quote:Op donderdag 7 juni 2018 20:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die trend duurt onverminderd voort hoor.
quote:Geseculariseerde moslims die wekelijks in de moskee komen en geradicaliseerde jongeren die nooit een moskee van binnen zien, beide komt voor.

Blijkbaar heel veel zielen die het allemaal tot een ''goed'' einde zien komen niet, want ik zie de situatie alleen maar erger en erger worden (goed tussen aanhalingstekens, want de visies over het ''goede einde'' zijn tussen beide partijen ook onverenigbaar). In dat opzicht; zou het dan niet fijn zijn, wanneer geen enkele ziel dat in twijfel trekt, elke ziel zn genoegen neemt met z'n eigen plek op aarde, daar op die plek waar hij of zij zich het meest thuis voelt zonder behoefte de boel in de kern te willen veranderen, af te dwingen enz. omdat het dáár is zoals die persoon zich het meest zou kunnen wensen?quote:Op donderdag 7 juni 2018 20:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Is er ook maar een ziel op aarde die dat in twijfel trekt dan?
Dit kan ik ook moeilijk plaatsten; ik heb te weinig vernomen dat het zou gaan om ''te weinig vrijheid voor hun religie hier'', maar meer om een roeping voor een, voor hun, heilige strijd, en een werkelijk onderdeel te zijn van de expansie. Ik kan de terugstroom van deze moslims anders niet verklaren; aan de vrijheid voor hun hier is immers niets veranderd, sterker nog, de argwaan en intolerantie is alleen maar toegenomen. Er is nu geen reden om nu wel terug te keren, als toen de reden was; ''hier heb ik niet mijn gewenste vrijheden'', want die hebben ze nu nog minder. Blijven twee opties over na de teleurstelling; 1, bezinning en genoegdoening zoeken hier, met respect naar de westerse waarden, of 2, de expansie voort zetten.quote:De sjietische moslim zal het echt niet in zijn hoofd halen om te ontkennen dat hij liever in het westen leeft en dat er in het westen meer vrijheden en tolerantie is voor zijn overtuigingen dan in bijvoorbeeld het boegbeeld van een theocratisch land zoals Saoedi Arabië. Honderden moslims die vonden dat ze in het westen toch niet de gewenste vrijheden hadden om hun godsdienst uit te oefenen hebben (geprobeerd) / zijn vertrokken naar IS gebied. De uitzonderingen die weerhouden werden / de ballen daarvoor niet hadden daargelaten.

Die bron komt van een jaar eerderquote:Op donderdag 7 juni 2018 20:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jonge moslims doen minder aan geloof dan ouders

En ruim na de migratiegolf tgv de oorlog in Syrie.quote:Op donderdag 7 juni 2018 21:47 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Die bron komt van een jaar eerder

Seculiere samenleving maakt jonge moslims en christenen gelovigerquote:Op donderdag 7 juni 2018 20:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]

Dat is ook een beetje het probleem hé, over welke moslim heb je het? De gevluchte Sjietische, Alawitische, Ahmaddiyah moslim is hier vanwege de religieuze vrijheden en veiligheid die ze in het vaderland niet hebben. Hell.zelfs Imam Fawaz een uit Syrië gevluchte Salafist heeft geen aanstalten gemaakt om te reizen naar IS gebied. maar sprak zich juist daartegen uit. Dan heb je ook een andere groep moslims die zijn vertrokken omdat ze van mening waren dat ze in Nederland niet voldoende vrijheden hadden om hun geloofsovertuiging te belijden. Denk hierbij aan polygamie, de burka, hell for mijn part heb je het zelfs over de 'vrijheid' om je medemens te mogen stenigen. En dan heb je weer de andere groep die is vertrokken omdat ze vonden dat je in Nederland ( het westen ) juist teveel vrijheden hebt. Denk aan prostitutie, drugs, rente, je eigen partner / overtuiging mogen kiezen. Allemaal voorbeelden van de 'verdorven' westerse vrijheden en zaken waar een groep moslims niet mee geconfronteerd wil worden.quote:Op donderdag 7 juni 2018 21:47 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Blijkbaar heel veel zielen die het allemaal tot een ''goed'' einde zien komen niet, want ik zie de situatie alleen maar erger en erger worden (goed tussen aanhalingstekens, want de visies over het ''goede einde'' zijn tussen beide partijen ook onverenigbaar). In dat opzicht; zou het dan niet fijn zijn, wanneer geen enkele ziel dat in twijfel trekt, elke ziel zn genoegen neemt met z'n eigen plek op aarde, daar op die plek waar hij of zij zich het meest thuis voelt zonder behoefte de boel in de kern te willen veranderen, af te dwingen enz. omdat het dáár is zoals die persoon zich het meest zou kunnen wensen?
Maar dit gebeurt niet, en waarom niet? Ik ben van mening dat dat door de blinde zelfovertuigde expansie drift naar dominantie van een dominerende kant in een anti-westerse religie komt. En die hoort hier niet thuis. Zelf vinden de aanhangers daarvan natuurlijk van wel, want; ''blinde zelfovertuigde expansie drift naar dominantie''.
[..]
Dit kan ik ook moeilijk plaatsten; ik heb te weinig vernomen dat het zou gaan om ''te weinig vrijheid voor hun religie hier'', maar meer om een roeping voor een, voor hun, heilige strijd, en een werkelijk onderdeel te zijn van de expansie. Ik kan de terugstroom van deze moslims anders niet verklaren; aan de vrijheid voor hun hier is immers niets veranderd, sterker nog, de argwaan en intolerantie is alleen maar toegenomen. Er is nu geen reden om nu wel terug te keren, als toen de reden was; ''hier heb ik niet mijn gewenste vrijheden'', want die hebben ze nu nog minder. Blijven twee opties over na de teleurstelling; 1, bezinning en genoegdoening zoeken hier, met respect naar de westerse waarden, of 2, de expansie voort zetten.
Ik vind het heel moeilijk te geloven dat 1 de ruime meerderheid hierbij heeft. Maar goed, dat wat mij betreft zover over de IS reizigers, daar gaat het in dit topic niet over.

Dus is de toenemende secularisatie dus ook weer een jaar verderquote:Op donderdag 7 juni 2018 21:47 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Die bron komt van een jaar eerder

Ik denk dat de belangrijkste reden om naar het westen te komen de hoge levensstandaard met sociale vangnet is.quote:Op donderdag 7 juni 2018 22:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is ook een beetje het probleem hé, over welke moslim heb je het? De gevluchte Sjietische, Alawitische, Ahmaddiyah moslim is hier vanwege de religieuze vrijheden en veiligheid die ze in het vaderland niet hebben. Hell.zelfs Imam Fawaz een uit Syrië gevluchte Salafist heeft geen aanstalten gemaakt om te reizen naar IS gebied. maar sprak zich juist daartegen uit. Dan heb je ook een andere groep moslims die zijn vertrokken omdat ze van mening waren dat ze in Nederland niet voldoende vrijheden hadden om hun geloofsovertuiging te belijden. Denk hierbij aan polygamie, de burka, hell for mijn part heb je het zelfs over de 'vrijheid' om je medemens te mogen stenigen. En dan heb je weer de andere groep die is vertrokken omdat ze vonden dat je in Nederland ( het westen ) juist teveel vrijheden hebt. Denk aan prostitutie, drugs, rente, je eigen partner / overtuiging mogen kiezen. Allemaal voorbeelden van de 'verdorven' westerse vrijheden en zaken waar een groep moslims niet mee geconfronteerd wil worden.

Hoe meer secularisatie. Hoe meer gelovigen zich daar tegen afzetten.quote:Op donderdag 7 juni 2018 22:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dus is de toenemende secularisatie dus ook weer een jaar verder

Niemand zegt dat radicalisering niet voorkomt of is toegenomen, wel is er sprake van dat jongeren niet dezelfde idealen van de ouders er op na houden. In sommige gevallen is dat radicalisering in andere gevallen is dat secularisatie.quote:Op donderdag 7 juni 2018 22:15 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Seculiere samenleving maakt jonge moslims en christenen geloviger
En ik zie die trend eigenlijk ook wel. In 2004 had je de hofstadgroep, een groep geradicaliseerde jongeren, waar Mohamed B. uit voort kwam, de moordenaar van Theo van Gogh.
Momenteel, zitten er honderden geradicaliseerde islamitische jongeren vanuit Nederland in Syrië. Het probleem is wat omvang betreft niet kleiner geworden.

Interessante theorie. Maar ik heb vooralsnog geen enkele reden om te denken dat die juist is.quote:Op donderdag 7 juni 2018 22:34 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hoe meer secularisatie. Hoe meer gelovigen zich daar tegen afzetten.

Dat leden van IS-terugkeren heeft er natuurlijk ook mee te maken dat het Kalifaat veel terrein verloren heeft en in de hoek zit waar de klappen vallen.quote:Op donderdag 7 juni 2018 21:47 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Blijkbaar heel veel zielen die het allemaal tot een ''goed'' einde zien komen niet, want ik zie de situatie alleen maar erger en erger worden (goed tussen aanhalingstekens, want de visies over het ''goede einde'' zijn tussen beide partijen ook onverenigbaar). In dat opzicht; zou het dan niet fijn zijn, wanneer geen enkele ziel dat in twijfel trekt, elke ziel zn genoegen neemt met z'n eigen plek op aarde, daar op die plek waar hij of zij zich het meest thuis voelt zonder behoefte de boel in de kern te willen veranderen, af te dwingen enz. omdat het dáár is zoals die persoon zich het meest zou kunnen wensen?
Maar dit gebeurt niet, en waarom niet? Ik ben van mening dat dat door de blinde zelfovertuigde expansie drift naar dominantie van een dominerende kant in een anti-westerse religie komt. En die hoort hier niet thuis. Zelf vinden de aanhangers daarvan natuurlijk van wel, want; ''blinde zelfovertuigde expansie drift naar dominantie''.
[..]
Dit kan ik ook moeilijk plaatsten; ik heb te weinig vernomen dat het zou gaan om ''te weinig vrijheid voor hun religie hier'', maar meer om een roeping voor een, voor hun, heilige strijd, en een werkelijk onderdeel te zijn van de expansie. Ik kan de terugstroom van deze moslims anders niet verklaren; aan de vrijheid voor hun hier is immers niets veranderd, sterker nog, de argwaan en intolerantie is alleen maar toegenomen. Er is nu geen reden om nu wel terug te keren, als toen de reden was; ''hier heb ik niet mijn gewenste vrijheden'', want die hebben ze nu nog minder. Blijven twee opties over na de teleurstelling; 1, bezinning en genoegdoening zoeken hier, met respect naar de westerse waarden, of 2, de expansie voort zetten.
Ik vind het heel moeilijk te geloven dat 1 de ruime meerderheid hierbij heeft. Maar goed, dat wat mij betreft zover over de IS reizigers, daar gaat het in dit topic niet over.

quote:Op donderdag 7 juni 2018 22:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Interessante theorie. Maar ik heb vooralsnog geen enkele reden om te denken dat die juist is.
quote:Op donderdag 7 juni 2018 22:15 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Seculiere samenleving maakt jonge moslims en christenen geloviger

Ja een hoop interessant klinkende benamingen, maar gaat het mij om één ding als het om immigratie met een islamitische achtergrond gaat; pas jij je aan - accepteer je ''het westen'' en zijn (haar?) kern normen en waarden, of pas jij je niet aan - en ga jij je verzetten? De ''verzetters'' zijn de hardste schreeuwers, de ''aanpassers'' leven in de schaduw daarvan.quote:Op donderdag 7 juni 2018 22:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is ook een beetje het probleem hé, over welke moslim heb je het? De gevluchte Sjietische, Alawitische, Ahmaddiyah moslim is hier vanwege de religieuze vrijheden en veiligheid die ze in het vaderland niet hebben. Hell.zelfs Imam Fawaz een uit Syrië gevluchte Salafist heeft geen aanstalten gemaakt om te reizen naar IS gebied. maar sprak zich juist daartegen uit. Dan heb je ook een andere groep moslims die zijn vertrokken omdat ze van mening waren dat ze in Nederland niet voldoende vrijheden hadden om hun geloofsovertuiging te belijden. Denk hierbij aan polygamie, de burka, hell for mijn part heb je het zelfs over de 'vrijheid' om je medemens te mogen stenigen. En dan heb je weer de andere groep die is vertrokken omdat ze vonden dat je in Nederland ( het westen ) juist teveel vrijheden hebt. Denk aan prostitutie, drugs, rente, je eigen partner / overtuiging mogen kiezen. Allemaal voorbeelden van de 'verdorven' westerse vrijheden en zaken waar een groep moslims niet mee geconfronteerd wil worden.
Ik wil niet off topic geraken. Maar ik heb alle gegronde redenen om een (ex) (?) jihadist te wantrouwen en te argwanen.quote:Hoezo is er geen reden om nu terug te keren? Denk je dat er nu in de heroverde gebieden in Syrië en Irak de jihadisten met rust worden gelaten en worden verwelkomd als migranten die een nieuwe leven mogen starten zoals ze dat voor ogen hadden. IS heeft gefaald en de meeste burgers zitten nu vast, veroordeeld of in kampen zonder enig vooruitzicht op een leven zoals zij dat voor ogen hadden. Het is geen rocket science om dan te hoeven concluderen dat ze liever terugkeren naar het land waar er nog familie is die ze kan opvangen. Dan wel nadat ze (milder) gestraft zijn nog een vooruitzicht hebben om een eigen in te vullen leven. Voor een (ex) jihadist / Islamitisch activist is er nu genoeg veranderd en genoeg reden om terug te keren.

Moslims in Nederland steeds religieuzerquote:Op donderdag 7 juni 2018 20:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]

Trouw of RTL... lastige keuze.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 00:10 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Moslims in Nederland steeds religieuzer
Ja, wat is het nu?

Beiden niet erg betrouwbaar. De een is vooral commercieel en de ander is erg links georienteerd.quote:

Verse onderzoeks resultaten van het sociaal en cultureel planbureau. (bij de RTL link)quote:Op vrijdag 8 juni 2018 00:27 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Beiden niet erg betrouwbaar. De een is vooral commercieel en de ander is erg links georienteerd.

Ik zou afgaan op de onderzoeken waarop de artikelen zijn gebaseerd en dan ga ik voor het artikel van trouw.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 00:10 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Moslims in Nederland steeds religieuzer
Ja, wat is het nu?

De PVV hoort bij Nederland omdat zij tegen die klote-islam is.quote:Op donderdag 7 juni 2018 19:04 schreef Molurus het volgende:
Ja, zo weet ik er nog wel een paar. "De gematige PVV'er bestaat niet. De PVV hoort daarom niet in Nederland."

Heb je de hele nacht weer zitten zuipen?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 06:02 schreef Old_Pal het volgende:
De PVV hoort bij Nederland omdat zij tegen die klote-islam is.

Nee, lekker geslapen maar jij bent beslist geen goed begin voor mijn dag.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 07:05 schreef Ringo het volgende:
[..]
Heb je de hele nacht weer zitten zuipen?

De PVV staat compleet haaks op de vrijheid en waarden waar Nederland voor staat, dus nee. Ik zou de PVV on-Nederlands noemen.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 06:02 schreef Old_Pal het volgende:
[..]
De PVV hoort bij Nederland omdat zij tegen die klote-islam is.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |