abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_178873591
Originele OP:
quote:
Oproep voor lawaaidemonstratie tijdens dodenherdenking

Op Facebook is een protest aangekondigd waarbij de demonstranten lawaai willen maken tijdens de Nationale Dodenherdenking op de Dam.

'Kom ook demonstreren tegen racistische 4 mei viering', is te lezen op de pagina. De organisator van het 'event' is Geen 4 Mei Voor Mij, een comité dat al jaren klaagt over de dodenherdenking. Op 4 mei worden niet alleen de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdacht, maar ook militairen die sindsdien omkwamen. Dus ook de soldaten die deelnamen aan de politionele acties in Indonesië.

Geen 4 Mei Voor Mij wil juist aandacht voor de slachtoffers in Indonesië. 'Nederland herdenkt echter wél de daders maar dus niet de slachtoffers van deze racistische volkerenmoorden.' Ook vindt de groep het raar dat de Indonesische slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog niet herdacht worden. 'Omdat wij dit soort hypocrisie zat zijn en een signaal aan de racisten die ons land regeren willen afgeven, hebben wij daartoe besloten om op 4 mei om 20.00 een (lawaai) manifestatie te organiseren.'

Racisten
Op de Facebookpagina geven tien mensen aan deel te zullen nemen aan de actie en zijn er nog enkele tientallen 'geïnteresseerd'. Er is ook kritiek. Iemand schrijft dat een dergelijke actie alleen maar negatief uitpakt voor de activisten en de steun voor rechtse politici versterkt. 'Ah, oké. Dus we moeten onze agenda's laten bepalen door wat racisten vinden?', reageert Geen 4 Mei Voor Mij op deze kritiek.
Lawaaidemonstratie op de Dam, omdat slachtoffers tijdens de politionele acties niet worden herdacht. :{.

Vraag me af of dit een periode gaat inluiden met ieder jaar veel gedoe rondom de dodenherdenking. :{.

Reactie Van Aartsen:
quote:
Van Aartsen: ’lawaaidemonstratie’ strafbaar

Waarnemend burgemeester Van Aartsen van Amsterdam zegt dat ’alle noodzakelijke maatregelen’ worden genomen om de ’lawaaidemonstratie’ op de Dam tijdens de Nationale Dodenherdenking geen doorgang te laten vinden. Als dat toch gebeurt, zal worden opgetreden.

Volgens Van Aartsen is de herdenking op 4 mei een ’heilig moment’. „Het is heel duidelijk dat deze groep één doel heeft, het verstoren van de 4 mei bijeenkomst. Dat heeft niets te maken met demonstreren. Het effectueren is strafbaar”, aldus Van Aartsen.

Gisteren werd op Facebook door de groep ’Geen 4 Mei voor Mij’ aangekondigd de twee minuten stilte te doorbreken met geroep om een signaal af te geven aan „de racisten die ons land regeren.” Volgens Van Aartsen wordt getracht in contact te komen met de beweging. Er is nog geen kennisgeving bij de gemeente gedaan voor een demonstratie.
https://www.telegraaf.nl/(...)monstratie-strafbaar

Reactie daarop van de actiegroep:
quote:
Rechtbank beslist over lawaaiprotest tijdens Nationale Dodenherdenking

De activisten die de twee minuten stilte tijdens de Nationale Herdenking vrijdag met een lawaaidemonstratie willen verstoren, hebben een rechtszaak aangespannen om dat mogelijk te maken.

De rechtbank in Amsterdam bevestigt dat de zaak van actiegroep #Geen4MeiVoorMij donderdagmiddag dient. De groep eist dat het verbod dat de Amsterdamse waarnemend burgemeester Jozias van Aartsen heeft afgekondigd tegen de betoging van tafel gaat.

Van Aartsen legde vorige week uit dat hij de Nationale Dodenherdenking op 4 mei als ''een heilig moment'' beschouwt. ''Dat verstoren is onacceptabel en respectloos en bovendien strafbaar", zei hij.

Het Nationaal Comité 4 en 5 Mei deelt die mening en wil niet in gesprek met de initiatiefnemer van de aangekondigde demonstratie. ''Met zijn oproep de herdenking te verstoren, plaatst deze persoon zich buiten het maatschappelijk debat'', zegt het comité dinsdag in een verklaring. ''De oproep tot een lawaaidemo is respectloos.''

De actievoerders vinden dat de huidige herdenking ''racistisch" is en alleen stilstaat bij ''de 22.000 witte slachtoffers" tijdens de Tweede Wereldoorlog en niet ''de vier miljoen doden door oorlogsgeweld in Nederlands-Indië".

Verzoek
Na een gesprek met de gemeente Amsterdam die het protest heeft verboden, wilde de initiatiefnemer in gesprek met het Nationaal Comité 4 en 5 mei, dat de Nationale Dodenherdenking organiseert. Het comité weigerde op het verzoek in te gaan.

''Maandag was er in de Balie een debat over wie we herdenken, en waarom aan de hand van het boek De stilte en de storm van Ilse Raaijmakers over de geschiedenis van de herdenkingsdagen in Nederland. Iedereen die een bijdrage wil leveren aan het debat was daar van harte welkom.''

Het comité benadrukte dinsdag dat er het hele jaar door nauw contact is ''met tal van groepen van nabestaanden en belangenorganisaties, ook met groepen uit de voormalig Nederlands-Indische en Indonesische gemeenschappen''.
https://www.nu.nl/4-en-5-(...)dodenherdenking.html
Debat in de Balie:
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_178873643
Ik denk dat ik wel ga. Is weer eens wat anders.
pi_178873784
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 19:57 schreef spijkerbroek het volgende:
Originele OP:

[..]

Lawaaidemonstratie op de Dam, omdat slachtoffers tijdens de politionele acties niet worden herdacht. :{.

Vraag me af of dit een periode gaat inluiden met ieder jaar veel gedoe rondom de dodenherdenking. :{.

Reactie Van Aartsen:

[..]

https://www.telegraaf.nl/(...)monstratie-strafbaar

Reactie daarop van de actiegroep:

[..]

https://www.nu.nl/4-en-5-(...)dodenherdenking.html
Debat in de Balie:
Ah, zal Balie ding later even bekijken btw, thanks.
I´m back.
pi_178873857
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 20:02 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ah, zal Balie ding later even bekijken btw, thanks.
np.
Had 'm ook al in het vorige topic gepost en het leek me handig het even in de OP te zetten.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_178874075
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 20:05 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

np.
Had 'm ook al in het vorige topic gepost en het leek me handig het even in de OP te zetten.
Ja, klopt, maar drong niet tot me door, thanks anyway. ;).
I´m back.
  dinsdag 1 mei 2018 @ 20:12:39 #6
16715 Mylene
*schatje*
pi_178874110

quote:
Rogier Meijerink stapt naar de rechter

Brein lawaaidemonstratie 4 mei is veroordeelde kraker

AMSTERDAM - Geen 4 mei voor mij, dat een ’lawaaiactie’ tijdens de Dodenherdenking in Amsterdam wil houden tijdens de twee minuten stilte, blijkt het werk te zijn van de Utrechtse veroordeelde kraker Rogier Meijerink, die zich nu opwerpt als ’lawaaidemonstrant’.

Initiatiefnemer Meijerink werd in 2013 door de politierechter in Utrecht veroordeeld tot zes weken cel. Volgens het OM was hij het brein achter de krakersrellen rond de Ubica-panden in hartje Utrecht, waarbij het stadhuis in Utrecht en agenten met verfbommen werden bekogeld. Ook werd in de binnenstad brand gesticht. Uiteindelijk werd met behulp van de ME het pand ontruimd.

De schade die Meijerink en kompanen toebrachten, werd door door de rechtbank uiteindelijk vastgesteld op zo’n 60.000 euro. Zelf noemde hij het proces ’een politiek theatershowtje’ in het NCRV-programma De Rechtbank.

Initiatiefnemer Meijerink werd in 2013 door de politierechter in Utrecht veroordeeld tot zes weken cel. Volgens het OM was hij het brein achter de krakersrellen rond de Ubica-panden in hartje Utrecht, waarbij het stadhuis in Utrecht en agenten met verfbommen werden bekogeld. Ook werd in de binnenstad brand gesticht. Uiteindelijk werd met behulp van de ME het pand ontruimd.

De schade die Meijerink en kompanen toebrachten, werd door door de rechtbank uiteindelijk vastgesteld op zo’n 60.000 euro. Zelf noemde hij het proces ’een politiek theatershowtje’ in het NCRV-programma De Rechtbank.

Boete criminele krakers verlaagd
Rechtszaak
Nu waarnemend burgemeester Jozias van Aartsen van Amsterdam de ’lawaaidemo’ heeft verboden, stapt Meijerink naar de rechter. De zaak dient donderdag, zo meldt ’Geen 4 mei voor mij’ op Facebook. De groep eist dat het verbod tegen de betoging op de Dam van tafel gaat.

Eerder heeft Van Aartsen al aangegeven dat hij alle mogelijke middelen zal inzetten om de protestactie van Meijerink te verbieden. Van Aartsen vindt dat het geluid maken tijdens de twee minuten stilte niets van doen heeft met een demonstratie en betitelt het als ordeverstoring. „Het is heel duidelijk dat deze groep één doel heeft, het verstoren van de 4 mei bijeenkomst. Dat heeft niets te maken met demonstreren. Het effectueren is strafbaar”, aldus Van Aartsen.

Het Nationaal Comité 4 en 5 Mei deelt zijn boosheid. De organisatie achter de herdenking vindt dat de initiatiefnemer zich „buiten het maatschappelijk debat” heeft geplaatst en wil daarom niet met hem in gesprek gaan.
bron
  dinsdag 1 mei 2018 @ 20:22:22 #7
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_178874437
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 20:12 schreef Mylene het volgende:
[ afbeelding ]

[..]

bron
Mooi, flink straffen die respectloze zwijnen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_178874534
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 20:12 schreef Mylene het volgende:
[ afbeelding ]

[..]

bron
Benieuwd wel.
Lijkt mij dat het argument dat 4 mei sacraal is geen juridische grond is.
Maar argument verstoring van de openbare orde is wel juridisch gegrond.
Denk wel dat de rechter de eis afwijst, maar de grond zal wrs dus zijn verstoring van de openbare orde, schat ik in.
Geen vrijheid van meningsuiting dan als verweer?
Jawel, maar dus niet daar op dat moment. Dus zelfde als ZP, met dan ook nog de bepaling dusdanig ver dat de openbare orde daar niet verstoord wordt? Dus straal van 2 km van Dam en of Waalsdorpervlakte c.q. een andere plaats waar de herdenking wordt gehouden?

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 01-05-2018 20:31:27 ]
I´m back.
pi_178874713
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 19:38 schreef sp3c het volgende:

22.000 witte slachtoffers??

Men bedoelt de Nederlandse oorlogsslachtoffers te zuid--oost Azie.
Het is maar hoe je rekent en dit zijn de schattingen van omgekomen in de jappenkampen.
Soldaten in het begin van die oorlog ( begin 1942) zijn niet meegeteld.
Ook niet geteld zijn zij die niet in de jappenkampen waren maar omkwamen door oorlogsgeweld, ondervoeding, onvoldoende medische behandeling in WO II of kort daarna.
Volgens mij moet je die schatting verhogen.

Het racistisch elementje is hier dat alle 22.000 doden 'wit' worden genoemd.
Dat is niet waar... mijn opa was blank en de andere opa was bruin. Beiden dood in een jappenkamp.
En die laatste opa had vermoedelijk niet de Nederlands nationaliteit en ik denk toch aan hem op 4 mei. Dat kun je herdenken noemen
pi_178874794
quote:

Die periode is allang ingeluid joh. Begon al voor 2008 toch met oproepen om duitsers te gaan herdenken en daarna kwam er vanuit links (de pvda) het fabeltje dat er marokkaanse soldaten waren omgekomen in zeeland tijdens w2

En daarna stelde links in alle media de vraag hoe moslims 4 en 5 mei zouden ervaren en kwam er meer en meer aandacht

Daarna (wellicht daarvoor al) zagen we soort black panters die oproepen "voor mij geen 4 mei" op sociaal media

Houdt vast aan je tradities. Hongaren herdenken generatie op generatie (doormiddel van klokken luiden en op tv) de overwinning op de ottomanen

Ik zie al dat hongaren gaan zeggen "ja ja maar turken hebben ook geleden hoor, en de slavernij dan, en syrie vluchtelingen dan, daar moeten we ook stil bij staan dan"

[ Bericht 4% gewijzigd door Szikha2 op 01-05-2018 20:40:10 ]
pi_178874857
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 19:57 schreef spijkerbroek het volgende:
Originele OP:

Die politionele acties duurden maar 5 weken... voor, tussen en erna vielen de meeste Indonesische slachtoffers.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 01-05-2018 20:44:05 ]
pi_178874893
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 20:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het is maar hoe je rekent en dit zijn de schattingen van omgekomen in de jappenkampen.
Ook niet geteld zijn zij die niet in de jappenkampen waren maar omkwamen door oorlogsgeweld, ondervoeding, onvoldoende medische behandeling in WO II of kort daarna.

Dat is niet waar... mijn opa was blank en de andere opa was bruin. Beiden dood in een jappenkamp.
En die laatste opa had vermoedelijk niet de Nederlands nationaliteit en ik denk toch aan hem op 4 mei. Dat kun je herdenken noemen
En dat is natuurlijk volkomen legitiem ook en wat niet onderbroken hoeft of dient te worden door een lawaai-demonstratie imho.
I´m back.
pi_178874930
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 20:34 schreef Szikha2 het volgende:

[..]

Die periode is allang ingeluid joh. Begon al voor 2008 toch met oproepen om duitsers te gaan herdenken en daarna kwam er vanuit links (de pvda) het fabeltje dat er marokkaanse soldaten waren omgekomen in zeeland tijdens w2
De pvda heeft niks te maken met die berichtgeving. En het was een bericht over een vergeten stukje Nederlandse geschiedenis en een geminachte bevolkingsgroep

quote:
En daarna stelde links in alle media de vraag hoe moslims 4 en 5 mei zouden ervaren en kwam er meer en meer aandacht
Het is een prima idee om nieuwkomers te betrekken bij Nederlandse gewoontes , bijv 4 mei en methodes te zoeken hoe die Nederlandse geschiedenis te vertellen aan hun kinderen.
pi_178874935
Lawaaimakers gewoon oppakken en 6 weken eenzame opsluiting opleggen wegens ordeverstoring.
pi_178874964
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 20:40 schreef Bluesdude het volgende:
Het is een prima idee om nieuwkomers te betrekken bij Nederlandse gewoontes
Met nieuwkomers bedoel je de gastarbeiders en hun nageslacht die hier al meer dan 50 jaar zitten?
pi_178875003
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 20:38 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

En dat is natuurlijk volkomen legitiem ook en wat niet onderbroken hoeft of dient te worden door een lawaai-demonstratie imho.
Het is vooral een grotebekplan.... De landelijk media sprongen erboven op... Iedereen geschokt ---->> veel publiciteit en ik verdenk men ervan niks te gaan doen 4 mei op de Dam.
Men weet dat er een veroordeling komt met zoveel uur taakstraf.
Media moeten niet zoveel aandacht geven aan schreeuwerds op het internet.
pi_178875078
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 20:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het s vooral een grotebekplan.... De landelijk media sprongen erboven op... Iedereen geschokt ---->> veel publiciteit en ik verdenk men ervan niks te gaan doen 4 mei op de Dam.
Men weet dat er een veroordeling komt met zoveel uur taakstraf.
Media moeten niet zoveel aandacht geven aan schreeuwerds op het internet.
Ja, maar die gast loopt dus wel naar de rechter nu. Dus voor hem is het kennelijk wel serieus.
Maar goed, ben wel benieuwd wat de rechter zegt. Argument dat 4 mei dodenherdenking sacraal is, is wrs niet juridisch te onderbouwen. Ik denk dat het gaat via openbare orde-argument.
I´m back.
pi_178875231
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 20:45 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, maar die gast loopt dus wel naar de rechter nu. Dus voor hem is het kennelijk wel serieus.
Maar goed, ben wel benieuwd wat de rechter zegt. Argument dat 4 mei dodenherdenking sacraal is, is wrs niet juridisch te onderbouwen. Ik denk dat het gaat via openbare orde-argument.
jaja... serieus de bluf hoog opspelen, lijkt me.
Natuurlijk zegt de rechter dat 4 meiherdenking een demonstratie is, en dus valt onder de vrije meningsuiting. Die uiting is een waardig en rustig samenzijn, met als belangrijk moment de 2 minuten. Derhalve is het saboteren van die meningsuiting verboden.

Overigens... als men elders in Amsterdam 2 km van de Dam mag demonstreren met lawaai, ben ik benieuwd hoeveel medestanders komen.
... én hoeveel tegenstanders daar gaan 'kijken' of op ruzie uit zijn.
pi_178875298
Die dag preventief opsluiten met een bordje 'geen 4 mei voor mij' boven de cel. Iedereen blij.
pi_178875336
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 20:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

jaja... serieus de bluf hoog opspelen, lijkt me.
Natuurlijk zegt de rechter dat 4 meiherdenking een demonstratie is, en dus valt onder de vrije meningsuiting. Die uiting is een waardig en rustig samenzijn, met als belangrijk moment de 2 minuten. Derhalve is het saboteren van die meningsuiting verboden.

Overigens... als men elders in Amsterdam 2 km van de Dam mag demonstreren met lawaai, ben ik benieuwd hoeveel medestanders komen.
... én hoeveel tegenstanders daar gaan 'kijken' of op ruzie uit zijn.
Ja, ik hoop niet dat er veel mensen op af komen om rellen te veroorzaken dan iig. Laat ze gaar koken, lijkt me, in hun eigen sop.
I´m back.
pi_178875640
Ik ben ook geschrokken over de vele agressieve reacties op het internet..
'Fascistische oplossingen" zijn best wel populair.
De samenleving faalde de jongere generaties te leren dat we ook dit soort fascistisch geweld herdenken en ooit zworen : dit nooit meer. oa mensen mishandelen en doden vanwege de mening en wandaden, hoe abject die ook zijn.
  Moderator dinsdag 1 mei 2018 @ 21:02:26 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178875726
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 20:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

kom je er ook niet mee volgens mij, ik ga het eens opzoeken want ik vind het een ernstig specifiek aantal wat ik eigenlijk nergens terug zie komen

quote:
ja zoiets zei ik al in de rest van die quote maar dat heb je eruit geknipt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_178875738
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 20:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De pvda heeft niks te maken met die berichtgeving. En het was een bericht over een vergeten stukje Nederlandse geschiedenis en een geminachte bevolkingsgroep
Het is geschiedvervalsing. Peter breedveld had het ook uitgebreid op zijn blog gezet hoe heldhaftig moslims wel niet waren in de wo2

Er ontstond zo dus ook de bewering dat moslims nederland hadden bevrijd.

Dat is niet. Er zijn 20 soldaten uit noord afrika die gediend hebben in het franse leger die omgekomen zijn in nederland.

quote:
Het is een prima idee om nieuwkomers te betrekken bij Nederlandse gewoontes , bijv 4 mei en methodes te zoeken hoe die Nederlandse geschiedenis te vertellen aan hun kinderen.
Ik vraag jou (als allochtoon) waarom het opeens NU zo belangrijk is om al die mensen (en dan vooral moslims) erbij te betrekken?
Zeker nu ik hoor en lees dat nederlanders helemaal niet zo heldhaftig waren tijdens de wo2. Sterker nog nederlanders waren hartstikke laf.

Waarom is het voor jou zo belangrijk om vooral moslims en zwarten erbij te betrekken en vragen wat ZIJ belangrijk vinden en hoe ZIJ erover denken?

Zijn deze mensen de maat geworden?
  dinsdag 1 mei 2018 @ 21:07:35 #24
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_178875994
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 21:02 schreef Szikha2 het volgende:

[..]

Het is geschiedvervalsing. Peter breedveld had het ook uitgebreid op zijn blog gezet hoe heldhaftig moslims wel niet waren in de wo2

Er ontstond zo dus ook de bewering dat moslims nederland hadden bevrijd.
nee hoor.. die bewering was er niet ... je doet hier aan geschiedvervalsing

quote:
Ik vraag jou (als allochtoon) waarom het opeens NU zo belangrijk is om al die mensen (en dan vooral moslims) erbij te betrekken?
Ben jij allochtoon? Waarom is dat belangrijk dit te melden?
erbij te betrekken = integratie= meer begrip voor elkaar

quote:
Waarom is het voor jou zo belangrijk om vooral moslims en zwarten erbij te betrekken en vragen wat ZIJ belangrijk vinden en hoe ZIJ erover denken?
Omdat we allemaal burgers zijn in dit land.
Het is natuurlijk racisme om alleen blanke mensen bij een 4meiherdenking te willen of alleen blanke mensen de Nederlandse geschiedenis te leren>
Ook discriminerend is het mensen met een moslimafkomst die deelname en kennis te ontzeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')