abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 juli 2018 @ 12:39:23 #101
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180716101
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 11:36 schreef deedeetee het volgende:
Hoger beroep kan dat nog ? :X
Ik dacht dat t nu klaar was ?
Hoger beroep:

quote:
De advocaat van de nabestaanden, Liesbeth Zegveld, zei direct na de uitspraak in hoger beroep te gaan. "Het militaire handelen is in deze zaak niet getoetst en dat is onvoorstelbaar", was de advocaat fel.
nu.nl
  woensdag 25 juli 2018 @ 12:45:53 #102
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180716533
quote:
10s.gif Op woensdag 25 juli 2018 12:45 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik dacht echt dat ik op de Speld was beland...
Hilarisch he.
pi_180717099
De meeste gijzelnemers hebben t overleefd. Hoe kan Dat dan als de instructie doodschieten was. En je kunt toch nooit achteraf de noodweerperceptie inschatten.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  woensdag 25 juli 2018 @ 18:30:43 #105
52513 whosvegas
The Trickster
pi_180724868
Die militairen zijn helden punt!
Uitspraak van de rechter is terecht

De nabestanden proberen zichzelf als slachtoffer neer te zetten, om dikke vette schade vergoeding er uit te slepen, walgelijk :r

De echte slachtoffers zijn de 2 omgekomen gegijzelden
Are you nuts??
pi_180725003
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 13:29 schreef Twentsche_Ros het volgende:
De meeste gijzelnemers hebben t overleefd. Hoe kan Dat dan als de instructie doodschieten was. En je kunt toch nooit achteraf de noodweerperceptie inschatten.
Uk dacht dat 3 van de 9 het hadden overleefd? Maargoed, ze hebben dus niet lukraak iedereen neergeknald.

Valt me trouwens op dat niemand zegt: "ja hallo, je gijzelt mensen in een trein en school, wat verwacht je? Een lintje?" (zou tegenwoordig wel kunnen onder t mom van diverserende minderheden ofzo)

In t nieuws vertelde een gozert net dat een schadevergoeding van 1 euro wel zou kunnen.

Ehh..... NEEN?

Schuld bekennen voor het omleggen van terroristen? Ik houdt er niet van om Wilders te quoten, maar: "knettergek".
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_180725396
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 11:36 schreef deedeetee het volgende:
Hoger beroep kan dat nog ? :X
Ik dacht dat t nu klaar was ?
Welnee, dit loopt pas een halve eeuw.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_180726179
Hulde voor deze uitspraak!
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_180726256
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 10:15 schreef Rangono het volgende:
Je gaat dus mensen gijzelen en dan janken dat je kogels hebt moeten vangen.

Och heden .
Dit is wel zo’n beetje de samenvatting. Word een beetje moe van die bescherming van daders altijd. Is ook echt een Westers iets, een teken dat we het te goed hebben. In Zuid-Amerika waar men in sloppenwijken woont zijn ze maar al te blij als er een heel drugskartel geëxecuteerd wordt. Hier hebben de mensen dusdanig weinig last van criminaliteit en gijzelingen en een overdaad aan luxe waardoor hobbies in het leven geroepen zijn waar men bezig is met het verdedigen van daders en het binnenhalen van gelukszoekers (de soort die geluk wil zoeken in gratis leven).

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 25-07-2018 19:48:16 ]
pi_180736496
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 18:38 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

Uk dacht dat 3 van de 9 het hadden overleefd? Maargoed, ze hebben dus niet lukraak iedereen neergeknald.

Valt me trouwens op dat niemand zegt: "ja hallo, je gijzelt mensen in een trein en school, wat verwacht je? Een lintje?" (zou tegenwoordig wel kunnen onder t mom van diverserende minderheden ofzo)

In t nieuws vertelde een gozert net dat een schadevergoeding van 1 euro wel zou kunnen.

Ehh..... NEEN?

Schuld bekennen voor het omleggen van terroristen? Ik houdt er niet van om Wilders te quoten, maar: "knettergek".
Gijzelnemers van Bovensmilde erbij gerekend voor het overlevingspercentage. Verder: Natuurlijk heb je gevoelsmatig gelijk over "eigen schuld" maar zo werkt de rechtsstaat niet.
  donderdag 26 juli 2018 @ 07:40:43 #111
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_180736535
Is er trouwens wel eens een daad van terrorisme geweest waarmee een bepaalde groepering een specifiek politiek doel heeft bereikt?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_180737950
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2018 07:40 schreef SpecialK het volgende:
Is er trouwens wel eens een daad van terrorisme geweest waarmee een bepaalde groepering een specifiek politiek doel heeft bereikt?
Wellicht hebben indirect de Molukkers voor elkaar gekregen dat er aandacht voor hun zaak kwam.
  donderdag 26 juli 2018 @ 10:17:58 #113
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_180738297
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juli 2018 09:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Wellicht hebben indirect de Molukkers voor elkaar gekregen dat er aandacht voor hun zaak kwam.
Was dat het doel?

wiki:
quote:
Met deze acties wilden ze de Nederlandse regering dwingen zich in te zetten voor een onafhankelijke Republiek der Zuid-Molukken
Hoe staat dat er mee?

Hoe is het trouwens met Bin Laden? Wat was zijn doel ookweer?

Mijn vraag blijft staan.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_180738384
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2018 07:40 schreef SpecialK het volgende:
Als het doel van terrorisme het zaaien van angst is, dan is ze dat wel vaak gelukt, ja.
  donderdag 26 juli 2018 @ 10:30:36 #115
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_180738497
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2018 10:24 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Als het doel van terrorisme het zaaien van angst is, dan is ze dat wel vaak gelukt, ja.
Dat is geen doel. Als ik lig te bibberen in mijn bedje dan is dat niet iets waar een terrorist per se blij mee is.

Ik bedoel... dat ik lig te bibberen in mijn bedje (op mijn zolderkamertje) dat heeft wellicht een politiek effect. Stemgedrag etc... maar ook dat is vaak exact het tegenovergestelde van wat een terrorist wil. Ik ga dan juist stemmen op sterke mannen die nog meer bommen laten vallen op het land van de hiervoorgenoemde terrorist.

Je zou bijna zeggen dat het enige effectieve terrorisme false-flag-terrorism is.
pi_180739896
quote:
7s.gif Op donderdag 26 juli 2018 10:17 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Was dat het doel?

wiki:

[..]

Hoe staat dat er mee?

Hoe is het trouwens met Bin Laden? Wat was zijn doel ookweer?

Mijn vraag blijft staan.
Aandacht voor de Molukse zaak en oplossing voor de werkloosheid klinkt niet erg stoer maar was wellicht onderhuids hun wens
pi_186022179
Schopje.

quote:
"Het vele bewijs"... 😅

[ Bericht 14% gewijzigd door sp3c op 04-04-2019 04:32:33 ]
pi_186109897
Ik vraag me wel af wie deze mevrouw Zegveld eigenlijk betaalt.
En al het juridische circus hier omheen?
Hoe lang kun je dit volhouden? De amateur-jury-gezelschappen bij de stamtafel van café "het slokske" en bij de de verjaardag van oom Henk waren unaniem van mening dat de actie van de mariniers terecht was, en dat het aan de terroristen zelf te wijten is dat ze de actie niet hebben overleefd.
Maar goed: Ik snap dat onze Nederlandse juridische wegen geen genoegen nemen met een dergelijk oordeel van deze jury-gezelschappen, maar dit is toch wel het andere uiterste.
Wat willen we hier als samenleving mee bereiken.
Met al deze hersengymnastiek ten behoeve van de ontdekking van nieuwe juridische mazen, hadden we wellicht allang een middel tegen kanker kunnen ontwikkelen, of een efficienter gebruik van zonnepanelen.
Daar hadden we allemaal wat aan gehad.
Dit is zo ongelofelijk zinloos....
pi_190632981

Telegraaf maakt van de terreurkapers slachtoffers

De advocaten van de nabestaanden van de slachtoffers van de treinkaping bij De Punt in Drenthe, in 1977, mogen geluidsbanden van de bevrijdingsactie samen met hun advocaten beluisteren.
Volgens de familie van de kapers Max Papilaja en Hansina Uktolseja werden de twee van dichtbij geëxecuteerd.
De advocaten eisten daarom dat ze de opnamen mogen beluisteren op een neutrale plaats en in aanwezigheid van hun cliënten en deskundigen. Dat verzoek is nu ingewilligd

> https://www.telegraaf.nl/(...)-geluidsbanden-horen
shift-knop defekt
  dinsdag 24 december 2019 @ 19:06:56 #120
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_190633350
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 18:38 schreef TomLuny het volgende:
[ afbeelding ]

Telegraaf maakt van de terreurkapers slachtoffers

De advocaten van de nabestaanden van de slachtoffers van de treinkaping bij De Punt in Drenthe, in 1977, mogen geluidsbanden van de bevrijdingsactie samen met hun advocaten beluisteren.
Volgens de familie van de kapers Max Papilaja en Hansina Uktolseja werden de twee van dichtbij geëxecuteerd.
De advocaten eisten daarom dat ze de opnamen mogen beluisteren op een neutrale plaats en in aanwezigheid van hun cliënten en deskundigen. Dat verzoek is nu ingewilligd

> https://www.telegraaf.nl/(...)-geluidsbanden-horen
Die opnames kunnen toch keurig netjes ge-edit zijn; en terecht trouwens. Heb nog steeds heel veel lof hoe ze dat klusje destijds hebben opgeknapt en ik zou het prettig vinden als ze aan dat optreden heden tendage meer een voorbeeld zouden nemen.

Lof voor al die mariniers dus _O_
pi_190633492
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 19:06 schreef Tengano het volgende:

[..]

Die opnames kunnen toch keurig netjes ge-edit zijn; en terecht trouwens. Heb nog steeds heel veel lof hoe ze dat klusje destijds hebben opgeknapt en ik zou het prettig vinden als ze aan dat optreden heden tendage meer een voorbeeld zouden nemen.

Ook veel lof voor het doodschieten van de twee passagiers ?
pi_190633521
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 18:38 schreef TomLuny het volgende:
Letterlijk staat er dat advocaten met hun advocaten mogen luisteren
pi_190639434
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 19:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Letterlijk staat er dat advocaten met hun advocaten mogen luisteren
Nu je het zegt, inderdaad.
Dit bericht is minder chaotisch

https://nos.nl/artikel/23(...)n-opnames-horen.html

quote:

[..]

Persoonlijk heb ik ook nooit moeite gehad met die actie.
Zeker niet nadat ik zelf op tv zag hoe een gegijzelde in de treindeur een nekschot kreeg van die terroristen. Vroeger waren ze zuiniger met de censuur op tv.
shift-knop defekt
pi_190639459
Geef die mariniers een standbeeld aub
metal up your ass
  woensdag 25 december 2019 @ 05:13:34 #125
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_190639472
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2019 05:06 schreef dokter.knakworst het volgende:
Geef die mariniers een standbeeld aub
Dat doet wel afbreuk aan het feit dat er toch twee gegijzelden zijn omgekomen. Ben verder benieuwd wat uiteindelijk naar boven gaat komen uit de opnames.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_190639478
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2019 05:13 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dat doet wel afbreuk aan het feit dat er toch twee gegijzelden zijn omgekomen. Ben verder benieuwd wat uiteindelijk naar boven gaat komen uit de opnames.
Dat zal wel gekomen zijn door verwarde kogels
metal up your ass
  woensdag 25 december 2019 @ 05:18:57 #127
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_190639482
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2019 05:17 schreef dokter.knakworst het volgende:

[..]

Wat een aanname is. Maar dat is verder aan de rechter en dergelijke.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_190641005
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2019 05:13 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik denk dat het ook hoog tijd wordt dat de rechter zich nog eens buigt over de Invasie in Normandië op 6 juni 1944. Wellicht dat er toen ook meer Duitse soldaten zijn omgekomen dan nodig was. Zijn er wel bewijzen dat er geen witte zakdoeken stonden te wapperen toen de geallieerden het vuur openden op het strand?
  woensdag 25 december 2019 @ 09:47:48 #129
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190641241
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2019 04:56 schreef TomLuny het volgende:

Zeker niet nadat ik zelf op tv zag hoe een gegijzelde in de treindeur een nekschot kreeg van die terroristen. Vroeger waren ze zuiniger met de censuur op tv.
Nekschot was Wijster. Dit gaat over De Punt.
  woensdag 25 december 2019 @ 09:51:24 #130
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190641316
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2019 05:17 schreef dokter.knakworst het volgende:

[..]

Een van de gegijzelden bevond zich op een plaats waar normaliter alleen gijzelnemers kwamen. Ze is gedood toen dat deel van de trein met kogels werd doorzeefd.
Shit happens.
De pogingen het geweldloos te doen hadden allemaal gefaald.
  woensdag 25 december 2019 @ 09:59:01 #131
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190641426
quote:

[..]

Waarom zou je ze editten... van de opnamen is maar een deel te verstaan en belangrijker: van veel opnamen is niet precies bekend waar of wanneer ze zijn gemaakt.

Boek waarin het een en ander is beschreven: https://www.bol.com/nl/p/liggen-blijven/9200000095055818/
Mevrouw Zegveld komt er ook in voor.

De kapers mogen blij zijn dat de mariniers zich wisten te beheersen en niet alle gijzelnemers hebben geëxecuteerd, wat de gegijzelden en half Nederland wilden. Vergeet niet dat tegelijkertijd een gijzeling in de kleuterschool van Bovensmilde bezig was door datzelfde tuig. Kinderen jonger dan 6 gijzelen, hoe asociaal kun je zijn.
pi_190642209
quote:

[..]

Kogels kunnen niet verward zijn.
Het zijn mensen die verward zijn en fouten maken,
bijv slachtoffers doodschieten.
pi_190642310
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2019 10:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Kogels kunnen niet verward zijn.
Het zijn mensen die verward zijn en fouten maken,
bijv slachtoffers doodschieten.
De treinkapers zijn nu ineens slachtoffers?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_190643089
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2019 10:52 schreef Hathor het volgende:

[..]

De treinkapers zijn nu ineens slachtoffers?
Zo kun je het zien..
maar ik had het over twee gegijzelde passagiers
  Moderator woensdag 25 december 2019 @ 11:59:52 #135
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_190643420
lijkt er niet op dat er fouten zijn gemaakt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_190643527
Wanneer accepteren ze nou eens gewoon dat hun zonen, dochters, broers en zussen terroristen waren?
  donderdag 26 december 2019 @ 23:45:51 #137
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_190670437
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2019 04:56 schreef TomLuny het volgende:
Dat niet alleen; vroeger waren ze ook niet zuinig met de voorzichtigheid zoals we die tegenwoordig kennen om op te treden tegen tendensen die onze rechtstaat ondermijnen. In die tijd werd niet geroepen dat het discriminatie was omdat er een groep molukkers was doodgeschoten.
pi_190672761
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2019 09:47 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nekschot was Wijster. Dit gaat over De Punt.
Scherp opgemerkt, tnx :)
Is allemaal vrij lang geleden, dan heb ik ze door elkaar gehaald.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2019 23:45 schreef Tengano het volgende:

[..]

Dat niet alleen; vroeger waren ze ook niet zuinig met de voorzichtigheid zoals we die tegenwoordig kennen om op te treden tegen tendensen die onze rechtstaat ondermijnen. In die tijd werd niet geroepen dat het discriminatie was omdat er een groep molukkers was doodgeschoten.
Op het gebied van het optreden door de politie voor 'mindere' zaken, zoals verkeersaanhoudingen e.d. is er wel dat constante gezever met politieke correctheid over etnisch profileren en dergelijke.
Het optreden tegen terrorisme en andere zware criminaliteit denk en hoop ik dat er weinig verschil in zit met vroeger want de arrestaties die dit jaar te zien waren werden niet bepaald zachtzinnig uitgevoerd.
Zo werd bijvoorbeeld de Afghaanse terrorist in Amsterdam op het station gewoon neergeknald. Wel veels te laat en pas nadat er twee toersiten met een mes waren bewerkt en dat kwam waarschijnlijk doordat de agent in kwestie aarzelde om zo'n immigrant die zich verdacht gedroeg meteen aan te houden, wellicht uit vrees voor discriminatie. Maar goed, ik heb daar geen hard bewijs voor.

Ben wel met je eens dat in de nasleep van zulke arrestaties en gewapend ingrijpen er veel eerder excuses, verwijten en aanklachten over discriminatie erbij gesleept worden als vroeger.
shift-knop defekt
  donderdag 3 juni 2021 @ 12:27:29 #139
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199729212
@Oceanier

quote:
Treinkaping De Punt: geen schadevergoeding nabestaanden gedode kapers

De Nederlandse staat hoeft de nabestaanden van twee Molukse treinkapers geen schadevergoeding toe te kennen. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag in hoger beroep besloten.

Het gaat om een civiele zaak die al jaren sleept. Bijna 44 jaar geleden, op 11 juni 1977, maakten mariniers en de luchtmacht met geweld een einde aan een treinkaping bij het Drentse plaatsje De Punt, die toen al drie weken duurde.

'Van dichtbij geëxecuteerd'

Bij die bevrijdingsactie, waarvoor opdracht werd gegeven door de Nederlandse regering, kwamen twee gegijzelde passagiers en zes kapers om het leven.

Volgens de familie van twee van de gedode kapers werden zij van dichtbij geëxecuteerd. De Nederlandse staat heeft altijd ontkend dat er sprake was van executies en onrechtmatig geweld.

Het hof is het daarmee eens. "Het was een chaotische situatie in de trein en het zicht was slecht." De rechter zei dat mede hierdoor en omdat het al lang geleden is, niet meer exact te herleiden is wat er in 1977 gebeurde. "Er blijft onzekerheid bestaan. Bij twijfel kunnen de vorderingen niet toegewezen worden."

Advocaat Liesbeth Zegveld liet direct na afloop namens de nabestaanden weten erg teleurgesteld, verbaasd en boos te zijn. "Het handelen van mariniers wordt hiermee niet getoetst en dat is toch een vrijbrief om te doden." Militair optreden gaat hiermee voorbij aan de rechtelijke toetsing en de rechtstaat, vindt ze. "Hansina had 44 verwondingen, hoe kan je zeggen dat dat proportioneel is."

Er zijn nu nog vervolgstappen mogelijk, bij de Hoge Raad of het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, maar Zegveld weet nog niet of haar cliënten dat willen.

De rechtbank oordeelde in juli 2018 ook dat het gebruikte geweld niet onrechtmatig was. De rechtbank bepaalde dat de mariniers in de 'achteraf gezien onjuiste, maar oprechte en daarom verschoonbare' veronderstelling waren dat het geweld nodig was.

De nabestaanden van de kapers gingen na deze uitspraak in hoger beroep. Maar ook in hoger beroep werd hun eis afgewezen.

De Zuid-Molukse kapers kwamen tot hun actie om de Nederlandse regering te dwingen zich in te zetten voor een onafhankelijke Republiek der Zuid-Molukken. In dezelfde periode werden in een lagere school in Bovensmilde 105 kinderen en vijf onderwijzers gegijzeld.
RTL Nieuws

Terechte uitspraak.
pi_199729231
quote:
14s.gif Op donderdag 3 juni 2021 12:27 schreef AchJa het volgende:
@:oceanier
[..]

RTL Nieuws

Terechte uitspraak.
Mooi.
pi_199731693
Je hebt een enorme plaat voor je kop als je zo'n zaak aanspant.

Heb je bij een treinkaping soms ook zo'n papiertje in het handschoenenvakje van de trein waar op staat; In het geval van een treinkaping, wees kalm, blijf hoffelijk. word vooral niet boos en schiet geen kapers neer.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199731709
quote:
[..]

RTL Nieuws

Terechte uitspraak.
Heel mooi, kunnen ze nu opzouten met dat gejank.
Zonder wrijving geen glans
  donderdag 3 juni 2021 @ 16:39:27 #143
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_199731887
En nu maar hopen dat ze er eindelijk een punt achter zetten. Maar ik denk het niet.....
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  donderdag 3 juni 2021 @ 16:54:41 #144
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_199732043
quote:
"Hansina had 44 verwondingen, hoe kan je zeggen dat dat proportioneel is."

De rechtbank bepaalde dat de mariniers in de 'verschoonbare' veronderstelling waren
dat het geweld nodig was :7
  Moderator donderdag 3 juni 2021 @ 17:00:07 #145
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199732098
Hansina viel toch gewoon op een onwijze kutplek ofzo?

die is echt door iedereen die die trein in ging een paar keer neergeschoten
pi_199732234
quote:
[..]

RTL Nieuws

Terechte uitspraak.
Inderdaad de enig juiste uitspraak. En die nabestaanden van die terroristen zouden zich kapot moeten schamen inplaats van een schadevergoeding eisen.
  donderdag 3 juni 2021 @ 17:18:48 #147
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_199732257
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 17:17 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]

Inderdaad de enig juiste uitspraak. En die nabestaanden van die terroristen zouden zich kapot moeten schamen inplaats van een schadevergoeding eisen.
Precies. Derhalve proceskosten van die hele poppenkast gewoon verhalen. Schandalig idd :r
pi_199732332
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 17:18 schreef Tengano het volgende:

[..]

Precies. Derhalve proceskosten van die hele poppenkast gewoon verhalen. Schandalig idd :r
Het gaat om een civiele zaak. Dus die kosten gaan ergens neergelegd worden. Mag van mij ook bij de nabestaanden van dat vuilnis zijn.
pi_199733968
Het gore lef hebben om geld te vragen omdat iemand in je familie een moordenaar is geweest :')

Risico van het vak he.
"You can call me Susan if it makes you happy"
  donderdag 3 juni 2021 @ 20:28:13 #150
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199734319
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2019 09:59 schreef Lunatiek het volgende:

De kapers mogen blij zijn dat de mariniers zich wisten te beheersen en niet alle gijzelnemers hebben geëxecuteerd, wat de gegijzelden en half Nederland wilden.
Ik weet dat het een oude reactie is, maar hoe kom je hierbij? Van wat ik ervan begrepen heb was er best wat sympathie voor 'de Molukse zaak', ook (achteraf) onder (een deel van) de gegijzelden.
Huilen dan.
  donderdag 3 juni 2021 @ 21:19:46 #151
78780 deedeetee
pi_199735261
quote:
7s.gif Op donderdag 3 juni 2021 20:28 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ik weet dat het een oude reactie is, maar hoe kom je hierbij? Van wat ik ervan begrepen heb was er best wat sympathie voor 'de Molukse zaak', ook (achteraf) onder (een deel van) de gegijzelden.
Stockholm syndroom. Verder heb ik - zeker in die tijd niet - nooit veel gemerkt van sympathie voor de Molukkers die treinen kaapten, een school bezetten enz.
  Moderator donderdag 3 juni 2021 @ 21:21:38 #152
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199735319
hoe dan ook executeren Nederlandse Mariniers geen gevangenen
pi_199735482
Ik heb best sympathie voor ‘de Molukse zaak’. Maar de kapingen gingen veel te ver en als je als kaper tijdens een bestorming/ontzetting wordt doodgeschoten is dat het risico.

Er zijn geen executies geweest oid, daarnaast is het gewoon zo dat als de special forces moeten ingrijpen dodelijk geweld realistisch is en in dit geval vind ik dat ook te rechtvaardigen.

Staat los van het idee dat ‘de Molukkers’ door de Nederlandse staat belazerd en vernederd zijn. Daarin hebben ze wat mij betreft gelijk. De Nederlandse burgers kunnen en konden daar weinig aan doen. Tijd voor verzoening maar ook om te stoppen met deze discussie. De kapers zijn terecht met geweld benaderd wat mij betreft. Welke schadevergoeding ook is wat mij betreft onterecht.
Whatever...
  Moderator donderdag 3 juni 2021 @ 21:30:43 #154
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199735534
echt belazerd zijn ze sowieso niet
  donderdag 3 juni 2021 @ 21:34:02 #155
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199735609
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juni 2021 21:28 schreef Spanky78 het volgende:
Ik heb best sympathie voor ‘de Molukse zaak’. Maar de kapingen gingen veel te ver en als je als kaper tijdens een bestorming/ontzetting wordt doodgeschoten is dat het risico.

Er zijn geen executies geweest oid, daarnaast is het gewoon zo dat als de special forces moeten ingrijpen dodelijk geweld realistisch is en in dit geval vind ik dat ook te rechtvaardigen.

Staat los van het idee dat ‘de Molukkers’ door de Nederlandse staat belazerd en vernederd zijn. Daarin hebben ze wat mij betreft gelijk. De Nederlandse burgers kunnen en konden daar weinig aan doen. Tijd voor verzoening maar ook om te stoppen met deze discussie. De kapers zijn terecht met geweld benaderd wat mij betreft. Welke schadevergoeding ook is wat mij betreft onterecht.
Oh, maar dat ben ik ook wel redelijk met je eens hoor.
Huilen dan.
  donderdag 3 juni 2021 @ 21:35:03 #156
78780 deedeetee
pi_199735638
Wat had Nederland dan moeten doen ? Ze konden Indonesië niet dwingen om de Molukken af te te staan. Ze konden de Molukkers ook niet in Indonesië achterlaten want ze hadden de kant van de Nederlanders gekozen en dat maakte hun a.h.w. volksverraders.
  donderdag 3 juni 2021 @ 21:40:22 #157
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199735776
Ze niet 20 jaar lang als tweederangsburgers te behandelen?
Huilen dan.
  Moderator donderdag 3 juni 2021 @ 21:42:55 #158
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199735834
meeste Molukse KNIL militairen zijn volgens mij gewoon achtergebleven
  donderdag 3 juni 2021 @ 21:43:14 #159
3542 Gia
User under construction
pi_199735843
quote:
7s.gif Op donderdag 3 juni 2021 21:40 schreef Isdatzo het volgende:
Dat was niet de eis van de kapers.
Is wellicht het gevolg geweest.
  donderdag 3 juni 2021 @ 21:56:41 #160
78780 deedeetee
pi_199736072
pi_199739065
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 21:35 schreef deedeetee het volgende:
Wat had Nederland dan moeten doen ? Ze konden Indonesië niet dwingen om de Molukken af te te staan. Ze konden de Molukkers ook niet in Indonesië achterlaten want ze hadden de kant van de Nederlanders gekozen en dat maakte hun a.h.w. volksverraders.
Tijdens WO II werden Oostfrontstrijders ook gebieden in de Sowjet-Unie (met name Oekraine) in het vooruitzicht gesteld door de destijdse machthebbers. Veel boeren hadden daar wel oren naar.
Na 1945 lagen de machtsverhoudingen iets anders dan welke de belofte-makers voor ogen hadden.
Dan kun je wel bij de Nederlandse of Duitse overheid na 1945 gaan aankloppen en eisen dat de beloftes alsnog worden ingewilligd, maar dat kan domweg niet.
En waar staat bovendien die belofte van Nederland zwart op wit dat Molukkers hun eigen staat zouden krijgen.
Volgens mij had Nederland tussen 1946 en 1949 die macht toch helemaal niet (meer).
Volgens mij vond dat het neutrale en objectieve buitenland (de verse VN) dat ook.

Dus:
Waar staat precies die belofte?
pi_199739088
quote:
7s.gif Op donderdag 3 juni 2021 21:40 schreef Isdatzo het volgende:
Iedereen had het toen karig in de jaren vlak na 1945.
Hoezo "tweederangs"? De huisvesting? Nogmaals er was toen ook woningnood. En de gem. Nederlander had ook slechte huisvesting.
Allemaal subjectief.
pi_199739102
Wat is eigenlijk de beweegredenen van die Zegveld?
Krijgt ze hoe dan ook toch betaald (via de overheid)?
Zo niet, wil ze een statement maken. Bekendheid verwerven? Ik ben wel benieuwd naar het denkveld van Zegveld.
  vrijdag 4 juni 2021 @ 11:46:23 #164
78780 deedeetee
pi_199741342
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 08:40 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Hoezo "tweederangs"? De huisvesting? Nogmaals er was toen ook woningnood. En de gem. Nederlander had ook slechte huisvesting.
Allemaal subjectief.
Mensen die moesten repatriëren vanuit Indië naar Nederland kregen zodra ze van de boot kwamen ook te horen dat ze naar een opvangkamp moesten. Wat dat voor kampen waren weet ik niet want mij pa had in de oorlog een KZ syndroom opgelopen in het jappenkamp en en weigerde zodra hij het woord * kamp * hoorde. Heeft zijn vrouw en kinderen bij elkaar gepakt en is de familie afgegaan op zoek naar voorlopig onderdak. Daarna woning gevonden in Amsterdam ergens driehoog waar de ratten rondliepen, Moest geld lenen van de staat voor meubels enzo en dat heeft hij ook weer terug moeten betalen. Want vanuit Indië mochten ze niks meer meenemen dan 2 hutkoffers. Sieraden, eigendomsbewijzen van onroerend goed en vrijwel al hun geld moesten ze afgeven voor t vertrek. Molukkers waren niet de enigen die in problemen kwamen nadat de staat Indonesië een feit was geworden.
Ik vind wel dat ze beter meteen zodra ze hier aankwamen hadden moeten horen dat terug gaan er niet in zat en dat ze zich net als de Indische mensen hier moesten gaan aanpassen. Ze zijn te lang aan t lijntje gehouden.
  vrijdag 4 juni 2021 @ 11:57:07 #165
3542 Gia
User under construction
pi_199741451
quote:

Allemaal subjectief.
Ze hebben overal 'eigen' straten.
Wij moeten maar afwachten wat we voor buren hebben. Zij wonen echt allemaal bij elkaar.
  Moderator vrijdag 4 juni 2021 @ 12:05:11 #166
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199741534
Boeiuh

Afspraak is afspraak
pi_199741657
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 11:46 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Mensen die moesten repatriëren vanuit Indië naar Nederland kregen zodra ze van de boot kwamen ook te horen dat ze naar een opvangkamp moesten. Wat dat voor kampen waren weet ik niet want mij pa had in de oorlog een KZ syndroom opgelopen in het jappenkamp en en weigerde zodra hij het woord * kamp * hoorde. Heeft zijn vrouw en kinderen bij elkaar gepakt en is de familie afgegaan op zoek naar voorlopig onderdak. Daarna woning gevonden in Amsterdam ergens driehoog waar de ratten rondliepen, Moest geld lenen van de staat voor meubels enzo en dat heeft hij ook weer terug moeten betalen. Want vanuit Indië mochten ze niks meer meenemen dan 2 hutkoffers. Sieraden, eigendomsbewijzen van onroerend goed en vrijwel al hun geld moesten ze afgeven voor t vertrek. Molukkers waren niet de enigen die in problemen kwamen nadat de staat Indonesië een feit was geworden.
Ik vind wel dat ze beter meteen zodra ze hier aankwamen hadden moeten horen dat terug gaan er niet in zat en dat ze zich net als de Indische mensen hier moesten gaan aanpassen. Ze zijn te lang aan t lijntje gehouden.
Ik heb wel eens gehoord (bron weet ik niet) dat teruggekeerde Joden een rekening kregen van de gemeente over achterstallige belasting.
Of mindering op een uitkering omdat ze "in het buitenland hadden vertoeft".

Nogmaals: Ik weet de bron niet meer. Maar er was voor niemand destijds een "warme overheid of warme maatschappij/medeburgers" die het iedereen naar de zin maakte.
Iedereen was druk genoeg met zijn eigen ellende.
  vrijdag 4 juni 2021 @ 12:40:01 #168
78780 deedeetee
pi_199741825
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 12:21 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ik heb wel eens gehoord (bron weet ik niet) dat teruggekeerde Joden een rekening kregen van de gemeente over achterstallige belasting.
Of mindering op een uitkering omdat ze "in het buitenland hadden vertoeft".

Nogmaals: Ik weet de bron niet meer. Maar er was voor niemand destijds een "warme overheid of warme maatschappij/medeburgers" die het iedereen naar de zin maakte.
Iedereen was druk genoeg met zijn eigen ellende.

Dat van de onrechtvaardige behandeling van teruggekeerde Joden heb ik ook vaker gelezen. Die zijn idd nog slechter behandeld. De meeste pijn bij de Molukkers is wrs heimwee geweest.
  Moderator vrijdag 4 juni 2021 @ 12:44:36 #169
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199741868
teruggekeerde militairen werden echt niet beter behandeld hoor

die hadden dan nog de mazzel dat ze al mensen kenden in NL maar dat was het ook wel weer
pi_199743311
quote:
83s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 12:44 schreef sp3c het volgende:
teruggekeerde militairen werden echt niet beter behandeld hoor

die hadden dan nog de mazzel dat ze al mensen kenden in NL maar dat was het ook wel weer
Er waren nog ca 8000 niet-molukse exknillers die in 1950/1951 naar Nederland gingen als in dienst van de Koninlijke Landmacht. Zij hadden ook te maken met een slechte opvang, net als meer dan 200.000 burgers
quote:
Deze zeer gemêleerde groep ontheemden is echter opgezadeld met een forse schuld aan de Nederlandse overheid voor de kosten van de overtocht, de tijdelijke opvang in een contractpension, kleding en meubels voor de toekomstige woning. Het fenomeen contractpension wordt in het voorjaar van 1950 geïntroduceerd wanneer de overheid vanwege de grote woningnood besluit om contracten aan te gaan met eigenaren van badhotels en pensions, die in deze na-oorlogse periode grotendeels leeg staan. Een pensionhouder krijgt per dag per tijdelijke bewoner 4 gulden ‘all in’ betaald door de overheid voor de kosten van voedzame maaltijden, water, licht en verwarming van gemeubileerde kamers. De berekening daarbij is dat de winstmarge f 0,49 bedraagt. Contractpensions en –hotels worden met een winstoogmerk gerund. Veel pensionhouders ontdekken al snel dat ze meer winst kunnen maken door goedkoop in te kopen. Populaire groenten zijn andijvie, witlof en spinazie, bij voorkeur gemengd met aardappelen. Culinaire ‘hoogstandjes’ die in pensions geserveerd worden, zijn havermoutpap, aardappelen met jam, erwtensoep met hoefjes, kaken en snuiten van varkens en zuurkoolstamppot. Om de kosten voor de tijdelijke opvang af te dekken worden alle leden van ontheemde gezinnen die een baan hebben, verplicht om 75 procent van hun maandinkomen af te staan aan de Nederlandse overheid. Vanaf 1951 wordt dit bijgesteld tot 60 procent
https://www.bol.com/nl/f/(...)ht/9200000011326296/
Dit verhaal gold ook voor de meesten van die 8000. Misschien wel met hun echtgenotes en kinderen 24.000 in aantal
Velen van hun waren voor het eerst in Nederland en hadden geen familie die hen opvingen.
pi_199743351
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 12:40 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Dat van de onrechtvaardige behandeling van teruggekeerde Joden heb ik ook vaker gelezen. Die zijn idd nog slechter behandeld. De meeste pijn bij de Molukkers is wrs heimwee geweest.
Ook heimwee... ook de familie niet meer zien, de ouderen niet meer konden helpen en bijstaan in de laatste jaren.
Of enkele kinderen kon men niet alsnog laten overkomen.
En zoals bekend. Men was belazerd door de Nederlandse regeringen. Men kreeg het bevel in te schepen voor Nederland met de belofte van een spoedige terugkeer binnen enkele maanden. Ook werd hen niet verteld dat ze bij aankomst direct ontslagen zouden worden.
En de toenmalige regeringen waren laks, schoven hun probleem op de lange baan, vergaten het, deden niks om terugreizen te organiseren.
pi_199743537
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 21:35 schreef deedeetee het volgende:
Nederland wilde ze juist in Indonesië achterlaten, nog wel onbewapend. Je denkt zeker dat Molukkers gek zijn, dat ze zomaar van trouwste soldaat van Wilhelmina in een treinkaper veranderen. Als je dingen roept moet het wel op waarheid gebaseerd zijn.

Molukkers hebben nooit hun eigen volk verraden. Die link van je is een zeer kortzichtige omschrijving van de Moluks-Nederlandse geschiedenis van die periode.
West-Melanesia
pi_199743550
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 21:43 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat was niet de eis van de kapers.
Is wellicht het gevolg geweest.
Het is de oorzaak van de kapingen.
West-Melanesia
pi_199743657
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 08:39 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Tijdens WO II werden Oostfrontstrijders ook gebieden in de Sowjet-Unie (met name Oekraine) in het vooruitzicht gesteld door de destijdse machthebbers. Veel boeren hadden daar wel oren naar.
Na 1945 lagen de machtsverhoudingen iets anders dan welke de belofte-makers voor ogen hadden.
Dan kun je wel bij de Nederlandse of Duitse overheid na 1945 gaan aankloppen en eisen dat de beloftes alsnog worden ingewilligd, maar dat kan domweg niet.
En waar staat bovendien die belofte van Nederland zwart op wit dat Molukkers hun eigen staat zouden krijgen.
Volgens mij had Nederland tussen 1946 en 1949 die macht toch helemaal niet (meer).
Volgens mij vond dat het neutrale en objectieve buitenland (de verse VN) dat ook.

Dus:
Waar staat precies die belofte?
Je moet niet raar opkijken als er boze boeren zijn, ook niet de schuld in de boeren hun schoenen schuiven en excuses aanbieden voor valse beloftes aan die boeren. Burgers zijn mensen, behandel ze ook als mensen.

Tussen 1946 en 1950 had Republiek Indonesië geen macht over de Molukken. Wie had dan de macht als het ook Nederland niet was?
West-Melanesia
pi_199743701
quote:

[..]

Allemaal subjectief.
Alsof het alleen om de huisvesting gaat. Dat is pas subjectief.
West-Melanesia
pi_199743742
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 11:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Ze hebben overal 'eigen' straten.
Wij moeten maar afwachten wat we voor buren hebben. Zij wonen echt allemaal bij elkaar.
Je bent ook geen Nederlander die daar recht op heeft.
West-Melanesia
pi_199744003
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 15:29 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Alsof het alleen om de huisvesting gaat. Dat is pas subjectief.
Huisvesting wordt wel vaak genoemd.
OK, maar verder dan? Welke rechten hadden de Molukkers niet, die de Nederlanders wél hadden?
pi_199744076
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 15:26 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Je moet niet raar opkijken als er boze boeren zijn, ook niet de schuld in de boeren hun schoenen schuiven en excuses aanbieden voor valse beloftes aan die boeren. Burgers zijn mensen, behandel ze ook als mensen.

Tussen 1946 en 1950 had Republiek Indonesië geen macht over de Molukken. Wie had dan de macht als het ook Nederland niet was?
Ik boeren (generaliserend) iets in de schoenen schuiven?
waar lees je dat?

Wie had de macht tussen 1946 en 1950 in Indonesië? Goede vraag.
Nou niemand echt hè.
Chaotische periode. Onder andere de Bersiap, dus ik blaas ook niet de loftrompet over de andere kant dan de Nederlanders en zie ook de wandaden van de anderen.

Er waren in die tijd wel meer plekken waar er sprake was van een zeker machtsvacuum.

In Nederland kwamen de bevrijders/geallieerden met hun tanks en konden gelijk een nieuwe overheid vormen.
In Indië hoorden de Japanse bewakers over de radio dat hun keizer zich had overgegeven en dus lieten ze de poort open van de kampen.
Anarchie dus...

Maar NL had met die ongetrainde manschappen echt niet "de macht" in handen in die archipel.
pi_199744192
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 15:55 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Huisvesting wordt wel vaak genoemd.
OK, maar verder dan? Welke rechten hadden de Molukkers niet, die de Nederlanders wél hadden?
De betekenis van tweederangsburger hoeft je niet letterlijk te nemen hoor om te vinden dat iemand als tweederangsburger behandeld wordt. Toch zijn Molukkers bepaalde rechten ontnomen, en daarvoor kan je de vergelijking met de Nederlander ook weer niet mee maken omdat die vergelijking niet altijd gemaakt kan worden.
West-Melanesia
pi_199744289
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 16:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ik boeren (generaliserend) iets in de schoenen schuiven?
waar lees je dat?

Wie had de macht tussen 1946 en 1950 in Indonesië? Goede vraag.
Nou niemand echt hè.
Chaotische periode. Onder andere de Bersiap, dus ik blaas ook niet de loftrompet over de andere kant dan de Nederlanders en zie ook de wandaden van de anderen.

Er waren in die tijd wel meer plekken waar er sprake was van een zeker machtsvacuum.

In Nederland kwamen de bevrijders/geallieerden met hun tanks en konden gelijk een nieuwe overheid vormen.
In Indië hoorden de Japanse bewakers over de radio dat hun keizer zich had overgegeven en dus lieten ze de poort open van de kampen.
Anarchie dus...

Maar NL had met die ongetrainde manschappen echt niet "de macht" in handen in die archipel.
Je legt de schuld niet bij de beloftemakers, vervolgens leg je de nadruk op het feit dat het aankloppen van de boeren zinloos is. Daarom komt het zo over

Nederland had de manschappen, de getrainde manschappen. Maar Nederland koos voor geld.
West-Melanesia
pi_199744393
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 16:25 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Je legt de schuld niet bij de beloftemakers, vervolgens leg je de nadruk op het feit dat het aankloppen van de boeren zinloos is. Daarom komt het zo over

Nederland had de manschappen, de getrainde manschappen. Maar Nederland koos voor geld.
Ik noemde "o.a. boeren". Omdat die interesse hebben in grond (Oekraine).

On topic Molukkers:
Wat had NL moeten doen?
Doorvechten? Terwijl de hele wereld wil hebben dat je stopt en de souvereiniteit overdraagt?

Hoezo kiezen voor geld?
De 1e poltionele actie heette "operatie product". Door te kiezen voor militair ingrijpen dacht NL haar kolonie te kunnen behouden. "Indië verloren, rampspoed geboren".

De VN was al opgericht en was duidelijk. NL kon toch niet zo'n 10x groter land gaan blijven beheren. Met ook nog eens de tegenwerking van de hele wereld.

India was immers ook al onafhankelijk van Engeland. Waarom had NL meer reden om Indonesië te behouden dan Engeland het recht had om India te behouden.
  Moderator vrijdag 4 juni 2021 @ 16:54:08 #182
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199744596
Actie Product
pi_199744723
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 16:33 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ik noemde "o.a. boeren". Omdat die interesse hebben in grond (Oekraine).

On topic Molukkers:
Wat had NL moeten doen?
Doorvechten? Terwijl de hele wereld wil hebben dat je stopt en de souvereiniteit overdraagt?
Wat zou de wereld doen dan tegen Nederland?

quote:
Hoezo kiezen voor geld?
De 1e poltionele actie heette "operatie product". Door te kiezen voor militair ingrijpen dacht NL haar kolonie te kunnen behouden. "Indië verloren, rampspoed geboren".
Nederland koos voor marshallhulp.

quote:
De VN was al opgericht en was duidelijk.
De VN stelt niet zoveel voor.

quote:
NL kon toch niet zo'n 10x groter land gaan blijven beheren.
Is grootte een meetlat dan?

quote:
India was immers ook al onafhankelijk van Engeland. Waarom had NL meer reden om Indonesië te behouden dan Engeland het recht had om India te behouden.
Is de koningin van England ook niet de koningin van Australië? Is Australië ook niet duizend keer groter dan Engeland?
West-Melanesia
pi_199744763
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 17:09 schreef Oceanier het volgende:

[..]

[..]

[..]

Wat denk je van het intrekken/korten van die Marshallhulp?
pi_199744778
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 17:09 schreef Oceanier het volgende:

[..]

[..]

[..]

De VN stelt niet zoveel voor.
[..]

Is grootte een meetlat dan?
[..]

Is de koningin van England ook niet de koningin van Australië? Is Australië ook niet duizend keer groter dan Engeland?
Tsja, wat zou de wereld tegen NL kunnen doen?
We zijn een open economie. Een beetje boycot doet ons de das om.
Ja, en idd de Marshallhulp.

Volgens mij stelt de VN wél wat voor. Je staat internationaal toch wel te kijk als je resoluties aan je laars lapt.

Grootte vind ik wél een meetlat, ja. Vooral als t 10x zo groot is en aan de andere kant vd wereld is.

Australië is qua inwonertal een fractie van Engeland.
Nederland hield immers ook nog Suriname, Antillen, en Papoea Nw Guinea nog een tijdje.

Maar alle gekheid op een stokje. Jij zou t logisch vinden als Indië nog "van ons" was?
Serieus?
  Moderator vrijdag 4 juni 2021 @ 17:25:13 #186
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199744861
Iedereen die oorlog voert lapt VN resoluties aan zijn laars, daar staat internationaal echt niemand meer van te kijken

En natuurlijk stelt de VN van alles voor maar als ze straks tijdens de vrijmibo besluiten geen resoluties meer te tekenen dan gaat de wereld daar weinig van merken
  vrijdag 4 juni 2021 @ 17:33:44 #187
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199745018
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 17:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Tsja, wat zou de wereld tegen NL kunnen doen?
We zijn een open economie. Een beetje boycot doet ons de das om.
Ja, en idd de Marshallhulp.
Nederland zag die zak met geld, daarom kwam de 3e politionele actie er niet. Alsof Nederland zich druk maakte om de VN.

quote:
Volgens mij stelt de VN wél wat voor. Je staat internationaal toch wel te kijk als je resoluties aan je laars lapt.
Nederland heeft wel ergere dingen gedaan. Alsof ze zich nu opeens wat aan zouden trekken van een net opgerichte VN met wat dreigementen.

quote:
Grootte vind ik wél een meetlat, ja. Vooral als t 10x zo groot is en aan de andere kant vd wereld is.

Australië is qua inwonertal een fractie van Engeland.
Nederland hield immers ook nog Suriname, Antillen, en Papoea Nw Guinea nog een tijdje.
De grootte van een bevolking en de grootte van een land zijn twee verschillende dingen

quote:
Maar alle gekheid op een stokje. Jij zou t logisch vinden als Indië nog "van ons" was?
Serieus?
Nee hoor maar Nederland was militair gezien superieur aan de Indonesiers. Als ze nog ff hadden doorgedrukt en symbolisch schijt hadden aan de Marshallhulp en gewoon ff de Molukkers hadden geholpen en daarna zouden vertrekken, dan waren in iedere geval alle Molukse soldaten op Ambon voor de Indonesische invasie.
West-Melanesia
pi_199745029
Ja, de Molukkers hadden in principe het recht om te zwijgen en het recht op een advocaat. dat recht hebben ze niet naar behoren gekregen.

Molukt het?
  vrijdag 4 juni 2021 @ 17:42:27 #190
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199745059
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 17:39 schreef Oceanier het volgende:

Nederland zag die zak met geld, daarom kwam de 3e politionele actie er niet. Alsof Nederland zich druk maakte om de VN.
Het was de VS gesteund door de VN...

quote:
Nee hoor maar Nederland was militair gezien superieur aan de Indonesiers. Als ze nog ff hadden doorgedrukt en symbolisch schijt hadden aan de Marshallhulp en gewoon ff de Molukkers hadden geholpen en daarna zouden vertrekken, dan waren in iedere geval alle Molukse soldaten op Ambon voor de Indonesische invasie.
Correct maar de hele wereld met de VS voorop vond dat we op moesten bokken.
pi_199745104
Heel de Molukse kwestie is niet zwart/wit, echter om ontopic te gaan:

De treinkapers waren terroristen dus dan is het niet raar dat die doodgeschoten werden. Ik heb dan ook geen enkel begrip voor de nabestaanden die deze rechtsgang aangezwengeld hebben.
pi_199745151
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 17:42 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Klopt. Vanaf toen al werd er niet geluisterd naar de Molukkers.
West-Melanesia
  vrijdag 4 juni 2021 @ 17:50:20 #193
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 4 juni 2021 @ 17:52:46 #194
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_199745183
Deze Molukkers zijn, zoals zoveel volken klem komen te zitten tussen de grotere belangen van landen. Nederland heeft ze daarbij zeker niet chique behandeld, dat is simpel zat.

De kapingen zijn volgens mij vooral het gevolg van het romantiseren van wat nooit echt geweest is en wat ook nooit levensvatbaar is geweest. De RMS dus. Gekoppeld aan de excessen van dat moment tegen Molukkers in Indonesië en die niet zo chique behandeling 25 jaar eerder zijn de gewelddadigheden best begrijpelijk.

Het meest sneue is dat er geen enkel realistisch doel aan die kapingen gekoppeld waren. Dat kon ook helemaal niet. Hopeloze romantiek in zijn slechtste vorm, meer was het niet.

Tja en dan de toenmalige leiding en militairen. Waar dodelijk geweld tegen onschuldigen gebruikt wordt, mogen even dodelijke maatregelen verwacht worden. De onschuld is verdwenen, zeker na het eerste schot. Van de negen kapers hebben drie het overleeft, dat lijkt mij best nog heel redelijk. Er is geen enkele reden voor welke militair of agent dan ook om in dergelijke omstandigheden zelfs maar het minste risico te nemen. Dood is het minimale risico.
  vrijdag 4 juni 2021 @ 17:54:49 #195
78780 deedeetee
pi_199745208
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 17:42 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Net zoals Nederland naderhand onder druk van Kennedy Nieuw-Guinea op moest geven.
Maarre.... de KNIL soldaten ff op Ambon neerzetten, ik neem aan met Nederlandse wapens zodat ze een burgeroorlog in Indonesië konden beginnen ? Wat een volslagen krankzinnig idee.
pi_199745210
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 17:49 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Klopt. Vanaf toen al werd er niet geluisterd naar de Molukkers.
Precies. Wie niet luistert naar Molukkers moet maar voelen.

bij een bekende hangt in de gang een tegeltje;
Breek de dag, gijzel een treintje.
pi_199745238
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 17:50 schreef AchJa het volgende:

[..]

Want?
Omdat er dan vandaag de dag geen Molukkers in Nederland zouden zijn?
West-Melanesia
pi_199745249
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 17:54 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Net zoals Nederland naderhand onder druk van Kennedy Nieuw-Guinea op moest geven.
Maarre.... de KNIL soldaten ff op Ambon neerzetten, ik neem aan met Nederlandse wapens zodat ze een burgeroorlog in Indonesië konden beginnen ? Wat een volslagen krankzinnig idee.
Wat is er precies krankzinnig aan?
West-Melanesia
  vrijdag 4 juni 2021 @ 18:00:36 #199
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199745334
Tragisch lot van onze Molukse landgenoten. Verraden door opeenvolgende Nederlandse regeringen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')