abonnement Unibet Coolblue
  maandag 2 juli 2018 @ 18:39:53 #1
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_180191573
Welkom in dit centrale topic over PostTraumatische StressStoornis (PTSS) en Traumaverwerking!

Wat is PTSS?

Veel mensen maken tijdens hun leven een schokkende gebeurtenis mee, waarna ze kortdurend posttraumatische stressklachten hebben; dit is een gebruikelijke reactie. De meeste mensen kunnen een schokkende gebeurtenis goed verwerken met steun van de omgeving, maar 10% van hen ontwikkelt een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Ook kinderen en jongeren kunnen PTSS ontwikkelen.

Ieder mens maakt nare dingen mee. Dat hoort bij het leven. Meestal verdwijnt zo’n nare gebeurtenis na verloop van tijd uit uw gedachten. Maar sommige ervaringen zijn zo schokkend dat u ze moeilijk kunt vergeten. Dat geldt bijvoorbeeld voor een ernstig verkeersongeluk, een overval, mishandeling of seksueel geweld. Of een aanslag of oorlogsgeweld. Als u zoiets meemaakt, kan dat uw leven helemaal ontregelen. Het kost tijd om van zo’n gebeurtenis te herstellen. U verwerkt de gebeurtenis langzaam en pakt de draad van het dagelijks leven weer op. Hoe lang zo’n verwerking duurt, is voor iedereen verschillend.
Maar het kan zijn dat het niet lukt de schokkende gebeurtenis te verwerken. Dat merkt u aan allerlei lichamelijke en psychische klachten. U heeft bijvoorbeeld hartkloppingen, schrikt snel en bent somber. Als u zulke klachten heeft, heeft u misschien een posttraumatische-stressstoornis (PTSS). Dan is de gebeurtenis zo schokkend voor u geweest, dat u last houdt van veel spanning en stress. Uw leven na (=post) de schokkende (=traumatische) gebeurtenis is ernstig verstoord.

Diagnose PTSS:

De belangrijkste criteria voor de Posttraumatische Stresstoornis:

• De gebeurtenis wordt voortdurend herbeleefd. Dit kan in de vorm akelige dromen, flashbacks of zich opdringende gedachten zijn.
• Aanhoudend vermijden van prikkels (zoals gedachten, gevoelens, activiteiten en locaties) die geassocieerd worden met de gebeurtenis
• Aanhoudende klachten van verhoogde prikkelbaarheid, slaap- en concentratiestoornissen en schrikreacties die voor de gebeurtenis niet aanwezig waren.
• De duur van de symptomen is langer dan één maand
• De stoornis veroorzaakt in significante mate lijden of beperkingen in sociaal of beroepsmatig functioneren of het functioneren op andere belangrijke terreinen.

Traumaverwerking:

Voor een PTSS zijn verschillende behandelingen. Welke behandeling voor u het beste is, hangt af van uw klachten en van wat u zelf wilt. U kunt in een lotgenotengroep over uw ervaringen praten. U kunt ook via internet een begeleide schrijftherapie volgen. Bespreek met uw huisarts welke manier voor u het beste is. De huisarts kan u ook naar een psychotherapeut verwijzen.


Psychotherapie:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hypnose en EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exposure-therapie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Medicijnen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_180191875
Tnx Samzz ^O^
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_180191999
In mijn recente diagnosetraject voor ASS is me duidelijk geworden dat de dood van mijn vader in '99 PTSS heeft opgeleverd. Dankzij EMDR opgelost (in 2011/2012), ook al wist ik toen niet dat het om PTSS ging.

Heb ik toch ruim tien jaar mee rondgelopen.

Ruim tien jaar lang had ik last van nachtmerries, herbelevingen angstaanvallen die getriggered werden door herinneringen en gerelateerde zaken. Was best heftig, eigenlijk. :{
Mon 'en!
  dinsdag 3 juli 2018 @ 14:50:01 #4
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_180211076
Ik postte eerder veel in het depressie en angst topic, maar nu mijn depressie is opgeklaard en mijn angsten minder worden merk ik dat mijn psychische klachten vooral door de ptss komen.

Kort samengevat heb ik een lastige jeugd gehad, mijn ouders waren niet in staat om de opvoeding goed te doen wat resulteerde in langdurige verwaarlozing en mishandeling. Bij mij gaan de herbelevingen op emotie ipv op gebeurtenis, alsin ik beleef niet een herinnering opnieuw maar wel de emoties die ik in bepaalde situaties voelde.

Ik zit hiervoor sinds vorig jaar september in therapie en heb al wat stappen gemaakt. Zo schrik ik me niet meer steeds lam als iemand me onverwacht aanraakt. Maar ook zijn mijn emoties minder heftig als iemand een gevoelig punt triggert.

Waar ik nog best mee worstel is met sociaal contact. Ik vind het heel moeilijk om om te gaan met onrechtvaardigheid, zeker als dat om mensen gaat binnen mijn vriendenkring.

Ook vind ik het lastig om mensen dichtbij te laten komen, een stukje in mij voelt een soort intense walging van mensen, terwijl een ander stukje het juist heel leuk vind om contact te maken en ik ook echt wel graag onder de mensen ben. Het is er allebei tegelijk, en ik ben er nog niet helemaal achter wat er achter die walging zit. Gaat nog wel komen. Ik heb een fijne psycholoog die me echt goed helpt om van de gefragmenteerde puinzooi die ik was weer een geheel te maken.
pi_181326623
Welkom in het topic mevrouw, ik zie dat niemand gereageerd heeft, ik ook niet, dat zal wel komen omdat we de hele dag door gespannen en gestresst zijn _O_ _O_ *O* *O*

Dit is de leven hoor, wat een schijtdag _O_

Misschien donderdag eens inhoudelijk reageren, als ik therapie heb gehad _O_
-nee-
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 00:20:06 #6
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_181436974
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2018 17:28 schreef Marsenal het volgende:
Welkom in het topic mevrouw, ik zie dat niemand gereageerd heeft, ik ook niet, dat zal wel komen omdat we de hele dag door gespannen en gestresst zijn _O_ _O_ *O* *O*

Dit is de leven hoor, wat een schijtdag _O_

Misschien donderdag eens inhoudelijk reageren, als ik therapie heb gehad _O_
Hoe is het Marsenal?
pi_181500830
Welkom hier Mevrouw_voor_jou en fijn dat je zo'n goede psycholoog hebt en al wat stappen hebt kunnen maken.

Mijn wereld staat weer op zijn kop :'(
Ik ben altijd behandeld voor depressie/persoonlijkheidsstoornis met daarnaast PTSS. Maar toch val ik steeds terug. Vanochtend bij nieuwe instantie gesprek gehad bij diagnostiek centrum en zij denken dat er dus nóg een laag onder zit. Dat mijn PTSS geen gewone is, maar en complexe. En dat het gedrag van de PS dus ook eigenlijk alleen maar symptoom is.

Het blijkt ook dat ik altijd maar 2 "onderwerpen" onder mijn PTSS geschaard heb (pesten/misbruik) maar dat de gebeurtenissen thuis ook traumatisch waren en er ook onder vallen. En het dus allemaal veel ingewikkelder ligt ;(

Nu dus extra onderzoek naar C-PTSS (interview, testen, levensverhaal updaten en al mn trauma's op rijtje zetten, ook van thuissituatie dus).
En dan dus waarschijnlijk een intensieve traumabehandeling -O-

Inmiddels zijn we 13 jaar verder sinds ik voor het eerst hulp zocht voor mijn PTSS/depressie. Zou ik dan nu eindelijk wel bij de juiste laag zijn? :{
pi_181754091
Volgende week donderdag heb ik mijn eerste deel van het onderzoek C-PTSS. Dit is een interview waarvoor ik dus dat levensverhaal moet updaten en een traumalijst moet maken. Met die laatste ben ik de afgelopen dagen begonnen. Ik zit inmiddels al op meer dan 25 gebeurtenissen, en dat zijn vaak nog alleen de "overkoepelende" gebeurtenissen die ik benoem, en niet daar nog weer alle losse gebeurtenissen van ( bijvoorbeeld "misbruik periode X" is 1 ding, terwijl dat uit meerdere situaties bestond). Ik ben nu maar even gestopt omdat het wel erg confronterend werd om allemaal zo onder elkaar te zien staan -O-

Maar omdat ik tijdens veel gebeurtenissen ben gaan dissociëren heb ik bij veel gebeurtenissen op zich niet de "echte" emoties. Maar nu ik er zo mee bezig ben gaat alle spanning wel in mijn lichaam zitten. Ik loop sindskort ook bij een haptonoom, maar het lijkt echt net alsof ik blokken beton in mijn lichaam heb. Ik kon/kan amper lopen meer door alle spanning in mijn lichaam en had/heb overal pijn. Hebben jullie ook zoveel last van lichamelijke klachten door de (C-)PTSS?
Later in september/oktober heb ik nog 2 andere afspraken.
pi_181768645
Hestia wat heftig zeg!

Wat is C-PTSS? :@

Ik ga na mijn vakantie even wat uitgebreider reageren en ook een update geven.

Ik ga iig aan EMDR beginnen
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_181768667
Oeps had je eerdere bericht nog niet gelezen :@
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_181780905
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 11:12 schreef mascara-klodder het volgende:
Hestia wat heftig zeg!

Wat is C-PTSS? :@

Ik ga na mijn vakantie even wat uitgebreider reageren en ook een update geven.

Ik ga iig aan EMDR beginnen
Dankje :*
Het verschil met een gewone PTSS is:

-Er is sprake van afhankelijkheid van de dader.
-In de thuissituatie gebeurden dingen vaak stiekem en je kon er niet over praten.
-De ouders hadden veelal hun handen vol aan zichzelf en hadden weinig aandacht voor de kinderen. Hierdoor was het onmogelijk om over de ervaringen te praten.

De complexe PTSS heeft dus dezelfde symptomen als de PTSS, maar heeft daarnaast ook nog andere symptomen.

Fijne vakantie, hopelijk kun je er een beetje van genieten. En goed dat je met EMDR kunt beginnen :*
  zaterdag 8 september 2018 @ 21:51:26 #12
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_181781801
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 21:28 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Dankje :*
Het verschil met een gewone PTSS is:

-Er is sprake van afhankelijkheid van de dader.
-In de thuissituatie gebeurden dingen vaak stiekem en je kon er niet over praten.
-De ouders hadden veelal hun handen vol aan zichzelf en hadden weinig aandacht voor de kinderen. Hierdoor was het onmogelijk om over de ervaringen te praten.

De complexe PTSS heeft dus dezelfde symptomen als de PTSS, maar heeft daarnaast ook nog andere symptomen.

Dit is geen correcte informatie hoor.

Sterkte met je behandeling Hestia. Ik vind het vervelend voor je dat het zo gelopen is.
pi_181782499
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 21:51 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Dit is geen correcte informatie hoor.

Sterkte met je behandeling Hestia. Ik vind het vervelend voor je dat het zo gelopen is.
Huh wat klopt er niet dan? Ik heb dit uit deze blog overgenomen, maar die vrouw van het onderzoek noemde deze dingen o.a. ook als verschil.
Dankje :*
  zaterdag 8 september 2018 @ 22:37:31 #14
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_181783508
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 22:08 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Huh wat klopt er niet dan? Ik heb dit uit deze blog overgenomen, maar die vrouw van het onderzoek noemde deze dingen o.a. ook als verschil.
Dankje :*
Nou ja niet correct is misschien ook wat kort door de bocht. Sorry ik ben moe en ik vind dit eigenlijk een ingewikkeld topic. Maar het geeft alleen wat weer de opbouw van cptss. Terwijl het qua symptomen ook behoorlijk verschil maakt.
pi_182278981
Pfoe... Heftig weekje deze week.

Afgelopen week gebeurde er iets dat een stuk oud zeer triggerde en waar ik steeds verder in vastdraaide.

Kort samengevat is een goeie kennis van mij in de afgelopen maanden helemaal afgegleden richting alcoholisme, en afgelopen week heb ik dat even in zijn volledige lelijkheid mogen zien. Onbewust legde dat direct een link naar mijn moeder die heel mijn leven alcohol en gokproblemen heeft en dat triggerde een heleboel oud zeer. Bij mij zijn herbelevingen nooit heel concreet, maar de emoties van toen komen heel intens naarboven.

Gisteren liep ik helemaal vast toen bij m'n vrijwilligerswerk een nieuwe collega die haar plekje aan het veroveren is daarmee bij mij alle knopjes tegelijk indrukte.

Wat goed ging is dat ik m'n leidinggevende heb verteld dat ik volliep en kon vragen om een losse klus die ik tot 't einde kon doen. Die pikte dat meteen fijn op.

Vandaag prikte de therapeut er meteen doorheen en hielp me het stukje trauma dat opspeelde richting verwerking te duwen. En nu voel ik me vooral echt even intens verdrietig en emotioneel beurs.

Maar hopelijk dat dit stukje hierna niet meer zo heftig is. Nu tijd voor thee en m'n fluffy roze dekentje.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mevrouw_voor_jou op 02-10-2018 20:13:11 ]
  zaterdag 6 oktober 2018 @ 00:24:18 #16
480796 Josoca
26000 dagen
pi_182346011
Hoi allemaal,

Ik ben echt helemaal nieuw hier, maar ik ben hier beland toen ik op PTSS zocht. Omdat ik na lange tijd graag wilde weten hoe lotgenoten ermee omgaan. Ik ken jullie niet, maar wil jullie zo erg bedanken voor het delen van jullie verhalen. Het maakt dat ik nu ook steeds eerlijker durf te zijn naar mezelf en te accepteren dat ik nu eenmaal PTSS heb en daarmee moet dealen. Dat is zo'n enorme stap, nogmaals bedankt.

Wat ik mij verder afvroeg is wat voor medicatie jullie krijgen, als dat al zo is. Ik kan niet functioneren zonder.. Ik heb er best wat, waaronder benzodiazepines, antipsychotica en slaapmedicatie.. Ik ben er nogal afhankelijk van, plus blow ik ook nog wel wat. Ik lees overal dat het juist niet goed is om zulke medicatie te krijgen (en om te blowen waarschijnlijk, maar het maakt mij iets rustiger) als je PTSS hebt. Hoe zit dat dus bij jullie?
pi_182351114
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2018 00:24 schreef Josoca het volgende:
Hoi allemaal,

Ik ben echt helemaal nieuw hier, maar ik ben hier beland toen ik op PTSS zocht. Omdat ik na lange tijd graag wilde weten hoe lotgenoten ermee omgaan. Ik ken jullie niet, maar wil jullie zo erg bedanken voor het delen van jullie verhalen. Het maakt dat ik nu ook steeds eerlijker durf te zijn naar mezelf en te accepteren dat ik nu eenmaal PTSS heb en daarmee moet dealen. Dat is zo'n enorme stap, nogmaals bedankt.

Wat ik mij verder afvroeg is wat voor medicatie jullie krijgen, als dat al zo is. Ik kan niet functioneren zonder.. Ik heb er best wat, waaronder benzodiazepines, antipsychotica en slaapmedicatie.. Ik ben er nogal afhankelijk van, plus blow ik ook nog wel wat. Ik lees overal dat het juist niet goed is om zulke medicatie te krijgen (en om te blowen waarschijnlijk, maar het maakt mij iets rustiger) als je PTSS hebt. Hoe zit dat dus bij jullie?
Het is best een grote stap om te erkennen dat je ptss hebt. Goed bezig! Wordt je behandeld voor je trauma?

Zelf gebruik ik een lage dosis antidepressiva en af en toe oxazepam op de hele moeilijke momenten. Maar dat gebeurt steeds minder. Verder helpt mijn therapie veel om het allemaal tot rust te brengen.

Ik heb een complex trauma, dat betekent voor mij dat er niet 1 traumatische situatie is geweest maar heel veel, en mijn herbeleving voor ziet op emoties in plaats van specifieke herinneringen. Bij de therapie worden bepaalde types herinneringen herprogrammeerd, waardoor de verwerking op gang kan komen. Het is super heftig en intens maar het helpt wel goed.
  maandag 8 oktober 2018 @ 22:15:24 #18
480796 Josoca
26000 dagen
pi_182401161
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 oktober 2018 12:46 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Het is best een grote stap om te erkennen dat je ptss hebt. Goed bezig! Wordt je behandeld voor je trauma?

Zelf gebruik ik een lage dosis antidepressiva en af en toe oxazepam op de hele moeilijke momenten. Maar dat gebeurt steeds minder. Verder helpt mijn therapie veel om het allemaal tot rust te brengen.

Ik heb een complex trauma, dat betekent voor mij dat er niet 1 traumatische situatie is geweest maar heel veel, en mijn herbeleving voor ziet op emoties in plaats van specifieke herinneringen. Bij de therapie worden bepaalde types herinneringen herprogrammeerd, waardoor de verwerking op gang kan komen. Het is super heftig en intens maar het helpt wel goed.
Bedankt voor je reactie en super knap van je dat je daar al zo hard mee bezig bent! Ik denk dat ik dan ook de complexere variant hebt, hoewel dat mij niet expliciet gezegd is. Ik heb niet alleen veel last van angstaanvallen, nachtmerries en herbelevingen. De triggers zitten bij mij ook bij emoties (of emoties die er niet zijn/niet voelbaar). Ik krijg sinds juni intensieve behandeling voor mijn trauma's. Ik vind het heel zwaar en heb het idee dat er juist steeds meer naar boven komt, maar misschien is dat wel een proces..
pi_182431559
Ik kom even spieken op dit forum. Ook ik heb complexe ptss, heb hiervoor jarenlang diverse soorten medicatie gehad, zowel antidepressiva als antipsychotica, even uit mijn hoofd: amitriptyline, mirtazipine, oxazepam als slaapmiddel, seroquel, en meerdere die ik zo even niet weet. Het leek bij mij nooit echt te helpen, ik had vooral last van de bijwerkingen. Qua therapie heb ik emdr gehad, dat heeft iets geholpen maar vond ik ook te confronterend. Ik heb psychologische ondersteuning gehad middels gesprekken en haptonomie. Dat laatste hielp bijzonder goed om mijn grenzen te ontdekken en bij mijn gevoel te komen, maar uiteindelijk werd ik daar zo door overspoeld dat het in mijn geval leidde tot een zm poging. Niet iets wat ik zou aanraden dus zonder de juiste begeleiding ernaast ;)

Na mijn laatste zwangerschap vier maanden geleden ben ik opnieuw naar de huisarts gegaan omdat de klachten weer erger werden. Ik deed op dat moment niets (meer) aan de klachten en ben het verschuldigd richting mijn dochters om alles uit het leven te halen, in plaats van te accepteren dat ik het leven gewoon meestal niet zo leuk (meer) vind. Uiteindelijk is geconstateerd dat ik ook kamp met een dysthyme stoornis en heb ik nu AD gekregen in de vorm van SSRI, escitalopram. Ik merk dat ik iets meer rust heb ik mijn hoofd nu ik dit slik, maar het is helaas niet het wondermiddel waar ik op hoopte ;)

Ik heb mij in laten schrijven bij Max Ernst. Voorheen liep ik bij Dimence maar dat is wat lastig daar mijn vader daar werkzaam is. En die is kinda part of the problem, onder andere. Op dit moment sta ik nog op de wachtlijst, die is vrij lang, maar ik twijfel ook of ik het door wil zetten. Ik wacht de intake even af om te kijken wat ze mij kunnen bieden, maar eigenlijk sta ik helemaal niet te springen om psychologische ondersteuning. Ik vind het knap dat jij zo'n intensief traject bent aangegaan Josoca, respect voor jou! Bij mijzelf merk ik vooral angst voor het wat het teweeg brengt, ik ben een enorme opkropper en lach en wuif zaken meestal weg. Dat is enerzijds mijn valkuil, maar anderzijds ook mijn kracht zolang het mij lukt om zo door te gaan. Ik heb zelf de hoop dat ik voldoende gebaat ga zijn bij permanente medicatie en ik op die manier niet hoef te wroeten in wat is gebeurd en hoef te treuren om wat is geweest en had kunnen zijn.

Wel vind ik het heel mooi om te lezen hoe anderen gebaat kunnen zijn bij juist wel psychologische ondersteuning, zoals Mevrouw voor Jou. Ik hoop dat het jullie rust brengt en zorgt dat de pijn draaglijk wordt gemaakt, want volledig wegnemen zal in de meeste gevallen helaas niet mogelijk zijn.

Sterke voor jullie allen!
pi_182433459
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:15 schreef Josoca het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie en super knap van je dat je daar al zo hard mee bezig bent! Ik denk dat ik dan ook de complexere variant hebt, hoewel dat mij niet expliciet gezegd is. Ik heb niet alleen veel last van angstaanvallen, nachtmerries en herbelevingen. De triggers zitten bij mij ook bij emoties (of emoties die er niet zijn/niet voelbaar). Ik krijg sinds juni intensieve behandeling voor mijn trauma's. Ik vind het heel zwaar en heb het idee dat er juist steeds meer naar boven komt, maar misschien is dat wel een proces..
Bij mij zijn de triggers ook vaak oude emoties. En dat is heftig.
Ik heb een periode gehad dat situaties zo heftig konden voelen dat ik soort van 'uit' ging. Dan was ik er nog wel maar buiten mezelf, en voelde ik me meer een toeschouwer dan echt aanwezig. Dat is een manier van je psyche om je te beschermen als iets teveel wordt en dat neemt vanzelf af wanneer je steviger staat.

Dat het nu eerst zwaarder wordt hoort er ook bij denk ik. Zelf had ik dit ook, er kwam zoveel oud zeer naar boven en het verwerken ervan vond ik heel zwaar. Maar ik kan wel zeggen dat onderaan de streep het echt helpt.

Ik hoop dat het jou ook zo gaat helpen.
pi_182433739
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 14:01 schreef Schanu het volgende:
Ik kom even spieken op dit forum. Ook ik heb complexe ptss, heb hiervoor jarenlang diverse soorten medicatie gehad, zowel antidepressiva als antipsychotica, even uit mijn hoofd: amitriptyline, mirtazipine, oxazepam als slaapmiddel, seroquel, en meerdere die ik zo even niet weet. Het leek bij mij nooit echt te helpen, ik had vooral last van de bijwerkingen. Qua therapie heb ik emdr gehad, dat heeft iets geholpen maar vond ik ook te confronterend. Ik heb psychologische ondersteuning gehad middels gesprekken en haptonomie. Dat laatste hielp bijzonder goed om mijn grenzen te ontdekken en bij mijn gevoel te komen, maar uiteindelijk werd ik daar zo door overspoeld dat het in mijn geval leidde tot een zm poging. Niet iets wat ik zou aanraden dus zonder de juiste begeleiding ernaast ;)

Ik heb zelf een tijd haptotherapie gedaan, en mij hielp het ook goed weer bij m'n gevoel te komen maar gebeurde hetzelfde als bij jou. Ik werd overspoeld en heb een behoorlijke tijd aan benzo's gezeten om overeind te blijven tot ik adequate hulp erbij kreeg.

quote:
Na mijn laatste zwangerschap vier maanden geleden ben ik opnieuw naar de huisarts gegaan omdat de klachten weer erger werden. Ik deed op dat moment niets (meer) aan de klachten en ben het verschuldigd richting mijn dochters om alles uit het leven te halen, in plaats van te accepteren dat ik het leven gewoon meestal niet zo leuk (meer) vind. Uiteindelijk is geconstateerd dat ik ook kamp met een dysthyme stoornis en heb ik nu AD gekregen in de vorm van SSRI, escitalopram. Ik merk dat ik iets meer rust heb ik mijn hoofd nu ik dit slik, maar het is helaas niet het wondermiddel waar ik op hoopte ;)
Ik gebruik ook escitalopram. Het ondersteunt me precies genoeg om de behandeling aan te kunnen. Toen ik het een maand of twee slikte had ik wel echt zo'n moment dat 't voelde of er een wolkendek opentrok.

quote:
Ik heb mij in laten schrijven bij Max Ernst. Voorheen liep ik bij Dimence maar dat is wat lastig daar mijn vader daar werkzaam is. En die is kinda part of the problem, onder andere. Op dit moment sta ik nog op de wachtlijst, die is vrij lang, maar ik twijfel ook of ik het door wil zetten. Ik wacht de intake even af om te kijken wat ze mij kunnen bieden, maar eigenlijk sta ik helemaal niet te springen om psychologische ondersteuning. Ik vind het knap dat jij zo'n intensief traject bent aangegaan Josoca, respect voor jou! Bij mijzelf merk ik vooral angst voor het wat het teweeg brengt, ik ben een enorme opkropper en lach en wuif zaken meestal weg. Dat is enerzijds mijn valkuil, maar anderzijds ook mijn kracht zolang het mij lukt om zo door te gaan. Ik heb zelf de hoop dat ik voldoende gebaat ga zijn bij permanente medicatie en ik op die manier niet hoef te wroeten in wat is gebeurd en hoef te treuren om wat is geweest en had kunnen zijn.

Wel vind ik het heel mooi om te lezen hoe anderen gebaat kunnen zijn bij juist wel psychologische ondersteuning, zoals Mevrouw voor Jou. Ik hoop dat het jullie rust brengt en zorgt dat de pijn draaglijk wordt gemaakt, want volledig wegnemen zal in de meeste gevallen helaas niet mogelijk zijn.

Sterke voor jullie allen!
De angst die je noemt heb ik heel sterk gehad. Ik was vooral bang dat ik het niet aan zou kunnen, de emoties te heftig zouden zijn en de herinneringen (waarvan ik er een hoop kwijt was) te intens en te pijnlijk.

Ik heb denk ik een maand of drie van wekelijkse gesprekken nodig gehad voor ik mijn psycholoog genoeg vertrouwde om haar iets te vertellen dat een heel klein beetje in de richting van de narigheid kwam. En als ik mijn psycholoog mag geloven is het echt heel normaal dat je daar heel veel tijd voor nodig hebt, en hoef je ook niet alles te vertellen om alsnog baat bij de behandeling te kunnen hebben.

Kort samengevat: hoewel ik het volkomen snap als je liever alleen met medicatie verdergaat, zou ik een behandeling door een psycholoog niet direct afserveren.
pi_182434528
Bedankt voor je reactie Mevrouw voor jou!

Vervelend om te lezen dat de haptonomie bij jou ook zo'n extreme reactie opriep, echt een therapie waar je in bepaalde gevallen dus begeleiding bij moet krijgen om om te leren gaan met de gevolgen die het met zich meebrengt.

Fijn om te horen dat de escitalopram na twee maanden het gevoel gaf dat de wolken verdwenen. Ik slik het nu ongeveer 6 weken en merk wel iets verbetering, maar had gehoopt op meer. Ik vroeg mij al af of het te vroeg is om conclusies te trekken, en als ik het zo lees is dat het inderdaad misschien.

En je hebt gelijk, verwerking heeft heel veel tijd nodig en die moet je jezelf wel gunnen. Ook moet je er doorheen wil je dat het beter wordt, met als gevolg dat het eerst slechter zal moeten gaan. Ik merk echter dat ik steeds afhaak op dat moment, het lukt mij gewoon niet om door te zetten en ik vraag mij af of dat angst is en dus onmacht, of ergens onbewuste onwil omdat ik wel een beetje klaar ben met psychologen, psychiaters en crisisdiensten.

Ik ga bij de intake bij Max Ernst wel even kijken wat ze mij kunnen bieden, misschien kunnen ze met mij meedenken over een mogelijkheid tot psychische ondersteuning zonder dat ik er gelijk vol doorheen hoef. Dat we alleen het bovenste laagje water uit de emmer scheppen in plaats van deze meteen helemaal om te kiepen zeg maar. Ik vind nu, met twee hele jonge kinderen, in ieder geval niet het uitgelezen moment om dingen op te rakelen en te verwerken. Voor de toekomst hou ik die optie nog wel even open.
  woensdag 31 oktober 2018 @ 12:14:47 #23
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_182854229
Ik dacht/had de hoop dat ik nu wel van de PTSS klachten af was, maar ik merk nu het weer kouder wordt en sneller donker dat bepaalde 'oude kwaaltjes' weer de kop op steken. (Incident was twee jaar geleden ook rond deze periode)
Ben nu dus echt geforceerd bezig met de oefeningen die ik destijds bij mijn behandeling ook kreeg zodat het niet weer de overhand neemt, maar ik baal wel dat sommige klachten weer terugkeren nu.

Twijfel ook een beetje of ik alweer aan de bel moet trekken bij de huisarts/POH omdat ik verder wel gewoon volledig functioneer en de klachten beperkt blijven bij het angstige gevoel in het donker en wat argwaan naar vreemden in de buurt.
pi_182858173
Lastig Lastpost, maar ook herkenbaar. Ik merk dat ik ook kan reageren op omstandigheden waar ik verder geen invloed op heb (zoals seizoen inderdaad, dag/nacht, etc). Ik heb geaccepteerd dat dit er voor mij een beetje bijhoort, ik denk dat ik mijn hele leven zal kampen met de ups en downs die daarbij komen kijken. Maar juist door het te accepteren merk ik dat ik milder ben voor mijzelf en dat ik bepaalde emoties toesta om te voelen. Het mag er zijn. Er tegen vechten heb ik opgegeven omdat dat het enkel zwaarder maakte voor mij.

Het is heel persoonlijk en dus lastig om te reageren. Als jij het gevoel hebt dat het dieper/verder gaat dan jij aan kan, schroom dan niet om hulp in te schakelen. Je hoeft het niet alleen te doen, de hulp is er niet voor niets. Is dat voor jou (nog) een brug te ver omdat je je verder nog goed (genoeg) voelt, dan zou je kunnen proberen 'lief te zijn voor jezelf' en je angstige gevoel te accepteren. Dat kan soms al genoeg zijn om er wat meer rust in te vinden.
pi_182870880
quote:
17s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 12:14 schreef Lastpost het volgende:
Ik dacht/had de hoop dat ik nu wel van de PTSS klachten af was, maar ik merk nu het weer kouder wordt en sneller donker dat bepaalde 'oude kwaaltjes' weer de kop op steken. (Incident was twee jaar geleden ook rond deze periode)
Ben nu dus echt geforceerd bezig met de oefeningen die ik destijds bij mijn behandeling ook kreeg zodat het niet weer de overhand neemt, maar ik baal wel dat sommige klachten weer terugkeren nu.

Twijfel ook een beetje of ik alweer aan de bel moet trekken bij de huisarts/POH omdat ik verder wel gewoon volledig functioneer en de klachten beperkt blijven bij het angstige gevoel in het donker en wat argwaan naar vreemden in de buurt.
Het is de vraag hoeveel last jij ervaart en of je denkt dat je het zonder al teveel pijn zelf kunt oplossen.

Als je er ongelukkig van wordt, en het je niet lukt om er zelf gemakkelijker mee om te gaan dan zou ik zeker wat hulp vragen bij de huisarts/poh.

Sterkte ermee!
pi_182870993
Ik ben zelf weer wat stappen aan het maken en ik ben mijn psycholoog dankbaar dat ze me elke keer helpt om de vooruitgang te zien.

Een paar weken geleden ben ik een stukje rond de relatie met mijn moeder gaan verwerken. Mijn moeder had behoorlijke psychische problemen waardoor ik als kind het grotendeels zelf heb moeten redden. Daarnaast heb ik een soort redderscomplex naar mensen die vergelijkbare problemen hebben, en dat gaat natuurlijk nooit goed en zorgt vrijwel altijd voor rotsituaties.

Na een rescripting sessie kwam er veel los, momenteel ook veel verdriet om wat ik heb gemist. Ik voel me er erg kwetsbaar door en ben erg schrikachtig. Dat werkt door in mijn sociale leven. Ik ben even niet naar mijn vrijwilligerswerk geweest omdat het teveel is.

Positief is dat toen ik afgelopen week me lam schrok van mijn fwb die langskwam (ik schrik soms van mensen ook al weet ik dat ze eraan komen) hij er superlief op reageerde. Hij heeft me wel honderd knuffels gegeven om me te helpen te ontspannen. Dat is zo enorm fijn en hoewel ik het lastig vond lukte het me uiteindelijk wel.
  donderdag 1 november 2018 @ 09:54:12 #27
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_182871570
Het is vooral de angst dat de andere symptonen ook weer terug kunnen keren. Maandenlang totaal geen probleem gehad en weer volledig ontspannen buitenshuis en nu dus dit ineens.

Met alleen dit kan ik prima leven trouwens, maar het is dus vooral de angst dat het vermijdende gedrag er ook weer in kan sluipen en ik dan verval in oude patronen nu het juist zo goed gaat.

Denk dat ik het nog even aankijk, merk ik dat m'n gedrag en humeur ook weer in negatieve zin veranderd dan trek ik maar wéér aan de bel.
pi_182880978
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 09:54 schreef Lastpost het volgende:
Het is vooral de angst dat de andere symptonen ook weer terug kunnen keren. Maandenlang totaal geen probleem gehad en weer volledig ontspannen buitenshuis en nu dus dit ineens.

Met alleen dit kan ik prima leven trouwens, maar het is dus vooral de angst dat het vermijdende gedrag er ook weer in kan sluipen en ik dan verval in oude patronen nu het juist zo goed gaat.

Denk dat ik het nog even aankijk, merk ik dat m'n gedrag en humeur ook weer in negatieve zin veranderd dan trek ik maar wéér aan de bel.
Ik begrijp wel dat je dan even schrikt en bang bent dat 't weer terugkomt.

Had je eerder ook zo goed in de gaten wanneer 't minder goed ging?

Volgens mij pak je het echt heel goed aan. Nu je het doorhebt doe je meteen je oefeningen, je praat erover en bepaalt alvast voor jezelf op welk punt je hulp gaat zoeken.

Hoe het gaat lopen weet je natuurlijk niet, maar met deze aanpak denk ik dat je alles binnen je mogelijkheid doet om je klachten beheersbaar te houden.
pi_183098325
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 14:50 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Ik postte eerder veel in het depressie en angst topic, maar nu mijn depressie is opgeklaard en mijn angsten minder worden merk ik dat mijn psychische klachten vooral door de ptss komen.

Kort samengevat heb ik een lastige jeugd gehad, mijn ouders waren niet in staat om de opvoeding goed te doen wat resulteerde in langdurige verwaarlozing en mishandeling. Bij mij gaan de herbelevingen op emotie ipv op gebeurtenis, alsin ik beleef niet een herinnering opnieuw maar wel de emoties die ik in bepaalde situaties voelde.

Ik zit hiervoor sinds vorig jaar september in therapie en heb al wat stappen gemaakt. Zo schrik ik me niet meer steeds lam als iemand me onverwacht aanraakt. Maar ook zijn mijn emoties minder heftig als iemand een gevoelig punt triggert.

Waar ik nog best mee worstel is met sociaal contact. Ik vind het heel moeilijk om om te gaan met onrechtvaardigheid, zeker als dat om mensen gaat binnen mijn vriendenkring.

Ook vind ik het lastig om mensen dichtbij te laten komen, een stukje in mij voelt een soort intense walging van mensen, terwijl een ander stukje het juist heel leuk vind om contact te maken en ik ook echt wel graag onder de mensen ben. Het is er allebei tegelijk, en ik ben er nog niet helemaal achter wat er achter die walging zit. Gaat nog wel komen. Ik heb een fijne psycholoog die me echt goed helpt om van de gefragmenteerde puinzooi die ik was weer een geheel te maken.
Wat fijn dat de hulp je zoveel oplevert :)
Verder lees ik een en al herkenning in jouw post, wat mij raakte
Ik vind zin en waarden in mijn leven en ik wens niet genezen te worden van mijzelf.
Schenk mij de waardigheid om me te ontmoeten zoals ik ben.
Erken dat wij beiden even vreemd voor elkaar zijn.
Dat mijn bestaansrecht niet zomaar een beschadigde versie is van die van jou.
pi_183811140
Ik had vandaag uitslag van mn onderzoek en C-PTSS is nu officieel vastgesteld ipv "gewone" PTSS. Dus opnieuw een traumaverwerkingsbehandeling doen. Ik heb zelf alleen ervaring met EMDR en gewone Exposure. Maar er zijn nog meer varianten zoals Narratieve Exposure en Rescripting. Zijn er hier mensen die zo'n andere vorm gedaan hebben?

Ik moet nu dus samen met mn hoofdbehandelaar gaan kijken wat ik dus wil gaan doen (kan ook een combinatie zijn), dus ga me maar in die andere vormen inlezen, maar ben ook benieuwd naar ervaringen. Mag ook via PM.
pi_183813071
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 17:14 schreef _Hestia_ het volgende:
Ik had vandaag uitslag van mn onderzoek en C-PTSS is nu officieel vastgesteld ipv "gewone" PTSS. Dus opnieuw een traumaverwerkingsbehandeling doen. Ik heb zelf alleen ervaring met EMDR en gewone Exposure. Maar er zijn nog meer varianten zoals Narratieve Exposure en Rescripting. Zijn er hier mensen die zo'n andere vorm gedaan hebben?

Ik moet nu dus samen met mn hoofdbehandelaar gaan kijken wat ik dus wil gaan doen (kan ook een combinatie zijn), dus ga me maar in die andere vormen inlezen, maar ben ook benieuwd naar ervaringen. Mag ook via PM.
Ik heb een paar keer rescripting gedaan. Ik zal proberen kort te omschrijven hoe het bij mij ging.

Het begon beide keren nadat ik was vastgelopen een situatie in het heden die emoties uit het verleden weer volledig deed herleven.

We begonnen met een ontspanningsoefening waarbij ik in gedachten naar een hele fijne plek ging. De psycholoog vroeg me die te omschrijven, wat ik deed, en daar raakte ik heel ontspannen van.

Vervolgens keken we naar de situatie die aan de hand was, en vroeg ze me om een herinnering uit het verleden op te graven die de sterke gevoelens bij de huidige situatie veroorzaakt.

Ze vroeg me de situatie te beschrijven, hoe alles eruitziet, wat er gebeurt en wat het allemaal met me doet. Op een manier herbeleefde ik het weer en dat was erg heftig. Daarna opnieuw, maar op de momenten dat er dingen gebeurden die voor mij traumatisch waren stapte de psycholoog in de situatie. Ze vroeg me wat ik nodig had op dat moment, en beschreef hoe ze me dat gaf.

Als het 'voorbij' was haalde ze me er heel rustig weer uit. Duurde ook altijd even. Maar het resultaat is dat ik nu een aantal sterkere herinneringen die anders lopen dat de originele herinneringen heb. Zo herinner ik me daadwerkelijk dat zij voor mij opkwam in een situatie.

Het resultaat is op twee vlakken iig. 1. Ik heb een minder nare herinnering. 2. Het bracht de verwerking op gang. Het heeft mij veel geholpen.
pi_183876004
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 18:29 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Ik heb een paar keer rescripting gedaan. Ik zal proberen kort te omschrijven hoe het bij mij ging.

Het begon beide keren nadat ik was vastgelopen een situatie in het heden die emoties uit het verleden weer volledig deed herleven.

We begonnen met een ontspanningsoefening waarbij ik in gedachten naar een hele fijne plek ging. De psycholoog vroeg me die te omschrijven, wat ik deed, en daar raakte ik heel ontspannen van.

Vervolgens keken we naar de situatie die aan de hand was, en vroeg ze me om een herinnering uit het verleden op te graven die de sterke gevoelens bij de huidige situatie veroorzaakt.

Ze vroeg me de situatie te beschrijven, hoe alles eruitziet, wat er gebeurt en wat het allemaal met me doet. Op een manier herbeleefde ik het weer en dat was erg heftig. Daarna opnieuw, maar op de momenten dat er dingen gebeurden die voor mij traumatisch waren stapte de psycholoog in de situatie. Ze vroeg me wat ik nodig had op dat moment, en beschreef hoe ze me dat gaf.

Als het 'voorbij' was haalde ze me er heel rustig weer uit. Duurde ook altijd even. Maar het resultaat is dat ik nu een aantal sterkere herinneringen die anders lopen dat de originele herinneringen heb. Zo herinner ik me daadwerkelijk dat zij voor mij opkwam in een situatie.

Het resultaat is op twee vlakken iig. 1. Ik heb een minder nare herinnering. 2. Het bracht de verwerking op gang. Het heeft mij veel geholpen.
Dankjewel voor je heldere uitleg! Fijn dat het voor jou zo goed geholpen heeft. Wat ik me nog afvraag: Is het dan altijd zo dat het gerescript wordt met dat de psycholoog in beeld komt en je geeft wat je nodig heeft, of kan zij zich dan ook "inleven" in een ander persoon.

Stel dat bij een gebeurtenis familielid A iets doet en familielid B niet voor jou opkomt/het laat gebeuren. Kun je het dan ook rescripten dat familielid B zorgt voor wat je nodig hebt op dat moment? Hoop dat je snapt wat ik bedoel.
pi_183883517
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 december 2018 15:09 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Dankjewel voor je heldere uitleg! Fijn dat het voor jou zo goed geholpen heeft. Wat ik me nog afvraag: Is het dan altijd zo dat het gerescript wordt met dat de psycholoog in beeld komt en je geeft wat je nodig heeft, of kan zij zich dan ook "inleven" in een ander persoon.

Stel dat bij een gebeurtenis familielid A iets doet en familielid B niet voor jou opkomt/het laat gebeuren. Kun je het dan ook rescripten dat familielid B zorgt voor wat je nodig hebt op dat moment? Hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Ik weet niet of dat mogelijk is.
Bij mij is dat niet gebeurd. Ik had zelf trouwens wel soort van de leiding over hoe het verhaal liep. Alsin, de psycholoog was alleen zichzelf, het was mijn op herinneringen gebaseerde fantasie die bepaalde hoe anderen reageerden.

Zo kwam het voor dat zij in een situatie waar mij iets naars gebeurde er tussen ging staan en voor mij opkwam. Ik herbeleefde het vanuit mijn herinnering en omschreef haar wat er gebeurde, hoe de agressor reageerde naar mij, en op haar aanwezigheid, wat het met mij deed. En zij wist best goed aan te voelen hoe en wat zij kon doen om de narigheid te stoppen. Maar het was een interventie door haar. Niet dat bijvoorbeeld iemand eerst iets naars deed, dan ineens iets leuks. Dat niet.

In jouw voorbeeld zou zij als persoon c tegen a kunnen zeggen 'zeg, doe eens een normaal, laat.. met rust. En tegen b, vind je het normaal om daar niks mee te doen? En om dan de ik persoon in de herinnering te troosten, of even bij te staan.
pi_184323999
Dankjewel voor je uitleg nog MvJ! Sorry dacht dat ik allang gereageerd had maar blijkbaar niet :@

Vanmiddag gesprek gehad en ze hadden me vanochtend ook in het team besproken. Ze denken dat die Narratieve Exposure Therapie (NET) het meest passend is voor me, ook naar aanleiding van een ander onderzoek. Mijn voorkeur ging daar zelf ook wel naar uit.

Voordelen zijn dan nl dat het een verbale therapie is en je er 1 verhaal van maakt ipv beeld voor beeld alles gaat bekijken zoals bij EMDR/Rescripting.

Er staat dus geen vaste tijdsduur voor, ligt eraan hoeveel gebeurtenissen je hebt. En dat zijn dus zowel negatieve als positieve gebeurtenissen, wat mij ook wel fijn lijkt. Dat je niet alleen maar met trauma's bezig bent maar een compleet verhaal maakt.

Er is wel een wachtlijst, maar ze kunnen niet zeggen hoe lang die is. Dus dat is nog even afwachten. Maar ik zit voorlopig nog in die ACT-groep, dus dat scheelt.

Iig wel fijn om nu iets meer duidelijkheid te hebben over het hoe en wat. Het is echt iets totaal nieuws voor me, maar dat is misschien ook wel juist goed omdat ik al zoveel gehad heb.
pi_186027789
Hoe is het met jullie?
Na 3 maanden wachten werd ik net gebeld dat ik 26 april kennismakingsgesprek heb voor die Narratieve Exposure Therapie en dat ik dan vanaf woensdag 8 mei elke week op woensdagmiddag een sessie heb ^O^

Wel fijn om gewoon een vaste tijd te hebben. En niet net voor het weekend begint. Want uit ervaring weet ik dat traumatherapie een hoop los kan maken en dan is het makkelijker als je naar de instelling zelf kunt bellen evt op do/vr ipv dat je moeilijk moet doen via de HAP in het weekend. Nu ik echt een datum heb vind ik het wel weer spannend hoor. Hoop echt dat dit me weer verder op weg gaat helpen.
  vrijdag 5 april 2019 @ 11:26:27 #36
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_186046855
Over twee weken heb ik mijn laatste gesprek bij de psycholoog. Ze heeft mij enorm geholpen om het verleden tot rust te brengen en ik denk dat ik hetprima kan zonder hulp.

Ik heb vrijwel geen last meer van de ptss klachten. Het enige dat nog wel eens lastig is is de emotieregulatie maar dat lukt elke keer beter en mijn emoties zijn al lang niet meer zo intens als ze geweest zijn.
pi_186048073
Fijn dat het zo goed gaat Mvj en dat je gaat afsluiten bij je psych ^O^
pi_186078270
Ik ben ingestort. Ik heb niks en niemand meer. Ik moet breken met mijn moeder, omdat ze mijn vader maar niet los kan laten. Terwijl mijn vader mij geestelijk helemaal kapot heeft gemaakt. Ik ben hier non-stop aan het janken.

Niemand geloofde mij wat betreft mijn vader. Tenminste, degenen die mij serieus nemen, kennen hem niet. Daarom blijft het ook onzeker voor me of ik het niet gewoon zit te overdrijven, dat hij niks fout heeft gedaan en ik dus gewoon een lul ben.

Ik heb iemand een filmpje laten zien waar mijn vader opstaat. Ze heeft psychologie gestudeerd en kon uit de lichaamstaal van mijn vader helemaal aflezen dat mijn verhalen kloppen. Dat hij dominant is, dat hij heel erg bezig is met hoe hij op anderen overkomt (houdt wijnglas correct vast) en zelfs dat zijn zus die hem in eerste instantie helemaal lijkt te adoreren eigenlijk bang is voor hem.

Dus hetgene wat ik zeg, is dus niet verzonnen....

Ik heb geen vrienden, want ik kan ze niet toelaten omdat ik mij schaam. Mijn hele ontwikkeling is gestagneerd. Ik ben in alles vastgelopen. Al op mijn 17e ben ik op zoek naar hulp om hieruit te komen, maar het gevolg is dat ik in een negatieve spiraal terechtkwam. Iedereen zegt dat ik een leuke gast ben en dat ik mezelf moet accepteren. Maar ze dringen me wel een leventje op dat ik op de sociale werkplaats aan dagbesteding moet doen. Waarom komt het niemand op dat ik ook een rijk sociaal leven wil en alles gezien in het leven wil hebben?

Ik heb twee jarenlange intensieve behandelingen gehad, maar wel allebei met niet correcte diagnose. Ik had mij een paar jaar geleden op ADHD laten testen - wat ik volgens de eerdere behandelingen totaal niet had - en ik bleek inderdaad ADHD te hebben. Sindsdien begin ik erachter te komen wie ik nou eigenlijk ben. En dat het beeld wat andere mensen mij opdrongen hoe ze mij zien niet klopt.

Echter met ADHD + dit krijg ik niks van de grond. De maatschappelijke hulp die ik kreeg, leidde tot niks.

Ik volg nu groepstherapie, maar ik ben verliefd geworden op iemand wat zeer waarschijnlijk niet wederzijds is. Hoewel ik pik de signalen wel bij hem op. En wat mijn vader betreft kan ik aan hem zien dat hij hetzelfde heeft meegemaakt als ik. Hij zocht eerst toenadering tot mij, maar nou reageert hij niet meer.

Mijn groepstherapie is afgelopen denk ik. Ik heb het opgebiecht aan mijn psych. Ik stelde voor dat er een gesprek komt met hem erbij, maar ik ga er al vanuit dat hij niet komt.
pi_188258099
Ik heb ook PTTS in combinatie met borderline.
Ik heb last paniekaanvallen en van een stem in mijn hoofd, die stem is van een overleden ex vriendin die zelfmoord heeft gepleegd.
Zij geeft mij opdrachten die destructief zijn, dan moet je denken aan overdosis medicatie, automutilatie en springen van gebouwen en voor voertuigen.
Ik heb deze niet allemaal uitgevoerd anders zou ik dit niet meer tikken maar er zijn er wel wat uitgevoerd.
Ik slik medicatie, topimiraat citalopram Seroquel en zo nodig oxaxepam
De bedoeling is dat ik zo stabiel mogelijk leef, elke instabiliteit maken de stemmen erger, dat heb je niet altijd in de hand.
Een goed dag en nacht ritme en eetpatroon zijn belangrijk.
Mijn borderline verstoort dat soms, verslavingsgedrag wat ik al beter in de hand heb schopt soms de boel in de war.
Afspraken zijn er gemaakt dat er bij voldoende stabiliteit een emdr behandeling komt.
De stem is best zwaar ze is er elke dag elk uur
pi_188806396
@PabstBlueRibbon, we zijn inmiddels bijna een half jaar verder, hoe gaat het nu met jou na je post van april?

Wat rot @Bottendaal dat je zoveel last van die stem hebt en dat ze zulke destructieve opdrachten heeft. Lijkt me idd goed dat je die afspraken hebt gemaakt, maar het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan om je er ook echt aan te houden, helemaal in combi met je Borderline en verslavingsgedrag. Ik hoop voor je dat je snel wat stabieler bent en aan de EMDR kunt beginnen. Succes en sterkte!

Ik dacht dus dat ik vanaf mei al elke week een sessie NET zou krijgen, maar dat liep even anders. Ik ben wel begonnen bij de therapeute, maar de eerste maanden zijn we vooral druk bezig geweest met voorbereidingen op de therapie zelf. Dus een vertrouwensrelatie opbouwen, mn sociale netwerk in kaart brengen waar ik steun kan vragen, een signaleringsplan maken, meer informatie over de therapie krijgen, nachtmerrie-/herbelevingtraining etc.

Nu was ze 3 weken op vakantie, maar vandaag weer terug. En nu heeft ze het vertrouwen dat ik de therapie aan ga kunnen, dus vanaf volgende week gaan we echt inhoudelijk met de NET beginnen ^O^
Dus ik ben echt heel benieuwd hoe het dan gaat en of het me lukt om ook dan met zo'n intensieve traumabehandeling om stabiel te blijven. Maar ik heb me ook aangemeld voor een WRAP-cursus dus dat gaat daar hopelijk ook bij helpen.
pi_193258206
Hier gaat het top :) De scherpe randen van mijn trauma’s zijn eraf en sta positief in het leven. Ik weet beter met mijn trauma’s om te gaan dan eerst en heb meer de regie over mijn leven gekregen.

Als quote voor anderen hier die mij persoonlijk enorm heeft geholpen is: Laat je energie niet stelen door negatieve mensen en ervaringen. Als je je energie laat stelen door hen, dan hebben zij die slechte mensen en ervaringen gewonnen. Laat deze gedachte ervoor zorgen dat jullie meer kracht om jullie trauma’s en alles te overwinnen. Want als je uit déze shit komt, ben je bijna onverslaanbaar omdat je dan met héél veel tegenslagen beter zult kunnen omgaan. Zo voel ik mij ook. Onverslaanbaar en alsof alles alleen maar beter kan gaan. Ben wel bewust dat er nog tegenslagen gaan komen, maar ik omarm ze.

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je kan niet meer doen dan knokken en je best doen. En geef never de hoop op. Ook niet als je een terugval hebt gehad. Na iedere terugval en weer opstaan leer je...Jullie zijn sterker dan jullie denken en hoop dat jullie net als ik erbovenop komen!
<3 :*

Ik had trouwens cptss, dissociatieve stoornis en ook de diagnose autisme wat laatstgenoemde nog weleens een probleem vormt in dagelijks leven. Maar met alles kan ik inmiddels veel beter omgaan :)
pi_193285301
@Medusa666 wat onwijs fijn om te lezen dat het bij jou zo top gaat, je er beter mee om kunt gaan en je weer regie over je leven ervaart. Lijkt me heel veel rust geven ^O^
En een erg mooie quote waar je het over hebt, maar wel makkelijker gezegd dan gedaan idd.

In mijn vorige post hierboven zou ik de week erna met de NET-therapie beginnen. Inmiddels zijn we een hele tijd verder en is er een heleboel gebeurd in de tussentijd.
In het begin van de therapie ging het nog wel goed, maar dat kwam omdat ik toen de situaties uit mn echt jonge jaren behandelde en daar wist ik niet alles meer zo gedetailleerd van als van de situaties waar ik ouder ben. Toen we meer richting die leeftijd gingen ( 8-9 jaar) werd de therapie opeens veel heftiger en kwam er veel meer los natuurlijk. Helaas kon ik hier toch nog niet constructief mee omgaan en ben ik in een hele grote destructieve valkuil getrapt om met die emoties om te gaan. Ben er wel vrij snel eerlijk over geweest en toen is besloten dat ik naast de NET ook de VERS-training zou gaan doen om dus wel te leren hoe ik er op een constructieve manier mee om kan gaan.

De NET zelf kon ik desondanks wel gewoon mee doorgaan, alleen kwam er vanaf de Kerstvakantie de klad in. Eerst kreeg ik zelf een ongeluk waardoor ik een paar keer niet kon, daarna viel mn therapeute en was ze 5 weken uitgeschakeld en toen we net weer waren begonnen kwam de Corona-crisis en kreeg mijn therapeute zelf ook Corona. Dus heb ik weer bijna 2 maanden geen face to face therapie gehad en alleen via beeldbellen gesprekjes over hoe het in het hier en nu ging. Maar NET via beeldbellen dat zag ik echt niet zitten, dus dat lag weer stil. Nu sinds 2 weken heb ik wel weer face to face therapie en hebben we het weer opgepakt. En de VERS-training is nu via Zoom. Maar al met al ben ik dus nog niet heel erg ver gekomen met de therapie al die tijd.

En ik blokkeer ook nog heel vaak tijdens een sessie, dat ik het wegdruk en niet bij mijn gevoel kom maar heel erg in mijn hoofd blijf zitten. Nu had ze daar van de week nadat het weer niet lekker ging een experiment voor bedacht toen de sessie bijna was afgelopen. Om beter bij mijn gevoel te kunnen komen moest ik dezelfde houding aannemen als de situatie waar we het over hadden. Dus in het geval van angst bijvoorbeeld mezelf klein maken op de stoel, benen optrekken, armen eromheen, hoofd ertussen. En door me zo weer meer in de situatie te verplaatsen van vroeger kwam het gevoel idd ook meer terug. Dus ook al voelt het misschien vreemd, nou kan ik dus tijdens een sessie bijvoorbeeld op de grond in foetushouding onder een dekentje gaan liggen als het over een verdrietige situatie gaat, of mezelf onder haar bureau "verstoppen" als ik dat vroeger deed uit angst etc. Dus hopelijk werkt dit experiment om de boel nog beter te kunnen verwerken.

En het zou wel fijn zijn als we nu in een flow komen en gewoon elke weer een sessie hebben en er niet steeds sessies uitvallen door omstandigheden. Want als je elke week een sessie hebt dan zie je ook sneller patronen tussen gebeurtenissen bijvoorbeeld. Maar goed, ik ben nu dus nog maar bij de leeftijd van 10-11 jaar zo'n beetje en ik ben 33, dus ik heb nog wel een lange weg te gaan. Maar hopelijk gaat die weg nu wel weer wat meer omhoog en lukt het me om de dingen die ik bij de VERS leer ook toe te passen en lukt het beter om niet te doen wat ik nu doe om ermee om te gaan. Dus ik moet nog hard aan het werk voor ik zo ver als jij ben @Medusa666 . Maar ik geef de moed niet op iig!
pi_193756130
Zelf vorige week erachter gekomen dat ik toch wel last heb van PTSS waarschijnlijk, bij mijn diagnosticering hebben ze dit wel genoemd in maart alleen ik dacht er eigenlijk geen last van te hebben..

Maar zodra mijn partner zijn stem verheft of schreeuwt uit onmacht of omdat hij boos is word ik zo gigantisch bang en word ik echt heel gemeen en trek ik een gigantische muur op en valt er dus ook niet meer te praten met mij en dit kan een half uur tot een dag duren.. Ook dacht ik dat mijn partner vorige week zei dat hij me van de fiets af wilde trappen, maar hij heeft dit helemaal niet gezegd, schijnt dus ook te kunnen als je in de top van je emotie zit..

Ik krijg alleen geen flashbacks o.i.d. dus ik dacht altijd dat dit geen PTSS kon zijn..

Ik moet dit nog bij de psychiater wegleggen, maar mijn medecursisten en behandelaar in mijn therapiegroep zeiden al wel dat dit goed mogelijk is..

Iemand die dit herkend?
  vrijdag 26 juni 2020 @ 10:49:48 #44
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_193797602
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:30 schreef Me-Myself-And-I-1985 het volgende:
Zelf vorige week erachter gekomen dat ik toch wel last heb van PTSS waarschijnlijk, bij mijn diagnosticering hebben ze dit wel genoemd in maart alleen ik dacht er eigenlijk geen last van te hebben..

Maar zodra mijn partner zijn stem verheft of schreeuwt uit onmacht of omdat hij boos is word ik zo gigantisch bang en word ik echt heel gemeen en trek ik een gigantische muur op en valt er dus ook niet meer te praten met mij en dit kan een half uur tot een dag duren.. Ook dacht ik dat mijn partner vorige week zei dat hij me van de fiets af wilde trappen, maar hij heeft dit helemaal niet gezegd, schijnt dus ook te kunnen als je in de top van je emotie zit..

Ik krijg alleen geen flashbacks o.i.d. dus ik dacht altijd dat dit geen PTSS kon zijn..

Ik moet dit nog bij de psychiater wegleggen, maar mijn medecursisten en behandelaar in mijn therapiegroep zeiden al wel dat dit goed mogelijk is..

Iemand die dit herkend?
Niet iedereen met ptss heeft flashbacks. En flashbacks kunnen ook op een andere dan de 'er speelt zich een film af' manier. Het kan ook voorkomen dat je de emoties die je bij een bepaalde situatie had herbeleeft.

Dan raakt de huidige situatie iets dat je onbewust herinnert aan een traumatische eerdere situatie en komen alle emoties die daarbij speelden opnieuw naarboven.

Dat is ook waarom mensen met ptss op schijnbaar kleine dingen ineens extreem emotioneel lijken te reageren, ze beleven dan de emoties van hun trauma helemaal opnieuw.

Ik heb daar zelf veel last van gehad, en vond het ook echt moeilijk omdat ik terwijl 't gebeurde doorhad dat mijn reactie extreem was, maar 't niet kon stoppen.
pi_193800029
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 10:49 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Niet iedereen met ptss heeft flashbacks. En flashbacks kunnen ook op een andere dan de 'er speelt zich een film af' manier. Het kan ook voorkomen dat je de emoties die je bij een bepaalde situatie had herbeleeft.

Dan raakt de huidige situatie iets dat je onbewust herinnert aan een traumatische eerdere situatie en komen alle emoties die daarbij speelden opnieuw naarboven.

Dat is ook waarom mensen met ptss op schijnbaar kleine dingen ineens extreem emotioneel lijken te reageren, ze beleven dan de emoties van hun trauma helemaal opnieuw.

Ik heb daar zelf veel last van gehad, en vond het ook echt moeilijk omdat ik terwijl 't gebeurde doorhad dat mijn reactie extreem was, maar 't niet kon stoppen.
Dankjewel, heb maandag weer een gesprek met mijn coach/psychiater dus dan zullen we het er ongetwijfeld over gaan hebben..

Mijn vriend houd al zo ontzettend veel rekening met mij, maar hij moet wel gewoon zijn stem kunnen verheffen als hij boos is..

Nu zijn er inderdaad nog wel een aantal situaties te bedenken waarbij ik compleet dicht sloeg en verstijfde dus dat ga ik zeker aangeven..
pi_197266816
Benieuwd hoe het hier met jullie gaat. :)
-nee-
pi_197350667
quote:
14s.gif Op donderdag 7 januari 2021 14:39 schreef Marsenal het volgende:
Benieuwd hoe het hier met jullie gaat. :)
Met mij gaat het best goed!
Zo'n anderhalf jaar geleden heb ik de therapie afgerond. Natuurlijk had het nog best lang nawerking. Het heeft mij geholpen om de ptss niet meer mijn leven te laten bepalen.

Grappig genoeg merk ik het vooral in casual gesprekken, als mensen over hun ouders praten, of over vroeger dat bij niet per definitie een gevoelig plekje raakt.

Alle heftige klachten zijn dus heel goed weggetrokken. Waar ik er wel soms nog last van krijg is in situaties waarin ik me niet goed gehoord voel. Dan kan ik emotioneel nog steeds wel sterk reageren. Daar staat tegenover dat ik het herken, en dan zelf dat stukje oud zeer voorzichtig tot rust kan brengen waarna ik dan weer constructief aan de slag kan.

Momenteel merk ik dat de coronamaatregelen me wel wat op de zenuwen werken, het niet hebben van controle op de situatie vind ik best wel spannend en daardoor ben ik soms wat sneller uit mijn doen.

Maar wat ben ik blij dat mijn leven niet meer zo beheerst wordt door het verleden. 😁
pi_204045676
Toch maar even dit topic kicken.
Ben in behandeling voor ptss. Heb trauma van een erg langdurige periode (20 jaar) en krijg hierdoor NET therapie.
Het is enorm heftig. Het maken van die tijdlijn koste überhaupt al 5 uur en nog ben ik nog van alles vergeten.
Het helpt ook niet dat mijn familie mij niet echt steunt. Voel mij nogal depressief de laatste tijd. Vraag me af of het ooit wel goed komt en of ik hier goed aan doe. Heb ook last van nachtmerries en slecht slapen.
Twiddel
pi_204050354
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 07:14 schreef summer2bird het volgende:
Toch maar even dit topic kicken.
Ben in behandeling voor ptss. Heb trauma van een erg langdurige periode (20 jaar) en krijg hierdoor NET therapie.
Het is enorm heftig. Het maken van die tijdlijn koste überhaupt al 5 uur en nog ben ik nog van alles vergeten.
Het helpt ook niet dat mijn familie mij niet echt steunt. Voel mij nogal depressief de laatste tijd. Vraag me af of het ooit wel goed komt en of ik hier goed aan doe. Heb ook last van nachtmerries en slecht slapen.
Goed dat je nu behandeling krijgt voor je ptss meis! En ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat NET echt heel goed werkt bij langdurige en vroegkinderlijke trauma's en als je heel veel verschillende trauma's hebt.

Ik ben namelijk zelf volgende week klaar met mijn NET-behanding 💪
Ik heb er totaal wel 2.5 jaar over gedaan door verschillende omstandigheden (corona, overlijden van m'n vader, uitval therapeute) waardoor het veel langer heeft geduurd dan gepland.

Het is echt ontzettend heftig idd en alles opnieuw tot in detail vertellen en opnieuw voelen is heel zwaar. Maar het heeft mij echt heel erg geholpen met het verwerken, ik heb heel veel inzicht gekregen in patronen en daardoor ook nieuw gedrag geleerd.
De PTSS -klachten zullen vooral na de sessies echt nog wel blijven helaas. Maar het wordt echt beter!

Alleen wel erg rot dat je geen steun hebt. De eerste tijd had ik dat ook niet, maar ik heb nu sinds bijna 2 jaar een vriend die me ontzettend goed steunt. Dus dat scheelt echt enorm *;
Maar dapper dat je het aangaat en ik hoop echt dat je een fijne therapeut hebt bij wie je je veilig voelt en waarmee je dit traject kunt aangaan. Heel veel succes en sterkte iig 😘

Ik moet dus nog 1 sessie waarin ze mijn laatste 2 trauma's nog moet voorlezen van het levensverhaal wat ze met al die sessies heeft gemaakt. En dan zit het er voor mij eindelijk op en ben ik gelukkig een heel stuk verder dan 2.5 jaar geleden 👍

[ Bericht 0% gewijzigd door _Hestia_ op 12-03-2022 15:42:52 ]
pi_204053426
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 15:37 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]
Goed dat je nu behandeling krijgt voor je ptss meis! En ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat NET echt heel goed werkt bij langdurige en vroegkinderlijke trauma's en als je heel veel verschillende trauma's hebt.

Ik ben namelijk zelf volgende week klaar met mijn NET-behanding 💪
Ik heb er totaal wel 2.5 jaar over gedaan door verschillende omstandigheden (corona, overlijden van m'n vader, uitval therapeute) waardoor het veel langer heeft geduurd dan gepland.

Het is echt ontzettend heftig idd en alles opnieuw tot in detail vertellen en opnieuw voelen is heel zwaar. Maar het heeft mij echt heel erg geholpen met het verwerken, ik heb heel veel inzicht gekregen in patronen en daardoor ook nieuw gedrag geleerd.
De PTSS -klachten zullen vooral na de sessies echt nog wel blijven helaas. Maar het wordt echt beter!

Alleen wel erg rot dat je geen steun hebt. De eerste tijd had ik dat ook niet, maar ik heb nu sinds bijna 2 jaar een vriend die me ontzettend goed steunt. Dus dat scheelt echt enorm *;
Maar dapper dat je het aangaat en ik hoop echt dat je een fijne therapeut hebt bij wie je je veilig voelt en waarmee je dit traject kunt aangaan. Heel veel succes en sterkte iig 😘

Ik moet dus nog 1 sessie waarin ze mijn laatste 2 trauma's nog moet voorlezen van het levensverhaal wat ze met al die sessies heeft gemaakt. En dan zit het er voor mij eindelijk op en ben ik gelukkig een heel stuk verder dan 2.5 jaar geleden 👍
Dankje voor je reactie :*
2.5 jaar behandeling is wel lang hoor :o Maar als het het waard is heb ik het er graag voor over :)
Wat fijn voor je dat het er voor jou al op zit. Je reactie maakt dat ik me wel wat beter voel over die therapie :)

Het is soms best lastig dat ik wel al sinds mijn 7e al in de psychiatrie rond loop maar nu pas echte behandeling krijg voor mijn klachten. Het meest van mijn problematiek komt van mijn trauma af. Ben erg blij dat ik nu ook op een plek woon waar ik zo goed begeleid word dat ik dit voor het eerst in mijn leven durf aan te pakken.
Dat mijn familie mij niet steunt wist ik eigenlijk vanaf het begin al. Het is moeilijk maar het is niet anders.
Ik heb gelukkig wel een geweldige therapeute, en geweldige begeleiding thuis, dus dat is erg fijn.

Vandaag mijzelf even uit mijn appartement gesleept om te gaan lunchen in een cafeetje. Daarna voelde ik me al een stuk beter :)
Twiddel
pi_204057022
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 19:56 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Dankje voor je reactie :*
2.5 jaar behandeling is wel lang hoor :o Maar als het het waard is heb ik het er graag voor over :)
Wat fijn voor je dat het er voor jou al op zit. Je reactie maakt dat ik me wel wat beter voel over die therapie :)

Het is soms best lastig dat ik wel al sinds mijn 7e al in de psychiatrie rond loop maar nu pas echte behandeling krijg voor mijn klachten. Het meest van mijn problematiek komt van mijn trauma af. Ben erg blij dat ik nu ook op een plek woon waar ik zo goed begeleid word dat ik dit voor het eerst in mijn leven durf aan te pakken.
Dat mijn familie mij niet steunt wist ik eigenlijk vanaf het begin al. Het is moeilijk maar het is niet anders.
Ik heb gelukkig wel een geweldige therapeute, en geweldige begeleiding thuis, dus dat is erg fijn.

Vandaag mijzelf even uit mijn appartement gesleept om te gaan lunchen in een cafeetje. Daarna voelde ik me al een stuk beter :)
Ja dat was ook echt niet zoals het de bedoeling was dat het zolang zou duren, maarja het is wat het is.
En dat is wel herkenbaar hoor. Ik alleen dan vanaf mijn 18e tot nu mijn 35e maar dus ook pas sinds 2.5 jaar echt de goede behandeling. Daarvoor alleen behandeld voor mijn depressies en persoonlijkheidsproblematiek, maar pas 2.5 jaar geleden is die complexe PTSS vastgesteld en ben ik dus met die traumatherapie begonnen.
Wel fijn dat je nu op zo'n fijne plek woont en de goede begeleiding krijgt.
En goed van je dat je ondanks je depressieve gevoelens toch even eruit bent geweest vandaag!
pi_204215297
Net bericht gehad dat mijn opa op sterven ligt. Ik weet niet goed wat ik er van moet denken alleen ben wel erg somber. Niet omdat hij dood gaat an sich, het was geen leuke man/opa en de laatste keer dat ik hem zag was hij erg gemeen en naar.

Maar meer omdat dit betekend dat ik de keuze moet maken of ik naar de begrafenis ga of niet. Mijn vader waarmee ik geen contact heb zal er 100% bij zijn. Hij is bij alle familieaangelegenheden, iets wat hij voorheen nooit deed, nu gaat hij overal heen hopende dat ik/mijn moeder/zusje er bij zullen zijn zodat hij ons kan confronteren.

Ben doodsbang voor die man.
Het moeilijke is ook dat bijna niemand in mijn familie erkent dat hij mij mishandeld heeft al die jaren. Allemaal hebben ze het wel vaak gezien, ook zijn zware alcoholisme, en velen mogen hem ook niet. Maar toch alles toelaten met altijd maar zeggen "het is toch mijn broer/familie"
Ik heb vaak het gevoel totaal geen familie te hebben.
Ik voel me soms zo alleen.

Ik wou soms dat mijn vader gewoon dood ging van de alcohol, dan hoefde ik niet meer bang te zijn. Ik weet dat dat een slechte gedachte is maar ik voel het wel soms. Ik haat hem, ik ben bang voor hem en ik wou dat hij er nooit meer was.
Twiddel
pi_204215660
Je mag dat gewoon voelen. Snap dat je je er schuldig over voelt. Want als kind was je afhankelijk van hem en kon je die haatgedachtes niet hebben. Beter jezelf de schuld geven en loyaal blijven. Voelt zo dubbel nu he.

Het is echt superherkenbaar, alles wat je schrijft over familie die gewoon alles toelaat en jij die je zonder familie voelt. Dat is eigenlijk ook zo, want niemand kwam en komt voor jou op. Dus heel logisch dat je je alleen voelt!

Ik herken ook je worsteling met wel/niet naar een uitvaart gaan. Ik zou zeggen: doe wat voor jou het beste is, want anderen houden -even simpel gezegd- ook geen rekening met jou. Ik lees in wat je schrijft eigenlijk niet dat er iets is waarvoor je wel zou willen gaan.

Veel sterkte!
pi_204223838
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 13:46 schreef _flore het volgende:
Je mag dat gewoon voelen. Snap dat je je er schuldig over voelt. Want als kind was je afhankelijk van hem en kon je die haatgedachtes niet hebben. Beter jezelf de schuld geven en loyaal blijven. Voelt zo dubbel nu he.

Het is echt superherkenbaar, alles wat je schrijft over familie die gewoon alles toelaat en jij die je zonder familie voelt. Dat is eigenlijk ook zo, want niemand kwam en komt voor jou op. Dus heel logisch dat je je alleen voelt!

Ik herken ook je worsteling met wel/niet naar een uitvaart gaan. Ik zou zeggen: doe wat voor jou het beste is, want anderen houden -even simpel gezegd- ook geen rekening met jou. Ik lees in wat je schrijft eigenlijk niet dat er iets is waarvoor je wel zou willen gaan.

Veel sterkte!
Dankje
Mijn moeder gaat wel naar de begrafenis, dus denk dat ik ook ga. Wil er toch bij zijn voor haar. Het zal moeilijk worden maar als mijn moeder erbij is durft mijn vader niet zoveel. Tenzij hij me ergens alleen ziet, dus gewoon bij mijn moeder blijven dan :P

Ik heb ook altijd zo'n moeite met jaloursie naar andere mensen die ik ken die wel een fantastische familie hebben.
Heb soms zo moeite met dat je soms gewoon pech hebt met welke familie je word geboren.
Twiddel
pi_204223844
Even iets anders, sinds ik met therapie ben begonnen heb ik enorm last van nachtmerries.
Mijn psychiater heeft al een jaar geleden aangeboden medicatie te geven voor mijn intense dromen (toen had ik 2x per week max nachtmerries en voor de rest intensieve dromen, nu 4-6 keer per week nachtmerries).
Heeft iemand ervaring met medicatie voor nachtmerries?
Twiddel
pi_204225511
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 07:55 schreef summer2bird het volgende:
Even iets anders, sinds ik met therapie ben begonnen heb ik enorm last van nachtmerries.
Mijn psychiater heeft al een jaar geleden aangeboden medicatie te geven voor mijn intense dromen (toen had ik 2x per week max nachtmerries en voor de rest intensieve dromen, nu 4-6 keer per week nachtmerries).
Heeft iemand ervaring met medicatie voor nachtmerries?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb er een tijd geleden wel om gevraagd bij de psychiater omdat ik zelf ook veel last van nachtmerries heb en 2 vriendinnen wel goede ervaringen hebben met het middel Topiramaat. Maar mijn psychiater zei dat het twijfelachtig is qua werking en bij heel veel mensen ook niet werkt of juist klachten verergert. Dus zij was er niet echt weg van en wilde het dus niet voorschrijven.
Maar als jouw psychiater er voor open staat zou je dat dus kunnen proberen.

Veel sterkte iig en ook met die keus of je naar die uitvaart gaat of niet. In je post te lezen zie ik zelf weinig redenen om te gaan. En anders kun je hem misschien thuis via een livestream volgen? Door Corona is die mogelijkheid er vaak inmiddels. Bij mijn vaders uitvaart vorig jaar mochten maar een beperkt aantal mensen komen en de rest moest dus thuis kijken. Zo kun je wel de uitvaart zien maar kom je je vader niet in het echt tegen.
pi_204231535
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 11:24 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb er een tijd geleden wel om gevraagd bij de psychiater omdat ik zelf ook veel last van nachtmerries heb en 2 vriendinnen wel goede ervaringen hebben met het middel Topiramaat. Maar mijn psychiater zei dat het twijfelachtig is qua werking en bij heel veel mensen ook niet werkt of juist klachten verergert. Dus zij was er niet echt weg van en wilde het dus niet voorschrijven.
Maar als jouw psychiater er voor open staat zou je dat dus kunnen proberen.

Veel sterkte iig en ook met die keus of je naar die uitvaart gaat of niet. In je post te lezen zie ik zelf weinig redenen om te gaan. En anders kun je hem misschien thuis via een livestream volgen? Door Corona is die mogelijkheid er vaak inmiddels. Bij mijn vaders uitvaart vorig jaar mochten maar een beperkt aantal mensen komen en de rest moest dus thuis kijken. Zo kun je wel de uitvaart zien maar kom je je vader niet in het echt tegen.
Ik hoop dat het helpt want het loopt een beetje de spuigaten uit. 6 van de 7 nachten heb ik een nachtmerrie, overdag enorm moe en soms schrik ik vroeg wakker van een nachtmerrie en kan ik niet verder slapen wat als gevolg heb dat ik een zombie ben overdag omdat ik al vanaf 3 uur wakker ben.
Met mijn intensieve dromen kan ik wel dealen, dat heb ik altijd al gehad, maar zoveel nachtmerries is niet normaal meer.

Mijn moeder heeft aangegeven dat ze naar de begrafenis wilt en als zij gaat ga ik ook. Het is voor haar ook enorm zwaar omdat mijn opa en oma voor haar vroeger haar 2e ouders waren (kan je nagaan hoe verschrikkelijk haar eigen ouders waren :X ), en ik wil haar steunen. Bovendien voel ik me een stuk veiliger als mijn moeder er is, want mijn vader durft niet veel als mijn moeder erbij is omdat zij wat meer tegen hem is opgewassen dan ik.

Ik wil wel graag afscheid nemen. Opa was nooit een fijne opa maar oma (zijn vrouw) was de beste oma die ik had. Zij stierf toen ik een tiener was en daarna was de familie uit elkaar gevallen. Zij zou ook echt het gedrag van mijn vader niet hebben getolereerd, en ik mis haar erg. Naar opa's begrafenis gaan voelt als het afsluiten van een hoofdstuk, dat altijd nog een beetje heeft open gestaan met mijn opa.
Twiddel
pi_204484119
Ik ga hier posten omdat ik geen zin heb om een heel topic aan te maken.
Ik dacht dat ik prima om kon gaan met mijn PTSS en dat ik er redelijk mee gedeald had. Het is nooit helemaal weggegaan, maar de scherpe kantjes waren er af. Het is leefbaar.

Echter werd ik laatst geconfronteerd met wat voor impact het de laatste jaren op me gehad heeft. Recentelijk in contact gekomen met een leuk persoon, omdat ik me wat meer open wilde stellen, en hij heeft dus wél een sociaal leven, staat er heel positief in, doet van alles, heeft (naar mijn indruk, maar je weet het niet) geen enkel idee wat voor verrotte plaats deze wereld en de mensen die er leven en wat ze elkaar aan kunnen doen. Maar het verbaasde me. Eigenlijk leeft hij een compleet normaal leven voor iemand van mijn leeftijd, en ik niet. En dat was heel confronterend.

Ik heb mezelf nu al jarenlang verwaarloosd (slecht eten, weinig sporten), compleet geïsoleerd van alles en iedereen (op een paar goede vrienden na, maar zelfs daar isoleer ik me vaak nog van), mijn hele zelfbeeld is naar de klote en ik ben continu moe alsof ik een marathon heb gelopen (terwijl ik toch vrij zeker ben dat ik dat niet gedaan heb). Ook krijg ik steeds meer vage en niet te duiden fysieke klachten (rugpijn, nekpijn, buikpijn, vermoeidheid, continu brainfog). Het enige dat me nog boven water houdt is de focus op mijn opleiding, maar zelfs daar heb ik continu faalangst.

Verder is die dissociatie gewoon ronduit klote (is haast permanent aanwezig). Het lukt wel om te functioneren maar je hebt continu het gevoel dat je er een beetje boven 'zweeft'. Alsof je niet echt wakker bent. Maar daar moet ik maar mee leren leven.

Eigenlijk besef ik me dat het nooit helemaal goed behandeld is/dat er iets mis gegaan is. Ik weet dat ik zelf moet ingrijpen, maar ik ben zo moe. Ik wil ook vaak helemaal niet meer. Ik probeer wel te veranderen maar dat gevoel van numbness, verdriet en 'laat eigenlijk allemaal maar zitten' gaat niet weg.
pi_204549406
Hey, ik dacht ik geef eens een update.
De begrafenis is achter de rug. Jullie hadden gelijk, ik had niet moeten gaan. Ik ging voor mijn moeder maar volgens mij viel het voor haar enorm mee.

Heb er een enorme klap van gehad, teruggevallen met wat dingen en het was het echt niet waard dit allemaal.

Ik ging voor mijn moeder maar misschien moet ik eens wat meer gaan nadenken over hoe ik mijzelf altijd snel op offer en niet na ga wat het voor mij doet.

De medicatie voor de nachtmerries werkt trouwens niet helaas. Ze zetten onverminderd door.
Twiddel
pi_204549442
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 18:59 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Ik ga hier posten omdat ik geen zin heb om een heel topic aan te maken.
Ik dacht dat ik prima om kon gaan met mijn PTSS en dat ik er redelijk mee gedeald had. Het is nooit helemaal weggegaan, maar de scherpe kantjes waren er af. Het is leefbaar.

Echter werd ik laatst geconfronteerd met wat voor impact het de laatste jaren op me gehad heeft. Recentelijk in contact gekomen met een leuk persoon, omdat ik me wat meer open wilde stellen, en hij heeft dus wél een sociaal leven, staat er heel positief in, doet van alles, heeft (naar mijn indruk, maar je weet het niet) geen enkel idee wat voor verrotte plaats deze wereld en de mensen die er leven en wat ze elkaar aan kunnen doen. Maar het verbaasde me. Eigenlijk leeft hij een compleet normaal leven voor iemand van mijn leeftijd, en ik niet. En dat was heel confronterend.

Ik heb mezelf nu al jarenlang verwaarloosd (slecht eten, weinig sporten), compleet geïsoleerd van alles en iedereen (op een paar goede vrienden na, maar zelfs daar isoleer ik me vaak nog van), mijn hele zelfbeeld is naar de klote en ik ben continu moe alsof ik een marathon heb gelopen (terwijl ik toch vrij zeker ben dat ik dat niet gedaan heb). Ook krijg ik steeds meer vage en niet te duiden fysieke klachten (rugpijn, nekpijn, buikpijn, vermoeidheid, continu brainfog). Het enige dat me nog boven water houdt is de focus op mijn opleiding, maar zelfs daar heb ik continu faalangst.

Verder is die dissociatie gewoon ronduit klote (is haast permanent aanwezig). Het lukt wel om te functioneren maar je hebt continu het gevoel dat je er een beetje boven 'zweeft'. Alsof je niet echt wakker bent. Maar daar moet ik maar mee leren leven.

Eigenlijk besef ik me dat het nooit helemaal goed behandeld is/dat er iets mis gegaan is. Ik weet dat ik zelf moet ingrijpen, maar ik ben zo moe. Ik wil ook vaak helemaal niet meer. Ik probeer wel te veranderen maar dat gevoel van numbness, verdriet en 'laat eigenlijk allemaal maar zitten' gaat niet weg.
Ik herken veel in je bericht. Zelf heb ik enorm last van jaloursie tegen mensen die wel een normale liefhebbende familie hebben.

Het helpt mij veel door daarover te praten.
Heb jij iemand om mee te praten?
Twiddel
  Moderator dinsdag 26 juli 2022 @ 22:15:10 #61
225562 crew  Speedfight
pi_205466964
Hoiiii, ik ben nog niet zo'n actieve poster hier maar diagnose c-ptss en dat voorzichtig aan het accepteren.
Wat me vanavond weer opviel is dat ik bij stress/verdriet/vermoeidheid vaak terugga naar liedjes of films uit mijn kindertijd en daar bepaalde troost/veiligheid uit haal. Die veiligheid had ik thuis niet. Is dat een herkenbare coping of is dat normaal of heeft t er wellicht helemaal niet mee te maken?
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_205550660
Word continu getriggerd waardoor ik kwaad wordt op mensen en in fight modus ga en twijfel continu over alles.

Ik twijfel door mijn trauma’s met name over de intenties en het goede in mensen. Ik voel me met name veilig bij maar een paar mensen die met name ook wat zachter en voorzichtiger stemgeluid en stemgebruik communiceren.

is dit herkenbaar voor een van jullie?

Wanneer iemand dit niet doet word ik meteen getriggerd om te gaan “vechten” . Het is gewoon lastig. :{

Op het moment dat ik mijn wantrouwen volledig loslaat dan wordt er oneindig over me heen gelopen.. ik vergeet dan al mn grenzen wanneer ik mijn wantrouwen loslaat en ga ervan uit dat iedereen dan het beste met me voorheeft omdat ik het dan ook voor anderen heb

En niet om op te scheppen, maar ik heb gewoon gemerkt dat het soms lijkt alsof ik de een van de heel weinige mensen in mijn omgeving ben die tegen mijn egoistische belangen in wilt gaan en naar mezelf wilt kijken om het de ander gemakkelijker te maken en om te zoeken naar een echte middenweg.

Anderen zeggen ook tegen mij dat ik te zacht ben waar weer anderen zeggen dat ik te overdreven reageer.

Ik begrijp de intenties van anderen vaak niet en heb veel duidelihkheid en eerlijke uitleg nodig voor ik me veilig voel. Is dit herkenbaar?
pi_205551121
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 20:34 schreef Medusa666 het volgende:
Word continu getriggerd waardoor ik kwaad wordt op mensen en in fight modus ga en twijfel continu over alles.

Ik twijfel door mijn trauma’s met name over de intenties en het goede in mensen. Ik voel me met name veilig bij maar een paar mensen die met name ook wat zachter en voorzichtiger stemgeluid en stemgebruik communiceren.

is dit herkenbaar voor een van jullie?

Wanneer iemand dit niet doet word ik meteen getriggerd om te gaan “vechten” . Het is gewoon lastig. :{

Op het moment dat ik mijn wantrouwen volledig loslaat dan wordt er oneindig over me heen gelopen.. ik vergeet dan al mn grenzen wanneer ik mijn wantrouwen loslaat en ga ervan uit dat iedereen dan het beste met me voorheeft omdat ik het dan ook voor anderen heb

En niet om op te scheppen, maar ik heb gewoon gemerkt dat het soms lijkt alsof ik de een van de heel weinige mensen in mijn omgeving ben die tegen mijn egoistische belangen in wilt gaan en naar mezelf wilt kijken om het de ander gemakkelijker te maken en om te zoeken naar een echte middenweg.

Anderen zeggen ook tegen mij dat ik te zacht ben waar weer anderen zeggen dat ik te overdreven reageer.

Ik begrijp de intenties van anderen vaak niet en heb veel duidelihkheid en eerlijke uitleg nodig voor ik me veilig voel. Is dit herkenbaar?
Ik word ook door specifieke type mensen getriggerd en ik sla daarvan op de vlucht.
Stemverheffing kan ik absoluut niet tegen.

De rest herken ik niet, ik wantrouw altijd :') maar dat is bij ieder verschillend.

Dat te zacht genoemd worden of juist dat je overdreven reageert moet je wel mee uitkijken wie dat zegt, dat kan heel goed mindfucken zijn.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_205574694
quote:
17s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 21:03 schreef Speedfight het volgende:

[..]
Ik word ook door specifieke type mensen getriggerd en ik sla daarvan op de vlucht.
Stemverheffing kan ik absoluut niet tegen.

De rest herken ik niet, ik wantrouw altijd :') maar dat is bij ieder verschillend.

Dat te zacht genoemd worden of juist dat je overdreven reageert moet je wel mee uitkijken wie dat zegt, dat kan heel goed mindfucken zijn.
Ah heel herkenbaar. Bedankt voor de reminder :)
pi_205938615
Weggehaald ivm bekendheid

[ Bericht 97% gewijzigd door Ditdatposse op 12-09-2022 15:28:12 (Te bekend) ]
pi_205939431
quote:
17s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 21:03 schreef Speedfight het volgende:

[..]
Ik word ook door specifieke type mensen getriggerd en ik sla daarvan op de vlucht.
Stemverheffing kan ik absoluut niet tegen.

De rest herken ik niet, ik wantrouw altijd :') maar dat is bij ieder verschillend.

Dat te zacht genoemd worden of juist dat je overdreven reageert moet je wel mee uitkijken wie dat zegt, dat kan heel goed mindfucken zijn.
Ik werd laatst getriggered door een (oude) medewerker op mijn werk die zei dat iemand zich niet mocht aanstellen dat ze het koud had. :')
Soms zit het hem in zulke rare dingen.
Twiddel
pi_205939490
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 18:55 schreef Ditdatposse het volgende:
Besloten om dit topic te gaan volgen en mee te schrijven.

Ik;
Moeder eind 30, kinderen en getrouwd.
CPTSS, chronisch depressie, angst en paniekstoornis en bij tijden en wijlen rand psychotisch.
Zeer onveilige jeugd gehad, manipulatieve ouder, die elke dag mij fysiek en geestelijk mishandelde. Andere ouder veelal niet aanwezig, bij aanwezig ouder onder de duim van andere ouder zitten. Oudere sibling die lieveling thuis was en mij het leven behoorlijk zuur maakte.
Beide ouders alcoholist. Van 4 jaar tot 7/8 jaar sexueel misbruikt.

Mijn jeugd en jong volwassen leven ging niet over rozen. Verslavingsgevoelig, opgenomen psychiatrische instelling, suïcide pogingen en dakloos.

Ouder is paar jaar geleden overleden, ene ouder en sibling leven nog. Contact aantal jaar daarmee verbroken.

Op dit moment ben ik compleet ingestort, als nooit tevoren. Ziektewet, aangemeld voor zware therapie (de zoveelste) gericht op cptss en trauma. Ad medicatie is verhoogd, ook de antipsychotica. Ik slaap praktisch niet meer, omdat ik gewoonweg niet durf te slapen. De nachtmerries zijn te heftig.
Gelukkig is partner ontzettend begripvol en steunt mij 100%. Een aantal goede vrienden weten van de situatie af. Kinderen krijgen hopelijk zo weinig mogelijk mee. Probeer altijd de gekke maffe moeder te zijn die ik altijd was.
Ik pak rust, maar probeer ook actief te zijn en niet weg te kwijnen onder de dekens.

Baal zo onwijs dat mijn verleden mij klein heeft gekregen en de beerput volledig open is. Ik ervaar elke dag tig verschillende emoties. Boos, wraak, verdriet, eenzaam etc. En ik weet hier niet mee om te gaan, omdat ik het altijd weg heb kunnen stoppen.

Hoe gaan jullie hiermee om? Zijn er soortgelijke ervaringen en hoe hebben jullie alles aangepakt en losgelaten?

Xx
Ik zit nog in therapie. Kon pas vanaf 25 jaar een beetje er over praten en sinds dit jaar voor het eerst therapie ervoor. De kicker is dat ik al sinds mijn 7e in de psychiatrie loop maar niemand keek ooit naar gezinssituatie :') ;(

Ook lang opgenomen gezeten en woon voor het eerst in mijn leven nu op een plek die echt veilig voelt.

Geen idee hoe je het aanpakt of loslaat, ik ben vooral heel goed in dingen wegstoppen :P

kan je voor de nachtmerries misschien medicatie krijgen? Bij mij hielp het niet echt, maar iedereen is anders.
Zou sporten je misschien wat helpen? Ik merk dat mijn zwemsport helpt omdat ik dan de woede kan overzetten naar fysieke inspanning.

Sterkte :*
Twiddel
pi_205939781
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 18:55 schreef Ditdatposse het volgende:
Besloten om dit topic te gaan volgen en mee te schrijven.

Ik;
Moeder eind 30, kinderen en getrouwd.
CPTSS, chronisch depressie, angst en paniekstoornis en bij tijden en wijlen rand psychotisch.
Zeer onveilige jeugd gehad, manipulatieve ouder, die elke dag mij fysiek en geestelijk mishandelde. Andere ouder veelal niet aanwezig, bij aanwezig ouder onder de duim van andere ouder zitten. Oudere sibling die lieveling thuis was en mij het leven behoorlijk zuur maakte.
Beide ouders alcoholist. Van 4 jaar tot 7/8 jaar sexueel misbruikt.

Mijn jeugd en jong volwassen leven ging niet over rozen. Verslavingsgevoelig, opgenomen psychiatrische instelling, suïcide pogingen en dakloos.

Ouder is paar jaar geleden overleden, ene ouder en sibling leven nog. Contact aantal jaar daarmee verbroken.

Op dit moment ben ik compleet ingestort, als nooit tevoren. Ziektewet, aangemeld voor zware therapie (de zoveelste) gericht op cptss en trauma. Ad medicatie is verhoogd, ook de antipsychotica. Ik slaap praktisch niet meer, omdat ik gewoonweg niet durf te slapen. De nachtmerries zijn te heftig.
Gelukkig is partner ontzettend begripvol en steunt mij 100%. Een aantal goede vrienden weten van de situatie af. Kinderen krijgen hopelijk zo weinig mogelijk mee. Probeer altijd de gekke maffe moeder te zijn die ik altijd was.
Ik pak rust, maar probeer ook actief te zijn en niet weg te kwijnen onder de dekens.

Baal zo onwijs dat mijn verleden mij klein heeft gekregen en de beerput volledig open is. Ik ervaar elke dag tig verschillende emoties. Boos, wraak, verdriet, eenzaam etc. En ik weet hier niet mee om te gaan, omdat ik het altijd weg heb kunnen stoppen.

Hoe gaan jullie hiermee om? Zijn er soortgelijke ervaringen en hoe hebben jullie alles aangepakt en losgelaten?

Xx
Och meiske toch :*
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_205939821
Ik ben al vanaf mijn 18e bekend in de psychiatrie. Behandelingen waren altijd gericht op andere stoornissen. Nu eind 30 een gerichte behandeling op cptss en trauma. De cptss diagnose heb ik pas sinds 3 jaar, daarvoor nooit een psych gehad die verder onderzocht naar het daadwerkelijke probleem.
Ik ben ondanks ziektewet wel een bezige bij. Ik “werk” op een traningsstal en thuis een lading huisdieren waar ik m’n handen vol aan heb 😬
Nachtmerries worden hopelijk minder als ik goed ingesteld op medicatie. Ik ben sinds vorige week verhoogd.
pi_205960329
Hier gaat het trouwens niet zo lekker de laatste tijd. Ik heb steeds meer nachtmerries, paniekaanvallen, flashbacks en veel sneller getriggerd dan anders.
We behandelen nu ook best zware stof bij de therapie.
Ik heb mijn hele leven altijd alle emoties naar beneden geduwd, en ik heb het gevoel dat het er nu eindelijk uit komt.
Het is nu gewoon een beetje zwaar, bij het minste of geringste krijg in een paniekaanval of word ik anders getriggerd, ik zie het ook nooit aankomen en het gebeurt erg vaak de laatste tijd.
Ben ook echt enorm moe, en ik slaap niet zo lekker.
Twiddel
pi_205965984
Dag allen,

Ik ben 31 jaar en heb in 2017 een traumatische ervaring gehad. Ik heb (nog) nooit therapie of andere behandelingen gehad. De klachten die ik ervaar zijn nachtmerries, flashbacks, soms als iemand iets zegt begin ik er aan te denken. Daarnaast echt enorm veel zweten.. ook in bed, ik heb een kouschuim topper op het matras maar dit lijkt niet veel te helpen. Verder voel ik mij op sommige momenten emotioneel maar verberg ik dit.

De meeste mensen in mijn omgeving weten dit niet van me en ik lach het voor mijzelf vaak wat weg, soms voelt het alsof ik een masker draag. Mijn vriendin en mijn moeder weten dit wel en mijn moeder adviseerde EMDR.

Ik weet niet precies wat ik hiermee wil zeggen maar wilde het even van mij afschrijven.

[ Bericht 4% gewijzigd door Thaddeus op 13-09-2022 22:12:24 ]
pi_205966484
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 20:04 schreef Ditdatposse het volgende:
Ik ben al vanaf mijn 18e bekend in de psychiatrie. Behandelingen waren altijd gericht op andere stoornissen. Nu eind 30 een gerichte behandeling op cptss en trauma. De cptss diagnose heb ik pas sinds 3 jaar, daarvoor nooit een psych gehad die verder onderzocht naar het daadwerkelijke probleem.
Ik ben ondanks ziektewet wel een bezige bij. Ik “werk” op een traningsstal en thuis een lading huisdieren waar ik m’n handen vol aan heb 😬
Nachtmerries worden hopelijk minder als ik goed ingesteld op medicatie. Ik ben sinds vorige week verhoogd.
Strijder ^O^ Wat bedoel je met verhoogd?
pi_205966518
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 14:50 schreef summer2bird het volgende:
Hier gaat het trouwens niet zo lekker de laatste tijd. Ik heb steeds meer nachtmerries, paniekaanvallen, flashbacks en veel sneller getriggerd dan anders.
We behandelen nu ook best zware stof bij de therapie.
Ik heb mijn hele leven altijd alle emoties naar beneden geduwd, en ik heb het gevoel dat het er nu eindelijk uit komt.
Het is nu gewoon een beetje zwaar, bij het minste of geringste krijg in een paniekaanval of word ik anders getriggerd, ik zie het ook nooit aankomen en het gebeurt erg vaak de laatste tijd.
Ben ook echt enorm moe, en ik slaap niet zo lekker.
Wat vervelend…heb je toevallig behalve die therapie ook nog andere bezigheden die extra stress opleveren?
pi_205966616
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2022 22:01 schreef Thaddeus het volgende:
Dag allen,

Ik ben 31 jaar en heb in 2017 een traumatische ervaring gehad. Ik heb (nog) nooit therapie of andere behandelingen gehad. De klachten die ik ervaar zijn nachtmerries, flashbacks, soms als iemand iets zegt begin ik er aan te denken. Daarnaast echt enorm veel zweten.. ook in bed, ik heb een kouschuim topper op het matras maar dit lijkt niet veel te helpen. Verder voel ik mij op sommige momenten emotioneel maar verberg ik dit.

De meeste mensen in mijn omgeving weten dit niet van me en ik lach het voor mijzelf vaak wat weg, soms voelt het alsof ik een masker draag. Mijn vriendin en mijn moeder weten dit wel en mijn moeder adviseerde EMDR.

Ik weet niet precies wat ik hiermee wil zeggen maar wilde het even van mij afschrijven.
Hoi, wat vervelend dat je die gebeurtenis hebt ervaren :{ En nu ook deze klachten hebt..

Ik herken mij in de klachten die je beschrijft en ook het weg willen drukken ervan. Emdr heeft mij heel goed geholpen erbij.

Ben je van plan om naar de huisarts te gaan voor een doorverwijzing? Ik zou dat in jouw geval wel echt doen… dan ben je later ook lekker van die klachten af :P
pi_205994057
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2022 22:33 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Hoi, wat vervelend dat je die gebeurtenis hebt ervaren :{ En nu ook deze klachten hebt..

Ik herken mij in de klachten die je beschrijft en ook het weg willen drukken ervan. Emdr heeft mij heel goed geholpen erbij.

Ben je van plan om naar de huisarts te gaan voor een doorverwijzing? Ik zou dat in jouw geval wel echt doen… dan ben je later ook lekker van die klachten af :P
Bedankt voor je reactie. Hoe veel sessies emdr had je nodig dat het effect had? En was het zo zwaar als mensen zeggen dat het is?

Wel mooi om te lezen dat het jou heeft geholpen om van je klachten af te komen.
pi_206142563
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 09:58 schreef Thaddeus het volgende:

[..]
Bedankt voor je reactie. Hoe veel sessies emdr had je nodig dat het effect had? En was het zo zwaar als mensen zeggen dat het is?

Wel mooi om te lezen dat het jou heeft geholpen om van je klachten af te komen.
Ik ben nu toevallig bezig met een nieuw beeld en die is heel heftig. De spanning van dit beeld gaat heel langzaam omlaag, mede ook omdat mijn werkgeheugen flink gestimuleerd moet worden, maar vooral omdat dit beeld het heftigste is die ik tot nu toe heb gehad.

Het is zwaar, maar dat is juist een teken dat je ook hard aan het werk bent om die gebeurtenis te verwerken en dat je er met andere ogen naar kunt kijken zonder dat je dagelijks last ervan ervaart.

Andere beelden van mij zijn inderdaad opgelost en het kostte bij mij (veel) meer tijd dan bij de gemiddelde persoon.

Ik kan je als tip geven om geduldig en vooral ook eerlijk en open te zijn over het beeld naar jezelf en de behandelaar, hoe confrontrerend het ook zal zijn. Op de lange termijn heb je daar toch veel meer profijt aan.
  maandag 3 oktober 2022 @ 23:51:50 #77
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_206195501
Mijn trauma komt meer in gevoelens dan beelden. Al horen er soms ook beelden bij. De angst die ik zo lang zo vaak heb gevoeld vroeger is gewoon een onderdeel van mijn zenuwstelsel geworden ofzo.

Voor het eerst in mijn leven ligt het allemaal bloot en het gooit me soms weken in emotionele staten. Leer het langzaam te verdragen en verwerken. Met mijn lichaam werken door dans, sport, TRE oefeningen helpt erg. Maar jezus wat is het zwaar.

Alsof ik van mijn geest vraag te geloven dat alles veilig is en dat ik een waardig persoon ben. Terwijl ik dit nooit geloofd heb. Goed. We knokken door want ik wil weer gelukkig zijn en niet steeds in dissociatie zitten.
Ignorance is bliss
pi_206246280
Hoi, ik heb een tijdje geleden gepost over dat ik mij altijd zo doof voel en dat mijn echte gevoelens ver van mij af staan.

Nou gister triggerde mij iets en ik ben sindsdien enorm van slag. De hele nacht liggen huilen en bij mijn werk eerder naar huis gegaan omdat het niet meer ging.

Het is echt een overspoeling van emoties. Ik ben zo moe he. Het is zo fucking oneerlijk allemaal wat er allemaal gebeurd is. Ik was maar een kind. Ik dacht altijd dat alles aan mij lag, ik was geboren met een defect, maar dat zijn blijkbaar allemaal reacties van mijn trauma.

Het is echt bizar allemaal. Ik vraag mij af hoeveel ik mijzelf ben en hoeveel ik trauma reactie ben. Wie was ik wel niet geweest als ik goede ouders had gehad?

Ik ben zo blij dat ik een goede basis heb om op terug te vallen nu, had nooit gedacht dat ik dat ooit zou hebben. Ik had eerlijk gezegd ook nooit gedacht dat ik ooit mensen in mijn leven zou hebben die 100% er voor mij waren.

Het is zo fucked up dat waar ik nu woon het de eerste plek ooit is waar ik mij veilig voel.
Twiddel
pi_206313717
Mensen vertrouwen is moeilijk. 20 jaar lang heeft eigenlijk iedereen me bij de eerste kans belachelijk gemaakt, bedreigd, vernederd. Ook veel vrienden. Dit is mijn blauwdruk van vriendschap: voorwaardelijk. Mensen zullen me leuk behandelen totdat ik iets zeg, iets doe, iets vind wat ze niet aanstaat. Dan draaien ze 180 graden en verstoten ze me compleet uit de groep. "He moet je horen wat hij net zei of deed, wat kut he", iets in die trant.

Maar bij heel weinig mensen heb ik het gevoel dat ze me ondanks alles zouden accepteren. Die mij gewoon tof vinden en me niet belachelijk maken om mijn quirks. Misschien is het een kwestie van mezelf weer kwetsbaar opstellen en accepteren dat vreselijke vernedering me weer kan overkomen. Dat het oké is dat het gebeurd omdat ik uit ervaring weet dat niet iedereen zo reageert.

Het is moeilijk als voor mijn gevoel de hele wereld me genegeerd en vernederd heeft vroeger. Maar welke andere keuze dan kwetsbaar zijn en van mezelf houden heb ik. Anders kom ik er nooit achter dat mensen ook positief over me kunnen zijn en mijn rare kanten accepteren. Meestal als ik me nu kwetsbaar opstel zijn mensen begripvol of het boeit ze niet. Ze maken me in ieder geval niet belachelijk en willen nog steeds vrienden met me zijn.
Ignorance is bliss
pi_206524261
Ik heb het heel erg zwaar de laatste tijd.
Alles komt snoeihard binnen, ik word overal door getriggerd, lig snachts vaak te huilen, en functioneer nauwelijks.

Mijn huidige psychiater stopt er over een paar weken mee dus dat helpt ook niet.

Het leven is erg zwaar op het moment.
Twiddel
pi_206526198
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 19:34 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb het heel erg zwaar de laatste tijd.
Alles komt snoeihard binnen, ik word overal door getriggerd, lig snachts vaak te huilen, en functioneer nauwelijks.

Mijn huidige psychiater stopt er over een paar weken mee dus dat helpt ook niet.

Het leven is erg zwaar op het moment.
Wat vervelend. Hoe gaat het nu met je?
pi_206531289
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 21:31 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Wat vervelend. Hoe gaat het nu met je?
Hey, nu gaat het wel weer. Heb een slaappil genomen zodat ik iig een goeie nacht had.
Het komt en gaat een beetje. Ben snel getriggerd dus soms gaat het goed en soms ook meteen niet meer.
Twiddel
  zondag 27 november 2022 @ 16:30:51 #83
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_206842912
Er is veel gebeurd de laatste tijd. Positief en negatief. Het positieve is dat ik enorm veel vooruitgang heb geboekt met bilaterale stimulatie, de basis achter EMDR. Ik ben zelf hiermee aan de slag gegaan als een manier om moeilijke emoties te kunnen verdragen. Omdat ik meer CPTSS heb in plaats van PTSS, is er niet een directe herinnering die ik aan kon pakken. Wel merkte ik dat als ik mijn armen en benen afwisselend bewoog terwijl ik de moeilijke emotie liet zijn, ik deze stapje bij beetje kon verwerken. Geassocieerde herinneringen komen dan vaak vanzelf op.

Voor het eerst in 3 jaar kan ik weer een beetje normaal ademen. Een normaal gesprek voeren zonder compleet vast te zitten lichamelijk, niet continu hartkloppingen hebben. Tot eergisteren dan. De bilaterale stimulatie doe ik vooral met mij voeten, omdat ik merk dat dit het beste effect heeft. Ik begon het continu, overal, in elke situatie te doen en laatst toen ik wakker werd, merkte ik dat ik het uit mijzelf deed. Onbewust.

Dit joeg me de stuipen op het lijf. Sindsdien kan ik mezelf niet uit mijn hoofd krijgen dat ik het misschien fout heb gedaan en daardoor een soort compulsieve handeling heb aangeleerd. Dat ik de hele tijd de impuls heb om het te doen en continu tegen die impuls moet vechten. Wat me weer heel gespannen maakt. Zo voelde dat toen ik die ochtend doorkreeg dat ik het onbewust deed en mezelf stopte. Het voelde als een continue drang om het toch te doen.

Godverdomme man, kan ik ooit een break krijgen. Eindelijk had ik iets wat werkt en nu komt dat kutbrein weer met een nieuwe verkreupelende angst aanzetten. Mijn hele leven voelt soms als 1 grote grap. Op en neer. Telkens als ik iets moois heb implodeert het weer in mijn gezicht. Ik ben complete jaren, misschien wel een decennium kwijtgeraakt aan angstklachten. Psychologen kunnen me amper helpen, ik moet het grotendeels zelf maar doen. Wanneer kan ik nou eindelijk eens onbezorgd van mijn leven kunnen genieten. Ik ben zo fucking boos.

In ieder geval, geen idee hoe ik nu deze nieuwe angst weer los moet laten. De angst om continu gespannen te zijn vanwege het vechten tegen een impuls, wat een nachtmerrie lijkt me dat. Holy shit, dat zou er ook nog wel bij kunnen, als een of andere spast door het leven gaan omdat ik maar mezelf ben gaan behandelen bij gebrek aan beter. Steeds meer begin ik hoop en verwachting in het leven los te laten. Elke fucking keer krijg ik weer een dikke deksel in mijn gezicht. Ik doe gewoon maar mijn best om een zo goed mogelijk leven te leiden, zo gelukkig mogelijk te worden. Al het leuke wat ik krijg is mooi meegenomen. Maar al die hoop en verwachting telkens weer zien ontploffen begint met te veel te worden.
Ignorance is bliss
pi_207552994
Denken jullie dat het helpt om echt alles wat je aan je trauma herinnert weg te gooien? Bijvoorbeeld zelfs een waterkoker die je aan die tijd kan herinneren?
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_207558285
quote:
17s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:34 schreef Speedfight het volgende:
Denken jullie dat het helpt om echt alles wat je aan je trauma herinnert weg te gooien? Bijvoorbeeld zelfs een waterkoker die je aan die tijd kan herinneren?
Absoluut. Je trauma is alleen niet verdwenen dan, maar het geeft wel een hoop rust.

Mijn ervaring, geen idee of het voor anderen ook zo zal werken :)
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_207558589
Ik stel me nu zo voor dat @Speedfight alles wat haar aan haar trauma herinnert over het balkon gooit, erop gaat stampen of op marktplaats zet :@
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_207558679
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 19:43 schreef mascara-klodder het volgende:
Ik stel me nu zo voor dat @:speedfight alles wat haar aan haar trauma herinnert over het balkon gooit, erop gaat stampen of op marktplaats zet :@
Hahahaha ik probeer de neiging te onderdrukken maar die waterkoker gaat morgen weg ja hahaha.
Ik zit al een tijdje met dat soort dingen dat ik denk ja ik ga toch niet een goed werkend product wegdoen en vervangen maar dagelijks herinnert t toch wel aan (kleine) dingen.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_207558807
quote:
17s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 19:49 schreef Speedfight het volgende:

[..]
Hahahaha ik probeer de neiging te onderdrukken maar die waterkoker gaat morgen weg ja hahaha.
Ik zit al een tijdje met dat soort dingen dat ik denk ja ik ga toch niet een goed werkend product wegdoen en vervangen maar dagelijks herinnert t toch wel aan (kleine) dingen.
Morgen??? Gewoon nu! Je kopje thee voor morgenochtend komt dan gewoon van een pannetje met kokend water.

Probeer het! Het werkt!

Je krijgt zoveel rust :*
Het zijn de kleine dingen die het 'm doen :7
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_207708939
Ik sta al meer dan een half jaar op de wachtlijst, dacht ik, blijkt dat de doorverwijzing niet is aangekomen :+
Het is een wachtlijst van 40 weken dus ik dacht er komt nog wel een brief. :')
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_207709311
Och ik word net teruggebeld, ze hebben mij er tussen kunnen proppen, dus over een maandje begint in ieder geval de intake. Volgens mij volgt er daarna weer een behoorlijke wachttijd, maar ik hoef dus niet helemaal opnieuw te beginnen.
Lieve mensen, meteen goed gevoel bij O+
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_207733271
quote:
17s.gif Op woensdag 25 januari 2023 15:47 schreef Speedfight het volgende:
Och ik word net teruggebeld, ze hebben mij er tussen kunnen proppen, dus over een maandje begint in ieder geval de intake. Volgens mij volgt er daarna weer een behoorlijke wachttijd, maar ik hoef dus niet helemaal opnieuw te beginnen.
Lieve mensen, meteen goed gevoel bij O+
Wat fijn zeg 👍
En hopelijk valt de wachttijd toch mee🤞

Ik heb eind december mijn laatste afspraak bij de GGZ gehad (na 4 jaar behandeling waarvan 3 jaar traumatherapie). En vorige week de laatste afspraak bij verslavingszorg (maar dit is nogal raar gegaan en sta ik niet achter).
Dus ik heb nu helemaal geen professionele hulpverlening meer.
Terwijl ik 36 ben en al vanaf mijn 18e eigenlijk altijd in de hulpverlening heb gezeten🙈

En aan de ene kant ben ik echt trots op de stappen die ik afgelopen jaren gezet heb💪
Maar ik vind het ook spannend en vooral wbt mn verslaving heb ik nog wel regelmatig terugvallen (afgelopen 2 maanden nogal veel heftige dingen meegemaakt weer helaas😥 waardoor ik toch weer thuis ben gaan gebruiken).

Dus ik twijfel nog een beetje of ik niet gewoon mezelf weer moet aanmelden bij een andere instelling. Alleen dan moet ik ook weer helemaal opnieuw beginnen met intake en wachtlijst😓
En aan de andere kant weet ik na jaren verslavingszorg ook wel hoe het "moet", alleen lukt het niet altijd nog, vooral niet in lastige situaties. Dus daar ga ik nog even over nadenken.

En nu door die gebeurtenissen de afgelopen maanden en veel stress wel weer meer last van nachtmerries. Maar verder gaat het qua traumaklachten wel redelijk goed. Ik ben niet klachtenvrij ondanks 3 jaar traumatherapie, maar het gaat wel een stuk beter👍
  vrijdag 27 januari 2023 @ 14:44:45 #92
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_207734879
Volgende week heb ik een pre-intake bij een instantie hier in de buurt. Ik hoop voor het eerst in mijn leven echt trauma gerichte zorg te kunnen krijgen.

Waar ik het meeste van schrik is dat ik de langste tijd niet door heb gehad HOE diep mijn angsten en beschadigingen zaten. En vooral hoe veel deze mijn gedrag beheersten. Mama mia zeg wat heb ik mijn hele leven onbewust in doodsangst geleefd.

Zo veel gepest en buitengesloten zijn als kind heeft me echt enorm beschadigd. Beschadigingen waar ik nu van wil helen. Langzaam begint het plaatje gelukkig duidelijk te worden en focus ik me erg op gevoelsmatig helen. Gevoel is volgensmij in traumaverwerking nóg belangrijker dan het cognitieve gedeelte. Mijn onzekerheid, altijd afgerekend zijn om wat ik vind en doe heeft zijn sporen achtergelaten. Intense doodsangst ervaar ik wanneer ik denk anders te zijn. Logisch, want vroeger betekende tegen de groep ingaan intense ridicule en in elkaar geslagen worden. Nu kan ik die gevoelens relativeren als volwassene, als kind kon ik dat nog niet. Toen voelde afgewezen worden door de groep ook echt alsof er iets mis met mij was.

Dat jonge jongetje zit nog steeds in mij, maar hij wordt steeds meer volwassen. Steeds minder wil ik zijn zoals anderen, maar vooral zoals mijzelf. Ik mag anders zijn, raar zijn, afwijkend zijn. Want de menselijke geest is intens subjectief en complex en chaotisch. Onlogisch. De ongelofelijke verscheidenheid aan voorkeuren en overtuigingen en gevoelens bij mensen is hiervan het bewijs. Ik wil niet meer bang zijn voor anderen en hun mening over mij en hier maak ik stappen in. Ik wil vooral blijven praten om deze gevoelens en gedachten te kristalliseren. Het bestaan van dit forum, met mensen die mij snappen is daarom erg fijn.

Ik ben oké zoals ik ben en ook al worden mensen boos op mij of willen mij niet. Er zijn ook mensen die me wel willen en accepteren om wie ik ben. Die me niet afwijzen om wie ik ben. Iedereen heeft voor - en tegenstanders, ik ook. En dat is normaal en oké. Ik kan me verzetten als het moet en zal anderen niet langer uit angst over me heen laten lopen. Ik blijf me ontwikkelen en ik wil weerbaarder worden elke dag weer. Ik ga me niet langer laten leven.
Ignorance is bliss
pi_207819602
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:10 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]
Wat fijn zeg 👍
En hopelijk valt de wachttijd toch mee🤞

Ik heb eind december mijn laatste afspraak bij de GGZ gehad (na 4 jaar behandeling waarvan 3 jaar traumatherapie). En vorige week de laatste afspraak bij verslavingszorg (maar dit is nogal raar gegaan en sta ik niet achter).
Dus ik heb nu helemaal geen professionele hulpverlening meer.
Terwijl ik 36 ben en al vanaf mijn 18e eigenlijk altijd in de hulpverlening heb gezeten🙈

En aan de ene kant ben ik echt trots op de stappen die ik afgelopen jaren gezet heb💪
Maar ik vind het ook spannend en vooral wbt mn verslaving heb ik nog wel regelmatig terugvallen (afgelopen 2 maanden nogal veel heftige dingen meegemaakt weer helaas😥 waardoor ik toch weer thuis ben gaan gebruiken).

Dus ik twijfel nog een beetje of ik niet gewoon mezelf weer moet aanmelden bij een andere instelling. Alleen dan moet ik ook weer helemaal opnieuw beginnen met intake en wachtlijst😓
En aan de andere kant weet ik na jaren verslavingszorg ook wel hoe het "moet", alleen lukt het niet altijd nog, vooral niet in lastige situaties. Dus daar ga ik nog even over nadenken.

En nu door die gebeurtenissen de afgelopen maanden en veel stress wel weer meer last van nachtmerries. Maar verder gaat het qua traumaklachten wel redelijk goed. Ik ben niet klachtenvrij ondanks 3 jaar traumatherapie, maar het gaat wel een stuk beter👍
Heb je meer energie nu je van een aantal traumaklachten af bent?

Op eigen benen gaan staan is altijd spannend, het gevoel niet terug te kunnen vallen op therapie. Zeker met die heftige gebeurtenissen nu. Vaak is er bij een huisarts wel een praktijkbegeleider als tussenstop.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_207819806
quote:
17s.gif Op donderdag 2 februari 2023 13:28 schreef Speedfight het volgende:

[..]
Heb je meer energie nu je van een aantal traumaklachten af bent?

Op eigen benen gaan staan is altijd spannend, het gevoel niet terug te kunnen vallen op therapie. Zeker met die heftige gebeurtenissen nu. Vaak is er bij een huisarts wel een praktijkbegeleider als tussenstop.
Nouja qua energie is het altijd ingewikkeld bij mij, omdat ik ook diabetes type1 heb en dat ook zorgt voor energieschommelingen als ik hoog of laag zit. En ik was/ben vooral verslaafd aan speed ( jouw username is wel toepasselijk op mij ook dus haha) En wat dat betreft merk ik wel verschil natuurlijk. Want toen ik nog veel in gebruik zat had ik tijdens gebruik wel energie, maar de dagen daarna natuurlijk niet en dan was ik zo depressief en lusteloos als maar wat. Nu is wat dat betreft mijn energie en stemming veel constanter en ben ik veel stabieler.

Ja ik ga binnenkort maar eens een afspraak maken met de huisarts om te vragen of ik gesprekken met de POH kan krijgen. En ik ga weer naar een zelfhulpgroep waar ik tijdelijk uit was omdat het niet te combineren was met mijn vrijwilligerswerk wat ik hiervoor had. Maar nu werk ik op een andere dag, dus kan ik wel weer naar die groep toe. Want dat is ook wel fijn, gewoon met lotgenoten praten.
pi_207853195
Net de vragenlijsten ingevuld, als alleen maar het onderwerp vermeld staat, versnelt mijn hartslag en ademhaling heel erg.
Uitslag van de ernst van de PTSS-klachten was 78,2% vergeleken met de "algemene bevolking".
En dan heb ik het niet eens aangedikt.
Gaat in ieder geval dus niet voor niets zijn, de therapie :@

Ik ben zo goed in vermijden geworden dat ik gelukkig nog redelijk functioneer, ik werk, heb mijn eigen huisje en onderhoud zo goed als kan mijn relaties. Ik ben alleen altijd doodsbang,
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_207916131
Heb me ooit gedeeltelijk laten behandelen voor PTSS, maar daarna er mee gekapt omdat het voor mijn idee gewoon niet werkte. EMDR gehad, maar dat was zelfs nog ten tijde van (tijdens de sessies zat ik nog in de situatie waarin ik misbruik ervaarde). Daar toen mee gekapt, nooit meer op teruggekomen.

Ben er redelijk over heen dacht ik, slapen gaat sinds een jaar weer beter, geen paniekaanvallen meer, flashbacks en gedachtes aan die tijd kan ik behoorlijk zelf onder controle krijgen danwel rationeel naar kijken.

Maar als ik terugkijk naar wat er met mij na die tijd als persoon gebeurd is, dan herken ik mezelf in geen enkel aspect meer terug. Ik heb nauwelijks vrienden over, omdat ik niemand vertrouw of zin heb om energie te steken in een connectie. Had altijd al wel een sombere instelling maar dat is zo extreem geworden dat ik continu eigenlijk doodmoe ben en het liefst alleen maar zou willen slapen om weg te zijn van mijn gevoel. Als ik niet kan slapen, zoek ik andere manieren voor afleiding. Best lastig als je altijd alleen bent (uit eigen keuze) kan ik je vertellen.

Het voelt eigenlijk sindsdien altijd alsof ik er 'niet echt bij ben'. Alsof ik continu slaap. Ik heb iedereen in mijn leven afgekapt behalve mijn ouders en zusje. Vriendinnen spreek ik eigenlijk niet meer, of zeg ik af. Niet omdat ik niet wil, maar omdat die interactie mij teveel energie kost. En ik er simpelweg geen zin in heb.

Ik probeer te sporten en op mijn gezondheid te letten om er nog iets van te maken, maar op slechte dagen dan eet ik bijna niks, of eet ik slechte dingen. Ik herken mezelf qua uiterlijk ook niet meer terug. Ben veel zwaarder geworden, nu door weinig eetlust wel weer wat afgevallen, voel me niet mezelf in mijn lichaam, voel me ook niet mezelf in mijn mentale staat zegmaar. Geen idee wie ik ben of wat ik wil. Als ik naar mezelf kijk, haat ik mezelf, om hoe ik eruit zie en om hoe lui ik ben. Ondanks dit heb ik wel nog mijn opleiding kunnen afmaken, bijna klaar.

Op carriéregebied gaat het goed maar alle andere gebieden in mijn leven heb ik compleet afgekapt omdat ik het gevoel heb alleen nog maar energie te hebben voor dit, dat is het enige wat me nog boven water houdt. Ik huil veel, en soms huil ik niet maar dan ben ik zo moe en leeg dat ik er geen energie meer voor heb. Heb al langere tijd het gevoel dat het me allemaal niks meer waard is eigenlijk en dat het eigenlijk geen zak boeit of ik er nou wel of niet ben.

Voel me waardeloos door het misbruik, waardeloos door hoe ik mezelf verwaarloosd heb, maar ben te moe om er wat aan te doen. Goede combi. Ik 'zie' in iedereen mijn misbruiker, het voelt alsof ik continu moet oppassen. Alsof ik overal zijn karaktertrekken in kan herkennen, en mezelf er tegen moet beschermen.

Ik voel me heel erg eenzaam, maar ik wil niet connecten met mensen omdat ik de energie er niet voor heb. Ik zie hoe anderen wel een partner hebben, wel vriendinnen. Soms voelt het alsof ik er niet voor gemaakt ben of kan zijn. Het lijkt alsof het nooit beter gaat worden. Het voelt alsof er zoveel pijn en wantrouwen in mij zit, wat ik nooit meer weg krijg. Ik zou daar een partner ook niet mee willen belasten, met al mijn verdriet, wantrouwen en ellende.

Verder ben ik niet erg zweverig aangelegd, maar ik heb wel een aantal lichamelijke klachten gekregen die ik zelf kan koppelen aan het synchroon lopen/ het ontstaan nadat dit is gebeurd. Zo heb ik chronische bekkenpijn vanwege het continu onder spanning staan van mijn bekkenbodemspieren, SI gewricht ontstekingen, en uitgebreide endometriose. Klotezooi, maar wel mee te leven.

Soms vraag ik me door al het bovenstaande af waar ik het allemaal voor doe. Enige wat me nog enigszins motivatie geeft is dat ik hard wil werken en sparen, en met dat geld een eigen huis bemachtigen waar ik tot rust kan komen in mijn eentje.

Geen idee waar ik heen wil met dit verhaal, denk gewoon van me af typen, ik praat hier nooit echt in diepte over met mensen, omdat ik dat zelf niet wil. Misschien moet ik nog een keer in behandeling, maar ik zie het nut er niet van in, ik heb niet het idee dat dit ooit nog beter gaat worden. Dat zeg ik niet omdat ik het niet een kans wil geven, maar ik denk dat dit de realiteit is voor mij.

[ Bericht 2% gewijzigd door Muisje22 op 08-02-2023 23:18:18 ]
pi_208121649
.

[ Bericht 99% gewijzigd door mascara-klodder op 25-02-2023 00:51:57 ]
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_208122001
Privé

[ Bericht 99% gewijzigd door Speedfight op 25-02-2023 07:01:50 ]
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_208126590
.

[ Bericht 99% gewijzigd door mascara-klodder op 25-02-2023 00:52:25 ]
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_208126672
Te privé

[ Bericht 99% gewijzigd door Speedfight op 25-02-2023 07:01:08 ]
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_208129158
.


Niet mijn probleem.

[ Bericht 33% gewijzigd door mascara-klodder op 25-02-2023 00:50:25 ]
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_208129459
.

[ Bericht 56% gewijzigd door mascara-klodder op 25-02-2023 00:50:43 ]
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  Moderator dinsdag 7 maart 2023 @ 12:01:33 #103
225562 crew  Speedfight
pi_208275632
Nou, ik stond al sinds juni vorig jaar op de wachtlijst, nu mijn intake gehad en nu nog een half jaar op de wachtlijst.
Bizar!!
Ik functioneer gelukkig nog wel, ik slaap goed en werk, maar als dat allemaal niet meer gaat, dan is die wachttijd toch bijna niet te doen? :{
Ik krijg een combinatie van EMDR en Imaginaire Exposure, 2 keer per week.
Heftig wel, moet even kijken hoe ik dat ga doen met het normale leven eromheen, maar het duurt nog even :)
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  woensdag 8 maart 2023 @ 18:28:57 #104
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_208291644
Via mijn therapeute (ze is sinds januari 85jr oud) volg ik nu haar opleiding psychodrama. Zwaar, indrukwekkend, maar volgens mij gaat het me wel helpen 😊
  Moderator woensdag 8 maart 2023 @ 18:30:51 #105
225562 crew  Speedfight
pi_208291658
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 18:28 schreef scrub_nurse het volgende:
Via mijn therapeute (ze is sinds januari 85jr oud) volg ik nu haar opleiding psychodrama. Zwaar, indrukwekkend, maar volgens mij gaat het me wel helpen 😊
Hoe gaat zo'n sessie?
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_208319585
Ja, nice. Ik ga dit van me af typen maar niet in een op zichzelf staand topic, dan maar hier.

Ik ben recent gediagnosticeerd met endometriose en elke maand is een hel voor mij.
Door tromboserisico kan ik geen andere vormen van anticonceptie nemen (om de pijn en schade te beperken door het geven hormonale remming) dan een spiraaltje.

Fijn detail is dat ik ook misbruikt ben, en ik me hierdoor niet kan ontspannen. Het is vrijwel fysiek onmogelijk om die procedure bij mij uit te voeren, dus moet het onder sedatie. Prima, het moet goedkomen.

Het punt is, ik moet iets doen wat ik helemaal niet wil, waar ik mijn hele leven al 'tegen' ben, ik wil niet dat 'daar' iets gebeurd, maar ik heb geen keuze. Het is of dit, of veel pijn blijven houden tot op het punt van niet kunnen functioneren, elke maand ziek zijn, en door uitbreiding van de ziekte eventueel nog onvruchtbaar worden later.

Heb hier al een maand angstaanvallen over, life's good.
  Moderator vrijdag 10 maart 2023 @ 22:23:14 #107
225562 crew  Speedfight
pi_208320115
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 21:47 schreef Muisje22 het volgende:
Ja, nice. Ik ga dit van me af typen maar niet in een op zichzelf staand topic, dan maar hier.

Ik ben recent gediagnosticeerd met endometriose en elke maand is een hel voor mij.
Door tromboserisico kan ik geen andere vormen van anticonceptie nemen (om de pijn en schade te beperken door het geven hormonale remming) dan een spiraaltje.

Fijn detail is dat ik ook misbruikt ben, en ik me hierdoor niet kan ontspannen. Het is vrijwel fysiek onmogelijk om die procedure bij mij uit te voeren, dus moet het onder sedatie. Prima, het moet goedkomen.

Het punt is, ik moet iets doen wat ik helemaal niet wil, waar ik mijn hele leven al 'tegen' ben, ik wil niet dat 'daar' iets gebeurd, maar ik heb geen keuze. Het is of dit, of veel pijn blijven houden tot op het punt van niet kunnen functioneren, elke maand ziek zijn, en door uitbreiding van de ziekte eventueel nog onvruchtbaar worden later.

Heb hier al een maand angstaanvallen over, life's good.
Ach wat verschrikkelijk. Gaat er iemand met je mee die je vertrouwt?
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_208488583
Ik heb een gekke vraag die ik niet echt irl ergens durf te stellen (mensen begrijpen het niet) en ben benieuwd of jullie dit misschien herkennen.

Ik ben eindelijk op een punt dat ik besef wat mij als kind en later ook nog is aangedaan, door de mensen bij wie ik veilig had moeten zijn en die een verantwoordelijkheid hadden die ze niet genomen hebben. Ik heb het altijd goedgepraat met dingen als: ze wisten niet beter, waren niet bewust/zelf beschadigd, etc. Maar nu ik dus meer en meer de diepte van de ellende besef waar ik me uit heb moeten worstelen omdat ik er helemaal in verstrikt zat, ben ik zo gruwelijk boos dat ik voel: ik vergeef hen nóóit. Niet uit wrok, of omdat ik dat wil alsof het een keuze is. Maar vanuit erkenning/liefde voor mezelf, voor de pijn die me is aangedaan. Alsof ik hiermee zeg: het was zó erg, dat mag een mens/kind gewoon niet meemaken, hoe kún je zo met iemand omgaan. En hierdoor kan ik het juist meer loslaten, terwijl vaak wordt gezegd dat je moet vergeven, of dat je daar naartoe moet (willen) werken. Ik heb daar nooit echt iets mee gekund, 'vergeving'. Voor mij voelt dit gevoel (nu?) kloppend, maar ik durf het dus niet hardop te zeggen. Ik vraag me zo erg af of ik de enige ben hierin.
pi_208488601
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 21:47 schreef Muisje22 het volgende:
Ja, nice. Ik ga dit van me af typen maar niet in een op zichzelf staand topic, dan maar hier.

Ik ben recent gediagnosticeerd met endometriose en elke maand is een hel voor mij.
Door tromboserisico kan ik geen andere vormen van anticonceptie nemen (om de pijn en schade te beperken door het geven hormonale remming) dan een spiraaltje.

Fijn detail is dat ik ook misbruikt ben, en ik me hierdoor niet kan ontspannen. Het is vrijwel fysiek onmogelijk om die procedure bij mij uit te voeren, dus moet het onder sedatie. Prima, het moet goedkomen.

Het punt is, ik moet iets doen wat ik helemaal niet wil, waar ik mijn hele leven al 'tegen' ben, ik wil niet dat 'daar' iets gebeurd, maar ik heb geen keuze. Het is of dit, of veel pijn blijven houden tot op het punt van niet kunnen functioneren, elke maand ziek zijn, en door uitbreiding van de ziekte eventueel nog onvruchtbaar worden later.

Heb hier al een maand angstaanvallen over, life's good.
Pff, wat ontzettend shit :'( Ik zou dat ook echt niet trekken. Beide, de pijn (niet omdat ik een watje ben maar omdat het herinnert aan), maar ook dat er iets moet gebeuren. Veel sterkte!
pi_208495091
Ik heb een gesprek met iemand gehad vandaag en er kwam naar voren dat de problemen waar ik mee worstel die zich met name manifesteren dat ik hardnekkig uitstelgedrag heb en de energie niet eens heb om fatsoenlijk voor mezelf te zorgen en dat ik mij sociaal isoleer en mensen continu van mij afduw - waarschijnlijk toch te maken hebben met trauma's.

Ik ben in het verleden behandeld voor persoonlijkheidsproblematiek en daarbij ging de nadruk heel erg naar gedrag en emotieregulatie. Op mijn verleden en om te achterhalen wat zich destijds afspeelde waardoor ik uiteindelijk persoonlijkheidsproblematiek ontwikkelde, werd nauwelijks ingegaan. Ik vertelde er wel over en er leek in eerste instantie begrip voor te zijn. Later vernam ik dat het voor hen niet zozeer belangrijk was in hoeverre ik wel of niet de waarheid spreek, maar dat het om mijn beleving ging. Ik had o.a. de diagnose borderline en ik kreeg vooral vragen terug waaruit ik kon opmaken dat ze duidelijk wilden krijgen in hoeverre de dingen die ik vertelde overtrokken waren of dat ik mijn eigen verantwoordelijkheden op anderen projecteerde.

De diagnose PTSS was bij mij niet gesteld. Ik heb niet iets meegemaakt wat op zichzelf staand te heftig is geweest. Er zijn weleens escalaties geweest vroeger waarbij mijn vader zo nijdig was dat hij mij in elkaar wilde slaan en ik mij moest opsluiten in de badkamer. Wat ik mij dan vooral kan herinneren, is dat ik puur aan mijn gedrag merkte dat ik blijkbaar bang was en dat ik mezelf een laffe schijtluis vond die weer eens te angstig was om de confrontatie aan te gaan. Het was net alsof ik het allemaal in een film beleefde en dat ik buiten mezelf getreden was en ernaast stond in plaats van dat ikzelf degene was die zich opsloot.

Ik begin pas sinds een paar jaar te merken dat er continu stresshormonen gieren door mijn lijf en dat ik mij altijd gejaagd en onder spanning voel staan. Over het algemeen ben ik besluiteloos en lijkt het alsof de kleinste dingetjes mij abnormaal veel angst bezorgen, wat voor mij bevestigt dat er iets mis is met mij. Ik weet immers niet wat een ander voelt: ik constateer wel dat de meeste mensen zich veel minder door angst en geremdheid laten leiden dan ik. Er zijn ook momenten dat het compleet kan omslaan en dan lijkt het alsof die angst een geimplodeerde vorm is van enorm veel woede.

Ik heb sinds de laatste jaren vaker gehoord van mensen dat het best waarschijnlijk is dat ik complexe ptss heb. En dat hoor ik o.a. van mensen die zelf ptss hebben, echter wel een andere levensgeschiedenis dan ik. Zij zijn bijvoorbeeld seksueel misbruikt en dat heb ik niet meegemaakt. Ik heb ook geen herbelevingen. Ik heb er de laatste tijd niet zoveel last van, echter wat regelmatig opduikt is dat ik mij opeens iets herinner wat ikzelf gedaan heb waar ik mij voor schaam. Dat overvalt mij en dan verkramp ik helemaal. Als dat op straat gebeurt, gebeurt het soms dat ik mensen mij vreemd zie aankijken en dan pas realiseer ik dat ze dat doen omdat ik hardop dingen heb geroepen zoals "Ik moet dood" of "Ik ben een klootzak".

In 2021 verwees de huisarts mij door naar een sGGZ voor persoonlijkheidsproblematiek omdat het toch niet goed ging. De telefonische intake hield in of ik toestemming gaf of ze gegevens van mijn vorige behandelaars konden opvragen. Een week later werd mijn voicemail ingesproken dat ze mij geen geschikte behandeling konden aanbieden. De reden waarom werd niet toegelicht. Andere instellingen wilden mij ook niet aannemen. Eén iemand gaf wel eerlijk toe dat ze vastzitten aan een protocol waardoor ik met mijn behandelverleden en problematiek beschouwd word als een te complex geval. Hij zei erbij dat hij nav vorige rapporten wel kon opmaken dat ik mij in positieve zin heb ontwikkeld en mezelf niet als kansloos moet beschouwen, maar dat het met het huidige zorgsysteem heel moeilijk wordt om mij iets te bieden wat aansluit op wat ik nodig heb, omdat het bij mij zo uiteenlopend en breed is.

Komt dit iemand bekend voor?
pi_208495903
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:32 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik heb een gesprek met iemand gehad vandaag en er kwam naar voren dat de problemen waar ik mee worstel die zich met name manifesteren dat ik hardnekkig uitstelgedrag heb en de energie niet eens heb om fatsoenlijk voor mezelf te zorgen en dat ik mij sociaal isoleer en mensen continu van mij afduw - waarschijnlijk toch te maken hebben met trauma's.

Ik ben in het verleden behandeld voor persoonlijkheidsproblematiek en daarbij ging de nadruk heel erg naar gedrag en emotieregulatie. Op mijn verleden en om te achterhalen wat zich destijds afspeelde waardoor ik uiteindelijk persoonlijkheidsproblematiek ontwikkelde, werd nauwelijks ingegaan. Ik vertelde er wel over en er leek in eerste instantie begrip voor te zijn. Later vernam ik dat het voor hen niet zozeer belangrijk was in hoeverre ik wel of niet de waarheid spreek, maar dat het om mijn beleving ging. Ik had o.a. de diagnose borderline en ik kreeg vooral vragen terug waaruit ik kon opmaken dat ze duidelijk wilden krijgen in hoeverre de dingen die ik vertelde overtrokken waren of dat ik mijn eigen verantwoordelijkheden op anderen projecteerde.

De diagnose PTSS was bij mij niet gesteld. Ik heb niet iets meegemaakt wat op zichzelf staand te heftig is geweest. Er zijn weleens escalaties geweest vroeger waarbij mijn vader zo nijdig was dat hij mij in elkaar wilde slaan en ik mij moest opsluiten in de badkamer. Wat ik mij dan vooral kan herinneren, is dat ik puur aan mijn gedrag merkte dat ik blijkbaar bang was en dat ik mezelf een laffe schijtluis vond die weer eens te angstig was om de confrontatie aan te gaan. Het was net alsof ik het allemaal in een film beleefde en dat ik buiten mezelf getreden was en ernaast stond in plaats van dat ikzelf degene was die zich opsloot.

Ik begin pas sinds een paar jaar te merken dat er continu stresshormonen gieren door mijn lijf en dat ik mij altijd gejaagd en onder spanning voel staan. Over het algemeen ben ik besluiteloos en lijkt het alsof de kleinste dingetjes mij abnormaal veel angst bezorgen, wat voor mij bevestigt dat er iets mis is met mij. Ik weet immers niet wat een ander voelt: ik constateer wel dat de meeste mensen zich veel minder door angst en geremdheid laten leiden dan ik. Er zijn ook momenten dat het compleet kan omslaan en dan lijkt het alsof die angst een geimplodeerde vorm is van enorm veel woede.

Ik heb sinds de laatste jaren vaker gehoord van mensen dat het best waarschijnlijk is dat ik complexe ptss heb. En dat hoor ik o.a. van mensen die zelf ptss hebben, echter wel een andere levensgeschiedenis dan ik. Zij zijn bijvoorbeeld seksueel misbruikt en dat heb ik niet meegemaakt. Ik heb ook geen herbelevingen. Ik heb er de laatste tijd niet zoveel last van, echter wat regelmatig opduikt is dat ik mij opeens iets herinner wat ikzelf gedaan heb waar ik mij voor schaam. Dat overvalt mij en dan verkramp ik helemaal. Als dat op straat gebeurt, gebeurt het soms dat ik mensen mij vreemd zie aankijken en dan pas realiseer ik dat ze dat doen omdat ik hardop dingen heb geroepen zoals "Ik moet dood" of "Ik ben een klootzak".

In 2021 verwees de huisarts mij door naar een sGGZ voor persoonlijkheidsproblematiek omdat het toch niet goed ging. De telefonische intake hield in of ik toestemming gaf of ze gegevens van mijn vorige behandelaars konden opvragen. Een week later werd mijn voicemail ingesproken dat ze mij geen geschikte behandeling konden aanbieden. De reden waarom werd niet toegelicht. Andere instellingen wilden mij ook niet aannemen. Eén iemand gaf wel eerlijk toe dat ze vastzitten aan een protocol waardoor ik met mijn behandelverleden en problematiek beschouwd word als een te complex geval. Hij zei erbij dat hij nav vorige rapporten wel kon opmaken dat ik mij in positieve zin heb ontwikkeld en mezelf niet als kansloos moet beschouwen, maar dat het met het huidige zorgsysteem heel moeilijk wordt om mij iets te bieden wat aansluit op wat ik nodig heb, omdat het bij mij zo uiteenlopend en breed is.

Komt dit iemand bekend voor?
Ik heb je bericht gelezen en wat mij opviel is dat je jezelf een beetje wegcijfert qua de trauma terwijl je toch wel een best heftige herinnering erin zet (jezelf opsluiten voor je vader)

Ik dacht vroeger ook altijd dat ik geen trauma had. Verkracht was ik toen (nog) niet en ook kon ik mij niet 1 grote gebeurtenis herrineren.
Probleem was dat ik veel verdrukt heb en ook continu bezig was om afleiding te zoeken. Als je hele leven bestaat uit mensen die je kleineren op school en thuis denk je dat dat normaal is.

Nu dat ik compleet uit die situatie ben en onder behandeling ben van een traumapsycholoog zie ik pas hoe erg mijn verleden is geweest.

En dat je geen herbelevingen hebt betekend niet dat je dan helemaal geen last ervan hebt he :P Het kan hem ook zitten in dingen vermijden zoals plekken, bepaald voedsel, feestdagen, verjaardagen, bepaalde mensen of zelfs mensen die op bepaalde mensen lijken, bepaalde situaties vermijden en nog veel meer.

Herbelevingen kunnen ook herinneringen zijn die je ineens opkomen bij het zien/horen/ruiken/voelen van een bepaald iets of ineens heftige gevoelens hebben over iets kleins.

complexe trauma gaat hem helemaal in je complete leven zitten, hoe je dingen doet, dingen vermijd, hoe je op dingen reageert, alles.

Een voorbeeld bijvoorbeeld, ik zit nu al een jaar in traumatherapie en pas laatst bedacht ik mij dat het feit dat ik bij mijn sport altijd zo snel mogelijk weg ben na het sporten bij douchen en omkleden en het pesten dat ik als kind had op school en in de kleedkamer met elkaar te maken had.
Tot die tijd had ik geen idee maar was ik altijd meteen weg na de sport, geen idee waarom, dacht dat ik gewoon zo was :P

En dat stuk over dat je te complex ben hoor ik helaas vaker tegenwoordig. Gebeurd ook vaak bij mensen met een eetstoornis die nog een andere diagnose ernaast hebben. Kan je helaas er niet bij helpen.
Twiddel
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 16:44:15 #112
225562 crew  Speedfight
pi_208496002
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:32 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik heb een gesprek met iemand gehad vandaag en er kwam naar voren dat de problemen waar ik mee worstel die zich met name manifesteren dat ik hardnekkig uitstelgedrag heb en de energie niet eens heb om fatsoenlijk voor mezelf te zorgen en dat ik mij sociaal isoleer en mensen continu van mij afduw - waarschijnlijk toch te maken hebben met trauma's.

Ik ben in het verleden behandeld voor persoonlijkheidsproblematiek en daarbij ging de nadruk heel erg naar gedrag en emotieregulatie. Op mijn verleden en om te achterhalen wat zich destijds afspeelde waardoor ik uiteindelijk persoonlijkheidsproblematiek ontwikkelde, werd nauwelijks ingegaan. Ik vertelde er wel over en er leek in eerste instantie begrip voor te zijn. Later vernam ik dat het voor hen niet zozeer belangrijk was in hoeverre ik wel of niet de waarheid spreek, maar dat het om mijn beleving ging. Ik had o.a. de diagnose borderline en ik kreeg vooral vragen terug waaruit ik kon opmaken dat ze duidelijk wilden krijgen in hoeverre de dingen die ik vertelde overtrokken waren of dat ik mijn eigen verantwoordelijkheden op anderen projecteerde.

De diagnose PTSS was bij mij niet gesteld. Ik heb niet iets meegemaakt wat op zichzelf staand te heftig is geweest. Er zijn weleens escalaties geweest vroeger waarbij mijn vader zo nijdig was dat hij mij in elkaar wilde slaan en ik mij moest opsluiten in de badkamer. Wat ik mij dan vooral kan herinneren, is dat ik puur aan mijn gedrag merkte dat ik blijkbaar bang was en dat ik mezelf een laffe schijtluis vond die weer eens te angstig was om de confrontatie aan te gaan. Het was net alsof ik het allemaal in een film beleefde en dat ik buiten mezelf getreden was en ernaast stond in plaats van dat ikzelf degene was die zich opsloot.

Ik begin pas sinds een paar jaar te merken dat er continu stresshormonen gieren door mijn lijf en dat ik mij altijd gejaagd en onder spanning voel staan. Over het algemeen ben ik besluiteloos en lijkt het alsof de kleinste dingetjes mij abnormaal veel angst bezorgen, wat voor mij bevestigt dat er iets mis is met mij. Ik weet immers niet wat een ander voelt: ik constateer wel dat de meeste mensen zich veel minder door angst en geremdheid laten leiden dan ik. Er zijn ook momenten dat het compleet kan omslaan en dan lijkt het alsof die angst een geimplodeerde vorm is van enorm veel woede.

Ik heb sinds de laatste jaren vaker gehoord van mensen dat het best waarschijnlijk is dat ik complexe ptss heb. En dat hoor ik o.a. van mensen die zelf ptss hebben, echter wel een andere levensgeschiedenis dan ik. Zij zijn bijvoorbeeld seksueel misbruikt en dat heb ik niet meegemaakt. Ik heb ook geen herbelevingen. Ik heb er de laatste tijd niet zoveel last van, echter wat regelmatig opduikt is dat ik mij opeens iets herinner wat ikzelf gedaan heb waar ik mij voor schaam. Dat overvalt mij en dan verkramp ik helemaal. Als dat op straat gebeurt, gebeurt het soms dat ik mensen mij vreemd zie aankijken en dan pas realiseer ik dat ze dat doen omdat ik hardop dingen heb geroepen zoals "Ik moet dood" of "Ik ben een klootzak".

In 2021 verwees de huisarts mij door naar een sGGZ voor persoonlijkheidsproblematiek omdat het toch niet goed ging. De telefonische intake hield in of ik toestemming gaf of ze gegevens van mijn vorige behandelaars konden opvragen. Een week later werd mijn voicemail ingesproken dat ze mij geen geschikte behandeling konden aanbieden. De reden waarom werd niet toegelicht. Andere instellingen wilden mij ook niet aannemen. Eén iemand gaf wel eerlijk toe dat ze vastzitten aan een protocol waardoor ik met mijn behandelverleden en problematiek beschouwd word als een te complex geval. Hij zei erbij dat hij nav vorige rapporten wel kon opmaken dat ik mij in positieve zin heb ontwikkeld en mezelf niet als kansloos moet beschouwen, maar dat het met het huidige zorgsysteem heel moeilijk wordt om mij iets te bieden wat aansluit op wat ik nodig heb, omdat het bij mij zo uiteenlopend en breed is.

Komt dit iemand bekend voor?
Complexe PTSS wordt vaak gesteld bij langdurige emotionele verwaarlozing of psychische mishandeling.
Ik zeg niet dat dit bij jou het geval is, maar verdiep je eens in C-PTSS en emotionele verwaarlozing of zelfs narcistische ouders. Je merkt vanzelf wat voor jou herkenbaar is.
Waar we mee opgegroeid zijn en kennen als normaal, is lang niet altijd normaal.
In mijn ervaring komen veel problemen daarvandaan zonder te weten dat dat problematisch was destijds, omdat je als kind niet beter wist.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_208496092
quote:
17s.gif Op woensdag 22 maart 2023 16:44 schreef Speedfight het volgende:

[..]
Complexe PTSS wordt vaak gesteld bij langdurige emotionele verwaarlozing of psychische mishandeling.
Ik zeg niet dat dit bij jou het geval is, maar verdiep je eens in C-PTSS en emotionele verwaarlozing of zelfs narcistische ouders. Je merkt vanzelf wat voor jou herkenbaar is.
Waar we mee opgegroeid zijn en kennen als normaal, is lang niet altijd normaal.
In mijn ervaring komen veel problemen daarvandaan zonder te weten dat dat problematisch was destijds, omdat je als kind niet beter wist.
Kleine zijtour hierop maar ik dacht altijd dat alle ouders veel dronken. Mijn vader zei altijd dat volwassenen die niet dronken logen. Dus geloofde ik dat altijd :P En ik dacht dat dat normaal was.
Als je altijd in een blauw huis bent opgevoed zonder de buitenwereld te zien denk je dat alles blauw is :P
Twiddel
pi_208498124
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:32 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik heb een gesprek met iemand gehad vandaag en er kwam naar voren dat de problemen waar ik mee worstel die zich met name manifesteren dat ik hardnekkig uitstelgedrag heb en de energie niet eens heb om fatsoenlijk voor mezelf te zorgen en dat ik mij sociaal isoleer en mensen continu van mij afduw - waarschijnlijk toch te maken hebben met trauma's.

Ik ben in het verleden behandeld voor persoonlijkheidsproblematiek en daarbij ging de nadruk heel erg naar gedrag en emotieregulatie. Op mijn verleden en om te achterhalen wat zich destijds afspeelde waardoor ik uiteindelijk persoonlijkheidsproblematiek ontwikkelde, werd nauwelijks ingegaan. Ik vertelde er wel over en er leek in eerste instantie begrip voor te zijn. Later vernam ik dat het voor hen niet zozeer belangrijk was in hoeverre ik wel of niet de waarheid spreek, maar dat het om mijn beleving ging. Ik had o.a. de diagnose borderline en ik kreeg vooral vragen terug waaruit ik kon opmaken dat ze duidelijk wilden krijgen in hoeverre de dingen die ik vertelde overtrokken waren of dat ik mijn eigen verantwoordelijkheden op anderen projecteerde.

De diagnose PTSS was bij mij niet gesteld. Ik heb niet iets meegemaakt wat op zichzelf staand te heftig is geweest. Er zijn weleens escalaties geweest vroeger waarbij mijn vader zo nijdig was dat hij mij in elkaar wilde slaan en ik mij moest opsluiten in de badkamer. Wat ik mij dan vooral kan herinneren, is dat ik puur aan mijn gedrag merkte dat ik blijkbaar bang was en dat ik mezelf een laffe schijtluis vond die weer eens te angstig was om de confrontatie aan te gaan. Het was net alsof ik het allemaal in een film beleefde en dat ik buiten mezelf getreden was en ernaast stond in plaats van dat ikzelf degene was die zich opsloot.

Ik begin pas sinds een paar jaar te merken dat er continu stresshormonen gieren door mijn lijf en dat ik mij altijd gejaagd en onder spanning voel staan. Over het algemeen ben ik besluiteloos en lijkt het alsof de kleinste dingetjes mij abnormaal veel angst bezorgen, wat voor mij bevestigt dat er iets mis is met mij. Ik weet immers niet wat een ander voelt: ik constateer wel dat de meeste mensen zich veel minder door angst en geremdheid laten leiden dan ik. Er zijn ook momenten dat het compleet kan omslaan en dan lijkt het alsof die angst een geimplodeerde vorm is van enorm veel woede.

Ik heb sinds de laatste jaren vaker gehoord van mensen dat het best waarschijnlijk is dat ik complexe ptss heb. En dat hoor ik o.a. van mensen die zelf ptss hebben, echter wel een andere levensgeschiedenis dan ik. Zij zijn bijvoorbeeld seksueel misbruikt en dat heb ik niet meegemaakt. Ik heb ook geen herbelevingen. Ik heb er de laatste tijd niet zoveel last van, echter wat regelmatig opduikt is dat ik mij opeens iets herinner wat ikzelf gedaan heb waar ik mij voor schaam. Dat overvalt mij en dan verkramp ik helemaal. Als dat op straat gebeurt, gebeurt het soms dat ik mensen mij vreemd zie aankijken en dan pas realiseer ik dat ze dat doen omdat ik hardop dingen heb geroepen zoals "Ik moet dood" of "Ik ben een klootzak".

In 2021 verwees de huisarts mij door naar een sGGZ voor persoonlijkheidsproblematiek omdat het toch niet goed ging. De telefonische intake hield in of ik toestemming gaf of ze gegevens van mijn vorige behandelaars konden opvragen. Een week later werd mijn voicemail ingesproken dat ze mij geen geschikte behandeling konden aanbieden. De reden waarom werd niet toegelicht. Andere instellingen wilden mij ook niet aannemen. Eén iemand gaf wel eerlijk toe dat ze vastzitten aan een protocol waardoor ik met mijn behandelverleden en problematiek beschouwd word als een te complex geval. Hij zei erbij dat hij nav vorige rapporten wel kon opmaken dat ik mij in positieve zin heb ontwikkeld en mezelf niet als kansloos moet beschouwen, maar dat het met het huidige zorgsysteem heel moeilijk wordt om mij iets te bieden wat aansluit op wat ik nodig heb, omdat het bij mij zo uiteenlopend en breed is.

Komt dit iemand bekend voor?
Er is niks 'mis' met je. Besluiteloosheid, niet de puf hebben voor jezelf te zorgen, uitstelgedrag, zijn allemaal dingen die te maken hebben met de freeze response. Megarot, want je komt tot niks en voelt je ook nog slecht daarover. Ik herken het van eerder. Je lijf en brein zitten gevangen in overlevingsmodus en hebben helemaal geen energie/aandacht voor normale dingen. Daar moet je je veilig voor voelen, om die te ontwikkelen en doen.

En ja, het zorgsysteem is super waardeloos. Ik zou, als je hulp wil, nog eens naar je huisarts gaan en bespreken wat voor hulp volgens jou passend is (gericht op trauma) en benoemen dat je die eerder nog niet gehad hebt. Wie weet onderzoeken en beginnen ze dan opnieuw ipv uitgaan van je behandelverleden. Of zien ze je behandelverleden in een ander licht, waardoor ze je ergens toch een behandeling gericht op de onderliggende oorzaken van je persoonlijkheidsproblematiek kunnen bieden, namelijk (mogelijk) trauma.

[ Bericht 1% gewijzigd door _flore op 22-03-2023 23:16:46 ]
pi_208498226
En ik zeg 'mogelijk' even tussen haakjes, niet omdat ik je verhaal in twijfel trek, maar omdat ik niet een diagnose kan stellen ;)
pi_208500764
Bedankt voor de reacties so far. Ze zijn allemaal herkenbaar en bevestigend.

Ik heb mij inderdaad eerder een beetje verdiept in c-ptss en daar zitten inderdaad raakvlakken in die ik bij mezelf herken. Datgene wat ik beschreef over mijn vader: het zijn niet alleen die incidenten op zich, het is ook niet alleen mijn vader op zich, maar ook de mensen eromheen.

Ik heb al een paar jaar geen contact meer met hem, omdat ik anders niet 'uit de situatie' kon komen. Nu ik dat wel ben, gaan puzzelstukjes op hun plek vallen. Ik heb eerder in een ander topic verwoordt dat ik in hem een narcistische persoonlijkheidsstoornis herken. Het begint mij nu ook duidelijker te worden wat daarachter zit. Zijn coping-mechanisme is anders, maar ik vermoed dat de pijn vrijwel hetzelfde is. Hij is zelf opgegroeid in een milieu waarvan ik eerst ook niet in de gaten had hoe ongezond het was. De familie gaat zo met elkaar om dat bij conflicten niks op een directe manier uitgesproken werd; in plaats daarvan wordt er altijd gekonkeld en gemanipuleerd. Toen hij 65 werd kreeg van zijn familie allemaal cadeaus zoals shampoo tegen grijs haar, pantoffels voor een ouwe man ... het gebeurde vlak voor mijn neus en ik had niet eens in de gaten dat ze hem in zijn eigen huis tegenover al zijn kennissen voor lul zetten. Als ik de tijd terug kon draaien, zou ik ondanks alle issues die ik met hem heb, hem wel verdedigen en geroepen hebben wat hen in godsnaam bezielt om hem zo te vernederen.

Ik heb dat c-ptss vooral weggeduwd omdat behandelaars bij de GGZ het niet wilden erkennen. Dan is het van: je moet aan minimaal 5 van deze criteria voldoen en dat zien we niet bij jou, dus van ptss is bij jou geen sprake en daarom zal EMDR ook niet helpen.

Ik heb 1x EMDR gehad van een vrijgevestigde 1e lijnspsycholoog met de bedoeling als ik zou merken dat het iets positiefs teweegbrengt ik daarmee verder zou kunnen bij PsyQ (ik stond ondertussen op de wachtlijst van 18! maanden, dus ter overbrugging wilde die 1e lijnspsycholoog mij toch behandelen) Het leek idd op te leveren dat het mij beter lukte om bij bepaalde herinneringen te komen ipv verzuipen in allemaal twijfels. Echter bij PsyQ was het net alsof ik tegen een boom zat te ouwehoeren. Als ze bij mij een bepaalde diagnose stelden, dan werd er verondersteld dat ik dus daar en daar last van heb, dat ik mij zus en zo moet voelen en daarvoor is therapie dit en dat nodig. En als ik aangaf dat ik mij niet 100% exact daarin herken, leek het alsof ze dat uitermate vreemd vonden en bijna alsof ze zelf overstuur raakten omdat ik het hen allemaal zo moeilijk maak.

Ik begrijp achteraf dus dat het vooral te maken heeft omdat er op hen veel druk wordt gelegd om op een bepaalde manier te werken. Het zegt niet zoveel over hen als persoon maar meer over een hele verziekte samenleving waarin wij leven.
pi_208501433


[ Bericht 100% gewijzigd door _flore op 22-03-2023 23:16:17 (ik klunsde) ]
pi_208503023
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 16:34 schreef summer2bird het volgende:
En dat je geen herbelevingen hebt betekend niet dat je dan helemaal geen last ervan hebt he :P Het kan hem ook zitten in dingen vermijden zoals plekken, bepaald voedsel, feestdagen, verjaardagen, bepaalde mensen of zelfs mensen die op bepaalde mensen lijken, bepaalde situaties vermijden en nog veel meer.

Herbelevingen kunnen ook herinneringen zijn die je ineens opkomen bij het zien/horen/ruiken/voelen van een bepaald iets of ineens heftige gevoelens hebben over iets kleins.

complexe trauma gaat hem helemaal in je complete leven zitten, hoe je dingen doet, dingen vermijd, hoe je op dingen reageert, alles.
Nu ik dat zo lees van jou, vind ik het erg logisch klinken. Het hangt er vanaf lijkt me wát iemand hebt meegemaakt.

Als jij bijvoorbeeld getuige bent geweest van een heel heftig verkeersongeluk is het zeker niet raar dat je bepaalde beelden van die specifieke gebeurtenis steeds voor je ziet.

Als je vroeger gepest zou zijn, dan kan het waarschijnlijker zijn dat je die herbelevingen niet hebt. In de loop der jaren ben je anders over jezelf gaan denken en ben je wellicht beter gaan begrijpen waarom jongeren in de kindertijd en puberteit toegeven aan pestgedrag en weet je ook dat de meesten van hen later uit zichzelf zijn gaan inzien dat het niet goed is geweest en dat ze niet meer op zo'n manier met anderen willen omgaan.

Maar de schade zit 'm dan in het feit dat het heel frequent is gebeurd. Als je vroeger elke dag gestrest was wat jou mogelijk weer te wachten kon staan en vooral de onmacht, dat alles wat je doet om jezelf te verdedigen op zo'n manier wordt verdraait dat het tegen je wordt gebruikt om jou het gevoel te geven dat je een sukkel bent die toch niet op kan tegen een hele grote groep mensen.

Dat heb ik dus zelf meegemaakt (wat je waarschijnlijk wel uit de beschrijving kan opmaken). Het allerergste vond ik vooral dat ik mezelf elke keer bewees als inferieur: het lukte mij niet om mij te verdedigen, waarmee ik bevestigde voor mezelf dat ik een te angstige schijtbroek was en ik kon mij niet voorstellen dat iemand een sukkel zoals ik goed genoeg vond. En die anti-pest campagnes werkten op mij vooral averechts, want ik wilde zelf in staat kunnen zijn mij te verdedigen en mij te kunnen bewijzen dat ik potentie had. En het maakte mij ook in de war, want ik voelde destijds dat het niet het pestgedrag is wat mijn leven blokkeerde, maar dat het 'iets' in mezelf was. En dat klopt ook, echter dat 'iets' is dus een trauma wat ik toen al meedroeg en niet wie ik als persoon hoor te zijn.

En met die hele klote-GGZ wordt in wezen datzelfde patroon herhaald. Ik ben echt niet onredelijk dat ik niet snap dat zorgverleners ook mensen zijn die fouten maken. Maar het is vooral de machteloosheid: dat ik mij in allerlei bochten moet wringen om duidelijk te maken waar ik last van heb en dat ik zo graag wil dat dit niet langer meer mijn leven gaat beperken, maar de boodschap lijkt elke keer weer niet aan te komen of wordt op een te kortzichtige manier geinterpreteerd.
  vrijdag 24 maart 2023 @ 06:02:56 #119
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_208513504
quote:
17s.gif Op woensdag 8 maart 2023 18:30 schreef Speedfight het volgende:

[..]
Hoe gaat zo'n sessie?
ik heb 3 dinsdagen per maand van 16-21u les/bijeenkomst met een groep van 6 deelnemers. Ieder op zijn gebied of getraumatiseerd en loopt in het heden, privé en/ of in werksituaties tegen problemen aan. In deze sessie komen een heel aantal thema's aan bod, nu bijvoorbeeld veiligheid. Vervolgens wordt aan je gevraagd welke situatie in je op komt, uit het verleden of misschien iets in de toekomst, waar je tegenop kijkt. Denk bv aan een gesprek voeren met je leidinggevende oid. Dan ga je met je groep deze situatie proberen na te spelen mbv allerlei technieken en oefenmethoden onder begeleiding van de docent. Hierdoor kan je je voorbereiden op situaties of situaties analyseren.
Heel erg verhelderen, en bij mij heeft de vorige sessie ervoor gezorgd dat ik uit mijn apathische periode gekomen ben en allerlei klusjes eindelijk uitgevoerd heb.
  vrijdag 24 maart 2023 @ 06:21:59 #120
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_208513523
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 01:32 schreef _flore het volgende:
Ik heb een gekke vraag die ik niet echt irl ergens durf te stellen (mensen begrijpen het niet) en ben benieuwd of jullie dit misschien herkennen.

Ik ben eindelijk op een punt dat ik besef wat mij als kind en later ook nog is aangedaan, door de mensen bij wie ik veilig had moeten zijn en die een verantwoordelijkheid hadden die ze niet genomen hebben. Ik heb het altijd goedgepraat met dingen als: ze wisten niet beter, waren niet bewust/zelf beschadigd, etc. Maar nu ik dus meer en meer de diepte van de ellende besef waar ik me uit heb moeten worstelen omdat ik er helemaal in verstrikt zat, ben ik zo gruwelijk boos dat ik voel: ik vergeef hen nóóit. Niet uit wrok, of omdat ik dat wil alsof het een keuze is. Maar vanuit erkenning/liefde voor mezelf, voor de pijn die me is aangedaan. Alsof ik hiermee zeg: het was zó erg, dat mag een mens/kind gewoon niet meemaken, hoe kún je zo met iemand omgaan. En hierdoor kan ik het juist meer loslaten, terwijl vaak wordt gezegd dat je moet vergeven, of dat je daar naartoe moet (willen) werken. Ik heb daar nooit echt iets mee gekund, 'vergeving'. Voor mij voelt dit gevoel (nu?) kloppend, maar ik durf het dus niet hardop te zeggen. Ik vraag me zo erg af of ik de enige ben hierin.
heel herkenbaar.
Opgegroeid in een gezin waar van alles gebeurde wat niet goed was. Ik besefte wel dat er iets of zelfs veel niet pluis was, maar nadat ik in een studentenhuis ging wonen en meer en meer in contact kwam met anderen van mijn eigen leeftijd, en we vertelden over onze opvoeding en problemen, kwam steeds meer het besef dat het echt absurd bij mij thuis was.
Ik werd bozer en bozer en uiteindelijk heb ik na een zoveelste uitbarsting het contact verbroken.
Beste besluit ever. Uit de situatie, uit de ellende. Gevolgd door een depressie/medicatie/therapie ed.

Later nog meer meegemaakt, lang verhaal. In 2020 op advies van een vriendin naar het programma Geraldine en de vrouwen gekeken. Enorme openbaring gehad over waar ik tegenaan liep in mijn huidige leven en welke overlevingstechnieken ik blijkbaar volledig geïntegreerd had in mijn leven.

Vervolgens in therapie gegaan bij mijn huidige therapeute. Zij heeft mij gediagnosticeerd met c-PTSS maar dit is eigenlijk nooit echt aan bod gekomen, pas toen ik een keer dit opperde als zijnde mijn diagnose, beaamde ze dit. Behandeling was altijd het doel, nooit diagnosticeren. Vond ik heel prettig.
Vorig jaar ben ik naar aanleiding van een podcast van Patrick Kicken, leven met stress (aanrader overigens! ook de podcastpsycholoog overigens), ook begonnen met haptoherapie.

2 jaar geleden is mijn vader overleden, ik had geen behoefte om hem te zien voordat hij stierf. Mijn boosheid is weg, ik heb meer medelijden met hem gekregen omdat hij het nooit voor elkaar heeft gekregen om naar zichzelf te kijken en te erkennen dat hij problemen had die hij overbracht op zijn kinderen en gezin.
Idem voor mijn moeder, waar ik enigszins open stond, om haar toe te laten tot mijn leven, heb ik dat gevoel nu niet meer. Mijn zusje heeft wel contact en als ik hoor wat er allemaal gebeurt tussen hen, en er ook bij mijn moeder geen enkel zicht op zelfreflectie is, heb ik dat idee losgelaten. Geen zin in die ellende in mijn leven.

Nu heb ik ook nog de psychodrama erbij.
En dan hoop ik dat ik volgend jaar toch echt mijn echte ik ontwikkeld heb *O* ipv de overlevende versie van mijzelf
pi_208528900
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 01:32 schreef _flore het volgende:
Ik heb een gekke vraag die ik niet echt irl ergens durf te stellen (mensen begrijpen het niet) en ben benieuwd of jullie dit misschien herkennen.

Ik ben eindelijk op een punt dat ik besef wat mij als kind en later ook nog is aangedaan, door de mensen bij wie ik veilig had moeten zijn en die een verantwoordelijkheid hadden die ze niet genomen hebben. Ik heb het altijd goedgepraat met dingen als: ze wisten niet beter, waren niet bewust/zelf beschadigd, etc. Maar nu ik dus meer en meer de diepte van de ellende besef waar ik me uit heb moeten worstelen omdat ik er helemaal in verstrikt zat, ben ik zo gruwelijk boos dat ik voel: ik vergeef hen nóóit. Niet uit wrok, of omdat ik dat wil alsof het een keuze is. Maar vanuit erkenning/liefde voor mezelf, voor de pijn die me is aangedaan. Alsof ik hiermee zeg: het was zó erg, dat mag een mens/kind gewoon niet meemaken, hoe kún je zo met iemand omgaan. En hierdoor kan ik het juist meer loslaten, terwijl vaak wordt gezegd dat je moet vergeven, of dat je daar naartoe moet (willen) werken. Ik heb daar nooit echt iets mee gekund, 'vergeving'. Voor mij voelt dit gevoel (nu?) kloppend, maar ik durf het dus niet hardop te zeggen. Ik vraag me zo erg af of ik de enige ben hierin.
Nee, daar ben je zeker de enige niet in. En daarbij kan je niet van jezelf afdwingen hoe jij je voelt t.o.v. een ander en niemand heeft het recht om het van jou af te dwingen. Als zij zich ongemakkelijk voelen omdat jij bent door iets waarvan zij zeggen dat je het achter je moet laten omdat het in het verleden gebeurd is, maar wat wel jouw leven in die mate verpest heeft dat je er in het heden nog dagelijks de gevolgen van ondervindt, dan is het onbeschoft van hen om jou dat ook aan te rekenen. Willen ze geen last hebben van jouw 'negativiteit'? Dat kan, als ze jou eens zouden steunen, zodat jij zelf ook minder last daarvan hebt.

Helaas houdt "het verleden achter je laten" meestal in dat je ook al die mensen achter je moet laten. En dat kan verdomd eenzaam voelen. Totdat ik in mijn geval mij ging realiseren dat ik daarmee blijf vasthouden aan een illusie en dat de realiteit inhoudt dat zij er vroeger ook niet voor mij geweest waren. Als het mij beter gaat lukken om andere mensen in mijn leven toe te laten, ga ik dat zeker doen en gaat er een nieuwe wereld voor mij open. Misschien kan zo'n gedachte jou ook helpen. :)
pi_208531187
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:41 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Nee, daar ben je zeker de enige niet in. En daarbij kan je niet van jezelf afdwingen hoe jij je voelt t.o.v. een ander en niemand heeft het recht om het van jou af te dwingen. Als zij zich ongemakkelijk voelen omdat jij bent door iets waarvan zij zeggen dat je het achter je moet laten omdat het in het verleden gebeurd is, maar wat wel jouw leven in die mate verpest heeft dat je er in het heden nog dagelijks de gevolgen van ondervindt, dan is het onbeschoft van hen om jou dat ook aan te rekenen. Willen ze geen last hebben van jouw 'negativiteit'? Dat kan, als ze jou eens zouden steunen, zodat jij zelf ook minder last daarvan hebt.

Helaas houdt "het verleden achter je laten" meestal in dat je ook al die mensen achter je moet laten. En dat kan verdomd eenzaam voelen. Totdat ik in mijn geval mij ging realiseren dat ik daarmee blijf vasthouden aan een illusie en dat de realiteit inhoudt dat zij er vroeger ook niet voor mij geweest waren. Als het mij beter gaat lukken om andere mensen in mijn leven toe te laten, ga ik dat zeker doen en gaat er een nieuwe wereld voor mij open. Misschien kan zo'n gedachte jou ook helpen. :)
Ja, dat is wel heel kloppend wat je schrijft. Ze zijn er alleen als ik in hun ogen acceptabel gedrag/emotie toon. Als ik laat zien wat ik écht voel, blijven er maar een paar mensen over die daar niet ongemakkelijk van worden. Dat was echt vreemd vond ik en een flinke desillusie. Maar degenen die overgebleven zijn, zijn wel de beste: échte vrienden! Thanks voor de realisatie! O+
pi_208531267
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 06:21 schreef scrub_nurse het volgende:

[..]
heel herkenbaar.
Opgegroeid in een gezin waar van alles gebeurde wat niet goed was. Ik besefte wel dat er iets of zelfs veel niet pluis was, maar nadat ik in een studentenhuis ging wonen en meer en meer in contact kwam met anderen van mijn eigen leeftijd, en we vertelden over onze opvoeding en problemen, kwam steeds meer het besef dat het echt absurd bij mij thuis was.
Ik werd bozer en bozer en uiteindelijk heb ik na een zoveelste uitbarsting het contact verbroken.
Beste besluit ever. Uit de situatie, uit de ellende. Gevolgd door een depressie/medicatie/therapie ed.

Later nog meer meegemaakt, lang verhaal. In 2020 op advies van een vriendin naar het programma Geraldine en de vrouwen gekeken. Enorme openbaring gehad over waar ik tegenaan liep in mijn huidige leven en welke overlevingstechnieken ik blijkbaar volledig geïntegreerd had in mijn leven.

Vervolgens in therapie gegaan bij mijn huidige therapeute. Zij heeft mij gediagnosticeerd met c-PTSS maar dit is eigenlijk nooit echt aan bod gekomen, pas toen ik een keer dit opperde als zijnde mijn diagnose, beaamde ze dit. Behandeling was altijd het doel, nooit diagnosticeren. Vond ik heel prettig.
Vorig jaar ben ik naar aanleiding van een podcast van Patrick Kicken, leven met stress (aanrader overigens! ook de podcastpsycholoog overigens), ook begonnen met haptoherapie.

2 jaar geleden is mijn vader overleden, ik had geen behoefte om hem te zien voordat hij stierf. Mijn boosheid is weg, ik heb meer medelijden met hem gekregen omdat hij het nooit voor elkaar heeft gekregen om naar zichzelf te kijken en te erkennen dat hij problemen had die hij overbracht op zijn kinderen en gezin.
Idem voor mijn moeder, waar ik enigszins open stond, om haar toe te laten tot mijn leven, heb ik dat gevoel nu niet meer. Mijn zusje heeft wel contact en als ik hoor wat er allemaal gebeurt tussen hen, en er ook bij mijn moeder geen enkel zicht op zelfreflectie is, heb ik dat idee losgelaten. Geen zin in die ellende in mijn leven.

Nu heb ik ook nog de psychodrama erbij.
En dan hoop ik dat ik volgend jaar toch echt mijn echte ik ontwikkeld heb *O* ipv de overlevende versie van mijzelf
Wat een weg! _O_ Heel herkenbaar, dat geen enkele zelfreflectie. Kun je helemaal niks mee inderdaad, alleen je over opwinden of ervoor kiezen dat je daar geen trek meer in hebt. Thanks voor de herkenning! :)
  Moderator donderdag 6 april 2023 @ 13:12:30 #124
225562 crew  Speedfight
pi_208681844
Ik kom eigenlijk continu weer dezelfde mannen tegen, de types waarin je voor mum van tijd aan t zorgen bent.
Ik ben er zo klaar mee. Ik heb 0 libido over en 0 geduld :')
Misschien duw ik alles te snel weg of het is gewoon alles wat ik aan trek, ik zie alleen maar rode vlaggen.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  Moderator donderdag 6 april 2023 @ 13:14:02 #125
225562 crew  Speedfight
pi_208681859
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 06:21 schreef scrub_nurse het volgende:

[..]
heel herkenbaar.
Opgegroeid in een gezin waar van alles gebeurde wat niet goed was. Ik besefte wel dat er iets of zelfs veel niet pluis was, maar nadat ik in een studentenhuis ging wonen en meer en meer in contact kwam met anderen van mijn eigen leeftijd, en we vertelden over onze opvoeding en problemen, kwam steeds meer het besef dat het echt absurd bij mij thuis was.
Ik werd bozer en bozer en uiteindelijk heb ik na een zoveelste uitbarsting het contact verbroken.
Beste besluit ever. Uit de situatie, uit de ellende. Gevolgd door een depressie/medicatie/therapie ed.

Later nog meer meegemaakt, lang verhaal. In 2020 op advies van een vriendin naar het programma Geraldine en de vrouwen gekeken. Enorme openbaring gehad over waar ik tegenaan liep in mijn huidige leven en welke overlevingstechnieken ik blijkbaar volledig geïntegreerd had in mijn leven.

Vervolgens in therapie gegaan bij mijn huidige therapeute. Zij heeft mij gediagnosticeerd met c-PTSS maar dit is eigenlijk nooit echt aan bod gekomen, pas toen ik een keer dit opperde als zijnde mijn diagnose, beaamde ze dit. Behandeling was altijd het doel, nooit diagnosticeren. Vond ik heel prettig.
Vorig jaar ben ik naar aanleiding van een podcast van Patrick Kicken, leven met stress (aanrader overigens! ook de podcastpsycholoog overigens), ook begonnen met haptoherapie.

2 jaar geleden is mijn vader overleden, ik had geen behoefte om hem te zien voordat hij stierf. Mijn boosheid is weg, ik heb meer medelijden met hem gekregen omdat hij het nooit voor elkaar heeft gekregen om naar zichzelf te kijken en te erkennen dat hij problemen had die hij overbracht op zijn kinderen en gezin.
Idem voor mijn moeder, waar ik enigszins open stond, om haar toe te laten tot mijn leven, heb ik dat gevoel nu niet meer. Mijn zusje heeft wel contact en als ik hoor wat er allemaal gebeurt tussen hen, en er ook bij mijn moeder geen enkel zicht op zelfreflectie is, heb ik dat idee losgelaten. Geen zin in die ellende in mijn leven.

Nu heb ik ook nog de psychodrama erbij.
En dan hoop ik dat ik volgend jaar toch echt mijn echte ik ontwikkeld heb *O* ipv de overlevende versie van mijzelf
Ik ga Geraldine en de vrouwen vanavond ook eens opzetten, ben benieuwd..
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  donderdag 6 april 2023 @ 20:22:29 #126
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_208686336
quote:
17s.gif Op donderdag 6 april 2023 13:14 schreef Speedfight het volgende:

[..]
Ik ga Geraldine en de vrouwen vanavond ook eens opzetten, ben benieuwd..
Ik zat na 5 minuten al onbedaarlijk te huilen..
pi_208789329
Is PTSS eigenlijk voor altijd?
Dacht altijd dat PTSS langdurige behandeling was maar het zijn maar paar sessies aldus google
pi_208789732
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 12:39 schreef stropdaz het volgende:
Is PTSS eigenlijk voor altijd?
Dacht altijd dat PTSS langdurige behandeling was maar het zijn maar paar sessies aldus google
PTSS kan 'genezen' worden, of in elk geval dusdanig behandeld dat alle bijkomende klachten verdwijnen. Complexe PTSS, daar moet je rekening mee houden dat ie je hele leven lang ergens mee rondloopt.
-nee-
  zondag 16 april 2023 @ 14:47:37 #129
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_208790812
quote:
17s.gif Op donderdag 6 april 2023 13:14 schreef Speedfight het volgende:

[..]
Ik ga Geraldine en de vrouwen vanavond ook eens opzetten, ben benieuwd..
en heb je het nog gekeken?
  zondag 16 april 2023 @ 14:51:42 #130
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_208790873
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 12:39 schreef stropdaz het volgende:
Is PTSS eigenlijk voor altijd?
Dacht altijd dat PTSS langdurige behandeling was maar het zijn maar paar sessies aldus google
ik vrees dat het bij mij echt nog jaren duurt voordat ik volledig ermee kan leven zonder de negatieve gevolgen..

Bij haptotherapie tot de conclusie gekomen dat ik moet gaan accepteren dat de maanden maart en april voor mij lastige maanden zijn. Hoewel mijn complexe vorm van PTSS er al was voordat ik het in de gaten had dat het er was, heeft "acuut negatieve ervaring" mijn PTSS op sommige punten verergerd.
Maar het heeft er op den duur ook voor gezorgd dat ik er aan ben gaan werken en mijn gedrag en gedachten beter ben gaan begrijpen. Mijn gedachten, gedrag en gevoelens veranderen, dat heeft nog tijd nodig..
  Moderator zondag 16 april 2023 @ 14:54:40 #131
225562 crew  Speedfight
pi_208790917
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 14:47 schreef scrub_nurse het volgende:

[..]
en heb je het nog gekeken?
Ik kan het nog nergens terug vinden...
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  zondag 16 april 2023 @ 15:10:11 #132
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_208791150
quote:
17s.gif Op zondag 16 april 2023 14:54 schreef Speedfight het volgende:

[..]
Ik kan het nog nergens terug vinden...
ik heb het volgens mij op videoland gezien, ik heb er geen account meer, ik had een gratis 2 weken gepakt, dus ik weet niet of ze het nog steeds hebben.
pi_208848721
quote:
17s.gif Op zondag 16 april 2023 14:54 schreef Speedfight het volgende:

[..]
Ik kan het nog nergens terug vinden...
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 15:10 schreef scrub_nurse het volgende:

[..]
ik heb het volgens mij op videoland gezien, ik heb er geen account meer, ik had een gratis 2 weken gepakt, dus ik weet niet of ze het nog steeds hebben.
Ik heb wel een account en het staat nog op Videoland.
Ik kende deze serie niet en twijfel of het voor mij wel geschikt is gezien mijn eigen ervaringen hiermee. Maar aan de andere kant vind ik het ook vaak juist wel interessant en fijn om het verhaal van lotgenoten te zien. En het klinkt wel als een goede serie erover.

Ik zit nu vanwege allerlei stress in een minder goede periode. Dus voorlopig wordt het hem iig niet om te kijken. Maar ik heb hem op mijn kijklijst gezet👍
  zaterdag 29 april 2023 @ 17:32:01 #134
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_208974763
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2023 17:32 schreef scrub_nurse het volgende:
@:purrito
Ik zie het nu pas, bedankt! Ik zal meelezen en posten.

Nu heel veel aan het lezen hier:

http://www.issendai.com/p(...)nk-were-abusive.html
Purr.
pi_208974770
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 14:51 schreef scrub_nurse het volgende:

[..]
ik vrees dat het bij mij echt nog jaren duurt voordat ik volledig ermee kan leven zonder de negatieve gevolgen..

Bij haptotherapie tot de conclusie gekomen dat ik moet gaan accepteren dat de maanden maart en april voor mij lastige maanden zijn. Hoewel mijn complexe vorm van PTSS er al was voordat ik het in de gaten had dat het er was, heeft "acuut negatieve ervaring" mijn PTSS op sommige punten verergerd.
Maar het heeft er op den duur ook voor gezorgd dat ik er aan ben gaan werken en mijn gedrag en gedachten beter ben gaan begrijpen. Mijn gedachten, gedrag en gevoelens veranderen, dat heeft nog tijd nodig..
Oei, dat lijkt me zwaar. Bij mij niet duidelijk hoe lang het genezingsproces zal duren helaas.
Purr.
pi_209173454
Hey een vraagje. Ik heb nu al een jaartje de diagnose cptss en zit al een jaartje ervoor in therapie. Het gaat vrij langzaam, we zijn nu nog maar bij leeftijd 8, omdat er zoveel gebeurd is.

Ik merk sinds de afgelopen herfst dat ik steeds slechter word. Ik lijk elke griep, verkoudheid en wat dan ook te krijgen wat er maar is, heb in een half jaar bronchitis, griep én corona gehad, regelmatig aanhoudende lage koorts (tussen 37.8 en 38.5 meestal) blijvende hoest.

Conditie is waardeloos, ben enorm moe de hele tijd, loop al tijdje bij een longarts maar die weet het ook niet.

Ondertussen ben ik erg snel aangeslagen over dingen, gisten nota bene nog emotioneel geworden tijdens een vergadering, heb regelmatig het gevoel dat ik op mijn tanden loop.

Als ik iets doe ben ik dagen erna nog ziek, met koorts, hoofdpijn en hoesten.

Ik merk dat ik moeite heb met op tijd naar bed gaan vanwege nachtmerries.

Ik zeg al zo lang tegen mijzelf "het word vanzelf beter" maar ik zie het uitzicht niet meer zo goed.

Als we met therapie nog maar bij leeftijd 8 zijn in een jaar, hoe moet ik dit in Godsnaam allemaal doen?

Meld me steeds ziek voor mijn dagbesteding omdat ik vaak de avond ervoor emotioneel ben geweest dus dag erop geen energie, of ik heb hoofdpijn, overprikkeld, slecht geslapen en ik voel mij zo intens schuldig daarover.

Ook heb ik enorm moeite met mijn familie nu ik echt zie wat voor rol ze hebben gespeeld, dus ik zie hun het liefst zo weinig mogelijk, want ik heb een steeds grotere moeite met mij inhouden. Laatst al ruzie gehad met mijn moeder nadat ze een rotte opmerking had gemaakt en het leverde niks op, ze blijft van mening dat het allemaal aan mij ligt.

Hoe moet ik dit in Godsnaam allemaal doen, alles voelt als een gigantische berg en het is zo zwaar.
Twiddel
  dinsdag 16 mei 2023 @ 15:33:09 #138
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_209174775
Heb je de mogelijkheid om een periode slechts gedeeltelijk naar de dagopvang te gaan? Bv van 10 tot 15 ofzo? Zodat je wat meer opstarttijd hebt? En wat meer tijd voor jezelf? Ik heb op mijn werk ook een tijdje 1 dag in de week minder gewerkt om te voorkomen dat ik me ziek moest gaan melden
pi_209176214
Meld je ziek op het werk.
Purr.
  Moderator zaterdag 20 mei 2023 @ 17:25:45 #140
225562 crew  Speedfight
pi_209219915
Soms heb je zo'n dag dat het allemaal niet gaat. Dat alles teveel lijkt en je je heel verdrietig en klein voelt.
Ik heb zo'n dag vandaag. Na geprobeerd te hebben om er tegen te vechten, leg ik mij er bij neer. Een simpel maaltijdje, een goede film onder een kleedje, een beetje tekenen. En mij niet schuldig voelen dat het te mooi weer daarvoor is. Vandaag lukt het niet, morgen een nieuwe dag. O+
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  Moderator zondag 21 mei 2023 @ 17:15:23 #141
225562 crew  Speedfight
pi_209230654
Vanochtend was er heel duidelijk huiselijk geweld te horen onderin de flat. Een schreeuwende man, gegooi met meubels, slaan met deuren.

Ik meteen in doodsangst :') uiteindelijk toch trillend naar beneden gegaan, want moet ik nou de politie bellen of niet. Er stonden al genoeg mensen bij dus ik ben uiteindelijk niet op de betreffende verdieping geweest.

T is heel stom en niet realistisch maar t wakkert echt een haat aan mannen op bij mij. Die machtsmisbruik, t schreeuwen, de overmatige kracht. T maakt mij zo boos.

Kijk mij er niet op aan, ik weet dat t niet alle mannen zijn en niet realistisch is. T is alleen hoe ik nu snel geneigd ben om mannen te zien, door wat mij overkomen is en daar werk ik aan.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  vrijdag 9 juni 2023 @ 18:16:22 #142
57068 Bomenverzameling
Can come an end
pi_209455187
Ik meld me alvast in dit topic:

Eind vorig jaar aan de bel getrokken bij de huisarts omdat ik me steeds minder waardevol begon te voelen. Mijn negatieve zelfbeeld zat me steeds meer in de weg.

Ik woon weliswaar onder begeleiding van de GGz, maar aangezien ik daar geen echte behandelaar heb, moest ik gewoon netjes achteraan sluiten voor de wachtrij en terecht..

In maart had ik dan het intake gesprek en behalve het negatieve zelfbeeld kwam ook naar voren dat ik dat zelfbeeld mede te danken heb aan het vele gepest worden vroeger.

Ze kwamen bij het tweede gesprek met 2 opties. De zogeheten COMET training en de KIT ( Kort intensief traumabehandeling). Over de COMET training ga ik niet verder over posten, die zit er inmiddels bijna op en dat is ook niets voor dit topic

Voor de KIT heb ik gisteren het indicatiegesprek gehad en nu sta ik dus op de wachtlijst voor EMDR. Erg spannend allemaal, maar gelukkig heb ik de woonbegeleiding om me in de gaten te houden tijdens de wat ik begrijp soms best zware therapie.

Ook op het werk (SW bedrijf) hebben ze ale begrip voor de situatie. Ik kan zodra de EMDR van start gaat of verlof opnemen of in de ziektewet, dat moet ik nog overleggen. Persoon die ik op de hoogte heb gesteld van het voortraject, was vandaag vrij

De psychologe kon alleen nog geen tijd noemen, wanneer ik aan de beurt ben, Dat is geheel afhankelijk van hoeveel mensen er nog voor mij aan de beurt zijn en hoelang hun behandeling duurt, maar aangezien het een Korte behandeling is, zal het denk ik nog wel dit jaar zijn...
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_209487954
quote:
17s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 17:25 schreef Speedfight het volgende:
Soms heb je zo'n dag dat het allemaal niet gaat. Dat alles teveel lijkt en je je heel verdrietig en klein voelt.
Ik heb zo'n dag vandaag. Na geprobeerd te hebben om er tegen te vechten, leg ik mij er bij neer. Een simpel maaltijdje, een goede film onder een kleedje, een beetje tekenen. En mij niet schuldig voelen dat het te mooi weer daarvoor is. Vandaag lukt het niet, morgen een nieuwe dag. O+
Yes.

Ik heb vandaag ook zo'n dag. Heb geprobeerd er wat van te maken (naar buiten, afleiding zoeken, aan het thuiswerk, wat overigens prima gaat) maar heb het nu maar gewoon laten gaan. Ik doe wel wat ik kan en wat niet gaat komt morgen wel.

Ben doodmoe, veel dingen die gebeurd zijn komen terug, ook dingen die ik weggestopt had. Veel huilen. Normaliter functioneer ik gewoon goed en ga ik gewoon op de automatische piloot door, dat lukt vandaag niet.
pi_209487993
Ik heb wel wat reacties erover gelezen in dit topic, maar wilde het toch even vragen nog.

Herkennen meer mensen met (C)PTSS dat ze vaak op momenten doodmoe zijn en ook de motivatie verliezen om iets van hun leven te maken, om het zo maar even te noemen? Heb het gevoel dat ik al een aantal jaren in deze staat verkeer. Natuurlijk probeer ik mezelf er wel uit te slepen en het beste van alles te maken, maar heb al jaren het idee dat ik onder mijn niveau presteer. Op dit moment zit ik in de afrondende fase van mijn studie, maar elk loodje weegt wel heel zwaar (zwaarder dan ik gewend ben van mezelf).

Voor mijn idee had ik er de afgelopen jaren veel meer uit kunnen halen. Qua carrière, qua gezondheid, op sociaal gebied. Ik heb er alleen simpelweg de energie niet voor. Laag zelfbeeld speelt ook heel erg mee, waarom iets proberen als je het toch niet waard bent. De motivatie is er intern wel, maar om het in de praktijk te brengen is dan te moeilijk. En het is niet dat ik het niet kan, ik weet dat ik het kan doen (en ik heb altijd de instelling gehad, gewoon blijven proberen). Het punt is alleen dat ik me verlamd voel. Alsof mijn leven 'gepauzeerd' is, een pauze-knop die ik zelf niet zomaar weer aankrijg. Het voelt alsof ik 'vastzit'. Herkennen mensen dit?
  maandag 12 juni 2023 @ 16:44:26 #145
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_209489762
Heel herkenbaar, mij heeft het enorm geholpen om een psychotherapeut te zoeken die wel wat gewend is. Een inmiddels 85 jarige dame die mij de afgelopen 2,5 jaar geholpen heeft.
  Moderator maandag 19 juni 2023 @ 21:48:13 #146
225562 crew  Speedfight
pi_209573484
Paniekaanval omdat de buren zichzelf buiten hadden gesloten en het slot vervangen moest worden. Continu geboor en geklop. Ik word er zo moe van, ik weet letterlijk wat er gebeurd en toch reageert mijn hele lijf.
Hebben jullie daar tips voor?
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_209592037
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 14:11 schreef Muisje22 het volgende:
Ik heb wel wat reacties erover gelezen in dit topic, maar wilde het toch even vragen nog.

Herkennen meer mensen met (C)PTSS dat ze vaak op momenten doodmoe zijn en ook de motivatie verliezen om iets van hun leven te maken, om het zo maar even te noemen? Heb het gevoel dat ik al een aantal jaren in deze staat verkeer. Natuurlijk probeer ik mezelf er wel uit te slepen en het beste van alles te maken, maar heb al jaren het idee dat ik onder mijn niveau presteer. Op dit moment zit ik in de afrondende fase van mijn studie, maar elk loodje weegt wel heel zwaar (zwaarder dan ik gewend ben van mezelf).

Voor mijn idee had ik er de afgelopen jaren veel meer uit kunnen halen. Qua carrière, qua gezondheid, op sociaal gebied. Ik heb er alleen simpelweg de energie niet voor. Laag zelfbeeld speelt ook heel erg mee, waarom iets proberen als je het toch niet waard bent. De motivatie is er intern wel, maar om het in de praktijk te brengen is dan te moeilijk. En het is niet dat ik het niet kan, ik weet dat ik het kan doen (en ik heb altijd de instelling gehad, gewoon blijven proberen). Het punt is alleen dat ik me verlamd voel. Alsof mijn leven 'gepauzeerd' is, een pauze-knop die ik zelf niet zomaar weer aankrijg. Het voelt alsof ik 'vastzit'. Herkennen mensen dit?
Ja heel herkenbaar dit. Ik ging 10 jaar geleden stoppen met mijn HBO-studie en "1 jaartje" aan mezelf werken.Inmiddels zijn we 10 jaar later, zit ik al 10 jaar in de Wajong en heb ik een CV vol met behandelingen en opnames. Sinds begin dit jaar ben ik klaar met mijn traumabehandeling bij de GGZ en ook mijn verslaving redelijk onder controle, dus ook uitgeschreven bij verslavingszorg.
Ik heb 1x in de 3 weken een gesprek met de POH, volg cursussen en doe mee aan activiteiten bij het herstelcentrum en ik doe 2 uur vrijwilligerswerk in de week.
Ik ben nu 36 en ga na 18 jaar hulpverlening waarvan 10 jaar volledig nu pas echt mijn leven "beginnen" voor mijn gevoel. Alleen hoe en wat weet ik allemaal niet en dat zorgt bij mij ook voor een soort verlamming, geen keuzes durven maken, niet actief aan de slag gaan.

Ik heb ook wel hulp van een loopbaan-trajectbegeleider gehad, maar op dat vrijwilligerswerk na wat ik nu doe kom ik gewoon niet echt verder omdat ik niet eens de keus kan maken of ik nog een studie wil doen (ik heb nu alleen Havo en HBO -Propedeuse) of gewoon maar ergens aan het werk moet gaan. Maar welke richting, geen idee. Wat dat betreft voel ik me gewoon echt nog een puber die moet kiezen. Alleen zit ik ook met een laag zelfbeeld en perfectionisme en wil ik niet "verkeerd" kiezen of weer falen door iets af te moeten breken of dat het me toch niet lukt om vol te houden. Dus ik herken je worsteling heel erg, maar zelf weet ik ook niet hoe ik er mee moet omgaan.
pi_210359665
KICK

Morgen mijn eerste EMDR-sessie (van de zes). Behoorlijk zenuwachtig en gespannen....
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_211232840
Na anderhalf jaar op de wachtlijst te hebben gestaan begint over minder dan een uur mijn therapie. Ik voel mij alsof ik naar de slachtbank ga :@

2 keer per week afwisselend emdr en exposure therapie, als het goed is binnen 2 maanden klaar daardoor, dat is wel een groot voordeel.

Ben bang dat ik niet eens een herinnering kan vasthouden, ben zo goed in t wegstoppen .
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_211233007
quote:
17s.gif Op woensdag 8 november 2023 12:11 schreef Speedfight het volgende:
Na anderhalf jaar op de wachtlijst te hebben gestaan begint over minder dan een uur mijn therapie. Ik voel mij alsof ik naar de slachtbank ga :@

2 keer per week afwisselend emdr en exposure therapie, als het goed is binnen 2 maanden klaar daardoor, dat is wel een groot voordeel.

Ben bang dat ik niet eens een herinnering kan vasthouden, ben zo goed in t wegstoppen .
You can do this!
Als ik (dichtklappend schelpdier, qua karakter) EMDR aankan, kun jij 't ook. Zorg dat je vanavond iets makkelijks kan eten en geruststellende films kan kijken (als je ook maar 1% van katten houdt: KEDI op YouTube. Feature lenghth film over katten in Istanbul.

Succes straks!
Mon 'en!
pi_211233022
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 12:26 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
You can do this!
Als ik (dichtklappend schelpdier, qua karakter) EMDR aankan, kun jij 't ook. Zorg dat je vanavond iets makkelijks kan eten en geruststellende films kan kijken (als je ook maar 1% van katten houdt: KEDI op YouTube. Feature lenghth film over katten in Istanbul.

Succes straks!
Ahh lief dankjewel! Ik ga 'm zeker kijken O+
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_211233039
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 21:47 schreef Muisje22 het volgende:
Ja, nice. Ik ga dit van me af typen maar niet in een op zichzelf staand topic, dan maar hier.

...

Mede-endolijer (& PTSS) hiero. Hoop dat het inmiddels beter met je gaat!
Mon 'en!
pi_211233056
quote:
17s.gif Op woensdag 8 november 2023 12:27 schreef Speedfight het volgende:

[..]
Ahh lief dankjewel! Ik ga 'm zeker kijken O+
Ik kijk Kedi minstens 6x per jaar sinds 'ie uitkwam. Natuurlijk lost het niks op, maar het geeft wel even een spreekwoordelijk dekentje voor je ziel.
Mon 'en!
pi_211241330
Het was een rustige start, gelukkig.
We hebben een test gedaan hoe de klachten nu zijn om het verloop bij te kunnen houden.
Daarna hebben we de trauma's waar ik aan ga werken komende weken vastgelegd en heb ik vooral veel uitleg gekregen. Ik voel mij nu al sterker merk ik. Het zal vast nog wel op en neer gaan, maar ik heb een helder beeld wat ik kan verwachten, ik weet waar ik aan wil werken en de erkenning dat die dingen traumatiserend zijn, helpen mij.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_211241466
quote:
17s.gif Op donderdag 9 november 2023 10:00 schreef Speedfight het volgende:
Het was een rustige start, gelukkig.
We hebben een test gedaan hoe de klachten nu zijn om het verloop bij te kunnen houden.
Daarna hebben we de trauma's waar ik aan ga werken komende weken vastgelegd en heb ik vooral veel uitleg gekregen. Ik voel mij nu al sterker merk ik. Het zal vast nog wel op en neer gaan, maar ik heb een helder beeld wat ik kan verwachten, ik weet waar ik aan wil werken en de erkenning dat die dingen traumatiserend zijn, helpen mij.
Goed gedaan! ^O^
Mon 'en!
pi_211307982
2 rustige kennismakingsafspraken gehad, vandaag voor t eerst imaginaire exposure gedaan.
Ik schrijf er later wel meer over, probeer er savonds niet te veel aan terug te denken maar het was echt intens. Veel gehuild, erna ook nog. Erg confronterend en het maakt veel los. Maar ik kon t wel aan en heb t doorstaan.
Ben nerveus om te gaan slapen straks, bang voor de nachtmerries maar ik moet hier even doorheen.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_211310063
Nacht wel goed doorgekomen. Geslapen met het licht aan, voelde een beetje triest maar whatever works.
Uurtje wakker geweest tussen 2 en 3 maar wel weer in slaap gevallen. Rare dromen gehad, wel semi nachtmerries maar niet direct over de herinnering.

Gisteren moest ik met mijn ogen dicht 7 keer opnieuw de ergste herinnering van begin tot eind vertellen in de tegenwoordige tijd. Dus alsof het nu was. Ondertussen stelde de psycholoog steeds vragen "wat voel je / wat ruik je / wat zie je / wat hoor je".
Het was enorm intens en sindsdien blijft die herinnering door mijn hoofd schieten maar ook andere niet heftige dingen uit die periode.

Het geeft wel bevestiging dat er iets gebeurd van binnen.
Ik moest de sessie opnemen (geluidsopname) en moet elke dag 1x de sessie terugluisteren.
Maandag EMDR over het heftigste beeld uit die herinnering.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_211322223
T wordt beetje een lief dagboek zo, maar ik weet dat ik t zelf ook graag zou lezen als ik nog op de therapie aan het wachten zou zijn. :)

Ik moet mijzelf er heel erg toe zetten om de sessie terug te luisteren, gisteren als excuus dat ik moest werken en daarna het al avond was. Vandaag werk ik thuis, dus heb ik geen excuus, maar ik stel t steeds uit.
Even douchen en dan ga ik m opzetten terwijl ik mij klaarmaak denk ik.. Een volgende keer echt ervoor gaan zitten.
Bang dat ik in paniek raak of mijn dag dan "over" is omdat ik van slag raak. En je eigen stem luisteren is soieso al niet zo fijn, laat staan als je huilend wat aan t vertellen bent. :D
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_211368648
Elke dag braaf de opname geluisterd met de grootste tegenzin. Uiteindelijk kreeg ik ook wel wat meer begrip of compassie voor mijzelf ofzo.

Maandag een uur lang intensief EMDR gehad en eigenlijk was aan het einde de herinnering helemaal niet meer zo heftig. Bizar als dat zo snel gaat.

In principe morgen verder met de volgende herinnering, ik zou wel graag nog even in deze herinnering willen duiken om zeker te weten of die heftigheid ook weg blijft.
Voel mij daar nu te moe voor, echt wel aan t helen, voel mij verward en gammel. T is intensief.

Volgende week voor t eerst weer 4 dagen werken sinds de therapie begonnen is, daar zie ik wel tegen op. We gaan t zien, indien nodig wat meer thuiswerken.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  zondag 3 december 2023 @ 04:33:33 #160
399061 kuolema
vermaledijd
pi_211502177
Hoi, ik kom me hier voor het eerst melden. Vorig jaar begon ik een behandeling bij een psycholoog om om te kunnen gaan met psychotische gedachten, maar zij trok toen de conclusie dat mijn traumatische ervaringen een veel grotere rol leken te spelen dan iedereen dacht. Toen zijn we begonnen met alle traumatische herinneringen in kaart brengen, wat veel tijd kostte. Het idee was wel om uiteindelijk EMDR of dat ene waarbij je een opname van je eigen stem die de gebeurtenis beschrijft heel vaak moet terugluisteren, te doen.
Ik zag dat allebei niet zitten, vond en vind het doodeng, maar na een tijdje heb ik toch aangegeven dat ik openstond voor EMDR.

Helaas werd ik niet lang daarna opgenomen in de kliniek en na mijn ontslag hebben we de behandeling niet meteen weer opgepakt. Uiteindelijk bleek de psycholoog naar een andere organisatie te zijn overgestapt.
Mijn behandelaars hebben mij aangeraden om met haar mee te verhuizen, omdat ik anders weer helemaal opnieuw zou moeten beginnen, wij elkaar kennen en zij veel ervaring heeft op het gebied van mijn combinatie van problematiek.

Maar ik heb het laten zitten, omdat ik zoveel andere problemen had die op de voorgrond stonden.
Inmiddels ben ik al een maand of negen stabiel, zonder crisissen en opnames, zonder psychotische gedachten, met minder angst en somberheid en ben ik aan het afbouwen met het antipsychoticum. Maar wel nog met stress en angst door nare herinneringen (herbelevingen), dissociatie en nachtmerries die te maken hebben met de traumatische gebeurtenissen.
Nu een maand of twee geleden heb ik me aangemeld bij de organisatie waar die psycholoog nu zit en heeft mijn psychiater de doorverwijzing geregeld.

Deze week heb ik een mail gehad dat ik toegelaten ben en op de wachtlijst voor de intake sta. Om eerlijk te zijn maakt het me niet uit als het lang gaat duren, want ik zie zo tegen de behandeling op. De behandelaars waarschuwen me ervoor dat het heel heftig kan gaan worden en willen niet dat ik verder afbouw met het antipsychoticum terwijl ik in behandeling ben. Daar baal ik heel erg van, ik wil zo graag van de medicijnen af.

Nog iets anders: ik moet overstappen op een restitutiepolis omdat de organisatie waar ik de behandeling krijg met geen enkele verzekering een contract heeft. Dat betekent dat ik t.o.v. het afgelopen jaar ruim dertig euro meer per maand moet gaan betalen aan mijn zorgverzekeraar. Dat is veel als je alleen een Wajong hebt, dus heeft ook nog twijfels gebracht. Maar ik wil wel graag van de klachten af en nu is het juiste moment om ermee aan de slag te gaan en het kan bij iemand die mij al kent. Dus het moet maar.

Tot zover mijn verhaal. Ik zal hier in de toekomst waarschijnlijk blijven posten met vragen of updates of als ik gewoon even van me af wil schrijven.
Why are you wearing that stupid man suit?
  zondag 21 januari 2024 @ 15:10:40 #161
399061 kuolema
vermaledijd
pi_212118427
Update: ik ga dit jaar niet naar de onafhankelijke instantie voor behandeling. Zij hebben een zero tolerance beleid voor benzodiazepines en dat is voor mij, nu ik weer onstabiel ben, voorlopig niet haalbaar. Daarnaast komt er over twee maanden weer een psycholoog in het FACT-team waar ik bij zit, en als ik bij haar in behandeling ga hoef ik niet over te stappen van zorgverzekeraar, wat veel geld scheelt. Het plan is nu om eerst weer stabiel te worden met een ophoging van het antipsychoticum, dan te kijken naar vermindering van benzo's en daarna EMDR.
Why are you wearing that stupid man suit?
  zondag 21 januari 2024 @ 15:24:23 #162
399061 kuolema
vermaledijd
pi_212118612
Voor mensen met nachtmerries: dromen jullie steeds dezelfde situatie die gebeurd is? Ik niet namelijk, mijn dromen hebben thema's die gerelateerd zijn aan de traumatische ervaringen maar het verhaal is steeds anders. Wat steeds terugkomt bijvoorbeeld is dat ik weet dat er iets heel ergs gaat gebeuren en daar doodsbang voor ben maar weet dat ik niets kan doen om het te voorkomen. Daarnaast ben ik vaak opgesloten in een ruimte, waar ik dan op allerlei manieren uit probeer te komen maar alles zit op slot of er zijn mensen die me tegenhouden.
Verder word ik soms wakker in doodsangst maar vergeet ik waarom ik zo bang ben. Toch blijf ik dan bang. Wat ook vaak gebeurt is dat ik iets heel naars droom en mezelf dan probeer wakker te maken door mezelf te dwingen mijn ogen open te doen. Ik heb altijd wat licht aan in mijn kamer, want als ik niets zie blijf ik bang. Maar als ik mijn kamer zie ben ik gerustgesteld. Alleen als ik weer in slaap val gebeurt hetzelfde opnieuw.
Ik heb ook wel eens dat ik ineens uit bed spring in mijn slaap of ik voel dat ik word aangeraakt, dat er iets in mijn kamer is. Ook allemaal met intense angst.
Op deze manier kom ik niet tot rust 's nachts. Vannacht 12,5 uur geslapen maar niet echt dus, met al dat wakker worden en die angst en stress. Ik voel me nooit uitgerust.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_212871875
@kuolema Beetje late reactie, dit topic is niet zo heel actief meer en ik ben ook niet heel actief meer op dit forum. Maar bij mij zijn mijn nachtmerries ook niet altijd hetzelfde. Wel komen vaak dezelfde thema's terug, bijvoorbeeld misbruik
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
of dingen die te maken hebben met mijn verlatingsangst/doodsangst.
Ik droom bijvoorbeeld heel vaak dat ik mijn vriend kwijt ben, dat hem wat ergs overkomt, dat ik hem niet kan bereiken, of dat hij een ongeluk heeft gehad of dood is.
Bijvoorbeeld dat er oorlog uitbreekt terwijl we niet samen zijn. Dan raak ik ook helemaal in paniek wakker.

Ik heb tijdens traumatherapie ook wel nachtmerrie rescripting gehad, dat ik dus een ander eind aan mijn nachtmerries moest verzinnen en dat overdag vaak doorlezen. Maar dat is niet echt werkbaar als je dus inderdaad steeds verschillende nachtmerries hebt.

Vaak als ik één nachtmerrie heb gehad en ik word dan in paniek wakker even uit om tot rust te komen. Soms krijg ik daarna geen nachtmerrie meer maar pas had ik bijvoorbeeld een nacht dat het maar bleef doorgaan elke keer als ik weer in slaap viel. Dus dan krijg ik ook angst om te gaan slapen. Of ik durf niet meer in mijn bed te slapen omdat het misbruik vroeger in mijn bed plaats vond. Dus dan ga ik bijvoorbeeld op de bank slapen.
Maar verder heb ik niet echt tips voor je dus.

Hoe gaat het nu met je?
pi_212872178
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 15:24 schreef kuolema het volgende:
Voor mensen met nachtmerries: dromen jullie steeds dezelfde situatie die gebeurd is? Ik niet namelijk, mijn dromen hebben thema's die gerelateerd zijn aan de traumatische ervaringen maar het verhaal is steeds anders. Wat steeds terugkomt bijvoorbeeld is dat ik weet dat er iets heel ergs gaat gebeuren en daar doodsbang voor ben maar weet dat ik niets kan doen om het te voorkomen. Daarnaast ben ik vaak opgesloten in een ruimte, waar ik dan op allerlei manieren uit probeer te komen maar alles zit op slot of er zijn mensen die me tegenhouden.
Verder word ik soms wakker in doodsangst maar vergeet ik waarom ik zo bang ben. Toch blijf ik dan bang. Wat ook vaak gebeurt is dat ik iets heel naars droom en mezelf dan probeer wakker te maken door mezelf te dwingen mijn ogen open te doen. Ik heb altijd wat licht aan in mijn kamer, want als ik niets zie blijf ik bang. Maar als ik mijn kamer zie ben ik gerustgesteld. Alleen als ik weer in slaap val gebeurt hetzelfde opnieuw.
Ik heb ook wel eens dat ik ineens uit bed spring in mijn slaap of ik voel dat ik word aangeraakt, dat er iets in mijn kamer is. Ook allemaal met intense angst.
Op deze manier kom ik niet tot rust 's nachts. Vannacht 12,5 uur geslapen maar niet echt dus, met al dat wakker worden en die angst en stress. Ik voel me nooit uitgerust.
Om ook heel laat op je post te reageren, ik heb maar zelden concrete herinneringen als nachtmerries.
Meestal is het een chaotisch, enorm levendige lange nachtmerrie gevult met stress, angst en nare scenarios, maar meestal niet concreete herinneringen. Meestal themas die zich steeds herhalen.

Zoals vannacht droomde ik dat een van mijn katten ziek was, maar niemand mij wou helpen. Ik moest alleen met het draagmandje naar de dierenarts lopen, en onderweg ontsnapte ze ook nog terwijl ik steeds berichtjes op mijn telefoon kreeg dat het onzin is om haar naar de dierenarts te brengen en dat ze toch dood gaat.


Soms gaat het over school, vaak zijn het meerdere uiteenlopende themas in een droom. Heel chaotisch, vermoeiend en stressvol.

Soms slaap ik 2 uur per nacht, soms word ik schreeuwend wakker of juist helemaal onder het zweet, ken helaas niet anders.

Als ik een bijzonder slechte nacht heb gehad ken ik altijd mijn triggers voor de dag erop. Zoals dat ik het rustig hou, met iemand praat, geen nare media consumeer enzo.
Twiddel
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')