Maar nu ff serieus. Je zal vast wel gehoord hebben dat vliegen de veiligste manier van reizen is. (gebeuren het minste ongelukken).
Nee serieus. Inderdaad is het zo dat vliegen vele malen veiliger is dan bijv autorijden. Als er eens een vliegtuig naar beneden dondert dan is dat wereldnieuws, terwijl er dagelijks zoveel ongelukken met auto's gebeuren dat het de lokale krant bijna niet eens meer haalt.
Maar angst is vaak niet rationeel dus kan je ook vaak niet wegredeneren.
Misschien helpt het om er wat meer vanaf te weten. Ga eens met een verkeerspiloot praten ofzo, of vraag tijdens de vlucht of je in de cockpit mag kijken. Misschien dat je dan ziet hoe veilig het er aan toe gaat, en door wat meer over de werking enzo te weten wordt de angst misschien minder.
Als je er echt helemaal vanaf wil moet je eigenlijk zelf gaan vliegen, dus vlieglessen nemen. Dan heb je zelf de controle in handen, en ben je zo van je vliegangst af!
quote:Of de tijd van een andere passagier...
Op 31 maart 2001 23:17 schreef Schorpioen het volgende:
Je moet maar zo denken: als je neerstort is het gewoon je tijd geweest
Maar om even een open deur in te trappen: volg een cursus tegen vliegangst. Die worden bijv georganiseerd door de KLM in samenwerking met de universiteit in Leiden.
Word je lekker suf van en kan je een paar uur lekker slapen.
* DuchessX raadt je dan wel af om ook nog dat glaasje alcohol te nemen...hehehe!
Kijk eens op de volgende sites, misschein heb je er wat aan:
http://www.valk.org/index_nl.htm (cursussen ism de KLM)
http://www.reiswijs.nl/vliegen/vliegangst/vliegangst.html (links naar sites, boeken over het onderwerp ed)
http://www.amigoingdown.com (bereken hoe veilig je vlucht is )
[Dit bericht is gewijzigd door cptmarco op 01-04-2001 12:57]
Ja en turbulentie/luchtzakken dat is soms gewoon een beetje eng. Gewoon altijd je riem vasthebben dan vlieg je niet tegen het plafond.
Toen zei ik: "Dat het vliegtuig naar beneden komt".
Zijn reactie:
Het ergste wat je kan overkomen is dat het vliegtuig NIET naar beneden komt...."
Dat vond ik wel een goede....
(niet dat mijn vliegangst nu over is hoor.....)
Succes met je vlucht, denk gewoon aan die heerlijke vakantie die je te wachten staat.
quote:Hetzelfde als in die auto.
Op 08 april 2001 22:41 schreef who_knows het volgende:
o help, ik moet overmorgen het vliegtuig in!?!?!?
wat moet ik nou doen???
quote:Ehrm... nee hoor.
Op 08 april 2001 23:03 schreef speknek het volgende:
Hetzelfde als in die auto.
Er zit altijd een muziektrack in je stoel die geen muziek afspeelt, maar de gesprekken van de piloten in de cockpit laten horen.
En dan kijken hoe de mensen flippen
[Dit bericht is gewijzigd door who_knows op 09-04-2001 17:35]
quote:Ik weet het niet precies, maar de vliegtuigen volgen bepaalde routes over de atlantische oceaan. Ze zouden altijd binnen bereik van een vliegveld moeten zijn. Dus mocht er wat gebeuren, zouden ze voldoende tijd moeten hebben om het vliegtuig veilig te laten landen.
Op 09 april 2001 00:26 schreef who_knows het volgende:
maar waar ik dus vooral bang voor ben is die grote (Atlantische) oceaan, waar, als er iets misgaat, er helemaal geen plek is om te landen... EEEK!!!
quote:bij United Airlines kan je meeluisteren, leuk, boven de Atl.Oceaan, 3 uur stilte
Op 09 april 2001 00:26 schreef who_knows het volgende:
Ik heb inderdaad ook nog nooit meegemaakt dat je de piloten af kan luisteren... dat lijkt me best leuk eigenlijk (als ze niks ernstigs zeggen tenminste).
quote:yep, ik vlieg met United, is dat een goede maatschappij?
Op 09 april 2001 22:01 schreef Thetallguy het volgende:
bij United Airlines kan je meeluisteren, leuk, boven de Atl.Oceaan, 3 uur stilte
quote:als dat zo is vind ik dat een hele opluchting
Op 09 april 2001 20:45 schreef cptmarco het volgende:
Ik weet het niet precies, maar de vliegtuigen volgen bepaalde routes over de atlantische oceaan. Ze zouden altijd binnen bereik van een vliegveld moeten zijn. Dus mocht er wat gebeuren, zouden ze voldoende tijd moeten hebben om het vliegtuig veilig te laten landen.
Ik weet alleen niet of United dat toestaat. Ik heb het namelijk overal voor elkaar gekregen om in de cockpit te kijken, behalve bij United tussen Melbourne en Auckland. Maar dat kan natuurlijk ook gewoon een chagerijnige sterwardess geweest zijn!
En verder moet je maar denken dat de piloot ook graag heel thuis wil komen! Suc6 morgen!
quote:"Zag je die nieuwe stewardes net?"
Op 09 april 2001 22:01 schreef Thetallguy het volgende:
bij United Airlines kan je meeluisteren, leuk, boven de Atl.Oceaan, 3 uur stilte
quote:United is wel cool, personal tv enzo, verder nogal Amerikaans (Duh) dus al te veel kans om in de cockpit te komen geef ik je niet.
Op 09 april 2001 22:55 schreef who_knows het volgende:
yep, ik vlieg met United, is dat een goede maatschappij?
3 uur stilte? hoezo dat?
en boven de oceaan mag elk vliegtuig min-of-meer zelf weten wat ie doet, maw geen communicatie met de grond, dus tsjah dan hoor je nogal weinig
En toen ik terugkwam uit Washington met United was er een steward die sprekend op Harry uit 3rd Rock from the Sun leek
quote:United vliegt met de Boeing 777, das een ETOPS toestel, houdt in dat als 1 van de 2 motoren uitvalt hij binnen anderhalf uur bij een vliegveld moet zijn. En er zijn zat vage plaatsen onderweg waar je kan landen dus wees maar niet bang.
Op 09 april 2001 20:45 schreef cptmarco het volgende:
Ik weet het niet precies, maar de vliegtuigen volgen bepaalde routes over de atlantische oceaan. Ze zouden altijd binnen bereik van een vliegveld moeten zijn. Dus mocht er wat gebeuren, zouden ze voldoende tijd moeten hebben om het vliegtuig veilig te laten landen.
[edit]Hmz, who_knows is gister al vertrokken...ah well, weten jullie dit ook weer
[Dit bericht is gewijzigd door Thetallguy op 11-04-2001 23:32]
Ik ben een claustrofobisch aangelegde control freak. Het ligt aan mijn bui waarmee ik het vliegtuig instap, of ik angstig zal zijn of niet...
anyway heb je er wel last van ze geven hele goede cursussen op schiphol om er af te komen, heeft kennis ook gedaan van me en die is er dus af
Persoonlijk ben ik niet bang om te vliegen, alleen het lange zitten is erg vervelend.
Eerst was het wel even eng, maar je moet jezelf er gewoon overheen zetten. Neem een boek mee en verplicht jezelf erin te lezen en let vooral niet op de dingen die je eng vindt.
Ik moet zeggen dat ik er op de terugweg nooit last van heb. Misschien omdat ik dan in iedergeval al op vakantie ben geweest en ik neerstorten op de heenweg al helemaal zinloos vind....
De laatste keer dat ik vloog, was er zo'n snelheid en hoogtemeterschermpje en dat scheelt ook. Ben waarschijnlijk ook een beetje een controlefreakje want het idee dat ik de boel een beetje in de gaten kon houden, stelde me in iedergeval wel gerust
Vorige jaar hebben we toch maar voor een bestemming wat dichter bij gekozen, 4 uurtjes is makkelijk vol te houden en stapt wat relaxer het vliegtuig uit ( nou zaten mijn benen wel in mijn nek...en nee ga ook nooit meer met een turkse vliegmaatschappij )
Maarja het ligt helemaal aan jezelf...
ALs ik jou was zou ik van te voren aan een van de stewardessen dan houden ze je een beetje in de gaten en stellen ze je op he gemak...
En als je het echt niet aandurft dan moet je gewoon eens zo een cursus volgens.. schijnt bij de meeste mensen die met mij mee vliegen geholpen te hebben.
Voor ons is zo een lange vlucht ook een beetje boring soms voorin. Wij houden wel van een beetje turbulentie of onvoorziene omstandigheden, hebben we ook wat anders te doen dan controllen en ouwehoren
En we hebben natuurlij kgenoeg beenruimte ff mijn laptop mee en we komen die uren wel door...!
Veel suc6
Maar dat heeft meer ermee te maken dat je je leven in de handen van iemand anders moet geven. Ik zou liever zelf vliegen .
quote:Helaas ben je wel 99 vd 100 keer de pijp uit ALS het fout gaat.
Op donderdag 26 december 2002 15:31 schreef Oosthoek het volgende:
Vliegen is tot op de dag van vandaag nog steeds de veiligste vorm van transport.
Pff vooral als je in Europa reist gebeurt er nix!, De meeste ongelukken gebeuren nog wel met russische toestellen, meestal slecht onderhouden enz...
Weet dat t niet veel helpt enz, maar gewoon instappen gebeurt nooooooooooooit wat! Bedoel dat je bang bent voor de reis naar t vliegveld kan ik nog begrijpen de kans dat je dan wat krijgt is zoooveeel groter..
Nee geintje...het lijkt mij erg vervelend als je vlieg-angst hebt. Ik het het zelf gelukkig niet maar toch. Gezien de cijfers is vliegen toch het veiligst. De vliegtuigen worden na elke vlucht helemaal gecontroleerd en de piloten zijn goed opgeleid om alle situaties aan te kunnen. Je moet in het vliegtuig maar aan je vriendin denken en niet te veel op het vliegen letten.
quote:Je kan toch naar Litouwen met je Ferrari? Ik neem altijd valium mee op vliegreis.
Op donderdag 26 december 2002 15:25 schreef Ferrari412T2 het volgende:
Tja, Zaterdag 28 December moet ik weer. Alweer met het vliegtuig. Het is voor mij de 7e of 8ste keer dat ik met het vliegtuig ga, maar iedere keer wordt het moeilijker om erin te stappen. Ik ga weer met mijn vriendin naar Litouwen om mijn schoonouders op te zoeken. Ik schijt al in de broek bij de gedachte dat ik in dat vliegtuig moet stappen. Ik denk namelijk altijd het slechtste als ik met het vliegtuig ga en dat doet mij en mijn vriendin al helemaal geed goeds. Het liefste blijf ik thuis, maar de reis is al betaald en ik heb GEEN annuleringsverzekering afgesloten. (ja ik weet het, ontzettend stom) Heeft iemand vliegangst of zo'n zelfde ervaring laat dan een reactie achter.
quote:Psst, ik probeerde hem gerust te stellen
Op donderdag 26 december 2002 15:31 schreef X-Ray het volgende:[..]
Helaas ben je wel 99 vd 100 keer de pijp uit ALS het fout gaat.
Klinkt afgezaagd maar het is en blijft een kwestie van vertrouwen.. in de piloot , vliegtuig zelf en niet te vergeten jezelf. Get in and enjoy the view (als er geen wolken zijn dan he).
Zelf vlieg ik de 27ste weer naar Schotland eindejaars feestje ScoutLink.. ennuh
EasyJet zal weten dat we erin zaten.. (confetti
)
quote:Beter dan de rest van je leven met een dwarslesie omdat die dronken sjaak naast je tegen een boom aan knalt.
Op donderdag 26 december 2002 15:31 schreef X-Ray het volgende:
Helaas ben je wel 99 vd 100 keer de pijp uit ALS het fout gaat.
quote:Jaaaa leuk plaatje! leuke insteek, leuke timing!!!
Op donderdag 26 december 2002 15:27 schreef -Dalai- het volgende:
[afbeelding]
Halen bij je huisarts...scheelt stukken.
Na mijn "flight from hell" Vanuit Frankfurt 12 jaar geleden stap ik met klamme klauwen die kisten in. Sinds ik Oxazepam (of soortgelijk) gebruik als ik moet vliegen kan ik zelfs weer van het uitzicht genieten en wat lezen zonder bij elk kraakje afgeleid te zijn.
Beter!
quote:Oh dat zeker.
Op donderdag 26 december 2002 16:00 schreef speknek het volgende:[..]
Beter dan de rest van je leven met een dwarslesie omdat die dronken sjaak naast je tegen een boom aan knalt.
quote:Of gewoon een paar biertjes nemen. Kalmeert ook
Op donderdag 26 december 2002 16:04 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Oxazepam!!Halen bij je huisarts...scheelt stukken.
Na mijn "flight from hell" Vanuit Frankfurt 12 jaar geleden stap ik met klamme klauwen die kisten in. Sinds ik Oxazepam (of soortgelijk) gebruik als ik moet vliegen kan ik zelfs weer van het uitzicht genieten en wat lezen zonder bij elk kraakje afgeleid te zijn.Beter!
quote:Ben jij ook een "meerijder" als je wijfie aan het stuur zit???
Op donderdag 26 december 2002 15:27 schreef X-Ray het volgende:
Ik heb geen vliegangst, maar om nou te zeggen dat ik 100% op me gemak die vliegende doodskisten instap, nee.Maar dat heeft meer ermee te maken dat je je leven in de handen van iemand anders moet geven. Ik zou liever zelf vliegen
.
Als ik het zelf doe is niets te gek, maar zelfs een achtbaan geeft me de koude rillingen.
quote:Hmnzzzz.... dat zal ik het cabinepersoneel maar niet aandoen
Op donderdag 26 december 2002 16:05 schreef X-Ray het volgende:[..]
Of gewoon een paar biertjes nemen. Kalmeert ook
.
quote:Die heeft geen rijbewijs.
Op donderdag 26 december 2002 16:06 schreef DaBuzzzzz het volgende:[..]
Ben jij ook een "meerijder" als je wijfie aan het stuur zit???
quote:Hehe, nee zo ver gaat het nu ook weer niet
Ik heb ook liever zelf het stuur (of de knuppel) in hand......Als ik het zelf doe is niets te gek, maar zelfs een achtbaan geeft me de koude rillingen.
quote:Ja pilletjes tegen vliegangst kan je als het goed is zo krijgen. Slaapmiddeltjes en zo. Ben je zo relaxed als een baby aan boord.
Op donderdag 26 december 2002 16:11 schreef Ferrari412T2 het volgende:
Dank je DaBuzzzz voor het advies.
Zal kijken of de huisarts zoiets in huis heeft.
Overdrijf wel een beetje bij de huisarts, anders wil ie het niet geven.
quote:Hands on cursus, Inclusief crash!!!!
Op donderdag 26 december 2002 16:16 schreef snijder het volgende:
Je kunt ook contact opnemen met de Stichting Valk (in Leidschendam???). Die hebben een cursus om mensen van hun vliegangst af te helpen. Niet goedkoop geloof ik.
Niet goed, geld terug!!
quote:Daar ben ik ook wel benieuwd naar ja
Op donderdag 26 december 2002 16:22 schreef Ferrari412T2 het volgende:
DaBuzzzz, hoe veel keer per jaar stap jij dat vliegtuig dan in?
En wat gebeurde er in dat vliegtuig 12 jaar geleden?
quote:En ook ik ben benieuwd. Maar is dat Oxazepam gewoon een pilletje?? En kan je dat overal krijgen??
Op donderdag 26 december 2002 16:04 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Oxazepam!!Halen bij je huisarts...scheelt stukken.
Na mijn "flight from hell" Vanuit Frankfurt 12 jaar geleden stap ik met klamme klauwen die kisten in. Sinds ik Oxazepam (of soortgelijk) gebruik als ik moet vliegen kan ik zelfs weer van het uitzicht genieten en wat lezen zonder bij elk kraakje afgeleid te zijn.Beter!
quote:Oxazepam is gewoon een pilletje. Je kan het alleen via de huisarts krijgen.
Op vrijdag 27 december 2002 00:03 schreef Golfen het volgende:[..]
En ook ik ben benieuwd. Maar is dat Oxazepam gewoon een pilletje?? En kan je dat overal krijgen??
Ga vliegtuigdocumentaires kijken, zorg dat je weet wat vliegen allemaal inhoud, wat de piloten doen etc. Dit kan je vertrouwen geven en je angst tijdens het vliegen wegnemen.
Een vliegtuig maakt tijdens z'n vlucht veel vreemde geluiden (landingsgestel dat in/uit gaat, de flaps die in/uit gaan, de moteren die harder/zachter gaan) Wanneer je weet wat het is maak je je daar ook niet meer druk om.
Voor de rest, zie het vliegen vooral als iets leuks. Geniet van het gevoel van acceleratie bij het opstijgen, kijk uit het raampje. Bekijk de wolken, die zien er van dicht bij namelijk erg mooi uit.
Mocht dit allemaal niet werken, kun je natuurlijk altijd een pilletje of drankje nemen.
suc6.
Alien
-edit- mmh, ik zien net dat hij 2 dagen geleden al vertrokken is , -edit-
quote:Ik vlieg een keer of 4 per jaar....
Op donderdag 26 december 2002 16:22 schreef Ferrari412T2 het volgende:
DaBuzzzz, hoe veel keer per jaar stap jij dat vliegtuig dan in?
En wat gebeurde er in dat vliegtuig 12 jaar geleden?
En die keer was op een vlucht van de Spielware Messe in Frankfurt.
We waren al met slecht weer vertrokken vanaf Frankfurt maar bij het aanvliegen van Schiphol ging het echt spoken. Zwaar onweer en storm en hevige rukwinden.... Het ging zo erg te keer dat er bagage en zuurstof maskers naar beneden kwamen van de klappen. Mensen begonnen te gillen en te huilen.....en ik scheet 400 kleuren stront
De landing zelf was ook heftig. Door dwarswind kwamen we veel te hard en scheef op de baan. Hierdoor knalde alles en iedereen tegen elkaar aan en moesten een aantal mensen medische verzorging hebben na aankomst. Gaten in hoofden en lichte hersenschuddingen.
Volgens de gezagsvoerder was alles binnen de specificaties en is er nooit echt gevaar geweest maar tering!! die herrie en dat heen en weer geram zonder dat je iets kunt zien........ *ril*
Zo dus
Zo ongeveer......
Nu gaat het wel weer.........
quote:We vergeten de ramp met de concorde of de ramp bij Faro maar effe...
Op donderdag 26 december 2002 15:45 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Pff vooral als je in Europa reist gebeurt er nix!
Ik heb pas een keer gevlogen in een klein cessnaatje, toen had ik nergens last van, wat kan er nou mis gaan met zo'n klein ding. Ik ga echter aankomende zomer voor het eerst "echt" vliegen, ik schijt em nu al.
Ik weet dat het heel veilig is maar je zult maar net pech hebben
Het is hier al eerder gezegd, als ik bij iemand in de auto zit die te hard rijdt voel ik me niet echt gemakkelijk, rij ik echter zelf heb ik nergens last van.
Daarbij heb 1 keer een noodlanding meegemaakt in een Fokker 70 citihopper waarbij 1 voorband van het landinggestel eraf knalde....
Daarna ben ik een tijdje angstig geweest, maar nu gaat ie wel weer goed.
Je moet gewoon de stewardessen in de gaten houden. Pas als die moeilijk gaan kijken, dan kun je je zorgen gaan maken....
toevallig heb ik een tentamen over vliegtuigconstructies, waarin het aantal ongelukken per km staat uitgedrukt: 0.03/10^8 dat is dus heeeeel klein. Voor de trein is het 0.10/10^8
Ook wordt er tijdens de bouw met een veiligheidsfactor gerekend, die is (min) 1,5. Dus de constructie is berekend op 1.5 keer de maximale belasting (die kans dat die max. belasting voorkomt tijdens het leven van een vliegtuig is ook heel klein).
Ik hoop dat dit een beetje helpt . Als je nog meer wilt weten, vraag het maar, kijken of ik het weet (goeie voorbereiding voor tentamen
)
Nu ken ik iemand die (net als ik in 1997) verliefd is geworden op een Amerikaans persoon via Internet, en omdat deze persoon mijn website gevonden had heeft deze persoon mij gemailed met wat vragen. Het blijkt dat de persoon in kwestie nog nooit gevlogen heeft en eigenlijk een beetje bang is om te vliegen. (De persoon in Amerika kan heel erg moeilijk weg gaan op dit moment en ze willen elkaar heel graag zien) Ik had deze persoon al aangeraden om eerst eens een korte vlucht naar Londen te nemen.... als je het dan echt niet ziet zitten kun je nog met de boot of de trein terug
Als je zelf niet over deze angst beschikt is het denk ik erg moeilijk om je in de situatie te plaatsen..... dus ik kan mischien niet goed adviseren.
Wat kan ik deze persoon aanraden? Heeft iemand ervaring met vliegangst? Hoe hebben anderen met vliegangst dit opgelost?
Dank voor de reacties
Als je bang bent dat hij neer kan storten. Tjah, het is een raar idee dat je geen controle hebt als het mis gaat zoals je wel hebt als je met een auto of boot gaat. Ik heb daar geen tip voor..
quote:In nederland worden deze cursus verzorgt door stichting Valk (www.valk.org). Zelf werk ik voor de Britse variant van deze stichting. Je krijgt eerst wat uitleg over vliegen en vliegen (als mensen weten waarom een vliegtuig vliegt zijn ze vaak al een stuk minder bang dat het vliegtuig zomaar naar beneden valt). Daarna krijg je nog wat onstpanningsoefening en ga je "droogvliegen" in een stilstaand vliegtuig. Hierna ga je mee met een echte lijnvlucht naar een bestemming ergens binnen Europa. Tijdens deze vlucht blijft er een psygoloog en piloot bij je. De psygoloog staat je mentaal bij. Terwijl de piloot verteld wat er gebeurt en gaat gebeuren zodat je nergens van schrikt. Veruit de meeste zijn tijdens de vlucht al van hun vlieganst af. Ik weet niet wat het nederland kost maar het is zker de moeite waard als je echt vliegangst hebt.
Op donderdag 27 maart 2003 19:17 schreef Teunn het volgende:
ik heb wel eens ooit gezien dat er een soort cursussen voor zijn
dan krijg je persoonlijke beglijding maar ja dit zal ook het nodige kosten.
quote:Je hebt zeker niet veel meegemaakt?
Op donderdag 27 maart 2003 18:54 schreef Echoes het volgende:
en was een van de mooiste dingen in mijn leven
Ze is om vier uur 's morgens opgehaald door 't Schiphol-busje en toen ze weg was stond haar koffie nog onaangeroerd op de tafel...
Eenmaal in New York belde ze heel enthousiast op dat het geweldig was geweest en dat ze niet begreep waarom mensen hier nou zo bang voor waren...
Ik heb in bussen gezeten met een *veel* grotere kans op een ongeluk...
quote:bussen gaan iets minder snel en vliegen niet kilometers hoooooog
Op zaterdag 29 maart 2003 20:30 schreef RemcoDelft het volgende:
Afgezien van de genoemde cursus, denk ik dat je jezelf er gewoon overheen moet zetten. Even logisch nadenken, de kansen op een ongeluk naast elkaar zetten, en gewoon gaan!
De kans dat je de Staatsloterij wint, is groter dan de kans dat je crasht... En die loterij win je ook niet!! (als je wel wint, ehhhh... Hoeveel miljonairs ken je die gecrasht zijn?)
Ik heb in bussen gezeten met een *veel* grotere kans op een ongeluk...
De eerste keer dat ik vloog slikte ik ook Oxazepam. Het hielp een beetje, al vond ik het nog steeds wel heel erg eng. Het is vooral het begin, als je eenmaal in de lucht zit dan went het wel, is mijn ervaring.
Neem in elk geval een paar leuke, luchtige tijdschriften mee en begin zodra je instapt lekker te lezen, en neem een walkman mee of koop zo'n koptelefoontje voor in je armleuning. Dat geeft wat afleiding en dat helpt vaak ook. Ook de film die wordt gedraaid (heb je wel zo'n koptelefoontje voor nodig) of het eten is een fijne afleiding.
quote:klopt het eigenlijk dat het vliegtuig altijd binnen een x-aantal minuten zou moeten kunnen landen in geval van nood (dus dat het vliegtuig nooit verder van een vliegveld verwijderd is dan (zeg) 30 minuten).
Op vrijdag 27 juni 2003 20:20 schreef xyz het volgende:
Ik vlieg ook redelijk vaak voor mijn werk
Iemand beweerde dat ooit namelijk....
quote:Nou dan boven de oceaan toch een probleem want daar liggen over het algemeen geen vliegvelden. Dus 30 min is vrij krap. Het is wel zo dat er een maximale afstand is hoe ver je van een vliegveld verwijderd mag zijn. Als we naar de USA vliegen staan ook echt een paar lijnen op de kaart om aan te geven naar welk vliegveld we moeten als we problemen mochten krijgen. Boven europa is dat meestal geen probleem want dan kun altijd wel ergens binnen 10 tot 15 min landen.
Op vrijdag 27 juni 2003 20:24 schreef cptmarco het volgende:[..]
klopt het eigenlijk dat het vliegtuig altijd binnen een x-aantal minuten zou moeten kunnen landen in geval van nood (dus dat het vliegtuig nooit verder van een vliegveld verwijderd is dan (zeg) 30 minuten).
Iemand beweerde dat ooit namelijk....
quote:Ik kan me voorstellen dat het vliegend personeel het niets vindt, mensen die hun angst wegdrinken. Dat komt omdat er altijd lieden zijn die geen maat kunnen houden. Maar als je een drankje of twee, drie drinkt voordat je gaat vliegen, réken maar dat je dan wat relaxter in het vliegtuig zit hoor!
Op vrijdag 27 juni 2003 20:20 schreef xyz het volgende:
Alcohol drinken voor je vlucht helpt zeker NIET. Dit maakt je emoties alleen maar heftiger.
Vooral het stijgen is leuk, dus dit zit wel goed...
quote:Oke, over 6 uurtjes moet ik er aan geloven...
Op vrijdag 27 juni 2003 19:00 schreef GEsTOoRD het volgende:
Het komst steeds dichterbij, 22 juli vliegen we...Ik loop me nu al zorgen te maken.
Heb liever alles in controle , hier is mijn topic van vroeger erover :
Was nog met mijn eerste gebruikersnaam waarvan ik toen mijn passwoord kwijt van ben geraakt en emailadres !
quote:Dan nog, met de auto heb je nog steeds een grotere kans op een dodelijk ongeluk dan met een vliegtuig. De niet-dodelijke auto-ongelukken komen daar dus nog eens bovenop...
Op donderdag 26 december 2002 15:31 schreef X-Ray het volgende:[..]
Helaas ben je wel 99 vd 100 keer de pijp uit ALS het fout gaat.
Pikant detail. Mijn vriend heeft zelf een vliegbrevet en heeft bij Fokker gewerkt aan vliegtuigen. Hij zegt dat hij bang is, juist omdat hij er veel verstand van heeft. Hij weet welke krachten er op zo'n vliegtuig worden losgelaten, hij weet wat de zwakke plekken zijn. Hoe kleiner het vliegtuig, hoe minder bang hij is. Daarom zijn we ook via IJsland (tussenstop) naar Amerika gegaan. Dan kon hij in een wat kleiner vliegtuig.
ik zie dat ZEKER niet als een beperking, je kan ook een voorgevoel hebben, en géén angst
Ik vlieg denk ik pas weer in Jan. 2004 ofzo.... dan plannen we een reisje naar het prachtige NEDERLAND hehe
Ik denk dat ik vliegen nooit echt leuk ga vinden (niet in zo'n groot vliegtuig in elk geval) maar het viel opzich wel mee allemaal.
de xyz, ik heb een klein vraagje voor jequote:Op vrijdag 27 juni 2003 20:30 schreef xyz het volgende:
Boeing 737 (is volgend mij het enige type waarmee Sky vliegt?), is geen klein vliegtuig hoor, worden heeeeel veel vooral wat kortere vluchten uitgevoerdquote:Op woensdag 14 juli 2004 21:41 schreef Henk-E het volgende:
Vrijdag ga ik op vakantie naar Turkije met vliegtuigmaatschappij SKY !!
Ben heel erg bang om te vliegen , weet echt niet wat me te wachten staat.
OOk is het een vliegtuig met maar 3 sttoelen aan de ene kant en 3 stoelen aan de andere kant.
Heeft iemand tips of ervaringen die hij kan vertellen tegen me!!!
ALvast bedankt.
Je moet wel stalen zenuwen hebben als je als piloot de vooruit ziet barsten lijkt me!!!quote:Op donderdag 24 juni 2004 10:52 schreef rickywilliams het volgende:
o ja nog een vraagje voor xyz, is dit:
[afbeelding]
normaal als je door een hagelbui vliegt?
Heeft die airway naar London niet een restrictie van FL240?quote:Op donderdag 24 juni 2004 12:20 schreef xyz het volgende:
Je komt als je van amsterdam naar london vliegt inderdaad niet vaak op 30000 ft of hoger maar het kan wel voorkomen.
De foto is van een van een easyjet die door een flink buitje is gevlogen. Dit kan gebeuren maar komt (gelukkig) zelden voor. Het moet vooral een lawaai aan boord zijn geweest. De deuken zaten echt overal na afloop.
24.000ftquote:Op donderdag 24 juni 2004 16:15 schreef rickywilliams het volgende:
ahaaaaaaaaa
maar wat is ongeveer de gemiddelde vlieghoogte als je van Adam naar Londen vliegt? 15.000 ofzo?
Check de reacties hier maar eens. Vooral die van GEsTOoRD moet je een goed beeld geven. Hij zat vorig jaar in hetzelfde schuitje als jij nu zit.quote:Op woensdag 14 juli 2004 21:41 schreef Henk-E het volgende:
Vrijdag ga ik op vakantie naar Turkije met vliegtuigmaatschappij SKY !!
Ben heel erg bang om te vliegen , weet echt niet wat me te wachten staat.
OOk is het een vliegtuig met maar 3 sttoelen aan de ene kant en 3 stoelen aan de andere kant.
Heeft iemand tips of ervaringen die hij kan vertellen tegen me!!!
ALvast bedankt.
Er leiden meerdere wegen naar London.quote:Op donderdag 15 juli 2004 00:11 schreef Appetjoek het volgende:
[..]
Heeft die airway naar London niet een restrictie van FL240?
quote:Op donderdag 22 juli 2004 13:51 schreef Koenz0r het volgende:
- ik ben claustrofobisch
Zie antwoord boven...quote:Op donderdag 22 juli 2004 13:53 schreef Steve-O het volgende:
hoe weet je dat je vliegangst terwijl je nog nooit in zo'n kist heb gezeten?
Mijn neef is daar vorige week aan overledenquote:Op donderdag 22 juli 2004 14:07 schreef SP het volgende:
De kans dat je overlijd door een omvallende frisdrankautomaat is groter dan dat tijdens een vliegtochtje zal gebeuren! Dus maak je geen zorgen
Ik word juist veel bewuster van het vliegen als ik steeds naar buiten zit te kijken en dan word ik nog angstiger. Slapen is echt het middel bij mij. Vlucht naar Amerika heb ik 8 uur non stop geslapen (zowel heen als terug), maar ja, ik heb het geluk dat ik 1) niet zo groot ben en 2) slaperig word in moving vehicles.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 06:29 schreef Hertog_Martin het volgende:
Maar denk dat het idd beter is om gewoon juist bij het raampje te gaan zitten en lekker te kijken naar al het moois.. dan vergeet je je angsten wel.
Ja, dat kan wel wezen en sterker nog, dat weet ik ook wel.. maar dat verandert echt niets aan mijn angst. Ongelukken die met de auto (bus) gebeuren, die zijn er in allerlei verschillende mate en lang niet allemaal even ernstig. Een ongeluk met een vliegtuig is vaak toch wel vrij defintief en dat vind ik het beangstigende. In een atuo heb ik altijd nog wel het idee dat als er iets gebeurt, ik er nog enigszins controle op kan uitoefenen en mezelf kan redden.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 07:22 schreef Master-JiP het volgende:
Vliegen is nog steeds een veiliger manier van transport, dan auto (bus)!!!
Jah, daar denk ik op zich ook wel aan als ik in een vliegtuig zit. Dat het wel snel over zal zijn, maar ja... liever helemaal niet dat het over is natuurlijkquote:Op vrijdag 23 juli 2004 07:45 schreef Master-JiP het volgende:
Maar bij een ongeluk met een vliegtuig zal je waarschijnlijk (ik heb het nog niet meegemaakt) weinig merken; het gaat zeer snel wat het lijden erg kort maakt. Terwijl je in een auto toch ernstig gewond kan raken en beklemd kan komen te zitten, waardoor je erg kan lijden.
nouja snel...quote:Op vrijdag 23 juli 2004 08:04 schreef Qarinx het volgende:
[..]
Jah, daar denk ik op zich ook wel aan als ik in een vliegtuig zit. Dat het wel snel over zal zijn, maar ja... liever helemaal niet dat het over is natuurlijk
Nee, want ik wil nog veel van de wereld zien en het grootste gedeelte zal wel met het vliegtuig moeten. Dus laat mij maar lekker met die illusie....quote:Op vrijdag 23 juli 2004 08:42 schreef LosingMyReligion het volgende:
nouja snel...kijk je wel eens plane disaster op NG?
![]()
Mijn vader en m'n broer zijn echt helemaal vliegtuiggek, m'n broer zit zelfs op de KLS, maar mooi niet dat ik bij m'n broer in het vliegtuig stap. Dat lijkt me pas een gek idee!quote:Op vrijdag 23 juli 2004 08:41 schreef LosingMyReligion het volgende:
ik schijt hem meestal ook als ik in een vliegtuig zitde laatste keer ging op zoch wel goed alleen vind ik het zon raar idee dat je zo hoog zit met al die kilometers onder je
maarja wat ik eraan doe: ik lees weblogs van piloten (als je dat leest dan raak je erg gerustgesteld, die piloten hebben het allemaal perfect in de hand), speel ik flightsims (
) dan weet je wat zon vliegtuig allemaal kan lijden in geval van nood (en geloof me, dat is VEEL
) en ik kijk gewoon veel naar series en programmas over vliegtuig(maatschappij)en
allemaal om bekend te raken met alles om het vliegen heen zodat je met een gerust hart in het vliegtuig stapt
!
Liever hard geluid dan geen geluidquote:Op donderdag 22 juli 2004 14:18 schreef shiNinG_staR het volgende:
het stijgen is misschien een beetje eng, omdat de motors dan wat harde geluiden make
Ik had een boek mee als afleiding, dus ik begin te lezen.. gaat gewoon het eerste hoofdstuk over een vrouw met vliegangst die in het vliegtuig zit en getroffen wordt door hevige turbulentie.. Boek maar snel weggelegd..quote:Op vrijdag 23 juli 2004 10:08 schreef innovative het volgende:
-Neem iets mee wat je afleiding verschaft, zoals een boek, tijdsschrift, laptop met een spelletje of een discman (zonder radiofunctie)
Ja van hey, moet je dat eens zien %$#^#BAM%^$^$quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:04 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Bij het A-team hadden ze daar altijd wel een goede oplossing voor.
Uitdroging versterkt angstige gevoelensquote:Op vrijdag 23 juli 2004 10:08 schreef innovative het volgende:
Lees hier een paar keer veel water drinken en alcohol laten staan, maar dat heeft geen invloed op vliegangst. Dit advies wordt gegeven omdat je, door de droge atmosfeer, snel uitdroogt in een vliegtuig. Alcohol versnelt het uitdrogingseffect.
Angst is iets wat in je zit.quote:Op donderdag 22 juli 2004 13:53 schreef Steve-O het volgende:
hoe weet je dat je vliegangst terwijl je nog nooit in zo'n kist heb gezeten?
Helemaal mee eens!!! Is echt zielig dat klappen!quote:Op vrijdag 23 juli 2004 10:08 schreef innovative het volgende:
dat stomme geklap ook bij het landen in toeristenvluchten... tis gewoon zijn werk en die man hoort het toch niet
Nou volgens mij is de kans iedere als je in een vliegtuig stapt even groot. Of het moet in oud wrak zijn die nog alleen in Afrika vliegen.quote:Op zondag 25 juli 2004 17:18 schreef BB-King het volgende:
Houd wel in gedachten:
Hoe vaker je in een vliegtuig stapt en het gaat goed...
des te groter dat ie een keer neerstort/gekaapt wordt.
zeik niet... ik heb vliegangst, hoogtevrees en ik moet 9 uur vliegenquote:Op donderdag 22 juli 2004 13:51 schreef Koenz0r het volgende:
ik ga dus 6 augustus naar Grand canariamaar.. dat is 4 uur vliegen..
- ik heb nog nooit gevlogen
- ik ben claustrofobisch
gewoon ik denk dat vliegtuig gaat neerstorten ofzo of gekaapt worden nartuurlijk zit het allemaal tussen mijn oren mja..
zijn er mensen die misschien tips hebben ? zodat ik met een gerust hart 't vliegtuig kan instappen
Bvd
Gheheh, en neerstorten en niet met je aangeschoten hoofd bij de uitgang kunnen komen.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 06:55 schreef ChOas het volgende:
Ik vind vliegen wel okay, maar meestal toch zenuwachtig...
Probeer meestal nog minstens 4 Gin-Tonics te scoren bij de laatste bar voor de gate...
Did not know, sorry... Meestal wordt deze tip in het vliegtuig zelf gegeven in verband met agressie van passagiers en het risico op trombose vanwege het stilzitten, evenals het verminderen van de jetlagquote:Op vrijdag 23 juli 2004 22:36 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Uitdroging versterkt angstige gevoelens
TS, lees deze site even door
http://www.anxieties.com/index.php?nic=flying
En heel vaak is het gewoon een auto-land....quote:Op zaterdag 24 juli 2004 13:51 schreef Master-JiP het volgende:
[..]
Helemaal mee eens!!! Is echt zielig dat klappen!
Alsof je op 10km nog echt iets kan waarnemen op de grond?!quote:Op maandag 26 juli 2004 12:59 schreef MrCrowley het volgende:
Het lijkt mij doodeng om uit het raam 10+km naar beneden te kijken
je ziet voornamelijk wolken eigenlijk...quote:Op maandag 26 juli 2004 12:59 schreef MrCrowley het volgende:
Het lijkt mij doodeng om uit het raam 10+km naar beneden te kijken
Om precies te zijn, een vliegtuig hangt "scheef" maar door middelpuntvliedende kracht merk je daar (als het goed is) niets van; net zomin als dat je een emmer met water aan een touw rondzwaait het water eruit valt, al hangt de emmer horizontaal.quote:Op maandag 26 juli 2004 22:24 schreef Argento het volgende:
[...]. Heel curieus ook dat ik buiten kon zien dat we behoorlijk scheef hingen, maar dat mn cola gewoon bleef staan. Zal wel iets met cabin pressure te maken hebben. [...]
Als de piloot (of autopilot) een mooie bocht vliegt wel. anders ligt je cola op de grond.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 19:52 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Om precies te zijn, een vliegtuig hangt "scheef" maar door middelpuntvliegende kracht merk je daar (als het goed is) niets van
Van de snelheid voel je vrij weinig, behalve dat je lichtelijk in je stoel wordt gedrukt bij het accelereren en de eerste momenten van het stijgen.quote:Op woensdag 28 juli 2004 21:20 schreef Hel1tjuhh het volgende:
Ik had dus al een topic geopend op relaties en psychologie.. Toen wist ik nog niet wanneer ik zou gaan vliegen, wel dat er al een datum vaststond..
Nu moet ik dus komende dinsdag al gaan vliegenWe gaan met Valk, die vliegangstorganisatie.. En er gaat dus 1 van de medische dienst mee, een psycholoog en een ex-piloot..
Mijn vriend zei dat hij mee zou gaan (hij werkt op schiphol), maar nu blijkt dat ik dus in mn uppie moet met allemaal onbekende mensen...
Maar waar ik dus bang voor ben is dat ik een paniekaanval ga krijgen.. Ik heb er in Mei voor het eerste eentje gehad in de bus.. En merk dat er wel vaker eentje komt opzetten, bijvoorbeeld in de trein, maar in de trein kan ik ze nog redelijk onder controle houden gelukkig..
Maar waar ik nu bang voor ben is dat ik dus een paniekaanval in het vliegtuig krijg..
En mijn vraag is dus, of iemand hier ervaring mee heeft en hoe diegene dat heeft aangepakt?
En voel je wat van de snelheid en dat het vliegtuig vertrekt??
Alleen serieuze reacties graag![]()
Ik ben ook als de dood voor achtbanen.. In een vliegtuig voelt het toch niet hetzelfde?quote:Op woensdag 28 juli 2004 21:32 schreef Douwe het volgende:
[..]
Van de snelheid voel je vrij weinig, behalve dat je lichtelijk in je stoel wordt gedrukt bij het accelereren en de eerste momenten van het stijgen.
Lijkt me geweldigquote:Op woensdag 28 juli 2004 22:03 schreef tjaweetjijhet het volgende:
weleens over nagedacht dat het niet altijd bewolkt is, des te beter trouwens, zie je ook nog wat.
Ik heb laatst New York vanaf 10km hoogte gezien, en was best mooi om te zien.
Nee man, een achtbaan schudt alle kanten op en maakt vreemde bewegingen, een vliegtuig hangt het grootste deel van de tijd vrij rustig in de lucht. Enige bewegingen die je wel eens voelt is de turbulentie; die maakt dat het voelt alsof het vliegtuig over een hobbelige weg rijd, het vliegtuig schudt en trilt dan een beetje maar meestal wordt het niet echt ernstiger dan dat.quote:Op woensdag 28 juli 2004 21:40 schreef Hel1tjuhh het volgende:
[..]
Ik ben ook als de dood voor achtbanen.. In een vliegtuig voelt het toch niet hetzelfde?
Wanneer het vliegtuig de pier verlaat en naar de startbaan rijdt (taxien) voelt het net alsof je in een bus zit die langzaam rijdt, alleen met veel minder lawaai dan een bus. De vliegtuig motoren werken al wel, en de kleppen (flaps) worden vaak nog getest door de piloten, dus als je van alles ziet bewegen op de vleugels, dat is normaalquote:Op woensdag 28 juli 2004 21:20 schreef Hel1tjuhh het volgende:
En voel je wat van de snelheid en dat het vliegtuig vertrekt??
Alleen serieuze reacties graag![]()
Maar je zult met vliegangst maar net de vlucht hebben die in hevige turbulentie terecht komt. Dan kan het flink tekeer gaan. Je stuitert dan alle kanten op.. Maar zelfs dan is er nog niets aan de hand. Het vliegtuig kan er heel goed tegen, het is alleen zeer oncomfortabel. Het probleem is meestal dat iedereen tegen mensen met vliegangst zeggen: het valt wel mee, enz. Het gevolg daarvan is dat de 'vliegangst' mensen aan boord bij het kleinste hobbeltje of geluidje al in paniek raken. Want er was hun verteld dat je er bijna niets van zou merken. Dus denkt men dat er iets goed mis is en dat hun laatste uur heeft geslagen.quote:Op woensdag 28 juli 2004 23:39 schreef Douwe het volgende:
het vliegtuig schudt en trilt dan een beetje maar meestal wordt het niet echt ernstiger dan dat.
Ja, dat ja! En ik weet dat het hoort etc. en toch... Gek eigenlijk dat je dan je gevoel toch niet uit kan schakelen.quote:Op donderdag 29 juli 2004 12:08 schreef LosingMyReligion het volgende:
de eerste minuten van de klim draaien de motoren op maximaal vermogen (100% +) als men de gewenste hoogte bereikt heeft of de hellingshoek bijstelt dan draaien ze het vermogen van de motoren idd terug ivm geluidsoverlast en benzineverbruik.
Nee ben gelukkig niet de enigste, wat ik alleen wel een nadeel vind is dat we in een normale vlucht naar brussel zijn geboekt (wel logisch natuuurlijk, omdat het anders teveel kost), inhouden doe ik zowieso niet zo snel.. Zoals toen in die bus ook, ik moest huilen en het kon me geen reet schelen of iedereen dat zagquote:Op donderdag 29 juli 2004 11:36 schreef Brighteyes het volgende:
Ik vlieg vrij veel voor mijn werk. Ben nooit echt bang, licht gespannen dat wel. Het enige dat ik dus echt 'eng' vind is dat er 2 momenten zijn tijdens te vlucht dat de motoren overgaan op een andere snelheid en dat het dan dus ineens heel stil lijkt. Als ik het goed heb gebeurd dit op het moment dat het vliegtuig zijn uiteindelijke vlieghoogte heeft bereikt, en nog een keertje vlak voor de landing.
Ik heb het ook niet altijd in de gaten, maar als ik het hoor, is dat wel het moment dat ik even slik. Terwijl ik weet dat het gebeurd, dat het erbij hoort, dat er niks aan de hand is.
Klopt dit xyz? Dat dit te maken heeft met het behalen van de juiste vlieghoogte? Daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar.
Enne Hel1tjjuhh, je bent volgens mij in de best denkbare omstandigheden voor je eerste vlucht. Je bent niet alleen in je angst, dus je hoeft je niet heel erg in te houden enzo.
Heel veel sterkte!
Nou geluidsoverlast op 10 km hoogte komt weinig voor.quote:Op donderdag 29 juli 2004 12:08 schreef LosingMyReligion het volgende:
de eerste minuten van de klim draaien de motoren op maximaal vermogen (100% +) als men de gewenste hoogte bereikt heeft of de hellingshoek bijstelt dan draaien ze het vermogen van de motoren idd terug ivm geluidsoverlast en benzineverbruik.
Omdat alle kalmeringsmiddellen andere bijwerkingen kunnen hebben. Lang niet alle kalmeringsmiddellen helpen met de angst. Het is geen definitieve oplossing. Bovendien mag je niet eens het vliegtuig in als je MERKBAAR onder de invloed bent van drugsquote:Op donderdag 29 juli 2004 18:15 schreef CL1 het volgende:
Wat is er eigenlijk tegen flink wat kalmeringsmiddelen, voor mensen die slechts af en toe hoeven te vliegen?
als je 1x zonder die middelen gaat weet je dat er niks aan is.quote:Op donderdag 29 juli 2004 18:15 schreef CL1 het volgende:
Wat is er eigenlijk tegen flink wat kalmeringsmiddelen, voor mensen die slechts af en toe hoeven te vliegen?
heb ik wel eens doorheen gebladerd, best goed.quote:Op donderdag 29 juli 2004 19:55 schreef Nijna het volgende:
dit jaar heb ik een boek van Alan Carr gelezen: overwin uw vliegangst.
tis m'n 1e keer, en ik hou van vliegtuigenquote:Op vrijdag 30 juli 2004 00:12 schreef ScudRaket het volgende:
Niets. Het opstijgen en landen is wel grappig, maar de rest mwahhh niet veel bijzonders. Gratis drinken![]()
Tenzij je EasyJet of RyanAir vliegt natuurlijk
ruilen?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 00:14 schreef JPM01 het volgende:
[..]
tis m'n 1e keer, en ik hou van vliegtuigendus dat zit wel snor
neequote:Op vrijdag 30 juli 2004 10:30 schreef Hel1tjuhh het volgende:
[..]
ruilen?![]()
www.turbulentie.nlquote:Op zaterdag 31 juli 2004 13:25 schreef JPM01 het volgende:
[..]
nee![]()
er bestond toch ook een site waar je de veiligheid van een vliegtuigmaatschapij kon zien?? welke is dat?
Dat vind ik meer een zeursite! Mensen die lopen te miepen over turbulentie (alsof de piloot het opzoekt), een stewardess die even chagerijnig keek en het dus meteen op hen persoonlijk voorzien had (?!?!?!? inderdaad...), mensen wiens koffer niet op tijd aankwam en die daar de luchtvaartmaatschappij de schuld van geven (kan altijd gebeuren, ook door fouten van het luchthavenpersoneel, neem daarom ondergoed en een t-shirt mee in je handbagage), mensen die zeuren over het eten (das toch algemeen bekend?), mensen die zeuren dat ze geen drinken kregen als ze dat bedachten, omdat ze het niet konden vragen (daar zit zo'n knopje voor op je stoel met een poppetje... dan komt er vanzelf een stewardess...)quote:
dankjequote:
Tegen vliegangst? Lijkt me wel een beetje drastisch...quote:Op maandag 2 augustus 2004 14:00 schreef Keios het volgende:
valium of anti-depressiva nemen.
Idd... Je moet er gewoon van genieten, ik vind vliegen een van de leukste dingen om te doenquote:Eigenlijk is vliegen de leukste manier om te reizen. Vooral als er turbulentie is, dan gebeurt er nog eens iets. Alleen moet je je gordel aandoen... altijd eigenlijk
Dat is te zien.quote:Op maandag 2 augustus 2004 15:18 schreef Qarinx het volgende:
[..]
Tegen vliegangst? Lijkt me wel een beetje drastisch...
ik heb nog nooit gevlogen maar ik ben er niet bang voorquote:Op dinsdag 3 augustus 2004 22:18 schreef Praag het volgende:
Heb 14 jaar niet gevlogen. Dit jaar naar Polen en Finland en ben er niet voor bevreesd.
Maar ja, ik heet ook geen Dennis Bergkamp.
Hoop wel dat die bloemstukjes op tafel vást zitten.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 02:28 schreef Drifter__ het volgende:
Nou ik wil wel eens zo.vliegen:
http://www.airliners.net/open.file/213608/L/
dat had ik ook in Phoenix. nouja een vriend van me werd helemaal gecheckt icl. zn handbagage. en iedereen moest zelfs zn schoenen uit doen.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 14:59 schreef LosingMyReligion het volgende:
ik werd trouwens wel erg gecontroleerd op heahtrow
alarm ging af (camera in zak)
ik moest in de jezus-aan-het-kruis houding gaan staan
zwaar gefouilleerd, onderkant schoenen checken!
maja toen vonden ze niks en mocht ik doorlopen! Erg slecht! Ze lieten me niet opnieuw door het poortje lopen, als ik een mes IN mijn schoen had gehad had ik gewoon door kunnen lopen!
op welke band je zet moet ophalen word ook al in het vliegtuig verteld.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 18:16 schreef LosingMyReligion het volgende:
Bij aankomst op schiphol lever je je koffers in bij de incheckbalie, daar krijg je gelijk een instapkaart.
Als je bent aangekomen loop je via de pier de aankomsthal in waar meestal op monitoren word aangegeven (met vluchtnummer) aan welke band je je bagage kan halen. Dan ga je naar de band en als je jouw koffer voorbij ziet komen pak je hem eraf.
Simpel
wel elke keer als ik vliegquote:Op vrijdag 20 augustus 2004 18:40 schreef LosingMyReligion het volgende:
niet altijd
Toen ik in Anchorage over moest stappen, vanuit een klein vliegtuig zonder douane op een normaal vliegtuig, en een half uur had om over te stappen, moest ik dus nog helemaal gecontroleerd worden. En natuurlijk moesten ze net mij er uit pikken om eens grondig onder handen te nemen. Schoenen uit, jas uit, trui uit, riem af, knopen los. Vervolgens met 1 hand broek ophouden, nog een keer door het poortje...alles weer aan....quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 14:59 schreef LosingMyReligion het volgende:
ik werd trouwens wel erg gecontroleerd op heahtrow
alarm ging af (camera in zak)
ik moest in de jezus-aan-het-kruis houding gaan staan
zwaar gefouilleerd, onderkant schoenen checken!
maja toen vonden ze niks en mocht ik doorlopen! Erg slecht! Ze lieten me niet opnieuw door het poortje lopen, als ik een mes IN mijn schoen had gehad had ik gewoon door kunnen lopen!
quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 14:29 schreef PiperMaru het volgende:
*schop*
Ik heb er ook last van. Niet tot het punt dat ik vliegen vermijd, elke keer zeg ik tegen mezelf dat ik me niet moet aanstellen en boek ik gewoon weer een vliegreis. Maar als het dan zo ver is.. misselijk van angst, trillen, zweten. Puur de angst om neer te storten. Bij elk klein beweginkje van het vliegtuig zit ik op het puntje van m'n stoel. Het liefst nam ik gewoon een slaappil en sliep ik de hele vlucht.
Moet binnenkort weer vliegen... kort vluchtje, maar toch. En dan storten er in de week daarvoor lekker twee vliegtuigen neer
das toch niet zo raar.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 01:10 schreef Intrepidity het volgende:
(zelf overigens geen last van vliegangst, alleen altijd enorm last van me oren)
quote:Fear of flying. We all know what it is. At least, we all think we know what it is. But I can assure you, that you can only tell what it is if you suffer from it. I suffered from fear of flying, but I conquered it. I conquered, but I will never be cured.
Let’s start off with my very first flight, when I was aged sixteen. One day, my father came home and he told us he had bought a new car, a Volkswagen. Because the company where he had bought the car was celebrating their jubilee, my father got a free trip for two to the Volkswagen factory and museum in Germany. Because both my mother and brother were not interested, I told my father that I would accompany him to Germany, so he signed us up for the trip.
The day before the trip, my father advised me to go to bed early since we would be leaving to Amsterdam at five o’clock in the morning. ‘Amsterdam?’ I replied, ‘I thought we were going to Germany?’ Then he told me that we were indeed going to Germany. By plane. At that moment, I thought the end of the world was near. Or, to be more specific, the end of my life. With my head down, I went upstairs. I got into my bed, but I couldn’t sleep. My mind was filled with questions. How could my father do this to me? How could he put my life in the hands of a pilot? And his life? What about my mother and my brother if something happened to us? Eventually, I fell asleep. I had a terrible nightmare about crashing airplanes, failing parachutes and drunken pilots.
So, at 5 o’clock a.m. I stood in front of the Volkswagen-dealer where my father had bought his new car and sold our lives. When I looked around me, all I saw were proud Volkswagen-buyers and life-sellers. Why were they smiling? Why was my father smiling? We were transported to Schiphol Airport in a Volkswagen van. From that moment on, I decided to boycott Volkswagen for the rest of my life. That is, if I survived the flight, of course. We arrived at the airport, checked in and walked through a tunnel. I expected to see light at the end of that tunnel, but I actually saw darkness. Darkness they use to call ‘airplane’.
Seated between two men I didn’t know, the countdown of my life had begun. I fastened my seatbelt, unfolded the puke bag and held my head between my knees. The man at my left asked me whether I wanted to sit next to the window. I shook my head. The man sitting to my right, asked whether I wanted a piece of chewing gum. Again, I shook my head. A flight attendant asked me if I wanted a glass of water. Once more, I shook my head. After forty minutes of sitting in this rather shameful pose, the plane landed safely in Braunschweig, Germany.
Okay, we flew safely from The Netherlands to Germany. But that only implied that the plane had to crash on the way back. The entire day I tried to convince my father that we were all going to die at the end of that day, but he wouldn’t listen to me. He preferred listened to the president of the Volkswagen company. After we had visited the Volkswagen factory and museum, we went back to the Airport of Braunschweig. I asked my father whether he could lend me some money for a taxi to Amsterdam, but unfortunately he couldn’t. Or, I think, he didn’t want to. Or, to use his exact words, I had to choose between flying or walking. Since I was not wearing my favourite hiking shoes and I was not in the mood for a three-hundred-mile walk, I decided to sign my own death certificate by getting on that plane again.
Again, I was seated between the same two men, to their great amusement. Funny remarks about crashing planes, failing parachutes and drunken pilots filled my mind while I fastened my seatbelt, unfolded the puke bag and held my head between my knees. Forty minutes of being laughed at later, the plane landed safely in Amsterdam. At that very moment I decided never, ever to get on a plane again.
Seven years later, a friend of mine asked me whether I would like to go to Egypt with her. I told her that I would love to go to Egypt with her, but that I had sworn to myself never, ever to get on a plane again. After a monologue on the safest way of travelling, the speeding tickets that the mailman has to deliver to me every month and the fact that I ride on a motorbike, which appears to be the most unsafe way of travelling, I found myself booking a trip to Egypt that very same day. After I signed the booking confirmation, I started to feel sick right away.
The following three months, I just couldn’t let go of the idea that I had to get on an airplane again. It crossed my mind at least once a day. I read almost every book about fear of flying and I talked as much as possible to people who love to fly, in order to convince myself that flying really is the safest way of travelling. The problem was, the more I thought about it, the worse my fear got.
We would be flying to Egypt three days after my birthday. Usually, none of my friends are able to come on the day I celebrate my birthday, because none of them live close to me. But that birthday, all my friends were present, at the same time. I was convinced that it could impossibly be a coincidence, and that it had to be an omen. This certainly had to mean that something dreadful was about to happen. The day after I celebrated my birthday with my friends, I invited my parents and my brother for dinner at a restaurant. When we were sitting there, I suddenly felt the way Jesus must have felt during His last supper. This was it. The day before, I had the chance to say goodbye to all of my friends and in the restaurant, it was my time to say farewell to my family.
The day before we went to Egypt, my friend and I checked our departure time on the internet, just for sure. Suddenly, we saw that the destination belonging to our flight number was Turkey instead of Egypt. My friend went berserk, I had never felt so relieved before in my life. My friend immediately called the air company. They told her that the plane would go to Egypt and then stop in Turkey. My friend had never felt so relieved before in her life. I went berserk.
The next morning, we went to the airport, checked in and walked through a tunnel. I knew that there was no light at the end of that tunnel. As soon as I sat down, I fastened my seatbelt, unfolded the puke bag and held my head between my knees, but the plane didn’t take off. Suddenly, a voice came out of the speakers. It was Satan. At least, I thought it was Satan, because the voice told us there were some problems with the freight and they had to get rid of one thousand litres of fuel. One thousand litres?! How in the world could we possibly reach Egypt if they drained off one thousand litres of fuel?! Eventually, after I had bitten off all my nails, the plane took off.
The next six hours felt like six years. A shaking airplane, screaming children, an over-excited friend and cheerful Disney cartoons made the flight a real drama. Six hours sitting with my head bowed between my knees, looking in a puke bag and thinking the end was coming near soon, very soon. Six hours of being laughed at by my friend, the people behind me, the people in front of me, the people next to me, the people passing by on their way to the toilet, the cabin crew. The worst moment was when the television screens came out of the ceiling. I thought something terrible had happened and that the oxygen masks were coming down. So I yelled ‘Oh my God! The oxygen masks are coming down!’. For a moment, the reactions of the other passengers made me feel like a very popular stand up comedian. But I was not amused, not at all…
Of course, the plane landed safely in Egypt and I was so proud of myself. Every day I spent in the Arabic country, my heroic deed crossed my mind. I had got on a plane and I had survived the flight! On my way back to Holland, I even had the guts to unfasten my seatbelt for a couple of minutes! At that moment, I realised that I had conquered my deepest fear.
And my Volkswagen Polo reminds me of my victory every day …
Iedere week een fatale crash? Dat is wel heel erg overdreven. De statistieken kloppen wel, je interpreteert ze gewoon verkeerd. De kans dat je een ongeluk krijgt als je nu in een auto stapt is vele malen groter dan de kans dat je neerstort als je nu in een vliegtuig zou stappen. Heeft helemaal niks te maken met hoevaak je dit doet, de kans blijft elke keer hetzelfde.quote:Op zondag 28 augustus 2005 23:57 schreef vanhoof het volgende:
Vliegen is absoluut niet zo veilig als de grote miljardenbusiness je wil doen geloven hoor ! Hoe kan je nou een vorm van transport veilig vinden waar zowat iedere week een fatale crash plaatsvindt ?
Dat men nou zou zeggen dat scheepvaart een veilige vorme van transport is kan ik nog aannemen maar Luchtvaart ? Vergeet daarbij niet dat de statistieken hieromtrent gewoonweg niet kloppen ....de gemiddelde westerling zit gemiddeldongeveer 1000 uren per jaar in een auto en gemiddeld 1u30 in een vliegtuig dus als iedere Europeaan 1000 x meer in een vliegtuig zou zitten als nu ?? Dan zou de situatie er wel heel anders uitgaan zien !
Ik heb de statistieken bekeken op de site die je noemt en wat ik daar zie is dat het aantal incidenten dalende is terwijl het aantal vluchten exponentieel is gestegen de laatste 10 jaar. Ook vallen er maar relatief weinig slachtoffers per incident. In 2004 waren er bijvoorbeeld 20 incidenten en maar 517 slachtoffers terwijl er op een gemiddelde vlucht toch honderden passagiers meevliegen. Mensen die niet in een vliegtuig stappen omdat ze bang zijn dat ze een ongeluk zullen meemaken zouden veel banger moeten zijn om (dagelijks) in hun auto te stappen. De angst is er niet omdat het gevaarlijk is, maar omdat het onnatuurlijk lijkt om te vliegen en omdat je in een auto het gevoel hebt dat jij alles onder controle hebt.quote:Op maandag 29 augustus 2005 16:26 schreef vanhoof het volgende:
Hoezo fel overdreven ? Als je de incidenten bekijkt bij Airdisaster.com dan telt ieder jaar minimum 30 tot 40 zware tot zeer zware incidenten.Min 30 per jaar is dat dan geen bijna 1 per week ? De meeste worden zelfs nog niet vermeld opdat het enkel maar doodsangsten betrof onder de passagiers.
Hoe men het ook wil laten uitschijnen (vooral omwille van het geld )vliegen is altijd al een gevaarlijke sport geweest en zal dat ook blijven......Trouwens waar rook is ...is vuur en het is niet voor niets dat bijna de helft van de bevolking bang is........ om te vliegen !
Klopt helemaal van die snelheden, maar dat is in deze tijd ondenkbaar geworden. 1 technisch mankement kan inderdaad fataal zijn, maar als ik zie dat er van de 22,2 miljoen vluchten maar 20 keer iets mis is gegaan dan vind ik dat vrijwel te verwaarlozen. Daarbij komt dat vliegtuigen wel zo uitgebreid gechecked worden voor elke vlucht dat technische mankementen dan ook vrijwel niet voorkomen. Vliegen is dus een veilige vorm van transport in vergelijking met reizen per auto, dat kun je niet ontkennen. Tuurlijk is er, in het geval van vliegen, een hele kleine kans dat je een ongeluk krijgt, maar dat is zo bij alles wat je doet.quote:Op maandag 29 augustus 2005 23:38 schreef vanhoof het volgende:
Je vergeet één ding en dat is dat ieder technisch mankement fataal kan zijn en dit in grote tegenstelling met bv een boot trein of auto.Vliegen lijkt niet alleen annatuurlijk maar is het ook.Weet je trouwens dat de enige natuurlijke vorm van transport gebeurd aan 5 km/u en dat is wandelen en af en toe wat lopen (20 km/u).Het zijn de enige snelheden waar het menselijke brein is voor gemaakt.
Ik had vroeger ook geen last van vliegangst, bij mij is het later gekomen. Ik ben zelfs naar Australië gevlogen zonder angsten. Dat is nu niet meer mogelijk helaas... Mijn vliegangst is ontstaan toen ik van New York naar Amsterdam zulke erge turbelentie had dat zelfs de stewardessen gingen zitten (en de gordijnen sloten). Toen was ik ervan overtuigd dat het vliegtuig ging neerstorten. Hier ben ik nooit meer helemaal overheen gekomen en sindsdien is mijn angst steeds erger geworden. Zelfs een klein stukje vliegen van Amsterdam naar Londen vind ik al verschrikkelijk (in het afgelopen jaar 6 keer gedaan). Ik heb altijd willen blijven vliegen omdat de angst nergens op slaat, maar voorlopig wil ik het niet meer. Ik trek die angst echt niet meerquote:Op donderdag 3 november 2005 12:55 schreef sararaats het volgende:
ik heb nooit last van vliegangst gehad. ik heb voor ik naar Zuid-Afrika vloog een luchtdoop gemaakt met school dus ik was al wat gewend aan een vliegtuig.
ik heb wel 1 keer doodsangsten uitgeslagen. we vlogen terug van Johannesburg naar Londen Heathrow (en dan naar Brussel). volgens mij lag er een steentje op de vertrekbaan. het vliegtuig deed heel vreemd. toen dacht ik: nu ben ik eraan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |