Je hebt in principe maar 1 dag nodig. Ochtend de oefeningen doen. In de lunchpauze theorie aftikken. AVB halen na de lunch en dan meteen door naar AVD. Dan ben je nog mooi op tijd bij het gemeentehuis om je rijbewijs aan te vragen.quote:Op donderdag 14 juni 2018 13:52 schreef totalvamp het volgende:
iemand hier ervaring met een spoedcursus motorrijden? Volgende keer als ik weer in NL ben wil ik mijn motor rijbeweijs gaan halen in 3 dagen.
Heeft hij hem ondertussen al eigenlijk...quote:Op donderdag 14 juni 2018 14:32 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Je hebt in principe maar 1 dag nodig. Ochtend de oefeningen doen. In de lunchpauze theorie aftikken. AVB halen na de lunch en dan meteen door naar AVD. Dan ben je nog mooi op tijd bij het gemeentehuis om je rijbewijs aan te vragen.
Succes.
Ik kan overigens leermeester Atak aanraden.
aan wat?quote:
Ik zou een andere oplossing bedenken.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:28 schreef totalvamp het volgende:
Dat zijn een hoop reacties, het was mijn vraag omdat ik momenteel in het buitenland woon en misschien voor maximaal 2 weken naar NL kom over een maand of 2.
Ik zag zelf deze cursus: https://www.bruinsma.nl/motor/motor-spoed-cursus/
Theorie kan ik wel van te voren leren en moet geen probleem zijn. Denk ook niet dat motorrijden zelf erg moeilijk is, behalve het leren schakelen.
Al is het niet hetzelfde, maar ik heb vaak scooter en brommer gereden en rij al 10+ jaar auto.
Ik heb wel goed verkeersinzicht, mag ook wel met 10 jaar lang schadevrij rijden. Daarnaast ben ik ook voorzichtig in het verkeer.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:35 schreef Sounddragon het volgende:
Ik denk dat de grootste truuk zit in het jezelf heel houden in het verkeer.
3 dagen is iig niet realistisch, 10 maybe, maar ook dat vind ik eigenlijk niks.. De meeste mensen zijn gewoon op het gemakkie een half jaartje zoet met alles.
En dan meteen voor zwaar, en daarna als opstappertje een 'Busa-turbo?
Wat is de grootste zorg dan?quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:36 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik zou een andere oplossing bedenken.
Schakelen is nog wel je minste zorg.
Voor de meeste mensen is dat AVB. Voertuigbeheersing. Schakelen is daarvan de basis, maar het draait om sturen met het stuur, heupen, gewicht en zeker ook ogen. Je moet stapvoets kunnen rijden zonder te slingeren, balanceren tussen gas, koppeling en rem, etc. Ook het rijden met een motor in het verkeer is wezenlijk anders dan met een auto dus die 10 jaar auto ervaring is leuk, maar gaat je niet helpen met je plaats op de weg, licht agressief rijden, véél beter moeten anticiperen, ruimte moeten afdwingen, etc, etc.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:40 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik heb wel goed verkeersinzicht, mag ook wel met 10 jaar lang schadevrij rijden. Daarnaast ben ik ook voorzichtig in het verkeer.
Ik dacht dat een aantal uren per dag genoeg moest zijn, 5 uur per dag of meer zelfs.
Nee gewoon een 150cc om mee te starten voor een jaartje ofzo.
[..]
Wat is de grootste zorg dan?
Ik denk dat de ABV me redelijk te doen is, mits de motor niet te zwaar is natuurlijk. Alhoewel ik dit niet van te voren kan weten, heb ik video's bekeken van alle oefeningen.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:47 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Voor de meeste mensen is dat AVB. Voertuigbeheersing. Schakelen is daarvan de basis, maar het draait om sturen met het stuur, heupen, gewicht en zeker ook ogen. Je moet stapvoets kunnen rijden zonder te slingeren, balanceren tussen gas, koppeling en rem, etc. Ook het rijden met een motor in het verkeer is wezenlijk anders dan met een auto dus die 10 jaar auto ervaring is leuk, maar gaat je niet helpen met je plaats op de weg, licht agressief rijden, véél beter moeten anticiperen, ruimte moeten afdwingen, etc, etc.
Je krijgt wel een papiertje voor machines met een paar vierkante centimeter grip op de weg, bijkans meer pk's dan kg's en nul bescherming. Wil je dat echt in drie dagen doen ja?
Ik vind het onverstandig. In ieder geval zou ik maar eens een los proefritje nemen voor je plannen gaat maken want ik kan je nu al garanderen dat het toch niet zo makkelijk gaat als je denkt.
Als noob 5 uur per dag op een motor lessen? Ok, sterkte..quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:40 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik heb wel goed verkeersinzicht, mag ook wel met 10 jaar lang schadevrij rijden. Daarnaast ben ik ook voorzichtig in het verkeer.
Ik dacht dat een aantal uren per dag genoeg moest zijn, 5 uur per dag of meer zelfs.
Nee gewoon een 150cc om mee te starten voor een jaartje ofzo.
[..]
Wat is de grootste zorg dan?
Ik snap wel dat het anders is, ik ben juist iemand die weinig risico neemt. Zeker met de onnozele mensen op de weg.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:55 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als noob 5 uur per dag op een motor lessen? Ok, sterkte..
Motorrijden is iets heel anders als in een autostoel hangen en stuurtje-draaien, maar ok.. Ik zeg niet dat het niet kan, niks is impossibru, maar onderschat het niet..
En opletten in het verkeer klinkt logisch, maar vanuit motorrijder-standpunt leren denken is een compleet andere mindset.. Je kunt stiekem meer risico nemen, maar je moet wel veel meer zekerheid hebben dat het goed gaat.. Een deuk in je been laat je niet effe uittrekken en bijspuiten. Elk foutje is liggen, en liggen is duur en niet geheel onbelangrijk; erg pijnlijk.
Ik reed gisteren lekker tussen de file door met 40 ofzo (spul stond stil).. Kom ik bij een Swift aan, pleurt één of andere bimbo gewoon effe de deur open om uit te stappen Kun je bakken vol inzicht hebben, maar het enige wat op dat moment telt is dat je instinctief een perfecte noodstop maakt. Ik stond met mijn voorwiel nog geen halve meter van haar knie af.
Op een GSX had ik trouwens weer meer het idee dat ik op iets zat waar ik op 'paste' .. Vond het trouwens ook een eng ding om op te rijden.quote:
Nee in Japan is het compleet verschillend, je leert daar niet op de weg rijden. Alle lessen worden gedaan in een groot park.quote:Op donderdag 14 juni 2018 17:02 schreef fathank het volgende:
Heb je niet de mogelijkheid waar je nu zit om een paar lesjes te nemen? Dan kun je alvast ervaren wat er allemaal bij komt kijken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus jij hebt video's gekeken en concludeert dat het in drie dagen kan. Wij hier hebben allemaal het rijbewijs al, hebben die examens dus al eens gedaan en de meeste hebben ook aardig wat ervaring. Iedereen hier raadt het af.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:54 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik denk dat de ABV me redelijk te doen is, mits de motor niet te zwaar is natuurlijk. Alhoewel ik dit niet van te voren kan weten, heb ik video's bekeken van alle oefeningen.
Nee die site zegt dat het in 3 dagen kan, dus dan ga ik daarvan uit. Ik vroeg of iemand ervaring heeft met zo'n cursusquote:Op donderdag 14 juni 2018 17:27 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dus jij hebt video's gekeken en concludeert dat het in drie dagen kan. Wij hier hebben allemaal het rijbewijs al, hebben die examens dus al eens gedaan en de meeste hebben ook aardig wat ervaring. Iedereen hier raadt het af.
Als je toch je eigen conclusie al getrokken hebt (op basis van wat Youtubefilmpjes), waarom vraag je het dan nog?
Er komen hier met enige regelmaat lieden voorbij die het wel even snel gaan doen. Ik heb het nog nooit een succes zien worden.
Maar waarom? Je weet het toch beter.quote:Op donderdag 14 juni 2018 17:40 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Nee die site zegt dat het in 3 dagen kan, dus dan ga ik daarvan uit. Ik vroeg of iemand ervaring heeft met zo'n cursus
Als iemand zegt dat die cursus een scam is of dat er problemen mee zijn is het wat anders.quote:Op donderdag 14 juni 2018 17:45 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Maar waarom? Je weet het toch beter.
SD, is dit niet toevallig hetzelfde IP als Atak?
Passief motorrijden is gevaarlijk. AVB moet je beheersen om 't ook te kunnen toepassen op de weg. Nog los daarvan is motorrijden mentaal intensief, zeker als je net begint. Ik was na m'n eerste lesje van twee uur ramkapot. Iedereen vindt wel een AVB oefening heel makkelijk, en een andere bijkans onmogelijk. Ik heb nooit begrepen wat er ook maar enigszins moeilijk zou moeten zijn aan de vertragingsoefening, maar de langzame slalom heb ik nooit gekund.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:54 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik denk dat de ABV me redelijk te doen is, mits de motor niet te zwaar is natuurlijk. Alhoewel ik dit niet van te voren kan weten, heb ik video's bekeken van alle oefeningen.
Plaats op de weg en inderdaad ruimte moeten afdwingen zal lastiger zijn, anticiperen doe ik al aangezien ik geen enkel krasje op mijn auto wil en voorzichtig ben ik het verkeer. Anticipatie is het minste waar ik me zorgen om maak. Agressief rijden is niet echt iets wat ik zou willen doen op een motor, blijf wel lekker met het verkeer mee sukkelen, zeker aan het begin.
Ik ga inderdaad een keer een proefles doen, maar moet dat natuurlijk van te voren regelen. Zeker als ik daarnaa gelijk echte lessen wil starten als het me goed af gaat.
dat klinkt idd logisch, kan me voorstellen dat extra concentreren vermoeiend is al denk ik niet dat ik meer oplet dan met autorijden.quote:Op donderdag 14 juni 2018 17:49 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Passief motorrijden is gevaarlijk. AVB moet je beheersen om 't ook te kunnen toepassen op de weg. Nog los daarvan is motorrijden mentaal intensief, zeker als je net begint. Ik was na m'n eerste lesje van twee uur ramkapot. Iedereen vindt wel een AVB oefening heel makkelijk, en een andere bijkans onmogelijk. Ik heb nooit begrepen wat er ook maar enigszins moeilijk zou moeten zijn aan de vertragingsoefening, maar de langzame slalom heb ik nooit gekund.
Een stukje leren is ook pauzeren en laten bezinken. Herhaling. Lessen in verschillende gemoedstoestanden en ervaren wat voor effect dat heeft op jouw rijden. In de regen en als 't droog is, etc.
Ik zou zelfs de beste rijder na een driedaagse cursus niet op de weg willen tegenkomen.
1.96, pas goed op de 1290...alleen ja het wordt wel een beetje een brommertje dan ...tot je die paardenstal los laatquote:Op woensdag 13 juni 2018 16:20 schreef Lamabal het volgende:
[..]
Ik wil heel graag een naked rijden maar er zijn niet veel naked bikes waar ik soepel op zou kunnen zitten denk ik. Ik las dat de super duke r 1290 nog een mogelijkheid was en misschien de gsx-s100f maar daar blijft het ook wel bij.
De ervaring leert dat het nogal ambitieus is.quote:Op donderdag 14 juni 2018 17:40 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Nee die site zegt dat het in 3 dagen kan, dus dan ga ik daarvan uit. Ik vroeg of iemand ervaring heeft met zo'n cursus
Theorie examen met behulp van een maquette van een kruispuntquote:Op donderdag 14 juni 2018 18:00 schreef Salatrel het volgende:
Vroeger toen je in diensttijd al je rijbewijzen op 1 dag kon halen tijdens uitzending op Aruba
Dat waten nog eens tijden
Och van mij mag ie hoor alleen ik snap niet waarom mensen op een forum om ervaringen komen vragen om dat vervolgens allemaal straal te negeren.quote:Op donderdag 14 juni 2018 17:50 schreef Maegrim het volgende:
laat em toch lekker, als een bedrijf denkt dat in 3 dagen te kunnen fixen ben ik best benieuwd of het zo lukt
bovenstaande nav BL's protesten
Als je niet meer gaat opletten dan in de auto, ga je een gevaarlijke motorrijder worden. In een auto komt het zeer zelden voor dat mensen je niet zien, hooguit dat ze zich in gaatjes proppen waar jij dat niet had gedaan. Niemand die slechts half van baan wisselt om je rakelings in te halen als jij een zijstraat in wil draaien. Je hoeft in de auto niet te leren remmen, gewoon zo hard mogelijk en intuïtief gaat dat goed als je er wat gevoel voor hebt. Op de motor moet je niet alleen maximaal leren remmen, maar vanwege de vaak korte volgafstand van auto's omdat ze "door je heen" kijken en je vaak langere remweg omdat veiligheidsmarge tegen het blokkeren van je wiel, moet je ook eerder gaan remmen. Veel verder vooruit kijken, anticiperen, altijd een vluchtweg hebben, wisselen van positie alnaargelang de situatie, soms de verkeersregels negeren voor je eigen veiligheid, etc.quote:Op donderdag 14 juni 2018 17:56 schreef totalvamp het volgende:
[..]
dat klinkt idd logisch, kan me voorstellen dat extra concentreren vermoeiend is al denk ik niet dat ik meer oplet dan met autorijden.
Ik weet ook niet hoe zo'n 3daagse cursus eruit ziet qua tijdsschema, ik neem aan dat er sowieso rustpauzes tussen zitten.
Dit dus. Ik ben zelf momenteel nog bezig met afrijden (bijna klaar) en merk dat je lichaam echt wel op is na een sessie motorrijden. Ik moet zeggen dat ik er wel aanleg voor heb en het mij gemakkelijk afgaat, maar dan alsnog zijn er zoveel factoren waar je op moet letten dat je het in 3 dagen echt niet gaat lukken.quote:Op donderdag 14 juni 2018 18:03 schreef fathank het volgende:
[..]
De ervaring leert dat het nogal ambitieus is.
Mijn 2e les mocht ik direct vanaf de rijschool naar het oefenterrein. Via Velperbroek, pleyroute naar het Gelredome, in de spits. Daar een dik uur AVB gedaan en toen weer terug. Ik was helemaal op daarna, en dan kun je er nog geen kut van omdat je bij werkelijk elke handeling moet nadenken. Ik denk niet dat het voor veel mensen weggelegd is om het in 3 dagen te doen.
Dan vraag ik me af waarom dat soort scholen een 3 daagse cursus kunnen aanbieden, lijkt me dan dat de kwaliteit een stuk lager ligt dan normaal lessen.quote:Op donderdag 14 juni 2018 18:05 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Als je niet meer gaat opletten dan in de auto, ga je een gevaarlijke motorrijder worden. In een auto komt het zeer zelden voor dat mensen je niet zien, hooguit dat ze zich in gaatjes proppen waar jij dat niet had gedaan. Niemand die slechts half van baan wisselt om je rakelings in te halen als jij een zijstraat in wil draaien. Je hoeft in de auto niet te leren remmen, gewoon zo hard mogelijk en intuïtief gaat dat goed als je er wat gevoel voor hebt. Op de motor moet je niet alleen maximaal leren remmen, maar vanwege de vaak korte volgafstand van auto's omdat ze "door je heen" kijken en je vaak langere remweg omdat veiligheidsmarge tegen het blokkeren van je wiel, moet je ook eerder gaan remmen. Veel verder vooruit kijken, anticiperen, altijd een vluchtweg hebben, wisselen van positie alnaargelang de situatie, soms de verkeersregels negeren voor je eigen veiligheid, etc.
Als er teveel rustpauzes inzitten, heb je te weinig rijuren. Te weinig pauzes en je bent kapot. Beide opties resulteren in een soort "last minute studeren" en iedere ex scholier weet nog wel dat die kennis dan hooguit een week nog blijft hangen. Herhaling is de sleutel tot meesteren, en dat ontzeg je jezelf.
En dan heb ik het nog niet eens over het leren inschatten welke feedback van een motor urgent is en een aanpassing van jou vereist en welke feedback gewoon de consequentie is van je actie, en niks ernstigs.
Geld binnenharken ...quote:Op donderdag 14 juni 2018 18:13 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Dan vraag ik me af waarom dat soort scholen een 3 daagse cursus kunnen aanbieden, lijkt me dan dat de kwaliteit een stuk lager ligt dan normaal lessen.
Het klinkt inderdaad als iets waar je meer ervaring mee moet op doen.
Zeker na 3 dagen zeggen: O je moet nog 3 extra dagen kun je even 1000 euro neerleggen weer...quote:
Ik vraag me dat ook af ja. Mijn rijschool deed het om die redenen ook niet, ook al was er wel veel vraag naar. Ik denk dat de motieven veelal financieel zijn, want als je niet slaagt na zo'n driedaagse (en dure!) cursus, heb je denk ik wel de neiging om dan maar los verder te lessen. Bovendien is zo'n driedaagse cursus natuurlijk ideaal qua planning voor een rijschool, want je hebt direct gegarandeerd drie dagen volgeboekt zitten zonder dat je misschien tussen elf en drie geen leerlingen hebt (verloren tijd, misgelopen geld).quote:Op donderdag 14 juni 2018 18:13 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Dan vraag ik me af waarom dat soort scholen een 3 daagse cursus kunnen aanbieden, lijkt me dan dat de kwaliteit een stuk lager ligt dan normaal lessen.
Het klinkt inderdaad als iets waar je meer ervaring mee moet op doen.
Toch benieuwd hoe het is dan, misschien eens uitproberen en dan verslag doen. Het geld is voor mij geen probleem, maar tijd helaas wel.quote:Op donderdag 14 juni 2018 18:18 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ik vraag me dat ook af ja. Mijn rijschool deed het om die redenen ook niet, ook al was er wel veel vraag naar. Ik denk dat de motieven veelal financieel zijn, want als je niet slaagt na zo'n driedaagse (en dure!) cursus, heb je denk ik wel de neiging om dan maar los verder te lessen. Bovendien is zo'n driedaagse cursus natuurlijk ideaal qua planning voor een rijschool, want je hebt direct gegarandeerd drie dagen volgeboekt zitten zonder dat je misschien tussen elf en drie geen leerlingen hebt (verloren tijd, misgelopen geld).
ja, die rijschool.quote:Op donderdag 14 juni 2018 17:40 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Nee die site zegt dat het in 3 dagen kan, dus dan ga ik daarvan uit. Ik vroeg of iemand ervaring heeft met zo'n cursus
Is wel oud topic, maar lijkt erop dat ze tevreden zijn met korte cursus. Blijkbaar is het wel te doen als je theorie binnen redelijk tijd kunt halen.quote:Op donderdag 14 juni 2018 19:10 schreef Maegrim het volgende:
https://www.motor-forum.n(...)otorrijbewijs-1.html
ff snel gezocht
xjr 1300quote:Op woensdag 13 juni 2018 16:20 schreef Lamabal het volgende:
[..]
Ik wil heel graag een naked rijden maar er zijn niet veel naked bikes waar ik soepel op zou kunnen zitten denk ik. Ik las dat de super duke r 1290 nog een mogelijkheid was en misschien de gsx-s100f maar daar blijft het ook wel bij.
gooi je je koffers toch vol?quote:Op vrijdag 15 juni 2018 11:03 schreef Salatrel het volgende:
Denk ik ff een slag te slaan door in Luxemburg te tanken heb ik maar 17L verbruikt
Scheelde wel 35c de liter
Slim! Niet bang dat je je nieuwe motor om laat vallen met het 8-je oid? Wat dat betreft vond ik een lesmotor wel zo relaxed.quote:Op vrijdag 15 juni 2018 11:59 schreef Anne het volgende:
7 juli ga ik een lesje AVB doen met mijn eigen brommert.
En dat bij de rij-instructeur waar ik 7 jaar geleden ook een paar lessen bij heb gevolgd .
GSX-Fquote:Op vrijdag 15 juni 2018 12:39 schreef br00djekaas54321 het volgende:
Wat is in jullie ogen de ultieme sporttoermotor?
Ik heb m'n lesmotor op het terrein alleen weleens laten pleuren bij de halve slalom. Maar goed valbeugels erop en klaar, zo hard gaat dat allemaal niet met AVB, toch?quote:Op vrijdag 15 juni 2018 12:34 schreef cofi het volgende:
[..]
Slim! Niet bang dat je je nieuwe motor om laat vallen met het 8-je oid? Wat dat betreft vond ik een lesmotor wel zo relaxed.
in mijn ogen : de R1200RS van BMWquote:Op vrijdag 15 juni 2018 12:39 schreef br00djekaas54321 het volgende:
Wat is in jullie ogen de ultieme sporttoermotor?
ik ben maar een lang weekend weg hoor. Alleen topkoffer bij me en die zit vol kleding en een laptop....quote:Op vrijdag 15 juni 2018 11:37 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
gooi je je koffers toch vol?
Duitsland scheelt ook weer aardig zag ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |