abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_178295261
Dat voorziet ANWB-directeur Frits van Bruggen, nu de eerste filecijfers van 2018 bekend zijn. „Die zijn alarmerend: de eerste drie maanden zien we ten opzichte van het eerste kwartaal 2017 een stijging van de filedruk van maar liefst 25%. En dat is nog maar het begin van veel ellende.”

De ANWB-topman vindt een noodkreet richting kabinet op zijn plaats. „Er moet snel meer geld beschikbaar komen om de problemen op te lossen. En het probleem speelt niet alleen op de weg. Ook op fietspaden, bij het openbaar vervoer, op Schiphol en in de havens zien we problemen ontstaan waarmee de mobiliteit in gevaar komt.”
https://www.telegraaf.nl/(...)r-groeiende-filedruk

Ik begrijp niet dat er helemaal geen discussie is over of Nederland een keer vol raakt. Radio en tv praten maar over huizen bouwen, honderddduizenden erbij en niemand die verder denkt. Kijk nu naar de weg, kijk hoe het is in Amsterdam, dit gaat gewoon niet goed en niemand die alarm slaat.
pi_178295299
Eindelijk.
pi_178295314
Raar toch dat bepaalde lobbyclubs gelijk gaan roepen dat de Overheid meer geld beschikbaar moet stellen (aan hen vermoedelijk) om een 'probleem' op te lossen dat vooral ontstaat omdat mensen dit accepteren...


Een reistijd die bestaat uit enkele tot tientallen minuten in hun leasebak in de file stil te staan voordat ze op hun arbeid aankomen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_178295318
Al die gevestigde clubs die noodkreten uitbrengen de laatste tijd; wtf is Den Haag mee bezig?

Miljarden naar het buitenland, miljarden naar wat bootjes voor externe missies, miljarden naar onze nieuwe besnedelanders, miljarden naar het 'redden' van de kanker van deze aarde, de mensheid.

Maar geen leraren,
verpleegkundigen, ouderenzorg, timmermannen, een onhoudbaar pensioenstelsel, geen woningen en een kapotstuk wegennet - wanneer gaat die knop eens om?
  woensdag 4 april 2018 @ 07:32:06 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178295326
Tijd dat we stoppen met het idee dat we allemaal om half negen moeten beginnen met werken en allemaal om vijf uur klaar moeten zijn. Als je dat loslaat is je fileprobleem in een keer opgelost.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178295329
Of men wil van Nederland één grote asfaltplek maken met hopen huizen hier en daar, of men gaat nu iets verzinnen.
  woensdag 4 april 2018 @ 07:39:35 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178295368
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 07:23 schreef Loekie1 het volgende:
Dat voorziet ANWB-directeur Frits van Bruggen, nu de eerste filecijfers van 2018 bekend zijn. „Die zijn alarmerend: de eerste drie maanden zien we ten opzichte van het eerste kwartaal 2017 een stijging van de filedruk van maar liefst 25%. En dat is nog maar het begin van veel ellende.”

De ANWB-topman vindt een noodkreet richting kabinet op zijn plaats. „Er moet snel meer geld beschikbaar komen om de problemen op te lossen. En het probleem speelt niet alleen op de weg. Ook op fietspaden, bij het openbaar vervoer, op Schiphol en in de havens zien we problemen ontstaan waarmee de mobiliteit in gevaar komt.”
https://www.telegraaf.nl/(...)r-groeiende-filedruk

Ik begrijp niet dat er helemaal geen discussie is over of Nederland een keer vol raakt. Radio en tv praten maar over huizen bouwen, honderddduizenden erbij en niemand die verder denkt. Kijk nu naar de weg, kijk hoe het is in Amsterdam, dit gaat gewoon niet goed en niemand die alarm slaat.
u
Vol roepen is racisme.
The End Times are wild
  woensdag 4 april 2018 @ 07:46:38 #8
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_178295398
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 07:32 schreef Janneke141 het volgende:
Tijd dat we stoppen met het idee dat we allemaal om half negen moeten beginnen met werken en allemaal om vijf uur klaar moeten zijn. Als je dat loslaat is je fileprobleem in een keer opgelost.
De werkgevers van Nederland zijn hier schuldig aan inderdaad. Maar ook bedrijven die menen dat ze met zn allen in bijvoorbeeld Amsterdam moeten gaan zitten.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_178295399
Als het zo doorgaat sta je straks in Amsterdam met de fiets bij elk kruispunt tien minuten te wachten tot de horde fietsen van links naar rechts voorbij is. Oplossing: overal stoplichten, een klein eindje naar het centrum ben je straks met de fiets een halfuur bezig. Iedereen scheldt tegen elkaar, oneindig veel ongelukken tussen fietsers en auto's. Overal getoeter en gedoe.
Leuk dat je met je museumkaart door kan lopen in het Rijksmuseum, maar dan kom je bij de lange rijen voor de garderobe en ga je maar weer naar huis.
pi_178295429
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 07:32 schreef Janneke141 het volgende:
Tijd dat we stoppen met het idee dat we allemaal om half negen moeten beginnen met werken en allemaal om vijf uur klaar moeten zijn. Als je dat loslaat is je fileprobleem in een keer opgelost.
Dit vooral ja.

Ook bij een ongeluk op de snelweg eventueel gewonden snel vervoeren en daarna de wrakstukken zsm van de weg af. Niet nog eens de weg uren gesloten houden omdat men onderzoek moet doen voor de aansprakelijkheid. De file die achter het ongeluk staat kost vele malen meer dan het aansprakelijkheids vraagstuk.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  woensdag 4 april 2018 @ 08:08:41 #11
99379 fjs
Zo dat is ook weer gezegd.
pi_178295472
Er wonen gewoon veel te veel mensen in Nederland.
Niet alleen de wegen slibben dicht. Ook willen ze nu de weilanden vol bouwen.
Beetje gezond verstand gebruiken. Vol is idd vol!
pi_178295546
Is dit weer het jaarlijks terugkerende verhaal over mobiliteit?
Nu het wat beter gaat met de economie is het uiteraard drukker -- gecombineerd met dat "iedereen" nog altijd om 9 uur wil/moet beginnen inclusief scholen. Spreiden zou (indien mogelijk) al veel schelen, iets dat je ziet tijdens een zomervakantie als er 10% minder mensen onderweg zijn 's ochtends.
quote:
De ANWB-topman vindt een noodkreet richting kabinet op zijn plaats. „Er moet snel meer geld beschikbaar komen om de problemen op te lossen. En het probleem speelt niet alleen op de weg. Ook op fietspaden, bij het openbaar vervoer, op Schiphol en in de havens zien we problemen ontstaan waarmee de mobiliteit in gevaar komt.”
Fietspaden - wat zou hier moeten gebeuren? Zesbaansfietspaden door het centrum?
Openbaar vervoer - veel OV is privaat, dus daar kan de overheid niet veel mee. Je kunt meer bussen of trams laten rijden, maar bij treinen zit je vaak al aan een max. Ook hier weer veel mensen die op eenzelfde tijd willen beginnen.
Schiphol - OK?

Leuk dat dit iedere keer terugkeert, maar echt kritisch wordt zelden gekeken en échte oplossing worden nooit overwogen. Goedkoop scoren van de ANWB w.m.b.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 4 april 2018 @ 08:27:06 #13
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_178295564
quote:
7s.gif Op woensdag 4 april 2018 08:23 schreef Aether het volgende:
Is dit weer het jaarlijks terugkerende verhaal over mobiliteit?
Nu het wat beter gaat met de economie is het uiteraard drukker -- gecombineerd met dat "iedereen" nog altijd om 9 uur wil/moet beginnen inclusief scholen. Spreiden zou (indien mogelijk) al veel schelen, iets dat je ziet tijdens een zomervakantie als er 10% minder mensen onderweg zijn 's ochtends.

[..]

Fietspaden - wat zou hier moeten gebeuren? Zesbaansfietspaden door het centrum?
Openbaar vervoer - veel OV is privaat, dus daar kan de overheid niet veel mee. Je kunt meer bussen of trams laten rijden, maar bij treinen zit je vaak al aan een max. Ook hier weer veel mensen die op eenzelfde tijd willen beginnen.
Schiphol - OK?

Leuk dat dit iedere keer terugkeert, maar echt kritisch wordt zelden gekeken en échte oplossing worden nooit overwogen. Goedkoop scoren van de ANWB w.m.b.
Thuis/op afstand werken zou ook meer moeten worden geaccepteerd. Nu hoor je nog veel dat mensen naar kantoor moeten voor een vergadering oid, en dan worden er uiteindelijk 10 woorden gesproken die ook via telefoon hadden gekund.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_178295587
Ben benieuwd of ze bij de VVD zich nog de poster herinneren die ze in de verkiezingscampagne van 2010 gemaakt hebben: "auto's zorgen niet voor files, beleid wel." Daarna steeds een VVD-minister op Infrastructuur gehad.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2018 08:30:54 ]
pi_178295610
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 07:32 schreef Janneke141 het volgende:
Tijd dat we stoppen met het idee dat we allemaal om half negen moeten beginnen met werken en allemaal om vijf uur klaar moeten zijn. Als je dat loslaat is je fileprobleem in een keer opgelost.
Bij grote kantoren is dat al lang achterhaald. De vroege vogels beginnen om 6:30 en de laatste komt rond 11:00. Alleen de werknemers met klankcontact hebben wel vaste uren.

Dat winkels om 9:00 open moeten zijn, is naar mijn mening wel onzin. En dan heb ik het niet oversupermarkten, maar kledingzaken en zo. Je kunt je afvragen hoeveel mensen op dat tijdstip gaan winkelen. Dat soort winkels kunnen net zo goed 2 uur later open.
ROBODEMONS..................|:(
pi_178295710
In de file staan is een keuze.
pi_178295757
Voor Amsterdam zou ik zeggen: centrum autovrij en voor de stromen fietsers oplossingen verzinnen, bijv. fietstunnels zodat fietsers onder en boven elkaar langs kunnen. Het zal een rem zetten op de kooplust voor Amsterdam want autobezitters zullen een afweging maken of ze willen wonen met of zonder auto voor de deur. Voor Nederland: discussie openen over wanneer Nederland vol is, eventueel een referendum of we van Nederland één grote stad willen maken of dat we gaan aansturen op een status quo en hoe dan ook niet alles gaan asfalteren.
pi_178295784
Voor Amsterdam zou ik zeggen: lekker boeiend, laat ze daar maar de tering krijgen.
pi_178295788
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 07:32 schreef Janneke141 het volgende:
Tijd dat we stoppen met het idee dat we allemaal om half negen moeten beginnen met werken en allemaal om vijf uur klaar moeten zijn. Als je dat loslaat is je fileprobleem in een keer opgelost.
Ik vraag me af of dat werkt, vooral de avondspits duurt al steeds langer. Rondom Utrecht is de avondspits vaak van 4 tot 7...
  Moderator woensdag 4 april 2018 @ 09:11:24 #20
8781 crew  Frutsel
pi_178295941
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 08:55 schreef Nielsch het volgende:
Voor Amsterdam zou ik zeggen: lekker boeiend, laat ze daar maar de tering krijgen.
straks lekker met 50km/u over de A10 :')
  woensdag 4 april 2018 @ 09:12:43 #21
141482 Q.
JurassiQ
pi_178295958
Nederland is niet vol, Nederland is verkeerd ingericht. Al die uitgestrekte wijken met lage dichtheden zijn niet fatsoenlijk met het OV te ontsluiten. We moeten veel dichter op elkaar bouwen zodat het OV en de fiets een fatsoenlijk alternatief wordt en we af kunnen van die extreem ruimte-inefficiente auto's.
For great justice!
pi_178295971
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 09:11 schreef Frutsel het volgende:

[..]

straks lekker met 50km/u over de A10 :')
Goed voor het brandstofverbruik en dus het milieu, want minder uitstoot gassen :D
  Moderator woensdag 4 april 2018 @ 09:18:24 #23
8781 crew  Frutsel
pi_178296033
quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2018 09:14 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Goed voor het brandstofverbruik en dus het milieu, want minder uitstoot gassen :D
Levert meer files op denk ik en dat is slechter voor het milieu dan met 100
pi_178296110
De flexibele 24-uurs economie geldt natuurlijk niet voor werkgevers, die mogen lekker star blijven vasthouden aan 9 tot 5.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_178296190
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 07:32 schreef Loekie1 het volgende:
Of men wil van Nederland één grote asfaltplek maken met hopen huizen hier en daar, of men gaat nu iets verzinnen.
Wie zijn men? Ik accepteer zelf gewoon niet dat ik dagelijks in de file moet staan. Ik heb mijn werk en leven dus zo geregeld dat dat niet hoeft. Als iedereen dat doet is er geen probleem. Leg toch niet steeds je eigen probleem bij iemand anders neer zou ik tegen al die file-jankers willen zeggen.
  woensdag 4 april 2018 @ 09:32:09 #26
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_178296243
Hoe ga je het probleem van te veel mensen oplossen met meer geld dan?

Meer wegen erbij heeft duidelijk niet gewerkt aangezien de filedruk dus blijkbaar keihard is toegenomen ondanks dat er enorm veel asfalt is bijgelegd. En als zelfs op de fietspaden het al file is (en dat klopt inderdaad) dan kan je toch maar 1 conclusie trekken: Er zijn véél te veel mensen!

Stop met importeren van nóg meer mensen en beboet mensen die meer dan 2 kinderen krijgen ipv foksubsidies af te geven en last but not least: Erken eens dat overbevolking het grootste probleem is, pas dán kan je dingen gaan regelen zoals bv je economie niet meer inrichten op basis van eeuwige groei, AOW omslagstelsel omvormen naar spaarstelsel etc.

En deze opmerking:
quote:
,,Dat zien we op plaatsen waar meer asfalt is aangelegd. Daar zijn geen files meer."
Nee, op de nieuwe A4 staat nooit file :')!!!!!!!!!!!!! Alleen maar elke dag en nog veel meer dan voorheen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_178296293
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 09:32 schreef Metro2005 het volgende:
Nee, op de nieuwe A4 staat nooit file :')!!!!!!!!!!!!! Alleen maar elke dag en nog veel meer dan voorheen.
Ongelofelijk dat men nog in de asfaltmythe gelooft.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_178296332
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 09:18 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Levert meer files op denk ik en dat is slechter voor het milieu dan met 100
Volgens mij zou het al helpen, als wij niet allemaal van 9 tot 17 zouden werken.
pi_178296341
Idee voor Groenlinks: poster met iemand achter stuur en door het autoraam bovenaanzicht van Nederland kriskras autowegen en daarbij de tekst: waar sturen we op aan?
  woensdag 4 april 2018 @ 09:38:22 #30
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_178296346
Gewoon lukraak meer asfalt neerplempen is inderdaad niet de oplossing van het fileprobleem. Daarmee trek je hooguit mensen uit het OV.

Je moet het juist andersom aanpakken, maak het OV aantrekkelijker...
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  woensdag 4 april 2018 @ 09:38:27 #31
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_178296347
We zitten ook met veel teveel mensen op een klein oppervlak.
  woensdag 4 april 2018 @ 09:40:16 #32
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_178296374
quote:
3s.gif Op woensdag 4 april 2018 09:12 schreef Q. het volgende:
Nederland is niet vol, Nederland is verkeerd ingericht. Al die uitgestrekte wijken met lage dichtheden zijn niet fatsoenlijk met het OV te ontsluiten. We moeten veel dichter op elkaar bouwen zodat het OV en de fiets een fatsoenlijk alternatief wordt en we af kunnen van die extreem ruimte-inefficiente auto's.
Auto's an sich zijn niet het probleem maar zijn een probleem geworden door overbevolking. En je leest in de OP dat zelfs fietsers intussen al in de file komen te staan. Treinen en bussen zitten ook overvol. De capaciteit houdt een keer op.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  Moderator woensdag 4 april 2018 @ 09:41:09 #33
236264 crew  capricia
pi_178296390
Mss woningen en werk dichter bij elkaar bouwen?
Bij voorkeur buiten de randstad.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 4 april 2018 @ 09:41:29 #34
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_178296400
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 09:41 schreef capricia het volgende:
Mss woningen en werk dichter bij elkaar bouwen?
Met dank aan 60 jaar lang spreidingsbeleid inderdaad.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  Moderator woensdag 4 april 2018 @ 09:42:31 #35
236264 crew  capricia
pi_178296414
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 07:32 schreef Janneke141 het volgende:
Tijd dat we stoppen met het idee dat we allemaal om half negen moeten beginnen met werken en allemaal om vijf uur klaar moeten zijn. Als je dat loslaat is je fileprobleem in een keer opgelost.
Eens.
Supermarktopeningstijden zijn hier al geschikt voor. Nu de scholen nog.
Valt me ook vaak op hoe heerlijk rustig het is op de weg tijdens schoolvakanties. Mss een idee om schoolvakanties ook flexibel te maken.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_178296521
En maar migranten binnen blijven halen. De Nederlandse bevolking moet krimpen, en dat zou het anders ook doen. Aan de ene kant loopt GroenLinks en co te schreeuwen dat we mensen binnen moeten laten, om vervolgens aan de andere kant te roepen dat we ons op groen moeten focussen.
quote:
3s.gif Op woensdag 4 april 2018 09:12 schreef Q. het volgende:
Nederland is niet vol, Nederland is verkeerd ingericht. Al die uitgestrekte wijken met lage dichtheden zijn niet fatsoenlijk met het OV te ontsluiten. We moeten veel dichter op elkaar bouwen zodat het OV en de fiets een fatsoenlijk alternatief wordt en we af kunnen van die extreem ruimte-inefficiente auto's.
Hele goede post. Het zal echter ontzettend lang duren om de inrichting te verbeteren. Zeker als iedereen een voor- en achtertuintje wil hebben.
  woensdag 4 april 2018 @ 09:49:54 #37
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_178296535
quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2018 09:48 schreef Takadanobaba het volgende:
En maar migranten binnen blijven halen. De Nederlandse bevolking moet krimpen, en dat zou het anders ook doen. Aan de ene kant loopt GroenLinks en co te schreeuwen dat we mensen binnen moeten laten, om vervolgens aan de andere kant te roepen dat we ons op groen moeten focussen.

[..]

Hele goede post. Het zal echter ontzettend lang duren om de inrichting te verbeteren. Zeker als iedereen een voor- en achtertuintje wil hebben.
Spijker - kop
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_178296539
Minder overvolle schuren met dieren, zou ook schelen. Betere luchtkwaliteit en meer ruimte voor huizen.
  Moderator woensdag 4 april 2018 @ 09:51:23 #39
236264 crew  capricia
pi_178296562
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 09:50 schreef Loekie1 het volgende:
Minder overvolle schuren met dieren, zou ook schelen. Betere luchtkwaliteit en meer ruimte voor huizen.
Meer ruimte voor huizen? Liever niet. Wat groen is, moet groen blijven.
Ga maar buiten de randstad wonen. Daar zijn nog betaalbare woningen genoeg.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 4 april 2018 @ 09:52:35 #40
8781 crew  Frutsel
pi_178296587
quote:
Meer files door weersomstandigheden
In de eerste drie maanden van dit jaar stonden er fors meer files, zo meldt de ANWB woensdag. De zogenoemde filezwaarte, de lengte van een file vermenigvuldigd met de duur, steeg ruim 25 procent.
Naast het toegenomen aantal voertuigen op de weg, hebben ook de weersomstandigheden volgens de ANWB grote invloed gehad op de doorstroming.

Regen en storm zorgden er op dagen in januari voor dat het verkeer op veel wegen vast kwam te staan. Op 18 januari werden wegen geblokkeerd doordat meer dan zestig vrachtwagens kantelden als gevolg van de wind.

Ook in maart was het ''fors drukker dan de afgelopen jaren", aldus de dienst. ''Dit kwam door een groot aantal ernstige ongelukken waarbij vrachtauto's betrokken waren. De vaak langdurige beperkingen voor het verkeer zorgden voor veel verkeershinder."
Weersomstandigheden hebben we gelukkig niet in de hand en files door ongevallen of sneeuw worden dus ook mee genomen in het overzicht? Kan iedereen weer zeuren dat zijn buurman met 50 km/u rijdt terwijl er slechts een vlokje sneeuw valt.

En misschien moeten we accepteren dat het langzaam wel degelijk vol raakt en dat accepteren tot we wat aan de inrichting kunnen doen.
pi_178296651
Zodra zelfrijdende auto's gemeengoed zijn is dit probleem opgelost. Het asfalt dat er is wordt optimaal gebruikt - want er kan minder afstand worden gehouden en een zelfrijdende auto rijdt niet onnodig links - en daarmee smelt de fileproblematiek als sneeuw voor de zon.

Een jaar of tien doorbijten jongens, dan is het probleem voorbij.
pi_178296726
quote:
6s.gif Op woensdag 4 april 2018 09:55 schreef Sloggi het volgende:
Zodra zelfrijdende auto's gemeengoed zijn is dit probleem opgelost. Het asfalt dat er is wordt optimaal gebruikt - want er kan minder afstand worden gehouden en een zelfrijdende auto rijdt niet onnodig links - en daarmee smelt de fileproblematiek als sneeuw voor de zon.

Een jaar of tien doorbijten jongens, dan is het probleem voorbij.
Dat gaat echt niet binnen 10 jaar gebeuren. Misschien is de technologie tegen die tijd wel zo ver, maar wat doe je met alle auto's (en vrachtauto's) die dat nog niet hebben?
  woensdag 4 april 2018 @ 10:02:44 #43
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_178296752
quote:
6s.gif Op woensdag 4 april 2018 09:55 schreef Sloggi het volgende:
Zodra zelfrijdende auto's gemeengoed zijn is dit probleem opgelost. Het asfalt dat er is wordt optimaal gebruikt - want er kan minder afstand worden gehouden en een zelfrijdende auto rijdt niet onnodig links - en daarmee smelt de fileproblematiek als sneeuw voor de zon.

Een jaar of tien doorbijten jongens, dan is het probleem voorbij.
Zelfrijdende auto's gaan het probleem écht niet oplossen.
Of we moete naccepteren dat we allemaal kleiner gaan wonen én veel dichter op elkaar wonen óf we moeten zorgen dat de bevolking stopt met groeien, veel meer andere opties zijn er niet.

nog zo'n mooi voorbeeld van te veel mensen, op vakantie gaan wordt straks ook al een probleem:

https://www.msn.com/nl-nl(...)OOe&ocid=mailsignout
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 4 april 2018 @ 10:04:01 #44
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_178296769
quote:
6s.gif Op woensdag 4 april 2018 09:55 schreef Sloggi het volgende:
Zodra zelfrijdende auto's gemeengoed zijn is dit probleem opgelost. Het asfalt dat er is wordt optimaal gebruikt - want er kan minder afstand worden gehouden en een zelfrijdende auto rijdt niet onnodig links - en daarmee smelt de fileproblematiek als sneeuw voor de zon.

Een jaar of tien doorbijten jongens, dan is het probleem voorbij.
Over 10 jaar rijdt iedereen een zelfrijdende auto? Heb je al eens om je heen gekeken wat het aandeel 10+ jaar oude auto’s is op de Nederlandse wegen :D
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_178296786
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 09:32 schreef Metro2005 het volgende:
Hoe ga je het probleem van te veel mensen oplossen met meer geld dan?

Meer wegen erbij heeft duidelijk niet gewerkt aangezien de filedruk dus blijkbaar keihard is toegenomen ondanks dat er enorm veel asfalt is bijgelegd. En als zelfs op de fietspaden het al file is (en dat klopt inderdaad) dan kan je toch maar 1 conclusie trekken: Er zijn véél te veel mensen!

Stop met importeren van nóg meer mensen en beboet mensen die meer dan 2 kinderen krijgen ipv foksubsidies af te geven en last but not least: Erken eens dat overbevolking het grootste probleem is, pas dán kan je dingen gaan regelen zoals bv je economie niet meer inrichten op basis van eeuwige groei, AOW omslagstelsel omvormen naar spaarstelsel etc.

En deze opmerking:

[..]

Nee, op de nieuwe A4 staat nooit file :')!!!!!!!!!!!!! Alleen maar elke dag en nog veel meer dan voorheen.

Goed punt. Overigens heb ik al een idee hoe ze dit gaan oplossen en het heet rekening rijden.
Of van die poortjes zoals in Londen.

Overigens zou je meer aan metro's kunnen doen maar daar is NL weer niet dicht genoeg bevolkt voor.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 4 april 2018 @ 10:06:32 #46
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_178296808
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Goed punt. Overigens heb ik al een idee hoe ze dit gaan oplossen en het heet rekening rijden.
Of van die poortjes zoals in Londen.

Overigens zou je meer aan metro's kunnen doen maar daar is NL weer niet dicht genoeg bevolkt voor.
Dat is een beetje het probleem met de ruimtelijke ordening van Nederland: Te dicht op elkaar gebouwd voor de auto en te ver uit elkaar gebouwd voor efficient openbaar vervoer en fiets.
Dit probleem gaat echt niet snel opgelost worden.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 4 april 2018 @ 10:06:32 #47
455560 Logic91
Always stay rational
pi_178296809
quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2018 07:30 schreef myShizzle het volgende:
Al die gevestigde clubs die noodkreten uitbrengen de laatste tijd; wtf is Den Haag mee bezig?

Miljarden naar het buitenland, miljarden naar wat bootjes voor externe missies, miljarden naar onze nieuwe besnedelanders, miljarden naar het 'redden' van de kanker van deze aarde, de mensheid.

Maar geen leraren,
verpleegkundigen, ouderenzorg, timmermannen, een onhoudbaar pensioenstelsel, geen woningen en een kapotstuk wegennet - wanneer gaat die knop eens om?
LOL :')
''Men find their religions as they find their homelands, their lands, their homes and their fathers. They just find them, they do not search for them, do not understand them, do not choose them either.''
Abdullah al-Qasemi
  woensdag 4 april 2018 @ 10:07:20 #48
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_178296819
Auto's zo duur maken zodat het plebs ze niet meer kan betalen. Treinen goedkoper zodat het plebs gaat treinen en dan een zware belasting op treinkaartjes lol _O_
pi_178296831
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:06 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dat is een beetje het probleem met de ruimtelijke ordening van Nederland: Te dicht op elkaar gebouwd voor de auto en te ver uit elkaar gebouwd voor efficient openbaar vervoer en fiets.
Dit probleem gaat echt niet snel opgelost worden.
Dan maar meer onrendabel investeren in metrolijnen.
Of er voor zorgen dat de NS zijn 10 minuten diensten op meer trajecten kan uitvoeren en dat voor en na transport beter wordt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator woensdag 4 april 2018 @ 10:08:52 #50
236264 crew  capricia
pi_178296840
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:06 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dat is een beetje het probleem met de ruimtelijke ordening van Nederland: Te dicht op elkaar gebouwd voor de auto en te ver uit elkaar gebouwd voor efficient openbaar vervoer en fiets.
Dit probleem gaat echt niet snel opgelost worden.
Dit.

Al denk ik dat deze drukte vooral in de randstad speelt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 4 april 2018 @ 10:12:21 #51
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_178296879
Overigens, als rekeningrijden aantoonbaar helpt met het verspreiden van de filelast, ben ik absoluut voor.
Ik kan me voorstellen dat dagjesmensen dan besluiten om buiten de spits te rijden, maar hoe groot is hun aandeel ten opzichte van woon-werkverkeer?
En over woon-werkverkeer gesproken, de meeste mensen met flexibele tijden reizen nu al buiten de spits (want zonde van je tijd). Gaan bedrijven flexibeler worden of betalen ze gewoon de tol van hun werknemers?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_178296931
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 07:23 schreef Loekie1 het volgende:
Dat voorziet ANWB-directeur Frits van Bruggen, nu de eerste filecijfers van 2018 bekend zijn. „Die zijn alarmerend: de eerste drie maanden zien we ten opzichte van het eerste kwartaal 2017 een stijging van de filedruk van maar liefst 25%. En dat is nog maar het begin van veel ellende.”

De ANWB-topman vindt een noodkreet richting kabinet op zijn plaats. „Er moet snel meer geld beschikbaar komen om de problemen op te lossen. En het probleem speelt niet alleen op de weg. Ook op fietspaden, bij het openbaar vervoer, op Schiphol en in de havens zien we problemen ontstaan waarmee de mobiliteit in gevaar komt.”
https://www.telegraaf.nl/(...)r-groeiende-filedruk

Ik begrijp niet dat er helemaal geen discussie is over of Nederland een keer vol raakt. Radio en tv praten maar over huizen bouwen, honderddduizenden erbij en niemand die verder denkt. Kijk nu naar de weg, kijk hoe het is in Amsterdam, dit gaat gewoon niet goed en niemand die alarm slaat.
Meer betaalbare huizen, zou net een positief effect op de filedrukte kunnen hebben omdat men dichter bij het werk kan gaan wonen. Niet andersom
  Moderator woensdag 4 april 2018 @ 10:17:12 #53
236264 crew  capricia
pi_178296947
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:12 schreef Drekkoning het volgende:
Overigens, als rekeningrijden aantoonbaar helpt met het verspreiden van de filelast, ben ik absoluut voor.
Ik kan me voorstellen dat dagjesmensen dan besluiten om buiten de spits te rijden, maar hoe groot is hun aandeel ten opzichte van woon-werkverkeer?
En over woon-werkverkeer gesproken, de meeste mensen met flexibele tijden reizen nu al buiten de spits (want zonde van je tijd). Gaan bedrijven flexibeler worden of betalen ze gewoon de tol van hun werknemers?
Ik zie voornamelijk veel leasewagens rijden in de spits.
Aangezien werkgevers de rekening betalen voor die auto's, kan ik mij voorstellen dat het gewoon doorbelast wordt in de kostprijs: waardoor we het met zijn allen betalen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 4 april 2018 @ 10:19:16 #54
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_178296976
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 08:55 schreef Nielsch het volgende:
Voor Amsterdam zou ik zeggen: lekker boeiend, laat ze daar maar de tering krijgen.
Met z'n allen in Amsterdam en omstreken willen wonen en dan maar klagen over file's, drukte en te dure woningen. _O- :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  Moderator woensdag 4 april 2018 @ 10:20:57 #55
236264 crew  capricia
pi_178296993
Mss is betere regelgeving voor thuiswerken een optie (daar waar mogelijk natuurlijk)?

Wat me opvalt als leaserijder: die auto staat betaalt door werkgever voor mijn deur. Maar zou ik met de trein/ OV willen reizen, dan kan ik dat niet declareren bij mijn werkgever. Want zij betalen de auto al.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 4 april 2018 @ 10:26:12 #56
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_178297061
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:20 schreef capricia het volgende:
Mss is betere regelgeving voor thuiswerken een optie (daar waar mogelijk natuurlijk)?

Wat me opvalt als leaserijder: die auto staat betaalt door werkgever voor mijn deur. Maar zou ik met de trein/ OV willen reizen, dan kan ik dat niet declareren bij mijn werkgever. Want zij betalen de auto al.
Jep, dat motiveert ook absoluut niet.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_178297072
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:20 schreef capricia het volgende:
Mss is betere regelgeving voor thuiswerken een optie (daar waar mogelijk natuurlijk)?

Wat me opvalt als leaserijder: die auto staat betaalt door werkgever voor mijn deur. Maar zou ik met de trein/ OV willen reizen, dan kan ik dat niet declareren bij mijn werkgever. Want zij betalen de auto al.
Vanuit duurzaamheid gezien onhandig inderdaad, maar vanuit de werkgever gezien wel logisch natuurlijk.
pi_178297074
Terecht dat er ook over andere oplossingen wordt gesproken. Meer asfalt betekent meestal uiteindelijk meer files. In Los Angeles heb je overal 10-baans snelwegen door de stad lopen, maar alsnog staat iedereen vast. Maar als je daar een bus wilt nemen ben je al een uur onderweg om uberhaupt bij de dichtstbijzijnde halte te komen.
  woensdag 4 april 2018 @ 10:31:43 #59
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_178297123
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:27 schreef westwoodblvd het volgende:
Terecht dat er ook over andere oplossingen wordt gesproken. Meer asfalt betekent meestal uiteindelijk meer files. In Los Angeles heb je overal 10-baans snelwegen door de stad lopen, maar alsnog staat iedereen vast. Maar als je daar een bus wilt nemen ben je al een uur onderweg om uberhaupt bij de dichtstbijzijnde halte te komen.
Dat denk ik ook. Mensen accepteren files tot op bepaalde hoogte, dan wordt het ze te gortig en gaan ze kijken naar alternatieven (flexibel werken, OV, etc). Als je de filedruk verlaagt louter door extra asfalt neer te pompen, zul je mensen weer uit het OV en flextijden trekken tot de files weer op hetzelfde niveau zijn.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_178297152
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:27 schreef westwoodblvd het volgende:
Terecht dat er ook over andere oplossingen wordt gesproken. Meer asfalt betekent meestal uiteindelijk meer files. In Los Angeles heb je overal 10-baans snelwegen door de stad lopen, maar alsnog staat iedereen vast. Maar als je daar een bus wilt nemen ben je al een uur onderweg om uberhaupt bij de dichtstbijzijnde halte te komen.
Je trekt een verband, wat er niet is.
Want zo zou je ook kunnen stellen, dat het warme klimaat zorgt voor veel files, dat technologiebedrijven zorgen voor files of dat mensen die houden van ijshockey (...) zorgen voor files.

LA is een beetje typisch gebouwd en ingericht
pi_178297259
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:34 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Je trekt een verband, wat er niet is.
Want zo zou je ook kunnen stellen, dat het warme klimaat zorgt voor veel files, dat technologiebedrijven zorgen voor files of dat mensen die houden van ijshockey (...) zorgen voor files.

LA is een beetje typisch gebouwd en ingericht
Niemand in LA houdt van ijshockey. De files komen doordat iedereen met een auto overal naartoe gaat. Ik heb er een tijd gewoond, en tegenover mijn appartement was de supermarkt. Misschien 4 minuten lopen. Mijn roommate pakte echter altijd alsnog de auto om die 500 meter af te leggen. Dat is gewoon de cultuur daar, omdat de infrastructuur als zodanig is ingericht.
pi_178297279
Laat alles maar lekker in de soep lopen
  woensdag 4 april 2018 @ 10:46:03 #63
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_178297327
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:43 schreef velden het volgende:
Laat alles maar lekker in de soep lopen
En dan?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_178297396
quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2018 08:56 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Ik vraag me af of dat werkt, vooral de avondspits duurt al steeds langer. Rondom Utrecht is de avondspits vaak van 4 tot 7...
Dat is toch ook wat ze bedoelt, dat is precies spitstijd. Je kunt ook werken van bijvoorbeeld 12.00 tot 20.00. En meer thuiswerken stimuleren.
  woensdag 4 april 2018 @ 10:50:12 #65
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_178297418
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:49 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat is toch ook wat ze bedoelt, dat is precies spitstijd. Je kunt ook werken van bijvoorbeeld 12.00 tot 20.00.
Wordt wel lastiger als je kinderen altijd van half 9 tot 2 op school zitten.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  Moderator woensdag 4 april 2018 @ 10:54:05 #66
236264 crew  capricia
pi_178297491
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:50 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Wordt wel lastiger als je kinderen altijd van half 9 tot 2 op school zitten.
Ik wilde net schrijven: succes met school en BSO.
Als alleen de vakanties al wat flexibeler zouden zijn, gaat dat al veel schelen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_178297502
quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:41 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Niemand in LA houdt van ijshockey. De files komen doordat iedereen met een auto overal naartoe gaat. Ik heb er een tijd gewoond, en tegenover mijn appartement was de supermarkt. Misschien 4 minuten lopen. Mijn roommate pakte echter altijd alsnog de auto om die 500 meter af te leggen. Dat is gewoon de cultuur daar, omdat de infrastructuur als zodanig is ingericht.
dat van ijshockey was natuurlijk een grapje ;(
Maar is de cultuur van altijd de auto pakken het probleem, of openbaar vervoer zoals je in je eerdere posting aangeeft in combinatie met de noodzaak om de auto te pakken voor o.a. het woon-werk verkeer omdat alles 'ver' van elkaar geplaatst is?

Ik denk dat het voor de discussie voor de situatie in Nederland beter is om niet een stad in een ander land als voorbeeld te nemen
pi_178297516
Ik woon in de regio Leiden en werk in Amsterdam (Zuid), ik ga al jaren met de trein maar ook dat is 9 van de 10 keer niet te doen. Met de auto is al helemaal geen optie meer aangezien de A4 tegenwoordig om 15.30 al dichtslibt..
pi_178297543
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:49 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat is toch ook wat ze bedoelt, dat is precies spitstijd. Je kunt ook werken van bijvoorbeeld 12.00 tot 20.00. En meer thuiswerken stimuleren.
Ja maar dat is niet het beeld wat veel mensen hebben bij flexibel. Een paar uur schuiven is al heel wat.
  woensdag 4 april 2018 @ 10:57:37 #70
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178297557
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 08:55 schreef Nielsch het volgende:
Voor Amsterdam zou ik zeggen: lekker boeiend, laat ze daar maar de tering krijgen.
ik zou zeggen: besproeien met biologische strijdmiddelen.
The End Times are wild
pi_178297659
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:55 schreef byah het volgende:
Ik woon in de regio Leiden en werk in Amsterdam (Zuid), ik ga al jaren met de trein maar ook dat is 9 van de 10 keer niet te doen. Met de auto is al helemaal geen optie meer aangezien de A4 tegenwoordig om 15.30 al dichtslibt..
Met de trein niet? Vreemd.
pi_178297879
Meer asfalt werkt wel degelijk alleen het effect is maar tijdelijk omdat mensen toch wel de weg van de minste weerstand kiezen. En meer afalt en dus doorstroming betekend dan dat de knelpunten zich ook verplaatsen. En er wel grotere problemen spelen. 95% van alle auto's (ook zeer grote modellen) staat met alleen een bestuurder erin in de file bijvoorbeeld. Zelf carpool ik met een collega. En er zijn teveel mensen die elke dag precies hetzelfde doen. Alle dorpskernen hier in de buurt stromen 's ochtends leeg en sluiten allemaal aan op de A2, die hier tweebaans is; prachtig trechter effect. Vroeger vertrekken of later (spreiding) helpt niet meer ook op een ander tijdstip zijn er teveel anderen en dus files. Ik heb een flexibele werkgever maar ook ik zit binnen limieten.


Er is ook geen fatsoenlijk alternatief. Afgelopen weekend wilde ik met mijn vriend naar Utrecht en wilde eerst de trein overwegen:

Maar 2x ca. 38 euro(!) retour, tweedeklas afrekenen + parkeerkosten bij het vertrekstation of een halve tank benzine leegrijden ook retour (ca. 25,00 voor mijn auto) + 16,50 parkeerticket voor 1 dag. De keuze was snel gemaakt. Bovendien stond er zelfs op het moment dat ik de prijzen checkte op de site van NS alweer een grote storing met vertraging en ingezette bussen gemeld op dit traject. Ben dus met de auto geweest. Voor het reizen naar mijn werk is de trein helemaal geen optie omdat mijn reistijd dan meer dan verdubbeld. En de kans op zelfs nog meer dan verdubbeling erg groot gezien de vele dagen dat er storingen zijn. En dan sta ik nu al elke dag in de file en heb dus al een langere reistijd. Dan maar in de file staan. Kan ik zitten, heb airco, verwarming, eigen muziek en niet wachten in de kou of regen op 1 of ander station op een trein waar je niet in kunt zitten en alles vol zit met kauwgom en andere ranzigheid.
pi_178298269
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:54 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

dat van ijshockey was natuurlijk een grapje ;(
Maar is de cultuur van altijd de auto pakken het probleem, of openbaar vervoer zoals je in je eerdere posting aangeeft in combinatie met de noodzaak om de auto te pakken voor o.a. het woon-werk verkeer omdat alles 'ver' van elkaar geplaatst is?

Ik denk dat het voor de discussie voor de situatie in Nederland beter is om niet een stad in een ander land als voorbeeld te nemen
Het een heeft met het ander te maken. De afstanden zijn groot, maar niet groter dan een forensentrip van Utrecht naar Amsterdam bijvoorbeeld.

Het voorbeeld van LA diende om te onderschrijven dat heel veel asfalt geen garantie is voor een goede verkeersdoorstroming.
  woensdag 4 april 2018 @ 11:33:19 #74
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_178298292
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 11:14 schreef naiipajiiau het volgende:
Meer asfalt werkt wel degelijk alleen het effect is maar tijdelijk omdat mensen toch wel de weg van de minste weerstand kiezen. En meer afalt en dus doorstroming betekend dan dat de knelpunten zich ook verplaatsen. En er wel grotere problemen spelen. 95% van alle auto's (ook zeer grote modellen) staat met alleen een bestuurder erin in de file bijvoorbeeld. Zelf carpool ik met een collega. En er zijn teveel mensen die elke dag precies hetzelfde doen. Alle dorpskernen hier in de buurt stromen 's ochtends leeg en sluiten allemaal aan op de A2, die hier tweebaans is; prachtig trechter effect. Vroeger vertrekken of later (spreiding) helpt niet meer ook op een ander tijdstip zijn er teveel anderen en dus files. Ik heb een flexibele werkgever maar ook ik zit binnen limieten.

Er is ook geen fatsoenlijk alternatief. Afgelopen weekend wilde ik met mijn vriend naar Utrecht en wilde eerst de trein overwegen:

Maar 2x ca. 38 euro(!) retour, tweedeklas afrekenen + parkeerkosten bij het vertrekstation of een halve tank benzine leegrijden ook retour (ca. 25,00 voor mijn auto) + 16,50 parkeerticket voor 1 dag. De keuze was snel gemaakt. Bovendien stond er zelfs op het moment dat ik de prijzen checkte op de site van NS alweer een grote storing met vertraging en ingezette bussen gemeld op dit traject. Ben dus met de auto geweest. Voor het reizen naar mijn werk is de trein helemaal geen optie omdat mijn reistijd dan meer dan verdubbeld. En de kans op zelfs nog meer dan verdubbeling erg groot gezien de vele dagen dat er storingen zijn. En dan sta ik nu al elke dag in de file en heb dus al een langere reistijd. Dan maar in de file staan. Kan ik zitten, heb airco, verwarming, eigen muziek en niet wachten in de kou of regen op 1 of ander station op een trein waar je niet in kunt zitten en alles vol zit met kauwgom en andere ranzigheid.
Openbaar vervoer is leuk voor pensionado's en scholieren/studenten, maar niet voor de werkende Nederlander. Tenzij je een reistijd hebt van max. een halfuur of zo, zonder overstap en de mogelijkheid om snel met de fiets bij het station te komen.
pi_178298302
quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2018 11:32 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Het een heeft met het ander te maken. De afstanden zijn groot, maar niet groter dan een forensentrip van Utrecht naar Amsterdam bijvoorbeeld.

Het voorbeeld van LA diende om te onderschrijven dat heel veel asfalt geen garantie is voor een goede verkeersdoorstroming.
In LA zijn industrie, kantoren en woonvoorzieningen van elkaar gescheiden. Wil je ergens heen, moet je wel met de auto
pi_178298469
Meer asfalt tegen files is net zoiets als obesitas bestrijden door een gaatje in je riem bij te zetten, op een gegeven moment heb je geen leer meer over.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 4 april 2018 @ 12:01:03 #77
141482 Q.
JurassiQ
pi_178298759
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 11:43 schreef Weltschmerz het volgende:
Meer asfalt tegen files is net zoiets als obesitas bestrijden door een gaatje in je riem bij te zetten, op een gegeven moment heb je geen leer meer over.
_O_
For great justice!
  woensdag 4 april 2018 @ 12:02:11 #78
141482 Q.
JurassiQ
pi_178298774
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 11:33 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Openbaar vervoer is leuk voor pensionado's en scholieren/studenten, maar niet voor de werkende Nederlander. Tenzij je een reistijd hebt van max. een halfuur of zo, zonder overstap en de mogelijkheid om snel met de fiets bij het station te komen.
Onzin, bijna al mijn collega's komen met het OV naar hun werk. Scheelt dat we naast het grootste station van Nederland zitten, dat wel. Maar er gaan nog steeds een boel mensen met de auto die in ieder geval een groot deel van hun reis prima het het OV zouden kunnen doen.
For great justice!
pi_178298788
Tijd voor een nieuwe goede economische crisis dus.
Zonder wrijving geen glans
pi_178298839
Nederland is 1 grote parkeerplaats met een verdwaalde loslopende wolf
  woensdag 4 april 2018 @ 12:06:12 #81
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_178298872
quote:
3s.gif Op woensdag 4 april 2018 12:02 schreef Q. het volgende:

[..]

Onzin, bijna al mijn collega's komen met het OV naar hun werk. Scheelt dat we naast het grootste station van Nederland zitten, dat wel. Maar er gaan nog steeds een boel mensen met de auto die in ieder geval een groot deel van hun reis prima het het OV zouden kunnen doen.
Dat is dus het probleem. Veel mensen zitten niet te wachten op gekloot met overstappen, trein- of busuitval, lange fietsritten door regen en wind om überhaupt op een station te komen. Prettig als je werkplek pal naast een NS-station is, maar dat geldt natuurlijk niet voor de meesten.
pi_178298895
quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:01 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Dat gaat echt niet binnen 10 jaar gebeuren. Misschien is de technologie tegen die tijd wel zo ver, maar wat doe je met alle auto's (en vrachtauto's) die dat nog niet hebben?
Slooppremies en met 70% zelfrijdend / 30% ouderwets kom je al een heel eind.
  woensdag 4 april 2018 @ 12:09:58 #83
168739 Red_85
'echt wel'
pi_178298961
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Goed punt. Overigens heb ik al een idee hoe ze dit gaan oplossen en het heet rekening rijden.
Of van die poortjes zoals in Londen.

Overigens zou je meer aan metro's kunnen doen maar daar is NL weer niet dicht genoeg bevolkt voor.
Dat idee moeten we mee stoppen. Rekeningrijden is alleen een ordinaire belasting.

Het feit dat als er meer asfalt bij komt, er meer auto's bij komen, dat is DE getuige van een falend OV systeem.

Waarom gaan mensen in de randstad niet standaard met het ov, maar pakken ze de auto? Het is oncomfortabel, het is onbetrouwbaar, duurt vele malen langer dan de auto en is nog duur ook. Terwijl de randstad zich uitermate geschikt is voor ov.

In wegenbouw, ov en de overheden zitten ook een stel prutsers die alsnog met de trein naar hun werk gaan en geen kaas hebben gegeten van logistiek en verkeer.

En als laatste is het niet of/of, maar en/en. Concentreren op meerdere modaliteiten wordt ook nooit gedaan.

Die 3 maakt het dat het een tyfuszooitje is en zal blijven.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 4 april 2018 @ 12:11:44 #84
168739 Red_85
'echt wel'
pi_178298989
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 11:43 schreef Weltschmerz het volgende:
Meer asfalt tegen files is net zoiets als obesitas bestrijden door een gaatje in je riem bij te zetten, op een gegeven moment heb je geen leer meer over.
Gewoon de getuige van een slecht ov stelsel. Waarom komt er als er meer asfalt is, meer verkeer?

Omdat mensen het zat zijn om in dat onbetrouwbare, onregelmatige, oncomfortabele kut-ov te moeten zitten. Ze worden gewoon de auto in gejaagd.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 4 april 2018 @ 12:17:18 #85
168739 Red_85
'echt wel'
pi_178299099
En waarom wordt thuiswerken nog steeds niet gestimuleerd door de 'managers'. 9/10 van het kantoorpersoneel en ambtenaren kan echt wel en dag thuiswerken in de week. Dat is 18% van de kantoorbanen die uit de spits verdwijnen. Scheelt ook een hoop.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 4 april 2018 @ 12:19:07 #86
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_178299120
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 09:52 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Weersomstandigheden hebben we gelukkig niet in de hand en files door ongevallen of sneeuw worden dus ook mee genomen in het overzicht? Kan iedereen weer zeuren dat zijn buurman met 50 km/u rijdt terwijl er slechts een vlokje sneeuw valt...
Dit idd, het is ook behoorlijk baggerweer geweest...
  woensdag 4 april 2018 @ 12:27:17 #87
455560 Logic91
Always stay rational
pi_178299244
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:02 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Zelfrijdende auto's gaan het probleem écht niet oplossen.
Of we moete naccepteren dat we allemaal kleiner gaan wonen én veel dichter op elkaar wonen óf we moeten zorgen dat de bevolking stopt met groeien, veel meer andere opties zijn er niet.

nog zo'n mooi voorbeeld van te veel mensen, op vakantie gaan wordt straks ook al een probleem:

https://www.msn.com/nl-nl(...)OOe&ocid=mailsignout
Nog dichter op elkaar is sowieso dom vind ik. Nederland is een van de meest dichtbevolkte landen ter wereld dus we zitten zowat in de nek van de ander. Kijk eens naar al die rijtjeshuizen bijvoorbeeld. Die mensen wonen al heel dicht bij elkaar.
''Men find their religions as they find their homelands, their lands, their homes and their fathers. They just find them, they do not search for them, do not understand them, do not choose them either.''
Abdullah al-Qasemi
pi_178299296
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 11:33 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

In LA zijn industrie, kantoren en woonvoorzieningen van elkaar gescheiden. Wil je ergens heen, moet je wel met de auto
Net zo goed als dat dat in Nederland zo is. Of woon jij op een kantorenpark?
pi_178299306
Oplossing is kilometerheffing en OV duurder maken.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  woensdag 4 april 2018 @ 12:32:30 #90
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_178299314
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 12:27 schreef Logic91 het volgende:

[..]

Nog dichter op elkaar is sowieso dom vind ik. Nederland is een van de meest dichtbevolkte landen ter wereld dus we zitten zowat in de nek van de ander. Kijk eens naar al die rijtjeshuizen bijvoorbeeld. Die mensen wonen al heel dicht bij elkaar.
Het is dan ook niet bepaald een idee waar ik voorstander van ben.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_178299328
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 12:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Gewoon de getuige van een slecht ov stelsel. Waarom komt er als er meer asfalt is, meer verkeer?

Omdat mensen het zat zijn om in dat onbetrouwbare, onregelmatige, oncomfortabele kut-ov te moeten zitten. Ze worden gewoon de auto in gejaagd.
Het OV is ook weer niet zo heel slecht, zeker in internationale vergelijking niet. Het heeft ook te maken met vastgeroeste ideeen dat je zo vaak mogelijk met je leasebak bij de klant langs moet, met de vergadercultuur en dat dat je voor een klus een ZZP-er nodig hebt die 100km verderop woont.

Dat neemt niet weg dat het erg dom was om het OV te privatiseren. Als de economie een verbrandingsmotor is dan moet je onderscheid maken tussen de brandstof en smeerolie. Mobiliteit is smeerolie, als daaraan verdiend moet worden dan verbrand je die mee en dan gaat het op een gegeven moment stroef lopen. Je moet gewoon geld vrijmaken om te zorgen voor uitstekend OV, Dan kun je ook prima werken in de trein en is er veel minder productiviteitsverlies door reizen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_178299333
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 07:32 schreef Janneke141 het volgende:
Tijd dat we stoppen met het idee dat we allemaal om half negen moeten beginnen met werken en allemaal om vijf uur klaar moeten zijn. Als je dat loslaat is je fileprobleem in een keer opgelost.
Dit. Thuiswerken veel meer toe laten, maar nee we moeten en zullen al onze werknemers 24/7 controleren :') Zoveel functies die makkelijk vanuit huis gedaan kunnen worden. Denk aan administratieve functies, sales binnendienst etc.
pi_178299348
quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2018 12:30 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Net zo goed als dat dat in Nederland zo is. Of woon jij op een kantorenpark?
okido je hebt me helemaal tuk.
Dus: 'zonder asfalt geen files, weg met al het asfalt'?
pi_178299382
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 12:17 schreef Red_85 het volgende:
En waarom wordt thuiswerken nog steeds niet gestimuleerd door de 'managers'. 9/10 van het kantoorpersoneel en ambtenaren kan echt wel en dag thuiswerken in de week. Dat is 18% van de kantoorbanen die uit de spits verdwijnen. Scheelt ook een hoop.
Hoe kom je erbij dat die niet al 1 dag thuiswerken? Volgens mij zie je juist daarom die pieken op dinsdag en donderdag. Heb het idee dat ambtenaren op die dagen de meeste overleggen hebben, omdat roostervrije/ouderschapsverlofdagen meestal de maandag, woensdag of vrijdag zijn.

De dag thuiswerken vindt daar dus vaak niet op de dinsdag of donderdag plaats.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2018 12:37:00 ]
pi_178299383
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 12:32 schreef HSG het volgende:
Oplossing is kilometerheffing en OV duurder maken.
Nee gewoon mensen laten thuiswerken. Iets wat prima kan.
pi_178299407
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 12:33 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Dit. Thuiswerken veel meer toe laten, maar nee we moeten en zullen al onze werknemers 24/7 controleren :') Zoveel functies die makkelijk vanuit huis gedaan kunnen worden. Denk aan administratieve functies, sales binnendienst etc.
Het grote nadeel van thuiswerken is natuurlijk dat het sociaal contact 'anders' is. Gaat niet zo zeer om controleren want dat kan net zo goed bij bij een thuiswerkende nederige ondergeschikte onderdaan
En worden we enthousiast van het verschuiven van werkuren? Willen de voorstanders echt tot 10 uur 'savonds werken en de kinderen de volgende dag wel weer zien? Kan beter de zes daagse werkweek ingevoerd worden
pi_178299424
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 12:37 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Het grote nadeel van thuiswerken is natuurlijk dat het sociaal contact 'anders' is. Gaat niet zo zeer om controleren want dat kan net zo goed bij bij een thuiswerkende nederige ondergeschikte onderdaan
En worden we enthousiast van het verschuiven van werkuren? Willen de voorstanders echt tot 10 uur 'savonds werken en de kinderen de volgende dag wel weer zien?
Heeft niks met sociaal contact te maken, puur het controleren van het personeel. Verschuiven werkuren? Dat kun je toch in overleg met je personeel doen? Overigens kun je ook thuiswerken van 10 tot 18.00, ik zeg maar wat.
pi_178299506
Ga in het weekend of op een werkdag rond 14u de snelweg op en het is druk, maar files blijven uit tenzij ongeluk.

De ochtendspits is tussen 6.30u en 9.30u (3 uur)
De avondspits is tussen 15.30u en 19.00u (3,5 uur)

Rond het voor een realistisch beeld even af naar 7 uur spitsrijden op een werkdag. Buiten deze uren is het prima te doen op de NL wegen. Ik zie het probleem vooral zitten in het "op kantoor moeten zijn"

Laat het idee los dat mensen op kantoor moeten verschijnen om hun werk te doen. Beste oplossing is veel meer thuiswerken, een minder goede maar ook geldige oplossing is het inroepen van satellietkantoren dichter bij woonplaats, maar dat levert nog steeds een boel verkeer op.

Voor de meeste kantoorwerkzaamheden is het niet belangrijk om op dat kantoor te zijn. Het is meestal een vertrouwensissue waarbij werkgever of management wil ZIEN dat mensen bezig zijn. terwijl het overgrote deel van deze werkzaamheden prima op resultaat beoordeeld kan worden.

Ook overleg en samenwerk kan prima via internet. Er zijn weinig kantoorfuncties waarbij het van belang is om elke dag van 9 tot 5 op locatie te moeten zitten.
graag verwijderen
pi_178299566
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 12:42 schreef fyah het volgende:
Ga in het weekend of op een werkdag rond 14u de snelweg op en het is druk, maar files blijven uit tenzij ongeluk.

De ochtendspits is tussen 6.30u en 9.30u (3 uur)
De avondspits is tussen 15.30u en 19.00u (3,5 uur)

Rond het voor een realistisch beeld even af naar 7 uur spitsrijden op een werkdag. Buiten deze uren is het prima te doen op de NL wegen. Ik zie het probleem vooral zitten in het "op kantoor moeten zijn"

Laat het idee los dat mensen op kantoor moeten verschijnen om hun werk te doen. Beste oplossing is veel meer thuiswerken, een minder goede maar ook geldige oplossing is het inroepen van satellietkantoren dichter bij woonplaats, maar dat levert nog steeds een boel verkeer op.

Voor de meeste kantoorwerkzaamheden is het niet belangrijk om op dat kantoor te zijn. Het is meestal een vertrouwensissue waarbij werkgever of management wil ZIEN dat mensen bezig zijn. terwijl het overgrote deel van deze werkzaamheden prima op resultaat beoordeeld kan worden.

Ook overleg en samenwerk kan prima via internet. Er zijn weinig kantoorfuncties waarbij het van belang is om elke dag van 9 tot 5 op locatie te moeten zitten.
Jup. Ik had laatst een sollicitatie waarbij het SUPER BELANGRIJK was om 8 weken ergens 200km verderop een training te doen, maar daarna was het thuiswerken. Waarom kan die training niet gewoon digitaal? Wat is dit voor ouderwets gedoe allemaal :')
pi_178299585
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 08:46 schreef Nielsch het volgende:
In de file staan is een keuze.
Mee eens. Als je niets op de weg te zoeken hebt in de spitstijden, moet je er weg blijven. Ga maar op de fiets, op een ander moment, met de trein, whatever. Geeft ook ruimte aan de anderen.

Hoorde laatst nog een verhaal van iemand in een Vinexwijk waar alle ouders hun kinderen om 8.00u naar school brengen (met de auto :') ) en direct doorgaan naar hun werk. Hele wijk staat vast om 8.00 's ochtends, je komt er niet uit. Ik had al lang en breed naar alternatieve mogelijkheden gezocht voor mij en mijn kinderen. Man man man, we doen het onszelf gewoon aan.
Somebody that I used to know
pi_178299607
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 12:32 schreef HSG het volgende:
Oplossing is kilometerheffing en OV duurder maken.
Helemaal niet. Denk je dat mensen er voor kiezen om in de spits te rijden? Of in de trein te gaan staan? Ze moeten van hun baas ergens zijn, anders waren ze daar niet. Daar zit het probleem. Door reizen duurder te maken gaat er niets veranderen, behalve nog meer boze reizigers ("ik betaal nu x euro meer per maand en nog steeds geen plaats")
graag verwijderen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')