ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Op maandag 7 mei 2018 15:20 schreef Maegrim het volgende: Die nieuwe 7-baks Benelux stammen moeten naar Onnen voor onderhoud, maar daar passen ze niet. Alles mag weer uit elkaar
En de reizigers van- en naar Noorderkempen zijn ook al niet blij met de Benelux ipv de pendeltrein Noorderkempen-Antwerpen vv: Sinds die pendeltrein vervangen is door de Benelux, is de vertraging en uitval niet meer op 1 hand te tellen. Dagelijks vallen er treinen uit of hebben veel vertraging.
7 Mei 2018 - Vandaag kon de stoomtrein wel gefotografeerd worden, ditmaal rijdende tussen Wolsztyn en Leszno (gepland 2 slagen per dag, ma-vr). Hier is de trein net vertrokken bij Perkowo richting Leszno met een prachtige stoompluim. Helaas zijn er op de route richting Leszno een aantal wegen afgesloten, waardoor het momenteel niet mogelijk is om de stoomtrein op een veilige wijze in te halen.
7 Mei 2018 - Omdat inhalen dus niet mogelijk bleek, ben ik later vanuit Leszno naar Wloszakowice gegaan om de trein met een armsein te fotograferen. De kans om weer vertraging op te lopen in de werkzaamheden van dik 10 minuten, heb ik dus niet genomen.
Ondanks de schaduw van de boom links, heb ik toch voor het inrijsein vanuit richting Leszno gekozen als motief. Het uitrijsein zou de achterzijde van het armsein zijn. De stoomtrein is net vertrokken met de tweede slag uit Wloszakowice naar Leszno.
En de reizigers van- en naar Noorderkempen zijn ook al niet blij met de Benelux ipv de pendeltrein Noorderkempen-Antwerpen vv: Sinds die pendeltrein vervangen is door de Benelux, is de vertraging en uitval niet meer op 1 hand te tellen. Dagelijks vallen er treinen uit of hebben veel vertraging.
Wat ik met enige regelmaat zie gebeuren (nouja, in de digitale reisinformatie) is dat treinen van Brussel richting Amsterdam vertraging oplopen tussen Mechelen en Antwerpen. Deze vertraging wordt vervolgens meegenomen richting Breda.
De IT-systemen van NS hebben nog altijd niet goed door dat de kering van 8 minuten toch echt nodig is* waardoor een vertraging van een kwartier wordt aangekondigd als "x.26 +5 minuten". Dat is natuurlijk niet haalbaar, waardoor de trein langer dan gepland aan het perron blijft staan.
Met een beetje pech heeft de treindienstleider (of ARI) dan al wel een rijweg ingesteld vanaf Breda richting Breda-Prinsenbeek, waardoor andere treinen niet kunnen vertrekken en daardoor ook vertraging krijgen.
Op maandag 7 mei 2018 20:18 schreef TemulMelvin het volgende: Voor een reisje Eijsden-luik is een kaartje bij de NMBS ongetwijfeld het goedkoopste. Staat er op eijsden een automaat van de NMBS?
Ik denk het wel, op Maastricht Randwyck staat er ook eentje namelijk.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Wat ik met enige regelmaat zie gebeuren (nouja, in de digitale reisinformatie) is dat treinen van Brussel richting Amsterdam vertraging oplopen tussen Mechelen en Antwerpen. Deze vertraging wordt vervolgens meegenomen richting Breda.
De IT-systemen van NS hebben nog altijd niet goed door dat de kering van 8 minuten toch echt nodig is* waardoor een vertraging van een kwartier wordt aangekondigd als "x.26 +5 minuten". Dat is natuurlijk niet haalbaar, waardoor de trein langer dan gepland aan het perron blijft staan.
Met een beetje pech heeft de treindienstleider (of ARI) dan al wel een rijweg ingesteld vanaf Breda richting Breda-Prinsenbeek, waardoor andere treinen niet kunnen vertrekken en daardoor ook vertraging krijgen.
* Volgens sommigen zijn die 8 minuten al krap.
Ik neem toch aan dat er een machinistenwissel plaatsvindt in Breda? Dan kan je keren in 3 minuten (niet planmatig (4)).
Op maandag 7 mei 2018 21:20 schreef Bitlord het volgende: Op Landgraaf staan de eerste bovenleidingsportalen -nog zonder draad- in de richting Eygelshoven Markt.
Ik zag van de week al werkzaamheden tussen Heerlen en Herzogenrath voorbijkomen Ik dacht al "Het zal toch niet...." Wel dus.
Op maandag 7 mei 2018 21:20 schreef Bitlord het volgende: Op Landgraaf staan de eerste bovenleidingsportalen -nog zonder draad- in de richting Eygelshoven Markt.
Zeker weten dat het geen masten waren ipv portalen?
Inzwischen gibt es erste Informationen zum Unfallhergang. Das Unglück passierte gegen 21.15 Uhr auf Höhe der Signal- und Weichenanlage im Westen des Aichacher Bahnhofs. Der Regionalzug aus Richtung Augsburg wollte in den Bahnhof einfahren, dazu wird er über die Weiche nach Gleis 1 dirigiert. In diesem Bereich kam es zum Zusammenstoß mit einem leeren Güterzug, vermutlich ein Werkszug, der Holz für die Firma Pfeifer in Unterbernbach transportiert hatte.
Ob der Güterzug ein rotes Signal überfahren hat oder ein technisches Versagen das Unglück verursachte, ist derzeit nicht geklärt. Im Landratsamt findet eine Pressekonferenz statt, über die wir zeitnah berichten werden.
En opnieuw lijkt me de oorzaak net als bij vele eerdere zware ongevallen het ontbreken van een spoorbezettingsmelder te zijn, die op vele klassiek beveiligde stations niet geïnstalleerd is.
De houttrein stond op spoor 2 te wachten op kruising met de Regionalbahn vanuit Dasing (vanaf rechts). Deze wordt om 21.15u afwijkend binnengenomen op spoor 1, terwijl de rest van de avond (als er geen kruising plaatsvind) deze op spoor 2 halteert. Even vergeten dat je daar al een houttrein hebt staan, je stelt een rijweg in en dan gaat het dus mis...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Zoals DeadLocK2K al terecht aangeeft - ik ken niemand die daarbij betrokken is geweest, voor mij is het niet veel meer dan een berichtje op pagina 3. Vind ik het erg? Ja. Ga ik erom rouwen? Nee, dat niet.
Ik vind het interessant om te weten wat er fout heeft kunnen gaan, zelfs als het nog maar net is gebeurd.
Op maandag 7 mei 2018 23:42 schreef dennistd het volgende: En opnieuw lijkt me de oorzaak net als bij vele eerdere zware ongevallen het ontbreken van een spoorbezettingsmelder te zijn, die op vele klassiek beveiligde stations niet geïnstalleerd is.
De houttrein stond op spoor 2 te wachten op kruising met de Regionalbahn vanuit Dasing (vanaf rechts). Deze wordt om 21.15u afwijkend binnengenomen op spoor 1, terwijl de rest van de avond (als er geen kruising plaatsvind) deze op spoor 2 halteert. Even vergeten dat je daar al een houttrein hebt staan, je stelt een rijweg in en dan gaat het dus mis...
Frankfurt woon ik, en ik moet geregeld reizen voor mijn werk binnen Duitsland. Ik heb nog geen enkele treinrit zonder vertraging meegemaakt (vandaag bijvoorbeeld retour Bonn, in totaal weer +2 uur), haperend materieel (vandaag op terugrit 3 wagons gesloten wegens kapotte airco) met stampvolle treinen als gevolg, waardeloze communicatie, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Op dinsdag 8 mei 2018 21:06 schreef J.B. het volgende: Frankfurt woon ik, en ik moet geregeld reizen voor mijn werk binnen Duitsland. Ik heb nog geen enkele treinrit zonder vertraging meegemaakt (vandaag bijvoorbeeld retour Bonn, in totaal weer +2 uur), haperend materieel (vandaag op terugrit 3 wagons gesloten wegens kapotte airco) met stampvolle treinen als gevolg, waardeloze communicatie, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ja maar toch is bij de DB alles beter! "Kijk maar hoe goed ze scoren op X"
Op dinsdag 8 mei 2018 21:06 schreef J.B. het volgende: Frankfurt woon ik, en ik moet geregeld reizen voor mijn werk binnen Duitsland. Ik heb nog geen enkele treinrit zonder vertraging meegemaakt (vandaag bijvoorbeeld retour Bonn, in totaal weer +2 uur), haperend materieel (vandaag op terugrit 3 wagons gesloten wegens kapotte airco) met stampvolle treinen als gevolg, waardeloze communicatie, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Op dinsdag 8 mei 2018 00:26 schreef DeaDLocK2K het volgende: Nou jah, wij kennen die mensen toch niet. Anders kan je iedere seconde onderhand meerdere keren even stilstaan bij hoe kut de wereld is.
quote:
Op dinsdag 8 mei 2018 00:54 schreef James1988 het volgende: Zoals DeadLocK2K al terecht aangeeft - ik ken niemand die daarbij betrokken is geweest, voor mij is het niet veel meer dan een berichtje op pagina 3. Vind ik het erg? Ja. Ga ik erom rouwen? Nee, dat niet.
Jullie missen iets. Mij kunnen die mensen ook min of meer gestolen worden.
quote:
Ik vind het interessant om te weten wat er fout heeft kunnen gaan, zelfs als het nog maar net is gebeurd.
Precies. Laten we dus vooral eerst ONDERZOEK gaan doen alvorens te concluderen dat het wel nalatigheid zus of achterstallig onderhoud zo geweest zal zijn.
Precies. Laten we dus vooral eerst ONDERZOEK gaan doen alvorens te concluderen dat het wel nalatigheid zus of achterstallig onderhoud zo geweest zal zijn.
Dennis' post gaf alleen antwoord op de eerste Why?: waarom konden twee treinen op elkaar botsen?
Een ongevalsonderzoek gaat veel verder dan die ene vraag, dat weet jij ook wel
Dennis' post gaf alleen antwoord op de eerste Why?: waarom konden twee treinen op elkaar botsen?
Antwoord op de eerste vraag is trouwens: "omdat ze op hetzelfde spoor reden, in tegengestelde richting". Als ik die managementlingo van jou volg was Dennis volgens mij al een eind richting nummer 3 zo niet 4
Overigens vind ik het nogal ridicuul, zo niet absurd, om te denken dat je alles in precies 5 stappen tot een root cause kunt herleiden. Ja, misschien dat managers daarin geloven, maar die zijn dom
Dat staat ook al in het artikel: "The "5" in the name derives from an anecdotal observation on the number of iterations needed to resolve the problem."
De bedoeling is dat je - net als een kind - blijft vragen "maar waarom dan?" totdat het niet meer mogelijk is om nog meer vragen te stellen. Als dat 250 keer gebeurt, soit.
Op dinsdag 8 mei 2018 23:55 schreef James1988 het volgende: De bedoeling is dat je - net als een kind - blijft vragen "maar waarom dan?" totdat het niet meer mogelijk is om nog meer vragen te stellen. Als dat 250 keer gebeurt, soit.
Ooit was er een briljante reclame van Volkswagen die daarover ging
Ik vind "Seconds From Disaster" om die reden ook best wel een goede serie, ze laten heel goed zien welke dingen er allemaal fout gingen totdat het geheel uitmondde in een ramp.
Ze overdramatiseren en herhalen wel akelig veel, maar dat verbaast me niet zo heel erg bij een Amerikaans programma dat een uur zendtijd moet vullen.
Op woensdag 9 mei 2018 00:01 schreef James1988 het volgende: Ik vind "Seconds From Disaster" om die reden ook best wel een goede serie, ze laten heel goed zien welke dingen er allemaal fout gingen totdat het geheel uitmondde in een ramp.
Ze overdramatiseren en herhalen wel akelig veel, maar dat verbaast me niet zo heel erg bij een Amerikaans programma dat een uur zendtijd moet vullen.
Gelukkig hebben we Air Crash Investigation nog, dat ook héél goed is.
Ja, dat is een beetje zelfkastijding voor me. Het maakt me niet geruster op vliegen maar aan de andere kant, zie je wel hoeveel aandacht er geschonken wordt aan correct gevolgde procedures en hoeveel daarop getraind wordt, geeft heel veel vertrouwen.
Op woensdag 9 mei 2018 11:23 schreef MTL het volgende: De verlenging is juist nadat de kleine revisie in Onnen is afgerond, als ik het goed begrijp. Niks aan de hand dus
Waar komen al die rijtuigen vandaan? Rijdt er nog zoveel ICR in het normale binnenlandse verkeer?
Nee, al het ICR rijdt over de HSL of staat stil. Ik begreep dat er een stammetje minder nodig was sinds de Benelux over de HSL rijdt, maar of er nog meer beschikbaar is weet ik niet.
Ik ben ook wel benieuwd wat verandert voor werkplaats Onnen
Op woensdag 9 mei 2018 11:52 schreef marcop23 het volgende: Nee, al het ICR rijdt over de HSL of staat stil. Ik begreep dat er een stammetje minder nodig was sinds de Benelux over de HSL rijdt, maar of er nog meer beschikbaar is weet ik niet.
De ene trein opheffen om de andere te kunnen verlengen is natuurlijk geen capaciteitsuitbreiding he
"Op de hogesnelheidslijn rijden speciale treinen in een vaste samenstelling. Daarom kunnen deze niet eenvoudig verlengd worden, zoals bij reguliere treinen."
Tis nota bene een van de weinige lijnen waar NS met getrokken mat rijdt... Het materiaal dat je juist makkelijk kan verlengen
De ene trein opheffen om de andere te kunnen verlengen is natuurlijk geen capaciteitsuitbreiding he
Jawel, er worden geen treinen opgeheven, maar omdat de reistijd Amsterdam - Brussel via de HSL minder is heb je voor dezelfde aantal treibewegingen per dag minder treinstellen nodig. En dus heb je een treinstel over waarvan je de bakken kunt verdelen over de rest.
Er staat echt een indrukwekkende hoop leuk spul in Amersfoort zeg. Behalve het gebruikelijke nog loc 1122, 1251, de 766, Eurailscout Karla Peijs, etc etc
De 900 (ICD Amsterdam - Breda) gaat onder de kap keren in Amsterdam en als de revisie is afgelopen heb je ook weer een paar stammen extra beschikbaar. Dat is blijkbaar genoeg om alle ICDs te verlengen.
Het heeft allemaal te maken met hoe de deursluiting is opgelost in samenwerking met de TRAXX als ik mij niet vergis. Zo bestaat de basis aan de beide buitenkanten uit een TRAXX met een eindrijtuig die het deursluitcircuit vertaalt naar eentje die de TRAXX verstaat. Zo heb je twee rijtuigen en twee TRAXX-locs en hangen daar tussenin extra tussenrijtuigen. Daardoor krijg je een vaste samenstelling. In die zin lijkt het een beetje op een VIRM: Je hebt altijd de koprijtuigen en het rijtuig met de stroomafnemers nodig. Dan kan je met een of twee tussenbakken en evt een tussen-motorrijtuig een viertje of een zesje maken. Een vijf- of zevenbaksvariant rijdt waarschijnlijk zo weg maar is alleen niet toegelaten.
Het verschil met een loc met rijtuigen is dat deze los van elkaar kunnen functioneren. Bij de IC-directstammen kan dat niet.
Op woensdag 9 mei 2018 18:37 schreef Koen66 het volgende: Staan de laatste tijd nogal wat losse stuurstandrijtuigen op Watergraafsmeer, worden die uitgefaseerd?
Je bedoeld de 3 die vanaf de A10 zichtbaar zijn waardoor het meteen veel lijkt?
Op vrijdag 11 mei 2018 11:13 schreef TjjWester het volgende: In de filmpjes van arjen v zie ik vaak de aanduiding emplacement maasvlakte oost voorbij komen, weet iemand waar dit precies is?
De noordelijke treinen van Arriva kampen met problemen aan de stroomrichters. Deze verdelen de beschikbare energie over de vitale elektrische onderdelen van de trein. Ouderdom, software updates en het warme weer zorgen ervoor dat ze stuk gaan. Ze kosten volgens Arriva ongeveer 100.000 euro per stuk en je hebt er twee per treinstel nodig, dus vervanging is kostbaar (ongeveer 10 miljoen euro) maar gaat er toch komen.
De machinisten willen ook een duit in het zakje doen en hebben in de kantine al een spaarpot neergezet
Jongens, weet iemand waarom de nachttrein van v 1.00 uit Rotterdam 8 minuten stil staat op Den Haag HS, net als de trein van v 5.00, maar de overige nachttreinen niet?
Op zaterdag 12 mei 2018 01:57 schreef Proz het volgende: Jongens, weet iemand waarom de nachttrein van v 1.00 uit Rotterdam 8 minuten stil staat op Den Haag HS, net als de trein van v 5.00, maar de overige nachttreinen niet?
Ik heb die trein van 1 uur (of 00:56 op een aantal nachten) vaak gereden en de reden van het wachten is heel eenvoudig: op veel nachten zijn de meeste sporen buiten dienst voor onderhoud en is er nog maar één spoor beschikbaar richting de Laan van NOI en Leiden. Je moet dus even wachten op de trein uit de richting Leiden. Dat is de laatste normale intercity richting Rotterdam. De rest van de nacht rijden er (op een aantal lege treinen na) geen andere treinen meer behalve het nachtnet zelf en die zijn zodanig getimed dat de treinen niet hoeven te wachten op elkaar.
Zag op google maps dat de ICE dit weekend via Roermond rijdt. Zijn er nu ook werkzaamheden bij Venlo? Ik wist niet eens dat die spoorlijn weer geopend was. https://goo.gl/maps/ngqdTf7ykW12
Gemixte signalen. Eerst staken voor meer geld en dan geld geven.
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+ Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_ Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
Op zondag 13 mei 2018 23:10 schreef Peterselieman het volgende: En ze hadden net werkzaamheden aan de andere bruggen gepleegd omdat ze niet helemaal meer goed sloten ...
Als het andere bruggen zijn, dan heeft het er niets mee te maken toch?
Alleen is die brug vandaag nog buiten dienst vanwege werkzaamheden. En richting Gouda daarover is lastig omdat je dan tegen het verkeer Gouda->Den Haag in moet.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 14 mei 2018 00:31 schreef dennistd het volgende: Alleen is die brug vandaag nog buiten dienst vanwege werkzaamheden. En richting Gouda daarover is lastig omdat je dan tegen het verkeer Gouda->Den Haag in moet.
De hefbruggen waren buiten dienst voor werkzaamheden, het schip is tegen de naastgelegen draaibrug gevaren. Hier gaat alleen de boemel naar Alphen a/d Rijn over.
Hebben ze blijkbaar wel bedacht want er rijden nu wel treinen tussen Gouda en Alphen. Wel minder dan normaal (kwartierdienst past niet als je in beide richtingen over dezelfde brug moet).