Ga maar (al)weer voorbij aan de inhoud, En blijf vooral dromen in de EU financiële wonderwapens.quote:Op dinsdag 22 mei 2018 09:07 schreef remlof het volgende:
Vast een goed verhaal, maar door alle taalfouten is er werkelijk geen touw aan vast te knopen.
Ik word geen wijs uit je inhoud, dat is nou net het probleem. Het lijkt nog het meest op dronkemansgebral.quote:Op dinsdag 22 mei 2018 09:10 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ga maar (al)weer voorbij aan de inhoud, En blijf vooral dromen in de EU financiële wonderwapens.
Wellicht omdat (boerenlul) economie totaal niet in je straatje past.quote:Op dinsdag 22 mei 2018 10:08 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik word geen wijs uit je inhoud, dat is nou net het probleem. Het lijkt nog het meest op dronkemansgebral.
quote:Op dinsdag 22 mei 2018 09:07 schreef remlof het volgende:
Vast een goed verhaal, maar door alle taalfouten is er werkelijk geen touw aan vast te knopen.
Kort en bondig je bent een leugenaar althans zo noemt deze je!quote:Op dinsdag 22 mei 2018 01:00 schreef Harlon het volgende:
[..]
Remlof die liegt om de EU in een beter daglicht te zetten? Neuh sorry man maar daar geloof ik geen snars van.
Allereerst ben ik ook erg ontevreden met het onstaan van de Euro in haar huidige vorm, maar de oplossing voor dit probleem gaat veel veranderingen met zich meebrengen die geld kosten. Zowel in het geval van een opsplitsing van de Eurozone, als in het geval van verdere integratie. Als je denkt dat een uittreding van een lidstaat politiek en economisch alleen maar voordelen oplevert, dan onderschat je de immense schade op het imago van de EU als gevolg van een opsplitsing, ook zullen de Target2 balansen hun legitimiteit kwijtraken. Alle Target2 schulden zullen kwijtgescholden moeten worden aangezien zij slechts binnen het kader van de EMU belastbaar zijn, ook zorgt het toch ontrafelen van alle Target 2 schulden, en bijkomende onderzekerheden, voor een kapitaalvlucht van Europees geld.quote:Op dinsdag 22 mei 2018 09:01 schreef Drugshond het volgende:
[..]
• Tijdens QE had Italie tijd zat om vermogen in hun eigen economie te stoppen. Maar ze zetten het liiever op N-Europese banken (== veiliger). Italië durfde zeg totaal maar niet meer te ondernemen.
• Over Target 2 durf nog niet eens te beginnen. Dat was ook een manier om de cashflow in stand te houden. Anders was het al in 2010 einde oefening.
Nu zoeken ze met de QE aflopend, een nieuwe constructie met die Eusies, die via een achterdeur gaan lopen. Maar dit mocht gezocht worden via buitenlandse investeerders. Maar die willen juist weer garanties van dezelfde ECB.
Je bekijkt het erg politiek en dan voornamelijk vanuit een liberaal perspectief, hier wil ik je niet op afvallen. Echter heb je hierdoor een blinde vlek voor bepaalde oorzaken van de begrotingsproblematiek in de Zuidelijke lidstaten. Het ontbreken van arbeidsmobiliteit, kapitaalmobiliteit en een circulair systeem voor de herbalancering van kapitaal, waardoor conjunctuurschokken en zelfs recessies makkelijk opgevangen kunnen worden.quote:Lusten - lasten my ass, zorg eerst eens voor een fatsoenlijke begroting (en niet meer uitgeven dan wat nodig is) en dan valt er wellicht wel te praten. Denk je werkelijk dat de (overige) markt dom is. ? De onderliggende rentes lopen alweer uit de rails. (niet gek he').
---------------
Solidariteit is een achterhaald begrip als een land willens en wetens met de pet erna gooit. En kan de deksel terug verwachten.
Enig idee hoe het Europese volk gaat denken als de ECB 250 miljard uit de boeken gaat toveren. Juist - Nog meer op de rem staan.
===============================
Je betoog is te eenzijdig om de banken te ontlasten, maar wie neemt uiteindelijk het verlies van de ECB. Toch weer dezelfde banken/Of alle inwoners van de EU ? Of ben ik nu gek.
Kan heel ver in je verhaal lezen, en afwegingen waarderen. Punt blijft wel dat Italië alsook Frankrijk zich onnodig te diep in de schulden hebben gestoken waar er nu een marktcorrectie gaat plaatsvinden. Zonder hervormingen krijg je geen mandaat en goedkeuring van N-EU. Dat even voorop.quote:Op dinsdag 22 mei 2018 17:27 schreef CHURCHILLNL het volgende:
[..]
Allereerst ben ik ook erg ontevreden met het onstaan van de Euro in haar huidige vorm, maar de oplossing voor dit probleem gaat veel veranderingen met zich meebrengen die geld kosten. Zowel in het geval van een opsplitsing van de Eurozone, als in het geval van verdere integratie. Als je denkt dat een uittreding van een lidstaat politiek en economisch alleen maar voordelen oplevert, dan onderschat je de immense schade op het imago van de EU als gevolg van een opsplitsing, ook zullen de Target2 balansen hun legitimiteit kwijtraken. Alle Target2 schulden zullen kwijtgescholden moeten worden aangezien zij slechts binnen het kader van de EMU belastbaar zijn, ook zorgt het toch ontrafelen van alle Target 2 schulden, en bijkomende onderzekerheden, voor een kapitaalvlucht van Europees geld.
Daarnaast stel je dat Italie niet durft te investeren, maar de (ex-)houder van Italiaanse obligaties is natuurlijk niet de Italiaanse overheid, ook niet per definitie Italianen. Het vrijgekomen geld door QE is dus niet in handen van Italië, maar in de handen van beleggers met verscheidene nationaliteiten die dankzij QE een kapitaalvlucht hebben kunnen uitvoeren naar de Noordelijke lidstaten. Hier heeft de Italiaanse overheid geen controle over kunnen hebben aangezien zowel de ECB als de nationale Italiaanse bank 'onafhankelijk' van de politiek opereren.
[..]
Je bekijkt het erg politiek en dan voornamelijk vanuit een liberaal perspectief, hier wil ik je niet op afvallen. Echter heb je hierdoor een blinde vlek voor bepaalde oorzaken van de begrotingsproblematiek in de Zuidelijke lidstaten. Het ontbreken van arbeidsmobiliteit, kapitaalmobiliteit en een circulair systeem voor de herbalancering van kapitaal, waardoor conjunctuurschokken en zelfs recessies makkelijk opgevangen kunnen worden.
Ik raad je echt aan om de OCA-theorie van Robert Mundell te bestuderen, dit is geen authoriteits-argument, maar hierdoor zou je een completer beeld kunnen krijgen van de oorzaken van macro-economische onbalansen in de Eurozone. Veel van de problematiek is geen nationale aangelegenheid, maar vindt zijn oorsprong in de structuur van de Eurozone, waar er duidelijk elementen aan ontbreken om als OCA te kunnen opereren. Elementen die een lidstaat op zichzelf niet kan bestrijden, maar door een cultuurverandering waardoor mensen eerder over de grens gaan werken of door hervormingen in de arbeidswetgeving omtrent ontslag en loonwijzigingen.
Als ik in het geval van Nederland en Duitsland de situatie bekijk hebben deze landen een enorm gunstige concurrentiepositie dankzij de Zuidelijke lidstaten, dat je hier in Nederland als individu niet veel van merkt komt niet door de 'slechte' Euro, maar door nationale loonmatiging afspraken, zoals het verdrag van Wassenaar in Nederland en de Hartz-hervormingen in Duitsland. Als je het macro-economisch bekijkt zijn wij de winnaars van de EMU samen met Duitsland, niet slechtst door onze 'kwaliteit' producten, niet slechtst door onze sterke overheden en ook niet slechts door ons calvinistische begrotingsbeleid. Het is een samenloop van omstandigheden, maar deels ten koste van de Zuidelijke lidstaten en deels dankzij deze loonmatiging. Als Nederland en Duitsland stopt met deze loonmatiging zal de arbeider hier ook de loon krijgen naar zijn productiviteit en geef je de Zuidelijke lidstaten de kans om concurrerender te worden op het gebied van arbeidslonen.
Ja, de EU-burger gaat voor de verdere integratie betalen, net zoals de EU-burger flink gaat betalen als de EU uit elkaar valt. Welke keuze de Eurozone moet maken is voornamelijk politiek en mij om het even, zorg is om een keuze te maken en deze zo snel mogelijk te voltooien, zodoende ondervindt de Eurozone en haar burgers de minste schade. De fase waarin we nu zitten - uitstel van executie fase - is degene die ons de meeste schade berokkent.
NB: Solidariteit is geen onveranderlijk iets, wat niet is kan nog komen. Ik snap dat de huidige problematiek geen voedingsbodem is voor solidariteit, maar door het eerlijke verhaal te vertellen en beide kanten te belichten zal er mogelijk meer begrip komen onderling de Noordelijke lidstaten en de Zuidelijke lidstaten.
Zijn ze 10-15 jr te laat mee. De huidige tendens is afstrepen. Not value to myth. Zolang nationale partijen de EU regels naar eigen vrijheid kunnen interpreteren zal het nooit iets worden. Zeker in Italie niet.quote:Op dinsdag 22 mei 2018 17:27 schreef CHURCHILLNL het volgende:
NB: Solidariteit is geen onveranderlijk iets, wat niet is kan nog komen. Ik snap dat de huidige problematiek geen voedingsbodem is voor solidariteit, maar door het eerlijke verhaal te vertellen en beide kanten te belichten zal er mogelijk meer begrip komen onderling de Noordelijke lidstaten en de Zuidelijke lidstaten.
Ik mag zwaar hopen dat het niet zo komt, als/dan ik denk dat het komen gaat?quote:Op dinsdag 22 mei 2018 20:54 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Zijn ze 10-15 jr te laat mee. De huidige tendens is afstrepen. Not value to myth. Zolang nationale partijen de EU regels naar eigen vrijheid kunnen interpreteren zal het nooit iets worden. Zeker in Italie niet.
De Nederlandse pensioenen zijn een paar jaar geleden al onder Europese hoede gebracht, dus het komt allemaal zeker goed.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 13:21 schreef Drugshond het volgende:
Noem concreet 1 plan (in bijna uitvoering), en ik stuur er een buk-raket er op af.
Waar haal je dat vandaan?quote:Op dinsdag 22 mei 2018 22:54 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
De Nederlandse pensioenen zijn een paar jaar geleden al onder Europese hoede gebracht, dus het komt allemaal zeker goed.
Hier misschien?quote:
Daar hebben ze het over plannen, degene stelt dat het al zo ver is.quote:Op dinsdag 22 mei 2018 23:09 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hier misschien?
https://www.elsevierweekb(...)e-pensioenen-521683/
Referendum vergeten over iets wat al twee jaar is/was?quote:Op dinsdag 22 mei 2018 23:12 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Daar hebben ze het over plannen, degene stelt dat het al zo ver is.
Avrotros vertrouw je die?quote:Op dinsdag 22 mei 2018 23:12 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Daar hebben ze het over plannen, degene stelt dat het al zo ver is.
https://twitter.com/Piete(...)m-weg-aan-brussel%2Fquote:Op dinsdag 22 mei 2018 23:31 schreef Schanulleke het volgende:
De kamer heeft destijds zonder de tekst inhoudelijk te kennen de iorp IIrichtlijn aangenomen.
https://www.pensioenfeder(...)chtlijn-gepubliceerd
Net als referendum ondersteunt dit de claim niet.quote:Op dinsdag 22 mei 2018 23:19 schreef john2406 het volgende:
[..]
Avrotros vertrouw je die?
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=63&t=165261&
Of zou het nepnieuws kunnen wezen?
Tja met de tegenwoordige coalitie verwacht ik alles, en niet alleen de tegenwoordige ook die van die twee periodes ervoor!quote:Op dinsdag 22 mei 2018 23:39 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Net als referendum ondersteunt dit de claim niet.
Prima als je het beleid rondom pensioenen slecht vind. Maar hou het bij de feiten. En iemand die op een forum wat roept is geen feit.
This Directive does not concern issues of national social, labour, tax or contract law, or the adequacy of pension provision in Member States.quote:Op dinsdag 22 mei 2018 23:31 schreef Schanulleke het volgende:
De kamer heeft destijds zonder de tekst inhoudelijk te kennen de iorp IIrichtlijn aangenomen.
https://www.pensioenfeder(...)chtlijn-gepubliceerd
Wat voor discussie, het pensioen is niet van de EU het is niet van de overheid het is van de Nederlander!quote:Op dinsdag 22 mei 2018 23:43 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
En verblind alleen maar in de discussies die komend jaar gaan spelen.
Bedankt voor het bewijzen van mijn punt.quote:Op dinsdag 22 mei 2018 23:48 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat voor discussie, het pensioen is niet van de EU het is niet van de overheid het is van de Nederlander!
Dus met andere woorden totaal geen discussie over mogelijk, dat het een tijd in de VS was en minder terug kwam is eigenlijk al te gek voor woorden toch?quote:Op woensdag 23 mei 2018 00:01 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Bedankt voor het bewijzen van mijn punt.
Moet deze coalitie het wel langer dan een paar maanden volhouden en dat zie ik echt niet gebeuren. Twee populistische partijen vol gekkies en tegenstrijdige belangen, dat gaat niet lang duren.quote:Op donderdag 24 mei 2018 12:01 schreef Drugshond het volgende:
Italy’s New Government Will Challenge the E.U. at Its Heart
Heb je een bron ?quote:Op donderdag 24 mei 2018 12:09 schreef remlof het volgende:
[..]
Moet deze coalitie het wel langer dan een paar maanden volhouden en dat zie ik echt niet gebeuren. Twee populistische partijen vol gekkies en tegenstrijdige belangen, dat gaat niet lang duren.
Gelukkig.
Beetje de EU opschudden, niks mis mee.quote:Op donderdag 24 mei 2018 14:07 schreef bascross het volgende:
Deze regering wordt wel genot in Europa. Hopelijk houden ze het lang vol.
Niet, er wordt gewoon gezegd ga maar rustig slapen wij waken over u. En dan worden we een keer allemaal wakker met geld op de bank waar we niet bij kunnen.quote:Op donderdag 24 mei 2018 14:13 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Beetje de EU opschudden, niks mis mee.
Het is iig een aardig signaal naar de rest van Europa. Ik ben benieuwd hoe de rest hierop gaat reageren.
De sleutel ligt vooral bij de ECB. Gaat de ECB ELA-kredieten verschaffen indien de rente in Italië sterk oploopt en de deur naar de kapitaalmarkten feitelijk dichtvalt? Toen dit Griekenland overkwam bleef de economische schade voor de eurolanden buiten Griekenland zelf erg beperkt. Sterker nog, het zette de koers van de euro langdurig onder druk waardoor juist exportlanden goede zaken deden. Italië lijkt nu echter zelf voor een ramkoers te kiezen en Italië is too big to fail voor het ESM want zulke diepe geldzakken zijn er niet. Het kan erop neerkomen dat ook in Italië een referendum zal komen met de impliciete vraag in of uit de euro zoals ook met Griekenland is gebeurt. Uit de EU&euro treden zal in Italië een enorme economische schade veroorzaken maar ook de eurolanden zullen miljarden moeten afschrijven bij een dergelijke default en i.p.v. geld krijgen uit de winsten van de ECB zullen dan de miljardenverliezen moeten worden aangevuld.quote:Op donderdag 24 mei 2018 14:13 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe de rest hierop gaat reageren.
Die opstelling zal snel veranderen zodra de deur naar de geldmarkt dichtvalt en de flappentappen droog komen te staan zoals ook Griekenland is overkomen.quote:Op donderdag 24 mei 2018 15:27 schreef remlof het volgende:
Nee hoor, beide coalitiepartijen hebben benadrukt dat er geen referendum over de euro zal komen.
Op dat moment is deze regering al gevallen.quote:Op donderdag 24 mei 2018 15:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Die opstelling zal snel veranderen zodra de deur naar de geldmarkt dichtvalt en de flappentappen droog komen te staan zoals ook Griekenland is overkomen.
Kans is groot ja want de Lega die veel aanhang heeft in het welvarender Noord Italië heeft geen behoefte aan een economische depressie. Wie weinig heeft, denkt weinig te kunnen verliezen en wie veel heeft, vreest veel te kunnen verliezen. Dit tekent ook de spagaat waarin Italië zich bevindt vanwege het verschil in economische ontwikkelingen in Noord en Zuid Italië. In Zuid Italië denkt men ondertussen de dood of de gladiolen.quote:Op donderdag 24 mei 2018 15:35 schreef remlof het volgende:
[..]
Op dat moment is deze regering al gevallen.
Dit.quote:Op donderdag 24 mei 2018 15:51 schreef J.B. het volgende:
Het zou beter zijn als Italië gewoon op zou sodemieteren uit de eurozone. Jarenlang hebben ze op Sinterklaas Berlusconi gestemd die het land economisch nog verder de afgrond in heeft gedreven, maar in plaats van eens in de spiegel te kijken geven ze liever de EU/euro/Duitsers de schuld. Met dit soort onverbeterlijk volk valt gewoon niks aan te vangen.
Een land kan niet uit te euro gegooid worden, sterker nog als een land uit de euro wil moet het uit de EU. Je kunt defaulten op je euro-schulden als land maar dan kom je al snel zonder cash te zitten. Dit noodzaakt een land tot de keuze de regels voor de eurozone te respecteren of de EU&euro verlaten en een eigen munt in te voeren. Dit hele circus hebben we al eens aan de hand van voorbeeld Griekenland voorbij zien komen.quote:Op donderdag 24 mei 2018 15:58 schreef remlof het volgende:
De derde economie van de EU uit de euro gooien lijkt me niet handig.
Het idee van een parallelle (Mini-bot) munt leeft overigens nog wel. Maar goed met nog 30+jr stagnatie voor de boeg. Zie ik Italië nog heel veel bokkensprongen maken.quote:Op donderdag 24 mei 2018 15:27 schreef remlof het volgende:
Nee hoor, beide coalitiepartijen hebben benadrukt dat er geen referendum over de euro zal komen.
En hoe zit het met landen die wel de euro hebben, maar niet in de EU zitten?quote:Op donderdag 24 mei 2018 16:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een land kan niet uit te euro gegooid worden, sterker nog als een land uit de euro wil moet het uit de EU. Je kunt defaulten op je euro-schulden als land maar dan kom je al snel zonder cash te zitten. Dit noodzaakt een land tot de keuze de regels voor de eurozone te respecteren of de EU&euro verlaten en een eigen munt in te voeren. Dit hele circus hebben we al eens aan de hand van voorbeeld Griekenland voorbij zien komen.
You can't have your cake and eat it too
Doe eens een voorbeeldje. Wel fitten over mijn bronvermeldingen. Maar omgekeerd geen onderbouwing geven. Tssss...quote:Op donderdag 24 mei 2018 14:10 schreef remlof het volgende:
[..]
Ongeveer elke serieuze Italiaanse nieuwsbron uit het politieke midden.
Officieel moet je als land lid van de EU zijn vooralleer je de euro mag invoeren. Sterker nog als aankomend EU-lid moet je een opt-out bedingen als je daarvan wilt afwijken zoals de UK en Denemarken hebben gedaan. Eigenlijk zijn EU-landen verplicht de euro in te voeren. Als landen buiten de EU de euro als betaalmiddel gebruiken kunnen deze nimmer aanspraak maken op ELA-kredieten of het ESM. Een bailout zal in zo'n geval dus niet mogelijk zijn. Staatschuldpapier van een dergelijk land in euros hebben dus een groter risico op een keiharde default.quote:Op donderdag 24 mei 2018 16:07 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
En hoe zit het met landen die wel de euro hebben, maar niet in de EU zitten?
Een corruptlandje wat de afgesproken begrotingsdisciplines maar niet wil handhaven lijkt me ook niet echt handig om het erin te houden. Maar goed uiteindelijk zal de markt het verschil beslissen. Dus pijn mogen ze (van mij) krijgen.quote:Op donderdag 24 mei 2018 15:58 schreef remlof het volgende:
De derde economie van de EU uit de euro gooien lijkt me niet handig.
Jep en een Brexit komt er nooit niet.quote:Op donderdag 24 mei 2018 15:35 schreef remlof het volgende:
[..]
Op dat moment is deze regering al gevallen.
Moody'squote:Moody's Investors Service has today placed the Government of Italy's ratings on review for possible downgrade. Ratings placed under review are the Baa2 long-term issuer and senior unsecured bond ratings as well as the (P) Baa2 medium-term MTN programme, the (P)Baa2 senior unsecured shelf, the Commercial Paper and other short-term ratings of Prime-2/(P) Prime-2 respectively.
The key drivers for today's initiation of the review for downgrade are as follows:
1. The significant risk of a material weakening in Italy's fiscal strength, given the fiscal plans of the new coalition government; and
2. The risk that the structural reform effort stalls, and that past reforms such as the pension reforms implemented in 2011 are reversed.
De italiaanse red-tape is wereldwijd berucht en een enorm obstakel. Zelfs grote multinationals met eigen ervaren juridische afdelingen bijten zich erop kapot, laat staan kleinere bedrijven. I.p.v. dat aan te pakken kiest de coalitie van Lega en 5sterren er liever voor de belastingen voor bedrijven enorm te verlagen zodat bedrijven misschien toch verlokt worden. In feite willen ze de noordelijke EU-listaten de schade die de red-tape veroorzaakt laten betalen want de belastingverlagingen leiden tot een oplopende staatsschuld waarvan wordt verwacht dat de ECB die kwijtscheld. Ze willen goed geld naar kwaad geld gooien maar natuurlijk het liefst geld van andere EU-lidstaten.quote:Op vrijdag 25 mei 2018 23:45 schreef J.B. het volgende:
Die rentesprong is misschien niet eens zo slecht, wellicht realiseren die gekken zich dan dat ze geen enkele financiële speelruimte hebben.
Dit vormt meteen een moral hazard want in ruil voor die schulden zijn goederen en diensten geleverd die dan dus "gratis" blijken. Dit stimuleert het opnieuw aangaan van schulden om over "gratis" diensten en goederen te kunnen beschikken. In de VS is dit in het verleden compleet uit de klauwen gelopen en vandaar ook dat de Fed statuten het expliciet verbieden obligaties op te kopen van de federale staten. Het opkopen van schuldpapier van Illinois bijv. is dus niet mogelijk door de Fed en de rente van zo'n staat die erg lijkt op wat er in Italië gebeurt loopt dan ook al snel op omdat de financiele marktpartijen weten dat er een reeel risico op default is.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 13:29 schreef TjjWester het volgende:
Zou het niet beter zijn als alle westerse landen besluiten om tegelijk hun schuld bij de centrale banken(inclusief de FED en de ECB) weg te strepen?
Je weet dat alle zwakke landen gewoon lid waren van de EEG, twee er van zelfs vanaf de oprichting.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 17:51 schreef Drugshond het volgende:
Op het moment dat we voor moral hazard gaan betalen van de zogenaamde knoflooklanden dan is het vertrouwen binnenlands snel weg.
- Vertrouwen komt te voet en gaat met paard.
Ter vergelijk, een jaar geleden zaten ze in Brussel nog feest te vieren omdat men dacht dat men een zogenaamde rem had gevonden. De realiteit is dat zelfs 1 van de directe founding members dreigt met het eruit te klappen.
===============
Mijn onderschrift is al een paar jaar oud, maar nog steeds (zeer) bijzonder actueel.
Ik wil best wel positief zijn over sommige aspecten van de EU. Maar 1 ding weet ik wel. De wisselwerking tussen een munt- en/of een politieke unie heeft men volledig verkeerd ingeschat. Een politieke unie voor een muntunie was veel logischer geweest.
Met de EEG was de onderlinge bandbreedte nog beheersbaar. Met al die zwakkere landen (incl. Italie erbij), is het een rommeltje geworden. Dus Bolkenstein had achteraf wel degelijk gelijk.
Frankrijk en Italië,... no brainer. Alles onder Brussel was al twijfelachtig. Alles onder Rome is 3e wereldland.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 18:07 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Je weet dat alle zwakke landen gewoon lid waren van de EEG, twee er van zelfs vanaf de oprichting.
Omdat QE noodgedwongen aan het afbouwen in. Inflatie doel bereikt. Qua hervormingen zak in stront. De enigste strohalm die italië nog heeft (voor 18 %) zijn de zogenaamde door de ECB gegarandeerde eurobonds. En die gaan zeer waarschijnlijk ook niet door. Er komt nog heel wat meer nieuws aangaande dit onderwerp.quote:Op zaterdag 26 mei 2018 17:56 schreef J.B. het volgende:
De TARGET2 balans blaast de laatste tijd ook weer flink op
Is er ook een bron voor mensen die geen Italiaans lezen?quote:Op zondag 27 mei 2018 20:17 schreef remlof het volgende:
[..]
Met bron: http://www.repubblica.it/(...)su_savona-197496400/
https://www.vertalen.nu/zinnen/quote:Op zondag 27 mei 2018 20:20 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Is er ook een bron voor mensen die geen Italiaans lezen?
Lega staat op +10% in de peilingen en jij juicht om nieuwe verkiezingenquote:Op zondag 27 mei 2018 20:17 schreef remlof het volgende:
[..]
Met bron: http://www.repubblica.it/(...)su_savona-197496400/
Het 8 uur journaal?quote:Op zondag 27 mei 2018 20:20 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Is er ook een bron voor mensen die geen Italiaans lezen?
Ja, omdat dit betekent dat er in ieder geval geen regering bestaande uit alleen maar populisten komt.quote:Op zondag 27 mei 2018 20:32 schreef DeParo het volgende:
[..]
Lega staat op +10% in de peilingen en jij juicht om nieuwe verkiezingen.
En de NRC: https://www.nrc.nl/nieuws(...)ng-minister-a1604425quote:
Dat weet jij nu al? Want het is uitgesloten dat deze twee partijen na de verkiezingen weer met elkaar gaan?quote:Op zondag 27 mei 2018 21:03 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja, omdat dit betekent dat er in ieder geval geen regering bestaande uit alleen maar populisten komt.
Ja, ik volg de Italiaanse politiek al meer dan twintig jaar op de voet. Ik zie Berlusconi met Forza Italia hier dik van gaan profiteren.quote:Op zondag 27 mei 2018 21:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat weet jij nu al? Want het is uitgesloten dat deze twee partijen na de verkiezingen weer met elkaar gaan?
Ik ben in Milaan nu en volg de Italiaanse tv-stations. De president heeft helemaal de macht niet om de benoeming van een minister te weigeren, er wordt nu dus geroepen om een "impeachment" van Mattarella.quote:Op zondag 27 mei 2018 22:08 schreef Confetti het volgende:
Dus een premier of minister mag geen (stevige) anti-EU mening hebben want dan is hij een 'gevaar' voor Italië. Daarvoor is deze EU-puppet zelfs bereid om een frontale aanval te openen op de Italiaanse democratie en kiezer. Iets anders dan hoogverraad kan dit niet genoemd worden, of de president goede bedoelingen heeft of niet.
Als hij de macht niet had om een minister te weigeren dan was er nu geen patstelling geweest en was Savona gewoon benoemdquote:Op zondag 27 mei 2018 22:15 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik ben in Milaan nu en volg de Italiaanse tv-stations. De president heeft helemaal de macht niet om de benoeming van een minister te weigeren, er wordt nu dus geroepen om een "impeachment" van Mattarella.
Haha, ik ga donderdag naar Milaan... ben benieuwd of ik nog wat merk van dit gezeik.quote:Op zondag 27 mei 2018 22:15 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik ben in Milaan nu en volg de Italiaanse tv-stations. De president heeft helemaal de macht niet om de benoeming van een minister te weigeren, er wordt nu dus geroepen om een "impeachment" van Mattarella.
De Nederlandse koning kan ook weigeren een minister te benoemen. Ik gok dat dit een vergelijkbare situatie is.quote:Op zondag 27 mei 2018 22:31 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Als hij de macht niet had om een minister te weigeren dan was er nu geen patstelling geweest en was Savona gewoon benoemd
Mattarella Is wel democratisch gekozen, itst onze koning.quote:Op zondag 27 mei 2018 22:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De Nederlandse koning kan ook weigeren een minister te benoemen. Ik gok dat dit een vergelijkbare situatie is.
Mattarella's opstelling is dat de benoeming van Savona tegen het landsbelang ingaat. En daar heeft ie inderdaad wel een punt.quote:Op zondag 27 mei 2018 22:31 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Als hij de macht niet had om een minister te weigeren dan was er nu geen patstelling geweest en was Savona gewoon benoemd
Als jij de Italiaanse politiek zo goed kent, kun je dan duiden wat de rol van de president is bij het benoemen van ministers? Overtreed hij hier een ongeschreven wet? Of mag hij dit doen?quote:Op zondag 27 mei 2018 23:01 schreef remlof het volgende:
[..]
Mattarella's opstelling is dat de benoeming van Savona tegen het landsbelang ingaat. En daar heeft ie inderdaad wel een punt.
Volgens die NOS is het een formele bevoegdheid die nog (bijna) nooit is gebruikt. Dat zou inhouden dat het inderdaad mag.quote:Op zondag 27 mei 2018 23:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als jij de Italiaanse politiek zo goed kent, kun je dan duiden wat de rol van de president is bij het benoemen van ministers? Overtreed hij hier een ongeschreven wet? Of mag hij dit doen?
Is dit vaker gebeurd?
Nogmaals, Willem-Alexander mag het ook. Maar daarmee zou hij wel een ongeschreven wet overtreden. Ik vraag mij af of hier (mogelijk in iets minder sterke mate) hetzelfde speelt.quote:Op zondag 27 mei 2018 23:28 schreef J.B. het volgende:
[..]
Volgens die NOS is het een formele bevoegdheid die nog (bijna) nooit is gebruikt. Dat zou inhouden dat het inderdaad mag.
Een president is per definitie een politiek figuur, een koning niet. En Italiaanse presidenten bemoeien zich wel vaker met het regeringsbeleid. Dus ik denk niet dat het tot een afzetting zal komen.quote:Op zondag 27 mei 2018 23:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nogmaals, Willem-Alexander mag het ook. Maar daarmee zou hij wel een ongeschreven wet overtreden. Ik vraag mij af of hier (mogelijk in iets minder sterke mate) hetzelfde speelt.
Er zit wereldwijd veel verschil tussen presidenten. Je hebt het Duitse model maar ook het Frans/Amerikaanse...quote:Op zondag 27 mei 2018 23:54 schreef remlof het volgende:
[..]
Een president is per definitie een politiek figuur, een koning niet. En Italiaanse presidenten bemoeien zich wel vaker met het regeringsbeleid. Dus ik denk niet dat het tot een afzetting zal komen.
Daarom zei ik dat Italiaanse presidenten zich wel vaker met de regering bemoeien, daar weet Berlusconi alles van. Heel uitzonderlijk is het in Italië dus niet.quote:Op maandag 28 mei 2018 00:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Er zit wereldwijd veel verschil tussen presidenten. Je hebt het Duitse model maar ook het Frans/Amerikaanse...
Mijn vraag was of dit vaker is gebeurd en of er een ongeschreven regel wordt overtreden.
Sorry dat ik mogelijk wat drammerig overkom, maar op hoop van zegen: ook op deze ingrijpende wijze? Er zit nogal een verschil tussen je er mee bemoeien, op welke wijze dan ook. En een snoeihard veto met grote gevolgen.quote:Op maandag 28 mei 2018 00:11 schreef remlof het volgende:
[..]
Daarom zei ik dat Italiaanse presidenten zich wel vaker met de regering bemoeien, daar weet Berlusconi alles van. Heel uitzonderlijk is het in Italië dus niet.
Zo'n ingrijpend veto als dit is wel voor het eerst. Maar ik denk dus dat ie er wel mee wegkomt.quote:Op maandag 28 mei 2018 00:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Sorry dat ik mogelijk wat drammerig overkom, maar op hoop van zegen: ook op deze ingrijpende wijze? Er zit nogal een verschil tussen je er mee bemoeien, op welke wijze dan ook. En een snoeihard veto met grote gevolgen.
Tja we gaan het zien. Wordt wel chaos de komende tijd.quote:Op maandag 28 mei 2018 00:28 schreef remlof het volgende:
[..]
Zo'n ingrijpend veto als dit is wel voor het eerst. Maar ik denk dus dat ie er wel mee wegkomt.
Dat is ook de tendens in de Italiaanse media.
Dat zijn ze hier wel gewendquote:Op maandag 28 mei 2018 00:30 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Tja we gaan het zien. Wordt wel chaos de komende tijd.
Naiss godwinquote:Op maandag 28 mei 2018 00:26 schreef Black_Baron het volgende:
“De euro is een Duitse kooi, we hebben een plan B nodig’, schreef Savona in zijn nog te verschijnen autobiografie. Ook noemde hij de Noord-Europese druk op financiële hervormingen in Italië ‘koloniale omstandigheden die Griekenland ook al heeft ervaren’. ‘Duitsland heeft zijn visie over de eigen rol in Europa niet meer aangepast sinds het einde van het nazisme, ook al gebruiken ze niet langer militaire macht om die rol op te leggen.’
https://www.volkskrant.nl(...)n-op-komst~b2077799/
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |