uquote:Op woensdag 4 april 2018 07:23 schreef Loekie1 het volgende:
Dat voorziet ANWB-directeur Frits van Bruggen, nu de eerste filecijfers van 2018 bekend zijn. „Die zijn alarmerend: de eerste drie maanden zien we ten opzichte van het eerste kwartaal 2017 een stijging van de filedruk van maar liefst 25%. En dat is nog maar het begin van veel ellende.”
De ANWB-topman vindt een noodkreet richting kabinet op zijn plaats. „Er moet snel meer geld beschikbaar komen om de problemen op te lossen. En het probleem speelt niet alleen op de weg. Ook op fietspaden, bij het openbaar vervoer, op Schiphol en in de havens zien we problemen ontstaan waarmee de mobiliteit in gevaar komt.”
https://www.telegraaf.nl/(...)r-groeiende-filedruk
Ik begrijp niet dat er helemaal geen discussie is over of Nederland een keer vol raakt. Radio en tv praten maar over huizen bouwen, honderddduizenden erbij en niemand die verder denkt. Kijk nu naar de weg, kijk hoe het is in Amsterdam, dit gaat gewoon niet goed en niemand die alarm slaat.
De werkgevers van Nederland zijn hier schuldig aan inderdaad. Maar ook bedrijven die menen dat ze met zn allen in bijvoorbeeld Amsterdam moeten gaan zitten.quote:Op woensdag 4 april 2018 07:32 schreef Janneke141 het volgende:
Tijd dat we stoppen met het idee dat we allemaal om half negen moeten beginnen met werken en allemaal om vijf uur klaar moeten zijn. Als je dat loslaat is je fileprobleem in een keer opgelost.
Dit vooral ja.quote:Op woensdag 4 april 2018 07:32 schreef Janneke141 het volgende:
Tijd dat we stoppen met het idee dat we allemaal om half negen moeten beginnen met werken en allemaal om vijf uur klaar moeten zijn. Als je dat loslaat is je fileprobleem in een keer opgelost.
• Fietspaden - wat zou hier moeten gebeuren? Zesbaansfietspaden door het centrum?quote:De ANWB-topman vindt een noodkreet richting kabinet op zijn plaats. „Er moet snel meer geld beschikbaar komen om de problemen op te lossen. En het probleem speelt niet alleen op de weg. Ook op fietspaden, bij het openbaar vervoer, op Schiphol en in de havens zien we problemen ontstaan waarmee de mobiliteit in gevaar komt.”
Thuis/op afstand werken zou ook meer moeten worden geaccepteerd. Nu hoor je nog veel dat mensen naar kantoor moeten voor een vergadering oid, en dan worden er uiteindelijk 10 woorden gesproken die ook via telefoon hadden gekund.quote:Op woensdag 4 april 2018 08:23 schreef Aether het volgende:
Is dit weer het jaarlijks terugkerende verhaal over mobiliteit?
Nu het wat beter gaat met de economie is het uiteraard drukker -- gecombineerd met dat "iedereen" nog altijd om 9 uur wil/moet beginnen inclusief scholen. Spreiden zou (indien mogelijk) al veel schelen, iets dat je ziet tijdens een zomervakantie als er 10% minder mensen onderweg zijn 's ochtends.
[..]
• Fietspaden - wat zou hier moeten gebeuren? Zesbaansfietspaden door het centrum?
• Openbaar vervoer - veel OV is privaat, dus daar kan de overheid niet veel mee. Je kunt meer bussen of trams laten rijden, maar bij treinen zit je vaak al aan een max. Ook hier weer veel mensen die op eenzelfde tijd willen beginnen.
• Schiphol - OK?
Leuk dat dit iedere keer terugkeert, maar echt kritisch wordt zelden gekeken en échte oplossing worden nooit overwogen. Goedkoop scoren van de ANWB w.m.b.
Bij grote kantoren is dat al lang achterhaald. De vroege vogels beginnen om 6:30 en de laatste komt rond 11:00. Alleen de werknemers met klankcontact hebben wel vaste uren.quote:Op woensdag 4 april 2018 07:32 schreef Janneke141 het volgende:
Tijd dat we stoppen met het idee dat we allemaal om half negen moeten beginnen met werken en allemaal om vijf uur klaar moeten zijn. Als je dat loslaat is je fileprobleem in een keer opgelost.
Ik vraag me af of dat werkt, vooral de avondspits duurt al steeds langer. Rondom Utrecht is de avondspits vaak van 4 tot 7...quote:Op woensdag 4 april 2018 07:32 schreef Janneke141 het volgende:
Tijd dat we stoppen met het idee dat we allemaal om half negen moeten beginnen met werken en allemaal om vijf uur klaar moeten zijn. Als je dat loslaat is je fileprobleem in een keer opgelost.
straks lekker met 50km/u over de A10quote:Op woensdag 4 april 2018 08:55 schreef Nielsch het volgende:
Voor Amsterdam zou ik zeggen: lekker boeiend, laat ze daar maar de tering krijgen.
Goed voor het brandstofverbruik en dus het milieu, want minder uitstoot gassenquote:Op woensdag 4 april 2018 09:11 schreef Frutsel het volgende:
[..]
straks lekker met 50km/u over de A10
Levert meer files op denk ik en dat is slechter voor het milieu dan met 100quote:Op woensdag 4 april 2018 09:14 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Goed voor het brandstofverbruik en dus het milieu, want minder uitstoot gassen
Wie zijn men? Ik accepteer zelf gewoon niet dat ik dagelijks in de file moet staan. Ik heb mijn werk en leven dus zo geregeld dat dat niet hoeft. Als iedereen dat doet is er geen probleem. Leg toch niet steeds je eigen probleem bij iemand anders neer zou ik tegen al die file-jankers willen zeggen.quote:Op woensdag 4 april 2018 07:32 schreef Loekie1 het volgende:
Of men wil van Nederland één grote asfaltplek maken met hopen huizen hier en daar, of men gaat nu iets verzinnen.
Nee, op de nieuwe A4 staat nooit filequote:,,Dat zien we op plaatsen waar meer asfalt is aangelegd. Daar zijn geen files meer."
Ongelofelijk dat men nog in de asfaltmythe gelooft.quote:Op woensdag 4 april 2018 09:32 schreef Metro2005 het volgende:
Nee, op de nieuwe A4 staat nooit file!!!!!!!!!!!!! Alleen maar elke dag en nog veel meer dan voorheen.
Volgens mij zou het al helpen, als wij niet allemaal van 9 tot 17 zouden werken.quote:Op woensdag 4 april 2018 09:18 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Levert meer files op denk ik en dat is slechter voor het milieu dan met 100
Auto's an sich zijn niet het probleem maar zijn een probleem geworden door overbevolking. En je leest in de OP dat zelfs fietsers intussen al in de file komen te staan. Treinen en bussen zitten ook overvol. De capaciteit houdt een keer op.quote:Op woensdag 4 april 2018 09:12 schreef Q. het volgende:
Nederland is niet vol, Nederland is verkeerd ingericht. Al die uitgestrekte wijken met lage dichtheden zijn niet fatsoenlijk met het OV te ontsluiten. We moeten veel dichter op elkaar bouwen zodat het OV en de fiets een fatsoenlijk alternatief wordt en we af kunnen van die extreem ruimte-inefficiente auto's.
Met dank aan 60 jaar lang spreidingsbeleid inderdaad.quote:Op woensdag 4 april 2018 09:41 schreef capricia het volgende:
Mss woningen en werk dichter bij elkaar bouwen?
Eens.quote:Op woensdag 4 april 2018 07:32 schreef Janneke141 het volgende:
Tijd dat we stoppen met het idee dat we allemaal om half negen moeten beginnen met werken en allemaal om vijf uur klaar moeten zijn. Als je dat loslaat is je fileprobleem in een keer opgelost.
Hele goede post. Het zal echter ontzettend lang duren om de inrichting te verbeteren. Zeker als iedereen een voor- en achtertuintje wil hebben.quote:Op woensdag 4 april 2018 09:12 schreef Q. het volgende:
Nederland is niet vol, Nederland is verkeerd ingericht. Al die uitgestrekte wijken met lage dichtheden zijn niet fatsoenlijk met het OV te ontsluiten. We moeten veel dichter op elkaar bouwen zodat het OV en de fiets een fatsoenlijk alternatief wordt en we af kunnen van die extreem ruimte-inefficiente auto's.
Spijker - kopquote:Op woensdag 4 april 2018 09:48 schreef Takadanobaba het volgende:
En maar migranten binnen blijven halen. De Nederlandse bevolking moet krimpen, en dat zou het anders ook doen. Aan de ene kant loopt GroenLinks en co te schreeuwen dat we mensen binnen moeten laten, om vervolgens aan de andere kant te roepen dat we ons op groen moeten focussen.
[..]
Hele goede post. Het zal echter ontzettend lang duren om de inrichting te verbeteren. Zeker als iedereen een voor- en achtertuintje wil hebben.
Meer ruimte voor huizen? Liever niet. Wat groen is, moet groen blijven.quote:Op woensdag 4 april 2018 09:50 schreef Loekie1 het volgende:
Minder overvolle schuren met dieren, zou ook schelen. Betere luchtkwaliteit en meer ruimte voor huizen.
Weersomstandigheden hebben we gelukkig niet in de hand en files door ongevallen of sneeuw worden dus ook mee genomen in het overzicht? Kan iedereen weer zeuren dat zijn buurman met 50 km/u rijdt terwijl er slechts een vlokje sneeuw valt.quote:Meer files door weersomstandigheden
In de eerste drie maanden van dit jaar stonden er fors meer files, zo meldt de ANWB woensdag. De zogenoemde filezwaarte, de lengte van een file vermenigvuldigd met de duur, steeg ruim 25 procent.
Naast het toegenomen aantal voertuigen op de weg, hebben ook de weersomstandigheden volgens de ANWB grote invloed gehad op de doorstroming.
Regen en storm zorgden er op dagen in januari voor dat het verkeer op veel wegen vast kwam te staan. Op 18 januari werden wegen geblokkeerd doordat meer dan zestig vrachtwagens kantelden als gevolg van de wind.
Ook in maart was het ''fors drukker dan de afgelopen jaren", aldus de dienst. ''Dit kwam door een groot aantal ernstige ongelukken waarbij vrachtauto's betrokken waren. De vaak langdurige beperkingen voor het verkeer zorgden voor veel verkeershinder."
Dat gaat echt niet binnen 10 jaar gebeuren. Misschien is de technologie tegen die tijd wel zo ver, maar wat doe je met alle auto's (en vrachtauto's) die dat nog niet hebben?quote:Op woensdag 4 april 2018 09:55 schreef Sloggi het volgende:
Zodra zelfrijdende auto's gemeengoed zijn is dit probleem opgelost. Het asfalt dat er is wordt optimaal gebruikt - want er kan minder afstand worden gehouden en een zelfrijdende auto rijdt niet onnodig links - en daarmee smelt de fileproblematiek als sneeuw voor de zon.
Een jaar of tien doorbijten jongens, dan is het probleem voorbij.
Zelfrijdende auto's gaan het probleem écht niet oplossen.quote:Op woensdag 4 april 2018 09:55 schreef Sloggi het volgende:
Zodra zelfrijdende auto's gemeengoed zijn is dit probleem opgelost. Het asfalt dat er is wordt optimaal gebruikt - want er kan minder afstand worden gehouden en een zelfrijdende auto rijdt niet onnodig links - en daarmee smelt de fileproblematiek als sneeuw voor de zon.
Een jaar of tien doorbijten jongens, dan is het probleem voorbij.
Over 10 jaar rijdt iedereen een zelfrijdende auto? Heb je al eens om je heen gekeken wat het aandeel 10+ jaar oude auto’s is op de Nederlandse wegenquote:Op woensdag 4 april 2018 09:55 schreef Sloggi het volgende:
Zodra zelfrijdende auto's gemeengoed zijn is dit probleem opgelost. Het asfalt dat er is wordt optimaal gebruikt - want er kan minder afstand worden gehouden en een zelfrijdende auto rijdt niet onnodig links - en daarmee smelt de fileproblematiek als sneeuw voor de zon.
Een jaar of tien doorbijten jongens, dan is het probleem voorbij.
Goed punt. Overigens heb ik al een idee hoe ze dit gaan oplossen en het heet rekening rijden.quote:Op woensdag 4 april 2018 09:32 schreef Metro2005 het volgende:
Hoe ga je het probleem van te veel mensen oplossen met meer geld dan?
Meer wegen erbij heeft duidelijk niet gewerkt aangezien de filedruk dus blijkbaar keihard is toegenomen ondanks dat er enorm veel asfalt is bijgelegd. En als zelfs op de fietspaden het al file is (en dat klopt inderdaad) dan kan je toch maar 1 conclusie trekken: Er zijn véél te veel mensen!
Stop met importeren van nóg meer mensen en beboet mensen die meer dan 2 kinderen krijgen ipv foksubsidies af te geven en last but not least: Erken eens dat overbevolking het grootste probleem is, pas dán kan je dingen gaan regelen zoals bv je economie niet meer inrichten op basis van eeuwige groei, AOW omslagstelsel omvormen naar spaarstelsel etc.
En deze opmerking:
[..]
Nee, op de nieuwe A4 staat nooit file!!!!!!!!!!!!! Alleen maar elke dag en nog veel meer dan voorheen.
Dat is een beetje het probleem met de ruimtelijke ordening van Nederland: Te dicht op elkaar gebouwd voor de auto en te ver uit elkaar gebouwd voor efficient openbaar vervoer en fiets.quote:Op woensdag 4 april 2018 10:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Goed punt. Overigens heb ik al een idee hoe ze dit gaan oplossen en het heet rekening rijden.
Of van die poortjes zoals in Londen.
Overigens zou je meer aan metro's kunnen doen maar daar is NL weer niet dicht genoeg bevolkt voor.
LOLquote:Op woensdag 4 april 2018 07:30 schreef myShizzle het volgende:
Al die gevestigde clubs die noodkreten uitbrengen de laatste tijd; wtf is Den Haag mee bezig?
Miljarden naar het buitenland, miljarden naar wat bootjes voor externe missies, miljarden naar onze nieuwe besnedelanders, miljarden naar het 'redden' van de kanker van deze aarde, de mensheid.
Maar geen leraren,
verpleegkundigen, ouderenzorg, timmermannen, een onhoudbaar pensioenstelsel, geen woningen en een kapotstuk wegennet - wanneer gaat die knop eens om?
Dan maar meer onrendabel investeren in metrolijnen.quote:Op woensdag 4 april 2018 10:06 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat is een beetje het probleem met de ruimtelijke ordening van Nederland: Te dicht op elkaar gebouwd voor de auto en te ver uit elkaar gebouwd voor efficient openbaar vervoer en fiets.
Dit probleem gaat echt niet snel opgelost worden.
Dit.quote:Op woensdag 4 april 2018 10:06 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat is een beetje het probleem met de ruimtelijke ordening van Nederland: Te dicht op elkaar gebouwd voor de auto en te ver uit elkaar gebouwd voor efficient openbaar vervoer en fiets.
Dit probleem gaat echt niet snel opgelost worden.
Meer betaalbare huizen, zou net een positief effect op de filedrukte kunnen hebben omdat men dichter bij het werk kan gaan wonen. Niet andersomquote:Op woensdag 4 april 2018 07:23 schreef Loekie1 het volgende:
Dat voorziet ANWB-directeur Frits van Bruggen, nu de eerste filecijfers van 2018 bekend zijn. „Die zijn alarmerend: de eerste drie maanden zien we ten opzichte van het eerste kwartaal 2017 een stijging van de filedruk van maar liefst 25%. En dat is nog maar het begin van veel ellende.”
De ANWB-topman vindt een noodkreet richting kabinet op zijn plaats. „Er moet snel meer geld beschikbaar komen om de problemen op te lossen. En het probleem speelt niet alleen op de weg. Ook op fietspaden, bij het openbaar vervoer, op Schiphol en in de havens zien we problemen ontstaan waarmee de mobiliteit in gevaar komt.”
https://www.telegraaf.nl/(...)r-groeiende-filedruk
Ik begrijp niet dat er helemaal geen discussie is over of Nederland een keer vol raakt. Radio en tv praten maar over huizen bouwen, honderddduizenden erbij en niemand die verder denkt. Kijk nu naar de weg, kijk hoe het is in Amsterdam, dit gaat gewoon niet goed en niemand die alarm slaat.
Ik zie voornamelijk veel leasewagens rijden in de spits.quote:Op woensdag 4 april 2018 10:12 schreef Drekkoning het volgende:
Overigens, als rekeningrijden aantoonbaar helpt met het verspreiden van de filelast, ben ik absoluut voor.
Ik kan me voorstellen dat dagjesmensen dan besluiten om buiten de spits te rijden, maar hoe groot is hun aandeel ten opzichte van woon-werkverkeer?
En over woon-werkverkeer gesproken, de meeste mensen met flexibele tijden reizen nu al buiten de spits (want zonde van je tijd). Gaan bedrijven flexibeler worden of betalen ze gewoon de tol van hun werknemers?
Met z'n allen in Amsterdam en omstreken willen wonen en dan maar klagen over file's, drukte en te dure woningen.quote:Op woensdag 4 april 2018 08:55 schreef Nielsch het volgende:
Voor Amsterdam zou ik zeggen: lekker boeiend, laat ze daar maar de tering krijgen.
Jep, dat motiveert ook absoluut niet.quote:Op woensdag 4 april 2018 10:20 schreef capricia het volgende:
Mss is betere regelgeving voor thuiswerken een optie (daar waar mogelijk natuurlijk)?
Wat me opvalt als leaserijder: die auto staat betaalt door werkgever voor mijn deur. Maar zou ik met de trein/ OV willen reizen, dan kan ik dat niet declareren bij mijn werkgever. Want zij betalen de auto al.
Vanuit duurzaamheid gezien onhandig inderdaad, maar vanuit de werkgever gezien wel logisch natuurlijk.quote:Op woensdag 4 april 2018 10:20 schreef capricia het volgende:
Mss is betere regelgeving voor thuiswerken een optie (daar waar mogelijk natuurlijk)?
Wat me opvalt als leaserijder: die auto staat betaalt door werkgever voor mijn deur. Maar zou ik met de trein/ OV willen reizen, dan kan ik dat niet declareren bij mijn werkgever. Want zij betalen de auto al.
Dat denk ik ook. Mensen accepteren files tot op bepaalde hoogte, dan wordt het ze te gortig en gaan ze kijken naar alternatieven (flexibel werken, OV, etc). Als je de filedruk verlaagt louter door extra asfalt neer te pompen, zul je mensen weer uit het OV en flextijden trekken tot de files weer op hetzelfde niveau zijn.quote:Op woensdag 4 april 2018 10:27 schreef westwoodblvd het volgende:
Terecht dat er ook over andere oplossingen wordt gesproken. Meer asfalt betekent meestal uiteindelijk meer files. In Los Angeles heb je overal 10-baans snelwegen door de stad lopen, maar alsnog staat iedereen vast. Maar als je daar een bus wilt nemen ben je al een uur onderweg om uberhaupt bij de dichtstbijzijnde halte te komen.
Je trekt een verband, wat er niet is.quote:Op woensdag 4 april 2018 10:27 schreef westwoodblvd het volgende:
Terecht dat er ook over andere oplossingen wordt gesproken. Meer asfalt betekent meestal uiteindelijk meer files. In Los Angeles heb je overal 10-baans snelwegen door de stad lopen, maar alsnog staat iedereen vast. Maar als je daar een bus wilt nemen ben je al een uur onderweg om uberhaupt bij de dichtstbijzijnde halte te komen.
Niemand in LA houdt van ijshockey. De files komen doordat iedereen met een auto overal naartoe gaat. Ik heb er een tijd gewoond, en tegenover mijn appartement was de supermarkt. Misschien 4 minuten lopen. Mijn roommate pakte echter altijd alsnog de auto om die 500 meter af te leggen. Dat is gewoon de cultuur daar, omdat de infrastructuur als zodanig is ingericht.quote:Op woensdag 4 april 2018 10:34 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je trekt een verband, wat er niet is.
Want zo zou je ook kunnen stellen, dat het warme klimaat zorgt voor veel files, dat technologiebedrijven zorgen voor files of dat mensen die houden van ijshockey (...) zorgen voor files.
LA is een beetje typisch gebouwd en ingericht
En dan?quote:
Dat is toch ook wat ze bedoelt, dat is precies spitstijd. Je kunt ook werken van bijvoorbeeld 12.00 tot 20.00. En meer thuiswerken stimuleren.quote:Op woensdag 4 april 2018 08:56 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat werkt, vooral de avondspits duurt al steeds langer. Rondom Utrecht is de avondspits vaak van 4 tot 7...
Wordt wel lastiger als je kinderen altijd van half 9 tot 2 op school zitten.quote:Op woensdag 4 april 2018 10:49 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is toch ook wat ze bedoelt, dat is precies spitstijd. Je kunt ook werken van bijvoorbeeld 12.00 tot 20.00.
Ik wilde net schrijven: succes met school en BSO.quote:Op woensdag 4 april 2018 10:50 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Wordt wel lastiger als je kinderen altijd van half 9 tot 2 op school zitten.
dat van ijshockey was natuurlijk een grapjequote:Op woensdag 4 april 2018 10:41 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Niemand in LA houdt van ijshockey. De files komen doordat iedereen met een auto overal naartoe gaat. Ik heb er een tijd gewoond, en tegenover mijn appartement was de supermarkt. Misschien 4 minuten lopen. Mijn roommate pakte echter altijd alsnog de auto om die 500 meter af te leggen. Dat is gewoon de cultuur daar, omdat de infrastructuur als zodanig is ingericht.
Ja maar dat is niet het beeld wat veel mensen hebben bij flexibel. Een paar uur schuiven is al heel wat.quote:Op woensdag 4 april 2018 10:49 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is toch ook wat ze bedoelt, dat is precies spitstijd. Je kunt ook werken van bijvoorbeeld 12.00 tot 20.00. En meer thuiswerken stimuleren.
ik zou zeggen: besproeien met biologische strijdmiddelen.quote:Op woensdag 4 april 2018 08:55 schreef Nielsch het volgende:
Voor Amsterdam zou ik zeggen: lekker boeiend, laat ze daar maar de tering krijgen.
Met de trein niet? Vreemd.quote:Op woensdag 4 april 2018 10:55 schreef byah het volgende:
Ik woon in de regio Leiden en werk in Amsterdam (Zuid), ik ga al jaren met de trein maar ook dat is 9 van de 10 keer niet te doen. Met de auto is al helemaal geen optie meer aangezien de A4 tegenwoordig om 15.30 al dichtslibt..
Het een heeft met het ander te maken. De afstanden zijn groot, maar niet groter dan een forensentrip van Utrecht naar Amsterdam bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 4 april 2018 10:54 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
dat van ijshockey was natuurlijk een grapje
Maar is de cultuur van altijd de auto pakken het probleem, of openbaar vervoer zoals je in je eerdere posting aangeeft in combinatie met de noodzaak om de auto te pakken voor o.a. het woon-werk verkeer omdat alles 'ver' van elkaar geplaatst is?
Ik denk dat het voor de discussie voor de situatie in Nederland beter is om niet een stad in een ander land als voorbeeld te nemen
Openbaar vervoer is leuk voor pensionado's en scholieren/studenten, maar niet voor de werkende Nederlander. Tenzij je een reistijd hebt van max. een halfuur of zo, zonder overstap en de mogelijkheid om snel met de fiets bij het station te komen.quote:Op woensdag 4 april 2018 11:14 schreef naiipajiiau het volgende:
Meer asfalt werkt wel degelijk alleen het effect is maar tijdelijk omdat mensen toch wel de weg van de minste weerstand kiezen. En meer afalt en dus doorstroming betekend dan dat de knelpunten zich ook verplaatsen. En er wel grotere problemen spelen. 95% van alle auto's (ook zeer grote modellen) staat met alleen een bestuurder erin in de file bijvoorbeeld. Zelf carpool ik met een collega. En er zijn teveel mensen die elke dag precies hetzelfde doen. Alle dorpskernen hier in de buurt stromen 's ochtends leeg en sluiten allemaal aan op de A2, die hier tweebaans is; prachtig trechter effect. Vroeger vertrekken of later (spreiding) helpt niet meer ook op een ander tijdstip zijn er teveel anderen en dus files. Ik heb een flexibele werkgever maar ook ik zit binnen limieten.
Er is ook geen fatsoenlijk alternatief. Afgelopen weekend wilde ik met mijn vriend naar Utrecht en wilde eerst de trein overwegen:
Maar 2x ca. 38 euro(!) retour, tweedeklas afrekenen + parkeerkosten bij het vertrekstation of een halve tank benzine leegrijden ook retour (ca. 25,00 voor mijn auto) + 16,50 parkeerticket voor 1 dag. De keuze was snel gemaakt. Bovendien stond er zelfs op het moment dat ik de prijzen checkte op de site van NS alweer een grote storing met vertraging en ingezette bussen gemeld op dit traject. Ben dus met de auto geweest. Voor het reizen naar mijn werk is de trein helemaal geen optie omdat mijn reistijd dan meer dan verdubbeld. En de kans op zelfs nog meer dan verdubbeling erg groot gezien de vele dagen dat er storingen zijn. En dan sta ik nu al elke dag in de file en heb dus al een langere reistijd. Dan maar in de file staan. Kan ik zitten, heb airco, verwarming, eigen muziek en niet wachten in de kou of regen op 1 of ander station op een trein waar je niet in kunt zitten en alles vol zit met kauwgom en andere ranzigheid.
In LA zijn industrie, kantoren en woonvoorzieningen van elkaar gescheiden. Wil je ergens heen, moet je wel met de autoquote:Op woensdag 4 april 2018 11:32 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Het een heeft met het ander te maken. De afstanden zijn groot, maar niet groter dan een forensentrip van Utrecht naar Amsterdam bijvoorbeeld.
Het voorbeeld van LA diende om te onderschrijven dat heel veel asfalt geen garantie is voor een goede verkeersdoorstroming.
quote:Op woensdag 4 april 2018 11:43 schreef Weltschmerz het volgende:
Meer asfalt tegen files is net zoiets als obesitas bestrijden door een gaatje in je riem bij te zetten, op een gegeven moment heb je geen leer meer over.
Onzin, bijna al mijn collega's komen met het OV naar hun werk. Scheelt dat we naast het grootste station van Nederland zitten, dat wel. Maar er gaan nog steeds een boel mensen met de auto die in ieder geval een groot deel van hun reis prima het het OV zouden kunnen doen.quote:Op woensdag 4 april 2018 11:33 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Openbaar vervoer is leuk voor pensionado's en scholieren/studenten, maar niet voor de werkende Nederlander. Tenzij je een reistijd hebt van max. een halfuur of zo, zonder overstap en de mogelijkheid om snel met de fiets bij het station te komen.
Dat is dus het probleem. Veel mensen zitten niet te wachten op gekloot met overstappen, trein- of busuitval, lange fietsritten door regen en wind om überhaupt op een station te komen. Prettig als je werkplek pal naast een NS-station is, maar dat geldt natuurlijk niet voor de meesten.quote:Op woensdag 4 april 2018 12:02 schreef Q. het volgende:
[..]
Onzin, bijna al mijn collega's komen met het OV naar hun werk. Scheelt dat we naast het grootste station van Nederland zitten, dat wel. Maar er gaan nog steeds een boel mensen met de auto die in ieder geval een groot deel van hun reis prima het het OV zouden kunnen doen.
Slooppremies en met 70% zelfrijdend / 30% ouderwets kom je al een heel eind.quote:Op woensdag 4 april 2018 10:01 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Dat gaat echt niet binnen 10 jaar gebeuren. Misschien is de technologie tegen die tijd wel zo ver, maar wat doe je met alle auto's (en vrachtauto's) die dat nog niet hebben?
Dat idee moeten we mee stoppen. Rekeningrijden is alleen een ordinaire belasting.quote:Op woensdag 4 april 2018 10:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Goed punt. Overigens heb ik al een idee hoe ze dit gaan oplossen en het heet rekening rijden.
Of van die poortjes zoals in Londen.
Overigens zou je meer aan metro's kunnen doen maar daar is NL weer niet dicht genoeg bevolkt voor.
Gewoon de getuige van een slecht ov stelsel. Waarom komt er als er meer asfalt is, meer verkeer?quote:Op woensdag 4 april 2018 11:43 schreef Weltschmerz het volgende:
Meer asfalt tegen files is net zoiets als obesitas bestrijden door een gaatje in je riem bij te zetten, op een gegeven moment heb je geen leer meer over.
Dit idd, het is ook behoorlijk baggerweer geweest...quote:Op woensdag 4 april 2018 09:52 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Weersomstandigheden hebben we gelukkig niet in de hand en files door ongevallen of sneeuw worden dus ook mee genomen in het overzicht? Kan iedereen weer zeuren dat zijn buurman met 50 km/u rijdt terwijl er slechts een vlokje sneeuw valt...
Nog dichter op elkaar is sowieso dom vind ik. Nederland is een van de meest dichtbevolkte landen ter wereld dus we zitten zowat in de nek van de ander. Kijk eens naar al die rijtjeshuizen bijvoorbeeld. Die mensen wonen al heel dicht bij elkaar.quote:Op woensdag 4 april 2018 10:02 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Zelfrijdende auto's gaan het probleem écht niet oplossen.
Of we moete naccepteren dat we allemaal kleiner gaan wonen én veel dichter op elkaar wonen óf we moeten zorgen dat de bevolking stopt met groeien, veel meer andere opties zijn er niet.
nog zo'n mooi voorbeeld van te veel mensen, op vakantie gaan wordt straks ook al een probleem:
https://www.msn.com/nl-nl(...)OOe&ocid=mailsignout
Net zo goed als dat dat in Nederland zo is. Of woon jij op een kantorenpark?quote:Op woensdag 4 april 2018 11:33 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
In LA zijn industrie, kantoren en woonvoorzieningen van elkaar gescheiden. Wil je ergens heen, moet je wel met de auto
Het is dan ook niet bepaald een idee waar ik voorstander van ben.quote:Op woensdag 4 april 2018 12:27 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Nog dichter op elkaar is sowieso dom vind ik. Nederland is een van de meest dichtbevolkte landen ter wereld dus we zitten zowat in de nek van de ander. Kijk eens naar al die rijtjeshuizen bijvoorbeeld. Die mensen wonen al heel dicht bij elkaar.
Het OV is ook weer niet zo heel slecht, zeker in internationale vergelijking niet. Het heeft ook te maken met vastgeroeste ideeen dat je zo vaak mogelijk met je leasebak bij de klant langs moet, met de vergadercultuur en dat dat je voor een klus een ZZP-er nodig hebt die 100km verderop woont.quote:Op woensdag 4 april 2018 12:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gewoon de getuige van een slecht ov stelsel. Waarom komt er als er meer asfalt is, meer verkeer?
Omdat mensen het zat zijn om in dat onbetrouwbare, onregelmatige, oncomfortabele kut-ov te moeten zitten. Ze worden gewoon de auto in gejaagd.
Dit. Thuiswerken veel meer toe laten, maar nee we moeten en zullen al onze werknemers 24/7 controlerenquote:Op woensdag 4 april 2018 07:32 schreef Janneke141 het volgende:
Tijd dat we stoppen met het idee dat we allemaal om half negen moeten beginnen met werken en allemaal om vijf uur klaar moeten zijn. Als je dat loslaat is je fileprobleem in een keer opgelost.
okido je hebt me helemaal tuk.quote:Op woensdag 4 april 2018 12:30 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Net zo goed als dat dat in Nederland zo is. Of woon jij op een kantorenpark?
Hoe kom je erbij dat die niet al 1 dag thuiswerken? Volgens mij zie je juist daarom die pieken op dinsdag en donderdag. Heb het idee dat ambtenaren op die dagen de meeste overleggen hebben, omdat roostervrije/ouderschapsverlofdagen meestal de maandag, woensdag of vrijdag zijn.quote:Op woensdag 4 april 2018 12:17 schreef Red_85 het volgende:
En waarom wordt thuiswerken nog steeds niet gestimuleerd door de 'managers'. 9/10 van het kantoorpersoneel en ambtenaren kan echt wel en dag thuiswerken in de week. Dat is 18% van de kantoorbanen die uit de spits verdwijnen. Scheelt ook een hoop.
Nee gewoon mensen laten thuiswerken. Iets wat prima kan.quote:Op woensdag 4 april 2018 12:32 schreef HSG het volgende:
Oplossing is kilometerheffing en OV duurder maken.
Het grote nadeel van thuiswerken is natuurlijk dat het sociaal contact 'anders' is. Gaat niet zo zeer om controleren want dat kan net zo goed bij bij een thuiswerkende nederige ondergeschikte onderdaanquote:Op woensdag 4 april 2018 12:33 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dit. Thuiswerken veel meer toe laten, maar nee we moeten en zullen al onze werknemers 24/7 controlerenZoveel functies die makkelijk vanuit huis gedaan kunnen worden. Denk aan administratieve functies, sales binnendienst etc.
Heeft niks met sociaal contact te maken, puur het controleren van het personeel. Verschuiven werkuren? Dat kun je toch in overleg met je personeel doen? Overigens kun je ook thuiswerken van 10 tot 18.00, ik zeg maar wat.quote:Op woensdag 4 april 2018 12:37 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het grote nadeel van thuiswerken is natuurlijk dat het sociaal contact 'anders' is. Gaat niet zo zeer om controleren want dat kan net zo goed bij bij een thuiswerkende nederige ondergeschikte onderdaan
En worden we enthousiast van het verschuiven van werkuren? Willen de voorstanders echt tot 10 uur 'savonds werken en de kinderen de volgende dag wel weer zien?
Jup. Ik had laatst een sollicitatie waarbij het SUPER BELANGRIJK was om 8 weken ergens 200km verderop een training te doen, maar daarna was het thuiswerken. Waarom kan die training niet gewoon digitaal? Wat is dit voor ouderwets gedoe allemaalquote:Op woensdag 4 april 2018 12:42 schreef fyah het volgende:
Ga in het weekend of op een werkdag rond 14u de snelweg op en het is druk, maar files blijven uit tenzij ongeluk.
De ochtendspits is tussen 6.30u en 9.30u (3 uur)
De avondspits is tussen 15.30u en 19.00u (3,5 uur)
Rond het voor een realistisch beeld even af naar 7 uur spitsrijden op een werkdag. Buiten deze uren is het prima te doen op de NL wegen. Ik zie het probleem vooral zitten in het "op kantoor moeten zijn"
Laat het idee los dat mensen op kantoor moeten verschijnen om hun werk te doen. Beste oplossing is veel meer thuiswerken, een minder goede maar ook geldige oplossing is het inroepen van satellietkantoren dichter bij woonplaats, maar dat levert nog steeds een boel verkeer op.
Voor de meeste kantoorwerkzaamheden is het niet belangrijk om op dat kantoor te zijn. Het is meestal een vertrouwensissue waarbij werkgever of management wil ZIEN dat mensen bezig zijn. terwijl het overgrote deel van deze werkzaamheden prima op resultaat beoordeeld kan worden.
Ook overleg en samenwerk kan prima via internet. Er zijn weinig kantoorfuncties waarbij het van belang is om elke dag van 9 tot 5 op locatie te moeten zitten.
Mee eens. Als je niets op de weg te zoeken hebt in de spitstijden, moet je er weg blijven. Ga maar op de fiets, op een ander moment, met de trein, whatever. Geeft ook ruimte aan de anderen.quote:
Helemaal niet. Denk je dat mensen er voor kiezen om in de spits te rijden? Of in de trein te gaan staan? Ze moeten van hun baas ergens zijn, anders waren ze daar niet. Daar zit het probleem. Door reizen duurder te maken gaat er niets veranderen, behalve nog meer boze reizigers ("ik betaal nu x euro meer per maand en nog steeds geen plaats")quote:Op woensdag 4 april 2018 12:32 schreef HSG het volgende:
Oplossing is kilometerheffing en OV duurder maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |