abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_879944
Ik ben zo bang om te vliegen... En binnenkort moet ik weer. EN in m'n eentje nog wel. Nog enger! tien uur lang in een vliegtuig zitten, waarvan een paar uur lang boven een inmens grote oceaan...
Wie heeft er tips voor mij om de reis draaglijker te maken en manieren die mij misschien minder bang zullen maken? (de tip 'neem een stevige borrel voor en tijdens de reis' had ik zelf al bedacht en dit zal ik ook zeker doen)
Maar echt: ik ben heeeel bang om te vliegen, zo bang dat ik zelfs overweeg om niet te gaan, en dat terwijl ik zo ontzettend aan vakantie en ZON 8) toe ben.. Dus please, help me te vliegreis door te komen!!
pi_880012
Neem een parachute mee?

Maar nu ff serieus. Je zal vast wel gehoord hebben dat vliegen de veiligste manier van reizen is. (gebeuren het minste ongelukken).

pi_880082
Je moet maar zo denken: als je neerstort is het gewoon je tijd geweest

Nee serieus. Inderdaad is het zo dat vliegen vele malen veiliger is dan bijv autorijden. Als er eens een vliegtuig naar beneden dondert dan is dat wereldnieuws, terwijl er dagelijks zoveel ongelukken met auto's gebeuren dat het de lokale krant bijna niet eens meer haalt.
Maar angst is vaak niet rationeel dus kan je ook vaak niet wegredeneren.
Misschien helpt het om er wat meer vanaf te weten. Ga eens met een verkeerspiloot praten ofzo, of vraag tijdens de vlucht of je in de cockpit mag kijken. Misschien dat je dan ziet hoe veilig het er aan toe gaat, en door wat meer over de werking enzo te weten wordt de angst misschien minder.
Als je er echt helemaal vanaf wil moet je eigenlijk zelf gaan vliegen, dus vlieglessen nemen. Dan heb je zelf de controle in handen, en ben je zo van je vliegangst af!

Unox, the worst operating system.
pi_882229
quote:
Op 31 maart 2001 23:17 schreef Schorpioen het volgende:
Je moet maar zo denken: als je neerstort is het gewoon je tijd geweest
Of de tijd van een andere passagier...

Maar om even een open deur in te trappen: volg een cursus tegen vliegangst. Die worden bijv georganiseerd door de KLM in samenwerking met de universiteit in Leiden.

pi_882254
* DuchessX neemt altijd slaaptabletjes mee als ze gaat vliegen.

Word je lekker suf van en kan je een paar uur lekker slapen.

* DuchessX raadt je dan wel af om ook nog dat glaasje alcohol te nemen...hehehe!

#geen
  FOK!fossiel zondag 1 april 2001 @ 12:56:08 #6
8443 cptmarco
it's captain...
pi_882321
Ik heb er zelf (gelukkig) geen last van.

Kijk eens op de volgende sites, misschein heb je er wat aan:

http://www.valk.org/index_nl.htm (cursussen ism de KLM)

http://www.reiswijs.nl/vliegen/vliegangst/vliegangst.html (links naar sites, boeken over het onderwerp ed)

http://www.amigoingdown.com (bereken hoe veilig je vlucht is )

[Dit bericht is gewijzigd door cptmarco op 01-04-2001 12:57]

zondag 1 april 2001 @ 13:18:23 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_882367
En neem geen flinke slok alcohol, dat stijgt veel te hard op die grote hoogte (ook leuk natuurlijk, maar ik kan me niet voorstellen dat je dan minder angstig bent).
Tja, wat moet ik zeggen. Ik vlieg zelf (zweefvliegen) dus ik weet wel ongeveer wat je te wachten kan staan in de lucht, dus ik schrik ook nooit zo snel. Ik ben nog nooit neergestort en in die cockpit zitten mensen die ervoor gestudeerd hebben. Zie het gewoon als een achtbaan ritje, voel die macht over je heenkomen als de motoren flink opzwiepen en je de lucht in tillen, haal rustig adem en kijk ook eens naar het mooie uitzicht. Ohja en die g-krachten die je zo nu en dan voelt moet je ook maar als plezier opvatten, dan gaat het allemaal een stuk makkelijker.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_898873
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben eigenlijk nog steeds even bang.. ik heb op amigoingdown.com wel gezien dat ik slechts 1 op 40 miljoen kans heb dat er iets misgaat.., dus dat zit wel snor...
Nog maar een kleine week en dan zal ik echt dat vliegtuig in moeten stappen. Alleen al bij de gedachte krijg ik van die "walmen" in m'n maag (als jullie begrijpen wat ik bedoel..)
Aan de ene kant ben ik gewoon in staat om te zeggen: ik ga gewoon niet! Maar dan denk ik weer: maar ik wil zo graag! Ik ga nota bene naar Florida!!! Oh help, ik weet het echt niet meer hoor. Slapeloze nachten!!!!!
  donderdag 5 april 2001 @ 06:46:45 #9
11300 She-Ra
Princess of Power
pi_899598
Vliegen valt op zich wel mee, behalve turbulentie, druk op je oren en ruimtebeperking in economic class. Zorg in ieder geval dat je wat te doen hebt tijdens de vlucht.
  donderdag 5 april 2001 @ 08:20:36 #10
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_899655
Kan me gewoon niet voorstellen dat mensne bang zijn om te vliegen. Ik vind het enorm leuk en moet het minimaal 2 keer per jaar doen. Het enige wat bij vliegen ontzettend vervelend is, is het soms lange wachten of vliegtuigen die pas een dag later vertrekken

Ja en turbulentie/luchtzakken dat is soms gewoon een beetje eng. Gewoon altijd je riem vasthebben dan vlieg je niet tegen het plafond.

fake a dream
  donderdag 5 april 2001 @ 12:08:30 #11
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_900267
Toen ik weer eens een keertje bibberend bij de incheckbalie stond, toen ik (toeval!) naar Florida ging zei die meneer achter de balie:
"Waar ben je nou zo bang voor?"

Toen zei ik: "Dat het vliegtuig naar beneden komt".

Zijn reactie:
Het ergste wat je kan overkomen is dat het vliegtuig NIET naar beneden komt...."

Dat vond ik wel een goede....
(niet dat mijn vliegangst nu over is hoor.....)

pi_900334
Het is hetzelfde als mensen doe ontzettend bang zijn om auto te rijden. Dat kan ik dus helemaal niet begrijpen, terwijl er daar inderdaad veel meer ongelukken mee gebeuren. Maar het verschil is dat ik dan zelf de controle heb (bij mijn moeder in de auto zit ik wel op een denkbeeldig rempedaal te trappen..). Ik zit echt in dubio: to fly or not to fly, that is the question.. Zal ik of zal ik niet.
pi_900372
Je bent in ieder geval in goed gezelschap:

Succes met je vlucht, denk gewoon aan die heerlijke vakantie die je te wachten staat.

What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
  vrijdag 6 april 2001 @ 23:38:10 #14
11300 She-Ra
Princess of Power
pi_908685
Ik heb meer angst voor dat gore vliegtuig vreet .
pi_920755
o help, ik moet overmorgen het vliegtuig in!?!?!?
wat moet ik nou doen???
  zondag 8 april 2001 @ 23:03:01 #16
8369 speknek
Another day another slay
pi_920812
quote:
Op 08 april 2001 22:41 schreef who_knows het volgende:
o help, ik moet overmorgen het vliegtuig in!?!?!?
wat moet ik nou doen???
Hetzelfde als in die auto.
Er zit altijd een muziektrack in je stoel die geen muziek afspeelt, maar de gesprekken van de piloten in de cockpit laten horen. Ga dat gewoon luisteren, hou denkbeeldig een knuppel voor je vast (denkbeeldig!! anders wordt je verwijderd) en ga lekker meekletsen. That's an affirmative, roger roger. Papa hotel treeserosix awaiting departure. Powering up engines, sis is your kepten speaking we hope you have a pleasant flight.
Okee ze zullen je wat raar aankijken, maar er zijn genoeg nutcases in de wereld.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_921004
quote:
Op 08 april 2001 23:03 schreef speknek het volgende:
Hetzelfde als in die auto.
Er zit altijd een muziektrack in je stoel die geen muziek afspeelt, maar de gesprekken van de piloten in de cockpit laten horen.
Ehrm... nee hoor.
Lang niet altijd.
Haast nooit, eigenlijk.
Maar dat is mijn ervaring.
  maandag 9 april 2001 @ 00:08:23 #18
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_921023
Vliegen is fun! Alleen is turbulentie niet zo fijn.
En de druk in je oren is ook minder fijn, al heb ik er niet zo veel last van dat het pijn gaat doen. Bij sommigen wel. Vorig jaar zette de piloot al de daling in in Belgie toen we terugkwamen uit Spanje. Dus een half uur lang leek het wel alsof je oren suisden
The Internets, I needs it..
  maandag 9 april 2001 @ 00:10:15 #19
6290 Dr_Crouton
pi_921032
Geen zorgen, zeg tegen de stewardes dat je nogal bang bent om te vliegen en zij zullen je helpen te kalmeren. Misschien kunnen ze je wel een speciale plaats voor je regelen, in het midden of bij het raam.
pi_921112
Ik heb inderdaad ook nog nooit meegemaakt dat je de piloten af kan luisteren... dat lijkt me best leuk eigenlijk (als ze niks ernstigs zeggen tenminste).
maar waar ik dus vooral bang voor ben is die grote (Atlantische) oceaan, waar, als er iets misgaat, er helemaal geen plek is om te landen... EEEK!!!
Wat dan??
Misschien ben ik er in m'n hoofd ook veel te veel mee bezig, dat ik alles veel enger maak dan het is. Meestal als ik eenmaal zit dan gaat het wel. (maar dan denk ik ook weer aan dat fijne nummer van Alanis Morissette, Ironic...)
Maar goed. ik ben alvast bezig met m'n koffer inpakken (met kleren die geschikt zijn voor zo rond de 30 graden...) en dan krijg ik wel weer zin en denk ik: laat ik toch maar gaan..
maar wat als wat als wat als?????
  maandag 9 april 2001 @ 00:29:11 #21
8369 speknek
Another day another slay
pi_921127
Wat als? Wat als je morgen geschept wordt door een auto? Dan niks.
Nu kom je tenminste nog grootschalig in het nieuws. En grote onderzoeken, reddingsacties, parlementaire enquetes. En geloof me, boven de oceaan heb je echt net zoveel kans om te overleven dan boven land. Oh dat is niet erg hoopgevend zeker
  maandag 9 april 2001 @ 00:33:49 #22
6290 Dr_Crouton
pi_921159
Als er wat mis gaat, dan heeft het toestel zelf nog reservesystemen om de boel vliegende te houden totdat de piloot een noodlanding kan inzetten.
Verder zullen de hostessen voor het begin van de vlucht uitleggen wanneer de zuurstofmaskers naar benenden klappen en hoe je ze moet gebruiken, de zwemvest zit onder je stoel en daar wordt ook een demonstratie mee gedaan.
Geen zorgen, de kans dat je door een vrachtwagen gegrepen wordt is 1000 maal groter.
  maandag 9 april 2001 @ 14:12:46 #23
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_922958
Ga je ff langs de huisarts voor een slaap/kalmeringspilletje...?
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_923215
Effe offtopic: het lijkt me helemaal GEWELDIG om een keertje door het omroepsysteem van een vliegtuig te mogen roepen als er helemaal niks aan de hand is: "Ladies and gentlemen, there is absolutely no reason to panic!"

En dan kijken hoe de mensen flippen

Unox, the worst operating system.
  maandag 9 april 2001 @ 17:13:39 #25
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_923845
Sterkte!
Ik dacht er last van te krijgen omdat ik ook hoogtevrees heb, maar ik vond het super.
De eerste keer dat ik vloog was voor mijn werk met een stel collega's en 1 collegaatje had het niet meer. En ik de hele tijd: "Moet je kijken joh! Wat gaaf! Alles is zo klein!!"
Dat heeft haar niet echt geholpen.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_923988
Thank god for doctors!!
Ik heb van m'n huisarts een paar Xanax pilletjes gekregen en het helpt nu al. Dat "knijpende" (wat een toepasselijke uitdrukking eigenlijk: 'ik knijp 'm') rotgevoel rond mijn maag is bijna helemaal weg.

[Dit bericht is gewijzigd door who_knows op 09-04-2001 17:35]

FOK!fossiel maandag 9 april 2001 @ 20:45:18 #27
8443 cptmarco
it's captain...
pi_925270
quote:
Op 09 april 2001 00:26 schreef who_knows het volgende:
maar waar ik dus vooral bang voor ben is die grote (Atlantische) oceaan, waar, als er iets misgaat, er helemaal geen plek is om te landen... EEEK!!!
Ik weet het niet precies, maar de vliegtuigen volgen bepaalde routes over de atlantische oceaan. Ze zouden altijd binnen bereik van een vliegveld moeten zijn. Dus mocht er wat gebeuren, zouden ze voldoende tijd moeten hebben om het vliegtuig veilig te laten landen.
pi_925809
quote:
Op 09 april 2001 00:26 schreef who_knows het volgende:
Ik heb inderdaad ook nog nooit meegemaakt dat je de piloten af kan luisteren... dat lijkt me best leuk eigenlijk (als ze niks ernstigs zeggen tenminste).
bij United Airlines kan je meeluisteren, leuk, boven de Atl.Oceaan, 3 uur stilte
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_926159
quote:
Op 09 april 2001 22:01 schreef Thetallguy het volgende:
bij United Airlines kan je meeluisteren, leuk, boven de Atl.Oceaan, 3 uur stilte
yep, ik vlieg met United, is dat een goede maatschappij?
3 uur stilte? hoezo dat?
pi_926171
quote:
Op 09 april 2001 20:45 schreef cptmarco het volgende:
Ik weet het niet precies, maar de vliegtuigen volgen bepaalde routes over de atlantische oceaan. Ze zouden altijd binnen bereik van een vliegveld moeten zijn. Dus mocht er wat gebeuren, zouden ze voldoende tijd moeten hebben om het vliegtuig veilig te laten landen.
als dat zo is vind ik dat een hele opluchting
pi_926262
Vraag eens aan een van de stewardessen of je een kijkje mag nemen in de cockpit. Dan zie je in ieder geval dat er werkelijk iemand is die het vliegtuig bestuurt!

Ik weet alleen niet of United dat toestaat. Ik heb het namelijk overal voor elkaar gekregen om in de cockpit te kijken, behalve bij United tussen Melbourne en Auckland. Maar dat kan natuurlijk ook gewoon een chagerijnige sterwardess geweest zijn!

En verder moet je maar denken dat de piloot ook graag heel thuis wil komen! Suc6 morgen!

pi_927286
quote:
Op 09 april 2001 22:01 schreef Thetallguy het volgende:
"Zag je die nieuwe stewardes net?"
"Dat lekkere blonde ding bedoel je?"
"Ja, laten we die eens hierheen halen."

(...)
"Oh meneer, wat doet u nu?!"

pi_936500
quote:
Op 09 april 2001 22:55 schreef who_knows het volgende:
yep, ik vlieg met United, is dat een goede maatschappij?
3 uur stilte? hoezo dat?
United is wel cool, personal tv enzo, verder nogal Amerikaans (Duh) dus al te veel kans om in de cockpit te komen geef ik je niet.

en boven de oceaan mag elk vliegtuig min-of-meer zelf weten wat ie doet, maw geen communicatie met de grond, dus tsjah dan hoor je nogal weinig

En toen ik terugkwam uit Washington met United was er een steward die sprekend op Harry uit 3rd Rock from the Sun leek

pi_936512
quote:
Op 09 april 2001 20:45 schreef cptmarco het volgende:
United vliegt met de Boeing 777, das een ETOPS toestel, houdt in dat als 1 van de 2 motoren uitvalt hij binnen anderhalf uur bij een vliegveld moet zijn. En er zijn zat vage plaatsen onderweg waar je kan landen dus wees maar niet bang.

[edit]Hmz, who_knows is gister al vertrokken...ah well, weten jullie dit ook weer

[Dit bericht is gewijzigd door Thetallguy op 11-04-2001 23:32]

woensdag 26 december 2001 @ 11:24:37 #35
7400 heelke
Kunst Kunstiger Kunstigst
pi_2609812
Wie heeft hier last van vliegangst? en hebben jullie dan al eens gevlogen, of nog niet? Zo ja, hoe gaan jullie er dan mee om?

Ik ben een claustrofobisch aangelegde control freak. Het ligt aan mijn bui waarmee ik het vliegtuig instap, of ik angstig zal zijn of niet...

The world's a roller coaster, and I am not strapped in. Maybe I should hold with care, butmy hands are busy in the air. [i]B.B.[/i]
pi_2609824
Ih heb pas (of al?) 3 keer gevlogen. Amsterdam-Dublin v.v. en van London naar Amsterdam. Dus vrij korte vluchten. Ik had de eerste keer best de "creeps" maar het stelt inderdaad niks voor. Al heb ik in een Airbus duidelijk minder last van oren bij het opstijgen dan in een boeing
Voetbal?
pi_2609850
Ja vliegen is kewl Alleen lange reizen zijn behoorlijk kl#te
  woensdag 26 december 2001 @ 15:19:12 #38
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_2610915
Ik heb al vrij vaak gevlogen, zowel lange als korte vluchten, en heb nergens last van, vind vliegen altijd wel leuk, alleen vluchten van een uur of 18 of zo vind ik wel wat te lang voor het mooie, maar ja je moet er wat voor over hebben om aan de andere kant van de aarde te komen

anyway heb je er wel last van ze geven hele goede cursussen op schiphol om er af te komen, heeft kennis ook gedaan van me en die is er dus af

FOK!fossiel woensdag 26 december 2001 @ 22:35:15 #39
8443 cptmarco
it's captain...
pi_2613598
misschien heb je hier wat aan:
http://www.valk.org/index_nl.htm (cursussen ism de KLM)
http://www.reiswijs.nl/vliegen/vliegangst/vliegangst.html (links naar sites, boeken over het onderwerp ed)

Persoonlijk ben ik niet bang om te vliegen, alleen het lange zitten is erg vervelend.

vrijdag 28 december 2001 @ 10:35:27 #40
12488 Friese_Motormuis
Broeeeeeeeeeeeeeeeeeeeem!
pi_2627450
Ik vond vliegen altijd eng en wilde het nooit. Toen ik vorig jaar naar Griekenland ging wilde ik zelfs liever met de auto dan met het vliegtuig. MAar de rest ging vliegen, dus ik moest eigenlijk ook wel.

Eerst was het wel even eng, maar je moet jezelf er gewoon overheen zetten. Neem een boek mee en verplicht jezelf erin te lezen en let vooral niet op de dingen die je eng vindt.

pi_2632741
ik heb er ook een beetje last van. ik weet dat vliegen heel veilig is enz enz maar ik heb toch altijd zo'n 'd'r valt er af en toe wel 1 naar beneden gevoel'....

Ik moet zeggen dat ik er op de terugweg nooit last van heb. Misschien omdat ik dan in iedergeval al op vakantie ben geweest en ik neerstorten op de heenweg al helemaal zinloos vind....

De laatste keer dat ik vloog, was er zo'n snelheid en hoogtemeterschermpje en dat scheelt ook. Ben waarschijnlijk ook een beetje een controlefreakje want het idee dat ik de boel een beetje in de gaten kon houden, stelde me in iedergeval wel gerust

pi_2632941
2 jaar geleden voor het eerst in een vliegtuig gezeten, was alleen een beetje te veel van het goeie,
14 uur is toch wel lang ( het voordeel van lange vluchten is dat ze leuke filmpies draaien, zo vergeet je een beetje alles om je heen ), maar als je dan eenmaal op de bestemming bent is het allemaal wel waard geweest. Nou moet ik zeggen dat de terug reis vermoeiender was dan heen.
Weet wel dat bij de volgende lange vliegreis ik mooi een slaappillie mee neem

Vorige jaar hebben we toch maar voor een bestemming wat dichter bij gekozen, 4 uurtjes is makkelijk vol te houden en stapt wat relaxer het vliegtuig uit ( nou zaten mijn benen wel in mijn nek...en nee ga ook nooit meer met een turkse vliegmaatschappij )

pi_2634887
Tja je hebt wel eens mensen in een vliegtuig, heb het zelf ook wel eens een paar keer meegemaakt in mijn kist met vliegangst die echt gaan flippen....

Maarja het ligt helemaal aan jezelf...

ALs ik jou was zou ik van te voren aan een van de stewardessen dan houden ze je een beetje in de gaten en stellen ze je op he gemak...

En als je het echt niet aandurft dan moet je gewoon eens zo een cursus volgens.. schijnt bij de meeste mensen die met mij mee vliegen geholpen te hebben.

Voor ons is zo een lange vlucht ook een beetje boring soms voorin. Wij houden wel van een beetje turbulentie of onvoorziene omstandigheden, hebben we ook wat anders te doen dan controllen en ouwehoren

En we hebben natuurlij kgenoeg beenruimte ff mijn laptop mee en we komen die uren wel door...!

Veel suc6

pi_7547978
Tja, Zaterdag 28 December moet ik weer. Alweer met het vliegtuig. Het is voor mij de 7e of 8ste keer dat ik met het vliegtuig ga, maar iedere keer wordt het moeilijker om erin te stappen. Ik ga weer met mijn vriendin naar Litouwen om mijn schoonouders op te zoeken. Ik schijt al in de broek bij de gedachte dat ik in dat vliegtuig moet stappen. Ik denk namelijk altijd het slechtste als ik met het vliegtuig ga en dat doet mij en mijn vriendin al helemaal geed goeds. Het liefste blijf ik thuis, maar de reis is al betaald en ik heb GEEN annuleringsverzekering afgesloten. (ja ik weet het, ontzettend stom) Heeft iemand vliegangst of zo'n zelfde ervaring laat dan een reactie achter.
  donderdag 26 december 2002 @ 15:27:14 #45
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_7547986
Ik heb geen vliegangst, maar om nou te zeggen dat ik 100% op me gemak die vliegende doodskisten instap, nee.

Maar dat heeft meer ermee te maken dat je je leven in de handen van iemand anders moet geven. Ik zou liever zelf vliegen .

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_7548007
al heb je een annuleringsverzekering.... volgens mij krijg je geen cent als je cancelled vanwege vliegangst.
pi_7548009
Vliegen is tot op de dag van vandaag nog steeds de veiligste vorm van transport.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  donderdag 26 december 2002 @ 15:31:53 #49
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_7548014
quote:
Op donderdag 26 december 2002 15:31 schreef Oosthoek het volgende:
Vliegen is tot op de dag van vandaag nog steeds de veiligste vorm van transport.
Helaas ben je wel 99 vd 100 keer de pijp uit ALS het fout gaat.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_7548131
Dat helpt!,..

Pff vooral als je in Europa reist gebeurt er nix!, De meeste ongelukken gebeuren nog wel met russische toestellen, meestal slecht onderhouden enz...

Weet dat t niet veel helpt enz, maar gewoon instappen gebeurt nooooooooooooit wat! Bedoel dat je bang bent voor de reis naar t vliegveld kan ik nog begrijpen de kans dat je dan wat krijgt is zoooveeel groter..

donderdag 26 december 2002 @ 15:46:03 #51
36059 DTMPOWER
The Third Place
pi_7548136
Om je te steunen: kijk vanvond lekker Final Destination(vooral het begin!!)

Nee geintje...het lijkt mij erg vervelend als je vlieg-angst hebt. Ik het het zelf gelukkig niet maar toch. Gezien de cijfers is vliegen toch het veiligst. De vliegtuigen worden na elke vlucht helemaal gecontroleerd en de piloten zijn goed opgeleid om alle situaties aan te kunnen. Je moet in het vliegtuig maar aan je vriendin denken en niet te veel op het vliegen letten.

Raceplanet.net | Me heeft nu ook een echt Fok! Fotoboek
pi_7548167
quote:
Op donderdag 26 december 2002 15:25 schreef Ferrari412T2 het volgende:
Tja, Zaterdag 28 December moet ik weer. Alweer met het vliegtuig. Het is voor mij de 7e of 8ste keer dat ik met het vliegtuig ga, maar iedere keer wordt het moeilijker om erin te stappen. Ik ga weer met mijn vriendin naar Litouwen om mijn schoonouders op te zoeken. Ik schijt al in de broek bij de gedachte dat ik in dat vliegtuig moet stappen. Ik denk namelijk altijd het slechtste als ik met het vliegtuig ga en dat doet mij en mijn vriendin al helemaal geed goeds. Het liefste blijf ik thuis, maar de reis is al betaald en ik heb GEEN annuleringsverzekering afgesloten. (ja ik weet het, ontzettend stom) Heeft iemand vliegangst of zo'n zelfde ervaring laat dan een reactie achter.
Je kan toch naar Litouwen met je Ferrari? Ik neem altijd valium mee op vliegreis.
pi_7548183
quote:
Op donderdag 26 december 2002 15:31 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Psst, ik probeerde hem gerust te stellen
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  donderdag 26 december 2002 @ 15:52:29 #54
34992 ByteMe
Guinness is good for you!
pi_7548193
Vliegangst is mij totaal onbekend. Vliegen is een mooie vorm van transport.. En het alleen al denken van "Owjee ding kan neerstorten" helpt je geen moer want zoiets kun je dan ook gaan denken van treinen "Owjee hij kan ontsporen".

Klinkt afgezaagd maar het is en blijft een kwestie van vertrouwen.. in de piloot , vliegtuig zelf en niet te vergeten jezelf. Get in and enjoy the view (als er geen wolken zijn dan he).

Zelf vlieg ik de 27ste weer naar Schotland eindejaars feestje ScoutLink.. ennuh EasyJet zal weten dat we erin zaten.. (confetti )

"You're running Linux!" I gasp. - "Yes." - "Why?" - "Well, it's developed by thousands of people!" - "So was the Black Death, but that doesn't mean you want to expose yourself to it!"
  donderdag 26 december 2002 @ 16:00:26 #55
8369 speknek
Another day another slay
pi_7548273
quote:
Beter dan de rest van je leven met een dwarslesie omdat die dronken sjaak naast je tegen een boom aan knalt.
pi_7548283
quote:
Op donderdag 26 december 2002 15:27 schreef -Dalai- het volgende:
[afbeelding]
Jaaaa leuk plaatje! leuke insteek, leuke timing!!!
Chapeau!
  donderdag 26 december 2002 @ 16:04:25 #57
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_7548306
Oxazepam!!

Halen bij je huisarts...scheelt stukken.
Na mijn "flight from hell" Vanuit Frankfurt 12 jaar geleden stap ik met klamme klauwen die kisten in. Sinds ik Oxazepam (of soortgelijk) gebruik als ik moet vliegen kan ik zelfs weer van het uitzicht genieten en wat lezen zonder bij elk kraakje afgeleid te zijn.

Beter!

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  donderdag 26 december 2002 @ 16:04:59 #58
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_7548311
quote:
Op donderdag 26 december 2002 16:00 schreef speknek het volgende:

[..]

Beter dan de rest van je leven met een dwarslesie omdat die dronken sjaak naast je tegen een boom aan knalt.

Oh dat zeker.
Maar auto-ongelukken willen ook nog wel eens zonder permanente kleerscheuren beleefd worden, in tegenstelling tot vliegcrashes.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  donderdag 26 december 2002 @ 16:05:39 #59
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_7548318
quote:
Op donderdag 26 december 2002 16:04 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Oxazepam!!

Na mijn "flight from hell" Vanuit Frankfurt 12 jaar geleden stap ik met klamme klauwen die kisten in. Sinds ik Oxazepam (of soortgelijk) gebruik als ik moet vliegen kan ik zelfs weer van het uitzicht genieten en wat lezen zonder bij elk kraakje afgeleid te zijn.

Beter!

Of gewoon een paar biertjes nemen. Kalmeert ook .
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  donderdag 26 december 2002 @ 16:06:20 #60
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_7548324
quote:
Op donderdag 26 december 2002 15:27 schreef X-Ray het volgende:
Ik heb geen vliegangst, maar om nou te zeggen dat ik 100% op me gemak die vliegende doodskisten instap, nee.

Maar dat heeft meer ermee te maken dat je je leven in de handen van iemand anders moet geven. Ik zou liever zelf vliegen .

Ben jij ook een "meerijder" als je wijfie aan het stuur zit???
Ik heb ook liever zelf het stuur (of de knuppel) in hand......

Als ik het zelf doe is niets te gek, maar zelfs een achtbaan geeft me de koude rillingen.

donderdag 26 december 2002 @ 16:07:36 #61
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_7548333
quote:
Op donderdag 26 december 2002 16:05 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Of gewoon een paar biertjes nemen. Kalmeert ook .

Hmnzzzz.... dat zal ik het cabinepersoneel maar niet aandoen

pi_7548347
Bij de ene reactie voel ik me toch beter als de andere. Maar ja, ik zou toch liever de controle hebben over dat vliegtuig zoals bij mijn eigen auto. Maar dat kan dus niet.
ByteMe, fijne vakantie.
  donderdag 26 december 2002 @ 16:09:55 #63
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_7548357
quote:
Op donderdag 26 december 2002 16:06 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

Ben jij ook een "meerijder" als je wijfie aan het stuur zit???

Die heeft geen rijbewijs.
In de auto vind ik best, maar achterop een motor stap ik dus echt niet. Ik rijd liever zelf.
quote:
Ik heb ook liever zelf het stuur (of de knuppel) in hand......

Als ik het zelf doe is niets te gek, maar zelfs een achtbaan geeft me de koude rillingen.

Hehe, nee zo ver gaat het nu ook weer niet .
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_7548371
Dank je DaBuzzzz voor het advies.
Zal kijken of de huisarts zoiets in huis heeft.
  donderdag 26 december 2002 @ 16:15:43 #65
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_7548422
quote:
Op donderdag 26 december 2002 16:11 schreef Ferrari412T2 het volgende:
Dank je DaBuzzzz voor het advies.
Zal kijken of de huisarts zoiets in huis heeft.
Ja pilletjes tegen vliegangst kan je als het goed is zo krijgen. Slaapmiddeltjes en zo. Ben je zo relaxed als een baby aan boord.

Overdrijf wel een beetje bij de huisarts, anders wil ie het niet geven.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_7548427
Je kunt ook contact opnemen met de Stichting Valk (in Leidschendam???). Die hebben een cursus om mensen van hun vliegangst af te helpen. Niet goedkoop geloof ik.
Get a life.....Morgen lig je onder de tram
  donderdag 26 december 2002 @ 16:17:15 #67
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_7548443
quote:
Op donderdag 26 december 2002 16:16 schreef snijder het volgende:
Je kunt ook contact opnemen met de Stichting Valk (in Leidschendam???). Die hebben een cursus om mensen van hun vliegangst af te helpen. Niet goedkoop geloof ik.
Hands on cursus, Inclusief crash!!!!

Niet goed, geld terug!!

pi_7548488
DaBuzzzz, hoe veel keer per jaar stap jij dat vliegtuig dan in?
En wat gebeurde er in dat vliegtuig 12 jaar geleden?
pi_7554805
quote:
Op donderdag 26 december 2002 16:22 schreef Ferrari412T2 het volgende:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar ja
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_7554997
quote:
Op donderdag 26 december 2002 16:04 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Oxazepam!!

Beter!

En ook ik ben benieuwd. Maar is dat Oxazepam gewoon een pilletje?? En kan je dat overal krijgen??
pi_7555456
quote:
Op vrijdag 27 december 2002 00:03 schreef Golfen het volgende:

[..]

En ook ik ben benieuwd. Maar is dat Oxazepam gewoon een pilletje?? En kan je dat overal krijgen??

Oxazepam is gewoon een pilletje. Je kan het alleen via de huisarts krijgen.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_7559131
Ik vlieg meestal naast het vliegtuig.
Billie Holiday is Lady Day!
  maandag 30 december 2002 @ 15:16:51 #73
9098 _Alien_
Leef je droom
pi_7618016
Om van je vliegangst af te komen kan ik je een aantal dingen aanraden:

Ga vliegtuigdocumentaires kijken, zorg dat je weet wat vliegen allemaal inhoud, wat de piloten doen etc. Dit kan je vertrouwen geven en je angst tijdens het vliegen wegnemen.
Een vliegtuig maakt tijdens z'n vlucht veel vreemde geluiden (landingsgestel dat in/uit gaat, de flaps die in/uit gaan, de moteren die harder/zachter gaan) Wanneer je weet wat het is maak je je daar ook niet meer druk om.

Voor de rest, zie het vliegen vooral als iets leuks. Geniet van het gevoel van acceleratie bij het opstijgen, kijk uit het raampje. Bekijk de wolken, die zien er van dicht bij namelijk erg mooi uit.

Mocht dit allemaal niet werken, kun je natuurlijk altijd een pilletje of drankje nemen.

suc6.
Alien

-edit- mmh, ik zien net dat hij 2 dagen geleden al vertrokken is , -edit-

maandag 30 december 2002 @ 15:29:54 #74
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_7618295
quote:
Op donderdag 26 december 2002 16:22 schreef Ferrari412T2 het volgende:
Ik vlieg een keer of 4 per jaar....

En die keer was op een vlucht van de Spielware Messe in Frankfurt.
We waren al met slecht weer vertrokken vanaf Frankfurt maar bij het aanvliegen van Schiphol ging het echt spoken. Zwaar onweer en storm en hevige rukwinden.... Het ging zo erg te keer dat er bagage en zuurstof maskers naar beneden kwamen van de klappen. Mensen begonnen te gillen en te huilen.....en ik scheet 400 kleuren stront

De landing zelf was ook heftig. Door dwarswind kwamen we veel te hard en scheef op de baan. Hierdoor knalde alles en iedereen tegen elkaar aan en moesten een aantal mensen medische verzorging hebben na aankomst. Gaten in hoofden en lichte hersenschuddingen.

Volgens de gezagsvoerder was alles binnen de specificaties en is er nooit echt gevaar geweest maar tering!! die herrie en dat heen en weer geram zonder dat je iets kunt zien........ *ril*

Zo dus

Zo ongeveer......

Nu gaat het wel weer.........

pi_7619411
quote:
Op donderdag 26 december 2002 15:45 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Pff vooral als je in Europa reist gebeurt er nix!
We vergeten de ramp met de concorde of de ramp bij Faro maar effe...

Ik heb pas een keer gevlogen in een klein cessnaatje, toen had ik nergens last van, wat kan er nou mis gaan met zo'n klein ding. Ik ga echter aankomende zomer voor het eerst "echt" vliegen, ik schijt em nu al.
Ik weet dat het heel veilig is maar je zult maar net pech hebben

Het is hier al eerder gezegd, als ik bij iemand in de auto zit die te hard rijdt voel ik me niet echt gemakkelijk, rij ik echter zelf heb ik nergens last van.

pi_7619792
Zelf vlieg ik erg veel van mijn werk en heb ik familie in Engeland wonen..
(Ongeveer 2 keer per maand) en totaal heb ik er toch zeker wel 100+ vluchten opzitten...en dan ook weer retour :-)..

Daarbij heb 1 keer een noodlanding meegemaakt in een Fokker 70 citihopper waarbij 1 voorband van het landinggestel eraf knalde....
Daarna ben ik een tijdje angstig geweest, maar nu gaat ie wel weer goed.

Je moet gewoon de stewardessen in de gaten houden. Pas als die moeilijk gaan kijken, dan kun je je zorgen gaan maken....

maandag 30 december 2002 @ 19:30:50 #77
34586 kepler
No bounce, no play
pi_7623260
waar ben je precies bang voor dan? Dat je bang bent om neer te storten, dat je geen controle over de situatie hebt of claustrofobisch?
Daar zit natuurlijk veel verschil in.

toevallig heb ik een tentamen over vliegtuigconstructies, waarin het aantal ongelukken per km staat uitgedrukt: 0.03/10^8 dat is dus heeeeel klein. Voor de trein is het 0.10/10^8
Ook wordt er tijdens de bouw met een veiligheidsfactor gerekend, die is (min) 1,5. Dus de constructie is berekend op 1.5 keer de maximale belasting (die kans dat die max. belasting voorkomt tijdens het leven van een vliegtuig is ook heel klein).
Ik hoop dat dit een beetje helpt . Als je nog meer wilt weten, vraag het maar, kijken of ik het weet (goeie voorbereiding voor tentamen )

The line is a dot to you!
pi_7623576
Ik denk dat het bij mij toch vooral komt door het gebrek aan controle wat je hebt. Als er iets gebeurd kan je echt niets doen. Bij een bus of trein lijkt dat al een stuk minder te zijn. Die kunnen in elk geval niet een paar kilometer naar beneden donderen of ontploffen.
  donderdag 2 januari 2003 @ 00:12:54 #79
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_7658934
Ik vlieg voor mijn werk vrij veel (zo'n 20 keer per jaar). Ben altijd blij dat ik weer aan de grond sta, maar heb geen vliegangst. Maar vliegen is heel veilig. Het nadeel is dat als het fout gaat, het meteen goed fout is.
Maar gewoon rustig zitten en op je ademhaling concentreren als het fout gaat. En als de stewards blijven lachen en niet hoeven te gaan zitten (bijvoorbeeld bij turbulentie) is er NIETS aan de hand. Een biertje helpt inderdaad. Zorg ook dat je geen raamplaats hebt en vraag of je ter hoogte van de vleugels mag zitten. Meest stabiel.
Succes en een fijne vakantie!
Cavia's zijn geen varkentjes en ze komen niet uit Guinea. Waarom cavia's dan toch als 'biggetjes' werden betiteld is onzeker maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de piepende en knorrende geluiden die ze frequent maken.
  donderdag 27 maart 2003 @ 18:51:42 #80
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_9415748
Ik woon in de USA en heb zelf geen enkel probleem om 12 uur ofzo in zo'n kist opgesloten te zitten. Vervelend en vermoeiend, dat wel.... maar geen enkel probleem Ik stap zelfs na een terroristische aanslag gewoon weer in een vliegtuig

Nu ken ik iemand die (net als ik in 1997) verliefd is geworden op een Amerikaans persoon via Internet, en omdat deze persoon mijn website gevonden had heeft deze persoon mij gemailed met wat vragen. Het blijkt dat de persoon in kwestie nog nooit gevlogen heeft en eigenlijk een beetje bang is om te vliegen. (De persoon in Amerika kan heel erg moeilijk weg gaan op dit moment en ze willen elkaar heel graag zien) Ik had deze persoon al aangeraden om eerst eens een korte vlucht naar Londen te nemen.... als je het dan echt niet ziet zitten kun je nog met de boot of de trein terug

Als je zelf niet over deze angst beschikt is het denk ik erg moeilijk om je in de situatie te plaatsen..... dus ik kan mischien niet goed adviseren.
Wat kan ik deze persoon aanraden? Heeft iemand ervaring met vliegangst? Hoe hebben anderen met vliegangst dit opgelost?

Dank voor de reacties

Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_9415801
ik vond het ook ontzettend eng. Uiteindelijk gewoon gegaan (vakantie naar Canada) en was een van de mooiste dingen in mijn leven
Ik ben nog nooit zo zenuwachtig geweest, moesten we ook nog uur in vliegtuig wachten (vertraging) brrrr..
Opstijgen en landen waar ik nogal tegenop zag waren de enige leuke dingen van de reis zowat (na het uitzicht dan).

Als je bang bent dat hij neer kan storten. Tjah, het is een raar idee dat je geen controle hebt als het mis gaat zoals je wel hebt als je met een auto of boot gaat. Ik heb daar geen tip voor..

donderdag 27 maart 2003 @ 19:04:26 #82
11845 Jipje
Ik heb em gezien hoor, echt!
pi_9415998
Ik denk dat daar niks anders aan te doen is dan gewoon een keer gaan vliegen... Van mijn part vliegt ie een keer van amsterdam naar rotterdam...
Ik ben niet lui, ik bespaar energie
Loesje

Australie is veel te leuk! En tijd gaat veel te snel....
pi_9416024
Ik heb ook bang geweest, en op een gegeven moment dacht ik: gaan we naar beneden dan gaan we naar beneden.
Enige waar ik me nog zorgen over maakte was turbulentie icm mijn maag.
Maja, dat is ook niet echt een oplossing.
Er is niet echt iets tegen te doen, misschien is het beste om gewoon die vlucht te boeken zodat de persoon in kwestie wel moet gaan, dan ziet diegene vanzelf hoe mooi het is.
If you have a problem and no one else can help, I probably can't either, but I'll try.
pi_9416206
ik heb wel eens ooit gezien dat er een soort cursussen voor zijn
dan krijg je persoonlijke beglijding maar ja dit zal ook het nodige kosten. misschien kan de vriend naar haar toe gaan :S... en dan weer samen terrug ( als dat nodig is )
  vrijdag 28 maart 2003 @ 00:10:37 #85
31603 xyz
Speed Bird
pi_9422879
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 19:17 schreef Teunn het volgende:
ik heb wel eens ooit gezien dat er een soort cursussen voor zijn
dan krijg je persoonlijke beglijding maar ja dit zal ook het nodige kosten.
In nederland worden deze cursus verzorgt door stichting Valk (www.valk.org). Zelf werk ik voor de Britse variant van deze stichting. Je krijgt eerst wat uitleg over vliegen en vliegen (als mensen weten waarom een vliegtuig vliegt zijn ze vaak al een stuk minder bang dat het vliegtuig zomaar naar beneden valt). Daarna krijg je nog wat onstpanningsoefening en ga je "droogvliegen" in een stilstaand vliegtuig. Hierna ga je mee met een echte lijnvlucht naar een bestemming ergens binnen Europa. Tijdens deze vlucht blijft er een psygoloog en piloot bij je. De psygoloog staat je mentaal bij. Terwijl de piloot verteld wat er gebeurt en gaat gebeuren zodat je nergens van schrikt. Veruit de meeste zijn tijdens de vlucht al van hun vlieganst af. Ik weet niet wat het nederland kost maar het is zker de moeite waard als je echt vliegangst hebt.
Takeoffs are optional. Landings are mandatory.
Mijn weblog
  vrijdag 28 maart 2003 @ 00:14:45 #86
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_9422987
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 18:54 schreef Echoes het volgende:
en was een van de mooiste dingen in mijn leven
Je hebt zeker niet veel meegemaakt?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_9423011
Buurvrouwtje is zeven jaar geleden naar New York geweest.

Ze is om vier uur 's morgens opgehaald door 't Schiphol-busje en toen ze weg was stond haar koffie nog onaangeroerd op de tafel...

Eenmaal in New York belde ze heel enthousiast op dat het geweldig was geweest en dat ze niet begreep waarom mensen hier nou zo bang voor waren...

B Red Ten
  vrijdag 28 maart 2003 @ 01:11:24 #88
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_9423837
Thanks hey dat www.valk.org is wel erg leuk inderdaad.... Aanrader
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  zaterdag 29 maart 2003 @ 20:30:15 #89
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_9454904
Afgezien van de genoemde cursus, denk ik dat je jezelf er gewoon overheen moet zetten. Even logisch nadenken, de kansen op een ongeluk naast elkaar zetten, en gewoon gaan!
De kans dat je de Staatsloterij wint, is groter dan de kans dat je crasht... En die loterij win je ook niet!! (als je wel wint, ehhhh... Hoeveel miljonairs ken je die gecrasht zijn ?)

Ik heb in bussen gezeten met een *veel* grotere kans op een ongeluk...

censuur :O
pi_9476329
quote:
Op zaterdag 29 maart 2003 20:30 schreef RemcoDelft het volgende:
Afgezien van de genoemde cursus, denk ik dat je jezelf er gewoon overheen moet zetten. Even logisch nadenken, de kansen op een ongeluk naast elkaar zetten, en gewoon gaan!
De kans dat je de Staatsloterij wint, is groter dan de kans dat je crasht... En die loterij win je ook niet!! (als je wel wint, ehhhh... Hoeveel miljonairs ken je die gecrasht zijn ?)

Ik heb in bussen gezeten met een *veel* grotere kans op een ongeluk...

bussen gaan iets minder snel en vliegen niet kilometers hoooooog
en sinds je geen parachute hebt ken je alleen maar bidden als 't fout gaat
Asus P4P800 Deluxe-iPIV 2,4 800FSB-2x512pc3200Twinmos-Asus V9950 128 MB-2x80Gb 8Mb cache Maxtor-XP PRO SP1-Planet ADSL
pi_11417710
Het komst steeds dichterbij, 22 juli vliegen we...

Ik loop me nu al zorgen te maken.

vrijdag 27 juni 2003 @ 19:05:34 #92
14934 Angeles
Verliefd!!
pi_11417776
Ik vind het ook best eng, hoor. Al heb ik nu al een aantal keer gevlogen, maar ik kan er maar niet aan wennen. Ik probeer mezelf wel gerust te stellen, door te bedenken, als ik op Schiphol loop: 'Al deze mensen gaan straks het vliegtuig nemen. Ze lopen er allemaal ongelofelijk kalmpjes bij. Er zijn gezinnen met jonge kinderen bij. Stewardessen en piloten lopen gewoon te lachen. Zou dat allemaal logisch zijn als het echt zo'n riskante onderneming was?' Er is ook ergens een site over vliegangst met allemaal manieren om je angst te relativeren, maar vaak is het toch moeilijk om onder controle te krijgen.

De eerste keer dat ik vloog slikte ik ook Oxazepam. Het hielp een beetje, al vond ik het nog steeds wel heel erg eng. Het is vooral het begin, als je eenmaal in de lucht zit dan went het wel, is mijn ervaring.

Neem in elk geval een paar leuke, luchtige tijdschriften mee en begin zodra je instapt lekker te lezen, en neem een walkman mee of koop zo'n koptelefoontje voor in je armleuning. Dat geeft wat afleiding en dat helpt vaak ook. Ook de film die wordt gedraaid (heb je wel zo'n koptelefoontje voor nodig) of het eten is een fijne afleiding.

In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  vrijdag 27 juni 2003 @ 20:20:10 #93
31603 xyz
Speed Bird
pi_11419110
Ik vlieg ook redelijk vaak voor mijn werk (ongeveer 500 vluchten per jaar). Je kunt eens een kijkje nemen op www.valk.org Ik werk zelf voor een zelfde soort organisatie in de UK. De angst wordt stap voor stap minder. Tot je uiteindelijk in een vlucht gaat maken onder begeleiding van een piloot die je precies vertelt wat er op ieder moment gebeurt zodat je nergens meer van schrikt omdat je weet wat het voor een geluid of beweging is. Bijna iedereen die deze cursus volgt komt een van zijn vliegangst af. Alcohol drinken voor je vlucht helpt zeker NIET. Dit maakt je emoties alleen maar heftiger. Verder kun je een plaats dicht bij de deur vragen zodat je het idee dat je vlug uit het vliegtuig kan als het nodig is. Een vliegtuig kan heel goed tegen turbulentie alleen de passagiers vaak wat minder. Het is heel normaal als de vleugels op en neer ziet bewegen. Ook kan het best voorkomen dat het vliegtuig soms een stukje naar beneden valt dit voelt niet fijn maar het is totaal niet gevaarlijk. (behalve als je op de wc zit, dit levert namelijk een vies achterwerk op ) Zelfs al valt er een motor uit dan is er nog geen probleem want dan kun je namelijk gewoon doorvliegen en veilig landen. En vliegen blijft toch een hele veilige manier van reizen.
Mijn weblog
  FOK!fossiel vrijdag 27 juni 2003 @ 20:24:47 #94
8443 cptmarco
it's captain...
pi_11419198
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 20:20 schreef xyz het volgende:
Ik vlieg ook redelijk vaak voor mijn werk
klopt het eigenlijk dat het vliegtuig altijd binnen een x-aantal minuten zou moeten kunnen landen in geval van nood (dus dat het vliegtuig nooit verder van een vliegveld verwijderd is dan (zeg) 30 minuten).

Iemand beweerde dat ooit namelijk....

vrijdag 27 juni 2003 @ 20:30:46 #95
31603 xyz
Speed Bird
pi_11419296
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 20:24 schreef cptmarco het volgende:

[..]

klopt het eigenlijk dat het vliegtuig altijd binnen een x-aantal minuten zou moeten kunnen landen in geval van nood (dus dat het vliegtuig nooit verder van een vliegveld verwijderd is dan (zeg) 30 minuten).

Iemand beweerde dat ooit namelijk....

Nou dan boven de oceaan toch een probleem want daar liggen over het algemeen geen vliegvelden. Dus 30 min is vrij krap. Het is wel zo dat er een maximale afstand is hoe ver je van een vliegveld verwijderd mag zijn. Als we naar de USA vliegen staan ook echt een paar lijnen op de kaart om aan te geven naar welk vliegveld we moeten als we problemen mochten krijgen. Boven europa is dat meestal geen probleem want dan kun altijd wel ergens binnen 10 tot 15 min landen.
Mijn weblog
  Moderator woensdag 2 juli 2003 @ 18:10:19 #96
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_11516167
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 20:20 schreef xyz het volgende:
Alcohol drinken voor je vlucht helpt zeker NIET. Dit maakt je emoties alleen maar heftiger.
Ik kan me voorstellen dat het vliegend personeel het niets vindt, mensen die hun angst wegdrinken. Dat komt omdat er altijd lieden zijn die geen maat kunnen houden. Maar als je een drankje of twee, drie drinkt voordat je gaat vliegen, réken maar dat je dan wat relaxter in het vliegtuig zit hoor!
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  FOK!fossiel woensdag 2 juli 2003 @ 20:19:56 #97
8443 cptmarco
it's captain...
pi_11519046
Ik heb net mijn vluchtgegevens voor mijn komende vakantie gekregen: Op de heenweg één keer overstappen (dus twee keer stijgen en landen ) en terug twee keer overstappen (dus drie keer stijgen en landen )

Vooral het stijgen is leuk, dus dit zit wel goed...

pi_11927124
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 19:00 schreef GEsTOoRD het volgende:
Het komst steeds dichterbij, 22 juli vliegen we...

Ik loop me nu al zorgen te maken.

Oke, over 6 uurtjes moet ik er aan geloven...
pi_11927175
Ik ga over 6 uurtjes voor het eerst vliegen en ik zie er echt vet tegen op. Mijn vriend vind het gelukkig ook heel erg, dus ik ben niet de enige die er last van heeft. Ik laat het alleen niet zo blijken. Ik voel me de hele dag al onrustig, maar mijn vriend loopt echt te stressen
pi_11927295
Komt allemaal goed , hoewel ik ook heel erg bang was en eigenlijk nog steeds ben om te vliegen!

Heb liever alles in controle , hier is mijn topic van vroeger erover :

Heel erg bang om te vliegen

Was nog met mijn eerste gebruikersnaam waarvan ik toen mijn passwoord kwijt van ben geraakt en emailadres !

dinsdag 22 juli 2003 @ 01:55:10 #101
57724 WattaFakka
Het was fijn...
pi_11927310
Vliegen is veiliger dan auto rijden
... hier geweest te zijn!!!!
  dinsdag 22 juli 2003 @ 01:59:41 #102
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_11927355
quote:

[..]

Dan nog, met de auto heb je nog steeds een grotere kans op een dodelijk ongeluk dan met een vliegtuig. De niet-dodelijke auto-ongelukken komen daar dus nog eens bovenop...
De kans is groter dat de rit naar schiphol fataal afloopt dan dat het vliegtuig crasht. (nu geen auto-angst krijgen he!!)
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  dinsdag 22 juli 2003 @ 02:35:44 #103
31603 xyz
Speed Bird
pi_11927699
Veel plezier op je eerste vlucht. Het zal allemaal best wel meevallen. Het weer is goed dus beter kan het niet.
Mijn weblog
  dinsdag 22 juli 2003 @ 22:11:05 #104
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_11947588
Mijn vriend heeft ook vliegangst. Toch wilde hij heel graag een keer naar Amerika. De eerste keer hadden we een reis geboekt en heeft hij die twee weken voordat we zouden vertrekken, zonder dat ik het wist, geannuleerd.
De tweede keer hadden we weer een reis geboekt en werd ik ineens op mijn werk door het reisburo gebeld dat mijn vriend weer wilde annuleren en of ik het daar mee eens was. Dus ik heb gezegd dat die reis niet geannuleerd mocht worden. Die vrouw van het reisburo raadde ons aan om naar de huisarts te gaan en die heeft Oxazepam voorgeschreven. Dat heeft goed gewerkt, mijn vriend is vrijwel direct in slaap gevallen en heeft de hele reis geslapen.

Pikant detail. Mijn vriend heeft zelf een vliegbrevet en heeft bij Fokker gewerkt aan vliegtuigen. Hij zegt dat hij bang is, juist omdat hij er veel verstand van heeft. Hij weet welke krachten er op zo'n vliegtuig worden losgelaten, hij weet wat de zwakke plekken zijn. Hoe kleiner het vliegtuig, hoe minder bang hij is. Daarom zijn we ook via IJsland (tussenstop) naar Amerika gegaan. Dan kon hij in een wat kleiner vliegtuig.

Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 23 juli 2003 @ 03:26:37 #105
16272 dagwaarde
van dag tot waarde
pi_11953462
ik neem de trein zover als ik kan komen tot nu toe*
en als ik dáár klaar mee ben, zie ik wel óf ik ooit ga vliegen...

ik zie dat ZEKER niet als een beperking, je kan ook een voorgevoel hebben, en géén angst

:X O+
  maandag 28 juli 2003 @ 23:08:07 #106
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_12079342
Ik heb totaal geen vliegangst. Maar ik wordt er ook niet warm of koud van verder..... Ik ben de afgelopen jaren al heel wat keertjes op en neer en op en neer geweest naar California, USA omdat mijn vrouw daar vandaan komt. Omdat het 12 uur vliegen is wordt het op een gegeven moment gewoon echt SAAI en wil je niets liever die kist weer uit zodat je wat kunt wandelen enzo. De kisten op lange vluchten zijn meestal groot genoeg zodat je nog even op kan staan en even naar de achterkant of de dichtsbijzijnde deur kan lopen zodat je nog even in de open ruimte rond kunt stappen. Ik kan dus niet zo lang stil zitten....

Ik vlieg denk ik pas weer in Jan. 2004 ofzo.... dan plannen we een reisje naar het prachtige NEDERLAND hehe

-
pi_12284697
Ik leef nog! Ben alweer 2 dagen terug en het viel al met al redelijk mee. Op de heenweg had ik echt het gevoel dat ik een doodskist instapte, maarja, teruggaan kon niet meer.
Opstijgen vanaf Schiphol ging echt heel erg stijl (zal wel door het drukke vliegverkeer komen). Na een uurtje spanning begon ik me wat losser te voelen en de landing in Turkije vond ik al helemaal niet eng meer, eerder mooi met al die bergen enzo.
Terugreis weer hetzelfde verhaal, landing was iets minder stijl dus iets dragelijker. De vlucht zelf heb ik een boek zitten lezen dus de tijd was snel voorbij. De landing vond ik deze keer wat minder door het draaien bij Schiphol enzo.

Ik denk dat ik vliegen nooit echt leuk ga vinden (niet in zo'n groot vliegtuig in elk geval) maar het viel opzich wel mee allemaal.

pi_20146803
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 20:30 schreef xyz het volgende:
de xyz, ik heb een klein vraagje voor je

als je met BA vanaf Adam naar londen vliegt, gaat het vliegtuig dan ook naar een kruishoogte van circa 10km? ik vraag me dit namelijk af omdat het een relatief korte afstand is en ik me kan voorstellen dat piloten voor zon korte vlucht niet naar 30.000 voet hoeven te klimmen. Of wel?
pi_20146853
o ja nog een vraagje voor xyz, is dit:

normaal als je door een hagelbui vliegt?
  donderdag 24 juni 2004 @ 11:24:53 #110
34992 ByteMe
Guinness is good for you!
pi_20147621
Niks moeilijks aan eigenlijk. Moet het zien als een bus met vleugels. Alleen is een daadwerkelijke bus gevaarlijker als een vliegtuig.
"You're running Linux!" I gasp. - "Yes." - "Why?" - "Well, it's developed by thousands of people!" - "So was the Black Death, but that doesn't mean you want to expose yourself to it!"
  donderdag 24 juni 2004 @ 12:20:52 #111
31603 xyz
Speed Bird
pi_20149235
Je komt als je van amsterdam naar london vliegt inderdaad niet vaak op 30000 ft of hoger maar het kan wel voorkomen.

De foto is van een van een easyjet die door een flink buitje is gevlogen. Dit kan gebeuren maar komt (gelukkig) zelden voor. Het moet vooral een lawaai aan boord zijn geweest. De deuken zaten echt overal na afloop.
Mijn weblog
pi_20152930
Maar de ruit is zelfs nog eens niet gebroken, dus het vliegtuig kan wat hebben!
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
pi_20155369
ahaaaaaaaaa

maar wat is ongeveer de gemiddelde vlieghoogte als je van Adam naar Londen vliegt? 15.000 ofzo?
pi_20627737
Vrijdag ga ik op vakantie naar Turkije met vliegtuigmaatschappij SKY !!

Ben heel erg bang om te vliegen , weet echt niet wat me te wachten staat.
OOk is het een vliegtuig met maar 3 sttoelen aan de ene kant en 3 stoelen aan de andere kant.

Heeft iemand tips of ervaringen die hij kan vertellen tegen me!!!

ALvast bedankt.
  woensdag 14 juli 2004 @ 22:04:31 #115
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_20628428
quote:
Op woensdag 14 juli 2004 21:41 schreef Henk-E het volgende:

OOk is het een vliegtuig met maar 3 sttoelen aan de ene kant en 3 stoelen aan de andere kant.

ALvast bedankt.
Boeing 737 (is volgend mij het enige type waarmee Sky vliegt?), is geen klein vliegtuig hoor, worden heeeeel veel vooral wat kortere vluchten uitgevoerd .

Als je het echt eng vind, kijk dan niet naar buiten enzo bij het opstijgen en landen maar concentreer je op iets anders. Een boek ofzo, een tijdschrift... Veel plezier
pi_20628449
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 10:52 schreef rickywilliams het volgende:
o ja nog een vraagje voor xyz, is dit:

[afbeelding]

normaal als je door een hagelbui vliegt?
Je moet wel stalen zenuwen hebben als je als piloot de vooruit ziet barsten lijkt me!!!
  donderdag 15 juli 2004 @ 00:11:43 #117
82130 Appetjoek
Loesoe Power
pi_20632108
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 12:20 schreef xyz het volgende:
Je komt als je van amsterdam naar london vliegt inderdaad niet vaak op 30000 ft of hoger maar het kan wel voorkomen.

De foto is van een van een easyjet die door een flink buitje is gevlogen. Dit kan gebeuren maar komt (gelukkig) zelden voor. Het moet vooral een lawaai aan boord zijn geweest. De deuken zaten echt overal na afloop.
Heeft die airway naar London niet een restrictie van FL240?
BOWNY BOWNY BOWNY BOWNY BOWNY
  donderdag 15 juli 2004 @ 00:12:54 #118
82130 Appetjoek
Loesoe Power
pi_20632139
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 16:15 schreef rickywilliams het volgende:
ahaaaaaaaaa

maar wat is ongeveer de gemiddelde vlieghoogte als je van Adam naar Londen vliegt? 15.000 ofzo?
24.000ft

Iets lager kan altijd. Is maar net afhankelijk van je kist en performance.
BOWNY BOWNY BOWNY BOWNY BOWNY
pi_20633397
quote:
Op woensdag 14 juli 2004 21:41 schreef Henk-E het volgende:

ALvast bedankt.
Check de reacties hier maar eens. Vooral die van GEsTOoRD moet je een goed beeld geven. Hij zat vorig jaar in hetzelfde schuitje als jij nu zit.
2007: Kuala Lumpur, Perhentian Islands, Kreta, Luxemburg, Rome
2008: Gerlos, Bern, Valencia, Ibiza, Madrid, Boekarest, Dublin, Londen
2009: Hamburg, Riga, Praag, Ibiza, Krakau, Budapest, Bratislava
  donderdag 15 juli 2004 @ 11:24:34 #120
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_20637612
Mjah, ik ga maandag voor 't eerst vliegen - dat wil zeggen, met een airliner als passagier. Ik heb al wel eens een proefles gedaan in een tweepersoons kist maar toen zat ik zelf aan 't stuur - interessant genoeg vond ik dat toch wel geruststellend. Maar maandag dus met EasyJet een vluchtje van drie kwartier naar London. En ik begin 'm nu ook al wel te knijpen. Tuurlijk, het is veruit het veiligste vervoersmiddel als je kijkt naar het aantal passagierskilometer waar niets gebeurt. Maar het idee om door slechts vier millimeter aluminium gescheiden te zijn van een ijzige kou (-50° C) en een val van 25000 voet is toch ook niet echt aanlokkelijk.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
  donderdag 15 juli 2004 @ 14:24:20 #121
31603 xyz
Speed Bird
pi_20641903
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 00:11 schreef Appetjoek het volgende:

[..]

Heeft die airway naar London niet een restrictie van FL240?
Er leiden meerdere wegen naar London.
Mijn weblog
pi_20787271
ik ga dus 6 augustus naar Grand canaria maar.. dat is 4 uur vliegen..

- ik heb nog nooit gevlogen
- ik ben claustrofobisch

gewoon ik denk dat vliegtuig gaat neerstorten ofzo of gekaapt word en nartuurlijk zit het allemaal tussen mijn oren mja..

zijn er mensen die misschien tips hebben ? zodat ik met een gerust hart 't vliegtuig kan instappen

Bvd
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 22 juli 2004 @ 13:52:44 #124
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_20787303
Ze hebben van die cursussen om er vanaf te komen, anders bel je klm ofzo...
Misschien dat die daarmee kunnen helpen.....
Of je neemt van te voren een paar pilletjes met valium...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_20787319
Ik vond het ook hartstikke spannend toen ik voor het eerst ging vliegen (een half jaar geleden), maar het was heel leuk. Je gaat in zo'n stoel zitten en de stewardessen kunnen je overal mee helpen, dus als je ergens mee zit praten ze dat wel uit je hoofd.
Verder vond ik het vliegtuig van binnen erg op een bus lijken, dus dat maakt het idee al een stuk prettiger. Eigenlijk vind ik vliegen helemaal niet meer eng, maar juist leuk. En die vier uurtjes zijn ook zo voorbij als je wat te eten krijgt enzo.
pi_20787324
hoe weet je dat je vliegangst terwijl je nog nooit in zo'n kist heb gezeten ?
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_20787325
Haal een angstremmer bij de huisarts
“When will I learn? The answer to life's problems aren't at the bottom of a bottle, they're on TV!”
-H.J. Simpson-
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 22 juli 2004 @ 13:55:14 #128
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_20787363
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 13:51 schreef Koenz0r het volgende:

- ik ben claustrofobisch
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 13:53 schreef Steve-O het volgende:
Zie antwoord boven...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_20787395
Trouwens alleen het opstijgen is leuk, voor de rest is het net als een busreis.... heel saai dus
  donderdag 22 juli 2004 @ 13:57:34 #130
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_20787420
Reizen à la B.A. Baracus.
pi_20787544
hmm maar dan kom ik op grand canaria met dikke bult op me kop ook niet echt tof

thnx, ik zal eens de tips doornemen enzo.. hoop dan idd dat het wel snel gaat.. niet dat je voor je gevoel 100 uur in dat vliegtuig zit
  donderdag 22 juli 2004 @ 14:07:50 #132
17729 SP
I hate my interests
pi_20787620
De kans dat je overlijd door een omvallende frisdrankautomaat is groter dan dat tijdens een vliegtochtje zal gebeuren! Dus maak je geen zorgen
pi_20787701
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 14:07 schreef SP het volgende:
De kans dat je overlijd door een omvallende frisdrankautomaat is groter dan dat tijdens een vliegtochtje zal gebeuren! Dus maak je geen zorgen
Mijn neef is daar vorige week aan overleden
pi_20787745
Mijn tip: Geniet ervan! Vliegen is leuk.
pi_20787851
Ik ben zelf net terug van vakantie en was ook naar een Canarisch eiland gevlogen, en ik had ook best wel last van vliegangst. Bij mij was het ruim tien jaar geleden dat ik voor het laatst had gevlogen, dus ik wist niet meer echt wat me te wachten stond, en het is inderdaad niet echt een relaxt idee dat je kilometers hoog in de lucht zit en nauwelijks controle over je situatie hebt. Het viel me gelukkig erg mee, het stijgen is misschien een beetje eng, omdat de motors dan wat harde geluiden maken maar als je eenmaal in de lucht bent merk je er niets meer van. Het beste is gewoon om te praten met de mensen naast je, iets lezen, gewoon afleiding zoeken, dat helpt echt
  donderdag 22 juli 2004 @ 20:45:35 #136
87545 miki
Hee!Mijn avatar!
pi_20795352
Ik raad je aan om, als je terug bent van vakantie, een cursus tegen vliegangst te volgen. Daarna stap je met plezier en een stuk comfortabeler in het vliegtuig. Check www.valk.org, zij geven vliegangstcursussen. Hoe lang zo'n cursus duurt, verschilt per persoon!
Het is wat te laat om nu nog aan zo'n curus te beginnen, daarom ook wat tips voor deze reis:)
- Adem door je buik
- Vraag om een plaats waar je afleiding hebt, bijvoorbeeld rondlopende stewardessen. Voorbeeld van zo'n plaats is vooraan in het vliegtuig aan het gangpad.
- Praat over je angsten met degene met wie je gaat
- Doe je ogen niet dicht! Als je dat wel doet, beland je als het ware in je eigen wereld en raak je alleen maar meer in paniek!
Succes!
I ain't got a signature...am I a criminal now?
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy
pi_20797342
thank you... gosh ik denk dat ik daar echt ga freaken..

ik ga denk ik gewoon proberen te slapen.. dan ben je het er het snelste vanaf toch..
  FOK!fossiel donderdag 22 juli 2004 @ 22:37:53 #138
8443 cptmarco
it's captain...
pi_20797480
als je eenmaal in de lucht zit merk je nauwelijks dat je vliegt.... Je zit een beetje in je stoel de tijd door te komen. Neem een paar tijdschriften mee, kijk naar de film en voordat je het weet ben je op de plek van bestemming.

Over het claustrofobische hoef je je denk ik niet zoveel zorgen te maken, je hebt redelijk wat ruimte om je heen...... Tenminste, ik neem aan dat je in een bus of trein er ook geen last van hebt

Oh ja, en geen alcohol drinken... Dat helpt echt niet....
pi_20797497
en als er een motor ontploft kan het ook nog wel goed gaan. Kijk wel uit dat je niet naast de glijbaan valt Mental Theo aan de dood ontsnapt
pi_20797522
Slapen moet je niet doen in een vliegtuig
Het is leuker om bij het raampje te zitten en te kijken wat er allemaal te zien is.

Ik ben ook geen held in het vliegtuig maar het kijken naar waar je overheen vliegt is erg interessant.

Ik vond bij mijn allereerste vlucht het behoorlijk eng om te draaien met het vliegtuig, bochtje naar rechts en ik had het gevoel van dat het hele vliegtuig naar rechts zou kantelen en dan de lucht onder de vleugel zou slaan zodat we daarop weer een looping rechtsom zouden maken
Maar ja ik zat in een boeig 737 en die blijft wel in de lucht hoor.

maar veel succes en een prettige vakantie
Thank Drunk I'm a Goddess!
  vrijdag 23 juli 2004 @ 00:07:36 #141
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_20799557
Ik heb ook redelijke vliegangst.. maar probeer steeds meer mezelf te overtuigen van het feit dat als je eenmaal in de lucht bent je er toch niets meer aan kan doen en maar moet hopen dat het goed gaat. En als er dan iets gebeurt.. soit!

Okay, dit klinkt wat "cooler" dan dat ik er echt over ben. Meestal ben ik toch wel vrij nerveus en schrik ik nog steeds bij elk geluidje...
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_20802753
Denk dat iedereen toch wel nerveus is. Je zit toch paar kilometers hoog

Je weet wel dat de kans op een ongeluk kleiner is dan wanneer je in de auto of bus zit maar je weet ook dat als het fout gaat, het goed fout gaat ook.

Maar denk dat het idd beter is om gewoon juist bij het raampje te gaan zitten en lekker te kijken naar al het moois.. dan vergeet je je angsten wel.
  vrijdag 23 juli 2004 @ 06:38:40 #143
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_20802769
  • Geen alcohol drinken, wel water, neem desnoods een plastic flesje water mee aan boord, het kan er best warm en droog zijn.
  • Iets te lezen meenemen
  • Muziek luisteren
  • Van binnen is een vliegtuig nét een bus, monotoon geluid, er gebeurt geen moer en je kan niet even makkelijk heen en weer lopen.
  • Geniet! Het opstijgen is leuk! Zo sta je stil en zo ga je sneller dan je ooit bent geweest.

Als je er al naar toe gaat met de zenuwen in je lijf is het al een stuk enger dan wanneer je instapt met de gedachte dat er elk moment van de de dag meer dan 350.000 mensen in de lucht zijn.
  • Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
    Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
    Mijn grootste bijdrage aan de FP.
      vrijdag 23 juli 2004 @ 06:55:43 #144
    693 ChOas
    ** Warning: Choking hazard **
    pi_20802794
    Ik vind vliegen wel okay, maar meestal toch zenuwachtig...

Probeer meestal nog minstens 4 Gin-Tonics te scoren bij de laatste bar voor de gate...
    "I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
    When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
      vrijdag 23 juli 2004 @ 07:17:34 #145
    8669 Qarinx
    Fashionista!
    pi_20802847
    quote:
    Op vrijdag 23 juli 2004 06:29 schreef Hertog_Martin het volgende:
    Maar denk dat het idd beter is om gewoon juist bij het raampje te gaan zitten en lekker te kijken naar al het moois.. dan vergeet je je angsten wel.
    Ik word juist veel bewuster van het vliegen als ik steeds naar buiten zit te kijken en dan word ik nog angstiger. Slapen is echt het middel bij mij. Vlucht naar Amerika heb ik 8 uur non stop geslapen (zowel heen als terug), maar ja, ik heb het geluk dat ik 1) niet zo groot ben en 2) slaperig word in moving vehicles.
    pi_20802863
    Vliegen is nog steeds een veiliger manier van transport, dan auto (bus)!!!
    Ik vlieg regelmatig, en zoals eerder gezegt; er is niets aan, is net een busreis.
    Claustrofobisch zou ik ook worden, als je ziet hoe weinig ruimte je hebt in zo'n kist.

Maar echt vliegangst...... zit volgens mij tussen je oren, zeker wanneer je nog nooit hebt gevlogen.
    Een dag zonder bugs, is een dag niet geleefd!!!
    http://www.planet.nl/~jpengelhardt
      vrijdag 23 juli 2004 @ 07:25:39 #147
    8669 Qarinx
    Fashionista!
    pi_20802875
    quote:
    Op vrijdag 23 juli 2004 07:22 schreef Master-JiP het volgende:
    Vliegen is nog steeds een veiliger manier van transport, dan auto (bus)!!!
    Ja, dat kan wel wezen en sterker nog, dat weet ik ook wel.. maar dat verandert echt niets aan mijn angst. Ongelukken die met de auto (bus) gebeuren, die zijn er in allerlei verschillende mate en lang niet allemaal even ernstig. Een ongeluk met een vliegtuig is vaak toch wel vrij defintief en dat vind ik het beangstigende. In een atuo heb ik altijd nog wel het idee dat als er iets gebeurt, ik er nog enigszins controle op kan uitoefenen en mezelf kan redden.
    pi_20802935
    Maar bij een ongeluk met een vliegtuig zal je waarschijnlijk (ik heb het nog niet meegemaakt) weinig merken; het gaat zeer snel wat het lijden erg kort maakt. Terwijl je in een auto toch ernstig gewond kan raken en beklemd kan komen te zitten, waardoor je erg kan lijden.
      vrijdag 23 juli 2004 @ 08:04:17 #149
    8669 Qarinx
    Fashionista!
    pi_20803004
    quote:
    Op vrijdag 23 juli 2004 07:45 schreef Master-JiP het volgende:
    Maar bij een ongeluk met een vliegtuig zal je waarschijnlijk (ik heb het nog niet meegemaakt) weinig merken; het gaat zeer snel wat het lijden erg kort maakt. Terwijl je in een auto toch ernstig gewond kan raken en beklemd kan komen te zitten, waardoor je erg kan lijden.
    Jah, daar denk ik op zich ook wel aan als ik in een vliegtuig zit. Dat het wel snel over zal zijn, maar ja... liever helemaal niet dat het over is natuurlijk
    pi_20803171
    ik schijt hem meestal ook als ik in een vliegtuig zit de laatste keer ging op zoch wel goed alleen vind ik het zon raar idee dat je zo hoog zit met al die kilometers onder je maarja wat ik eraan doe: ik lees weblogs van piloten (als je dat leest dan raak je erg gerustgesteld, die piloten hebben het allemaal perfect in de hand), speel ik flightsims ( ) dan weet je wat zon vliegtuig allemaal kan lijden in geval van nood (en geloof me, dat is VEEL ) en ik kijk gewoon veel naar series en programmas over vliegtuig(maatschappij)en allemaal om bekend te raken met alles om het vliegen heen zodat je met een gerust hart in het vliegtuig stapt !
    pi_20803179
    quote:
    Op vrijdag 23 juli 2004 08:04 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Jah, daar denk ik op zich ook wel aan als ik in een vliegtuig zit. Dat het wel snel over zal zijn, maar ja... liever helemaal niet dat het over is natuurlijk
    nouja snel... kijk je wel eens plane disaster op NG?
      vrijdag 23 juli 2004 @ 08:57:33 #152
    8669 Qarinx
    Fashionista!
    pi_20803304
    quote:
    Op vrijdag 23 juli 2004 08:42 schreef LosingMyReligion het volgende:
    nouja snel... kijk je wel eens plane disaster op NG?
    Nee, want ik wil nog veel van de wereld zien en het grootste gedeelte zal wel met het vliegtuig moeten. Dus laat mij maar lekker met die illusie....

Moest je dat nou weer zeggen?
      vrijdag 23 juli 2004 @ 08:59:29 #153
    8669 Qarinx
    Fashionista!
    pi_20803318
    quote:
    Op vrijdag 23 juli 2004 08:41 schreef LosingMyReligion het volgende:
    ik schijt hem meestal ook als ik in een vliegtuig zit de laatste keer ging op zoch wel goed alleen vind ik het zon raar idee dat je zo hoog zit met al die kilometers onder je maarja wat ik eraan doe: ik lees weblogs van piloten (als je dat leest dan raak je erg gerustgesteld, die piloten hebben het allemaal perfect in de hand), speel ik flightsims ( ) dan weet je wat zon vliegtuig allemaal kan lijden in geval van nood (en geloof me, dat is VEEL ) en ik kijk gewoon veel naar series en programmas over vliegtuig(maatschappij)en allemaal om bekend te raken met alles om het vliegen heen zodat je met een gerust hart in het vliegtuig stapt !
    Mijn vader en m'n broer zijn echt helemaal vliegtuiggek, m'n broer zit zelfs op de KLS, maar mooi niet dat ik bij m'n broer in het vliegtuig stap. Dat lijkt me pas een gek idee!
    Groot contrast binnen de familie
    pi_20804207
    Lees hier een paar keer veel water drinken en alcohol laten staan, maar dat heeft geen invloed op vliegangst. Dit advies wordt gegeven omdat je, door de droge atmosfeer, snel uitdroogt in een vliegtuig. Alcohol versnelt het uitdrogingseffect. Dit hele proces kan leiden tot trombose of een erge jetlag (als je veel tijdszones doorkruist). Vanwege de trombose wordt ook gezegd dat je regelmatig oefeningen moet doen of moet lopen.

Goed, tips...
    -Vraag een plek bij het gangpad, dit geeft je het gevoel dat je in geval van nood sneller het vliegtuig kunt verlaten, en geeft je ook de mogelijkheid regelmatig je benen te strekken.
    -Vertel het cabinepersoneel van tevoren dat je last hebt van vliegangst. Zij zullen je in de gaten houden en indien nodig bij staan.
    -Denk niet aan de mogelijke gevolgen bij een ongeluk, maar denk aan de leuke tijd die je nadat je uitgestapt bent gaat hebben. Dit zorgt ervoor dat je jezelf minder gek zit te maken.
    -Neem iets mee wat je afleiding verschaft, zoals een boek, tijdsschrift, laptop met een spelletje of een discman (zonder radiofunctie)

Een vliegtuig maakt bij landen en opstijgen veel herrie, en kan zeker bij landen behoorlijk schommelen. Dit hoort, en is niks om je druk over te maken (maar dat kan je broer je vast ook vertellen). Schrik ook niet als je tijdens het dalen ineens een bonk hoort en het vliegtuig schommelt, dit is het uitklappen van het landingsgestel.
    En als laatste, je weet het al, vliegen is de veiligste manier van transport, als je elke dag in het vliegtuig stapt stort je over 25000 jaar een keer neer. Je piloot weet echt wel wat hij doet, hij is getraind voor allerhande situaties, voor hem is het zijn werk en hij doet dit elke dag. dat stomme geklap ook bij het landen in toeristenvluchten... tis gewoon zijn werk en die man hoort het toch niet
      vrijdag 23 juli 2004 @ 17:59:33 #155
    35786 Rietvaerder
    'Ringvaerder'
    pi_20812471
    quote:
    Op donderdag 22 juli 2004 14:18 schreef shiNinG_staR het volgende:
    het stijgen is misschien een beetje eng, omdat de motors dan wat harde geluiden make
    Liever hard geluid dan geen geluid
    pi_20812577
    Bij het A-team hadden ze daar altijd wel een goede oplossing voor.
    "It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
      vrijdag 23 juli 2004 @ 19:40:00 #157
    8669 Qarinx
    Fashionista!
    pi_20814780
    quote:
    Op vrijdag 23 juli 2004 10:08 schreef innovative het volgende:

-Neem iets mee wat je afleiding verschaft, zoals een boek, tijdsschrift, laptop met een spelletje of een discman (zonder radiofunctie)
    Ik had een boek mee als afleiding, dus ik begin te lezen.. gaat gewoon het eerste hoofdstuk over een vrouw met vliegangst die in het vliegtuig zit en getroffen wordt door hevige turbulentie.. Boek maar snel weggelegd..
    pi_20817472
    Het is trouwens Gran Canaria, misschien wel handig omdat je daar heen gaat.
    pi_20818306
    quote:
    Op vrijdag 23 juli 2004 18:04 schreef Grrrrrrrr het volgende:
    Bij het A-team hadden ze daar altijd wel een goede oplossing voor.
    Ja van hey, moet je dat eens zien %$#^#BAM%^$^$ dat is idd erg handig hahaha
      vrijdag 23 juli 2004 @ 22:36:25 #160
    64670 Dagonet
    Radicaal compromist
    pi_20818854
    quote:
    Lees hier een paar keer veel water drinken en alcohol laten staan, maar dat heeft geen invloed op vliegangst. Dit advies wordt gegeven omdat je, door de droge atmosfeer, snel uitdroogt in een vliegtuig. Alcohol versnelt het uitdrogingseffect.
    Uitdroging versterkt angstige gevoelens

TS, lees deze site even door
    http://www.anxieties.com/index.php?nic=flying
    Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
    Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
    Mijn grootste bijdrage aan de FP.
    pi_20818897
    quote:
    Op donderdag 22 juli 2004 13:53 schreef Steve-O het volgende:
    Angst is iets wat in je zit.
    En dat valt heel moeilijk te beoordelen, hoe veel je het ook gaat relativeren.
    Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
      zaterdag 24 juli 2004 @ 00:17:08 #162
    95608 Speth
    Rorschach
    pi_20820899
    Ik denk dat je jezelf het een beetje aanpraat... De binnenkant van een vliegtuig is aardig groot, en hoewel je krap zit (in economy class althans...), lijkt 't me niet bijzonder claustrofobisch...

Vliegen is hardstikke leuk en gezellig, de sfeer op schiphol vind ik altijd relaxed en een Boeing 747 400 van KLM is een mooi ding om te zien. Ook 't eten aan boord en het opstijgen vind ik altijd wel wat hebben, ookal heb ik al onwijs vaak gevlogen, ik blijf het leuk vinden. 10 augustus ga ik naar Mexico, een vliegreis van 9 uur, en daar heb ik nu al zin in.

Maak je dus vooral niet druk en geniet er gewoon van.
    pi_20826967
    quote:
    dat stomme geklap ook bij het landen in toeristenvluchten... tis gewoon zijn werk en die man hoort het toch niet
    Helemaal mee eens!!! Is echt zielig dat klappen!
    pi_20828839
    Ten eerste.. dankje allemaal voor jullie reacties

ik heb zelf nu ik die "weetjes" (dat je meer kans hebt om dood tegaan aan een omvallend frisdrank automaat dan aan een vliegtuig ongeluk) enz echt top

hmm zelf heb ik al die sites doorgelezen.. muziekje erbij, lekker bij het gangpad zitten en denken aan de aankomende tijd in..

GRAN ! <-- ( zonder D Canaria
      Moderator zondag 25 juli 2004 @ 14:07:48 #165
    819 crew  Gert
    spreekt voor zich
    pi_20844303
    Berichtje voor mensen met vliegangst.

Twee vliegtuigen botsen bijna boven Zwitserland

GENEVE - Twee vliegtuigen zijn afgelopen maandag bijna met elkaar in botsing gekomen boven de Zwitserse stad Genève. Dat meldde het Zwitserse Bureau voor Onderzoek naar Luchtvaartongevallen zondag.

Een vliegtuig van V Bird Airlines, een Nederlands-Duitse luchtvaartmaatschappij, was op weg naar Nice. Boven Genève botste het bijna op een lijnvlucht van de Italiaanse maatschappij Alitalia. Het ene toestel maakte een duikvlucht, zodat het andere dezelfde koers kon houden.

Het is de zevende keer dit jaar dat twee vliegtuigen elkaar net missen boven het Zwitserse luchtruim. Vijf van deze incidenten vonden de laatste drie maanden plaats. (telegraaf.nl)

++++

Wat is dat daar toch, in Zwistserland?
    a) is het door de centrale ligging zo druk in het luchtruim?
    b) is de verkeersleiding slecht?
    c) registreert men beter/eerlijker waardoor dit soort incidenten in de openbaarheid komen, itt andere landen?

Nou ja, het collision avoidance systeem werkte in ieder geval
    "Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
      zondag 25 juli 2004 @ 15:28:31 #166
    34488 Piro
    Eikichi Onizuka
    pi_20845922
    Statistisch gezien heb je meer kans om te overlijden in een auto.
    Niet zeiken, in je stoel zitten. Gordel om. Muziek aan. Raampje dicht. Oogjes toe.

De kans dat er een motor van de vleugel scheurt met een vonkenregen waardoor je kerosinetanks in de fik vliegen wat als gevolg heeft dat je vleugels ontploffen, de lift wegvalt en jij met terminal velocity een close encounter of the mountainous kind maakt is belachelijk klein.
    Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
      zondag 25 juli 2004 @ 17:15:29 #167
    95788 Electrical-Storm
    Ondertitels zijn voor mietjes
    pi_20848078
    Ik heb zeker geen vliegangst, ik ben meer bang dat ik flauwval tijdens steile dalingen of heel erg misselijk wordt. Ik heb sowieso een verrekte hekel aan druk op mijn oren en het 'achtbaangevoel' in vliegtuigen (word dan altijd erg licht in mijn hoofd). Maar wat bij mij het beste helpt is gewoon even naar de wc lopen of met de buurman praten
    Als wat hierboven geschreven is geen hout snijdt dan ligt dat aan jezelf
      zondag 25 juli 2004 @ 17:18:07 #168
    15600 BB-King
    Long live the King!
    pi_20848153
    Houd wel in gedachten:

Hoe vaker je in een vliegtuig stapt en het gaat goed...
    des te groter dat ie een keer neerstort/gekaapt wordt.
    Wat lees je mijn signature? Heb ik soms wat van je aan?
    pi_20848974
    ik hou niet van vliegen, maar ik stap er altijd wel in. zit nu lekker in rome, 1,5 uur vliegen en
    je bent er. erg relaxed en snel. ik ga echt nooooit meer in een bus zitten ofzo.

een vliegtuig is natuurlijk altijd nog 2000x veilkiger dan in de auto.
    Motto: Eens is ook dit voorbij...
    Red een boom - eet een bever!
      Moderator zondag 25 juli 2004 @ 20:08:46 #170
    16180 crew  CoolGuy
    Money makes the world go round
    pi_20851583
    Ben vorig jaar voor t eerst met t vliegtuig op vakantie geweest naar Brazilië (Natal). Dit jaar ga ik naar USA, en ik vertrek woensdagmorgen. Ik vond vorig jaar t vliegen niet zo prettig, en nu ben ik er ook al weken aan t denken, en t wordt uiteraard steeds erger. Gewoon het idee dat ik t zelf niet in de hand heb, en vooral dat als je neerstort, je niets meer kunt doen. Daar koomt dan nog eens die 12km aan lucht bij die je onder je hebt, en de angst is compleet.

Bah
    Breitling - Instruments for Professionals
      zondag 25 juli 2004 @ 20:11:11 #171
    31603 xyz
    Speed Bird
    pi_20851650
    quote:
    Op zondag 25 juli 2004 17:18 schreef BB-King het volgende:
    Houd wel in gedachten:

Hoe vaker je in een vliegtuig stapt en het gaat goed...
    des te groter dat ie een keer neerstort/gekaapt wordt.
    Nou volgens mij is de kans iedere als je in een vliegtuig stapt even groot. Of het moet in oud wrak zijn die nog alleen in Afrika vliegen.
    Mijn weblog
      maandag 26 juli 2004 @ 02:24:11 #172
    24399 TechXP
    www.biteback.be
    pi_20859916
    quote:
    Op donderdag 22 juli 2004 13:51 schreef Koenz0r het volgende:
    ik ga dus 6 augustus naar Grand canaria maar.. dat is 4 uur vliegen..

- ik heb nog nooit gevlogen
    - ik ben claustrofobisch

gewoon ik denk dat vliegtuig gaat neerstorten ofzo of gekaapt word en nartuurlijk zit het allemaal tussen mijn oren mja..

zijn er mensen die misschien tips hebben ? zodat ik met een gerust hart 't vliegtuig kan instappen

Bvd
    zeik niet... ik heb vliegangst, hoogtevrees en ik moet 9 uur vliegen

Vorige keer was de 1ste keer.... maar dat was wel eng... boven de wolken kalmeerde ik wel redelijk... turbulentie enzo is niet zo leuk...
    eh tips??? eh...nee... neem iets ter afleiding mee ofzo?

Vraag of ze de film Airplane kunnen laten zien op de tv's
      maandag 26 juli 2004 @ 02:46:31 #173
    67385 ROG
    Go on, say it.
    pi_20860085
    quote:
    Op vrijdag 23 juli 2004 06:55 schreef ChOas het volgende:
    Ik vind vliegen wel okay, maar meestal toch zenuwachtig...

Probeer meestal nog minstens 4 Gin-Tonics te scoren bij de laatste bar voor de gate...
    Gheheh, en neerstorten en niet met je aangeschoten hoofd bij de uitgang kunnen komen.
      Moderator maandag 26 juli 2004 @ 08:40:51 #174
    16180 crew  CoolGuy
    Money makes the world go round
    pi_20860812
    Maandag, 08:32.

Vannacht slecht geslapen, keer of 8 wakker geweest. Dat heb ik meestal wel op maandag (nieuwe week die begint, weekend -> werken) maar nu zat er uiteraard ook dat vliegen bij. Kut. Snap niet waar dit ineens vanaf komt. Iedereen zegt tegen me van "joh, doe nou es normaal, er is niets aan de hand" en dat weet ik ook wel, maar toch. Ik krijg dat knagende gevoel niet weg.

Naast die vliegangst heb ik ook nog het 'probleem' dat ik alleen ga. Ik weet wel dat ik niet echt alleen ben, aangezien het een groepsreis is, maar toch. Waar ik eerst dacht het prettig te vinden, zie ik er nu toch een beetje tegenop.

Maar dat vliegen....het gekke is, dat als ik nou een europese vlucht had gehad, dus van hier naar Griekenland of Turkije of zo, dat ik t helemaal niet zo erg had gevonden. Ws omdat dat niet "zo ver van huis" is, en dat de vluchten niet zo lang duren. Ik neem wel muziek mee, en een boek, maar toch, ik zie er tegenop. Erg. Goede vrienden van mn ouders waren gisteren bij ons thuis. Die man is jaren piloot geweest van legervliegtuigen. Heeft over de hele wereld gevlogen en gewoond, en ik had t er gisteren met hem over. Hij had nooit ergens last van gehad, en zei dan ook dat ik niet moest opspringen bij elk geluidje, omdat een vliegtuig veel geluiden maakt, die allemaal normaal zijn, het afwezig zijn van die geluiden zou vervelender zijn dan de geluiden horen, dus eigenlijk zou ik die geluiden horen als een geruststelling moeten zien Omgekeerde logica.

Als ik op dit forum bv in TRV allemaal die prachtige vakantiefoto's zie van veelal verre bestemmingen, en al die mensen die daar dus ook zijn heengevlogen, dan denk ik van "er is niets aan, iedereen doet t". Sterker nog, ik doe t ook, ik ben vorig jaar al naar Brazilie geweest. Toen was het voor mij voor het eerst dat ik vloog en vond het toen niet prettig. Nu zijn we een jaar later en nu heb ik er meer last van dan vorig jaar.

Het ergste is nog, dat ik hierdoor geen zin heb om op vakantie te gaan. Ik zie de 28e (overmorgen) ook niet als de datum waarop ik op vakantie ga, maar de datum waarop ik in t vliegtuig stap....
    Ik word gewoon helemaal van mezelf, maar de afgelopen week is dat zowat het enige waar ik aan denk. Uiteraard, als het overdag is, en het is mooi weer, dan heb ik wel heel veel zin om op vakanti e te gaan, en zie ik dat vliegen ook niet zo als een probleem. Maar als het zoals nu regent, of het is avond of heel vroeg in de morgen (tijdstippen waarop ik hoe dan ook nergens anders zin in heb dan in bed liggen en slapen) dan zie ik t totaal niet zitten.

Help
    Breitling - Instruments for Professionals
    pi_20861326
    quote:
    Op vrijdag 23 juli 2004 22:36 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Uitdroging versterkt angstige gevoelens

TS, lees deze site even door
    http://www.anxieties.com/index.php?nic=flying
    Did not know, sorry... Meestal wordt deze tip in het vliegtuig zelf gegeven in verband met agressie van passagiers en het risico op trombose vanwege het stilzitten, evenals het verminderen van de jetlag
      maandag 26 juli 2004 @ 10:00:43 #176
    44377 Litman
    Live a sunny life!
    pi_20861522
    Ik denk dat iedereen in meer of mindere mate angst heeft in een vliegtuig, sterker nog als je geen angst hebt in een vliegtuig heb je een gebrek aan fantasie!
    Hoewel ik zelf niet echt bang ben in een vliegtuig kan ik me toch wel voorstellen wat er allemaal kan misgaan. Echter de káns dat er wat misgaat is heel erg klein.
    Heb je er ooit aangedacht om een cursus te doen om je vliegangst te overwinnen? Ik ken iemand, die panisch werd bij alleen al de gedachte aan vliegen, maar zij heeft een cursus gedaan bij de stichting ValK http://www.valk.org en vliegt tegenwoordig regelmatig en met sterk verminderde angst.

Het belangrijkste wat je daar leert is vertrouwen te hebben in het vliegtuig, de bemanning en de veiligheidsmaatregelen. Angst komt ook veelal voort uit onwetendheid over bepaalde zaken (bijv. belastbaarheid van een vliegtuig). Last but not least confronteren ze je met je angst, door een aantal vluchten te maken. Dit laatste is in mijn ogen het belangrijkste: hoe vaker je vliegt, hoe meer vertrouwen je zult krijgen, en hoe beter je je vliegangst weet te hanteren.

Succes!

[ Bericht 0% gewijzigd door Litman op 26-07-2004 10:07:33 ]
    "the same sun that melts the wax, hardens the clay"
      maandag 26 juli 2004 @ 10:20:58 #177
    35786 Rietvaerder
    'Ringvaerder'
    pi_20861784
    quote:
    Op zaterdag 24 juli 2004 13:51 schreef Master-JiP het volgende:

[..]

Helemaal mee eens!!! Is echt zielig dat klappen!
    En heel vaak is het gewoon een auto-land....
      maandag 26 juli 2004 @ 12:14:20 #178
    74430 Nyluzzz
    Terviseks!
    pi_20864132
    De eerste keren dat ik vloog bleek ik ook vliegangst te hebben. Het was een vakantie waarin meteen zes vluchten zaten en de angst werd met elke vlucht erger. Na die vakantie heb ik jaren niet gevlogen, tot een paar maanden geleden. Toen ik het vliegtuig instapte had ik het wel even moeilijk maar toen we eenmaal vlogen had ik eigenlijk geen problemen meer. De terugreis was dan ook mijn eerste relaxte vlucht. Ik was dus ineens over mijn vliegangst heen en morgen vlieg ik weer.

En inderdaad onwetendheid is een bealngrijke factor hierin. Het ergste vond ik altijd turbulentie en het opstijgen. Turbulentie; omdat ik dacht dat vliegen net zo smooth zo zijn als rijden met de auto of trein. Dus bij de minste of geringste beweging van het vliegtuig was ik bang. Nu weet ik wat het is en ben ik er aan gewend (als voel ik toch nog altijd lichte schrik). De start vond ik eng omdat we stijler omhoog gingen dan ik verwacht had. Nu stel ik me daar op in en dan we je eraan.

Kortom je kunt er overheen komen en ik weet wel ongeveer hoe je je voelt.

Succes en sterkte ermee!
    ...drop it like it's hot...
    pi_20865029
    Het lijkt mij doodeng om uit het raam 10+km naar beneden te kijken
    “When will I learn? The answer to life's problems aren't at the bottom of a bottle, they're on TV!”
    -H.J. Simpson-
      maandag 26 juli 2004 @ 13:02:45 #180
    95608 Speth
    Rorschach
    pi_20865114
    Ik heb ook hoogtevrees, maar dat vind ik dus totaal niet eng... doordat het zo hoog is lijkt alles plat en ben je je niet bewust van je hoogte, zoals in bijv. een achtbaan.
    pi_20865124
    quote:
    Op maandag 26 juli 2004 12:59 schreef MrCrowley het volgende:
    Alsof je op 10km nog echt iets kan waarnemen op de grond?!

Je zit vaak boven de wolken, dus is het net of je boven een wattendeken vliegt....
    pi_20875175
    quote:
    Op maandag 26 juli 2004 12:59 schreef MrCrowley het volgende:
    je ziet voornamelijk wolken eigenlijk...
    en het valt je niet eens op dat het zo hoog is...
    pas als je er erg diep over nadenk bedenk je dat het gigantisch ver is.
    in het begin zie je hoe alles kleiner en kleinr wordt... dan ga je door de wolken op zon 2 a 3 km voornamelijk? en dan zie je geen ruk meer
    pi_20876839
    Ik zit nu wat te piekeren over me reis naar toronto,canada morgen om iets van 3 uur...
    ik zit nu al die dingen te lezen enzo om het te verhelpen... Ik heb zelf al iets van 6 x naar londen gevlogen en een keer naar toronto (2 jaar gelee), maar ik heb nu veel meer stress dan normaal... langs de huisarts te gaan is nu beetje laat ... en denk zelf dat ik het maar al te goed overdrijf... nog verdere tips ? Ik ben maar 17 (sinds eergistere ), alchoholische consumpties worden vast niet goed gevonden...
      maandag 26 juli 2004 @ 22:20:55 #184
    4756 Kyara
    1 + 1 = 3
    pi_20878001
    -edit-
    verkeerde naam

[ Bericht 97% gewijzigd door Kyara op 26-07-2004 22:23:26 (onder verkeerde naam gepost) ]
    pi_20878104
    Ik stond altijd een beetje onverschillig tegenover vliegen. Had me er ook nooit zo in verdiept. In 1990 vloog ik met een Boeing 747 (de Prins Claus, Martinair) naar Las Palmas op Gran Canaria. 10 km hoogte enzo. Ik vond het wel berespannend, maar niet eng ofzo (ook al zat ik tegen de vleugel aan te kijken). Ik kan me nog de smaak van dat eigenaardige voedsel herinneren. Soms had ik het idee dat ik per abuis op het plastic bordje zat te kauwen. Heel curieus ook dat ik buiten kon zien dat we behoorlijk scheef hingen, maar dat mn cola gewoon bleef staan. Zal wel iets met cabin pressure te maken hebben. Hoe dan ook, we zijn inmiddels 14 jaar verder. In al die tijd heb ik geen vliegtuig meer van binnen gezien, laat staan dat ik gevlogen heb, maar op 17 augustus is het weer zo ver. Onur Air (airbus) naar Istanbul International (of hoe die luchthaven ook moge heten) en eerlijk gezegd voel ik de angst nu wel. Geen idee waarom. Alle ratio die ik in mijn lijf heb zegt mij dat die angst ongegrond is en dat de kans dat er iets gebeurt verwaarloosbaar klein is. Maar toch... Goed mogelijk dat de angst van me afglijdt op het moment dat ik dat vliegtuig instap, me installeer in mijn stoel en de zorg voor mijn leven overdraag aan een (waarschijnlijk)Turkse piloot die ik niet ken en ook nooit zal kennen. Ik hoor gewoon met mijn twee voeten op de grond. Niet op 10 kilometer hoogte. Nah ja.....

En toch is het niet leuk om zo tegen een vliegreis op te zien dat het je vakantieplezier in feite overschaduwt. En al helemaal niet voor mijn reisgenote die geen vliegangst heeft (nou, niet echt tenminste) en wel probeert te genieten van de voorpret. Dat is dan een beetje moeilijk met iemand die er op sommige momenten heilig van overtuigd is dat 17 augustus as. de laatste dag zal zijn. Gadverdamme.
    When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
      Moderator maandag 26 juli 2004 @ 22:32:15 #186
    819 crew  Gert
    spreekt voor zich
    pi_20878312
    pi_20883042
    eigenlijk zijn veel mensen bang omdat het ook volstrekt onnatuurlijk is dat vliegen autorijden enzo ook, maarja dat is wat beter geintegreerd omdat men al in de oertijd met karren aan het slepen was maar vliegen.... een mensen hoort op de grond en niet op 10-12km hoogte in een jet te zitten die 900kmph gaat met een glaasje chemische cola
      dinsdag 27 juli 2004 @ 19:52:09 #188
    46114 DzjieDub
    pi_20894969
    quote:
    Op maandag 26 juli 2004 22:24 schreef Argento het volgende:
    [...]. Heel curieus ook dat ik buiten kon zien dat we behoorlijk scheef hingen, maar dat mn cola gewoon bleef staan. Zal wel iets met cabin pressure te maken hebben. [...]
    Om precies te zijn, een vliegtuig hangt "scheef" maar door middelpuntvliedende kracht merk je daar (als het goed is) niets van; net zomin als dat je een emmer met water aan een touw rondzwaait het water eruit valt, al hangt de emmer horizontaal.
    Je merkt dit ook op de fiets: je gaat schuin hangen in een bocht. En treinen hebben hetzelfde; alle sporen hebben een beetje verkanting in bochten.

back on-topic, ik ben vorige week twee keer met het vliegtuig geweest, weliswaar korte stukjes, en de eerste keer zag ik er behoorlijk tegenop. De tweede keer gelukkig (bijna) niet meer. 't Zal niet snel m'n favoriete bezigheid worden (ook al omdat de beenruimte veel te klein is) maar ik doe er ook niet meer moeilijk over. Gelukkig.
      dinsdag 27 juli 2004 @ 20:47:20 #189
    31603 xyz
    Speed Bird
    pi_20896250
    quote:
    Op dinsdag 27 juli 2004 19:52 schreef DzjieDub het volgende:

[..]

Om precies te zijn, een vliegtuig hangt "scheef" maar door middelpuntvliegende kracht merk je daar (als het goed is) niets van
    Als de piloot (of autopilot) een mooie bocht vliegt wel. anders ligt je cola op de grond.

En volgens mij heeft iedereen een beetje last van 'vliegangst' ook ik ben weer tevreden als we weer veilig aan de gate staan.
    Mijn weblog
      woensdag 28 juli 2004 @ 21:20:31 #190
    88909 Hel1tjuhh
    Girl..Power :P
    pi_20919338
    Ik had dus al een topic geopend op relaties en psychologie.. Toen wist ik nog niet wanneer ik zou gaan vliegen, wel dat er al een datum vaststond..

Nu moet ik dus komende dinsdag al gaan vliegen We gaan met Valk, die vliegangstorganisatie.. En er gaat dus 1 van de medische dienst mee, een psycholoog en een ex-piloot..
    Mijn vriend zei dat hij mee zou gaan (hij werkt op schiphol), maar nu blijkt dat ik dus in mn uppie moet met allemaal onbekende mensen...

Maar waar ik dus bang voor ben is dat ik een paniekaanval ga krijgen.. Ik heb er in Mei voor het eerste eentje gehad in de bus.. En merk dat er wel vaker eentje komt opzetten, bijvoorbeeld in de trein, maar in de trein kan ik ze nog redelijk onder controle houden gelukkig..

Maar waar ik nu bang voor ben is dat ik dus een paniekaanval in het vliegtuig krijg..

En mijn vraag is dus, of iemand hier ervaring mee heeft en hoe diegene dat heeft aangepakt?

En voel je wat van de snelheid en dat het vliegtuig vertrekt??

Alleen serieuze reacties graag
    Don't look at the past.. But live to the future...
      woensdag 28 juli 2004 @ 21:32:16 #191
    61447 Douwe
    Ik heb gelijk
    pi_20919589
    quote:
    Op woensdag 28 juli 2004 21:20 schreef Hel1tjuhh het volgende:
    Ik had dus al een topic geopend op relaties en psychologie.. Toen wist ik nog niet wanneer ik zou gaan vliegen, wel dat er al een datum vaststond..

Nu moet ik dus komende dinsdag al gaan vliegen We gaan met Valk, die vliegangstorganisatie.. En er gaat dus 1 van de medische dienst mee, een psycholoog en een ex-piloot..
    Mijn vriend zei dat hij mee zou gaan (hij werkt op schiphol), maar nu blijkt dat ik dus in mn uppie moet met allemaal onbekende mensen...

Maar waar ik dus bang voor ben is dat ik een paniekaanval ga krijgen.. Ik heb er in Mei voor het eerste eentje gehad in de bus.. En merk dat er wel vaker eentje komt opzetten, bijvoorbeeld in de trein, maar in de trein kan ik ze nog redelijk onder controle houden gelukkig..

Maar waar ik nu bang voor ben is dat ik dus een paniekaanval in het vliegtuig krijg..

En mijn vraag is dus, of iemand hier ervaring mee heeft en hoe diegene dat heeft aangepakt?

Van de snelheid voel je vrij weinig, behalve dat je lichtelijk in je stoel wordt gedrukt bij het accelereren en de eerste momenten van het stijgen.
      woensdag 28 juli 2004 @ 21:40:52 #192
    88909 Hel1tjuhh
    pi_20919784
    quote:
    Op woensdag 28 juli 2004 21:32 schreef Douwe het volgende:

[..]

Van de snelheid voel je vrij weinig, behalve dat je lichtelijk in je stoel wordt gedrukt bij het accelereren en de eerste momenten van het stijgen.
    Ik ben ook als de dood voor achtbanen.. In een vliegtuig voelt het toch niet hetzelfde?
      woensdag 28 juli 2004 @ 22:03:24 #193
    87101 tjaweetjijhet
    gaat naar CR-PAN-NIC
    pi_20920305
    weleens over nagedacht dat het niet altijd bewolkt is, des te beter trouwens, zie je ook nog wat.
    Ik heb laatst New York vanaf 10km hoogte gezien, en was best mooi om te zien.
    Een wakeboardende muay thai die een aardig balletje trapt
    pi_20920709
    Ik heb ook altijd het zweet in mijn handen, maar echt eng vind ik het ook weer niet, ben eerder onder de indruk van het opstijgen/landen en het uitzicht vanuit het vliegtuig. Zolang de stewardessen maar rondlopen dan is alles in orde . Het idee dat je bent overgeleverd aan een piloot is idd niet echt fijn, maar er zit als goed is ook een co-piloot en hetzelfde heb je in de trein en bus. Daarnaast is het natuurlijk zo dat als je neerstort dat het in principe afgelopen is, maar zo'n vliegtuig wordt zo goed gecontroleerd en als er iets mis is zullen ze wel niet opstijgen. Echter ik kan nooit slapen als ik ga vliegen, het is denk ik mee de adreline die dan al opspeelt.
    pi_20921168
    quote:
    Op woensdag 28 juli 2004 22:03 schreef tjaweetjijhet het volgende:
    weleens over nagedacht dat het niet altijd bewolkt is, des te beter trouwens, zie je ook nog wat.
    Ik heb laatst New York vanaf 10km hoogte gezien, en was best mooi om te zien.
    Lijkt me geweldig
    Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
      woensdag 28 juli 2004 @ 23:39:51 #196
    61447 Douwe
    Ik heb gelijk
    pi_20922701
    quote:
    Op woensdag 28 juli 2004 21:40 schreef Hel1tjuhh het volgende:

[..]

Ik ben ook als de dood voor achtbanen.. In een vliegtuig voelt het toch niet hetzelfde?
    Nee man, een achtbaan schudt alle kanten op en maakt vreemde bewegingen, een vliegtuig hangt het grootste deel van de tijd vrij rustig in de lucht. Enige bewegingen die je wel eens voelt is de turbulentie; die maakt dat het voelt alsof het vliegtuig over een hobbelige weg rijd, het vliegtuig schudt en trilt dan een beetje maar meestal wordt het niet echt ernstiger dan dat.
      donderdag 29 juli 2004 @ 00:00:52 #197
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_20923247
    quote:
    Op woensdag 28 juli 2004 21:20 schreef Hel1tjuhh het volgende:

Wanneer het vliegtuig de pier verlaat en naar de startbaan rijdt (taxien) voelt het net alsof je in een bus zit die langzaam rijdt, alleen met veel minder lawaai dan een bus. De vliegtuig motoren werken al wel, en de kleppen (flaps) worden vaak nog getest door de piloten, dus als je van alles ziet bewegen op de vleugels, dat is normaal

Zodra het vliegtuig op de startbaan keert vraagt het aan de toren toestemming om op te stijgen. Deze toestemming kan binnen 10 seconden worden gegegeven, maar het kan ook zijn dat je nog 5 minuten stilstaat.

Het opstijgen gaat gepaard met een hoop kabaal. Dat is normaal. De straalmotoren worden geactiveerd en je accellereert. Het voelt hetzelfde aan alsof je in een snelle sportauto de snelweg op spurt met het gaspedaal vol ingetrapt. Met een snelheid van tussen de 250 en 300 kilometer per uur (afhankelijk van de grootte van het vliegtuig) trekt het vliegtuig de neus in de lucht en stijgt het op. Je voelt het meteen, want het gehobbel over de betonnen startbaan is afgelopen. Vaak nog binnen de eerste minuut wordt het landingsgestel aangetrokken, wat wederom gepaard gaat met geluiden. Je stijgt nu op tot een hoogte tussen de 8000 en 11000 meter, afhankelijk van hoe ver je moet vliegen. Ga je naar London bijvoorbeeld, dan kom je net boven de 8000 uit alvorens ze alweer beginnen te dalen, vlieg je naar de VS dan zit je het grootste deel van de vlucht op 10km of hoger.

Valk vliegt volgens mij alleen boven Nederland dus ontzettend hoog zul je niet komen denk ik, maar toch zeker wel boven de 7 km denk ik. Tijdens het vliegen kun je door invloeden van het weer wat heen en weer schudden. Dit heet "turbulentie" en is heel normaal. Je zult de vleugels een beetje heen en weer zien bewegen, en je schud een klein beetje op een neer, alsof je over een zandweg rijdt die niet geheel egaal is. De piloot kan op lange afstandsvluchten er voor kiezen een andere hoogte aan te nemen, of een iets afwijkende koers te nemen om turbulentie te ontwijken, maar op korte vluchten is het door de drukte op de luchtvaartwegen vaak niet mogelijk.

Bij het dalen kun je last krijgen van je oren. Deze lijken door de drukverschillen "verstopt" te zijn, maar door een beetje slikken is alles weer normaal. Kleine kinderen weten in dit geval vaak niet wat ze moeten doen met als gevolg dat ze gaan huilen onder de logische vertaling: Ik heb iets wat pijn doet ----> Huilen naar mams en paps. Veel luchtvaartmaatschappijen geven voor de daling vaak pepermuntjes of andere soorten snoep zodat je wat te kauwen hebt. Ze zullen dit bij Valk ook wel doen denk ik.

Bij de landing zal op een gegeven moment het landings gestel weer uitgeklapt moeten worden, dus wederom geluid. De grond komt langzaam steeds dichterbij en voor je het weet vlieg je over een snelweg en enkele seconden later landt je op de landingsbaan. Wederom KABAAL! De flaps worden rechtop gezet om af te remmen, en de straalmotoren maken weer kabaal. Ze remmen hiermee het vliegtuig af. Het vliegtuig zal dan afslaan (de landingsbaan verlaten) en terug taxien naar de terminal waar je de grond weer mag kussen.

Ben zelf dus absoluut niet bang voor vliegen. Hoop dat dit verhaal een beetje helpt
    -
      donderdag 29 juli 2004 @ 00:19:03 #198
    31603 xyz
    Speed Bird
    pi_20923718
    quote:
    Op woensdag 28 juli 2004 23:39 schreef Douwe het volgende:
    het vliegtuig schudt en trilt dan een beetje maar meestal wordt het niet echt ernstiger dan dat.
    Maar je zult met vliegangst maar net de vlucht hebben die in hevige turbulentie terecht komt. Dan kan het flink tekeer gaan. Je stuitert dan alle kanten op.. Maar zelfs dan is er nog niets aan de hand. Het vliegtuig kan er heel goed tegen, het is alleen zeer oncomfortabel. Het probleem is meestal dat iedereen tegen mensen met vliegangst zeggen: het valt wel mee, enz. Het gevolg daarvan is dat de 'vliegangst' mensen aan boord bij het kleinste hobbeltje of geluidje al in paniek raken. Want er was hun verteld dat je er bijna niets van zou merken. Dus denkt men dat er iets goed mis is en dat hun laatste uur heeft geslagen.

Een vliegtuig maakt allemaal vreemde (harde) geluiden. Ik heb mensen in paniek zien raken van het naar beneden gaan van het geluid van het landingsgestel. Ik zou me pas zorgen gaan maken als dat geluid er niet was. Ook maakt een vliegtuig bewegingen die niet verwacht. Als je door door het raampje kijkt kun je vaak de vleugels op en neer zien bewegen. Dit is heel normaal. En zo zijn er nog een heleboel dingen die misschien heel vreemd/eng lijken maar die gewoon heel normaal zijn. Ga gewoon rustig in het vliegtuig zitten, laat alles op je af komen en ga niet bij alles wat je ziet of hoort het ergste denken. Dan komt alles vanzelf wel goed en misschien ga je zlefs nog genieten van het uitzicht. Goede vlucht.
    Mijn weblog
      donderdag 29 juli 2004 @ 00:48:56 #199
    46114 DzjieDub
    pi_20924455
    ...en dit zijn een aantal van de bewegende delen op een vleugel (ja, ik had m'n digitale camera bij me in het vliegtuig )

Dit was op een Airbus A318, maar ieder modern verkeersvliegtuig heeft dezelfde zaken op de vleugel zitten - al zien ze er soms iets anders uit. Ze zitten ook altijd ongeveer op dezelfde plaats.

Rood: Spoilers. Worden direct na de landing omhoog geklap. Hierdoor verliest het vliegtuig z'n "lift" en wordt tegen de grond gedrukt. Anders was er een kans dat het weer zou opstijgen. Ook tijdens de vlucht - met name vlak voordat de daling wordt ingezet - worden ze wel eens gebruikt, maar tijdens de vlucht nooit voluit. Dat kan overigens ook niet. En in sommige vliegtuigen worden ze ook gebruikt om bochten soepeler te laten verlopen.

Blauw: Ailerons. Deze worden gebruikt om bochten te kunnen maken. Als de linker naar beneden gaat, gaat de rechter omhoog en maak je een rechterbocht. De klep op het staartvlak wordt NIET gebruikt om een bocht te maken, maar om de bocht soepeler te laten verlopen. Iedere bocht in een vliegtuig wordt gedaan door het vliegtuig een bepaalde kant op te laten hellen - net als wanneer je "zonder handen" op de fiets zit.

Geel: Flaps. Deze worden tijdens de start en de landing gebruikt om de vleugel meer 'oppervlak' te geven. Hierdoor kan het vliegtuig langzamer vliegen. De flaps worden vlak voor de start meestal 10 of 15 graden naar beneden gezet, en tot 40 graden (zoals hier) bij de landing. Aan de voorzijde van de vleugel zitten vaak ook kleinere flaps die de vleugel nog meer oppervlak geven; deze worden 'leading edge flaps' of 'slats' genoemd.
    Zonder de flaps zou een Boeing 737 of een Airbus A-320 - dit zijn gelijksoortige vliegtuigen - een landingssnelheid hebben van rond de 200 knoop (zo'n 360 km per uur). Met flaps is die snelheid de helft lager, al wordt vaak wel een landingssnelheid van rond de 130 - 140 (220 - 240 km/h) knoop aangehouden.

Kortom, als je uitzicht hebt op de vleugel en je ziet een van die dingen bewegen - en je hoort 't vaak ook, zeker de flaps - dan weet je vanaf nu dat het volkomen normaal is.

Succes met de vlucht!

donderdag 29 juli 2004 @ 10:45:02 #200
    88909 Hel1tjuhh
    pi_20928040
    Bedankt voor de reacties.. Ik ga zeker weten wel.. Maar ben toch nog wel erg nerveus..

Gelukkig ben ik niet in mn eentje en gaan er nog 6 mensen mee die vliegangst hebben en zijn er 3 mensen die je geruststellen en zeggen wat voor geluiden er zijn..

En misschien dat de vader van mn vriend mee gaat, dat scheelt ook wel
      donderdag 29 juli 2004 @ 11:36:38 #201
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_20928921
    Ik vlieg vrij veel voor mijn werk. Ben nooit echt bang, licht gespannen dat wel. Het enige dat ik dus echt 'eng' vind is dat er 2 momenten zijn tijdens te vlucht dat de motoren overgaan op een andere snelheid en dat het dan dus ineens heel stil lijkt. Als ik het goed heb gebeurd dit op het moment dat het vliegtuig zijn uiteindelijke vlieghoogte heeft bereikt, en nog een keertje vlak voor de landing.
    Ik heb het ook niet altijd in de gaten, maar als ik het hoor, is dat wel het moment dat ik even slik. Terwijl ik weet dat het gebeurd, dat het erbij hoort, dat er niks aan de hand is.

Klopt dit xyz? Dat dit te maken heeft met het behalen van de juiste vlieghoogte? Daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar.

Enne Hel1tjjuhh, je bent volgens mij in de best denkbare omstandigheden voor je eerste vlucht. Je bent niet alleen in je angst, dus je hoeft je niet heel erg in te houden enzo.
    Heel veel sterkte!
    pi_20929534
    de eerste minuten van de klim draaien de motoren op maximaal vermogen (100% +) als men de gewenste hoogte bereikt heeft of de hellingshoek bijstelt dan draaien ze het vermogen van de motoren idd terug ivm geluidsoverlast en benzineverbruik.
      donderdag 29 juli 2004 @ 12:18:38 #203
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_20929789
    quote:
    Op donderdag 29 juli 2004 12:08 schreef LosingMyReligion het volgende:
    de eerste minuten van de klim draaien de motoren op maximaal vermogen (100% +) als men de gewenste hoogte bereikt heeft of de hellingshoek bijstelt dan draaien ze het vermogen van de motoren idd terug ivm geluidsoverlast en benzineverbruik.
    Ja, dat ja! En ik weet dat het hoort etc. en toch... Gek eigenlijk dat je dan je gevoel toch niet uit kan schakelen.
      donderdag 29 juli 2004 @ 12:37:01 #204
    46114 DzjieDub
    pi_20930169
    't Is ook mogelijk, als je lange vluchten maakt (intercontinentaal) dat je een 'step climb' maakt. Dan ga je eerst naar zo'n 20-25000 voet (6 - 7,5 km), hier wordt de snelheid weer opgebouwd en een heleboel brandstof eerst verbruikt voordat je verder kan stijgen. Je kunt wel drie of vier 'steps' hebben voordat je op je uiteindelijke vlieghoogte zit - dat kan rond de 42000 voet zijn (ruim 13 km). En iedere keer gaan de motoren harder draaien voordat je de klim begint. Allemaal normaal.
      donderdag 29 juli 2004 @ 13:20:00 #205
    88909 Hel1tjuhh
    pi_20931097
    quote:
    Op donderdag 29 juli 2004 11:36 schreef Brighteyes het volgende:
    Ik vlieg vrij veel voor mijn werk. Ben nooit echt bang, licht gespannen dat wel. Het enige dat ik dus echt 'eng' vind is dat er 2 momenten zijn tijdens te vlucht dat de motoren overgaan op een andere snelheid en dat het dan dus ineens heel stil lijkt. Als ik het goed heb gebeurd dit op het moment dat het vliegtuig zijn uiteindelijke vlieghoogte heeft bereikt, en nog een keertje vlak voor de landing.
    Ik heb het ook niet altijd in de gaten, maar als ik het hoor, is dat wel het moment dat ik even slik. Terwijl ik weet dat het gebeurd, dat het erbij hoort, dat er niks aan de hand is.

Klopt dit xyz? Dat dit te maken heeft met het behalen van de juiste vlieghoogte? Daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar.

Enne Hel1tjjuhh, je bent volgens mij in de best denkbare omstandigheden voor je eerste vlucht. Je bent niet alleen in je angst, dus je hoeft je niet heel erg in te houden enzo.
    Heel veel sterkte!
    Nee ben gelukkig niet de enigste, wat ik alleen wel een nadeel vind is dat we in een normale vlucht naar brussel zijn geboekt (wel logisch natuuurlijk, omdat het anders teveel kost), inhouden doe ik zowieso niet zo snel.. Zoals toen in die bus ook, ik moest huilen en het kon me geen reet schelen of iedereen dat zag
    En wanneer ik echt niet zou willen, dan ga ik ook echt niet en dan boeit het me ook echt niet of andere mensen mij een 'watje' vinden.. Ik bedoel: ik zie die mensen waarschijnlijk toch nooit meer..

Maar ik zal wel moeten, want ik wil zelf ook op schiphol komen werken en tja.. dan moet je ook vliegen.. En begin september gaan we kayakken en gaan we ook met het vliegtuig

Maar ik laat jullie nog wel ff weten hoe ik het heb gevonden en of ik in mn broek heb gescheten
      donderdag 29 juli 2004 @ 13:31:38 #206
    31603 xyz
    Speed Bird
    pi_20931372
    quote:
    Op donderdag 29 juli 2004 12:08 schreef LosingMyReligion het volgende:
    Nou geluidsoverlast op 10 km hoogte komt weinig voor. Als de daling wordt ingezet hoor je de motoren inderdaad terug lopen. Als je dan bijna beneden bent en de flaps en gear komen naar beneden dan hoor je de motoren weer opkomen tot vlak boven de baan. Dan voel je meestal het neerkomen (hoeft niet altijd, als de piloot geluk heeft) . Dan zie je speedbrakes op de vleugels omhoog gaan. Op het zelfde moment zie je aan de zijkant van de motoren kleppen open gaan en hoor je een boel lawaai. Tot je langzaam genoeg, dan zie alles weer inklappen. En dan heb je veiligste deel van de vlucht gehad. Het gevaarlijkste deel van een vlucht is namelijk het taxiën. De meeste ongelukken met vliegtuigen gebeuren op de grond.

Dan nog iets over hoog vliegen. De meeste mensen vliegen liever op bijvoorbeeld 8 km dan op 11 km hoogte. Dit is eigenlijk vreemd want het grootste gevaar tijdens het vliegen is de grond. Hoe meer afstand tussen het vliegtuig en de grond, hoe veiliger. Mocht er dan een probleem ontstaan dan heb je op grote hoogte veel meer tijd om het oplossen.
    Mijn weblog
    pi_20935529
    vandaag nog van rome naar brussel gevlogen in een 737 800.
    't was weer leuk. alleen storend dat toen ik op de plee zat we
    nogal op en neer gingen waardoor mikken in de pot lastig was.

opstijgen is altijd leuk, landen ook, verder verveel ik me altijd dood.

momenten die ik als eng zou kunnen beschrijven voor mensen die
    bang zijn voor vliegen zijn:
    acceleratie (totdat je van de grond komt, dan voel je niks meer)
    en de momenten dat hij flink gaat sturen of vanuit stijgende lijn naar
    een meer rechte lijn over gaat. die duren echter allemaal maar 20 sec.

heeft iemand wat technische gegevens over een 737 800 zoals;
    verbruik
    vermogen
    gewicht
    aantal mensen dat erin kan
    aantal kilo's bagage
    ?
      donderdag 29 juli 2004 @ 16:58:31 #208
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_20935710
    Doe eens googelen, kan me niet voorstellen dat dat niet te vinden is...
    pi_20937059
    Wat is er eigenlijk tegen flink wat kalmeringsmiddelen, voor mensen die slechts af en toe hoeven te vliegen?
      donderdag 29 juli 2004 @ 19:42:44 #210
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_20938473
    quote:
    Op donderdag 29 juli 2004 18:15 schreef CL1 het volgende:
    Wat is er eigenlijk tegen flink wat kalmeringsmiddelen, voor mensen die slechts af en toe hoeven te vliegen?
    Omdat alle kalmeringsmiddellen andere bijwerkingen kunnen hebben. Lang niet alle kalmeringsmiddellen helpen met de angst. Het is geen definitieve oplossing. Bovendien mag je niet eens het vliegtuig in als je MERKBAAR onder de invloed bent van drugs
    -
    pi_20938704
    Ik ben ook niet zo'n held qua vliegen en voordat wij op vakantie gingen dit jaar heb ik een boek van Alan Carr gelezen: overwin uw vliegangst.
    Ik heb er veel aan gehad, in de zin van dat ik een stuk rustiger in het vliegtuig heb gezeten dan de vorige keren. Maar ik denk wel dat ik het voor een volgende keer vliegen gewoon weer ga lezen. Ik had wel wat kalmerend spul bij me, maar heb het niet gebruikt!
    Fake it till you make it...
    pi_20942422
    quote:
    Op donderdag 29 juli 2004 18:15 schreef CL1 het volgende:
    als je 1x zonder die middelen gaat weet je dat er niks aan is.
    quote:
    Op donderdag 29 juli 2004 19:55 schreef Nijna het volgende:
    dit jaar heb ik een boek van Alan Carr gelezen: overwin uw vliegangst.
    heb ik wel eens doorheen gebladerd, best goed.
      vrijdag 30 juli 2004 @ 00:08:16 #213
    70366 JPM01
    The F1 season is over
    pi_20943952
    ik ga 14 augustus voor het eerst vliegen, wat moet ik verwachten?
    To finish first, you first have to finish!
    Next race: See you 12 march 2006 Gulf Air Bahrain Grand Prix, Manama
    AFC Ajax 4 ever
      vrijdag 30 juli 2004 @ 00:12:14 #214
    81028 ScudRaket
    Fanatiek nachtbaggeraar
    pi_20944044
    Niets. Het opstijgen en landen is wel grappig, maar de rest mwahhh niet veel bijzonders. Gratis drinken
    Tenzij je EasyJet of RyanAir vliegt natuurlijk
    If it has a grass wicket, play cricket! (Nee, dit slaat niet op het spelletje!)
    Lullo scrotum ejaculatio est.
    Hattrick: Ladderzatsquad (208243)
      vrijdag 30 juli 2004 @ 00:14:17 #215
    70366 JPM01
    The F1 season is over
    pi_20944079
    quote:
    Op vrijdag 30 juli 2004 00:12 schreef ScudRaket het volgende:
    Niets. Het opstijgen en landen is wel grappig, maar de rest mwahhh niet veel bijzonders. Gratis drinken
    Tenzij je EasyJet of RyanAir vliegt natuurlijk
    tis m'n 1e keer, en ik hou van vliegtuigen dus dat zit wel snor
    AFC Ajax 4 ever
      vrijdag 30 juli 2004 @ 10:30:17 #216
    88909 Hel1tjuhh
    pi_20949058
    quote:
    Op vrijdag 30 juli 2004 00:14 schreef JPM01 het volgende:

[..]

tis m'n 1e keer, en ik hou van vliegtuigen dus dat zit wel snor
    ruilen?
      zaterdag 31 juli 2004 @ 13:25:09 #217
    70366 JPM01
    The F1 season is over
    pi_20973355
    quote:
    Op vrijdag 30 juli 2004 10:30 schreef Hel1tjuhh het volgende:

[..]

ruilen?
    nee

er bestond toch ook een site waar je de veiligheid van een vliegtuigmaatschapij kon zien?? welke is dat?
    AFC Ajax 4 ever
    pi_20973745
    cool, wat een knoppen...

The aircraft is powered by two CFM International CFM56-7 turbofan engines in wing mounted engine pods. CFM is a joint venture of General Electric Co. of the US and Snecma of France.

The aircraft carries 26,025 litres of fuel.

The aircraft's auxiliary power unit is the Honeywell 131-9B which provides 90kVA and air start capability. The noise on the ground was reduced by up to 12dB by the installation of a new diffuser duct and silencer on the cooling vent on the auxiliary power unit. New quiet operating fans have been installed on the environmental control system and on the electronics cooling systems.

Wow, 90 000 Ampère aan stroom kan die motor achterin leveren.......

26 025 liter laat hem 5449 kilometer vliegen, het verbruik is dus ca 4,7 liter per km oftewel 1 op 0,21.

[ Bericht 32% gewijzigd door mighty_myte op 31-07-2004 13:58:25 ]
      zaterdag 31 juli 2004 @ 14:14:51 #219
    70688 esnaider
    razorsharp
    pi_20974105
    quote:
    Op zaterdag 31 juli 2004 13:25 schreef JPM01 het volgende:

[..]

nee

er bestond toch ook een site waar je de veiligheid van een vliegtuigmaatschapij kon zien?? welke is dat?
    www.turbulentie.nl
    pi_20975118
    quote:
    Op zaterdag 31 juli 2004 14:14 schreef esnaider het volgende:

[..]

www.turbulentie.nl
    Dat vind ik meer een zeursite! Mensen die lopen te miepen over turbulentie (alsof de piloot het opzoekt), een stewardess die even chagerijnig keek en het dus meteen op hen persoonlijk voorzien had (?!?!?!? inderdaad...), mensen wiens koffer niet op tijd aankwam en die daar de luchtvaartmaatschappij de schuld van geven (kan altijd gebeuren, ook door fouten van het luchthavenpersoneel, neem daarom ondergoed en een t-shirt mee in je handbagage), mensen die zeuren over het eten (das toch algemeen bekend?), mensen die zeuren dat ze geen drinken kregen als ze dat bedachten, omdat ze het niet konden vragen (daar zit zo'n knopje voor op je stoel met een poppetje... dan komt er vanzelf een stewardess...)
      zaterdag 31 juli 2004 @ 16:45:28 #221
    15524 PS
    And someday I shall fly again
    pi_20976561
    Angst om te vliegen......hmm, komt omdat het vreemd is, niet zo normaal. Je lichaam weet niet precies hoe het er mee om moet gaan. Maar reletatief gezien is het niks. Het is veiliger, als je normale maatschappijen neemt. Het is snel en je moet gewoon niet te veel nadenken tijdens het vliegen. Turbulentie is net zoals een hobbel in de weg. Zeur je toch ook niet over?
    If your shaking it more than twice, your playing with it.
      zaterdag 31 juli 2004 @ 22:45:57 #222
    70366 JPM01
    The F1 season is over
    pi_20982783
    quote:
    Op zaterdag 31 juli 2004 14:14 schreef esnaider het volgende:

[..]

www.turbulentie.nl
    dankje
    AFC Ajax 4 ever
    pi_21004407
    Nou mensen...ik zit immers al een week ofzo in USA... gewoon helemaal vergeten hier ff langs te surfen om ff te melden dat alles goed is... alleen dat de vlucht totaal niet prettig was....
    we hadden ongelofelijk veel turbulentie...diverse malen soort duiken van paar meters gehad...
    daarnaast was toronto enorm veel regen en somber weer...
    Volgende reis neem ik een slaapmiddel ofzo... ik stressde echt veel tijdens de vlucht...
      maandag 2 augustus 2004 @ 10:20:10 #224
    54193 H.Y.L
    Dat dacht ik...dus!
    pi_21006237
    Ik heb ook een soort van vliegangst, maar dan een andere vorm dan TS. Ik ben van mening dat mijn vliegangst iets lastiger te bestrijden is! Ik ben namelijk niet bang voor het vliegen zelf. Ik heb twee keer eerder gevlogen en dat vond ik weinig aan! Stijgen en kanden vond ik erg gaaf! Maar wat is dan het probleem hoor ik je denken! Nou, het zit zo: Ik heb de laatste maanden af en toe last van momenten dat ik me spontaan niet lekker voel. Ik word dan duizelig, krijg buikpijn en voel me rot. Volgens de dokter komt dit door stress. (zou best kunnen hoor) Als ik dit heb, dan loop ik naar buiten, ga even zitten, drink wat water en dan voel ik me weer beter. Eén probleempje: als ik in het vliegtuig zo'n "angst-aanval" krijg kan ik niet even relaxed naar buiten lopen en gaan zitten. Ik ben dus bang dat het gevoel dan erger gaat worden en ik helemaal flip! Ik neem dus wel drie flesjes water mee, mn Gameboy advance, mn mp3-speler, mn vriendin naast me in een minirok, en dan maar hopen dat ik genoeg afleiding heb.
    Geniet!
    pi_21006490
    Ik heb dit stukje ook in een ander topic gepost, maar hier ook nog maar even:

Ik ben ook niet zo'n held qua vliegen en voordat wij op vakantie gingen dit jaar heb ik een boek van Alan Carr gelezen: overwin uw vliegangst.
    Ik heb er veel aan gehad, in de zin van dat ik een stuk rustiger in het vliegtuig heb gezeten dan de vorige keren. Maar ik denk wel dat ik het voor een volgende keer vliegen gewoon weer ga lezen. Ik had wel wat kalmerend spul bij me, maar heb het niet gebruikt!
    Fake it till you make it...
      maandag 2 augustus 2004 @ 13:10:43 #226
    95608 Speth
    Rorschach
    pi_21009363
    10 augustus ga ik weer vliegen... ik heb er nu al onwijs zin in. Binnenkort maar even een compactflashkaart halen zodat ik in 't vliegtuig films kan kijken op m'n pda
    pi_21010485
    valium of anti-depressiva nemen.
    gordel aandoen
    niet aan denken

Eigenlijk is vliegen de leukste manier om te reizen. Vooral als er turbulentie is, dan gebeurt er nog eens iets. Alleen moet je je gordel aandoen... altijd eigenlijk
    Sex is not the answer. Sex is the question. 'Yes' is the answer.
    Nu ook op foto verkrijgbaar
      maandag 2 augustus 2004 @ 15:04:53 #228
    24399 TechXP
    www.biteback.be
    pi_21011544
    ik ga overmorgen.... vliegen voor de 2e keer... vorige keer maar een paar uur, maar nu 9 uur stressen.
      maandag 2 augustus 2004 @ 15:18:30 #229
    8669 Qarinx
    Fashionista!
    pi_21011805
    quote:
    Op maandag 2 augustus 2004 14:00 schreef Keios het volgende:
    valium of anti-depressiva nemen.
    Tegen vliegangst? Lijkt me wel een beetje drastisch...
      maandag 2 augustus 2004 @ 17:40:07 #230
    95608 Speth
    Rorschach
    pi_21014680
    quote:
    Eigenlijk is vliegen de leukste manier om te reizen. Vooral als er turbulentie is, dan gebeurt er nog eens iets. Alleen moet je je gordel aandoen... altijd eigenlijk
    Idd... Je moet er gewoon van genieten, ik vind vliegen een van de leukste dingen om te doen
    pi_21015594
    quote:
    Op maandag 2 augustus 2004 15:18 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Tegen vliegangst? Lijkt me wel een beetje drastisch...
    Dat is te zien.
    Mn schoonpa is zo bang om te vliegen dat ze altijd op autovakantie gaan. Hij besterft het van de schrik. Als je het kunt verhelpen met kalmeringspillen of zoiets, kun je tenminste overal naartoe.
    Sex is not the answer. Sex is the question. 'Yes' is the answer.
    Nu ook op foto verkrijgbaar
      dinsdag 3 augustus 2004 @ 21:05:38 #232
    81028 ScudRaket
    Fanatiek nachtbaggeraar
    pi_21039792
    Zie turbulentie gewoon als een hobbelende weg, er gebeurt niets, maar het is wel irritant
    If it has a grass wicket, play cricket! (Nee, dit slaat niet op het spelletje!)
    Lullo scrotum ejaculatio est.
    Hattrick: Ladderzatsquad (208243)
    pi_21041332
    Heb 14 jaar niet gevlogen. Dit jaar naar Polen en Finland en ben er niet voor bevreesd.

Maar ja, ik heet ook geen Dennis Bergkamp.
    All good things must come to an end...
      dinsdag 3 augustus 2004 @ 23:09:39 #234
    70366 JPM01
    The F1 season is over
    pi_21042373
    quote:
    Op dinsdag 3 augustus 2004 22:18 schreef Praag het volgende:
    Heb 14 jaar niet gevlogen. Dit jaar naar Polen en Finland en ben er niet voor bevreesd.

Maar ja, ik heet ook geen Dennis Bergkamp.
    ik heb nog nooit gevlogen maar ik ben er niet bang voor

ik vind vliegtuigen wel leuk

check mijn laatste sig
    AFC Ajax 4 ever
    pi_21047231
    "Lady's and gentlemen we are now approaching Schiphol airport, please fasten your seatbelts"

"Sundara sundara Schiphol airport ATC at 113.56 "

"Set flaps 30degrees"

"Speedbrake (check!) flaps (check!) landing gear (check!) pilots in the cockpit (check!) checks (check!)"

*dingdong* "Cabin crew brace for impact... ehm... landing" *dongding*

50
    40
    30
    20
    10

retard retard

pssssssswoesjeeeeeeeeeee

woensdag 4 augustus 2004 @ 10:25:03 #236
    46114 DzjieDub
    pi_21048790
    Mmmm.... enerzijds zeg je 'retard' wat duidt op een Airbus, anderzijds zeg je 'flaps 30' wat duidt op Boeing...
    "Whiskey Baileys Rum Cola we have a problem, over."

Ladies and Gentlemen, please remain in your seat while the captain taxies the remainder of the aircraft near the gates.
    pi_21057049
    ow is dat van airbus... ik dacht altijd dat het vliegtuig me uit liep te schelden
    pi_21065131
    113.56 voor schiphol approach is ook niet echt logisch gezien de band die voor atc services gebruikt wordt loopt van 118.0 tot 137.975
    pi_21068879
    ik lul maar wat hoor voor het geval dat nog niet geheel duidelijk was

sundara is ook indisch
    pi_21069635
    Piloot, altijd al willen worden.

Maar na mn vlucht paar dagen geleden hoeft dat niet meer zo. Had al tijdje niet meer gevlogen, en nog nooit zo'n grote afstand (Phoenix). Maar wat is dat saai zeg. Landen en opstijgen is leuk. Het mooiste is als ie gaat draaien. Ik zat net achter de vleugel. Prachtig mooi is dat.

Voor de rest had ik niets te doen. Was wel verbaast dat het buiten -50! was.
    pi_21249737
    Ik had er deze vakantie (3e en 4e keer vliegen) een stuk minder last van dan de vorige keren. Het zal wel steeds minder worden naarmate je vaker vliegt. Ik zit er alleen wel tegenop te hikken maar als je eenmaal in het vliegtuig zit is het over.
    2007: Kuala Lumpur, Perhentian Islands, Kreta, Luxemburg, Rome
    2008: Gerlos, Bern, Valencia, Ibiza, Madrid, Boekarest, Dublin, Londen
    2009: Hamburg, Riga, Praag, Ibiza, Krakau, Budapest, Bratislava
      Moderator vrijdag 20 augustus 2004 @ 14:46:16 #243
    819 crew  Gert
    spreekt voor zich
    pi_21423809
    quote:
    Op vrijdag 13 augustus 2004 02:28 schreef Drifter__ het volgende:
    Nou ik wil wel eens zo.vliegen:

http://www.airliners.net/open.file/213608/L/
    Hoop wel dat die bloemstukjes op tafel vást zitten.
      vrijdag 20 augustus 2004 @ 14:51:29 #244
    70366 JPM01
    The F1 season is over
    pi_21423962
    ik heb m'n vliegdoop ook gehad

op schiphol was ik licht gespannen op de dingen die komen gaan
    paspoort controle, beveiliging check door zo'n poortje heen.

maar dat ging allemaal goed en daarna waren de zenuwen voorbij en stapte ik ontspannen het vliegtuig in
    AFC Ajax 4 ever
    pi_21424182
    ik werd trouwens wel erg gecontroleerd op heahtrow

alarm ging af (camera in zak)

ik moest in de jezus-aan-het-kruis houding gaan staan

zwaar gefouilleerd, onderkant schoenen checken!

maja toen vonden ze niks en mocht ik doorlopen! Erg slecht! Ze lieten me niet opnieuw door het poortje lopen, als ik een mes IN mijn schoen had gehad had ik gewoon door kunnen lopen!
    pi_21428479
    quote:
    Op vrijdag 20 augustus 2004 14:59 schreef LosingMyReligion het volgende:

maja toen vonden ze niks en mocht ik doorlopen! Erg slecht! Ze lieten me niet opnieuw door het poortje lopen, als ik een mes IN mijn schoen had gehad had ik gewoon door kunnen lopen!
    dat had ik ook in Phoenix. nouja een vriend van me werd helemaal gecheckt icl. zn handbagage. en iedereen moest zelfs zn schoenen uit doen.
    pi_21428574
    Hoe werkt het nou precies met koffers ophalen? Ik ga volgend weekend een weekend naar Polen maar ik neem alleen wat handbagage mee. Maar als ik naar Finland ga moet ik wel een koffer meenemen.

Spannend. Nog een week en ik ga voor het eerst in 14 jaar weer vliegen!
    All good things must come to an end...
    pi_21428605
    Bij aankomst op schiphol lever je je koffers in bij de incheckbalie, daar krijg je gelijk een instapkaart.

Als je bent aangekomen loop je via de pier de aankomsthal in waar meestal op monitoren word aangegeven (met vluchtnummer) aan welke band je je bagage kan halen. Dan ga je naar de band en als je jouw koffer voorbij ziet komen pak je hem eraf.

Simpel

pi_21428623
    quote:
    Op vrijdag 20 augustus 2004 18:16 schreef LosingMyReligion het volgende:
    Bij aankomst op schiphol lever je je koffers in bij de incheckbalie, daar krijg je gelijk een instapkaart.

Als je bent aangekomen loop je via de pier de aankomsthal in waar meestal op monitoren word aangegeven (met vluchtnummer) aan welke band je je bagage kan halen. Dan ga je naar de band en als je jouw koffer voorbij ziet komen pak je hem eraf.

Simpel

op welke band je zet moet ophalen word ook al in het vliegtuig verteld.
    pi_21429009
    niet altijd
    pi_21429210
    quote:
    Op vrijdag 20 augustus 2004 18:40 schreef LosingMyReligion het volgende:
    niet altijd
    wel elke keer als ik vlieg
    pi_21429581
    whehe
      vrijdag 20 augustus 2004 @ 19:58:08 #253
    71166 AKnynke
    is lang niet gek
    pi_21430695
    quote:
    Op vrijdag 20 augustus 2004 14:59 schreef LosingMyReligion het volgende:

Toen ik in Anchorage over moest stappen, vanuit een klein vliegtuig zonder douane op een normaal vliegtuig, en een half uur had om over te stappen, moest ik dus nog helemaal gecontroleerd worden. En natuurlijk moesten ze net mij er uit pikken om eens grondig onder handen te nemen. Schoenen uit, jas uit, trui uit, riem af, knopen los. Vervolgens met 1 hand broek ophouden, nog een keer door het poortje...alles weer aan....

naar de handbagage controle, filmcamera eruit. Uit het hoesje. In het bandjesdingetje kijken, in m'n CD-case kijken, in m'n discman...alles moest er uit. Wat heb ik toen nog moeten rennen om m'n vlucht te halen. Was de laatste die er in ging!
    Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
    pi_29689138
    *schop*

Ik heb er ook last van. Niet tot het punt dat ik vliegen vermijd, elke keer zeg ik tegen mezelf dat ik me niet moet aanstellen en boek ik gewoon weer een vliegreis. Maar als het dan zo ver is.. misselijk van angst, trillen, zweten. Puur de angst om neer te storten. Bij elk klein beweginkje van het vliegtuig zit ik op het puntje van m'n stoel. Het liefst nam ik gewoon een slaappil en sliep ik de hele vlucht.

Moet binnenkort weer vliegen... kort vluchtje, maar toch. En dan storten er in de week daarvoor lekker twee vliegtuigen neer
    pi_29689164
    quote:
    Op dinsdag 16 augustus 2005 14:29 schreef PiperMaru het volgende:
    *schop*

Ik heb er ook last van. Niet tot het punt dat ik vliegen vermijd, elke keer zeg ik tegen mezelf dat ik me niet moet aanstellen en boek ik gewoon weer een vliegreis. Maar als het dan zo ver is.. misselijk van angst, trillen, zweten. Puur de angst om neer te storten. Bij elk klein beweginkje van het vliegtuig zit ik op het puntje van m'n stoel. Het liefst nam ik gewoon een slaappil en sliep ik de hele vlucht.

Moet binnenkort weer vliegen... kort vluchtje, maar toch. En dan storten er in de week daarvoor lekker twee vliegtuigen neer
    mij krijg je er echt met geen stok in..
    //Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
      dinsdag 16 augustus 2005 @ 17:20:17 #256
    39604 SouthernSun
    het zonnetje in huis
    pi_29694133
    dit jaar weer gevlogen voor het eerst sinds 14 jaar. herrinner me dat niet meer dus eigenlijk voor het eerst weer vond het alleen maar leuk, op dat irritante geplop telkens in je oren na.
    vooral accelereren en landen is leuk, het eerste gedeelte na take-off vond ik wel ff raar. dat je gewoon ineens in de lucht hangt.

in het vliegtuig gewoon met andere dingen bezig houden.....muziek luisteren, filmpje kijken enzo. geluid van de motoren hoor je continue en trillingen zijn niks bijzonders. en vooral niet denken wat er zou gebeuren als je van die hoogte naar beneden valt
    pi_29708459
    MIjn ervaring is dat als je eenmaal de lucht in bent en je niet echt uit het raampje gaat kijken dat het gevoel nauwelijks anders is dan een bus.. hobbelt af en toe ook even, t maakt ook lawaai, en als je je zelf maar voorstelt dat je gewoon in een bus zit is er meestal niet zoveel aan de hand.. en vooral andere dingen gaan doen, bestel een tijdschrijft in het vliegtuig (of neem wat mee) en ga zitten lezen, lijdt enorm af van hetgeen wat er om je heen gebeurt..
    (zelf overigens geen last van vliegangst, alleen altijd enorm last van me oren )
    pi_29709738
    quote:
    Op woensdag 17 augustus 2005 01:10 schreef Intrepidity het volgende:

(zelf overigens geen last van vliegangst, alleen altijd enorm last van me oren )
    das toch niet zo raar.
    maar naarmate je vaker vliegt, wordt de pijn ook minder. leer je toch op de 1 of andere manier mee omgaan. (ik tenminste)
      zaterdag 20 augustus 2005 @ 01:31:17 #259
    78707 TheSilentEnigma
    Heldin, bazin, godin.
    pi_29801744
    Ik had ook vreselijke last van vliegangst, maar ben er deels overheen. Ik heb echt doodsangsten uitgestaan, maar ben toch maar mooi in dat vliegtuig gestapt! Ik heb mijn ervaringen in een (Engelstalig) verslag verwerkt, wat een opdracht was voor school. Iedereen heeft er smakelijk om moeten lachen, en als ik het zelf terug lees denk ik inderdaad dat ik het nogal overdreef.

Misschien kan je er wat mee:
    quote:
    Fear of flying. We all know what it is. At least, we all think we know what it is. But I can assure you, that you can only tell what it is if you suffer from it. I suffered from fear of flying, but I conquered it. I conquered, but I will never be cured.

Let’s start off with my very first flight, when I was aged sixteen. One day, my father came home and he told us he had bought a new car, a Volkswagen. Because the company where he had bought the car was celebrating their jubilee, my father got a free trip for two to the Volkswagen factory and museum in Germany. Because both my mother and brother were not interested, I told my father that I would accompany him to Germany, so he signed us up for the trip.

The day before the trip, my father advised me to go to bed early since we would be leaving to Amsterdam at five o’clock in the morning. ‘Amsterdam?’ I replied, ‘I thought we were going to Germany?’ Then he told me that we were indeed going to Germany. By plane. At that moment, I thought the end of the world was near. Or, to be more specific, the end of my life. With my head down, I went upstairs. I got into my bed, but I couldn’t sleep. My mind was filled with questions. How could my father do this to me? How could he put my life in the hands of a pilot? And his life? What about my mother and my brother if something happened to us? Eventually, I fell asleep. I had a terrible nightmare about crashing airplanes, failing parachutes and drunken pilots.

So, at 5 o’clock a.m. I stood in front of the Volkswagen-dealer where my father had bought his new car and sold our lives. When I looked around me, all I saw were proud Volkswagen-buyers and life-sellers. Why were they smiling? Why was my father smiling? We were transported to Schiphol Airport in a Volkswagen van. From that moment on, I decided to boycott Volkswagen for the rest of my life. That is, if I survived the flight, of course. We arrived at the airport, checked in and walked through a tunnel. I expected to see light at the end of that tunnel, but I actually saw darkness. Darkness they use to call ‘airplane’.

Seated between two men I didn’t know, the countdown of my life had begun. I fastened my seatbelt, unfolded the puke bag and held my head between my knees. The man at my left asked me whether I wanted to sit next to the window. I shook my head. The man sitting to my right, asked whether I wanted a piece of chewing gum. Again, I shook my head. A flight attendant asked me if I wanted a glass of water. Once more, I shook my head. After forty minutes of sitting in this rather shameful pose, the plane landed safely in Braunschweig, Germany.

Okay, we flew safely from The Netherlands to Germany. But that only implied that the plane had to crash on the way back. The entire day I tried to convince my father that we were all going to die at the end of that day, but he wouldn’t listen to me. He preferred listened to the president of the Volkswagen company. After we had visited the Volkswagen factory and museum, we went back to the Airport of Braunschweig. I asked my father whether he could lend me some money for a taxi to Amsterdam, but unfortunately he couldn’t. Or, I think, he didn’t want to. Or, to use his exact words, I had to choose between flying or walking. Since I was not wearing my favourite hiking shoes and I was not in the mood for a three-hundred-mile walk, I decided to sign my own death certificate by getting on that plane again.

Again, I was seated between the same two men, to their great amusement. Funny remarks about crashing planes, failing parachutes and drunken pilots filled my mind while I fastened my seatbelt, unfolded the puke bag and held my head between my knees. Forty minutes of being laughed at later, the plane landed safely in Amsterdam. At that very moment I decided never, ever to get on a plane again.

Seven years later, a friend of mine asked me whether I would like to go to Egypt with her. I told her that I would love to go to Egypt with her, but that I had sworn to myself never, ever to get on a plane again. After a monologue on the safest way of travelling, the speeding tickets that the mailman has to deliver to me every month and the fact that I ride on a motorbike, which appears to be the most unsafe way of travelling, I found myself booking a trip to Egypt that very same day. After I signed the booking confirmation, I started to feel sick right away.

The following three months, I just couldn’t let go of the idea that I had to get on an airplane again. It crossed my mind at least once a day. I read almost every book about fear of flying and I talked as much as possible to people who love to fly, in order to convince myself that flying really is the safest way of travelling. The problem was, the more I thought about it, the worse my fear got.

We would be flying to Egypt three days after my birthday. Usually, none of my friends are able to come on the day I celebrate my birthday, because none of them live close to me. But that birthday, all my friends were present, at the same time. I was convinced that it could impossibly be a coincidence, and that it had to be an omen. This certainly had to mean that something dreadful was about to happen. The day after I celebrated my birthday with my friends, I invited my parents and my brother for dinner at a restaurant. When we were sitting there, I suddenly felt the way Jesus must have felt during His last supper. This was it. The day before, I had the chance to say goodbye to all of my friends and in the restaurant, it was my time to say farewell to my family.

The day before we went to Egypt, my friend and I checked our departure time on the internet, just for sure. Suddenly, we saw that the destination belonging to our flight number was Turkey instead of Egypt. My friend went berserk, I had never felt so relieved before in my life. My friend immediately called the air company. They told her that the plane would go to Egypt and then stop in Turkey. My friend had never felt so relieved before in her life. I went berserk.

The next morning, we went to the airport, checked in and walked through a tunnel. I knew that there was no light at the end of that tunnel. As soon as I sat down, I fastened my seatbelt, unfolded the puke bag and held my head between my knees, but the plane didn’t take off. Suddenly, a voice came out of the speakers. It was Satan. At least, I thought it was Satan, because the voice told us there were some problems with the freight and they had to get rid of one thousand litres of fuel. One thousand litres?! How in the world could we possibly reach Egypt if they drained off one thousand litres of fuel?! Eventually, after I had bitten off all my nails, the plane took off.

The next six hours felt like six years. A shaking airplane, screaming children, an over-excited friend and cheerful Disney cartoons made the flight a real drama. Six hours sitting with my head bowed between my knees, looking in a puke bag and thinking the end was coming near soon, very soon. Six hours of being laughed at by my friend, the people behind me, the people in front of me, the people next to me, the people passing by on their way to the toilet, the cabin crew. The worst moment was when the television screens came out of the ceiling. I thought something terrible had happened and that the oxygen masks were coming down. So I yelled ‘Oh my God! The oxygen masks are coming down!’. For a moment, the reactions of the other passengers made me feel like a very popular stand up comedian. But I was not amused, not at all…

Of course, the plane landed safely in Egypt and I was so proud of myself. Every day I spent in the Arabic country, my heroic deed crossed my mind. I had got on a plane and I had survived the flight! On my way back to Holland, I even had the guts to unfasten my seatbelt for a couple of minutes! At that moment, I realised that I had conquered my deepest fear.
    And my Volkswagen Polo reminds me of my victory every day …

[ Bericht 49% gewijzigd door TheSilentEnigma op 20-08-2005 01:40:53 ]
    pi_30062501
    Vliegen is absoluut niet zo veilig als de grote miljardenbusiness je wil doen geloven hoor ! Hoe kan je nou een vorm van transport veilig vinden waar zowat iedere week een fatale crash plaatsvindt ?
    Dat men nou zou zeggen dat scheepvaart een veilige vorme van transport is kan ik nog aannemen maar Luchtvaart ? Vergeet daarbij niet dat de statistieken hieromtrent gewoonweg niet kloppen ....de gemiddelde westerling zit gemiddeldongeveer 1000 uren per jaar in een auto en gemiddeld 1u30 in een vliegtuig dus als iedere Europeaan 1000 x meer in een vliegtuig zou zitten als nu ?? Dan zou de situatie er wel heel anders uitgaan zien !
    pi_30074478
    quote:
    Op zondag 28 augustus 2005 23:57 schreef vanhoof het volgende:
    Vliegen is absoluut niet zo veilig als de grote miljardenbusiness je wil doen geloven hoor ! Hoe kan je nou een vorm van transport veilig vinden waar zowat iedere week een fatale crash plaatsvindt ?
    Dat men nou zou zeggen dat scheepvaart een veilige vorme van transport is kan ik nog aannemen maar Luchtvaart ? Vergeet daarbij niet dat de statistieken hieromtrent gewoonweg niet kloppen ....de gemiddelde westerling zit gemiddeldongeveer 1000 uren per jaar in een auto en gemiddeld 1u30 in een vliegtuig dus als iedere Europeaan 1000 x meer in een vliegtuig zou zitten als nu ?? Dan zou de situatie er wel heel anders uitgaan zien !
    Iedere week een fatale crash? Dat is wel heel erg overdreven. De statistieken kloppen wel, je interpreteert ze gewoon verkeerd. De kans dat je een ongeluk krijgt als je nu in een auto stapt is vele malen groter dan de kans dat je neerstort als je nu in een vliegtuig zou stappen. Heeft helemaal niks te maken met hoevaak je dit doet, de kans blijft elke keer hetzelfde.
    pi_30075011
    Hoezo fel overdreven ? Als je de incidenten bekijkt bij Airdisaster.com dan telt ieder jaar minimum 30 tot 40 zware tot zeer zware incidenten.Min 30 per jaar is dat dan geen bijna 1 per week ? De meeste worden zelfs nog niet vermeld opdat het enkel maar doodsangsten betrof onder de passagiers.
    Hoe men het ook wil laten uitschijnen (vooral omwille van het geld )vliegen is altijd al een gevaarlijke sport geweest en zal dat ook blijven......Trouwens waar rook is ...is vuur en het is niet voor niets dat bijna de helft van de bevolking bang is........ om te vliegen !
    pi_30075179
    En elke dag rijden wereldwijd 10 mensen zich in de kreukels met de auto.. en die statistieken zeggen weer dat een vliegtuig 50x zo veilig is. Tis maar hoe je het bekijkt.
    pi_30081524
    Ik beweer absoluut niet dat auto rijden veilig is, absoluut niet, maar ik krijg er wel de kriebels van dat men de luchtvaart altijd maar wil laten doorgaan als een veilige vorm van transport terwijl dit niet waar is.Kortom, vliegen is gevaarlijk en dat ondervind ikzelf iedere keer als ik een vliegtuig zit.Zolang alles verloopt naar wens is het leuk maar zogauw iets niet volgens het boekje verloopt ziet men letterlijk de zweetdruppels op de voorhoofden van bemanning en passagiers (zelf meegemaakt)
    pi_30081974
    quote:
    Op maandag 29 augustus 2005 16:26 schreef vanhoof het volgende:
    Hoezo fel overdreven ? Als je de incidenten bekijkt bij Airdisaster.com dan telt ieder jaar minimum 30 tot 40 zware tot zeer zware incidenten.Min 30 per jaar is dat dan geen bijna 1 per week ? De meeste worden zelfs nog niet vermeld opdat het enkel maar doodsangsten betrof onder de passagiers.
    Hoe men het ook wil laten uitschijnen (vooral omwille van het geld )vliegen is altijd al een gevaarlijke sport geweest en zal dat ook blijven......Trouwens waar rook is ...is vuur en het is niet voor niets dat bijna de helft van de bevolking bang is........ om te vliegen !
    Ik heb de statistieken bekeken op de site die je noemt en wat ik daar zie is dat het aantal incidenten dalende is terwijl het aantal vluchten exponentieel is gestegen de laatste 10 jaar. Ook vallen er maar relatief weinig slachtoffers per incident. In 2004 waren er bijvoorbeeld 20 incidenten en maar 517 slachtoffers terwijl er op een gemiddelde vlucht toch honderden passagiers meevliegen. Mensen die niet in een vliegtuig stappen omdat ze bang zijn dat ze een ongeluk zullen meemaken zouden veel banger moeten zijn om (dagelijks) in hun auto te stappen. De angst is er niet omdat het gevaarlijk is, maar omdat het onnatuurlijk lijkt om te vliegen en omdat je in een auto het gevoel hebt dat jij alles onder controle hebt.
    pi_30082435
    Je vergeet één ding en dat is dat ieder technisch mankement fataal kan zijn en dit in grote tegenstelling met bv een boot trein of auto.Vliegen lijkt niet alleen annatuurlijk maar is het ook.Weet je trouwens dat de enige natuurlijke vorm van transport gebeurd aan 5 km/u en dat is wandelen en af en toe wat lopen (20 km/u).Het zijn de enige snelheden waar het menselijke brein is voor gemaakt.
    pi_30083418
    quote:
    Op maandag 29 augustus 2005 23:38 schreef vanhoof het volgende:
    Je vergeet één ding en dat is dat ieder technisch mankement fataal kan zijn en dit in grote tegenstelling met bv een boot trein of auto.Vliegen lijkt niet alleen annatuurlijk maar is het ook.Weet je trouwens dat de enige natuurlijke vorm van transport gebeurd aan 5 km/u en dat is wandelen en af en toe wat lopen (20 km/u).Het zijn de enige snelheden waar het menselijke brein is voor gemaakt.
    Klopt helemaal van die snelheden, maar dat is in deze tijd ondenkbaar geworden. 1 technisch mankement kan inderdaad fataal zijn, maar als ik zie dat er van de 22,2 miljoen vluchten maar 20 keer iets mis is gegaan dan vind ik dat vrijwel te verwaarlozen. Daarbij komt dat vliegtuigen wel zo uitgebreid gechecked worden voor elke vlucht dat technische mankementen dan ook vrijwel niet voorkomen. Vliegen is dus een veilige vorm van transport in vergelijking met reizen per auto, dat kun je niet ontkennen. Tuurlijk is er, in het geval van vliegen, een hele kleine kans dat je een ongeluk krijgt, maar dat is zo bij alles wat je doet.
    pi_30084013
    Dat er een kleine check-up gebeurd daar kan ik mee akkoord gaan maar een uitgbreide check - up voor ieder vlucht ?? Toen ik onlangs sprak met de piloot van een Virgin toestel vloog die op diezelfde dag voor de 3 de keer naar Malaga.Ik kan me moeiijk voorstellen dat dit vliegtuig voor ieder vertrek grondig werd nagekeken ? Een grondige check -up van een bromfietsje neemt algauw een paar uurtjes in beslag dus voor een uiterst complexe machine als een vliegtuig ?
      Moderator zondag 30 oktober 2005 @ 03:10:04 #269
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_31800967
    Ten eerste: vanhoof, tief jij eens lekker op uit dit topic. Het gaat hier over VLIEGANGST, dus de angst om te gaan vliegen. In zo'n topic ga je niet vertellen dat vliegen volgens jou niet veilig is, dat doe je gewoon niet. Ga dus lekker ergens anders de boel lopen verzieken!

Ik heb zelf dus ook ontzettende vliegangst maar wil mij niet door mijn angst laten leiden. Ik vlieg dus regelmatig met als gevolg dat ik nachtenlang van te voren niet kan slapen, in huilen uitbarst voor het vliegen, zit te trillen in het vliegtuig, hartkloppingen krijg, oftewel helemaal panisch. Ik heb nu ook besloten om de komende tijd niet meer te gaan vliegen, omdat ik het echt niet trek. Ik ga me binnenkort maar eens aanmelden voor een vliegangstcursus denk ik...
    26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
    pi_31925301
    ik heb nooit last van vliegangst gehad. ik heb voor ik naar Zuid-Afrika vloog een luchtdoop gemaakt met school dus ik was al wat gewend aan een vliegtuig.

ik heb wel 1 keer doodsangsten uitgeslagen. we vlogen terug van Johannesburg naar Londen Heathrow (en dan naar Brussel). volgens mij lag er een steentje op de vertrekbaan. het vliegtuig deed heel vreemd. toen dacht ik: nu ben ik eraan.
    Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
      Moderator donderdag 3 november 2005 @ 13:42:17 #271
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_31926638
    quote:
    Op donderdag 3 november 2005 12:55 schreef sararaats het volgende:
    ik heb nooit last van vliegangst gehad. ik heb voor ik naar Zuid-Afrika vloog een luchtdoop gemaakt met school dus ik was al wat gewend aan een vliegtuig.

ik heb wel 1 keer doodsangsten uitgeslagen. we vlogen terug van Johannesburg naar Londen Heathrow (en dan naar Brussel). volgens mij lag er een steentje op de vertrekbaan. het vliegtuig deed heel vreemd. toen dacht ik: nu ben ik eraan.
    Ik had vroeger ook geen last van vliegangst, bij mij is het later gekomen. Ik ben zelfs naar Australië gevlogen zonder angsten. Dat is nu niet meer mogelijk helaas... Mijn vliegangst is ontstaan toen ik van New York naar Amsterdam zulke erge turbelentie had dat zelfs de stewardessen gingen zitten (en de gordijnen sloten). Toen was ik ervan overtuigd dat het vliegtuig ging neerstorten. Hier ben ik nooit meer helemaal overheen gekomen en sindsdien is mijn angst steeds erger geworden. Zelfs een klein stukje vliegen van Amsterdam naar Londen vind ik al verschrikkelijk (in het afgelopen jaar 6 keer gedaan). Ik heb altijd willen blijven vliegen omdat de angst nergens op slaat, maar voorlopig wil ik het niet meer. Ik trek die angst echt niet meer
    26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')