Waldnetquote:'Onbegrijpelijk dat graafmachines de weg op mogen'
LEEUWARDEN - Een 88-jarige inwoonster van Drachten kwam op 1 juni 2017 om het leven toen ze op het zebrapad in Gauke Boelensstraat, vlakbij de afslag met de Reidingweg, werd aangereden door een graafmachine. De bestuurder van de graafmachine, een 47-jarige inwoner van Drachtstercompagnie, heeft de bejaarde vrouw nooit gezien. Hij moest zich dinsdag voor de rechter verantwoorden. Het was erg druk op de weg die dag, toen de verdachte om een uur of vier van zijn werk kwam. ‘Fietsers, voetgangers, auto’s die er tussen wilden’.
Kluts kwijt
Vlak voor hij bij de oversteekplaats kwam, glipte nog een auto de weg op. Toen hij bij het zebrapad was, zag de bestuurder een vrouw op de stoep staan. De vrouw die achter haar rollator op het zebrapad liep, had hij over het hoofd gezien. Toen hij op de rem trapte, was het al te laat. De vrouw werd geraakt door de giek en viel achterover op het wegdek. Ze overleed ter plaatse. Omstanders verklaarden dat de verdachte helemaal de kluts kwijt was. Volgens getuigen had de man niet uitzonderlijk hard gereden en had hij goed om zich heen gekeken.
Trieste gebeurtenis
Een getuige vond zelfs dat de Kompenijster ‘bewegerig’ in de cabine van de graafmachine zat, om maar alles te zien wat er om hem heen gebeurde. De getuige had het gevoel dat de man er alles aan deed om maar veilig door het verkeer te komen. Het mocht niet baten, hij zag de voetgangster over het hoofd. ‘Een ontzettend trieste gebeurtenis’, noemde officier van justitie Peter van der Spek het tragische ongeval.
Geen opzet
Hoewel er absoluut geen sprake was van opzet vond Van der Spek wel dat het ongeval de verdachte te verwijten viel. ‘Hij heeft een fout gemaakt. Hij is niet tijdig gestopt en heeft geen voorrang verleend aan een voetganger. Hij heeft zeer onvoorzichtig gereden’. De man wist hoe druk het kon zijn op dat tijdstip op de Gauke Boelensstraat. Hij had volgens de officier een andere route kunnen nemen. Daar had de verdachte het ook al eens over gehad, in de keet met collega’s. Het was er niet van gekomen. Nu mijdt hij het centrum van Drachten wel.
Camera’s heffen dode hoek niet op
Het is het zoveelste ongeval waarbij een graafmachine is betrokken. Van der Spek rakelde een oude discussie maar weer eens op: door de giek is het zicht vanuit de cabine van een graafmachine beperkt. De graafmachine was voorzien van camera’s, voor en achter, maar die heffen de dode hoek achter de giek niet op. Van der Spek: ‘Moeten er geen nadere eisen worden gesteld aan graafmachines. Het is onbegrijpelijk dat zo’n voertuig zonder beschermende maatregelen de weg op mag’.
Verantwoordelijkheid genomen
Voor het veroorzaken van het ongeval eiste de officier een werkstraf van 120 uur plus 60 uur voorwaardelijk en een voorwaardelijke rijontzegging van een jaar, proeftijd twee jaar. De officier hield er rekening mee dat de zaak erg lang bij Justitie op de plank heeft gelegen. Ook telde mee in het voordeel van de verdachte dat hij zelf contact heeft gezocht met de nabestaanden. ‘Dat is heel positief, hij heeft zijn verantwoordelijkheid genomen’, aldus Van der Spek.
De Leeuwarder rechtbank doet op 5 maart uitspraak.
Neem deze anders ook even erbij.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 22:20 schreef AchJa het volgende:
Het lijkt wel dat er tegenwoordig bij een ongeluk standaard een Barbertje gevonden moet worden die moet hangen... Ik las vandaag deze, is ook zoiets:
[..]
Waldnet
Detail, betrokken OvJ is dezelfde die de hoge straffen eiste in de KOZP blokkeerzaak.
Idd, ook zoiets.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 22:32 schreef john2406 het volgende:
[..]
Neem deze anders ook even erbij.
https://www.destentor.nl/(...)verdachte~ad671c79b/
Dus dat kind van zes had zelf kunnen zien aankomen wat er evt gebeuren kon? Komop zeg waar gaat de wereld heen?quote:
Belachelijk inderdaad..quote:Op dinsdag 19 februari 2019 22:20 schreef AchJa het volgende:
Het lijkt wel dat er tegenwoordig bij een ongeluk standaard een Barbertje gevonden moet worden die moet hangen... Ik las vandaag deze, is ook zoiets:
[..]
Waldnet
Detail, betrokken OvJ is dezelfde die de hoge straffen eiste in de KOZP blokkeerzaak.
Je spreekt jezelf tegenquote:Op dinsdag 19 februari 2019 22:06 schreef john2406 het volgende:
[..]
Mag ik dan ervanuit gaan dat alle mensen die spelen bij volle verstand zijn?
Dus hoef ik helemaal nergens meer rekening mee te houden. Daar iedereen moet opletten.
Wat heeft dat er nou weer mee te maken?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 23:04 schreef john2406 het volgende:
[..]
Deze ook maar dan.
https://nos.nl/artikel/20(...)ing-ossendrecht.html
Waarom is het tijdens de spits druk, waarom vrachtwagens tijdens de spits, waarom idioten die niet kunnen rijden tijdens de spits...quote:Op dinsdag 19 februari 2019 22:48 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dus dat kind van zes had zelf kunnen zien aankomen wat er evt gebeuren kon? Komop zeg waar gaat de wereld heen?
En waarom tijdens speel uur waarom niet ernaar, wou deze eerder thuis op de bank hangen?
Zelfde met tractoren en landbouw voertuigen waarom tijdens de spits op straat, om de zaak op te houden of waarom en waarvoor?
Dat de gemeente verantwoordelijk is voor de opleiding, ontslaat de bestuurder niet van zijn eigen verantwoordelijkheid.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 23:30 schreef AchJa het volgende:
Maar goed, ook bij dat maaimachine ongeluk wordt de vent nu vervolgd terwijl de gemeente verantwoordelijk is voor de opleiding.
Niet helemaal dezelfde situatie, natuurlijk.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 13:48 schreef KingRadler het volgende:
Geen opzet, wel onvoorzichtig rijgedrag
,,De verdachte is te verwijten dat het ongeluk is ontstaan door onvoorzichtig en onoplettend rijgedrag’’, schrijft het OM in een toelichting.
****
Dus als mensen op een snelweg gaan zitten moet ik dus opletten...
Hoe haal je het in je hoofd om op een weg te gaan zitten.
Uiteraard moet je dat...quote:Op woensdag 20 februari 2019 06:39 schreef KingRadler het volgende:
Dit:
Meerdere bestuurders die de groep waren gepasseerd, zagen de groep duidelijk zitten. Daarom is er volgens de officier van justitie sprake van onoplettendheid met deze ernstige gevolgen van dien", vertelt de advocaat
***
Ik wist niet dat ik als bestuurder op moet letten of iemand op de grond zit.
Als ik een fietser aan rijd die geen verlichting aan heeft is het dan ook mijn schuld.
Toch moet de werkgever altijd toezien dat het werk gebeuren doet als dat deze het de werknemer opdragen doet.quote:Op woensdag 20 februari 2019 02:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat de gemeente verantwoordelijk is voor de opleiding, ontslaat de bestuurder niet van zijn eigen verantwoordelijkheid.
Als jij je rijbewijs wil halen, is het CBR verantwoordelijk voor de toetsing en de verstrekking. Maar ze zijn niet verantwoordelijk als jij vervolgens bij een ongeval betrokken bent.
Nee hoor die reflector strepen op de banden en achterop rood hebben ze voor de lol ingevoerd.quote:Op woensdag 20 februari 2019 06:39 schreef KingRadler het volgende:
Als ik een fietser aan rijd die geen verlichting aan heeft is het dan ook mijn schuld.
als de fiets geen reflectors heeftquote:Op woensdag 20 februari 2019 11:19 schreef john2406 het volgende:
[..]
Nee hoor die reflector strepen op de banden en achterop rood hebben ze voor de lol ingevoerd.
quote:Bezoeker festival Rock Werchter overreden door auto
Een bezoeker van Rock Werchter is in de nacht van vrijdag op zaterdag overreden door een auto op een van de parkeerplaatsen in de buurt van het festival. De 42-jarige Belg is hierbij levensgevaarlijk gewond geraakt en ligt in het UZ Leuven. Zijn toestand is stabiel, meldt een woordvoerster van het parket in Leuven.
Het parkeerterrein bevindt zich op een kleine kilometer van de festivalweide. Het ongeluk gebeurde om 00.30 uur. ,,Uit de bevindingen van de verkeersdeskundige die wij hebben aangesteld blijkt dat de man op de grond lag en dat er een auto over hem gereden is. Er zijn geen aanwijzingen dat de bestuurder van de auto had kunnen weten dat er zich op die plaats iemand bevond. Men verwacht zoiets totaal niet en het was er op dat ogenblik donker”, zegt de parketwoordvoerster tegen persbureau Belga.
Het is nog onduidelijk waarom de man op de grond lag.
https://www.ad.nl/show/be(...)-door-auto~af6a9cab/
Weer festivalgangers die op het wegdek gaan liggen en aangereden worden door auto's die dat niet opmerken. Ik zie een hoop overeenkomsten.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 17:31 schreef john2406 het volgende:
[..]
Heeft met pinkiepoppie niks van doen hoor.
Parkeer plaats toch? en dit is toch het pink pop topic of niet?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 17:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Weer festivalgangers die op het wegdek gaan liggen en aangereden worden door auto's die dat niet opmerken. Ik zie een hoop overeenkomsten.
Situatie is compleet anders. Die mensen zaten op een doorgaande provinciale weg, deze man lag in een grasveldje. Bij het Rock Werchter incident had de bestuurder tevens gedronken.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 17:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Weer festivalgangers die op het wegdek gaan liggen en aangereden worden door auto's die dat niet opmerken. Ik zie een hoop overeenkomsten.
Volgens mij moet je gewoon uit je doppen kijken en als hij dat had gedaan, dan had hij deze groep gezien. Terechte aanklacht dus.quote:Op woensdag 20 februari 2019 06:39 schreef KingRadler het volgende:
Ik wist niet dat ik als bestuurder op moet letten of iemand op de grond zit.
Ik heb het gevoel dat veel mensen die een ongeluk veroorzaken en daarbij te hard hebben gereden of middelen hebben gebruikt er zeker niet slechter vanaf komen, dan deze man die wordt geconfronteerd met een paar hippies die op een onverlichte weg zaten. Hopelijk beslist de rechter over twee weken anders dan de officier van justitie heeft geëist.quote:Pinkpopdrama: justitie eist anderhalf jaar gevangenisstraf.
Danny S. (37) moet achttien maanden de cel in voor zijn hoofdrol in het Pinkpopdrama, zo vindt justitie. Ook zou hij zijn rijbewijs vijf jaar moeten inleveren. De Heerlenaar reed op 18 juni 2018 iemand dood op de Mensheggerweg in Landgraaf.
Pinkpop was toen net enkele uren afgelopen. Het slachtoffer zat met andere mensen op de weg na te genieten. Drie anderen hebben blijvend letsel overgehouden aan het drama.
Weinig verkeersborden
De politie heeft het ongeluk uitgebreid onderzocht. Danny had niet gedronken en geen drugs gebruikt. Hij reed gemiddeld 51 kilometer per uur over de Mensheggerweg. Dat bleek zowel uit de schade aan de auto als uit het gps-systeem van zijn auto. Er gold een tijdelijke maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, maar er stonden te weinig verkeersborden om dat mensen duidelijk te maken.
Pikkedonker
De straatverlichting werkte wel. Dat, en de verlichting van de auto van Danny, maakt dat de politie denkt dat hij de groep mensen op de weg had kunnen zien. De baas van de Heerlenaar, die hem na het incident trof, verklaarde bij de politie dat Danny de mensen te laat zag. "Hij zei: 'Ik geloof dat ik iemand heb aangereden.' Danny was helemaal van de kaart."
De dertiger vertelde zijn baas dat hij de weg kwijt was, omdat vanwege Pinkpop wat wegen waren afgesloten. 'In een keer zitten die mensen op de grond, het was pikkedonker. Ik zag ze pas toen ik ze raakte', zou hij hebben gezegd. "Hij was compleet in shock en wist niet waarom hij niet was gestopt."
'Ga van de weg af!'
Danny was overigens niet de enige die zich liet verrassen door de groep Pinkpopgangers op de weg. Meerdere automobilisten legden een getuigenverklaring af. Zij zagen de groep net op tijd. Een van hen riep nog: "Ga van de weg af, idioten!" Danny hoorde de rechter deze verklaringen woensdagmorgen voorlezen. "Ja, zij hebben geluk gehad", was zijn conclusie.
Uren in shock
In shock zou Danny 'gewoon' voor zijn werk naar Amsterdam zijn gegaan. Op weg naar de hoofdstad begon hem te dagen wat hij had gedaan. Hij vroeg zijn baas om bij een tankstation te stoppen. Daar belde hij de politie om zich te melden. Er waren toen vijf uur verstreken. Danny werd aangehouden en zat vier dagen in voorarrest
Twee kansen
Officier van justitie Rob van Dartel is ervan overtuigd dat Danny de groep had kunnen zien als hij had opgelet. Sterker nog: Danny reed een paar minuten voor het ongeval al eens langs de groep, verreed zich toen, reed terug en veroorzaakte toen het het ongeluk. Hij heeft dus twee kansen gehad de mensen te zien, stelt Van Dartel. Volgens justitie is er sprake van 'ernstige schuld'.
Geen snelheidsduivel
Advocaat Raimon Maessen pleit voor vrijspraak voor zijn cliënt. De raadsman wijst onder meer op het feit dat de tijdelijke snelheidslimiet van 30 kilometer per uur niet goed was aangegeven. "Cliënt reed veel minder hard dan de oorspronkelijke maximumsnelheid van 80 kilometer per uur, juist om rekening te houden met de verkeerssituatie rondom Pinkpop."
Het feit dat Danny zich uit zichzelf meldde en open kaart speelde, moet volgens Maessen meewegen. De advocaat vindt ook dat de groep slecht te zien was. Over twee weken doet de rechter uitspraak.
https://www.1limburg.nl/p(...)jaar-gevangenisstraf
Dat men zo stoned als een garnaal een beetje midden op de weg gaat zitten chillen getuigt ook niet echt van verantwoordelijkheidsbesef.quote:Op woensdag 15 juli 2020 15:45 schreef Drekkoning het volgende:
Danny heeft niet opgelet op een slecht verlichte weg waar meerdere mensen op en langs liepen.
Dan neem je een zeker risico. Alhoewel de eis hoog is kan ik hem zeker begrijpen. Met autorijden komt een grote verantwoordelijkheid kijken.
Zeker, hebben ze ook met de dood moeten bekopen.quote:Op woensdag 15 juli 2020 15:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat men zo stoned als een garnaal een beetje midden op de weg gaat zitten chillen getuigt ook niet echt van verantwoordelijkheidsbesef.
quote:Op woensdag 15 juli 2020 15:45 schreef Drekkoning het volgende:
Danny heeft niet opgelet op een slecht verlichte weg waar meerdere mensen op en langs liepen.
Dan neem je een zeker risico. Alhoewel de eis hoog is kan ik hem zeker begrijpen. Met autorijden komt een grote verantwoordelijkheid kijken.
Ja dat valt wel behoorlijk aan te rekenen idd.quote:Op woensdag 15 juli 2020 15:55 schreef wodca het volgende:
Vooral een vluchtmisdrijf telt zwaar. Misschien is het niet zo in dit geval en er waren ook andere mensen in de buurt maar tientallen minuten kunnen beslissen over leven of dood.
quote:
Hij rijdt daarna door. Blijkbaar.quote:Op woensdag 15 juli 2020 16:12 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind straf niet op zijn plaats. Wie verwacht nou dat er iemand op een weg gaat zitten
Gebeurt vaker dat mensen in een soort shock eerst doorrijden. Wel eens meegemaakt bij een hond die was aangereden. Die automobiliste kwam toen in paniekerige toestand een tijdje later teruggereden.quote:
Valt allicht iets in aan te rekenen hoewel die shock factor goed te begrijpen is natuurlijk.quote:Op woensdag 15 juli 2020 16:17 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Gebeurt vaker dat mensen in een soort shock eerst doorrijden. Wel eens meegemaakt bij een hond die was aangereden. Die automobiliste kwam toen in paniekerige toestand een tijdje later teruggereden.
Specifiek hoef je daar niet vanuit te gaan, maar je moet wel je auto tot stoppen kunnen brengen over de afstand die je kunt overzien.quote:Op woensdag 15 juli 2020 16:12 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind straf niet op zijn plaats. Wie verwacht nou dat er iemand op een weg gaat zitten
Hmm ik zie dat ik vorig jaar het tegenovergestelde beweerde. Erg consequent ben ik niet.
Voortschrijdend inzicht noemen ze dat.quote:Op woensdag 15 juli 2020 16:12 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind straf niet op zijn plaats. Wie verwacht nou dat er iemand op een weg gaat zitten
Hmm ik zie dat ik vorig jaar het tegenovergestelde beweerde. Erg consequent ben ik niet.
Hij was vast in shock zijn code vergeten. Net zoals hij in shock was doorgereden.quote:Op woensdag 15 juli 2020 16:18 schreef lily het volgende:
Ik lees net dit in De Limburger;
De officier zegt dat S. gezien de bebording niet te hard reed, „als je aandacht bij de weg houdt en niet bezig bent met andere dingen. Als hij had opgelet had hij de slachtoffers gezien”. Hij vermoedt dat S. zijn telefoon gebruikte tijdens het ongeval, maar dat is niet vast te stellen omdat S. zich de code zegt niet te kunnen herinneren en het niet gelukt is toegang te krijgen tot het toestel.
Wat is dat dan weer voor iets raars
Die kunnen ze bij het NFI toch wel kraken, zou je denken. Hiermee scoort hij wel minpunten want natuurlijk is hij zijn code niet vergeten.quote:Op woensdag 15 juli 2020 16:18 schreef lily het volgende:
Ik lees net dit in De Limburger;
De officier zegt dat S. gezien de bebording niet te hard reed, „als je aandacht bij de weg houdt en niet bezig bent met andere dingen. Als hij had opgelet had hij de slachtoffers gezien”. Hij vermoedt dat S. zijn telefoon gebruikte tijdens het ongeval, maar dat is niet vast te stellen omdat S. zich de code zegt niet te kunnen herinneren en het niet gelukt is toegang te krijgen tot het toestel.
Wat is dat dan weer voor iets raars
Dat hij niet heeft opgelet staat wel vast eigenlijk. Dat overkomt iedere weggebruiker wel eens..zit nu zelf ook onder de kneuzingen omdat ik zat te snurken op de fiets. In dit geval zijn de gevolgen helaas dramatisch, maar een onoplettendheid vind ik wat anders dan rijden onder invloed of veel te hard rijden.quote:Op woensdag 15 juli 2020 16:20 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Specifiek hoef je daar niet vanuit te gaan, maar je moet wel je auto tot stoppen kunnen brengen over de afstand die je kunt overzien.
Sowieso bij 51 km/h heb je een stopafstand van nog geen 30 meter.
Als je minder dan 30 meter zicht hebt dan hoor je überhaupt geen 50 te rijden, zeker niet op een weg waar mensen op en langs lopen (al doen ze dat heel dom en heel illegaal).
Wat dat betreft ben ik het eens met de officier; Hij heeft blijkbaar niet op zitten letten op het bewuste moment.
Met hedendaagse telefoons zoals de nieuwste iPhones is dat niet zo simpel schijnbaar.quote:Op woensdag 15 juli 2020 16:27 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Die kunnen ze bij het NFI toch wel kraken, zou je denken. Hiermee scoort hij wel minpunten want natuurlijk is hij zijn code niet vergeten.
Mee eens. Alleen als je een keer niet op let en je rijdt gelijk mensen dood dan staan daar wel straffen tegenover. Zeker als ik de schetsen van de situatie aldaar moet geloven had hij beter op moeten letten.quote:Op woensdag 15 juli 2020 16:30 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat hij niet heeft opgelet staat wel vast eigenlijk. Dat overkomt iedere weggebruiker wel eens..zit nu zelf ook onder de kneuzingen omdat ik zat te snurken op de fiets. In dit geval zijn de gevolgen helaas dramatisch, maar een onoplettendheid vind ik wat anders dan rijden onder invloed of veel te hard rijden.
Volgens mij heeft hij niet geremdquote:Op woensdag 15 juli 2020 16:33 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Mee eens. Alleen als je een keer niet op let en je rijdt gelijk mensen dood dan staan daar wel straffen tegenover. Zeker als ik de schetsen van de situatie aldaar moet geloven had hij beter op moeten letten.
Moet nog even teruglezen maar heeft hij überhaupt geremd?
Niet altijd. Een oom van mij heeft twee jaar terug een frontale aanrijding gehad waarbij de tegenligger om het leven kwam. Triest verhaal..moeder van jonge kinderen. Hij is toen verhoord en niet vervolgd, hoewel het dacht ik zijn fout was. Maar helemaal zeker ben ik niet, dus misschien geen goed voorbeeld.quote:Op woensdag 15 juli 2020 16:33 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Mee eens. Alleen als je een keer niet op let en je rijdt gelijk mensen dood dan staan daar wel straffen tegenover. Zeker als ik de schetsen van de situatie aldaar moet geloven had hij beter op moeten letten.
Tja, als dat klopt..quote:
Tja, ik weet niet of ik deze straf onredelijk hoog vind of andere straffen juist onredelijk laag. Vorige week lees ik nog over een bestuurder die tijdens het rijden aan het appen was en daardoor een ongeluk heeft veroorzaakt waarbij een jonge vrouw om het leven gekomen is. Straf: acht maanden cel en drie jaar ontzegging rijbevoegdheid.quote:Op woensdag 15 juli 2020 15:42 schreef maan_man het volgende:
Strafeis is uitgesproken en is naar mijn mening onredelijk hoog:
[..]
Ik heb het gevoel dat veel mensen die een ongeluk veroorzaken en daarbij te hard hebben gereden of middelen hebben gebruikt er zeker niet slechter vanaf komen, dan deze man die wordt geconfronteerd met een paar hippies die op een onverlichte weg zaten. Hopelijk beslist de rechter over twee weken anders dan de officier van justitie heeft geëist.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |