Je hebt de keuze om al dan niet de koppeling te gebruiken ja, dat is wat anders. En dat doe ik op mijn eigen motor ook de helft van de tijd niet als ik omhoog schakel, nergens voor nodig.quote:Op woensdag 13 juni 2018 10:48 schreef fathank het volgende:
Je hoeft em niet te gebruiken
Is toch lekker man gas erop houden terwijl je door de versnellingen jaagt
Is het eigenlijk standaard of een optie?
Zal zo eens kijken ...maar je kunt hem ook uitzetten.quote:Op woensdag 13 juni 2018 11:27 schreef BlackLining het volgende:
Je kunt dat ding niet niet gebruiken althans, als je de koppeling niet gebruikt. Daarom is het ook zo ruk. Die hele handeling met gas terugnemen, wat ie sowieso doet als je niet handmatig ontkoppelt, is in 90% van de gevallen nergens voor nodig.
Bij normale motoren:
Lichte druk op schakelpunt > juiste toerental > schakelen
Bij KTM:
Lichte druk op schakelpook > juiste toerental > motormanagement neemt gas terug > schakelen > gas open
Als je normaal gesproken gewoon met de koppeling schakelt dan gebruik je dat inderdaad niet. Maar die koppeling heb je helemaal niet nodig voor omhoog schakelen. En zonder koppeling schakelen gaat beter zonder quickshifter dan met, want die gaat zich er dan toch mee bemoeien terwijl dat niet nodig is.
dat heb ik denk ik ook.. Vandaar mijn voorkeur voor allroad..quote:Op woensdag 13 juni 2018 09:18 schreef Lamabal het volgende:
[..]
Ik zou hem ook graag willen maar met een lengte van twee meter gaat dat niet zo makkelijk vrees ik.
zo ziet dat er ongeveer uit:
[ afbeelding ]
Kun je dat niet gewoon afstellen? Ik heb wel eens zitten zoeken voor mijn 748, daar bestaat een quickshifter voor die kort de ontsteking onderbreekt, kun je met je telefoon helemaal afstellen tot je een dikke rechte streep naar de 200 kunt trekkenquote:Op woensdag 13 juni 2018 11:27 schreef BlackLining het volgende:
Je kunt dat ding niet niet gebruiken althans, als je de koppeling niet gebruikt. Daarom is het ook zo ruk. Die hele handeling met gas terugnemen, wat ie sowieso doet als je niet handmatig ontkoppelt, is in 90% van de gevallen nergens voor nodig.
Bij normale motoren:
Lichte druk op schakelpunt > juiste toerental > schakelen
Bij KTM:
Lichte druk op schakelpook > juiste toerental > motormanagement neemt gas terug > schakelen > gas open
Als je normaal gesproken gewoon met de koppeling schakelt dan gebruik je dat inderdaad niet. Maar die koppeling heb je helemaal niet nodig voor omhoog schakelen. En zonder koppeling schakelen gaat beter zonder quickshifter dan met, want die gaat zich er dan toch mee bemoeien terwijl dat niet nodig is.
of een burgman met een dekentjequote:Op woensdag 13 juni 2018 14:11 schreef Sounddragon het volgende:
Koop gewoon mijn CB, die zet je bij het verkeerslicht gewoon in 5, koppeling los en het gas erop.. Dat gedoe met schakelen is voor impotente brommertjes
Ik wil heel graag een naked rijden maar er zijn niet veel naked bikes waar ik soepel op zou kunnen zitten denk ik. Ik las dat de super duke r 1290 nog een mogelijkheid was en misschien de gsx-s100f maar daar blijft het ook wel bij.quote:Op woensdag 13 juni 2018 13:19 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
dat heb ik denk ik ook.. Vandaar mijn voorkeur voor allroad..
Dat ritje op die 390 zal er ook wel heel apart hebben uitgezien
Tuono is volgens mij ook goed te doen. Ik vond het oude Tuono model in ieder geval goed zitten met m'n 1.90quote:Op woensdag 13 juni 2018 16:20 schreef Lamabal het volgende:
[..]
Ik wil heel graag een naked rijden maar er zijn niet veel naked bikes waar ik soepel op zou kunnen zitten denk ik. Ik las dat de super duke r 1290 nog een mogelijkheid was en misschien de gsx-s100f maar daar blijft het ook wel bij.
Nieuwe Z900RS? Als retro je ding tenminste.quote:Op woensdag 13 juni 2018 16:20 schreef Lamabal het volgende:
[..]
Ik wil heel graag een naked rijden maar er zijn niet veel naked bikes waar ik soepel op zou kunnen zitten denk ik. Ik las dat de super duke r 1290 nog een mogelijkheid was en misschien de gsx-s100f maar daar blijft het ook wel bij.
Retro is niet echt mijn ding maar ik vind deze wel mooi!quote:Op woensdag 13 juni 2018 19:27 schreef Elegy het volgende:
[..]
Nieuwe Z900RS? Als retro je ding tenminste.
Zit je nou mijn CB te vergelijken met een portapotti?quote:
Op de CB pas je ook wel hoor, die zit best wel ruim.quote:Op woensdag 13 juni 2018 16:20 schreef Lamabal het volgende:
[..]
Ik wil heel graag een naked rijden maar er zijn niet veel naked bikes waar ik soepel op zou kunnen zitten denk ik. Ik las dat de super duke r 1290 nog een mogelijkheid was en misschien de gsx-s100f maar daar blijft het ook wel bij.
psies..quote:Op woensdag 13 juni 2018 19:41 schreef Maegrim het volgende:
Een CB1300 was met mijn 1.87 echt niet krap, maar misschien is 2 meter een ander verhaal
goeie grijns in je helm ookquote:Op woensdag 13 juni 2018 13:43 schreef Sarasi het volgende:
Die quickshifter is echt een KLUNK. Gaat weliswaar iets soepeler als je gas een beetje dichtdraait en stabiel houdt en al op 't goede toerental zit, maar aanzienlijk kutter dan gewoon zonder koppeling zelf schakelen zoals op de 390 wel gewoon kon.
Overigens paste ik perfect op de 790.
[ afbeelding ]
Ja het is écht een heel leuk ding!quote:
Lijkt me wel toch? Geen idee hoe die dingen op een KTM werken maar op m'n circuitfiets is 't gewoon gas vol open en naar beneden door de versnellingen stampen . Eén van de aanpassingen die na de vering het meeste scheelt in de rondetijden gok ik zo.quote:Op woensdag 13 juni 2018 14:01 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Kun je dat niet gewoon afstellen? Ik heb wel eens zitten zoeken voor mijn 748, daar bestaat een quickshifter voor die kort de ontsteking onderbreekt, kun je met je telefoon helemaal afstellen tot je een dikke rechte streep naar de 200 kunt trekken
Nou dat zal wel lekker gaan rammelen dan he.quote:Op woensdag 13 juni 2018 23:49 schreef Amoeba het volgende:
Krijg je 6 koppelingsplaten terwijl je er eigenlijk 8 nodig hebt
quote:Op donderdag 14 juni 2018 13:52 schreef totalvamp het volgende:
iemand hier ervaring met een spoedcursus motorrijden? Volgende keer als ik weer in NL ben wil ik mijn motor rijbeweijs gaan halen in 3 dagen.
Atak is that youquote:Op donderdag 14 juni 2018 13:52 schreef totalvamp het volgende:
iemand hier ervaring met een spoedcursus motorrijden? Volgende keer als ik weer in NL ben wil ik mijn motor rijbeweijs gaan halen in 3 dagen.
Waarom niet in 2 uur?quote:Op donderdag 14 juni 2018 13:52 schreef totalvamp het volgende:
iemand hier ervaring met een spoedcursus motorrijden? Volgende keer als ik weer in NL ben wil ik mijn motor rijbeweijs gaan halen in 3 dagen.
3 dagen voor theorie, AVB en AVD is erg weinig ruimte. Als een rijschool daarin mee wil gaan, zul je het ruim van te voren (denk minimaal half jaar) moeten gaan regelen. Er nog even van uit gaande dat je genoeg ervaring hebt om het binnen die tijd ook te leren.quote:Op donderdag 14 juni 2018 13:52 schreef totalvamp het volgende:
iemand hier ervaring met een spoedcursus motorrijden? Volgende keer als ik weer in NL ben wil ik mijn motor rijbeweijs gaan halen in 3 dagen.
Plus dat je dat helemaal niet moet willen natuurlijk.quote:Op donderdag 14 juni 2018 13:57 schreef Xaryna het volgende:
[..]
3 dagen voor theorie, AVB en AVD is erg weinig ruimte. Als een rijschool daarin mee wil gaan, zul je het ruim van te voren (denk minimaal half jaar) moeten gaan regelen. Er nog even van uit gaande dat je genoeg ervaring hebt om het binnen die tijd ook te leren.
Je hebt in principe maar 1 dag nodig. Ochtend de oefeningen doen. In de lunchpauze theorie aftikken. AVB halen na de lunch en dan meteen door naar AVD. Dan ben je nog mooi op tijd bij het gemeentehuis om je rijbewijs aan te vragen.quote:Op donderdag 14 juni 2018 13:52 schreef totalvamp het volgende:
iemand hier ervaring met een spoedcursus motorrijden? Volgende keer als ik weer in NL ben wil ik mijn motor rijbeweijs gaan halen in 3 dagen.
Heeft hij hem ondertussen al eigenlijk...quote:Op donderdag 14 juni 2018 14:32 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Je hebt in principe maar 1 dag nodig. Ochtend de oefeningen doen. In de lunchpauze theorie aftikken. AVB halen na de lunch en dan meteen door naar AVD. Dan ben je nog mooi op tijd bij het gemeentehuis om je rijbewijs aan te vragen.
Succes.
Ik kan overigens leermeester Atak aanraden.
aan wat?quote:
Ik zou een andere oplossing bedenken.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:28 schreef totalvamp het volgende:
Dat zijn een hoop reacties, het was mijn vraag omdat ik momenteel in het buitenland woon en misschien voor maximaal 2 weken naar NL kom over een maand of 2.
Ik zag zelf deze cursus: https://www.bruinsma.nl/motor/motor-spoed-cursus/
Theorie kan ik wel van te voren leren en moet geen probleem zijn. Denk ook niet dat motorrijden zelf erg moeilijk is, behalve het leren schakelen.
Al is het niet hetzelfde, maar ik heb vaak scooter en brommer gereden en rij al 10+ jaar auto.
Ik heb wel goed verkeersinzicht, mag ook wel met 10 jaar lang schadevrij rijden. Daarnaast ben ik ook voorzichtig in het verkeer.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:35 schreef Sounddragon het volgende:
Ik denk dat de grootste truuk zit in het jezelf heel houden in het verkeer.
3 dagen is iig niet realistisch, 10 maybe, maar ook dat vind ik eigenlijk niks.. De meeste mensen zijn gewoon op het gemakkie een half jaartje zoet met alles.
En dan meteen voor zwaar, en daarna als opstappertje een 'Busa-turbo?
Wat is de grootste zorg dan?quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:36 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik zou een andere oplossing bedenken.
Schakelen is nog wel je minste zorg.
Voor de meeste mensen is dat AVB. Voertuigbeheersing. Schakelen is daarvan de basis, maar het draait om sturen met het stuur, heupen, gewicht en zeker ook ogen. Je moet stapvoets kunnen rijden zonder te slingeren, balanceren tussen gas, koppeling en rem, etc. Ook het rijden met een motor in het verkeer is wezenlijk anders dan met een auto dus die 10 jaar auto ervaring is leuk, maar gaat je niet helpen met je plaats op de weg, licht agressief rijden, véél beter moeten anticiperen, ruimte moeten afdwingen, etc, etc.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:40 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik heb wel goed verkeersinzicht, mag ook wel met 10 jaar lang schadevrij rijden. Daarnaast ben ik ook voorzichtig in het verkeer.
Ik dacht dat een aantal uren per dag genoeg moest zijn, 5 uur per dag of meer zelfs.
Nee gewoon een 150cc om mee te starten voor een jaartje ofzo.
[..]
Wat is de grootste zorg dan?
Ik denk dat de ABV me redelijk te doen is, mits de motor niet te zwaar is natuurlijk. Alhoewel ik dit niet van te voren kan weten, heb ik video's bekeken van alle oefeningen.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:47 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Voor de meeste mensen is dat AVB. Voertuigbeheersing. Schakelen is daarvan de basis, maar het draait om sturen met het stuur, heupen, gewicht en zeker ook ogen. Je moet stapvoets kunnen rijden zonder te slingeren, balanceren tussen gas, koppeling en rem, etc. Ook het rijden met een motor in het verkeer is wezenlijk anders dan met een auto dus die 10 jaar auto ervaring is leuk, maar gaat je niet helpen met je plaats op de weg, licht agressief rijden, véél beter moeten anticiperen, ruimte moeten afdwingen, etc, etc.
Je krijgt wel een papiertje voor machines met een paar vierkante centimeter grip op de weg, bijkans meer pk's dan kg's en nul bescherming. Wil je dat echt in drie dagen doen ja?
Ik vind het onverstandig. In ieder geval zou ik maar eens een los proefritje nemen voor je plannen gaat maken want ik kan je nu al garanderen dat het toch niet zo makkelijk gaat als je denkt.
Als noob 5 uur per dag op een motor lessen? Ok, sterkte..quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:40 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik heb wel goed verkeersinzicht, mag ook wel met 10 jaar lang schadevrij rijden. Daarnaast ben ik ook voorzichtig in het verkeer.
Ik dacht dat een aantal uren per dag genoeg moest zijn, 5 uur per dag of meer zelfs.
Nee gewoon een 150cc om mee te starten voor een jaartje ofzo.
[..]
Wat is de grootste zorg dan?
Ik snap wel dat het anders is, ik ben juist iemand die weinig risico neemt. Zeker met de onnozele mensen op de weg.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:55 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als noob 5 uur per dag op een motor lessen? Ok, sterkte..
Motorrijden is iets heel anders als in een autostoel hangen en stuurtje-draaien, maar ok.. Ik zeg niet dat het niet kan, niks is impossibru, maar onderschat het niet..
En opletten in het verkeer klinkt logisch, maar vanuit motorrijder-standpunt leren denken is een compleet andere mindset.. Je kunt stiekem meer risico nemen, maar je moet wel veel meer zekerheid hebben dat het goed gaat.. Een deuk in je been laat je niet effe uittrekken en bijspuiten. Elk foutje is liggen, en liggen is duur en niet geheel onbelangrijk; erg pijnlijk.
Ik reed gisteren lekker tussen de file door met 40 ofzo (spul stond stil).. Kom ik bij een Swift aan, pleurt één of andere bimbo gewoon effe de deur open om uit te stappen Kun je bakken vol inzicht hebben, maar het enige wat op dat moment telt is dat je instinctief een perfecte noodstop maakt. Ik stond met mijn voorwiel nog geen halve meter van haar knie af.
Op een GSX had ik trouwens weer meer het idee dat ik op iets zat waar ik op 'paste' .. Vond het trouwens ook een eng ding om op te rijden.quote:
Nee in Japan is het compleet verschillend, je leert daar niet op de weg rijden. Alle lessen worden gedaan in een groot park.quote:Op donderdag 14 juni 2018 17:02 schreef fathank het volgende:
Heb je niet de mogelijkheid waar je nu zit om een paar lesjes te nemen? Dan kun je alvast ervaren wat er allemaal bij komt kijken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus jij hebt video's gekeken en concludeert dat het in drie dagen kan. Wij hier hebben allemaal het rijbewijs al, hebben die examens dus al eens gedaan en de meeste hebben ook aardig wat ervaring. Iedereen hier raadt het af.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:54 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik denk dat de ABV me redelijk te doen is, mits de motor niet te zwaar is natuurlijk. Alhoewel ik dit niet van te voren kan weten, heb ik video's bekeken van alle oefeningen.
Nee die site zegt dat het in 3 dagen kan, dus dan ga ik daarvan uit. Ik vroeg of iemand ervaring heeft met zo'n cursusquote:Op donderdag 14 juni 2018 17:27 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dus jij hebt video's gekeken en concludeert dat het in drie dagen kan. Wij hier hebben allemaal het rijbewijs al, hebben die examens dus al eens gedaan en de meeste hebben ook aardig wat ervaring. Iedereen hier raadt het af.
Als je toch je eigen conclusie al getrokken hebt (op basis van wat Youtubefilmpjes), waarom vraag je het dan nog?
Er komen hier met enige regelmaat lieden voorbij die het wel even snel gaan doen. Ik heb het nog nooit een succes zien worden.
Maar waarom? Je weet het toch beter.quote:Op donderdag 14 juni 2018 17:40 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Nee die site zegt dat het in 3 dagen kan, dus dan ga ik daarvan uit. Ik vroeg of iemand ervaring heeft met zo'n cursus
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |