quote:De energiebelasting op gas moet de komende twaalf jaar met circa 75 procent stijgen om particulieren, bedrijven en woningcorporaties zover te krijgen dat ze van het aardgas gaan. Dat plan wordt vrijwel zeker opgenomen in het klimaatakkoord, bevestigen deelnemers aan de klimaattafel 'Gebouwde Omgeving' onder leiding van Diederik Samsom aan de Volkskrant.
De belasting op stroom moet juist met meer dan de helft dalen. Zo worden elektrische warmtepompen, een alternatief voor aardgas, financieel aantrekkelijker.
Dat de belasting op aardgas omhoog moet en die op stroom juist moet dalen, bleek al uit een eerdere inventarisatie van de NOS onder de deelnemers die werken aan het klimaatakkoord. Percentages werden toen niet genoemd.
En dan moet je huis ook nog een keer geschikt zijn. Zo niet dan kun je daar ook nog 50.000 euro tegenaan gooien.quote:Op donderdag 21 juni 2018 08:05 schreef Gunner het volgende:
[..]
bron: nos.nl
Wat gaat het uitmaken? Een investering in een warmtepomp is een veelvoud hiervan.
Op het moment dat men over dit soort zaken begon zei ik al "Let op, daar gaat de gebruiker voor betalen" en uiteraard kreeg ik daar gelijk in.quote:Op donderdag 21 juni 2018 08:15 schreef AchJa het volgende:
En daar komt de aap uit de mouw... Dit zagen we dan ook helemaal niet aankomen...
Het is ook volledig logisch dat de gebruiker het gaat betalen, maar het moet wel binnen proporties blijven.quote:Op donderdag 21 juni 2018 08:22 schreef karr-1 het volgende:
Op het moment dat men over dit soort zaken begon zei ik al "Let op, daar gaat de gebruiker voor betalen" en uiteraard kreeg ik daar gelijk in.
Welk aantal is voldoende voor kruimelige aardappels?quote:
Een hooikist en een paar dikke dekens is voldoende.quote:Op donderdag 21 juni 2018 08:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Welk aantal is voldoende voor kruimelige aardappels?
Moet je nog steeds je piepers aan de kook brengen op gas. Dat is dus geen oplossing.quote:Op donderdag 21 juni 2018 08:50 schreef Ringo het volgende:
[..]
Een hooikist en een paar dikke dekens is voldoende.
https://nl.scoutwiki.org/Hooikist
Redelijk idioot dit inderdaad. En het zal ook niet echt bijdragen aan publieke steun voor de energietransitie.quote:Op donderdag 21 juni 2018 08:17 schreef haags_kwartiertje het volgende:
75% koekoek. Zijn niet goed geworden
Je hebt er alleen veel minder gas voor nodig. Ik neem aan dat je belasting betaalt naar verbruik.quote:Op donderdag 21 juni 2018 08:52 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Moet je nog steeds je piepers aan de kook brengen op gas. Dat is dus geen oplossing.
Die belastingbesparing van ettelijke miljarden voor Shell moet ergens van bekostigd worden.quote:Op donderdag 21 juni 2018 08:52 schreef Dutchguy het volgende:
Redelijk idioot dit inderdaad. En het zal ook niet echt bijdragen aan publieke steun voor de energietransitie.
Ik denk dat de dividendbelasting-affaire politiek gezien nog wel even doorsmeult. Terecht.quote:Op donderdag 21 juni 2018 09:00 schreef Ringo het volgende:
[..]
Die belastingbesparing van ettelijke miljarden voor Shell moet ergens van bekostigd worden.
De burger kan zeuren, maar betaalt toch wel. En anders mag ie brommen.
Alsof dat beetje gas dat je gebruikt voor het koken het verschil maakt.quote:Op donderdag 21 juni 2018 08:52 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Moet je nog steeds je piepers aan de kook brengen op gas. Dat is dus geen oplossing.
Huis verwarmen op gas >90% rendementquote:Op donderdag 21 juni 2018 08:21 schreef nixxx het volgende:
En hoe maken we stroom in Nederland.... met... gas!
En ok, ook met steenkool.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)enkool-opnieuw-hoger
Welkom in Nederland.quote:Op donderdag 21 juni 2018 09:24 schreef klipper het volgende:
[..]
Huis verwarmen op gas >90% rendement
Elektra opwekken < 50% rendement
CO2 uitstoot gaat eerder stijgen dan dalen
Daarbij zijn de gasverbruiken woningen verwaarloosbaar met hetgeen de industrie verstookt.
Wil je echt CO2 uitstoot beperken, dan moet je bij de industrie zijn en niet bij woningen, dat is nog geeneens een druppel op de gloeiende plaat.
Belasting technisch uiteraard wel, daar is de particulier de grootbetaler.
Alles in een rijstkoker doen = aardgasvrij koken.quote:Op donderdag 21 juni 2018 08:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Welk aantal is voldoende voor kruimelige aardappels?
Mjah kijk ons hier nu zitten met dit extreem links militante kabinet.quote:Op donderdag 21 juni 2018 09:22 schreef asco het volgende:
Dat krijg je dus als je naive meisjes tussen de 18 en 21 jaar oud laat stemmen.
Succes ermee! 👍
A.Dat is niet logisch, aangezien we in dit land min of meer afhankelijk zijn van gas en de alternatieven belachelijk duur of onhandig zijnquote:Op donderdag 21 juni 2018 08:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het is ook volledig logisch dat de gebruiker het gaat betalen, maar het moet wel binnen proporties blijven.
Nee.quote:Op donderdag 21 juni 2018 09:41 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Welkom in Nederland.
Net als al dat gejammer over klimaatveranderingen door uitstoot. Net of onze uitstoot als mens er ook maar 1 fuk toe doet. De gemiddelde vulkaan op de aardbol hoest een keertje wat stof uit en brengt daarmee net zoveel troep voort als wij in 1000 jaar kunnen genereren. Totale waanzin.
Ik zou het prima vinden als er een alternatief voor gas was, maar dat is er niet.
Lijkt me idd ook zinniger daar eerst geld te halen en daarnaast voor particulieren duurzame oplossingen te subsidiëren/minder te belasten.quote:
Ja!quote:Op donderdag 21 juni 2018 09:22 schreef asco het volgende:
Dat krijg je dus als je naive meisjes tussen de 18 en 21 jaar oud laat stemmen.
Succes ermee! 👍
A: Onzin, ik heb een warmtepomp en 33 zonnepanelen en ben compleet energieneutraal. Mijn voorschot energie is een negatief getal, dus ik wordt betaald om ergens een energiecontract te hebben.quote:Op donderdag 21 juni 2018 09:51 schreef karr-1 het volgende:
[..]
A.Dat is niet logisch, aangezien we in dit land min of meer afhankelijk zijn van gas en de alternatieven belachelijk duur of onhandig zijn
B. Welke maatregel van de overheid blijft qua kosten binnen proporties?
Dit soort zaken worden gekaapt door allerlei promotieclubjes, natuurclubjes en milieufreaks die denken een punt te moeten maken waar de rest van Nederland voor kan betalen.
Euhm ja en daarom willen ze die alternatieven stimuleren. Wat nog wel meer mag.quote:Op donderdag 21 juni 2018 09:51 schreef karr-1 het volgende:
A.Dat is niet logisch, aangezien we in dit land min of meer afhankelijk zijn van gas en de alternatieven belachelijk duur of onhandig zijn
Stoomoven. Werk echt goed.quote:Op donderdag 21 juni 2018 08:52 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Want iedereen heeft ruimte voor 33 zonnepanelen? Ik niet in ieder gevalquote:Op donderdag 21 juni 2018 09:54 schreef bambino het volgende:
[..]
A: Onzin, ik heb een warmtepomp en 33 zonnepanelen en ben compleet energieneutraal. Mijn voorschot energie is een negatief getal, dus ik wordt betaald om ergens een energiecontract te hebben.
Het is is niet belachelijk duur, uiteraard kost het wel geld. Maar wat niet.
http://www.pbl.nl/infographic/energiequote:Het elektriciteit en gasgebruik van huishoudens heeft een aandeel van 12% (407 PJ) in het totale Nederlandse energieverbruik (3.258 PJ). Verkeer en vervoer heeft een iets groter aandeel, namelijk 15% (499 PJ). De industrie heeft met ruim 40% (1375 PJ) het grootste aandeel, ook omdat energie hier als grondstof wordt gebruikt. Ook de energiebedrijven zelf verbruiken de nodige energie: 12% oftewel 377 PJ. De overige energieafnemers (land- en tuinbouw, bouw, handel, diensten en overheid) verbruiken de resterende 18% (598 PJ).
Het is zelfs heel logisch, want wij, de belastingbetalers, ZIJN de Nederlandse staat.quote:Op donderdag 21 juni 2018 09:51 schreef karr-1 het volgende:
[..]
B. Welke maatregel van de overheid blijft qua kosten binnen proporties?
Dit soort zaken worden gekaapt door allerlei promotieclubjes, natuurclubjes en milieufreaks die denken een punt te moeten maken waar de rest van Nederland voor kan betalen.
Kerncentrales worden noodzakelijk.quote:Op donderdag 21 juni 2018 08:21 schreef nixxx het volgende:
En hoe maken we stroom in Nederland.... met... gas!
En ok, ook met steenkool.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)enkool-opnieuw-hoger
Geweldig voor het publieke draagvlak ook. Nederland.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:03 schreef elplato het volgende:
Belachelijk plan om te proberen mensen te bewegen door belastingen te verhogen, en helemaal om dat vervolgens met allerlei subsidies of uitkeringen weer te verzachten voor de minima. Ze leren het ook nooit.
In Duitsland stapt men massaal over op gas. Bovendien hoe verwerk je dit in bestaande flats en appartementen met al die lawaai units.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:26 schreef MichaelScott het volgende:
Welke prikkel hebben woningcorporaties om warmtepompen te plaatsen als de hogere energiebelasting door de huurders betaald wordt?
Je zal maar in een sociale huurwoning zitten met je iets meer dan minimumloon.
Hopelijk gaan de minima die Groenlinks gestemd hebben nu inzien dat ze niets bij die grachtengordelclub te zoeken hebben.
Ik heb eens een onderzoekje gedaan naar restwarmte in een redelijk groot dorp. Een van de lokale fabrieken liet al net zoveel warmte ongebruikt door de schoorsteen wegvliegen als het hele dorp nodig had.quote:Op donderdag 21 juni 2018 09:24 schreef klipper het volgende:
[..]
Daarbij zijn de gasverbruiken woningen verwaarloosbaar met hetgeen de industrie verstookt.
Wil je echt CO2 uitstoot beperken, dan moet je bij de industrie zijn en niet bij woningen, dat is nog geeneens een druppel op de gloeiende plaat.
Hier in de regio zijn ze wel bezig met grote renovaties van de woningen naar 0 op de meter of toch 2-3 labels beter.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:26 schreef MichaelScott het volgende:
Welke prikkel hebben woningcorporaties om warmtepompen te plaatsen als de hogere energiebelasting door de huurders betaald wordt?
Je zal maar in een sociale huurwoning zitten met je iets meer dan minimumloon.
Hopelijk gaan de minima die Groenlinks gestemd hebben nu inzien dat ze niets bij die grachtengordelclub te zoeken hebben.
Nee, maar daar gaat het topic ook niet over. Dat heb ik er nog eens bij.quote:Op donderdag 21 juni 2018 09:55 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Want iedereen heeft ruimte voor 33 zonnepanelen? Ik niet in ieder geval
Klinkt als ik heb geen auto dus wat mij betreft mogen ze de benzine op 10 euro per liter zetten.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:38 schreef bambino het volgende:
[..]
Nee, maar daar gaat het topic ook niet over. Dat heb ik er nog eens bij.
Een warmtepomp zonder panelen kan in veel gevallen ook al uit.
En zeker als die prijs verandering er komt, en ik hoop dat dat snel gebeurd. Laten ze gas maar 1 euro per m3 maken.
Ah, daar is de uitzondering.quote:Op donderdag 21 juni 2018 09:54 schreef bambino het volgende:
[..]
A: Onzin, ik heb een warmtepomp en 33 zonnepanelen en ben compleet energieneutraal. Mijn voorschot energie is een negatief getal, dus ik wordt betaald om ergens een energiecontract te hebben.
Het is is niet belachelijk duur, uiteraard kost het wel geld. Maar wat niet.
Klinkt als, ik verkoop warmtepompen dus laten ze maar gas duur maken zodat ik er meer kan verkopen ;-)quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:39 schreef Cherni het volgende:
[..]
Klinkt als ik heb geen auto dus wat mij betreft mogen ze de benzine op 10 euro per liter zetten.
Ik ben absoluut niet een uitzondering. Ik verkoop die apparaten wekelijks en we maken dus gemiddeld zo'n 50 huishoudens per jaar gas-loos.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ah, daar is de uitzondering.
Ik heb al jaren panelen, maar meer dan 12 worden het er niet. Simpelweg omdat mijn dak niet groter is. Zal ik die overige 21 panelen maar gewoon op de stoep zetten?
Je zou de kassen extra kunnen belasten voor hun gasverbruik idd. Maar dan wordt je paprika of tomaat wel wat duurder in de supermarkt. Uiteindelijk betaal je als consument altijd, simpelweg omdat vrijwel alles direct of indirect voor jou en mij geproduceerd wordt.quote:Op donderdag 21 juni 2018 09:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Stoomoven. Werk echt goed.
Overigens zou men idd eens het geld moeten gaan ophalen bij de grootverbruikers ipv huishoudens. Huishoudens gebruiken minder dan de helft van het gas het merendeel gaat naar de industrie welke een schijntje betalen.
Overigens logisch dat de gebruiker betaald want links om of rechtsom komt het daar toch op neer.
Als straks hele straten vol staan met die dingen krijg je een aardige geluidshinder, een soort bromtoon in hele wijken. Stichting Eigen Huis waarschuwt daar ook voor. Beter nu even vriendjes met Rusland worden voor het gas en wachten tot er stillere varianten bestaan en dan pas overstappen.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:44 schreef bambino het volgende:
[..]
Ik ben absoluut niet een uitzondering. Ik verkoop die apparaten wekelijks en we maken dus gemiddeld zo'n 50 huishoudens per jaar gas-loos.
Nog eens 100 met forse gas besparing door hybride warmtepomp waar gas-loos niet kan (of rendabel genoeg is op dit moment).
😁quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:43 schreef bambino het volgende:
[..]
Klinkt als, ik verkoop warmtepompen dus laten ze maar gas duur maken zodat ik er meer kan verkopen ;-)
Dus landen zonder aardgas zitten al decennia in de kou?quote:Op donderdag 21 juni 2018 09:41 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik zou het prima vinden als er een alternatief voor gas was, maar dat is er niet.
Die zullen vast op olie stoken. En landen waar je een tropisch klimaat hebt hebben meer aan een airco.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:50 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dus landen zonder aardgas zitten al decennia in de kou?
Dat is echt complete onzin. Ja die dingen maken geluid maar de meeste zitten al onder de 50dB.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:49 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Als straks hele straten vol staan met die dingen krijg je een aardige geluidshinder, een soort bromtoon in hele wijken. Stichting Eigen Huis waarschuwt daar ook voor. Beter nu even vriendjes met Rusland worden voor het gas en wachten tot er stillere varianten bestaan en dan pas overstappen.
Het wordt een ander verhaal als straks huisje aan huisje zo'n ding heeft brommen. Waarom dan niet wachten tot het product verder ontwikkeld is en er stillere varianten komen.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:53 schreef bambino het volgende:
[..]
Dat is echt complete onzin. Ja die dingen maken geluid maar de meeste zitten al onder de 50dB.
Hoe ga je dit oplossen in bestaande hoogbouw zoals flats en appartementen?quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:53 schreef bambino het volgende:
[..]
Dat is echt complete onzin. Ja die dingen maken geluid maar de meeste zitten al onder de 50dB.
Wie zou het anders moeten gaan betalen? Senegal?quote:Op donderdag 21 juni 2018 08:22 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Op het moment dat men over dit soort zaken begon zei ik al "Let op, daar gaat de gebruiker voor betalen" en uiteraard kreeg ik daar gelijk in.
Compleet gestoord zijn ze om dit soort plannen te bedenken, laat staan uit te voeren. Wie kan dat betalen tegenwoordig?
Waarom zouden fabrikanten die dingen verder ontwikkelen als ze niet verkocht worden?quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:55 schreef Dutchguy het volgende:
Waarom dan niet wachten tot het product verder ontwikkeld is en er stillere varianten komen.
Ik moest een beetje lachen toen ik op BNR hoor "die techniek staat natuurlijk nog in z'n kinderschoenen"... Mitsubishi produceert al warmtepompen sinds 1968 en afgezien van wat kleine verbeteringen, zoals andere koelmiddelen zijn die echt al heel volwassen.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:53 schreef bambino het volgende:
[..]
Ze worden juist heel goed verkocht, Nederland is maar een hele kleine markt en hier is de warmtepomp vrij onbekend. Maar de warmtepomp wordt al heel lang toegepast.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:57 schreef nietzman het volgende:
[..]
Waarom zouden fabrikanten die dingen verder ontwikkelen als ze niet verkocht worden?
Dat zie ik ook gebeuren.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:58 schreef Oud_student het volgende:
Als straks de meesten over zijn op alternatieven, dan loopt "onze" overheid de giga belastingopbrengsten op energie mis. Dan krijgen we dus zonnepaneelbelasting +BTW, aardwarmtebelasting en windbelasting. Hoe moeten we anders de als maar oplopende tekorten door immigratie, corrupte zorg, dividendvrijstellingen etc, betalen?
De belastingdruk is nu al tegen de 40% (alleen de FvD wijst hierop), deze zal blijven stijgen.
En ondertussen worden de huishoudens op kosten gejaagd door forse investeringen in warmtepompen etc.
Inderdaad zal het zo gaan.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:58 schreef Oud_student het volgende:
Als straks de meesten over zijn op alternatieven, dan loopt "onze" overheid de giga belastingopbrengsten op energie mis. Dan krijgen we dus zonnepaneelbelasting +BTW, aardwarmtebelasting en windbelasting. Hoe moeten we anders de als maar oplopende tekorten door immigratie, corrupte zorg, dividendvrijstellingen etc, betalen?
De belastingdruk is nu al tegen de 40% (alleen de FvD wijst hierop), deze zal blijven stijgen.
En ondertussen worden de huishoudens op kosten gejaagd door forse investeringen in warmtepompen etc.
Zodra Wiebes goede sier maakte met de gaskraan dicht begon de propanda al, we moeten met zijn allen elektrisch gaan koken en verwarmen. En snel ook, niks Noors gas, niks tijd gunnen voor een nette omschakeling. Dat is allemaal voor de grootindustrie. Net zoals we elektrisch moeten gaan rijden en op lagere temperatuur moeten gaan wassen. Het gaat nooit over wat de overheid moet doen en wat die met de luchtvaart, de energiecentrales of de fabrieken aan moet. Altijd fixeren op die 10, 20 of 30% van het probleem dat de burger zijn directe consumptie betreft.quote:Op donderdag 21 juni 2018 09:24 schreef klipper het volgende:
[..]
Maar de GL gekkies zijn blij! door de maatregelen wordt de uitstoot van CO2 0,00001 % minder !quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zodra Wiebes goede sier maakte met de gaskraan dicht begon de propanda al, we moeten met zijn allen elektrisch gaan koken en verwarmen. En snel ook, niks Noors gas, niks tijd gunnen voor een nette omschakeling. Dat is allemaal voor de grootindustrie. Net zoals we elektrisch moeten gaan rijden en op lagere temperatuur moeten gaan wassen. Het gaat nooit over wat de overheid moet doen en wat die met de luchtvaart, de energiecentrales of de fabrieken aan moet. Altijd fixeren op die 10, 20 of 30% van het probleem dat de burger zijn directe consumptie betreft.
Die burger moet 75% meer belasting gaan betalen, en Shell hoeft zijn normale belasting niet eens te betalen. De Nederlander die van zichzelf vindt dat hij hard werkt stemt toch wel weer VVD, en geeft links de schuld.
Ik vind het nog wel meevallen. Je weet nu wat de plannen zijn, dat aardgas verdwijnt, dat CV-ketels straks niet meer verkocht worden (wel in hybride uitvoering) dus je hebt nog minimaal 10 tot 15 jaar om geld opzij te zetten en van het gas af te gaan.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:58 schreef Oud_student het volgende:
Als luchtvaart, energiecentrales en fabrieken meer betalen voor hun energie dan betaal jij als consument ook meer.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zodra Wiebes goede sier maakte met de gaskraan dicht begon de propanda al, we moeten met zijn allen elektrisch gaan koken en verwarmen. En snel ook, niks Noors gas, niks tijd gunnen voor een nette omschakeling. Dat is allemaal voor de grootindustrie. Net zoals we elektrisch moeten gaan rijden en op lagere temperatuur moeten gaan wassen. Het gaat nooit over wat de overheid moet doen en wat die met de luchtvaart, de energiecentrales of de fabrieken aan moet. Altijd fixeren op die 10, 20 of 30% van het probleem dat de burger zijn directe consumptie betreft.
Die burger moet 75% meer belasting gaan betalen, en Shell hoeft zijn normale belasting niet eens te betalen. De Nederlander die van zichzelf vindt dat hij hard werkt stemt toch wel weer VVD, en geeft links de schuld.
Dat is met name voor de export. En hetzij zo dat andere producten duurder worden. Maar het is wel logischer. De laatste decennia is alles elke keer maar op de huishoudens gegooid ipv bedrijven dit terwijl die de grootste verbruikers en vervuilers zijn.quote:Op donderdag 21 juni 2018 10:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je zou de kassen extra kunnen belasten voor hun gasverbruik idd. Maar dan wordt je paprika of tomaat wel wat duurder in de supermarkt. Uiteindelijk betaal je als consument altijd, simpelweg omdat vrijwel alles direct of indirect voor jou en mij geproduceerd wordt.
Alles wat jij uitgeeft, of het nu voor vervoer, reizen, voeding, goederen, transport of luxe is... er is energie voor nodig om het mogelijk te maken... en als je degene die dat voor jou mogelijk maken extra belast, betaal jij als consument die prijs... niet de producent of vervoerder.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is met name voor de export. En hetzij zo. Maar het is wel logischer. De laatste decennia is alles elke keer maar op de huishoudens gegooid ipv bedrijven dit terwijl die de grootste verbruikers en vervuilers zijn.
Nogmaals hoe ga je deze units allemaal in bestaande hoogbouw plaatsen. Denk ook even aan de technische ruimte die er al niet eens is.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Alles wat jij betaalt, of het nu voor vervoer, reizen, voeding, goederen of luxe is... er is energie voor nodig om het mogelijk te maken... en als je degene die dat voor jou mogelijk maken extra belast, betaal jij als consument die prijs... niet de producent of vervoerder.
Hier is gek genoeg geen GL aan te pas gekomen, mogelijk zien andere partijen ook in dat we het niet gaan halen door niets te doen.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:01 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Maar de GL gekkies zijn blij! door de maatregelen wordt de uitstoot van CO2 0,00001 % minder !
Ja dat erken ik ook. Maar dan worden de keuzes wel veel beter gestuurd want de daadwerkelijk vervuiler betaalt ipv dat het weer omgeslagen wordt naar alle burgers. Andere kleine plus is dat het buitenland dan deels meebetaalt. Het is onzin om alles telkens op huishoudens te gooien terwijl die maar een klein deel van het probleem zijn.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Alles wat jij betaalt, of het nu voor vervoer, reizen, voeding, goederen of luxe is... er is energie voor nodig om het mogelijk te maken... en als je degene die dat voor jou mogelijk maken extra belast, betaal jij als consument die prijs... niet de producent of vervoerder.
Hoogbouw heeft meestal wel een plat dak waar je units op kan plaatsen. Ik zou dan ook niet per appartement een unit neerzetten maar voor een vorm van blokverwarming kiezen.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nogmaals hoe ga je deze units allemaal in bestaande hoogbouw plaatsen. Denk ook even aan de technische ruimte die er al niet eens is.
Alles behalve efficient plus waar ga je die kanalen laten.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hoogbouw heeft meestal wel een plat dak waar je units op kan plaatsen. Ik zou dan ook niet per appartement een unit neerzetten maar voor een vorm van blokverwarming kiezen.
Het positieve aan het belasten van fabrikanten is dat het ze meer zal stimuleren om energie te besparen dan wanneer de consument het betaalt.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dat erken ik ook. Maar dan worden de keuzes wel veel beter gestuurd want de daadwerkelijk vervuiler betaalt ipv dat het weer omgeslagen wordt naar alle burgers. Andere kleine plus is dat het buitenland dan deels meebetaalt. Het is onzin om alles telkens op huishoudens te gooien terwijl die maar een klein deel van het probleem zijn.
Zullen we belastingen en milieuheffingen voor bedrijven ook maar helemaal afschaffen en dat ook op het bordje van de burger mikken. Want linksom of rechtsom je betaald er toch voor.
Ik zie niet in waarom dat niet efficiënt zou zijn.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Alles behalve efficient plus waar ga je die kanalen laten.
Dat is absoluut een uitdaging.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:17 schreef Harmankardon het volgende:
Wordt reuze interessant hoe alle huizen die t/m de jaren 50/60 zijn gebouwd hier ooit aan kunnen voldoen
Ik hoor het al, je zit er niet in. Juist die ruimtes zijn vaak niet ruim bemeten en van vloeren moet je sowieso afblijven.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:16 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom dat niet efficiënt zou zijn.
En kanalen voor leidingen? Trappenhuizen, meterkasten, liftschachten, vloeren, etc. Zelfs buitenom door een geïsoleerde goot zal in bepaalde situaties kunnen. Per situatie zoeken naar een oplossing en niet altijd in problemen proberen te denken.
Neuuhh, dan plaats ik mijn schoorsteen wel terug en ga hout stoken in de open haard. 2 open haarden in de woonkamer dus dan maar zo.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is absoluut een uitdaging.
Maar bedenk ook: als een woning niet geschikt te maken is voor een warmtepomp, dan is je verbruik op gas nu ook niet bepaald laag.
Isoleren, renoveren of zelfs nieuwbouw zijn dan je opties.
Als jij er wel in zit dan vrees ik het ergste voor de installatiebranche. Weinig visie en alleen in problemen denken. Ik zou jou niet vragen voor het plaatsen van mijn warmtepomp. Gelukkig heb ik daar al iemand voor die oplossingen ziet voor mijn woning.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik hoor het al, je zit er niet in. Juist die ruimtes zijn vaak niet ruim bemeten en van vloeren moet je sowieso afblijven.
Prima toch, ik hou je niet tegen. Pelletkachel zit zelfs nog subsidie op. Leef je uit.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:21 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Neuuhh, dan plaats ik mijn schoorsteen wel terug en ga hout stoken in de open haard. 2 open haarden in de woonkamer dus dan maar zo.
Geen met die diameters die jij er door heen wilt jagen. En de buitenkant is idd een optie maar ik ga er vanuit dat welstand dat niet tof gaat vinden. Ik zit niet in de installatiebranche maar wel in de bouw. Het grootste probleem daar is dat iedereen wel denkt een oplossing te hebben maar vervolgens niet nadenkt over brandveiligheid en andere problemen.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:23 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, want er lopen nu geen leidingen
Als jij er wel in zit dan vrees ik het ergste voor de installatiebranche. Weinig visie.
Nou ik weet niet of dat prima is. Als heel de buurt hout en kolen gaat stoken zal de fijnstof en roet je de neus uit komen.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:24 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Prima toch, ik hou je niet tegen. Pelletkachel zit zelfs nog subsidie op. Leef je uit.
Het zal niet de eerste flat zijn die plat gaat. Een flat uit de jaren 60/70 heeft z'n geld inmiddels wel opgebracht.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Geen met die diameters die jij er door heen wilt jagen. En de buitenkant is idd een optie maar ik ga er vanuit dat welstand dat niet tof gaat vinden.
Plus met leidingen ben je er niet juist die jaren 60/70 flats moeten helemaal geisoleerd gaan worden. Je zit dan op slopershoogte. Wie gaat dat betalen?
Tsja... als... Mensen die wat minder tegendraads zijn plaatsen een warmtepomp.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nou ik weet niet of dat prima is. Als heel de buurt hout en kolen gaat stoken zal de fijnstof en roet je de neus uit komen.
Klopt maar welke bewoner van een appartement kan dat betalen? Alleen corporaties kunnen dat deels doen. Bij VVE's zie ik het somber in.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:26 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het zal niet de eerste flat zijn die plat gaat. Een flat uit de jaren 60/70 heeft z'n geld inmiddels wel opgebracht.
Ja... dat is wel het risico van investeren in een slecht geïsoleerde woning of appartement.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt maar welke bewoner van een appartement kan dat betalen? Alleen corporaties kunnen dat deels doen. Bij VVE's zie ik het somber in.
Dit. Onbetaalbaar voor de consument.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt maar welke bewoner van een appartement kan dat betalen? Alleen corporaties kunnen dat deels doen. Bij VVE's zie ik het somber in.
Jij en ik hebben die keuze. Maar vergis je niet dat meeste NLers dat niet hebben en velen al blij zijn als ze een huis kunnen kopen.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja... dat is wel het risico van investeren in een slecht geïsoleerde woning of appartement.
Dan moet maar net je woning en je beurs daar geschikt voor zijn. Ik woon in een jaren 30 wijk, vele panden zijn niet geschikt of alleen tegen hele hoge kosten. Ik ga geen tienduizenden euro's investeren en ik denk eerlijk gezegd de meesten niet.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Tsja... als... Mensen die wat minder tegendraads zijn plaatsen een warmtepomp.
over milieuonvriendelijk gesprokenquote:Op donderdag 21 juni 2018 11:24 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Prima toch, ik hou je niet tegen. Pelletkachel zit zelfs nog subsidie op. Leef je uit.
Dan doe je dat toch niet.quote:Op donderdag 21 juni 2018 11:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dan moet maar net je woning en je beurs daar geschikt voor zijn. Ik woon in een jaren 30 wijk, vele panden zijn niet geschikt of alleen tegen hele hoge kosten. Ik ga geen tienduizenden euro's investeren en ik denk eerlijk gezegd de meesten niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |