik kan me voorstellen dat je gek wordt van ellende tijdens de tocht maar je zult wel moeten.
en hoe wil je dat horloge zien in chocolademelk-achtig water? je ziet nietsquote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:41 schreef Loekie1 het volgende:
. Als ze van tevoren zeggen hoelang het precies duurt, en je een horloge om krijgt, is het misschien beter te doen.
De voornaamste problemen zijn afstand (enkele reis naar/van het team duurt zo'n 5 tot 6 uur), zeer troebel water waarbij je op de tast duikt, zeer nauwe doorgangen (waarbij uitrusting moet worden afgelegd). Voor een normale duiker is zo'n omgeving al bijzonder beangstigend, laat staan voor iemand die al nauwelijks kan zwemmen.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:30 schreef Loekie1 het volgende:
Holy shit... Die jongens kunnen dat echt niet hoor... Is het geen optie om een boor mee te nemen beneden en die gangen wat te vergroten?quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:34 schreef lrishCassidy het volgende:
Ik kwam dit filmpje tegen, geen idee of het de daadwerkelijke grot is of eentje die erop lijkt, maar wat ik ervan begreep is het dus zoiets waar ze door zullen moeten.
Hoe??
Je ademhaling wordt anders, verkeerd. Je kan gaan hyperventileren, of nog erger flauwvallen. Je ademhaling is enorm belangrijk tijdens duiken.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:41 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Zal daar geen pil tegen zijn? Wat gebeurt er als iemand in paniek raakt? Ik kan me voorstellen dat je gek wordt van ellende tijdens de tocht maar je zult wel moeten. Als ze van tevoren zeggen hoelang het precies duurt, en je een horloge om krijgt, is het misschien beter te doen.
Het is niet overal zo smal, maar ze zitten 5KM van de uitgang verwijderd.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:48 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Holy shit... Die jongens kunnen dat echt niet hoor... Is het geen optie om een boor mee te nemen beneden en die gangen wat te vergroten?
Daar word je toch spontaan claustrofobisch van?quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:34 schreef lrishCassidy het volgende:
Hoe??
Ik bedoel van binnen de grot zelf boren dus niet vanaf boven de berg. Dus dat de duikers een drilboor meenemen en bij die smalle doorgang van 70cm even gaan boren om de toegang te vergroten.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:51 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Het is niet overal zo smal, maar ze zitten 5KM van de uitgang verwijderd.
Ook zitten ze zo'n 1.200 meter van de oppervlakte van de berg, en het boren van zo'n gat zou ook weken in beslagen nemen (gat van 60cm) met het risico dat de grot instort, wat weer tot problemen kan leiden tot de zuurstof toevoer van de jongens...
zo heel bang zijn die jongens toch niet, anders ga je al niet mee met zo’n grotreisje, en motivatie gaat ook een rol spelen, op een gegeven moment overwin je je angst want je weet dat het moet. Hoelang zijn die stukken die ze onder water moeten? Praten we kilometers of honderd meter per duik.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:48 schreef lrishCassidy het volgende:
[..]
Je ademhaling wordt anders, verkeerd. Je kan gaan hyperventileren, of nog erger flauwvallen. Je ademhaling is enorm belangrijk tijdens duiken.
Verder moet je maar even googlen hoor, want zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet van
Dan moet je dus professionele duikers hebben, geen cavers, maar lui die onder water een boortoren in elkaar kunnen zetten.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:54 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ik bedoel van binnen de grot zelf boren dus niet vanaf boven de berg. Dus dat de duikers een drilboor meenemen en bij die smalle doorgang van 70cm even gaan boren om de toegang te vergroten.
in principe weten ze dat ze door de openingen kunnen.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:56 schreef ootjekatootje het volgende:
Klinkt raar, maar ze zijn op eigen kracht allemaal op die plek gekomen.
Hebben vervolgens dagen in het donker moeten wachten op hulp,zonder tijdsbesef of oriëntatie.
Dacht bij de eerste beelden jongens te zien die op sterven na dood waren, maar nee hoor.
Ik vermoed dat de route die zij genomen hebben niet zo heftig is als op de video hier eerder gepost.
Dit dus, die groep was compleet. Tijdens de heenreis dus bij elkaar gebleven en niet opgesplitst.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:54 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
zo heel bang zijn die jongens toch niet, anders ga je al niet mee met zo’n grotreisje, en motivatie gaat ook een rol spelen, op een gegeven moment overwin je je angst want je weet dat het moet. Hoelang zijn die stukken die ze onder water moeten? Praten we kilometers of honderd meter per duik.
Die lui stuurt die miljonair nu toch?quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:56 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Dan moet je dus professionele duikers hebben, geen cavers, maar lui die onder water een boortoren in elkaar kunnen zetten.
De afstand van opening naar de plek is zolang dat ze over dat boren weken zouden doen...quote:Op vrijdag 6 juli 2018 14:54 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ik bedoel van binnen de grot zelf boren dus niet vanaf boven de berg. Dus dat de duikers een drilboor meenemen en bij die smalle doorgang van 70cm even gaan boren om de toegang te vergroten.
Oké is het geen optie om via de zijkanten van de berg te boren? Gewoon een nieuwe grot opening maken? Dat zal vast ook lang duren maar dat zou ook kunnen werken als ze tenminste zorgen dat het niet in elkaar gaat storten.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 15:03 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De afstand van opening naar de plek is zolang dat ze over dat boren weken zouden doen...
de jongens zijn minderjarig en zitten midden in een zeer traumatische ervaring. Laat ze ff zelf kiezen...quote:Op vrijdag 6 juli 2018 15:57 schreef Loekie1 het volgende:
Is al aan de jongens zelf gevraagd wat ze willen? Er zullen een paar dapperen zijn die meteen willen proberen eruit te komen, overleg met de familie en ga er dan voor. Als er een paar uit zijn, heb je weer wat minder zuurstof nodig.
nee en die tussemgebieden gaan als eerste vollopen zondag, als er weer flinke neerslag gaat vallen.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 15:13 schreef Ericr het volgende:
Ziet er toch wel erg somber uit inmiddels. Dalende zuurstof niveaus en snelle reddingsactie voorspelt weinig goeds. Hoe ga je onervaren duikers urenlang rustig houden? Je kan geen kant op als er onder
water ook maar iets misgaat.
Er zijn dan wel veiligere droge punten maar eenmaal daar kan je daar ook niet blijven en terug zal dan ook geen optie zijn.
Des te traumatischer als aan jou niks gevraagd wordt.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:07 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
de jongens zijn minderjarig en zitten midden in een zeer traumatische ervaring. Laat ze ff zelf kiezen...
Zijn er geen Thaise users hier?quote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:02 schreef maryen65 het volgende:
Persconferentie die zo gaat beginnen
https://www.theguardian.c(...)rescue-decision-live
Kunnen wij natuurlijk geen fck van verstaan![]()
Lijkt me niet verstandig om ze te laten beslissen over een situatie waar ze geen verstand en vaardigheden van hebben.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 15:57 schreef Loekie1 het volgende:
Is al aan de jongens zelf gevraagd wat ze willen? Er zullen een paar dapperen zijn die meteen willen proberen eruit te komen, overleg met de familie en ga er dan voor. Als er een paar uit zijn, heb je weer wat minder zuurstof nodig.
Buiten dat, ik las ook ergens dat ze tot nu toe (ten tijde van dat bericht) al 1,2 miljoen liter water hebben weggepompt uit het grottenstelsel dus hopelijk kunnen ze het bijhouden met evt. een paar pompen extra.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:09 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
nee en die tussemgebieden gaan als eerste vollopen zondag, als er weer flinke neerslag gaat vallen.
Onbegonnen werk, dat pompen had ik begrepenquote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:13 schreef vannelle het volgende:
[..]
Buiten dat, ik las ook ergens dat ze tot nu toe (ten tijde van dat bericht) al 1,2 miljoen liter water hebben weggepompt uit het grottenstelsel dus hopelijk kunnen ze het bijhouden met evt. een paar pompen extra.
Niet gelezen maar verbaast me eerlijk gezegd niet.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:17 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Onbegonnen werk, dat pompen had ik begrepen
Wat Elon als mogelijke oplossing aandraagt, die opblaasbare tunnels dus, is eigenlijk zo gek nog niet!quote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:34 schreef Vuurvlieg-1977 het volgende:
Het is niet bij praten gebleven, er zijn nu echt Musk team members onderweg naar de site (als we dit moeten geloven).
https://amp.businessinsid(...)oys-thai-cave-2018-7
Het idee klinkt heel aannemelijk ja. Maar ben bang dat de tijd hen niet gegund is om dat uit te rollen....quote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:43 schreef vannelle het volgende:
[..]
Wat Elon als mogelijke oplossing aandraagt, die opblaasbare tunnels dus, is eigenlijk zo gek nog niet!
Maar is dat snel genoeg te maken en op locatie te brengen?
Hoe dan ook, ik vind dit slim.
Tijd is wel een heel belangrijke factor ja.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:46 schreef Vuurvlieg-1977 het volgende:
[..]
Het idee klinkt heel aannemelijk ja. Maar ben bang dat de tijd hen niet gegund is om dat uit te rollen....
Ik las ergens dat zuurstoftekort dreigtquote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:48 schreef vannelle het volgende:
[..]
Tijd is wel een heel belangrijke factor ja.
Ik hoop zo dat het gaat lukken ze te redden, op wat voor manier dan ook.
geen verstand van maar naar hoe ik het begreep, is dat ze die delen in etappes gebruiken samen met het pompen en de andere opties.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:46 schreef Vuurvlieg-1977 het volgende:
[..]
Het idee klinkt heel aannemelijk ja. Maar ben bang dat de tijd hen niet gegund is om dat uit te rollen....
Ja hier ondertussen al 4 keer de link van de Telegraaf gezien.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:53 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Ik las ergens dat zuurstoftekort dreigt
quote:Op vrijdag 6 juli 2018 17:00 schreef Kim-Holland het volgende:
Lijst met nieuws> http://www.newsnow.co.uk/h/World+News/Asia/Thailand
Zo slim lijkt mij dat niet, waar moet dat water heen dan. Er zou een enorme druk op moeten staan.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 16:43 schreef vannelle het volgende:
[..]
Wat Elon als mogelijke oplossing aandraagt, die opblaasbare tunnels dus, is eigenlijk zo gek nog niet!
Maar is dat snel genoeg te maken en op locatie te brengen?
Hoe dan ook, ik vind dit slim.
Probeer het alsnog eens bij een Thaiquote:Op vrijdag 6 juli 2018 17:09 schreef Meneer_Meneer het volgende:
Ik heb ook wel eens vast gezeten in de grot van een Thaise. Maar ik verdronk niet.
Het gebruikte materiaal moet natuurlijk niet dezelfde kwaliteit hebben als een waterballon maar qua kwetsbaarheid valt er wel omheen te werken, bijvoorbeeld (kevlar) matten rondom?quote:Op vrijdag 6 juli 2018 17:07 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Zo slim lijkt mij dat niet, waar moet dat water heen dan. Er zou een enorme druk op moeten staan.
En met al die scherpe rotsformaties blijven die opblaasbare tunnels heel ?
Maar goed, Elon heeft weer wat aandacht......
Jakkes!!quote:Op vrijdag 6 juli 2018 17:06 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Thai cave rescue: RACE AGAINST TIME as weather map shows THUNDERSTORM to hit in HOURS
Ik laat dat maar aan de reddingswerkers ter plaatse over en hoop dat die jongens van Musk niet in de weg lopenquote:Op vrijdag 6 juli 2018 17:24 schreef vannelle het volgende:
[..]
Het gebruikte materiaal moet natuurlijk niet dezelfde kwaliteit hebben als een waterballon maar qua kwetsbaarheid valt er wel omheen te werken, bijvoorbeeld (kevlar) matten rondom?
Die enorme druk zal wel meevallen, de hoogte van de ondergelopen tunnels is niet meer dan een meter (anders hadden ze wel een duikboot gestuurd) dus qua druk is het voor een opblaasbaar ding prima te doen.
Waar het water dan moet blijven?
Afgaand op de tekeningen van de grot is er voldoende ruimte om dat water "weg te duwen" zonder dat het plateau waar ze op zitten overstroomt.
En daarnaast hebben ze daar ook pompen staan die al 1,2 miljoen liter water hebben weggepompt dus ook dat zal wel op te vangen zijn.
Maar als jij een beter idee hebt horen ze het vast graag!
Zie je maar weer hoe nietig wij als mensen eigenlijk zijn als het aankomt op natuurgeweld en natuurkrachten.quote:Op vrijdag 6 juli 2018 12:13 schreef indiaantje89 het volgende:
Ik vind het fascinerend dat we in een tijd met zoveel technologie nog niet wat jochies uit een grot kunnen redden. En dat er dus een kans bestaat dat ze daar nog 4 maanden moeten zitten.
Het zal natuurlijk allemaal niet zo makkelijk zijn, maar ik sta daar toch wel een beetje van te kijken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |