ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[ Bericht 0% gewijzigd door dennistd op 20-06-2018 08:04:00 ]
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Hoe heet dat ding in België ook alweer. Panos? Behalve dan dat je er niet kon pinnen was het qua prijzen ook nog gewoon gezellig de guldentijd. Echt heel prettig. Bijna een halve meter vers brood met ham en kaas (en als je wil doen ze er ook nog konijnenvoer op) voor ¤2,25. Alhoewel dat nu ook wel niet meer zal zijn (was voor het laatst bij Panos in 2013).
Op woensdag 20 juni 2018 07:58 schreef b2py het volgende: Er zit/zat een backwerk vlakbij Bijlmer maar die is ook naar Nederlandse standaard geprijsd. En ze hadden geen broodje schnitzel
Onderweg terug van de opening van de spoorlijn Roodeschool-Eemshaven door Koning Willem-Alexander. Alle bezoekers (ook de officiële waaronder ik) moesten op de dijk staan om de koning binnen te zien rijden. En na een korte wandeling ging hij de Eclution op (de boot van Wubbo Ockels) voor een rondvaart. Dus ging het officiële gezelschap maar aan de borrel in de terminal van AG Ems. En om 16:21 vertrok de trein richting Groningen.
En waar alle ProRailers met de auto kwamen (en gingen), neem ik dus gewoon die trein. Gelukkig wel gelijk een achievement unlocked!
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Thalys naar Disney was al gemeld, maar er komt dus ook een Zon-Thalys Brussel-Bordeaux en wéér een nieuw interieur. Dat laatste vind ik wel vrij opvallend te noemen aangezien de recente renovatie niet eens zo lang geleden is. Kan Thalys niet beter investeren in meer capaciteit met langere treinen of eventueel Duplex?
Ze hebben treinen die nog een poosje moeten meegaan, dus waarom niet daar eerst de capaciteit verhogen? Zal waarschijnlijk toch moeten gebeuren, ook als ze elders ingezet gaan worden.
Ja klopt, die ging vanuit de Eemshaven met de auto weer terug. Ten minste, daar ga ik maar even vanuit. Hij zat in ieder geval niet in de trein naar Groningen. Het kan wel zijn dat hij een hapje wil eten in de Eemshaven natuurlijk
Op woensdag 20 juni 2018 16:57 schreef Goverman het volgende: Onderweg terug van de opening van de spoorlijn Roodeschool-Eemshaven door Koning Willem-Alexander. Alle bezoekers (ook de officiële waaronder ik) moesten op de dijk staan om de koning binnen te zien rijden. En na een korte wandeling ging hij de Eclution op (de boot van Wubbo Ockels) voor een rondvaart. Dus ging het officiële gezelschap maar aan de borrel in de terminal van AG Ems. En om 16:21 vertrok de trein richting Groningen.
En waar alle ProRailers met de auto kwamen (en gingen), neem ik dus gewoon die trein. Gelukkig wel gelijk een achievement unlocked!
Jaja... er moet ook nog gewerkt worden enzo (en ik zit mobiel, dus dat gaat weer r*k natuurlijk...)
In ieder geval: Plaats van handeling is het station Eemshaven, in het UNESCO-werelderfgoed De Waddenzee. Jaja... Een station in een UNESCO-werelderfgoedgebied, dat komt niet vaak voor (toch?).
Een stootjuk, geel. Zoals je hem niet vaak ziet. Zonder trein.
Zelfde stootjuk, nu met een trein er voor. De trein waar Willem-Alaxander in zat. Maar dat was niet op het moment dat deze foto werd genomen, omdat we toen allemaal op de dijk moesten staan.
De aankomst van de Koning, opgewacht door ProRail CEO Pier Eringa. Met achter de koning de burgemeester van de gemeente Eemsmond. Die burgemeester deed het officiële woordje, omdat de gedeputeerde (Fleur Gräper) met griep op bed lag...
Er waren ook nog andere modaliteiten in de Eemshaven. Dit was een autonoom rijdend busje waarmee je een rondje kon rijden (nou ja, 200 meter heen en 200 meter terug).
En als bewijs dat de koning het station echt geopend heeft: een plaquette. (Je zou toch denken dat dat wel ietsje mooier uitgevoerd had kunnen worden...).
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Op woensdag 20 juni 2018 18:44 schreef Salatrel het volgende: Alsof ze een a4tje opgehangen hebben wat is er trouwens zo bijzonder aan station Eemshaven dat Willy het persoonlijk komt openen?
- Een buitendijks station (waarvan we er geen meer hadden sinds de ombouw van Harlingen Haven) - Het vormt een belangrijke schakel in de verbinding tussen Nederland en een Duits waddeneiland - Het gebied is een stuk toegankelijker geworden - Noordelijkste station van Nederland
Ten eerste, het zijn zelfstandige bedrijven die een eigen koers varen, en die moeten er dus voor zorgen dat hun aandeelhouders tevreden zijn.
Ten tweede: Eurostar is 40% in handen van Canadese pensioenfondsen.
Voor 60 % in handen sncf en nmbs, bij thalys delen ze een gedeelte van de opbrengst met de partners, dus praktisch gezien is bij beide bedrijven dezelfde situatie maar juridisch anders uitgevoerd. Bij beide bedrijven verdwijnt het overgrote deel in de zakken van de sncf, geen concurentie dus.
Jaja... er moet ook nog gewerkt worden enzo (en ik zit mobiel, dus dat gaat weer r*k natuurlijk...)
In ieder geval: [ afbeelding ] Plaats van handeling is het station Eemshaven, in het UNESCO-werelderfgoed De Waddenzee. Jaja... Een station in een UNESCO-werelderfgoedgebied, dat komt niet vaak voor (toch?).
[ afbeelding ] Een stootjuk, geel. Zoals je hem niet vaak ziet. Zonder trein.
[ afbeelding ] Zelfde stootjuk, nu met een trein er voor. De trein waar Willem-Alaxander in zat. Maar dat was niet op het moment dat deze foto werd genomen, omdat we toen allemaal op de dijk moesten staan.
[ afbeelding ] De aankomst van de Koning, opgewacht door ProRail CEO Pier Eringa. Met achter de koning de burgemeester van de gemeente Eemsmond. Die burgemeester deed het officiële woordje, omdat de gedeputeerde (Fleur Gräper) met griep op bed lag...
[ afbeelding ] Er waren ook nog andere modaliteiten in de Eemshaven. Dit was een autonoom rijdend busje waarmee je een rondje kon rijden (nou ja, 200 meter heen en 200 meter terug).
[ afbeelding ] En als bewijs dat de koning het station echt geopend heeft: een plaquette. (Je zou toch denken dat dat wel ietsje mooier uitgevoerd had kunnen worden...).
Arriva had zo te zien de GTW met de speciale livery ingezet. Is makkelijk te herkennen, want het is het enige Noordelijke stel met het nieuwe Arriva-logo
Erfgoed is het ook niet. Wat is dat toch met die fascinatie van mensen om te zeggen dat hele oude dingen erfgoed zijn. Soms is het gewoon nutteloze oude rommel. Weg ermee.
erf·goed (het; o; meervoud: erfgoederen) 1 dat wat is overgebleven uit het verleden, m.n. dingen van historische of culturele waarde: cultureel erfgoed
Erfgoed is het ook niet. Wat is dat toch met die fascinatie van mensen om te zeggen dat hele oude dingen erfgoed zijn. Soms is het gewoon nutteloze oude rommel. Weg ermee.
Ik snap de erfgoed gedachte ook niet helemaal. Halte Achter de Hoven is niet speciaal (een perronnetje), het materieel waarmee werd gereden is niet speciaal (een duw-trek combi van oudere locs en een stam reizigers rijtuigen) en het vervoer is niet speciaal (een forensen trein voor mensen in een melkfabriek). Tja...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Op donderdag 21 juni 2018 13:14 schreef FredvZ het volgende: Met dank aan dit soort "onbenullige" haltes kunnen we überhaupt in een trein zitten in Nederland. Dus wel degelijk erfgoed.
Dat kan wel zo zijn, maar dat zegt meer over die andere objecten en over de mentaliteit. Er zijn ook duizenden objecten die meer geschiedenis hadden geen erfgoed geworden.
Straks is het gewoon geschiedenis. Dat is erfgoed genoeg.
O.a. oude lijn, hofpleinlijn en de hoeksche lijn lagen er vol mee.
En juist door die haltes werd het rendabel om die treinen te laten rijden. Toen waren er bij lange na niet zoveel reizigers tussen de grote steden onderling.
De treinen fungeerde juist om arbeiders naar hun werk te brengen en in de middag weer naar huis.
Het is wel de laatste halte die met als enige doel het ontsluiten van industrie t.b.v. werknemers heeft gefunctioneerd. Het is de laatste in een reeks en de soberheid is van een niveau waar menig prutstationnetje nog een puntje aan kan zuigen. Daarmee is het in meerdere aspecten een unieke halte en weerspiegeld iets wat binnenkort veranderd van dagelijkse praktijk in geschiedenis.
2007-2009, zoiets? Voor assets die vrij intensief worden gebruikt is het niet zo gek dat dat dan weer opgefrist wordt.
Daarnaast heeft Thalys inmiddels een concurrent op Amsterdam - Brussel: Eurostar. Dus Thalys moet iets doen om zich daarvan te onderscheiden.
De tijd gaat inderdaad snel en ik word oud. Maar qua bezettingsgraad scoort Thalys echt zeer hoog (toen ik gisteren keek kon ik bijvoorbeeld voor de komende 24h geen vrije stoel vinden op een Thalys van Parijs naar Amsterdam) en die stellen zijn inmiddels ook niet meer de jongste. Had eerder verwacht dat er geinvesteerd zou gaan worden in nieuw materieel, zeker gezien alle Eurostars die ook zo technologisch geavanceerd zijn nu massaal worden gesloopt.
Mij zou vlootuitbreiding of vervanging door materieel met meer capaciteit niet gek lijken inderdaad. Kennelijk wil men het eerst met aanpassingen in het bestaande materieel proberen. 7% winst vind ik overigens wel fors als dat niet ten koste van de beenruimte of eerste klas gaat..
De tijd gaat inderdaad snel en ik word oud. Maar qua bezettingsgraad scoort Thalys echt zeer hoog (toen ik gisteren keek kon ik bijvoorbeeld voor de komende 24h geen vrije stoel vinden op een Thalys van Parijs naar Amsterdam) en die stellen zijn inmiddels ook niet meer de jongste. Had eerder verwacht dat er geinvesteerd zou gaan worden in nieuw materieel, zeker gezien alle Eurostars die ook zo technologisch geavanceerd zijn nu massaal worden gesloopt.
Wat heeft alstom dan nog in de aanbieding? Sncf heeft bij de introductie van de agv al laten weten niet echt gecharmeerd te zijn van deze trein.
Dan zou er dus een hele nieuwe moderne tgv ontworpen moeten worden.
Eurostar heeft toch ook bij Siemens kunnen/mogen bestellen?
Daar is ook genoeg gezeik over geweest maar is toen afgedaan met de mededeling dat eurostar niet frans is waarna de populisten weer rustig verder gingen.
Een oer frans product als de tgv en dochter thalys(deze kunnen niet los gezien worden) zal nimmer met niet franse treinen gaan rijden, dat zal leide tot woedende mensen, vakbonden en vooral ingrijpen van de overheid.
Scnf en de franse overheid zijn er zeer in bedreven om europese aanbestedingen richting franse bedrijven te sturen, wat in dit geval dus alstom is.
Zelfs dan kan ik mij niet voorstellen dat er ooit een thalys velaro gaat komen, zelfs niet als deze in frankrijk wordt gebouwd.
Hierboven wordt gezegd dat thalys een zelfstandig bedrijf is en zijn eigen keuzes maakt, ja juridisch wel maar wat mij betreft kan de thalys vloot niet los gezien worden van de tgv vloot, die is daar veel te klein voor.
Op donderdag 21 juni 2018 15:19 schreef Mr_Klaasje het volgende: Het is wel de laatste halte die met als enige doel het ontsluiten van industrie t.b.v. werknemers heeft gefunctioneerd. Het is de laatste in een reeks en de soberheid is van een niveau waar menig prutstationnetje nog een puntje aan kan zuigen. Daarmee is het in meerdere aspecten een unieke halte en weerspiegeld iets wat binnenkort veranderd van dagelijkse praktijk in geschiedenis.
Volgende station die op de nominatie staat om te gaan verdwijnen zal Heerenveen IJsstadion wel zijn. Zelfs bij evenementen wordt het station de laatste jaren niet meer bediend, behalve als het om de NS schaatsdag gaat.
Onze Lieve Vrouwe ter Nood is helaas ook al verdwenen, dus behalve die paar perrons bij de voetbalstadions blijft er niets meer over.
En het gaat dus eigenlijk om de terugrit, dan stopt-ie wel overal voor alle mensen die naar het wel boeiende Utrecht willen. 's Middags is het precies andersom.
Volgend jaar wordt het nog leuker, dan gaat er een Intercity vanuit Rotterdam doorrijden naar Houten Castellum.
Gisteren in Nieuwsuur: hoe meer reizigers in internationale treinen te krijgen. Best een aardig artikel!
Het geesprek met de staatssecretaris ging over deze Kamerbrief.
Meest hilarische stukje: dame die in Almelo in de pimpel is gestapt en vindt dat die trein te vaak stopt. Oplossing: alle stops verwijderen en alleen in Almelo, Hannover en misschien Osnabruck stoppen...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Op vrijdag 22 juni 2018 07:41 schreef Dr_Flash het volgende: Wauw, er rijdt gewoon een non-stop trein tussen Utrecht centraal en Houten Castellum WAT is daar zo boeiend?
Zo rijden er 6 sprinters per uur tussen Houten en Utrecht. Uiteindelijk moet dat tussen Geldermalsen en Utrecht worden, maar daarvoor moet Geldermalsen eerst verbouwd worden.
Het geesprek met de staatssecretaris ging over deze Kamerbrief.
Meest hilarische stukje: dame die in Almelo in de pimpel is gestapt en vindt dat die trein te vaak stopt. Oplossing: alle stops verwijderen en alleen in Almelo, Hannover en misschien Osnabruck stoppen...
Treinen moeten eerder gaan rijden, hoeveel volk er al op stap is voordat de eerste IC van Amsterdam naar Utrecht gaat..
Ik moet zeggen dat het per ingang laatste drgl al een stuk verbeterd zoals ik het nu zie, zat eerst een gat van 80 min na laatste nachttrein maar dat is nu nog maar 32 dus goede ontwikkeling. Het vervelende vind ik gewoon dat zelfs als ik 45 min in de file sta ik even snel ben als het OV.. het is gewoon traag, en tien minuten is wel te doen maar 45..
Op vrijdag 22 juni 2018 11:34 schreef b2py het volgende: Ik moet zeggen dat het per ingang laatste drgl al een stuk verbeterd zoals ik het nu zie, zat eerst een gat van 80 min na laatste nachttrein maar dat is nu nog maar 32 dus goede ontwikkeling. Het vervelende vind ik gewoon dat zelfs als ik 45 min in de file sta ik even snel ben als het OV.. het is gewoon traag, en tien minuten is wel te doen maar 45..
Het is ook maar net wat je herkomst en bestemming is, en of je bereid bent om een stationsfiets/ov-fiets te gebruiken. Dat scheelt soms zo een half uur in vergelijking met twee keer overstappen.
Op vrijdag 22 juni 2018 13:44 schreef Bitlord het volgende: Wordt maar zeer beknopt ingegaan op heffingen voor vliegtuigen. Juist het heffen op korte vliegafstanden kan flink van invloed zijn op het gebruik.
Maar die extra reizigersstroom kan de trein helemaal niet aan..
Op vrijdag 22 juni 2018 13:44 schreef Bitlord het volgende: Wordt maar zeer beknopt ingegaan op heffingen voor vliegtuigen. Juist het heffen op korte vliegafstanden kan flink van invloed zijn op het gebruik.
Het grote auto rijd topic is elders. Zelfs met 7 euro pp per vlucht blijft de trein veruit de duurste optie.
Thalys naar Disney was al gemeld, maar er komt dus ook een Zon-Thalys Brussel-Bordeaux en wéér een nieuw interieur. Dat laatste vind ik wel vrij opvallend te noemen aangezien de recente renovatie niet eens zo lang geleden is. Kan Thalys niet beter investeren in meer capaciteit met langere treinen of eventueel Duplex?
Dit was toch in Hilversum ook en was toch ook opgelost?
Dat ging meer over de wisseling tussen dal- en spitstarief. Dat is opgelost met het van-rit-naar-reis, waardoor bij een overstap (incheck binnen 35 minuten na uitcheck) je op hetzelfde tarief doorreist. Nadeel daarvan is dat je niet meer even na 9u kunt uitchecken en weer inchecken om op daltarief verder te reizen. En bij een overstap op een andere vervoerder werkt het weer anders: dan wisselt het tarief wel weer...
Dit op Sloterdijk gaat om het maken van extra kilometers: Alkmaar-Delft wordt via Haarlem berekend, maar als je uit- en weer incheckt op Sloterdijk pakt ie eerst de kilometers Alkmaar-Sloterdijk, en vervolgens de kilometers Sloterdijk-Delft. Dat zijn extra kilometers ten opzichte van de zonder overchecken berekende reis via Haarlem.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Maar die extra reizigersstroom kan de trein helemaal niet aan..
Zolang de internationale treinen nog niet op maximale lengte rijden én er nog gaten in de uurdienstregeling zitten kan ik mij dat moeilijk voorstellen.
Zolang de internationale treinen nog niet op maximale lengte rijden én er nog gaten in de uurdienstregeling zitten kan ik mij dat moeilijk voorstellen.
Zo'n 1700 moet inderdaad wel wat meer rijtuigen kunnen trekken dan het huidige aantal.
Zou er ruimte zijn om hem alleen in zeg Amsterdam, Utrecht en Deventer te laten stoppen en daarnaast een extra binnenlandse IC?
Ik denk eigenlijk eerder dat er meer treinen met dubbele stellen gaan rijden of dat er op de courante tijdstippen naar een halfuurdienst wordt toegewerkt dan dat men de gaten in de uurdienst gaat vullen. De Thalys en Eurostar verkopen zitplaatsen en op een zitplaats die je nuttig kunt gebruiken om een dagje heen en weer te reizen naar een bestemming dichtbij én kunt gebruiken als onderdeel van een lange reis (Nederland-Zuid Frankrijk) levert meer potentiële klandizie (en dus geld!) op dan een zitplaats voor iemand die om twee uur 's middags een keer vertrekt voor een paar dagen weg. Daarbij komt nog dat de LGV Nord een uurtje overdag is afgesloten wat gaten in een uurdienst in de hand werkt.
Voor de IC-Berlijn geldt grofweg hetzelfde maar dan zonder de sluiting van de HSL.
Op zaterdag 23 juni 2018 14:38 schreef TjjWester het volgende: Een vriend van mij vroeg laatst of de gemeente brussel een treinstation heeft? Ik dacht zelf aan brussel centraal maar ben daar weinig zeker van.
Op zaterdag 23 juni 2018 14:38 schreef TjjWester het volgende: Een vriend van mij vroeg laatst of de gemeente brussel een treinstation heeft? Ik dacht zelf aan brussel centraal maar ben daar weinig zeker van.
Dat artikel klopt niet, station Brussel-Noord ligt bijvoorbeeld in Schaarbeek. Station Schaarbeek daarentegen ligt in Brussel, leve Brusselse logica. Ook Brussel-Zuid ligt niet in de gemeente Brussel, dat station ligt in Sint-Gillis.
Brussel-Centraal ligt echter wel effectief in Brussel, en hetzelfde geldt voor Brussel-Schuman. Het even verderop gelegen station Brussel-Luxemburg ligt dan weer in de gemeente Elsene, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat de kleinere stations betreft liggen sowieso Brussel-Congres en Brussel-Kapellekerk ook in de gemeente Brussel.
Dat artikel klopt niet, station Brussel-Noord ligt bijvoorbeeld in Schaarbeek. Station Schaarbeek daarentegen ligt in Brussel, leve Brusselse logica. Ook Brussel-Zuid ligt niet in de gemeente Brussel, dat station ligt in Sint-Gillis.
Brussel-Centraal ligt echter wel effectief in Brussel, en hetzelfde geldt voor Brussel-Schuman. Het even verderop gelegen station Brussel-Luxemburg ligt dan weer in de gemeente Elsene, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat de kleinere stations betreft liggen sowieso Brussel-Congres en Brussel-Kapellekerk ook in de gemeente Brussel.
Op vrijdag 22 juni 2018 07:41 schreef Dr_Flash het volgende: Wauw, er rijdt gewoon een non-stop trein tussen Utrecht centraal en Houten Castellum WAT is daar zo boeiend?
Super handig man, in 8 minuten van Castellum naar Utrecht CS.
De spoorverdubbeling tussen Hoogkerk en Zuidhorn begint langzaam maar zeker zichtbaar te worden. Eerst hebben ze allerlei kabels verlegd en bij Hoogkerk is naast het bestaande spoor al een zandbed gelegd.
Bij Hurdegaryp wordt langzamerhand zichtbaar waar de tunnel onder het spoor moet komen te liggen.
Het grote auto rijd topic is elders. Zelfs met 7 euro pp per vlucht blijft de trein veruit de duurste optie.
¤150,- milieutaks per enkele reis bij alle afstanden onder de 700km en met dat geld de treinkaartjes goedkoper maken en capaciteit verhogen. Binnen no-time beginnen ze aan een kanaaltunnel van Nederland naar GB, die de wat, bijna 35 vluchten tussen één van de Londonse luchthavens met Shithole verbinden? Kan je mooi een extra laag onder het huidige Schiphol van bouwen waar alleen HSL komt en je eventueel een buiten-schengen-procedure kan doorlopen.
Zo zou ik het tenminste in Cities: Skylines oplossen
Er zijn wel echt achterlijk veel retourvluchten en ik weet niet hoeveel vrachtschepen die heen en weer varen. Vrachtschepen varen op meuk die niet heel veel minder vervuilend is dan vliegtuigen. De kanaaltunnel zit al praktisch vol qua capaciteit, ik denk dat er echt best wel markt is voor zo'n verbinding. Zoals ik vaker heb gezegd; eventueel kan je overwegen om een luchthaven in zee te bouwen, tussen London en Amsterdam, op de route van de HSL. Niet alle treinen hoeven er te stoppen. Dit gaat natuurlijk miljarden en miljarden kosten, maar denk eens aan alle mensen die in NL opeens lekker kunnen slapen. Vijf landings/vertrekbanen per windrichting, is allemaal prima mogelijk op zee. Harde wind kunnen piloten wel op getraind worden, en als we een paar banen bij Schiphol en in Londen zelf open houden voor het geval het erg stormt heb je alles afgedekt.
En alle mensen die opeens minder goed kunnen slapen omdat er bijna non-stop een trein voorbij komt. Volgens het CBS zijn er slechts 7.000 mensen in Nederland die in leven waren vóór het bestaan van Schiphol, die andere 17.075.000 inwoners hadden dus wel kunnen weten dat ze last van herrie zouden krijgen als ze bij een vliegveld gingen wonen.
Er zijn wel echt achterlijk veel retourvluchten en ik weet niet hoeveel vrachtschepen die heen en weer varen.
Sowieso is het idioot hoeveel er 'onnodig'met containers wordt geschoven. Het is bijvoorbeeld goedkoper om een containers van het westen van de VS via Rotterdam/Hamburg naar Thailand te verschepen dan rechtstreeks. Importheffingen en zulks. Nu is het bedrijf een MKB bedrijf die af en toe eens wat schuift tussen productielocaties, maar er zijn veel meer en grotere bedrijven...
En alle mensen die opeens minder goed kunnen slapen omdat er bijna non-stop een trein voorbij komt. Volgens het CBS zijn er slechts 7.000 mensen in Nederland die in leven waren vóór het bestaan van Schiphol, die andere 17.075.000 inwoners hadden dus wel kunnen weten dat ze last van herrie zouden krijgen als ze bij een vliegveld gingen wonen.
Dat dus. Haal er een paar agrariërs af die niet zomaar hun bedrijf kunnen verplaatsen. Maar goed dat zijn ook geen duizenden...
De buffel van het spoorwegmuseum zou vandaag vanaf de Maliebaan naar Blerick gaan, via de oostelijke Betuwelijn en de noordelijke Maaslijn. Ik dus vanmorgen vol goede moed 5km gefietst vanaf Elst naar een mooi plekje.
Blijkt ie via Den Bosch te gaan, omdat het stel vannacht ondergeklad is wat eerst schoongemaakt moet worden en veel tijd kost...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
De nieuwste aanwinst van het spoorwegmuseum is DM'90 3426. Deze Buffel is op 9 december 2017 buiten dienst gegaan samen met zijn soortgenoten en een dag later in de collectie opgenomen. Het nog maar 21 jaar oude dieseltreinstel verzorgde dit jaar de rondrit voor de Vrienden van het Spoorwegmuseum.
De rit vertrok vanaf Utrecht Centraal om via Hilversum, Amsterdam Centraal en Uitgeest naar Beverwijk te gaan, alwaar overgestapt werd op een museumbus naar de Hoogovens. Als trein 28230 wordt hier Hollandsche Rading gepasseerd onder de voor deze lijn zo typische bovenleidingsportalen.
Na aankomst in Beverwijk ging het stel als LM 82131 verder naar Haarlem om hier gestald te worden tot het tijd werd voor de terugrit. Nadat linkerspoor door de Velsertunnel gereden was wordt hier Santpoort Noord gepasseerd.
Hoewel de planning was dat het stel na kort kopmaken op spoor 7 afgerangeerd zou worden naar opstelspoor 30 hield men zich hier niet aan: de Buffel werd opgesteld op het fraaie kopspoor 5 onder de kap. Bijkomend voordeel was dat het stel zo de hele dag in de schaduw stond: wel zo fijn voor de in de middag weer instappende deelnemers in dit aircoloze stel.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik ben wel benieuwd wat er met de Buffels gaat gebeuren, het Roemeense Ferotrans (waaraan ze verkocht zijn) is al sinds 2011 z'n vergunning kwijt en het bedrijf waaraan Ferotrans gelieerd is schijnt ook diep in de problemen te zitten. Dus of ze ooit gaan rijden...?
Ze zien er niet gedateerd uit ofzo. Waarom zijn de Buffels vervangen door andere treinen? Is het omdat alle lijntjes die ze reden nu in handen zijn van andere vervoerders en zij deze stellen niet wilden (of mochten) overnemen?
Alle lijnen waar de Buffels nog reden, zijn overgegaan naar decentrale overheden. Die hebben allerlei eisen gesteld aan nieuw materieel, o.a. qua comfort (airco) en toegankelijkheid (gelijkvloerse instap). Daar voldoen de Buffels simpelweg niet aan.
DM'90 is eigenlijk ingehaald door de tijd. NS zocht nieuwe diesels begint jaren '90 en de industrie gaf aan dat dat best kon met aan elektrische treinstellen (lees SM'90) gelijk comfort. Dat was dus in de tijd dat diesels in NL Blauwe Engelen, Plan U of Wadlopers waren. Dus dat beloofde nogal wat. Alleen zijn ze vrij zwaar met navenant brandstofverbruik. En geen airco is echt een gemis.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 24 juni 2018 22:55 schreef dennistd het volgende: Ze verbruiken zo'n 50% meer dan een Lintje ja. Een GTW zal wel weer iets hoger zitten (veel zwaarder namelijk).
Ja maar ook iets modernere motoren (MAN vs Cummins?).
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
En alle mensen die opeens minder goed kunnen slapen omdat er bijna non-stop een trein voorbij komt. Volgens het CBS zijn er slechts 7.000 mensen in Nederland die in leven waren vóór het bestaan van Schiphol, die andere 17.075.000 inwoners hadden dus wel kunnen weten dat ze last van herrie zouden krijgen als ze bij een vliegveld gingen wonen.
Dit gaat allemaal onder de grond vriend. Bovengrondse infrastructuur is op langere termijn niet houdbaar vanwege de milieu-implicaties. Alles moet stiller, vervuiling moet weg. Dit is de toekomst.
Daarnaast vind ik het echt heel erg raar dat je doet alsof alle Nederlanders ervoor hebben gekozen dat Schiphol bestaat Er is echt gigantisch veel protest tegen en dat neemt alleen maar toe. En deze mensen willen heel bewust op de koop toenemen dat de economie erdoor een stuk achteruit gaat. Daar kan je het niet mee eens zijn (ben ik ook niet), maar het is wel een veel realistischer gemotiveerd beeld dan wat jij hier schetst. Nogal geenstijlerig-kort-door-de-bocht.
En deze mensen willen heel bewust op de koop toenemen dat de economie erdoor een stuk achteruit gaat.
Schiphol ligt op de verkeerde plek (niet in zee), en de afgelopen decennia is de bevolking rond Schiphol volkomen beurs genaaid onder het mom van "mainport", "economie" en al dat soort bullshit waar Groningers ook last van hebben.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Schiphol ligt op de verkeerde plek (niet in zee), en de afgelopen decennia is de bevolking rond Schiphol volkomen beurs genaaid onder het mom van "mainport", "economie" en al dat soort bullshit waar Groningers ook last van hebben.
Ik vind je punt zeker interessant. Als je ziet hoe snel treinen en eventuele nieuwe manieren van elektrisch vervoer kunnen gaan, is een treinrit van Amsterdam-Luchthaven_op_zee-London natuurlijk peanuts. In de optimale situatie waar een degelijke tunnel met fatsoenlijke uitrusting en beveiliging ligt dat niet elke trein om de 10 meter stil zet en niemand weet waarom, dan moet je zo'n treinrit in een uur of 2 wel kunnen halen. Zo snel mogelijk van het reguliere net af op eigen baan, tractie er op en rammen. Enige interessante is dan wel cargo. De aanvoer van zoveel materiaal en producten voor zo'n luchthaven moeten ook aankomen, Als er dan ook nog eens een 4-baans snelweg moet komen over zee, dan hebben we het over meer dan een paar miljarden. Afgezien van het geld ben ik het er wel mee eens. Prima plan.
Op zondag 24 juni 2018 23:11 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dit gaat allemaal onder de grond vriend. Bovengrondse infrastructuur is op langere termijn niet houdbaar vanwege de milieu-implicaties. Alles moet stiller, vervuiling moet weg. Dit is de toekomst.
Klinkt leuk, ben een groot voorstander, maar in de praktijk gaat het hem niet worden ben ik bang.
quote:
Daarnaast vind ik het echt heel erg raar dat je doet alsof alle Nederlanders ervoor hebben gekozen dat Schiphol bestaat
Dat doe ik niet, maar als je naast een vliegveld woont en dat gaat klagen dat je last van herrie hebt, terwijl dat vliegveld je hele leven er al ligt... dan gaat er ergens toch iets mis.
quote:
Er is echt gigantisch veel protest tegen en dat neemt alleen maar toe. En deze mensen willen heel bewust op de koop toenemen dat de economie erdoor een stuk achteruit gaat. Daar kan je het niet mee eens zijn (ben ik ook niet), maar het is wel een veel realistischer gemotiveerd beeld dan wat jij hier schetst. Nogal geenstijlerig-kort-door-de-bocht.
Niets geenstijlerigs aan, de mensen die klagen over herrie zijn doorgaans de mensen die er vlak naast wonen. En ik snap dat ze klagen, het geeft ook een takke herrie. Maar het vliegveld was er eerder, dus je weet dat je last van herrie krijgen.
"Gigantisch protest" tegeb vliegvelden is er schijnbaar ook in Lelystad, in Rotterdam ook als ik sommige bronnen mag geloven.
Als die mensen er zoveel voor over hebben, waarom word ik er dan niet mee doodgegooid? Dan zou ik dat protest toch dagelijks tegen moeten komen.
NIMBY's hebben altijd wel wat. Maar als het puntje bij paaltje komt dan binden ze toch in. Wat de economie mag best minder als het de eigen portemonnee maar niet raakt.
Op maandag 25 juni 2018 11:47 schreef b2py het volgende: Het speelveld is sinds mensen er zijn gaan wonen wel flink veranderd. Van 150k vluchten naar 500k per jaar..
Dat wordt wel weer gedeeltelijk gecompenseerd door het stiller worden van vliegtuigen. Ik woon zelf overigens pal onder de aanvliegroute van het vliegveld in Frankfurt (op 5 kilometer afstand), en het is vooral op hete dagen vervelend omdat je met open ramen 's morgens om half 6 wakker wordt van het eerste vliegtuig. Verder heb ik er eigenlijk geen last van, ik wist het ook al toen ik hier kwam wonen
Op maandag 25 juni 2018 11:47 schreef b2py het volgende: Het speelveld is sinds mensen er zijn gaan wonen wel flink veranderd. Van 150k vluchten naar 500k per jaar..
Met de belofte van minder overlast, want betere routes, ander aanvliegregime, etc, allemaal gestaafd door vervalste berekeningen. Die mensen zijn dus geSchiphold.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Na de rit voor de Vrienden van het Spoorwegmuseum op zaterdag zou DM'90 3426 de dag erna via de oostelijke Betuwelijn en de noordelijke Maaslijn teruggaan naar Blerick. Helaas liep het allemaal wat anders: de Buffel werd 's nachts in Utrecht ondergekliederd. Het schoonmaken hiervan duurde zo lang dat besloten werd rechtstreeks via Den Bosch naar de stallingsloods te rijden, waardoor ik voor niets naar deze plek gefietst was.
Toch nog maar even gewacht op doorkomst van beide Arriva-treinen, dan had ik in elk geval nog iets. Als trein 31133 van Tiel naar Arnhem Centraal passeert GTW 259 'Peter Cuyper' de Kloosterstraat op de grens tussen Valburg en Elst, in het buurtschap Eimeren.
Overigens best stevig, de bagagedrager van een OV-fiets
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
dat had ik gisteren dus met mijn trein naar Leeuwarden
Rotterdam - Zwolle werd met DDZ-6 gereden en in Zwolle werd gecombineerd en ging met DDZ-4 + DDZ-6 verder maar omdat met DDZ niet gecombineerd mag worden als er reizigers inzitten was het stel wat er in zwolle bijkwam afgesloten tot na het combineren dus die was praktisch leeg. In meppel alleen uitstappers en Steenwijk en Heerenveen staat dat stel zover bij de uitgang vandaan dat er toch niemand in dat stel stapt
In Leeuwarden werd overigens meteen weer gesplitst en werd het achteroplopende zesje afgerangeerd en ging het viertje een half uur later solo terug naar Rotterdam
Even zonder gekheid; bomen zijn peperduur en in tegenstelling tot wat je denkt hebben ze een belangrijke functie, waaronder het onder controle houden van de waterhuishouding. Zomaar bomen kappen is geen goed idee en het risico dat er af en toe een bovenleidingetje wordt kapotgetrokken door een omgewaaide boom met wat "leed" tot gevolg is prima acceptabel.
dat had ik gisteren dus met mijn trein naar Leeuwarden
Rotterdam - Zwolle werd met DDZ-6 gereden en in Zwolle werd gecombineerd en ging met DDZ-4 + DDZ-6 verder maar omdat met DDZ niet gecombineerd mag worden als er reizigers inzitten was het stel wat er in zwolle bijkwam afgesloten tot na het combineren dus die was praktisch leeg. In meppel alleen uitstappers en Steenwijk en Heerenveen staat dat stel zover bij de uitgang vandaan dat er toch niemand in dat stel stapt
In Leeuwarden werd overigens meteen weer gesplitst en werd het achteroplopende zesje afgerangeerd en ging het viertje een half uur later solo terug naar Rotterdam
Ah ja, die dienst had ik vorige week. Toen ging het iets minder soepel: DDZ wilde wel combineren, maar dan werkte de rem van het achterste treinstel niet, terwijl de stellen individueel prima functioneerden Dus toen als twee losse treinen gereden. Ik nam de voorste mee met +9, en met wat medewerking van de treindienstleider kon ik alsnog op tijd voor de aansluiting met Arriva in Leeuwarden komen. Maar goed, ook hier zaten er maar een paar mensen in, dus heel veel zin had het dus niet
Ah ja, die dienst had ik vorige week. Toen ging het iets minder soepel: DDZ wilde wel combineren, maar dan werkte de rem van het achterste treinstel niet, terwijl de stellen individueel prima functioneerden Dus toen als twee losse treinen gereden. Ik nam de voorste mee met +9, en met wat medewerking van de treindienstleider kon ik alsnog op tijd voor de aansluiting met Arriva in Leeuwarden komen. Maar goed, ook hier zaten er maar een paar mensen in, dus heel veel zin had het dus niet
ja er liep in zwolle zon koekebakker die met ddz wilde combineren alsof het virm was.... hij had mazzel dat ie terug stuiterde anders had die kunnen gaan ratelen. en ik was al laat vanwege een suïcidaaltje bij 't harde
De Fyra is geen uitzondering. Projecten voor hogesnelheidslijnen in Europa lopen vaak uit op een drama, zegt de Europese Rekenkamer. De spoorwegen zijn peperduur, worden met grote vertragingen opgeleverd, de treinen rijden uiteindelijk veel langzamer dan de bedoeling was en reizigers maken er nauwelijks gebruik van.
Het zijn keiharde conclusies van de Rekenkamer. Hogesnelheidstreinen kunnen dan wel een milieuvriendelijker alternatief zijn voor vliegverkeer, maar dan moet er wel heel veel veranderen. Lagere ticketprijzen en meer treinen per dag zouden helpen om de treinen voller te krijgen.
Op dinsdag 26 juni 2018 14:30 schreef dcm360 het volgende: En ik altijd maar denken dat de Fyra een trein was... Blijkt het volgens de NOS een stuk spoor te zijn!
Ik neem over twee weken ICE 1223 naar München vanaf Hamm, nu vroeg ik mij af (voor de zitplaatsreservering) of dan rijtuig 31 of rijtuig 39 vooraan staat van Hamm tot München, omdat de trein in Hamm keert (vanuit Dortmund ri. Kassel). Ofwel, moet ik richting rijtuig 31 zitten of richting rijtuig 39 om in de rijrichting te zitten?
edit: en is de 2e klasse lounge voorin de ICE 3 het waard om te zitten of niet?
[ Bericht 4% gewijzigd door boriq op 26-06-2018 15:10:53 ]
Op dinsdag 26 juni 2018 15:32 schreef TjjWester het volgende: De automaten die in de ns international winkel staan op adam cs, verkopen die ook thalys tickets of moet ik in de rij gaan staan?
Aangezien er achter thalys ook een heel reserveringssysteem zit denk ik van niet.
Op dinsdag 26 juni 2018 15:02 schreef boriq het volgende: Ik neem over twee weken ICE 1223 naar München vanaf Hamm, nu vroeg ik mij af (voor de zitplaatsreservering) of dan rijtuig 31 of rijtuig 39 vooraan staat van Hamm tot München, omdat de trein in Hamm keert (vanuit Dortmund ri. Kassel). Ofwel, moet ik richting rijtuig 31 zitten of richting rijtuig 39 om in de rijrichting te zitten? [ afbeelding ] edit: en is de 2e klasse lounge voorin de ICE 3 het waard om te zitten of niet?
Lijkt me 31 toch. Lounge is wel geinig zolang de machinist z'n raam niet heeft geblindeerd.
Op dinsdag 26 juni 2018 15:32 schreef TjjWester het volgende: De automaten die in de ns international winkel staan op adam cs, verkopen die ook thalys tickets of moet ik in de rij gaan staan?
Die 'automaten' zijn computers met de website van NSI en een vaste printer, dus moet kunnen volgens mij.
Er heerst in Nederland een structureel lokkentekort voor rangeerwerk. Een dieseltraxx (br285) is niet handig voor rangeerwerk, een G2000 is alles behalve betrouwbaar. Die zijn dus niet erg populair. Qua G1206 of V100 is er maar matig te huren binnen Nederland of überhaupt beschikbaar bij de leasemaatschappijen. Extra 6400'en overnemen en opknappen heeft LTE wel overwogen, maar nog niet gedaan vanwege de hoge prijzen.
Zo wordt er regelmatig met oude diesels nog rangeerwerk verricht in Nederland. RFO heeft bijvoorbeeld 2 hippels en een oude Belg. De Hippel in Roosendaal is grandioos stuk, reparatie gebeurt voorlopig niet en de Hippel in Amersfoort heeft ook regelmatig defecten maar die blijft stug rijden. In Oss rijdt men met een Hippel van Railpro, in Amsterdam Westhaven rijdt een Hippel in de kleuren van OOC Oss.
LTE heeft sinds kort een oude Belg gehuurd van Railexperts, die de loc momenteel zelf niet nodig hebben. LTE gebruikt deze oude gediende voor rangeerwerk in de Rotterdamse Europoort om een Poznan-shuttle van LTE en Novara-shuttle van SBB te rangeren tussen emplacement Europoort en de P&O-terminal. Als er graantreinen rijden naar de Europoort voor LTE, zal deze lok ook rangeerwerk verrichten met graantreinen.
Hier is de Railexperts 6703, gehuurd door LTE, net vertrokken vanaf de P&O met een volbeladen Poznan-shuttle naar emplacement Europoort, alwaar een elok de trein overneemt en naar Polen zal slepen.
DB heeft er nog genoeg in dienst, en er zijn al heel veel verkocht aan het buitenland en anderen zijn gestript voor onderdelen. De weinige loks die nog resteren zijn in erg slechte staat dus hoge kosten om ze in dienst te krijgen.