quote:
Op maandag 12 juni 2023 14:11 schreef Muisje22 het volgende:Ik heb wel wat reacties erover gelezen in dit topic, maar wilde het toch even vragen nog.
Herkennen meer mensen met (C)PTSS dat ze vaak op momenten doodmoe zijn en ook de motivatie verliezen om iets van hun leven te maken, om het zo maar even te noemen? Heb het gevoel dat ik al een aantal jaren in deze staat verkeer. Natuurlijk probeer ik mezelf er wel uit te slepen en het beste van alles te maken, maar heb al jaren het idee dat ik onder mijn niveau presteer. Op dit moment zit ik in de afrondende fase van mijn studie, maar elk loodje weegt wel heel zwaar (zwaarder dan ik gewend ben van mezelf).
Voor mijn idee had ik er de afgelopen jaren veel meer uit kunnen halen. Qua carrière, qua gezondheid, op sociaal gebied. Ik heb er alleen simpelweg de energie niet voor. Laag zelfbeeld speelt ook heel erg mee, waarom iets proberen als je het toch niet waard bent. De motivatie is er intern wel, maar om het in de praktijk te brengen is dan te moeilijk. En het is niet dat ik het niet kan, ik weet dat ik het kan doen (en ik heb altijd de instelling gehad, gewoon blijven proberen). Het punt is alleen dat ik me verlamd voel. Alsof mijn leven 'gepauzeerd' is, een pauze-knop die ik zelf niet zomaar weer aankrijg. Het voelt alsof ik 'vastzit'. Herkennen mensen dit?
Ja heel herkenbaar dit. Ik ging 10 jaar geleden stoppen met mijn HBO-studie en "1 jaartje" aan mezelf werken.Inmiddels zijn we 10 jaar later, zit ik al 10 jaar in de Wajong en heb ik een CV vol met behandelingen en opnames. Sinds begin dit jaar ben ik klaar met mijn traumabehandeling bij de GGZ en ook mijn verslaving redelijk onder controle, dus ook uitgeschreven bij verslavingszorg.
Ik heb 1x in de 3 weken een gesprek met de POH, volg cursussen en doe mee aan activiteiten bij het herstelcentrum en ik doe 2 uur vrijwilligerswerk in de week.
Ik ben nu 36 en ga na 18 jaar hulpverlening waarvan 10 jaar volledig nu pas echt mijn leven "beginnen" voor mijn gevoel. Alleen hoe en wat weet ik allemaal niet en dat zorgt bij mij ook voor een soort verlamming, geen keuzes durven maken, niet actief aan de slag gaan.
Ik heb ook wel hulp van een loopbaan-trajectbegeleider gehad, maar op dat vrijwilligerswerk na wat ik nu doe kom ik gewoon niet echt verder omdat ik niet eens de keus kan maken of ik nog een studie wil doen (ik heb nu alleen Havo en HBO -Propedeuse) of gewoon maar ergens aan het werk moet gaan. Maar welke richting, geen idee. Wat dat betreft voel ik me gewoon echt nog een puber die moet kiezen. Alleen zit ik ook met een laag zelfbeeld en perfectionisme en wil ik niet "verkeerd" kiezen of weer falen door iets af te moeten breken of dat het me toch niet lukt om vol te houden. Dus ik herken je worsteling heel erg, maar zelf weet ik ook niet hoe ik er mee moet omgaan.